Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 57 ... 130 Laatste
Acties:

Verwijderd

stormfly schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:15:
[...]
Ik vind sommige fanatiekelingen hier zo vermakelijk (compliment), alsof er ooit een IPv6 only internet zou zijn. Als je ziet hoeveel jaar IPv6 al bestaat en wat er nu gebeurd als je thuis IPv4 uitzet, test het maar eens, dan blijft er echt bar weinig over van het hedendaagse internet.
Er is nu ook geen IPv4 only internet, dat is er ook nooit geweest en zelfs vandaag de dag zijn er nog wel protocollen die worden beschouwd als geschiedenis maar toch worden gebruikt.
De server implementatie (dus niet client customer side) gaat zo tergend langzaam dat je daar nog vele tientallen jaren mee bezig bent, maar een IPv6 only internet gaat er nooit komen 8) Na vele jaren hopen we, ik net zoals jullie fanatiekelingen, dat IPv6 de overhand heeft.
Tuurlijk zullen mensen met een 5 tot 15 euro budget webhosting accountje voor hun lokale tenisvereniging zicht niet richten op IPv6, echter grote ISP's zullen dit op een voor hun gunstig moment wel gaan doen ofwel door een IPv6 proxy ervoor of door hun default images aan te gaan passen. Ik zie dit nu al gebeuren.
Maar personen die nu al alles op IPv6 only doen op het lan of op hun werk lan, valt voor mij onder hobby projecten op het werk. Want als je IPv6 in je DMZ hebt draaien, via proxy, en op je eigen webservers zit je de komende 10 jaar save. Dan kunnen je clients gewoon naar buiten toe en je servers zijn benaderbaar voor IPv6 aansluitingen.
Ik ben er zo een, doe IPv6 only met IPv4 erbij op de webserver en mailserver. Maakt voor mij het leven een stuk eenvoudiger qua monitoring en firewall regels. Tevens kan ik overal direct bij zonder VPN's enzo. Alles is of HTTPS of SSH. Gezeur met VPN's en leveranciers die eenzelfde RFC1918 reeks gebruiken (dubbel NAT dus) heb ik niet meer.
Nogmaals het is geen kritiek maar het fanatisme om een IPv6 wereld te creëren in dit topic verdient respect _/-\o_ Overigens gaat de vlag uit als ik van Ziggo een DS aansluiting krijg dan kan mijn HE tunnel weg, ik ben er niet tegen alleen IPv6 op het LAN zie ik geen voordelen in op dit moment en de komende 10 jaar, overtuig me?
Met dik 50% van al het verkeer over IPv6 bij diverse mobiele providers in de USA vind ik niet dat het iets is wat niet van de grond komt. Helaas is NL een slecht voorbeeld van uitrol door KPN en Ziggo, waar het in andere landen toch wel een stuk beter gaat.
IPv6 is bedoeld voor het tekort aan publieke IPv4 adressen, niet voor een tekort aan private IPv4 adressen ;)
Een voorbeeld is al: http://blogs.wsj.com/digi...nternet-address-shortage/

Ipv4 met een beperkt aantal adressen en IPv6 die dat probleem niet heeft is een gegeven. Ik geloof niet dat bedrijven komende tientallen jaren hun software willen ontwikkelen op IPv4 en IPv6.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er zit natuurlijk wel een flink verschil tussen een netwerk waar het meerendeel IPv6 is en een IPv6 only netwerk. Je zult nu ook nog netwerken tegen kunnen komen die nog niet over zijn op IPv4, dat maakt voor de rest van de wereld en hun internet niets uit.

Kortom, voordat het laatste IPv4 adres van internet gaat verdwijnen zal inderdaad nog lang duren.

Voor die tijd zullen we al door een paar fases heen zijn gegaan:
1) DS-Lite is de norm
2) IPv6 only ISP's die voor legacy IPv4 connecties nog wat translation doen aan hun edge (XLAT?)
3) De eerste internetdiensten verschijnen zonder IPv4 ondersteuning (waarschijnlijk p2p, messaging of conferencing diensten)
4) Verreweg de meeste mensen kunnen IPv4 uitschakelen zonder het te merken.
5) ISP's doen niet meer vanzelf aan legacy IPv4 ondersteuning. Wil je perse nog IPv4 kunnen bereiken zul je een speciaal abonnement moeten afsluiten.
6) Er zijn geen IPv4 aparaten meer rechtstreeks op internet aangesloten.

Mijn verwachting:
Fase 1-3 kunnen we in grote delen van de wereld binnen vijf jaar verwachten.
Fase 4-5 zal misschien iets langer duren maar zal wel binnen tien jaar zijn.
Fase 6 kan nog wel vijftien jaar weg zijn.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:36:
Ik ben er zo een, doe IPv6 only met IPv4 erbij op de webserver en mailserver. Maakt voor mij het leven een stuk eenvoudiger qua monitoring en firewall regels. Tevens kan ik overal direct bij zonder VPN's enzo. Alles is of HTTPS of SSH. Gezeur met VPN's en leveranciers die eenzelfde RFC1918 reeks gebruiken (dubbel NAT dus) heb ik niet meer.
Thuis of op kantoor? Hoe doe je dat bijvoorbeeld thuis met televisies met LAN-aansluiting? Ik geloof er niets van dat al die apparaten IPv6 goed ondersteunen eigenlijk :).

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:54:
Is het inmiddels niet eens tijd voor een frontpage artikel of een journalist die iig even bij Ziggo gaat informeren?

Dat er ISP's in NL beginnen met DS-Lite is nogal wat.
Voor zover ik weet zijn die er al een tijdje in Nederland. Alleen de grote jongens hebben het tot nu toe niet nodig gehad maar als jij de afgelopen vijf jaar een nieuwe ISP bent begonnen dan heb je waarschijnlijk niet voldoende IPv4 blokken meer kunnen krijgen om al je klanten een globally routable IPv4 adres te geven.

Er is hier ook wel eens (weet niet meer of het in dit topic was) iemand geweest die een abo had afgesloten en er daarna achter kwam dat hij niet kon gamen omdat alleen z'n IPv6 global was. Hoewel het in de kleine lettertjes stond heeft de ISP dat contract toen wel meteen ontbonden. Die vonden het natuurlijk ook vervelend maar konden simpelweg geen publieke IPv4 adressen uitdelen die ze niet hebben.

Verwijderd

Dennis schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:47:
[...]

Thuis of op kantoor? Hoe doe je dat bijvoorbeeld thuis met televisies met LAN-aansluiting? Ik geloof er niets van dat al die apparaten IPv6 goed ondersteunen eigenlijk :).
Thuis, kantoren en datacenter racks.

Ik heb geen tv met IP. Maar camera's, NAS, werkstations, WIFI is allemaal IPv6 en een hoop IPv6 only omdat die werken over mijn raspberry die een NAT64 DNS64 gateway is. Ik koop zowieso al jaren geen apparaten die geen IPv6 ondersteuning hebben.

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:49

Roetzen

he.net Certified Sage

Maurits van Baerle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:38:
Er zit natuurlijk wel een flink verschil tussen een netwerk waar het meerendeel IPv6 is en een IPv6 only netwerk. Je zult nu ook nog netwerken tegen kunnen komen die nog niet over zijn op IPv4, dat maakt voor de rest van de wereld en hun internet niets uit.

Kortom, voordat het laatste IPv4 adres van internet gaat verdwijnen zal inderdaad nog lang duren.

Voor die tijd zullen we al door een paar fases heen zijn gegaan:
1) DS-Lite is de norm
Daar lijkt het inderdaad naar toe te gaan...
2) IPv6 only ISP's die voor legacy IPv4 connecties nog wat translation doen aan hun edge (XLAT?)
3) De eerste internetdiensten verschijnen zonder IPv4 ondersteuning (waarschijnlijk p2p, messaging of conferencing diensten)
4) Verreweg de meeste mensen kunnen IPv4 uitschakelen zonder het te merken.
5) ISP's doen niet meer vanzelf aan legacy IPv4 ondersteuning. Wil je perse nog IPv4 kunnen bereiken zul je een speciaal abonnement moeten afsluiten.
Of er komen tunnel providers die via een 4in6 tunnel je nog aan een IPv4 adres kunnen helpen. Ik verwacht dat in tegenstelling tot de 6in4 tunnels die nu worden aangeboden, zo'n 4in6 tunnel niet gratis zal zijn.
6) Er zijn geen IPv4 aparaten meer rechtstreeks op internet aangesloten.

Mijn verwachting:
Fase 1-3 kunnen we in grote delen van de wereld binnen vijf jaar verwachten.
Fase 4-5 zal misschien iets langer duren maar zal wel binnen tien jaar zijn.
Fase 6 kan nog wel vijftien jaar weg zijn.
Ik denk dat als het omslagpunt eenmaal bereikt is, het vrij snel zal gaan. IPv4 achter CGNAT is in feite al de norm voor de mobiele netwerken. En die gaan een steeds grotere rol spelen. Dus punt 1 is misschien al bijna bereikt.

Ik denk dat het vanaf fase 4 nog sneller zal gaan. IPv4 wordt dan voor fabrikanten en ISPs een blok aan het been en ze zullen er zo snel mogelijk van af willen. En dan schuift fase 6 ook naar voren. Ik schat maximaal 10 jaar.

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12 17:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met randomnumber. Als je een beetje oplet bij nieuwe aanschaffen en accepteert dat je soms iets meer zal moeten betalen voor een apparaat met IPv6 dan kom je een heel eind.

Ik zet af en toe IPv4 uit op m'n externe verbinding. De laatste tijd is er merkbaar vooruitgang, steeds meer doet het gewoon. Dat Google om is maakt heel veel goed want hun software kom je overal tegen.

Zelf denk ik dat het omslagpunt komt als >30% IPv6 kan gebruiken.
Er zijn nu al budget-hosters die IPv6-only zijn.

Vroeg of laat gaan mensen daar websites hosten zonder dat ze beseffen dat het IPv6-only is, op hun computer werkt het immers. Dan ontstaat er druk voor andere consumenten om ook IPv6 te nemen. Ik denk dat we dit punt bereiken als 30% van de consumsente IPv6 heeft en als we 50% bereiken er een omslag in de perceptie komt: dan is je internet "stuk" als je geen IPv6 hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18-09-2015 14:08 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Dennis
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:56:
Thuis, kantoren en datacenter racks.

Ik heb geen tv met IP. Maar camera's, NAS, werkstations, WIFI is allemaal IPv6 en een hoop IPv6 only omdat die werken over mijn raspberry die een NAT64 DNS64 gateway is. Ik koop sowieso al jaren geen apparaten die geen IPv6 ondersteuning hebben.
Ja precies, ik let er ook op bij het kopen maar in sommige gevallen moet je maar eens proberen info te vinden of het goed ondersteund wordt. Veel fabrikanten kunnen nog niet eens uitleggen wat het is, laat staan dat ze het implementeren.

Ik heb nog nergens op internet een TV kunnen vinden die IPv6 ondersteunt. Zelfs op Android gebaseerde TV's niet.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-12 17:54
Dennis schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:17:
Ik heb nog nergens op internet een TV kunnen vinden die IPv6 ondersteunt. Zelfs op Android gebaseerde TV's niet.
Die worden dan ook gemaakt om niet langer dan 3 jaar mee te gaan, dan moet je namelijk een nieuwe kopen.

Fabrikanten van Smart TV's geven bar weinig om de kwaliteit van de software. Als ze de TV maar nu kunnen verkopen en hij 'werkt'.

Ze hacken liever om NAT heen dan dat ze gewoon fatsoenlijk IPv6 er in bouwen.

Verwijderd

Ben nu wat begonnen bij pcextreme, eens kijken hoe het daar uitpakt met IPv6 en VPS. So far so good, wel een waslijst aan kleine dingen maar nog geen dingen waar ik me teveel aan stoor.

Voor nu denk ik dat ik deze VPS opzet voor mijn mobiel als IPv6 proxy over een SSH tunnel.

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
Ziggo webcare meld dat de uitrol naar bestaande klanten gepland staat voor begin 2016 https://twitter.com/Ziggo...s/644877271325626368?s=09

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Begin 2016. Dat is begin volgend jaar dus. Tja, eind dit jaar, begin volgend jaar, dat hoor ik al meer dan vijf jaar. Eerst zien, dan geloven. :z

[ Voor 25% gewijzigd door Roetzen op 19-09-2015 00:04 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 19:30

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat dit wel eens heel snel kan gaan, en dan doel ik niet op de IPv6 uitrol specifiek, maar wel het terugvorderen van publieke ranges. Er zal nog wel onderscheid zitten tussen de oud Ziggo en oud UPC klanten gok ik.

Het uitrollen van IPv6 was niet gebonden aan een harde limiet, het opraken van IPv4 is dat wel. En dan gaat heel hard en heel snel de knop om.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

databeestje schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 00:06:
Ik denk dat dit wel eens heel snel kan gaan, en dan doel ik niet op de IPv6 uitrol specifiek, maar wel het terugvorderen van publieke ranges.
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom er publieke ranges teruggevorderd zouden moeten worden van bestaande klanten. Dat de IPv4 adressen op raken en nieuwe klanten dus geen publiek IPv4 adres meer kunnen krijgen is duidelijk. Maar de bestaande adressen kunnen toch gewoon gebruikt blijven worden? Het is met het opraken van IPv4 toch niet als het opraken van de olie, waarbij de bestaande hoeveelheid verstookt wordt? De IPv4 adressen die er zijn blijven gewoon. Er komen alleen geen nieuwe bij. Toch?

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 18:08
agresionpower schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:55:
Ziggo webcare meld dat de uitrol naar bestaande klanten gepland staat voor begin 2016 https://twitter.com/Ziggo...s/644877271325626368?s=09
Ze verwachten er dus begin 2016 iets over te kunnen zeggen.
Dat is dus nog niet het 'aanzetten' van IPv6...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:46
Roetzen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 00:29:
[...]

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom er publieke ranges teruggevorderd zouden moeten worden van bestaande klanten. Dat de IPv4 adressen op raken en nieuwe klanten dus geen publiek IPv4 adres meer kunnen krijgen is duidelijk. Maar de bestaande adressen kunnen toch gewoon gebruikt blijven worden? Het is met het opraken van IPv4 toch niet als het opraken van de olie, waarbij de bestaande hoeveelheid verstookt wordt? De IPv4 adressen die er zijn blijven gewoon. Er komen alleen geen nieuwe bij. Toch?
De bestaande raken op omdat er al een paar jaar geen nieuwe meer beschikbaar zijn (in grotere aantallen)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

Klopt ze gaan ook niet terugvorderen, dat is bij de ISP's nog geen onderwerp van discussie, SURFnet heeft grote blokken en onlangs al een blok aan KPN verkocht. Denk aan dat soort constructies, voordat ze ooit gaan terugvorderen (zie mijn eerdere poste over mijn twijfel over echte IPv6 only netwerken binnen 15 jaar)

DS-lite is niet voor niets een niet geliefde oplossing bij klanten, kijk naar KPN of XS4all etc die bieden allemaal dualstack aan. Als een Ziggo start met terugvorderen dan stappen een aantal klanten de week erna over naar KPN, dus daar zullen ze zich nog vele jaren over gaan buiten (net als over de implementatie :+ )

Verwijderd

Maar wat zijn dan volgens jou IPv6 only netwerken?

Want facebook is ipv6 only op wat v4 adressen aan de rand na. Een isp in Noorwegen (Redpill Linpro) die ook al het v4 verkeer aan de edge van het netwerk afvangt en naar v6 vertaald (jool.mx / SIIT-DC).

T-mobile USA waar vele miljoenen mobieltjes al over v6 only werken.

• stormfly
  • Nu online
De discussie gisteren ging over het verwijderen van IPv4, en nu zojuist over het terugnemen van consumenten IPv4 adressen. Daarmee creer je IPv6 only netwerken, er vanuit gaan dat er nergens genat wordt.

Er zijn ISP's die dat aanbieden omdat ze nu geen publieke blokken meer kunnen kopen als startup's.

Dat T-Mobile USA IPv6 (je doelt dan op DS-lite op je mobiel) heeft dat wist ik niet, dat klikt als een grote stap voorwaarts.

Verwijderd

stormfly schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 08:53:
Dat T-Mobile USA IPv6 (je doelt dan op DS-lite op je mobiel) heeft dat wist ik niet, dat klikt als een grote stap voorwaarts.
Nee IPv6 only doen ze, met een NAT64 en DNS64. De client heeft dus geen IPv4 adres. Mobieltjes hebben wel een 464xlat wat een lokale daemon is die programma's die alleen v4 doen vertaalt naar IPv6 en zo met de rest van het netwerk praat. Dit is bijvoorbeeld zo met skype, maar ook Whatsapp. Whatsapp wordt echter volop aan gewerkt omdat het nu van Facebook is en die Ipv6 only willen en de IPv6 man bij Facebook dit aangaf. Dat houd dus in dat daar een dubbele nat op zit, niet erg fraai maar het neemt af naarmate er meer over v6 beschikbaar komt en meer app's dit ondersteunen.

Dit laatste krijgt nu een aardig zetje in de rug door de actie van Apple door te eisen dat app's v6 only ondersteunen.

Zie bv: YouTube: 464XLAT: Breaking Free of IPv4 voor T-mobile USA
Maar ook Swisscom
http://www.ipv6conference...dmap_and_Outlook_IPv6.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 09:20 ]

• stormfly
  • Nu online
Volgens mij vroeg Apple niet voor v6 only ;-) maar om de juiste APi's te gebruiken zodat de netwerk stack bij IOS9 afgehandeld wordt en het daar IPv4 en IPv6 ondersteund, waarmee ze de IPv6 functionaliteit een boost willen geven.

Maar goed het is met alles maar net welk artikel je leest of wel blogsite een IPv6 freak of een IPv4 freak achter de pen heeft zitten.

Als General Electrics zijn ongebruikte /8 teruggeeft kunnen we weer 2 jaar vooruit op IPv4 :P

Het blijft koffiedik kijken, maar er zijn NL ISP's (de kleinere) waarbij de adressen toch echt op zijn in 2016 dus wellicht gaat het ineens hard met DS-Lite en een optie tot de "tweakers IPv4 module" toe te voegen op je abonnement voor 2-5 euro per maand om je thuis apparatuur nog te ontsluiten.

Verwijderd

stormfly schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 09:50:
Volgens mij vroeg Apple niet voor v6 only ;-)
Lijkt me inherrent dat als je hele app IPv6 moet ondersteunen dat deze dus op v6 only kan draaien. Vandaar dat ze in hun dev omgeving ook een IPv6 only simulatie aanbieden. Dit heb ik dan uit de presentatie die Apple zelf gaf. https://developer.apple.com/videos/wwdc/2015/?id=102

• agresionpower
St00mwals schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 07:20:
[...]

Ze verwachten er dus begin 2016 iets over te kunnen zeggen.
Dat is dus nog niet het 'aanzetten' van IPv6...
Gezien ze 'beginnen' zeggen maak ik er uit op dat ze met de uitrol beginnen. En omdat ziggo al wat ipv6 heeft uitgerold zou ik het raar vinden als ze dan pas beginnen met een beslissing te nemen over ds-lite of dual stack.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Als General Electrics zijn ongebruikte /8 teruggeeft kunnen we weer 2 jaar vooruit op IPv4 :P
Ik denk eerder twee maanden...

Maar als ze er al vanaf zouden willen, gaan ze die natuurlijk niet weggéven. Een IP adres doet momenteel rond €10, en een /8 is dan M€160. Dat geef je niet zo maar weg... :P
agresionpower schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:15:
Gezien ze 'beginnen' zeggen maak ik er uit op dat ze met de uitrol beginnen. En omdat ziggo al wat ipv6 heeft uitgerold zou ik het raar vinden als ze dan pas beginnen met een beslissing te nemen over ds-lite of dual stack.
Zo lees ik het ook.

[ Voor 30% gewijzigd door Roetzen op 19-09-2015 11:21 ]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom er publieke ranges teruggevorderd zouden moeten worden van bestaande klanten.
Geld. Dan kunnen zie die adressen verhuren aan klanten die bereidt zijn om er voor te betalen. Als je en heel blokje vrij weet te maken kun je dat ook nog verkopen. Veel hostsers hebben de adressen hard nodig en willen daar fors voor betalen.

Ik verwacht dat we binnenkort een scheiding gaan krijgen in de onderkant van de internet-markt en dat de eenvoudigste abonnmeneten geen (semi)vast publiek IPv4-adres meer krijgen maar het met CGN/ds-lite moeten gaan doen. De betere abonnementen krijgen wel nog een "echt" IPv4-adres of klanten krijgen de mogelijkheid omdat bij te kopen.
Dat geeft extra segmentering zonder in de knoop te komen met netneutraliteitswetten.

Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor aparte "gamers" abonnementen met een echt IPv4-adres en een router met een lage latency ofzo.
Volgens mij vroeg Apple niet voor v6 only ;-) maar om de juiste APi's te gebruiken zodat de netwerk stack bij IOS9 afgehandeld wordt en het daar IPv4 en IPv6 ondersteund, waarmee ze de IPv6 functionaliteit een boost willen geven.
De eis is dat de app moet werken in een v6-only omgeving. De makkelijkste manier om dat te bereiken is de ingebouwde API's gebruiken maar dat hoeft niet. Als je die API's niet gebruikt dan moet je er zelf voor zorgen dat de app ook werkt in v6-only.

[ Voor 22% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19-09-2015 16:24 ]

• Snow_King
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:44:
[...]

De eis is dat de app moet werken in een v6-only omgeving. De makkelijkste manier om dat te bereiken is de ingebouwde API's gebruiken maar dat hoeft niet. Als je die API's niet gebruikt dan moet je er zelf voor zorgen dat de app ook werkt in v6-only.
Ik ben benieuwd hoe apps als Sonos dat gaan doen met hun IPv4 broadcast verkeer voor het vinden van lokale devices, net zoals Chromecast.

Sonos geeft aan weinig heil te zien in Ipv6 omdat volgens het diensten als Spotify en radio streams er altijd wel over IPv4 zullen zijn........

Ik wil het graag in actie zien en wanneer Apple dit écht door voert. Zo wil ik dan een SIP client die eindelijk op v6 werkt :)

• Sendy
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:07:
[...]

Ik ben benieuwd hoe apps als Sonos dat gaan doen met hun IPv4 broadcast verkeer voor het vinden van lokale devices, net zoals Chromecast.

Sonos geeft aan weinig heil te zien in Ipv6 omdat volgens het diensten als Spotify en radio streams er altijd wel over IPv4 zullen zijn........

Ik wil het graag in actie zien en wanneer Apple dit écht door voert. Zo wil ik dan een SIP client die eindelijk op v6 werkt :)
Broadcast is een feature van ethernet. Dat kan ook prima met ipv6.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 13:44:
Geld. Dan kunnen zie die adressen verhuren aan klanten die bereidt zijn om er voor te betalen. Als je en heel blokje vrij weet te maken kun je dat ook nog verkopen. Veel hostsers hebben de adressen hard nodig en willen daar fors voor betalen.
Er is een markt voor IPv4 adressen en dus kun je ze verkopen als je ze over hebt. Maar dan moet je alleen doen als je ze echt over hebt en je zeker weet dat je ze zelf in de toekomst niet nodig zult hebben. Ze van bestaande klanten afnemen om ze te verkopen lijkt me een slecht verdienmodel. Het levert maar een tientje per klant op. Dat tientje kun je beter bij de klant laten zitten. Je kunt dan adverteren met "bij ons houden bestaande klanten hun IPv4 adres". Daarmee voorkom je dat klanten weglopen naar een concurrent die nog wel IPv4 adressen uitdeelt.
Ik verwacht dat we binnenkort een scheiding gaan krijgen in de onderkant van de internet-markt en dat de eenvoudigste abonnementen geen (semi)vast publiek IPv4-adres meer krijgen maar het met CGN/ds-lite moeten gaan doen. De betere abonnementen krijgen wel nog een "echt" IPv4-adres of klanten krijgen de mogelijkheid omdat bij te kopen.
Dat lijkt me een reële mogelijkheid. Maar verstandige ISPs zullen dat alleen doen als ze zelf krap in de adressen komen te zitten. Ik heb geen idee hoe het staat met de grote jongens. Tot nog niet zo lang geleden riepen ze da ze nog genoeg IP adressen hadden. Maar dat hoor ik niet meer...

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Klopt, ik zou het ook niet doen voor een tientje per adres als je eigen zaak daar van afhankelijk is, maar als de prijs maar hoog genoeg wordt...

Maar ze afnemen van je eigen klanten om ze vervolgens te verhuren aan dat deel van je klanten dat er extra voor wil betalen lijkt me een prima strategie.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 18:07:
Klopt, ik zou het ook niet doen voor een tientje per adres als je eigen zaak daar van afhankelijk is, maar als de prijs maar hoog genoeg wordt...

Maar ze afnemen van je eigen klanten om ze vervolgens te verhuren aan dat deel van je klanten dat er extra voor wil betalen lijkt me een prima strategie.
Oh zeker. Als je niet genoeg hebt voor al je klanten en sommige willen ervoor betalen en andere niet, ja dan is de keus niet moeilijk.

Maar ik vraag me af in hoeverre dat voor de gevestigde ISPs van toepassing is. Als ze nu genoeg adressen voor alle klanten hebben, dan zal dat alleen veranderen als ze er veel klanten bij krijgen of als de bestaande klanten ineens veel meer adressen willen. Gezien dat de markt zo goed als verzadigd is, althans voor de vaste aansluitingen, lijkt het eerste me niet erg plausibel en het tweede is ook niet aannemelijk gezien dat men al heel goed heeft geleerd "zuinig" met IP adressen te zijn.

Alleen nieuwkomers op de markt zullen tekort aan IP adressen hebben voor al hun klanten.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

't is maar hoe je het bekijkt. Ik vind dat de IPv4-adressen al 20 jaar op. Er is een tijd geweest dat best meerdere IPv4-adressen zou willen maar bij de meeste providers kan dat niet. Mijn huidige provider biedt die optie overigens wel.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:10:
't is maar hoe je het bekijkt. Ik vind dat de IPv4-adressen al 20 jaar op. Er is een tijd geweest dat best meerdere IPv4-adressen zou willen maar bij de meeste providers kan dat niet. Mijn huidige provider biedt die optie overigens wel.
Inderdaad, je zou kunnen zeggen dat toen we middels NAT IPv4 adressen gingen delen, ze eigenlijk al op waren. En dat we toen in plaats van te gaan klooien met NAT, al meteen IPv6 hadden moeten invoeren. Maar ja, zo is het niet gegaan.

In aanvang kreeg ik van Casema bij het Motorola modem twee IP adressen. Dat riepen ze niet van de daken, maar als je achter het modem een switch zette, en er twee DHCP clients op aansloot kregen ze elk een eigen IP adres. Dat feature is verdwenen. Ja, ik had ook wel eens meerdere adressen willen hebben. Maar nu hoeft het niet meer. Ik heb nu IPv6. :)

Ik neem aan dat jouw provider er extra geld voor vraagt?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ja, XS4All, €9.50 per maand voor een /29.

• Snow_King
Sendy schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:25:
[...]

Uiteraard, maar dan moet de hardware in het netwerk het ook doen. Ik ben benieuwd hoe zoiets gaat lopen.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:48:
Ja, XS4All, €9.50 per maand voor een /29.
Een IPv6 adres is goedkoper. >:)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Roetzen schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:37:
[...]

Een IPv6 adres is goedkoper. >:)
Sterker nog, je krijgt er 65k subnets bij (bij Xs4all).

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ja ja jongens, natuurlijk heb ik die, wat denken jullie nou.. ;)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:46
Hier ook Xs4all.
Ik heb dan een lagere snelheid maar de stabiliteit en professionaliteit is een stuk beter dan bij de meeste andere providers.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:36:

Ipv4 met een beperkt aantal adressen en IPv6 die dat probleem niet heeft is een gegeven. Ik geloof niet dat bedrijven komende tientallen jaren hun software willen ontwikkelen op IPv4 en IPv6.
Ik zou eerlijk gezegd al blij zijn als software uberhaupt werd ontwikkeld voor fatsoenlijke communicatie, ongeacht de IP versie... maar in de zorg is dat voorlopig een illusie. Overigens zie ik ook de nodige issues met hardware-ondersteuning, zowel qua ipv6 features in netwerk apparatuur als voor de embedded oplossingen (wederom zorg; ben al blij als een scanner van een paar miljoen uberhaupt netjes ipv4 praat...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MORCIK
  • Laatst online: 21-11 20:13

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Verhip, dat is vandaag :P

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2pyrsw3.png

http://www.potaroo.net/tools/ipv4/

You only live once, so live to the max's

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat klopt, die stond daar in augustus ook al, maar door de 0,0003 blijft deze op vandaag staan omdat het geen 0 is. Computers zijn stomme dingen ;)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 19:26
Afrika heeft nog wel wat adressen die ze kunnen verkopen :Y)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het netblok dat we recent gekocht hebben was niet eerder gebruikt wat ik zo snel kon vinden. Het eerste blok kwam uit Rusland, maar mocht door handels embargo niet overgezet worden, beetje apart.

Afrika zal dat probleem niet zo snel hebben, maarja, geld over maken naar Nigeria heh ;)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het algoritme van Geoff Huston om de einddatum te voorspellen voldoet niet meer nu het vat bijna leeg is en nog een tijdje nadruppelt. Dat de einddatum op vandaag of morgen staat is al een maand of drie aan de gang.

Interessanter is deze: https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.html

(edit: link gecorrigeerd .htm -> .html)

Eind juni waren er nog een paar /23 beschikbaar en nog iets van 500 /24. Nu zijn er alleen nog 20 /24 beschikbaar. Dus nu zijn het echt de laatste druppels. Ik ben benieuwd wat het algoritme van Huston doet als die teller echt op nul staat. Dat duurt niet lang meer. Eind deze maand schat ik.

• Snow_King
Sendy schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:25:
[...]

Snow_King schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:18:
[...]

Uiteraard, maar dan moet de hardware in het netwerk het ook doen. Ik ben benieuwd hoe zoiets gaat lopen.
Daar moet ik mijzelf corrigeren. IPv6 ondersteund geen broadcast. Sonos zal via IPv6 en Multicast zijn lokale devices moeten detecteren.

Dat is overigens 'schoner' voor het netwerk. Via link-local zou zoiets allemaal prima kunnen!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:28:
[...]
Het algoritme van Geoff Huston om de einddatum te voorspellen voldoet niet meer nu het vat bijna leeg is en nog een tijdje nadruppelt. Dat de einddatum op vandaag of morgen staat is al een maand of drie aan de gang.
Maar vandaag, staat de eiddatum op gisteren! Dat is wel heel curieus. :)
This report generated at 21-Sep-2015 08:25 UTC.
[...]
ARIN: 20-Sep-2015 0.0003

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Er is nog een klein hoekje in de wereld waar het gisteren is... :p

• agresionpower
Roetzen schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:30:
[...]

Maar vandaag, staat de eiddatum op gisteren! Dat is wel heel curieus. :)

[...]
Dit zie ik de afgelopen paar maanden vaker gebeuren.
Maar met het tempo waarin de afgelopen week uitgedeeld is zou het deze of volgende week echt op moeten zijn.

Trouwens nog even bij ziggo webcare gecheckt wat ze precies bedoelde met "beginnen".
Ze gaan dan beginnen met de uitrol:
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/645913456403709952

[ Voor 19% gewijzigd door agresionpower op 21-09-2015 15:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:07:
[...]

[...]

Daar moet ik mijzelf corrigeren. IPv6 ondersteund geen broadcast. Sonos zal via IPv6 en Multicast zijn lokale devices moeten detecteren.

Dat is overigens 'schoner' voor het netwerk. Via link-local zou zoiets allemaal prima kunnen!
ff02::1 multicast in IPv6 is effectief toch precies hetzelfde als IPv4 broadcast?

• stormfly
  • Nu online
HI dat klopt inderdaad Wikipedia: Multicast address

Verwijderd

Helaas zal IPv6 multi-cast niet van de grond komen, dit vereist dat alle partijen in de rij (ik bedoel hops in je traceroute) dit ondersteunen en dat de aanbieder dit ook wilt.

Zou prachtig zijn bijvoorbeeld voor een WK uitzending, echter dan kan een uitzendende partij niets zien over het aantal kijkende mensen enzo. Multi-cast is wat dat betreft ontvangen, dus te annoniem voor de aanbieder.

Ook omdat het lastig is om voor multi-cast selectief diensten beschikbaar te stellen is dit (helaas) geen optie voor dingen zoals alarmeringssytemen zoals crisis.nl vanwege de onzekerheid dat het door de gehele keten werkt.

• Snow_King
Osiris schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:35:
[...]

ff02::1 multicast in IPv6 is effectief toch precies hetzelfde als IPv4 broadcast?
Klopt. Maar dan moet Sonos (in mijn voorbeeld) dat dus in hun apparatuur bouwen én in de App. Dan kan je effectief over IPv6 je devices vinden.

Dat zie ik ze dus niet snel doen en vraag mij dus af hoe ze dan langs de Apple restricties voor IPv6 support gaan komen.
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:48:
[...]

Helaas zal IPv6 multi-cast niet van de grond komen, dit vereist dat alle partijen in de rij (ik bedoel hops in je traceroute) dit ondersteunen en dat de aanbieder dit ook wilt.

Zou prachtig zijn bijvoorbeeld voor een WK uitzending, echter dan kan een uitzendende partij niets zien over het aantal kijkende mensen enzo. Multi-cast is wat dat betreft ontvangen, dus te annoniem voor de aanbieder.

Ook omdat het lastig is om voor multi-cast selectief diensten beschikbaar te stellen is dit (helaas) geen optie voor dingen zoals alarmeringssytemen zoals crisis.nl vanwege de onzekerheid dat het door de gehele keten werkt.
Helaas inderdaad :( Zou prachtig zijn, dan kostte op 4k video streamen de provider niet al te veel bandbreedte.

Ooit hoop ik dat het wél van de grond komt, maar ook ik zie het niet snel gebeuren.

• stormfly
  • Nu online
[...]

Maar de inititiele vraag is of deze groep wordt gebruikt voor het in IPv4 named "Broadcast verkeer". En dat lijkt mij wel het geval? In IPv6 zit geen BC functionaliteit dat wordt afgevangen in "een" multicast groep.

Deel je die visie?

Verwijderd

[...]

Het "anonieme" probleem kun je opvangen met multicast authenticatie. Er zijn diverse routers/switches die dit ondersteunen.

Overiges zal het tracken van kijken niet voor elke provider en/of zender belangrijk zijn. Het Japanse NTT gebruikt IPv6 multicast voor de "gewone" TV zenders. Alleen voor video-on-demand niet, maar dat lijkt me logisch.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:24:
[...]
Het "anonieme" probleem kun je opvangen met multicast authenticatie. Er zijn diverse routers/switches die dit ondersteunen.

Overiges zal het tracken van kijken niet voor elke provider en/of zender belangrijk zijn. Het Japanse NTT gebruikt IPv6 multicast voor de "gewone" TV zenders. Alleen voor video-on-demand niet, maar dat lijkt me logisch.
Ik heb werkelijk geen idee van hoe men in Japan daarover denkt. Hier in NL is het blijkbaar belangrijk want men durft zelfs nog te meten met kasjes thuis en dat te extrapoleren naar de hele bevolking om aan kijk cijfers te komen. Volgens mij heeft geenstijl daar wel eens iets over bericht over hoe belachelijk dat is en corruptie fraude gevoelig.

Verwijderd

stormfly schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:11:
[...]

Maar de inititiele vraag is of deze groep wordt gebruikt voor het in IPv4 named "Broadcast verkeer". En dat lijkt mij wel het geval? In IPv6 zit geen BC functionaliteit dat wordt afgevangen in "een" multicast groep.

Deel je die visie?
Ik heb niet alles terug gelezen, even geen tijd voor. Maar als je je afvraagt of in IPv6 device discovery mogelijk is zoals in IPv4 via broadcast dan zeg ik ja;

Wikipedia: Multicast address
Er zijn reeksen beschikbaar voor een lokale "broadcast" waarvan een aantal bekend zijn voor specifieke doeleinden. Het lijkt me dat vrijstaat dat een leverancier een adres uitkiest voor zijn apparaten en zijn software op dat multicast adres inschrijft (luistert).

Ik denk dat er tzt extra "well defined addresses" komen voor bepaalde apparaten/diensten/leveranciers. Zoals reeds bij ff0x::fb Multicast DNS is. Maar die is "reserverd" dus bijvoorbeeld in de ffx5::/16 reeks.

Als device bouwer (bv synology) zorg je dat je apparaten op ffx2::cafe inschrijven, komt er een multicast met de juist oproep dan reageer je en geef je je ULA of je UNI adres terug.

/Eventuele fouten voorbehouden vanwege te weinig tijd om alles te verrifieren.

• stormfly
  • Nu online
Hi ben benieuwd of een guru het nog kan bevestigen, want wat ik en randomnumbers schrijven bedoelen we hetzelfde maar is het ook echt zo?

• Osiris
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:45:
Hi ben benieuwd of een guru het nog kan bevestigen, want wat ik en randomnumbers schrijven bedoelen we hetzelfde maar is het ook echt zo?
Geen idee op deze specifieke vraag, maar hierboven stel je dat er géén IPv6 multicast-adres is wat de vervanger zou zijn voor IPv4 broadcast. Da's naar mijn weten onjuist. Denk maar aan al die neighbour discovery packets en dergelijke. Die worden naar mijn weten allemaal via multicast "gebroadcast". Daar zijn gewoon die algemene multicastadressen voor.

Verwijderd

Ziggo rolt IPv6 uit naar nieuwe aansluitingen op basis van de TC7200 (technicolor).

Zojuist wordt mij doorgestuurd dat ziggo melde dat "connectbox is een ander apparaat dan de TC7200".

Kijk er niet van op dat bij deze nieuwe box de huidige IPv6 uitrol weer (deels) wordt teruggedraaid vanwege nieuwe issues door niet of te weinig testen.

• St00mwals
  • Laatst online: 18-12 18:08
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:26:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee van hoe men in Japan daarover denkt. Hier in NL is het blijkbaar belangrijk want men durft zelfs nog te meten met kasjes thuis en dat te extrapoleren naar de hele bevolking om aan kijk cijfers te komen. Volgens mij heeft geenstijl daar wel eens iets over bericht over hoe belachelijk dat is en corruptie fraude gevoelig.
Off topic:
Als dit een afspiegeling van de bevolking is:
De steekproef in het kijkonderzoek bestaat uit een panel van ca. 2.750 personen in 1.250 huishoudens.
https://kijkonderzoek.nl/het-kijkonderzoek-in-vogelvlucht

On topic:
Multicast is wel een hele mooie techniek, maar door alle mits en maars zie ik het nog niet zo heel snel gebruikt worden op het internet, intern wordt zoiets natuurlijk al een stuk eenvoudiger om in te zetten.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het helpt in ieder geval dat je nu multicast niet meer helemaal kan blokkeren want dan doet je IPv6 het ook niet meer.

Verwijderd

Vanuit een pragmatisch oogpunt zie ik bij een volgend of daarna WK of OS wel iets gebeuren als een ipv6 proxy die een 4k stream van het internet naar het bedrijfsnetwerk trekt en daar een multicast doet.

Ik zag dit een paar jaar geleden al bij een aantal klanten van me die ervoor kozen om liever iedereen een oplossing te geven via het netwerk dan dat mensen zelf oplossingen (streaming / hotspots / radio's) gingen gebruiken. Want met 10+ werkplekken is het al niet leuk meer en hier ging het al om honderden werkplekken.

Liever grip op de zaak dan onbeheersbare situaties.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

agresionpower schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:27:
Trouwens nog even bij ziggo webcare gecheckt wat ze precies bedoelde met "beginnen".
Ze gaan dan beginnen met de uitrol:
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/645913456403709952
Maar ze willen dus nog niet zeggen of bestaande klanten dan ook DS-lite krijgen of dual stack.

Vanuit hun standpunt bezien begrijpelijk. Ze willen natuurlijk eerst even aanzien hoe het gaat met DS-lite voor de nieuwe klanten. Maar als dat allemaal goed gaat, zou het voor hun aantrekkelijk zijn om ook de bestaande klanten maar naar DS-lite te migreren. Want dan hoef je maar één systeem te onderhouden. De meerderheid zal het niet eens merken. Een kleine minderheid zal gaan mauwen omdat ze hun publieke IPv4 adres kwijtraken. Het wordt nog spannend hoe de afweging van de belangen uitvalt..
.

• agresionpower
Roetzen schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 00:42:
[...]

Maar ze willen dus nog niet zeggen of bestaande klanten dan ook DS-lite krijgen of dual stack.

Vanuit hun standpunt bezien begrijpelijk. Ze willen natuurlijk eerst even aanzien hoe het gaat met DS-lite voor de nieuwe klanten. Maar als dat allemaal goed gaat, zou het voor hun aantrekkelijk zijn om ook de bestaande klanten maar naar DS-lite te migreren. Want dan hoef je maar één systeem te onderhouden. De meerderheid zal het niet eens merken. Een kleine minderheid zal gaan mauwen omdat ze hun publieke IPv4 adres kwijtraken. Het wordt nog spannend hoe de afweging van de belangen uitvalt..
.
Ziggo heeft zo'n 3.1 miljoen internet klanten. Hoeveel daarvan gebruiken daarvan bijvoorbeeld playstation network dat zo ver ik weet nog geen ipv6 ondersteunt? Dat zijn potentieel duizenden klagende mensen.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

"Duizenden klanten" op een aantal van drie miljoen is maar één promille. En hoeveel van die potentieel klagende klanten zullen er daadwerkelijk afhaken? De helft? Dat lijkt me al veel. Ze kunnen dat verlies makkelijk absorberen denk ik.

• elsinga
  • Laatst online: 18-12 08:35

elsinga

=8-)

Ik draai thuis de nodige website op mijn NAS en daarvoor heb ik een IPv4 adres nodig, omdat ik ook bezoekers krijg uit delen van de wereld waar nog (lang) geen IPv6 is. DS-Lite is voor mij dus killing. Maar ik wil best volgens het piep-systeem alsnog een IPv4 krijgen, zolang ik het maar krijg.

Of ik ga over naar een zakelijke aansluiting, heb ik ook gelijk meer upload. ;) Zolang daar maar gegarandeerd een IPv4 bij zit.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• stormfly
  • Nu online
Roetzen schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 01:08:
"Duizenden klanten" op een aantal van drie miljoen is maar één promille. En hoeveel van die potentieel klagende klanten zullen er daadwerkelijk afhaken? De helft? Dat lijkt me al veel. Ze kunnen dat verlies makkelijk absorberen denk ik.
Zelf ben ik van mening dat een provider, die sowieso al een leegloop heeft qua klanten, geen systeem zal implementeren waarbij er nog een aantal klanten weggaan. Dat zal een hogere beslissingsbevoegde nooit toestaan want die wordt afgerekend op betalende klanten.

Ik denk zelfs dat als je nu DS-lite krijgt als nieuwe klant dat je met 1 belletje een ander modem kan krijgen waar wel IPv4 opzit.

Er is nog heel veel te "schrapen" en ISP's zijn schrapers, alles wat geen geld kost en wel voor klantbehoud zorgt is beter dan het omgedraaide.

Denk aan Horizonboxen of Cisco ontvangers welke een docsis modem aan boord hebben, te voorzien van nieuwe DS-lite firmware. Zover ik weet hebben die boxen toch ook een publiek adres? De vrijgekomen adressen kan je dan weer inzetten voor consumerinternet want daar is de kans groter dat men het verschil in DS en DS-lite opmerkt op een PC dan een kastje onder de tv.

Iemand die in staat is om gestript deze onderstaande prefixen op te tellen, want uiteindelijk speculeren we allemaal maar een feit is dat ze 3,1 miljoen klanten hebben (dat is Ziggo + UPC right?) Als we dat aantal nu eens afhalen van het aantal IP's wat ziggo heeft dan kunnen we een inschatting maken _/-\o_

http://bgp.he.net/AS9143#_prefixes

wat lastiger te bepalen is welke UPC prefixen nu aan Ziggo toebehoren http://bgp.he.net/AS6830#_prefixes?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:02
De laatste keer dat ik ze heb geteld (via WHOIS, netname ZIGGO-CM) was het iets van 2,4 miljoen, alleen voor oud-Ziggo. Decoders en modems tellen sowieso niet mee, die krijgen een privéadres (10/8 en zo).

• stormfly
  • Nu online
De Cisco decoder krijgt inderdaad een 10 adres. Maar een horizon box die ook als modem gebruikt kan worden toch niet?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 07:58:
[...]

Zelf ben ik van mening dat een provider, die sowieso al een leegloop heeft qua klanten, geen systeem zal implementeren waarbij er nog een aantal klanten weggaan. Dat zal een hogere beslissingsbevoegde nooit toestaan want die wordt afgerekend op betalende klanten.
Het is een mening. Maar of de top van Ziggo die mening ook deelt weet ik niet. Ik zou me toch wel kunnen voorstellen dat men een beperkt klantenverlies voor lief neemt als daar technische en organisatorische voordelen (en dus kostenbesparingen) tegenover staan.
Ik denk zelfs dat als je nu DS-lite krijgt als nieuwe klant dat je met 1 belletje een ander modem kan krijgen waar wel IPv4 opzit.
Maar dan mogelijk geen IPv6 want de dual stack modems bleken niet zo te bevallen...
elsinga schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 06:58:
Ik draai thuis de nodige website op mijn NAS en daarvoor heb ik een IPv4 adres nodig, omdat ik ook bezoekers krijg uit delen van de wereld waar nog (lang) geen IPv6 is. DS-Lite is voor mij dus killing. Maar ik wil best volgens het piep-systeem alsnog een IPv4 krijgen, zolang ik het maar krijg.
Ik zit in min of meer dezelfde situatie. Ik kan ook voorlopig nog niet zonder publiek IPv4 adres. En een piepsysteem kan ik ook wel mee leven. Als ik dan toch maar IPv6 krijg en dat lijkt me een probleem, want ze hebben nog helemaal geen goed werkende dual stack modems. Toch? En zonder native IPv6 hoef wil ik geen ander modem, want wat ik nu heb voldoet voor IPv4 en mijn he.net tunnel uitstekend.

[ Voor 31% gewijzigd door Roetzen op 22-09-2015 11:13 ]

• elsinga
  • Laatst online: 18-12 08:35

elsinga

=8-)

@Roetzen: ik draai een RT-N66U achter een bridge staande router (=bridge). Of dat modem wel of geen IPv6 aankan interesseert me niet, dat kan mijn eigen router wel. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:05:
[..]
Als ik dan toch maar IPv6 krijg en dat lijkt me een probleem, want ze hebben nog helemaal geen goed werkende dual stack modems. Toch?
Volgens mij werken de huidige Technicolor modems van Ziggo wel onder Dual Stack. Dat lijken de mensen te zijn die je nog steeds in de Ziggo grafieken over IPv6 verkeer ziet genereren. Het zijn de Ubee modellen waar problemen mee zijn.

Verwijderd

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:55:
[...]

Volgens mij werken de huidige Technicolor modems van Ziggo wel onder Dual Stack. Dat lijken de mensen te zijn die je nog steeds in de Ziggo grafieken over IPv6 verkeer ziet genereren. Het zijn de Ubee modellen waar problemen mee zijn.
Dat denk ik ook, had afgelopen week op mijn site weer diverse bezoekers van Ziggo uit Groningen, Alkmaar en nog wat andere plaatsen waar initieel IPv6 werd uitgerolt.

• MORCIK
  • Laatst online: 21-11 20:13

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Roetzen schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:28:
[...]

Interessanter is deze: https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.htm

Eind juni waren er nog een paar /23 beschikbaar en nog iets van 500 /24. Nu zijn er alleen nog 20 /24 beschikbaar. Dus nu zijn het echt de laatste druppels. Ik ben benieuwd wat het algoritme van Huston doet als die teller echt op nul staat. Dat duurt niet lang meer. Eind deze maand schat ik.
Die link werkt niet, het moet html zijn ipv htm

https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.html

Nog 15 beschikbaar :P

You only live once, so live to the max's

• agresionpower
MORCIK schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:14:
[...]

Die link werkt niet, het moet html zijn ipv htm

Nog 15 beschikbaar :P
Wat wellicht ook een interessant is, is de huidige wachtlijst bij arin voor ipv4 aanvragen waar ze momenteel niet aan kunnen voldoen: https://www.arin.net/resources/request/waiting_list.html

• stormfly
  • Nu online
Ja grappig die lijst gewoon nog even een /16 aanvragen :) waarom ook niet _/-\o_

• Osiris
  • Niet online
Sta je iig ergens hoog op de lijst :P

Verwijderd

UK meeting: https://twitter.com/Mythic_Beasts

Best wel wat nieuwe info. Helaas geen video stream.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:19
Provider hoek is denk ik ook waar de echte pijn het eerste zichtbaar is. Intern (academisch ziekenhuis) leeft het hier compleet niet, en dan zitten we op een /16 waarvan we door 'historie' (ongelukkige subnetting) het meeste niet eens gebruiken...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Interessante dingen bij de UK meeting

* Sky have enabled a million end users with #ipv6, another four and a half million to go.
* @sky are now the 15th biggest #ipv6 network worldwide and hoping for top ten until others catch them up!
* So @sky point out it's easier to turn on #IPv6 early when only a fraction of your traffic moves over. Late adopters will find the ramp steep
* Now @bt. 100 people, it mostly worked with minor bug fixes.
* 50% of @bt by April 2016, virtually 100% by December 2016 for anyone with home hub 5 or newer.
* Now @EE, #ipv6 enabled core, trialled with 20 users. Pilot of hundreds now in place.
* One #ipv6 address per phone for @EE.
* It's all secret! @virginmedia on #IPv6. Next year for consumer broadband.

Dat is tenminste informatie, daar kunnen KPN en Ziggo nog wat van leren. Hoewel de UK enorm achter liep op de rest van de wereld ziet het er nu naar uit dat ze behoorlijk snel bijtrekken.

• Snow_King
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:20:

* Sky have enabled a million end users with #ipv6, another four and a half million to go.
* @sky are now the 15th biggest #ipv6 network worldwide and hoping for top ten until others catch them up!
* So @sky point out it's easier to turn on #IPv6 early when only a fraction of your traffic moves over. Late adopters will find the ramp steep
* 50% of @bt by April 2016, virtually 100% by December 2016 for anyone with home hub 5 or newer.
* Now @EE, #ipv6 enabled core, trialled with 20 users. Pilot of hundreds now in place.

Dat is tenminste informatie, daar kunnen KPN en Ziggo nog wat van leren. Hoewel de UK enorm achter liep op de rest van de wereld ziet het er nu naar uit dat ze behoorlijk snel bijtrekken.
Wow, dat zijn mooie cijfers! Ik hoop ook dat KPN, Vodafone en T-Mobile ook snel gaan volgen op de LTE in Nederland.

Verwijderd

ZEN internet ontbreekt, gelukkig hadden die zelf onlang een aankondiging dat de hele customer base in IPv6 mode ging. Dan hebben we zo ongeveer alle grote ISP's in de UK wel genoemd. Mooie ontwikkeling.

• agresionpower

Deze ontwikkelingen lijken ook bij google zichtbaar. waar de UK onlangs nog rond de 0.75% zat zitten ze inmiddels boven de 2% http://www.google.com/int...per-country-ipv6-adoption

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik zit zelf bij BT en kan niet wachten op Native Dual Stack!

Er moet overigens wel bij gezegd worden dat het honderd mensen zijn omdat BT het niet goed kon beperken. Een beperkt aantal BT employees is tester op hun thuisaansluiting maar omdat ze het niet goed kunnen afsluiten zijn alle klanten die toevallig het circuit delen met die personeelsleden nu ook aangesloten op hun IPv6 test-opstelling. Als je je dus afvraagt waarom het er maar honderd zijn weet je het nu...

• agresionpower
Grote kans dat ARIN aan het einde van de dag geen ipv4 blokken meer heeft (en anders waarschijnlijk morgen).
Ben benieuwd of dat nog wat media aandacht gaat krijgen en wat voor effect dat gaat hebben op de uitrol van ipv6.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ja, het einde is nu echt nabij. Gisteren nog negen blokjes over, vandaag nog vier.
Dit is wat ARIN er zelf over zei, begin deze maand:
Even so, we expect the full depletion of these final remaining /24s in the coming weeks. ARIN will make a formal announcement and issue a press release when this happens.
Dus er komt in elk geval media aandacht. Veel invloed op de uitrol van IPv6 zal het niet meer hebben. ARIN was praktisch gezien drie maanden geleden al door de IPv4 adressen heen. Wat we de laatste maanden gezien hebben was het uit het vat schrapen van de laatste restjes.

• agresionpower
BT heeft nu officieel bekend gemaakt dat ze tegen eind 2016 het hele netwerk op ipv6 willen hebben draaien:
http://www.bbc.com/news/technology-34346803

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het verbeterde Happy Eyeballs systeem in iOS9 schijnt al meetbare resultaten in IPv6 op te leveren.
IPv6 and iOS 9

A key part of the iOS 9 announcement was that all iOS apps running on 9.0+ will require IPv6 support. The IPv4 address space is nearly exhausted, and switching to IPv6 is the only way to keep adding more devices to the global Internet.

iOS 9’s IPv6 requirement compliments CloudFlare’s mission to make a better Internet. We’ve been doing our part to encourage IPv6 adoption by providing free IPv6 support to all web properties on our network.

Although it’s still pretty early, we can already see an uptick in IPv6 requests due to iOS 9:
Afbeeldingslocatie: https://blog.cloudflare.com/content/images/2015/09/image_3.png
The first chart shows the number of IPv4 vs. IPv6 requests for iOS 8, while the second shows iOS 9. Even after only a few days, we’re seeing a 1.07% increase in IPv6 requests thanks to iOS 9.

https://blog.cloudflare.c...did-the-launch-really-go/
Aangezien het niet waarschijnlijk is dat mensen gelijk met de update ook van mobiele provider veranderd zijn zal het dus voornamelijk gaan om mensen die al Dual Stack mobiel internet hadden maar waar iOS toch nog regelmatig de voorkeur gaf aan IPv4 over IPv6.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-09-2015 16:49 ]

• KroontjesPen
  • Laatst online: 06:02

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

agresionpower schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:08:
Grote kans dat ARIN aan het einde van de dag geen ipv4 blokken meer heeft (en anders waarschijnlijk morgen).
Ben benieuwd of dat nog wat media aandacht gaat krijgen en wat voor effect dat gaat hebben op de uitrol van ipv6.
BINGO
Due to depletion of its IPv4 Free Pool, ARIN is no longer able to fulfill requests for IPv4 address space unless you are an organization requesting a small block of IPv4 address space to facilitate the transition to IPv6 (per NRPM 4.10) or micro-allocations for specific purposes such as the operation of exchange points (per NRPM 4.4 and 6.10 ).

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het is gebeurd. ARIN is er nu echt doorheen:

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Proost!

We gaan het nodig hebben.

• Dennis
  • Nu online
Ja, tijd voor champagne! :P.

• Snow_King
Idd, goed nieuws! Dit kon niet snel genoeg komen. Hoewel ik hier zakelijk ook last van heb moeten we gewoon door deze zure appel heen.

Ik weiger voor IPv4 te betalen en haal dan ook zo veel mogelijk IPv4 weg daar waar het kan.

Verwijderd

Ik zie net het nieuws op http://www.theregister.co...arin_ipv4_interview_ipv6/ en voel me zo'n beetje als degene die die flessen op heeft gedronken.

Zeker iets te vieren, maar nu terug naar de realiteit en dat is dat er veel te veel partijen te weinig doen aan ipv6. Niet dat het internet nu ingestort is maar dat er een grote berg werk ligt te wachten die eigenlijk al veel eerder met minder moeite verzet had kunnen worden.

Ik ben gisteravond uren bezig geweest om anderen aan het verstand te brengen waarom ik geen zaken met ze doe als ze niet met ipv6 bezig zijn.

• agresionpower

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 07:11:
Zeker iets te vieren, maar nu terug naar de realiteit en dat is dat er veel te veel partijen te weinig doen aan ipv6.
Veel te vieren valt er niet vind ik. Schokkend nieuws is het ook niet, we zagen dit al jaren aankomen. Inderdaad, het wordt nu echt tijd voor actie, maar ik zie helaas nog weinig beweging bij de grote partijen. Nederland heeft altijd de mond vol van van de voortrekkersrol die ze graag wil hebben, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht.
Ik ben gisteravond uren bezig geweest om anderen aan het verstand te brengen waarom ik geen zaken met ze doe als ze niet met ipv6 bezig zijn.
Waarom zo veel moeite doen? Het is praten tegen de muur. Gewoon zeggen dar je geen zaken doet met partijen die niets aan IPv6 doen en weg lopen. Ik koop al vijf jaar geen nieuwe netwerkspullen die geen IPv6 ondersteunen.

Het programmatje van Huston snapt het overigens nog niet helemaal. Dat zet nu de einddatum voor ARIN op 31 dec 1. ;-) http://www.potaroo.net/tools/ipv4/

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:41:
Waarom zo veel moeite doen? Het is praten tegen de muur. Gewoon zeggen dar je geen zaken doet met partijen die niets aan IPv6 doen en weg lopen. Ik koop al vijf jaar geen nieuwe netwerkspullen die geen IPv6 ondersteunen.
Op individueel vlak maakt het niet inderdaad, maar als de opmars van IPv6 je aan het hart gaat dan maakt het juist wat uit.

Zolang je bedrijven niet kenbaar maakt dat je bij ze weg gaat (of niet overweegt met ze in zee te gaan) omdat ze geen IPv6 ondersteunen kan er ook niemand intern eens het nut van IPv6 gaan aanbieden gaan bepleiten. Ik sta zelf doorgaans te springen om feedback van klanten, zelfs al vult één op de duizend een satisfaction survey in dan is dat al goud waard voor ons. Het kan een bedrijf helpen ontdekken wat ze missen (soms moeilijker dan je denkt) of helpen prioriteren. En als je merkt dat klanten in grote getale bij je weggaan omdat je een functie mist kan iets snel op een prioriteitenlijstje stijgen.

Ik ben het eens dat het geen zin heeft om in discussie te gaan. Dat gaat toch nergens heen, maar meedelen waarom je weggaat is een kleine moeite.

Ik heb zelf onlangs een reeks sites van Fasthosts naar Mythic Beasts verhuisd omdat Fasthosts geen IPv6 ondersteunt en Mythic Beasts wel. Opzeggen bij Fasthosts kan alleen telefonisch (waarschijnlijk omdat ze proberen je te behouden of op z'n minst willen weten waarom je weg gaat. Tijdens het gesprek zei ik dat ik weg ging omdat Fasthosts geen IPv6 ondersteunt en dat begrepen ze volledig, hij kon er zelf natuurlijk ook niets aan doen. Maar hopelijk dringt het wel door naar hogere niveau's binnen het bedrijf.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

O maar, natuurlijk moet je melden waarom je geen zaken (meer) met ze wil doen. Zoals ik gemeld heb, heb ik een tijdje geleden afscheid genomen van Starthosting omdat ze niks met IPv6 deden. En ik heb ze verteld waarom. Ik heb ze zelfs ruim de tijd gegeven, maar er gebeurde helemaal niks. Zelfs geen plan van aanpak. Dus heb ik toen het het moment van verlengen van de overeenkomst aanbrak, dat niet gedaan.

Maar echt in discussie gaan, doe ik ook niet meer. Dat is een gepasseerd station. Een provider of handelaar die nu, anno 2015, nog uitgelegd moet krijgen waarom ie iets met IPv6 moet doen, heeft wat mij betreft de boot gemist. Die mag van mij loempiavouwer worden. :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Roetzen schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:17:
[...]
Die mag van mij loempiavouwer worden. :)
Veel succes, is nog moeilijk genoeg (en ja, ik kan het ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1 ... 57 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.