Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 28 ... 130 Laatste
Acties:

Verwijderd

Heel erg veel apparatuur en services die op IPv4 braaf zijn gefirewalled, en zich stilhouden. Kunnen ineens volledig open staan bij IPv6. Mochten ISP's nu iets gaan doen met IPv6, staan deze services/apparaten, wagenwijd open op IPv6.

Lijkt mij als dit onbewust gebeurt een security issue.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

kiefty14 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:23:
Stel ik heb een dubbele internet verbinding met 2 aparte routers, in hetzelfde netwerk segment. Beide sturen naar de host een default gateway. Hoe beslist de host via welke gateway die naar buiten gaat ?
http://linux.die.net/man/5/radvd.conf
AdvDefaultPreference low|medium|high
The preference associated with the default router, as either "low", "medium", or "high".

Default: medium
Misschien kan je hier mee spelen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:59:
[...]

Heel erg veel apparatuur en services die op IPv4 braaf zijn gefirewalled, en zich stilhouden. Kunnen ineens volledig open staan bij IPv6. Mochten ISP's nu iets gaan doen met IPv6, staan deze services/apparaten, wagenwijd open op IPv6.

Lijkt mij als dit onbewust gebeurt een security issue.
Nog even naast het feit dat alle home-routertjes met een IPv6-firewall die inkomende packets by default blokkeert geleverd worden, hóe is dat dan de schuld van printerfabrikanten? Wees blij dat ze IPv6 leveren. :)

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:47
Osiris schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:41:
[...]

Nog even naast het feit dat alle home-routertjes met een IPv6-firewall die inkomende packets by default blokkeert geleverd worden, hóe is dat dan de schuld van printerfabrikanten? Wees blij dat ze IPv6 leveren. :)
Dat is inderdaad de juiste redenatie m.i. Als een fabrikant IPv6-support inbouwt is dat wenselijk en zal nieuwe CPE van ISP op juiste wijze bij standaard alles op IPv6 moeten droppen van buiten af. XS4all doet dat in ieder geval wel met hun std apparatuur en dat lijkt me ook wenselijk.

specs

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:10
Heb het gelezen, maar er komen eigenlijk alleen maar meer vragen.
Stel ik heb 3 internetlijnen: glas, adsl en kabel. Ik heb dan ook 3 verschillende IPv4 adressen. Alles wordt nu met NAT geregeld zodat ik voor buiten maar 3 adressen heb. Hoe ik regel ik dit met IPv6 moet ik dan bij elke machine alles statisch instellen dus bijvoorbeeld 3 IPV6 adressen per server?
Bij een switch naar een andere ISP alles hernummeren naar het subnet van de nieuwe ISP?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kiefty14 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:27:
[...]

Heb het gelezen, maar er komen eigenlijk alleen maar meer vragen.
Stel ik heb 3 internetlijnen: glas, adsl en kabel. Ik heb dan ook 3 verschillende IPv4 adressen. Alles wordt nu met NAT geregeld zodat ik voor buiten maar 3 adressen heb. Hoe ik regel ik dit met IPv6 moet ik dan bij elke machine alles statisch instellen dus bijvoorbeeld 3 IPV6 adressen per server?
Bij een switch naar een andere ISP alles hernummeren naar het subnet van de nieuwe ISP?
Verschillende manieren om dit aan te pakken.

Makkelijkste is allicht om alles intern voor v6 de publieke IP's te geven van een van de drie ISP's (als eentje vast IP kent en de andere niet ligt voor de hand om die te nemen). Vervolgens de router geen NAT laten doen met v6 (over v4 kan dat wel nog, daar hoeft niets te veranderen) maar wel bepaald verkeer naar bepaalde verbindingen laten routeren. Dat kan zo simpel (tip: route) of zo ingewikkeld als je zelf wilt.

Je kunt natuurlijk ook meerdere IPv6 gebruiken per server (NIC), waardoor het op meerdere adressen tegelijk publiek bereikbaar is. Of dat handiger is of niet hangt helemaal af van wat ze doen en wat je ermee wilt.

Oslik blyat! Oslik!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:34:
[...]

Makkelijkste is allicht om alles intern voor v6 de publieke IP's te geven van een van de drie ISP's (als eentje vast IP kent en de andere niet ligt voor de hand om die te nemen). Vervolgens de router geen NAT laten doen met v6 (over v4 kan dat wel nog, daar hoeft niets te veranderen) maar wel bepaald verkeer naar bepaalde verbindingen laten routeren. Dat kan zo simpel (tip: route) of zo ingewikkeld als je zelf wilt.
Dat zal niet werken, de meeste ISP's zullen namelijk geen verkeer accepteren met als source een IP van een andere provider. En meestal zelfs geen verkeer dat afkomstig is van iets anders dan het het blok dat aan jou specifiek is toegewezen.

Nog los daarvan zal met die methode de terugweg altijd via de ISP lopen waarvan de IP blokken zijn. Dat is namelijk de enige partij op het internet die de routes naar die IP's adverteert. Dus als die ISP er dan uit ligt is er geen manier meer voor de andere kant om verkeer bij jou terug te krijgen.

Nee hetgeen jij voorstelt werkt echt alleen als je provider onafhankelijk IP ruimte hebt en als al je upstream providers vervolgens jou route adverteren.

[ Voor 76% gewijzigd door ik222 op 22-11-2012 19:21 ]

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sinds een paar dagen een Draytek 2920 met nieuwste fw die IPv6 ondersteunt. Helaas lukt het me maar niet om een IPv6-adres op mijn WAN verbinding te krijgen. Bij mijn vorige router (Linksys met Tomato) was dat geen probleem. Ik krijg wel netjes een IPv4-adres op de WAN2.

Ik heb WAN2 op PPPoE staan, en begrepen dat IPv6 dan op PPP moest staan. Helaas werkt dat niet,
Op mijn oude router werkte IPv6 met 'Prefix delegation', dus ik heb op de Draytek ook DHCPv6 client geprobeerd op prefix delegation en dan IAID op 0.
Beiden werken niet. Heeft iemand een suggestie?

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:10
ik222 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:14:
[...]

Dat zal niet werken, de meeste ISP's zullen namelijk geen verkeer accepteren met als source een IP van een andere provider. En meestal zelfs geen verkeer dat afkomstig is van iets anders dan het het blok dat aan jou specifiek is toegewezen.

Nog los daarvan zal met die methode de terugweg altijd via de ISP lopen waarvan de IP blokken zijn. Dat is namelijk de enige partij op het internet die de routes naar die IP's adverteert. Dus als die ISP er dan uit ligt is er geen manier meer voor de andere kant om verkeer bij jou terug te krijgen.

Nee hetgeen jij voorstelt werkt echt alleen als je provider onafhankelijk IP ruimte hebt en als al je upstream providers vervolgens jou route adverteren.
Heb zelf nog wat onderzoek gedaan naar meerdere WAN verbindingen.
Blijkbaar is er geen pasklare oplossing voor dit probleem.

Oplossing 1: Routing aanpak
Je kan werken met onafhankelijke ip adressen, maarja welke providers ondersteunen dit ?
Denk hierbij aan BGP peering e.d.

Oplossing 2: Host centric aanpak
Locator/Identifier Separation Protocol (LISP), soort van NAT oplossing met mapping e.d.
Vond het zelf maar ingewikkeld uitzien.

Oplossing 3: host based
Shim6, is host based en wordt alleen nog door Linux ondersteund.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-12 21:12
nieuws: Linus Torvalds geeft Linux 3.7-kernel vrij
in de netwerk-stack is network address translation mogelijk op ipv6-verbindingen
Wwhhhhyyyyy ;(

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Er zijn wel zéér specifieke situaties waarin het handig (/nodig) kan zijn, maar in de huis-tuin-en-keuken opstellingen en bij bedrijven is dat dus zeker niet per definitie nodig. Dan werkt het zonder NAT maar met een firewall namelijk prima.

Dat er echter weer Tweakers zijn in de comments van dat nieuwsbericht die zich op NAT66 verheugen spreekt weer boekdelen 8)7 Die hebben er echt geen kaas van gegeten.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In dit topic is/was de verdeling het in ieder geval duidelijk :P

begintmeta in "Het grote IPv6 topic"

• Keiichi
webfreakz.nl schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 21:58:
[...]

Er zijn wel zéér specifieke situaties waarin het handig (/nodig) kan zijn, maar in de huis-tuin-en-keuken opstellingen en bij bedrijven is dat dus zeker niet per definitie nodig. Dan werkt het zonder NAT maar met een firewall namelijk prima.
Ik hoop van harte dat NAT voor IPv6 dan ook alleen maar toegepast wordt wanneer het echt niet anders kan.
Zeker met de steeds sneller wordende internetverbindingen is het een voordeel om niet met NAT te werken (geen vollopende state tables als je enthausiaste gebruikers hebt bv).

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

webfreakz.nl schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 21:58:
[...]

Dat er echter weer Tweakers zijn in de comments van dat nieuwsbericht die zich op NAT66 verheugen spreekt weer boekdelen 8)7 Die hebben er echt geen kaas van gegeten.
Name one ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
'Toen' werd het volgende geopperd:
While we do not consider IPv6 NATs to be desirable, we understand that some deployment of them is likely unless workable solutions to avoiding renumbering, facilitating multihoming without adversely impacting routing scalability, and homogeneity are generally recognized as useful and appropriate.

• Keiichi
Een collega was hier van de week met IPv6 aan het prutsen geweest. Hij had op een server/workstation een tunnel proberen te maken en had een RA daemon draaien.

Gepruts zonder dat er maar iets werkt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
Wat heeft dat gepruts met IPv6 te maken ;)

IPv6 is al goed doorontwikkeld. Waar ik momenteel werk draaien we al jaren dual-stack IPv6. Werkt allemaal prima.

Ik denk dat ik een doel voor IPv6 kan verzinnen.. Een buurman en ik hebben onze netwerken gekoppeld via wifi en ospf erboven. Stel mijn eigen internet valt uit, dan pak ik via OSPF voor IPv4 de gateway van mn buurman om naar buiten te gaan. Met IPV6 gaat dat niet werken...
Als mn ISP meewerkt krijg ik straks een publiek routeerbaar IPv6 subnet van mijn ISP. Valt nu mijn internet uit, dan kan ik niet overschakelen naar de gateway van mn buurman, want die mag mijn IPv6 subnet helemaal niet routeren naar zijn ISP. Als ik nu zorg dat mijn subnet bij hem ge-NAT wordt heb ik alsnog een werkende verbinding.

[ Voor 124% gewijzigd door FatalError op 12-12-2012 11:25 ]

If it ain't broken, tweak it!

• Paul
  • Nu online
Ik heb me een beetje in zitten lezen en ben bezig een SixXS-tunnel te regelen / configgen maar ik blijf (vooraf) nog wel met wat vragen zitten.

- Ondersteunt Windows (Vista of hoger) ondertussen RDNSS via RA of moet je nog steeds DHCPv6 en radvd naast elkaar draaien? Ik lijk posts tegen te komen in dit topic die zeggen dat het werkt, anderen die zeggen van niet en via Google over het algemeen ook alleen van niet (tenzij je 3rd party software gaat installeren).

- Welke DNS-servers gebruik ik? nscache.eu.sixxs.net? Gewoon een (paar) van de 5 adressen die ik op mijn (IPv4) nslookup -type=AAAA terugkrijg kiezen?

Ik zie diverse iptables- en andere listings langskomen in het topic die enkel de tunnel configureren terwijl ze in de Faq op SixXS juist (helaas versnipperd) meer zaken laten zien die je moet doen:

- niet-gebruikte subnetten naar lo routeren
- source-routing / routing header 0 uitzetten
- ??? Staan er nog meer her en der verspreid?

IPv6 op consumentenrouters vind ik voorlopig nog erg eng, ik ben nog niet één consumentenrouter tegengekomen met een firewall(interface) waar IK makkelijk doorheb wat wat is, laat staan dat mijn vriendin/moeder/oma het snapt....

Nu is de firewall op IPv4 wel het ondergeschoven kindje en maakt men port forwarding steeds makkelijker, hopelijk krijgt het IPv6-alternatief van port forwarding (oftewel: een gaatje prikken in de firewall) wel de nodige aandacht van de UI-designers...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45
Als ik naar Wikipedia kijk, werkt RDNSS op Vista/ 7 alleen met een plug-in: rdnssd-win32.

En voor zover ik me kan herinneren heeft Windows 7 out-of-the-box inderdaad nog geen RDNSS- support.

Je kunt ook een combinatie doen van RA's (radvd) en DHCPv6 (dhcp4), Hoe dat moet heb ik in dit topic uitgelegd.

Ik gebruik zelf OpenDNS. Nadeel is dat ze hun eigen pagina injecteren bij niet bestaande domeinnamen (NXDOMAIN). Je kunt ook de DNS servers van Google gebruiken. Keus genoeg. Ik zou niet direct de rootservers gaan querien werken voor thuisgebruik.

En UPNP-PMP (hoe smerig ook), zal voorlopig kunnen blijven werken om gaatjes in firewalls te prikken.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zich is een ipv6-dns server invullen ook niet zo heel nodig zolang je nog dual-stack werkt. Je IPv4-nameserver kan ook prima IPv6 queries resolven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Keiichi
FatalError schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:16:
Wat heeft dat gepruts met IPv6 te maken ;)

IPv6 is al goed doorontwikkeld. Waar ik momenteel werk draaien we al jaren dual-stack IPv6. Werkt allemaal prima.
Met prutsen bedoel ik dat iemand er mee in het wilde wegge mee aan het experimenteren is en een halve implementatie laat draaien. Heb nu ook niet echt het idee dat degene uberhaupt weet waar ie mee bezig is.

• Jaap-Jan
CyBeR schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:58:
Op zich is een ipv6-dns server invullen ook niet zo heel nodig zolang je nog dual-stack werkt. Je IPv4-nameserver kan ook prima IPv6 queries resolven.
Da's waar ook, ik had dat ingesteld omdat Google werkte met DNS whitelisting. 8)7 Ondertussen niet echt meer nodig, volgens mij. Google heeft die in ieder geval opgeheven sinds de World IPv6 day. ZIjn er eigenlijk nog websites die DNS whitelisting gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-12-2012 13:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik ben bang dat heel veel 'netwerkbeheerders' dit gaan misbruiken en klakkeloos NAT66 gaan gebruiken in hun lokale netwerk terwijl het totaal _niet_ nodig zou zijn.

Gewoon een single-homed netwerk waar ze een /48 van hun ISP krijgen.

Een statefull firewall voldoet daar prima, echt geen NAT nodig.

• Jaap-Jan
Ze zouden in ip6tables gewoon een --yes-i-am-absolutely-sure-that-i-want-to-do-this flag moeten toevoegen voordat deze feature gebruikt kan worden. Hoe langer hoe beter.

• Keiichi
Ik ben IPv6 thuis aan het uitschakelen, omdat zeer belangrijke diensten die niet mogen haperen schijnbaar niet genoeg bandbreedte over ipv6 krijgen :(

youtube bv :P

• Osiris
  • Niet online
Hm, eng toevallig.

Ik heb gisteren ook mijn radvd uitgezet, omdat Facebook over IPv6 schijnbaar ernstig veel moeite had de hele tijd, terwijl het over IPv4 geen centje pijn is.

• CyBeR
  • Niet online
:?

* CyBeR merkt niks.

[ Voor 88% gewijzigd door CyBeR op 20-12-2012 20:50 ]

• Osiris
  • Niet online
Mijn klachten waren vooral dat Facebook bijvoorbeeld initieel wel laadde, maar dat allerlei AJAX-gerelateerde zaken (dingen die geupdate worden zonder een harde refresh, maar wel dataverkeer vroten) spontaan niet meer werkten.

Ik heb verder geen browser geupdate, niets gesleuteld aan m'n IPv6 en over IPv4 werkt het probleemloos.

Raer!

• CyBeR
  • Niet online
Ik bedoelde eigenlijk youtube :P Facebook gebruik ik niet.

• Keiichi
M'n he.net tunnel is langzaam heb ik uitgevonden. Een speedtest geeft onstabiele snelheid op 1mbit ongeveer. 2 hosts van me die op native IPv6 zit blazen op wirespeed.
(tunnel gebruikt is tserv11.ams1.ipv6.he.net)

-edit-

even een frankfurt tunnel aangemaakt en alles werkt weer lekker :)

-edit2-

Backfire
Deze video is niet beschikbaar in Duitsland omdat deze muziek kan bevatten waarvoor GEMA de respectieve muziekrechten niet heeft verleend.
:'(

[ Voor 38% gewijzigd door Keiichi op 20-12-2012 21:19 ]

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:11

Roetzen

he.net Certified Sage

Keiichi schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:02:
M'n he.net tunnel is langzaam heb ik uitgevonden. Een speedtest geeft onstabiele snelheid op 1mbit ongeveer. 2 hosts van me die op native IPv6 zit blazen op wirespeed.
(tunnel gebruikt is tserv11.ams1.ipv6.he.net)
Zowel mijn SixXs als mijn He tunnel geven met alle speedtests aanzienlijk lagere snelheden dan wat ik met mijn Ipv4 verbinding (Ziggo 10/1) krijg. Via de tunnels tussen de 2,5 en 3 MBps.

Ik kan er wel mee leven, ik ben geen grootgebruiker, maar erg bevredigend is het uiteraard niet.

MV

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• Jaap-Jan
Roetzen schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:35:
[...]

Zowel mijn SixXs als mijn He tunnel geven met alle speedtests aanzienlijk lagere snelheden dan wat ik met mijn Ipv4 verbinding (Ziggo 10/1) krijg. Via de tunnels tussen de 2,5 en 3 MBps.
Geen last van (SixXS via nlede01 van Bit). SabNZBd download zonder moeite met 8 MB/s van XSNews over IPv6.

• CyBeR
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2012/12/20/863ffe917e8522a400c0928f743feeaf.png

Mwoah.

(Hij zegt wel leuk native trouwens maar 't is toch echt een 6in4 tunnel van sixxs :P)

Een iets lagere snelheid voor tunnelgebruikers is overigens logisch: je propt IPv6 in IPv4 en dus heb je de overhead van v4 + v6.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 20-12-2012 23:01 ]

• Paul
  • Nu online
CyBeR schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:59:
Een iets lagere snelheid voor tunnelgebruikers is overigens logisch: je propt IPv6 in IPv4 en dus heb je de overhead van v4 + v6.
Sowieso, het is een gratis dienst door pioneers die non-profit proberen IPv6 te pushen omdat verder niemand de eerste stap wil, durft of kan zetten.

Ik zou zeggen, wees blij dat ze het doen ipv te 'zeuren' dat je je verbinding niet vol kan proppen met materiaal dat is geüpload door iemand die daar het recht toe niet heeft :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:29

Nakebod

Nope.

CyBeR schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:59:
[afbeelding]

Mwoah.

(Hij zegt wel leuk native trouwens maar 't is toch echt een 6in4 tunnel van sixxs :P)

Als je een download doet via een IPv6 download speedtest @ http://www.speedtest2.nl/download-test, heb je dan meer snelheid?
Ik had laatst namelijk ook via http://ipv6-test.com/speedtest/ getest, en die was echt traag.
Al heb geen tunnel via HE, maar 6RD via mijn ISP (XMS), waar ik via IPv4 speedtests normaal 95/95 haal, had ik via de IPv6 speedtest maar iets van 50/50. Echter de IPv6 download ging wel 90+ mbit. Upload niet kunnen testen daar.

Trouwens een ander vraagje, als ik op http://ipv6-test.com IPv6 test, krijg ik altijd:
When both protocols are available, your browser uses IPv4
Onafhankelijk van de gebruikte PC/OS. Het IPv6 adres wordt goed weergegeven. Ik kan IPv6 adressen benaderen, pingen, etc.
IPv6 is in Win8 als het goed is preffered ipv IPv4, maar toch krijg ik het niet voor elkaar dat de browser websites met dual-stack (Juiste term?) eerst via IPv6 probeert en pas als dat faalt dat hij IPv4 pakt. Hij pakt gewoon direct IPv4.
En getest met Chrome, Firefox, Opera, IE10. Als het goed is hebben ze allemaal IPv6 als preffered protocol.
Zowel op Win8, Ubuntu 12.10, Android 4.1.2 en Android 4.2.1.

Ik kom er niet echt achter of ik nu iets op mijn OpenWRT router verkeerd heb staan, of dat het wat anders is. Gezien alle devices het hebben vermoed ik iets in de config, maar.. geen idee wat ik zoek :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:11

Roetzen

he.net Certified Sage

Naar aanleiding van de met tromgeroffel aangekondigde vernieuwde website van www.starthosting.nl heb ik er maar weer eens op gewezen dat je in hun hosting manager nog steeds geen AAAA record kunt aanmaken. Twee jaar geleden was het antwoord nog dat ze dat wel handmatig wilden doen, Nu is het:
Ons netwerk is inderdaad nog niet voorzien van IPv6. Doordat onze nameservers ook nog geen IPv6 adres hebben zouden AAAA records niet werken. Om die reden hebben we de mogelijkheid voor het toevoegen van AAAA records nog niet toegevoegd aan het DNS panel.
Volgens mij klopt dat niet. Om een AAAA record te kunnen teruggeven hoeft de name server zelf niet via IPv6 bereikbaar te zijn. Maar voordat ik een gepeperd antwoord terugstuur, wil ik het wel even zeker weten. Klopt het wat die medewerker zegt, of is het een smoesje?

Overigens de aangeboden oplossing is:
Wanneer u zelf nameservers heeft die wel zijn voorzien van IPv6 dan kan ik deze wel voor uw domein instellen.
Sja... andere name servers instellen kan ik zelf ook wel (als ik die zou hebben), maar ik betaal ze toch onder meer voor het gebruik van hun name servers?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• Osiris
  • Niet online
Ja, da's inderdaad onzin. Je hebt geen IPv6-capabele DNS-servers nodig om AAAA-records uit te kunnen delen. Dat kan nog prima via IPv4.

Inhoud van je DNS-pakketjes staat totaaaaal los van het gebruikte IP-protocol natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 21-12-2012 17:42 ]

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:00
Afbeeldingslocatie: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2013/01/04/07872f7bc9e78ace5019890037c812a1.png

M'n thuisnetwerk is sinds vandaag ook in de 21e eeuw geraakt. :)
Nu alleen nog wat rondkijken voor de firewall op ipv6 dicht te spijkeren...

Verwijderd

Is iemand http://ipv6.tweakers.net al opgevallen :)

In hosts bestand (onder windows) volgende regels toegevoegd, lijkt tot nog toe goed te werken.

code:
1
2
3
4
5
6
2001:990:6:31::140  tweakers.net
2001:990:6:31::140  gathering.tweakers.net
2001:990:6:31::141  ic.tweakers.net
2001:990:6:31::142  vc.tweakimg.net
2001:990:6:31::143  tweakimg.net
2001:990:6:31::144  ic.tweakimg.net

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 23:44 ]

• ik222
  • Niet online
Werkt hier ook prima inderdaad :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\Users\>ping ipv6.tweakers.net

Pingen naar ipv6.tweakers.net [2001:990:6:31::140] met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 2001:990:6:31::140: tijd=8 ms
Antwoord van 2001:990:6:31::140: tijd=9 ms

Ping-statistieken voor 2001:990:6:31::140:
    Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
    (0% verlies).

De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
    Minimum = 8ms, Maximum = 9ms, Gemiddelde = 8ms

[ Voor 89% gewijzigd door ik222 op 04-01-2013 21:25 ]

• Keiichi
Is er trouwens een ipv6 /8 of groter subnet die bedoeld is voor private gebruik? (naast de link-local adressen)

Ik ben aan het stoeien meteen SRX100 van juniper waarbij ik deze in m'n serverrack ga gebruiken. Alle v4 adressen heb ik omgecat naar 10.x.x.x . Ik hoef dan bij het in bedrijf nemen de eerste digit in de config te veranderen. Maar ik wil dit ook op een nette manier voor IPv6 doen.

Ik kan natuurlijk de eerste 4 hex veranderen in iets willekeurigs dat het intern ook wel werkt, maar ben nieuwsgierig of er naast LL ook andere private adres subnets zijn.

• Paul
  • Nu online
Waarom zou je het willen? Dan moet je, zodra je van je provider een IPv6-reeks krijgt, weer alles om gaan nummeren?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Sinds gisteren een nieuwe OKI printer hier in huis. Het bereikbaar maken van de printer via het netwerk was nogal een klus.. 8)7 Uiteindelijk gelukt, en ik zag dat IPv6 ook ingeschakeld kan worden :)

• CyBeR
  • Niet online
Paul schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 12:54:
Waarom zou je het willen? Dan moet je, zodra je van je provider een IPv6-reeks krijgt, weer alles om gaan nummeren?
In tegendeel.

De ULA's kun je tegelijkertijd met je global prefix gebruiken juist om niet om te hoeven nummeren als je van ISP wisselt. Dan gebruik je intern die ULA's voor bereikbaarheid, en je normale adressen alleen voor het internet.

• Paul
  • Nu online
Maar dan heb je intern dus 2 adressen? Zeker in een grote omgeving werk je met meerdere subnetten; hoe weet je PC dan welk source-adres het moet gebruiken als het ergens naartoe wil?

Voor 'interne' adressen moet je dan het ULA als source gebruiken, voor 'externe' adressen je 'publieke' IP, maar beide destinations zitten buiten je subnet...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CyBeR
  • Niet online
Je kunt intern gewoon de global adressen als source gebruiken natuurlijk. Alleen de apparatuur met statische addressering heeft een ULA nodig; je clients niet per see.

• Keiichi
altijd mooi om te zien dat sommige software leveranciers ipv6 eigenlijk gewoon al ondersteunen

Afbeeldingslocatie: http://frankdebot.nl/tweakers/avira-ipv6.png

(boxje zal wel grayed out zijn, omdat ik m'n ipv6 op m'n netwerk hier plat gegooid heb vanwege slechte bandbreedte door een tunnel)

• Snow_King
Keiichi schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:09:
altijd mooi om te zien dat sommige software leveranciers ipv6 eigenlijk gewoon al ondersteunen

[afbeelding]

(boxje zal wel grayed out zijn, omdat ik m'n ipv6 op m'n netwerk hier plat gegooid heb vanwege slechte bandbreedte door een tunnel)
Ik ken een paar developers daar. Die lui zijn best bedreven en weten wat ze doen :)

Toch altijd mooi om IPv6 support te zien in software! Al hoort het gewoon standaard te zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Snow_King op 09-01-2013 09:14 ]

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-12 16:31

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Beste mede-tweakers.

Sinds 21 januari hebben wij hier op het werk ook een native IPv6 verbinding gekregen van xs4all.
Nu proberen we dit netjes te implementeren, maar dit wil helaas niet helemaal lukken.
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen en willen helpen.

Allereerst de huidige setup.
Fritzbox 7360 -> M0n0wall v1.34 -> rest van het netwerk.

xs4all heeft ons het volgende ipv6 gedeelte gegeven: 2001:981:51**::/48 (** heeft natuurlijk normaal wel wat staan ;) )
De Fritzbox heeft het statische adres 2001:981:51**::1 gekregen (default)
WAN van m0n0wall staat op DHCP (v4 en v6) en hier krijgt hij netjes z'n adressen ed toegewezen
LAN van m0n0wall staat op Static 2001:981:51**:10::2 /64 (ip4 staat ook static, maar dat werkt gewoon)
DHCPv6 staat aan op de m0n0wall. (dhcp4 wordt nu nog door een windows sbs 2008 gedaan)
range: 2001:981:51**:10::1000:FFFF t/m 2001:981:51**:10::ffff:ffff
PC's krijgen netjes een IPv4 via de sbs en een IPv6 via de m0n0wall.
Fritzbox -> Internet -> Permit acces -> IPv6 heb ik een rule toegevoegd met interface id ::linklocal adres van wan kant m0n0wall.

Maar....
- bij netwerkverbindingsgegevens op de pc's wordt er geen IPv6 DNS ingevuld (wel IPv6 adres, tijdelijk ipv6 adres en gateway)
- pingen vanaf de pc naar ipv6.google.com (ping -6 ipv6.google.com) heeft een "Het doelnetwerk is niet bereikbaar" (ipv6.google.com wordt wel omgezet naar 2a00:1450:4013:c01::93)
- pingen vanaf de m0n0wal op de wan kant naar ipv6.google.com geeft ook een omzetting naar een ipv6 adres, maar toch krijg ik de fout "ping6: sendmsg: No route to host"
- pingen vanaf de m0n0wal op de wan kant naar de fritzbox (2001:981:51**::1) geeft de zelfde fout.
- IPv6 internet doet het niet

Wie o wie kan ons helpen op het netjes werkende te krijgen.
We zijn er nu al voor de 4e dag mee bezig zonder succes.

ps. PC/Laptop regelrecht laten verbinden met de Fritzbox zorgt er voor dat die pc/laptop wel IPv6 internet heeft.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• CyBeR
  • Niet online
Klinkt alsof je een paar routes mist.

• HellStorm666

HellStorm666

CyBeR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:56:
Klinkt alsof je een paar routes mist.
Hoe kan ik dat checken?
M0n0wall heeft wel mogelijkheden voor IPv4 en IPv6 static routes.
Maar bij IPv4 staat daar niets ingesteld, en dat werkt al tijden perfect op die manier.

Scientia Potentia Est

• CyBeR
  • Niet online
Hoe je dat doet op fritzboxen en monowalls, geen idee. Maar je moet een route hebben vanaf je monowall naar het internet via de fritzbox en vanaf de fritzbox naar je interne netwerk via de monowall.

• HellStorm666

HellStorm666

Dat klinkt inderdaad logisch.

Heb geprobeerd dit met een static IPv6 route in te stellen op de M0n0wall. Helaas hielp dit niet, of deed ik iets fout ;)

Ik wacht dus even af tot iemand mij kan helpen met M0n0wall en Fritzbox.
Ondertussen gewoon wat aan klieren en opzoek naar eventuele oplossingen ;)

Scientia Potentia Est

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 00:06
HellStorm666 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:56:
Dat klinkt inderdaad logisch.

Heb geprobeerd dit met een static IPv6 route in te stellen op de M0n0wall. Helaas hielp dit niet, of deed ik iets fout ;)

Ik wacht dus even af tot iemand mij kan helpen met M0n0wall en Fritzbox.
Ondertussen gewoon wat aan klieren en opzoek naar eventuele oplossingen ;)
Dan mis je dus nog de route in de fritzbox.

• HellStorm666

HellStorm666

In de Fritzbox heb ik ook een record aan gemaakt in Internet -> Permit Access -> IPv6
Het internet ID zijn de laatste 4 setjes van het IPv6 WAN adres van de M0n0wall.

Dit helpt helaas ook niet.

Scientia Potentia Est

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 00:06
HellStorm666 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:38:
In de Fritzbox heb ik ook een record aan gemaakt in Internet -> Permit Access -> IPv6
Het internet ID zijn de laatste 4 setjes van het IPv6 WAN adres van de M0n0wall.

Dit helpt helaas ook niet.
Dat is niet de route tabel, maar de firewall. Routes zal je via de commandline erin moeten zetten, zit nog niet in de gui.

Verwijderd

Het lijkt er op dat meer personen met het probleem worstelen om achter de FritzBox een eigen IPV6 subnet in te richten.
Het probleem is dat de FritzBox zelf binnen de prefix van je ISP subnets wil definieren.
Korte weergave van de oplossing:
De truuk is om na de configuratie in de FritzBox dat hij subnets gaat uitdelen aan je eigen Home LAN router achter de Fritzbox, dit subnet ID te gebruiken voor toedeling als IPV6 nummers in je LAN.
De FritzBox zet dan de IPV6 routing op voor dat bewuste subnet (meestal PREFIX:fc:...).
Pas dan ben je in staat via de wifi FB machines IPV6 adressen te bereiken in je LAN, of een ping6 ipv6.google.com vanuit je LAN PC te doen.

Het volgende is een uitgebreide HOWTO (in het engels zodat meer personen de oplossing kunnen gebruiken):
---------------------------------------------------------------------
The next is describing how I made my home LAN subnet using IPV6 to the outside world.
This is a solution from a "newbee :) " for a LAN IPV6 subnet behind a FitzBox and a subnet LAN router based on Linux.

HOWTO make your IPV6 subnet LAN behind a Fritz!Box with a native IPV6 IPV6 (with ISP defined PREFIX) working.

The problem:
FritzBox (in my case FB 7390) did not route IPV6 traffic back to a machine on my home server LAN.
Eg a LAN station could not get responses from any internet IPV6 host.
Or e.g. a wifi F!B laptop could not connect via IPV6 to a Home LAN station behind the DMZ/LAN router.

Situation: outside world IPV6-> F!B <-DMZ IPV6 subnet 1
->eth1 (Ubuntu) LAN router eth2 <-LAN IPV6 subnet fc
->LAN machines/stations.

FritzBox is running firmware 05.22 international (latest April 2013).
I have tried F!B firmware 05.50 (Int beta) which I received from AVM to do some tests on this problem. This version gave me no solution either nor the AVM responses were any helpfull.

The following is based on an article of Ruud@ xs4all.ipv6.narkive.com, subject: Linux ipv6 router *achter* de Fritz of 29 April 2012 (google for it!).
If you have a dynamic IPV6 address from your ISP you can skip the IPV6 address assign instructions in the following.

Intro
I received a fixed IPV6 prefix from my ISP (48 bis). Which allowed me to configure own IPV6 addresses and make my domain names IPV6 ready. (remark: My ISP talks about prefix number preservation, which would be very cool.).
I prefer to use static IPV6 addresses (e.g. internal DNS, ssh and other applications need that for security reasons).
So I had to look for a not dynamic and less automatic F!B IPV6 subnet routing solution.

First a quick and dirty solution:
With a telnet connection (enabled via some phone number) to the F!B you can add manualy the IPV6 route (eg "ip -6 route add PREFIXsubnet/64 via FE80::MACid dev XYZ"; MACid of your home server, dev of your F!B). And avoid an F!B power cycle! Warning ;w : AVM will when they discover configuration changes done not from the web interface to support you! }:O

The following does not use this trick and avoids the AMV telnet disclaimer.
My solution:
Use http://service.avm.de/support/en/SKB/FRITZ-Box-7390-int/1252:Setting-up-an-IPv6-subnet-in-the-FRITZ-Box-home-network to make the F!B aware that you have a Home LAN subnet as well to force the F!B to answer requests on subnet information, your home lan subnet ID.

Do not invent an own subnet ID!
Be aware that the F!B will use subnets 0 (outside world), 1 (DMZ subnet) and (!) subnet 2 (guest!). So /62-/64 bits are used by your F!B. E.g. a subnet 2 for your LAN will never succeed.
http://fritz.box/html/support.html will provide you with information about your F!B configuration and in much more detail (remark: IPV4 FritzBox guest network is 192.168.179.0/24).

Conclusion
:
you need to get a routed subnet ID from your F!B somehow!
Something like this prefix YourISPprefix:SubnetID::/62. E.g. 2001:1234:5678:fc:59a2:14e8:cab:a559, where 2001:1234:5678::/48 is your IPV6 prefix, where 59a2:14e8:cab:a559 is identifying your home router network interface card and where eg :fc: (16 subnet bits /48 - /64) is the subnet ID. The one where we are looking for.

With this subnet ID provided by the F!B we can configure now the IPV6 addresses on the LAN machines:
eg "ip -6 address add PREFIX:fc:MACid", where PREFIX is the prefix given by your ISP (first 48 bits or more max 56 bits!), :fc: is the subnet ID and MACid is eg obtained via the link address fe80::MACid as shown by an ifconfig command.

How to obtain your LAN subnet ID?
Use the following 4 steps on your home LAN Linux router:
Note: change "eth1" (DMZ Linux subnet router) and "eth2" (LAN Linux subnet router) to your situation.

1. Use the wide-dhcpv6-client package (eg "apt-get install wide-dhcpv6-client").
/etc/defaults/wide-dhcpv6-client has now: INTERFACES="eth1 eth2"
stop the deamon: /etc/init.d/wide-dhcpv6-client stop
The /etc/wide-dhcpv6/dhcp6c.conf should look like this:
--------------------- /etc/wide-dhcpv6/dhcp6c.conf
# eth1 is DMZ part, FritzBox connection
interface eth1 {
# Identity Association for Prefix Delegation
send ia-pd 0;
# Identity Association for Non-temp Addresses
# send ia-na 0;
# and wait for immediate reply
send rapid-commit;
# script will update resolv.conf
#script "/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c-script";
request domain-name-servers;
};

# Identity Assopciation for Prefix Delegation
id-assoc pd 0 {
# how the prefix is built eth2 interface to LAN
prefix-interface eth2 {
sla-id 1;
# more as 2 bits did not fly with F!B
sla-len 2;
# ifid default EUI-64 as address
};
};
--------------------
Note: the shell "dhcp6c-script" will update /etc/resolv.conf for DNS lookups.

2. The Linux subnet router needs to forward packages from LAN machines,
so make sure /etc/sysctl.conf has the following:
-------------------- /etc/sysctl.conf
...
# Enabling this option disables Stateless Address Autoconfiguration
# based on Router Advertisements for this host
net.ipv6.conf.all.forwarding=1

# router advertisement accept
net.ipv6.conf.eth1.accept_ra=2
net.ipv6.conf.eth2.accept_ra=0

# do not use MAC in ipv6 address
#net.ipv6.conf.all.use_tempaddr=2
...
--------------------
and activate the new settings: sysctl -p
Note: eg echo 2 >/proc/net/ipv6/conf/eth1/accept_ra does the same (for eth1 accept ra), but this setting will not survive a reboot.

3. The Linux subnet router needs to be advertised.
The /etc/radvd.conf (install via "apt-get install radvd") should look like this:
-------------------- /etc/radvd.conf
# using conf hints from
# April 2012, Ruud subject: Linux ipv6 router *achter* de Fritz
# article on xs4all.ipv6.narkive.com
#

# DMZ interface to eg F!B and outside world: eth1

# Home LAN interface eth2
interface eth2
{
AdvSendAdvert on; # send advertisements on this interface
MinRtrAdvInterval 3; # how often advertisements are sent
MaxRtrAdvInterval 30; # at least every seconds
AdvDefaultPreference low; # other advertisements are better
AdvHomeAgentFlag off; #
AdvOtherConfigFlag on; # force non RFC 6106 clients a dns address

prefix ::/64
{
AdvOnLink on; # each sharing this prefix is on same local link
AdvAutonomous on; # use this prefix to autoconfig your address
AdvRouterAddr off; # advertise router address
};
};
----------------------
and restart the radvd deamon: /etc/init.d/radvd restart

4. And NOW: get the subnet ID from the F!B box:
start dhcp6c from the command line, in the foreground and debugging on:
"dhcp6c -D -f -c /etc/wide-dhcpv6/dhcp6c.conf eth1 eth2"
and look at the output for update_prefix message, eg:
update_prefix: create a prefix 2001:1234:5678:fc::/62 pltime=3600, vltime=7200
Here is your subnet ID ":fc:" and your ISP prefix is: "2001:1234:5678::/48".
Denote the /62 prefix size! (the reason why sla-len is 2 in radvd.conf.)

With the ISP prefix and subnet info (probably "fc") we have enough information to assign IPV6 addresses to the interfaces on the LAN machines, eg:
"ip -6 address add 2001:1234:5678:fc:MACid/64 dev eth2" (where MACid is obtained from the fe80::MACid address via the "ifconfig eth2" command for the eth2 interface of the LAN subnet router.
If no default route appears on a LAN machine or you are impatient to wait for the automatic route addition, you can try:
"ip -6 route add default via fe80::MACid dev eth0 proto kernel"
where MACid is the link address of eth2 of the LAN subnet router and eth0 is the interface of the LAN machine.

Cross your fingers that the F!B will not change ISPprefix and subnet ID (eg "fc") somewhere in the future.
Add manual (static) interface and routing changes eg to or /etc/network/interfaces, /etc/NetworkManager/system-connections/* or /etc/rc.local in order to survive a reboot.

If you notice errors or have better suggestions or easier way do not hesitate say so.

Verwijderd

Misschien een beetje een onnozele vraag in dit topic, maar ik denk wel dat de vraag bij dit onderwerp thuishoort. Ik heb zelf lopen googelen maar heb geen duidelijk antwoord gevonden. Het is bij mij sterk van de klok en de klepel. Ik hoop hier wat meer duidelijkheid te vinden.

Ik vraag me af hoe het zit met ipv6 in de nabije toekomst en oude ipv4 apparatuur, waarbij ik aanneem dat deze apparatuur geen firmware update krijgt naar ipv6. Nu draai ik alles thuis nog onder ipv4 achter een router. Op mijn LAN zit om even compleet te zijn: een oude HP Laserjet printer 2300, een Synology Diskstation DS107+, een Squeezebox v3, een Philips tv uit 2008, een Humax 5050 en een Gigaset N300ip voor voip. Nu begrijp ik dat bij ipv6 elke client zijn eigen adres krijgt. Dan lijkt mij een router niet langer nodig. Dit betekent dat ipv4 apparatuur niet langer kan communiceren over het LAN omdat ipv4 en ipv6 niet comptabiel zijn. Of komt er dan toch weer een soort router in het spel die een brug kan vormen tussen de oude legacy apparaten en de nieuwe ipv6 wereld?

Ik probeer hier een beetje meer duidelijkheid over te krijgen omdat ik van plan ben nog ergens een oude Squeezebox Boom en een mediaspelertje (bijvoorbeeld die van WD) aan te schaffen. Ik zou graag zien dat
de overgang naar ipv6 in de mogelijk nabije toekomst deze nog aan te schaffen apparatuur niet buiten spel zet.

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 19:46:
Nu begrijp ik dat bij ipv6 elke client zijn eigen adres krijgt. Dan lijkt mij een router niet langer nodig.
Daar ga je de mist al in. Je hebt nog steeds een router nodig. Je computer moet namelijk weten waar hij pakketjes heen moet sturen die niet voor zijn eigen netwerk bedoeld zijn, zodat de router die verder af kan handelen. Het enige wat afgeschaft wordt is NAT, waardoor computers weer direct met elkaar kunnen communiceren, in plaats van via een NAT- router.
Dit betekent dat ipv4 apparatuur niet langer kan communiceren over het LAN omdat ipv4 en ipv6 niet comptabiel zijn. Of komt er dan toch weer een soort router in het spel die een brug kan vormen tussen de oude legacy apparaten en de nieuwe ipv6 wereld?
IPv4 en IPv6 kan tegelijkertijd geactiveerd zijn op je computer. Daardoor kan je computer nog steeds communiceren met 'oude' IPv4 apparatuur. Dat heet 'dual- stack'. Verder heb je een techniek genaamd NAT64 om IPv4 apparaten te bereiken via een IPv6- adres, dat zou je, mits je router dat ondersteund, kunnen gebruiken. Maar volgens mij zijn er niet veel consumentenrouters die dat doen. Dual- stack is simpeler en werkt zonder tussenkomst van een extra apparaat.
Ik probeer hier een beetje meer duidelijkheid over te krijgen omdat ik van plan ben nog ergens een oude Squeezebox Boom en een mediaspelertje (bijvoorbeeld die van WD) aan te schaffen. Ik zou graag zien dat
de overgang naar ipv6 in de mogelijk nabije toekomst deze nog aan te schaffen apparatuur niet buiten spel zet.
Ik zou bij de aanschaf van nieuwe apparatuur toch kijken of het IPv6 ondersteund. Des te sneller kun je IPv4 uitfaseren op je lokale netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-04-2013 09:54 ]

• ik222
  • Niet online
In je lokale netwerk is er helemaal niets op tegen om de komende jaren gewoon IPv4 te gebruiken om je lokale apparatuur onderling te laten communiceren. Het enige wat je doet is inderdaad IPv6 toevoegen zodat apparaten hun IPv6 connectiviteit kunnen gebruiken om naar IPv6 adressen op het internet te communiceren. Op het internet zul je de komende jaren namelijk een toename zien van websites / diensten die enkel nog via IPv6 bereikbaar zijn.

Ook ISP's zullen IPv4 internet toegang echt niet afschaffen in de nabije toekomst, hooguit krijg je straks een Carrie Grade NAT verbinding. In de praktijk merkt de normale internet gebruiker ook daar weinig tot niets van. Alleen eigen servers draaien kan dan niet meer over IPv4.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 14-04-2013 20:52 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-12 15:50

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zijn er meer mensen die snelheidsproblemen hebben met een SixXS tunnel? Ik heb een week of 2 geleden ook eens een tunnel aangevraagd, om eens ervaring op te kunnen doen met IPv6. Sindsdien (achteraf gezien) wat snelheidsproblemen gehad, met name Youtube video's die te traag bufferen om ze meteen te kunnen kijken, ik kreeg er 56k flashbacks van zo erg :X
Vanavond een vergelijkende IPv4/v6 speedtest gedaan en daar bleek uit dat de tunnel retetraag is. Heb nu die verbinding maar down gebracht, maar ik wil 'm eigenlijk wel blijven gebruiken.. Of Ziggo moet eens opschieten met de uitrol van IPv6.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• CyBeR
  • Niet online
Nope, geen probleem hier. Maar dat zou ook lastig zijn want SixXS is heel gedistribueerd opgezet dus tenzij wij dezelfde pop hebben (nlede01 hier) zou 't niet snel zo zijn dat we dezelfde issues zouden zien, als 't niet aan ons lag.

• Osiris
  • Niet online
Ghe, SixXS... Dat bestaat natuurlijk ook nog...

Zojuist maar weer eens ingelogd.. M'n drie tunneltjes doen het nog steeds probleemloos :D

DateLog Entry*
2013-04-25 01:15:24Tunnel TX+7982 pinged for 71 weeks5
2013-04-24 01:15:21Tunnel TX pinged for 61 weeks5
2013-04-21 01:15:16Tunnel TX+3000 pinged for 79 weeks5

Valt me toch tegen.. Blijkbaar 1,2 tot 1,5 jaar geleden iets misgegaan, aangezien die tunnels al jaaaaaaaaaaren bestaan :P

• MORCIK
  • Laatst online: 21-11 20:13

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Demoniac schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:26:
Zijn er meer mensen die snelheidsproblemen hebben met een SixXS tunnel? Ik heb een week of 2 geleden ook eens een tunnel aangevraagd, om eens ervaring op te kunnen doen met IPv6. Sindsdien (achteraf gezien) wat snelheidsproblemen gehad, met name Youtube video's die te traag bufferen om ze meteen te kunnen kijken, ik kreeg er 56k flashbacks van zo erg :X
Vanavond een vergelijkende IPv4/v6 speedtest gedaan en daar bleek uit dat de tunnel retetraag is. Heb nu die verbinding maar down gebracht, maar ik wil 'm eigenlijk wel blijven gebruiken.. Of Ziggo moet eens opschieten met de uitrol van IPv6.
Welke PoP?
Welke snelheden?
Welke pingtijden?
Welke trace?
Welke router?
Welke OS?
Welke Netwerkkaarten?
Welke MTU?

Ik kan wel even doorgaan, maar wat ik probeer te zeggen is dat je geen enkele informatie geeft om mee te kunnen troubleshooten. Ik haal zelf 80mbit met nlams05 (SURFnet).

You only live once, so live to the max's

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Demoniac schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:26:
MORCIK schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:47:
[...]

....

Ik haal zelf 80mbit met nlams05 (SURFnet).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Sixxs tunnel nooit snel heb gevonden, maar 56k flashbacks krijg ik ook weer niet :P

Wanneer ik een speedtest doe haal ik meestal tussen de 4 en 10 Mbit/s. Terwijl ik een 120 Mbit/s verbinding heb van Ziggo. Bij de speedtest van Ziggo zelf (IPv4) kom ik wel aan de 120 Mbit/s.

Ik heb dit verder nooit onderzocht, want ging er vanuit dat dit door de tunnel-techniek kwam, blijkbaar zijn er anderen die wel 80 Mbit/s halen... :o

PoP: nlede01 - BIT BV
Ping: 20 - 40 ms
Trace: waar naar toe?
Router: Vigor2130 (met ingebouwde AICCU client)
MTU: 1500
NIC: Qualcomm Atheros AR9485 802.11b/g/n WiFi Adapter

Nog een hele andere vraag: waarom zou een organisatie gebruik willen maken van "Unique Local Adresses"?

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Met die AICCU client heb ik geen al te beste ervaringen. Ik gebruik 6in4. Doe een trace naar je doel, in zijn geval dus YouTube. Mijn MTU van de tunnel is 1280. Deze moet zowel bij Sixxs op de instellingenpagina gelijk zijn met de instelling van je router.

Een goede downloadtest is het downloaden van grote binary's vanaf IPv6 nieuwsgroepen. Met XS News haal ik tegen de 80mbit. Of vanaf ftp://ftp.surfnet.nl/ een willekeurige ISO downloaden, net iets meer dan 80mbit.

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
MORCIK schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:26:
Met die AICCU client heb ik geen al te beste ervaringen. Ik gebruik 6in4. Doe een trace naar je doel, in zijn geval dus YouTube. Mijn MTU van de tunnel is 1280. Deze moet zowel bij Sixxs op de instellingenpagina gelijk zijn met de instelling van je router.

Een goede downloadtest is het downloaden van grote binary's vanaf IPv6 nieuwsgroepen. Met XS News haal ik tegen de 80mbit. Of vanaf ftp://ftp.surfnet.nl/ een willekeurige ISO downloaden, net iets meer dan 80mbit.
OK, zie inderdaad dat ik een 6in4 tunnel kan configureren op mijn Draytek. Heb even zitten klooien, maar krijg het niet aan de praat. Enig idee wat ik moet invullen in de volgende velden:

[list]
• Remote Endpoint IPv4 Address --> Hier heb ik een IP-adres (192.99.88.1) ingevuld die ik tegen kwam @ Sixxs.net forum
• 6in4 IPv6 Address --> Hier heb ik mijn IPv6 tunneladres ingevuld
• LAN Routed Prefix --> Hier heb ik mijn subnet ingevuld
[/list]

Thanks!

Het is ondertussen gelukt! Ik moest de tunnel ook nog aanpassen naar "6in4 static" :)

Nu even checken wat de snelheid doet :)

Snelheid getest bij ipv6-test.com, dit ziet er een stuk beter uit:
Afbeeldingslocatie: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2013/05/05/9e5884d0b8dbcf06e85b655ad254f3ac.png

Met AICCU gaf hij bij IPv4 hetzelfde aan, maar bij IPv6 maar 4 Mbit/s... Hele vooruitgang dus! Zal ook nog eens een ISO downloaden van Surfnet :)

Ook dat gaat stukken sneller: 4,6 MB/s (=36,8 Mbit/s) via mijn WLAN waar ik op IPv4 vrijwel nooit veel hogere snelheden haal :)

Thanks voor de tip MORCIK _/-\o_

Nog een handige link. Hiermee kan je kijken of je Path MTU Detection problemen hebt :)

[ Voor 26% gewijzigd door _Arno_ op 05-05-2013 22:26 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 20:44

databeestje

Von PrutsHausen

Ontzettend grote gemiste kans van de Ziggo dat het hotspot netwerk niet meteen IPv6 ondersteunt.

Het hotspot netwerk stuurt alles op L2 door naar de core, die kan natuurlijk prima IPv6 adressen uitdelen. Daarnaast hoeft er geen klant apparaat voor vervangen te worden omdat het hele IPv6 verhaal niet op de wifi router uitgevoerd wordt maar in de core van het Ziggo netwerk.

Dat had toch zo'n mooie pilot voor de Ziggo kunnen zijn om een stukje van het netwerk IPv6 geschikt te maken en engineers ook ermee te laten werken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou ik ook zeggen. Ziggo blijft de boel ook maar vooruitschuiven, de FAQ is inmiddels ook weer bijgesteld heb ik net gezien: 'Vanaf januari 2014 voert Ziggo stap voor stap en geruisloos IPv6 in. We blijven zowel de huidige IPv4 als de nieuwe IPv6 ondersteunen.'

Ik ben benieuwd of er in januari 2014 staat 'vanaf juni 2014'

• Snow_King
Tja, er zit geen business case rondom IPv6, dus prioriteit heeft het niet zolang ISP's voor zichzelf nog voldoende v4 hebben. En Ziggo heeft meer dan voldoende v4 om te kunnen groeien.

Zelfde verhaal bij ZeelandNet (Mijn ISP).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil een bewegende schildpad! (zonder tunnel)

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Hoera, speedtest heeft eindelijk een testserver in Nederland _/-\o_ Die geeft in elk geval de juiste max. Ipv6 snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2013/07/05/ba8f4e4f6197bfc8e02b59418d21a41d.png
http://ipv6-test.com/speedtest/

Overigens haal ik op IPv4 gewoon 120mbit met de Ziggo speedtest. Kennelijk trekt die testserver dat niet :P

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Snow_King schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:15:
Tja, er zit geen business case rondom IPv6, dus prioriteit heeft het niet zolang ISP's voor zichzelf nog voldoende v4 hebben. En Ziggo heeft meer dan voldoende v4 om te kunnen groeien.

Zelfde verhaal bij ZeelandNet (Mijn ISP).
Voor SPs is er zeker wel business case voor IPv6. De investeringen die aan de horizon staan om IPv4 operationeel te houden zijn significant. Dat er CGN als tussenstap geïmplementeerd moet gaan worden, staat vast. Daar zitten enorme kosten aan die niet meer te voorkomen zijn.
Wat providers willen voorkomen is dat ze over 5-7 jaar, wanneer de huidige CGN implementaties afgeschreven zijn, een refresh-investment in IPv4 moeten doen. De horizon voor een 95% IPv6 reachable internet is tussen dus tussen de 5 en 7 jaar.

De reden dat het zo langzaam gaat is omdat heel veel apparatuur in de keten niet IPv6 geschikt is. CMTS'en van verschillende leveranciers moeten enorme code-upgrades krijgen om IPv6 in de access mogelijk te maken. Zelfs Layer 2 apparaten zoals DSLAMs moeten aangepast worden, omdat ze bijv. DHCP en IGMP moeten kunnen onderscheppen. De investeringscyclus van dergelijke apparaten is ook 5-7 jaar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

_DH schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:27:
[...]
De reden dat het zo langzaam gaat is omdat heel veel apparatuur in de keten niet IPv6 geschikt is. CMTS'en van verschillende leveranciers moeten enorme code-upgrades krijgen om IPv6 in de access mogelijk te maken. Zelfs Layer 2 apparaten zoals DSLAMs moeten aangepast worden, omdat ze bijv. DHCP en IGMP moeten kunnen onderscheppen. De investeringscyclus van dergelijke apparaten is ook 5-7 jaar.
Wat is je punt nu? Dat ze zelf te lui zijn geweest IPv6 compatible apparatuur te kopen en nu mogelijk vroeger nieuwe investeringen te moeten doen? Tja... 8)7

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_DH schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:27:
Voor SPs is er zeker wel business case voor IPv6. De investeringen die aan de horizon staan om IPv4 operationeel te houden zijn significant. Dat er CGN als tussenstap geïmplementeerd moet gaan worden, staat vast. Daar zitten enorme kosten aan die niet meer te voorkomen zijn.
Wat providers willen voorkomen is dat ze over 5-7 jaar, wanneer de huidige CGN implementaties afgeschreven zijn, een refresh-investment in IPv4 moeten doen. De horizon voor een 95% IPv6 reachable internet is tussen dus tussen de 5 en 7 jaar.
Als aanvulling hier op:

YouTube: TechWiseTV 130: IPv6: Is it Time?
( Vanaf 5:55 en 38:55 )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

webfreakz.nl schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:44:
[...]

Wat is je punt nu? Dat ze zelf te lui zijn geweest IPv6 compatible apparatuur te kopen en nu mogelijk vroeger nieuwe investeringen te moeten doen? Tja... 8)7
Ik probeer achtergrond te geven van de situatie. De complexiteit van CapEx investeringen over meerdere jaren is enorm, alsmede validatie van infrastructuur en services. Dat heeft niets met luiheid te maken.

Als je dan reageert met een smiley die met een hamertje op z'n hoofd slaat is Professional Networking & Servers waarschijnlijk niet helemaal het goede forum voor je.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

_DH schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:37:
[...]
Als je dan reageert met een smiley die met een hamertje op z'n hoofd slaat is Professional Networking & Servers waarschijnlijk niet helemaal het goede forum voor je.
Juist ja, dat zal het vast zijn. Je glazen bol werkt in ieder geval prima!

Mijn punt is dat ieder weldenkend mens IPv6 al mijlen ver aan zag komen, en dat het vanaf 1998 (RFC2460) al gespecificeerd is. Dat er vandaag de dag nog ontwikkelingen gaande zijn op gebied van DHCPv6 / IGMP relaying, dat klopt, maar het lijkt me sterk dat hele wagenparken aan DSLAMs spontaan vervangen moeten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door webfreakz.nl op 10-07-2013 13:51 ]

• Paul
  • Nu online
En dan gaan we toch in op meerjarenplannen, CapEx etc...

Als je inschatting is dat je over 15 jaar pas IPv6 nodig gaat hebben en je dus minimaal de komende 2 vervangingsperiodes 30 miljoen per periode kunt besparen door de goedkopere niet-IPv6-variant in je racks te schroeven, waar ga je dan 60 of 90 miljoen aan uitgeven? Daar past pas een 8)7 bij...

Dat jij het als techneut liever anders had gezien, tja, jij bent niet de business...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Toch is het "De spijker op zijn kop". Het is een strijd tussen de techniek en het geld. Bedrijven hebben soms moeite met investeren in de "langere" termijn. En dan met name de ROI termijn van de aandeelhouders.

Er is een groot gat tussen de commerciele belangen en deze van non profit instellingen. Althans, zo lijkt het voor mij vanaf de buitenzijde. Daarnaast worden er hier en daar politieke spellen gespeeld.

Zo kreeg ik het niet voor elkaar om onze nieuwe webshop live te krijgen met IPv6 terwijl onze website welke wij in eigen beheer doen het al weer bijna 2 jaar heeft. Dat is toch wel erg jammer.

Daarnaast schuifte de KPN nog steeds de kar door met onze zakelijke internet verbindingen. De Unet BGP peering was geen enkel probleem 2 jaar geleden, van de KPN hebben we nog steeds de IPv6 "Pilot" verbinding.

Deze "Pilot" verbinding is van AS286, dat is KPN International, wat ook gebruikt wordt voor het reseller product waar het al een paar jaar leverbaar is. De oorspronkelijke planning was om begin 2013 dual stack "Corporate Internet" te gaan bieden. Het is dus een vreemde situatie dat voor de resellers het wel mogelijk is, maar het eigen product nog niet.

Een product navraag (1-2 jaar geleden!) bij de Ziggo voor zakelijk glas is bij het eerste gesprek al meteen de grond in gegaan door de houding van de Sales. Later pogingen om een IPv4 only product (voor 3 jaar!) te slijten heb ik keihard afgeserveerd.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:49
Hmz, bizar. Ik loop al 18 maanden te pushen om ons zakelijk glas te voorzien van ipv6, en krijg standaard te horen dat dat "volgend kwartaal" gaat gebeuren. Was overigens wel leuk onderhalen over een nieuw contract :D (en op zich geen probleem, doe ik ipv6 over een van onze andere verbindingen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
databeestje schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:23:
<knip>
Een product navraag (1-2 jaar geleden!) bij de Ziggo voor zakelijk glas is bij het eerste gesprek al meteen de grond in gegaan door de houding van de Sales. Later pogingen om een IPv4 only product (voor 3 jaar!) te slijten heb ik keihard afgeserveerd.
Ziggo levert al een klein poosje IPv6 op hun zakelijke glasvezel verbindingen.

If it ain't broken, tweak it!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

FatalError schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:15:
[...]

Ziggo levert al een klein poosje IPv6 op hun zakelijke glasvezel verbindingen.
Ook met BGP? Daar liep het op stuk. Misschien is het wel meer dan 2 jaar geleden. De tijd vliegt.

• Keiichi
Heeft iemand met een tunnel van he.net ook last dat snelheden bedroevend laag zijn de laatste paar dagen?

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:47
Niet echt, via wireless:
Via http://speedtest-ipv6-1.upc.nl krijg ik:

Last Result:
Download Speed: 44209 kbps (5526.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 47053 kbps (5881.6 KB/sec transfer rate)
Latency: 7 ms
Jitter: 3 ms
dinsdag 23 juli 2013 23:59:13

Ook via HE.net.

specs

• Keiichi
Ik vraag me af waar deze brakheid van mijn tunnel vandaan komt. Paar maanden geleden ook flink last van gehad. Toen een engineer van he.net er naar ging kijken was het voorbij.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli maakte de AMS-IX ineens een enorme sprong in IPv6 verkeer door. De pieken zaten de week ervoor dagelijks zo rond de 5.5 Gbps, op de 26e sprong het ineens naar bijna 8.5 Gbps en gisteren zelfs boven de 9 Gbps.

Weet iemand of een consumenten ISP of een veel data verbruikende dienst ineens IPv6 heeft aangezet op vrijdag? Aangezien tijdens het weekend het verkeer alleen maar toenam lijkt het een toename in consumentenverkeer, niet bedrijfsverkeer.

https://www.ams-ix.net/te.../sflow-stats/ipv6-traffic

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Dat is een behoorlijke toename ja.
Er is mij geen provider bekend die momenteel grootschalig aan het testen/uitrollen is. Zover ik weet komt KPN voor consumenten ergens eind 2014 met IPv6. Van UPC en Ziggo is "bekend" dat ze iedereen in 2013 nog via IPv6 willen hebben. Zie ook geen meldingen in die topics over IPv6, dus verwacht niet dat ze al zover zijn.

De "KPN ITNS" glasproviders (Zoals XMS, Lijbrandt) bieden al geruime tijd 6RD aan, dus dat zal ook niet ineens zo een piek veroorzaken. Tenzij ze nu ineens dhcpv6 gebruiken, of deden ze dat nu al..

Ben nu ook wel benieuwd wie/wat de oorzaak is :D

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Tja, een ISP die IPv6 aanschakelt gaat meestal niet dagenlang onopgemerkt. Hoewel Ziggo en UPC inderdaad dit jaar IPv6 zouden activeren had ik wel verwacht dat we dat dan nu wel zouden weten als het vorige week is aangezet.

Daarom had ik het idee dat het misschien een grote online dienst die nu ook over IPv6 bereikbaar is. Iedereen die al dual-stack had gaat dan ineens hun data over IPv6 binnentrekken. Ik heb al gekeken of UitzendingGemist is overgestapt. Die zijn al een eind op weg maar missen nog de AAAA-records.

Misschien dat er een IP-tv dienst IPv6 heeft aangezet?

• DDX
  • Laatst online: 13:10

DDX

Verkeer 's nachts is ook flink hoger. (of is dat manier waarop grafiek gemaakt wordt?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Als je naar de dag-grafiek kijkt, de bovenste, dan zie je dat de piek 's middags begint en 's avonds rond een uur of elf begint te zakken. Het is dus vrij duidelijk dat het meeste consumentenverkeer is (waarvan YouTube waarschijnlijk een van de belangrijkste oorzaken is).

• DDX
  • Laatst online: 13:10

DDX

Maar de minimale is ook gestegen van 1.9 naar 3.7

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Oh, dan begreep ik je verkeerd. Je hebt gelijk, zelfs de dalen zijn fors hoger!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ik heb een tijdje terug toch maar eens een 6in4 SixXS tunnel aangevraagd, die rechtstreeks via m'n OpenWrt router loopt. Het verbaasde me om te zien hoeveel traffic er nu eigenlijk via IPv6 loopt (jammer genoeg geen data vanaf het begin, heb nu 21 weken uptime op de tunnel, maar Cacti draait nog niet zo lang):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7XulZC5.png

[ Voor 17% gewijzigd door ihre op 29-07-2013 12:33 ]

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Dat de dalen hoger zijn lijkt mij inherent aan de pieken overdag. Ervan uitgaande dat er veel meer gebruikers/diensten via IPv6 werken nu, zie je dezelfde soort grafiek als voorheen, alleen dan meer data :P
In de nacht iets meer dan 1/3 van de piek, zowel bij IPv4 als IPv6 verkeer.

En grote diensten zoals Youtube, Windows Update werken al jaren via IPv6.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Nakebod schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:31:

Inderdaad, daarom dacht ik ook eerder aan UitzendingGemist of een IPTV aanbieder.

• Snow_King
Maurits van Baerle schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:47:
Op vrijdag 26 juli maakte de AMS-IX ineens een enorme sprong in IPv6 verkeer door. De pieken zaten de week ervoor dagelijks zo rond de 5.5 Gbps, op de 26e sprong het ineens naar bijna 8.5 Gbps en gisteren zelfs boven de 9 Gbps.

Weet iemand of een consumenten ISP of een veel data verbruikende dienst ineens IPv6 heeft aangezet op vrijdag? Aangezien tijdens het weekend het verkeer alleen maar toenam lijkt het een toename in consumentenverkeer, niet bedrijfsverkeer.

https://www.ams-ix.net/te.../sflow-stats/ipv6-traffic
Kan toch ook gewoon een toko zijn die iets van backups over de AMS-IX stuurt en daarvoor nu IPv6 is gaan gebruiken?
Nakebod schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:31:
Jaren is misschien wat overdreven, Youtube zette IPv6 ongeveer een jaar geleden aan. Windows update weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Snow_King op 29-07-2013 12:37 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:36:
[...]
Kan toch ook gewoon een toko zijn die iets van backups over de AMS-IX stuurt en daarvoor nu IPv6 is gaan gebruiken?
Het is wel een enorme toename, het lijkt me sterk dat één toko zo'n grote impact heeft op het totale AMS-IX verkeer. Bovendien zou je met een backup waarschijnlijk een toename van een paar uur in de midden van de nacht zien, niet een forse toename over de hele 24 uur en een piek tussen 12:00 en 23:00. Dat duidt sterk op consumentenverkeer.

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Snow_King schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:36:
Jaren is misschien wat overdreven, Youtube zette IPv6 ongeveer een jaar geleden aan. Windows update weet ik niet.
Vorig jaar pas? Langer toch :? nieuws: Google maakt YouTube via ipv6 bereikbaar
Wel lees ik net dat youtube.com zelf een geruimte tijd geen AAAA records had, maar het videoplatform wel.
Dus misschien niet jaren-jaren, maar wel meer dan 1 :D

Pagina: 1 ... 28 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.