ik222 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:35:
Op zich een interessante vergelijking alleen heb je natuurlijk te maken met meer factoren dan alleen de router voor wat betreft de vergelijking tussen IPv4 en IPv6.
Ik bedoel het performance verlies bij NAT in de router is duidelijk (daar veranderd op de server / clients verder ook niets t.o.v. van de IPv4 test zonder NAT)
Maar de 10% verschil tussen IPv4 en IPv6 kan natuurlijk door veel meer factoren veroorzaakt worden dan door de router.
Klopt, technisch gezien heb je gelijk aangezien niet alle factoren die mogelijks kunnen van invloed zijn, zijn uitgeschakeld. Ik heb de situatie zuiver proberen te houden door alles direct met elkaar te verbinden en geen tweaking te doen van buffers of dergelijke. Ook loopt de test 10 minuten wat het effect van eventuele window scaling minimaliseert, want eenmaal de TCP window aan het maximum zit dan is het echt nog maar pakketjes versluizen en valt een bottleneck tussenin veel meer op. Vergeet ook niet dat in de testen zonder NAT, TCP er eigenlijk zelf niet toe doet, routing gebeurt op laag 3 dus bij zuivere routing is er geen enkele reden waarom de router de payload van de IP pakketjes zou moeten beginnen inspecteren, dus eventuele performance verschillen verschuift dan terug naar de eindhosts, en zowel de client als de server stonden met hun vingers te draaien tijdens deze test, dus capaciteitsproblemen aan client/server kant waren er niet. Dus in dit geval denk ik dat het toch wel aantoont dat de router voor het performanceverschil zorgt.
Nu, op mijn Facebook post in de IPv6 groep heeft er iemand gereageerd die meegewerkt heeft aan de CEF (Cisco Express Forwarding) software in de routers, en hij was iets verbaasd dat IPv6 een performance winst gaf. Ik heb hem nog wat details doorgestuurd, we zullen zien wat hij er van vindt...
Iemand anders opperde dat het verschil misschien zit in het feit dat in IPv4 er nog een checksum berekend moet worden en in IPv6 die checksum weggevallen is. Dat in combinatie met het minder moeten parsen van verschillende opties geeft misschien die performance winst.
EDIT: Om 100% zeker te zijn dat de hosts niet de bottleneck zijn, bij een directe verbinding tussen de client en de host haalde ik 902 megabits/s via IPv4 en 922 megabits/s via IPv6.
Grappig genoeg, mijn laptop maakt een (amper hoorbaar) fluittoontje als de netwerkkaart zwaar gebruikt wordt, en dit gefluit was een toontje hoger bij de IPv6 test vergeleken met de IPv4 test... Helaas heb ik hier geen microfoon die gevoelig genoeg is om het op te nemen.
[
Voor 9% gewijzigd door
RedShift op 21-08-2016 22:12
]