After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zo meteen maar eens kijken hoe je dat ding aansluit/configureert/registreert.
Het is blijkbaar een "Verbatim STORE N GO" (18a5:0245). Flash drive dus.Raven schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:59:
[...]
.... Waar is dat Verbatim USB stickje voor die in de 3G/4G USB poort zit?
[ Voor 49% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2015 14:46 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Inmiddels wordt het IPv4-WAN adres ook weergeven, blijkbaar had ie daar wat meer tijd voor nodig om te bepalen. Sta inmiddels ook al op de kaart
edit: Nu niet meer
Hmm, zal daar de probe-firmware op staan? Of gewoon een leuk extraatje als bedankje voor het plaatsen van de probe?
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 12-08-2015 14:57 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Van https://atlas.ripe.net/about/faq/Raven schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:54:
Hmm, zal daar de probe-firmware op staan? Of gewoon een leuk extraatje als bedankje voor het plaatsen van de probe?
Het lijkt me dat de stick dus wel nodig isWhat hardware and software do you use?
The hardware of the first and second generation probes is a Lantronix XPort Pro module with custom powering and housing built around it. The third generation probe is a modified TP-Link wireless router (model TL-MR 3020) with a small USB thumb drive in it; this probe does not support WiFi (see below). All three versions of the probe perform the same built-in measurements.
The probe is not a powerful device on its own, but it's small and attractive. The software on the device is developed by the RIPE NCC. The probes are connected to a hierarchical control and data collection service, which is also built by us.
EDIT:
Kregen jullie de probe zo toegestuurd of kreeg je eerst een e-mail? Ik heb zelf nog niets gehoord (of mijn aanvraag is goed of afgekeurd).
[ Voor 6% gewijzigd door ShadowLord op 12-08-2015 15:44 ]
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ja, had het al gevonden. Ding is inmiddels geregistreerd en aangesloten, maar hij geeft nog geen IPv6 status weer (wel IPv4).Raven schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:54:
De probe kun je na het aanmaken van een account aanmelden op https://atlas.ripe.net/register/ , daarna aansluiten en na een paar minuten zou ie (indien firmware update niet nodig is) al wat weer moeten geven op https://atlas.ripe.net/probes/*****/ waarbij ***** het probe ID is. 't ding zelf configureren lijkt niet nodig te zijn.
Inmiddels wordt het IPv4-WAN adres ook weergeven, blijkbaar had ie daar wat meer tijd voor nodig om te bepalen. Sta inmiddels ook al op de kaart
Nee ik kreeg dat ding vandaag onverwachts in de bus. Geen email gehad.ShadowLord schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:41:
Kregen jullie de probe zo toegestuurd of kreeg je eerst een e-mail? Ik heb zelf nog niets gehoord (of mijn aanvraag is goed of afgekeurd).
Hoorde toenstraks van RIPE dat daar de custom firmware op staat.
Alleen een bevestiging van de aanvraag, niet dat er daadwerkelijk een werd verstuurd.ShadowLord schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:41:
IPv6 deed het hier juist als eerst, IPv4 volgens mij nog niet helemaal 100%.Compizfox schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:14:
[...]
Ja, had het al gevonden. Ding is inmiddels geregistreerd en aangesloten, maar hij geeft nog geen IPv6 status weer (wel IPv4).
Oscar Wilde
Heb het al gevonden, was een configuratiefout in mijn router aan mijn kant. Ik heb hem in een apart netwerk gegooid, maar op mijn router stonden de router advertisements voor dat netwerk niet aan. Nu welRaven schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
IPv6 deed het hier juist als eerst, IPv4 volgens mij nog niet helemaal 100%.
Zou dat ding automatisch router sollicitations blijven sturen? Of moet ik hem daar even voor power-cyclen?
EDIT: Hij heeft hem al opgepakt
[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2015 16:36 ]
Oscar Wilde
Ook even kijken of ik hem, net als Compizfox kan isoleren van het interne netwerk.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Oscar Wilde
Dat klopt inderdaad: XS4All heeft een nieuwe FB toegezonden die met z'n default instellingen ook 'filtered' geeft bij ICMP op ipv6test.com.Snow_King schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:14:
[...]
zo ver ik weet blocked de fritzbox het standaard.
Heel irritant vind ik dat
Blijft de vraag waarom ik die problemen hier wel heb, terwijl duizenden andere XS4All abonnees er geen last van hebben. XS4All kan er verder ook weinig over zeggen. Daar heb ik dus minder aan dan gehoopt.
Eventuele tips zijn daarom nog steeds van harte welkom
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Dat "ongeveer" is de bedoeling. Zelf heb ik de exacte locatie verborgen gehouden door alleen de stad in te vullen ipv volledige adres, maar later kwam ik erachter dat ze de marker standaard een km (of 2) verderop zetten i.v.m. privacy toestanden.Jaap-Jan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:16:
Mijn RIPE- probe staat nu ook op (ongeveer) de correcte plaats op de kaart.
"Geen IPv6- ready check meer
Waarom niet?
[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 13-08-2015 23:26 ]
Oscar Wilde
[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-08-2015 00:19 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Via een IPv6 tunnel? Dat is dan weer jammer voor de RIPE openIPmap (ipv6). Met Ziggo zag je stad voor stad voorbijkomen bij de hops. Met tunnel eindig je meestal in Amsterdam op het traceerbare deel.Jaap-Jan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:16:
Die op ons kantoor is ook online! https://atlas.ripe.net/probes/24034/Jaap-Jan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:16:
Kreeg hem heel snel van ze toe gestuurd. Wellicht nog een aanvragen voor thuis achter native IPv6 van ZeelandNet.
Jaap-Jan schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:18:
Ik hostte mijn avatar zelf, dus ik kon de bewegende schildpad/ kame laten zien als iemand de avatar ophaalde met IPv6, net zoals op http://kame.net. Maar dat kan niet meer sinds tweakers.net het gebruik van externe url's voor avatars niet meer toestaat.
Oscar Wilde
Oscar Wilde
*zucht* Sommige mensen zijn ook nooit tevreden... Daarom schrijf ik MByte/Mbit altijd voluit. Als de shift dan even blijft hangen (of te vroeg los gaat) blijft het te begrijpen
Aangepast naar Mbit op de probe pagina.
Valt in de metingen van de probe trouwens goed op dat de 6RD tunnel toch een paar ms toevoegt aan de ping tijden. Hopelijk gaan ze bij On.nl/OBN/Edutel binnen afzienbare tijd over op native IPv6 (en een MTU van 1500). Maar ik verwacht dat dat nog wel eens vrij lang kan gaan duren
[ Voor 28% gewijzigd door ShadowLord op 14-08-2015 13:13 ]
Ben ik trouwens de enige waarbij "#2011 Ping to c.root-servers.net (2001:500:2::c)" 100% package loss heeft?
[ Voor 96% gewijzigd door Raven op 14-08-2015 15:12 ]
Oscar Wilde
Pinging c.root-servers.net [2001:500:2::c] with 32 bytes of data:
Reply from 2001:500:2::c: time=17ms
Reply from 2001:500:2::c: time=18ms
Ping statistics for 2001:500:2::c:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 17ms, Maximum = 18ms, Average = 17ms
Oscar Wilde
Lijkt er op dat je een IPv6 routing issue hebt naar die server. Op de 'Built-in Measurements' tab zou onder het grafiekje van de metingen voor de root server een icoontje met een bliksemschicht moeten staan. Als je daar op klikt krijg je de traceroute te zien naar de bijbehorende root server.
Als referentie is mijn IPv6 traceroute is te zien op https://atlas.ripe.net/probes/24101/traceroute/6011/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #6011 Traceroute to c.root-servers.net (2001:500:2::c) 1 0.411 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2 10.3 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 3 6.728 2001:470:0:7d::1 2001:470:0:7d::1 2001:470:0:7d::1 4 - * * * 5 - * * * 6 - * * * 7 - * * * 8 - * * * 255 - * * * |
Oscar Wilde
Hier hetzelfde, ook via een HE tunnel. Ik vermoed dat het probleem bij HE zit.Raven schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:29:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 #6011 Traceroute to c.root-servers.net (2001:500:2::c) 1 0.411 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2 10.3 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 2001:470:****:****:****:1 3 6.728 2001:470:0:7d::1 2001:470:0:7d::1 2001:470:0:7d::1 4 - * * * 5 - * * * 6 - * * * 7 - * * * 8 - * * * 255 - * * *
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
edit: HE zegt dat degene die de server beheert zich afscheid van het hele IPv6 gebeuren. Heb net maar aangegeven dat alleen HE-tunnels er last van hebben, met links naar een probe die 'm wel en een die 'm niet kan bereiken.
[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 14-08-2015 20:35 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
Super!! Dat is waar ik bij veel omgevingen nog op wachtte alvorens ze v6 only konden.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:38:
Fork / veel gebruikte vervanger van Mysql (mariadb) gaat vanaf 10.1.* ook volledig IPv6 ondersteunen. Waar eerst de mysql poort alleen IPv6 deed zal ook de replicatie (wsrep) IPv6 gaan ondersteunen.
(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x
Het excuus waar iedereen mee aan komt zetten terwijl ze dus gewoon al jaren hun kop in het zand steken.
Vooral van Github kan ik het érg slecht hebben, ook van Twitter overigens. Vooral Github echter, te triest voor woorden voor een dergelijke site.
Verwijderd
Misschien een berichtje sturen via https://github.com/contact
En zelfs de NOS begint al over IPv6
http://nos.nl/op3/artikel...ter-met-de-oplossing.html
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 10:53 ]
Ik was toendertijd bezig met de IPv6 ontwikkeling van pfSense, en ik kon dus niet gemakkelijk pull requests doen vanaf mijn IPv6 only ontwikkel firewall. Dat is stom. Ouderwets knippen, plakken en kopieren. Niet handig.
Verwijderd
Misschien dat het helpt, misschien dat het meer helpt als een hoop mensen gaan vragen.Adding IPv6 support is definitely something we want to add. I've added a note to the existing suggestion on our internal Feature Request List. I can't make any specific promises about when this will happen, but we appreciate the feedback.
Ik vrees dat het enige dat echt helpt is dat de aandeelhouders het gaan merken in de jaarstukken. Dwz als het ze klanten gaat kosten. Dus niks meer vragen, die tijd is voorbij, ze hebben hun kans gehad. Gewoon mededelen dat als ze het niet voor het eind van het jaar voor elkaar hebben, je elders zaken gaat doen.Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:35:
Misschien dat het helpt, misschien dat het meer helpt als een hoop mensen gaan vragen.
AMEN!Roetzen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:42:
[...]
Ik vrees dat het enige dat echt helpt is dat de aandeelhouders het gaan merken in de jaarstukken. Dwz als het ze klanten gaat kosten. Dus niks meer vragen, die tijd is voorbij, ze hebben hun kans gehad.
Eind van het jaar vind ik nog rijkelijk lang.Gewoon mededelen dat als ze het niet voor het eind van het jaar voor elkaar hebben, je elders zaken gaat doen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
En dan nog zullen ze het pas echt gaan merken als mensen niet meer bij github kunnen komen omdat ze een ipv6-only provider hebben. En hoeveel ipv6-only providers zijn er nu al?Roetzen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:42:
[...]
Ik vrees dat het enige dat echt helpt is dat de aandeelhouders het gaan merken in de jaarstukken. Dwz als het ze klanten gaat kosten. Dus niks meer vragen, die tijd is voorbij, ze hebben hun kans gehad. Gewoon mededelen dat als ze het niet voor het eind van het jaar voor elkaar hebben, je elders zaken gaat doen.
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Nog niet zo veel, maar het hele idee is ook dat er een transitieperiode is. Dat betekent dus dat alle huidige servers IPv6 moeten gaan ondersteunen vóórdat het zo ver is dat er IPv6-only verbindingen komen.Kees schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:13:
[...]
En dan nog zullen ze het pas echt gaan merken als mensen niet meer bij github kunnen komen omdat ze een ipv6-only provider hebben. En hoeveel ipv6-only providers zijn er nu al?
Zeggen dat "IPv6 nog niet nodig is omdat er nog weinig IPv6-only clients zijn" is dus geen argument; je zou juist IPv6 moeten implementeren vóórdat het zo ver komt, zodat niemand er last van heeft.
Dit soort redeneringen zijn de hele reden dat de transitie zo enorm lang duurt. Als we het echt hadden gewild had de hele wereld ondertussen al lang op IPv6 kunnen draaien.
[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 15-08-2015 14:54 ]
Precies! Je moet met het dak repareren ook niet wachten tot het gaat regenen. Dat moet je doen als de zon nog schijnt!Compizfox schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:30:
Zeggen dat "IPv6 nog niet nodig is omdat er nog weinig IPv6-only clients zijn" is dus geen argument; je zou juist IPv6 moeten implementeren vóórdat het zo ver komt, zodat niemand er last van heeft.
Tenzij je het hele huis wil renoveren, dan kun je mischien beter even wachten totdat je alles in 1 keer goed kan aanpakken.Roetzen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:36:
[...]
Precies! Je moet met het dak repareren ook niet wachten tot het gaat regenen. Dat moet je doen als de zon nog schijnt!
That said, hier bij tweakers is de exterieur-renovatie net klaar, nu nog het interieur
[ Voor 11% gewijzigd door Kees op 15-08-2015 16:36 ]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
...en dat is dus precies de reden waardoor dit soort 'protesten' totaal niet serieus worden genomen...Freee!! schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:19:
Eind van het jaar vind ik nog rijkelijk lang.
Heb je enig idee wat er bij komt kijken? Hoeveel randvoorwaarden er zijn? Hoeveel mensen er op vakantie zijn? Hoeveel er rond de Kerst met vakantie gaan? Hoe traag leveranciers af en toe reageren? Hoe moeilijk het soms is om van leverancier te switchen?
Het is niet zo simpel als 'gewoon even' op het knopje 'Enable IPv6' drukken
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Niemand beweert dat het simpel is.Paul schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:05:
[...]
Heb je enig idee wat er bij komt kijken? Hoeveel randvoorwaarden er zijn? Hoeveel mensen er op vakantie zijn? Hoeveel er rond de Kerst met vakantie gaan? Hoe traag leveranciers af en toe reageren? Hoe moeilijk het soms is om van leverancier te switchen?
Het is niet zo simpel als 'gewoon even' op het knopje 'Enable IPv6' drukken
Tja, dat de overgang naar IPv6 onvermijdelijk is, is al zeker tien jaar bekend. Niemand kan nog met de uitvlucht aankomen dat het niet te voorzien was. Wie nu nog pas moet beginnen is dus gewoon veel te laat en moet maar op de blaren zitten.En in grote organisaties is 3.5 maand om iets te regelen echt helemaal niets. Bij sommige bedrijven heb je dan net je useraccountNiet dat dat goed is natuurlijk, maar het is wel de aard van het beestje.
Dat strookt niet met wat Freee!! zegt mijns inziensRoetzen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:00:
Niemand beweert dat het simpel is.
Welke blaren? Want lang niet iedereen heeft er last van...Wie nu nog pas moet beginnen is dus gewoon veel te laat en moet maar op de blaren zitten.
Mijn werkgever geeft IPv6 ook geen prioriteit, en ik geef ze gelijk. Waarom? Omdat nul van onze klanten IPv6-only zijn (sterker nog, minder dan 1% heeft überhaupt IPv6), omdat nul van onze leveranciers IPv6-only zijn (sterker nog, ook daar heeft minder dan 1% überhaupt IPv6), omdat er geen enkele vraag naar is vanuit de business (die mensen weten over het algemeen niet eens wat IPv6 is...), en omdat we het meer dan druk genoeg hebben met dingen die wel klanten, leveranciers en/of de business treffen.
Let wel, ik zie zelf ook liever vandaag dan morgen dat ze IPv6 volledig geïmplementeerd hadden, en het is ook zeker niet dat het genegeerd wordt (nieuwe core? IPv6-compatibiliteit op de eisenlijst. Nieuwe load balancers? Idem. Nieuwe firewall? Yup...)., maar er zijn gewoon andere dingen belangrijker.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Ik weet niet wat voor diensten je werkgever levert, maar ik ken wat voormalige leveranciers die wel op de blaren zitten omdat als ze mij geen IPv6 diensten of op zijn minst een geloofwaardige roadmap geven, de deur wordt gewezen.Paul schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:50:
[...]
Dat strookt niet met wat Freee!! zegt mijns inziens
[...]
Welke blaren? Want lang niet iedereen heeft er last van...
Mijn werkgever geeft IPv6 ook geen prioriteit, en ik geef ze gelijk. Waarom? Omdat nul van onze klanten IPv6-only zijn (sterker nog, minder dan 1% heeft überhaupt IPv6), omdat nul van onze leveranciers IPv6-only zijn (sterker nog, ook daar heeft minder dan 1% überhaupt IPv6), omdat er geen enkele vraag naar is vanuit de business (die mensen weten over het algemeen niet eens wat IPv6 is...), en omdat we het meer dan druk genoeg hebben met dingen die wel klanten, leveranciers en/of de business treffen.
Let wel, ik zie zelf ook liever vandaag dan morgen dat ze IPv6 volledig geïmplementeerd hadden, en het is ook zeker niet dat het genegeerd wordt (nieuwe core? IPv6-compatibiliteit op de eisenlijst. Nieuwe load balancers? Idem. Nieuwe firewall? Yup...)., maar er zijn gewoon andere dingen belangrijker.
En als klant zijnde durf ik het nog wel te reduceren naar "Ik wil ipv6, als je dat niet hebt dan doei." en wat mijn redenen zijn en wat je daar van vindt komt op de 2e plaats.
Zoals ik dus eerder dit jaar met Starthosting heb gedaan. Ik heb ze zeer ruim de tijd gegeven. Ik ben meer dan twee jaar aan het zeuren geweest. Eerst vriendelijk vragend, dan met wat meer drang en uiteindelijk met een ultimatum. Maar er gebeurde maar niks en dan houdt het een keer op. Dus scheidden onze wegen.Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:15:
En als klant zijnde durf ik het nog wel te reduceren naar "Ik wil ipv6, als je dat niet hebt dan doei." en wat mijn redenen zijn en wat je daar van vindt komt op de 2e plaats.
Verwijderd
Nu ook publiek bekend gemaakt:Snow_King schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:14:
[...]
Super!! Dat is waar ik bij veel omgevingen nog op wachtte alvorens ze v6 only konden.
https://mariadb.com/kb/en/mariadb/does-mariadb-support-ipv6/
Het werkt nog niet helemaal, eerste fix zal in 10.1 zitten maar bv bij gebruik van hostnames is de fix pas voor 10.2 geplanned. 10.1 is op dit moment nog beta maar heel lang zal dat niet meer duren.
https://mariadb.atlassian.net/browse/MDEV-8034
https://mariadb.atlassian.net/browse/MDEV-6536
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 13:40 ]
En het was geen link-local, vanaf mijn laptop kon ik pingelen over IPv6 naar mijn XS4ALL lijn.
IPv6 GUA: 2a02:a443:3fe5:2::1. Is dit GUA adres ook gelijk de gateway eigenlijk? Kan mij niet herinneren dat ik die in ipconfig zag. En clients in de range 2a02:a443:3fe5:0::xxxx.
Ik krijg echter mijn backup Synology niet werkend via IPv6, automatische config krijgt bijvoorbeeld alleen een link-local adres, en handmatig krijg ik de settings niet eens gesaved. Mogelijk omdat het een Synology DS209 is die soft-modded is naar een DS211j en dat er iets stuk is
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
[ 1562.730000] eth0: IPv6 duplicate address fe80::211:32ff:fe04:fb4c detected!
[ 1562.730000] eth0: IPv6 being disabled!
Geen idee welke interface of wat dan ook dit LLA bezet houdt, in ifconfig zag ik die nergens terug. Kreeg die melding ook nadat ik IPv6 had uitgezet, en daarna weer aangezet op auto config.
"Opgelost" door Duplicate Address Detection uit te zetten: sysctl net.ipv6.conf.eth0.accept_dad=0
Hij krijgt nog steeds geen automatisch IPv6 adres, maar ik kon wel handmatige IPv6 configuratie doen.
Als gateway moest ik van de Synology webinterface een LLA gebruiken, dank voor de hint Ximon
Het 2a02 adres als gateway werd niet eens geaccepteerd door de webinterface. Op mijn eigen Synology met XS4ALL heb ik 2001:981:9D6E::1 als gateway, en daar hoef ik geen FE80::1 te gebruiken. Waar zit dat verschil in? In de implementatiemethode van KPN / wel of geen GUA?
Wat dat betreft ben ik ook maar een IPv6 noobje met interesse
Conclusie is iig wel dat mijn backup Synology nu KPN IPv6 powered is!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nu heeft openDNS ook ipv6 dns servers namelijk:
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
Weet iemand nog andere ipv6 alternatieven ?
Google's IPv6 DNS servers zijn:agresionpower schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:38:
Bij de newsberichten over de ddos op ziggo worden alternatieve dns servers gegeven. Maar deze zijn allemaal ipv4.
Nu heeft openDNS ook ipv6 dns servers namelijk:
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2
2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Het principe van de foutmelding snap ik, maar ik kan het adres dus nergens terugvinden.CyBeR schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:27:
Je hebt een duplicaat op je link-local adres. Dan is er ofwel ergens iets fout geconfigureerd of je hebt wellicht een dubbel MAC-adres.
Ook een dubbel MAC adres zie ik niet terug via ifconfig -a | grep HWaddr. Wist niet eens dat dat kon
Mijn eth0 geeft met ifconfig dus maar 1 MAC adres, en 1 link local adres. En nu DAD toegestaan is ook een geldig IPv6 adres.
Misschien kom ik er ooit nog achter wat het was.
Heb je niet stiekem ooit je Synology-MAC-adres gecloned naar iets anders? Of een 2e Synology in je netwerk?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je best wel wat issues krijgt als je 2 devices op je netwerk hebt die óók op dusdanige Neighbor Solicitation's reageert..
[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 20-08-2015 13:55 ]
Het OpenNIC project heeft ook een hoop alternatieve IPv6 DNS servers: http://wiki.opennicproject.org/Tier2agresionpower schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:38:
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Beide poorten van wat? Bedoel je dat de NAS twee NICs heeft? Dat zou geen probleem moeten vormen, want de twee NICs zullen/mogen niet hetzelfde MAC-adres hebben.databeestje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:12:
Wellicht heb je de NAS met kabels in beide poorten aangesloten, dan kan het zijn dat hij zichzelf ziet.
Wel als er intern iets van Linux bonding wordt gedaan.Compizfox schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:52:
[...]
Beide poorten van wat? Bedoel je dat de NAS twee NICs heeft? Dat zou geen probleem moeten vormen, want de twee NICs zullen/mogen niet hetzelfde MAC-adres hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 20-08-2015 17:11 ]
Maar dan zouden die 2 fysieke NIC's alsnog als één interface werken, dus geen duplicates veroorzakenSnow_King schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:56:
[...]
Wel als er intern iets van Linux bonding wordt gedaan.
Verwijderd
Mits ze qua IPv6 implementatie alles goed hebben gedaan, ik zou er niet van opkijken dat beide IF's iets doen terwijl er maar 1 dat zou moeten doen.Osiris schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:48:
[...]
Maar dan zouden die 2 fysieke NIC's alsnog als één interface werken, dus geen duplicates veroorzaken
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:16:
[...]
Mariadb is nu bijna rond, wat nu?
Github?, daar zit nu ook de yogurhtboy (facebook) te pushen dus dat krijgt ook wel wat voortgang denk ik.
Twitter daar ben ik zelf mee in discussie, maar dat is meer voor het mooi dan het zichtbare.
Hij vraagt zich hardop af wat het volgende bedrijf wordt dat moet worden gestalkt aangespoord om eens iets aan IPv6 te gaan doen.
* Azure, zou het meteen voor een heleboel internetbedrijven vrij makkelijk maken om de voorkant dual stack te maken (schijnt overigens al serieus werk van te worden gemaakt).
Verder is het natuurlijk wachten tot Google zegt sites die dual stack bereikbaar zijn een hogere waardering geven. Moet je kijken hoe hard de hosters dan rennen!
[ Voor 12% gewijzigd door Maurits van Baerle op 20-08-2015 22:59 ]
Oh, OK. Hij reageerde op Snow_King in "Het grote IPv6 topic" dus snapte er niks van.Jerrythafast schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:28:
[...]
Hij vraagt zich hardop af wat het volgende bedrijf wordt dat moet worden gestalkt aangespoord om eens iets aan IPv6 te gaan doen.
Verwijderd
Skype werd/wordt/werd lync. Dat is afgelopen 2 jaar al een paar keer veranderd. Ik denk dat ze twijfelen over de naam, zover ik weet wordt de Skype code niet IPv6 geschikt gemaakt en is de Lync code dat wel.Maurits van Baerle schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:57:
* Skype, voor veel bedrijven erg vervelend (zou nog wel lang kunnen duren).
* Azure, zou het meteen voor een heleboel internetbedrijven vrij makkelijk maken om de voorkant dual stack te maken (schijnt overigens al serieus werk van te worden gemaakt).
Verder is het natuurlijk wachten tot Google zegt sites die dual stack bereikbaar zijn een hogere waardering geven. Moet je kijken hoe hard de hosters dan rennen!
Redelijk recent is het "Skype for Business" genoemd, met IPv6.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/JJ204624.aspx
Cloud omgevingen.... lastig om daar iets gedaan te krijgen, dan loop je gelijk tegen de muur qua complexiteit. Ik denk dat ze vooral hangen op het provisionen van VM's.
Dat is een goeie, maar dan zou ik opteren voor IPv4 only iets mindere ranking te geven zodat Dual Stack en IPv6 only een lichtere voorkeur krijgen.Maurits van Baerle schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:57:
TweakersJerrythafast schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:28:
[...]
Oscar Wilde
Ze gaan het met SSL al doen, dus opzich hoop ik écht dat ze dit voor IPv6 ook gaan doen.Hipska schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:17:
[...]
Dat is een goeie, maar dan zou ik opteren voor IPv4 only iets mindere ranking te geven zodat Dual Stack en IPv6 only een lichtere voorkeur krijgen.
Zie iedereen dan ineens rennen voor IPv6.
En Twitter, Github
IPv6 is op onze zakelijke verbinding ook ineens uitgeschakeld
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Oa Geenstijl en Dumpert zijn op deze manier via IPv6 beschikbaar.Ximon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:42:
Weer wat geleerd: als je Cloudflare gebruikt krijg je er graties een IPv6 gateway bij.
Bellen toch? Direct contact opnemen met de helpdesk dat je een deel van je verbinding mist.Glashelder schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:58:
*** Ziggo
IPv6 is op onze zakelijke verbinding ook ineens uitgeschakeld
[ Voor 35% gewijzigd door Snow_King op 21-08-2015 12:06 ]
Oh? Hier wel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| wido@wido-desktop:~$ host www.nos.nl www.nos.nl is an alias for nos.nl. nos.nl has address 145.58.28.175 nos.nl has IPv6 address 2a02:458:101:28:100:28:0:af nos.nl mail is handled by 15 mx2.mail.omroep.nl. nos.nl mail is handled by 15 mx1.mail.omroep.nl. nos.nl mail is handled by 25 mx3.mail.omroep.nl. nos.nl mail is handled by 15 mx0.mail.omroep.nl. wido@wido-desktop:~$ |
Partij in kwestie is ShopCtrl
Het is een klein wonder gezien dit topic maar de helpdesk heeft het hersteld!Snow_King schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:05:
Bellen toch? Direct contact opnemen met de helpdesk dat je een deel van je verbinding mist.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
DAt lijkt aan jou te liggen:Roetzen schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:28:
Er is inderdaad een AAAA record gekoppeld aan nos.nl. En dat adres is ook pingbaar. Maar de http server antwoordt alleen op IPv4. Met Firefox in elk geval. Met IE en Chrome kan ik niet zien via welk protocol ik verbind.
curl -vvv -6 http://nos.nl/ > /dev/null
* About to connect() to nos.nl port 80 (#0)
* Trying 2a02:458:101:28:100:28:0:af...
% Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current
Dload Upload Total Spent Left Speed
0 0 0 0 0 0 0 0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 0* connected
* Connected to nos.nl (2a02:458:101:28:100:28:0:af) port 80 (#0)
> GET / HTTP/1.1
> User-Agent: curl/7.26.0
> Host: nos.nl
> Accept: */*
>
* additional stuff not fine transfer.c:1037: 0 0
* HTTP 1.1 or later with persistent connection, pipelining supported
< HTTP/1.1 200 OK
< Server: nginx/1.9.2
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
... vaag
Oscar Wilde
Verwijderd
https://content.akamai.com/PG2095-Q12015-SOTI-Report.html
Domeinnaam geeft hier via IPv6 een not found error, via IPv4 niks aan de hand. Kan iemand met webserver kennis aangeven wat daar misgaat? Heb al naar de hosting gemaild, met enige moeite, omdat een emailforwarding er voor zorgt dat mails aan het forwardende adres als spam worden gezien
Oscar Wilde
Dit kunnen ze fixen door geen twee, maar slechts 1 virtualhostdeclaratie te gebruiken. Iemand anders die al verwoord heeft wat ik bedoel:
(lichtjes aangepast door mij).Instead of
<VirtualHost ip.v4.address:80> ... </VirtualHost> <VirtualHost [ip:v6::address]:80> ... </VirtualHost>
you can do
<VirtualHost ip.v4.address:80 [ip:v6::address]:80> ... </VirtualHost>
Heb net in ieder geval mail terug gekregen: IPv6 wordt niet ondersteund en niet bekend wanneer dat gaat veranderen. Alleen heeft de server zelf dus wel IPv6 ondersteuning en een verbinding via IPv6 en valt de browser daardoor(?) niet terug op IPv4...
Oscar Wilde
Waarom hebben ze inderdaad dan wel een AAAA record?
[ Voor 20% gewijzigd door Maurits van Baerle op 25-08-2015 14:52 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
Ik heb een stukje terug gebladerd maar zie niet met zekerheid waar dit over gaat. Ging het om de nos.nl ? Ik heb daar geen ipv6 issues mee.Raven schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:12:
Bleek dat de oude server wel IPv6 had en de huidige niet, DNS entries vergeten weg te halen. Zou opgelost moeten zijn, dus nu wachten op het bijwerken van de DNS servers.
Raven in "Het grote IPv6 topic"Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:28:
[...]
Ik heb een stukje terug gebladerd maar zie niet met zekerheid waar dit over gaat. Ging het om de nos.nl ? Ik heb daar geen ipv6 issues mee.
Oscar Wilde
Verwijderd
Dat had ik gelezen, maar ik zie geen plaatje dus heb nog steeds geen idee waar het over gaat.
/Edit
Ok, het gaat dus juist over dat domein.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 15:32 ]
(De gequote afbeelding is een deel van een post uit het wtf-topic.)
edit: Jep, gaat over dat specifieke domein.
[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 25-08-2015 15:35 ]
Oscar Wilde
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd
Er missen nog wel wat dingen, met name op storage gebied (NFS, vSAN) en je kunt je VM's alleen PXE booten via IPv4 (al zou het met de UEFI firmware ook via IPv6 moeten kunnen, maar dat heb ik nooit geprobeerd). Persoonlijk vind ik het prima om onze clusters te managen via rfc1918 netwerken, IPv6-only is leuk maar voegt op dit moment nog niet zoveel toe.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:08:
Hebben er hier mensen ervaringen met ESXi 6 en IPv6 (only) ? Ik draai nu nog 5.0 waar IPv6 support nog niet echt flitsend is.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.