Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 80 ... 130 Laatste
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

agresionpower schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:14:
Ik weet niet of deze seminar hier al voorbij was gekomen, maar hij lijkt mij in ieder geval erg interessant:
https://www.stipv6.nl/ipv6-is-er-kan-ipv4-nu-uit/
Behoor niet helemaal tot de doelgroep, maar aantal van die talks lijken me dermate interessant dat ik me heb ingeschreven :)
Meh, ik kom wel in deze:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5133/5550094159_991b743634.jpg

Oslik blyat! Oslik!

• gbonny
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heb sinds een tijdje ook last van het probleem dat je geen Horizon Go kunt kijken i.c.m. met een IPv6 HE tunnel, omdat Ziggo nog altijd geen IPv6 levert. Ondanks dat de tunnel vanaf de server in Nederland werkt wordt hij aangemerkt als USA (goed bezig Ziggo..*not*).

www.horizon.tv en horizon.tv resolven naar zowel IPv4 als IPv6 adressen waarbij IPv6 geprefereerd wordt zoals gewoonlijk. Dus ik denk slim te zijn en plaats een aantal IPv4 host entry's in mn DNSMasq van DD-WRT router:
address=/www.horizon.tv/212.142.30.138
address=/www.horizon.tv/212.142.30.132
address=/horizon.tv/212.142.30.166
address=/horizon.tv/212.142.30.132

Resolven naar alleen IPv4 gaat goed, alleen de (brakke?) app detecteert waarschijnlijk toch op de tab/telefoon een IPv6 adres en wil die eigenlijk gebruiken, maar ziet alleen IPv4 resolved Horizon adressen.. :'(

Heeft er nog iemand anders een slim idee om zowel IPv6 als Horizon Go te gebruiken op hetzelfde apparaat? Of worden er nog meer DNS adressen naast de genoemde 2 gebruikt?

Ik krijg de foutmelding dat de service niet beschikbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door gbonny op 03-10-2016 20:59 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gbonny schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:51:
Heb sinds een tijdje ook last van het probleem dat je geen Horizon Go kunt kijken i.c.m. met een IPv6 HE tunnel, omdat Ziggo nog altijd geen IPv6 levert. Ondanks dat de tunnel vanaf de server in Nederland werkt wordt hij aangemerkt als USA (goed bezig Ziggo..*not*)...
Administratief gezien heb je ook een USA IP-adres. HE is een amerikaans bedrijf, je krijgt IP-adressen uit hun pool. Daar kan Ziggo niets aan veranderen (en da's maar goed ook)
...Ik krijg de foutmelding dat de service niet beschikbaar is.
Je kunt toch gewoon inloggen met je ziggo account? Werkt ook over ipv6 hoor

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:42
Hier wordt je toch moe van......: https://docs.pritunl.com/docs/configuration-3
Enables IPv6 support on the server, requires an IPv6 interface with an IPv6 address. The client IPv6 addresses will be derived from the IPv4 address. Enabling IPv6 is not recommend unless it is needed.
dôh!

• gbonny
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:41:

Je kunt toch gewoon inloggen met je ziggo account? Werkt ook over ipv6 hoor
Nee dat lukt al niet..

Verwijderd

En ook weer een stapje verder in AWS

https://aws.amazon.com/bl...s3-transfer-acceleration/

en zelfs nog een stapje verder, het wordt default aangezet op bepaalde diensten.

https://aws.amazon.com/ab...s3-transfer-acceleration/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 12:53 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

databeestje

Von PrutsHausen

Hmmm, afgelopen week weer tegen wat bugs aangelopen. Met een Draytek Vigor 2860 een 2e LAN range geconfigureerd op VLAN tag 10, echter komt deze nooit aan. Kijk ik bij de IPv6 instellingen dan wordt dezelfde /64 prefix voor LAN1 en LAN2 gebruikt, dat kan niet de bedoeling zijn.

Voor de WAN verbinding is er Unet, deze geeft via de PPP sessie de /48 mee, er zou dus <prefix>:1::/64 voor LAN1 en <prefix>:2::/64 voor LAN2 gebruikt moeten worden maar dat gebeurt dus kennelijk niet. Aangemeld bij support Draytek NL.

De Ubiquity Unifi mist ook e.e.a. aan IPv6. De Aps geven het wel door maar ik zie alleen client IPv4 adressen in de UI. Daarnaast kan ik voor de guest access wel IPv4 blocks opgeven maar geen IPv6. Dat is niet handig.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:55
Heb sinds een tijdje ook last van het probleem dat je geen Horizon Go kunt kijken i.c.m. met een IPv6 HE tunnel, omdat Ziggo nog altijd geen IPv6 levert. Ondanks dat de tunnel vanaf de server in Nederland werkt wordt hij aangemerkt als USA (goed bezig Ziggo..*not*).

www.horizon.tv en horizon.tv resolven naar zowel IPv4 als IPv6 adressen waarbij IPv6 geprefereerd wordt zoals gewoonlijk. Dus ik denk slim te zijn en plaats een aantal IPv4 host entry's in mn DNSMasq van DD-WRT router:
address=/www.horizon.tv/212.142.30.138
address=/www.horizon.tv/212.142.30.132
address=/horizon.tv/212.142.30.166
address=/horizon.tv/212.142.30.132

Resolven naar alleen IPv4 gaat goed, alleen de (brakke?) app detecteert waarschijnlijk toch op de tab/telefoon een IPv6 adres en wil die eigenlijk gebruiken, maar ziet alleen IPv4 resolved Horizon adressen.. :'(

Heeft er nog iemand anders een slim idee om zowel IPv6 als Horizon Go te gebruiken op hetzelfde apparaat? Of worden er nog meer DNS adressen naast de genoemde 2 gebruikt?

Ik krijg de foutmelding dat de service niet beschikbaar is.
Ik ben er zelf ook mee aan het kloten, maar heb het ook nog niet werkend gekregen. Wat in ieder geval niet klopt is de manier waarop je nu de adressen instelt: DNSMASQ kiest bij meerdere 'address=' regels voor dezelfde hostname een van de twee IP- adressen.

Om het correct in te stellen moet je in dnsmasq.conf iets plaatsen als:
addn-hosts=/etc/hosts.horizon.tv

En dan in /etc/hosts.horizon.tv het volgende: de IP- adressen die bij mij geresolved worden zijn anders dan die van jou:
212.54.62.134 www.horizon.tv
212.54.62.210 www.horizon.tv
212.142.30.132 horizon.tv
212.142.30.166 horizon.tv

Maar de melding blijft dan helaas hetzelfde. :(

Ook al geprobeerd om dit ook in dnsmasq.conf te zetten:
cname=www.horizon.tv,wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com

En dan dit in /etc/hosts.horizon.tv:
212.54.62.134 wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com
212.54.62.210 wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com
maar ook dat veranderd niets aan de melding.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:56
Jaap-Jan schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:28:
[...]

Ik ben er zelf ook mee aan het kloten, maar heb het ook nog niet werkend gekregen. Wat in ieder geval niet klopt is de manier waarop je nu de adressen instelt: DNSMASQ kiest bij meerdere 'address=' regels voor dezelfde hostname een van de twee IP- adressen.

Om het correct in te stellen moet je in dnsmasq.conf iets plaatsen als:
addn-hosts=/etc/hosts.horizon.tv

En dan in /etc/hosts.horizon.tv het volgende: de IP- adressen die bij mij geresolved worden zijn anders dan die van jou:
212.54.62.134 www.horizon.tv
212.54.62.210 www.horizon.tv

Maar de melding blijft dan helaas hetzelfde. :(

Ook al geprobeerd om dit ook in dnsmasq.conf te zetten:
cname=www.horizon.tv,wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com

En dan dit in /etc/hosts.horizon.tv:
212.54.62.134 wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com
212.54.62.210 wp-991d720000000000.id.cdn.upcbroadband.com
maar ook dat veranderd niets aan de melding.
Een dergelijke site gebruikt natuurlijk meer dan 1 DNS-naam. Bij de webversie zie ik bijvoorbeeld al een hele lijst met domeinnamen voorbij komen (dingen als web-api-pepper.horizon.tv, upc-nl-5008.live.horizon.tv, upc.d2.sc.omtrdc.net en als ik naar Android kijk komen er weer hele andere namen langs zoals android-api.horizon.tv). Is nog best een werk als je alles wilt kunnen achterhalen dus...

Verwijderd

Op twitter diverse berichten dat t-mobile/deutschetelekom Duitsland ook IPv6 uitrolt op het mobiele netwerk. In iedergeval iphones ontvangen een ipv6 adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 14:15 ]

Verwijderd

Hurricane Electric, de grootste IPv6 provider mbt verbindingen is ook op stoom.

https://data-economy.com/...igns-france-ix-marseille/
https://data-economy.com/...ons-opens-luxembourg-pop/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, blijkbaar kun je niet gebruik maken van IPv6-tunnels als de IPv4-WAN-interface van VLAN gebruik maakt? Wilde net routerpc-v2 inzetten, die in tegen stelling tot v1 niet afhankelijk is van een vlan-capable switch, maar daar lijkt de IPv6-tunnel niet blij mee te zijn :/

Het enige dat ik erover kan vinden is https://forums.he.net/index.php?topic=1962.0

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tunnels en tags hebben wel echt werkelijk niks met elkaar te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus dat er sprake is van VLAN zou niets uit moeten maken?

Dan vraag ik mij af waarom ik het niet werkend krijg. Het WAN-IPv4-adres is bijgewerkt bij de tunnel-eigenschappen op http://tunnelbroker.net/ , radvd.conf is dezelfde als op de oude router-pc en werkt zo te zien goed, ip6tables regels zijn ook dezelfde, forwarding staat aan en ik heb uiteraard overal de namen van de interfaces aangepast. Bij IPFire heb je Green (LAN), Blue (wifi) en Red (WAN), nu p1p1.34 (WAN) en br0 (LAN + 2* wifi).

.... En terwijl ik dit typ begint er mogelijk een kwartje te vallen.

Bij IPFire, dat officieel volgens mij nog steeds geen IPv6 ondersteund (maar wel werkend te krijgen is :P ), heb ik nooit iptables regels aan hoeven maken om protocol 41 door te laten, geen idee waarom dat niet nodig was.

Iets zegt me dat ik
code:
1
2
iptables -t filter -I INPUT -p 41 -j ACCEPT
iptables -t filter -I OUTPUT -p 41 -j ACCEPT
nog moet toevoegen...

Later maar weer eens kabels omwisselen en dat uitproberen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Ik vernam net dat de KPN modem (v10) nu ook IPv6 draait. Ben benieuwd

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-12 07:10

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

500K extra aansluitingen las ik. De AMS-IX lijkt er deze week inderdaad zin in te hebben.
KPN was de laatste tijd toch al goed bezig en daar lijkt dit nu nog bij te komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/KPN.png

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10 14:22
Heb sinds een tijdje ook last van het probleem dat je geen Horizon Go kunt kijken i.c.m. met een IPv6 HE tunnel, omdat Ziggo nog altijd geen IPv6 levert.
Blijft apart, op mijn zakelijk Ziggo lijn heb ik gewoon een IPv6 /64 toegewezen gekregen. Op mijn privé lijn heb ik nog geen native IPv6 (maar dat VPN ik nu vanaf m`n zakelijke verbinding).

Beetje jammer blijft het wel.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
No_Identity schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:33:
[...]

Blijft apart, op mijn zakelijk Ziggo lijn heb ik gewoon een IPv6 /64 toegewezen gekregen. Op mijn privé lijn heb ik nog geen native IPv6 (maar dat VPN ik nu vanaf m`n zakelijke verbinding).

Beetje jammer blijft het wel.
Dan heb je of Connect MKB zakelijk of Connect ZZP met een Ubee, want met eigen router kan het 'helaas' nog niet op dit moment bij Ziggo.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Verwijderd

Vanacht zijn nieuwe gegevens online gekomen van akamai:
https://www.akamai.com/us...doption-visualization.jsp

9,7% bij KPN > groei van 0.7% tenopzichte van vorige maand
7,5% Ziggo > geen groei

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:56:
Dus dat er sprake is van VLAN zou niets uit moeten maken?
Inderdaad. Zijn twee dingen op een complete andere laag. VLANs zijn een laag-2 (Ethernet) ding, en zijn bedoeld om verschillende netwerken 'virtueel' over dezelfde fysieke kabel te laten lopen. Dat kan inderdaad niets te maken hebben met IPv6-tunneling.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Snow_King
Bezoek net de website van Tesla en zie ineens dat ze ook IPv6 hebben!

code:
1
2
3
4
5
www.tesla.com is an alias for www.tesla.com.edgekey.net.
www.tesla.com.edgekey.net is an alias for e1792.dscx.akamaiedge.net.
e1792.dscx.akamaiedge.net has address 92.122.85.173
e1792.dscx.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:7b:493::700
e1792.dscx.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:7b:48e::700

Vooruit lopen in de auto techniek én op internet, goed zo!

De DNS e.d. nog niet, maar de eerste stap is er. Snel kijkende kan ik geen andere auto fabrikant met IPv6 vinden. Veel zijn wel gehost voor Akamai, maar IPv4-only.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

tcviper schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:40:
[...]

Dan heb je of Connect MKB zakelijk of Connect ZZP met een Ubee, want met eigen router kan het 'helaas' nog niet op dit moment bij Ziggo.
Ziggo belt bedrijven met een Internet Plus ZZ1/2/3-abonnement op om te vragen om over te stappen naar het MKB-abonnement. Dan komt er ook meteen een nieuwe modem (+router) mét IPv6.

Naar mijn idee wil Ziggo niet zelf de kosten voor IPv6-ondersteuning betalen en proberen ze dat te bekostigen door nieuwe (duurdere) abonnementen af te laten sluiten. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• tcviper
Ben zelf Ziggo zakelijk partner maar dat heb ik nog niet eerder gehoord, connect mkb is een stuk duurder en voegt buiten vaste ips niet veel toe, sowieso kan er bij mkb nog geen digitale tv.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Da's raar. Wij werden meerdere malen door Ziggo gebeld of we wilden overstappen van ons Internet Plus abonnement (https://www.ziggo.nl/zake...ssortiment/internet-plus/) naar het Connect MKB-abonnement.
Het gaf ons als enige voordeel dat we ook IPv6 dan krijgen én een snellere verbinding. Helaas heeft onze firewall maar een beperkte doorvoersnelheid zodat we niets van die snellere verbinding zullen gaan merken, en ik heb aangegeven dat ze ons volgend jaar mogen terugbellen. :)

• tcviper
Onbekend schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:16:
Da's raar. Wij werden meerdere malen door Ziggo gebeld of we wilden overstappen van ons Internet Plus abonnement (https://www.ziggo.nl/zake...ssortiment/internet-plus/) naar het Connect MKB-abonnement.
Het gaf ons als enige voordeel dat we ook IPv6 dan krijgen én een snellere verbinding. Helaas heeft onze firewall maar een beperkte doorvoersnelheid zodat we niets van die snellere verbinding zullen gaan merken, en ik heb aangegeven dat ze ons volgend jaar mogen terugbellen. :)
Ja dan leg je het nu dus ook anders uit,.... internet plus is de voorganger van Connect MKB ;)
Dat portfolio staat dus los van wat vroeger Alles-in-1 Zakelijk was en nu Connect ZZP heet.

Qua Firewall/Router/VPN kan ik je van harte de Cisco RV320 (4-poort)/325 (16-poort) aanbevelen. Die dingen vliegen tot gemakkelijk 1gb/s up/down zonder problemen. Deze gebruiken wij standaard op ZZP en MKB verbindingen.

• databeestje
  • Laatst online: 11:51

databeestje

Von PrutsHausen

databeestje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:50:
Hmmm, afgelopen week weer tegen wat bugs aangelopen. Met een Draytek Vigor 2860 een 2e LAN range geconfigureerd op VLAN tag 10, echter komt deze nooit aan. Kijk ik bij de IPv6 instellingen dan wordt dezelfde /64 prefix voor LAN1 en LAN2 gebruikt, dat kan niet de bedoeling zijn.

Voor de WAN verbinding is er Unet, deze geeft via de PPP sessie de /48 mee, er zou dus <prefix>:1::/64 voor LAN1 en <prefix>:2::/64 voor LAN2 gebruikt moeten worden maar dat gebeurt dus kennelijk niet. Aangemeld bij support Draytek NL.

De Ubiquity Unifi mist ook e.e.a. aan IPv6. De Aps geven het wel door maar ik zie alleen client IPv4 adressen in de UI. Daarnaast kan ik voor de guest access wel IPv4 blocks opgeven maar geen IPv6. Dat is niet handig.
Even ter verduidelijking, er is een nieuwe firmware voor de Draytek Vigor 2860 onderweg waarin subnet 2 op LAN2 opgelost is en deze heb ik getest en functioneert. Dat is fijn. Bij Draytek Nederland "deden de IPv6 adressen het even niet" dus heb ik het zelf maar getest :D

De Unifi is nog slechter dan ik dacht, er is helemaal geen IPv6 support, en als je "guest" aanklikt wordt IPv6 actief geblokkeerd zodat enkel IPv4 overblijft. Dit wordt gedaan omdat Captive Portal (welke ik hier niet gebruik) niet met Dual Stack overweg kan.

In mijn geval gebruik ik enkel het "rfc1918" filter, maar lees ik deze als een gewone block list. Echter kan je niet de een zonder de andere gebruiken. Effectief betekent dit dus geen IPv6 zodra je het als een guest netwerk ziet.

Kijk in naar de website, dan staat daar toch echt "Enterprise", oh ja dat betekent toch middelmatig, nou dan klopt het wel weer. :X

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
databeestje schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:10:
[...]

Even ter verduidelijking, er is een nieuwe firmware voor de Draytek Vigor 2860 onderweg waarin subnet 2 op LAN2 opgelost is en deze heb ik getest en functioneert. Dat is fijn. Bij Draytek Nederland "deden de IPv6 adressen het even niet" dus heb ik het zelf maar getest :D

De Unifi is nog slechter dan ik dacht, er is helemaal geen IPv6 support, en als je "guest" aanklikt wordt IPv6 actief geblokkeerd zodat enkel IPv4 overblijft. Dit wordt gedaan omdat Captive Portal (welke ik hier niet gebruik) niet met Dual Stack overweg kan.

In mijn geval gebruik ik enkel het "rfc1918" filter, maar lees ik deze als een gewone block list. Echter kan je niet de een zonder de andere gebruiken. Effectief betekent dit dus geen IPv6 zodra je het als een guest netwerk ziet.

Kijk in naar de website, dan staat daar toch echt "Enterprise", oh ja dat betekent toch middelmatig, nou dan klopt het wel weer. :X
Tijd voor een post op community.ubnt.com ?

• Keiichi
  • Laatst online: 15:20
Met openssl s_client probeerde ik een ssl connectie te debuggen. Blijkt het alleen op ipv4 te werken.

Zijn er alternatieven die ik goed kan gebruiken?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ncat (onderdeel van nmap) kan dit wel: https://blog.wireshark.or...ng-ssl-servers-over-ipv6/

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

tcviper schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:32:
Qua Firewall/Router/VPN kan ik je van harte de Cisco RV320 (4-poort)/325 (16-poort) aanbevelen. Die dingen vliegen tot gemakkelijk 1gb/s up/down zonder problemen. Deze gebruiken wij standaard op ZZP en MKB verbindingen.
Dank je voor de suggestie. Op dit moment hebben we een Juniper SSG-5 staan, en volgend jaar gaan we kijken naar een snellere vervanger voor dit ding. :)

Verwijderd

Eindelijk een update op http://www.worldipv6launch.org/measurements/

KPN 0.55% groei.
Ziggo niets veranderd.

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 17:48
In AWS Route53 hebben de nameservers nu ook IPv6 adressen: https://aws.amazon.com/ab...ueries-over-ipv6-networks

• tcviper
Onbekend schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:45:
[...]

Dank je voor de suggestie. Op dit moment hebben we een Juniper SSG-5 staan, en volgend jaar gaan we kijken naar een snellere vervanger voor dit ding. :)
Dan zou ik nog eventjes wachten inderdaad, Cisco komt Q1-2017 met een opvolger (die ik nu aant testen ben), de RV340/345 of Unifi Gateway Pro is ook een mooi ding. Dat ding vliegt! :P Heb er 2x 1gbit verbinding (WAN/Load balance) aan hangen en daar heeft ie geen problemen mee tot dusver.

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 04-11-2016 14:24 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bereid je maar vast voor als 'netwerk support gozer op feestjes': de uitrol van DS-Lite gaat voor grote golf aan klachten leiden bij gebruikers van Plex. Dat ondersteunt in principe wel IPv6 maar enkel als je directe webverbinding maakt ( https://<ipv6>:32400/web/index.html ), de koppeling met mobile apps en 'device discovery' via je account gaat enkel over IPv4 en dus worden de forums nu overspoeld door met name Duitsers (die zijn afgelopen jaar massaal aan de DS-Lite gegaan) die er niks meer van snappen.

(het upvoten van de startpost in deze thread: http://forums.plex.tv/dis...pv6-support-for-myplex/p1 zorgt ervoor dat het hoger op de prioriteitenlijst komt te staan bij de devs)

• jbouwh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-11 19:09
Moet maar een kijken op https://ipv6.he.net/certification/. Je kunt hier geheel gratis IPv6 kennis en ervaring opdoen. Ik heb dat een aantal jaar geleden als eens gedaan en er een T-shirt aan overgehouden en een hoop basiskennis.

Dit waren de tests die ik heb gedaan:
https://ipv6.he.net/certi...heet.php?pass_name=jbouwh

[ Voor 8% gewijzigd door jbouwh op 04-11-2016 13:47 . Reden: Toevoeging resultaten tests ]

Als het nèt werkt dan werkt het nèt

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-12 21:30
Zijn er meer mensen waarbij www.zwolle.nl niet werkt over IPv6?

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
linkforsoad schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:16:
bij mij werkt hij op ipv6.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven steekt hand op.

Tunnel toevallig? Hier namelijk ook.

Oscar Wilde

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Nakebod

Nope.

Ik krijg hier met XS4ALL een timeout.
Hij is wel pingbaar. Volgens http://www.ipv6scanner.com is port 80 open, maar toch niet helemaal. Ofzo.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:28:
[...]

* Raven steekt hand op.

Tunnel toevallig? Hier namelijk ook.
Klinkt als een PMTUD-blackhole.

Ik heb er geen last van (heb wel een tunnel, maar gebruik MSS-clamping om PMTUD-problemen te voorkomen).

• linkforsoad
Lijkt erop van wel ja, geen tunnel inderdaad, maar XS4ALL FTTH.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

linkforsoad schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:09:
Lijkt erop van wel ja, geen tunnel inderdaad, maar XS4ALL FTTH.
Werkt hij bij jou dan wel of niet?

Met native IPv6 zou je geen problemen moeten hebben. Met een tunnel juist wel.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:30
Werkt hier prima over IPv6 van XS4ALL.

• linkforsoad
Compizfox schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:24:
[...]

Werkt hij bij jou dan wel of niet?
Nope, daarom viel het me op.
Compizfox schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:24:
Met native IPv6 zou je geen problemen moeten hebben. Met een tunnel juist wel.
PPPoE, MTU van 1480 :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ah, ok. In dat geval heb je inderdaad last van hetzelfde probleem.

Helaas zijn er meerdere sites die dit probleem hebben. De oorzaak is een incompetente sysadmin die ICMPv6 heeft geblokkeerd, waardoor de Packet Too Big-messages nooit aankomen bij de server.

• CyBeR
  • Niet online
Heb je dat wel? XS4ALL doet PPPoE met alsnog een MTU van 1500 namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• linkforsoad
Eigen hardware. RouterOS is duidelijk
Actual MTU: 1480.

Ik wil _ooit_ nog eens aan de slag om dat op 1500 te krijgen. Als er ooit meer dan 24 uur in een dag zit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door linkforsoad op 04-11-2016 23:18 ]

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12 18:44
linkforsoad schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:18:
Als er ooit meer dan 24 uur in een dag zit ;)
Er staat er weer één gepland, de eerstvolgende zal 31 december 2016 zijn.

EDIT: zoals hieronder terecht opgemerkt is het in Nederland op 1 januari 2017.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 05-11-2016 22:20 ]

• linkforsoad
Fantastisch, dankjewel! O+

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jerrythafast schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:26:
[...]
Er staat er weer één gepland, de eerstvolgende zal 31 december 2016 zijn.
Voor ons is dat 1 januari 2017 (en dat is gelukkig voor linkforsoad een vrije dag).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Met een HE tunnel MTU van 1472 deed die hier ook moeilijk, overgeschakeld naar een MTU van 1452 en werkt weer.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er meer die op dit moment problemen hebben met Facebook i.c.m. IPv6? Hier laden foto's/videothumbnails niet/half en als ik die plaatjes direct probeer te openen komt er soms een "SEC_ERROR_REUSED_ISSUER_AND_SERIAL"-melding voorbij in FF.

Forceer ik IPv4, lijkt FB normaal te werken, andere sites geven geen problemen via IPv6. Lijkt specifiek aan fbcdn.net te liggen (of iig gerelateerd te zijn), althans, zo lijkt het.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 08-11-2016 20:44 ]

Oscar Wilde

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lijkt mij eerder een HTTPS-fout dan een IPv6 fout. Mogelijk kom je met IPv6 toevallig op een andere server met een ander certificaat. Kan je nog achterhalen vanaf welke hostname de betreffende foto werd geladen?

Hier werken foto's op Facebook via IPv6 trouwens prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2016 21:14 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net was het geloof ik, het waren trouwens meer foto's en ook de nodige usericons en video-thumbnails/previews die niet/half wilden laden.

edit: Lijkt inmiddels weer normaal te werken.

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 09-11-2016 12:12 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Heeft er iemand een grote download aangezet? :)

https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic

• agresionpower
Zal wel weer ergens verkeer omgezwaaid zijn.
Pas als er morgen nog zoveel extra verkeer is vind ik het interessant.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:38:
Zijn er meer die op dit moment problemen hebben met Facebook i.c.m. IPv6? Hier laden foto's/videothumbnails niet/half en als ik die plaatjes direct probeer te openen komt er soms een "SEC_ERROR_REUSED_ISSUER_AND_SERIAL"-melding voorbij in FF.

Forceer ik IPv4, lijkt FB normaal te werken, andere sites geven geen problemen via IPv6. Lijkt specifiek aan fbcdn.net te liggen (of iig gerelateerd te zijn), althans, zo lijkt het.
Heb gistermiddag (dinsdag dus) op een seminar van StIPv6 gezeten waar uiteraard een v6-only WiFi netwerk hing. Beschamend hoeveel sites geheel niet werken of slechts deels, maar Facebook was er niet een van. Alles muv advertenties werkten hier prima.

Lastige met CDN's is dat je natuurlijk nooit weet of jij met zelfde servers verbonden was als ik (sterker nog, dat was een van de onderwerpen dat tijdens de seminar genoemd werd :P ), dus dat feit dat ik geen problemen had mogelijk weinig relevant is voor jouw ervaring. Er werd voorbeeld genoemd van metingen van latency van aantal grote sites v4 vs v6. Daar kwamen nogal wat verschillen naar voren, zowel positief als negatief voor v6 - maar de verschillen waren bij iedere run anders: worst-case zat je te verbinden met een server in Azie of US West Coast, best case eentje die nagenoeg direct aan AMSIX hangt. Mooie was wel dat er overall in ieder geval geen nadeel voor v6 bleek en mogelijk een licht voordeel :)

Oslik blyat! Oslik!

• HenkPiet
  • Laatst online: 10:54
Ik was er ook en vond het een bijzonder clubje van beetje schuwe blanke mannen, mezelf meegerekend. De grote onbeantwoorde vraag op het seminar bleef helaas wanneer onze isps komen met v6 voor de consument. De mensen die er zaten waren natuurlijk de evangelisten die net als ik alles zo snel mogelijk v6 proof willen maken.
Wat genoemd werd en hopelijk een aanjager gaat zijn, is het probleem van de toenemende uitrol van GCNAT en de nadelen daarvan met betrekking tot loggen en security aan de website / applicatie kant.

• Freee!!

Freee!!

HenkPiet schreef op donderdag 10 november 2016 @ 07:04:
De grote onbeantwoorde vraag op het seminar bleef helaas wanneer onze isps komen met v6 voor de consument.
Ik heb indicaties dat ik thuis (als consument) IPv6 heb (FireFox add-on die verbindingstype laat zien, toont voor onder andere T.net geregeld maar niet altijd een 6je ipv 4tje).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Ik was er ook en vond het een bijzonder clubje van beetje schuwe blanke mannen, mezelf meegerekend. De grote onbeantwoorde vraag op het seminar bleef helaas wanneer onze isps komen met v6 voor de consument. De mensen die er zaten waren natuurlijk de evangelisten die net als ik alles zo snel mogelijk v6 proof willen maken.
Wat genoemd werd en hopelijk een aanjager gaat zijn, is het probleem van de toenemende uitrol van GCNAT en de nadelen daarvan met betrekking tot loggen en security aan de website / applicatie kant.
Er was toch een pareltje, namelijk dat t-mobile aangaf dat IPv6 deployment wel eens heel snel zou kunnen gaan bij t-mobile.

• St00mwals
  • Laatst online: 11:19
agresionpower schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:00:
[...]

Tot nu toe lijkt het erop dat de download nogal niet klaar is!
Freee!! schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:40:
[...]

Ik heb indicaties dat ik thuis (als consument) IPv6 heb (FireFox add-on die verbindingstype laat zien, toont voor onder andere T.net geregeld maar niet altijd een 6je ipv 4tje).
Welke provider heb je?

• Snow_King
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:03:
[...]

Er was toch een pareltje, namelijk dat t-mobile aangaf dat IPv6 deployment wel eens heel snel zou kunnen gaan bij t-mobile.
"wel eens" ?

Ik kon er helaas niet bij zijn, mijn collega's wel. Kregen nog T-Shirts omdat we 100% scoorden op de internet.nl test!

Verwijderd

Snow_King schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:49:
[...]

"wel eens" ?

Ik kon er helaas niet bij zijn, mijn collega's wel. Kregen nog T-Shirts omdat we 100% scoorden op de internet.nl test!
Hij kon/mocht er geen uitspraken over doen zo vat ik het op. Maar (mijn aanname) gezien T-mobile DE, USA en de andere plannen en de commitment om ook het event te hosten zullen ze er zeker (hard) aan werken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik was er ook en vond het een bijzonder clubje van beetje schuwe blanke mannen, mezelf meegerekend. De grote onbeantwoorde vraag op het seminar bleef helaas wanneer onze isps komen met v6 voor de consument.
Aangezien het seminar gericht was om MKB en lagere overheden (en hun leveranciers) niet zo gek dat die vraag niet centraal stond :P
De mensen die er zaten waren natuurlijk de evangelisten die net als ik alles zo snel mogelijk v6 proof willen maken.
Uhuh. Uitdaging zit vnl binnen de eigen organisaties. Neem Cisco. Prima evangelist, maar betekent dat dat alle spullen van Cisco a) IPv6 ondersteunen en b)nog belangrijker het ook langdurig stabiel doen? Nope. IPv6 penetratie in NL zou 2x zo hoog liggen als Ziggo wegens stabiliteitsproblemen geen rollback had moeten doen van IPv6 op hun Cisco modems... en helaas is dat geen uniek Cisco-probleem :'(
Ik help je hopen, maar muv banken en vergelijkbare instellingen zie ik niet zo'n sterke drijfveer daar vanuit gaan. Kan het pakweg geenstijl ook maar een haar op hun reet boeien of je van achter tien lagen NAT hun site bezoekt?

Dat ander puntje van de Rabo-presentatie vond ik veel relevanter: er wordt vanuit softwareleveranciers flink hard gepushed om IPv6 als default te gebruiken. MS geeft alleen support op IIS als IPv6 aan staat. MS, Oracle en anderen geven nadrukkelijk geen garantie af dat er komende x-jaar geen IPv6-only features komen. En kijk naar hoe Apple IPv6 support mandatory maakt en botweg dingen breekt als zaken als AAAA-records brak zijn (IPv6 icm Sonos icm Spotify, om maar een voorbeeld te noemen. Dat zet meer zoden aan de dijk.

Oslik blyat! Oslik!

• agresionpower
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:17:
[...]

Hij kon/mocht er geen uitspraken over doen zo vat ik het op. Maar (mijn aanname) gezien T-mobile DE, USA en de andere plannen en de commitment om ook het event te hosten zullen ze er zeker (hard) aan werken.
Ik begreep aan het einde dat ze een partner zochten om een SDN op te zetten die IPv6 ondersteund.

Het klonk iig niet alsof ze het op korte termijn ipv6 gaan introduceren.

Wel begreep ik in de wandelgangen dat Het misschien mogelijk word voor partners van tmobile om een APN te krijgen waar je zelf radius over kan doen, en waarmee je dus zelf ipv6 kan pushen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

agresionpower schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:00:
Het is er nog. Aangezien we nog geen juichend persbericht van een grote ISP hebben gezien ga ik er van uit dat het om een verandering in de routering gaat. Waarschijnlijk is er dus niks wezenlijks veranderd anders dan dat een deel van het IPv6 een andere route heeft genomen waardoor het nu over de AMSIX gaat.

In april hebben we een vergelijkbare sprong omgekeerde richting gezien, toen verloren we van het ene op het andere moment 15gbit. Het zou me niet verbazen als de verandering van toen nu weer is omgedraaid.

Misschien is het wel t-Mobile :)

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Wat het dan ook is, de piek lijkt mij, gezien het hoogtepunt tussen 20:00-22:00, bijna wel consumenten gerelateerd.
Hoewel het verkeer in de ochtend al vrij stevig begint, maar dat is zo te zien iedere dag zo. Er is niet echt een duidelijk moment aanwijsbaar dat werkend Nederland thuiskomt ofzo :P

Verwijderd

Het lijkt erop dat dit dag nr 3 wordt, een routing (directp peering) die is misgegaan lijkt me minder waarschijnlijk. Gezien het volume zou dat toch wel zijn opgemerkt.

Ik heb geen nieuwsberichten gelezen over veranderingen die dit teweeg zouden kunnen brengen. Erg interessant om te zien of het aanhoud.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 12:12 ]

• agresionpower
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:11:
Het lijkt erop dat dit dag nr 3 wordt, een routing (directp peering) die is misgegaan lijkt me minder waarschijnlijk. Gezien het volume zou dat toch wel zijn opgemerkt.

Ik heb geen nieuwsberichten gelezen over veranderingen die dit teweeg zouden kunnen brengen. Erg interessant om te zien of het aanhoud.

Het kan zijn dat een grote partij gewoon wat verkeer omgegooid heeft.
We zien hier ook wel eens dat akamai het verkeer omgooit van de ams-ix naar de nl-ix.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

agresionpower schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:41:
[...]

Ik begreep aan het einde dat ze een partner zochten om een SDN op te zetten die IPv6 ondersteund.

Het klonk iig niet alsof ze het op korte termijn ipv6 gaan introduceren.

Wel begreep ik in de wandelgangen dat Het misschien mogelijk word voor partners van tmobile om een APN te krijgen waar je zelf radius over kan doen, en waarmee je dus zelf ipv6 kan pushen.
Heb achteraf nog met die vertegenwoordiger van T-Mobile gesproken en kreeg een andere indruk: T-Mobile doet al in andere landen IPv6 op mobiel dus technisch hebben ze zowel kennis als een werkende config, maar er is voor hen geen business case om het aan te zetten zolang ze voldoende IPv4 hebben (in een land) - muv een enkel persoon waarschijnlijk in dit topic O-) is er nu klantvraag en er is altijd onzekerheid over mogelijke vage problemen bij iets nieuws.

Denk dat er pas kans is dat ze het gaan bieden op moment dat er IPv6-only diensten komen, of anderszins zaken die leiden tot stevig klantbelang bij IPv6.

Je zult het voorlopig vooral moeten hebben van de vaste aanbieders in NL, daar gebeurt het daadwerkelijk (zij het uiteraard op veel te trage tempo voor de evangelisten ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:29:
[...]

Denk dat er pas kans is dat ze het gaan bieden op moment dat er IPv6-only diensten komen, of anderszins zaken die leiden tot stevig klantbelang bij IPv6.

Je zult het voorlopig vooral moeten hebben van de vaste aanbieders in NL, daar gebeurt het daadwerkelijk (zij het uiteraard op veel te trage tempo voor de evangelisten ;) )
Dat zou wel een beetje tegen het punt wat Eric Vyncke maakte ingaan, namelijk dat je beter iets kan invoeren als de impact van een verstoring nog klein is dan later.

• Jerrythafast
Bij APNIC wordt niet echt een verhoging gemeten van het IPv6 verkeer vanuit Nederland. -O-

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:58:
[...]

Dat zou wel een beetje tegen het punt wat Eric Vyncke maakte ingaan, namelijk dat je beter iets kan invoeren als de impact van een verstoring nog klein is dan later.
Eric Vyncke is een guru. Helaas worden bedrijven - zelfs die van Vyncke zelf, zoals ik al aangaf, niet door gurus geleid. Beste wat je kunt verwachten is wat Rabo deed: vooruitkijken en bedrijfsrisico's bepalen. Pas op moment dat een ander bedrijfsonderdeel dan de netwerk engineers een risico zag kwam er schot in. Helaas is zelfs in bankwereld Rabo met deze aanpak een koploper. Het plaatje van man met kop in zand is kenmerkender voor het overgroot deel van de rest van het internet. Zij komen pas in actie als er al daadwerkelijk verlies van revenue optreedt, lees: als het te laat is.

Dat gezegd, achter de schermen hoor je wel dingen. Sonos heeft bijv IPv6 genegeerd totdat iOS10's onvergevingsgezinde gedrag ertoe geleid heeft dat veel streaming diensten die mensen icm Sonos gebruiken problemen krijgen (door brakke implementatie). Nu worden ze wakker :)

Oslik blyat! Oslik!

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 01:58
Ik volg dit topic nu al een jaartje of misschien wel 2 bijna dagelijks en ik ben ook niet onbekend met IPv6 en omdat ik thuis xs4all heb kan ik ook nog gewoon wat testen :) Ook heb anders altijd nog mijn HE tunnel die ik al tijden niet gebruikt heb en op het werk had ik ook wat invloeden op de verbindingen dus daar hebben we ook gewoon beschikking over IPv6 maar toch staat het op het grootste gedeelte van het netwerk gewoon UIT.

Niet omdat ik de noodzaak niet zie of niet weet hoe het werkt of er bang voor ben maar omdat het gewoon nog steeds te lastig is met het debuggen van dingen om eerst uit te sluiten of het IPv4 of IPv6 betreft en helaas is het vaak dat dingen zonder IPv6 minder of geen problemen geven. Zelf lukt het prima om dat onderscheid te maken maar ik heb gelukkig ook nog een bergje collega's en die hebben compleet niks met IPv6 en dan wordt het echt lastig.

Ik denk dat hoeveel access providers het ook implementeren en hoe erg het technisch allemaal goed is dat het allemaal paniek voetbal gaat worden op het moment dat er een grote partij echt bepaalde diensten IPv6 Only gaat aanbieden voor een veel lagere prijs omdat ze gewoon niet anders kunnen of vooral WILLEN.

simpel zou zijn als een paar gratis mail aanbieders hun gratis diensten gewoon ipv6 only aan zouden bieden (of een dead-line zetten) als google en microsoft dat samen zouden besluiten dan gok ik dat er ineens een andere behoefte gaat ontstaan, zowel bij de mobiele als bij de thuis providers. (Zeker bij hun klanten !!!)
Ik weet dat ik nu nog een berg andere aanbieders vergeet maar ik denk dat ik best een redelijk deel van de wereld te pakken heb als het om die 2 gaat.

vraag is: Wanneer komt het moment dat ze zoiets gaan doen om de weg vrij te maken voor de andere pioneers zodat ze die weer over kunnen nemen ?

Het probleem is nu dat er nog teveel IPv4 adressen zijn bij de gevestigde orde en dat geen enkele nieuwe speler nu zijn nek uit durft te steken.

Een paar Gbit meer of minder maakt geen verschil, grote diensten IPv6 only en eerder zie ik compleet niks veranderen, net als dat het de afgelopen 3-4 jaar al niet veranderd is.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het begint al. Zoals gezegd, Microsoft ondersteunt alleen IIS als je IPv6 aan hebt staan. Nu zal de gemiddelde Tweaker geen al te hoge dunk hebben van IIS (of Microsoft iha), maar er zijn zat bedrijven die het gebruiken. Als zij te horen krijgen dat ze IPv6 nodig hebben om support te krijgen gaan ze het doen, punt.

Oslik blyat! Oslik!

• St00mwals
  • Laatst online: 11:19
dion_b schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:13:
Het begint al. Zoals gezegd, Microsoft ondersteunt alleen IIS als je IPv6 aan hebt staan. Nu zal de gemiddelde Tweaker geen al te hoge dunk hebben van IIS (of Microsoft iha), maar er zijn zat bedrijven die het gebruiken. Als zij te horen krijgen dat ze IPv6 nodig hebben om support te krijgen gaan ze het doen, punt.
Voor het geval van Microsoft kun je het breder trekken:
Alles wordt door Microsoft gegarandeerd met IPv6.
Heb jij een probleem met een Microsoft pakket (server, SQL, SCCM, etc) en je hebt geen IPv6 en het werkt niet, dan us er nuks aan de hand. Echter: kunnen ze het probleem niet vinden dan krijg je het volgende antwoord: Zet IPv6 aan en we gaan verder kijken.
Edit: Je hoeft IPv6 niet actief te gebruiken, maar het mag niet disabled zijn (zoals onze hostingprovider het wel doet...)

[ Voor 7% gewijzigd door St00mwals op 12-11-2016 08:40 ]

• agresionpower
De Rabobank kwam zelf tot de conclusie dat er ergens tussen 2018 en 2025 ipv6 only diensten op de markt komen die ze nodig gaan hebben. Dat was een van de beweeg redenen om nu ipv6 in te voeren, het invoeren nadat de eerste ipv6 only diensten live gaan zou namelijk te lang duren.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

agresionpower schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:17:
De Rabobank kwam zelf tot de conclusie dat er ergens tussen 2018 en 2025 ipv6 only diensten op de markt komen die ze nodig gaan hebben. Dat was een van de beweeg redenen om nu ipv6 in te voeren, het invoeren nadat de eerste ipv6 only diensten live gaan zou namelijk te lang duren.
Ze zijn niet eens zeker dat er tussen 2018 en 2025 dergelijke diensten komne, hooguit dat ze niet kunnen uitsluiten (en hun leveranciers niet kunnen/willen uitsluiten) dat ze er komen. Dan nog, die risico willen ze niet lopen, dus uit voorzorg intern invoeren.

Dat was trouwens wel frappant - het feit dat IPv6-verkeer tijdens kantooruren zoveel lager is dan erbuiten. Waar thuisgebruikers mondjesmaat aan v6 gaan, komt bij kantoorautomatisering zo goed als niet voor (zelfs bij bedrijven die IPv6 aan hun klanten aanbieden :X )

Oslik blyat! Oslik!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Ik ben van mening dat er ook iets in het onderwijs moet gebeuren met het oog op IPv6. Als je op een HBO-ICT opleiding een mooi blok over netwerken hebt gaat het hoofdzakelijk over IPv4 en aan het eind van het blok ging het van:"Oh ja, er is ook nog IPv6 dat heeft een iets andere header dan IPv4 en dit zijn de verschillen".

Verder geen woord erover, niets nada noppes... Dat is naar mijn persoonlijke mening veel te weinig, op zo'n manier krijgt iemand nooit vertrouwen met IPv6, onbekend maak onbemind.

Tweakers Discord

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Toch zijn de AMS-IX stats van de laatste 4 dagen wel verrassend. Wat er op 9 november rond het middaguur is gebeurt... nog steeds onbekend. Maar dat er sindsdien een sterke verhoging is, is wel duidelijk.
De nachtdip is enkele Gbps hoger geworden. (Van ~24 naar ~30 Gbps) Procentueel gezien een enorme groei. En de middagpiek van 80 Gbps naar ruim 120 Gbps is natuurlijk ook niet mis.

En die oude middagpiek van 80 Gbps zijn we vandaag ook alweer ruim voorbij met 92.9 Gbps, en dan is het nog geen 11:30 uur geweest. Dus mijn vermoeden is sterk dat het verkeer van consumenten afkomstig is.

• Jerrythafast
Het heeft er inderdaad alle schijn van dat het consumentenverkeer is.

Zaten er in dit topic geen mensen uit de IPv6 taskforce? Is er in dat clubje niets bekend over deze plotselinge toename van verkeer op de AMS-IX?

Wat speculaas van mijn kant (want de Sint is weer in het land :+ ): misschien heeft het iets te maken met de verandering van Ziggo's Horizon Go naar Ziggo GO. Dat gebeurde ook woensdag. Het draaide al op IPv6, maar misschien dat de routing nu anders is... Als dit het inderdaad is moet het IPv6-verkeer vanavond met de Formule 1 extra pieken (want dan ligt dat platform altijd volledig plat door overbelasting). (Ik roep dit trouwens zonder enige kennis van de bandbreedte die die dienst trekt, het zal iets van 5-10 Mbit/s per stream zijn... tijdens de avondpiek is het IPv6-verkeer 40 Gbit/s gestegen sinds woensdag, dus dat zou neer komen op 4000 tot 8000 gelijktijdige streams.)

[ Voor 1% gewijzigd door Jerrythafast op 12-11-2016 11:56 . Reden: Rijm =D ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar die toename lijkt inmiddels wel weer af te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://stats.ams-ix.net/cgi-bin/stats/sflow_grapher?type=ipv6;counter=bps;scale=normal;interval=weekly

Oscar Wilde

• Jerrythafast
Misschien is die op vrijdag wat lager doordat mensen gaan stappen op vrijdag of zo? :9 vandaag is in ieder geval al flink hoger op dit tijdstip...

• agresionpower
dion_b schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:36:
[...]

Ze zijn niet eens zeker dat er tussen 2018 en 2025 dergelijke diensten komne, hooguit dat ze niet kunnen uitsluiten (en hun leveranciers niet kunnen/willen uitsluiten) dat ze er komen. Dan nog, die risico willen ze niet lopen, dus uit voorzorg intern invoeren.

Dat was trouwens wel frappant - het feit dat IPv6-verkeer tijdens kantooruren zoveel lager is dan erbuiten. Waar thuisgebruikers mondjesmaat aan v6 gaan, komt bij kantoorautomatisering zo goed als niet voor (zelfs bij bedrijven die IPv6 aan hun klanten aanbieden :X )
Ik zie dat ik inderdaad 1 woordje vergeten was, het moest zijn "ze waarschijnlijk nodig gaan hebben" :)

Wat betreft het ipv6 verkeer tijdens kantoor uren vind ik het juist helemaal niet frappant.
Wij leveren naar best wel veel zakelijk klanten ipv6, maar die plaatsen er vervolgens zelf een router of firewall achter waarop ipv6 niet aangezet is.
Er zijn echter niet heel veel consumenten die achter de router van hun provider zelf nog een doosje hangen, dus die werken meteen over ipv6 als hun provider het aangezet heeft.

Verwijderd

Vrijdag is altijd minder, Zondag is altijd max geweest en het is nog vroeg op het moment van schrijven. Vaak is de piek rond 23:00 CET.

Stel dat iemand (netwerkbeheerder) heeft besloten om wat voor reden dan ook te routeren ipv bv over NL-ix over AMS-ix geeft het wel aan dat het verkeer wel degelijk plaatsvind.

Dan valt er nog te discussieren over dat IPv4 traffic veel meer is, echter deze getallen zijn niet verwaarloosbaar. Voor mij ligt nu de bal bij Ziggo en KPN, content (data volume > youtube, netflix, facebook (ja, facebook live etc)) als die het aanzetten krijgen we net als in Belgie dat zeker 50+% IPv6 zal zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2016 16:25 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

agresionpower schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:17:
Over de Rabobank gesproken, het viel me laatst op dat rabobank.nl een AAAA-record heeft, maar niet bereikbaar is over IPv6:

# ping6 rabobank.nl
PING rabobank.nl(2a02:cc4:2000::10 (2a02:cc4:2000::10)) 56 data bytes
^C
--- rabobank.nl ping statistics ---
34 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 33076ms

Gekgenoeg heb ik geen problemen om rabobank.nl via de browser te bereiken.

EDIT: Zou kunnen dat het van die grapjassen zijn die ICMP blokkeren natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 12-11-2016 16:42 ]

• Jerrythafast
Compizfox schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:41:
[...]

Over de Rabobank gesproken, het viel me laatst op dat rabobank.nl een AAAA-record heeft, maar niet bereikbaar is over IPv6:

# ping6 rabobank.nl
PING rabobank.nl(2a02:cc4:2000::10 (2a02:cc4:2000::10)) 56 data bytes
^C
--- rabobank.nl ping statistics ---
34 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 33076ms

Gekgenoeg heb ik geen problemen om rabobank.nl via de browser te bereiken.

EDIT: Zou kunnen dat het van die grapjassen zijn die ICMP blokkeren natuurlijk...
Dat laatste is het geval. Als ik naar rabobank.nl surf roept IPvFox netjes 6.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jerrythafast schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:44:
[...]

Dat laatste is het geval. Als ik naar rabobank.nl surf roept IPvFox netjes 6.
Ik zie het nu ja...

# nmap -6 rabobank.nl

Starting Nmap 7.31 ( https://nmap.org ) at 2016-11-12 16:44 CET
Nmap scan report for rabobank.nl (2a02:cc4:2000::10)
Host is up (0.013s latency).
Other addresses for rabobank.nl (not scanned): 145.72.70.20
Not shown: 998 filtered ports
PORT    STATE SERVICE
80/tcp  open  http
443/tcp open  https

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 17.32 seconds

• Jerrythafast
Vanmiddag was het IPv6-verkeer over de AMS-IX hoger dan afgelopen dagen, maar de avondpiek was wederom iets lager. De hele dag bij elkaar opgeteld zal het vandaag nog wel meer zijn geweest dan gisteren. Ik kan me trouwens niet aan de indruk onttrekken dat er rond 17:00-18:00 vandaag wel degelijk een piekje is te zien, dus mijn speculatie houdt nog even stand :9

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

We zien vrijwel iedere week een patroon waarop de maandag een hoge smalle piek heeft en iedere volgende dag de piek iets lager wordt maar de basis iets breder. Aan dat gedrag lijkt niks te zijn veranderd sinds de recente sprong omhoog.

Het meeste verkeer lijkt consumetenverkeer te zijn. Heel gek is dat niet, het meeste verkeer op internet is nu eenmaal consumentenverkeer. Er zijn weinig bedrijven die dagelijks genoeg verkeer produceren om een enkele netflix-stream of youtube-video te evenaren.

Ik ben een klein beetje bang dat IPv6 zo de reputatie krijgt dat het consumententroep is in plaats van een serieuse netwerktechniek waar je een bedrijf op kan bouwen. Het moet niet het protocol worden voor budget ISPs en mensen die zelfs IPv4-NAT te duur vinden.

Beetje uit de hand gelopen voetnoot: ik voorzie vooral problemen bij middelgrote bedrijven

De grote netwerkbedrijven en ISPs hebben inmiddels wel begrepen dat ze IPv6 moeten ondersteunen. De meesten zijn er op een of andere manier mee bezig.

Consumenten zijn er totaal niet mee bezig, maar dat hoeft ook niet, hun ISP regelt alles voor ze. Een handvol consumenten zal misschien tegenspartelen omdat hun webcam of slimme thermostaat niet meer bereikbaar is (want IPv4 only) of bepaalde software niet meer werkt maar dat is niet echt interessant, de meesten lukt het nu ook niet om een (IPv4) poort te forwarden. De verwachte levensduur van dat soort elektronica is ook niet erg hoog, volgend jaar kopen ze wel een nieuw apparaat bij de action.

De grote webhosts en andere dienstverleners zijn ook al een tijdje bezig met de overstap. Ze zijn nog lang niet allemaal over maar zijn genoeg grote jongens over dat je als klant makkelijke een webhost met IPv6 kan krijgen. Dit deel van de markt voelt de behoefte aan IP-adressen ook vrij sterk, dat is een goede motivator om je zaakjes te regelen.

Grote (niet technische) bedrijven lijken er nog echt mee bezig te zijn, al zullen ze het op de IT-afdeling wel snappen. Het zal nog wel even duren voor ze echt beginnen, maar als eenmaal doordringt dat het nodig is dan kunnen de grote bedrijven zo'n project uitvoeren. Ze hebben het voordeel dat ze het geld en de structuur hebben om goed te doen. Niet dat ze dat allemaal doen, maar als de nood maar hoog genoeg is kunnen ze er geld en kennis tegenaan smijten tot is opgelost.

Bij kleine bedrijfjes verwacht ik ook weinig problemen, die hebben meestal maar weinig eigen IT en wat ze hebben gaat steeds meer de cloud in.

De echte problemen verwacht ik bij de middelgrote bedrijven. Die hebben allemaal wel wat IT in huis maar hebben vaak geen volwaardige IT-afdeling. Als er in IT wordt geinvesteerd dan zijn dat vaak eenmalige investeringen zonder oog over onderhoud en beheer op de lange termijn. Men koopt een apparaat, programma of website en verwacht dat het 5 tot 10 jaar mee gaat. Er is misschien wel geld voor een beetje maatwerk of sporadisch onderhoud maar niet om zo'n systeem helemaal te vervangen als er een probleem is of om experts in te huren om de code/firmware aan te passen. Garantie van de leverancier kun je helemaal vergeten. Bij gebrek aan een alternatief wordt het al snel de gewoonte om zo min mogelijk te veranderen want als er iets stuk gaat krijgen ze het nooit meer gerepareerd.
Helaas (nouja) vormen dit soort bedrijfjes een groot deel van de markt. Er zit niet genoeg geld in om het probleem aan te pakken maar te veel om deze bedrijven te negeren.

[ Voor 87% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-11-2016 13:59 ]

• Freee!!

Freee!!

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:16:
[...]
De echte problemen verwacht ik bij de middelgrote bedrijven. Die hebben allemaal wel wat IT in huis maar hebben vaak geen volwaardige IT-afdeling. Als er in IT wordt geinvesteerd dan zijn dat vaak eenmalige investeringen zonder oog over onderhoud en beheer op de lange termijn. Men koopt een apparaat, programma of website en verwacht dat het 5 tot 10 jaar mee gaat. Er is misschien wel geld voor een beetje maatwerk of sporadisch onderhoud maar niet om zo'n systeem helemaal te vervangen als er een probleem is of om experts in te huren om de code/firmware aan te passen. Garantie van de leverancier kun je helemaal vergeten. Bij gebrek aan een alternatief wordt het al snel de gewoonte om zo min mogelijk te veranderen want als er iets stuk gaat krijgen ze het nooit meer gerepareerd.
Helaas (nouja) vormen dit soort bedrijfjes een groot deel van de markt. Er zit niet genoeg geld in om het probleem aan te pakken maar te veel om deze bedrijven te negeren.
Deze bedrijven zullen binnen een paar jaar toch echt noodgedwongen over moeten (of ten onder gaan), maar ze vormen inderdaad wel de probleemgroep.

• Jerrythafast
Nu tijdens de formule 1 en de voetbal piekt het weer behoorlijk. En als de boel overbelast raakt en de klachten over afgebroken en niet meer startende streams in het [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9 binnenstromen gaat de hoeveelheid IPv6-verkeer weer iets omlaag. Of heb ik nu een tunnelvisie? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 13-11-2016 18:31 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
Als videostreams via IPv6 gaan, is dat inderdaad een aardige bump en misschien wel te relateren aan sportevenementen qua tijdstip :).

Ik zou echter verwachten dat dat tegenwoordig niet meer voor elke klant een zelfde hoeveelheid data zou zijn, maar meer een broadcast??

[ Voor 34% gewijzigd door TD-er op 13-11-2016 19:22 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Jerrythafast
TD-er schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:21:
Als videostreams via IPv6 gaan, is dat inderdaad een aardige bump en misschien wel te relateren aan sportevenementen qua tijdstip :).

Ik zou echter verwachten dat dat tegenwoordig niet meer voor elke klant een zelfde hoeveelheid data zou zijn, maar meer een broadcast??
Voor live kijken zou ik dat inderdaad ook wel verwachten eigenlijk. Maar zodra je gaat pauzeren en terugspoelen enzo gaat die vlieger niet meer op natuurlijk... Geen idee hoe Ziggo dit geïmplementeerd heeft.

Verwijderd

Handig tooltje om wat MTU dingen te testen mbt ipv6

https://ipv6alizer.se/
https://ipv6alizer.se?address=https://gathering.tweakers.net

• agresionpower
Wellicht intressant onderzoekje:
Results of the IPv6 Deployment Survey

• agresionpower
Er zijn nieuwe cijfers binnen, en KPN is goed bezig:
http://www.worldipv6launc...ent/images/graphs/KPN.png

Ziggo daar in tegen staat stil:
http://www.worldipv6launc...t/images/graphs/Ziggo.png

Verwijderd

Erg jammer van ziggo, maar mooi om te zien dat KPN 4% groei heeft. Nu lijkt me dat niet te relateren aan de ams-ix data groei aangezien met 20Gbit/sec groeide op 1 middag. Maar als de problemen nu verholpen zijn bij KPN mbt de CPE dan hoop ik dat deze maand het nog sneller groeit en dat zullen we zeker gaan terugzien.

• agresionpower
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:06:
[...]

Erg jammer van ziggo, maar mooi om te zien dat KPN 4% groei heeft. Nu lijkt me dat niet te relateren aan de ams-ix data groei aangezien met 20Gbit/sec groeide op 1 middag. Maar als de problemen nu verholpen zijn bij KPN mbt de CPE dan hoop ik dat deze maand het nog sneller groeit en dat zullen we zeker gaan terugzien.
ik zie hier iig dagelijks groei bij KPN: http://stats.labs.apnic.net/ipv6/NL
Maar weet niet over wat voor termijn dat een gemiddelde is, vandaar dat ik gewoon elke maand op world ipv6 launch wacht.

• Jerrythafast
agresionpower schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:14:
[...]

ik zie hier iig dagelijks groei bij KPN: http://stats.labs.apnic.net/ipv6/NL
Maar weet niet over wat voor termijn dat een gemiddelde is, vandaar dat ik gewoon elke maand op world ipv6 launch wacht.
De grafiek geeft het gemiddelde over het aantal dagen dat je ernaast hebt ingesteld. De tabel geeft altijd een average over de laatste 88 dagen. Om de tabel en de grafiek dus aan elkaar gelijk te maken moet je de average interval van de grafiek op 88 dagen zetten.
Pagina: 1 ... 80 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.