Mogen ze überhaupt ranges blocken volgens de rechterlijke uitspraak?
Lijkt me lastig omdat er misschien ook nog andere websites op adressen uit diezelfde range kunnen worden gehost. Zeker als deze geen eigendom is van tpb.Osiris schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:40:
Mogen ze überhaupt ranges blocken volgens de rechterlijke uitspraak?
Bij 6 to 4 is het wel zo dat een bepaald IPv4 adres altijd dezelfde /48 IPv6 prefix oplevert. TPB heeft volgens mij een /24 IPv4 dus je kunt vrij makkelijk de te blokkeren prefixes bepalen. Het probleem voor Brein is echter dat 6 to 4 relays vaak publiek zijn en bij verschillende providers in verschillende landen staan.
Ik ga eens kijken of ik zo'n Router Solicitation kan opwekken...Jaap-Jan schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:54:
[...]
Zie ik zo niets raars aan. Kun je eens met WireShark kijken of de router reageert op Router Sollicitations en RA's stuurt?
Ik heb ipconfig /renew gedaan:

[ Voor 26% gewijzigd door NielsNL op 08-06-2012 12:16 ]
M'n Oma is een site aan het haken.
Sinds woensdag starten filmpjes op youtube na 1 of 2 seconde opnieuw als systeem ipv6 adres heeft.
Meer mensen last van ?
Meer mensen last van ?
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 08-06-2012 13:05 ]
Nee, maar belangrijker youtube's video servers draaien al maanden op IPv6, dus daar is woensdag niets aan veranderd.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dacht dat dat nog niet voor de webpagina was, maar alleen voor de filmpjes zelf.
Op ipv4 only systeem heb ik er geen last van.
Op ipv4 only systeem heb ik er geen last van.
Geen last van. Paar filmpjes bekeken, werken allemaal prima over IPv6.DDX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:05:
Sinds woensdag starten filmpjes op youtube na 1 of 2 seconde opnieuw als systeem ipv6 adres heeft.
Meer mensen last van ?
(Vind het stiekem best leuk dat ik nu >50% via IPv6 internet!)
Wel leuk en aardig, die piek in IPv6 op de AMS-IX, maar je ziet toch dat 't slechts een fractie van het totale verkeer blijft.
De piek van de afgelopen dagen sinds woensdag is voor IPv6 zo rond de 3,4 Gb/s, terwijl het voor IPv4 1,5 Tb/s is. Da's slechts 0,23%...
De piek van de afgelopen dagen sinds woensdag is voor IPv6 zo rond de 3,4 Gb/s, terwijl het voor IPv4 1,5 Tb/s is. Da's slechts 0,23%...
Ja, dat is wel jammer.Osiris schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:46:
Wel leuk en aardig, die piek in IPv6 op de AMS-IX, maar je ziet toch dat 't slechts een fractie van het totale verkeer blijft.
De grote verschuiving gaat pas komen als de access providers IPv6 standaard aan zetten.
Dan gaat ineens 90% Youtuben, Facebooken en Googlen over v6. Ik ben alleen bang dat het nog heel lang gaat duren.
Van ZeelandNet (mijn ISP) kreeg ik recentelijk nog te horen dat zij nog voldoende IPv4 adressen hebben, dus de noodzaak niet echt zien. (Kwam niet van de helpdesk, maar wat hoger persoon)
Ziggo gaat het geloof ik nog dit jaar uitrollen, dan heb je in NL al een behoorlijke userbase bereikt. De vraag is alleen wel hoeveel van de klanten daadwerkelijk apparatuur aangesloten heeft staan dat er mee overweg kan (waarschijnlijk nog veel oude routertjes die geen IPv6 babbelen).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op dit moment is het ook alleen nog maar XS4ALL die het native aanbiedt. Er zullen al niet veel mensen zijn die dat aangeschakeld hebben, en het aantal mensen dat met 4to6 tunnels gaat zitten werken is natuurlijk nog veel kleiner. Ik werk hier zelf bij een groot amerikaans bedrijf dat een class-A net bezit. Maar zo ver ik kan zien doen wij niets met ipv6. Zelfs de website is alleen met ipv4 te bereiken.
Waarom zouden wij ook, wij hebben genoeg adressen
Ik heb trouwens wel gezien dat XS4ALL nog geen AAAA record voor de eigen website aanbiedt. Dat wordt natuulijk ook wat bewerkelijker omdat iedere klant één uniek ipv4 adres heeft, maar ook direkt een quadriljoen IPv6 adressen.
http://webwereld.nl/nieuw...t-met-30-procent-toe.html
En dat klopt, van 0,3% naar 0,4%
Waarom zouden wij ook, wij hebben genoeg adressen
Ik heb trouwens wel gezien dat XS4ALL nog geen AAAA record voor de eigen website aanbiedt. Dat wordt natuulijk ook wat bewerkelijker omdat iedere klant één uniek ipv4 adres heeft, maar ook direkt een quadriljoen IPv6 adressen.
http://webwereld.nl/nieuw...t-met-30-procent-toe.html
En dat klopt, van 0,3% naar 0,4%
Signatures zijn voor boomers.
Wat heeft dat met elkaar te maken dan?Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:36:
www.xs4all.nl heeft gewoon AAAA record ?
Name: www.xs4all.nl
Addresses: 2001:888:0:18::80
194.109.6.92
194.109.6.92
Dat is dan sinds enkele maanden. Een tijdje terug hadden ze nog geen AAAA-record.DDX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:59:
194.109.6.92
Klopt het nu dat alle nameservers wel AAAA voor google.com e.d. teruggeeft. Google gaf voor ipv6 dag alleen AAAA records nog maar terug aan geselecteerde nameservers. Maar nu lijkt alles overal nog naar AAAA te resolven.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Dat klopt en was het idee van 6/6 om vanaf dan permanent op ipv6 over te gaan.
(ipv alleen voor 1 dag zoals vorig jaar)
Het is meer werk. Je moet de klant al vragen welk adres hij aan zijn eigen website wil hangen in plaats van dat je het (enige) aan de klant toegekende adres configureert.
Technisch gezien is het natuurlijk een werkje van niks.
Met de "eigen" website bedoel ik <klant>.xs4all.nlDDX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:59:
194.109.6.92
Ook daar krijg ik gewoon een ipv6 record ?
Name: ddx.home.xs4all.nl
194.109.6.92
(.home. moet er volgens http://www.xs4all.nl/klan...site/homepage/faq.php#wat tussen staan)
Name: ddx.home.xs4all.nl
194.109.6.92
(.home. moet er volgens http://www.xs4all.nl/klan...site/homepage/faq.php#wat tussen staan)
[ Voor 29% gewijzigd door DDX op 08-06-2012 15:11 ]
Ook dat is niet wat ik bedoel.
Ik heb het even opgezocht en het is de hostname die je aan het IP adres van je router kunt koppelen. Dat hoeft inderdaad niet je klantnaam te zijn, maar is dan wel <hostnaam>.xs4all.nl
Ik heb het even opgezocht en het is de hostname die je aan het IP adres van je router kunt koppelen. Dat hoeft inderdaad niet je klantnaam te zijn, maar is dan wel <hostnaam>.xs4all.nl
Ah op die manier (heeft verder weinig met een homepage te maken
)
Reverse van je ipv6 range kan je helaas nog niet instellen.
Dit is al aantal maal gevraagd in nieuwsgroep, is natuurlijk wat lastiger omdat ze dan een interface moeten opgeven waarmee je hele range kan aanpassen ipv 1 simpel ipv4 adresje.
Zou natuurlijk wel makkelijk zijn als je dit kan delegeren naar je eigen nameservers. (waar ik nu wel reverse voor mijn ipv6 range heb staan)
Je kan trouwens voor je ipv4 adres elke hostname doen, zolang er ook maar een A record van die naam naar het ip point.
Reactie in februari hierover in xs4all.ip6 nieuwsgroep :
Reverse van je ipv6 range kan je helaas nog niet instellen.
Dit is al aantal maal gevraagd in nieuwsgroep, is natuurlijk wat lastiger omdat ze dan een interface moeten opgeven waarmee je hele range kan aanpassen ipv 1 simpel ipv4 adresje.
Zou natuurlijk wel makkelijk zijn als je dit kan delegeren naar je eigen nameservers. (waar ik nu wel reverse voor mijn ipv6 range heb staan)
Je kan trouwens voor je ipv4 adres elke hostname doen, zolang er ook maar een A record van die naam naar het ip point.
Reactie in februari hierover in xs4all.ip6 nieuwsgroep :
Nee, dat is er niet. Dat zou gebouwd moeten worden, maar ik denk
niet dat dat er komt, althans niet binnen afzienbare tijd. Ik
probeer nu geregeld te krijgen dat je gewoon meerdere hostnames
kan instellen in het servicecenter voor IPv6 (net zoals voor IPv4,
waarvoor je er natuurlijk maar 1 in kan stellen). Als dat af is, kijken
we wel verder.
[..]
Er lopen gewoon teveel IT projecten binnen XS4ALL met hogere
prioriteiten, en helaas, dit kan ik zelf ook niet bouwen, anders
zou ik dat nog overwegen..
[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 08-06-2012 15:27 ]
Vandaar dat de stats van ams-ix ook 'hoog' blijvenDDX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:06:
Dat klopt en was het idee van 6/6 om vanaf dan permanent op ipv6 over te gaan.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Bedoel je niet "6in4"-tunnels? (Let wel: zowel de 6 en 4 andersom als de 'to' verandert in 'in'.) Zoals XS4ALL die ook via de "experimentele diensten" aanbiedt en tunnels zoals via SixXS?Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:36:
Op dit moment is het ook alleen nog maar XS4ALL die het native aanbiedt. Er zullen al niet veel mensen zijn die dat aangeschakeld hebben, en het aantal mensen dat met 4to6 tunnels gaat zitten werken is natuurlijk nog veel kleiner.
[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 08-06-2012 16:26 ]
Daar mijn toekomstige router/server (work in progress) Linux Mint gaat draaien, ben ik alvast aan het zoeken gegaan naar hoe IPv6 bij Linux werkend te krijgen is.
Ik weet ondertussen hoe ik mijn HE-tunnel onder Mint werkend kan krijgen mbv van /etc/network/interfaces en ik heb al een ip6tables voorbeeld gezien van waaruit ik verder kan werken, een van het soort drop all incoming maar laat door indien het een response is voor een request vanuit 't LAN.
Blijft radvd over.
Waar ik mee zit is het volgende: Hoe kun je de boel het beste configureren als je meerdere interfaces hebt naar je (W)LAN? Ik heb namelijk een wired NIC en 2 wifi-kaartjes die als AP gaan dienen voor mijn LAN. Een voorbeeld van wat ik heb gezien is voor elke interface een configuratie aanmaken in de radvd config file, maar ik heb ook iets over bridgen van interfaces gelezen.
Any thoughts on this?
Ik weet ondertussen hoe ik mijn HE-tunnel onder Mint werkend kan krijgen mbv van /etc/network/interfaces en ik heb al een ip6tables voorbeeld gezien van waaruit ik verder kan werken, een van het soort drop all incoming maar laat door indien het een response is voor een request vanuit 't LAN.
Blijft radvd over.
Waar ik mee zit is het volgende: Hoe kun je de boel het beste configureren als je meerdere interfaces hebt naar je (W)LAN? Ik heb namelijk een wired NIC en 2 wifi-kaartjes die als AP gaan dienen voor mijn LAN. Een voorbeeld van wat ik heb gezien is voor elke interface een configuratie aanmaken in de radvd config file, maar ik heb ook iets over bridgen van interfaces gelezen.
Any thoughts on this?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die interfaces moet je inderdaad bridgen. Daarna radvd op de bridge interface laten werken.
Okido
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Niet helemaal wat ik bedoel. Neighbor Sollicitations en Neighbor Advertisement valt wel onder hetzelfde (Neighbor Discovery Protocol), maar ik doel echt op Router Sollicatations en Router Advertisements, die zullen na de NS en NA's komen.NielsNL schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:07:
[...]
Ik ga eens kijken of ik zo'n Router Solicitation kan opwekken...
Ik heb ipconfig /renew gedaan:
[afbeelding]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Het is hieral een paar keer voorbijgekomen, maar heeft iemand een goede IPv6 speedtestsite?
Roetzen in "Het grote IPv6 topic" heeft het over http://ipv6-test.com
Dat is beter dan de sites in JP en US, maar ik haal er op IPv4 op de Roubaix server een stuk minder dan ik op IPv4 haal op speedtest.net of Ziggo en en IPv6 lijkt al helemaal nergens op...
ipv6-test.com: 85Mb/s IPv4, 16Mb/s IPv6
speedtest.net (Naaldwijk): 112Mb/s IPv4
Het vermelden waard: ik zit achter een 120Mb/s native IPv6 verbinding met IPv4 via DS-Lite, dus getunneld over IPv6. Per definitie kan m'n IPv6 verbinding dus niet trager zijn dan m'n IPv4 verbinding. Tunnel overhead lijkt iets van 4Mb/s te zijn (bij native IPv4 haal ik onder vergelijkbare omstandigheden 116Mb/s).
Voor de zekerheid (om gare IPv6 bottlenecks hogerop uit te sluiten) heb ik over m'n native IPv4 verbinding een IPv6 tunnel van Sixxs.net opgebouwd. Daar zie ik hetzelfde:
ipv6-test.com: 89Mb/s IPv4, 12Mb/s IPv6
Ik weet dat die 12Mb/s niet kan kloppen, want ik heb probleemloos streaming HD video van 16Mb/s gekeken over IPv6. Kortom, ipv6-test.com lijkt gaar te zijn, of iig de route erheen. Andere servers van ipv6-test.com dan Roubaix werken nog slechter, die in Lyon kan geen IPv6 verbinding maken (
), de andere zijn zo ver weg dat ik niet eens de helft van m'n lijnsnelheid haal onder IPv4.
Kortom, tijd voor iets in NL. Enige wat ik gevonden heb is www.speedtest2.nl , die van geen kanten de snelheid aankan
Met het timen van een 100Mb bestand bij XS4All zat ik trouwens rond de 90Mb/s (sterker nog, zag er verdacht uit alsof bruto 100Mb max beschikbaar was aan de kant van een server), dus aan de verbinding ligt het iig niet.
Iemand suggestie?
Dat is beter dan de sites in JP en US, maar ik haal er op IPv4 op de Roubaix server een stuk minder dan ik op IPv4 haal op speedtest.net of Ziggo en en IPv6 lijkt al helemaal nergens op...
Het vermelden waard: ik zit achter een 120Mb/s native IPv6 verbinding met IPv4 via DS-Lite, dus getunneld over IPv6. Per definitie kan m'n IPv6 verbinding dus niet trager zijn dan m'n IPv4 verbinding. Tunnel overhead lijkt iets van 4Mb/s te zijn (bij native IPv4 haal ik onder vergelijkbare omstandigheden 116Mb/s).
Voor de zekerheid (om gare IPv6 bottlenecks hogerop uit te sluiten) heb ik over m'n native IPv4 verbinding een IPv6 tunnel van Sixxs.net opgebouwd. Daar zie ik hetzelfde:
Ik weet dat die 12Mb/s niet kan kloppen, want ik heb probleemloos streaming HD video van 16Mb/s gekeken over IPv6. Kortom, ipv6-test.com lijkt gaar te zijn, of iig de route erheen. Andere servers van ipv6-test.com dan Roubaix werken nog slechter, die in Lyon kan geen IPv6 verbinding maken (

Kortom, tijd voor iets in NL. Enige wat ik gevonden heb is www.speedtest2.nl , die van geen kanten de snelheid aankan
Met het timen van een 100Mb bestand bij XS4All zat ik trouwens rond de 90Mb/s (sterker nog, zag er verdacht uit alsof bruto 100Mb max beschikbaar was aan de kant van een server), dus aan de verbinding ligt het iig niet.
Iemand suggestie?
Oslik blyat! Oslik!
Kan Tweakers.net geen fatsoenlijke IPv6 test-server opzetten?
Oscar Wilde
Ik weet niet of t.net en ipv6 op dit moment de ultieme combinatie is 
@dion_b; is je snelheid met native ipv6 en je tunnel wel gelijk aan elkaar? Kan natuurlijk zijn dat je isp het native ipv6 verkeer gewoon over een langzame route stuurt (die 386'er die nog prima als router kon dienen?
), terwijl het met je tunnel de tunnelbroker zou kunnen zijn die voor vertraging zorgt.
@dion_b; is je snelheid met native ipv6 en je tunnel wel gelijk aan elkaar? Kan natuurlijk zijn dat je isp het native ipv6 verkeer gewoon over een langzame route stuurt (die 386'er die nog prima als router kon dienen?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Tja al die speedtest sites zijn niet echt betrouwbaar bij snelle verbindingen.
Ik haal met de ipv6-test.com (Roubaix)
IPV4: 35.5Mbit/sec
IPV6: 13.2Mbit/sec
Lyon kom ik op :
IPV4: 11.1Mbit/sec
IPV6: 4.27Mbit/sec
Leuke testen om te kijken of je verbinding werkt, maar niet meer dan dat.
Getest vanaf mijn xs4all 100/100 verbinding. (met native ipv6 dus)
Speedtest.net komt tot 72mbit/sec, maar wisselt ook erg (afhankelijk drukte server gok ik)
Ook nog even ipv6-test.com via remotedesktop op m'n werk getest. (met gigabit connectie en native ipv6)
Komt tot 24mbit op ipv4 en 11mbit op ipv6
Ter info ssh rsync tussen thuis en server op m'n werk komt via ipv6 op zo'n 11megabyte/sec beide kanten op (11122148.55 bytes/sec)
edit: ftp://ftp.mirror.nl/pub/test/2gb.bin downloaden ging met 10,8 megabyte/sec
Is server die bij xs4all draait. (ipv4+ipv6)
Ik haal met de ipv6-test.com (Roubaix)
IPV4: 35.5Mbit/sec
IPV6: 13.2Mbit/sec
Lyon kom ik op :
IPV4: 11.1Mbit/sec
IPV6: 4.27Mbit/sec
Leuke testen om te kijken of je verbinding werkt, maar niet meer dan dat.
Getest vanaf mijn xs4all 100/100 verbinding. (met native ipv6 dus)
Speedtest.net komt tot 72mbit/sec, maar wisselt ook erg (afhankelijk drukte server gok ik)
Ook nog even ipv6-test.com via remotedesktop op m'n werk getest. (met gigabit connectie en native ipv6)
Komt tot 24mbit op ipv4 en 11mbit op ipv6
Ter info ssh rsync tussen thuis en server op m'n werk komt via ipv6 op zo'n 11megabyte/sec beide kanten op (11122148.55 bytes/sec)
edit: ftp://ftp.mirror.nl/pub/test/2gb.bin downloaden ging met 10,8 megabyte/sec
Is server die bij xs4all draait. (ipv4+ipv6)
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 11-06-2012 23:02 ]
Je test toch niet met XP? XP heeft een vreemde beperking op de snelheid voor IPv6. Slechte IPv6 stack, lijkt me.
Als ik dezelfde download met Win7 doe haal ik wel de volle snelheid van mijn DSL, met XP heb ik meerdere connecties nodig. Tijd voor een upgrade.
Als ik dezelfde download met Win7 doe haal ik wel de volle snelheid van mijn DSL, met XP heb ik meerdere connecties nodig. Tijd voor een upgrade.
Je kan deze ook nog proberen: http://www.apt-get.eu/files/dion_b schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:11:
Het is hieral een paar keer voorbijgekomen, maar heeft iemand een goede IPv6 speedtestsite?
Ik weet dat die 12Mb/s niet kan kloppen, want ik heb probleemloos streaming HD video van 16Mb/s gekeken over IPv6. Kortom, ipv6-test.com lijkt gaar te zijn, of iig de route erheen. Andere servers van ipv6-test.com dan Roubaix werken nog slechter, die in Lyon kan geen IPv6 verbinding maken (), de andere zijn zo ver weg dat ik niet eens de helft van m'n lijnsnelheid haal onder IPv4.
Iemand suggestie?
Hangt achter 2Gbit, IPv4 en IPv6.
Qua ipv6 is ie niet veel soepsSnow_King schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:36:
[...]
Je kan deze ook nog proberen: http://www.apt-get.eu/files/
Hangt achter 2Gbit, IPv4 en IPv6.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| $ wget http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 07:54:51-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)... 2a00:f10:101::2c:91ed, 109.72.87.236 Connecting to www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `100mb.bin' 0% [> ] 935,039 145K/s eta 10m 3s ^C |
Ipv4 ook niet, hij haal nog eens geen volle 100mbit. Mijn kant: colocated 1gbit lijn. Op http://speedtest.reggefiber.net/beta/ (ipv4) krijg ik rond de 250mbit resultaten, dus ik geloof niet dat het aan mijn kant ligt
Dat is apart, ik haal vanuit het NXS netwerk (100Mbit bak) een strakke 11.8MB/sec over zowel IPv4 en IPv6.Keiichi schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:56:
[...]
Qua ipv6 is ie niet veel soeps
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 $ wget http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 07:54:51-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)... 2a00:f10:101::2c:91ed, 109.72.87.236 Connecting to www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `100mb.bin' 0% [> ] 935,039 145K/s eta 10m 3s ^C
Ipv4 ook niet, hij haal nog eens geen volle 100mbit. Mijn kant: colocated 1gbit lijn. Op http://speedtest.reggefiber.net/beta/ (ipv4) krijg ik rond de 250mbit resultaten, dus ik geloof niet dat het aan mijn kant ligt
Keiichi schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:56:
[...]
Qua ipv6 is ie niet veel soeps
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 $ wget http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 07:54:51-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)... 2a00:f10:101::2c:91ed, 109.72.87.236 Connecting to www.apt-get.eu (www.apt-get.eu)|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `100mb.bin' 0% [> ] 935,039 145K/s eta 10m 3s ^C
$ wget http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin -O /dev/null --2012-06-12 10:17:57-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 109.72.87.236, 2a00:f10:101::2c:91ed Connecting to www.apt-get.eu|109.72.87.236|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `/dev/null' 100%[=============================================================================================================================================>] 104,857,600 100M/s in 1.0s 2012-06-12 10:17:58 (100 MB/s) - `/dev/null' saved [104857600/104857600] $ wget -6 http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin -O /dev/null --2012-06-12 10:18:04-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 2a00:f10:101::2c:91ed Connecting to www.apt-get.eu|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `/dev/null' 100%[=============================================================================================================================================>] 104,857,600 106M/s in 0.9s 2012-06-12 10:18:04 (106 MB/s) - `/dev/null' saved [104857600/104857600]
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2012 10:19 ]
Zit je dan niet toevallig op hetzelfde netwerk?
de ipv6 routing vanuit mijn locatie gaat naar pcextreme via tinet lijkt het op. Kan wel een verklaring voor de snelheid zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door Keiichi op 12-06-2012 10:25 ]
Ik zit bij een van de transit-providers van pcextreme. Ik vermoed dat 't ding wel in dezelfde ruimte staat
Met zulke 'perfecte' snelheden kan het niet anders.CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:28:
Ik zit bij een van de transit-providers van pcextreme. Ik vermoed dat 't ding wel in dezelfde ruimte staat
Zit net nog even verder naar de traceroutes te kijken, via ipv4 gaat ie ook via een transitrprovider. Ik denk dat je pas leuke testjes kan krijgen als partijen direct met elkaar gepeerd zijn (private of vie een IX)
Vanaf xs4all :
En vanaf level3 :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| ]# wget-6 http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 15:13:03-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 2a00:f10:101::2c:91ed, 109.72.87.236 Connecting to www.apt-get.eu|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: “100mb.bin” 100%[======================================>] 104,857,600 10.5M/s in 9.5s 2012-06-12 15:13:13 (10.5 MB/s) - “100mb.bin” saved [104857600/104857600] FINISHED --2012-06-12 15:13:13-- Downloaded: 1 files, 100M in 9.5s (10.5 MB/s) traceroute to www.apt-get.eu (2a00:f10:101::2c:91ed), 30 hops max, 80 byte packets 1 2001:980:9e4e:1:c225:6ff:fedb:4f81 (2001:980:9e4e:1:c225:6ff:fedb:4f81) 0.844 ms 0.919 ms 1.053 ms 2 lo1.dr7.1d12.xs4all.net (2001:888:0:4701::1) 8.675 ms 8.709 ms 8.700 ms 3 1417.ae3.xr4.1d12.xs4all.net (2001:888:0:4702::2) 8.635 ms 8.625 ms 8.649 ms 4 0.ge-0-2-0.xr1.sara.xs4all.net (2001:888:1:4006::1) 20.564 ms 20.743 ms 20.733 ms 5 tengig-1-1-0.bcr2.ams02.nl.as25525.net (2001:7f8:1::a502:5525:1) 15.073 ms 15.357 ms 15.348 ms 6 2001:16f8:bb2:197:0:a504:8635:2 (2001:16f8:bb2:197:0:a504:8635:2) 12.682 ms 11.710 ms 11.674 ms 7 2a00:f10:101::2c:91ed (2a00:f10:101::2c:91ed) 12.038 ms 5.708 ms 5.695 m |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| ]# wget -4 http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 15:21:20-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 109.72.87.236 Connecting to www.apt-get.eu|109.72.87.236|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: “100mb.bin” 100%[======================================>] 104,857,600 10.5M/s in 9.3s 2012-06-12 15:21:30 (10.7 MB/s) - “100mb.bin” saved [104857600/104857600] traceroute to www.apt-get.eu (109.72.87.236), 30 hops max, 60 byte packets 1 fritzbox.a2000.nu (192.168.178.1) 0.533 ms 0.655 ms 0.745 ms 2 lo1.dr7.d12.xs4all.net (194.109.5.211) 9.721 ms 9.717 ms 9.710 ms 3 1417.ae3.xr4.1d12.xs4all.net (194.109.7.97) 9.731 ms 9.725 ms 9.760 ms 4 0.so-0-2-0.xr1.tc2.xs4all.net (194.109.5.10) 9.754 ms 9.746 ms 10.480 ms 5 tengig-1-1-0.bcr2.ams02.nl.as25525.net (195.69.145.23) 10.515 ms 10.655 ms 10.694 ms 6 mpr1.ams02.pcextreme.nl (89.30.133.10) 17.876 ms 17.123 ms 17.086 ms 7 hosted.by.pcextreme (109.72.87.236) 17.077 ms 7.961 ms 7.995 ms |
En vanaf level3 :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ]$ wget -6 http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 15:17:59-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 2a00:f10:101::2c:91ed Connecting to www.apt-get.eu|2a00:f10:101::2c:91ed|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `100mb.bin' 100%[======================================>] 104,857,600 68.5M/s in 1.5s 2012-06-12 15:18:00 (68.5 MB/s) - `100mb.bin' saved [104857600/104857600] ]$ traceroute6 www.apt-get.eu traceroute to www.apt-get.eu (2a00:f10:101::2c:91ed), 30 hops max, 40 byte packets 1 juniper01.thepeoplesvalley.net (2001:4c08:2001:10::1) 1.277 ms 1.296 ms 1.283 ms 2 router-l3-1.thepeoplesvalley.net (2001:4c08:2001::2) 0.383 ms 0.410 ms 0.397 ms 3 ge-5-0-2.edge3.Amsterdam1.Level3.net (2001:1900:5:2:2::d1) 0.582 ms 0.570 ms 0.553 ms 4 vl-4081.edge3.Amsterdam1.Level3.net (2001:1900:5:1::10a) 0.629 ms 0.616 ms 0.606 ms 5 gblx-level3-ae.amsterdam1.Level3.net (2001:1900:5:3::13e) 0.624 ms 0.647 ms 0.593 ms 6 * * * 7 2001:450:2002:3a::2 (2001:450:2002:3a::2) 0.786 ms 0.704 ms 0.689 ms 8 2001:16f8:bb2:197:0:a504:8635:2 (2001:16f8:bb2:197:0:a504:8635:2) 1.180 ms 1.237 ms 1.418 ms 9 2a00:f10:101::2c:91ed (2a00:f10:101::2c:91ed) 1.404 ms 1.389 ms 1.374 ms |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ]$ wget -4 http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin --2012-06-12 15:16:42-- http://www.apt-get.eu/files/100mb.bin Resolving www.apt-get.eu... 109.72.87.236, 2a00:f10:101::2c:91ed Connecting to www.apt-get.eu|109.72.87.236|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 104857600 (100M) [application/octet-stream] Saving to: `100mb.bin' 100%[======================================>] 104,857,600 68.8M/s in 1.5s 2012-06-12 15:16:43 (68.8 MB/s) - `100mb.bin' saved [104857600/104857600] ]$ traceroute www.apt-get.eu traceroute to www.apt-get.eu (109.72.87.236), 30 hops max, 40 byte packets 1 juniper01.thepeoplesvalley.net (212.72.36.9) 5.587 ms 5.649 ms 6.330 ms 2 router-l3-1.thepeoplesvalley.net (213.19.134.130) 0.399 ms 0.403 ms 0.390 ms 3 unknown.Level3.net (212.72.33.121) 0.561 ms 0.554 ms 0.543 ms 4 ae-1-51.edge4.Amsterdam1.Level3.net (4.69.139.138) 0.599 ms 0.588 ms 0.570 ms 5 gblx-level3-ae.amsterdam1.Level3.net (4.68.110.198) 7.128 ms 7.165 ms 7.154 ms 6 po6.ar4.AMS2.gblx.net (67.17.107.174) 7.336 ms po7.ar4.AMS2.gblx.net (67.16.144.194) 7.156 ms 7.202 ms 7 tengig-1-2-0.bcr1.ams02.nl.reasonnet.com (64.208.17.206) 1.053 ms 0.967 ms 1.013 ms 8 mpr1.ams02.pcextreme.nl (89.30.133.10) 1.187 ms 1.373 ms 1.514 ms 9 hosted.by.pcextreme (109.72.87.236) 1.046 ms 1.034 ms 1.072 ms |
Ik zit er ook aan te denken om IPv6 in mijn netwerk te gaan gebruiken, ik wil hiervoor static IPv6 routes gaan gebruiken d.m.v. een managed Gigabit switch.
Aangezien het een hobby project is wil ik voor deze switch niet al te veel gaan uitgeven (250 tot 300 euro)
Na veel zoeken kwam ik uit op de Cisco SG300 (SRW2016-K9-EU) aangezien deze ook Layer 3 ondersteund en Native IPv6 zou ondersteunen
Echter als ik kijk in de datasheet zie ik onder layer 3 alleen het volgende:
Nu vraag ik me af of de documentatie misschien niet bijgewerkt is na een firmware upgrade of dat het gewoon een "layer 3 "lite" switch is ?
Heeft één van jullie toevallig een Cisco SG300-xx swich? ik zou graag willen weten of deze switch IPv6 static routes ondersteund.
Aangezien het een hobby project is wil ik voor deze switch niet al te veel gaan uitgeven (250 tot 300 euro)
Na veel zoeken kwam ik uit op de Cisco SG300 (SRW2016-K9-EU) aangezien deze ook Layer 3 ondersteund en Native IPv6 zou ondersteunen
Waar zijn de IPv6 static routes?IPv4:
Wirespeed routing of IPv4 packets
Up to 32 static routes and up to 32 IP interfaces
Nu vraag ik me af of de documentatie misschien niet bijgewerkt is na een firmware upgrade of dat het gewoon een "layer 3 "lite" switch is ?
Heeft één van jullie toevallig een Cisco SG300-xx swich? ik zou graag willen weten of deze switch IPv6 static routes ondersteund.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
fast-server schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:24:
Ik zit er ook aan te denken om IPv6 in mijn netwerk te gaan gebruiken, ik wil hiervoor static IPv6 routes gaan gebruiken d.m.v. een managed Gigabit switch.
[...]
Waar zijn de IPv6 static routes?
Gewoon even verder lezen– IPv6 support: As the IP network addressing scheme evolves to accommodate more devices, you can make sure that your network is ready. The Cisco 300 Series provides native support for IPv6, the newest version of the Internet Protocol, as well as the previous IPv4 standard. As a result, you will be able to move up to the next generation of networking applications and operating systems without an extensive equipment upgrade.
Ja, leuk die quote, maar daar wordt niet expliciet genoemd wát ze nou supporten.. Alles wat ethernet-shizzle met MAC-adressen support op layer 2, support zodoende ook native "automagisch" IPv6 op layer 3, waaronder deze switch uiteraard, maar er staat niets over routing e.d.?
Ik zou 'm ook niet kopen als expliciet IPv6 routing wil.Osiris schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:58:
[...]
Ja, leuk die quote, maar daar wordt niet expliciet genoemd wát ze nou supporten.. Alles wat ethernet-shizzle met MAC-adressen support op layer 2, support zodoende ook native "automagisch" IPv6 op layer 3, waaronder deze switch uiteraard, maar er staat niets over routing e.d.?
Ik heb verder gelezen, routing is een layer 3 functie...
Onder Layer 3 staat alleen IPv4 routing en géén IPv6, ze kunnen wel een mooi introductie verhaal hebben maar daar koop je dan niet zoveel voor.
En ik heb een paar berichten van plus minus een jaar geleden gelezen waarin mensen melden dat deze functie er nog niet inzat.
Vandaar dat ik het hier ook even vraag
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Sinds een paar uurtjes online met een Fritzbox, i.p.v. SpeedTouch. Nu met een native IPv6 verbinding. AAAA records in de DNS aangepast, handmatige instelling t.b.v. de tunnel ongedaan gemaakt. En er achter gekomen dat je met IPv6 ook poorten open moet zetten naar de machines, of eigenlijk de firewall goed moet instellen op het modem.
Maar nu weer iets anders, ik gebruik dual-server voor m'n DNS en DHCP. DHCP op de Fritz-box staat uit, dus dat gaat prima. Maar nu kan ik *.lan niet meer gebruiken.
het lijkt erop dat er eerst aan een DNSv6 server een aanvraag wordt gedaan, die zegt vervolgens "jammer joh". En daarmee over.
Wanneer ik nslookup modem.lan 192.168.0.20 doe, krijg ik wel netjes een ip terug.
De primary DNS op de fritzbox staat al op 192.168.0.20, maar een DNSv6 heb ik niet.
Weet iemand daar een mooie oplossing voor, het liefst zonder m'n cliënts apart in te stellen...
Hmm, na een paar uur krijg ik al wat vaker de goede IP adressen terug.... Ik kijk het nog even aan...
En bij het pingen van m'n externe IP krijg ik alleen het eerste pakketje retour, en gaat de rest verloren...
Maar nu weer iets anders, ik gebruik dual-server voor m'n DNS en DHCP. DHCP op de Fritz-box staat uit, dus dat gaat prima. Maar nu kan ik *.lan niet meer gebruiken.
het lijkt erop dat er eerst aan een DNSv6 server een aanvraag wordt gedaan, die zegt vervolgens "jammer joh". En daarmee over.
Wanneer ik nslookup modem.lan 192.168.0.20 doe, krijg ik wel netjes een ip terug.
De primary DNS op de fritzbox staat al op 192.168.0.20, maar een DNSv6 heb ik niet.
Weet iemand daar een mooie oplossing voor, het liefst zonder m'n cliënts apart in te stellen...
Hmm, na een paar uur krijg ik al wat vaker de goede IP adressen terug.... Ik kijk het nog even aan...
En bij het pingen van m'n externe IP krijg ik alleen het eerste pakketje retour, en gaat de rest verloren...
[ Voor 10% gewijzigd door NielsNL op 17-06-2012 02:03 ]
M'n Oma is een site aan het haken.
Dat houdt in dat 't ding gemanaged kan worden via IPv6. Niet dat 'ie het kan routen.
Ik denk dat ik nu een jaar IPv6 heb draaien via een Sixxs tunnel. Dit werkt prima, IPv6 sites doen het ook altijd goed. Wat mij echter opvalt is dat wanneer ik naar www.citrix.com ga deze site niet te benaderen valt.
- Heb net even op mijn werk ingelogd of de Citrix site plat ligt, dat is dus niet zo.
- Als ik ping www.citrix.com doe krijg ik een IPv6 reply.
Hebben jullie hetzelfde probleem? Of kan dit aan mijn configuratie liggen? Enig idee waar ik dan naar zou moeten zoeken?
Via Google ben ik bij deze post gekomen, lijkt op hetzelfde probleem.
- Heb net even op mijn werk ingelogd of de Citrix site plat ligt, dat is dus niet zo.
- Als ik ping www.citrix.com doe krijg ik een IPv6 reply.
Hebben jullie hetzelfde probleem? Of kan dit aan mijn configuratie liggen? Enig idee waar ik dan naar zou moeten zoeken?
Via Google ben ik bij deze post gekomen, lijkt op hetzelfde probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door _Arno_ op 23-06-2012 21:22 . Reden: Toevoeging ]
Nee, niet hetzelfde probleem.
Maar ik zou eerst eens ff wat meer debuggen, want blijkbaar werkt je `ping` wel. Wat zegt Wireshark en dat soort dingen?
Maar ik zou eerst eens ff wat meer debuggen, want blijkbaar werkt je `ping` wel. Wat zegt Wireshark en dat soort dingen?
OK. Heb Wireshark er even bij opgestart. Krijg de volgende meldingen die mij niet goed lijken...Osiris schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:31:
Nee, niet hetzelfde probleem.

Nou, wat je daaruit al kunt concluderen is dat je IPv6-verbinding iig prima werkt, want klaarblijkelijk krijg je hierboven al een 304 Redirect (ofzo) naar /lang/English/home.asp aangezien je naar ik aanneem gewoon naar www.citrix.com surft en niet naar www.citrix.com/lang/blabla 
En wat retransmissions e.d., tja, daar lig ik niet expliciet wakker van, als 't verder maar goed gaat. Maar dat laat je dan weer niet zien in je screenshot
En wat retransmissions e.d., tja, daar lig ik niet expliciet wakker van, als 't verder maar goed gaat. Maar dat laat je dan weer niet zien in je screenshot

Ja, ik surf inderdaad gewoon naar citrix.comOsiris schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:54:
Nou, wat je daaruit al kunt concluderen is dat je IPv6-verbinding iig prima werkt, want klaarblijkelijk krijg je hierboven al een 304 Redirect (ofzo) naar /lang/English/home.asp aangezien je naar ik aanneem gewoon naar www.citrix.com surft en niet naar www.citrix.com/lang/blabla
verder gaat het dus niet goed... wat je in het screenshot ziet zijn de laatste IPv6 pakketjes die ik in Wireshark tegenkom...
Je zou nog aan een MTU-probleem kunnen denken.
Alleen `tracepath6 www.citrix.com` doet nogal achterlijk hier..
Wat is je MTU nu? Je zou eens empirisch kunnen proberen hem lager te zetten. Mijnes is iig 1480 (zoals altijd bij een 6in4-tunnel).
Wat is je MTU nu? Je zou eens empirisch kunnen proberen hem lager te zetten. Mijnes is iig 1480 (zoals altijd bij een 6in4-tunnel).
Mijn MTU voor mijn sixxs.net tunnel is 1280, wat default is voor een sixxs tunnel geloof ik.... Volgens de wiki van sixxs is dat ook het minimum van een IPv6 tunnel...Osiris schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:35:
Je zou nog aan een MTU-probleem kunnen denken.
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met IPv6 bij Ziggo? Wij zijn onlangs bij de Delft DUWO woningen overgegaan naar Ziggo Zakelijk en het valt mij op dat mijn externe interface wel degelijk een IPv6 adres toegewezen krijgt en ook ipv6 addressen kan pingen. Hoe kan ik uit de toegewezen IPv6 addressen bepalen wat mijn subnet is die ik aan radvd door kan geven?
Ik had kunnen zeggen, wat zegt de helpdesk van Ziggo, maar het zou mij eerlijk gezegd nogal verbazen als ze daar weten wat IPv6 is... Helaas geen ervaring met IPv6 via Ziggo omdat ik daar al ruim een jaar weg ben, wist overigens niet eens dat ze al aan het uitrollen waren.
Heb je hier iets aan? http://www.subnetonline.c...pv6-subnet-calculator.php
[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 25-06-2012 15:16 ]
Oscar Wilde
Staat er nergens een prefix length? In Linux is dat wel zo. Wellicht kun je even een Live-CD'tje booten als je dat in Windows nergens terug kunt vinden.Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:12:
Heeft iemand ervaring met IPv6 bij Ziggo? Wij zijn onlangs bij de Delft DUWO woningen overgegaan naar Ziggo Zakelijk en het valt mij op dat mijn externe interface wel degelijk een IPv6 adres toegewezen krijgt en ook ipv6 addressen kan pingen. Hoe kan ik uit de toegewezen IPv6 addressen bepalen wat mijn subnet is die ik aan radvd door kan geven?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Heb je niet gewoon 6to4? 2002::/16? Da's dan een /48.
Verwijderd
Ik krijg in ieder geval twee 'Scope:Global' addressen, van het volgende formaat:
inet6 addr: 2002:xxxx:yyyy:z:wwww:xxxx:vvv:uuuu/64 Scope:Global
samen met dan 1 link-local adres en twee 'Scope:Site' adressen. Tussen de twee global addressen verschillen alleen yyyy en z van elkaar.
Ziggo helpdesk heb ik overigens niet proberen te bellen, maar het zou mij inderdaad verbazen als zij uberhaupt wisten wat IPv6 is.
samen met dan 1 link-local adres en twee 'Scope:Site' adressen. Tussen de twee global addressen verschillen alleen yyyy en z van elkaar.
Dat tooltje begrijp ik niet helemaal, hij zegt steeds dat ik geen ruimte heb voor een subnet?Raven schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:13:
Ik had kunnen zeggen, wat zegt de helpdesk van Ziggo, maar het zou mij eerlijk gezegd nogal verbazen als ze daar weten wat IPv6 is... Helaas geen ervaring met IPv6 via Ziggo omdat ik daar al ruim een jaar weg ben, wist overigens niet eens dat ze al aan het uitrollen waren.
Ziggo helpdesk heb ik overigens niet proberen te bellen, maar het zou mij inderdaad verbazen als zij uberhaupt wisten wat IPv6 is.
offtopic:
Excuses als ik wat onwetend overkom, ben niet echt thuis in IPv6.
Excuses als ik wat onwetend overkom, ben niet echt thuis in IPv6.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 15:48 ]
Dat is een 6to4-adres.Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:46:
Ik krijg in ieder geval twee 'Scope:Global' addressen, van het volgende formaat:
Verwijderd
Ok, dat had ik zelf inderdaad ook uitgevonden
Is 2002:xxxx:yyyy:z::::1 dan het eerste adres van mijn subnet?
6to4-adressen zijn een /48 subnet. Dus naar het IP(v4) wat aan het internet hangt wordt volledig 2002:abcd:defg::/48 gerouteerd. Wat jij daarbinnen doet qua addressering maakt niet uit. De meeste routers die dit automatisch doen, doen 2002:abcd:defg::1 zelf nemen en dan 2002:abcd:defg::/64 als subnet adverteren.
Verwijderd
Bizar. Heb net een subnet proberen te configureren, maar nu is de router de externe IPv6 verbinding opeens helemaal kwijt, zelfs na de instellingen te resetten. Het zal nog wel niet ondersteunt worden door Ziggo inderdaad 
-- Edit --
Toch alles werkend gekregen door gewoon doodleuk het stukje '6to4' onder de volgende link te volgen:
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ipv6#to4.6rd
Configuratie wordt netjes door het systeem zelf afgehandeld
Ik heb dus nu wel IPv6 via Ziggo Zakelijk, alleen inderdaad wel 6to4 en niet native helaas. De performance is echter wel een stuk beter dan via HE of Sixxs (zo'n 80-90 mbit vs. 40 - 50 via een tunnel).
-- Edit --
Toch alles werkend gekregen door gewoon doodleuk het stukje '6to4' onder de volgende link te volgen:
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ipv6#to4.6rd
Configuratie wordt netjes door het systeem zelf afgehandeld
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 20:35 ]
Ik gebruik altijd en vaak VMware Workstation. Inmiddels versie 8.0. Met IPv4 en NAT kon je snel een netwerkje bouwen, hoe zit dat eigenlijk met IPv6? Hoe pak ik dat het beste aan.
Bridgen is geen optie omdat ik vaak mijn laptop in de trein gebruik icm Vodafone Mobiel Internet. Op Vodafone heb ik wel automatisch een 6to4 adres.
Thuis gebruik ik een Hurricane tunnel voor IPv6. Dat zien mijn computers dan automatisch als 'native' waardoor ze die ook werkelijk gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Bridgen is geen optie omdat ik vaak mijn laptop in de trein gebruik icm Vodafone Mobiel Internet. Op Vodafone heb ik wel automatisch een 6to4 adres.
Thuis gebruik ik een Hurricane tunnel voor IPv6. Dat zien mijn computers dan automatisch als 'native' waardoor ze die ook werkelijk gebruiken.
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
In zo'n geval is nat wel makkelijk ja, anders blijf je maar adres aanpassen. (of automatisch steeds ander ipv6 adres)
Ja, snap ik. Maar eigenlijk wil ik dan ook op mijn VM's ipv6 hebben
Gents,
weet iemand hoe je in osx 10.7 happy eyeballs uit kunt zetten?
https://labs.ripe.net/Members/emileaben/hampered-eyeballs
Ik wil een dual-stacked server op puur v6 functionaliteit blijven testen. En dat is met dit happy eyeball gebeuren niet makkelijk.
weet iemand hoe je in osx 10.7 happy eyeballs uit kunt zetten?
https://labs.ripe.net/Members/emileaben/hampered-eyeballs
Ik wil een dual-stacked server op puur v6 functionaliteit blijven testen. En dat is met dit happy eyeball gebeuren niet makkelijk.
nullroute het ipv4-adres?
Dat zou kunnen, maar is er geen manier om toch v6 als preferred te gebruiken? Ook al is v6 trager als v4CyBeR schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:54:
nullroute het ipv4-adres?
Ik kan hier erg weinig over vinden helaas, misschien heeft iemand het hier wel voor elkaar gekregen?
Het is alweer een tijdje stil, maar IPv6 verkeer groeit toch stilaan.
http://www.enterprisenetw...mericans-now-on-ipv6.html
http://www.enterprisenetw...mericans-now-on-ipv6.html
In the U.S. the latest numbers for IPv6 are impressive. APNIC's global survey as of August 1st has IPv6 penetration in the U.S at 1.35 percent. That translates into an estimated IPv6 user base of 3.3 million users, the largest base of IPv6 users in the world.
On a percentage basis, Romania currently tops the APNIC list at 8.73 percent, though in terms of raw users, that translates into approximately 756,000 users. Japan also ranks highly at 1.97 percent user penetration or nearly two million users.
In de US is o.a. Comcast ('s werelds grootste kabelaar) al enige tijd bezig om IPv6 in een dual-stack lite vorm uit te rollen voor nieuwe klanten, dat zou die aantallen kunnen verklaren. DS-Lite komt neer op volwaardig IPv6 (elke klant een /64 prefix) en CG-NAT voor IPv4. Wat ik begrepen heb wordt dat (mede dankzij inzet van Comcast) zo'n beetje de industry standard voor transition technologies. Wat me vooral opvalt is hoe weinig erover geklaagd en gezeurd wordt, ondanks het feit dat dus miljoenen Amerikanen ongevraagd IPv6 gekregen hebben en (relevanter) ongevraagd voor IPv4 achter CG-NAT gehangen zijn.
Oplossingen als dit zijn onvermijdelijk als je IPv4 connectivity wilt bieden zonder iedereen een eigen adres te geven.
Toevallig zit ik momenteel in Romania dus ben ik even gaan snuffelen. Die hoge percentage hangt samen met de flink afwijkende ISP-landschap hier. De traditionele providers (vooral Romtelecom en UPC) bieden gewoon native IPv4, vooralsnog zonder IPv6. Maar zijn zijn hier veel minder dominant dan elders. Kleine bedrijfjes/cooperatieven kopen kleinzakelijke glasverbindingen en verdelen die zelf over (de enorme Communistische) flatgebouwen. Zo delen paar honderd man een aansluiting van misschien EUR 200/maand. Forse overboeking, maar niet eens zoveel meer dan op consumentenlijnen in NL. Doordat dat gedeeld wordt zijn kosten zo laag dat zelfs met de RO economie in crisis het nog voor grote volksstammen betaalbaar is. Het is mede zo betaalbaar doordat je per aansluiting maar een enkele IPv4-adres hebt. Dus zit men hier feitelijk op flatgebouw-niveau zelf een redneck-DS-Lite te maken met een oud servertje wat IPv4 NAT en IPv6 prefix delegation doet. Et voila, opeens zit een significant deel van internettend Romania op IPv6
Ben trouwens benieuwd hoe de invoering door grote ISP's in NL gaat verlopen. Ik was nogal pessimistisch over hoe mensen op IPv4 CG-NAT-oplossingen zouden gaan reageren, maar aangezien niemand in de VS geslashdot is tot nu toe erover zou het zomaar kunnen dat het hier ook al soepel gaat. Dat gezegd, kan nog interessant worden op marketingvlak. KPN heeft nog iets van 8 miljoen IPv4-adressen over en kan dus jarenlang doorgaan met volwaardig IPv4 aan te bieden. Reken maar dat ze dat gaan gebruiken tegen de providers die wel netto flink groeien en door tekort aan IPv4 naar DS-Lite toe moeten (de kabelaars, onafhankelijke glasvezel en iirc Tele2). We shall see. Technisch is het iig allemaal mature genoeg, de vraag is hoever Jan-met-de-Pet er een probleem mee heeft dat hij geen receptensite meer onder IPv4 op poort 80 zal kunnen hosten...
Oplossingen als dit zijn onvermijdelijk als je IPv4 connectivity wilt bieden zonder iedereen een eigen adres te geven.
Toevallig zit ik momenteel in Romania dus ben ik even gaan snuffelen. Die hoge percentage hangt samen met de flink afwijkende ISP-landschap hier. De traditionele providers (vooral Romtelecom en UPC) bieden gewoon native IPv4, vooralsnog zonder IPv6. Maar zijn zijn hier veel minder dominant dan elders. Kleine bedrijfjes/cooperatieven kopen kleinzakelijke glasverbindingen en verdelen die zelf over (de enorme Communistische) flatgebouwen. Zo delen paar honderd man een aansluiting van misschien EUR 200/maand. Forse overboeking, maar niet eens zoveel meer dan op consumentenlijnen in NL. Doordat dat gedeeld wordt zijn kosten zo laag dat zelfs met de RO economie in crisis het nog voor grote volksstammen betaalbaar is. Het is mede zo betaalbaar doordat je per aansluiting maar een enkele IPv4-adres hebt. Dus zit men hier feitelijk op flatgebouw-niveau zelf een redneck-DS-Lite te maken met een oud servertje wat IPv4 NAT en IPv6 prefix delegation doet. Et voila, opeens zit een significant deel van internettend Romania op IPv6
Ben trouwens benieuwd hoe de invoering door grote ISP's in NL gaat verlopen. Ik was nogal pessimistisch over hoe mensen op IPv4 CG-NAT-oplossingen zouden gaan reageren, maar aangezien niemand in de VS geslashdot is tot nu toe erover zou het zomaar kunnen dat het hier ook al soepel gaat. Dat gezegd, kan nog interessant worden op marketingvlak. KPN heeft nog iets van 8 miljoen IPv4-adressen over en kan dus jarenlang doorgaan met volwaardig IPv4 aan te bieden. Reken maar dat ze dat gaan gebruiken tegen de providers die wel netto flink groeien en door tekort aan IPv4 naar DS-Lite toe moeten (de kabelaars, onafhankelijke glasvezel en iirc Tele2). We shall see. Technisch is het iig allemaal mature genoeg, de vraag is hoever Jan-met-de-Pet er een probleem mee heeft dat hij geen receptensite meer onder IPv4 op poort 80 zal kunnen hosten...
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb er wel een probleem mee als ik geen servers meer kan draaien omdat ik niet bij de port forwarding van de CGNAT kan, maar ik ben Jan met de pet niet. Ik denk inderdaad dat die het niet deert.
Maar wat Jan met de pet mogelijk wel zal deren zijn dingen die niet goed werken vanaf NAT achter NAT. Zoals Voip. Want hier ligt er in bijna elk huishouden wel een thuisnetwerkje en zitten de eindgebruikers al achter NAT. Gaat de isp dan ineens over op CGNAT, dan zit Jan met de pet achter een dubbele NAT en doet Skype het ineens niet meer...
Maar wat Jan met de pet mogelijk wel zal deren zijn dingen die niet goed werken vanaf NAT achter NAT. Zoals Voip. Want hier ligt er in bijna elk huishouden wel een thuisnetwerkje en zitten de eindgebruikers al achter NAT. Gaat de isp dan ineens over op CGNAT, dan zit Jan met de pet achter een dubbele NAT en doet Skype het ineens niet meer...
Game servers gebruiken vaak UDP. Afhankelijk van de NAT techniek heb je dan geen manual port forwarding nodig.Roetzen schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 00:33:
Ik heb er wel een probleem mee als ik geen servers meer kan draaien omdat ik niet bij de port forwarding van de CGNAT kan, maar ik ben Jan met de pet niet. Ik denk inderdaad dat die het niet deert.
Skype is tegenwoordig niet echt p2p meer toch? Waarom zou Skype eigenlijk niet meer werken?Maar wat Jan met de pet mogelijk wel zal deren zijn dingen die niet goed werken vanaf NAT achter NAT. Zoals Voip. Want hier ligt er in bijna elk huishouden wel een thuisnetwerkje en zitten de eindgebruikers al achter NAT. Gaat de isp dan ineens over op CGNAT, dan zit Jan met de pet achter een dubbele NAT en doet Skype het ineens niet meer...
Ik neem aan dat de home router bij CGNAT geen dubbele NAT zal uitvoeren maar je gewoon een /24 krijgt.
Skype werkt gewoon met CGN. Tenzij de NAT doos van Vodafone niet als CGN gekwalificeerd mag worden.
CGN is alleen een issue bij VoIP zonder keep-a-live voor gebeld worden, FTP en andere servers.
CGN is alleen een issue bij VoIP zonder keep-a-live voor gebeld worden, FTP en andere servers.
Wat je natuurlijk ook hebt zijn NAT traversal technieken op basis van uPnP zoals PCP en PMP. Als die ingezet gaan worden neem je veel van de connectivity-problemen voor Jan-met-de-Pet weg maar vervang je ze door security issues...Olaf van der Spek schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:25:
[...]
Game servers gebruiken vaak UDP. Afhankelijk van de NAT techniek heb je dan geen manual port forwarding nodig.
Skype is idd ongelofelijk robust, ik verwacht daar weinig problemen.[...]
Skype is tegenwoordig niet echt p2p meer toch? Waarom zou Skype eigenlijk niet meer werken?
Eeh... als je het goed instelt jaIk neem aan dat de home router bij CGNAT geen dubbele NAT zal uitvoeren maar je gewoon een /24 krijgt.
Punt is dat als jij nu naar de Dixons/Mediamarkt wandelt en een router scoort, en dat ding conform instructie aansluit op een modem met CG-NAT, je wel degelijk aan het NATten bent. In het beste geval merk je er weinig van, in het slechtste geval zijn de default /24 reeksen van beide devices (modem/gateway in CG-NAT situatie enerzijds, router anderzijds) hetzelfde en routeert de consumentenrouter helemaal niet meer. DHCP en NAT uitzetten op de eigen 'router' (die daarmee gewoon AP+switch wordt) lost dat uiteraard op, maar dat is op geen enkel apparaat de default setting en vaak zat zit er 0,0 instructie bij om je te vertellen wanneer en hoe dat te doen.
Volgens mij stip je hier een van de grootste potentiele problemen aan - maar dat gezegd, het is niet anders of erger dan al die providers die je nu al ongevraagd een modem/router met NAT die niet uit kan in de maag splitsen...
Oslik blyat! Oslik!
Eigenlijk zou zelfs dat gewoon moeten werken.dion_b schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:31:
Punt is dat als jij nu naar de Dixons/Mediamarkt wandelt en een router scoort, en dat ding conform instructie aansluit op een modem met CG-NAT, je wel degelijk aan het NATten bent. In het beste geval merk je er weinig van, in het slechtste geval zijn de default /24 reeksen van beide devices (modem/gateway in CG-NAT situatie enerzijds, router anderzijds) hetzelfde en routeert de consumentenrouter helemaal niet meer.
Waarom zou je eigenlijk een extra router kopen als je al een router hebt?
UPnP is leuk, maar veel apps ondersteunen het niet en het OS doet het ook niet voor de app (helaas).
Tja, is er een betere oplossing (dan CGNAT)? IPv6 is de toekomst (alhoewel het het heden had moeten zijn) en zolang je dat er bij krijgt zie ik geen betere oplossing.Volgens mij stip je hier een van de grootste potentiele problemen aan - maar dat gezegd, het is niet anders of erger dan al die providers die je nu al ongevraagd een modem/router met NAT die niet uit kan in de maag splitsen...
Nee.Olaf van der Spek schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:44:
[...]
Eigenlijk zou zelfs dat gewoon moeten werken.
Als je een router hebt met in netwerk 1 en netwerk 2 dezelfde subnets, hoe moet het in vredesnaam weten waar een pakket heen moet? Dat werkt ook in theorie niet. In praktijk zeker niet.
Eigenlijk zouden fabrikanten van routers, maar vooral ISP's die gebruikers opzadelen met WiFi-router-modems moeten afspreken om nooit 192.168.0.0/24 en 192.168.1.0/24 te gebruiken en liefst een vendor-specific /24 te kiezen binnen 192.168.0.0/16.
Omdat de gemiddelde persoon het onderscheid tussen een WiFi-router en een AP niet snapt, alleen een router kent en dan ook een router koopt als hij ergens WiFi-signaal wil hebben waar hij een UTP-kabel heeftWaarom zou je eigenlijk een extra router kopen als je al een router hebt?

En ja, dit weet ik vrij zeker, bedrijf waar ik voor werk krijgt iedere week letterlijk honderden support calls die te maken hebben met NAT-achter-NAT problemen die voortkomen uit daisychaining van meerdere NAT-routers achter elkaar

uPnP-PCP/PMP is vooral handig voor game consoles en dergelijke.UPnP is leuk, maar veel apps ondersteunen het niet en het OS doet het ook niet voor de app (helaas).
Tot nu toe heb ik niets gezien wat een betere oplossing biedt dan DS-Lite met dus CG-NAT voor IPv4. Het is ook maar een tijdelijk probleem.[...]
Tja, is er een betere oplossing (dan CGNAT)? IPv6 is de toekomst (alhoewel het het heden had moeten zijn) en zolang je dat er bij krijgt zie ik geen betere oplossing.
Als ik voorbij de transitie kijk zie ik vooral problemen met dynamischie IP-addressen of beter gezegd prefixes. Nu met IPv4 gebruikt in beginsel vrijwel iedereen NAT waardoor de gevolgen van een veranderd publiek IP-adres verwaarloosbaar zijn zolang je niets host, en met DDNS kun je dat ook goed opvangen. Met IPv6 krijg je een mooie /64 of groter (XS4All geeft bijv /48 prefixes uit aan individuele gebruikers

Dat probleem gaat kleiner zijn dan in het verleden doordat steeds meer protocollen op broadcast gebaseerd zijn, bijv je DLNA-apparatuur gaat het niet eens merken zodra alles maar een IP heeft, maar dan nog hou je genoeg zaken (met name die firewalls) waar het niet goed gaat. De vraag is of dan ISP's enkel fixed prefixes moeten uitdelen (inefficient gebruik van adressen, veel administratieve overhead), dat ze alternatieven moten doen (iets als DDNS maar dan op device-niveau), of dat ze doodleuk problemen hiermee negeren (mag hopen van niet, maar de pessimist in me zegt dat het gaat gebeuren).
[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 06-08-2012 16:21 ]
Oslik blyat! Oslik!
Source interface?dion_b schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:19:
Als je een router hebt met in netwerk 1 en netwerk 2 dezelfde subnets, hoe moet het in vredesnaam weten waar een pakket heen moet? Dat werkt ook in theorie niet. In praktijk zeker niet.
RightOmdat de gemiddelde persoon het onderscheid tussen een WiFi-router en een AP niet snapt, alleen een router kent en dan ook een router koopt als hij ergens WiFi-signaal wil hebben waar hij een UTP-kabel heeft
Was voor gewone PCs ook handig geweest toch, als Windows (Firewall) er support voor had gehad zodat het centraal geregeld was en niet iedere (legacy) app er zelf mee moest klooien?uPnP-PCP/PMP is vooral handig voor game consoles en dergelijke.
Is een kwestie van geen IP addressen hard-coden. Gewoon names (DNS) gebruiken.Dat probleem gaat kleiner zijn dan in het verleden doordat steeds meer protocollen op broadcast gebaseerd zijn, bijv je DLNA-apparatuur gaat het niet eens merken zodra alles maar een IP heeft, maar dan nog hou je genoeg zaken (met name die firewalls) waar het niet goed gaat. De vraag is of dan ISP's enkel fixed prefixes moeten uitdelen (inefficient gebruik van adressen, veel administratieve overhead), dat ze alternatieven moten doen (iets als DDNS maar dan op device-niveau), of dat ze doodleuk problemen hiermee negeren (mag hopen van niet, maar de pessimist in me zegt dat het gaat gebeuren).
Zelfs dan, als je aan beide kanten identieke IP-adressen hebt, dan weet de router niet of een adres nu in net 1 of 2 ligt. Maar los van theorie, in praktijk werkt het niet, consumentenrouters gaan massaal over hun nek als ze WAN dezelfde IP-reeks tegenkomen die ze LAN uitdelen.
Ja. Wandel voor de grap eens de Mediamarkt binnen en ga eens tussen de routers staan en luister naar gesprekken. Of kijk hier in NT trouwens naar alle topics over gedoe met internet bij NAT achter NAT (vaak achter NAT) terwijl ze alleen beter WiFi-bereik wilden.[...]
Right
Eens, te meer omdat het eigenlijk een onderdeel is van security en je dat vooral niet aan iedere app wilt overlaten.[...]
Was voor gewone PCs ook handig geweest toch, als Windows (Firewall) er support voor had gehad zodat het centraal geregeld was en niet iedere (legacy) app er zelf mee moest klooien?
'Gewoon' loopt weer spaak op het gat wat gaapt tussen wat beschouwd wordt als best practice onder mensen die beroepsmatig bezig zijn met netwerken en de gemiddelde gebruiker die er niets vanaf weet en niet in wil verdiepen (schoonmoedertest: zou je je schoonmoeder willen/kunnen uitleggen hoe haar mediaspeler via names te laten werken?[...]
Is een kwestie van geen IP addressen hard-coden. Gewoon names (DNS) gebruiken.
Oslik blyat! Oslik!
In theorie zou je kunnen zeggen dat als je interfaces a en b beide in hetzelfde subnet liggen, dat dan een packet ontvangen op interface a voor dat subnet, naar interface b moet en vice versa.dion_b schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:10:
[...]
Zelfs dan, als je aan beide kanten identieke IP-adressen hebt, dan weet de router niet of een adres nu in net 1 of 2 ligt. Maar los van theorie, in praktijk werkt het niet, consumentenrouters gaan massaal over hun nek als ze WAN dezelfde IP-reeks tegenkomen die ze LAN uitdelen.
Maar dat zou heel erg vies zijn en zodoende is er in de echte wereld volgens mij niets wat zo werkt.
Consumentenrouters zijn sowieso op in veel opzichten brak, maar terug naar de theorie. Misschien kun je een concreet voorbeeld geven van een packet dat niet goed gerouteerd kan worden? Want volgens mij is het enige probleem dat je hosts in het WAN subnet niet kunt bereiken vanuit het LAN subnet.dion_b schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:10:
Dat geloof ik zo, ben het met je eens. Zou handig zijn als routers automatisch in bridge mode gaan als ze een private WAN IP krijgen via DHCP.Ja. Wandel voor de grap eens de Mediamarkt binnen en ga eens tussen de routers staan en luister naar gesprekken. Of kijk hier in NT trouwens naar alle topics over gedoe met internet bij NAT achter NAT (vaak achter NAT) terwijl ze alleen beter WiFi-bereik wilden.
Vooral dat laatste punt lijkt me het probleem. Technisch goede oplossing worden niet geimplementeerd als marketing er niks mee kan.'Gewoon' loopt weer spaak op het gat wat gaapt tussen wat beschouwd wordt als best practice onder mensen die beroepsmatig bezig zijn met netwerken en de gemiddelde gebruiker die er niets vanaf weet en niet in wil verdiepen (schoonmoedertest: zou je je schoonmoeder willen/kunnen uitleggen hoe haar mediaspeler via names te laten werken?), en vendors van consumentenapparatuur die geen vraag zien en dus functionaliteit niet inbouwen.
Daar zeg je wat... dat zou werkelijk geniaal zijn, en doodsimpel in de implementatie. Misschien zelfs simpel genoeg dat ik een paar marketeers kan overtuigenOlaf van der Spek schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:17:
[...]
Dat geloof ik zo, ben het met je eens. Zou handig zijn als routers automatisch in bridge mode gaan als ze een private WAN IP krijgen via DHCP.
Zie daar waarom we niet al 10 jaar native IPv6 draaien[...]
Vooral dat laatste punt lijkt me het probleem. Technisch goede oplossing worden niet geimplementeerd als marketing er niks mee kan.

Oslik blyat! Oslik!
Gelukkig spamt m'n mediaspeler (MediaTomb onder Linux) z'n naam wel over het netwerk en pikt m'n PS3 dat probleemloos op zonder ook maar het IP-adres van te voren te hoeven weten. Noch de DNS-naam die er niet isdion_b schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:10:
[...]
(schoonmoedertest: zou je je schoonmoeder willen/kunnen uitleggen hoe haar mediaspeler via names te laten werken?)
Oh en de naam die "m'n schoonmoeder" ziet is dus gewoon configureerbaar in m'n MediaTomb's configuratie
Met IPv4 heeft de gemiddelde thuisgebruiker niets met IP's te maken, ik zie niet in waarom het anders wordt met IPv6.
[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 07-08-2012 14:30 ]
Mijn printerdriver (ongeveer minst geeky ding wat ik regelmatig gebruik) denkt daar anders over, IP-adres moet je erin zetten, ander IP-adres is niet printen tot je nieuwe IP gevonden hebt.
En ja, dat is overduidelijk een brain-dead driver, maar goed, die heb je zul je blijven hebben.
Sowieso, MediaTomb gebruikt uPnP (al dan niet in DLNA-smaakjes) dus is het een schoolvoorbeeld van 'moderne' broadcast-based sharing.
En ja, dat is overduidelijk een brain-dead driver, maar goed, die heb je zul je blijven hebben.
Sowieso, MediaTomb gebruikt uPnP (al dan niet in DLNA-smaakjes) dus is het een schoolvoorbeeld van 'moderne' broadcast-based sharing.
Oslik blyat! Oslik!
...Olaf van der Spek schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:17:
Maar terug naar de theorie. Misschien kun je een concreet voorbeeld geven van een packet dat niet goed gerouteerd kan worden? Want volgens mij is het enige probleem dat je hosts in het WAN subnet niet kunt bereiken vanuit het LAN subnet.
Het pakket komt vanaf het WAN aan met als bestemming 192.168.45.42Olaf van der Spek schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:17:
Maar terug naar de theorie. Misschien kun je een concreet voorbeeld geven van een packet dat niet goed gerouteerd kan worden? Want volgens mij is het enige probleem dat je hosts in het WAN subnet niet kunt bereiken vanuit het LAN subnet.
Dit subnet (192.168.45.0/24) zit zowel aan de WAN als LAN zijde.
Zodra die pakket echter in de routing engine komt is vaak de source interface al vervallen. Het is enkel: "Hey, ik heb een pakketje voor X.X.X.X, waar moet die heen?"
Vervolgens gaat het pakket naar WAN of LAN, maar hoe dat uit pakt is niet zeker.
Het zelfde subnet op je LAN en WAN gebruiken gaat niet werken.
Ik neem aan dat je de source interface bedoelt. NAT werkt van binnen naar buiten heel anders dan andersom, dus weet je zeker dat je wil stellen dat de source interface info niet wordt gebruikt?Snow_King schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:52:
[...]
Het pakket komt vanaf het WAN aan met als bestemming 192.168.45.42
Dit subnet (192.168.45.0/24) zit zowel aan de WAN als LAN zijde.
Zodra die pakket echter in de routing engine komt is vaak de destination interface al vervallen. Het is enkel: "Hey, ik heb een pakketje voor X.X.X.X, waar moet die heen?"
In theorie is duidelijk waar dat pakket heen moet.
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-08-2012 19:57 ]
Ik heb het in de praktijk nooit getest (waarom zou ik?Olaf van der Spek schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:56:
[...]
Ik neem aan dat je de source interface bedoelt. NAT werkt van binnen naar buiten heel anders dan andersom, dus weet je zeker dat je wil stellen dat de source interface info niet wordt gebruikt?
In theorie is duidelijk waar dat pakket heen moet.
Het kan dat met bepaalde iptable rules dit wel kán werken, maar ook daar twijfel ik aan.
Draadloze stopcontacten met IPv6-protocol
Huishoudelijke apparatuur overal ter wereld via smartphone te bedienen
Onderzoekers van het Fraunhofer instituut voor communicatiesystemen (ESK) in München hebben ‘slimme’ stopcontacten ontwikkeld die gebruik maken van het IPv6-protocol. Met behulp van deze stopcontacten kunnen alle huishoudelijke apparaten overal ter wereld op afstand worden bediend met een smartphone of pc die compatibel is met het IPv6-protocol. De stopcontacten zijn een onderdeel van het HexaBus huisautomatiseringssysteem waarmee intelligente besturing van huishoudelijke apparatuur mogelijk is. Zo kan bijvoorbeeld de vaatwasser automatisch worden ingeschakeld op het moment dat de zonnepanelen op het dak voldoende energie leveren.
Het systeem kan eenvoudig op het internet worden aangesloten door een USB-stick in een standaard-router te plaatsen. Voor de integratie van internetfunctionaliteit in de stopcontacten en de USB-stick werd speciale software ontwikkeld om het Contiki besturingssysteem geschikt te maken voor het 6LoWpan communicatieprotocol (IPv6 over Low power Wireless Personal Area Network). Contiki is een open-source besturingssysteem voor embedded netwerktoepassingen zoals de microcontrollers in de stopcontacten en USB-sticks. Alle informatie wordt gecodeerd verzonden met behulp van het AES-128 encryptieprotocol. Een gekoppeld webbrowserprotocol maakt het mogelijk om elk apparaat een aparte naam te geven zoals bijvoorbeeld ‘wasmachine.badkamer’.
Oscar Wilde
Heb trouwens zitten inventariseren hoe OSsen met IPv6 overweg gaan, valt me alleszins mee - "it just works" bij Windows Vista en 7, MacOS 10.6 en 10.7 en iOS 5. Bij Windows XP en Linux moet je het zelf aanzetten, maar werkt het ook (iig met SLAAC, DHCPv6 is ander verhaal). Enig gangbaar OS waar je echt moeite moet doen (kernel hackwerk enzo) is Android (althans ICS, Jelly Bean nog niet bekeken).
Toch rare dingen gezien bij Windows XP en MacOS 10.6 - geen van beide lijkt iets te doen met DNS over IPv6. Zolang je IPv4 connectivity hebt merk je daar weinig van, aangezien een IPv4 DNS verzoek wel AAAA-records oplevert, maar als je IPv4 uitzet verlies je dus DNS en zijn resources alleen maar bereikbaar via IP-adres...
Toch rare dingen gezien bij Windows XP en MacOS 10.6 - geen van beide lijkt iets te doen met DNS over IPv6. Zolang je IPv4 connectivity hebt merk je daar weinig van, aangezien een IPv4 DNS verzoek wel AAAA-records oplevert, maar als je IPv4 uitzet verlies je dus DNS en zijn resources alleen maar bereikbaar via IP-adres...
Oslik blyat! Oslik!
Met welke Linux-distro heb je dit getest? Ik heb er in Debian nog nooit wat voor moeten doen om een IPv6 adres te krijgen via SLAAC.dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:26:
Bij Windows XP en Linux moet je het zelf aanzetten, maar werkt het ook (iig met SLAAC, DHCPv6 is ander verhaal).
Ditto hier.Eärendil schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:37:
[...]
Met welke Linux-distro heb je dit getest? Ik heb er in Debian nog nooit wat voor moeten doen om een IPv6 adres te krijgen via SLAAC.
Ubuntu 12.04 gaat zelfs nog veel beter om met IPv6.
Windows XP testen is natuurlijk niet echt relevant meer imho, we hebben inmiddels Vista, 7 en 8 is onderweg.
Overigens werkt mijn Samsung Galaxy Tab 10.1 prima met IPv6.
Ubuntu 12.4 (iirc). Heb geen moeite moeten doen voor IP-adres voor SLAAC, maar IPv6 stond gewoon per default niet aan. In Network Manager aanzetten en klaar.Eärendil schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:37:
[...]
Met welke Linux-distro heb je dit getest? Ik heb er in Debian nog nooit wat voor moeten doen om een IPv6 adres te krijgen via SLAAC.
25% van NL computers draait nog op XP. Ja, het is meer dan 10 jaar oud, nee het wordt niet meer door MS ondersteund, maar zolang veel mensen het gebruiken is het relevant om te weten of en hoe het werkt.Snow_King schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:44:
[...]
Ditto hier.
Ubuntu 12.04 gaat zelfs nog veel beter om met IPv6.
Windows XP testen is natuurlijk niet echt relevant meer imho, we hebben inmiddels Vista, 7 en 8 is onderweg.
Oslik blyat! Oslik!
XP heeft wel een vervelende IPv6 bug, waar ik een keer tegen aan ben gelopen.dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:26:
Heb trouwens zitten inventariseren hoe OSsen met IPv6 overweg gaan, valt me alleszins mee - "it just works" bij Windows Vista en 7, MacOS 10.6 en 10.7 en iOS 5. Bij Windows XP en Linux moet je het zelf aanzetten, maar werkt het ook (iig met SLAAC, DHCPv6 is ander verhaal). Enig gangbaar OS waar je echt moeite moet doen (kernel hackwerk enzo) is Android (althans ICS, Jelly Bean nog niet bekeken).
Mocht de IPv6 host niet (goed) reageren, dan schakelt XP niet automatisch over naar IPv4, iets dat 7 wel doet. Hier ben ik achter gekomen toen Outlook via IPv6 met de emailserver van mijn host verbinding probeerde te maken, dat was daar nog niet overal 100% geconfigureerd (na een email van mij wel). Bij XP kreeg ik een fout, 7 schakelde over op IPv4 en gaf geen fout.
Oscar Wilde
Vanaf April 2014 toch pas niet meer ?dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:04:
25% van NL computers draait nog op XP. Ja, het is meer dan 10 jaar oud, nee het wordt niet meer door MS ondersteund, maar zolang veel mensen het gebruiken is het relevant om te weten of en hoe het werkt.
( http://blogs.technet.com/...dows-xp-on-june-30th.aspx )
Android 2.3 werkt anders pri-ma met IPv6 over WiFi hoor.dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:26:
Enig gangbaar OS waar je echt moeite moet doen (kernel hackwerk enzo) is Android (althans ICS, Jelly Bean nog niet bekeken).
Nu draai ik ondertussen CyanogenMod 7.2.0.1, maar weet voor > 95% zeker dat 't onder de oorspronkelijke HTC-firmware ook werkte.
[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 22-08-2012 17:56 ]
Ja en nee - "Extended support" wordt nog aangeboden, maar dat is niet veel meer dan beschikbare downloads.DDX schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:13:
[...]
Vanaf April 2014 toch pas niet meer ?
( http://blogs.technet.com/...dows-xp-on-june-30th.aspx )
Kruip eens in de huid van Jan-met-de-Pet die om een of andere reden z'n OS moet herinstalleren vanaf een XP met SP1 of geen SP. Wat moet je doen om Windows Update aan de praat te krijgen (nog los van alle zooi daarna)?
- Windows installeren (duh)
- Proberen Windows Update te draaien. Melding krijgen dat je daarvoor SP3 nodig hebt.
- SP3 kun je niet via Windows Update binnenhalen. Dus handmatig. Maar dan lees je dat je SP2 nodig hebt om SP3 te kunnen installeren.
- Links die Bing op site van MS aangeeft voor SP2 zijn dood. Na zoekwerk vind je eindelijk dat SP1a wel nog beschikbaar is. Die download je, installeer je en je geeft een reboot.
- Dan op naar SP3. De enige versie die werkt is "Windows XP Service Pack 3 Network Installation Package for IT Professionals and Developers". Voor een Tweaker geen uitdaging, voor Jan-met-de-Pet zodanig intimiderend dat hij denkt dat het niet voor hem is.
- Download, install, reboot en je kunt... ActiveX handlers voor IE installeren voor Update (incl waarschuwing dat dit gevaarlijk kan zijn).
- Je ziet eindelijk Update! En als je probeert te updaten krijg je te horen dat Update geupdate moet worden, je doet dat en je moet weer rebooten.
- Halleluiah! Windows Update werkt! Nu zie je dat er 179 important updates te wachten staan...

Dat noem ik niet meer supported voor een normale gebruiker. Jij weet hoe het te doen, ik weet hoe het te doen, maar de gemiddelde leek blijft achter met een totaal unpatched install die niet meer geupdate kan worden en daarmee slechter uit is dan 5 jaar geleden met XP
Huh? 2.3 (redelijk vanilla Motorola image) op de Milestone en nergens IPv6 te bekennen. 4.0 met MiUI op de Xiaomi MiOne+ (MiUi 2.7) en nergens IPv6 te bekennen...Osiris schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:55:
[...]
Android 2.3 werkt anders pri-ma met IPv6 over WiFi hoor.
Nu draai ik ondertussen CyanogenMod 7.2.0.1, maar weet voor > 95% zeker dat 't onder de oorspronkelijke HTC-firmware ook werkte.
Ook bij testen niets gezien. Ding hangt aan router met /57 prefix, maar IPv6 only sites (of sites zoals www.kame.net met IPv6 extras) doen niets.
[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 22-08-2012 20:04 ]
Oslik blyat! Oslik!
Dat is precies de reden waarom ik mensen van een vrijwel helemaal geautomatiseerde XP dvd voorzie die niet alleen voorzien is van SP3 en IE8, maar ook alle overige updates.dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:01:
- Halleluiah! Windows Update werkt! Nu zie je dat er 179 important updates te wachten staan...
Dat noem ik niet meer supported voor een normale gebruiker. Jij weet hoe het te doen, ik weet hoe het te doen, maar de gemiddelde leek blijft achter met een totaal unpatched install die niet meer geupdate kan worden en daarmee slechter uit is dan 5 jaar geleden met XP
Note: Ik weet niet in hoeverre het verspreiden van een aangepaste XP dvd illegaal is.
Oscar Wilde
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.