Mijn WRT54GL heb ik nooit boven ~33 Mbit gekregen, dus ik vermoed dat je dan inderdaad voor de bijl gaat.Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:30:
Het zou kunnen dat de WRT54GL met OpenWrt dan de volgende bottleneck wordt en dat ik die ook moet vervangen om de snelheid te halen waar ik voor betaal...
Dan wordt de WRT54GL dus de volgende bottleneck. Maar nu is het modem nog de flessehals. Ik heb net even getest met de laptop direct aan het Motorola modem. Dan doet speedtest.ziggo.nl 31,53/2.85. Met de WRT er tussen is het 31,47/2,87.
Nou ja, dat met die WRT54GL en OpenWrt was een leuk project. Maar aan alle goede dingen komt nu eenmaal een eind en die WRT heeft nog een mooi tweede leven gehad na als eerste leven FON spot te zijn geweest. Ik heb hier nog een TP-LINK WRT714ND met SamKnows firmware liggen. Misschien kan ik daar iets mee. En anders met een Fritzbox 7340 die hier ook nog in een hoek ligt.
Eigenlijk had Ziggo mij wel spontaan een ander modem kunnen aanbieden....
Nou ja, dat met die WRT54GL en OpenWrt was een leuk project. Maar aan alle goede dingen komt nu eenmaal een eind en die WRT heeft nog een mooi tweede leven gehad na als eerste leven FON spot te zijn geweest. Ik heb hier nog een TP-LINK WRT714ND met SamKnows firmware liggen. Misschien kan ik daar iets mee. En anders met een Fritzbox 7340 die hier ook nog in een hoek ligt.
Verwijderd
Ik heb een Fritzbox 7360 van Xs4all liggen, leuk voor IPv6 en prefix delegation maar het probleem is (misschien al was?) dat je alleen poorten kun openen voor de default prefix, waardoor dus mijn nas in dezelfde prefix zou komen als mijn guest wifi. Iets wat ik nooit zal doen.Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:30:
En anders met een Fritzbox 7340 die hier ook nog in een hoek ligt.
Er zijn al diverse verzoeken via Xs4all en Avm direct verstuurd om heel eenvoudig dit samen met het kunnen aanmaken van statische routes mogelijk te maken. Helaas niets mee gebeurd.
Als je belt krijg je die direct toegestuurd, als je hem hebt in bridge laten zetten en je hebt hetzelfde alleen 25% meer snelheid, ik zeg vrij gemakkelijke keuzeRoetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:30:
Ik krijg dan niet helemaal hetzelfde. Ik heb nu namelijk toegang tot Ziggo Wifispots. Dat raak ik kwijt als ik dat nieuwe modem in bridge laat zetten. Dus ik moet toch echt een afweging maken...stormfly schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:54:
[...]
Als je belt krijg je die direct toegestuurd, als je hem hebt in bridge laten zetten en je hebt hetzelfde alleen 25% meer snelheid, ik zeg vrij gemakkelijke keuze
Niet bij mij. Misschien dat het verschil maakt dat mijn modem al in bridge-mode stond toen ze met dat project begonnen. Ik heb ruim een jaar lang gebruik kunnen maken van die hotspots.Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:04:
Ik krijg dan niet helemaal hetzelfde. Ik heb nu namelijk toegang tot Ziggo Wifispots. Dat raak ik kwijt als ik dat nieuwe modem in bridge laat zetten. Dus ik moet toch echt een afweging maken...
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Niet dat ik weet hoor. Wifispots is onafhankelijk van hoe je modem ingesteld staat.Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:04:
[...]
Ik krijg dan niet helemaal hetzelfde. Ik heb nu namelijk toegang tot Ziggo Wifispots. Dat raak ik kwijt als ik dat nieuwe modem in bridge laat zetten. Dus ik moet toch echt een afweging maken...
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2015 15:30 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wat ik er van begrijp is dat je alleen toegang tot Wifispots krijgt als je het zelf ook aanbiedt. Wat me vrij logisch lijkt. Voort wat hoort wat. Als het modem in bridge gaat, gaat de Wifi ook uit en biedt je het dus niet meer aan. De uitzondering is voor klanten met een oud modem zoals ik die het niet kunnen aanbieden omdat het modem het niet heeft.
Niet dat ik het echt zal missen, ik heb het nog nooit gebruikt anders dan één keer om te testen.
Niet dat ik het echt zal missen, ik heb het nog nooit gebruikt anders dan één keer om te testen.
Waarom zou je wifi uitgaan als je modem in bridge staat?
Mijn modem is routed overigens met wifi 'uit' en die heeft er ook geen moeite mee.
Mijn modem is routed overigens met wifi 'uit' en die heeft er ook geen moeite mee.
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2015 15:40 ]
Omdat de wifi functie afhankelijk is van de routing functie en die routing functie verdwijnt zodra je het modem in bridge mode laat zetten. In theorie zou Ziggo wellicht een configuratie kunnen bouwen waarbij ze enerzijds het publieke IP adres bridgen naar het LAN en daarnaast toch ook nog de wifispots aanbieden, maar het is maar de vraag of de firmware van de modems dat ondersteunt en in de praktijk is dat in elk geval nu dus niet het geval.CyBeR schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:39:
Waarom zou je wifi uitgaan als je modem in bridge staat?
En zodra je Ziggo vraagt om bridge mode te activeren vervalt nu dus inderdaad je toegang tot WifiSpots.
Als je modem gewoon in routing mode staat en je zelf wifi uitzet, dan ziet Ziggo daar niets van en laten ze je wifispots toegang inderdaad gewoon in tact.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je hebt gelijk zo is het gebruik beschreven in de documenten.Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:35:
Wat ik er van begrijp is dat je alleen toegang tot Wifispots krijgt als je het zelf ook aanbiedt. Wat me vrij logisch lijkt. Voort wat hoort wat. Als het modem in bridge gaat, gaat de Wifi ook uit en biedt je het dus niet meer aan. De uitzondering is voor klanten met een oud modem zoals ik die het niet kunnen aanbieden omdat het modem het niet heeft.
Tip noteer eerst je Wifi hotspotaccount uit je mijn.ziggo.nl portal, zet hem dan in bridge modus en verwonder u
Je kan je user/pass dan niet meer inzien online, maar je kan hem nog wel gebruiken om in te loggen op hotspots in de buurt
Zeker? Volgens mij werkt die wifispots-verbinding heel anders dan je eigen verbinding namelijk.Orion84 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:47:
[...]
Omdat de wifi functie afhankelijk is van de routing functie en die routing functie verdwijnt zodra je het modem in bridge mode laat zetten.
Als ik zeg 'routed' bedoel ik overigens 'echt routed' niet 'nat'.
Ik merk wel op dat jullie steeds het hebben over in bridge mode 'laten' zetten. Zitten jullie in oud-Ziggo gebied toevallig? Want bij UPC werkt dat anders.
Ja, oud-Ziggo inderdaad, daar kan je dat niet zelf.
Kan dus best zijn dat daar wat verschil zit tussen oud-UPC en oud-Ziggo klanten. Bij Ziggo moet je bridge modus door Ziggo laten activeren en verlies je WifiSpots toegang. WifiSpots zit in feite op dezelfde verbinding, maar wordt met een SSL-VPN gescheiden van de rest van het netwerk.
Kan dus best zijn dat daar wat verschil zit tussen oud-UPC en oud-Ziggo klanten. Bij Ziggo moet je bridge modus door Ziggo laten activeren en verlies je WifiSpots toegang. WifiSpots zit in feite op dezelfde verbinding, maar wordt met een SSL-VPN gescheiden van de rest van het netwerk.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Jeps de wifi spots is een aparte GRE tunnel in de bandbreedte van Ziggo dus niet in de klant bandbreedte, de eigenaar van het modem merkt niets van de gebruikers.CyBeR schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:31:
Zeker? Volgens mij werkt die wifispots-verbinding heel anders dan je eigen verbinding namelijk.
Als ik zeg 'routed' bedoel ik overigens 'echt routed' niet 'nat'.
Ik merk wel op dat jullie steeds het hebben over in bridge mode 'laten' zetten. Zitten jullie in oud-Ziggo gebied toevallig? Want bij UPC werkt dat anders.
Jeps bridge bij Ziggo is echt routed, je krijgt een publiek adres op het device wat je inprikt op port 1. Daarmee vervalt elke WiFi zend optie in het modem, en daarom laat Ziggo je de hotspot account niet meer inzien op het moment dat je voor bridge kiest. Immers je kan dan zelf niet meer de hotspot uitzenden dus mag je hem ook niet meer gebruiken volgens hun richtlijnen.
Grappig. Bij UPC was (en is) dat geen enkel probleem om tegelijk te gebruiken.
En bridge is niet routed. Mijn modem is routed met een /29 erachter
En bridge is niet routed. Mijn modem is routed met een /29 erachter
Aha, bedankt voor de tip.stormfly schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:22:
Tip noteer eerst je Wifi hotspotaccount uit je mijn.ziggo.nl portal, zet hem dan in bridge modus en verwonder u
Je kan je user/pass dan niet meer inzien online, maar je kan hem nog wel gebruiken om in te loggen op hotspots in de buurt
Of dat een zegen is, is wat mij betreft nog niet helemaal duidelijkDutch2007 schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:56:
plus als je een technicolor modem zou krijgen, dat zijn volgens mij de modems die IPv6 enabled hebben native ;-)
Heb hier een TC7200 die zover ik kan zien alle packets over IPv6 consequent laat vallen. Ik kan je melden dat je browse-ervaring op IPv6-preferred sites daar erg traag van wordt. Hij wacht steeds keurig 15 z'n timeout af, om vervolgens naar IPv4 over te schakelen. Nu maar even oud routertje aangesloten dat IPv6 sowieso niet snapt - hoef ik iig die timeout niet af te wachten. Volgende week terugbelafspraak Ziggo; ik ben heel benieuwd.
Dat klinkt als een situatie waarbij de apperatuur denkt dat er een IPv6 verbinding is, terwijl die er niet is.Twam schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:18:
Heb hier een TC7200 die zover ik kan zien alle packets over IPv6 consequent laat vallen. Ik kan je melden dat je browse-ervaring op IPv6-preferred sites daar erg traag van wordt. Hij wacht steeds keurig 15 z'n timeout af, om vervolgens naar IPv4 over te schakelen.
Een bekend probleem met IPv6.
Ik ook. Laat je het nog even weten?Volgende week terugbelafspraak Ziggo; ik ben heel benieuwd.
Vraagje, licht off-topic mar het kwam al aan de orde: kun je in oud-UPC gebied je modem (nog) laten/zelf bridgen?
Achterliggende vraag: ik ga binnenkort verhuizen van ex-Ziggo naar ex-UPC gebied en mijn huidige Ubee is gebridged, zodat mijn router er achter netjes het openbare IP adres krijgt. Nodig voor o.a. VPN en een server draaien.
Achterliggende vraag: ik ga binnenkort verhuizen van ex-Ziggo naar ex-UPC gebied en mijn huidige Ubee is gebridged, zodat mijn router er achter netjes het openbare IP adres krijgt. Nodig voor o.a. VPN en een server draaien.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ja dat kun je zelf bij de instellingen van je modem aanpassen. Ik heb gehoord dat er een of twee modellen modem zijn waarbij dat niet kan, maar dan kan de helpdesk 't alsnog voor je regelen.
-edit- er was een onderliggend probleem met ebtables... originele post kan genegeerd worden.
Ik ben bezig met een openvpn bridged setup om ergens ipv6 te krijgen (mobiel, geen vast ip). Een setup die ik eigenlijk al had om met een bridge op m'n lokale netwerk 'in te prikken' werkt zonder probleem. Dit is wel met een FreeBSD server.
Nu heb ik onder Linux een vpn server gemaakt, die in eerste instantie niets meer doet dan een tap device aan een bridge device koppelen. De client voert na het verbindingen zelf een script op zijn tap device uit om een statisch ipv6 adres in te stellen. Maar dit werkt alleen op het niveau van de tunnel zelf waardoor ik de gateway ook niet kan bereiken. Misschien geen duidelijk verhaal, hier zijn configs van vpn + script die ik gebruik:
vpn config op server
[code]
port 1196
proto tcp-server
mode server
tls-server
ca /etc/openvpn/certs/cacert.pem
cert /etc/openvpn/certs/cert.pem
key /etc/openvpn/certs/key.pem
dh /etc/openvpn/dh1024.pem
dev tap
client-connect /etc/openvpn/up.sh
client-disconnect /etc/openvpn/down.sh
keepalive 10 120
comp-lzo
persist-key
persist-tun
verb 3
status /etc/openvpn/openvpn-status.log
script-security 2
[/code]
client connect script /etc/openvpn/up.sh
[code]
brctl addif br0 $dev
ifconfig $dev up
[/code]
vpn config op de client
[code]
remote serverhostname
comp-lzo
dev tap
proto tcp-client
port 1196
persist-key
persist-tun
client
key /etc/openvpn/certs/key-nopw.pem
script-security 2
up /root/openvpn-ipv6-up.sh
down /root/openvpn-ipv6-down.sh
[/code]
up script /root/openvpn-ipv6-up.sh
[code]
#!/bin/sh
echo sysctl net.ipv6.conf.$dev.disable_ipv6=0
echo ifconfig $dev up
echo ifconfig $dev inet6 add 2a00:x:x:a0::30/64
echo ip -6 ro add default via 2a00:x:x:a0:ffff:ffff:ffff:fffe
[/code]
Ik had zelf verwacht dat dit wel zou moeten werken. Het lijkt er op dat de bridge op server geen ipv6 multicast packets doorstuurt. (In m'n andere setup met een FreeBSD server lijkt de bridge daar dit wel te doen)
Ik ben bezig met een openvpn bridged setup om ergens ipv6 te krijgen (mobiel, geen vast ip). Een setup die ik eigenlijk al had om met een bridge op m'n lokale netwerk 'in te prikken' werkt zonder probleem. Dit is wel met een FreeBSD server.
Nu heb ik onder Linux een vpn server gemaakt, die in eerste instantie niets meer doet dan een tap device aan een bridge device koppelen. De client voert na het verbindingen zelf een script op zijn tap device uit om een statisch ipv6 adres in te stellen. Maar dit werkt alleen op het niveau van de tunnel zelf waardoor ik de gateway ook niet kan bereiken. Misschien geen duidelijk verhaal, hier zijn configs van vpn + script die ik gebruik:
vpn config op server
[code]
port 1196
proto tcp-server
mode server
tls-server
key /etc/openvpn/certs/key.pem
dh /etc/openvpn/dh1024.pem
dev tap
client-connect /etc/openvpn/up.sh
client-disconnect /etc/openvpn/down.sh
keepalive 10 120
comp-lzo
persist-key
persist-tun
verb 3
status /etc/openvpn/openvpn-status.log
script-security 2
[/code]
client connect script /etc/openvpn/up.sh
[code]
brctl addif br0 $dev
ifconfig $dev up
[/code]
vpn config op de client
[code]
remote serverhostname
comp-lzo
dev tap
proto tcp-client
port 1196
persist-key
persist-tun
client
key /etc/openvpn/certs/key-nopw.pem
script-security 2
up /root/openvpn-ipv6-up.sh
down /root/openvpn-ipv6-down.sh
[/code]
up script /root/openvpn-ipv6-up.sh
[code]
#!/bin/sh
echo sysctl net.ipv6.conf.$dev.disable_ipv6=0
echo ifconfig $dev up
echo ifconfig $dev inet6 add 2a00:x:x:a0::30/64
echo ip -6 ro add default via 2a00:x:x:a0:ffff:ffff:ffff:fffe
[/code]
Ik had zelf verwacht dat dit wel zou moeten werken. Het lijkt er op dat de bridge op server geen ipv6 multicast packets doorstuurt. (In m'n andere setup met een FreeBSD server lijkt de bridge daar dit wel te doen)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Mooi!CyBeR schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:24:
Ja dat kun je zelf bij de instellingen van je modem aanpassen. Ik heb gehoord dat er een of twee modellen modem zijn waarbij dat niet kan, maar dan kan de helpdesk 't alsnog voor je regelen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Pfieuw, na een heleboel keren doorverbonden en veel wachtmuziek toch een antwoord op mijn vragen gekregen.
Ik kan mijn huidige Humax DVR en CI+ cam's niet blijven gebruiken wegens "een ander televisiesignaal". Da's jammer, maar als ik toch al moet betalen voor een CI+ Cam, dan leveren ze er ook gelijk een goede bij, dus dat scheelt dan. De huidige boel kan dan op Marktplaats.
Ik schijn wel standaard een DS-Lite aansluiting te krijgen, maar uiteindelijk wist de ex-UPC internet technische dienst me te vertellen dat ik na installatie van de nieuwe aansluiting kan bellen en dat ze voor dit soort speciale gevallen de aansluiting terug kunnen zetten naar openbaar IPv4.

Dus ik betaal straks wel iets meer voor mijn televisie (extra CI+ cam huur), maar kan wel een netjes openbaar IPv4 adres krijgen.
Leek me ook voor hier wel leuke info om te hebben. Komt van een echte techneut, die termen als IPv4, IPv6 en DS-Lite ook snapte.
Enige wat hij niet wist is of ik na het omzetten naar openbaar IPv4 een Dual Stack aansluiting zou hebben of IPv4-only. Ik schijn dan nog steeds IPv6 te hebben, maar hoe wist hij niet. Nou ja, IPv4-only doe ikhet eerst wel voor.
Ik kan mijn huidige Humax DVR en CI+ cam's niet blijven gebruiken wegens "een ander televisiesignaal". Da's jammer, maar als ik toch al moet betalen voor een CI+ Cam, dan leveren ze er ook gelijk een goede bij, dus dat scheelt dan. De huidige boel kan dan op Marktplaats.
Ik schijn wel standaard een DS-Lite aansluiting te krijgen, maar uiteindelijk wist de ex-UPC internet technische dienst me te vertellen dat ik na installatie van de nieuwe aansluiting kan bellen en dat ze voor dit soort speciale gevallen de aansluiting terug kunnen zetten naar openbaar IPv4.
Dus ik betaal straks wel iets meer voor mijn televisie (extra CI+ cam huur), maar kan wel een netjes openbaar IPv4 adres krijgen.
Leek me ook voor hier wel leuke info om te hebben. Komt van een echte techneut, die termen als IPv4, IPv6 en DS-Lite ook snapte.
Kan je hier iets meer context schetsen want dit is nogal vaag, waar kom je vandaan en waar ga je naar overstappen?elsinga schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:38:
Ik gebruik namelijk mijn Humax nog steeds, van Alles in 1 plus naar de nieuwe abonnementen omgezet.
Hij geeft aan dat hij van oud-Ziggo naar oud-UPC gebied verhuist. Dan heb je inderdaad met een ander TV systeem te maken en zul je dus een andere CI module moeten hebben.stormfly schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:03:
[...]
Kan je hier iets meer context schetsen want dit is nogal vaag, waar kom je vandaan en waar ga je naar overstappen?
Ik gebruik namelijk mijn Humax nog steeds, van Alles in 1 plus naar de nieuwe abonnementen omgezet.
Maar dit is het IPv6 topic.
Belangrijkste info voor hier is de DS-Lite info, waarbij er dus een escape naar openbaar IPv4 mogelijk is kennelijk. De CI+ info heb ik er voor de geïnteresseerden bij gezet (beter, mee gekopieerd uit mijn reactie in een ander draadje wat over CI+ ging).
Heeft iemand hier toevallig ergens een FreeBSD 10.2 ipv6 only host draaien?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Die gooi je toch zo zelf in de lucht met Vultr/Digital Ocean ?Keiichi schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:36:
Heeft iemand hier toevallig ergens een FreeBSD 10.2 ipv6 only host draaien?
OK, die geven er ook een IPv4 bij, maar die kun je vast eenvoudig verwijderen, en dan heb je voor nog geen cent per uur een host om mee te spelen.
Waar wil je het voor gebruiken ?
If you don’t have enough time, stop watching TV.
ik heb juist ergens problemen mee en wou weten of iemand hier ook van een bepaald iets last had.jvhaarst schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:05:
[...]
Die gooi je toch zo zelf in de lucht met Vultr/Digital Ocean ?
OK, die geven er ook een IPv4 bij, maar die kun je vast eenvoudig verwijderen, en dan heb je voor nog geen cent per uur een host om mee te spelen.
Waar wil je het voor gebruiken ?
Als ik opensshd op een ipv6 only servertje heb draaien, dan hangt mijn ssh sessie. Als ik er ergens ipv4 bijgooi dan werkt het wel goed. (via ipv6)
Als je me verteld hoe ik IPv4 uitzet in FreeBSD dan wil ik het wel voor je testen.
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Verwijderd
Een aardig stukje van spotify over IPv6.
https://labs.spotify.com/2015/11/05/oh-ipv6-where-art-thou/
TL;DR
Vanwege issues met de android 464xlat opzet voor oa T-mobile USA (IPv6-only) was daar patch voor gemaakt, nu met de vereisten van Apple IOS is daar ook een update uitgerolt en voor de desktop clients in IPv6 only netwerken (bij Facebook oa) zijn ook updates nodig.
Helaas nog geen end-to-end connectiviteit, daar komt hopenlijk later meer info over. In iedergeval zijn de clients niet meer afhankelijk van de 464xlat daemon en werkt het direct over NAT64.
TL;DR
Vanwege issues met de android 464xlat opzet voor oa T-mobile USA (IPv6-only) was daar patch voor gemaakt, nu met de vereisten van Apple IOS is daar ook een update uitgerolt en voor de desktop clients in IPv6 only netwerken (bij Facebook oa) zijn ook updates nodig.
Helaas nog geen end-to-end connectiviteit, daar komt hopenlijk later meer info over. In iedergeval zijn de clients niet meer afhankelijk van de 464xlat daemon en werkt het direct over NAT64.
Wel eerlijk verhaal lijkt het zo.Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:01:
Een aardig stukje van spotify over IPv6.
TL;DR
Al gaat mijn Spotify gewoon nog via IPv4 terwijl ik native IPv6 heb. Heb 4.3.0 op iOS 9.1
Ok, weer even aan de lijn gehangen met zelfde medewerker als vorige keer (erg prettig - die snapte dus al wat het probleem was).Roetzen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:03:
[...]
Dat klinkt als een situatie waarbij de apperatuur denkt dat er een IPv6 verbinding is, terwijl die er niet is.
Een bekend probleem met IPv6.
[...]
Ik ook. Laat je het nog even weten?
Even mijn ervaringen van deze week met en zonder extra router doorlopen, nogmaals in systeem Ziggo nagekeken of alles goed ingesteld stond (IPv6 was voor mijn account ingeschakeld, dus dat was goed). Situatie was nog steeds dat er 15-seconde delays zaten bij openen IPv6-preferred websites, online gamen was geen doen wegens extreme en continue lag en meeste IPv6 pings en tracert's gaven time-outs. Dit allemaal bedraad én draadloos, en alleen hier - elders geen enkel probleem, noch op Ziggo-netwerken, noch op KPN etc. Ook schoot modem bij bridge mode volledig in de stress, om me met "Network Access Denied" en de onderstaande codes van het internet af te gooien.
code:
1
2
| --- -- --:--:--: [Major] No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:32:c8:bf... --- -- --:--:--: [Warn] B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=44:32:c8:bf:... |
Was allemaal toch echt niet hoe het hoorde te werken.
Uiteindelijke afloop, nadat hij z'n baas overtuigd had van de noodzaak: er is een nieuw modem onderweg, en we gaan hopen dat dat het oplost.
Overigens: De optie IPv4-only aan te zetten werd genoemd, maar gelijk verworpen met de opmerking dat het dan in januari, als IPv6 echt gepusht ging worden, gewoon weer terug zou komen.
Goed dat je door drukt bij ze!Twam schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:10:
[...]
Uiteindelijke afloop, nadat hij z'n baas overtuigd had van de noodzaak: er is een nieuw modem onderweg, en we gaan hopen dat dat het oplost.
Overigens: De optie IPv4-only aan te zetten werd genoemd, maar gelijk verworpen met de opmerking dat het dan in januari, als IPv6 echt gepusht ging worden, gewoon weer terug zou komen.
Mijn zus heeft een paar weken geleden een nieuwe Cisco EPC3925 gekregen, maar geen IPv6
Oh, ik zie nu dat dat ambigu was; de Ziggo-medewerker zelf verwierp dat al. Kennelijk verwacht hij dat IPv6 begin volgend jaar voor iedereen gepusht gaat worden. Ik had het als net nieuwe klant dus al wel, maar het werkt niet goed. Ik kan gerust als oplossing een router neerzetten, maar ik vind dat Ziggo mij gewoon een goed-werkende basis dient te leveren. Dus ja, dan blijf ik zo lang mogelijk aanhouden, al is het alleen maar om ze te wijzen op problemen in hun huidige systeemSnow_King schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:20:
[...]
Goed dat je door drukt bij ze!
Mijn zus heeft een paar weken geleden een nieuwe Cisco EPC3925 gekregen, maar geen IPv6
Verwijderd
Er zullen nog wel meer dingen naar voren komen, als ik zo de fora zie, twitter en andere locaties, dan zijn er overal wel issues met modems, routeringen en software die af en toe wat vreemd doet.
Nu was er van het weekend weer even extra aandacht dat IPv6 zou kunnen zorgen voor nieuwe DDos issues, maar dat lijkt me ook op te gaan voor Ipv4 en CGN.
Waar internet is, wordt er gesleuteld. Dan liever aan iets toekomst gerichts (IPv6) dan aan iets wat een aflopende zaak is. Voor NL zal Ziggo veel verschil maken, jammer dat ze er zo weinig over los laten.
Nu was er van het weekend weer even extra aandacht dat IPv6 zou kunnen zorgen voor nieuwe DDos issues, maar dat lijkt me ook op te gaan voor Ipv4 en CGN.
Waar internet is, wordt er gesleuteld. Dan liever aan iets toekomst gerichts (IPv6) dan aan iets wat een aflopende zaak is. Voor NL zal Ziggo veel verschil maken, jammer dat ze er zo weinig over los laten.
Volgens mij heeft Ziggo een intern spamfilter dat triggert op het keyword IPv6 want ik heb nu een paar keer gemaild maar nog geen enkele keer reactie 
Via de telefoon kom je toch niet verder dan reset je modem. Ja, fijn als daar 70 man achter zit
edit: het is toch werkelijk waar niet te geloven! Nog geen 2 min na het posten van dit bericht!
Via de telefoon kom je toch niet verder dan reset je modem. Ja, fijn als daar 70 man achter zit
edit: het is toch werkelijk waar niet te geloven! Nog geen 2 min na het posten van dit bericht!
Goedemiddag,
De onderstaande gegevens zijn van de gateway
Het is een /48 subnet.
Service ID[...]
IPv4 Customer Network [..]
IPv6 Customer Network [..]
Met vriendelijke groet,
Ziggo medewerker
[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 09-11-2015 15:33 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat voor aansluiting is dat?
Ziggo Zakelijk. Iets met 500mbit down in ieder geval
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Ik zie net je edit, ik heb een paar weken geleden contact gehad met ziggo zakelijk en die garandeerde mij dat ziggo zakelijk in heel NL IPv6 kan leveren. Dus ik gaf al aan dat als dat niet is, ik zowieso niets aan de verbinding heb.Glashelder schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:47:
Ziggo Zakelijk. Iets met 500mbit down in ieder geval
Geldt dat ook voor Ziggo Zakelijk in wat vroeger UPC-gebied was?
Verwijderd
Ja, want ik zit in oud-upc gebied, dus daar vroeg ik specifiek om.CyBeR schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:54:
Geldt dat ook voor Ziggo Zakelijk in wat vroeger UPC-gebied was?
Aha. Binnenkort ook maar's een belletje wagen dan.
Hoe gaat de routing van die /48 eigenlijk bij Ziggo? DHCP-PD of wat?
[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 09-11-2015 15:58 ]
Verwijderd
Je hebt meerdere opties, automatische config door slaac. Statische config, statisch met eigen router/firewallCyBeR schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:57:
Al eens twitter geprobeerd? daar reageren ze bij mij iig wel op.Glashelder schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:28:
Volgens mij heeft Ziggo een intern spamfilter dat triggert op het keyword IPv6 want ik heb nu een paar keer gemaild maar nog geen enkele keer reactie
[...]
Waarom willen mensen altijd zo graag DHCP? Dat is bij IPv6 juist helemaal niet nodig.CyBeR schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:57:
| ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄|
| LEAVE IPv6 |
| AUTOCONFIGURE|
| ALONE |
| _________ |
(\__/) ||
(•ㅅ•) ||
/ づ
[ Voor 35% gewijzigd door agresionpower op 09-11-2015 17:34 ]
Dan begrijp je me toch verkeerd.agresionpower schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:31:
[...]
Al eens twitter geprobeerd? daar reageren ze bij mij iig wel op.
[...]
Waarom willen mensen altijd zo graag DHCP? Dat is bij IPv6 juist helemaal niet nodig.
| ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄ ̄|
| LEAVE IPv6 |
| AUTOCONFIGURE|
| ALONE |
| _________ |
(\__/) ||
(•ㅅ•) ||
/ づ
Also d'r valt weinig te autoconfiguren zonder een prefix te krijgen van de ISP.
Overigens voor de duidelijkheid, je krijgt alleen IPv6 met de Ziggo MKB pakketten. Bij de ZZP bundels is IPv6 niet mogelijk, ook niet bij nieuwe aansluitingen en het is natuurlijk onbekend wanneer dat wel geleverd gaat worden en of dat DS-lite wordt of niet.
Ik heb een abo van voor de MKB/ZZP-pakketten, maar zou nu gelijk zijn aan MKB. (5 IP enzo.)
Ik heb gisteren thuis eens een VLAN gemaakt met IPv6-only en daar ook een SSID voor gemaakt. Eens gaan testen hoe mijn iPhone en iPad nog konden werken. Best wel goed!
Wat werkt er wel?
- Apple Notifications
- WhatsApp, maar media niet
- Facebook/Messenger
- Google, Youtube, Maps, Gmail
- Netflix
- Mijn eigen mail
- NOS app, maar geen video
- Geenstijl
Wat werkt er niet? Best veel, maar hier de hoogtepunten:
- Twitter
- Tweakers..
- App Store
- Nu.nl
- RTL Nieuws en XL
- Uitzendinggemist
- Spotify
- ABN Amro, ING en Rabobank
Ik had vooral bij mijj iPad het idee dat browser over IPv6 only écht veel sneller was!
Dit netwerk laat ik gewoon actief en ga er vaker mee testen. Met tcpdump op mijn router vind ik zo veel uit over de connecties die er lopen.
EDIT: WhatsApp leek te werken, maar gebruikte stiekem mijn 4G op de achtergrond. Toen ik die uit zette was het dood. Helaas, klein vreugdemomentje de grond in geboord.
Wat werkt er wel?
- Apple Notifications
- WhatsApp, maar media niet
- Facebook/Messenger
- Google, Youtube, Maps, Gmail
- Netflix
- Mijn eigen mail
- NOS app, maar geen video
- Geenstijl
Wat werkt er niet? Best veel, maar hier de hoogtepunten:
- Tweakers..
- App Store
- Nu.nl
- RTL Nieuws en XL
- Uitzendinggemist
- Spotify
- ABN Amro, ING en Rabobank
Ik had vooral bij mijj iPad het idee dat browser over IPv6 only écht veel sneller was!
Dit netwerk laat ik gewoon actief en ga er vaker mee testen. Met tcpdump op mijn router vind ik zo veel uit over de connecties die er lopen.
EDIT: WhatsApp leek te werken, maar gebruikte stiekem mijn 4G op de achtergrond. Toen ik die uit zette was het dood. Helaas, klein vreugdemomentje de grond in geboord.
[ Voor 10% gewijzigd door Snow_King op 10-11-2015 09:14 ]
Ik heb even gebeld met ziggo klantenservice maar kreeg tot dusverre nog nul op het rekest. Hoe heb jij dat geregeld Glashelder?
Zie DM. IPv6 is hier inmiddels up-and-running in vijf subnets en dit keer met DHCPv6 én SLAAC
Contactformulier ingevuld, als dat niet lukt gaan we die jongen 's mailen
O dus je bedoeld aan de buitenkant, hoe ziggo jou van je prefix voorziet?CyBeR schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:55:
[...]
Dan begrijp je me toch verkeerd.
Also d'r valt weinig te autoconfiguren zonder een prefix te krijgen van de ISP.
Ik vermoed via PPP. Dat lijkt mij iig het netste
Nee Ziggo gebruikt geen PPP. Ze maken uit mijn ervaring gebruik van slaac en DHCPv6.
Precies zoals ZeelandNet het doet overigens. Werkt hier al ruim een jaar perfect.Noahlvb schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:51:
Nee Ziggo gebruikt geen PPP. Ze maken uit mijn ervaring gebruik van slaac en DHCPv6.
Verwijderd
Het lijkt erop dat twitter toch zo langzamerhand IPv6 aan het invoeren is.Snow_King schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 07:44:
Ik heb gisteren thuis eens een VLAN gemaakt met IPv6-only en daar ook een SSID voor gemaakt. Eens gaan testen hoe mijn iPhone en iPad nog konden werken. Best wel goed!
platform.twitter.com
ton.twimg.com
pbs.twimg.com heb ik heel even over IPv6 gehad, mogelijk iets met een test en/of roundrobin dns.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 09:21 ]
Verwijderd
Helaas geen Ipv6 hosts meer bij twitter het lijkt dat het om een tijdelijke test op hun productieomgeving ging.
In iedergeval goed om te zien dat ze ermee bezig zijn, hopenlijk dat ze niet teveel problemen zijn tegengekomen en dat ze binnenkort de volgende stap gaan zetten.
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 g.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 abs.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 pbs.twimg.com
In iedergeval goed om te zien dat ze ermee bezig zijn, hopenlijk dat ze niet teveel problemen zijn tegengekomen en dat ze binnenkort de volgende stap gaan zetten.
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 g.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 abs.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 pbs.twimg.com
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 08:50 ]
IPv6 werkt hier inmiddels op vrijwel alle subnets netjes. Toch loop ik tegen een probleempje aan. Ik ben nog relatief nieuw met IPv6, dus wellicht vraag ik iets stoms 
IPv6 werkt prima zolang de configuratie automatisch gaat (DHCPv6 of SLAAC). Ik heb problemen als ik statische adressen ga toepassen. Ik kan dan niet meer pingen naar het internet. Ik vermoed dat dit komt omdat ik geen scope ID kan opgeven bij de default gateway bij Windows. De firewall die dit geheel routeert draait op pfsense en werkt met vlans. Elk vlan heeft daarbij een standaard link-local address met een scope id. Bij autoconfiguratie zie ik dit netjes:
Ik zou ten eerste niet weten hoe ik achter dit scope id kom zonder autoconfiguratie (het betreffende subnet doet niet aan RA of DHCPv6 en dan kan ik op dit moment ook niet inschakelen) en ik weet ook niet hoe ik het in Windows in kan stellen? Een link-local eindigend op %20 is blijkbaar prima acceptabel voor Windows als dat via DHCPv6 of RA binnenkomt..maar statisch? Ongeldig gateway adres!
IPv6 werkt prima zolang de configuratie automatisch gaat (DHCPv6 of SLAAC). Ik heb problemen als ik statische adressen ga toepassen. Ik kan dan niet meer pingen naar het internet. Ik vermoed dat dit komt omdat ik geen scope ID kan opgeven bij de default gateway bij Windows. De firewall die dit geheel routeert draait op pfsense en werkt met vlans. Elk vlan heeft daarbij een standaard link-local address met een scope id. Bij autoconfiguratie zie ik dit netjes:
Ik heb vastgesteld dat er vanaf het internet wel netjes een reply komt. Die wordt door pfsense alleen niet door het betreffende vlan weer naar 'buiten' (naar het interne vlan) gestuurd. Kan dit komen doordat het scope ID ontbreekt als ik statische adressen instel?Link-local IPv6-adres: fe80::250:56ff:fea0:fed9%20
Ik zou ten eerste niet weten hoe ik achter dit scope id kom zonder autoconfiguratie (het betreffende subnet doet niet aan RA of DHCPv6 en dan kan ik op dit moment ook niet inschakelen) en ik weet ook niet hoe ik het in Windows in kan stellen? Een link-local eindigend op %20 is blijkbaar prima acceptabel voor Windows als dat via DHCPv6 of RA binnenkomt..maar statisch? Ongeldig gateway adres!
Je geeft aannemelijkerwijs bij statische instelling geen fe80 gateway mee maar gewoon een routable IP?
Zet onder de RA sectie deze in router only mode, dan werkt dit gewoon. Je kan ook het link-local adres van pfSense als gateway opgeven.
Verwijderd
/nvt, bij windows gaat het net weer anders blijkt nu na controle.
[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2015 10:15 ]
Nee ik geef gaf het link-local adres op. Dat gebeurd ook bij autoconfiguratie. Gek genoeg krijg kreeg (!) ik helemaal geen ping response op het routable ip adres van pfsense op deze interface.CyBeR schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:51:
Je geeft aannemelijkerwijs bij statische instelling geen fe80 gateway mee maar gewoon een routable IP?
@databeestje: ik gaf het link-local adres van de pfsense bak op (die is hetzelfde op alle vlans op deze specifieke fysieke interface). RA staat uit. Ik wil niet dat andere hosts in dit vlan er ook maar weet hebben van dat er IPv6 beschikbaar is
@randomnumber: nee, ik gaf echt het LL adres van pfsense op. De Windows bak gaf ik een publiek IPv6 adres in dit vlan. Vervolgens kon ik met de packet sniffer zien dat het pakket netjes naar buiten ging en dat er ook reactie terug kwam. Deze werd alleen niet uit de LAN interface naar buiten gestuurd. Bij interfaces met autoconfig (en waarbij de clients dus een scope id meekrijgen) werkte dit wel.
Maar met een publiek IP als gateway werkt het nu blijkbaar wel. Wellicht is de IPv6-stack van deze Windows7 machine een beetje brak want als ik IP instellingen wijzig krijg ik nu ineens de vraag of ik wil herstarten
Je kan veilig Router only aanzetten, dat heb ik namelijk ook op een paar van de vlans hier, alleen servers met een statisch adres pikken uiteindelijk de router op. De rest configureerd geen IPv6 adres automatisch.Glashelder schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:16:
[...]
@databeestje: ik gaf het link-local adres van de pfsense bak op (die is hetzelfde op alle vlans op deze specifieke fysieke interface). RA staat uit. Ik wil niet dat andere hosts in dit vlan er ook maar weet hebben van dat er IPv6 beschikbaar is
Goed om te weten, thx
Ugh, mijn haatverhouding met Fritzboxen gaat verder. Heb een nieuwe van XS4ALL en die is zowel kansloos in dat 'ie geen bridging meer doet en dat blijkbaar de IPv6 firewall niet uit kan. Daar zit je dan met je DHCPv6-PD enabled security gateway achter een fucking fritzbox die niks toestaat
Snel weg doen! Ik heb een Cisco 887VA achter XS4All VDSL. Werkt perfect en geeft je alle vrijheid!CyBeR schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:18:
Ugh, mijn haatverhouding met Fritzboxen gaat verder. Heb een nieuwe van XS4ALL en die is zowel kansloos in dat 'ie geen bridging meer doet en dat blijkbaar de IPv6 firewall niet uit kan. Daar zit je dan met je DHCPv6-PD enabled security gateway achter een fucking fritzbox die niks toestaat
Zie ook: http://blog.widodh.nl/201...a-xs4all-vdsl-connection/
[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 12-11-2015 17:03 ]
Mja 't is onze backupverbinding dus ik besteed er liever zo weinig mogelijk tijd en geld aan maar godverdomme wat zijn die fritzboxen altijd kutdingen zeg.
Ik zit met hetzelfde probleem, ook een back-up verbinding en bijna geen modem te vinden die gewoon niets meer doet dan moduleren de PPoE sessie opzetten, zodat ik daarachter verder gewoon pfsense of iets anders kan gebruiken.
Inderdaad kutdingen. Wij gebruiken ook een Fritsboks voor onze backuplijn en daar kappen de portforwards er zo nu en dan gewoon spontaan mee. Van de helpdesk (xs4all) moest ik IPv6 uitschakelen 
Dat gaat dan even goed en dan kapt ie er weer mee
Dat gaat dan even goed en dan kapt ie er weer mee
Ik zie dat de Zyxel VMG8324-B10A wel bridgemode doet, hebben jullie die toevallig al eens geprobeerd?
Of de Draytek V130? Geen router, geen wireless, alleen maar bridgen van IPv4 en IPv6 met PPPoA of PPPoE.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Gewoon niet zoveel fancy shit willen.. VVDSL2 hiero met dualstack naar volle tevredenheid achter een F!B 7360 en verder niets 
Maar ook geen rare VLAN-meuk of wat dan ook. Alleen wat IPv4 portmaps en verder host address ::1 in het default subnet van het interne IPv6 subnet van de F!B in z'n geheel opengezet (m'n servert's ip6tables regelt 't verder wel). Geen andere subnets of andere rare shizzle en 't werkt
Maar ook geen rare VLAN-meuk of wat dan ook. Alleen wat IPv4 portmaps en verder host address ::1 in het default subnet van het interne IPv6 subnet van de F!B in z'n geheel opengezet (m'n servert's ip6tables regelt 't verder wel). Geen andere subnets of andere rare shizzle en 't werkt
[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 16-11-2015 09:40 ]
Die heb ik nu staan, alleen ik heb daarmee het niet werkend gekregen, je kan PPoE passthrough doen, maar ik kreeg pfsense dan niet zover om de sessie op te zetten en ook met de functie om een bepaald MAC adres in DMZ te zetten zorgde voor timeouts.
@Osiris:
ik heb hier ook geen fancy shit geconfigureerd op de Fritsboks. Alleen wat portmaps. Zelfs geen IPv6 (meer). En toch niet goed werken
Ruk apparaat
ik heb hier ook geen fancy shit geconfigureerd op de Fritsboks. Alleen wat portmaps. Zelfs geen IPv6 (meer). En toch niet goed werken
Ruk apparaat
Ik zeg: PEBKAC 
En anders XS4ALL bellen (hoop ik voor je) en zeggen dat 'ie kaduuk is en om een nieuwe vragen. Had hiervoor een 7430 die klapperde (VVDSL, vond 'ie niet zo leuk blijkbaar), kreeg redelijk snel een 7360
En anders XS4ALL bellen (hoop ik voor je) en zeggen dat 'ie kaduuk is en om een nieuwe vragen. Had hiervoor een 7430 die klapperde (VVDSL, vond 'ie niet zo leuk blijkbaar), kreeg redelijk snel een 7360
Ik had een fritzbox die 't wel goed deed qua functionaliteit (kon namelijk bridgen) maar deze nieuwe 7360 is gewoon weer ouderwets kut zoals ik verwacht van ze.
En XS4ALL op de doos zetten: N°1 modem
Toch 's kijken wat zo'n Draytek kost. Qua routers ben ik daar ook geen fan van maar de laatste Draytek bridge die ik gebruikte (glasding, dat wel) was dan wel weer prima.
Toch 's kijken wat zo'n Draytek kost. Qua routers ben ik daar ook geen fan van maar de laatste Draytek bridge die ik gebruikte (glasding, dat wel) was dan wel weer prima.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2015 10:54 ]
Ik heb de voorloper van de V130, de V120, en ben daar erg tevreden over voor een simpele ADSL (voor VDSL zul je de V130 moeten hebben). Mijn V120 is volstrekt transparant en levert gewoon netjes alles af op de WAN interface van m'n router (die zelf de PPPoE sessie opzet door de V120 heen). Geen routing, geen firewall, je krijgt de publieke IP's op het achterliggend device, gewoon alles doorpompend. Je vergeet gewoon dat je hem hebt...CyBeR schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:53:
Mind you, voor mensen die de Fritz!Box gebruiken voor allerlei extra's (IP TV, Vlan's, telefonie etc.) is het natuurlijk geen vervanging. Het is maar een simpel modem.
van de xs4all site:CyBeR schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:53:
Ik had een fritzbox die 't wel goed deed qua functionaliteit (kon namelijk bridgen) maar deze nieuwe 7360 is gewoon weer ouderwets kut zoals ik verwacht van ze.
Internet: PPPoE via VLAN6 (802.1Q).
PTV: VLAN 4 (802.1Q) gebridged naar de poort(en) waar de STB(s) op staan aangesloten
We ondersteunen RFC4638 voor VDSL en Glasvezel klanten. Dit betekent dat u als klant een MTU van 1500 kunt gebruiken als uw router RFC4638 ondersteund.
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm
Zo heb ik het hier ook ingesteld met een subnet er achter om wat zaken te kunnen testen. Kon in die Fritzbox maar 1 exposed host instellen en ik heb zo'n hekel aan al die losse portmappings dat ik Fritz maar gewoon in de hoek gegooid heb (Letterlijk)
Zijn er al settings bekend voor de IPv6 verbinding van KPN?
Heb een eigen router draaien (Ubiquiti EdgeRouter-5) en wil de IPv6 aan de praat krijgen.
Op de V9 box had ik wel ipv6 2a02:a440:e5**\48
DHCPv6-pd gebruiken? en dan op de port, de vlan6 of op de pppoe over de vlan6?
Heb een eigen router draaien (Ubiquiti EdgeRouter-5) en wil de IPv6 aan de praat krijgen.
Op de V9 box had ik wel ipv6 2a02:a440:e5**\48
DHCPv6-pd gebruiken? en dan op de port, de vlan6 of op de pppoe over de vlan6?
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Verwijderd
Nieuwe stats op worldipv6launch. KPN gaat langzaam door, beter iets dan niets.
http://www.worldipv6launc...ent/images/graphs/KPN.png
Ziggo blijft een drama.
http://www.worldipv6launc...t/images/graphs/Ziggo.png
Ziggo blijft een drama.
Tweakers op IPv6 lijkt er aan te komen volgens hun laatste plan.
ZeelandNet heeft rare sprongen gemaakt:Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:26:
Nieuwe stats op worldipv6launch. KPN gaat langzaam door, beter iets dan niets.
Ziggo blijft een drama.

Ze zaten even op 30%!?
Eerst zien, dan geloven!Hipska schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:52:
Tweakers op IPv6 lijkt er aan te komen volgens hun laatste plan.
[ Voor 15% gewijzigd door Snow_King op 18-11-2015 14:03 ]
Slides van The Belgium IPv6 Council van gisteren: http://www.ipv6council.be...s-of-the-8th-ipv6-council
Verwijderd
Ik wilde net de link posten, ben bezig voor mijn huis in BE, maar proximus is tergend langzaam met aansluitingen als je niet native Belg bent.... 6 weken alweer. Zul je zien dat ik dan alsnog geen IPv6 heb.Hipska schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:12:
Slides van The Belgium IPv6 Council van gisteren: http://www.ipv6council.be...s-of-the-8th-ipv6-council
Bedankt voor de slides, ze waren erg interessant.Hipska schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:12:
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Voor mijn mailserver zou ik graag reverse dns hebben op ipv6. Bij xs4all kan je dat voor ipv4 gewoon zelf instellen. Voor ipv6 helaas nog niet. Ik lees hier dat je bij xs4all reverse dns kan aanvragen. Weet iemand waar precies? en heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan er verder niets over terugvinden.
Mailen naar XS4ALL (helpdesk@xs4all.nl) of contact form op de website invullen.
Daarbij (nog eens extra) aangeven dat het nog steeds niet mogelijk is om dit zelf in te stellen, misschien dat ze het dan ooit eens gaan fixen
In het mailtje een kort verzoek tot het aanmaken van rDNS voorr iets.domain.tld naar 2001:etc:etc.
Het beste maak je wel alvast je DNS record zelf aan als dat nog niet zo is. Dat vonden ze destijds bij mijn aanvragen wel zo fijn. Waarschijnlijk kunnen ze dan namelijk direct zelf checken of het werkt.
Daarbij (nog eens extra) aangeven dat het nog steeds niet mogelijk is om dit zelf in te stellen, misschien dat ze het dan ooit eens gaan fixen
In het mailtje een kort verzoek tot het aanmaken van rDNS voorr iets.domain.tld naar 2001:etc:etc.
Het beste maak je wel alvast je DNS record zelf aan als dat nog niet zo is. Dat vonden ze destijds bij mijn aanvragen wel zo fijn. Waarschijnlijk kunnen ze dan namelijk direct zelf checken of het werkt.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Verwijderd
Ik heb een keer daarvoor de helpdesk gebeld, toen een email verzonden en ze hebben het voor me ingesteld.menocchio schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:12:
Voor mijn mailserver zou ik graag reverse dns hebben op ipv6. Bij xs4all kan je dat voor ipv4 gewoon zelf instellen. Voor ipv6 helaas nog niet. Ik lees hier dat je bij xs4all reverse dns kan aanvragen. Weet iemand waar precies? en heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan er verder niets over terugvinden.
Dank! Een mailtje aan unixbeheer gestuurd en het was binnen inderdaad zo gepiept.Osiris schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:52:
unixbeheer@ is sneller, binnen kwartier had ik een reverse buiten kantoortijden
Vandaag met iPXE in VirtualBox een IPv6 netboot werkend gekregen, was eigenlijk heel simpel! Binnenkort eens blogpost maken
Volgens google is in een paar dagen tijd de ipv6 userbase in nederland bijna 1% gegroeid. Is dit een glitch in de matrix of is een partij nu echt aan t uitrollen?
Waar kijk je, op dat landkaartje van ze? Die schommelt voortdurend op en neer (en makkelijk een hele procentpunt) omdat ik vermoed dat ze continue meten. Als er net een weekend is geweest zal hij altijd hoger zijn dan midden in de week.agresionpower schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:12:
Volgens google is in een paar dagen tijd de ipv6 userbase in nederland bijna 1% gegroeid. Is dit een glitch in de matrix of is een partij nu echt aan t uitrollen?
Die gaat niet zo erg op en neer hoor. Ik kijk er al het hele jaar 2 a 3 keer per week.Maurits van Baerle schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:18:
[...]
Waar kijk je, op dat landkaartje van ze? Die schommelt voortdurend op en neer (en makkelijk een hele procentpunt) omdat ik vermoed dat ze continue meten. Als er net een weekend is geweest zal hij altijd hoger zijn dan midden in de week.
Voor de gene die het boeit: http://blog.widodh.nl/2015/11/pxe-boot-over-ipv6-with-ipxe/Snow_King schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:09:
Vandaag met iPXE in VirtualBox een IPv6 netboot werkend gekregen, was eigenlijk heel simpel! Binnenkort eens blogpost maken
Helemaal deployen met IPv6, komt nergens IPv4 aan te pas!
Verwijderd
De IPv6 fix voor OSSEC hids is nu eindelijk gemerged in de master. https://github.com/ossec/...b0ac2e61ec2509919558258e1
Klinkt vrij bleeding edge voor een productieomgeving moet ik zeggen.. als je een server/moederbord vervangt moet je dus eerst de juiste iPXE firmware flashen voordat hij in gebruik kan worden genomen?Snow_King schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:25:
[...]
Voor de gene die het boeit: http://blog.widodh.nl/2015/11/pxe-boot-over-ipv6-with-ipxe/
Helemaal deployen met IPv6, komt nergens IPv4 aan te pas!
Onze PXE omgeving (met Cobbler) draait helaas ook nog helemaal IPv4, maar omdat het maar om een klein aantal hosts gaat vind ik dat voor nu nog niet zo kritisch. Op grotere schaal zoals in jouw heeft IPv6 only draaien natuurlijk wel voordelen.
Hoewel 't inderdaad in je ROM geflashed kan worden, kan 't schijnbaar ook gewoon als bootable ISO (zoals het blog ook laat zien) gebruikt worden.. Of via PXE chainloading. Oftewel, 't kan allemaalBigs schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:42:
[...]
Klinkt vrij bleeding edge voor een productieomgeving moet ik zeggen.. als je een server/moederbord vervangt moet je dus eerst de juiste iPXE firmware flashen voordat hij in gebruik kan worden genomen?
Chainloading gaat hem niet worden want dan heb je toch weer IPv4 nodigOsiris schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:27:
[...]
Hoewel 't inderdaad in je ROM geflashed kan worden, kan 't schijnbaar ook gewoon als bootable ISO (zoals het blog ook laat zien) gebruikt worden.. Of via PXE chainloading. Oftewel, 't kan allemaal
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.