Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 67 ... 130 Laatste
Acties:

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Via twitter eens gevraagd waarom het is stukgegaan bij mij.
@ZiggoWebcare vorige week had ik ineens IPv6 (eindelijk). Nu na een modem herstart niet meer?
@frankvlamings Vreemd, Frank. Kun je een DM met klantnr en adresgegevens sturen? Dan ga ik het controleren. Groet, ^RJ
Stuur je ze de gegevens per DM, krijg je het volgende niets zeggende antwoord:
Bedankt, Frank. Wij zijn bezig met de uitrol van IPv6. Dit zal geleidelijk uitgerold worden. Zodra jouw regio aan de buurt is, dan zullen we dit via de officiële kanalen communiceren ^RJ
:F

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57

Roetzen

he.net Certified Sage

Het lijkt er op dat http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1 een probleen heeft met de schrikkeldag. Hij komt niet voorbij 28 februari. 8)7

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Roetzen schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:00:
Het lijkt er op dat http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1 een probleen heeft met de schrikkeldag. Hij komt niet voorbij 28 februari. 8)7
Dat loopt toch 2 dagen achter? Morgen zou dan 29 februari zichtbaar moeten zijn?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het loopt ongeveer anderhalve dag achter. Na het middaguur is de vorige dag te zien.
Maar vandaag dus niet.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
Zr40 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Dat is iets compleet anders. De stelling ging over software die fouten veroorzaakt of slechter werkt wanneer IPv6 actief is op een interface. Dit artikel gaat over het niet kunnen verkrijgen van IPv6 bij bepaalde deployments.

[...]

Zeg, laat zo'n opmerking aub achterwege. Zo bevorder je niet bepaald de sfeer in dit topic.
Mijn punt is dat er nog steeds OS'en zijn waarin de IPv6 stack niet goed geimplemented is, dit topic bijvoorbeeld https://community.ziggo.n...ee-modem-9350/index2.html

Volgens mij hebben wij een spraakverwarring, ik begrijp jouw uitspraken niet zo goed, het zijn gewoon feiten dat IP stacks niet allemaal even goed werken met IPv6 enabled/RFC implementaties.Waarbij andere apparaten op hetzelfde segment wel goed functioneren.

• stormfly
Orion84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:51:

[...]

[...]

[...]

En waar kunnen we dat officiële kanaal inzien? :9

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:18:
[...]

Mijn punt is dat er nog steeds OS'en zijn waarin de IPv6 stack niet goed geimplemented is, dit topic bijvoorbeeld https://community.ziggo.n...ee-modem-9350/index2.html

Volgens mij hebben wij een spraakverwarring, ik begrijp jouw uitspraken niet zo goed, het zijn gewoon feiten dat IP stacks niet allemaal even goed werken met IPv6 enabled/RFC implementaties.Waarbij andere apparaten op hetzelfde segment wel goed functioneren.
In dat topic wordt IPv6 helemaal niet genoemd als probleem of als oorzaak, of kijk ik er nou overheen?

Vroeger waren er inderdaad problemen met OS'en waar grote problemen ontstonden wanneer IPv6 ingeschakeld was. Destijds was de workaround "schakel IPv6 uit in de netwerkconfiguratie van dat OS". Tegenwoordig zijn de betreffende problematische OS versies al jaren niet meer ondersteund.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38

databeestje

Von PrutsHausen

Het is 2016, en ik loop nog steeds tegen apparaten aan die niet correct IPv4 praten, of MTU begrijpen, of multicast als broadcast behandelen, etc.

Er zijn meer matige implementaties van IPv6, vaak door gebrek aan motivatie en commitment van leveranciers. Je weet als bedrijf erg snel waar je aan toe bent bij een leverancier als ze roepen om het uit te zetten in plaats van de functionaliteit te repareren. Dat noem ik minachting van de markt of liegen over de specificaties van het product.

Nu ben ik bevooroordeeld, omdat ik zelf een aardig idee heb van hoe dingen horen te werken en hoe het gemaakt of geprogrammeerd moet worden. Het is dan heel erg sneu om te zien dat een product als "IPv6 ready" bestempeld wordt maar er nergens instel mogelijkheden zijn. Printers zonder vaste IPv6 adressering, routers die wel DHCP-PD oppikken maar dat niet op het LAN uit kunnen delen voor hierarchie. Dan wordt het gewoon niet begrepen, en dat vindt ik jammer. Zeker als het een Draytek is die toch boven gemiddeld geprijsd is voor de pro-sumer en zakelijke markt. Maar ook de Experia box van de KPN die dit niet doet is erg tenenkrommend.

Uiteraard is dat niet overal, en er zijn ook zeker producten die het echt goed doen. Maar de halfbakken producten springen er zo uit. Recente Netgear (M5300/M7100) en HP Procurve producten maakten mij blij om dat alle noodzakelijke opties voor mij er in zaten en werkten.

Het doet mij dan ook pijn dat een grote website als github geen IPv6 adres er aan heeft hangen. Dat ondervond ik zelf als hinderlijk toen ik op een IPv6 router bezig. Uiteindelijk had ik zelf een ha-proxy opgetuigd met ipv6 om bij github te komen. Dat is een beetje achterwaarts.

• stormfly
Zr40 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:22:
[...]

In dat topic wordt IPv6 helemaal niet genoemd als probleem of als oorzaak, of kijk ik er nou overheen?

Vroeger waren er inderdaad problemen met OS'en waar grote problemen ontstonden wanneer IPv6 ingeschakeld was.
Wellicht een schakel niet benoemd, maar een kennis van mij woont in dat gebied (Veenendaal, Amerongen, Woudenberg) daar is IPv6 uitgerold begreep ik van hem. Hij heeft/had exact dezelfde problemen Android + Ubee met Ziggo IPv6 = uitroepteken en geen DNS services.

Ik zal nog twee voorbeelden noemen, maar dan stop ik met dit onderwerp. Dan heb ik mijn inziens voldoende voorbeelden genoemd.

MAC OS https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=50617

Synology DSM stormfly in "Het grote IPv6 topic"

Het is altijd een samenspel tussen de router firmware implementatie voor IPv6 en de client implementatie voor IPv6.

Je kunt bijvoorbeeld al op twee manieren DNS uitdelen, in het DHCPv6 pakket als je het M bit hebt geactiveerd in je Router Advertisements (RA) https://tools.ietf.org/html/rfc3646 . Of je kan het ook direct in een RA meesturen, dat laatst is Samsungs/Android voorkeur https://tools.ietf.org/html/rfc6106. Maar dan moet het modem wel zo geconfigureerd/geimplementeerd zijn.

Wikipedia: Comparison of IPv6 support in operating systems check de android regel 8)7

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb spijt van de meest recente update van Samsung, deze werkt niet helemaal lekker met slaapstand, ze weten het wel, maar doen er niets aan.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:50:
Het doet mij dan ook pijn dat een grote website als github geen IPv6 adres er aan heeft hangen. Dat ondervond ik zelf als hinderlijk toen ik op een IPv6 router bezig. Uiteindelijk had ik zelf een ha-proxy opgetuigd met ipv6 om bij github te komen. Dat is een beetje achterwaarts.
Bij FreeBSD hebben ze nu een project lopen om de verschillende repositories die nog geen IPv6 ondersteunen zover te krijgen over te stappen op Dual Stack. https://www.freebsd.org/n...l#IPv6-Promotion-Campaign

Het is voor hen een probleem omdat het niet ongebruikelijk is dat backend FreeBSD servers überhaupt geen IPv4 verbinding hebben. Dan moet je dus ineens allerlei kunstgrepen uithalen om software packages (ports) te installeren. GitHub staat nummer twee op hun lijst met problematische sites met 1350 FreeBSD packages die niet installeren zijn vanwege het gebrek aan IPv6 ondersteuning door GitHub.

[ Voor 3% gewijzigd door Maurits van Baerle op 01-03-2016 17:12 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:51:

[...]

[...]

[...]

The plot tickens. Blijkbaar zou het in mijn regio helemaal nog niet uitgerold moeten zijn. Maar ze zagen inderdaad wel ook prefixes geregistreerd staan of iets dergelijks. Ze gaan het uitzoeken :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:33
Roetzen schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:23:
[...]

Wat XS4All bewijst. Daar werkt het prima. Maar ja, die zijn dan ook op tijd begonnen. Die hebben het dak in orde gemaakt vóórdat het ging regenen.

Het is precies zoals je zegt. Ziggo heeft IPv6 véél te lang voor zich uit geschoven en nu het begint te knellen moet de hele leercurve nog doorlopen worden. We zien de gevolgen. :(
Klopt. Wij hebben 7 jaar geleden de eerste stappen al gemaakt en dat werpt bij ons ook de vruchten al lang af.

Bij ons op kantoor is er een afkeer tegen IPv4, men baalt er van als ze het nog moeten gebruiken.

V6 problemen zien we alleen naar ISP's die het weer eens half doen. Zelfde gaat op voor sommige software.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:01:
[...]

Wellicht een schakel niet benoemd, maar een kennis van mij woont in dat gebied (Veenendaal, Amerongen, Woudenberg) daar is IPv6 uitgerold begreep ik van hem. Hij heeft/had exact dezelfde problemen Android + Ubee met Ziggo IPv6 = uitroepteken en geen DNS services.

Ik zal nog twee voorbeelden noemen, maar dan stop ik met dit onderwerp. Dan heb ik mijn inziens voldoende voorbeelden genoemd.

MAC OS https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=50617

Synology DSM stormfly in "Het grote IPv6 topic"
Dit zijn allemaal voorbeelden van foutieve configuratie vanuit de ISP. Geen wonder dat correct geïmplementeerde clients hiermee de fout in gaan. Hetzelfde zou gebeuren als een IPv4-only ISP foutieve configuratie levert.

Voor de duidelijkheid, het ging over correcte configuratie in combinatie met client/OS bugs. Dit speelde ongeveer 10 jaar geleden. De betreffende versies met problemen zijn vandaag al jaren unsupported.

Natuurlijk is correcte configuratie vanuit de ISP noodzakelijk. Maar incorrecte configuratie vanuit de ISP kan je niet toeschrijven aan software en het OS (mits deze niet stokoud zijn). Dat is namelijk wat je oorspronkelijk schreef:
stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:14:
Maar de implementatie van & in het OS wel ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 01-03-2016 18:12 ]

• stormfly
Jerrythafast schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:59:
[...]

Ik ontdekte zojuist dat Ziggo een nieuwe IPv6 DNS-server in mijn modem heeft gezet (naast de oude twee):

C:\Users\Jerry>tracert 2001:730:3e42:1000::53

Tracing route to 2001:730:3e42:1000::53 over a maximum of 30 hops

1     *        *        *     Request timed out.
  2     9 ms    10 ms     9 ms  gv-rc0011-cr101-xe-1-0-3-0.core.as9143.net [2001:b88:0:e6a::1]
  3    13 ms    18 ms    57 ms  asd-tr0042-cr101-ae8-0.core.as9143.net [2001:b88:0:10a::1]
  4     *        *        *     Request timed out.
  5    11 ms    13 ms    12 ms  2001:730:2200::5474:f675
  6    12 ms    13 ms    10 ms  2001:730:3e42:1000::53

C:\Users\Jerry>nslookup www.google.nl 2001:730:3e42:1000::53
Server:  UnKnown
Address:  2001:730:3e42:1000::53

Non-authoritative answer:
Name:    www.google.nl
Addresses:  2a00:1450:4013:c00::5e
          173.194.65.94
Om dit probleem op te lossen blijkbaar

http://ziggo-gebruikers.n...rum+voor+Ziggo+klanten%29

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:25
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:28:
[...]

Dat aan en uitzetten van WifiSpots is kennelijk een werkende work-around maar het lijkt er toch ook op dat Ziggo iets heeft gedaan om het probleem op te lossen. Een firmware update lijkt me onwaarschijnlijk op zo'n korte termijn. Zouden ze centraal een instelling hebben verandert? Iets aan de Prefix Delivery hebben veranderd? Was het een DHCPv6 probleem? Heeft die derde DNS server misschien geholpen?

Kortom, iemand een idee wat het geweest kan zijn? Ziet iemand met een Ziggo UBEE EVW3210 nu iets anders op http://ipv6-test.com dan een paar dagen geleden?
Hier is niks veranderd in ieder geval. Heb mijn EVW321b trouwens al ruim drie weken niet herstart, dus ook geen firmware updates of zo.

• stormfly
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:28:
[...]

Dat aan en uitzetten van WifiSpots is kennelijk een werkende work-around maar het lijkt er toch ook op dat Ziggo iets heeft gedaan om het probleem op te lossen. Een firmware update lijkt me onwaarschijnlijk op zo'n korte termijn. Zouden ze centraal een instelling hebben verandert? Iets aan de Prefix Delivery hebben veranderd? Was het een DHCPv6 probleem? Heeft die derde DNS server misschien geholpen?

Kortom, iemand een idee wat het geweest kan zijn? Ziet iemand met een Ziggo UBEE EVW3210 nu iets anders op http://ipv6-test.com dan een paar dagen geleden?
Die derde dns server lost het probleem op waar mensen een :: kregen als 3e dns server in het OS.

En als je WiFi spots uit en aan zet reboot je modem en haalt hij de nieuwe config template op (met 3e dns sever) :) waarna het werkt.

Nette manier om klanten te vragen het modem te herstarten 👍 Of denk ik nu in complottheorieën :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:43:
[...]

Die derde dns server lost het probleem op waar mensen een :: kregen als 3e dns server in het OS.
Ik begreep dat dat inderdaad het probleem oploste dat sommigen mensen hadden met hun OS X machines en Apple TV. Weet je ook zeker dat dit probleem met Androids te wijten was aan hetzelfde DNS probleem?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:11:
GitHub staat nummer twee op hun lijst met problematische sites met 1350 FreeBSD packages die niet installeren zijn vanwege het gebrek aan IPv6 ondersteuning door GitHub.
Ik heb net een redelijk net antwoord gekregen op een request voor IPv6 via https://github.com/contact :
Thanks for getting in touch. We don't comment publicly on our roadmap, however I'll certainly give IPv6 support another +1 for you.
Misschien helpt het als meer mensen het doen, het is nogal raar dat ze dit nog niet al lang voor elkaar hebben.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Github ook maar even een berichtje gestuurd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snow_King
jvhaarst schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:07:
[...]

Ik heb net een redelijk net antwoord gekregen op een request voor IPv6 via https://github.com/contact :

[...]

Misschien helpt het als meer mensen het doen, het is nogal raar dat ze dit nog niet al lang voor elkaar hebben.
Dat zelfde antwoord krijg je al 2 jaar terug. Ik stuur het zelfde bericht elke 6 maanden. Iedere keer zelfde antwoord.

• stormfly
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:54:
[...]

Ik begreep dat dat inderdaad het probleem oploste dat sommigen mensen hadden met hun OS X machines en Apple TV. Weet je ook zeker dat dit probleem met Androids te wijten was aan hetzelfde DNS probleem?
Mijn Apple TV was een issue met de NetFlix app, na 1,5 uur chatten gisteren met support van NetFlix "hmm kuch, zou je hem volledig kunnen wissen en opnieuw kunnen installeren?" Dat lost het op ze zeiden dat er "oude resten van voor de App update in de weg zaten". Anyway dat werkt en dat was geen (lege RA) ipv6 issue.

Maar aangaande de Androids ik kan je het feitelijk pas mededelen als die kennis terug is van zijn buitenland trip. Maar of het ook kwam door het :: DNS probleem, ik heb geen idee. Maar qua tijdslijn wel heel toevallig dat het samenvalt en de Android gebruikers melden dat alles weer werkt.

Hier of in het Ziggo topic trachte ik iemand te helpen die wel kon browsen op IP maar niet op DNS naam met zijn Android. Ik kan alleen die posts niet meer vinden, maar het zou de moeite waard zijn hem eens te polsen of alles weer werkt? Foundit: J0ey in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"

Ik denk dat de andere producten zoals Apple iOS (men zei dat die wel bleven werken) de :: er netjes uit filteren als zijnde "not valid". Op Mac OS ging het wel mis zoals ik in vorige post poste.

Gebruikt Ziggo DHCPv6 om DNS servers uit te delen? Iemand die dat eens wil sniffen met wireshark?

Moet overigens te testen zijn voor een tweaker in een thuis LAB. Dan kan je wat nabouwen met een raspberry pi met RADVD, mis je alleen nog de juiste versies van de betrokken Android telefoons? Maar die :: is zo te versturen als de raspberry je toelaat het zo te configureren.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:44:

Gebruikt Ziggo DHCPv6 om DNS servers uit te delen? Iemand die dat eens wil sniffen met wireshark?
Android gebruikt geen DHCPv6, dus dat zal daarbij wel via RA gaan.

Ik heb voor het eerst eens even m'n Android telefoon en tablet rechtstreeks verbonden met m'n modem, ze krijgen een slaac adres en een tijdelijk adres en het werkt vlekkeloos. Ook m'n Asus router is via slaac verbonden.

Een schermafdruk van m'n Ubee EVW320B met de apparaten die een slaac adres hebben, de laatste is de router die dus geen tijdelijk adres heeft:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SAGpOff.png

Verwijderd

Ik heb weer op http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1 gekeken, van 14% terug naar onder de 8.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jvhaarst schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:07:
[...]

[...]

Wow, really? Dat is *exact* hetzelfde antwoord dat ik 2 jaar geleden kreeg :(

• Snow_King
databeestje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:33:
[...]

Wow, really? Dat is *exact* hetzelfde antwoord dat ik 2 jaar geleden kreeg :(
Tijd voor een open brief naar Github en met duizenden mensen ondertekenen.

Ik heb nu zal vaak zat dat ik op (development) IPv6 only systemen spullen van Github moet halen wat niet lukt.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja, deze keer één stap vooruit, drie stappen terug. Maar eigenlijk zijn het vier stappen terug, want 29 februarie is overgeslagen...

Ik ga het pas echt geloven als ie boven de 30% komt en blijft...

• stormfly
In het Ziggo topic melden ze dat sommige weer een rollback hebben gekregen en geen IPv6 meer hebben. Mijn Cisco modem staat weer in IPv4-only modus na een herstart.

Dat zou wel de grafiek dip verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-03-2016 08:42 ]

• Jerrythafast
Hier nog steeds dual stack :) Is maar goed ook, heb mijn Raspberry Pi inmiddels omgetoverd tot servertje en draai voor het eerst van mijn leven een dual stack website vanuit huis :Y) Wat een mijlpaal, dat mag Ziggo niet zomaar weer uit de lucht halen hoor!

Verwijderd

En opnieuw laat de grafiek op http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1 een enorme dip zien :|

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
De grafiek van apnic word naar mijn idee opgebouwd uit heel weinig samples. daardoor fluctueert de grafiek enorm. Dit zie je niet alleen bij Ziggo maar ook bij andere Nederlandse providers. hierdoor is die grafiek helemaal niet relevant. Je kan beter kijken naar de lijst er onder waar een getoonde percentages een gemiddelde lijken te zijn over een langere periode.

Als je bijvoorbeeld bij state of the internet kijkt van akamai dan zie je een veel duidelijker beeld:
https://www.stateoftheint...-country-growth-data.html

Je kan daar zowel Nederland als Ziggo opzoeken en daar zit echt een stijgende lijn in.

Bij de metingen van google tikt nederland voor het eerst de 5% aan :)
http://www.google.com/int...per-country-ipv6-adoption

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

agresionpower schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:26:

De grafiek van apnic word naar mijn idee opgebouwd uit heel weinig samples. daardoor fluctueert de grafiek enorm. Dit zie je niet alleen bij Ziggo maar ook bij andere Nederlandse providers. hierdoor is die grafiek helemaal niet relevant.
"Helemaal niet relevant" is wat kort door de bocht. Het aantal samples lijkt inderdaad niet al te groot en dat zou een reden kunnen zijn voor de grote schommelingen, maar dat wil niet zeggen dat die schommelingen niet reëel zijn. Zoals het gepresenteerd wordt is het gemiddeld over één dag, maar je kunt rechts boven een ander getal invullen en bij middelen over meer dan een week ziet het er minder wispelturig uit. Maar dan is toch duidelijk te zien dat Ziggo een aantal malen heeft uitgerold en dat weer heeft teruggedraaid.
Je kan beter kijken naar de lijst er onder waar een getoonde percentages een gemiddelde lijken te zijn over een langere periode.
Die geven een momentopname. Ook zinnig natuurlijk, maar dan moet ik om de trend te zien, het zelf gaan bijhouden. In het grafiekje van Apnic kan ik in één oogopslag de trend zien.
Als je bijvoorbeeld bij state of the internet kijkt van akamai dan zie je een veel duidelijker beeld:
https://www.stateoftheint...-country-growth-data.html

Je kan daar zowel Nederland als Ziggo opzoeken en daar zit echt een stijgende lijn in.
Ik zie dat Nederland op een beschamende 26e plaats staat. Wat komt er terecht van Nederland kennisland? we hoeven niet per sé #1 te zijn, dat gun ik de Belgen graag. Maar we zouden toch minstens bij de eerste vijf moeten zijn. }:O

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
agresionpower schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:26:
De grafiek van apnic word naar mijn idee opgebouwd uit heel weinig samples. daardoor fluctueert de grafiek enorm. Dit zie je niet alleen bij Ziggo maar ook bij andere Nederlandse providers. hierdoor is die grafiek helemaal niet relevant. Je kan beter kijken naar de lijst er onder waar een getoonde percentages een gemiddelde lijken te zijn over een langere periode.
In ieder geval van 14,36 op 26 feb naar 4,2 op 2 maart, dus een afname van ruim 10 in een week. :(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zh8U1Ps.png

Als die trend zich doorzet zit Ziggo over een paar dagen op nul. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door easyriider op 03-03-2016 15:18 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gezien de conversatie die ik met webcare had, kan het goed zijn dat regio den bosch (en wellicht nog meer) vorige week per ongeluk werd aangezet en inmiddels weer is uitgezet.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Samenvatting: ze zijn daar flink aan het klungelen bij ZIggo. :(

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of zouden ze aan het A/B testen zijn? (en dus tegen problemen aan hebben gelopen met de iPv6 groep)

• stormfly
Roetzen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:33:
Samenvatting: ze zijn daar flink aan het klungelen bij ZIggo. :(
Tja je zal het nooit weten, blijft een grote club. Vergis je niet hoeveel type modems en apparatuur die gasten hebben vanuit oudsher, al die losse providers die samen zijn gegaan in de laatste jaren.

Het is niet "effe" IPv6 aanslingeren op 1 verbinding:)

[ Voor 41% gewijzigd door stormfly op 03-03-2016 18:32 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dan is het een noodgreep. Die kinderziektes hadden vijf jaar geleden al uitgewoed moeten zijn. Het lijkt nu op paniekvoetbal. Ik zeg het nog maar een keer; ze hebben het véél te lang voor zich uit geschoven en nu is het paniek.

• CyBeR
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:09:
Github ook maar even een berichtje gestuurd.
> Guys, it's 2016. We're out of IPv4. You need to have gotten on this 5 years ago.

Thanks for expressing interest in IPv6 support. It might be something we support in the future, but I can't promise when it will happen.

If there's anything else you'd like to see improved -- please let us know.

All the best,
Francis
@francisfuzz
GitHub Support

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Roetzen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:37:
Dan is het een noodgreep. Die kinderziektes hadden vijf jaar geleden al uitgewoed moeten zijn. Het lijkt nu op paniekvoetbal. Ik zeg het nog maar een keer; ze hebben het véél te lang voor zich uit geschoven en nu is het paniek.
Dit is ook wel een beetje overdreven hoor, begrijp me niet verkeerd ik zie ook graag dat IPv6 wordt uitgerold maar er is echt niemand in paniek als IPv6 even weer uitgezet moet worden gedurende de testfase omdat er een bug gevonden is. Gewoon een logische keuze als dat zo is, je kunt als grote provider simpelweg niet hebben dat grote groepen klanten last hebben van de uitrol van IPv6. Zie het postief, Ziggo werkt in elk geval serieus aan de uitrol.

De enige paniek die ik zie is in dit topic bij sommige posters als een paar grafieken met IPv6 stats weer even wat naar beneden gaan ;)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 21:46

Pixelmagic

Ubergeek

Orion84 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:21:
Gezien de conversatie die ik met webcare had, kan het goed zijn dat regio den bosch (en wellicht nog meer) vorige week per ongeluk werd aangezet en inmiddels weer is uitgezet.
Dan zijn ze meer per ongeluk aan het aanzetten, maandag de functies beschikbaar in firmware, vandaag zie ik in het modem een ipv6 nummer staan, en nu inderdaad een 2001 nummer.

Nu eens uitzoeken hoe ik mijn pfsense daar mee om kan laten gaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ik222 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:35:
Dit is ook wel een beetje overdreven hoor, begrijp me niet verkeerd ik zie ook graag dat IPv6 wordt uitgerold maar er is echt niemand in paniek als IPv6 even weer uitgezet moet worden gedurende de testfase omdat er een bug gevonden is.
Is dit de testfase dan?

Mijn punt is dat dit helemaal niet de testfase zou moeten zijn. Dat hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen. Ze zijn gewoon veel te laat en nu is het klungelen.
Zie het postief, Ziggo werkt in elk geval serieus aan de uitrol.
Ze zijn al een paar keer eerder aan de uitrol begonnen om het dan weer terug te draaien. Ze roepen al meer dan vijf jaar dat ze het "dit jaar" gaan uitrollen. Eerst zien dan geloven.

Verwijderd

Roetzen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Is dit de testfase dan?

Mijn punt is dat dit helemaal niet de testfase zou moeten zijn. Dat hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen. Ze zijn gewoon veel te laat en nu is het klungelen.

[...]

Ze zijn al een paar keer eerder aan de uitrol begonnen om het dan weer terug te draaien. Ze roepen al meer dan vijf jaar dat ze het "dit jaar" gaan uitrollen. Eerst zien dan geloven.
Helemaal mee eens.

Ziggo en UPC hebben al een test-pilot gedaan. Daaruit kwamen al diverse zaken naarvoren met de tip die eerst op te lossen alvorens uit te rollen. Deze zaken heb ik later bij de uitrol ook voorbij zien komen. Verder is bij de UPC test aangegeven dat de test verre van compleet was en het raadzaam was om eerst te starten bij mensen die het graat willen (opt-in).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:35:
[...]

Dit is ook wel een beetje overdreven hoor, begrijp me niet verkeerd ik zie ook graag dat IPv6 wordt uitgerold maar er is echt niemand in paniek als IPv6 even weer uitgezet moet worden gedurende de testfase omdat er een bug gevonden is. Gewoon een logische keuze als dat zo is, je kunt als grote provider simpelweg niet hebben dat grote groepen klanten last hebben van de uitrol van IPv6. Zie het postief, Ziggo werkt in elk geval serieus aan de uitrol.
Serieus serieus.. Eerder amateuristisch, al sluit het ene het andere niet uit helaas :X

Verwijderd

Ziggo gaat de goede kant op :)
[knip]

[ Voor 162% gewijzigd door Equator op 06-02-2018 12:50 ]

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:33
Vraag: wij hebben een oude router. Wij zitten in een IPv6 gebied van KPN (A/B testing gok ik). Kan ik een nieuwe router om die reden aanvragen?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik verwacht het niet maar ik zou het zeker proberen, het kostje hooguit 1 telefoontje.
Ik denk niet dat IPv6 al op het lijstje staat van redenen om een nieuwe modem te geven, maar met een beetje geluk kun je de helpdesk overtuigen dat je betaalt voor een feature die je niet kan gebruiken door je oude modem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Roetzen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:22:
Laat ik die zinnen even in twee groepen uit elkaar trekken
Mijn punt is dat dit helemaal niet de testfase zou moeten zijn. Dat hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen. Ze zijn gewoon veel te laat
en nu is het klungelen.
Waar baseer je de aanname dat ze, wanneer ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan, niet zouden klungelen?
Als ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan dan waren ze tegen dezelfde problemen aangelopen als nu, en mogelijk zelfs tegen een heleboel problemen meer.

Bij XS4All verliep het in het begin ook niet zo vlekkeloos, hoorde je niemand over... En blijkbaar had XS4All een reden om er toen al zoveel resources tegenaan te gooien en vond men het belangrijk genoeg, bij Ziggo zijn ze daar nu pas. Dat het voor jou te laat is heeft Ziggo niet zoveel boodschap aan, dat gaan ze pas erg vinden als je je abonnement opzegt en naar (bijvoorbeeld) XS4All overstapt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Paul schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:24:
[...]

Laat ik die zinnen even in twee groepen uit elkaar trekken

[...]

[...]

Waar baseer je de aanname dat ze, wanneer ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan, niet zouden klungelen?
Mijn stelling is dat ze nu aan het klungelen zijn.
Als ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan dan waren ze tegen dezelfde problemen aangelopen als nu, en mogelijk zelfs tegen een heleboel problemen meer.
Vast wel. Maar dan waren die problemen nu, nu de IPv4 adressen op zijn, achter de rug.
Bij XS4All verliep het in het begin ook niet zo vlekkeloos, hoorde je niemand over...
En als Ziggo vijf jaar geleden was begonnen hadden ze mij ook niet gehoord over aanloopproblemen. XS4ALL heeft het dak gefixt ruim voordat het ging regenen. Ziggo heeft gewacht tot de bui losbarsste en nu worden ze nat.
En blijkbaar had XS4All een reden om er toen al zoveel resources tegenaan te gooien en vond men het belangrijk genoeg, bij Ziggo zijn ze daar nu pas. Dat het voor jou te laat is heeft Ziggo niet zoveel boodschap aan, dat gaan ze pas erg vinden als je je abonnement opzegt en naar (bijvoorbeeld) XS4All overstapt.
Dat ze aan mij geen boodschap hebben is op zich al een reden om maar eens te gaan shoppen. Wie zei er ook weer iets over klanten serieus nemen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:33:
[...]

En als Ziggo vijf jaar geleden was begonnen hadden ze mij ook niet gehoord over aanloopproblemen. XS4ALL heeft het dak gefixt ruim voordat het ging regenen. Ziggo heeft gewacht tot de bui losbarsste en nu worden ze nat.
Is dat uitbarsten van de bui niet "een beetje" overdreven?
Is het echt zo'n ramp dat het nog wat langer duurt dan sommigen hadden verwacht? Volgens mij is er nog weinig tot niets aan de hand en in mijn beleving loopt alles nog als een tierelier. Dus wat is nou eigenlijk het echte probleem in het gewone dagelijkse gebruik? Is het niet enkel het nog niet kunnen bevredigen van de behoeften van een heel kleine groep hobbyisten? Of is het alleen maar het idee? Want eerlijk gezegd het zal mij zolang ipv4 nog zo goed functioneert aan de zolen roesten en is er volgens mij tot nu toe nog niemand serieus benadeeld. Lekker wachten tot letterlijk alle hindernissen zijn opgelost. Tegen de tijd dat het echt nijpend wordt zal dit volgens mij zeker allang opgelost zijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Techneut schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:29:
[...]
Tegen de tijd dat het echt nijpend wordt zal dit volgens mij zeker allang opgelost zijn.
Het is nu echt nijpend, en zoals we merken is het nu echt niet allang opgelost. Hosting providers links en rechts hebben al acute tekorten (zie bijvoorbeeld Snow_King eerder in dit topic), en daarnaast heb je klanten die vragen om IPv6 uit te schakelen omdat ze denken dat ze daarmee een routeerbaar IPv4 adres kunnen behouden (dubbel slecht, tekort wordt erger en juist minder IPv6 uitrol).

Om op de regen analogie verder te gaan; de bui is al enige tijd gegroeid naar een storm en de stortvloed is zichtbaar aan de horizon. De dijken hadden 5 jaar geleden al klaar geweest kunnen zijn. De providers beginnen nu pas ontwerpen voor dijken te tekenen. Hals over kop worden lekke dijken gebouwd. Veel en veel te laat.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-03-2016 13:49 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Techneut schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:29:
[...]
Is dat uitbarsten van de bui niet "een beetje" overdreven?
Ik vind van niet. De IPv4 adressen zijn nu echt op. Dat is voor jou en voor mij nog niet zo'n probleem, want ik heb er een en meer heb ik niet nodig. Maar host in bedrijven hebben grote moeite om nog IPv4 adressen te krijgen.
Is het echt zo'n ramp dat het nog wat langer duurt dan sommigen hadden verwacht? Volgens mij is er nog weinig tot niets aan de hand en in mijn beleving loopt alles nog als een tierelier. Dus wat is nou eigenlijk het echte probleem in het gewone dagelijkse gebruik? Is het niet enkel het nog niet kunnen bevredigen van de behoeften van een heel kleine groep hobbyisten?
Je moet verder kijken dan alleen je eigen thuisnetwerkje en het gewone dagelijkse gebruik. En het gaat zeker niet alleen om het bevredigen van de behoeften van een kleine groep hobbyisten. En ja, het is zeker een ramp dat het zo lang gaat duren allemaal. Het had klaar moeten zijn voordat de IPv4 adressen op waren. Van die ramp zal jij net als van de opwarming van de aarde voorlopig waarschijnlijk nog niet zo heel veel merken, maar die ramp zit er zeker aan te komen als ze nou met z'n allen niet opschieten met IPv6. De integriteit van het netwerk als geheel komt in gevaar. Delen van het netwerk zullen onbereikbaar worden. Er zal economische schade zijn.
Tegen de tijd dat het echt nijpend wordt zal dit volgens mij zeker allang opgelost zijn.
Het is nu al nijpend. Het is niet voor niets dat er in voormalig UPC gebied nieuwe klanten geen eigen IPv4 adres meer krijgen.

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Paul schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:24:
Zeker hadden ze dan ook geklungeld, dat hoort er nu eenmaal bij als je iets nieuws doet. Daarom is het zaak om het voorbereid te hebben voor je het nodig hebt. Als ze het 5 jaar geleden hadden aangezet dan had geen mens er iets van gemerkt omdat toen <1% van de websites IPv6 had. Tegenwoordig zijn er een heel stel grote en belangrijke sites die IPv6 aanbieden. Als er dan iets mis gaat met je IPv6-uitrol dan hebben je klanten er direct last van.
Bij XS4All verliep het in het begin ook niet zo vlekkeloos, hoorde je niemand over...
XS4All heeft het gewoon heel anders aangepakt. Die hebben jaren en jaren proef gedraaid op basis van opt-in. Iedereen die het gebruikte had daar bewust voor gekozen, inclusief het risico dat er wel eens iets mis gaat. Tegenwoordig staat het voor iedereen aan en werkt het probleemloos. Ik vrees dat Ziggo nog een paar jaar nodig heeft om op dat niveau te komen maar ondertussen worden "gewone" klanten met de problemen geconfronteerd.
Dat het voor jou te laat is heeft Ziggo niet zoveel boodschap aan, dat gaan ze pas erg vinden als je je abonnement opzegt en naar (bijvoorbeeld) XS4All overstapt.
been there, done that ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Op basis van die overstap-discussie ook weer eens gekeken, maar m'n tunnel tikt ruim de 100mbit aan. Dan vind ik het niet helemaal OK om weer naar 18mbit te gaan bij xs4all puur vanwege het feit dat het dan native IPv6 is.

Het praktische argument is dan toch sterker dan het ideologische, hoewel dat natuurlijk een beetje vloeken in de kerk is 😬

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja, zo moet ieder zijn eigen afweging maken. Mijn tunneltjes lopen ook nog steeds als een zonnetje, dus ik heb toch wel IPv6 ook sukkelt Ziggo nog een tijdje door.

Het probleem is dat in de gebieden waar nog geen glasvezel ligt, Ziggo een semi monopolie heeft. De concurrenten zijn allemaal trager en/of duurder. zeker als je naar TV + Internet + telefonie kijkt.

• stormfly
Sinds vandaag IPv6 van Ziggo met een Ubee321

Ik ben eens aan het rondsnuffelen, wie zei dat WhatsApp met IPv6 bezig is? Jammer is dat je niet goed kunt zien waar je mobiel naar connect.

MacBook$ host web.whatsapp.com
web.whatsapp.com is an alias for mmx-ds.cdn.whatsapp.net.
mmx-ds.cdn.whatsapp.net has address 31.13.91.51
mmx-ds.cdn.whatsapp.net has IPv6 address 2a03:2880:f01b:11:face:b00c::167

• stormfly
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:07:
[...]

Ik draai al een jaar diverse tweakers hosts in mijn hosts file, zonder problemen. Ik doe het zelfs met een aantal hosts van twitter.

Dit is twitter
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 cs178.wac.edgecastcdn.net
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 g.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 abs.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 pbs.twimg.com
Die kan wel uit je hostfile ;-) snif hem maar eens met WireShark _/-\o_ behoorlijk veel (wellicht al) IPv6 verkeer naar Twitter.

• Jerrythafast
IPvFox geeft bij mij alleen "pbs.twimg.com" als IPv6 aan. De rest van Twitter.com komt over IPv4 binnen hier.

• stormfly
Neuh ik zag toch relatief veel verkeer naar *.edgecastcdn.net met die 2606:2800 reeks, zonder hostfiles.

• Snow_King
stormfly schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:09:
Sinds vandaag IPv6 van Ziggo met een Ubee321

Ik ben eens aan het rondsnuffelen, wie zei dat WhatsApp met IPv6 bezig is? Jammer is dat je niet goed kunt zien waar je mobiel naar connect.

MacBook$ host web.whatsapp.com
web.whatsapp.com is an alias for mmx-ds.cdn.whatsapp.net.
mmx-ds.cdn.whatsapp.net has address 31.13.91.51
mmx-ds.cdn.whatsapp.net has IPv6 address 2a03:2880:f01b:11:face:b00c::167
Dat was ik. Eerst video en plaatjes, dan Voice en dan chat.

• valkenier
  • Laatst online: 22-12 09:12
Weten we eigenlijk wat de DHCPv6 server is bij ziggo? En als we dat weten kunnen we daar dan wat mee? Proberen toch een IPv6 adres los te peuteren? Het zal wel niet werken, als je omgeving/regio er nog niet voor is ingericht.

Hoe werkt dat uberhaupt? Je modem krijgt een een eigen ipv6 WAN adres heb ik begrepen, maar ook een /56 prefix, waarvan hij dan weer /64 uitdeelt op je LAN, zit het zo?

Als ik dan mijn eigen router ERL, achter een ubee (zonder router) correct zou willen configureren, hoe doe ik dat dan? Er is nog maar weinig info te vinden op het net hierover, en ziggo laat al helemaal niets los.
Ja ze "ondersteunen natuurlijk ipv6" volgens hun website. Kun je toch niet met droge ogen beweren?

Maar hee: https://www.ziggo.nl/klan...internet/verbinding/ipv6/ is nu niet meer bereikbaar?? Ze hielden zelf toch ook geen droge ogen zeker....

[ Voor 3% gewijzigd door valkenier op 07-03-2016 11:04 ]

• agresionpower
easyriider schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:16:
[...]

In ieder geval van 14,36 op 26 feb naar 4,2 op 2 maart, dus een afname van ruim 10 in een week. :(

[afbeelding]

Als die trend zich doorzet zit Ziggo over een paar dagen op nul. ;)
En de grafiek blijkt weer eens niet zo'n hele betrouwbaare indicator te zijn want hij zat van het weekend opeens weer op 17.33%. ;)

• stormfly
valkenier schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:03:
Weten we eigenlijk wat de DHCPv6 server is bij ziggo? En als we dat weten kunnen we daar dan wat mee? Proberen toch een IPv6 adres los te peuteren? Het zal wel niet werken, als je omgeving/regio er nog niet voor is ingericht.

Hoe werkt dat uberhaupt? Je modem krijgt een een eigen ipv6 WAN adres heb ik begrepen, maar ook een /56 prefix, waarvan hij dan weer /64 uitdeelt op je LAN, zit het zo?
Neuh gaat niet werken je moet als eerste al een IPv6 koppeling hebben, als je modem in Bridge staat zou je eens op port 1 (als je pc op port 1 zit en een publiek ip krijgt) kunnen sniffen. Als je dan IPv6 (icmpv6) router advertisements ziet dan is het wel eens grappig om verder te gaan denken.

Pas als je een RA ontvangt kan je daarna opgeven dat hij eventueel (niet noodzakelijk) DHCPv6 moet doen, de hele onderliggende techniek van IPv4 verschilt veel.

https://www.ripe.net/mana...-types/ipv6-address-types

https://www.ripe.net/mana...ipv6/ipv6-subnetting-card

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het schijnt dat Ziggo IPv6 voorlopig heeft uitgeschakeld op de Cisco EPC3925 en EPC3928 omdat ze daar teveel klachten over kregen. Het wachten zal zijn op een oplossing door Cisco.

Waarschijnlijk draaien de UBEE's en de Technicolors nog wel gewoon IPv6.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:39
Maurits van Baerle schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:29:
Het schijnt dat Ziggo IPv6 voorlopig heeft uitgeschakeld op de Cisco EPC3925 en EPC3928 omdat ze daar teveel klachten over kregen. Het wachten zal zijn op een oplossing door Cisco.

Waarschijnlijk draaien de UBEE's en de Technicolors nog wel gewoon IPv6.
Ik heb het idee dat de meeste mensen het idee hebben dat het een falen van de ISP is dat ze achterlopen of falen met hun ipv6 support.

Maar ik krijg hierbij het idee dat leverancier van hun apparatuur misschien nog wel een groter struikelblok zijn. Een partij als cisco zou al jaar en dag bezig met IPv6 zijn, een leverancier voor vele ISP's en hun core business is netwerkapparatuur. (core business van Ziggo is het aanbieden van internet bij deze apparatuur in het kort )
Kan het dan niet zo zijn dat een partij als Cisco ISP's uitstekend zou moeten kunnen begeleiden met de overgang naar IPv6?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik gok dat Cisco deze modems al lang als EOL ziet. Toen ze werden verkocht aan ISP's zal IPv6 ondersteuning niet meer dan een tickbox in een aanbesteding zijn geweest. Nu ze daadwerkelijk worden ingezet voor Dual Stack toepassingen zal het afhangen van wat voor support overeenkomst Ziggo heeft/had met Cisco voor deze apparaten.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:24:
[...]

The plot tickens. Blijkbaar zou het in mijn regio helemaal nog niet uitgerold moeten zijn. Maar ze zagen inderdaad wel ook prefixes geregistreerd staan of iets dergelijks. Ze gaan het uitzoeken :P
En inmiddels doet IPv6 het weer. En volgens webcare zou dat nu blijvend moeten zijn.

*duimt*

• stormfly
Orion84 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:56:
[...]

En inmiddels doet IPv6 het weer. En volgens webcare zou dat nu blijvend moeten zijn.

*duimt*
Met welk Modem Cisco of Ubee?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ubee EVW321B

Volwaardig dual stack, regio Den Bosch (oud-ziggo dus, niet oud-upc).

• stormfly
Orion84 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:38:
Ubee EVW321B

Volwaardig dual stack, regio Den Bosch (oud-ziggo dus, niet oud-upc).
Jeps Ubee hier in Regio Utrecht ook fZiggo compleet DualStack sinds vorige week.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hmm... misschien moest ik dan ook maar eens een nieuw modem vragen. (Driebergen, ook oud Ziggo gebied)

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Keiichi schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:34:
[...]

Ik heb het idee dat de meeste mensen het idee hebben dat het een falen van de ISP is dat ze achterlopen of falen met hun ipv6 support.

Maar ik krijg hierbij het idee dat leverancier van hun apparatuur misschien nog wel een groter struikelblok zijn. Een partij als cisco zou al jaar en dag bezig met IPv6 zijn, een leverancier voor vele ISP's en hun core business is netwerkapparatuur. (core business van Ziggo is het aanbieden van internet bij deze apparatuur in het kort )
Kan het dan niet zo zijn dat een partij als Cisco ISP's uitstekend zou moeten kunnen begeleiden met de overgang naar IPv6?
Je ziet inderdaad dat voor Cisco nog een hele weg te gaan is. Ik ben zelf bezig om bij een niet nader te noemen grote dienstverlener in Nederland IPv6 in de datacenters uit te rollen en ook wij merken dat over het algemeen het spul geschikt is om IPv6 te praten, maar zodra je technische eisen gaat stellen blijkt dat een heel aantal protocollen ineens niet ondersteund wordt over IPv6. SNMP en Syslog over ipv6 is bijvoorbeeld schijnbaar nog erg lastig en staat voor bepaalde apparaten nog steeds niet op de roadmap.

Ach ja, het is al een aantal jaar het "best thing thats gonna happen this year". We zullen nog wel een heel aantal jaar blijven sukkelen voordat er meer IPv6 support is dan IPv4 support..

• stormfly
Ze kunnen niet kiezen wat ze sturen. Kan ook zijn dat je een Technicolor krijgt en daar heb ik nog geen enkel bericht van gelezen dat iemand daar full DS op heeft.

Maar bellen kan altijd :) niet geschoten altijd mis.

Stekker eruit en bellen dat hij kapot is ;p

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

valkenier schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:03:
Als ik dan mijn eigen router ERL, achter een ubee (zonder router) correct zou willen configureren, hoe doe ik dat dan?
Op mijn EdgeRouter Lite met XS4ALL heb ik de volgende relevante configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
interfaces {
    ethernet eth0 {
        pppoe 0 {
            dhcpv6-pd {
                no-dns
                pd 0 {
                    interface eth1 {
                        prefix-id :0
                        service slaac
                    }
                    prefix-length 48
                }
                prefix-only
                rapid-commit enable
            }
            ipv6 {
                enable {
                }
            }
        }
    }
}
system {
    offload {
        ipv6 {
            forwarding enable
            pppoe enable
        }
    }
}

Bij Ziggo heb je geen PPPoE; de dhcpv6-pd en ipv6 secties horen dan 1 niveau hoger thuis, binnen de ethernet eth0 sectie.

• Dutch2007
  • Laatst online: 24-09 10:39
Zr40 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:06:
[...]

Op mijn EdgeRouter Lite met XS4ALL heb ik de volgende relevante configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
interfaces {
    ethernet eth0 {
        pppoe 0 {
            dhcpv6-pd {
                no-dns
                pd 0 {
                    interface eth1 {
                        prefix-id :0
                        service slaac
                    }
                    prefix-length 48
                }
                prefix-only
                rapid-commit enable
            }
            ipv6 {
                enable {
                }
            }
        }
    }
}
system {
    offload {
        ipv6 {
            forwarding enable
            pppoe enable
        }
    }
}

Bij Ziggo heb je geen PPPoE; de dhcpv6-pd en ipv6 secties horen dan 1 niveau hoger thuis, binnen de ethernet eth0 sectie.
Waarschijnlijkj heb je een /48 gekregen bij XS4all, volgens mij krijg je een /56 van Ziggo (als ik zo de berichten lees.)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dutch2007 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:14:
[...]

Hij heb je een /48 gekregen bij XS4all, volgens mij krijg je een /56 van Ziggo (als ik zo de berichten lees.)
Vul natuurlijk wel de juiste prefix-length in :)

• Jerrythafast
Ik heb een /56 van Ziggo op mijn Ubee321b gekregen. Ook trouwens nog altijd geen spoor van IPv6 te bekennen op de twee Technicolors (beide TC7210) die bij mijn opa en oma staan. Lijkt er dus toch op dat de Ubees de enige ondersteunde modems zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 07-03-2016 20:54 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Jerrythafast schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:54:
Ook trouwens nog altijd geen spoor van IPv6 te bekennen op de twee Technicolors (beide TC7210) die bij mijn opa en oma staan. Lijkt er dus toch op dat de Ubees de enige ondersteunde modems zijn.
Kan dat niet liggen aan waar zij wonen? Als ik het goed begrijp krijgen nieuwe klanten een Technicolor met DS-Lite (waar uitgerold). Als een Technicolor DS-Lite aan kan dan zal hij ook wel gewoon DS aan kunnen.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Hier ook nog geen spoor van IPv6 op m'n Technicolor, welke ik heb sinds begin februari.

• Jerrythafast
Maurits van Baerle schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:29:
[...]

Kan dat niet liggen aan waar zij wonen? Als ik het goed begrijp krijgen nieuwe klanten een Technicolor met DS-Lite (waar uitgerold). Als een Technicolor DS-Lite aan kan dan zal hij ook wel gewoon DS aan kunnen.
Alles is in oud-Ziggo gebied. Oma woont net zoals ik in Wassenaar ('Den Haag Omgeving'). Opa woont in Voorschoten ('Sassenheim'). De buurman van mijn Opa heeft een Ubee en die heeft ook IPv6. Ik denk toch dat de TC7210 momenteel niet geschikt is voor IPv6.

Voor zover ik weet wordt er DS-Lite uitgerold in oud-UPC-gebied. En voor zover ik weet worden er TC7200 modems in UPC-gebied uitgedeeld. Dus wellicht dat de TC7200 wel IPv6-capabel is maar de TC7210 nog niet.

• valkenier
  • Laatst online: 22-12 09:12
Ik heb eens even wat zitten sniffen op mijn WAN-poort.

Ik zie wel dhcpv6 requests afkomstig van mijn router gericht aan alle DHCP servers in local network segment (ff02::1:2)

source: fe80::46d9:e7ff:fe41:31fb destination: ff02::1:2 DHCPv6 114 Solicit XID: 0x3080a CID: 000100011c374abd44d9e74131fb

maar geen respons?

en ICMPv6:
30562 2707.070050000 fe80::ffff:ffff:fffe ff02::2 ICMPv6 103 Router Solicitation
30563 2707.101307000 fe80::8000:f227:a10a:8602 fe80::ffff:ffff:fffe ICMPv6 151 Router Advertisement

Ik dacht eerst hee, kijk nou. Maar dit zijn pakketjes van microsoft voor teredo tunneling
Internet Protocol Version 4, Src: 94.245.121.253 (94.245.121.253), Dst: 82.73.**.***
User Datagram Protocol, Src Port: teredo (3544), Dst Port: 53361 (53361)
Teredo IPv6 over UDP tunneling

Dat fietst er ook nog doorheen blijkbaar.

Maar nog geen IPv6 op mijn segment blijkbaar.

Ik heb daarom geprobeerd handmatig een IPv6 aan mijn routerWAN te hangen, gebaseerd op het ipv6 adres van de eerste zichtbare hop bij traceroute:

dat is: 2001:b88:0:26fe::1

Ik dacht ik pak de eerste 64 bits, en plak daarachter de laatste 64 bits van mijn fe80 adres, die zijn tenslotte gebaseerd op mijn MAC. Dus dit: 2001:b88:0:26fe:46d9:e7ff:fe41:31fb had ik bedacht.

Het zag er prachtig uit, maar ik kan er niet mee pingen naar de eerste hop, destination unreachable.
Leuk geprobeerd, maar jammer. Mijn verzonnen WAN IPv6 is waarschijnlijk niet bij de ziggo-routers bekend of zoiets.

Misschien heeft iemand die niet gehinderd wordt door een gebrek aan IPv6 kennis nog een briljant idee?

[ Voor 32% gewijzigd door valkenier op 08-03-2016 11:42 ]

• Dutch2007
Traag en instabiel internet. Ziggo wil monteur sturen *zucht* (laatste gebeuren mbt cisco modems ziggo) :(

[ Voor 11% gewijzigd door Dutch2007 op 08-03-2016 09:55 ]

• pvanleuven
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:59
In Tilburg is IPv6 nu ook aangezet door ziggo, ging vooraf aan een factory reset van de modem. Bij een vriend waren alle settings verdwenen vanmorgen. Maar nu wel IPv6

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pvanleuven schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:19:
In Tilburg is IPv6 nu ook aangezet door ziggo, ging vooraf aan een factory reset van de modem. Bij een vriend waren alle settings verdwenen vanmorgen. Maar nu wel IPv6
Welk modem is dat? Bij de TC7210 bij ons op het werk in Tilburg staat het nog uit.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
pvanleuven schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:19:
:F Fijne service, even het modem van je klant factory resetten. Maargoed wel IPv6!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Nakebod

Nope.

Persoonlijk lijkt mij dat sterk, misschien eerder toeval dat dat is gebeurd.
Zo kwam ik laatst bij mijn ouders met KPN Glas, en IPv6 werkte niet meer, wil ik inloggen op de modem, werkte mijn ingestelde password ook niet meer. Port forward naar mijn backup NAS ook kwijt.
Was hij schijnbaar ook naar factory defaults reset om een of andere reden. Ik ga er nog steeds van uit dat het niet KPN is geweest die dat heeft gedaan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• stormfly
Beetje geneuzel hoor mannen ;-) We slappen Ziggo/KPN al jaren over de IPv6 uitrol en dan zijn ze eindelijk bezig en reset een modem en dan is dat ineens een probleem?

Modems hebben af en toe nieuwe firmware/config nodig. Zo zie je dat de Cisco's blijkbaar uit de uitrol zijn gehaald bij Ziggo vanwege problemen. Die zullen binnenkort wel een keer massaal rebooten (snachts?) als de problemen zijn verholpen en de uitrol weer gestart is.

Vooruitgang in ICT gaat gepaard met outages.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
stormfly schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:08:
Vooruitgang in ICT gaat gepaard met outages.
...maar waar mogelijk niet met dataverlies, en al helemaal niet zonder de gebruiker te informeren :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• stormfly
Paul schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:42:
[...]
...maar waar mogelijk niet met dataverlies, en al helemaal niet zonder de gebruiker te informeren :P
Haha nou ja idealiter wel ja, maar ik krijg van Ziggo ook mails "we werken aan digitale TV" en dan krijg ik van www.pingdom.com toch een push bericht dat ten tijde van het onderhoudswindow mijn internetlijn plat heeft gelegen voor <1 uur.

Tja ach;-)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Drie stappen vooruit, twee stappen terug...

http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1

• Snow_King
Recentelijk vroeg ik aan Twitter of Vodafone nog plannen had voor IPv6 naar aanleiding van een Tweet dat LinkedIn over IPv6 zo' n 15 tot 20% sneller is.

Het antwoord van Vodafone was negatief, maar iemand anders vroeg het zelfde aan T-Mobile: https://twitter.com/RPDiep/status/707335455231098880

Het antwoord van T-Mobile:
Dat zal t.z.t. duidelijk worden wanneer we daadwerkelijk VoLTE aanbieden. T-Mobile USA doet dit al wel inderdaad. Groet, ^Jacob
Dat deed mij denken aan deze recente artikelen:

* nieuws: KPN begint in 2017 met mobiele telefonie over wifi
* nieuws: Vodafone komt dit jaar met mobiel bellen via wifi en 4g

In beide gevallen wordt er aan gegeven dat ze aan VoLTE (Voice over LTE) werken.

Nu heb ik begrepen dat VoLTE een 2e IP(v4 of v6) adres vereist op het device. Dit kan wel eens het punt zijn waarop ze IPv6 gaan uitrollen omdat het daarmee simpelweg makkelijker is dan nogmeer RFC1918 adressen aan telefoons uit te delen.

Laten we het hopen!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij is IPv6 over LTE een vereiste, dus het zou sowieso al moeten werken.

• CyBeR
  • Niet online
Het is een vereiste dat apparatuur 't ondersteunt, afaik niet dat 't ook gebruikt wordt.

• Dutch2007
VoLTE IP versions
With the update from IPv4 to IPv6, the version of IP used in any system is of importance.

VoLTE devices are required to operate in dual stack mode catering for both IPv4 and IPv6.

If the IMS application profile assigns and IPv6 address, then the device is required to prefer that address and also to specifically use it during the P-CSCF discovery phase.

One of the issues with voice over IP type calls is the overhead resulting from the IP header. To overcome this issue VoLTE requires that IP header compression is used along with RoHC, Robust Header Compression, protocol for voice data packet headers.
http://www.radio-electron.../voice-over-lte-volte.php (hele maal onderaan....)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat daar dus staat is dat devices in dual stack mode moeten draaien (catering for betekent zoveel als ondersteuning bieden voor) en dat als het device een IPv6 adres ontvangt, dat ie daar de voorkeur aan moet geven.

Aannemende dat met een device hier enkel de client wordt bedoeld, zegt dat dus weinig over het verplicht gebruik van IPv6, enkel dat devices het verplicht moeten ondersteunen en indien beschikbaar er de voorkeur aan moeten geven.

Als IPv6 daadwerkelijk verplicht was, dan was die eis voor dual stack ook nergens voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 10-03-2016 16:52 ]

Verwijderd

Met de kans dat ik er helemaal naast zit, het viel me zojuist op dat https://www.instagram.com ook volledig IPv6 is, zover ik weet moet dat iets recents zijn. (gebruik zelf geen instagram)

• Snow_King
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:36:
Met de kans dat ik er helemaal naast zit, het viel me zojuist op dat https://www.instagram.com ook volledig IPv6 is, zover ik weet moet dat iets recents zijn. (gebruik zelf geen instagram)
Niet helemaal: http://ip6.nl/#!instagram.com

Wel is het zo dat Facebook hard werkt aan IPv6, dus raar is het niet.

Verwijderd

Met helemaal (had ik duidelijker moeten aangeven) bedoelde ik dat mijn IPvFoo alle dependencies aangaf als IPv6.

• agresionpower
vandaag maar weer eens op twitter een vraag gesteld aan ziggo over ipv6 en werd zojuist door de servicedesk gebeld.

er werd letterlijk gezegd dat de uitrol van ipv6 op een laag pitje staat voor oud UPC gebied en dat voorlopig alleen nieuwe klanten het krijgen. Er is geen zicht op wanneer iedereen het krijgt.
"er is al een paar keer een datum af gegeven maar daar zijn ze telkens op terug gekomen, maar uiteindelijk zal iedereen over moeten".

Mijn reactie daarop was dat ik ze nu al rijkelijk laat vond en aangegeven dat ik over een tijdje nog maar eens zal checken :+

• ANdrode
  • Niet online
agresionpower schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:19:
"er is al een paar keer een datum af gegeven maar daar zijn ze telkens op terug gekomen, maar uiteindelijk zal iedereen over moeten".
Wat zouden ze aan bestaande klanten gaan uitrollen? DS-lite zoals bij nieuwe klanten? Of toch dual-stack?
Pagina: 1 ... 67 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.