Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste
Acties:

• NielsNL
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-02 15:36

NielsNL

DigiCow

Ik gebruik nu een paar jaar een Fritz!Box 7360 bij XS4All. Ik heb een server met meerdere IPv6 adressen, op 1 van de adressen draaien mijn publieke services. Ik heb poortforwarding ingesteld naar dat adres, maar nu komt het. De Fritz!Box denkt slim te zijn en schakelt zelf over naar een ander bekend IPv6 adres op dezelfde hardware. Ik heb contact gezocht met AVM Nederland, en die geven aan hier niets aan te kunnen doen. Iemand hier met soortgelijke problemen, en het liefst een oplossing.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:48
NielsNL schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:34:
Ik gebruik nu een paar jaar een Fritz!Box 7360 bij XS4All. Ik heb een server met meerdere IPv6 adressen, op 1 van de adressen draaien mijn publieke services. Ik heb poortforwarding ingesteld naar dat adres, maar nu komt het. De Fritz!Box denkt slim te zijn en schakelt zelf over naar een ander bekend IPv6 adres op dezelfde hardware. Ik heb contact gezocht met AVM Nederland, en die geven aan hier niets aan te kunnen doen. Iemand hier met soortgelijke problemen, en het liefst een oplossing.
He? Je subnet/prefix van je ISP is stabiel bij XS4All en die veranderd ook niet.

De FritzBox geeft ook geen adressen uit, deze vertelt alleen via RA/SLAAC welke adressen er mogen worden gebruikt.

Wat veranderd er dan volgens jou?

• rpfs79
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10-02 07:38
Hier in Azie heb ik al bij 2 verschillende providers IPv6 in gebruik gehad en in beide gevallen heb ik het na enige tijd weer uitgezet omdat veel long distance IPv6 verbindingen niet zo vlot werkten als via IPv4. Bijv met Stack van TransIP ervaar ik met v6 dat de website vaak erg slecht reageert met lange load times terwijl het met v4 allemaal prima werkt. Maar zelfs Youtube bijv lijkt met v4 wat sneller te laden dan met v6. Dit kan uiteraard prima een probleem bij de provider zijn (routering issue of zo). Ik heb niet de tijd genomen om dat allemaal uit te zoeken. Makkelijkst was om IPv6 gewoon uit te zetten in de router. ;) Ik begrijp de noodzaak en de voordelen van IPv6 maar zolang alles nog gewoon bereikbaar is met v4 zie ik als end-user momenteel nog geen voordeel. Belangrijkste voor mij is dat ik er technisch klaar voor ben thuis (incl ondersteuning door alle devices). Als we zover komen dat bepaalde diensten alleen via v6 te bereiken zijn dan zet ik het wel weer aan.

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Snow_King schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:12:
[...]

He? Je subnet/prefix van je ISP is stabiel bij XS4All en die veranderd ook niet.

De FritzBox geeft ook geen adressen uit, deze vertelt alleen via RA/SLAAC welke adressen er mogen worden gebruikt.

Wat veranderd er dan volgens jou?
Het gaat om het het poortforwarden. Mijn modem past de suffix van mijn server automatisch aan naar iets wat mijn modem beter acht. Ook bij handmatig instellen van de IP adressen...

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

NielsNL schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:46:
[...]

Het gaat om het het poortforwarden. Mijn modem past de suffix van mijn server automatisch aan naar iets wat mijn modem beter acht. Ook bij handmatig instellen van de IP adressen...
Heb je hier eens een voorbeeld van, of is onderstaand een voorbeeld:

2a03:1111:2222:1337::80 heb je als IP adres gegeven aan de server, je stelt in de Fritzbox een allow rule in (niet dNAT) van WAN naar 2a03:1111:2222:1337::80.

Na een bepaalde tijd veranderd de FritzBox de allow rule en past het IP adres aan naar 2a03:1111:2222:1337::443?

@rpfs79
Heb je wel ICMP toegelaten van WAN naar intern en intern naar WAN? Dit is erg belangrijk voor IPv6.

KRGT wijzigde deze reactie 30-12-2018 10:53 (8%)

• rpfs79
KRGT schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:50:
Heb je wel ICMP toegelaten van WAN naar intern en intern naar WAN? Dit is erg belangrijk voor IPv6.
De optie Block Anonymous WAN Requests (ping) staat in ieder geval uitgevinkt in DD-WRT dus ik denk het wel. Ik heb geen specifieke blokkade van ICMP ingesteld ergens.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

rpfs79 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:05:
[...]

De optie Block Anonymous WAN Requests (ping) staat in ieder geval uitgevinkt in DD-WRT dus ik denk het wel. Ik heb geen specifieke blokkade van ICMP ingesteld ergens.
Je zou kunnen proberen de MTU naar 1280 te zetten op IPv6.

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

KRGT schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:50:
[...]

Heb je hier eens een voorbeeld van, of is onderstaand een voorbeeld:

2a03:1111:2222:1337::80 heb je als IP adres gegeven aan de server, je stelt in de Fritzbox een allow rule in (niet dNAT) van WAN naar 2a03:1111:2222:1337::80.
Na een bepaalde tijd veranderd de FritzBox de allow rule en past het IP adres aan naar 2a03:1111:2222:1337::443?
Bijna, van 2a03:1111:2222:1337::80 naar 2a03:1111:2222:aaaa::80. Omdat dat ook 1 van de adressen op die MAC is, en niet eens het MAC adres zelf.

• rpfs79
KRGT schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:34:
[...]

Je zou kunnen proberen de MTU naar 1280 te zetten op IPv6.
Bedankt voor de tip maar het heeft helaas geen merkbaar effect.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand toevallig ervaring met het overstappen van een /64 naar een /48? Ik kwam laatst tot de ontdekking dat je een /64 blijkbaar niet kunt opdelen in subnets (heb er op het moment 3 bij IPv4) en dat er dan een /48 aangevraagd moet worden, iets dat bij HE zo gebeurt lijkt te zijn.

Maar wat moet er daarna aangepast worden, alleen de radvd.conf?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:59
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:20:
Ik heb meer vertrouwen in een decentraal en egalitair netwerk dan in een onderverdeling tussen "servers" en minderwaardige "clients".
Probleem is dat dit botst met de privacy wens tegenwoordig. Een egalitair netwerk waarbij iedereen tegelijk client en server is, heeft uiteraard geen Privacy Extensions (want elke machine is tegelijk server en structureel bekend over het hele internet op hetzelfde IP adres).

Maar de wens van de meeste clients anno 2019 is om zoveel mogelijk anoniem te zijn met steeds wisselende IP adressen, de noodzaak voor servers blijft om hetzelfde IP adres te houden, oftewel het internet zal zo altijd zichzelf segregeren in 'anonieme' clients en 'publieke' servers.

specs

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:54

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor de duidelijkheid, ik spreek vooral over wat ik zou willen, en dat is niet noodzakelijk hoe internet nu werkt ;)

Ik zie anoniem en bereikbaar niet noodzakelijk als hetzelfde. Ik geef direct toe dat het op dit moment vaak wel zo werkt, maar dat is niet fundamenteel. Kijk bijvoorbeeld naar het TOR-netwerk.

Van de andere kant heb ik weinig vertrouwen in de privacy die we nu hebben of hoe anoniem die dynamische ip-adressen zijn. De meeste systemen op internet worden nu al op tal van manieren getracked. Ik maak mezelf geen illusies over of Facebook en Google weten wie ik ben, of ik nu een vast of dynamisch ip-adres heb.
Komt nog bij dat de meeste systemen toch langere tijd hetzelfde "dynamische" IP-adres krijgen.

Ik denk ook dat we de kant van dynamische adressen op gaan, en niet alleen voor clients.
In de meeste cloud-omgevingen wordt er gewerkt met dynamische adressen voor intern gebruik, en dynamische DNS om alles aan elkaar te knopen.

(trackerless) Bittorrent is een aardig voorbeeld van een systeem waarin nodes elkaar kunnen vinden zonder vaste adressen.

(Ik moet afbreken, sorry als deze post niet helemaal op niveau is)

CAPSLOCK2000 wijzigde deze reactie 06-01-2019 14:17 (3%)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Dreamvoid schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:53:
[...]
Probleem is dat dit botst met de privacy wens tegenwoordig. Een egalitair netwerk waarbij iedereen tegelijk client en server is, heeft uiteraard geen Privacy Extensions (want elke machine is tegelijk server en structureel bekend over het hele internet op hetzelfde IP adres).
Voor de meeste applicaties kan elke client ook met privacy extensions prima client en server zijn. Voor directe communicatie en voor pseudonimiteit heb je namelijk andere eisen aan hoe lang je een adres gebruikt.
Daarnaast heb je eventueel ook nog een global adres dat je niet voor uitgaande verbindingen gebruikt

Om peer to peer te communiceren heb je O(minuten) hetzelfde adres nodig. Om een persoon in een groot netwerk (thuisnetwerk van een /48 met maar een handvol actieve IP's geeft geen pseudonimiteit :+) uniek te kunnen identificeren heb je een identifier nodig die langere tijd stabiel blijft. Je praat over dagen over permanent (mac adres).

Sowieso zijn de IPv6 adressen van clients niet stabiel. Maak je verbinding met een andere router, dan krijg je dmv SLAAC weer een ander IP uit de range die deze router configureert.
Denk gebouwen op een campus

In mijn ogen maakt alleen voor pets het ip adres uit. Bij cattle configureer je dit op een andere manier :)

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:40
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:14:
Van de andere kant heb ik weinig vertrouwen in de privacy die we nu hebben of hoe anoniem die dynamische ip-adressen zijn.
Het privacy issue is niet eens dat een gegeven user X op ip adres Y zit. Zodra je van netwerk wisselt krijg je bij IPv4 een totaal ongerelateerd IP adres. Dat kan wellicht op basis van de hogere lagen wel weer naar jou worden herleid, maar niet op basis van dat IP adres.

Bij IPv6, zonder de privacy extentions, wordt je MAC adres verwerkt tot je node adres. Bij MAC adres 00:50:56:9D:2F:7F is aaaa:::250:56ff:fe9d:2f7f is dezelfde client als bbbb::250:56ff:fe9d:2f7f

(paar uitzonderingen daargelaten; genoemde MAC is van VMware, dus die zijn niet globally unique)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb even tijdelijk weer een tunnel nodig, ken iemand die subnets levert via tunnel in België ? Ovh doet failover ip in v4 maar nog niet in v6 en alle ip's zijn frans. HE.net heeft geen be endpoint.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Roetzen
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:49

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen:

Een tunnel is goed. Native IPv6 is beter.

• Snow_King
Weet iemand hoe je aan een IPv6 adres kan zien of dit een EUI-64 (SLAAC) adres is.

Ik weet dat bits worden geflipt, maar kan ik daar aan vaststellen of een adres EUI-64 is of niet?

Zo ja, iemand toevallig een stukje voorbeeld code? Ik ben al aan het zoeken, maar ik kan niets vinden.

• MrNGm
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 23:49
Snow_King schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:54:
Weet iemand hoe je aan een IPv6 adres kan zien of dit een EUI-64 (SLAAC) adres is.

Ik weet dat bits worden geflipt, maar kan ik daar aan vaststellen of een adres EUI-64 is of niet?

Zo ja, iemand toevallig een stukje voorbeeld code? Ik ben al aan het zoeken, maar ik kan niets vinden.
Als het goed is staat er ergens ff:fe in 't adres.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

De weggever is de ff fe op de 16 bits die er tussen gepropt worden om van het 48 bit MAC adres een 64 bit host adres te maken.

2001:1c02:1100:bd00:230:5ff:fe38:9f5b

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:35
Inderdaad aan de ff:fe die op de vaste plek staat. Alleen als een apparaat privacy extensions gebruikt ben je dat ook kwijt. Voor zover ik weet kan je het dan niet meer zien.

En ik weet niet waarvoor je het exact wilt gebruiken, maar ik kan natuurlijk altijd zelf.ook die ff:de zetten zonder dat ik SLAAC doe.

ik222 wijzigde deze reactie 15-01-2019 21:29 (8%)

• Snow_King
MrNGm schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Als het goed is staat er ergens ff:fe in 't adres.
Roetzen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:25:
De weggever is de ff fe op de 16 bits die er tussen gepropt worden om van het 48 bit MAC adres een 64 bit host adres te maken.

2001:1c02:1100:bd00:230:5ff:fe38:9f5b
ik222 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:28:
Inderdaad aan de ff:fe die op de vaste plek staat. Alleen als een apparaat privacy extensions gebruikt ben je dat ook kwijt. Voor zover ik weet kan je het dan niet meer zien.

En ik weet niet waarvoor je het exact wilt gebruiken, maar ik kan natuurlijk altijd zelf.ook die ff:de zetten zonder dat ik SLAAC doe.
Dank!

Een stukje Java code:

code:
1
2
3
4
    public static boolean isIPv6EUI64(final IPv6Address address) {
        byte[] bytes = address.toByteArray();
        return (bytes[11] == -1 && bytes[12] == -2);
    }

In Python kan het ook (maar geen script geschreven) met ipaddress en dan packed. Krijg je een byte array en kan je het uit halen.

Waarom wilde ik dit hebben? In een netwerk waar SLAAC wordt gebruikt willen sommige mensen ook een paar servers statisch een IP geven. Dat moet even door een klein portal heen waar je kan controleren of het IP wel mag.

Om te voorkomen dat mensen hun SLAAC adres pakken, daar even twee bitjes in veranderen en dat dan kiezen heb ik deze code gemaakt. Want MAC's zijn vaak oplopend of redelijk dicht bij elkaar in de buurt als je een batch met servers besteld. Wil voorkomen dat men dan zijn per ongeluk een IP conflict veroorzaakt.

Zolang ze maar iets totaal random kiezen wat niet in de buurt van het SLAAC adres zit vind ik het prima.
Is 't niet beter om gewoon een adres uit te delen aan ze dan, danwel random danwel systematisch?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snow_King
CyBeR schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:29:
Is 't niet beter om gewoon een adres uit te delen aan ze dan, danwel random danwel systematisch?
Ja, zeker, dat zou een optie zijn. Organisatorisch nu even een uitdaging, dus het zo even opgelost.

Het portal (zwaar overrated) geeft netjes aan of je het adres wel of niet mag gebruiken, checked nu:

- Of het niet de gateways zijn
- Of het niet EUI-64 is
- Of het wel binnen het subnet valt

Daarna vind ik het prima. Want aan de hand van MAC/ND weet ik toch wel bij welke server het hoort.

• Comp User
  • Laatst online: 21-02 16:26
Hoe kan ik achterhalen of de instellingen voor ipv6 "goed" staan?

Ik krijg wel een fe80 (=lokaal?) adres, maar als ik een ipv6 check wil doen krijg ik meerdere foutmeldingen.

Het betreft een EdgeRouter 6P icm T-Mobile glasvezel.

Het zou kunnen dat ik vanuit T-Mobile (nog) geen ipv6 ondersteuning heb, hoe kan ik dan controleren of ik zelf de instellingen goed heb staan?

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:00
Comp User schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:00:
Hoe kan ik achterhalen of de instellingen voor ipv6 "goed" staan?

Ik krijg wel een fe80 (=lokaal?) adres, maar als ik een ipv6 check wil doen krijg ik meerdere foutmeldingen.

Het betreft een EdgeRouter 6P icm T-Mobile glasvezel.

Het zou kunnen dat ik vanuit T-Mobile (nog) geen ipv6 ondersteuning heb, hoe kan ik dan controleren of ik zelf de instellingen goed heb staan?
Wikipedia: IPv6 address

Een Fe80 ip adres betekend alleen dat je IPv6 enabled hebt, maar je geen routable IPv6 assigned krijgt.. dus geen IPv6 effectief gezien.

• Comp User
  • Laatst online: 21-02 16:26
Dus als ik het goed begrijp - aan "mijn kant" is het goed, echter T-Mobile geeft (nog) geen ipv6 ondersteuning.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Of je router geeft het niet door aan het netwerk.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:00
Comp User schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:21:
Dus als ik het goed begrijp - aan "mijn kant" is het goed, echter T-Mobile geeft (nog) geen ipv6 ondersteuning.
Correct

https://community.t-mobil...nneer-ipv6-support-304235

Zover ik via dat ene nieuws artike kan achterhalen bieden ze het (nog) niet aan.

Wat hierboven staat is ook de moeite waard, kijk wat je gateway is (IPv4), open deze pagina (pagina modem/router), en kijk of deze IPv6 aanbied en of deze wel aan staat...

En anders kan je natuurlijk altijd contact opnemen met T-mobile

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Nakebod

Nope.

Ik was laatst mijn webserver aan het checken via https://check-your-website.server-daten.de
Deze gaf toen aan dat mijn XS4ALL IPv6 address een Teredo tunnel adres was. Daardoor kreeg ik een "slechte" score. Dat kan natuurlijk niet :+

Als ik op wikipedia kijk zie ik de reeks 2001:: tot 2001::ffff voor teredo tunneling. Daar vallen mijn XS4ALL ranges (2001:981 en 2001:985) dan toch ook onder?
Dus nu ben ik in de war. IPv6 bij XS4ALL is toch native, en geen tunnel, laat staan een teredo tunnel?
Als in: Ik kan IPv4 uitzetten en mijn internet "werkt" nog steeds zover ik weet. (Als er niet zoveel sites afhankelijk waren van IPv4 dan...)
Overigens geeft die site nu wel een goede score voor mijn IPv6 adres, dus misschien hebben ze toch iets aangepast.

Niet dat het mij veel uitmaakt verder, maar ben nu wel een beetje nieuwsgierig :)

Blog items | Last song played: The Last Internationale - I'll Be Alright

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nakebod schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:26:

Als ik op wikipedia kijk zie ik de reeks 2001:: tot 2001::ffff voor teredo tunneling. Daar vallen mijn XS4ALL ranges (2001:981 en 2001:985) dan toch ook onder?
Nee. Wikipedia: IPv6 address
One or more consecutive groups containing zeros only may be replaced with a single empty group, using two consecutive colons (::).
Dus 2001::ffff betekent 2001:0000:0000:0000:0000:0000:0000:ffff

En ik lees dat een Teredo tunnel met 2001:0000 moet beginnen.
Wikipedia: Teredo tunneling

Maasluip wijzigde deze reactie 30-01-2019 12:01 (12%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Nakebod

Nope.

Thanks.
Die uitleg kreeg ik net ook van de beheerder van de website :)
En dat hij het idd ook fout deed en inmiddels heeft gefixt.

Dacht namelijk dat 2001:: letterlijk 2001:0000 t/m 2001:FFFF was, vandaar dat ik in de war was.

Blog items | Last song played: The Last Internationale - I'll Be Alright

• Buzzin Hornet
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Buzzin Hornet

Metalrage

Ik ben dus al jaren aan het vragen bij Tele2 Zakelijk wanneer men IPv6 gaat ondersteunen of aanbieden op onze glas verbinding. Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren te horen dat ze dit bij Tele2 'niet meer relevant vinden' en er uit recent onderzoek is gebleken dat IPv4 voorlopig gewoon de enige oplossing is die ze blijven bieden. Met andere woorden; Ze kunnen het alleen leveren op verzoek waarbij de kosten voor ons zijn a €10.000.

Het voelt alsof ze mij voor de gek houden en het gewoon niet willen leveren totdat de noodzaak echt daar is. Heeft iemand hier al een werkende IPv6 verbinding via Tele2 Zakelijk?

Hoe kunnen mijn voeten ruiken als ze geen neus hebben?

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Buzzin Hornet schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:23:
Ik ben dus al jaren aan het vragen bij Tele2 Zakelijk wanneer men IPv6 gaat ondersteunen of aanbieden op onze glas verbinding. Tot mijn verbazing kreeg ik gisteren te horen dat ze dit bij Tele2 'niet meer relevant vinden' en er uit recent onderzoek is gebleken dat IPv4 voorlopig gewoon de enige oplossing is die ze blijven bieden. Met andere woorden; Ze kunnen het alleen leveren op verzoek waarbij de kosten voor ons zijn a €10.000.

Het voelt alsof ze mij voor de gek houden en het gewoon niet willen leveren totdat de noodzaak echt daar is. Heeft iemand hier al een werkende IPv6 verbinding via Tele2 Zakelijk?
"niet meer relevant"? is gebleken uit recent onderzoek?
10.000 euro?

Je zou toch zeggen dat je een grappenmaker :+ aan de lijn hebt gehad. |:(

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:08

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou, het zou kunnen dat iemand er in getrapt is en die € 10.000,= betaald heeft. Maar de kans dat het een tweaker betreft, lijkt me zeer klein.
Ik zou zeggen: ga op zoek naar een andere provider; als Tele2 zo doorgaat zijn ze zelf niet meer relevant ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Buzzin Hornet
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Buzzin Hornet

Metalrage

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:51:
[...]
Ik zou zeggen: ga op zoek naar een andere provider; als Tele2 zo doorgaat zijn ze zelf niet meer relevant ;o)
Het is een zakelijke lijn die door Tele2 zelf is aangelegd is waar ik verder niet ontevreden over ben en hij functioneert prima (helemaal voor de prijs). Even overstappen is dus niet zo gemakkelijk.
valkenier schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:39:
[...]

"niet meer relevant"? is gebleken uit recent onderzoek?
10.000 euro?

Je zou toch zeggen dat je een grappenmaker :+ aan de lijn hebt gehad. |:(
Het vreemde hierbij is dat het meerdere medewerkers zijn waar ik mee gesproken heb op verschillende momenten. Het waren overigens wel accountmanagers voor verschillende regio's (verschillende bedrijven binnen onze holding) en ze deden deze uitspraak op basis van gesprekken met techneuten intern. Het kan natuurlijk zijn dat in de CRM staat dat ze deze uitspraak gedaan hebben en dat de collega hem gewoon herhaalt. Hoopte dus eigenlijk Tweakers te vinden die ook een Tele2 Zakelijk glas verbinding (met SIP erbij) hebben waarbij Tele2 zonder problemen IPv6 ook levert.

Hoe kunnen mijn voeten ruiken als ze geen neus hebben?

• Snow_King

Wauw zeg. Ja, de IPv6 uitrol mag harder, maar ik heb Google en Facebook hun IPv6 nog niet uit zien zetten.

De IPv6 adoptie buiten NL gaat steeds harder en harder, dus ik snap het niet. Of stopt het internet bij de grenzen van Nederland?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Snow_King schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:49:

De IPv6 adoptie buiten NL gaat steeds harder en harder, dus ik snap het niet.
Dat België, of all places, voor ligt op NL snap ik niet 8)7 :+

Oscar Wilde

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:05
Raven schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:51:
[...]

Dat België, of all places, voor ligt op NL snap ik niet 8)7 :+
ik wel. De it-infra in Belgie was dusdanig verouderd dat ze afgelopen 10 jaar wel moesten gaan revampen, toen ze toch bezig waren konden ze net zo goed ook 'even' iets van een ipv6 stack meepakken. In Nederland waren we relatieve koplopers op it-infra vlak, en was er weinig noodzaak om te vernieuwen. Daardoor is ipv6 een project an sich geworden, en daar is een goede business case (kennelijk) lastig.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• valkenier
Freeaqingme schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:50:
[...]

ik wel. De it-infra in Belgie was dusdanig verouderd dat ze afgelopen 10 jaar wel moesten gaan revampen, toen ze toch bezig waren konden ze net zo goed ook 'even' iets van een ipv6 stack meepakken. In Nederland waren we relatieve koplopers op it-infra vlak, en was er weinig noodzaak om te vernieuwen. Daardoor is ipv6 een project an sich geworden, en daar is een goede business case (kennelijk) lastig.
Xs4all had er wel een goede "business case"voor, al 10 jaar geleden, maar dat wordt gewoon afgeschaft, zoals we inmiddels weten.
Ik krijg altijd een lichte allergie als ik het begrip "business case" hoor waar het om dit soort vitale infrastructuur gaat. Een staatsmonoploie is het andere uiterste, maar de manier waarop de huidige 2 grootmachten bezig zijn met hun rol, riekt aan alle kanten naar een "goede business case" voor vooral de bazen daar. De afnemer van het product is volsterkt afhankelijk van die "business cases", en ziet het product langzaam afglijden naar een "one size 4 all" gebeuren.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ze mogen dan in de statistieken wel vooraan lopen met IPv6 in België, maar ik ben toch blij dat ik niet in Belgie woon. Een Belgische kennis van mij zit bij Proximus, het voormalige Belgacom. Het vdsl modem dat hij van Proximus heeft gekregen doet IPv6. Hij heeft een /56 en uitgaande IPv6 werkt naar behoren.. Maar... het modem is zo ver dichtgetimmerd dat hij geen poorten open kan zetten op IPv6. Dat kan alleen op IPv4. De wachtwoorden voor de "advanced settings" die dat wel mogelijk zou maken krijgt hij niet. Proximus blokkeert inkomend IPv6 voor haar klanten. :(

• valkenier
Roetzen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:00:
Ze mogen dan in de statistieken wel vooraan lopen met IPv6 in België, maar ik ben toch blij dat ik niet in Belgie woon. Een Belgische kennis van mij zit bij Proximus, het voormalige Belgacom. Het vdsl modem dat hij van Proximus heeft gekregen doet IPv6. Hij heeft een /56 en uitgaande IPv6 werkt naar behoren.. Maar... het modem is zo ver dichtgetimmerd dat hij geen poorten open kan zetten op IPv6. Dat kan alleen op IPv4. De wachtwoorden voor de "advanced settings" die dat wel mogelijk zou maken krijgt hij niet. Proximus blokkeert inkomend IPv6 voor haar klanten. :(
Ook niet best. Dat is dan precies tegenovergesteld aan het DS-lite product van Ziggo.

Het begint er steeds meer op te lijken dat je als klant een zakelijke lijn moet nemen, wil je nog dergelijke functionaliteit behouden. Ik gruwel van die providers die dit soort opties hun klanten gewoon afnemen. Dat het out of the box dicht staat prima, maar geef je klant wel een optie om het te veranderen.
"Nee meneer, dat ondersteunen we niet" klinkt het dan. Je hoeft het ook niet te "ondersteunen", als het maar gewoon kan.

• Snow_King
Daarom is die vrije router keuze ook zo belangrijk. Dit moet nog wetgeving worden in NL (en BE?), maar vanuit de EU moet het al wel meen ik.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik zie de grote jongens in Nederland nog geen haast maken met die vrije routerkeuze, :(

• Keypunchie
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Nou, de overheid/ACM heeft er ook nog geen expliciete uitspraak over gedaan. Ze schuiven de deadline voor die uitspraak ook steeds voor zich uit (zou ooit 'medio 2018' zijn, toen 'einde van het jaar' en intussen 'begin 2019'.

Halverwege het jaar komt er wel een nieuw jaarverslag netneutraliteit uit en dan zal het wel "voor het einde van het jaar " zijn geworden :-/

In de tussentijd wordt XS4All opgeheven, die de informatie gewoon publiek heeft staan en is KPN te beroerd om zelfs maar het VLAN-nummer voor internet op de site ergens te publiceren.

Uit het jaarverslag ACM: https://www.acm.nl/sites/...eutraliteit-2017-2018.pdf
Beleidsregel netwerkaansluitpunt
De Beleidsregel netwerkaansluitpunt van Economische Zaken en Klimaat zal mogelijk nog eind 2018
worden gepubliceerd. Door deze Beleidsregel ontstaat duidelijkheid over de uitleg van een
netwerkaansluitpunt. Vrije keuze voor het aansluiten van eindapparatuur kan na inwerkingtreding van
de Beleidsregel voor eindgebruikers worden afgedwongen.
Het is overigens helemaal niet zo ingewikkeld, maar gewoon traineren en gemakzucht van de providers. Ik vind de wet helemaal niet ambigu.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038908/2016-12-28

Op basis van artikel 2.Je IS/RA punt is het aansluitpunt, niet het in bruikleen gestelde modem. Dat is ook volgens alle jurisprudentie met betrekking tot thuis-centrales in het verleden. Maar goed, de providers menen bij hun kinderachtige opstelling baat te hebben.

Het voorstel voor definitie van waar een netwerk begint/ophoudt is vrij simpel: als de provider de stroom levert (bvb. een zendmast) is het van de provider, zodra jij de stroom levert (een modem) is het van jou.

Blijkbaar heeft de ACM echter een jaar nodig om de resultaten van de internetconsultatie te interpreteren.

Keypunchie wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:36 (67%)

• jvhaarst
  • Laatst online: 20-02 22:46

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Zou het helpen als we een "verzoek tot handhaving" bij de ACM neerleggen ?

Volgens https://wetten.overheid.nl/BWBR0038908/2016-12-28/#Artikel5 is dat bij wet bepaald...

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:59
Op zich is dat niet eens zo'n ramp, als die router dan in elk geval maar PCP zou ondersteunen zodat je vanuit je client machines de poort open kan zetten.

specs

• randomnumber
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-02 14:19
Zijn er mensen met Xs4all (fiber) die OPNsense gebruiken? Het wil me maar niet lukken IPv6 aan de gang te krijgen, waar dit totaal geen issue was met PFsense. Rara.......

/Edit

Na een dag zoeken zonder resultaat helpt s'ochtendsvroeg nog eens kijken wel.
Effin, voor iemand die er later nog op mocht zoeken dit is de config in grote lijnen hoe het nu werkt.

OPNsense 19.1.1-amd64
WAN, block private networks + Block bogon networks
IPv4 configuration type PPPoE
Ipv6 configuration type DHCPv6
Request only an IPv6 prefix Enabled
Prefix delegation size Enabled
Send IPv6 prefix hint Enabled
Directly send SOLICIT Enabled
Prevent release Enabled
Use IPv4 connectivity Enabled
Use VLAN priority Disabled

Er waren situaties dat kort na het rebooten van de firewall Ipv6 werkte vanaf de firewall maar heel snel verzande in no route to host. De opties Directly send SOLICT en Prevent release lijken het verschil te maken om het te laten werken.

Mocht ik nog wat extra tijd vinden dan zal ik het verder uitzoeken, voor nu heeft het me al iets teveel tijd gekost.

randomnumber wijzigde deze reactie 14-02-2019 06:03 (73%)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Een paar dagen geleden heb ik een migratie uitgevoerd naar nieuwe hosting, en daar mag IPv6 natuurlijk niet bij ontbreken. :)

Voor een aantal van onze sites moeten de DNS records nog aangepast worden, desondanks loopt al 20% van het verkeer over IPv6! *O*

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen"

• Snow_King
We stijgen in ieder geval! Dat is goed nieuws :)

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Niet alleen voor IPv6 zit Proximus dwars met hun firewall instellingen... :( Wij hebben er ook op IPv4 last van.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True