ICMP niet noodzakelijk, het zijn 2 urls, waarvan 1 groter is dan 1500 en een ander kleiner dan mtu size - header. De ene kan je dan succesvol ophalen, de andere niet.
Gister kwam ik ook al een artikel tegen over de bandbreedte die Microsoft gereserveerd had bij hun CDN partners. 40Tb/s
Maar als het niet noodzakelijk ICMP is, waarom werkt het onder W10 met de Windows firewall dan normaal en op W7 met ESS8 ingeschakeld niet? Dan zou je toch denken dat ESS iets te veel blokkeert en dan kom ik bij ICMPv6 uit.databeestje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:23:
ICMP niet noodzakelijk, het zijn 2 urls, waarvan 1 groter is dan 1500 en een ander kleiner dan mtu size - header. De ene kan je dan succesvol ophalen, de andere niet.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ehh, nee, ik bedoel, de test gebruikt geen icmp, het is wel degelijk noodzakelijk voor correcte werking
Als je ICMPv6 vervolgens niet blokkeert kun je ze allebei netjes ophalen omdat PMTUd dan netjes werkt.databeestje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:23:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hmm ok dus browser probeert dat request van 1500 bytes in 1x te verzenden en zou dan adhv een packet too big melding het opnieuw moeten proberen in een kleiner pakket. Slim, dan zou de test kloppen. Wel vreemd dat ik achter mijn XS4ALL Fritz!Box altijd een oranje waarschuwing krijg maar nooit MTU issues lijk te hebben. Wellicht komt het omdat de MTU door PPPoE toch al wat lager dan 1500 is (neem aan dat de FB dat gewoon netjes doorgeeft aan mijn host)?databeestje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:23:
Nee, dat geeft 'ie niet door anders dan met ICMPv6 packet too big meldingen. Die je dus niet moet filteren. Maar het probleem is dat de request meestal wel past in je max segment size, maar de respons niet.
En inderdaad meestal verlaagt PPPoE je MTU met 8 bytes.
En inderdaad meestal verlaagt PPPoE je MTU met 8 bytes.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2015 21:50 ]
Dus.... de melding van die testsite klopt? Of niet
, * Raven confused
Feit blijft dat die melding alleen optreed met ESS87's firewall aan, maar ik heb al op verschillende momenten door de instellingen gespit, maar niks gevonden 
edit: Woops, op deze pc staat nog 7, blijkbaar nog niet overal bijgewerkt
edit: Woops, op deze pc staat nog 7, blijkbaar nog niet overal bijgewerkt
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 30-07-2015 21:56 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Xs4all gebruikt als 1 van de weinigen mini jumbo frames over PPPoE, dus 1500 byte mtu schoon.
Verwijderd
https://adonis.tweakers.net/
Met een public IPv6 DNS record
/edit
En ook bij Whatsapp wordt er aan IPv6 support gewerkt
ben benieuwd. Lijkt me erg wenselijk voor veel amerikaanse gebruikers vanwege de IPv6 only uitrol met 464xlat. Native is toch altijd een stukje beter.
Met een public IPv6 DNS record
/edit
En ook bij Whatsapp wordt er aan IPv6 support gewerkt
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 09:25 ]
Het was al begonnen: irc.tweakers.net had afaik al langer IPv6 record(s)
En zo te zien heeft Kees nu de 1337 range officieel in gebruik genomen
En zo te zien heeft Kees nu de 1337 range officieel in gebruik genomen
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Net ESS 9 beta in mijn W10 VM geïnstalleerd, die geeft nu dezelfde melding op ipv6-test.com. Maar bij ESS9 kan ik wél regels vinden mbt ICMPv6 en die staan op toestaan.
Alleen daar is wat geks aan de hand. Er staat een ingeschakelde regel om ICMPv6 toe te staan, maar er staat er ook een ingeschakeld om het te blokkeren. Die blokkerende regel uitgezet, foutmelding weg.
Op de host (met ESS7) maar met de hand een regel aangemaakt dat ICMPv6 toegestaan moet worden (wist niet dat dat kon) en nu is de fout daar ook weg.
Alleen daar is wat geks aan de hand. Er staat een ingeschakelde regel om ICMPv6 toe te staan, maar er staat er ook een ingeschakeld om het te blokkeren. Die blokkerende regel uitgezet, foutmelding weg.
Op de host (met ESS7) maar met de hand een regel aangemaakt dat ICMPv6 toegestaan moet worden (wist niet dat dat kon) en nu is de fout daar ook weg.
Oscar Wilde
Misschien even een bugreportje aanmaken? Zeker als hij nog in beta is kun je daarmee veel mensen straks problemen besparen (en het gebruik van IPv6 weer een beetje helpen).Raven schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:29:
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Je kunt die optie inderdaad gebruiken, maar de Fritzbox die XS4ALL zelf als router levert ondersteunt het (nog) niet.databeestje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:58:
Xs4all gebruikt als 1 van de weinigen mini jumbo frames over PPPoE, dus 1500 byte mtu schoon.
Heb net maar even teruggemaild hoe ik het opgelost heb in ESS7 (en dat ICMPv6 type 2 eigenlijk standaard toegestaan zou moeten worden) en heb de tegenstrijdige regels in ESS9 ook maar gelijk gemeld. Hopelijk sturen ze het door naar de juiste personen.Maurits van Baerle schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:48:
[...]
Misschien even een bugreportje aanmaken? Zeker als hij nog in beta is kun je daarmee veel mensen straks problemen besparen (en het gebruik van IPv6 weer een beetje helpen).
edit: Al bedankje terug voor de informatie/terugkoppeling
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 31-07-2015 17:30 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
Traffic op de ams-ix blijft opvallend hoog, dit is volgens mij niet (meer) windows 10.
https://ams-ix.net/techni.../sflow-stats/ipv6-traffic
Vandaag maar eens gehobbyd met mijn SIXXS/HE tunneltje via de raspberry pi 2:
35Mbit Sixxs
53Mbit HE
Maar via SIXXS source je vanaf een nederlandse prefix dat is een iets fijner gevoel ivm Geo IP. Maar ik dacht ik laat even mijn MacBook IPv6 native draaien (dus geheel IPV4 uit) maar dan blijft er bar weinig over van het internet
ongeveer 95% van mijn bookmarks werkt dan niet meer.
Maar wel een leuke test, zelfs Apple die nu IPv6 gaat verplichten, en je zet IPv6 only aan is je MacBook van de buitenwereld afgesloten
als het om Apple diensten gaat.
Maar ik denk dat ik het ff dual laat draaien de latency is best aardig (zowel HE als SIXXS) dus met browsen merk ik nog geen noemenswaardige vertragingen.
35Mbit Sixxs
53Mbit HE
Maar via SIXXS source je vanaf een nederlandse prefix dat is een iets fijner gevoel ivm Geo IP. Maar ik dacht ik laat even mijn MacBook IPv6 native draaien (dus geheel IPV4 uit) maar dan blijft er bar weinig over van het internet
Maar wel een leuke test, zelfs Apple die nu IPv6 gaat verplichten, en je zet IPv6 only aan is je MacBook van de buitenwereld afgesloten
Maar ik denk dat ik het ff dual laat draaien de latency is best aardig (zowel HE als SIXXS) dus met browsen merk ik nog geen noemenswaardige vertragingen.
Zou er dan toch een internetprovider met een grotere groep aan het testen zijn?Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:28:
Traffic op de ams-ix blijft opvallend hoog, dit is volgens mij niet (meer) windows 10.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Helaas geeft NL-ix geen aparte grafiek voor IPv6, anders zou je kunnen zien of de hoeveelheid IPv6 verkeer daar nu ineens minder is geworden
(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x
Goede invalshoek, ik neig eerder naar een content provider het volume is dusdanig hoog dat je bijna niet kan aannemen dat een grote ISP ineens al zijn klanten IPv6 heeft gegeven en dan aannemende dat het volume ontstaat door wat Google, Facebook websites welke native op IPv6 draaien.Hipska schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:12:
Of een content provider?
Wat ik al zei het viel me fors tegen als je je device op IPv6 only zet wat je nog kunt op het internet ;-)
Ik ben er ook nog niet helemaal uit wat het is. Het is niet alleen de veel hogere piek die opvallend is, het is ook vooral de vorm die fiks veranderd is. Vroeger was er doorgaans een piek rond 13:00 en dan een tweede piek tussen 22:00 en 23:00.
De laatste dagen is hij vrijwel vlak. Dat lijkt me een aanwijzing dat het niet een ISP is, anders zou het verloop gedurende de dag hetzelfde patroon moeten laten zien, alleen alles een stuk hoger. Het lijkt me eerder dat er een gewone dienst (dus geen Netflix o.i.d. aangezien dat vooral 's avonds zal zijn) die ineens over IPv6 bereikbaar is.
Maar goed, misschien is het wel Windows 10 maar niet zozeer het downloaden maar eerder het gebruik ervan. Als Windows 10 een aangepast Happy Eyeballs systeem heeft en kennelijk ook de firewall heeft verbeterd m.b.t. ICMPv6 zou het doorsnee gebruik van een Windows 10 systeem ineens een hoop meer IPv6 verkeer kunnen genereren.
De laatste dagen is hij vrijwel vlak. Dat lijkt me een aanwijzing dat het niet een ISP is, anders zou het verloop gedurende de dag hetzelfde patroon moeten laten zien, alleen alles een stuk hoger. Het lijkt me eerder dat er een gewone dienst (dus geen Netflix o.i.d. aangezien dat vooral 's avonds zal zijn) die ineens over IPv6 bereikbaar is.
Maar goed, misschien is het wel Windows 10 maar niet zozeer het downloaden maar eerder het gebruik ervan. Als Windows 10 een aangepast Happy Eyeballs systeem heeft en kennelijk ook de firewall heeft verbeterd m.b.t. ICMPv6 zou het doorsnee gebruik van een Windows 10 systeem ineens een hoop meer IPv6 verkeer kunnen genereren.
Hebben ze daar een provider dan die IPv6 aanbied?
Oscar Wilde
Yup Campzone beschikt over native IPv6 (al een paar jaar). Maar ze hebben daar in totaal een 1 Gigabit lijn dus dat zal niet de enorme toename op de AMS-IX verklaren
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 03-08-2015 11:44 ]
1Gb lijkt mij wel wat weinig voor zoiets
, dat heb ik hier voor mijzelf alleen
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 03-08-2015 12:03 ]
Oscar Wilde
't Is zat, zo heel veel echt internetverkeer is er niet. Bulk downloads vinden voornamelijk binnen het subnet plaats via DC++, niemand gaat zitten torrenten ofzo
(tenzij er iets nieuws uitkomt, dan merk je het ook wel). Dingen als drivers en updates worden natuurlijk wel van het internet getrokken. Overig internetverkeer zoals browsen, emailen en online gaming produceert niet zo heel veel data.
Dit was een speedtest vanaf Campzone:

En een tentgenoot zat gisteren The Witcher III binnen te trekken op Steam met 75MB/s
. Dat geeft dus maar weer aan hoe druk de lijn daadwerkelijk bezet is.
Ook wel interessant is dat er trouwens geen NAT plaatsvindt op IPv4 - iedere client krijgt zijn eigen publieke IPv4 adres

En een tentgenoot zat gisteren The Witcher III binnen te trekken op Steam met 75MB/s
Ook wel interessant is dat er trouwens geen NAT plaatsvindt op IPv4 - iedere client krijgt zijn eigen publieke IPv4 adres
[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 03-08-2015 12:48 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat is vrij standaard voor dit soort evenementen..oisyn schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:45:
Ik ga al 15 jaar naar Campzone, en dit is pas een aantal jaar het geval
.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja, 't kan dat een specifiek evenement wat zelf niet eens garandeert überhaupt een internetverbinding te hebben daar niet aan doet maar in het algemene geval van dit soort evenementen is dat vrij standaard.
offtopic:
Wat heb jij gedaan om een roze username te krijgen?
Wat heb jij gedaan om een roze username te krijgen?
Hmm, dus meer intern verkeer dan verkeer met de buitenwereld?.oisyn schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:45:
't Is zat, zo heel veel echt internetverkeer is er niet. Bulk downloads vinden voornamelijk binnen het subnet plaats via DC++, niemand gaat zitten torrenten ofzo(tenzij er iets nieuws uitkomt, dan merk je het ook wel). Dingen als drivers en updates worden natuurlijk wel van het internet getrokken. Overig internetverkeer zoals browsen, emailen en online gaming produceert niet zo heel veel data.
Dat is niet echt druk.oisyn schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:45:
[afbeelding]
En een tentgenoot zat gisteren The Witcher III binnen te trekken op Steam met 75MB/s. Dat geeft dus maar weer aan hoe druk de lijn daadwerkelijk bezet is.
.oisyn schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:45:
Maakt dat intern netwerkverkeer (als je dat zo nog kan noemen in dit geval) niet wat lastiger en hoe krijg je dit voor elkaar met het tekort aan IPv4-adressen?
Oscar Wilde
Nee? Waarom zou dat?Raven schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:10:
[...]
Maakt dat intern netwerkverkeer (als je dat zo nog kan noemen in dit geval) niet wat lastiger
In dit geval lijken ze adressen (en dus vermoedelijk connectiviteit) van OnsBrabantNet te verkrijgen maar verder heeft RIPE een setje /16's voor dit soort tijdelijk gebruik gereserveerd. Aangezien het gebruik ervan steeds maar tijdelijk is, is 't ook niet zo moeilijk om de aanvraag ervoor goedgekeurd te krijgen.en hoe krijg je dit voor elkaar met het tekort aan IPv4-adressen?
Daarom dus dat 't vrij standaard is voor dit soort evenementen om een groot publiek v4-net te gebruiken.
Omdat je met publieke adressen zit? Dan loopt alles toch via de ISP en kun je niet zo 123 een (intern) netwerk opzetten zoals je hebt met interne adressen achter een router?
Ah, okCyBeR schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:13:
[...]
In dit geval lijken ze adressen (en dus vermoedelijk connectiviteit) van OnsBrabantNet te verkrijgen maar verder heeft RIPE een setje /16's voor dit soort tijdelijk gebruik gereserveerd. Aangezien het gebruik ervan steeds maar tijdelijk is, is 't ook niet zo moeilijk om de aanvraag ervoor goedgekeurd te krijgen.
Daarom dus dat 't vrij standaard is voor dit soort evenementen om een groot publiek v4-net te gebruiken.
Oscar Wilde
Nee? Hoe precies denk je dat op protocolniveau een "intern" IP verschilt van een "extern" IP? (Hint: niet.)Raven schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:19:
[...]
Omdat je met publieke adressen zit? Dan loopt alles toch via de ISP en kun je niet zo 123 een (intern) netwerk opzetten zoals je hebt met interne adressen achter een router?
Als die machines intern op een switch zitten, dan zal die switch dat verkeer gewoon intern houden hoor. Dat het publieke adressen zijn verandert niet ineens het gedrag op layer 2.Raven schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 13:19:
[...]
Sowieso zou het me niet verbazen als de router die dit subnet voor zijn rekening neemt gewoon op het CZ terrein staat, maar dat is in feite niet eens echt relevant voor het gedrag van intern verkeer.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Hmm, okee. Blijkbaar zijn de CCNA-lessen te lang geleden
Oscar Wilde
Tweakers
ik zou graag in mijn smokeping tooltje wat IPv6 adressen pingen dan websites waarvan je een hoge uptime mag verwachten het liefst in Nederland. Om de kwaliteit van mijn internet aansluiting te monitoren, gewoon funfactor.
Bij voorkeur ook nog een website die te pingen is op IPv4 en IPv6, ik dacht aan NPO.nl maar die pingt niet op IPv4.
Hebben jullie nog bekende sites, tweakers, nu.nl etc zijn allemaal nog niet beschikbaar op IPv6.
ik zou graag in mijn smokeping tooltje wat IPv6 adressen pingen dan websites waarvan je een hoge uptime mag verwachten het liefst in Nederland. Om de kwaliteit van mijn internet aansluiting te monitoren, gewoon funfactor.
Bij voorkeur ook nog een website die te pingen is op IPv4 en IPv6, ik dacht aan NPO.nl maar die pingt niet op IPv4.
Hebben jullie nog bekende sites, tweakers, nu.nl etc zijn allemaal nog niet beschikbaar op IPv6.
Google, YouTube, he.net , nos.nl ?
[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 04-08-2015 14:26 ]
Oscar Wilde
Anders zou je even kunnen kijken op http://ip6.nl/ Daar zijn genoeg Nederlandse sites te vinden.
Als je iets zoekt met een hoge uptime moet je even zoeken naar een bedrijf voor wie hun hele bedrijfsgang afhankelijk is van hun web presence. Een online handel, bank etc...
Ik gebruik zelf regelmatig alkmaar.nl, voornamelijk omdat ze ook DNSSEC ondersteunen en ik daar een tijdje mee aan het stoeien ben geweest. Ze zijn alleen voor uptime testen niet zo handig denk ik. Als alkmaar.nl eens een uurtje uit de lucht is bestaat de gemeente gewoon verder. Als een site als marktplaats.nl uit de lucht is ligt het hele bedrijf plat. Zo'n soort partij moet je dus vinden.
Als je iets zoekt met een hoge uptime moet je even zoeken naar een bedrijf voor wie hun hele bedrijfsgang afhankelijk is van hun web presence. Een online handel, bank etc...
Ik gebruik zelf regelmatig alkmaar.nl, voornamelijk omdat ze ook DNSSEC ondersteunen en ik daar een tijdje mee aan het stoeien ben geweest. Ze zijn alleen voor uptime testen niet zo handig denk ik. Als alkmaar.nl eens een uurtje uit de lucht is bestaat de gemeente gewoon verder. Als een site als marktplaats.nl uit de lucht is ligt het hele bedrijf plat. Zo'n soort partij moet je dus vinden.
[ Voor 42% gewijzigd door Maurits van Baerle op 04-08-2015 14:37 ]
Ja google stond er al bij maar youtube komt waarschijnlijk uit het zelfde AS nummer qua peerings dus dan heb je aan "Google of Youtube" genoeg.
HE.net is nog wel een goede, ik zie een hoop universiteiten maar die ontsluiten allemaal via SURFnet en daar komt mijn tunnel al binnen ;-) Lees: als daar iets stuk is werkt de hele ping al niet eens.
HE.net is nog wel een goede, ik zie een hoop universiteiten maar die ontsluiten allemaal via SURFnet en daar komt mijn tunnel al binnen ;-) Lees: als daar iets stuk is werkt de hele ping al niet eens.
[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 04-08-2015 14:30 ]
Met https://my.pingdom.com kan je ook je eigen netwerk pingen om uptime te meten.stormfly schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:21:
Tweakers
Zit ook meteen een mooie GUI bij.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Klopt alleen die gebruik ik al jaren ;-) maar die ondersteunen geen IPv6
Verwijderd
Wel al een verzoekje gestuurd? Iedere leverancier bij mij moet een roadmap overleggen of het reeds ondersteunen. Indien niet dan gaan we afscheid van elkaar nemen. Vele systemen die ik beheer zijn inmiddels IPv6 only, geen IPv6 ondersteuning is dus gewoon geen optie voor mij.stormfly schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:51:
Voor wat betreft het monitoren, ik zou gewoon Xs4all gebruiken.
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 16:53 ]
Heeft een van jullie een werkende native IPv6 aansluiting van Ziggo? Ik kan via mijn sixxs tunnel niet resolveer op de eerste DNS server van Ziggo.
Ik ben benieuwd of er een toegangscontrole op staat of dat de server gewoon niet werkt?
2001:b88:1002::10 ZiggoMND.v6
2001:b88:1202::10 ZiggoTB.v6
Wie kan er een dig @2001:b88:1002::10 www.tweakers.net uitvoeren?
Ik ben benieuwd of er een toegangscontrole op staat of dat de server gewoon niet werkt?
2001:b88:1002::10 ZiggoMND.v6
2001:b88:1202::10 ZiggoTB.v6
Wie kan er een dig @2001:b88:1002::10 www.tweakers.net uitvoeren?
Als je meer info wilt, kom even langs bij de tent van Pixelbar. Daar zit ik ook binnen, ik kan je alles vertellen en laten zien over het netwerk @ campzone.
Je kunt ook een Ripe Atlas Probe aanvragen (gratis). Daar kun je heel erg veel leuke dingen mee doen en ze ondersteunen ipv6. Zie https://atlas.ripe.net/stormfly schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:51:
[ Voor 3% gewijzigd door BamSlam_ op 07-08-2015 11:15 ]
Het is niet ondenkbaar dat ze je aanvraag afkeuren, zeker als je in de stad woont en bij een van de grotere providers zitBamSlam_ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:14:
Je kunt ook een Ripe Atlas Probe aanvragen (gratis). Daar kun je heel erg veel leuke dingen mee doen en ze ondersteunen ipv6. Zie https://atlas.ripe.net/
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Wat verbruikt die probe aan stroom, wordt hij warm?
Hij gebruikt een paar Watt. Hij krijgt zijn voeding via een USB poort op de router. Hij wordt net voelbaar warm. Het is maar een heel klein doosje. Voor het stroomverbruik hoef je het niet te laten.
Maar er is inderdaad een reëele kans dat je aanvraag niet gehonoreerd wordt. Ik doe al een jaar of vier. vijf mee, toen hadden ze nog niet zo veel dekking. En ze hebben meer aanvragen dan er probes uit de fabriek rollen, dus je zou nee kunnen krijgen. Vergeet niet bij je aanvraag te vermelden dat je IPv6 te bieden hebt. Dat scoort punten. ;-)
Maar er is inderdaad een reëele kans dat je aanvraag niet gehonoreerd wordt. Ik doe al een jaar of vier. vijf mee, toen hadden ze nog niet zo veel dekking. En ze hebben meer aanvragen dan er probes uit de fabriek rollen, dus je zou nee kunnen krijgen. Vergeet niet bij je aanvraag te vermelden dat je IPv6 te bieden hebt. Dat scoort punten. ;-)
Kun je ergens een kaart vinden waar de dekking op staat zodat je kan zien of in jouw regio al de nodige van die dingen actief zijn? Volgens mij jaren terug wel eens gezien.
Oscar Wilde
De kaart kan gevonden worden op https://atlas.ripe.net/results/maps/network-coverage/
Heb er net een aangevraagd (meer stats is altijd beter
), maar vermoed dat ik hem niet krijg. Er zit namelijk in ieder geval al 1 andere aansluiting op hetzelfde AN (Edutel) in Eindhoven (en de opmerking van Roetzen over IPv6 niet gezien; IPv6 heb ik wel, maar dat heb ik niet vermeld in de aanvraag
).
Heb er net een aangevraagd (meer stats is altijd beter
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ah daar was die kaart
, zie 12 van die dingen hier in de stad, geen idee hoeveel er IPv6 hebben.
Oscar Wilde
Dat klinkt best leuk zo'n probe, ik ga er denk ik ook maar één aanvragen.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ook eentje aangevraagd. Waar ik zit (Almelo) is nog geen enkele te vinden.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ehm, wat moet ik bij AS Number invullen?
Oscar Wilde
Je AS nummer. 
Kun je opvragen met
Kun je opvragen met
whois -h whois.radb.net <UW IP HIER>
[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-08-2015 14:33 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Command not found... (Windows 7)
[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 14:34 ]
Oscar Wilde
Hmm. Maar ik heb geen native IPv6, maar over een tunnel van SixXS. Ik heb dus twee verschillende AS-nummers, één van m'n IPv4 via m'n ISP en één van m'n IPv6 via m'n SixXS POP. Welke moet ik invullen?Jaap-Jan schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:33:
Je AS nummer.
Kun je opvragen metwhois -h whois.radb.net <UW IP HIER>
Hier ook een tunnel, maar dan van HE.
Oscar Wilde
https://asn.cymru.com/.
Ik heb het AS- nummer van mijn ISP's IPv4- verbinding ingevuld. Ik zie dat sommige IPv4 en sommige IPv4 & IPv6 AS- nummers hebben. Ik neem aan dat ik achteraf het AS- nummer van de SiXXS- verbinding wel kan toevoegen.
Ik heb het AS- nummer van mijn ISP's IPv4- verbinding ingevuld. Ik zie dat sommige IPv4 en sommige IPv4 & IPv6 AS- nummers hebben. Ik neem aan dat ik achteraf het AS- nummer van de SiXXS- verbinding wel kan toevoegen.
Die site gaat bij de bookmarks. Anders had ik maar mijn Ubuntu Server VM aan moeten slingeren 
"Thank you for applying for a RIPE Atlas probe!"
Heb beide AS-nummers bij de notes vermeld, die van IPv4 in het daarvoor bedoelde veld.
"Thank you for applying for a RIPE Atlas probe!"
Heb beide AS-nummers bij de notes vermeld, die van IPv4 in het daarvoor bedoelde veld.
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 14:44 ]
Oscar Wilde
Klik op het groene icoontje, dan krijg je een venstertje met wat gegevens. Als je vervolgens op het probe nummer klikt, krijg je een heel overzicht van de status van de probe. By "system tags" kun je zien of hij IPv6 doet.Raven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:20:
Ah daar was die kaart, zie 12 van die dingen hier in de stad, geen idee hoeveel er IPv6 hebben.
Hmm, zie er wel een paar met IPv6, met gek genoeg hetzelfde ASnr als IPv4. Zullen dan Xs4all klanten zijn denk ik?
Overigens staat IPv6 al in de tekstballon, hoef dus niet op het probenr te klikken.
[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 15:39 ]
Oscar Wilde
Bij die van mij zijn er twee verschillende ASNs aangeven. Probe #172927 in Driebergen Noord. Dit is overigens niet mijn eerste probe. Mijn eerste probe had een nummer in de 2000 reeks. Die ging na een paar jaar kapot, ik moest hem terug sturen en toen heb ik een nieuwe gekregen. Nu met een 5 vijfcijferig nummer dus.
Verwijderd
Ik geef jullie weinig kans, RIPE wilt zoveel mogelijk verschillende AS'ses dus als je bij een bekende NL provider zit dan zijn ze al "ruim" gedekt. Mijn UPC aanvraag werd ook afgewezen en dan heb je een soort van geluk omdat ze niet noodzakelijkerwijs reageren op de aanvraag.
Tevens zetten ze nu vooral in op zuid amerika en afrika en het oosten. Daar zijn ze qua probes ondervertegenwoordigd.
Maar anderzijds, als je het niet probeerd dan heb je zowieso niets.
Tevens zetten ze nu vooral in op zuid amerika en afrika en het oosten. Daar zijn ze qua probes ondervertegenwoordigd.
Maar anderzijds, als je het niet probeerd dan heb je zowieso niets.
Valt Tweak met zijn goedkope Gb-lijntjes onder bekend?
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 17:09 ]
Oscar Wilde
Geen idee maar gebruik je IP adres eens om erachter te komen wat het ASN van tweak is. Hurricaine Electric heeft daar een mooie webtool voor. Ik gok dat je op AS25596 uit gaat komen.Raven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:09:
Valt Tweak met zijn goedkope Gb-lijntjes onder bekend?
ASN invullen op de network coverage site van atlas en je ziet meteen hoeveel probes er al actief zijn.
25596 inderdaad en 6939 voor HE.
25596 laat er 1 hier in de stad zien (11 in heel NL), dichtstbijzijnde daarna is Deventer. Die van HE (~35 in heel NL) laat in oost en noordoost NL helemaal niets zien
25596 laat er 1 hier in de stad zien (11 in heel NL), dichtstbijzijnde daarna is Deventer. Die van HE (~35 in heel NL) laat in oost en noordoost NL helemaal niets zien
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 18:07 ]
Oscar Wilde
Das ook niet zo heel erg gek voor een bedrijf dat 'Internet backbone and colocation provider' isRaven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:59:
Die van HE (~35 in heel NL) laat in oost en noordoost NL helemaal niets zien
Ik had juist meer verwacht wegens het gebrek aan native IPv6 in NL...
Oscar Wilde
Met mijn IPv6 via Helden van Nu en de Asus RT-AC68U gaat het nog steeds niet lekker. Ondertussen werkt het vanuit de router zelf wel, maar de clients verliezen op een gegeven moment alsnog de verbinding. Dit zowel via de stock firmware als ook de Merlin variant.
Via de CLI van de router blijft het allemaal werken (pingen, tracerouten etc), dus het zit ergens in de router zelf dat die op een gegeven moment geen informatie meer doorstuurt richting de LAN clients. In de router heb ik al de IPv6 firewall uitgeschakeld gehad en op mijn werkstation heb ik specifiek het gehele ICMPv6 opengezet, maar toch verliest die de verbinding.
Ondertussen ook als test een HE 6in4 tunnel ingesteld in de router en die werkt helemaal zonder problemen (althans tot nu toe nog niet gemerkt, verbinding blijft up).
De technische helpdesk van Helden van Nu is ook aan het zoeken naar een oplossing, dus daarover niets dan lof. Ik hoop dat er ooit een firmware upgrade komt (of een configuratie) die in een keer de problemen oplost, zodat ik alsnog gebruik kan maken van mijn 'eigen' IPv6 blok.
Via de CLI van de router blijft het allemaal werken (pingen, tracerouten etc), dus het zit ergens in de router zelf dat die op een gegeven moment geen informatie meer doorstuurt richting de LAN clients. In de router heb ik al de IPv6 firewall uitgeschakeld gehad en op mijn werkstation heb ik specifiek het gehele ICMPv6 opengezet, maar toch verliest die de verbinding.
Ondertussen ook als test een HE 6in4 tunnel ingesteld in de router en die werkt helemaal zonder problemen (althans tot nu toe nog niet gemerkt, verbinding blijft up).
De technische helpdesk van Helden van Nu is ook aan het zoeken naar een oplossing, dus daarover niets dan lof. Ik hoop dat er ooit een firmware upgrade komt (of een configuratie) die in een keer de problemen oplost, zodat ik alsnog gebruik kan maken van mijn 'eigen' IPv6 blok.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Er zijn natuurlijk maar weinig mensen die de moeite nemen om zelf een tunnel op te zetten. Een groot deel van Nederland heeft daar natuurlijk de kennis ook helemaal niet voor.Raven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:43:
Ik had juist meer verwacht wegens het gebrek aan native IPv6 in NL...
Zal sixxs dan ook niet veel aanwezig zijn?
Oscar Wilde
Geen idee. Hoe filter je daar überhaupt opt? SixXS is alleen een tunnel broker en doet netwerktechnisch zelf niets, dat regelt de POP. Ik heb mijn tunnel bij Surfnet (via SixXS) en mijn ASN is dus ook van Surfnet.
AS nummer invoeren zoals HE? Alleen weet ik het nummer van SixXS niet.
Oscar Wilde
Zoals ik al zei: SixXS is alleen een tunnel broker. Ze hebben geen ASN.Raven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:56:
AS nummer invoeren zoals HE? Alleen weet ik het nummer van SixXS niet.
Hmm, waarom gaf mijn IPv6 adres van HE dan wel een hit op https://asn.cymru.com/cgi-bin/whois.cgi waarbij de AS naam Hurricane Electric is? Dan zou die toch niet (met die naam) gevonden moeten worden?
HE is ook een broker.
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 07-08-2015 20:01 ]
Oscar Wilde
Misschien werkt HE anders?Raven schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:59:
Hmm, waarom gaf mijn IPv6 adres van HE dan wel een hit op https://asn.cymru.com/cgi-bin/whois.cgi waarbij de AS naam Hurricane Electric is? Dan zou die toch niet (met die naam) gevonden moeten worden?HE is ook een broker.
Bij SixXS is het zo dat ze de tunnels en subnets alleen coördineren. Ze brengen dus mensen zoals jij en ik die graag een tunnel willen, in contact met ISPs die dat voor je kunnen regelen. Maar ze bieden in feite zelf geen tunnels/subnets aan.
Mijn IPv6-adres geeft bij die WHOIS ook een hit, maar met een ASN van SURFnet (wat mijn POP is).
[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 07-08-2015 20:19 ]
Geen idee wat je groot of veel noemt (ik zit bij Caiway), maar ik tel er 8 voor mijn AS nummer, en geen enkele in mijn provincie: kaartje. Dus ik denk dat ik nog wel een beetje kans maak.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:38:
Ik geef jullie weinig kans, RIPE wilt zoveel mogelijk verschillende AS'ses dus als je bij een bekende NL provider zit dan zijn ze al "ruim" gedekt. Mijn UPC aanvraag werd ook afgewezen en dan heb je een soort van geluk omdat ze niet noodzakelijkerwijs reageren op de aanvraag.
[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-08-2015 20:29 ]
Zowel HE als SixXS zijn tunnel brokers. Daarnaast is HE ook een internet backbone en colocation provider. HE heeft ervoor gekozen om haar eigen PoP's te gebruiken om haar eigen IPv6 ranges via een tunnel aan te bieden.Compizfox schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 20:15:
[...]
Misschien werkt HE anders?
Bij SixXS is het zo dat ze de tunnels en subnets alleen coördineren. Ze brengen dus mensen zoals jij en ik die graag een tunnel willen, in contact met ISPs die dat voor je kunnen regelen. Maar ze bieden in feite zelf geen tunnels/subnets aan.
Mijn IPv6-adres geeft bij die WHOIS ook een hit, maar met een ASN van SURFnet (wat mijn POP is).
Vergelijk het met het verschil tussen Online.nl die alleen internet levert maar zelf geen xDSL netwerk heeft en KPN, die ook internet levert en wel een xDSL netwerk heeft.
Precies, zoiets vermoedde ik al. SixXS is alleen een broker en is afhankelijk van third-party ISPs voor hun POPs.luxan schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:43:
[...]
Zowel HE als SixXS zijn tunnel brokers. Daarnaast is HE ook een internet backbone en colocation provider. HE heeft ervoor gekozen om haar eigen PoP's te gebruiken om haar eigen IPv6 ranges via een tunnel aan te bieden.
Vergelijk het met het verschil tussen Online.nl die alleen internet levert maar zelf geen xDSL netwerk heeft en KPN, die ook internet levert en wel een xDSL netwerk heeft.
Niet gepinged is altijd mis, zeg ik maar ;-)Paul schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:00:
[...]
Het is niet ondenkbaar dat ze je aanvraag afkeuren, zeker als je in de stad woont en bij een van de grotere providers zitAls ze al van 30 probes bij Ziggo in Amsterdam gegevens krijgen dan heeft een 31e niet zoveel zin.
Atlas probe in Ziggo/SURFnet AS nummer wordt afgewezen omdat er al teveel zijn, net mail gekregen.
Kan het zijn dat de wifi van de router de multicast op eet en daardoor de clients IPv6 verliezen?MegaTronics schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:44:
Met mijn IPv6 via Helden van Nu en de Asus RT-AC68U gaat het nog steeds niet lekker. Ondertussen werkt het vanuit de router zelf wel, maar de clients verliezen op een gegeven moment alsnog de verbinding. Dit zowel via de stock firmware als ook de Merlin variant.
Je zou dat moeten kunnen verifieren door wireshark op de PC te zetten en dan het IPv6 verkeer te monitoren. Met enkel IPv6 ICMP filter zou je dit moeten kunnen zien
Sinds enkele maanden heb ik een VVDSL lijn van XS4All, maar IPv6 werkt nog niet feilloos.
Zo nu en dan opent een webpagina niet op een site die 10 seconden daarvoor nog wel over IPv6 serveerde. Na lang wachten (10-15 sec.) opent de pagina zich dan alsnog.
Ook met SSH over IPv6 ervaar ik problemen. Een actieve sessie begint 'spontaan' te hikken: Geen response meer op de remote shell als ik iets typ. Soms komt dat na enkele minuten alsnog aan, vaak volgt er na een minuut of 10 een verbindings time-out.
Ik kan er nog niet goed de vinger opleggen waar dit probleem vandaan komt. Als ik IPv6 op de client uitschakel, werkt de verbinding feilloos. Modem is een FritzBox 7360 die ICMPv6 niet blokkeert. Mijn clients (Windows 10 PC's) doen dat overigens wel in hun interne firewall.
Heeft iemand tips waar ik verder zou kunnen checken om dit probleem op te lossen?
Zo nu en dan opent een webpagina niet op een site die 10 seconden daarvoor nog wel over IPv6 serveerde. Na lang wachten (10-15 sec.) opent de pagina zich dan alsnog.
Ook met SSH over IPv6 ervaar ik problemen. Een actieve sessie begint 'spontaan' te hikken: Geen response meer op de remote shell als ik iets typ. Soms komt dat na enkele minuten alsnog aan, vaak volgt er na een minuut of 10 een verbindings time-out.
Ik kan er nog niet goed de vinger opleggen waar dit probleem vandaan komt. Als ik IPv6 op de client uitschakel, werkt de verbinding feilloos. Modem is een FritzBox 7360 die ICMPv6 niet blokkeert. Mijn clients (Windows 10 PC's) doen dat overigens wel in hun interne firewall.
Heeft iemand tips waar ik verder zou kunnen checken om dit probleem op te lossen?
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
De firewalls op de clients blokkeren ICMPv6? Dus ook de voor IPv6 essentiële types ICMPv6?
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 11-08-2015 10:20 ]
Oscar Wilde
Volgens http://ipv6-test.com/ wel inderdaad. Ik heb reeds gepoogd een allow filter aan te maken in de Windows firewall, maar ben daar nog niet in geslaagd. Even wat meer moeite doen dus?
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Het gekke is, hier krijg ik met de Windows firewall juist geen ICMPv6 blokkade foutmelding, bij ESS8 en 9 wel. Bij v8 werd dat opgelost door een allow rule aan te maken en bij v9 de blokkade-regel te disablen, de allow-regel stond er al (tegelijk ingeschakeld met de blokkade-regel
).
Oscar Wilde
Bij mijn tunnel via HE moest ik ook op mijn client ICMPv6 openzetten in de firewall om die optie groen te krijgen op http://ipv6-test.com/
Ja, het is gelukkig erg consistent allemaal 
Inmiddels wordt inkomend ICMPv6 toegestaan, maar ik verbaas me over de hoeveelheid handmatige handelingen. Ten eerste moet in de FritzBox PING6 worden toegestaan. Dat is op zich al erg grappig instellen, want dat lukt alleen door het aanmaken van een IPv6 TCP of UDP portforwarding (die daarna weer verwijderd mag worden).
Ook moest ik de FritzBox resetten naar z'n defaults voordat het werkte, maar dat zal vast aan mijn eerdere gepruts liggen.
Vervolgens moest ik inderdaad net als Megatronics een regeltje aanmaken in de Windows firewall om ICMPv6 op groen te krijgen. Ik kan mijn PC nu pingen over IPv6 van buitenaf, so far so good. tenminste, op m'n static clientadres. Via het tijdelijke gaat het (natuurlijk) mis.
Het is nu even afwachten of dat ook de problemen gaat verhelpen. Ik kom er hier zeker nog op terug binnenkort. Voor nu alvast bedankt i.i.g.
/edit: Nou kom ik in een welles-nietus spelletje tussen AVM en XS4All. AVM geeft aan dat de FritzBox ICMPv6 standaard blokkeert, XS4All zegt dat ie het volgens hun zou moeten doorlaten. Ik ben geneigd me bij de laatste aan te sluiten, maar kan iemand hier uitsluitsel over geven? AVM en XS4All lukt het niet....
Inmiddels wordt inkomend ICMPv6 toegestaan, maar ik verbaas me over de hoeveelheid handmatige handelingen. Ten eerste moet in de FritzBox PING6 worden toegestaan. Dat is op zich al erg grappig instellen, want dat lukt alleen door het aanmaken van een IPv6 TCP of UDP portforwarding (die daarna weer verwijderd mag worden).
Ook moest ik de FritzBox resetten naar z'n defaults voordat het werkte, maar dat zal vast aan mijn eerdere gepruts liggen.
Vervolgens moest ik inderdaad net als Megatronics een regeltje aanmaken in de Windows firewall om ICMPv6 op groen te krijgen. Ik kan mijn PC nu pingen over IPv6 van buitenaf, so far so good. tenminste, op m'n static clientadres. Via het tijdelijke gaat het (natuurlijk) mis.
Het is nu even afwachten of dat ook de problemen gaat verhelpen. Ik kom er hier zeker nog op terug binnenkort. Voor nu alvast bedankt i.i.g.
/edit: Nou kom ik in een welles-nietus spelletje tussen AVM en XS4All. AVM geeft aan dat de FritzBox ICMPv6 standaard blokkeert, XS4All zegt dat ie het volgens hun zou moeten doorlaten. Ik ben geneigd me bij de laatste aan te sluiten, maar kan iemand hier uitsluitsel over geven? AVM en XS4All lukt het niet....
[ Voor 19% gewijzigd door Maestro op 11-08-2015 13:26 ]
Verwijderd
Zonder het gecontroleerd te hebben meen ik dat de windows firewall ICMPv6 standaard doorlaat, echter ik kan me voorstellen dat als de netwerkverbinding als "publiek" is geclassificeerd dat dit weer uitstaat.
zo ver ik weet blocked de fritzbox het standaard.Maestro schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:15:
Ja, het is gelukkig erg consistent allemaal
Heel irritant vind ik dat
Dan blijft het wel een beetje vreemd dat het nu met de HE tunnel wel blijft werken (met ICMP IPv6 open gezet in de windows firewall).databeestje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:26:
[...]
Kan het zijn dat de wifi van de router de multicast op eet en daardoor de clients IPv6 verliezen?
Je zou dat moeten kunnen verifieren door wireshark op de PC te zetten en dan het IPv6 verkeer te monitoren. Met enkel IPv6 ICMP filter zou je dit moeten kunnen zien
Ik had de static tunnel ook al eens getest met de windows firewall helemaal uit, maar daar werd het ook niet beter van.
Dat is zonder meer raar. Dan heb ik daar niet echt een verklaring voor. Overigens laat Windows standaard wel degelijk IPv6 ICMP PtB/RA/NS/RS berichten door, maar niet ECHO. Dus dat valt wel mee 
Hopelijk laat de Fritzbox standaard wel IP6 ICMP PtB door, dat ze ECHO blokken kan ik me voorstellen. In pfSense heb ik systeem rules geprogrameerd in de code zodat mensen dit nooit kunnen blokken. Je kan dan wel weer een rule maken voor het toestaan van ECHO.
Hopelijk laat de Fritzbox standaard wel IP6 ICMP PtB door, dat ze ECHO blokken kan ik me voorstellen. In pfSense heb ik systeem rules geprogrameerd in de code zodat mensen dit nooit kunnen blokken. Je kan dan wel weer een rule maken voor het toestaan van ECHO.
Artikel bij NOS op 3 over IPv6:
http://nos.nl/op3/artikel...ter-met-de-oplossing.html
http://nos.nl/op3/artikel...ter-met-de-oplossing.html
Daarin blijkt Ziggo te beweren dat nieuwe klanten IPv6 krijgen, klopt dit?
Dat zou best kunnen. Althans, ik vermoed nog steeds dat één van hun modems nog wel IPv6 aan heeft staan. Als dat (niet geheel toevallig) het meest recente modem is dat ze tegenwoordig aan nieuwe klanten geven dan zit er een kern van waarheid in. Moeten ze alleen wel in meer dan vier regio's het ook in de centrales aan zetten.
Maar goed, het kan net zo goed een verkeerd begrepen of inmiddels achterhaald citaat zijn...
Maar goed, het kan net zo goed een verkeerd begrepen of inmiddels achterhaald citaat zijn...
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.