Heel simpel:
IP usage verdubbelt sinds begin jaren '80 elk jaar. Dat is ook hoe we 32 jaar na inceptie IPv4 in de problemen komen. Nu heb ik geen idee welk verbruik die verdubbeling voort gaat zetten, maar de trend is duidelijk. Aangezien we bij IPv6 niet vanaf nul beginnen, maar de volledige adresseringsruimte van IPv4 er al in gemapped is, gaat de klok tikken op 2^32. Verdubbeling elk jaar leidt dus over 16 jaar tot 2^48. 2^56 bereiken we over 24 jaar, dus anno 2036 verwacht ik problemen en 2037 depletion. Dat is natuurlijk sowieso een jaar dat er nogal wat moet gebeuren in de internetwereld aangezien 32b Unix time afloopt in januari 2038.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat ik te conservatief ben hier. NAT heeft een groot deel van de toename van IP-verbruik onzichtbaar gemaakt. Zodra IPv6 op grote schaal uitgerold wordt gaat dan wel in het publieke domein komen. Komt bij dat ongelofelijk verkwistend bezig zijn "omdat die adressen toch niet op raken". Dat gaat wel gebeuren, sterker nog, ik verwacht nog actief aan het werk te zijn op moment dat het zover is.
Ah

Die is later (maar toen had xs4all advies waarschijnlijk al overgenomen) vervangen door rfc 6177.
[...]
Die kende ik wel

En aangezien er nu pas een extreem klein deel van ipv6 range in gebruik is kan er altijd later nog wat strengere regels bedacht worden.
/48 werkt opzich wel lekker makkelijk met uitdelen aan end sites.
Ook belangrijk detail dat minimale uitgifte van ripe /32 is :
[...]
http://www.ripe.net/inter...derstanding-ip-addressing
Ik geloof weinig van "altijd later nog wat strengere regels bedacht worden". Bij IPv4 zien we dat niet gebeuren. Eenmaal uitgegeven /8-jes uit de begindagen blijven grotendeels uitgegeven, ook als ze niet in gebruik zijn, of niet publiek gerouteerd worden (ik noem de /8 van General Electric die ze enkel op hun LAN draaien).
Wmb bljikt dat behoudens een paar uitzonderingen weg = weg.
Goede reden om nu terughoudend te zijn. Anders kunnen we over een jaar of 20 deze hele circus nog een keer herhalen

Orion84 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:08:
[...]
Het punt is dat (vanwege de opzet van autoconfiguratie van adressen voor hosts) je geen subnetten kleiner dan /64 wilt/kan hebben volgens mij. Dus als je een thuisgebruiker 'slechts' een /64 geeft, dan kan die daarbinnen geen subnetten meer aanmaken.
Idd.
Een /56 lijkt mij op zich inderdaad ook best wel voldoende voor thuisgebruik. Ik heb nu een tunnel met een /48, maar meer dan 1 /64 subnet heb ik daarbinnen niet in gebruik

Knuppel-in-hoenderhokmodus: wat heb je aan de mogelijkheid om te subnetten op moment dat je prefix allocation dynamisch gebeurt? Stel je hebt je hele LAN netjes gesubnet, en door werkzaamheden bij provider, storing danwel langdurig modem uit ivm vakantie krijg je een ander prefix...
Het is niet realistisch om te verwachten dat het overgrote meerderheid van consumentenproviders die nu dynamisch IP allocaten opeens overgaan op static IPv6. En als dat inderdaad niet zo is, dan ligt het veel meer voor de hand toch gewoon /64 te geven. Comcast doet dat in de VS, maar wat ik iig links en rechts in NL hoor is dat niemand kleiner dan /56 gaat uitdelen. IMHO is dat een verspilling van 255 van de 256 subnetten die daarmee mogelijk zouden zijn
Sowieso zou ik voorstander zijn om consumenten per default een /64 te geven en alleen op aanvraag meer - wederom vanuit het idee dat het veel makkelijker is om iemand achteraf meer te geven dan achteraf eenmaal uitgegeven IPs terug te trekken. Dat laatste is waar je als ISP klanten mee verliest.
[
Voor 25% gewijzigd door
dion_b op 08-10-2012 10:05
]