Zeker vergeten we die niet. Het wordt voor XS4all alleen een beetje lastig om vandaag een modem of regio aan te zetten voor IPv6.Osiris schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:03:
[...]
Tsktsk, vergeten we provider nr. uno, XS4ALL, nu alweer?
Sinds jaren native IPv6 op hun consumentenlijnen..
Is er hier al meer bekend over IPv6 via Vodafone glasvezel?
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Ik heb me net door Ziggo laten vertellen dat ze gratis modems omruilen
Althans, voor mij met m'n Arris modem sowieso
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Ah, dat is interessant. Gewoon de HD bellen en vragen om een wissel?Keiichi schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:50:
Ik heb me net door Ziggo laten vertellen dat ze gratis modems omruilenAlthans, voor mij met m'n Arris modem sowieso
Lijkt me wel, de helpdesk heeft mij altijd goed geholpen.
Vertel er wel even bij dat je het voor IPv6 doet zodat ze daar ook een beetje getrained worden
Vertel er wel even bij dat je het voor IPv6 doet zodat ze daar ook een beetje getrained worden
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
elke non-wifi modem wordt gratis opgewisseld..._Arno_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:16:
[...]
Ah, dat is interessant. Gewoon de HD bellen en vragen om een wissel?
oude arris (eurodocsiss 2.0 zeer zeker..) daar haal je de nieuwe 40mbit (basis intrnet) niet eens mee...
het "snelste" model dat zelfs omgeruild wordt als je dat wilt is het EVM320 model
Da's goed om te weten maar niet onverwacht eerlijk gezegd. Het zal voor Ziggo ook fijner zijn als ze een kleinere diversiteit aan modems bij de klanten hebben liggen.
Zowel mijn broertje als mijn zusje hebben nog een Motorola Surfboard DocSis 2.0 modem. Nou hebben ze iets simpels nodig omdat ze er allebei gewoon een Airport achter hebben hangen die al het router en Wifi netwerk doet.
Welk modem geeft Ziggo aan hun klanten die hun oude omruilen? Kan alleen de helpdesk die in bridge mode zetten? Anders moet ik hen toch ook maar eens gaan voorbereiden op IPv6...
Zowel mijn broertje als mijn zusje hebben nog een Motorola Surfboard DocSis 2.0 modem. Nou hebben ze iets simpels nodig omdat ze er allebei gewoon een Airport achter hebben hangen die al het router en Wifi netwerk doet.
Welk modem geeft Ziggo aan hun klanten die hun oude omruilen? Kan alleen de helpdesk die in bridge mode zetten? Anders moet ik hen toch ook maar eens gaan voorbereiden op IPv6...
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Verwijderd
Niet onaardig, rekening mee houdend dat niet alle modems, content en devices IPv6 doen.
http://stats.labs.apnic.n...6/FI?c=FI&x=1&p=0&r=1&w=2
http://stats.labs.apnic.n...6/FI?c=FI&x=1&p=0&r=1&w=2
https://www.viestintavirasto.fi/en/ipv6now/index.htmlThe requirement for participating in the launch day is that the participant brings IPv6 into use permanently.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 16:08 ]
Poeh he, dat is een mooie stap. Nu hopen dat ze het ook echt aan laten staan en het niet morgen weer allemaal wordt teruggedraaid. We zijn er nog lang niet maar dit is wel een flinke verbetering.
Ja, modems kunnen in bridge. Bij UPC kon je dat zelf instellen, bij Ziggo kon 't via de helpdesk. Hoe dat nu dat Ziggo == UPC is gaat, weet ik niet.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:02:
Da's goed om te weten maar niet onverwacht eerlijk gezegd. Het zal voor Ziggo ook fijner zijn als ze een kleinere diversiteit aan modems bij de klanten hebben liggen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Bridge mode kan alleen via de helpdesk...Maurits van Baerle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:02:
modem is of de cisco 3928 of de technicolor 7210 (laatste krijgen klanten vaak als ze voor de 200mbit internet variant kiezen, daar de cisco volgens de specs maar max 200mbit aankan, de technicolor kan 500mbit downstream max aan... (en dan weet je ook meteen de reden waarom ze de 200mbit mensen vaak de tehnicolor geven ;-))
Top, bedankt allebei. Het zal voor hen dan wel een Cisco worden. En dat Bridge Mode verhaal is in een paar seconden geregeld zodra je de Helpdesk aan de telefoon hebt?
Jup,Maurits van Baerle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:07:
Top, bedankt allebei. Het zal voor hen dan wel een Cisco worden. En dat Bridge Mode verhaal is in een paar seconden geregeld zodra je de Helpdesk aan de telefoon hebt?
Ze zijn daar zo te zien eigenlijk al op 1 juni begonnen met de lucht in schieten.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:22:
Poeh he, dat is een mooie stap. Nu hopen dat ze het ook echt aan laten staan en het niet morgen weer allemaal wordt teruggedraaid. We zijn er nog lang niet maar dit is wel een flinke verbetering.
Ik vind dat kaartje van Europa op deze pagina wel mooi. België als knalgroen vlekje in een zee van rood. Doet me ergens een beetje denken aan de wereldkaart van Firefox Download Day een aantal jaar terug. Op het einde van die dag zat zo'n beetje alleen Noord-Korea nog op 0 downloads en dat was toen ook heul duidelijk gevisualiseerd op de kaart
Net een nieuw modem gekregen, maar helaas geen ipv6
ff de helpdesk bellen maar
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Eind van de maand stap ik over op glasvezel van xs4all en krijg dan ook een ipv6 adres tot mijn beschikking dus.. eindelijk!
De glasproviders waar ik voorheen op zat (xms -> telfort) boden dat niet aan helaas.
Nu dus ook even mezelf een beetje aan het inlezen zodat ik straks ook van ipv6 gebruik kan maken. Standaard staat het al aan als ik het goed heb begrepen, hoe moet ik dat zien? Als ik naar een willekeurige url ga, bepaald de router (Fritzbox) dan of hij over ipv4 of over ipv6 gaat? Of pakt hij standaard het een met een uitval naar het ander?
En hoe zit het met ipadressen. In precies hoeft er met ipv6 niet meer geNAT te worden tenslotte. Krijgen mijn locale devices die ipv6 ondersteunen dan ook gelijk een (publiek) ipv6 adres?
Nu dus ook even mezelf een beetje aan het inlezen zodat ik straks ook van ipv6 gebruik kan maken. Standaard staat het al aan als ik het goed heb begrepen, hoe moet ik dat zien? Als ik naar een willekeurige url ga, bepaald de router (Fritzbox) dan of hij over ipv4 of over ipv6 gaat? Of pakt hij standaard het een met een uitval naar het ander?
En hoe zit het met ipadressen. In precies hoeft er met ipv6 niet meer geNAT te worden tenslotte. Krijgen mijn locale devices die ipv6 ondersteunen dan ook gelijk een (publiek) ipv6 adres?
Je krijgt van XS4ALL niet een IP adres, maar een hele prefix (/64). Je Fritzbox kondigt zich in het netwerk aan als router met die prefix zodat je systemen zelf een adres binnen die prefix kunnen toekennen (de Fritzbox deelt dus geen adressen uit zoals hij dat voor IPv4 wel doet). Dit zijn publieke, routeerbare adressen maar de Fritzbox firewallt standaard alles zodat men niet van buitenaf bij je systemen kan. Je kunt uiteraard wel bepaalde dingen doorlaten. Je besturingssysteem bepaalt of een bepaalde bestemming via IPv4 of IPv6 wordt benaderd, bijvoorbeeld met behulp van Happy Eyeballs.L201 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:14:
Eind van de maand stap ik over op glasvezel van xs4all en krijg dan ook een ipv6 adres tot mijn beschikking dus.. eindelijk!De glasproviders waar ik voorheen op zat (xms -> telfort) boden dat niet aan helaas.
En voor de leuk zijn er bijvoorbeeld voor Firefox ook add-ons om te zien of je met IPv4 of IPv6 een verbinding met een website maakt. Bijvoorbeeld SixOrNot.
Signatures zijn voor boomers.
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/showip/ is volgens mij wat bekender en gebruik ik al een hele tijd naar tevredenheid
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Thans, maakt het alweer iets duidelijker 
Leuk die addons
Leuk die addons
ik gebruik op chrome deze https://github.com/pmarks-net/ipvfoo
Nog nooit van gehoord. Het handige aan SixOrNot vind ik dat die gewoon een 4 of een 6 in de toolbar laat zien.Raven schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:23:
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/showip/ is volgens mij wat bekender en gebruik ik al een hele tijd naar tevredenheid
Hier krijg je het volledige adres te zien en er is een kleurverschil: Adres in het rood = IPv4, adres in het blauw = IPv6. Kleuren zijn aan te passen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Sterker nog, XS4ALL deelt standaard een /48 uit aan al haar klanten. Dat zijn 1.208.925.819.614.629.174.706.176 adressen die je in 65536 subnetten kunt onderverdelen (eentje voor je IoT, eentje voor je gast-WiFi etc.).Bigs schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:17:
[...]
Je krijgt van XS4ALL niet een IP adres, maar een hele prefix (/64).
[...]
hmm, dat klinkt super!!
Dat onderverdelen regel je dan op je Fritzbox? Of doe je dat op de devices zelfs (kan ik met niet voorstellen aangezien je ook gast Wifi benoemd bijv.)
[ Voor 3% gewijzigd door L201 op 10-06-2015 13:50 ]
In pricipe gaat 't out of the box allemaal prima. Zoveel valt er vaak niet in te stellen in CPE's. Ik kan iig niet echt iets meer instellingen vinden behalve nutteloze ULA-adressen of hoe danwel óf je prefix delegation wilt doen.L201 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:49:
hmm, dat klinkt super!!Dat onderverdelen regel je dan op je Fritzbox? Of doe je dat op de devices zelfs (kan ik met niet voorstellen aangezien je ook gast Wifi benoemd bijv.)
Welk subnet je LAN/guest LAN/WiFi krijgt, nope..
Ik krijg op mijn R7000 geen ipv6, terwijl de EB v9 deze wel krijgt. Weet iemand of heeft iemand ipv6 werkend op een externe router bij KPN? En hoe wordt ipv6 uitgedeeld bij KPN? Ik neem aan via PPoE zoals bij ipv4.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik weet niet wat het was maar er was net een enorme IPv6 spike op de AMS-IX.
Waarschijnlijk een partij die verkeer tijdelijk over de verkeerde link stuurde.
Op kantoor hebben wij een Cisco 887VA VDSL2 modem icm XS4All, dan kan je echt alles tot in detail instellen.L201 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:49:
hmm, dat klinkt super!!Dat onderverdelen regel je dan op je Fritzbox? Of doe je dat op de devices zelfs (kan ik met niet voorstellen aangezien je ook gast Wifi benoemd bijv.)
Is gewoon een heel goede router, al kost dat ding wel 500 euro. Die Fritzbox vind ik maar niks.
En daardoor eventjes 50G+ aan IPv6 verkeer op AMS-IX veroorzaakt?CyBeR schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:00:
Waarschijnlijk een partij die verkeer tijdelijk over de verkeerde link stuurde.
AMS-IX melde vandaag dat ze tussen 15:00 en 16:00 een probleem hadden met het pollen.Maurits van Baerle schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:55:
Ik weet niet wat het was maar er was net een enorme IPv6 spike op de AMS-IX.
[afbeelding]
Als ik in onze grafieken op de amsix kijk dan zie ik tussen die tijdstippen ook enorme pieken op het algehele verkeer, dus zowel ipv4 als ipv6. denk dus dat het gewoon een probleem met meten was.
Het is dus blijkbaar een storing maar ik denk dat een partij als Youtube makkelijk zoveel IPv6 over de AMS-IX zou kunnen sturen.
Zowaar een klant die (indirect, bij monde van internet.nl) om IPv6 vraagt.
Op m'n Asus router achter Ziggo modem is het alleen maar IPv6 inschakelen op native en na een reboot werkt het, maar wie weet wordt het bij KPN anders geregeld.The Wizard schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:27:
Ik krijg op mijn R7000 geen ipv6, terwijl de EB v9 deze wel krijgt. Weet iemand of heeft iemand ipv6 werkend op een externe router bij KPN? En hoe wordt ipv6 uitgedeeld bij KPN? Ik neem aan via PPoE zoals bij ipv4.
Verwijderd
Modem in bridge?easyriider schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:53:
[...]
Op m'n Asus router achter Ziggo modem is het alleen maar IPv6 inschakelen op native en na een reboot werkt het, maar wie weet wordt het bij KPN anders geregeld.
Ha!
Apple Will Require IPv6 Support For All iOS 9 Apps
“Because IPv6 support is so critical to ensuring your applications work across the world for every customer, we are making it an AppStore submission requirement, starting with iOS 9.” With those words, Sebastien Marineau, Apple’s VP of Core OS, gave a huge boost to IPv6 developer support in Apple’s WWDC Platform State Of The Union (SOTU) address yesterday.
[..]
http://www.internetsociet...pport-for-all-ios-9-apps/
Ik durf welhaast te wedden van niet. Voor zover ik weet hebben ze nog geen bridge modems V6 gegeven en ik meen ook dat hij zelfs gezegd had hier dat ie router achter router had zitten :-)
KPN maakt gebruik van een PPoE verbinding met verschillende VLAN's, is helaas niet te vergelijken met een Ziggo verbinding wat gewoon via DHCP een ip krijgt.easyriider schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:53:
[...]
Op m'n Asus router achter Ziggo modem is het alleen maar IPv6 inschakelen op native en na een reboot werkt het, maar wie weet wordt het bij KPN anders geregeld.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Wauw, dat is groot nieuws. Opeens hebben miljoenen developers een dringende reden om zich in IPv6 te gaan verdiepen en hun code aan te passen. Niet alleen de apps zullen nu IPv6 gaan ondersteunen maar ook de frameworks waar ze mee gebouwd worden. Een aantal van die frameworks richt zich niet alleen op iOS maar wordt ook breder gebruikt. Het zal dus een flink olievlek effect hebben.
Ik ben wel benieuwd wat Apple precies verwacht en hoe ze dat gaan testen. Ik heb al heel wat applicaties gezien die technisch gezien wel IPv6 ondersteunen maar dat op zo'n onbeholpen manier doen dat het in praktijk heel onhandig is. Zo ken ik een web-applicatie waar je een IP-adres uit een range moest kiezen door er op te klikken. Toen die applicatie IPv6 kreeg heeft de ontwikkelaar niet beseft dat IPv6-netwerken best wel groot zijn en had je opeens een lijst van honderduizenden pagina's.
Nee, dan had ik voorlopig nog geen IPv6 gehad. Aan de ene kant zie ik geen voordelen van een modem in bridge, maar verder gebruik ik nog een ethernet poort van het modem zodat ik geen extra switch nodig heb.
Zeker groot nieuws. Als je die link volgt zie je ook dat Apple een optie in OS X gaat bouwen om IPv6 applicaties te testen als je zelf nog geen IPv6 hebt. Dat zal voor veel developers een uitkomst zijn!CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:14:
[...]
Wauw, dat is groot nieuws. Opeens hebben miljoenen developers een dringende reden om zich in IPv6 te gaan verdiepen en hun code aan te passen. Niet alleen de apps zullen nu IPv6 gaan ondersteunen maar ook de frameworks waar ze mee gebouwd worden. Een aantal van die frameworks richt zich niet alleen op iOS maar wordt ook breder gebruikt. Het zal dus een flink olievlek effect hebben.
Ik ben wel benieuwd wat Apple precies verwacht en hoe ze dat gaan testen. Ik heb al heel wat applicaties gezien die technisch gezien wel IPv6 ondersteunen maar dat op zo'n onbeholpen manier doen dat het in praktijk heel onhandig is. Zo ken ik een web-applicatie waar je een IP-adres uit een range moest kiezen door er op te klikken. Toen die applicatie IPv6 kreeg heeft de ontwikkelaar niet beseft dat IPv6-netwerken best wel groot zijn en had je opeens een lijst van honderduizenden pagina's.
Hurricane Electric Continues Global Internet Leadership Role by Becoming the First Internet Backbone in the World to Connect to more than 100 Different Internet Exchanges 
FREMONT, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Hurricane Electric, the world’s largest IPv6-native Internet backbone and leading colocation provider, today announced that it has become the first Internet backbone in the world to connect to over 100 unique Internet exchanges.
As an early leader in the switch to Internet Protocol version 6 (IPv6), Hurricane Electric now runs the largest IPv6 network on the planet and has been at the forefront of providing high-speed Internet connectivity to organizations throughout the world using: 100GE (100 Gigabit Ethernet), 10GE (10 gigabit Ethernet), and GigE (1 gigabit Ethernet) connections. Thanks to these 100 different exchange connections and private interconnects with other major networks, Hurricane Electric has improved connectivity in each geographic region and as a result, Hurricane Electric customers have been able to experience increased throughput, reduced latency and improved reliability. In addition, customers have also had the benefit of directly exchanging IP traffic, or “peering,” with Hurricane Electric’s global Internet backbone as well improved fault tolerance, load balancing and congestion management infrastructure capabilities in the delivery of next generation IP services.
Illustrating the urgent need for IPv6, the American Registry for Internet Numbers (ARIN) announced last year the final phase of the ARIN IPv4 countdown, and as a result, it is expected that the organization will have a waiting list for IPv4 addresses starting this summer.
In addition, Cisco’s Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2014–2019 anticipates that global IP traffic will surpass the zettabyte threshold in 2016 and the two zettabyte threshold in 2019. It also states that global IP traffic has experienced a fivefold increase in the past five years, and will increase nearly threefold over the next 5 years. The report goes on to predict that IP traffic will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of twenty three percent from 2014 to 2019.
“Hurricane Electric is committed to delivering quality, high-speed Internet connectivity to the global community and this milestone of connecting to more than 100 exchanges illustrates that,” said Mike Leber, President at Hurricane Electric. “With the rapid depletion of IPv4 addresses globally, our standing as the world’s largest IPv6 provider confirms that Hurricane Electric is the most able to provide enterprises throughout the world with the best native IPv6 connectivity.”
Employing resilient fiber-optic topology, Hurricane Electric has no less than four redundant paths crossing North America, two separate paths between the U.S. and Europe, and rings in Europe and Asia. IPv6 at Hurricane Electric is a core service and every customer is provided IPv6 connectivity as well as classic IPv4 connectivity.
About Hurricane Electric
Fremont, California-based Hurricane Electric operates its own global IPv4 and IPv6 network and is considered the largest IPv6 backbone in the world as measured by number of networks connected. Within its global network, Hurricane Electric is connected to 100 major exchange points and exchanges traffic directly with more than 3,700 different networks. Employing a resilient fiber-optic topology, Hurricane Electric has no less than four redundant paths crossing North America, two separate paths between the U.S. and Europe, and rings in Europe and Asia. Hurricane Electric offers IPv4 and IPv6 transit solutions over the same connection at speeds including 10 Gbps and 100 Gbps Ethernet.
In addition to its vast global network, Hurricane Electric owns and operates two data centers in Fremont, California, including Fremont 2, its newest 208,000 ft2 facility. Hurricane Electric offers IPv4 and IPv6 transit solutions over the same connection at speeds including 10 Gbps and 100 Gbps Ethernet.
For more information on Hurricane Electric, please visit http://www.he.net.
Oscar Wilde
Leuk tooltje. Ik heb wel de indruk dat het de zaak wat vertraagt...Raven schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:23:
Nu ik het een tijdje heb draaien, valt het me op dat het met de IPv6 penetratie op het www eigenllijk best meevalt. Meer dan de helft van de sites die ik regelmatig bezoek zijn bereikbaar via IPv6.
Tweakers.net helaas nog niet.
Je kan altijd IPv6 weer eens kicken
Oscar Wilde
I know, maar ik denk dat het meer effect heeft als (veel) verschillende gebruikers gaan kicken en verzoek plaatsen voor ondersteuning voor IPv6
Oscar Wilde
Verwijderd
2 tegelijkRaven schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:54:
I know, maar ik denk dat het meer effect heeft als (veel) verschillende gebruikers gaan kicken en verzoek plaatsen voor ondersteuning voor IPv6
Eens kijken of er deze keer wel iets mee gedaan wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2015 16:13 ]
Oscar Wilde
Doe mij maar IPvfox:Raven schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:23:
.... worden IPv4 en IPv6 door elkaar gebruikt op dezelfde pagina? Wist niet eens dat dat kon
Oscar Wilde
Bijna alle sites die alleen bereikbaar zijn met IPv4 hebben wel één of meerdere aanroepen in IPv6 naar verschillende diensten van Google.
Hmm, ok. Net maar geïnstalleerd en opvallend genoeg, geen Firefox restart nodig. Handig
Oscar Wilde
Verwijderd
Het lijkt me goed dat mensen blijven vragen wanneer sites (oa tweakers) IPv6 aan zetten, ik zag op facebook al iemand die het aan steam vroeg.
Helaas valt er over Twitter weinig te vinden
Helaas valt er over Twitter weinig te vinden
Uiteraard kan er op een site die via IPv6 bereikbaar is een link staan naar een element - bijvoorbeeld een plaatje - dat alleen via IPv4 beschikbaar is.Raven schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:53:
.... worden IPv4 en IPv6 door elkaar gebruikt op dezelfde pagina? Wist niet eens dat dat kon
Wat dat betreft is dit tooltje voor mij wel een eye opener. Ik wist wel dat je IPv4 only links kunt hebben op een IPv6 pagina, maar de consequentie had ik me nog niet gerealiseerd. Die is namelijk dat een site die volgens http://ipv6-test.com/validate.php IPv6 ready is, toch niet geheel zal werken in een IPv6 only omgeving als er nog IPv4 only elementen aanwezig zijn. IPvfox brengt ze genadeloos aan het licht. Zelfs www.ripe.net zal het niet geheel doen in een IPv6 only omgeving...
Bij http://www.circuitsonline.net/ hebben ze het wel goed voor elkaar
[ Voor 4% gewijzigd door Roetzen op 11-06-2015 22:19 ]
Ik merk tijdens het rondsurfen dat advertentienetwerken totaal niet geschikt zijn voor IPv6. Vrijwel allemaal exclusief via IPv4. Zo komt het dus ook bijna nooit voor dat IPv6Foo alleen een groen 6je laat zien in de adresbalk.
Nu is het grootste punt altijd nog wel dat 94.1% van de websites überhaupt niet via IPv6 te benaderen valt...
Dus op die sites heb je in een IPv6 only omgeving geen last van advertenties
Alleen Google heeft het dan redelijk voor elkaar, op doubleclick na die wel via IPv4 gaat afaik, dus dat moeten ze nog even fixen.
Nu is het grootste punt altijd nog wel dat 94.1% van de websites überhaupt niet via IPv6 te benaderen valt...
Dus op die sites heb je in een IPv6 only omgeving geen last van advertenties
Alleen Google heeft het dan redelijk voor elkaar, op doubleclick na die wel via IPv4 gaat afaik, dus dat moeten ze nog even fixen.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Natuurlijk kan adverteren net zo goed over IPv6 als over IPv4. Maar inderdaad, veel advertentiesites hebben de overgang nog niet gemaakt. Nu zie ook sowieso weinig toekomst voor sites die als voornaamste verdienmodel advertenties hebben. Met hun veel te agressieve wijze van adverteren wordt de doelgroep in de adblokkers gejaagd. De slechten verpesten het zo voor de goeden. Niets nieuws onder de zon helaas. Maar dat terzijde.Nakebod schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 07:31:
Ik merk tijdens het rondsurfen dat advertentienetwerken totaal niet geschikt zijn voor IPv6.
Ook hier geldt helaas weer dat er niet echt een business case is voor IPv6.
Dus als je IPv6-only bent heb je geen reclames meer?
Maar ook geen GOT meer
Maar ook geen GOT meer
Verwijderd
Denk niet dat het als een blokkade wordt gezien.Maasluip schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:07:
Dus als je IPv6-only bent heb je geen reclames meer?![]()
Maar ook geen GOT meer![]()
Op Google Adwords advertenties na, zou dat idd een heel eind moeten kloppenMaasluip schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:07:
Dus als je IPv6-only bent heb je geen reclames meer?![]()
Maar ook geen GOT meer![]()
En Adwords ads vind ik ook prima.
En als je t.net in je hostfile gooit met 2001:990:6:31::140 als adres, dan werkt het. Onofficieel dan wel. En 2001:990:6:31::141 voor ic.tweakimg.net / tweakimg.net.
Weet even niet of ::140 ook werkt met gathering.tweakers.net.
Zou ik thuis even moeten checken, dat laatste, aangezien ik al maanden GoT via IPv6.. Altijd handig als een router-reconnect wél je IPv4 reconnect, maar somehow geen IPv6-prefix krijgtNakebod schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:29:
[...]
Op Google Adwords advertenties na, zou dat idd een heel eind moeten kloppen
En Adwords ads vind ik ook prima.
En als je t.net in je hostfile gooit met 2001:990:6:31::140 als adres, dan werkt het. Onofficieel dan wel. En 2001:990:6:31::141 voor ic.tweakimg.net / tweakimg.net.
Weet even niet of ::140 ook werkt met gathering.tweakers.net.
Net even thuis gecheckt wat er in mijn hostfile stond, en ::140 werkt voor gathering.tweakers.net
Wist vanmiddag even niet of dat correct was, geen IPv6 beschikbaar
GoT

T.net

En er is schijnbaar een static.tweakers.net welke ik nog niet ken. Gaat ook naar een ander IPv4 adres dan t.net en GoT zelf.
En dan zie je ook toevallig een imgur link in het topic, en denk je: Die is toch ook wel hipster site, en doet aan IPv6. Jup, in 2012 deden ze aan IPv6. Geen idee wat er na die trotse melding van ze mis is gegaan, maar IPv6 is ver te zoeken.
Ik kom niet vaak op die site, maar ik zie geen enkele IPv4 connectie? Sterker nog, überhaupt geen externe 3th party connecties.
Aldus IPvFoo:
www.ripe.net 2001:67c:2e8:22::c100:68b
www-analytics.ripe.net 2001:67c:2e8:11::c100:131f
www-static.ripe.net 2001:67c:2e8:22::c100:688
Wist vanmiddag even niet of dat correct was, geen IPv6 beschikbaar
GoT

T.net

En er is schijnbaar een static.tweakers.net welke ik nog niet ken. Gaat ook naar een ander IPv4 adres dan t.net en GoT zelf.
En dan zie je ook toevallig een imgur link in het topic, en denk je: Die is toch ook wel hipster site, en doet aan IPv6. Jup, in 2012 deden ze aan IPv6. Geen idee wat er na die trotse melding van ze mis is gegaan, maar IPv6 is ver te zoeken.
Waarom zou ripe.net het via IPv6 only niet goed doen?Roetzen schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:15:
Zelfs www.ripe.net zal het niet geheel doen in een IPv6 only omgeving...
Ik kom niet vaak op die site, maar ik zie geen enkele IPv4 connectie? Sterker nog, überhaupt geen externe 3th party connecties.
Aldus IPvFoo:
www.ripe.net 2001:67c:2e8:22::c100:68b
www-analytics.ripe.net 2001:67c:2e8:11::c100:131f
www-static.ripe.net 2001:67c:2e8:22::c100:688
Toen ik dat schreef zag ik een klein rood viertje naast de grote groene zes. Nu zie ik het niet meer. Mogelijk heb ik me vergist en was ik even in de war met een een andere bekende site... :Nakebod schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:21:
Waarom zou ripe.net het via IPv6 only niet goed doen?
Verwijderd
Ik zie wel eens voorkomen dat of van Google een van de services over IPv4 gaat of bijvoorbeeld van facebook. Heb nooit uitgezocht of dit komt door een host/cdn die nog niet goed is of dat dit iets van je browser zelf is (hapy eyeballs) die terug valt naar IPv4 omdat IPv6 langzamer of te laat reageert, wat weer een beetje afhankelijk is van je browser en hoe deze hapy eyeballs doet.Roetzen schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:57:
[...]
Toen ik dat schreef zag ik een klein rood viertje naast de grote groene zes. Nu zie ik het niet meer. Mogelijk heb ik me vergist en was ik even in de war met een een andere bekende site... :
Gisteren was er weer een pittige netwerkstoring waardoor een hoop verkeer een nieuwe route moest zoeken. Er zijn vast ook een hoop IPv6-tunnels geraakt.
Gisteren? Kan het zijn dat we vandaag de effecten nog kunnen merken? YouTube en Google zijn niet in hun goede doen vandaag via IPv6
Oscar Wilde
Sinds een paar weken draaien we thuis dual stack, ipv4 en ipv6 dus (xs4all).
Wat opvalt is dat sommige sites (enkele hierboven ook al genoemd) soms traag laden.
Nu ben ik nog niet zo thuis in ipv6, maar zijn de ipv6 implementaties van hosting providers / de web-servers volwassen genoeg om ipv6 aan te zetten?
Of hangt het ook erg af van de lokale implementatie van ipv6 en kan hierin een element zitten die vertraging veroorzaak en wat is hierin dan bepalend?
Nu is het zo dat als een AAA record aanwezig is de browser voor ipv6 kiest en dus soms/regelmatig vertraging oplevert, is er een best practice om hier anders mee om te gaan?
Wat opvalt is dat sommige sites (enkele hierboven ook al genoemd) soms traag laden.
Nu ben ik nog niet zo thuis in ipv6, maar zijn de ipv6 implementaties van hosting providers / de web-servers volwassen genoeg om ipv6 aan te zetten?
Of hangt het ook erg af van de lokale implementatie van ipv6 en kan hierin een element zitten die vertraging veroorzaak en wat is hierin dan bepalend?
Nu is het zo dat als een AAA record aanwezig is de browser voor ipv6 kiest en dus soms/regelmatig vertraging oplevert, is er een best practice om hier anders mee om te gaan?
Ik had ook last van traag ladende sites. Bij mij was dat over nadat ik in de firewall (m0n0wall) de mtu iets verlaagd had. Ik heb me er verder niet zo in verdiept, maar waarschijnlijk wordt het eerder in dit topic wel ergens uitgelegd.
Het ligt nogal aan je OS en je browser hoe er mee om gegaan wordt. Sommige systemen proberen eerst IPv6 en gaan pas als dat niet werkt proberen ze IPv4. Andere systemen proberen IPv4 en IPv6 tegelijk te gebruiken en het protocol dat als eerste reageert wint. Welke DNS-server je gebruikt kan ook nog verschil maken.
Je kan wel de boel goed verstieren met een te strenge firewall. Aboni heeft het al over het aanpassen van z'n MTU. Onder IPv4 kon je straffeloos alle ICMP verkeer blokkeren. Onder IPv6 niet. Onder IPv6 onderhandelen de end-points direct over de MTU. Sommige firewalls blokkeren dat. De MTU verlagen aan jouw kant helpt dan. Als je er regelmatig last van hebt dan is het waarschijnlijk dat het probleem aan jouw kant zit.
Je kan wel de boel goed verstieren met een te strenge firewall. Aboni heeft het al over het aanpassen van z'n MTU. Onder IPv4 kon je straffeloos alle ICMP verkeer blokkeren. Onder IPv6 niet. Onder IPv6 onderhandelen de end-points direct over de MTU. Sommige firewalls blokkeren dat. De MTU verlagen aan jouw kant helpt dan. Als je er regelmatig last van hebt dan is het waarschijnlijk dat het probleem aan jouw kant zit.
[ Voor 35% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-06-2015 12:23 ]
Verwijderd
Ik zou eerst kijken of de betreffende sites wel iets doen met IPv6 en het niet iets anders is. Voor Firefox zou ik ipvfox installeren en bij google Chrome browser IPvfoo. Die geeft in je URL balk aan of het een IPv4 of IPv6 site is.CooleSmurf schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:07:
Misschien kun je een paar sites noemen waarbij je dit ondervind, werk je over wifi? Mac / Windows / Linux?
Dank voor jullie reacties.
Een tip die ik overgenomen heb is de MTU beperken. Binnen pfSense heb ik MSS clamping gebruikt en gezet op 1492 tegen 'normaal' 1500. Dit lijkt wel een specifiek pfSense probleem te zijn (geen ondersteuning baby jumbo frames).
Dit lijkt het probleem van het traag laden opgelost te hebben.
Zal ipvfox installeren om te monitoren.
Overigens had ik de problemen onder Win81 FF, Chrome en met IE.
Verder heb ik een WAN rule die ICMP toestaat.
Een tip die ik overgenomen heb is de MTU beperken. Binnen pfSense heb ik MSS clamping gebruikt en gezet op 1492 tegen 'normaal' 1500. Dit lijkt wel een specifiek pfSense probleem te zijn (geen ondersteuning baby jumbo frames).
Ik zou niet direct de MTU beperken, want de PMTU (Path detection) moet zijn werk doen, mits ICMPv6 correct is toegestaan.CooleSmurf schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:28:
Dank voor jullie reacties.
Bij XS4All moet je gewoon 1500 bytes MTU kunnen gebruiken over PPoE.
Zover ik weet kan je de MTU bij XS4All op 1508 zetten zodat je na aftrek van de 8 bytes voor PPPoE je netto een MTU van 1500 kan gebruiken. Maar dan moet je router ook RFC 4638 (Baby jumbo frames) ondersteunen en dat doet mijn router (pfSense) helaas nog niet.
Ligt dat niet aan pfSense maar aan FreeBSD?CooleSmurf schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:00:
en dat doet mijn router (pfSense) helaas nog niet.
Inmiddels zijn er een paar geld gaan bieden op het pfSense forum om ondersteuning te krijgen daarvoor.
https://forum.pfsense.org/index.php?topic=93902.0 , via https://forum.pfsense.org/index.php?topic=87590.0
[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 14-06-2015 14:06 ]
Oscar Wilde
Denk FreeBSD, zie deze discussie op het pfSense forum
plan: KPN zoekt testers voor 4g-bellen - Telco laat tweakers nieuwe functie testen
Ik ben benieuwd of KPN dan uiteindelijk ook IPv6 gaat uitrollen naar de mobiele telefoons.
Wat ik begreep heb je bij VoLTE een 2e IP-Adres nodig voor elke telefoon. 1 voor de data, 1 voor VoLTE. Dat wordt best lastig voor KPN, want als je even het dubbele aantal IPv4 (RFC1918) moet uitgeven intern kan je wat moeten schrapen.
T-Mobile USA heeft om die reden IPv6-only naar al hun toestellen over 4G uitgerold. 1 /64 is theoretisch gezien voldoende voor hun 50 Miljoen klanten.
Ik ben benieuwd of KPN dan uiteindelijk ook IPv6 gaat uitrollen naar de mobiele telefoons.
Wat ik begreep heb je bij VoLTE een 2e IP-Adres nodig voor elke telefoon. 1 voor de data, 1 voor VoLTE. Dat wordt best lastig voor KPN, want als je even het dubbele aantal IPv4 (RFC1918) moet uitgeven intern kan je wat moeten schrapen.
T-Mobile USA heeft om die reden IPv6-only naar al hun toestellen over 4G uitgerold. 1 /64 is theoretisch gezien voldoende voor hun 50 Miljoen klanten.
Zeker de implementatie van XS4ALL is gewoon goed, het gehele pad is 1500 byte mtu schoon. Echter, gebruik je toevallig wireless op de 2,4Ghz band? Er worden nogal vaak problemen toegeschreven aan een nieuwe techniek die niet noodzakelijk daardoor veroorzaakt worden.CooleSmurf schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:07:
Zo hoor ik eenregelmatig mensen over de Ziggo na een snelheidsverhoging terwijl ze over Wifi werken. Nu heb ik thuis al meer dan 4 jaar 5Ghz wireless, en sindsdien nooit meer problemen gehad.
Van de netwerkstoring van vrijdag waar Level3 veel last van had was IPv6 niet geraakt maar vrijwel enkel IPv4 doordat Telecom Malaysia veel specifics uitstuurde.
Soms werkt IPv6 ook in je voordeel
[ Voor 75% gewijzigd door databeestje op 15-06-2015 10:54 ]
Weer een flinke dip in de AMS-IX.

Los daar van gaat het verder wel lekker, al blijft het niet meer dan 1.4% van het totaal.
Los daar van gaat het verder wel lekker, al blijft het niet meer dan 1.4% van het totaal.
Had ik alsnog last van maar dan omdat m'n tunnel stuk gingdatabeestje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:48:
[...]
Van de netwerkstoring van vrijdag waar Level3 veel last van had was IPv6 niet geraakt maar vrijwel enkel IPv4 doordat Telecom Malaysia veel specifics uitstuurde.
Soms werkt IPv6 ook in je voordeel
Verwijderd
Ik weet niet wat er gebeurd is maar het lijkt erop dat 2 locaties zijn uitgevallen een tijdje:CAPSLOCK2000 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:54:
[afbeelding]
https://ams-ix.net/technical/statistics/colocation-traffic
't Heeft natuurlijk niet héél veel nut voor 't nageslacht om een dynamic URL te linkenCAPSLOCK2000 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:54:
[afbeelding]
Hierbij de daily variant vanuit T.net fotoalbum:

Je ziet echter ook een gigantische dip van ± 40 % in de IPv4-graph:

Dus tja, geen IPv6-only probleem iig
Ik weet het maar ik ben lui. Volgende maand is dit nieuwtje toch niet meer interessant dus ik maak me er verder niet druk over. Toch bedankt, dan hebben de internet-archeologen er over 100 jaar misschien nog iets aan als ze proberen uit te zoeken hoe IPv6 is ontstaanOsiris schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:11:
't Heeft natuurlijk niet héél veel nut voor 't nageslacht om een dynamic URL te linken
Meh, 't is net zo irritant als dooie links als mensen 't later terug zouden (willen) lezen. Of 't nou gebeurt of niet, 't is je plicht om als rechtschapen Tweaker je posts op GoT fatsoenlijk te implementeren!CAPSLOCK2000 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:16:
[...]
Ik weet het maar ik ben lui. Volgende maand is dit nieuwtje toch niet meer interessant dus ik maak me er verder niet druk over. Toch bedankt, dan hebben de internet-archeologen er over 100 jaar misschien nog iets aan als ze proberen uit te zoeken hoe IPv6 is ontstaan
De nieuwe IPv6 Network operator measurements van 10 juni zijn uit.
55,87% - XS4ALL
46,06% - AMS-IX
29,64% - SIDN
4,41% - Zeelandnet
3,61% - Solcon
1,09% - SURFnet
0,51% - Ziggo
0,11% - Leaseweb
Ziggo is ietsjes gedaald, die stonden op 0,53% vorige maand, maar dat komt mogelijk omdat kennelijk de firmware update voor de Uwee 320B teruggedraaid is.
55,87% - XS4ALL
46,06% - AMS-IX
29,64% - SIDN
4,41% - Zeelandnet
3,61% - Solcon
1,09% - SURFnet
0,51% - Ziggo
0,11% - Leaseweb
Ziggo is ietsjes gedaald, die stonden op 0,53% vorige maand, maar dat komt mogelijk omdat kennelijk de firmware update voor de Uwee 320B teruggedraaid is.
Verwijderd
Het is helaas bedroevend, ook KPN die zo fier op de trom sloeg met hun uitrol in Utrecht? hoor je niet meer.
Als je al als ISP zou twijfelen, dan bied je het toch optioneel aan en dan melden mensen zich zelf wel aan die interesse en kennis hebben en je zo helpen met het vinden van mogelijke issues.
Als je al als ISP zou twijfelen, dan bied je het toch optioneel aan en dan melden mensen zich zelf wel aan die interesse en kennis hebben en je zo helpen met het vinden van mogelijke issues.
Roflcopter. Ja die hebben IPv6 op kantoor inderdaad en dat zijn daar toch enkele tientallen mensen die facebooken en googlenMaurits van Baerle schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:14:
46,06% - AMS-IX
CyBeR schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:19:
[...]
Roflcopter. Ja die hebben IPv6 op kantoor inderdaad en dat zijn daar toch enkele tientallen mensen die facebooken en googlen
Dat is 100% zeker hun eigen netwerk
De bovenste in dat lijstje is kantoor, de onderste het peering lan.
[ Voor 129% gewijzigd door CyBeR op 18-06-2015 12:03 ]
Vooral mooi om te zien hoe XS4All al ruim boven de 50% zit! IPv6 heeft daar dus gewoon al gewonnen. IPv4 zal alleen nog maar verder uitsterven!Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:14:
De nieuwe IPv6 Network operator measurements van 10 juni zijn uit.
55,87% - XS4ALL
46,06% - AMS-IX
29,64% - SIDN
4,41% - Zeelandnet
3,61% - Solcon
1,09% - SURFnet
0,51% - Ziggo
0,11% - Leaseweb
ZeelandNet klimt volgens mij netjes door, dat vind ik ook leuk om te zien
Wat deed KPN in Utrecht dan?Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:18:
Het is helaas bedroevend, ook KPN die zo fier op de trom sloeg met hun uitrol in Utrecht? hoor je niet meer.
Was gisteren in Veenendaal bij familie en daar was gisteren de glasvezel aangesloten, van KPN.Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:18:
Tot mijn verbazing hadden ze ook IPv6. Prefix: 2a02:a445:xxxx. Heb helaas niet naar details kunnen kijken.
Oh die bedoel je. Om eerlijk te zijn heeft KPN daar over niet op de trom geslagen, sterker nog, KPN wilde wachten met het aan de grote klok hangen totdat ze verder waren met hun testen. Het is dat ik T.net getipt heb toch eens de KPN woordvoerder te benaderen hoe het nou zat dat het een publiek verhaal werd. En ook in die reactie hebben ze toen gezegd dat het allemaal nog erg pril was.Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:41:
[...]
Utrecht met een ?
Het was dus Hilversum, 3200 glasvezel aansluitingen over IPv6.
Kortom, we moeten in dit stadium nog niet teveel verwachten van KPN. Het zal Ziggo zijn die mogelijk binnenkort ineens gaat knallen als ze de voornaamste modems werkend hebben gekregen en extra gebieden kunnen gaan toevoegen.
Zakelijk heeft KPN al een hele tijd IPv6 uitgerold, het probleem is daar alleen dat in combinatie met de verschrikkelijke experiaboxen dit zo onstabiel is dat er meerdere programma's zijn die hierdoor regelmatig crashen (zodra je op 2 machine's een ipv6 connectie naar dezelfde host opent dan word 1 van de twee gewoon gesloten).
Met XS4all daarintegen werkt alles wel perfect.
Met XS4all daarintegen werkt alles wel perfect.
Hell / 0
Wow, en dat is inderdaad de goede prefix die KPN gebruikt voor hun IPv6 uitrol. Dat betekent dat ze dus dat ze hun gebieden aan het uitbreiden zijn. Goed om te weten...pvanleuven schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:58:
[...]
Was gisteren in Veenendaal bij familie en daar was gisteren de glasvezel aangesloten, van KPN.
Tot mijn verbazing hadden ze ook IPv6. Prefix: 2a02:a445:xxxx. Heb helaas niet naar details kunnen kijken.
Dat is wel dramatisch slecht. Ik blijf me er over verbazen wat voor een ellendige fouten er toch gemaakt worden. Het lijkt steeds weer of de meeste programmeurs iets bouwen waarvan ze zelf geen flauw idee hebben hoe het gebruikt gaat worden en het ook niet in praktijk testen.GieltjE schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:03:
Zakelijk heeft KPN al een hele tijd IPv6 uitgerold, het probleem is daar alleen dat in combinatie met de verschrikkelijke experiaboxen dit zo onstabiel is dat er meerdere programma's zijn die hierdoor regelmatig crashen (zodra je op 2 machine's een ipv6 connectie naar dezelfde host opent dan word 1 van de twee gewoon gesloten).
De website van de fabrikant (ZTE) heeft geen IPv6. Een fabrikant van netwerkapparatuur die nog niet aan IPv6 doet kan ik eigenlijk niet serieus nemen.
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.