Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 58 ... 130 Laatste
Acties:

Verwijderd

Roetzen schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:17:
Maar echt in discussie gaan, doe ik ook niet meer. Dat is een gepasseerd station. Een provider of handelaar die nu, anno 2015, nog uitgelegd moet krijgen waarom ie iets met IPv6 moet doen, heeft wat mij betreft de boot gemist. Die mag van mij loempiavouwer worden. :)
Helemaal mee eens, maar met sommigen heb je ook een wat meer persoonlijke relatie. Ik werd overigens gebeld door een klant die het NOS had gelezen. Die twijfelde nog een beetje, zo van "maar daar zijn wij toch al op voorbereid?" Dat was wel weer een leuk momentje.

Ik zag zojuist een berg aan tweets aan ziggowebcare met vragen over ipv6, goed om te zien dat er toch wel wat mensen zijn die erachteraan zitten.

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:28

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:41:
[...]

Het programmatje van Huston snapt het overigens nog niet helemaal. Dat zet nu de einddatum voor ARIN op 31 dec 1. ;-)
Nu staat er:

LACNIC: 10-Jun-2014 (actual) 0.1386
LACNIC: 24 Sep-2015 (actual)

Bijna goed dus. 8)7

Edit:
Projected RIR Address Pool Exhaustion Dates:
RIR Projected Exhaustion Date Remaining Addresses in RIR Pool (/8s)
APNIC: 19-Apr-2011 (actual) 0.6613
RIPE NCC: 14-Sep-2012 (actual) 0.9842
LACNIC: 10-Jun-2014 (actual) 0.1386
ARIN: 24 Sep-2015 (actual)
AFRINIC: 11-Apr-2019 2.3174
Nu klopt het wel. :)

http://www.potaroo.net/tools/ipv4/

[ Voor 30% gewijzigd door Roetzen op 26-09-2015 23:24 ]

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

Verwijderd

De ams-ix doet het leuk, https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic

Op vrijdagavond en zaterdag loopt het de afgelopen tijd wat terug, zou het datavolume dan nog echt samen hangen met thuis gebruik versus corporate / bedrijfs gebruik? En wat zou het dan zijn, youtube, netflix?

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-12 13:40
Vind het best raar dat Ziggo geen IPv6 wil aanbieden aan bestaande klanten, zeker als deze klant zelf over de nodige technische know-how beschikt.

Vandaag contact gehad via webcare, maar enkele nieuwe klanten kunnen IPv6 krijgen. Zit er over te denken om het contract dan maar te beëindigen en op naam van mijn vriendin een nieuw contract af te sluiten. Of zal dat niet kunnen?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Nieuwe klanten krijgen DS-lite, dus dan heb je alleen een IPv6 adres ik weet niet of je dat wilt dat je dan CGNAT in de core naar IPv4?

Ik zou dan eerder zeggen dat ikzelf op dit moment gelukkig ben met een IPV6 tunnel via mijn raspberry pi naast mijn native ipv4 aansluiting.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DynamicDreams schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:31:
Vind het best raar dat Ziggo geen IPv6 wil aanbieden aan bestaande klanten, zeker als deze klant zelf over de nodige technische know-how beschikt.

Vandaag contact gehad via webcare, maar enkele nieuwe klanten kunnen IPv6 krijgen. Zit er over te denken om het contract dan maar te beëindigen en op naam van mijn vriendin een nieuw contract af te sluiten. Of zal dat niet kunnen?
Dat lijkt me gewoon een kwestie van tijd. Het is veel makkelijker om het te introduceren bij nieuwe klanten omdat je zeker weet dat ze het juiste modem hebben met de juiste instellingen en dat er niets gemigreerd hoeft te worden. Scheelt een hoop gedoe.

Het lijkt me dat binnen een paar maanden bestaande klanten ook IPv6 kunnen krijgen (al dan niet via DS-Lite) dus ik zou gewoon even geduld hebben. Het is voor een bedrijf als Ziggo helemaal niet voordelig om al die fragmentatie in hun klantenbestand te hebben (het is al moeilijk genoeg om een stuk of tien verschillende modems bij de klanten te hebben staan) dus zij hebben er ook belang bij dat de situatie voor bestaande klanten hetzelfde wordt als voor nieuwe klanten.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:41:
Nieuwe klanten krijgen DS-lite, dus dan heb je alleen een IPv6 adres ik weet niet of je dat wilt dat je dan CGNAT in de core naar IPv4?

Ik zou dan eerder zeggen dat ikzelf op dit moment gelukkig ben met een IPV6 tunnel via mijn raspberry pi naast mijn native ipv4 aansluiting.
Hier idem, als ik mag kiezen tussen IPv6 via DS-lite of mijn bestaande situatie met publiek IPv4 adres en een tunnel voor IPv6, dan kies ik voor de bestaande situatie.

[ Voor 54% gewijzigd door Roetzen op 28-09-2015 13:23 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48

Nakebod

Nope.

Zie dat er weer een grote belangrijke site is die aan IPv6 doet ;)
https://twitter.com/nielsvr/status/648433374277804032
Alle beetjes helpen!

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Nakebod schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:42:
Alle beetjes helpen!
Kan ik eindelijk IPv4 helemaal van m'n network interface verwijderen!

Overigens opmerkelijk dat het subdomein wel IPv6 doet en het hoofddomein nog niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Maurits van Baerle op 28-09-2015 14:02 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Staan in verschillende datacenters, cq bij verschillende hosters.

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
Nakebod schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:42:
Alle beetjes helpen!
Als de rookworst nog maar het zelfde smaakt :+

Ik hoopte eigenlijk op een berichtje van twitter zelf, is het al bekend wanneer die om gaan?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:00:
[...]

Kan ik eindelijk IPv4 helemaal van m'n network interface verwijderen!

Overigens opmerkelijk dat het subdomein wel IPv6 doet en het hoofddomein nog niet.
Het is logisch dat je begint te testen met een niet-kritiek deel van je website. Je kunt wel gelijk alles (inclusief de webshop omgooien), maar als dan blijkt dat 20% van de bezoekers problemen heeft met je site dan kost het je gewoon omzet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mwoah dat punt zijn we, nu dat Google en Facebook en Youtube en allerlei CDN's standaard IPv6 aan hebben staan, wel voorbij hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is waar, maar in je eigen systemen kun je natuurlijk ook tegen issues aanlopen.

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:57:
Mwoah dat punt zijn we, nu dat Google en Facebook en Youtube en allerlei CDN's standaard IPv6 aan hebben staan, wel voorbij hoor.
Dat zou je denken, maar ik hang toch nog wel 2 a 3 keer per maand aan de telefoon met diverse datacentra's of providers omdat er iets mis gaat. Zo lag recent de IPv6 routering tussen Zayo en Cogent er een halve dag uit. Als eindgebruiker merk je dat gelukkig niet omdat je vanzelf terugvalt op IPv4, maar stabiel is anders.

Wellicht nog vervelender en lastiger op te lossen is dat veel kleinere hosts en providers IPv6 bij 1 enkele toeleverancier afnemen terwijl ze voor IPv4 een mooie mix van providers aanbieden. Dat creeert performance verschillen en een single-point-failure als je puur IPv6 tussen je servers wil draaien.

Allemaal niet super-kritisch zolang IPv4 nog draait, en de meeste problemen zullen zich in de loop der tijd oplossen, maar in mijn ervaring is puur IPv6 nog lang niet zo stabiel als puur IPv4.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Net een NAT64 testje gedaan. (via El-Capitan kan je bij Sharing een command-click doen op "Internet Sharing", dan kan je NAT64 selecteren).

Mijn IOS9 iPhone aan de v6-only+NAT64 WiFi gehangen en vervolgens alle apps getest.
Eigenlijk alles werkt behalve Skype (wel contactlist + presence info, niet bellen) en mijn Cisco Anyconnect (IPSec) verbinding van het werk. Ook even met mijn Mac geprobeerd, Skype werkte hierop ook niet. De Cisco Anyconnect (SSLVPN) werkte hier echter wel.

100% van het verkeer wordt geNAT64't in de El Capitan implementatie van NAT64.
Zelfs websites die native v6 ondersteunen (Youtube, Netflix, Apple) worden geNAT64't naar de IPv4 website.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12 17:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

DynamicDreams schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:31:
Ik denk dat ze geen zin hebben om alle oude modems te moeten vervangen, dat is te duur. Ze wachten dus wel tot je modem aan vervanging toe is.
Ook zal het makkelijker zijn voor de helpdesk om niet te veel nieuwe IPv6-gebruikers tegelijk te hoeven helpen. Ook omdat IPv6 toevoegen aan een bestaand netwerk moeilijker is dan om het bij een nieuwe installatie direct mee te nemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 19:30

databeestje

Von PrutsHausen

JackBol schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:22:
Net een NAT64 testje gedaan. (via El-Capitan kan je bij Sharing een command-click doen op "Internet Sharing", dan kan je NAT64 selecteren).

Mijn IOS9 iPhone aan de v6-only+NAT64 WiFi gehangen en vervolgens alle apps getest.
Eigenlijk alles werkt behalve Skype (wel contactlist + presence info, niet bellen) en mijn Cisco Anyconnect (IPSec) verbinding van het werk. Ook even met mijn Mac geprobeerd, Skype werkte hierop ook niet. De Cisco Anyconnect (SSLVPN) werkte hier echter wel.

Zelfs websites die native v6 ondersteunen (Youtube, Netflix, Apple) worden geNAT64't naar de IPv4 website.
Logisch, want tenzij El-Capitan een DHCP-PD delegatie krijgt van je eigen router kan dit anders niet werken. Met NAT64 lijkt het alsof het verkeer van de Apple zelf komt, hierdoor werkt het.

Helaas hebben netwerken vaak wel DHCP6 aan staan, maar zonder de noodzakelijke PD.

• CyBeR
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:22:
Ja, het punt van die functie is ook het testen van IPv4-only services in een IPv6-only netwerk. Dat IPv6<->IPv6 werkt was wel redelijk bekend.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CyBeR schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:50:
[...]

Ja, het punt van die functie is ook het testen van IPv4-only services in een IPv6-only netwerk. Dat IPv6<->IPv6 werkt was wel redelijk bekend.
Ja ik ben er bekend mee. Ik hoopte echter een semi-permanente deployment te kunnen maken die een variatie van endpoints kan ondersteunen, voor testing doeleinden.
  • IPv4 only endpoints (private v4) via NAT44
  • DS endpoints (private v4) via NAT44, Native
  • IPv6 only endpoints via NAT64 en Native
Daar is de NAT64 variant van El Capitan dus niet geschikt voor.
Het komt erop neer dat ik nu een opensource projectje uit het vet moet trekken. Een andere optie is een ASR1000 te pakken die ik hier nog heb liggen maar dat is qua geluidsproductie niet zo LVT.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Leuk voorbeeld gevonden van waar het via IPv6 niet en via IPv4 wel werkt.

In deze discussie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/128319

Zie ik deze fotos:

http://www.imgffs.com/ima.../WP_20150928_009d79f8.jpg
http://www.imgffs.com/ima.../WP_20150928_01009666.jpg
http://www.imgffs.com/ima.../WP_20150928_011dea59.jpg
http://www.imgffs.com/ima.../WP_20150928_013090fe.jpg

Alleen op een IPv4 only aansluiting. Met IPv6 zie ik aan pagina met de tekst "moving host".

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:43
facebook lijkt niet goed te werken, ik zie op https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic een FORSE afname (cur = 34G, 15/30min geleden +60G)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Niet IPv6 specifiek, facebook heeft momenteel problemen.
Al twijfel ik of de helft van het IPv6 verkeer in Nederland door facebook komt tho. Vast wel een aanzienlijk stuk, maar Google/Youtube en Netflix lijken mij meer verkeer genereren.

• Keiichi
Ik zie een verband tussen de dip en facebook ;) je kan wel raden waar al het verkeer zit. Of er moet tergelijk ergens anders ook iets aan de hand zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Tenzij heel Europa via de AMS-IX naar Facebook gaat, gezien Twitter ongeveer wereldwijd explodeert :+ dan zou dat nog wel kunnen.
Maar kan het mij bijna niet voorstellen, 30 Gbps voor alleen Facebook? Dan vallen Netflix en Youtube, toch geen data-lieverdjes, helemaal in het niets als die samen nog maar net 30 Gbps doen.

• Keiichi
netflix, youtube hebben volgens mij ook veel private peerings en/of caching servers op grotere AS'es waardoor druk op ams-ix verminderd wordt.

Ik weet dat voor telfortglasvezel een of meerdere google caching servers aanwezig zijn

• agresionpower
Keiichi schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:50:
netflix, youtube hebben volgens mij ook veel private peerings en/of caching servers op grotere AS'es waardoor druk op ams-ix verminderd wordt.

Ik weet dat voor telfortglasvezel een of meerdere google caching servers aanwezig zijn
als je wil mag je zo een server van google of netflix in je netwerk hangen van ze. dus dat scheelt wel aardig wat verkeer.

Ik denk dat het verband tussen de ipv6 dip op de ams-ix en de storing bij FB wel degelijk met elkaar te maken heeft, al is het maar om de abrupte lijn naar benenden.

• stormfly
  • Nu online
Klopt ik ben er van overtuigd dat het met elkaar te maken heeft gezien de harde dip in de grafiek. Vergeet niet dat Facebook steeds meer video content bevat waardoor je heel snel veel volume hebt.

En inderdaad in Amsterdam komt veel Europees verkeer samen dus die 30g komt ook uit de rest van Europa waar ze verder zijn met IPv6.

De dip op IPv4 valt me dan nog enigszins mee, dan doen ze vrij veel IPv6 en IPv4 op de AMS-IX. Vinden jullie daarvan, lees je de grafiek op IPv4 ook rond de 100Gigabit?

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-12 17:54
Onze SIP provider (weer) eens aan geschreven. Leveren een zeer goede dienst, maar sip.XXX.nl is not steeds IPv4-only na de toezegging dat in Q1 2015 IPv6 er waarschijnlijk wel zou zijn.

Onze interne SIP is al helemaal IPv6-only. Het enige stukje IPv4 is nog onze upstream provider in dit geval, die wil ik ook graag weg halen :)

• jvhaarst
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dit kwam net in mijn inbox, misschien interessant voor iemand ?
Brie Host is now offering IPv6 only VPS with a competitive pricing point. The Brie Host team wants to empower all kinds of developers – from students to masters – to work on IPv6 servers during testing stages of development. IPv6 are virtually free, and can be just as versatile if you have IPv6 access. To check if your ISP provides IPv6, visit ip6.me

We wanted to wait until October, but can hardly wait to announce a new promotion on our IPv6 only services. A $1 off coupon allows you to get a VPS for as little as $0.99 for your first year, and only $1.99 per year thereafter!

Use coupon: IPv6October2015 (Expires November 1st, 2015)

LE OpenVZ 64 - IPv6
Uptime - 99.9% Guaranteed
Premium Bandwidth - 50 GB @ 100mbps
Type - Template
Cores - 1
RAM - 64 MB
Burstable to - 96 MB
HDD - 1 GB
IPv6 - 10 included
Location - Lenoir, North Carolina
$0.99 first year ($1.99/year after)

LE OpenVZ 128 - IPv6
Premium Bandwidth - 100 GB @ 100mbps
Type - Template
Cores - 1
RAM - 128 MB
Burstable to - 192 MB
HDD - 2 GB
IPv6 - 10 included
$1.99 first year ($2.99/year after)

LE OpenVZ 256 - IPv6
Premium Bandwidth - 250 GB @ 100mbps
Type - Template
Cores - 1
RAM - 256 MB
Burstable to - 384 MB
HDD - 5 GB
IPv6 - 10 included
$3.99 first year ($4.99/year after)
Directe link naar de bestelpagina : https://www.briehost.com/cart.php?gid=18
Ze doen ook aan referrals : https://www.briehost.com/aff.php?aff=027, en dan bovenaan klikken op "Micro" - "IPv6 Micro".

[ Voor 3% gewijzigd door jvhaarst op 30-09-2015 10:41 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Dit kwam bij mij net voorbij;

http://www.ipv6council.be...obile-goes-ipv6-open-test

Telenet zet een IPv6 only APN voor hun mobiele klanten, support per email en best effort en bij issues zelf terug schakelen naar de v4 APN. Klinkt logisch, jammer dat ze in NL dat helaas niet snappen bij KPN en T-mobile.

• stormfly
  • Nu online
Een IPV6 only ANP, zonder 464XLAT? Dan kan je net zo goed terug naar een nokia 3310 ;-) owh ja je kan facebook openen en google, maar je krijgt geen whatsapp bericht verzonden.

EDIT het is geen IPv6 only ANP er wordt genat in de core zie de pfd op de website, de sessie naar de core is inderdaad IPv6 only.

[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 30-09-2015 12:35 ]

• databeestje
  • Laatst online: 17-12 19:30

databeestje

Von PrutsHausen

Een IPv6 only APN heeft gewoon NAT64/DNS64, daar hoef je niks voor te doen. Dus bijna alles doet het, met uitzondering van Skype.

Als je thuis je camera wil bekijken, gewoon een Dynamische DNS naam aanmaken en gebruiken (hoeft niet eens IPv6 te hebben) en dan werkt het gewoon.

• Snow_King
Playstaion 4 firmware update 3.00. IPv6? Nee, nog steeds niet!

Mijn PS4 reageert wel op link-local, maar dat is alles:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PING fe80::729e:29ff:fe9d:2225%wlan0(fe80::729e:29ff:fe9d:2225) 56 data bytes
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=1 ttl=64 time=2.63 ms
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=2 ttl=64 time=1.78 ms
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=3 ttl=64 time=1.80 ms

--- fe80::729e:29ff:fe9d:2225%wlan0 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2007ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.787/2.073/2.630/0.393 ms

• agresionpower
Snow_King schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:26:
Playstaion 4 firmware update 3.00. IPv6? Nee, nog steeds niet!

Mijn PS4 reageert wel op link-local, maar dat is alles:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PING fe80::729e:29ff:fe9d:2225%wlan0(fe80::729e:29ff:fe9d:2225) 56 data bytes
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=1 ttl=64 time=2.63 ms
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=2 ttl=64 time=1.78 ms
64 bytes from fe80::729e:29ff:fe9d:2225: icmp_seq=3 ttl=64 time=1.80 ms

--- fe80::729e:29ff:fe9d:2225%wlan0 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2007ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.787/2.073/2.630/0.393 ms
Ik hoop wel dat ze er klaar voor zijn voordat mijn provider op ipv6 over gaat. Ik zit niet te wachten op eventuele ds-Light issues.
Maar dat hij reageert nu dus op link local. Dus ze zijn er wel mee bezig (?)

• Snow_King
agresionpower schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 00:27:
[...]

Ik hoop wel dat ze er klaar voor zijn voordat mijn provider op ipv6 over gaat. Ik zit niet te wachten op eventuele ds-Light issues.
Maar dat hij reageert nu dus op link local. Dus ze zijn er wel mee bezig (?)
Nee, helaas. Reageren op Link-Local doet de PS4 al een hele tijd. Lijkt niet echt dat er stappen gezet zijn.

Verwijderd

Ziggowebcare:
Vanaf 14 september krijgen nieuwe klanten IPv6, indien de hardware dit toelaat. ^HB
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/649915440802758656

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

"indien de hardware dit toelaat" vind ik een beetje vreemde opmerking. Die apparatuur heeft Ziggo toch zelf onder controle? Of bedoelen ze niet de consumentenrouter maar de apparatuur in de centrale?

In de AMS-IX grafiek kan ik geen stijging zien vanaf 14 september. Ziggo is zo groot dat je zou denken dat die iedere dag heel wat nieuwe klanten aansluiten. Dan leest het als "nieuwe klanten krijgen IPv6 mits ze in Hok-op-Hei wonen"

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Wat je ook zou verwachten is dat er zo langzamerhand iemand is die iemand kent die zo'n nieuwe aansluiting van Ziggo heeft met ds-lite. Maar er meldt zich nog niemand.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, gok dat doelgroep van dit topic waarschijnlijk niet gelijk mensen zijn die afgelopen paar weken bij Ziggo abo afgenomen hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Zeker. Maar de doelgroep hier heeft neven, nichten, zwagers, buren en collegas. Is er nou niemand die iemand ként die recentelijk een abo bij Ziggo genomen heeft?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hier hebben we er eentje "in het wild" maar dat is geen nieuwe klant: ArcticWolf in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"

• agresionpower
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 22:48:
Hier hebben we er eentje "in het wild" maar dat is geen nieuwe klant: ArcticWolf in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"
hij had alleen niet goed gekeken: http://gathering.tweakers...message/45001744#45001744

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Jammer, volgende keer beter.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Roetzen schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:44:
Wat je ook zou verwachten is dat er zo langzamerhand iemand is die iemand kent die zo'n nieuwe aansluiting van Ziggo heeft met ds-lite. Maar er meldt zich nog niemand.
Ik heb gisteren mijn opa's 10 euro internet abonnement van Ziggo aangesloten. Zat een TC7210 bij. Ben alleen vergeten om te kijken of hij nou IPv6 heeft gekregen of niet 8)7 Volgende keer dat ik bij hem langs ga log ik even op dat ding in om het te checken.

• Snow_King
Ach, ik zit nu in een huisje ergens in de Ardennen. Gewoon internet mét IPv6 :)

En in NL lukt het maar niet...

Verwijderd

Iemand heeft hulp nodig met een goede SAAS dienst die IPv6 monitored.

Kees in "IPv6"

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Jerrythafast schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:27:
[...]

Ik heb gisteren mijn opa's 10 euro internet abonnement van Ziggo aangesloten. Zat een TC7210 bij. Ben alleen vergeten om te kijken of hij nou IPv6 heeft gekregen of niet 8)7 Volgende keer dat ik bij hem langs ga log ik even op dat ding in om het te checken.
Anders vraag je je opa toch even wat hij ziet op http://test-ipv6.com ? :)

• Jerrythafast
Hahaha dan moet ik mijn opa eerst uitleggen hoe hij daar terecht moet komen :p Hij heeft gisteren zijn eerste les op de computercursus gehad _/-\o_

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jerrythafast schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:21:
Hahaha dan moet ik mijn opa eerst uitleggen hoe hij daar terecht moet komen :p Hij heeft gisteren zijn eerste les op de computercursus gehad _/-\o_
Stuur een linkje in een e-mail.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Jerrythafast
Dan moet ik hem eerst opbellen om uit te leggen hoe hij zijn email moet lezen :p Hij heeft gisteren opstarten en afsluiten geleerd en het starten van simpele dingen als rekenmachine en Patience enzo :D

Gewoon even geduld jongens O-) :>

[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 03-10-2015 18:55 ]

• St00mwals
  • Laatst online: 08:52
Jerrythafast schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:54:
Dan moet ik hem eerst opbellen om uit te leggen hoe hij zijn email moet lezen :p Hij heeft gisteren opstarten en afsluiten geleerd en het starten van simpele dingen als rekenmachine en Patience enzo :D

Wel weer een goede reden om bij je opa op bezoek te gaan, zal hij wel leuk vinden :P

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jerie in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"
Vervelnder is dat we nu native IPv6 hebben, en geen native IPv4 meer.

• CyBeR
  • Niet online
Lijkt me toch sterk dat Ziggo als eerste ter wereld (afaik) een IPv6-only internetverbinding aflevert aan een consument.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
UPC levert al langer DS-lite, bijvoorbeeld in Ierland.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

En DS-Lite is dus geen IPv6 Only.
Lijkt mij ook zeer sterk dat ziggo IPv6 only zou aanbieden, in de praktijk werkt dan ongeveer niets.
Daar is de wereld helaas gewoon nog niet klaar voor.

Verwijderd

Volgens https://community.ziggo.n...414/index1.html#post56070 zijn dat de tech specs.

Het is nog niet duidelijk van welke leverancier. Bij virgin media fora spreken ze over een "SuperHub v3" maar zoekend naar de v2 versie wordt ook niet duidelijk waar de hardware vandaan komt.

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2015 11:53 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Licht off topic maar als ik dat zo zie blijf ik vrolijk bij m'n ouderwetsche Ubee met zonder al die functies 😁

• stormfly
  • Nu online
Jerrythafast schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:54:

Wil je eens kijken wat Ziggo aan IPv6 dns uitdeelt als dat het geval is? De twee dns servers hebben samen maar een werkende IPv6 dns poot. Ben ook benieuwd of ze er wel twee meesturen, zou je ook een nslookup kunnen doen of ze beide resolven?

En doe de groeten aan je Opa d:)b

• Jerrythafast
stormfly schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:51:
[...]

Wil je eens kijken wat Ziggo aan IPv6 dns uitdeelt als dat het geval is? De twee dns servers hebben samen maar een werkende IPv6 dns poot. Ben ook benieuwd of ze er wel twee meesturen, zou je ook een nslookup kunnen doen of ze beide resolven?

En doe de groeten aan je Opa d:)b
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je de IPv6-adressen van de Ziggo's Nederlandse DNS-servers (d.w.z., de servers die fuore hebben gemaakt als DDoS target) weten? En dan een nslookup voor tweakers.net op die beide servers o.i.d.?

• stormfly
  • Nu online
Concreet: ja als ze IPv6 dns uitdelen, welke adressen en werken ze dan beide?

Thats all:)

• Jerrythafast
Aha, jij doelt op deze post van jou in het Ziggo Ervaringen Topic en de reactie daarop.

Ik zal kijken of Ziggo IPv6-adressen van hun DNS-servers aan het modemrouter doorgeeft en of ik op deze DNS-servers (2001:b88:1002::10, 2001:b88:1202::10 en eventuele andere in het modemrouter vermelde DNS serveradressen) websites kan resolven.

• stormfly
  • Nu online
Tnx:) ja ben gewoon benieuwd als ze nu formeel ds-lite doen of ze dan de dns farm ook op orde hebben gebracht :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
KPN is daarentegen op alle lijsten bezig met een flinke opmars. Ze hebben Zeelandnet inmiddels ingehaald en zijn denk ik verantwoordelijk voor een flink deel van de IPv6 verkeersgroei in Nederland. Ik heb de indruk dat ze relatief gezien sneller stijgen dan XS4ALL op het moment.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij XS4All valt er dan ook niet zo veel te stijgen. Iedereen die dat wil krijgt toch al IPv6. Er zijn vast nog een hoop klanten die het nooit hebben geactiveerd of die nog oude apparatuur hebben staan. Dat zal niet snel veranderen.

• agresionpower
Deze nieuwe klant van Ziggo heeft in ieder geval geen ipv6:
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/651735621367635969

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Toch benieuwd wat ze nou steeds bedoelen met "de hardware" die het toe moet laten. Is dat het modem dat Ziggo zelf levert, hun eigen centrale, een eventuele router die de klant achter het modem heeft of misschien de computer/mobiel achter de router?

• agresionpower
Het lijkt er op dat zeelandnet ipv6 (deels) weer heeft uitgezet:
https://twitter.com/ZeelandNet/status/651830743191191552

Of zou de bug alleen voor deze ene klant gelden? Dat lijkt mij in ieder geval sterk.

• stormfly
  • Nu online
Nee dat zal hetzelfde zijn als bij Ziggo een aantal modems, of misschien slechts 1 type, werkt goed en de rest heeft problemen/bugs. Bij Ziggo was er een modem dat slechte telefoonkwaliteit kreeg met de laatste firmware, en Zeelandnet heeft een security issue.

Het valt niet mee, of is achteraf niet slim, om je modems uit zoveel leveranciers te betrekken. Mede daarom denk ik dat ze ook hebben aangekondigd dat ze met een Ziggo-ConnectBox gaan komen. Het is een combinatie waarbij het modem met al zijn instellingen moet samenwerken met de CMTS in de centrale. Dat is gewoon lastig want bij de modems kan je firmwarepatchen maar de centrale kan je slechts op 1 manier instellen omdat die naar meerdere modems moet babbelen.

Al met al complex, en niet even 1 vinkje aan voor klanten...ze zijn er te laat mee begonnen. Maar met IPv6 ben ik wel blij dat ze de security nog steeds op het netvlies houden.

Verwijderd

Avahi wordt gebruikt om in een lan apparaten te vinden en nu hebben ze IPv6 discovery default op aan gezet.

Het lijkt wat kleins maar kan toch grote gevolgen hebben omdat je ander mogelijk thuis diverse ipv6 devices hebt maar alles via IPv4 loopt door mDNS/DNS-SD.

https://github.com/lathiat/avahi/blob/master/docs/NEWS

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-12 09:52
Ik heb al een tijdje een IPv6 tunnel draaien via Hurricane Electric. Dit werkt echt uitstekend via mijn Ubiquity EdgeRouter.

Alleen 1 vervelend probleem: door de tunnel denkt Netflix dat ik in de US zit, waardoor ik het US aanbod krijg en geen NL ondertiteling. Hebben jullie daar een oplossing voor gevonden?

Het is niet onwerkbaar, maar ik zou het fijn vinden om 's avonds na een dag werken toch lean-back even Flikken Maastricht te kunnen kijken, bijvoorbeeld :).

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 07:40:
Avahi wordt gebruikt om in een lan apparaten te vinden en nu hebben ze IPv6 discovery default op aan gezet.

Het lijkt wat kleins maar kan toch grote gevolgen hebben omdat je ander mogelijk thuis diverse ipv6 devices hebt maar alles via IPv4 loopt door mDNS/DNS-SD.

https://github.com/lathiat/avahi/blob/master/docs/NEWS
Andere platforms (notably osx) gebruiken al jaren ipv6 standaad bij mDNS dus zo'n groot punt zal dat niet zijn.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

KoosDijk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:06:
Alleen 1 vervelend probleem: door de tunnel denkt Netflix dat ik in de US zit, waardoor ik het US aanbod krijg en geen NL ondertiteling. Hebben jullie daar een oplossing voor gevonden?

Het is niet onwerkbaar, maar ik zou het fijn vinden om 's avonds na een dag werken toch lean-back even Flikken Maastricht te kunnen kijken, bijvoorbeeld :).
Met uitzending gemist heb ik geen probleem.

• stormfly
  • Nu online
KoosDijk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:06:
Ik heb al een tijdje een IPv6 tunnel draaien via Hurricane Electric. Dit werkt echt uitstekend via mijn Ubiquity EdgeRouter.

Ja daarom heb ik bewust een tunnel 6in4 gekozen via Sixxs op POP SURFnet :) dat werkt top. Gewoon Nederlandse prefix https://www.maxmind.com/en/locate-my-ip-address

• Jerrythafast
Jerrythafast schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:17:
Aha, jij doelt op deze post van jou in het Ziggo Ervaringen Topic en de reactie daarop.

Ik zal kijken of Ziggo IPv6-adressen van hun DNS-servers aan het modemrouter doorgeeft en of ik op deze DNS-servers (2001:b88:1002::10, 2001:b88:1202::10 en eventuele andere in het modemrouter vermelde DNS serveradressen) websites kan resolven.
Toch geen sporen van IPv6 te bekennen op de TC7210 van mijn opa... Zelfs geen fe80:: :?

• stormfly
  • Nu online
Jerrythafast schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:13:
[...]

Toch geen sporen van IPv6 te bekennen op de TC7210 van mijn opa... Zelfs geen fe80:: :?
Dan zou ik eens reageren op die webchat hoe ze dat verklaren als ik jou was. Geheid dat ze om een klantnummer gaan vragen via DM.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
Ik begreep van een Ziggo monteur dat ze daar alweer gestopt zijn met de uitrol van IPv6. Er traden problemen op met bepaalde modems en IPv6 :roll: Je zou denken dat ze toch al best flink wat tijd hebben gehad om dit soort dingen te testen?

Maar kan niet zeggen dat ik er heel rouwig om ben, ik zit niet heel hard te wachten op een DS-lite aansluiting. IPv6 tunnel doet het prima voor nu. Beetje erg jammer dat ze zijn gestopt met hun dual-stack experiment en dat ze nu DS-lite uit gaan rollen (als ze ooit echt uit gaan rollen).

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het valt me op dat nos.nl en circuitsonline.net niet meer via IPv6 te bereiken zijn.

Edit: En net nadat ik het gezegd heb, werkt het weer. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Roetzen op 12-10-2015 11:43 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:38:
Het valt me op dat nos.nl en circuitsonline.net niet meer via IPv6 te bereiken zijn.
NOS.nl doet 't prima via `telnet` en IPv6-enabled Lynx? :P

• Maurits van Baerle
  • Niet online
bartvb schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:29:
Ik begreep van een Ziggo monteur dat ze daar alweer gestopt zijn met de uitrol van IPv6. Er traden problemen op met bepaalde modems en IPv6 :roll: Je zou denken dat ze toch al best flink wat tijd hebben gehad om dit soort dingen te testen?
Ik vraag me af of dat niet verouderde informatie is. Wat jij beschrijft was inderdaad de situatie tot een paar weken geleden. IPv6 lijkt te zijn teruggedraaid op alle modems behalve de Technicolor. En laat die Technicolor nou juist het modem zijn dat Ziggo tegenwoordig bij nieuwe klanten neer zet. Daarom lijkt het me erg aannemelijk dat het juist nieuwe klanten zijn die het wel krijgen.

Wat nog wel kan meespelen is dat nog niet alle centrales overgezet zijn op IPv6. Ze zijn begonnen in maar vier gebieden en hebben waarschijnlijk nog niet heel Nederland omgezet. Daarom heeft de opa van Jerrythafast misschien nog geen IPv6 ondanks dat hij wel een Technicolor heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 12-10-2015 11:55 ]

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
Zou goed kunnen hoor, dat dat verouderde informatie is. Het kennisniveau van de monteurs lijkt nogal erg sterk te wisselen.

Ik kreeg wel het idee dat het uitrollen van de DS-lite oplossing in het hele land gebeurde. De test met dual-stack was inderdaad maar in een paar gemeenten.

• HenkPiet
  • Laatst online: 18-12 21:35
Heb iemand gevonden die ipv6 van Ziggo heeft gekregen 2a02:a210:1000:12nn:AAAA:BBBB:CCCC:DDDD
heb verschillende devices laten proberen het stuk 2a02:a210:1000:12nn:: was consistent, dus netjes een /64. Ging om een net nieuwe verbinding. Helaas geen idee of het DS-Lite of DS was.

Verwijderd

HenkPiet schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:25:
Heb iemand gevonden die ipv6 van Ziggo heeft gekregen 2a02:a210:1000:12nn:AAAA:BBBB:CCCC:DDDD
heb verschillende devices laten proberen het stuk 2a02:a210:1000:12nn:: was consistent, dus netjes een /64. Ging om een net nieuwe verbinding. Helaas geen idee of het DS-Lite of DS was.
Ben benieuwd wat voor modem, globale locatie.

• HenkPiet
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:28:
[...]

Ben benieuwd wat voor modem, globale locatie.
Technicolor in Haarlem.

@Maurits
2e graads collega, reken er maar op dat Haarlem klopt. 8)

@Jerrythafast
particulier

[ Voor 22% gewijzigd door HenkPiet op 14-10-2015 14:49 ]

Verwijderd

/

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2015 14:24 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
HenkPiet schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:43:
[...]

Technicolor en vermoedelijk in Haarlem.
Uit interesse, hoezo weet je wel wat voor modem het is maar niet de locatie?

• Jerrythafast
Ik ben ook wel benieuwd wat voor abbo het betreft (particulier of zakelijk etc.)

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 08:44
Wij hebben Ziggo Zakelijk en daar is netjes ipv6. Modem deelt 64 blok uit en daarin zit een 48 blok voor ons lan. Maar dat was volgens mij al langer bekend of niet?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Jerrythafast schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:42:
Ik ben ook wel benieuwd wat voor abbo het betreft (particulier of zakelijk etc.)
En ik ben nog steeds benieuwd of het DS-lite is

• Sendy
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:39:
Wij hebben Ziggo Zakelijk en daar is netjes ipv6. Modem deelt 64 blok uit en daarin zit een 48 blok voor ons lan. Maar dat was volgens mij al langer bekend of niet?
Waarschijnlijk is dat andersom.

• martijnr17
Sendy schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:49:
[...]

Waarschijnlijk is dat andersom.
Dat zou je denken maar dat is volgens mij niet zo.
Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/tweakers/ziggo.png

Had er ergens ook een artikel over gelezen.

• HenkPiet
Roetzen schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

En ik ben nog steeds benieuwd of het DS-lite is
Hoe ga ik dat laten testen door een minder technisch persoon. Dat diegene ook een ipv4 heeft gekregen zegt niet zoveel. Ik kan wel gaan vragen om elke dag even op whatismyip te kijken of er een ander ipv4 zichtbaar is >:)

• CyBeR
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:55:
[...]

Dat zou je denken maar dat is volgens mij niet zo.
[afbeelding]

Had er ergens ook een artikel over gelezen.
Een /48 is ongeveer 65000 keer groter dan een /64. Dat is technisch m.a.w. onmogelijk. Komt ongeveer overeen met een kamer hebben van 10m3 en daar dan een kast van 1000m3 in willen zetten.

Verwijderd

Het kan zijn dat de modem een /48 heeft en hieruit /64 uitdeelt. Echter volgens mij doet Ziggo met ds-lite een /56 waaruit /64 worden uitgedeeld.

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:58:
Het kan zijn dat de modem een /48 heeft en hieruit /64 uitdeelt. Echter volgens mij doet Ziggo met ds-lite een /56 waaruit /64 worden uitgedeeld.
Dit ging om een zakelijke aansluiting. De kans dat daar DS-Lite tevoorschijn komt is al wat kleiner en dat ze een /48 uitdelen ipv een /56 is groter.

• martijnr17
http://www.ngn.nl/content/hoe-kom-ik-aan-mijn-ipv6-nummer kwam ik toevallig een keer tegen.

Bovenstaande plaatje paar posts hierboven is uit de ziggo handleiding. Kan best zijn dat ziggo met slaac 64 uitdeeld. En het hele 48 subnet doorzet naar een bepaald router ip waar onze router nu op zit.

Afbeeldingslocatie: http://hillegom.reinderink.nl/tweakers/ziggo1.png

Voor de liefhebbers de handleiding, misschien staat ie ook wel op de ziggo site.
http://hillegom.reinderin...onnectMKB-Handleiding.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door martijnr17 op 14-10-2015 16:07 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 21:34
Mits dat /48-in-/64 klopt is het waarschijnlijk zo dat het modem een /64 heeft voor aan de binnenkant en er een /48 wordt gerouteerd naar de /64::1 (of een ander adres in die /64) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Begrijp ik nu goed dat Ziggo documentatie heeft over IPv6? Dat zou een nieuwtje voor me zijn.

• martijnr17
Zeker, voor de zakelijke markt is een mooie handleiding zie mijn post hierboven.
Pagina: 1 ... 58 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.