4/18/2018: 18.42%
4/16/2019: 22.88%
771474 IPv4 prefixes
67274 IPv6 prefixes
Total unique ASN's worldwide: 64247
ASN IPv6 networks advertised: 16635
ASN IPv4 advertised only: 47612
ASN IPv6 only: 585
Nee, dan schiet het inderdaad niet op.Roetzen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:06:
Erg vlot gaat het nog niet...
[ Voor 22% gewijzigd door ed1703 op 18-04-2019 19:11 ]
Heb nog even gegoogledloyske schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:54:
[...]
Ok dus Dual Stack is niet afhankelijk van type Connectbox, maar van regio?
In dat geval wil ik het wel proberen. Maar eens tijd voor maken.
Resultaat: https://community.ziggo.n.../ipv6-op-connectbox-29866
Het schijnt dat Ziggo een "voorkeurs regel IPv4" kan verwijderen waarna het modem ook een IPv6 krijgt.
Had eerder nog een keer gevraagd via de facebook messenger chat met ziggo waar ze aangeven dat het niet mogelijk zou zijn, ben benieuwd wat ze zeggen zodra ze bovenstaande link lezen ;-)
Van de week nog een verse /22 gekregen van Ripe, in de 2.x.x.x reeks.Roetzen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:06:
Nieuwe metingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg vlot gaat het nog niet...
En meer ga je ook never nooit meer krijgen. Nadat de laatste /8 aangesproken werd, was de regel dacht ik dat "iedereen" nog een /22 kon krijgen en dat was het dan. Toch?stormfly schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:12:
Van de week nog een verse /22 gekregen van Ripe, in de 2.x.x.x reeks.
Jeps mits je LIR wordt.Roetzen schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:26:
[...]
En meer ga je ook never nooit meer krijgen. Nadat de laatste /8 aangesproken werd, was de regel dacht ik dat "iedereen" nog een /22 kon krijgen en dat was het dan. Toch?
Verwijderd
Je bedoelt tenzij?....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/
Mits gebruikt u in de betekenis 'op voorwaarde dat'
Lijkt er wel op, maar de mensen die het willen (voornamelijk de klanten welke 't modem in bridge hebben staan), krijgen 't nieted1703 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:09:
https://community.ziggo.n...20/index3.html#post390408 Hint dat men *toch* iedereen van DS wil voorzien bij Ziggo?

Zie opmerking mbt Firewall ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door Dutch2007 op 19-04-2019 14:26 ]
Heb op mijn edgerouter of usg al een prima firewall, maarja ik vind zo’n regel best raar, want de bridge-klanten hebben toch wel iets meer kennis en weten waar ze mee bezig zijn dan de doorgaande gebruiker. (Die water ziet branden bij het woord bridge)Dutch2007 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:24:
[...]
Lijkt er wel op, maar de mensen die het willen (voornamelijk de klanten welke 't modem in bridge hebben staan), krijgen 't niet![]()
Zie opmerking mbt Firewall ;-)
Ah ja, de situatie is dus dat je een /22 alleen nog kan krijgen als je LIR wordt. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat als je LIR wordt, je ook nog een /8 kan krijgen.stormfly schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:19:
[...]
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/
Mits gebruikt u in de betekenis 'op voorwaarde dat'
Sorry voor de verwarring
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Afgezien daarvan... je kunt - althans bij de Arris connectbox - de IPv6 Firewall zelf uitschakelen. Dat zou niet erg consequent zijn als men per sé wil vermijden dat de klant geen firewall heeft.ed1703 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:33:
[...]
Heb op mijn edgerouter of usg al een prima firewall, maarja ik vind zo’n regel best raar, want de bridge-klanten hebben toch wel iets meer kennis en weten waar ze mee bezig zijn dan de doorgaande gebruiker. (Die water ziet branden bij het woord bridge)

Verwijderd
Ziggo medewerker op 18 april:
Ofwel het is actueel en ds-lite gaat er mogelijk uit bij ziggo, dat zou een hoop gedoe schelen.Nee, maar kreeg vorige week toevallig wel nieuwe info over de toekomstplannen. Er ligt een plan om full dual-stack over onze hele footprint uit te rollen, maar daar is nog geen planning van bekend.
Btw enige tijd terug is de locatie van de IPv6 AMS-ix traffic stats gewijzigd.
https://stats.ams-ix.net/sflow/ipv6.html
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2019 07:19 ]
Ik had de precieze voorwaarden niet meer in het hoofd zitten en ik was te lui om het op te zoeken, Vandaar mijn aanhalingstekens bij "iedereen". Ik had wel onthouden dat ik er niet voor in aanmerking kwam.
Maar ja, een /22 klinkt als heel wat en voor een thuisnetwerkje is het redelijk royaal, maar als je als LIR daadwerkelijk aan de slag gaat en bijvoorbeeld een hosting service gaat runnen, dan zijn die 1024 adressen natuurlijk zo op. Dat heb je geen andere keus dan IPv6...
Toch maar eens kijken of ik m'n bridgemode niet terug laat zetten naar gewoon router-mode en dan hopelijk DS. Light mag ook, ik had al een VPS bij transip waarbij ik de portforwards naar het Home-Lan door een Openvpn-tunnel trek via een extra IPv4- en een IPv6-adres, dus van NAT-rules / CGNAT heb ik geen last. Traag is het niet en ach, die upload kan hier toch al niet sneller dan 25mb..Dutch2007 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 02:18:
We zullen dit weekend wel zien of ik op m'n technicolor TC7210 binnenkort IPv6 beschikbaar heb (terwijl ie in bridgemode staat).
[Afbeelding]
Of extra IPv4 adressen kopen... Dat zie je momenteel ook nog veel gebeuren en daar ontkom je als nieuwe serieuze partij nog niet aan. Een /22 is namelijk veel te weinig IPv4 adres space als je een serieuze ISP / hoster wilt beginnen zelf als doe je zelf volledig IPv6. De wereld is helaas nog voor een te groot deel IPv4 only.Roetzen schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:48:
[...]
Maar ja, een /22 klinkt als heel wat en voor een thuisnetwerkje is het redelijk royaal, maar als je als LIR daadwerkelijk aan de slag gaat en bijvoorbeeld een hosting service gaat runnen, dan zijn die 1024 adressen natuurlijk zo op. Dat heb je geen andere keus dan IPv6...
Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal niet waar. Dat DS-Lite er helemaal uit zou gaan, klinkt te mooi om waar te zijn. Dat bestaande klanten die nu een IPv4 adres hebben dat mogen houden en Full Dual Stack krijgen, zou kunnen. Maar de IPv4 adressen raken toch echt een keer op en dus zullen ze op termijn geen andere keus hebben dan nieuwe klanten DS-Lite aan te bieden.Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 07:09:
https://community.ziggo.n...20/index3.html#post390245
Ziggo medewerker op 18 april:
[...]
Ofwel het is actueel en ds-lite gaat er mogelijk uit bij ziggo, dat zou een hoop gedoe schelen.
Een IPv4 adres doet ongeveer €10 €25 op de markt. Voor veel starters is dat een onoverkomelijke hindernis. De gevestigde orde die nog IPv4 op de plank heeft liggen heeft daar minder last van. In mijn wantrouwende geest komt de gedachte op dat het de gevestigde orde wel goed uitkomt dat de invoering van IPv6 zo traag verloopt en starters daardoor in het nadeel zijn....ik222 schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:52:
[...]
Of extra IPv4 adressen kopen... Dat zie je momenteel ook nog veel gebeuren en daar ontkom je als nieuwe serieuze partij nog niet aan. Een /22 is namelijk veel te weinig IPv4 adres space als je een serieuze ISP / hoster wilt beginnen zelf als doe je zelf volledig IPv6. De wereld is helaas nog voor een te groot deel IPv4 only.
[ Voor 34% gewijzigd door Roetzen op 21-04-2019 11:52 ]
En? We zijn nu 24h verder .....Dutch2007 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 02:18:
We zullen dit weekend wel zien of ik op m'n technicolor TC7210 binnenkort IPv6 beschikbaar heb (terwijl ie in bridgemode staat).
[Afbeelding]
Die handel is zelfs zo erg, dat wij als landelijke organisatie met 2 /16's bijna dagelijks (ik doe zelf werkzaamheden binnen onze IP Office afdeling) e-mails ontvangen om vooral delen van ons ipv4-netwerk te verkopen. Biedingen met honderden euro's voor een /30 of een /29 is daarbij niet bijzonder meer. Blijkbaar zijn sommige bedrijven zeer radeloos op zoek.ik222 schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:52:
[...]
Of extra IPv4 adressen kopen... Dat zie je momenteel ook nog veel gebeuren en daar ontkom je als nieuwe serieuze partij nog niet aan. Een /22 is namelijk veel te weinig IPv4 adres space als je een serieuze ISP / hoster wilt beginnen zelf als doe je zelf volledig IPv6. De wereld is helaas nog voor een te groot deel IPv4 only.
edit: moet eigenlijk dollars zeggen.. de laatste was 32 dollar per ip.
[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 21-04-2019 10:17 ]
Vraag mij af wat mijn huidige klant dan voor vragen krijgt met hun eigen /8 netwerked1703 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:07:
[...]
Die handel is zelfs zo erg, dat wij als landelijke organisatie met 2 /16's bijna dagelijks (ik doe zelf werkzaamheden binnen onze IP Office afdeling) e-mails ontvangen om vooral delen van ons ipv4-netwerk te verkopen. Biedingen met honderden euro's voor een /30 of een /29 is daarbij niet bijzonder meer. Blijkbaar zijn sommige bedrijven zeer radeloos op zoek.
edit: moet eigenlijk dollars zeggen.. de laatste was 32 dollar per ip.
Gelukkig zijn ze daar ook rustig aan bezig met IPv6, alhoewel dit wereldwijd geïmplementeerd moet worden en dus niet zo snel gaat als ik zelf zou willen.
Enig nadeel, bijna iedereen die je spreekt, inclusief de ISP's maken zich bijvoorbeeld wat zorgen over het support op IPv6, aangezien "wat is je IP adres?" al een uitdaging op zichzelf is om dit telefonisch door te geven.
Hoe vaak vraagt een ISP om het ipv4 adres van de klant? Hoegenaamd nooit, want ze delen ze zelf uit. Net als de ipv6 prefixVorkie schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:30:
[...]
Vraag mij af wat mijn huidige klant dan voor vragen krijgt met hun eigen /8 netwerk
Gelukkig zijn ze daar ook rustig aan bezig met IPv6, alhoewel dit wereldwijd geïmplementeerd moet worden en dus niet zo snel gaat als ik zelf zou willen.
Enig nadeel, bijna iedereen die je spreekt, inclusief de ISP's maken zich bijvoorbeeld wat zorgen over het support op IPv6, aangezien "wat is je IP adres?" al een uitdaging op zichzelf is om dit telefonisch door te geven.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ach. het is een goede voor de IPv6 excuse bingo: https://ipv6bingo.com/Brahiewahiewa schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:43:
[...]
Hoe vaak vraagt een ISP om het ipv4 adres van de klant? Hoegenaamd nooit, want ze delen ze zelf uit. Net als de ipv6 prefix
Ziggomedewerker schreef:
Wat ons betreft is er technisch gezien geen enkele noodzaak om over te stappen op IPV 6[..]

Vooral voor de jonge startups die eigen ip space nodig hebben is het killing.
Opmerking van Ziggo staat overigens niet op zichzelf, ik hoor mensen bij andere grote ISPś/TierOne's iets vergelijkbaars zeggen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Nope, kreeg dag dr na op facebook messenger bericht dat 't toch niet mogelijk was...
Wel van IPv6, naar IPv4, maar niet andersom....
En?loyske schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:54:
[...]
Ok dus Dual Stack is niet afhankelijk van type Connectbox, maar van regio?
In dat geval wil ik het wel proberen. Maar eens tijd voor maken.
Nog geen tijd voor gemaakt... Misschien vanavond of morgen.
Deze medewerker heeft duidelijk ook niet de technische kennis.. Maar desondanks gaat met dit soort reacties van een club als Ziggo mijn haren recht overeind staan. Juist door deze mentaliteit te hanteren krijg je als land technologische achterstanden die je absoluut niet wilt.
Wat deze keer wel erg opvallend is is dat de klantenservice geen moeilijke vragen meer stelt. "Wil je ipv6? Prima! Ik zet het erin." Helaas alleen dus nog zonder resultaat. Is er voor ipv6 in de connectbox speciale firmware nodig misschien? Ik draai op dit moment firmwareversie CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p3-NOSH.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik denk dat ze daar zo af en toe ook niet meer weten wat wel en niet (meer) mogelijk is.jk-5 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:23:
Ook ik heb gisteravond gebeld met ziggo klantenservice om de 'ipv4 voorkeursregel' te laten verwijderen, zoals aangegeven in de hier gelinkte topic op het ziggo forum. (fZiggo gebied met een oud abonnement, compal connectbox). Meteen na het telefoongesprek reboot van het modem gedaan en deze was na de reboot uit bridgemode, maar geen ipv6. Vanavond nog een keer gebeld om de ipv4 regel nogmaals weg te laten halen, met deze keer de mededeling van de klantenservicemedewerker dat het 24 uur kan duren, maar meestal sneller is. Tot nu toe (ook al weer na een reboot) nog steeds geen ipv6.
Wat deze keer wel erg opvallend is is dat de klantenservice geen moeilijke vragen meer stelt. "Wil je ipv6? Prima! Ik zet het erin." Helaas alleen dus nog zonder resultaat. Is er voor ipv6 in de connectbox speciale firmware nodig misschien? Ik draai op dit moment firmwareversie CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p3-NOSH.
Nadat het bij mij enabled zou zijn, meteen maar voor een familielid gevraagd, gebruikelijk gegevens gevraagd, gaven ze in eerste instantie aan "ja is goed" en daarna een paar uur laten, van joh.. sorry 't is toch niet mogelijk

https://azure.microsoft.c...-support-for-azure-vnets/
Nu heb ik overal IPv6, ongeacht met welk netwerk ik ben verbonden
Inmiddels is die dag dat de "opzegging" zou duren wel voorbij. Dus?jk-5 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:23:
Ook ik heb gisteravond gebeld met ziggo klantenservice om de 'ipv4 voorkeursregel' te laten verwijderen, zoals aangegeven in de hier gelinkte topic op het ziggo forum. (fZiggo gebied met een oud abonnement, compal connectbox). Meteen na het telefoongesprek reboot van het modem gedaan en deze was na de reboot uit bridgemode, maar geen ipv6. Vanavond nog een keer gebeld om de ipv4 regel nogmaals weg te laten halen, met deze keer de mededeling van de klantenservicemedewerker dat het 24 uur kan duren, maar meestal sneller is. Tot nu toe (ook al weer na een reboot) nog steeds geen ipv6.
Het heeft een dag langer geduurd dan de bedoeling was, maar sinds vanmorgen 8:33 heb ik inderdaad ipv6. Volgens de ziggo medewerker op het ziggo forum heb ik een full dual stack profiel in het systeem daar, maar mijn modem geeft ds-lite. Ik ben helaas nog niet thuis en ik heb hoop dat een reboot me inderdaad nog full dual stack kan opleveren.Roetzen schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:23:
[...]
Inmiddels is die dag dat de "opzegging" zou duren wel voorbij. Dus?
Na de tweede keer bellen met ziggo om te vragen zoals ik hier een paar dagen terug benoemd heb was het nog niet klaar. Blijkbaar telt het als een 'opzegging' waar een maand opzegtermijn op zit. De medewerker op het ziggo forum heeft dit opzegtermijn handmatig verkort. Dit is wat hij erover zei:
In ieder geval erg goed nieuws voor ziggo klanten in deze topic. Het is vanaf nu dus echt mogelijk om op aanvraag ipv6 te activeren. Vanavond komen we erachter of ik ook daadwerkelijk full dual stack heb na een reboot.Heb je een bevestigingsmail gekregen van de wijziging? Ik weet niet zeker of deze wordt verstuurd bij het 'opzeggen' van de ipv4 regel.
Maar omdat het een 'opzegging' is stelt het programma automatisch een opzegtermijn van 1 maand in die je nog aan moet passen en dat is mijn collega vergeten te doen.
Bij deze aangepast, morgen wordt de regel verwijderd en kun je je modem resetten. (Als ik de datum naar vandaag aanpas is er kans dat het misloopt, dus voor de zekerheid op morgen gezet.)
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Maar ...wat heb je nu dan? Gewoon een standaard aansluiting met IPv6 op de Ziggo modem/router?jk-5 schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:08:
[...]
Het heeft een dag langer geduurd dan de bedoeling was, maar sinds vanmorgen 8:33 heb ik inderdaad ipv6. Volgens de ziggo medewerker op het ziggo forum heb ik een full dual stack profiel in het systeem daar, maar mijn modem geeft ds-lite. Ik ben helaas nog niet thuis en ik heb hoop dat een reboot me inderdaad nog full dual stack kan opleveren.
Vanavond komen we erachter of ik ook daadwerkelijk full dual stack heb na een reboot.
Wat je stelt dat je modem niet meer in bride modes staat.
Dus ...wat is er nu zo bijzonder aan wat je bereikt hebt?
Volgens mij willen de meeste hier gewoon een modem in bridge mode ..en zelf IPv6 op hun eigen router.
Het is tot nu toe nog nooit mogelijk geweest voor bestaande ziggo klanten om op verzoek ipv6 te activeren. Alleen nieuwe klanten kregen het. Wat er in dit geval zo 'bijzonder' is wat ik bereikt heb is het op verzoek laten activeren van ipv6, zonder moeilijke vragen bij ziggo.duvekot schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:57:
[...]
Dus ...wat is er nu zo bijzonder aan wat je bereikt hebt?
Volgens mij willen de meeste hier gewoon een modem in bridge mode ..en zelf IPv6 op hun eigen router.
Ik snap dat voor ipv4 het inderdaad fijner is om het ipv4 adres op een eigen router te plaatsen om vreemde dubbele NAT constructies te voorkomen, maar wat is er mis met ipv6 prefix delegation naar een eigen router achter de ziggo modem? Door de transparantie van ipv6 maakt het niet uit of er een hop meer of minder tussen hangt. Een kennis gebruikt deze setup inmiddels al een jaar zonder enige problemen.
Edit: Nog een leuke quote van 'Mark Ziggo' op het ziggo forum. Bovenstaande is niet alleen mogelijk voor de connectbox:
Dit kan ook met andere modems (switchen tussen IPv6 en IPv4), als daar IPv6 firmware voor gemaakt is. In ieder geval voor de Technicolor TC7210 de Cisco EPC3925 & EPC3928 en de Ubee EVW320B & EVW321B.
[ Voor 15% gewijzigd door jk-5 op 29-04-2019 20:52 . Reden: Quote toegevoegd ]
Dat is inderdaad bijzonder en daarom het vermelden waard. Dat nog niet iedere medewerker van de helpdesk op de hoogte is, is een kwestie van tijd. Tijd die mogelijk verkort kan worden als veel klanten om IPv6 gaan vragen. Dan gaat het verhaal rond onder de helpdesk medewerkers. Ik heb het al, dus ik kan daaraan niet bijdragen.jk-5 schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:36:
[...]
Het is tot nu toe nog nooit mogelijk geweest voor bestaande ziggo klanten om op verzoek ipv6 te activeren. Alleen nieuwe klanten kregen het. Wat er in dit geval zo 'bijzonder' is wat ik bereikt heb is het op verzoek laten activeren van ipv6, zonder moeilijke vragen bij ziggo.
Maar kennelijk is er geen controle over of het Full Dual Stack of DS Lite wordt. Jij hebt met de Compal Connectbox nog steeds DS-Lite? Zo ja, kunnen we dan voorzichtig postuleren dat je in fZiggo gebied met de Arris Full Dual Stack en met de Compal DS Lite krijgt?Edit: Nog een leuke quote van 'Mark Ziggo' op het ziggo forum. Bovenstaande is niet alleen mogelijk voor de connectbox:
Ja ik heb inderdaad nog steeds DS-Lite, maar volgens de medewerker van ziggo heb ik een dual stack profiel. Die conclusie lijkt me dus inderdaad correct.Roetzen schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:58:
Maar kennelijk is er geen controle over of het Full Dual Stack of DS Lite wordt. Jij hebt met de Compal Connectbox nog steeds DS-Lite? Zo ja, kunnen we dan voorzichtig postuleren dat je in fZiggo gebied met de Arris Full Dual Stack en met de Compal DS Lite krijgt?
De laatste tijd krijg ik steeds vaker Cloudflare captcha pagina's (o.a. te merken door niet werkende plaatjes op GoT) en zojuist kwam ik een website tegen waar geen captcha mogelijkheid beschikbaar is, die website kan ik dus niet eens meer openen

Ik vraag mij af of dit probleem gerelateerd is aan het probleem dat Facebook nog steeds beweerd dat mijn IPv6-addressen in DE uitkomen i.p.v. NL, met deels naar Duits vertaalde news feed tot gevolg

Kent iemand die Claudflare captcha pagina toevallig? Heb het alleen met IPv6.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik las je berichten hier en op het Ziggo forum, en kreeg ook hoop! Maar ik krijg het niet voor elkaar om door die hardnekkige klantenservice heen te komen. (meer hier)jk-5 schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:08:
Na de tweede keer bellen met ziggo om te vragen zoals ik hier een paar dagen terug benoemd heb was het nog niet klaar. Blijkbaar telt het als een 'opzegging' waar een maand opzegtermijn op zit. De medewerker op het ziggo forum heeft dit opzegtermijn handmatig verkort. Dit is wat hij erover zei:
[...]
In ieder geval erg goed nieuws voor ziggo klanten in deze topic. Het is vanaf nu dus echt mogelijk om op aanvraag ipv6 te activeren. Vanavond komen we erachter of ik ook daadwerkelijk full dual stack heb na een reboot.
Hilarisch, maar tegelijk erg treurig... "Waarvoor heeft u dan uhm, IP, uhm, 6, nee, vee zes, nee ik weet goed wat het is hoor meneer... maar waar heeft u het voor nodig meneer?"
Na lang doorbabbelen en doorgeschakeld te worden kwam er een finaal antwoord "niet de bevoegdheid IPv6 te mogen geven". Geboden oplossing: opzeggen en nieuwe aansluiting aanvragen, dan krijg ik DS-lite. koekkoek!

Ene Marco van SIDN labs is het wel gelukt via Twitter door ze een taart aan te bieden.
Zie mijn tweet met quote van thread. Jammer dat je het zo moet spelen om ze op dat knopje te laten drukken...
Maar ja, wat zijn mijn alternatieven? Ik ga binnenkort IPv6 wel enigszins nodig hebben en heb geen zin in geneuzel met tunnelbrokers waarbij Netflix beweert dat je een VPN gebruikt (of via VPS zelfde geneuzel, been there, done that) of je de hele tijd captchas loopt in te vullen. Ik zit met een gemiddelde 'randstadaansluiting', dus eigenlijk alleen snel internet van Ziggo.
- Flink inleveren op snelheid en overstappen naar KPN VDSL met een IPv6 /48, om vervolgens een brakke Experiabox V10a modem te krijgen waarop IPv6 kapot lijkt te zijn?
- Zoiets als KPN, maar dan met XS4ALL VDSL. Dan betaal je alleen maar een jaar lang meer voor wat toch binnenkort KPN is. Ik had tot januari de tijd om pair bonding aan te vragen om toch nog een beetje uploadsnelheid te gaan krijgen en blijk nu te laat te zijn (wordt helemaal niet meer gedaan).
- Net als Marco een taart als reward gaan bieden en kijken of ik toch een medewerker krijg 'omgekocht'.
[ Voor 33% gewijzigd door gertvdijk op 02-05-2019 22:16 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Gezien het succes bij mij zou ik gewoon een aantal keer blijven bellen, en dan voor het 'opzeggen van de ipv4 voorkeursregel'. Ik heb zelf expres niet eens genoemd dat ik nog nooit ipv6 heb gehad. Misschien heeft dat geholpen, misschien niet. Gezien de signalen is het wel mogelijk, maar bevinden we ons nu nog op een beetje grijs gebied. Ik hoop dat het je lukt door vaker te proberen.gertvdijk schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:47:
Iemand een beter idee? Ik word er een beetje moedeloos van en heb al jaren geduld met Ziggo en IPv6, maar het begint nu een beetje op te raken en richting opzegging uit principe te gaan.
Bij mij ging het als volgt: Eerst kreeg ik een mail over een prijsverhoging. Als goedmakertje zou ik meer bandbreedte krijgen. Maar van dat laatste kwam in de praktijk niets terecht. Dat vond ik principieel bezwaarlijk (al had ik de extra bandbreedte niet echt nodig), wat ik aan de webcare heb laten weten. Na een korte blik kreeg ik te horen dat ik een wat ouder model Ubee modem had (in bridgemode met Hurricane Electric tunnel + bijbehorende NetFlix-problemen). Ze wilden als eerste proberen het modem te vervangen. Mijn eerste reactie: "Ok, als het niet anders kan, maar hoe gaat dat dan met IPv6? Want ik heb dat nu en moet dat blijven houden". Nou, het zou allemaal goed komen, dus ik ging akkoord. Enfin, toen het nieuwe modem er was, had ik wel de extra bandbreedte, maar geen IPv6... Ik had naar bridgemode kunnen gaan, maar dacht: "laat ik eens proberen of ik native IPv6 van Ziggo kan regelen". Dus ik ging ze herinneren aan hun aanvankelijke toezeggingen. Enfin, lang verhaal kort; na wat aandringen (en goed uitleggen dat ik precies wist waar ik aan begon) en foute pogingen aan de kant van Ziggo, lukte het na een week of twee toch. En sindsdien heb ik prima IPv6 (DS-Lite, want fUPC). Port-forwarding mis ik niet, want 'aan de andere kant' van de lijn heb ik ook IPv6, dus ik kan prima van buitenaf bij mijn thuis-apparaten. Al met al al weer een tijdje heel gelukkig mee (ondanks dat de Arris ConnectBox niet om over naar huis te schrijven is qua configuratiemogelijkheden en features. Doet bijvoorbeeld hele slechte PD en de FW-settings zijn ook wat gebrekkig en omslachtig).jk-5 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:16:
Gezien het succes bij mij zou ik gewoon een aantal keer blijven bellen
[ Voor 7% gewijzigd door mdavids op 03-05-2019 09:56 ]
https://ipv6bingo.com/
Via het communicty forum de regels voorkeurs regels laten wijzigen?gertvdijk schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:47:
[...]
Ik las je berichten hier en op het Ziggo forum, en kreeg ook hoop! Maar ik krijg het niet voor elkaar om door die hardnekkige klantenservice heen te komen. (meer hier)
Hilarisch, maar tegelijk erg treurig... "Waarvoor heeft u dan uhm, IP, uhm, 6, nee, vee zes, nee ik weet goed wat het is hoor meneer... maar waar heeft u het voor nodig meneer?"
Na lang doorbabbelen en doorgeschakeld te worden kwam er een finaal antwoord "niet de bevoegdheid IPv6 te mogen geven". Geboden oplossing: opzeggen en nieuwe aansluiting aanvragen, dan krijg ik DS-lite. koekkoek!
Ene Marco van SIDN labs is het wel gelukt via Twitter door ze een taart aan te bieden.![]()
Zie mijn tweet met quote van thread. Jammer dat je het zo moet spelen om ze op dat knopje te laten drukken...
Maar ja, wat zijn mijn alternatieven? Ik ga binnenkort IPv6 wel enigszins nodig hebben en heb geen zin in geneuzel met tunnelbrokers waarbij Netflix beweert dat je een VPN gebruikt (of via VPS zelfde geneuzel, been there, done that) of je de hele tijd captchas loopt in te vullen. Ik zit met een gemiddelde 'randstadaansluiting', dus eigenlijk alleen snel internet van Ziggo.Iemand een beter idee? Ik word er een beetje moedeloos van en heb al jaren geduld met Ziggo en IPv6, maar het begint nu een beetje op te raken en richting opzegging uit principe te gaan.
- Flink inleveren op snelheid en overstappen naar KPN VDSL met een IPv6 /48, om vervolgens een brakke Experiabox V10a modem te krijgen waarop IPv6 kapot lijkt te zijn?
- Zoiets als KPN, maar dan met XS4ALL VDSL. Dan betaal je alleen maar een jaar lang meer voor wat toch binnenkort KPN is. Ik had tot januari de tijd om pair bonding aan te vragen om toch nog een beetje uploadsnelheid te gaan krijgen en blijk nu te laat te zijn (wordt helemaal niet meer gedaan).
- Net als Marco een taart als reward gaan bieden en kijken of ik toch een medewerker krijg 'omgekocht'.
Yep, inmiddels heb ik "Mark Ziggo" daar gevraagd of hij wat voor mij kan betekenen. In een aantal eerdere topics was het gewoon geregeld door hem.Dutch2007 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:36:
Via het communicty forum de regels voorkeurs regels laten wijzigen?
Update: inmiddels is het gelukt door hulp van een alleraardigste medewerker in een VFZiggo-winkel.

[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 03-05-2019 23:00 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ook met IPv6 op de client zal je toch een port in de firewall van je router open moeten zetten, hoe kan je anders contact maken met je server thuis?mdavids schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:53:
Port-forwarding mis ik niet, want 'aan de andere kant' van de lijn heb ik ook IPv6, dus ik kan prima van buitenaf bij mijn thuis-apparaten.
Cloudflare: There has been a number of security events relating to this IP address, which has caused you to hit bad reputation. Please review your network and confirm that you have no infected devices. Once that has been confirmed, the IP reputation will naturally improve.Raven schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:38:
* Raven doet IPv6 uitzetten.
De laatste tijd krijg ik steeds vaker Cloudflare captcha pagina's (o.a. te merken door niet werkende plaatjes op GoT) en zojuist kwam ik een website tegen waar geen captcha mogelijkheid beschikbaar is, die website kan ik dus niet eens meer openen(via IPv6 dus).
Ik vraag mij af of dit probleem gerelateerd is aan het probleem dat Facebook nog steeds beweerd dat mijn IPv6-addressen in DE uitkomen i.p.v. NL, met deels naar Duits vertaalde news feed tot gevolg
Kent iemand die Claudflare captcha pagina toevallig? Heb het alleen met IPv6.

[ Voor 86% gewijzigd door Raven op 07-05-2019 11:13 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oscar Wilde

Ik ben wat ipv6 echt een leek, maar waarom werken dit soort dingen in chrome niet? Heeft google een apart adres voor het Ping command ofzo ?

Wat werkt er niet?markmjb schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
Ik ben wat ipv6 echt een leek, maar waarom werken dit soort dingen in chrome niet? Heeft google een apart adres voor het Ping command ofzo ?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Denk dat de webserver niet weet waar je heen wilt, maar dat je hem wel bereikt?markmjb schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
Net mijn internetverbinding verneukt door het ipv4 adres te vernieuwen maar niet het ipv6 adres. Wist niet dat je aparte parameters aan ipconfig moet meegeven als je dat soort dingen wil resettenGelukkig werkt je router opnieuw opstarten dan weer wel.
[Afbeelding]
https://ipv6.google.com is wat jij wilt testen
Yeah, zo te zien ping ik de router en wil ik de webserver hebben.stormfly schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
[...]
Denk dat de webserver niet weet waar je heen wilt, maar dat je hem wel bereikt?
https://ipv6.google.com is wat jij wilt testen
Tweakers is http://[2001:9a8:0:e:1337:0:80:1] (
http://[2001:9a8:0:e:1337:0:80:3] is elect.tweakers.net dus dat bevestigt mijn vermoeden haha.
http://[2001:4860:0:2001::68]/markmjb schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
Net mijn internetverbinding verneukt door het ipv4 adres te vernieuwen maar niet het ipv6 adres. Wist niet dat je aparte parameters aan ipconfig moet meegeven als je dat soort dingen wil resettenGelukkig werkt je router opnieuw opstarten dan weer wel.
[Afbeelding]
https://www.cyberciti.biz...ess-used-with-webbrowser/
e.g. http(s) d'r voorzetten?
Bron: https://www.ipv6council.b...ropean-elections-and-ipv6Let’s start with the IPv6-enabled:
https://ecolo.be/, IPv6, CBlue SPRL (Namur)
http://www.lecdh.be/, IPv6, TLS but no TLS redirection, OVH
https://www.n-va.be/, IPv6, Cloudflare
Then, the legacy web sites (no IPv6, no AAAA):
https://defi.eu/, no IPv6, OVH
https://partipopulaire.be/, no IPv6, OVH
https://www.cdenv.be/, no IPv6, OpenMinds (Ghent)
https://www.groen.be/, no IPv6, Akamai
http://www.mr.be, no IPv6, OVH
https://www.ps.be, no IPv6, OVH
https://www.ptb.be/, no IPv6, Akamai
https://www.pvda.be/, no IPv6, Akamai
https://www.s-p-a.be, no IPv6, Upcloud (Finland)
https://www.vlaamsbelang.org/, no IPv6, iWeb Technologies Inc. (Québec)
https://www2.openvld.be/, no IPv6, SiteGround (Netherlands)
Ik herken dit niet, wat voor IPv6 gebruik je? Native of via HE.net? of?Jef61 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:42:
Kan iemand bevestigen dat transip.nl via IPv6 niet lekker werkt? Ik heb steeds haperingen op die site, schakel ik IPv6 uit dan gaat alles goed. Ik heb dit al eens aangegeven bij hun maar merk geen verbetering. Ik heb ook hun stack in mijn firewall op IPv6 geblokkeerd omdat de backup dan wel goed loopt. Iemand die dit herkend?
[ Voor 52% gewijzigd door Jef61 op 30-05-2019 10:48 . Reden: Toevoeging ]
https://ipv6-test.com/ geeft alles groen en 20/20?Jef61 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:44:
Native, via xs4all. Heb dit alleen bij Transip.
[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 30-05-2019 10:51 . Reden: Typo ]
ICMP is wel belangrijk, op de onderstaande site staan eigenlijk diegene die je door moet laten.Jef61 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:51:
17/20. Geen hostname, geen icmp naar mijn PC (windows firewall denk ik), geen reverse DNS.
http://shouldiblockicmp.com/
Vanaf mijn VPS kan ik wel met IPv6 naar bijvoorbeeld google.com ping6-en, vanaf thuis (XS4ALL glas) ook, maar vanaf thuis naar mijn VPS werkt niet.
Als eens geprobeerd met traceroute te achterhalen waar het mis gaat, maar ik kwam er niet achter.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Ga je je zoeken waar die gehost is blijkt dat opnieuw bij Transip te zijn.
Zou toch graag willen weten waar dit fout gaat, toch bij xs4all misschien?
Glas of DSL?Zr40 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:07:
Hier met XS4ALL werkt die website gewoon goed via IPv6.
Werkt hier ook goed, IPv6 /48 blok van ExtraIP.com.Jef61 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:47:
En weer een website die het bij mij niet doet op IPv6: www.maldenwandelt.nl
Ga je je zoeken waar die gehost is blijkt dat opnieuw bij Transip te zijn.
Zou toch graag willen weten waar dit fout gaat, toch bij xs4all misschien?
Je hebt niet zelf ergens een issue in je netwerk?
Ik weet dat er een tijdje geleden problemen waren met de bereikbaarheid van de nos.nl via IPv6. Oorzaak was toen dat ze icmp dicht hadden zitten. Problemen kwamen echter alleen tevoorschijn bij dsl gebruikers omdat die vanwege pppoe een mtu hebben van 1492.
Ik heb steeds het idee dat er nu ook zoiets speelt (hoewel de ping werkt), iets dus wat alleen bij een klein aantal gebruikers speelt. (vandaar mijn vraag glas of dsl).
[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 10-06-2019 15:05 . Reden: npo.nl gewijzigd naar nos.nl ]
Verwijderd
Bv:
http://ipv6-test.com/pmtud/
Heb mijn Vigor 130 firmware geupdate en aangepast, daarna Mikrotik pppoe client op mtu1500 gezet. En idd hij connect nu op mtu 1500ik222 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:53:
Ik heb wel mijn MTU op 1500 gezet middels RFC4638 wat XS4ALL ondersteund. Volgens mij zowel op glas als op VDSL.
Uitgebreid getest op Transip en het lijkt succesvol, geen haperingen meer!!
Zou betekenen dat er toch iets met de icmp6 bij Transip niet goed staat, en bepaald type misschien?
@ik222 Bedankt voor het op het juiste spoor zetten!
Uit RFC4890
4.3.1. Traffic That Must Not Be Dropped
Error messages that are essential to the establishment and
maintenance of communications:
o Destination Unreachable (Type 1) - All codes
o Packet Too Big (Type 2)
o Time Exceeded (Type 3) - Code 0 only
o Parameter Problem (Type 4) - Codes 1 and 2 only
4.3.2. Traffic That Normally Should Not Be Dropped
Error messages other than those listed in Section 4.3.1:
o Time Exceeded (Type 3) - Code 1
o Parameter Problem (Type 4) - Code 0
[ Voor 31% gewijzigd door Jef61 op 10-06-2019 18:15 . Reden: RFC toegevoegd ]
Heb helaas de wijziging moeten terugdraaien omdat ik met de nieuwe configuratie IPTV niet werkende krijg en heb dus weer connectie problemen. Zoek ook nog contact hierover met Transip of ze hun firewall settings willen nalopen maar heb weinig hoop.
http://ipv6-test.com/pmtud/ Geeft aan dat ik geen problemen zou moeten hebben een MTU van 1500.
Controleer ook of je native IPv6 verbinding gebruik maakt van RFC4638. Zo niet, dan is 1492 de juiste MTU en is 1500 ook een onjuist resultaat uit die test.
Ik heb het zelf niet uitgebreid getest maar het lijkt er inderdaad op gezien de ervaringen dat TransIP ergens iets teveel ICMPv6 blokkeert. Daardoor heb je problemen als de MTU op je verbinding lager is dan 1500.
Liberty global: geen verandering. KPN: een tandje terug

Volgens mij zijn er in NL nog geen mobiele providers die IPv6 doen.Dreamvoid schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 00:09:
Telt bij KPN eigenlijk hun mobiele netwerk ook mee?
Hoewel dat volgens mij een van de meest eenvoudige zaken is om aan te pakken...
[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 18-06-2019 09:48 ]
Ik heb precies hetzelfde probleem. HE tunnel op een MikroTik router over een Ziggolijn. MTU van de HE tunnel interface is 1480.Jef61 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:11:
Zoals verwacht kom ik bij Transip zelf niet verder, ook wel begrijpelijk omdat ze verder geen klachten krijgen. Ik zal het ermee moeten doen lijkt het.
Zeer irritant, nu zijn Stack en het Transip control panel ook erg onbetrouwbaar over ipv6. Toch maar eens een issue openen, had ik nog niet gedaan omdat ik geen idee had waar het probleem kon zitten.
Nu elke keer als ik op 1 van mn favoriete sites via mijn telefoon inlog moet ik weer het nieuwe ipv6 adres via een email van die site toestaan om op die site te mogen inloggen.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ook mijn telefoon op thuiswifi het vaste ipv4 adres van mijn xs4all provider gebruikt in plaats van telkens een nieuw ipv6 adres? En waar ligt dit aan?
Mijn telefoon instellingen heb ik al in gezocht maar onder wifi instellingen is er geen mogelijkheid ipv4 only te kiezen.
Kan ik dit nog via mijn router forceren? Ik heb een asus ac88u.
[ Voor 15% gewijzigd door SpitfireNL op 29-06-2019 14:42 ]
Oscar Wilde
Heb al overwogen om ipv6 in mijn router in zn geheel uit te schakelen maar dan ga ik andere problemen krijgen misschien?
[ Voor 38% gewijzigd door SpitfireNL op 29-06-2019 14:53 ]
Misschien privacy extensions eens uitzetten?SpitfireNL schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:36:
Thuis op mijn eigen wifi netwerk krijgt mijn telefoon telkens een nieuw ipv6 adres. Gruwelijk irritant. Dit terwijl ik een vast IP-adres heb via glasvezel xs4all.
...
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ten eerste: Ik merkte dit in 2014 op bij een security incident (ik wilde sessies fixeren aan IP adressen) en kreeg de terechte reactie dat dit bij IPv6 issues geeft. Het is een slechte implementatie van deze site.SpitfireNL schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:36:
Hoe kan ik er voor zorgen dat ook mijn telefoon op thuiswifi het vaste ipv4 adres van mijn xs4all provider gebruikt in plaats van telkens een nieuw ipv6 adres? En waar ligt dit aan?
Wat je kan vragen aan de site is om bij IPv6 subnetten te whitelisten.
Wat jij zelf kan doen is een statisch DNS record aanmaken in de router (kan bij bv openwrt dmv de hostname functie) waarmee je als eerste poging alleen een A record toevoegd. Daarna moet je kijken of er een AAAA record is en dat zo nodig ook overschrijven met iets anders.
Een plan B is om in de firewall van de router uitgaand verkeer naar de ip range van deze site te blokkeren. Maar als het om een CDN gaat is dat lastiger (zou zou ik de rest van het cloudflare/akamai verkeer wel via IPv6 willen)
https://www.drivereasy.co...e-with-the-scanner-fixed/
Spot de fout in de uitleg van "Fix 2"
Probleem laat me niet los en ben er vandaag weer eens ingedoken.Bram D schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. HE tunnel op een MikroTik router over een Ziggolijn. MTU van de HE tunnel interface is 1480.
Zeer irritant, nu zijn Stack en het Transip control panel ook erg onbetrouwbaar over ipv6. Toch maar eens een issue openen, had ik nog niet gedaan omdat ik geen idee had waar het probleem kon zitten.
Ik denk dat ik een aardige workaround heb gevonden:
Ik kwam op de volgende website tegen dat je kunt overwegen om aan de PC kant je MTU wat betreft IPv6 op 1492 kunt zetten via router advertisement.
https://blog.ipspace.net/...-tcp-mss-clamping-in.html
Voor Mikrotik kun je dat in WinBox doen via: IPv6, ND, Bridge interface van je LAN, MTU (1492 in mijn geval).
Hierna kun je op je (windows) PC zien dat je IPv6 interface een MTU heeft gekregen van 1492:
netsh interface ipv6 show subinterface
MTU MediaSenseState Bytes In Bytes Out Interface
------ --------------- --------- --------- -------------
1492 1 8011563 734944 Wi-Fi
Na uitgebreid testen blijkt Transip.nl bij mij hiermee prima te werken
Moet nog uitgebreid testen of hiermee misschien andere problemen zijn ontstaan...

Ben benieuwd of dit voor jou ook een oplossing is.
[ Voor 0% gewijzigd door Jef61 op 01-07-2019 18:13 . Reden: Typos ]
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.