| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
1
2
3
| telnet -6 vdvn.net 80 Trying 2001:7b8:38b:0:e269:95ff:fe62:13a9... telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused |
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Phase 3 van ipv4 countdown is begonnen bij ARIN ;o;PHASE THREE (TWO /8 EQUIVALENTS REMAINING, BEGAN AUGUST 2013)
[More Information]
ARIN staff will examine processes used in Phase Two to ensure they are working and make any necessary modifications.
The hold period for returned, reclaimed, and revoked blocks will remain at three months.
Request reviews will remain the same as in Phase Two, and requests for larger address blocks require department director approval.
Upon approval, IPv4 recipients will have 60 days to complete payment and/or an RSA. On the 61st day, the address space will be released back to the available pool if payment and RSA are not completed.
Ze hebben dus ongeveer een jaar gedaan over het twee na laatste blok. Het voorlaatste blok zal dus over een jaar ook wel op zijn.Phase One began in February 2011 when ARIN received its last /8 from IANA.
Phase Two began in September 2012 when ARIN reached three remaining /8 equivalents.
Phase Three began in August 2013 when ARIN reached two remaining /8 equivalents.
Phase Four will begin when ARIN reaches one remaining /8 equivalent.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Die schatting blijkt veel te voorzichtig te zijn geweest. Vrijwel alles wat ik heb geprobeerd is gewoon binnen gekomen. Het duurt wel wat langer, maar het werkt. Ik zie veel meer IPv6-peers dan ik verwachtte. Wat opvalt is dat allergrootste deel van de peers Teredo gebruikt, op gevoel zeg ik 90%.
Na wat onderzoek denk ik te snappen waarom ik het zo verkeerd heb ingeschat. Torrentclients identificeren zichzelf met een uniek nummer, zo kan je iemand met meerdere IP-adressen herkennen. Mijn torrentclient lijkt Teredo-adressen te herkennen. Als een peer zowel IPv4 als (Teredo) IPv6 heeft dan geeft mijn client de voorkeur aan IPv4. Met het oog op snel downloaden is dat terecht maar het verbergt wel dat velen ook via IPv6 zijn te bereiken.
Nu ik IPv6-only draai zie ik opeens een heel stel Teredo-adressen. Teredo misschien is niet de mooiste vorm van IPv6, maar het werkt wel.
Ik gebruik Transmission en heb IPv4 uitgeschakeld met "bind-address-ipv4": "127.0.0.1".
Er lijkt een bug in Transmission te zitten waardoor er niet met trackers wordt gecommuniceerd. Gelukkig doet PXE het wel.
Verder te herkennen:
2002::/16 : 6to4 addresses
Andere speciale prefix die je niet in het wild hoort te zien:
2001:db8::/32 : documentation addresses
5f00::/8 : eerste 6bone netwerk
3ffe::/16 : tweede 6bone netwerk
2001:10::/28 : Overlay Routable Cryptographic Hash IDentifiers
Op verschillende RFC's kun je wel eea aan intressante informatie vinden ( De prefixes staan hier vermeld: http://tools.ietf.org/html/rfc5156 )
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
- OpenVPN moest ik zelf compilen omdat Ubuntu 10.04 geen packages heeft voor de benodige OpenVPN versie met IPv6 support (nog redelijk nieuw). Dat compilen was appeltje eitje, alleen krijg je geen mooie system daemon.
- Nu de tunnel op was bleek dat de server kant (PC thuis was client) het IPv6 adres aan zijn tap0 interface als een /128 instelde. Dus je moest nog een extra /128 instellen voor het IPv6 adres van de client.
- Toen moest ik nog een Neighbor Discovery Protocol proxy instellen omdat de router in het netwerk bij mijn VPS anders de return packets niet af kan leveren. Eerst had ik het via "ip -6 neigh add proxy $bla" gedaan maar dat bleek niet te werken. Toen een "neighbor discovery protocol proxy daemon" gevonden via Google die de hele VPN interface kon NDP-proxyen. Dat werkte prima, echter vond ik het maar een gare oplossing want het had geen init.d scripts en dergelijke. Toen de methode met "ip -6 ..." nog eens geprobeerd, deze wilde nu wel werken..
- Nu leek alles goed te gaan, maar Windows verkoos voor verkeer naar IPv6 capable websites (dual stack) daarna de IPv6 default-route die OpenVPN installeert níét boven de IPv4 default-route omdat de laatste een betere metric had. Dus moest ik weer handmatig de IPv6 default route instellen met een goede metric.
Het kan allemaal wel wat makkelijker zeg
Een grappige iets wat ik hierna merkte was dat ik nu prima IPv6 connectiviteit had volgens www.test-ipv6.com . Youtube en Google werkten ook prima. Toen ik echter mijn IPTables firewall op mijn VPS weer inschakelde kreeg ik bij Google errors en moest ik een CAPTCHA invullen om weer toegang te krijgen, maar dat kreeg ik niet na het correct invullen. Als ik de firewall weer uitzette, werkte het direct. De firewall had 3 hele simpele regels: 1) sta ál het ICMPv6 verkeer vanaf VPS-WAN toe naar VPN. 2) Sta bekende connecties toe naar de VPN 3) Vanuit de VPN mag alles naar internet. That's it
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Goed dat PEX het in ieder geval wel doet. Denk je dat het bug #1731 IPv6 does not work against dual-stacked trackers is? Dat lijkt al jaren een probleem te zijn...CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:27:
[..]
Ik gebruik Transmission en heb IPv4 uitgeschakeld met "bind-address-ipv4": "127.0.0.1".
Er lijkt een bug in Transmission te zitten waardoor er niet met trackers wordt gecommuniceerd. Gelukkig doet PXE het wel.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
https://isc.sans.edu/diar...Server+%22Sunset%22/16153
Ik gebruik zelf OpenVPN in combinatie met pfSense, daar zit OpenVPN 2.3 in en kan dual-stack. Vondt ik zelf de makkelijkste methode, werkt zelfs dual stack met mijn Android 4.1 telefoon. Erg fijn. Ook Viscosity doet tegenwoordig probleemloos Dual Stack met Windows en op de Mac.
Ik gebruik thuis een HE.net tunnel, en verbind met OpenVPN daarheen. Een volledige /48 die ik op kan delen.
Nu maar hopen dat ISPs het begrijpen en een /56 uitdelen aan de gebruikers. Anders falen de providers gewoon opnieuw.
Maar ik heb dit experiment helaas nog niet eerder gedaan. Wel gebruik ik al jaren IPv6 en Bittorrent (niet noodzakelijk in combinatie). Ik meende dus wel enig gevoel te hebben van hoeveel IPv6-peers er "horen" te zijn zijn en hoveel daarvan Teredo zijn.
Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat ik toevallig op een interessant moment ben begonnen. Ik heb inmiddels besloten om m'n client op IPv6-only te laten staan tot ik echte problemen tegen kom. Het werkt goed genoeg voor m'n dagelijkse downloads.
AMS-IX: Total IPv6 Traffic - daily
De grote vraag is dan: Bij wie komt het vandaan?Maurits van Baerle schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:32:
Interessant, de AMS-IX heeft voor het eerst de 9,6 Gbps aangetikt. Bovendien met een fiks verschil van 6,8 Gbps tussen de piek in de avond en het dal midden in de nacht. Het lijkt dus sterk op consumentenverkeer.
AMS-IX: Total IPv6 Traffic - daily
o.a. Mij. Op mijn freebsdbakrouter heb ik met cacti trafficgrafieken per interface en hieruit komt dat ik met grote regelmaat gewoon ipv6 verkeer verstook. Ik gok vooral aan google, youtube, dumpert, ubuntu mirror en connecties via ssh met mijn servers in het DC (geen consumentenverkeer, maar wel overdag en niet geautomatiseerd)Snow_King schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:12:
[...]
De grote vraag is dan: Bij wie komt het vandaan?
Het komt natuurlijk van een heleboel individuen, onder andere iedereen die van XS4ALL standaard dual-stack heeft gekregen zoals mijn vader die (zonder het door te hebben) z'n YouTube filmpjes over IPv6 binnenhaalt.Keiichi schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:53:
[...]
o.a. Mij. Op mijn freebsdbakrouter heb ik met cacti trafficgrafieken per interface en hieruit komt dat ik met grote regelmaat gewoon ipv6 verkeer verstook. Ik gok vooral aan google, youtube, dumpert, ubuntu mirror en connecties via ssh met mijn servers in het DC (geen consumentenverkeer, maar wel overdag en niet geautomatiseerd)
Wat Snow_King natuurlijk bedoelt is: welke consumenten provider is aan het experimenteren met verkeer over IPv6 sturen? Het begon een paar weken geleden toen er ineens een paar dagen lang een enorme piek was. En nu dus weer. Het lijkt op een ISP of telco die af en toe IPv6 opengooit. Hun klanten hebben het waarschijnlijk niet eens door.
Zowel Ziggo als UPC hebben aangegeven dit jaar IPv6 uit te gaan rollen. Misschien zijn zij het wel. Het zou ook één van de 4G netwerken zijn die nu worden uitgerold. LTE en IPv6 gaan vaak hand in hand.
[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 22-08-2013 11:15 ]
Kan ik trouwens ergens makkelijk een AS nummer bij een IPv6 adres zoeken? Dan zou ik per 'provider' kunnen kijken wat er allemaal actief is.
[ Voor 24% gewijzigd door Keiichi op 22-08-2013 13:45 ]
whois $ip6-address
Sinds kort:ronald@tartarus:~$ whois 2a02:26f0:18:1:9d00::c77 | grep origin
origin: AS20940
C:\Users\ronald>nslookup www.apple.com
Server: google-public-dns-b.google.com
Address: 2001:4860:4860::8844
Niet-bindend antwoord:
Naam: e3191.dscc.akamaiedge.net
Addresses: 2600:1402:e:282::c77
2600:1402:e:28b::c77
23.74.189.15
Aliases: www.apple.com
www.isg-apple.com.akadns.net
www.apple.com.edgekey.net
C:\Users\ronald>nslookup apple.com
Server: google-public-dns-b.google.com
Address: 2001:4860:4860::8844
Niet-bindend antwoord:
Naam: apple.com
Addresses: 17.178.96.59
17.172.224.47
17.149.160.49
[ Voor 17% gewijzigd door webfreakz.nl op 22-08-2013 14:50 ]
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Heb overigens al iets gevonden denk ik, ik heb een bgpdump kunnen download en uitlezen. Ben nu wat scripts er over aan het loslaten
http://www.iana.org/domains/root/db/be.html
En announced vanuit een nieuwe 32bit as nummer als anycast.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| 6939 47229 Hurricane Electric 237 25150 Merit Network Inc 3265 14698 Xs4all Internet BV 6621 8386 Hughes Network Systems 32934 6518 Facebook 15395 6374 Rackspace Ltd. 7922 6097 Comcast 16276 6078 OVH 1659 5362 Tiawan Academic Network (TANet) Information Center 39832 5016 Opera 22394 3958 Cellco Partnership DBA Verizon Wireless 12816 3516 Leibniz-Rechenzentrum 23910 2638 China Next Generation Internet CERNET2 12634 2279 Scarlet 12322 2216 Free SAS 3320 1913 Deutsche Telekom AG 16880 1293 TREND MICRO INCORPORATED 2852 1016 CESNET 8517 1014 National Academic Network and Information Center 24940 960 Hetzner Online AG |
Kolom #1 AS netwerk
Kolom #2 http-acccess hits
Kolom #3 handmatig opgezochte naam
Ik heb het AS waar ik zelf erop zit weggehaald, dit gaf eenv ertekend beeld.
Misschien omdat de vakanties weer voorbij zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 22-08-2013 18:18 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-09-2013 12:02 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dit zijn natuurlijk allemaal routers die sowieso al voorbereid waren op Dual-Stack (anders was er geen IPv6 verkeer) en die dus ook normaal gesproken een default-deny firewall aan hebben staan. Ik heb nog niet gehoord van consumenten routers waarbij dat niet zo is.Raven schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:11:
Maar levert dat niet een beveiligingsrisico op voor de gebruikers? Als IPv6 ineens onverwacht aangaat en de firewall daar niet op voorbereid is, staat je pc dan niet ineens helemaal open en bloot?
We kunnen moeilijk bij ieder piekje hier blijven posten, maar WTF, het dal van vannacht lag hoger dan de hoogste pieken van een maand geleden.
Oscar Wilde
Het zou me niets verbazen als deze toename komt omdat de AMS-IX per 6 september (afgelopen nacht dus) een nieuwe peering erbij heeft die veel IPv6 verkeer levert.
Euh de Asus RT-N66U heeft dual stack standaard aanstaan en heeft géén firewall voor IPv6. De standaard firmware biedt die mogelijkheid niet. Dus elk apparaat dat zich via een RA configureert staat automatisch wijd open naar het internet.Had ik niet verwacht toen ik hem kocht.Maurits van Baerle schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:17:
[...]
Dit zijn natuurlijk allemaal routers die sowieso al voorbereid waren op Dual-Stack (anders was er geen IPv6 verkeer) en die dus ook normaal gesproken een default-deny firewall aan hebben staan. Ik heb nog niet gehoord van consumenten routers waarbij dat niet zo is.
Ben ik blij met mijn OpenWRT based router, alleen de poorten open die ik open wil hebben, en de overige poorten zijn standaard geblokkeerd. Ook ICMPV6-ECHO is standaard disabled, dus eigenlijk bestaan al mijn andere apparaten niet voor het grote boze internet
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Ik zou het wel inschakelen, mét een rate-limiterNakebod schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:28:
Ook ICMPV6-ECHO is standaard disabled, dus eigenlijk bestaan al mijn andere apparaten niet voor het grote boze internet
Wel via een sixxs tunnel "helaas". Om één of andere reden wil mijn 6RD van XMS niet goed werken bij mij. Windows machines krijgen een IPv6 adres, en dat was het ongeveer wel
Werkt Windows nu wél of niet?Nakebod schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 15:00:
Wel via een sixxs tunnel "helaas". Om één of andere reden wil mijn 6RD van XMS niet goed werken bij mij. Windows machines krijgen een IPv6 adres, en dat was het ongeveer welTerwijl mijn Linux laptop/NAS/Android devices als ik het goed heb allemaal wel via IPv6/dualstack konden verbinden.
Ik had laatst ook even 6RD geprobeerd bij Lijbrandt.. Dat werkte zo op het eerste gezicht prima.
If it ain't broken, tweak it!
Net de SixXS tunnel uitgezet en ik zie weinig problemen meer met de XMS verbinding op dit moment
Ergens in mijn Win8 install zat een probleem waardoor de 6RD oplossing van XMS een hele tijd uberhaupt niet goed gewerkt heeft. Ik kreeg het niet gevonden waar het nu in zat. De SixXS tunnel deed het wel. Na mijn laatste pogingen van afgelopen week (o.a. nogmaals ipv6 stack reset) werkt het IPv6 gedeelte van XMS nu schijnbaar wel. Gister volgens mij toch echt nog niet
Voor die tijd kon ik via XMS niet eens verbinden naar (mijn) servers via IPv6-only, ondanks dat mijn Win8 PC gewoon een goed IPv6 adres had, en ook vanaf mijn router/laptop pingbaar was (En andersom).
Maar dualstack loopt via IPv4 (Omdat 6RD dat nu eenmaal zo wil). Het is natuurlijk wel leuker om alles via IPv6 te doen:
Start -> Run -> "cmd" -> "netsh" -> "interface" -> "ipv6"
set prefix 2002::/16 30 1
En om IPv4 weer standaard te maken:
set prefix 2002::/16 30 2
En dualstack op mijn Windows machine werkt nu ook. Denk wel dat ik mij vergist heb qua Linux, daar werkt dualstack ook niet via XMS. Tenzij ik ook daar de volgorde aanpas.
Enige wat nog steeds niet werkt is ping -6, krijg wel het juiste adres terug, maar ook een timeout. Via mijn Linux laptop werkt ping6 wel goed.
Een ander probleem is bijvoorbeel met pf, de firewall in bsd land welke niet om kan gaan met gefragmenteerd ipv6 verkeer. Daar geeft dit ook problemen.
Dat eerste lijkt me eerder een probeem van te strak afgerichte firewalls (ICMP is evil!) dan providers die filteren.databeestje schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:59:
Let op dat 6rd en tunnels soms probleme geven met mtu en fragmentaties, dit door internet providers die op ipv6 icmp packet too big niet doorlaten.
Een ander probleem is bijvoorbeel met pf, de firewall in bsd land welke niet om kan gaan met gefragmenteerd ipv6 verkeer. Daar geeft dit ook problemen.
En dat laatste was misschien zo, maar nu niet meer. In OpenBSD (waar de ontwikkeling van pf gebeurt) is dit sinds versie 5.1 flink verbeterd. Pingen met een payload die veel groter is dan de MTU van mijn Sixxs-tunnel werkt in ieder geval probleemloos.
Sommige routers/switches/accesspoints/etc filteren helaas Multicast in zijn geheel. Multicast != broadcast maar wordt door veel wifi bedrijven wel als dusdanig gefiltered.Bigs schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 15:34:
Ik heb zelf een 6rd verbinding via Onsbrabantnet (lokale glasvezel provider) i.c.m. de eerder genoemde Asus router en dat werkt eigenlijk prima. Alleen ontdek je dan toch rare dingen. Ik heb op de bovenverdieping een 2e Wi-Fi access point via een Homeplug AV en op de een of andere manier ontvangen apparaten die daaraan hangen geen RA's van mijn Asus router. Aan een andere Homeplug ontvanger hangt een bedraadde computer en die ontvangt ze wel. Dat wil zeggen dat er in dat access point dus toch iets raars gebeurt. Beetje jammer.
Ik had me eigenlijk nog niet eerder verdiept in hoe de Neighbor Discovery werkt, maar dat verklaart inderdaad wel waarom mijn access point het (onterecht) filtert.databeestje schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:26:
[...]
Sommige routers/switches/accesspoints/etc filteren helaas Multicast in zijn geheel. Multicast != broadcast maar wordt door veel wifi bedrijven wel als dusdanig gefiltered.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Het patroon wat we tot nu toe hebben gezien zou goed kloppen, weinig 's morgens, veel 's avonds en dus wat testjes in de afgelopen weken in aanloop naar de lancering.
Via het knopje "Advanced" heb ik meerdere IPv6-adressen staan met ::1, ::2 en ::3 en subnet 48. Maar pingen met: ping -6 -S [IPv6-IP::2] irc.gtanet.com werkt gewoon niet: 100% packet loss. Met het pingen vanaf ::3 hetzelfde en ::1 0/25% packet loss.
Zie ik dan verder nog iets over het hoofd?
Xanland schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:35:
Woops, sorry onduidelijk.
Heb een 2a01-ip, gewoon een publiekelijk IP van mijn VPS-hoster CloudVPS. Het is van een /64, maar ik moet dan weer 48 invullen bij subnet... Met dat eerst ingestelde IP, wat je dus meteen in kan stellen zonder Advanced, heb ik gewoon internet. Gateway en subnet kloppen dus gewoon!
[ Voor 35% gewijzigd door Xanland op 11-09-2013 21:35 ]
RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P
Als jij een setje link-local adressen hebt, phat chance dat 't gaat werken natuurlijk
Verder kan iets wel IPv6-adressen "uitdelen", maar als het vervolgens verderop richting 't interwebz kaduuk is, dan schiet dat ook niet op. Je ISP e.d. moet 't ook supporten natuurlijk. Daar hoor ik je niet over
Heb een 2a01-ip, gewoon een publiekelijk IP van mijn VPS-hoster CloudVPS. Het is van een /64, maar ik moet dan weer 48 invullen bij subnet... Met dat eerst ingestelde IP, wat je dus meteen in kan stellen zonder Advanced, heb ik gewoon internet. Gateway en subnet kloppen dus gewoon!
RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P
Er is geen constant toegenomen IPv6 verkeer. Het was een eenmalig iets. Sinds 7 september is het weer exact zoals het voor 6 september was.Maurits van Baerle schreef op woensdag 11 september 2013 @ 01:09:
Als we vanaf nu ineens een constant toegenomen hoeveelheid IPv6 verkeer zien dan is het waarschijnlijk Netflix. Die gebruiken IPv6 en zijn net een uurtje geleden in Nederland gelanceerd..
Het patroon wat we tot nu toe hebben gezien zou goed kloppen, weinig 's morgens, veel 's avonds en dus wat testjes in de afgelopen weken in aanloop naar de lancering.
Signatures zijn voor boomers.
Ja, we kunnen Netflix dus uitsluiten als de veroorzaker. Zou het dan toch één van de twee grote kabelISP's zijn die dit jaar IPv6 zouden introduceren voor consumenten?Maasluip schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:29:
[...]
Er is geen constant toegenomen IPv6 verkeer. Het was een eenmalig iets. Sinds 7 september is het weer exact zoals het voor 6 september was.
Of zou Netflix een grote bult content van weet ik veel waar naar een datacenter ergens in Nederland hebben overgezet?Maurits van Baerle schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:47:
[...]
Ja, we kunnen Netflix dus uitsluiten als de veroorzaker. Zou het dan toch één van de twee grote kabelISP's zijn die dit jaar IPv6 zouden introduceren voor consumenten?
Dat lijkt me wel het meest logische. Met AMS-ix zijn ze met 140G gepeered nu (zie https://www.peeringdb.com...rticipant_view.php?id=457 ) Met NL-ix zelfs 180G lijkt het.Out.of.Control schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:28:
[...]
Of zou Netflix een grote bult content van weet ik veel waar naar een datacenter ergens in Nederland hebben overgezet?
Het lijkt me niet dat je zulke hoeveelheden over je transit verbinding wil gooien, dat is vrij duur namelijk.
Stevig aangepakt moet ik zeggen.
[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 13-09-2013 00:03 ]
Al zou het qua data misschien wel kunnen, de piek was ongeveer 4 Gbps hoger dan normaal.
Als ik de waardes een keer niet door elkaar haal
reviews: Netflix: legale luiheid voor 8 euro per maand
Interessant met die private peerings. Misschien wel een constructie waarbij Netflix aan de peeringpartijen betaalt voor de porten. Zou vergelijkbaar zijn met de situatie dat Netflix had met Comcast / Level3.Netflix probeert ook de kosten van bandbreedte laag te houden door rechtstreeks te peeren met internetproviders. In Nederland heeft Netflix peeringcontracten met KPN en Ziggo. "We zijn in onderhandeling met UPC", zegt Hunt. "Dat is een wat lastiger verhaal, omdat UPC ook in veel andere landen actief is."
Ach, het was een week vantevoren. Zo last-minute is dat nou ook weer niet. Overigens zou het wel verklaren waarom het een constante stroom was die zo'n 24 uur duurde en dus dat dal flink vulde. Het enige dat vreemd is dat ze dat dan uitgerekend op de drukste tijd van de week doen, zondag avond...Nakebod schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:40:
Kan mij alleen niet voorstellen dat Netflix zo redelijk last-minute alle content naar lokale servers heeft gepompt. Of misschien aanvullen van wat er in de loop van de tijd stond.
Al zou het qua data misschien wel kunnen, de piek was ongeveer 4 Gbps hoger dan normaal.
Als ik de waardes een keer niet door elkaar haalkomt dat geloof ik neer op ~512MB per seconde, ~30GB per minuut, 1.8TB per uur. Ofzoiets. Er zijn dagen dat ik minder download
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 13-09-2013 11:12 ]
Oscar Wilde
Maar misschien was het niet eens last minute, en was de content al gewoon beschikbaar, alleen hebben ze nu meer content via lokale servers.
Als het uiteraard Netflix is geweest dan.
Nergens staat dat 't private peerings zijn.webfreakz.nl schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:21:
Mja, 4Gbps is niet zo heel spannend.
reviews: Netflix: legale luiheid voor 8 euro per maand
[...]
Interessant met die private peerings. Misschien wel een constructie waarbij Netflix aan de peeringpartijen betaalt voor de porten. Zou vergelijkbaar zijn met de situatie dat Netflix had met Comcast / Level3.
Ik vermoed dat het wel private peerings zijn, gezien de significante hoeveelheid van Netflix op de AMS-IX porten zullen ze dit op een beter punt het netwerk in willen laten komen, ook om zo de rest van het AMS-IX verkeer niet te storen.CyBeR schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 12:09:
[...]
Nergens staat dat 't private peerings zijn.
Nouja policy van KPN is zo veel mogelijk via AMS-IX te doen.webfreakz.nl schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:38:
[...]
Ik vermoed dat het wel private peerings zijn, gezien de significante hoeveelheid van Netflix op de AMS-IX porten zullen ze dit op een beter punt het netwerk in willen laten komen, ook om zo de rest van het AMS-IX verkeer niet te storen.
En AMS-IX ligt ook niet echt wakker van een honderd gig aan verkeer meer of minder.
Ik denk dat dat wel de policy van elke nederlandse provider is. De prijzen voor een fysieke aansluiting op een IX is een fractie van een transit lijn.CyBeR schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:58:
[...]
Nouja policy van KPN is zo veel mogelijk via AMS-IX te doen.
En AMS-IX ligt ook niet echt wakker van een honderd gig aan verkeer meer of minder.
Ik bedoelde ams-ix versus private peering.Keiichi schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:42:
[...]
Ik denk dat dat wel de policy van elke nederlandse provider is. De prijzen voor een fysieke aansluiting op een IX is een fractie van een transit lijn.
Wat is eigenlijk het verschil tussen private en public peering? Het leek mij sowieso als een BGP beer opzet met ASxxxx dat via die 'verbinding' alleen verkeer van en naar ASxxxx verloopt. Voor alle niet direct-gepeerde AS-netwerk zullen via transits moeten lopen.CyBeR schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:21:
[...]
Ik bedoelde ams-ix versus private peering.
Het kan zijn dat ik misschien een verkeerd beeld van een IX heb.
Public peering, bijvoorbeeld via de AMS-IX / NL-IX / LINX, geeft je dus alleen de routes van elke partij waar jij een peering mee opzet. Eventueel kan je een route-server gebruiken, zodat je op het moment van schrijven niet met ~616 partijen een peering hoeft op te zetten, niet alle partijen doen dat.
Private peering, hier komt de AMS-IX helemaal niet bij kijken, is letterlijk een kabel tussen partij X naar partij Y, waarbij je ook alleen hún routes ontvangt en geen routes uit de DFZ.
[ Voor 7% gewijzigd door webfreakz.nl op 13-09-2013 18:55 ]
1
| hping3 -0 <destination> -H 41 -d 10 |
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 19-09-2013 19:15 ]
Oscar Wilde
1
2
3
4
5
6
| sudo hping3 -0 B -H 41 -d 10 HPING B (eth0 <ip van b>): raw IP mode set, 20 headers + 10 data bytes ^C --- B hping statistic --- 62 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss round-trip min/avg/max = 0.0/0.0/0.0 ms |
Op B:
1
2
3
4
5
6
| sudo tcpdump -i any ip proto 41 -n tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode listening on any, link-type LINUX_SLL (Linux cooked), capture size 65535 bytes 19:28:26.315860 IP A > B: [|ip6] 19:28:27.313052 IP A > B: [|ip6] 19:28:28.313920 IP A > B: [|ip6] |
Dat is overigens vanaf een particulier Ziggo abbo naar een VPS bij Transip.
[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 19-09-2013 19:30 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 19-09-2013 19:43 ]
Oscar Wilde
In beide gevallen ontvang je via de peering inderdaad de routes van dat AS. Maar het grote verschil is natuurlijk dat bij een verbinding via een IX (public peering) het verkeer vervolgens over de verbinding met de IX gaat lopen waar ook het verkeer van en naar de overige peers overeen gaat. Terwijl je met een private peering een aparte verbinding gebruikt, bij wijze van spreken een kabeltje naar de kast ernaar als daar de router van je peering partner staat. Als je veel verkeer uitwisselt kan dat dus aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld omdat je op die manier niet afhankelijk bent van het IX platform of vanwege kosten. Je kunt er ook nog redundantie mee creëeren als je met een belangrijke partij zowel een public als een private peering hebt.Keiichi schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 18:46:
[...]
Wat is eigenlijk het verschil tussen private en public peering? Het leek mij sowieso als een BGP beer opzet met ASxxxx dat via die 'verbinding' alleen verkeer van en naar ASxxxx verloopt. Voor alle niet direct-gepeerde AS-netwerk zullen via transits moeten lopen.
Het kan zijn dat ik misschien een verkeerd beeld van een IX heb.
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 19-09-2013 19:47 ]
Zowel A als B kunnen gewoon een tunnel naar tunnelbroker.net opzetten, een firewall die er tussen zit is het dus niet (ik heb 100% zeker geen ip adressen van tunnelbroker geexclude). Je moet alleen even kijken wat hping3 doet, met de H-parameter verstuur je raw packets, er is dus weinig IPv6 of encapsulatie aan de pakketjes die hping3 aan 't versturen is. Of ik nou protocol 111 (random) of 41 gebruik, nagenoeg dezelfde packets worden verstuurd.Raven schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:43:
Is die VPS wel ingesteld om te reageren met protocol 41 pakketjes en laat jouw router ze wel door? Zowel bij jou als bij mij worden ze wel verstuurd, maar er komt geen antwoord terug.
De ruwe pakketjes van hping3 komen dus wel gewoon goed aan, maar omdat ze vervolgens invalid zijn - ze voldoen niet aan rfc2473 - discard de kernel deze packets gewoon.
Oscar Wilde
Dat zou ik denken. Of zelfs wel goed gebruikt, maar enkel de resultaten verkeerd interpreteertRaven schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:29:
Dus het zou heel goed kunnen dat er gewoon niks geblokkeerd wordt en dat ik hping3 niet helemaal goed gebruik?
Ik heb overigens nog nooit proto 41 geblokkeerd zien worden, ook niet op de meest gare adsl thompson routers.
Zojuist maar even mijn FEL-VM opgestart en geprobeerd de tunnel daar op te zetten...... Ik zie een bewegende schildpad op kame.net
edit: Gelijk daar maar een verzoek ingediend info om Fedora erbij te vermelden.
[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 19-09-2013 21:05 ]
Oscar Wilde
You only live once, so live to the max's
Verwijderd
Ik moet een stateless auto configuratie (SLAAC) hebben met dynamische dns. De hosts moeten zichzelf automatisch resolven maar hiermee zit ik vast.
Wat ik heb:
Ik heb een router die aan router advertising (RA) doet. Aan de hand van deze bepalen de hosts (linux client1, linux client2, windows client1, windows client2, ....) hun eigen ip adres. Dan zijn er 2 linux servers (server1 = dhcpv6, die alleen de adres van dns meegeeft aan hosts) en server2 = dns.
Omdat hosts hun ip zelf bepalen, door ofwel mac achter de prefix van router advertisements te plakken ofwel door privacy extensions, weten de servers niet welke host welke ip heeft. Wat ik wil doen is deze hosts automatisch hun ip en naam doorgeven aan dns server. Dus automatisch zichzelf resolven. Ik wil dit niet statisch ingeven (gaat ook, werkt ook maar is niet de bedoeling) omdat er privacy extensions er toegepast moet worden. Dat betekent dat er elke keer een andere ip wordt gekozen. En dit elke keer statisch ingeven is niet doenbaar.
Alle hulp is welkom en alvast bedankt!!
Verwijderd
Als je niks wil updaten kun je nog mdns gebruiken maar dat werkt alleen binnen je lokale netwerk.
Standaard pakken programma's het PE adres voor uitgaande verbindingen. Bij verbindingen die lang open blijven staan (zoals een IRC sessie) valt na een bepaalde tijd de verbinding weg omdat het PE adres wijzigt.
Is er een manier om te zorgen dat programma's niet het PE adres pakken, maar het vaste IPv6 adres?
In MIRC zelf kan je dit niet configureren, ik kan het in ieder geval niet vinden. Maar misschien is er een manier om vanuit windows dit te regelen.
Ik wil liever niet de Privacy Extensions uitzetten.
If it ain't broken, tweak it!
Nou had ik de rare situatie dat met de Netflix App op mijn Tablet/Telefoon ik andere content kreeg dan op de PC en Mac. Dat wil zeggen, ik krijg op de PC/Mac het Amerikaanse aanbod (hallo Breaking Bad).
Nou heb ik ontdekt dat als ik naar de netflix website ga op het tablet in plaats van de App ik ook de Amerikaanse store krijg. Misschien interresant om te weten. Dual Stack ftw.
Verwijderd
Kan je niet zowel een PE als vast IPv6 geven?CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:49:
Naast nsupdate zijn er nog tientallen andere tools voor dynamische dns. Ik denk niet of je er een gaat vinden die met privacy-extensions overweg kan, maar wie weet.
Een vaste DNS-naam en privacy-extensions lijken het tegenovergestelde doel te hebben. Ik vermoed dat het de bedoeling is om lokaal DNS te kunnen gebruiken maar verbindingen naar de buitenwereld met PE te maken.
PE en (forward) dns gaat niet echt samen, wat is je doel?Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:16:
Wat ik wil is eigenlijk als een host een ip heeft, dat die zichzelf automatisch in dns zet. Met nsupdate is dit nog altijd manueel en als je met privacy extensions werkt moet dit elke keer wanneer men een nieuwe ip heeft.
Verwijderd
Hoe heb je het onder IPv4 geregeld, NAT?
http://www.internetsociet...the-internet-is-changing/
De grafiek van google zelf gaat ook gewoon de goede kant op: http://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html
Verwijderd
Mac adres van host staat in ip , is mac spoofing dan geen security issue?CyBeR schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:15:
Hoe is het gebruik van SLAAC met EUI-64 een security issue precies?
MAC spoofing kan een security issue zijn, de vraag is op welke manier het vermelden van het MAC adres in het IP bijdraagt aan MAC spoofing? Op het lokale netwerk maakt het geen verschil, daar was het MAC adres immers toch al zichtbaar in de netwerkpakketjes. Buiten het lokale netwerk is MAC spoofing dan weer een stuk minder interessant lijkt me?Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:25:
[...]
Mac adres van host staat in ip , is mac spoofing dan geen security issue?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je het MAC adres kent zou je het IPv6 adres kunnen raden als iemand ergens remote zit.CyBeR schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:15:
Hoe is het gebruik van SLAAC met EUI-64 een security issue precies?
Ik zie het écht grote probleem niet, want iedereen mag van mij het IPv6 van mijn desktop hebben, die moet gewoon goed dicht zitten.
Jezelf verstoppen zie ik als "security through obsecurity"
Hoe is dat bij IPv6 wel, en bij IPv4 waar je met één simpele ARP-query achter het MAC-adres komt, geen issue dan?Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:25:
[...]
Mac adres van host staat in ip , is mac spoofing dan geen security issue?
Ik denk dat je beren ziet op een weg die niet eens bestaat.
Verwijderd
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.