We zien vrijwel iedere week een patroon waarop de maandag een hoge smalle piek heeft en iedere volgende dag de piek iets lager wordt maar de basis iets breder. Aan dat gedrag lijkt niks te zijn veranderd sinds de recente sprong omhoog.
Het meeste verkeer lijkt consumetenverkeer te zijn. Heel gek is dat niet, het meeste verkeer op internet is nu eenmaal consumentenverkeer. Er zijn weinig bedrijven die dagelijks genoeg verkeer produceren om een enkele netflix-stream of youtube-video te evenaren.
Ik ben een klein beetje bang dat IPv6 zo de reputatie krijgt dat het consumententroep is in plaats van een serieuse netwerktechniek waar je een bedrijf op kan bouwen. Het moet niet het protocol worden voor budget ISPs en mensen die zelfs IPv4-NAT te duur vinden.
Beetje uit de hand gelopen voetnoot: ik voorzie vooral problemen bij middelgrote bedrijven
De grote netwerkbedrijven en ISPs hebben inmiddels wel begrepen dat ze IPv6 moeten ondersteunen. De meesten zijn er op een of andere manier mee bezig.
Consumenten zijn er totaal niet mee bezig, maar dat hoeft ook niet, hun ISP regelt alles voor ze. Een handvol consumenten zal misschien tegenspartelen omdat hun webcam of slimme thermostaat niet meer bereikbaar is (want IPv4 only) of bepaalde software niet meer werkt maar dat is niet echt interessant, de meesten lukt het nu ook niet om een (IPv4) poort te forwarden. De verwachte levensduur van dat soort elektronica is ook niet erg hoog, volgend jaar kopen ze wel een nieuw apparaat bij de action.
De grote webhosts en andere dienstverleners zijn ook al een tijdje bezig met de overstap. Ze zijn nog lang niet allemaal over maar zijn genoeg grote jongens over dat je als klant makkelijke een webhost met IPv6 kan krijgen. Dit deel van de markt voelt de behoefte aan IP-adressen ook vrij sterk, dat is een goede motivator om je zaakjes te regelen.
Grote (niet technische) bedrijven lijken er nog echt mee bezig te zijn, al zullen ze het op de IT-afdeling wel snappen. Het zal nog wel even duren voor ze echt beginnen, maar als eenmaal doordringt dat het nodig is dan kunnen de grote bedrijven zo'n project uitvoeren. Ze hebben het voordeel dat ze het geld en de structuur hebben om goed te doen. Niet dat ze dat allemaal doen, maar als de nood maar hoog genoeg is kunnen ze er geld en kennis tegenaan smijten tot is opgelost.
Bij kleine bedrijfjes verwacht ik ook weinig problemen, die hebben meestal maar weinig eigen IT en wat ze hebben gaat steeds meer de cloud in.
De echte problemen verwacht ik bij de middelgrote bedrijven. Die hebben allemaal wel wat IT in huis maar hebben vaak geen volwaardige IT-afdeling. Als er in IT wordt geinvesteerd dan zijn dat vaak eenmalige investeringen zonder oog over onderhoud en beheer op de lange termijn. Men koopt een apparaat, programma of website en verwacht dat het 5 tot 10 jaar mee gaat. Er is misschien wel geld voor een beetje maatwerk of sporadisch onderhoud maar niet om zo'n systeem helemaal te vervangen als er een probleem is of om experts in te huren om de code/firmware aan te passen. Garantie van de leverancier kun je helemaal vergeten. Bij gebrek aan een alternatief wordt het al snel de gewoonte om zo min mogelijk te veranderen want als er iets stuk gaat krijgen ze het nooit meer gerepareerd.
Helaas (nouja) vormen dit soort bedrijfjes een groot deel van de markt. Er zit niet genoeg geld in om het probleem aan te pakken maar te veel om deze bedrijven te negeren.
[
Voor 87% gewijzigd door
CAPSLOCK2000 op 13-11-2016 13:59
]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.