Niet toevallig ook een DHCPv6 server in het netwerk die ook DNS servers uit geeft?ijdod schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 06:59:
Grrrr. Mijn win10 PC heeft besloten de router advertisements (met o.a. DNS) maar te negeren nu de daarin vermelde DNS server veranderd is. Workaround is handmatig de DNS op het juiste adres te zetten, maar zodra ik die weer op automatisch zet, wijst hij direct weer terug naar het oude (foute) adres. De RA pakketten bevatten de juiste info (wireshark).
Verwijderd
Ik heb een aantal omgevingen IPv6 only draaien, dat wil zeggen dat alleen de firewal, mailservers en web-proxy dualstack zijn. Omgevingen zijn opzich zelf net iets te klein voor SIIT-DC, anders was het helemaal naar de edge van het netwerk verschoven.Bigs schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:05:
[...]
Er missen nog wel wat dingen, met name op storage gebied (NFS, vSAN) en je kunt je VM's alleen PXE booten via IPv4 (al zou het met de UEFI firmware ook via IPv6 moeten kunnen, maar dat heb ik nooit geprobeerd). Persoonlijk vind ik het prima om onze clusters te managen via rfc1918 netwerken, IPv6-only is leuk maar voegt op dit moment nog niet zoveel toe.
Het heeft voor mij veel toegevoegde waarde:
- simpele firewal rules, iptables en switch ACL's
- minder objecten te monitoren
- alles direct benaderbaar (httpS en SSH en source filter) zonder VPN
- geen NAT / poortmappings. Heb diverse IPv4 reeksen kunnen terug geven aan ISP, scheelt weer centen
- replicaties tussen thuis <> datacenter <> datacenter tussen backend servers super eenvoudig.
- eenvoudig log-parsen
Ik heb omgevingen meerdere jaren dual-stack gehad, daar had ik meer werk aan dan nu IPv6 only.
Maar de genoemde storage punten zijn wel interessant, daar zal ik zeker naar gaan kijken.
Zie ook de argumenten van Facebook om IPv6 only te gaan, http://www.internetsociet...v6Congress-IPv6_LH-v2.pdf nu zijn er een aantal dingen niet van toepassing, mijn omgevingen zijn niet zo groot als die van Facebook maar je hoeft ook niet zo groot te zijn om groots te denken.
Een van de sterkste argumenten vind ik wel "Why maintain two stacks in your entire network?"
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 11:30 ]
Ik heb geen two stacks in mijn entire network; de virtuele machines zijn Dual-Stack, daar ontkomen we niet aan. Het management netwerk is alleen IPv4
Maar je hebt inderdaad wel gelijk in dat een IPv6-Only netwerk makkelijker te beheren is (as in selectief te routeren naar de buitenwereld zonder VPN's). Voor mij was het persoonlijk nog een stapje te vroeg, al denk ik dat alle hardware het wel ondersteunt (vSphere loopt bij ons over Fibre Channel, dus dat zou geen probleem zijn).
Wij voeren in principe alles dual-stack uit met IPv6 als default. Als we moeten kiezen dan nemen we IPv6 als het kan. Ik heb een handvol systemen die IPv6-only draaien maar dat is vooral als test. Als we te kort aan IPv4-adressen zouden krijgen dan zou ik er wel meer IPv6-only kunnen maken.
Mijn insteek is daarbij dat ik IPv4 en IPv6 zo min mogelijk apart behandel.
Ik heb bijvoorbeeld geen* aparte firewall-regels voor IPv4 en IPv6. Ik heb één regel die zowel door mijn IPv4- als mijn IPv6-firewall gebruikt wordt. Als ik die regels apart zou schrijven dan zouden er snel verschillen in sluipen.
* "geen regels" is een beetje kort door de bocht, er zijn wel degelijk protocol-specifieke regels maar alleen voor zaken die ook echt protocol-specifiek zijn zoals ICMP vs ICMPv6 en NAT/RFC1918. In het dagelijks beheer heb ik daar echter niet mee te maken.
Ik heb bijvoorbeeld geen* aparte firewall-regels voor IPv4 en IPv6. Ik heb één regel die zowel door mijn IPv4- als mijn IPv6-firewall gebruikt wordt. Als ik die regels apart zou schrijven dan zouden er snel verschillen in sluipen.
* "geen regels" is een beetje kort door de bocht, er zijn wel degelijk protocol-specifieke regels maar alleen voor zaken die ook echt protocol-specifiek zijn zoals ICMP vs ICMPv6 en NAT/RFC1918. In het dagelijks beheer heb ik daar echter niet mee te maken.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
[ Voor 98% gewijzigd door Dutch2007 op 10-09-2015 16:20 ]
Wacht even. Dus de helft van de Ziggo (nieuw) gebruikers krijgt Dual-Stack en de andere helft krijgt DS-Lite!?Dutch2007 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:51:
nou... ben benieuw hoe goed het gaat bij fUPC(former Ziggo dual stack....)
ze gaan DS-lite gebruiken vanaf 5-9-2015 (afgelopen weekend dus...)
fUPC maakt gebruikt van een zogenaamde AFTR-server.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Helaas behandelen onze Fortigate firewalls IPv4 en IPv6 volledig gescheiden. Beetje jammer want in ons geval (firewall opgesteld als transparent bridge) zou je prima adressen van beide types onder één policy kunnen hangen lijkt me. De laatste keer dat ik Sonicwall gebruikte was dat daar ook zo.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:36:
Wij voeren in principe alles dual-stack uit met IPv6 als default. Als we moeten kiezen dan nemen we IPv6 als het kan. Ik heb een handvol systemen die IPv6-only draaien maar dat is vooral als test. Als we te kort aan IPv4-adressen zouden krijgen dan zou ik er wel meer IPv6-only kunnen maken.
Nieuwe klanten dus? Ik ben benieuwd. Alle gamers zullen steen en been gaan klagen!Dutch2007 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:51:
nou... ben benieuw hoe goed het gaat bij fUPC(former Ziggo dual stack....)
ze gaan DS-lite gebruiken vanaf 5-9-2015 (afgelopen weekend dus...)
fUPC maakt gebruikt van een zogenaamde AFTR-server.
Nu eens zien hoe snel PS4 en Xbox One ook IPv6 gaan supporten.
Xbox One: -2 jaar.
PS4: Misschien binnen 10 jaar.
Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze DS-lite gaan gebruiken, dat is nog imho nog slechter dan 6in4 tunnel oplossingen.
Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze DS-lite gaan gebruiken, dat is nog imho nog slechter dan 6in4 tunnel oplossingen.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
.................
[ Voor 103% gewijzigd door Dutch2007 op 10-09-2015 16:20 ]
Ik zie graag een Bron en uiteindelijk ook praktijkvoorbeelden. Want dan is dit écht wel nieuwswaardig voor op de Frontpage.Dutch2007 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:00:
[...]
toch is het zo ;-)
en het is inderdaad ALLEEN voor nieuwe fUPC klanten...
fZiggo = dual-stack
En hoe zit het dan als je van fZiggo naar fUPC verhuist? Of andersom?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er nu al een dreigend IPv4 tekort is bij fUPC en dat ze de integratie van de twee IP infrastructuren (van fZiggo en fUPC) niet snel genoeg voor elkaar krijgen om dat voor te zijn. Dan zou DS-Lite een tijdelijke oplossing kunnen zijn totdat het fUPC netwerk ook over kan op Dual-Stack.
--------------------
[ Voor 128% gewijzigd door Dutch2007 op 10-09-2015 16:19 ]
Het lijkt me niet dat als er vanwege een tekort aan IPv4 adressen overgegaan wordt op DS-Lite dat dat dan tijdelijk zal zijn. Er komen immers geen nieuwe IPv4 adressen meer bij. Uiteindelijk zullen we toch met z'n alleen moeten berusten in de situatie dat niet iedereen meer een uniek IPv4 adres kan krijgen. Dus waarom zou je dan klanten die daar inmiddels aan gewend zijn dan toch weer een uniek IPv4 adres geven?
Volgens mij ondersteunt de Xbox One nu al IPv6:Nakebod schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:47:
Xbox One: -2 jaar.
PS4 is inderdaad een drama. Toen UnityMedia in Duitsland overstapte op DS-Lite regende het klachten van PS4 gebruikers dat ze ineens niet meer online konden: Online spielen bei PS4 mit IPv6 nicht möglich??Xbox One will be ‘best experienced’ with IPv6: How do you get IPv6 at home, though?
According to Microsoft, if you want to enjoy the best possible Xbox One gaming experience, you should use IPv6. The Xbox One natively supports IPv6, but finding an ISP that will give you an IPv6 connection to the internet is difficult. By using IPv6 on your Xbox One, you should have less latency when playing multiplayer games, any data that you do transmit over the internet should be safer and more private, and in general any connections made by the Xbox One — either to remote servers, or peer-to-peer — should be faster and more responsive.
http://www.extremetech.co...u-get-ipv6-at-home-though
Daar heb je op zich gelijk in. Behalve dat het misschien zou kunnen dat fZiggo nog voldoende IPv4 blokken heeft maar die nu nog niet kan uitdelen aan fUPC klanten tot de netwerken beter geïntegreerd zijn.Roetzen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:58:
Het lijkt me niet dat als er vanwege een tekort aan IPv4 adressen overgegaan wordt op DS-Lite dat dat dan tijdelijk zal zijn. Er komen immers geen nieuwe IPv4 adressen meer bij. Uiteindelijk zullen we toch met z'n alleen moeten berusten in de situatie dat niet iedereen meer een uniek IPv4 adres kan krijgen. Dus waarom zou je dan klanten die daar inmiddels aan gewend zijn dan toch weer een uniek IPv4 adres geven?
Ik zou even wachten met het suggereren voor een Frontpage artikel totdat we het in de praktijk zien gebeuren, anders brengen we iemand misschien in de problemen.Snow_King schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:30:
[...]
Ik zie graag een Bron en uiteindelijk ook praktijkvoorbeelden. Want dan is dit écht wel nieuwswaardig voor op de Frontpage.
Als ze inderdaad afgelopen weekend begonnen zijn dan zal het niet lang duren tot de eerste klachten openbaar worden op diverse fora.
Dat bedoelde ik ook meer. Dat we het zien gebeuren, want dan is dit wel goed voer voor waarom we nu écht IPv6 moeten implementeren overal.Maurits van Baerle schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:05:
[...]
Ik zou even wachten met het suggereren voor een Frontpage artikel totdat we het in de praktijk zien gebeuren, anders brengen we iemand misschien in de problemen.
Als ze inderdaad afgelopen weekend begonnen zijn dan zal het niet lang duren tot de eerste klachten openbaar worden op diverse fora.
Hence de -2 jaarMaurits van Baerle schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:00:
[...]
Volgens mij ondersteunt de Xbox One nu al IPv6:
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Ah, dat had ik inderdaad over het hoofd gezien
Verwijderd
Ziggo > DS-lite
Dan zou ziggo zich echt gigantisch in de voet schieten, we gaan het zien.
Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Het overnemen van een blok IP adressen van de ene naar de andere afdeling is geen technische, maar een puur administratieve aangelegenheid.Maurits van Baerle schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:02:
[...]
Daar heb je op zich gelijk in. Behalve dat het misschien zou kunnen dat fZiggo nog voldoende IPv4 blokken heeft maar die nu nog niet kan uitdelen aan fUPC klanten tot de netwerken beter geïntegreerd zijn.
Maar zelfs als dat de reden is, dan zou ik voor de klanten die inmiddels aan DS-Lite gewend zijn, dat niet meer terugdraaien. Op enig moment in de toekomst zul je mogelijk die terugdraaiing ook weer moeten terugdraaien en dat geflipflop is slecht voor de klantenbinding.
Waarom? Op termijn is het toch onvermijdelijk dat nieuwe klanten alleen nog een RFC1918 of RFC6598 IPv4 adres krijgen. Ziggo kan net zo goed nu meteen door de zure appel heen bijten. Zie het positief: de nieuwe klanten krijgen native IPv6Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:34:
Ziggo > DS-lite
[ Voor 23% gewijzigd door Roetzen op 09-09-2015 13:31 ]
Tja, DS-Lite is vervelend om te krijgen als klant maar voor de algemene IPv6 ontwikkeling is het juist goed inderdaad. Het zorgt voor een grotere afname van IPv6 bij online diensten die Dual-Stack aanbieden zoals Facebook, Google etc. Het zorgt ervoor dat sommige diensten gedwongen worden om IPv6 ondersteuning aan te bieden omdat anders veel mensen achter DS-Lite ze niet kunnen bereiken (PlayStation 4 bijvoorbeeld). Verder maakt het ook keihard duidelijk dat het IPv4 feestje over is...
Ik ben het in theorie eens met de stelling dat DS-Lite op termijn een betere oplossing is dan Dual-Stack,. In praktijk wringt er echter iets. De gebruikers die IPv6 wíllen zijn typisch ook de mensen die het meeste hechten aan vaste adressen. Daarmee is IPv6 voor veel early-adapters helemaal niet aantrekelijk als ze hun vaste IPv4-adres moeten opgeven.
Wat ik er van begrijp is dat voorlopig alleen nieuwe klanten DS-Lite krijgen. Bestaande klanten zullen hun IPv4 adres behouden. Voorlopig dan, want ik voorzie dat op langere termijn alleen degenen die er extra voor willen betalen nog een globaal routeerbaar IPv4 adres krijgen.Het IPv4 feestje is over Wen er maar vast aan.
Vandaag weer achter iets leuks gekomen, IIS7 ondersteund het niet als de host-header een IPv6 Adres is. Gelukkig kunnen we dit creatief oplossen met de loadbalancer.
IP Based website hosting op IIS7, forget it!
IP Based website hosting op IIS7, forget it!
Verwijderd
Ik zie zeker wel voordelen van DS-lite, ziggo kan namelijk dan hun interne netwerk naar ipv6 only omzetten. Dat is hun voordeel. Bij klanten echter moet je denken aanVerwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:34:
Ziggo > DS-lite
- problemen met gameconsoles
- mensen die geen toegang meer hebben tot thuis nas / camera
- forum ban's/ toegang vanwege iemand anders die zich misdragen heeft.
- mogelijk zoals in BE, als iemand een dreigement doet vanaf een AFTR device dan is de politie gerechtigd invallen te doen in alle mensen dit dit IP gebruiken.
- stemmen / peilingen / poll's die aangegeven dat je al gestemt hebt
Bij de uitrol van UPC in Oostenrijk en Duitsland zijn er vele klachten geweest op diverse fora en twitter over DS-lite issues, waarbij UPC zegt "het is nu zo" en mensen enorm pissed off waren en riepen dat ze niet om wijzigingen vroegen en gewoon het oude weer willen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 06:17 ]
Dat UPC in Duitsland en Oostenrijk veel klachten heeft gekregen, betekent in elk geval dat er ervaring is met DS-Lite. Daar kunnen de Nederlandse collegas van leren.
Providers moeten gewoon eerlijk en transparant zijn. Ze moeten stoppen met ronkende verkoopraatjes en in duidelijke taal uitleggen waarom de overgang naar IPv6 noodzakelijk en onvermijdelijk is en dat er in de overgangsperiode problemen te verwachten zijn.
Roepen dat je nog genoeg IPv4 adressen hebt om jaren vooruit te kunnen en dan ineens DS-Lite uitrollen omdat de IPv4 adressen op zijn, brengt de klant in onzekerheid. En uitspraken zoals deze:
Gewoon eerlijk uitleggen hoe het zit en daar waar mogelijk oplossingen bieden. Bijvoorbeeld door de klant te helpen een tunnel op te zetten zodat hij met zijn laptopje op de camping via IPv6 bij zijn camera thuis kan.
Providers moeten gewoon eerlijk en transparant zijn. Ze moeten stoppen met ronkende verkoopraatjes en in duidelijke taal uitleggen waarom de overgang naar IPv6 noodzakelijk en onvermijdelijk is en dat er in de overgangsperiode problemen te verwachten zijn.
Roepen dat je nog genoeg IPv4 adressen hebt om jaren vooruit te kunnen en dan ineens DS-Lite uitrollen omdat de IPv4 adressen op zijn, brengt de klant in onzekerheid. En uitspraken zoals deze:
die pertinent onjuist zijn, schaden het vertrouwen.Natuurlijk ondersteunt Ziggo IPv4 én IPv6.
Gewoon eerlijk uitleggen hoe het zit en daar waar mogelijk oplossingen bieden. Bijvoorbeeld door de klant te helpen een tunnel op te zetten zodat hij met zijn laptopje op de camping via IPv6 bij zijn camera thuis kan.
[ Voor 99% gewijzigd door Dutch2007 op 10-09-2015 16:57 ]
Mensen zijn over het algemeen best bereid (behoorlijk) wat ongemak te accepteren als maar duidelijk en eerlijk wordt verteld waar het voor nodig is en mensen het vertrouwen krijgen dat het daardoor in de toekomst mooier en beter wordt. De hele straat is hier al vanaf begin april op de schop. De riolering wordt vernieuwd en de hele straat krijgt een opknapbeurt. Hartstikke lastig, ik kan met mijn auto niet op de oprit komen, zelfs niet eens voor de deur. Hij staat een straat verderop. Vooral met het in- en uitpakken an de caravan was dat behoorlijk lastig. De hele dag lawaai van ronkende en stinkende machines.Toch wordt het zonder al te veel morren geaccepteerd.omdat het goed voorbereid is met voorlichting- en inspraakavonden, zodat men weet waar het toe dient allemaal, waar men aan toe is en hoe mooi het gaat worden. Sterker nog; het verhoogt de sociale cohesie in de wijk, men heeft wat om over te praten en men deelt het ongemak.
Daar kunnen de providers een voorbeeld aan nemen. Geen ronkende reclametaal, gewoon eerlijk vertellen hoe het zit en niet verhullen dat er ongemakken zullen zijn. Ja, en dat betekent investeren in de relatie met de klant. Niet moeilijk doen als een helpdeskmedewerker een half uur nodig heeft ipv 15 minuten.
Daar kunnen de providers een voorbeeld aan nemen. Geen ronkende reclametaal, gewoon eerlijk vertellen hoe het zit en niet verhullen dat er ongemakken zullen zijn. Ja, en dat betekent investeren in de relatie met de klant. Niet moeilijk doen als een helpdeskmedewerker een half uur nodig heeft ipv 15 minuten.
[ Voor 0% gewijzigd door Roetzen op 11-09-2015 09:52 . Reden: spelfout verbeterd ]
Verwijderd
Wat mij het meest stoort van Ziggo (en KPN) is dat ze er zo weinig informatie over loslaten, dat zou veel meer goodwill geven. Diverse ISP's vertellen wel wat ze doen, werken met pilot klanten en geven status updates. Ook over dingen die nog niet goed lopen.
Bij dat soort grote bedrijven krijg ik het gevoel dat ze hun doel uit het oog zijn verloren en alleen nog maar geld-machine. Het doel is geld verdienen, niet meer. Er is geen behoefte meer om je vak goed en eerlijk te doen. Alles wordt bepaald door afstandelijke aandeelhouders die alleen maar naar geld kijken.
Iedereen die ook maar een beetje passie heeft voor internet zou het leuk moeten vinden om zo'n project te doen.
Iedereen die ook maar een beetje passie heeft voor internet zou het leuk moeten vinden om zo'n project te doen.
Dichtbij 't project zal die passie er ongetwijfeld zijn, maar zodra je een niveau omhoog gaat, waar beslissingen gemaakt worden en geldstromen beheerd worden mogelijk weer minderCAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:47:
Ik ben ook héél erg benieuwd hoe het hier mee staat.Roetzen schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:21:
Is het gerucht dat UPC SD-Lite gaat invoeren of daar inmiddels mee begonnen is, al bevestigd of ontkend?
Ik heb nog nergens een bevestiging gezien.Roetzen schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:21:
Is het gerucht dat UPC SD-Lite gaat invoeren of daar inmiddels mee begonnen is, al bevestigd of ontkend?
Maar het sluit wel aan bij wat liberty global in andere landen doet, dus het zou mij niet verbazen.
Verwijderd
SD-lite 
Effin, wat leuke puntjes:
Google stats: over 8% ipv6
http://www.internetsociet...s-now-showing-over-8-ipv6
Pingdom IPv6 monitoring
http://royal.pingdom.com/...vers-and-ipv6-monitoring/
Ams-ix die nu bijna dagelijks in de 50Gbit/sec zit met dagen van 60Gbit/sec.
https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic
Diverse twitter berichten aan ziggowebcare met vragen over IPv6 beschikbaarheid
Effin, wat leuke puntjes:
Google stats: over 8% ipv6
http://www.internetsociet...s-now-showing-over-8-ipv6
Pingdom IPv6 monitoring
http://royal.pingdom.com/...vers-and-ipv6-monitoring/
Ams-ix die nu bijna dagelijks in de 50Gbit/sec zit met dagen van 60Gbit/sec.
https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic
Diverse twitter berichten aan ziggowebcare met vragen over IPv6 beschikbaarheid
Ik zag het bij Pingdom, echter jammer dat je maar 1 free check hebt, dus IPv6 of IPv4... Overigens lijkt het erop dat nieuwe gebruikers niet meer de free check krijgen, lezen jullie dat ook zo?
De IPv4 vs IPv6 grafiek van AMS-IX laat nu zelfs al sporadisch 3 pixels IPv6 zien
(Grafik is 200 pixels hoog, dus elke pixel is 0.5 procentpunt)
[ Voor 17% gewijzigd door Jerrythafast op 12-09-2015 11:10 ]
Ik heb vanochtend mijn netwerkconfig geüpdate naar hoe ik het in de eindsituatie wil hebben, maar ik loop nog wel tegen problemen aan met dhcpd (IPv6).
Ik heb mijn config file netjes volgens de online docs geconfigureerd:
Maar ik krijg toch fouten als ik dus een IPv6-adres gebruik bij 'primary'.
Iemand die weet hoe dit zit?
Ik heb mijn config file netjes volgens de online docs geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| zone x.corp.xxxx.nl {
primary fd95:XXXX:2d72:10::1;
key DDNS_UPDATE;
}
zone x.ut.xxxx.nl {
primary fd95:XXXX:2d72:11::1;
key DDNS_UPDATE;
}
zone 0.1.0.0.2.7.d.2.X.X.X.X.5.9.d.f.ip6.arpa {
primary fd95:XXXX:2d72:10::1;
key DDNS_UPDATE;
}
zone 1.1.0.0.2.7.d.2.X.X.X.X.5.9.d.f.ip6.arpa {
primary fd95:XXXX:2d72:11::1;
key DDNS_UPDATE;
} |
Maar ik krijg toch fouten als ik dus een IPv6-adres gebruik bij 'primary'.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: /etc/dhcpd6.conf line 13: expecting semicolon. Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: primary fd95: Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: ^ Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: /etc/dhcpd6.conf line 14: expecting a declaration Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: key DDNS_UPDATE; Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: ^ Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: /etc/dhcpd6.conf line 18: expecting semicolon. Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: primary fd95: Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: ^ Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: /etc/dhcpd6.conf line 19: expecting a declaration Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: key DDNS_UPDATE; Sat Sep 12 13:37:09 2015 daemon.err dhcpd: ^ .... |
Iemand die weet hoe dit zit?
[ Voor 22% gewijzigd door Dennis op 12-09-2015 13:44 ]
Verwijderd
/edit
Nope, zo even geen idee.
Misschien dat primary zoals bij de rest "master" moet zijn.
Nope, zo even geen idee.
[ Voor 201% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 16:45 ]
Nee, want als ik daar 127.0.0.1 invul gaat het goed. Het is echt de combo met IPv6 adres. Hij draait nu even met die 127.0.0.1 maar mijn Bind wordt niet bijgewerkt. Zucht.Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:24:
/edit
Nope, zo even geen idee.
Vanuit m'n juniper router (SRX) krijg ik in sommige gevallen in redirect icmp toegezonden:
Dit is op een FreeBSD bak met ipfw, het is ipv6 native. (geen tunnels oid)
Ik heb begrepen dat hij dit doet omdat 'The interface on which the packet comes into the router is the same interface on which the packet gets routed out.' Ik heb verschillende /64's op 1 interface van de router werken (zelfde vlan, zelfde poort) Correct me als ik fout zit.
Wat kan een host gaan doen als deze een icmp redirect krijgt? Is het 'schadelijk' als deze icmp berichten gedropped worden?
code:
1
2
3
| Sep 12 20:20:44 host004 kernel: ipfw: 65000 Deny ICMPv6:137.0 [fe80::7afe:3dff:fecf:9d01] [2a00:x:x:4::4] in via vlan4 Sep 12 20:20:44 host004 last message repeated 2 times Sep 12 20:22:58 host004 last message repeated 6 times |
Dit is op een FreeBSD bak met ipfw, het is ipv6 native. (geen tunnels oid)
Ik heb begrepen dat hij dit doet omdat 'The interface on which the packet comes into the router is the same interface on which the packet gets routed out.' Ik heb verschillende /64's op 1 interface van de router werken (zelfde vlan, zelfde poort) Correct me als ik fout zit.
Wat kan een host gaan doen als deze een icmp redirect krijgt? Is het 'schadelijk' als deze icmp berichten gedropped worden?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Als je een /48 toegewezen krijgt is het normaal gesproken best practice om daar lokaal een NULL router voor te maken zodat het verkeer niet tussen jouw en de ISP blijft ping-pongen. (zie BGP configs).
In 1 van de RFC's wordt hier ook expliciet op gewezen, maar of de fabrikanten dit ook daadwerkelijk doen (in laagste bieder wint materiaal) moet ik nog zien.
DHCP6 clients zouden dat eigenlijk zelf moeten doen (voor een gedelegeerde prefix), maar geen van de huidige clients raakt de routing stack aan (omdat dit via RA in de kernel gedaan zou moeten worden).
In 1 van de RFC's wordt hier ook expliciet op gewezen, maar of de fabrikanten dit ook daadwerkelijk doen (in laagste bieder wint materiaal) moet ik nog zien.
DHCP6 clients zouden dat eigenlijk zelf moeten doen (voor een gedelegeerde prefix), maar geen van de huidige clients raakt de routing stack aan (omdat dit via RA in de kernel gedaan zou moeten worden).
Verwijderd
Ik zie een ander voorbeeld wat mogelijk het een en ander verklaard.Dennis schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:20:
[...]
Nee, want als ik daar 127.0.0.1 invul gaat het goed. Het is echt de combo met IPv6 adres. Hij draait nu even met die 127.0.0.1 maar mijn Bind wordt niet bijgewerkt. Zucht.
https://lists.isc.org/pip...ers/2012-June/015565.html
http://permalink.gmane.or...hcp.isc.dhcp-server/13214
http://rpm.pbone.net/inde.../numer/5/nazwa/dhcpd.conf
Deze gebruikt primary6
Gezien de foutmelding over de semicolon na de eerste : zou het inderdaad kunnen zijn dat er een IPv4 adres wordt verwacht.
Voor de laatste foutmelding zie ook de link, include een file met de key.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 11:52 ]
Verwijderd
Gisteren bijna de hele avond tegen de 70 Gbit/sec aan op de https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic en een uitschieter naar 80Gbit/sec.
Ben benieuwd wat het deze week doet, het is nogal een data volume verschil met de afgelopen weken. Ook overdag. Het is vrijwel de hele dag een verschil van 10Gbit/sec ten opzichte van andere dagen.
Ben benieuwd wat het deze week doet, het is nogal een data volume verschil met de afgelopen weken. Ook overdag. Het is vrijwel de hele dag een verschil van 10Gbit/sec ten opzichte van andere dagen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 07:06 ]
Verwijderd
Gaat Ziggo een nieuwe box gebruiken? nieuws: Liberty Global toont Connect Box voor Ziggo en Telenet
En gewoon weer IPv6 proberen uit te rollen zonder pilot.....
Waar maak jij het laatste uit op dat het zonder pilot gaat gebeuren?Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:19:
Gaat Ziggo een nieuwe box gebruiken? nieuws: Liberty Global toont Connect Box voor Ziggo en Telenet
Verwijderd
Dat is een aanname / voorspelling. Omdat deze uitrol die inmiddels gestopt en zelfs deels terug gedraaid is ook zonder pilot was.Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:26:
[...]
Waar maak jij het laatste uit op dat het zonder pilot gaat gebeuren?
Verwijderd
Een servicedeskmedewerker die niet goed op de hoogte is, of zou het toch kloppen?
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/643710851640348672Alle nieuwe klanten krijgen vanaf vorige week een IPv6 adres, indien de hardware geschikt is.
Nou ja, het is niet ondenkbaar. IPv6 staat duidelijk nog bij één modemtype aan bij Ziggo getuige de statistieken. Als dat het modem is dat ze tegenwoordig standaard uitdelen dan hoeft het alleen een kwestie te zijn van de knop omzetten bij de rest van de centrales.Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:56:
Een servicedeskmedewerker die niet goed op de hoogte is, of zou het toch kloppen?
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/643710851640348672
Over twee weken wordt de Ziggo-verbinding bij mijn opa opgeleverd. We zullen het wel zien!
Ik heb maar een storingsmelding bij Ziggo gedaan. Op hun site staat dat Ziggo IPv4 EN IPv6 ondersteunen, maar ik mis IPv6 op mijn verbinding. Dus storing
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
He, ja. Mijn modem zegt al maanden 'WAN IPv6 adres: Unspecified". Ik begrijp niet wat ik fout doe, ik krijg het niet aan de praat hoor dat IPv6.
Die ruilen ze volgens mij al sinds jaren gratis om omdat ze ook op IPv4 niet meer toereikend zijn vanwege beperkte maximumsnelheden. Met een belletje naar de klantenservice kun je zo een nieuwe krijgen. Als 't een Ubee 321b is krijg je d'r gratis en voor niks een Unspecified IPv6 adres bij 
EDIT: Hoewel, misschien dat ze bij Ziggo wanneer ze het nieuwe modem activeren wel gelijk IPv6 voor je inschakelen. Dan kun je gelijk voor ons testen of het DS-lite is wat je dan krijgt of niet!
EDIT: Hoewel, misschien dat ze bij Ziggo wanneer ze het nieuwe modem activeren wel gelijk IPv6 voor je inschakelen. Dan kun je gelijk voor ons testen of het DS-lite is wat je dan krijgt of niet!
[ Voor 24% gewijzigd door Jerrythafast op 16-09-2015 17:47 ]
Met een TC7200 blijkbaar :Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:56:
[...]
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/643710851640348672
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/644124932490821632
Ik weet dat het Motorola modem niet geschikt is voor snelheden > 40 Mbps. Maar ik heb de laagste snelheid van 30 Mbps en meer heb ik niet nodig. Ik ben eigenlijk best tevreden met dat Motorola modem. Voornamelijk omdat het alleen maar een modem is, en [b]geen[/b[ router heeft ingebouwd. Dus kan ik naar hartelust eigen routers gebruiken.Jerrythafast schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:44:
Die ruilen ze volgens mij al sinds jaren gratis om omdat ze ook op IPv4 niet meer toereikend zijn vanwege beperkte maximumsnelheden. Met een belletje naar de klantenservice kun je zo een nieuwe krijgen. Als 't een Ubee 321b is krijg je d'r gratis en voor niks een Unspecified IPv6 adres bij
Hmmm... Dan wacht ik toch nog even, want voorlopig ben ik nog niet bereid mijn globaal routeerbaar IPv4 adres op te geven. Ik heb het nog nodig zolang nog niet heel Fidonet over is op Pv6.EDIT: Hoewel, misschien dat ze bij Ziggo wanneer ze het nieuwe modem activeren wel gelijk IPv6 voor je inschakelen. Dan kun je gelijk voor ons testen of het DS-lite is wat je dan krijgt of niet!
Daar ga je al: de laagste snelheid is 40Roetzen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:27:
Maar ik heb de laagste snelheid van 30 Mbps
Maar in dat geval zou ik zeker aan dat modem blijven vasthouden. If it ain't broke, don't fix it!en meer heb ik niet nodig. Ik ben eigenlijk best tevreden met dat Motorola modem. Voornamelijk omdat het alleen maar een modem is, en geen router heeft ingebouwd. Dus kan ik naar hartelust eigen routers gebruiken.
Reactie van ziggo:
Wat heb ik daar aan, ik heb gemeld dat het niet werkt!Beste meneer Keiichi,
Bedankt voor uw e-mail van 16 september,
IPv6 is ontwikkeld om meer ipadressen beschikbaar te maken voor websites, apparaten etc. Concreet houdt dit in, zodra websites een IPv6 IP-adres gebruiken, dat u deze kunt bereiken.
Uw modem krijgt van de Ziggo servers een IP adres toebedeeld. Dit kan een IPv4 of IPv6 adres zijn. Hier is geen keuze in omdat er op dit moment geen wezenllijk voor/nadeel is tussen beide protocollen.
Je moet dus een reden aandragen waarom het voor jou een wezenlijk voordeel zou opleveren. Het liefst iets essentieels wat op IPv4 überhaupt niet werkt. Dat zou namelijk betekenen dat Ziggo jou verhindert om iets essentieels te doen doordat ze jou geen IPv6-adres geven.
[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 16-09-2015 21:59 ]
ik maak dat er niet echt op uit. Uit 'Concreet houdt dit in, zodra websites een IPv6 IP-adres gebruiken, dat u deze kunt bereiken.' maak ik op dat als een site het heeft, ik het via dat protocol zou moeten kunnen benaderen.Jerrythafast schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:58:
Je moet dus een reden aandragen waarom het voor jou een wezenlijk voordeel zou opleveren. Het liefst iets essentieels wat op IPv4 überhaupt niet werkt. Dat zou namelijk betekenen dat Ziggo jou verhindert om iets essentieels te doen doordat ze jou geen IPv6-adres geven.
Daar zeg je wel iets, dat is inderdaad iets wat hier foutief geclaimd wordt. Het moet zijn: "Concreet houdt dit in, zodra websites alleen een IPv6-adres gebruiken, dat u deze niet kunt bereiken." Zonder zelf ook IPv6 te hebben dus.
Net iOS 9 op iPhone en iPad gezet. Na de push van IPv6 bij Apple had ik er op gehoopt dat ze v6 zouden tonen bij de WiFi info, nee dus. Nog steeds alleen het v4 adres...
Als je IPv6 DNS servers meegeeft laat 'ie die wel zien trouwens.Snow_King schreef op woensdag 16 september 2015 @ 23:50:
Net iOS 9 op iPhone en iPad gezet. Na de push van IPv6 bij Apple had ik er op gehoopt dat ze v6 zouden tonen bij de WiFi info, nee dus. Nog steeds alleen het v4 adres...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Zou dit de nieuwe "connect box" zijn? Die dingen lijken allemaal op elkaar.....stormfly schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:25:
[...]
Met een TC7200 blijkbaar :
https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/644124932490821632
nieuws: Liberty Global toont Connect Box voor Ziggo en Telenet
Of dat Ziggo het weer veranderd over een paar maanden, nieuwe issues ontdekt en IPv6 weer uitschakkelt.
Verwijderd
Voor het eerst een could VPS afgenomen, gewoon om dat mee te rommelen buitenom mijn eigen rack's/omgevingen. Natuurlijk met IPv6 in het hoofd, na 3 dagen en een aantal crashes en geen ipv6 maar weer opgezegd.
Er is nog genoeg te doen in IPv6 blijkt maar weer.
/edit < werd teveel offtopic
Er is nog genoeg te doen in IPv6 blijkt maar weer.
/edit < werd teveel offtopic
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 09:07 ]
Digital Ocean ben ik tevreden mee. Goede IPv6 ondersteuning.
Weer een nieuwe video van Facebook: YouTube: FACEBOOK: IPv6 is here and You're Hurting your Users
Wat stats:
- 10% van de gebruikers is IPv6
- In de VS is het 25%
- Op mobile is het 35% (!)
- Amerikaanse LTE providers zien al 50% IPv6 via 4G/LTE
KPN, Vodafone, T-Mobile, schaam jullie! Nog steeds geen IPv6 te bekennen op een Nederlands netwerk.
Wat stats:
- 10% van de gebruikers is IPv6
- In de VS is het 25%
- Op mobile is het 35% (!)
- Amerikaanse LTE providers zien al 50% IPv6 via 4G/LTE
KPN, Vodafone, T-Mobile, schaam jullie! Nog steeds geen IPv6 te bekennen op een Nederlands netwerk.
Verwijderd
Ik sluit me geheel aan bij hun bevindingen dat het een stuk makkelijker wordt met IPv6 onlyl en IPv4 als een service. Echter de weg daarna toe is niet makkelijk, dat zie ik wel weer bij een nieuwe VPS hoster die ik nu uitprobeer. Diverse diensten houden al rekening met ipv6 maar een hoop blijft nog weer achter.Snow_King schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:14:
Weer een nieuwe video van Facebook: YouTube: FACEBOOK: IPv6 is here and You're Hurting your Users
De datagroei op de ams-ix lijkt in iedergeval blijvend, het was dus (gelukkig) niet de windows 10 deployment.
En nog wat goed nieuws:
https://mariadb.atlassian.net/browse/MDEV-8034
[fixed]
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2015 11:42 ]
Ziggo webcare meld dat Nieuwe klanten van ziggo ds-lite krijgen: https://twitter.com/Ziggo...s/644484526673145856?s=09
And so it begins...
Vervelend voor mensen die DS-Lite krijgen maar erg interessant om van een afstandje gade te slaan. Ben benieuwd wat dit voor impact gaat hebben op Nederlands internetverkeer, dienstverlening door grote partijen voor wie het ineens iets meer noodzaak krijgt om zelf Dual Stack te gaan aanbieden, bewustwording van het opraken van IPv4 etc.
Vervelend voor mensen die DS-Lite krijgen maar erg interessant om van een afstandje gade te slaan. Ben benieuwd wat dit voor impact gaat hebben op Nederlands internetverkeer, dienstverlening door grote partijen voor wie het ineens iets meer noodzaak krijgt om zelf Dual Stack te gaan aanbieden, bewustwording van het opraken van IPv4 etc.
Nou ja, we moeten het eerst nog even zien hè? Ziggo is al eerder begonnen met de uitrol van IPv6 en dat werd weer terug gedraaid. Dus dan zeg ik maar weer: eerst zien, dan geloven.
Maar ik kijk het ook met belangstelling aan. Het gaat zeker gevolgen hebben. Ik ben ook benieuwd wat er met bestaande klanten gaat gebeuren. Krijgen die wel de optie van dual stack of moeten die ook op termijn hun IPv4 adres inleveren? We gaan het zien...
Maar ik kijk het ook met belangstelling aan. Het gaat zeker gevolgen hebben. Ik ben ook benieuwd wat er met bestaande klanten gaat gebeuren. Krijgen die wel de optie van dual stack of moeten die ook op termijn hun IPv4 adres inleveren? We gaan het zien...
DS-lite houdt dan ook in dat je IPv4 adres een adres uit de private range is? (10.0.0.0/8 etc)
Dan moet je dus een zakelijke aansluiting nemen als je een echt IPv4 wilt, bij een nieuwe aansluiting? Bummer...
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Je klanten van de publieke IPv4-adressen beroven en lekker lang aan je stapel adressen vasthouden, totdat ze goud waard zijn en dan verkopen?Roetzen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 01:16:
Ik ben ook benieuwd wat er met bestaande klanten gaat gebeuren. Krijgen die wel de optie van dual stack of moeten die ook op termijn hun IPv4 adres inleveren? We gaan het zien...
Waarschijnlijk 100.64/10, die conflicteert niet met alle bestaande prive ranges waardoor de werking gewaarborgd blijft. (Denk aan VPN's en bedrijfsnetwerken en dergelijke).Keiichi schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:18:
DS-lite houdt dan ook in dat je IPv4 adres een adres uit de private range is? (10.0.0.0/8 etc)
Praktisch gezien betekent dit ook het opsplitsen van het netwerk in meerdere nodes waar deze range in gebruik is. Voor sommige internet providers kan dit grote gevolgen hebben met betrekking tot het ombouwen van het netwerk.
Uiteindelijk ga je dan via 1 van de access nodes het internet op waarbij je 1 IP adres met meerdere klanten deelt en je (min of meer) een poort range krijgt toegewezen.
Ik moet me nog even bedenken of ik ds-lite wel of niet tof vind.
Aan de ene kant is je netwerk Native IPv6. Aan de andere kant wil ik mijn thuis verbinding via IPv4 bereiken, juist omdat de wereld nog niet over is op IPv6.
Aan de ene kant is je netwerk Native IPv6. Aan de andere kant wil ik mijn thuis verbinding via IPv4 bereiken, juist omdat de wereld nog niet over is op IPv6.
Keiichi schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:02:
Aan de andere kant wil ik mijn thuis verbinding via IPv4 bereiken, juist omdat de wereld nog niet over is op IPv6.
Ik maak veel gebruik van VPN via mijn thuisverbinding als ik op publieke wifi zit en zo lang die netwerken nog IPv4 only zijn, is het wel zo fijn om ook gewoon je thuisnetwerk via IPv4 te kunnen bereiken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dit was inderdaad het probleem, ik moest primary6 gebruiken. Het lukt nu in de basis wel, maar nog niet alles werkt zoals ik wil.Verwijderd schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:12:
Ik zie een ander voorbeeld wat mogelijk het een en ander verklaard.
https://lists.isc.org/pip...ers/2012-June/015565.html
http://permalink.gmane.or...hcp.isc.dhcp-server/13214
http://rpm.pbone.net/inde.../numer/5/nazwa/dhcpd.conf
Deze gebruikt primary6
Ik vermoed eigenlijk dat de client een IPv6 adres krijgt (van dhcpd -6). Deze stuurt een DDNS-update naar mijn Bind-server. Vervolgens krijgt de client ook een IPv4 adres (van dhcpd -4). Deze stuurt ook een DDNS-update naar Bind. Ik vermoed dat Bind vervolgens denkt dat het IPv6-adres vervallen is en vervangen door het IPv4-adres.
Ik moet nog even testen of dit inderdaad het probleem kan zijn, bijvoorbeeld door IPv4 even uit te schakelen.
Ik ook, maar het risico op een gewijzigd IP-adres heeft me ertoe aangezet dat ik vanaf mijn mobiel verbinding maak met mijn VPS-server. Daar nemen ze voorlopig niet je IPv4-adres afOrion84 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:04:
Ik maak veel gebruik van VPN via mijn thuisverbinding als ik op publieke wifi zit en zo lang die netwerken nog IPv4 only zijn, is het wel zo fijn om ook gewoon je thuisnetwerk via IPv4 te kunnen bereiken.
Ziggo webcare meld nu ook dat het nog niet bekend is wat bestaande klanten gaan krijgen https://twitter.com/Ziggo...s/644783931024408576?s=09
Ik zag gister sind en filmpje van apnic over ipv6.
Zij raden aan ipv6 als single stack te gebruiken en dan centraal ipv6 naar ipv4 te natten voor klanten die ipv4 adressen proberen te bereiken. Is dat een vorm van ds-lite of moet ik dat anders zien? YouTube: APNIC 40 - Wading through the muddy IPv6 puddle
Ik zag gister sind en filmpje van apnic over ipv6.
Zij raden aan ipv6 als single stack te gebruiken en dan centraal ipv6 naar ipv4 te natten voor klanten die ipv4 adressen proberen te bereiken. Is dat een vorm van ds-lite of moet ik dat anders zien? YouTube: APNIC 40 - Wading through the muddy IPv6 puddle
Het zou ook kunnen dat ze voor een mengvorm gaan kiezen. Mijn ISP (BT in het Verenigd Koninkrijk) is een tijd geleden begonnen met het uitrollen van CGNAT (zonder IPv6) naar bestaande klanten. Maar, je kon als klant op een site aangeven of je dat voor jouw verbinding uit wilde schakelen. Een opt-out dus.
Het zou kunnen dat Ziggo alle nieuwe klanten DS-Lite geeft maar bij klachten van een klant (mijn PS4 werkt niet meer) die individuele verbinding alsnog kunnen overzetten naar DS. Zo zou je zelfs bestaande klanten van IPv4 naar DS-Lite kunnen migreren en bij klachten overzetten op DS.
Aangezien verreweg de meeste mensen niet zullen klagen over DS-Lite (omdat ze het waarschijnlijk niet eens door hebben) kan dat voor een ISP een gigantische besparing aan benodigde IPv4 adressen opleveren.
Gaandeweg neemt het aandeel IPv4 verkeer steeds verder af en op termijn wordt dit dus vanzelf een steeds kleiner probleem voor een ISP.
Het zou kunnen dat Ziggo alle nieuwe klanten DS-Lite geeft maar bij klachten van een klant (mijn PS4 werkt niet meer) die individuele verbinding alsnog kunnen overzetten naar DS. Zo zou je zelfs bestaande klanten van IPv4 naar DS-Lite kunnen migreren en bij klachten overzetten op DS.
Aangezien verreweg de meeste mensen niet zullen klagen over DS-Lite (omdat ze het waarschijnlijk niet eens door hebben) kan dat voor een ISP een gigantische besparing aan benodigde IPv4 adressen opleveren.
Gaandeweg neemt het aandeel IPv4 verkeer steeds verder af en op termijn wordt dit dus vanzelf een steeds kleiner probleem voor een ISP.
Om op die manier wat te verdienen moet je het wel heel goed timen. Een IPv4 adres "doet" nu ongeveer €10. Die waarde zal zeker nog wat oplopen, maar "goud" waard zal het waarschijnlijk nooit worden. En zodra "iedereen" IPv6 heeft, dondert de waarde van een IPv4 adres als aan baksteen naar beneden. Daar gaat je spaarpotje...Osiris schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:42:
[...]
Je klanten van de publieke IPv4-adressen beroven en lekker lang aan je stapel adressen vasthouden, totdat ze goud waard zijn en dan verkopen?![]()
Dit vind ik eigenlijk een heel mooi systeem. Zet het plebs over op de toekomstbestendige techniek en stel iedereen zelf in staat om als ze dat nodig hebben toch nog een écht ouderwets publiek routeerbaar IPv4-adres te krijgen (en dat laatste dan wel graag zonder gemor).Maurits van Baerle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:59:
Het zou ook kunnen dat ze voor een mengvorm gaan kiezen. Mijn ISP (BT in het Verenigd Koninkrijk) is een tijd geleden begonnen met het uitrollen van CGNAT (zonder IPv6) naar bestaande klanten. Maar, je kon als klant op een site aangeven of je dat voor jouw verbinding uit wilde schakelen. Een opt-out dus.
Het lost een beetje het probleem van tegengestelde belangen op. Een ISP heeft meer voordeel van DS-Lite dan van DS omdat DS ze nog steeds een gewoon IPv4 adres kost. Ze schieten er zelf niets mee op. Een klant heeft daarentegen meer voordeel bij DS omdat ze dan ook nog een IPv4 adres hebben.Jerrythafast schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:03:
[...]
Dit vind ik eigenlijk een heel mooi systeem. Zet het plebs over op de toekomstbestendige techniek en stel iedereen zelf in staat om als ze dat nodig hebben toch nog een écht ouderwets publiek routeerbaar IPv4-adres te krijgen (en dat laatste dan wel graag zonder gemor).
Met zo'n opt-out/klacht systeem kun je beide partijen voordeel bieden.
Is het inmiddels niet eens tijd voor een frontpage artikel of een journalist die iig even bij Ziggo gaat informeren?
Dat er ISP's in NL beginnen met DS-Lite is nogal wat.
http://tweakers.net/submit/Snow_King schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:54:
Is het inmiddels niet eens tijd voor een frontpage artikel of een journalist die iig even bij Ziggo gaat informeren?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Spuit 11. Heb het allang gesubmit, gaat meestal wel een paar uurtjes overheen voordat het dan op de frontpage staat.
DS lite heeft voor de ISP nog meer voordelen dan het sparen van IPv4 adressen. En wel dat een groot deel van het netwerk IPv6 only is. Een IPv6 only netwerk is veel eenvoudiger te onderhouden dan een Dual Stack netwerk. Een voordeel dat waarschijnlijk veel zwaarder telt dan sparen van IPv4 adressen. daarvan hadden ze er immers nog genoeg, zo hebben ze jaren lang geroepen...Maurits van Baerle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:07:
[...]
Het lost een beetje het probleem van tegengestelde belangen op. Een ISP heeft meer voordeel van DS-Lite dan van DS omdat DS ze nog steeds een gewoon IPv4 adres kost. Ze schieten er zelf niets mee op. Een klant heeft daarentegen meer voordeel bij DS omdat ze dan ook nog een IPv4 adres hebben.
Met zo'n opt-out/klacht systeem kun je beide partijen voordeel bieden.
Maar dat voordeel van een simpeler IPv6 only netwerk vervalt natuurlijk weer als je om de bestaande klanten tevreden te houden naast DS-Lite ook nog eens Dual Stack moet onderhouden. Dan ben je als ISP eigenlijk nog slechter af dan wanneer je alleen Dual Stack aanbiedt.
Dus ik ben benieuwd. Ik ben er niet gerust op dat ik mijn IPv4 adres kan houden. Ik vrees dat Ziggo inmiddels zo groot is geworden dat ze het zich kunnen veroorloven klantjes als ik te laten vallen..
Verwijderd
Mooi dat je dat hebt kunnen oplossen, ik zag in de eerste thread ook diverse meldingen over vervolg problemen. Misschien dat je daartussen ook nog het een en ander vindt aan instellingen.Dennis schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:26:
[...]
Dit was inderdaad het probleem, ik moest primary6 gebruiken. Het lukt nu in de basis wel, maar nog niet alles werkt zoals ik wil.
Nu hopen dat ze wat met de submit doen, behalve negerenJerrythafast schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:10:
Spuit 11. Heb het allang gesubmit, gaat meestal wel een paar uurtjes overheen voordat het dan op de frontpage staat.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Stap je desnoods over op ziggo zakelijk, vermoed dat je daar wel wat langer een ipv4 adres kan houden.Roetzen schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:22:
[...]
Dus ik ben benieuwd. Ik ben er niet gerust op dat ik mijn IPv4 adres kan houden. Ik vrees dat Ziggo inmiddels zo groot is geworden dat ze het zich kunnen veroorloven klantjes als ik te laten vallen..
Ja, goeie tip, had ik zelf natuurlijk ook wel even kunnen bedenken. Dit vind ik er:Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:34:
Mooi dat je dat hebt kunnen oplossen, ik zag in de eerste thread ook diverse meldingen over vervolg problemen. Misschien dat je daartussen ook nog het een en ander vindt aan instellingen.
En dat vermoed ik dus ook.I still think that the v4 daemonis deleting AAAA records sometimes so I try to get the DNS updated on all requests.
Ik ga nog eens even uitgebreid debuggen met protocollen uitschakelen etc. en logging in Bind verhogen. Dit moet oplosbaar zijn lijkt me want ik neem aan dat 'iedereen' zo'n soort config heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis op 18-09-2015 13:03 ]
Ach, als ze slim zijn laten ze klanten bijbetalen. Wil je een globally routable IPv4 adres dan betaal je twee euro of zo per maand extra.DDX schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:42:
[...]
Stap je desnoods over op ziggo zakelijk, vermoed dat je daar wel wat langer een ipv4 adres kan houden.
Dat maakt ook meteen duidelijk dat het blijven ondersteunen van IPv4 geld kost...
Ik vind sommige fanatiekelingen hier zo vermakelijk (compliment), alsof er ooit een IPv6 only internet zou zijn. Als je ziet hoeveel jaar IPv6 al bestaat en wat er nu gebeurd als je thuis IPv4 uitzet, test het maar eens, dan blijft er echt bar weinig over van het hedendaagse internet.Maurits van Baerle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:05:
[...]
Ach, als ze slim zijn laten ze klanten bijbetalen. Wil je een globally routable IPv4 adres dan betaal je twee euro of zo per maand extra.
Dat maakt ook meteen duidelijk dat het blijven ondersteunen van IPv4 geld kost...
De server implementatie (dus niet client customer side) gaat zo tergend langzaam dat je daar nog vele tientallen jaren mee bezig bent, maar een IPv6 only internet gaat er nooit komen
Maar personen die nu al alles op IPv6 only doen op het lan of op hun werk lan, valt voor mij onder hobby projecten op het werk. Want als je IPv6 in je DMZ hebt draaien, via proxy, en op je eigen webservers zit je de komende 10 jaar save. Dan kunnen je clients gewoon naar buiten toe en je servers zijn benaderbaar voor IPv6 aansluitingen.
IPv6 is bedoeld voor het tekort aan publieke IPv4 adressen, niet voor een tekort aan private IPv4 adressen
Nogmaals het is geen kritiek maar het fanatisme om een IPv6 wereld te creëren in dit topic verdient respect
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 18-09-2015 13:18 ]
Tjah, daarom gebruiken we ook nog met z'n allen netbui/ipx. Er komt een moment dat een omslagpunt bereikt wordt. Als je zegt dat we nog niet zo ver zijn ben ik dat met je eens. Maar we gaan ook niet nog 100 jaar ipv4 gebruiken. Ergo, zullen we ooit dat omslagpunt bereiken, en niet heel lang daarna zal ipv4 enkel gebruikt worden voor legacy applicaties, maar zeker niet voor de gemiddelde consument.stormfly schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:15:
[...]
Ik vind sommige fanatiekelingen hier zo vermakelijk (compliment), alsof er ooit een IPv6 only internet zou zijn. Als je ziet hoeveel jaar IPv6 al bestaat en wat er nu gebeurd als je thuis IPv4 uitzet, test het maar eens, dan blijft er echt bar weinig over van het hedendaagse internet.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.