CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 01:51:
Meerdere adressen per machine heb ik ook een tijdje gedaan. Op een gegeven moment had ik sixxs, he, xs4all, een tunnel via m'n werk en een tunnel via een vps lopen, een 6to4 en ook nog site-local (en dan nog ipv4).
Even was dat leuk, tot ik een meter perl nodig had om m'n dns zone-files en firewalls te genereren en ik genoeg had van tientallen configuratiefiles aanpassen als er weer eens iets aan m'n netwerk veranderde.
Nu zal ik niet ontkennen dat ik soms wat moeite heb met maat houden en dat het met 2 ip-ranges wellicht minder pijnlijk was geweest, maar toen ben ik toch een beetje afgestapt van het idee om m'n hele netwerk multi-homed te maken.
Ach, het is een interessant experiment. Maar net als bij mij is het natuurlijk alleen virtuele multi-homing. Het gaat bij mij allemaal over het groene kabeltje van Ziggo en als een graafmachine het kabeltje kapot trekt is alles weg. Dat gebeurde verleden jaar met de renovatie van de straat. Het duurde een paar uur voordat het hersteld was. Daar kan ik wel mee leven. Ik heb de eerste 55+ jaar van mijn leven zonder internet geleefd.Als het nog eens een paar uur uitvalt, overleef ik het ook wel.
Ik heb een kennis die wel echte multi-homing heeft . Hij heeft DSL van Xs4All en kabel van ZIggo. Voor IPv4 gebruikt hij uiteraard NAT. Voor IPv6 is ie nog niet multi-homed, want alleen X44All levert hem native IPv6. Maar hij is al heel hard aan het nadenken hopen hij dat gaat aanpakken als het zo ver is.
Ik zelf hoef dat niet zo nodig. Als ik een ISP heb die mij stabiel native IPv6 levert, gaan de tunneltjes er uit en doe ik het wel met een enkelvoudige aansluiting. Dat met die twee tunneltjes is een experiment. Dat overuigens goed werkte toen de SixXs tunnel er een paar dagen uit lag. Ik had nog steeds IPv6 via he.net. Zowel inkomend als uitgaand.
Voor mij thuisnetwerk is BGP niet echt een optie, al is het maar omdat ik als consument niet zomaar een ip-range kan kopen.
Ik heb me er nog niet in verdiept hoe en wie er een PIR kan krijgen. Ik vermoed dat je een eigen ASN moet hebben. Als het al zou kunnen voor een particulier, denk ik toch niet dat ik er op mijn oude dag nog aan ga beginnen.
Maar voor een bedrijf ligt dat anders. Een andere kennis van mij is systeembeheerder bij een niet al te groot bedrijf en die is ook aan het uitpuzzelen hoe hij met multi-homing moet omgaan.
Paul schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:17:
[...]
Dat is leuk voor verkeer dat van buitenaf komt, maar je zit natuurlijk ook nog met het verkeer dat je zelf genereert. Als ik het zo hoor gebruik je dan dus eigenlijk maar één van de internetverbindingen,
Klopt, maar dat is in mijn geval niet zo'n punt. Het gaat mij niet om load balancing, het doel van het experiment was om te zien hoe ik fall back kon bereiken. En in dat opzicht voldoet het. Als één van de twee tunnels uitvalt, gaat het probleemloos verder zonder dat ik in hoeft te grijpen over het andere.
[...]
Dus jouw oplossing is om die hele applicatie dan maar niet te gebruiken of zo? Is je goed recht, maar we hebben die applicatie natuurlijk niet voor niks

"we"? Zit jij bij dezelfde toko als Caps?
Caps gaf zelf al aan dat het aan antieke IPv4 only applicatie was. Dat NAPT voor IPv4 een noodzakelijk kwaad is, staat niet ter discussie, Maar we hebben het hier over IPv6. En met een antieke IPv4 only applicatie op de proppen komen om IPv6 NAT te rechtvaardigen vind ik nou niet zo'n strerke redenering.
Die antieke applicatie hoeft dan misschien niet vandaag weg, maar als ie IPv4 only is, dan zijn de dagen hoe dan ook geteld. Zoals ik al eerder opmerkte, er is bij de aanschaf van die applicatie een foute keuze gemaakt, De client en de server pasten niet bij elkaar. Die fout zal toch hopelijk niet herhaald worden als de opvolger, die dan uiteraard wel IPv6 kan, in beeld komt?
[
Voor 23% gewijzigd door
Roetzen op 26-05-2016 22:55
]