Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 18 ... 130 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:59
Oplossing is simpel :P Lekker naar HE.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
Je zult de eerste niet zijn en zeker de laatste niet.
Sixxs.net is als het werkt helemaal prima, werkt het niet en heb je een vraag dan is sixxs.net niet te beroerd om je openlijk te kleineren en als Jeroen weer z'n bepaalde periode in de maand heeft je ook te deleten met 'professionele' commentaren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:00

Roetzen

he.net Certified Sage

Zsub schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:33:
Oplossing is simpel :P Lekker naar HE.net :)
Dat is plan B. Helaas biedt HE alleen een static 6in4 tunnel, geen AYIYA. Dus dan moet ik:
1) Een router hebben die prot 41 kan forwarden. of:
2) Een router hebben die zelf een 6in4 tunnel kan onderhouden. of:
3) De machine waar de tunnel uitkomt in DMZ zetten.

Dat laatste lokt me niet erg en ik had gehoopt de aanschaf van een nieuwe router nog even uit te stellen tot de prijzen wat zakken. Nu zijn routers met IPv6 ondersteuning nog relatief duur.

Het leuke van AYIYA is nu juist dat het ook werkt achter NAT en met een dynamisch IPv4 adres. Maar dus naar nu blijkt, niet met een subnet. :(

Ik zou natuurlijk ook het hele subnet kunnen vergeten en voor iedere machine een eigen tunnel aan kunnen vragen...

[ Voor 3% gewijzigd door Roetzen op 08-02-2011 17:58 ]

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Roetzen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:15:
Dat laatste lokt me niet erg en ik had gehoopt de aanschaf van een nieuwe router nog even uit te stellen tot de prijzen wat zakken. Nu zijn routers met IPv6 ondersteuning nog relatief duur.
PCengines.ch Alix 2D3 met pfSense of m0n0wall? Kost ~90 euro met een tientje verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Of een oude WRT voor een tientje met OpenWRT? ;)

(Of zo'n mooie WNDR3700 voor 90, uiteraard ook met OpenWRT :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Zsub schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:11:
Of een oude WRT voor een tientje met OpenWRT? ;)
Die suggestie spreekt me wel aan. Er hangt er hier al vier jaar één op zolder voor FON te draaien. Die draait voor de prins, dus misschien geef ik die wel een andere bestemming.

Heb jij ervaring met de WRT en IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Jawel :) Ik heb zelf een HE.net tunneltje draaien, bevalt tot nu toe prima.

Het was even klooien om het in te stellen, maar achteraf bleek dat de wiki niet klopte, die is aangepast heb ik gezien, dus in principe is het nu een briesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan ook een VM inrichten met alleen de AYIYA tunnel en iets wat het subnet regelt.

Zo werkt het bij mij hier.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Roetzen schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:28:
en dan zegt Jeroen doodleuk dat het met Windows sowieso niet gaat vanwge een probleempje met Windows en de tap/tun driver..
En daarom gebruik ik AYIYA liever niet omdat de stabiliteit mij niet aanstaat. Ik heb mijn PC gewoon in de DMZ zitten. Hoe probeer jij de routering te configureren met AYIYA? Kun je de NETSH commando's die je gebruikt posten?

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 18:39
Ik heb een tunneltje naar een Windows pc opgezet. Helaas moet de data door de router, maar die kan gelukkig ip protocol 41 forwarden, dus dat is geen probleem.
IPv6 met de Windows box gaat erg goed. Nu zou ik het erg fijn vinden als deze Windows box als extra DHCP server ingezet kan worden, als in dat deze enkel de IPv6 adressen uitgeeft, maar dat de standaard router de IPv4 adressen regelt. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

zzattack schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:46:
Nu zou ik het erg fijn vinden als deze Windows box als extra DHCP server ingezet kan worden, als in dat deze enkel de IPv6 adressen uitgeeft, maar dat de standaard router de IPv4 adressen regelt. Kan dit?
Ja. Ik heb in mijn netwerk een Windows 7 PC die als IPv6 router fungeert voor een XP SP3 machine. IPv4 verkeer wordt door de router afgehandeld.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

IPv6-dag moet 'silent adopter' waarschuwen
Op dinsdag 8 juni 2011 zullen grote internetbestemmingen zoals Google, Facebook en Yahoo! hun diensten voor één dag zowel via IPv4 als IPv6 leveren. De bedoeling van deze dag is om organisaties onder relatief gecontroleerde omstandigheden te confronteren met mogelijke problemen die kunnen ontstaan als gevolg van slecht geconfigureerde netwerkapparatuur. Bedrijven met routers die niet geschikt zijn voor IPv6 zullen geen hinder ondervinden van IPv6-dag. Maar juist de 'silent adopters', bedrijven die al jaren geleden IPv6-geschikte apparatuur hebben aangeschaft, maar deze niet goed geconfigureerd hebben, kunnen problemen verwachten.

Op die manier hoopt de Internet Society (ISOC), de vereniging die 'World IPv6 Day' organiseert, te bereiken dat organisaties voorbereid zijn op een internet waarop steeds meer diensten zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar zullen zijn.

IANA maakte begin februari bekend door haar voorraad IPv4-adressen heen te zijn. Dat betekent dat in de loop van dit jaar de eerste diensten online zullen komen die alleen via IPv6 bereikbaar zijn.

World IPv6 Day
'Veel bedrijven beschikken inmiddels wel over netwerkapparatuur die geschikt is voor IPv6, maar ze hebben die niet altijd juist geconfigureerd', vertelt directeur Michiel Leenaars van de Nederlandse afdeling van ISOC. 'Daardoor is er een kans dat deze apparaten, wanneer ze denken dat ze netwerkverkeer kunnen afhandelen via het IPv6-protocol, het spoor bijster raken. In praktische zin betekent het dat genoemde sites en diensten dan voor sommigen op die dag helemaal niet meer werken. Wereld IPv6-dag is een simpele lakmoesproef om organisaties in een vroeg stadium, onder gecontroleerde omstandigheden met deze problemen in aanraking te laten komen.'

Silent Adopters van IPv6
Bedrijven met routers die niet geschikt zijn voor IPv6 zullen geen hinder ondervinden van IPv6-dag. Maar juist de 'silent adopters', bedrijven die al jaren geleden IPv6-geschikte apparatuur hebben aangeschaft, maar deze niet goed geconfigureerd, kunnen problemen verwachten. Dat geldt ook voor de leveranciers van deze apparaten, die op 8 juni telefoontjes kunnen verwachten van verontruste klanten.

Volgens Leenaars is het goed dat dit al gebeurt voordat alle IPv4-adressen verdeeld zijn door de vijf Regionale Internet Registratie (RIR)-instanties. 'Via de Wereld IPv6-dag kunnen we de rampgevallen er nu al uithalen.'

De verwachting is dat slechts een heel klein deel van de internetgebruikers getroffen wordt: naar schatting slechts 0,05 procent. Systeembeheerders die niet zeker weten of hun bedrijf zich in de gevarenzone bevindt, kunnen dat nu al testen op deze site.

Google onbereikbaar
Leenaars: 'De pechvogels die met verkeerd geconfigureerde systemen zitten, zullen als ze niet op tijd de boel aanpakken die dag een wat kale internetervaring hebben - zonder zoekmachine als Google, Bing en Yahoo, zonder sociale netwerksites als FaceBook en Plurk of sites als Tom's Hardware. Met een beetje pech werken ook Windows Update en iTunes niet, doordat de achterliggende provider Akamai ook meedoet aan IPv6-dag. En als ze dan naar de site van Cisco of Juniper gaan om te kijken wat er aan de hand is, lopen ze tegen hetzelfde probleem op.'

'Het moet één keer pijn doen', aldus Leenaars. De ISOC-directeur Nederland roept website-eigenaren en providers op om aan Wereld IPv6-dag mee te doen: 'Hoe meer organisaties mee doen, hoe beter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:00
Goed initiatief! Laat mensen maar "voelen", want blijkbaar wil een deel van de wereld nog steeds niet wakker worden. Zie ook de gemiddelde reactie op de frontpage over IPv6, daar denken nog steeds mensen dat het er niet gaat komen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Ik denk ook dat het een goed initiatief is, hoewel ik me ook een beetje zorgen maak dat het mogelijk een averechts effect gaat hebben. Mensen die per ongeluk ipv6-geschikte apparatuur hebben, ondervinden daar op die dag hinder van. Dat gecombineerd met vertrouwen op de "we hebben toch nat"-roepers kan tot gevolg hebben dat die mensen ipv6 maar vervelend vinden en op zoek gaan naar een manier om het uit te zetten in plaats van te onderzoeken hoe ze het wel werkend kunnen maken. Ook blijkt uit deze dag nog niet de noodzaak van ipv6.

Maar al met al zal 8 juni zeker ook mensen wakkerschudden die snappen dat de noodzaak er is, maar de impact nog niet inzien. Hopelijk zal dat de nodige IT professionals aanmoedigen zich erin te gaan verdiepen.

• KroontjesPen
  • Laatst online: 10:42

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Ook de reacties van IP's zijn afhoudend Snow_King. Ze gaan wel nieuwe klanten op IPv6 zetten.
Oude klanten moeten maar een tunnel nemen als ze IPv6 only sites willen zien volgens Ziggo.
Verder het geen vast IP-adres krijgen voor de particuliere gebruiker moet van tafel.
Modem/router fabrikanten laten het eveneens afweten.
Het zou handig zijn dat op IPv6 geschikte producten die V6 sticker geplakt werd.
De Fritzbox 7270 b.v. heeft nog steeds alleen een lab versie die verder niet ondersteunt wordt.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Snow_King
KroontjesPen schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:26:
Ook de reacties van IP's zijn afhoudend Snow_King. Ze gaan wel nieuwe klanten op IPv6 zetten.
Oude klanten moeten maar een tunnel nemen als ze IPv6 only sites willen zien volgens Ziggo.
Verder het geen vast IP-adres krijgen voor de particuliere gebruiker moet van tafel.
Modem/router fabrikanten laten het eveneens afweten.
Het zou handig zijn dat op IPv6 geschikte producten die V6 sticker geplakt werd.
De Fritzbox 7270 b.v. heeft nog steeds alleen een lab versie die verder niet ondersteunt wordt.
Ik snap je reactie niet helemaal. Je doelt op Ziggo die alleen nieuwe klanten IPv6 gaat geven? In reactie op mijn post?

Waar ik op doel, veel mensen schijnen blijkbaar niet te willen leren rondom IPv6 of zijn erg laks. 8 Juni gaat een deel van hen (met verkeerd geconfigureerde IPv6 apparatuur) wakker geschud worden, dat lijkt me hard nodig.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Snow_King schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:55:
[...]
Ik snap je reactie niet helemaal. Je doelt op Ziggo die alleen nieuwe klanten IPv6 gaat geven? In reactie op mijn post?

Waar ik op doel, veel mensen schijnen blijkbaar niet te willen leren rondom IPv6 of zijn erg laks. 8 Juni gaat een deel van hen (met verkeerd geconfigureerde IPv6 apparatuur) wakker geschud worden, dat lijkt me hard nodig.
Is meer op je reactie van de onverschilligheid op de frontpage over IPv6 die jij noemt. Deze gebruikers zullen er niets van voelen bij die test. Pas als ze een IPv6 only site willen zien worden ze wakker. Die reactie ook op FP van Ziggo is des te erger.

Stem blanco!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 23:24
Zo, ik zou nou theoretisch IPv6- only kunnen draaien. Ik draai met stateless autoconfiguration en DHCP option granting, waardoor Windows Vista en 7 hun DNS configureren over DHCPv6, maar wel gewoon hun IP- adres instellen aan de hand van RA's.

Voor iemand die dat ook wil doen, met radvd, dnsmasq en isc dhcp post ik even een voorbeeldconfiguratie.

radvd.conf:
interface <interface waar radvd op moet luisteren> {
        AdvSendAdvert on;
        AdvOtherConfigFlag on;
        AdvHomeAgentFlag on;
        AdvLinkMTU 1480;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;

prefix <subnet>/<prefix, bijv. 64> {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };

RDNSS <ipv6 adres waar dnsmasq.conf draait> {
                AdvRDNSSOpen on;
                AdvRDNSSLifetime infinity;
        };
};
RDNSS wordt nou nog niet zoveel gebruikt, maar voor sommige clients (en voor toekomstgerichtheid) kan het nuttig zijn. 'AdvOtherConfigFlag on' zorgt ervoor dat clients DHCPv6 gebruiken voor verdere configuratie. Radvd.conf aanpassen waar nodig (zoals MTU).

dnsmasq.conf (als het bestand al bestaat, gewoon dit eraan toevoegen):
server=2001:16d8:aaaa:3::2

Om een upstream DNS server over IPv6 te gebruiken, zie: SiXXS' Recursive DNS Cache Service. Je kunt hier natuurlijk ook een andere DNS server kiezen (en als je meer DNS servers wilt gebruiken: meer regels met server= toevoegen).

dhcpd.conf:
subnet6 <subnet>/<prefix, bijv. 64> {
        option dhcp6.name-servers <ipv6 adres waar dnsmasq.conf draait>;
}
Die subnet6- declaratie kan ook gewoon weggelaten worden, op die manier wordt die optie global (voor thuissituaties wordt er meestal toch maar één subnet gebruikt). Dit zorgt ervoor dat Windows Vista/ 7 dnsmasq gebruiken als hun DNS server over IPv6 (met option granting).

Et voilá, 2 keer 10/10 op http://test-ipv6.com/. :)

En mijn vorige probleem met betrekking tot een gefaalde ping blijkt niet aan mij te hebben gelegen. Ik zag net dit in mijn log staan:
2011-02-08 13:28:28 Credit update: nlede01 Pingcheck fail 10

Ze durven in ieder geval hun fouten toe te geven. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-02-2011 17:34 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 18:39
Slim om daar 'nu' mee te komen, denk ik. Zal veel geprezen worden.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

MORCIK schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:20:
En daarom gebruik ik AYIYA liever niet omdat de stabiliteit mij niet aanstaat. Ik heb mijn PC gewoon in de DMZ zitten.
Ik krijg ook steeds meer de indruk dat het maar een beetje in elkaar geflanst is. Het feit dat je bij het installeren van Windows een melding krijgt dat je probeert iets te installeren dat de Windows conformity test niet heeft doorstaan of zo iets, geeft ook al te denken.

Mijn PC in DMZ zetten, daar voel ik niets voor. Ik hecht aan de slotgracht om het kasteel. :|
Hoe probeer jij de routering te configureren met AYIYA? Kun je de NETSH commando's die je gebruikt posten?
Ik heb precies gedaan wat er in de FAQ onder "How do I give connectivity to other hosts on my subnet?" staat. Dus:
code:
1
2
3
C:\> netsh interface ipv6 add route [SubnetPrefix]/64 [Interface] publish=yes
C:\> netsh interface ipv6 set interface [Tunnel Interface] forwarding=enabled
C:\> netsh interface ipv6 set interface [Interface] forwarding=enabled advertise=enabled

De router advertising werkt wel, want de andere IPv6 enabled systemen krijgen middels autoconfig een adres met de juiste prefix. Maar er wordt niets gerouteerd.

Wat ik zie gebeuren is wat sommige mensen op 8 juni zullen ervaren. De machine denkt dat ie IPv6 heeft, maar dat is niet zo. Dus hele lange timeouts....

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Roetzen schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:46:
Mijn PC in DMZ zetten, daar voel ik niets voor. Ik hecht aan de slotgracht om het kasteel. :|
Zolang je Windows firewall aanstaat of de updates goed bijhoudt is een extra firewall van een router overbodig en in geval van IPv6 experimenten een sta in de weg. Ik heb jarenlang zonder firewall en router gewerkt zonder dat er ook maar iets gebeurd is, een kwestie van Windows updates goed bijhouden.

Mijn configuratie is als volgt:

Router met wireless aangesloten op Ziggo modem. Op de router is een Windows 7 (192.168.1.100) die in het DMZ zit en een XP SP3 (DHCP) machine aangesloten. De Windows 7 PC heeft één fysiek netwerkkaart die "WAN" heet (standaard heet dit "LAN-verbinding") en fungeert als IPv6 router met de onderstaande configuratie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
@echo off
rem
rem                 Reset vorige instellingen
rem
netsh interface ipv6 reset
rem
rem                 Maak tunnel aan
rem
netsh interface ipv6 add v6v4tunnel SixXS 192.168.1.100 192.87.102.107
netsh interface ipv6 add address SixXS 2001:610:600:3d::2
netsh interface ipv6 add route 2001:610:600:3d::/64 SixXS
netsh interface ipv6 add route 0::/0 SixXS publish=yes
rem
rem                 Subnet toevoegen en laten routen
rem
netsh interface ipv6 set interface SixXS forwarding=enabled
netsh interface ipv6 add route 2001:610:639:1::/64 "WAN" publish=yes
netsh interface ipv6 set interface "WAN" forwarding=enabled advertise=enabled
rem
rem                 Pingen van buiten mogelijk maken
rem
netsh firewall set icmpsetting all enable
rem
rem                 Een paar IP-adressen toevoegen
rem
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::1
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::2
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::3
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::4
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::5
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::6
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::7
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::8
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::9
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::10
netsh interface ipv6 add address "WAN" 2001:610:639:1::69
rem
rem                 Portforwarding voor IPv4 applicaties
rem
netsh interface portproxy add v4tov6 119 newszilla6.xs4all.nl 119 127.0.0.1
netsh interface portproxy add v4tov6 120 news.ipv6.estpak.ee 119 127.0.0.1
netsh interface portproxy add v4tov6 121 news.ipv6.eweka.nl 119 127.0.0.1
netsh interface portproxy add v4tov6 122 reader.ipv6.xsnews.nl 119 127.0.0.1
rem
rem
rem                 Toevoegen Google IPv6 recursive DNS nscache.eu.sixxs.net
rem
netsh interface ipv6 add dns "WAN" 2001:7b8:3:4f:202:b3ff:fe46:bec index=1

Het enige wat op de XP SP3 machine hoeft te gebeuren is IPv6 aanzetten met "IPV6 install". Daarna kan ik gelijk IPv6 sites pingen. Op mijn Symbian telefoon (Nokia E72) kan ik via wireless keurig IPv6 sites bereiken.

En als het goed is kun je via IPv6 op mijn webcam kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'EU moet IPv6 grootschalig testen'
Europese regeringen moeten snel stappen ondernemen om internetstoringen te voorkomen, nu steeds meer mensen overstappen op het nieuwe internetprotocol IPv6. Dat adviseert IPv6-expert Maarten Botterman aan de Europese Commissie. Overheden kunnen bijvoorbeeld IPv6-ondersteuning verplicht stellen bij aanbestedingen. Ook moeten ze overheidsinformatie- en diensten via IPv6 beschikbaar maken. Daarnaast roept de expert op om ervaring op te doen door deel te nemen aan grootschalige veldtests zoals Wereld-IPv6-dag.

Deze adviezen staan in het rapport 'IPv6 Deployment: the unavoidable next step', dat IPv6-expert Maarten Botterman van GNKS Consult samen met TNO in opdracht van de Europese Commissie schreef.

Grootschalige veldtests, zoals Wereld-IPv6-dag, zijn volgens Botterman de beste manier om onverwachte internetstoringen voor te zijn op het moment dat internetgebruikers massaal overstappen op IPv6. De bedoeling van 'World IPv6 Day' is om organisaties onder relatief gecontroleerde omstandigheden te confronteren met mogelijke problemen die kunnen ontstaan als gevolg van slecht geconfigureerde netwerkapparatuur.

Bedrijven met routers die niet geschikt zijn voor IPv6, zullen geen hinder ondervinden van IPv6-dag. Maar juist de 'silent adopters', bedrijven die al jaren geleden IPv6-geschikte apparatuur hebben aangeschaft, maar deze niet goed geconfigureerd hebben, kunnen problemen verwachten.

Aanbestedingen
Een andere maatregel die volgens Botterman effectief zou zijn om de IPv6-uitrol te stimuleren, is het verplicht stellen van IPv6-ondersteuning bij overheidsaanbestedingen.

In Nederland is dat sinds het voorjaar van 2010 het geval. Sindsdien zou een aantal departementen wakker zijn geschrokken, zo stelde de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer in augustus 2010. 'Ze hebben echt wat in te halen en moeten nu noodplannen maken: hoe maak ik eerst de buitenkant geschikt voor IPv6 en hoe werk ik daarna naar binnen toe, zodat investeringen zo beperkt mogelijk blijven.'

IPv4-adressen bijna op
IANA maakte begin februari 2011 bekend door haar voorraad IPv4-adressen heen te zijn. Dat betekent dat in de loop van dit jaar de eerste diensten online zullen komen die alleen via IPv6 bereikbaar zijn.

IANA is de organisatie die wereldwijd de IPv4- en IPv6-adressen uitdeelt. Dat doet de autoriteit aan vijf 'regionale internetregistries'. In Europa is dat RIPE NCC, dat in Amsterdam gevestigd is. De andere vier registries zijn ARIN (voor Noord-Amerika), LACNIC (Latijns-Amerika), APNIC (Pacific Azië en Australië) en AFRINIC (Afrika). Deze vijf registries verdelen de adresblokken verder onder de providers van hun regio. Deze moeten opvolger IPv6 dan wel invoeren of al hebben ingevoerd om nog aanspraak te maken op de laatste IPv4-adressen.

Dat de IANA door haar voorraad IPV4-adressen heen is, wil niet zeggen dat er geen IPv4-adressen meer beschikbaar zijn. De vijf regionale internetregistries hebben namelijk nog een buffer. Met die buffer kunnen ze naar schatting nog ruim een half jaar toe. APNIC voorspelt dat alle IPv4-adressen in de buffer op zijn op 18 augustus 2011.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 11-02-2011 14:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Het kan voor een overheid toch niet zo moeilijk zijn om bij aanbesteding bepaalde eisen te stellen?

Als een overheid een aanbesteding doet voor hun internet toegang op een locatie of onderling tussen locatie, dan kunnen ze toch gewoon bij hun wensen pakket melden dat het gewoon IPv6 enabled moet zijn?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
MORCIK schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:19:
[...]

En als het goed is kun je via IPv6 op mijn webcam kijken.
Nope, lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Keiichi schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:33:
Het kan voor een overheid toch niet zo moeilijk zijn om bij aanbesteding bepaalde eisen te stellen?

Als een overheid een aanbesteding doet voor hun internet toegang op een locatie of onderling tussen locatie, dan kunnen ze toch gewoon bij hun wensen pakket melden dat het gewoon IPv6 enabled moet zijn?
Het is en blijft wel overheid hé :)

De eis is gewoon dat IPv6 moet werken, als je dat stelt dient de leverancier daar gewoon aan te voldoen, heel simpel.

Tot nu toe doet alleen rijksoverheid.nl IPv6, verder ken ik nog geen site van de (centrale) overheid die IPv6-enabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Nu wel, totdat de computer uitgaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
Met mijn IPv4 verbinding zie ik het wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 08:46
Hallo allemaal,

Ik heb "even" een vraagje, ben een beetje het bomen bos weg kwijt ;-)

Ik heb een fiber verbinding (via Glasvezelnet KPN, met als provider UNET)

Op mijn genexis komt op poort 1 internet binnen (50Mbit) met PPPoE

Nu heb hier hierachter momenteel de volgende config:
Linksys WRT610N v2 met dd-wrt
Ik heb een vast wan ip (/32)
hierachter heb ik een /28 ipv4 public subnet op een aparte poort, de rest is gewoon NAT (wireless en pcs)

Het subnet word gebruikt voor een aantal servers (download, mail, web etc), stuk of 6 momenteel

Probleem:
Nu heb ik sinds vandaag ook een IPv6 subnet via UNET (/56), deze word via DHCPv6 en Router Advertisement uitgedeeld.

Ik wil native IPv6 kunnen draaien (dd-wrt kan dit alleen aan de NAT kant, niet native over WAN als ik alles goed begrijp).

Ik heb hiervoor een aparte machine (1,7 Ghz celeron, 512mb, 120Gb hdd (raid1) 3x NIC)

Mijn eisen zijn:
- Firewall config enkel op de router (de servers moeten extern bereikbaar blijven op zowel ipv4 en ipv6 maar geen firewall hebben) ik gok dat ik dan hoe dan ook 1:1 NAT moet gaan gebruiken hiervoor
- Intern netwerk (laptops, xbox etc mag allemaal een standaard reeks hebben, liefst ook ipv6 erbij).

Ik heb zitten kijken naar pfSense (mede door Databeestje zijn ontwikkelingen) maar ik kom er niet uit of bovenstaande eisen wel haalbaar zijn met pfSense, ipv4 moet wel lukken, maar ipv6 erbij word misschien moeilijk.

Tevens verschillende *NIX distro's bekeken, maar de meeste ondersteunen geen ipv6 of als ze dit wel doen ondersteunen ze mijn eisen niet.

Ik ben nu een beetje ten einde qua ideeen, ben ik onreeel of mis ik iets wat voor de hand ligt ?

Mocht iemand een advies hebben of een oplossing hoor ik dit heel graag !

PS, alhoewel mijn eisen zijn hoe ik het het liefst heb ben ik zeker voor rede vatbaar om een andere implementatie te gebruiken, zolang ik mijn servers maar verschillende IP's kan geven (evt VIP bv).

als er meer info nodig is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Ze routeren niets naar je toe? Je krijgt dus een hele /56 en daar kan je zelf niet verder in subnetten?

Dan heb je eigenlijk een transparante firewall nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Sorry, maar ik weet niet zeker of ze niets routeren, ik zal het iig even navragen.

Voor mij is IPv6 gewoon iets wat ik graag "on the side" werkend will hebben, in iedergeval voor nu, dus voor nu is het niet heel belangrijk of hun het routeren of ik dit zelf moet doen.

Ik zit momenteel meer met het probleem welke Distro ik moet nemen voor IPv6, ik kan natuurlijk gewoon een DSB of Debian machine pakken en alles vanaf scratch doen, qua linux kennis zal dit geen probleem zijn, maar qua networking (en vooral web UI) wel. Met meerdere servers is het een crime om allemaal verschillende configs door te lopen als ik eens wat update, dat is waar een WebUI goed van pas komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@Yanightmare: Het grote probleem met de FTTO is dat de MTU 1492 is, de router van de KPN doet dan ook mss clamping op 1452 bytes zodat tcp verkeer op IPv4 toch werkt. Het kan werken, dat hoop ik tenminste, maar de eindeloze problemen die ik heb ondervonden op onze 2 FTTO verbindingen is knudde.

Dat de KPN geen native v6 kan aanbieden is overigens de overtreffende trap.

Je merkt snel genoeg of het wel en niet werkt, het raadplegen van dumpert.nl is genoeg om in de gaten te hebben of je een MTU issue hebt. Ik heb de MTU van de client systemen naar 1432 gezet. Dan werkt het wel.

Je krijgt van UNET netjes een /56 toegewezen, dat is oke. Als het goed is kan je met een statische route op de wrt610 aangeven dat deze de netwerken door moet sturen naar het ipv6 adres van je router/firewall intern die voor je servers zit.

Ik zag je post ook op het pfSense forum, deze versie is water beter leesbaar. Idealister wil je gewoon een ethernet router zoals de wrt610n die allebei doet. Helaas gaat linksys nooit een firmware voor dat ding uitbrengen. Ik gebruik de mijne thuis dan ook alleen als een accesspoint.

Internet -> wrt610n -> pfSense -> servers
de wrt610n zal dus statische routes hebben die verwijzen naar pfSense(of een ander, m0n0wall)
wrt610n = 2a02:<foo>:0100::1 /64
pfSense wan = 2a02:<foo>:0100::2 /64
2a02:<nogiets>::/56 via 2a02:<nogiets>::2
pfSense lan = 2a02:<foo>:0101::1 /64

Wat de linksys dan zal doen is alles van die /56 doorsturen naar pfSense je kan dan /64 netwerken uit deze /56 range gebruiken voor de andere netwerken, zoals 0101 voor het lan en 0102 voor het DMZ. Het is een router, NAT doen we niet meer (pssst, het kan wel, maar we doen het niet).

Je situatie wordt er een eind makkelijker op als je de wrt610n vervangt door een enkele router welke gewoon beide kan.

Mijn ervaring met Unet is dat zij op jouw verzoek best wel een statische route willen maken om de /56 naar de ::2 te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
@Databeestje Thnx ! ik ga hier eens inkijken, ik wou eigenlijk de WRT610n achter pfsense hangen als switch, puur voor de wireless ^^,

Ik heb geen KPN modem, fiber word afgeleverd op de Genexis, is een custom oplossing (heb ~ 5 jaar bij UNET gewerkt, dus vandaar dat ik de setup zo voor elkaar heb, pssstt niet doorvertellen ;-) ) evt een statische route zal dan ook geen probleem zijn :)

En dat MTU probleem waar je het over hebt heb ik vanaf thuis niet, echter wanneer ik mijn verkeer tunnel door SSH naar een van de servers en vervolgens ga browsen (wat je bijvoorbeeld op je werk zou doen als je niet wil dat systeembeheer ziet wat je aan het doen bent ;-) heb ik wel MTU problemen (enkel met FF4beta, met 3.6 geen enkel probleem).

iig, uit jou verhaal begrijp ik dat de switch naar pfsense een goede zal zijn ? kom ik iig een stukje dichterbij ?

NAT op IPv6 snap ik ;-) maar IPv4 wil ik nog steeds werkend houden dus ik zal een tussenoplossing moeten vinden daarvoor ;-)

Bedankt voor de uitleg, word "langzamerhand" duidelijker, ben behoorlijk roestig met dit soort oplossingen, linux & DSB setups zijn appeltje eitje, maar dit gesubnet en zeker met IPv6 is nog een hersenkraker voor me, maar ik leer weer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@Yanightmare: pfSense, net als m0n0wall is een Dual Stack oplossing, het doet tegelijkertijd IPv4 en IPv6 verkeer in 1 doos, 1 set firewall rules etc.

m0n0wall is overigens inmiddels al veel verder en in principe feature complete. Die boom van mij is daar nog lang niet klaar voor. Zolang het een statische config is werkt het wel met de experimentel pfSense code. Al het andere is er nog niet.

Ik denk dat gezien jouw vragen en firewall rules m0n0wall wel goed genoeg is. Draait ook op een PC, maar een klein Intel Atom doosje is ook genoeg voor 200 mbit full duplex. Heeft ook een WebUI en een config.xml file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Ok thnx, ik ga wel even m0n0wall installeren en eens testen !

ps, ik wil graag pfSense runnen, het ziet er veel beter uit :) en gezien het een AT systeem is is het een tikkie overkill voor m0n0 :) misschien dat ik uiteindelijk kan switchen wanneer pfSense 2.1 beta er is met (hopelijk) ipv6 support :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Wou even updated, kostte me tot vanochtend 3 uur maar het is gelukt hoor !

Voor andere die problemen hebben met IPv6 pingen vanaf de NAT kant, wanneer je Native IPv6 hebt werkt de WAN kant wel, maar lan niet, je moet naar de webinterface van m0n0wall, hier ga je naar /exec.php en voer je het volgende commando in: sysctl -w net.inet6.ip6.accept_rtadv=1

Ik gok dat dit in volgende versies wel goed gaat, maar in de huidige (1.33 beta) moet je dit nog handmatig zetten.

PS:

Excellent!
You are successfully using IPv6 to connect to this server!
Your IPv6 address is 2a02:120:100:1201:XXXX:XXXX:XXXX:XXXX

EDIT: Crap, excuus voor de nieuwe post ipv de edit, het is nog vroeg ... ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door YaNightmare op 13-02-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
YaNightmare schreef op zondag 13 februari 2011 @ 10:50:

EDIT: Crap, excuus voor de nieuwe post ipv de edit, het is nog vroeg ... ;-)
Na meer dan 24 uur vind ik althans dat niet zo'n punt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

IPv6-overstap kan verrassingen opleveren
Grootschalig gebruik van IPv6 kan nog verrassingen opleveren. Dat stelt IPv6-expert Maarten Botterman van GNKS Consult in het rapport 'IPv6 Deploment: the unavoidable next step', dat hij samen met TNO in opdracht van de Europese Commissie schreef. 'We hebben er jaren over gedaan IPv4 met het internet te laten meegroeien. IPv6 krijgt die tijd niet – het moet veel sneller worden ingevoerd, waarbij zich gegarandeerd problemen zullen voordoen.'

'We weten alleen nog niet precies problemen welke', vertelt Botterman aan Computable. Die problemen kunnen overal opduiken: 'In firewalls, websites met verwijzingen naar hard ingebakken IPv4-nummers en wellicht zelfs op het gebied van internet routing.'

Ook op het gebied van beveiliging kan IPv6 verrassingen opleveren. Volgens Botterman kunnen IPv4-maatregelen niet één op één worden toegepast binnen IPv6-omgevingen. Een aantal nieuwe functies in IPv6, zoals mobile IP introduceren nieuwe dreigingen, die moeten worden aangepakt.

Ook de co-existentie van IPv4 en IPv6 binnen één netwerk kunnen beveilingsproblemen opleveren. Botterman verwijst naar een publicatie van het Amerikaanse instituut voor Standaarden en Technologie (NIST), dat oplossingen voor dit soort IPv6-beveiligingsproblemen aandraagt.

Overbelasting routeringstabellen
Daarnaast bestaat een reëel gevaar dat 'IPv6 er uiteindelijk toe leidt dat het internet niet langer schaalbaar is met de huidige protocollen.' Door de grotere adresruimte van IPv6 kan het aantal internetadressen zodanig toenemen, dat routeringstabellen wereldwijd uit hun voegen barsten. Dat kan het internetverkeer vertragen.

'Sinds het begin van de jaren negentig maakt men zich zorgen over deze tabellen: om hun omvang beperkt te houden, is het handig om ip-adressen in zo groot mogelijke blokken te vermelden, maar kleinere blokken maken de routering efficiënter.' Alleen verbeterde routeringsprotocollen kunnen een dergelijk probleem oplossen, zo stelt Botterman.

Wereld IPv6-dag
De expert adviseert de Europese Commisie om regeringen te stimuleren ervaring op te doen door deel te nemen aan grootschalige veldtests zoals Wereld-IPv6-dag. Volgens Botterman is het nog grotendeels onduidelijk welke problemen zulke veldtests zullen opleveren. 'Dat weten we nog niet precies. Daar komen we vanzelf achter. Door de grootschalige tests hebben we de gelegenheid dit allemaal uit te vinden voordat we sterk afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van IPv6 diensten. De pijn wordt veel groter als we dit langer voor ons uitschuiven.'

De bedoeling van 'World IPv6 Day' is om organisaties onder relatief gecontroleerde omstandigheden te confronteren met mogelijke problemen die kunnen ontstaan als gevolg van slecht geconfigureerde netwerkapparatuur. Bedrijven met routers die niet geschikt zijn voor IPv6 zullen geen hinder ondervinden van IPv6-dag. Maar juist de 'silent adopters', bedrijven die al jaren geleden IPv6-geschikte apparatuur hebben aangeschaft, maar deze niet goed geconfigureerd hebben, kunnen problemen verwachten.

IPv4-adressen bijna op
IANA maakte begin februari 2011 bekend door haar voorraad IPv4-adressen heen te zijn. Dat betekent dat in de loop van dit jaar de eerste diensten online zullen komen die alleen via IPv6 bereikbaar zijn.

IANA is de organisatie die wereldwijd de IPv4- en IPv6-adressen uitdeelt. Dat doet de autoriteit aan vijf 'regionale internetregistries'. In Europa is dat RIPE NCC, dat in Amsterdam gevestigd is. De andere vier registries zijn ARIN (voor Noord-Amerika), LACNIC (Latijns-Amerika), APNIC (Pacific Azië en Australië) en AFRINIC (Afrika). Deze vijf registries verdelen de adresblokken verder onder de providers van hun regio. Deze moeten opvolger IPv6 dan wel invoeren of al hebben ingevoerd om nog aanspraak te maken op de laatste

IPv4-adressen.
Dat de IANA door haar voorraad IPV4-adressen heen is, wil niet zeggen dat er geen IPv4-adressen meer beschikbaar zijn. De vijf regionale internetregistries hebben namelijk nog een buffer. Met die buffer kunnen ze naar schatting nog ruim een half jaar toe. APNIC voorspelt dat alle IPv4-adressen voor Azië en Australië op zijn op 18 augustus 2011. De andere RIRs kunnen nog iets langer vooruit.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 14-02-2011 09:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

APNIC voorspelt dat alle IPv4-adressen voor Azië en Australië op zijn op 18 augustus 2011.
Het is niet APNIC die dat voorspelt, maar Geoff Huston. En zijn teller staat nu al weer op 15 augustus. APNIC publiceert wel dagelijks hoeveel adressen ze nog uit te geven hebben, maar ze zich wijselijk van een voorspelling wanneer ze er echt doorheen is. Dat kan nog wel even duren trouwens, want zodra er nog maar één blok over is, gaat APNIC over op een andere uitgiftebeleid. Dan kan ieder lid nog één /22 krijgen en daar moet men het dan mee doen. Het kan dan nog wel tien jaar duren voordat het echt op is.

Al die informatie is publiekelijk beschikbaar, maar Botterman neemt klakkeloos het getalletje van Huston over, waarbij Huston nota bene zelf de nodige relativering heeft geplaatst. Dat maakt geen sterke indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

In een poging om het te kunnen bijbenen in de bejaardensoos hier heb ik ook een tunnel aangevraagd bij HE.

Helaas gaat dat niet soepel op mijn Vista pc. Waarschijnlijk ook omdat ik niet zo veel weet van de commando's die je moet invoeren in het opdachtprompt scherm. Deze staat in Administrator mode.

Wat je moet invullen is:
netsh interface teredo set state disabled
netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 80.56.198.101 216.66.84.46
netsh interface ipv6 add address IP6Tunnel 2001:470:1f14:1632::2
netsh interface ipv6 add route ::/0 IP6Tunnel 2001:470:1f14:1632::1

Nu weet ik niet meer of ik toen al fouten zag en dat bij de 2e regel.
Het in één blok plakken lijkt mij niet juist om de volgende reden.
Omdat ik daarna niet ipv6.google.com kon pingen het ip-adres 80.56.198.101 vervangen door die van de pc zoals vermeld stond op de site van HE.
Dat werkte niet en kreeg ik de volgende melding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 192.168.178.20
 216.66.84.46
U hebt geen verbinding met het netwerk omdat het netwerk een dubbele naam bevat.
 Als u de computer aan een domein wilt toevoegen, gaat u naar Systeem in het Con
figuratiescherm om de computernaam te wijzigen. Probeer het vervolgens opnieuw.
Kies een andere werkgroepnaam als u de computer wilt toevoegen aan een werkgroep
.

Dit krijg ik nu ook met het andere ip-adres (80.......).

Wat ik niet begrijp is de dubbele naam in het netwerk en dat je dan eerst de computernaam moet wijzigen. Het netwerk werk prima.
Kan 2e pc, lan, en een laptop, wlan, beide met XP bereiken met oa Total Commander.
Wil ook geen problemen krijgen dat ik het netwerk opnieuw moet opzetten. Je weet niet hoe andere progjes er op zullen reageren.

Zijn er simpele opdrachten om te zien wat er fout is en ook om het te herstellen.
Zelf al een keer 'netsh interface ipv6 reset' gedaan en de pc weer opnieuw gestart.
Wanneer het met vuurmuren of protocol 41 te maken heeft dan hou ik het voor gezien.
Als het straks goed fout gaat dan moeten de ISP's wel snel over op alleen IPv6.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hangt je PC direct aan het net of heb je een home router en zit er dius een NAT tussen? In dat laatste geval moet je of de router vervangen door een router die zelfstandig als tunneleindpunt kan optreden of een router moeten hebben die protocol 41 kan doorsluizen naar de PC waarop je de tunnel wilt laten eindigen.

Gebruik je de firewall van Windsows? Zo ja, dan zul je die in elk geval open moeten zetten voor protocol 41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Was al bang dat het niet zo makkelijk zou gaan dan ze op de HE video lieten zien Roetzen.

Alles hangt achter een Fritzbox 7270 die zelf weer aan 'n UPC modem hangt.
In die Fritzbox heb ik nog geen NAT kunnen ontdekken. Misschien niet goed gezocht ernaar. ;)

Wellicht is beter om te kijken naar een goede IPv6 router.
Oude meuk op waarderen kan problemen blijven geven.

Als firewall gebruik ik die van AVG. Daar het een en ander in vinden is nog lastiger.
Ga op m'n gemak nog verder op zoek.
Tips waar naar ik moet zoeken zijn welkom dan kom ik al een heel eind. Het is geen hals zaak hier. :)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Vergeet niet dat bij tunnelbroker dit:
Your IPv4 endpoint must be pingable. If you are blocking ICMP, please allow 66.220.2.74 through your firewall.
van toepassing is, ik heb dit tijden achter een 7270 gedraaid op een linux-systeem. De 7270 is natuurlijk een (NAT)router
Overigens zou de volgende firmware voor de 7270 ook netjes een HE-tunnel moeten toelaten d.m.v. dual-stack. Draai dit nu al op een 7390. Die firmware zou binnen een paar weken moeten verschijnen volgens AVM. De huidige IPv6-lab voor de 7270 heeft een bugje waardoor het apparaat geen adressen uitdeelt uit je eigen subnet.

EDIT:
Als ik naar je setup kijk dan is dit
netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel xx.xx.xx.xx 216.66.84.46
xx.xx.xx.xx dient je eigen externe ip te zijn en dus niet de 192.168.178.20 van je locale PC achter de router. Een firewall kan voor het opbouwen van je tunnel roet in het eten gooien en je zult dit dus specifiek toe moeten staan.

[ Voor 44% gewijzigd door Loekie op 14-02-2011 12:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Loekie schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:42:
Vergeet niet dat bij tunnelbroker dit:
Your IPv4 endpoint must be pingable. If you are blocking ICMP, please allow 66.220.2.74 through your firewall.
van toepassing is, ik heb dit tijden achter een 7270 gedraaid op een linux-systeem. De 7270 is natuurlijk een (NAT)router
De AVG firewall laat veel ICMP acties door. Wat de 7270 doet heb ik geen idee.
Moet dan uitzoeken hoe de 66.220.2.74 doorgelaten moet worden.
Overigens zou de volgende firmware voor de 7270 ook netjes een HE-tunnel moeten toelaten d.m.v. dual-stack. Draai dit nu al op een 7390. Die firmware zou binnen een paar weken moeten verschijnen volgens AVM. De huidige IPv6-lab voor de 7270 heeft een bugje waardoor het apparaat geen adressen uitdeelt uit je eigen subnet.
Even daarop dan wachten misschien maakt ze zaak dan wat makkelijker,
EDIT:
Als ik naar je setup kijk dan is dit

netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel xx.xx.xx.xx 216.66.84.46

xx.xx.xx.xx dient je eigen externe ip te zijn en dus niet de 192.168.178.20 van je locale PC achter de router. Een firewall kan voor het opbouwen van je tunnel roet in het eten gooien en je zult dit dus specifiek toe moeten staan.
Er staat ook:
*NOTE* When behind a firewall appliance that passes protocol41, instead of using the IPv4 endpoint you provided to our broker, use the IPv4 address you get from your appliance's DHCP service.
Vandaar de tweede poging met mij 192.168.178.20

De eerste keer, zie blokje 1, met
gaf hetzelfde error bericht.

Heb ook even op mijn laptop met XP zitten vogelen.
Daar moeten andere commando's worden ingevoerd.
Geen error zaken maar ook geen ping6 mogelijk naar ipv6.google,com. Krijg time out's.

Wordt toch wel wat teveel tegelijk voor mij. Ben al lang blij dat ik het IPv6 gebeuren en beetje snap.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:29:
De AVG firewall laat veel ICMP acties door. Wat de 7270 doet heb ik geen idee.
Moet dan uitzoeken hoe de 66.220.2.74 doorgelaten moet worden.
Je kan gepinged worden ;) Net even getest...
[...]

Even daarop dan wachten misschien maakt ze zaak dan wat makkelijker,

[...]

Er staat ook:

[...]

Vandaar de tweede poging met mij 192.168.178.20
Dat hele proto41 heb ik nog nooit hoeven gebruiken, heb me daar dus niet direct in verdiept...
De eerste keer, zie blokje 1, met
gaf hetzelfde error bericht.

Heb ook even op mijn laptop met XP zitten vogelen.
Daar moeten andere commando's worden ingevoerd.
Geen error zaken maar ook geen ping6 mogelijk naar ipv6.google,com. Krijg time out's.

Wordt toch wel wat teveel tegelijk voor mij. Ben al lang blij dat ik het IPv6 gebeuren en beetje snap.
In principe check je na het aanmaken van het tunneldevice of dit idd gelukt is, is dat het geval schakel je firewall eens uit. Is dat niet gelukt, zou ik eens op de forums van tunnelbroker.net kijken. Ik zie daar een hoop Win(7) how-to's staan, alternatief is de nieuwe firmware. Lukt het daar ook niet mee, DM even, kijken we of we er uit kunnen komen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Misschien dat ik het niet duidelijk uitleg maar ik kan in Vista niet eens die tunnel aanmaken gezien de fout melding bij de tweede opdracht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 80.56.198.101
 216.66.84.46
U hebt geen verbinding met het netwerk omdat het netwerk een dubbele naam bevat.
Kies een andere werkgroepnaam als u de computer wilt toevoegen aan een werkgroep
.
Dan wordt verder testen wel heel erg lastig. ;)

Advies voor uitschakelen firewall dat even op de laptop met XP gedaan. Ping6 lukt ook dan niet.

Ga nu even sporten en vanavond nog even verder kijken.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 17-09 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:47:
Misschien dat ik het niet duidelijk uitleg maar ik kan in Vista niet eens die tunnel aanmaken gezien de fout melding bij de tweede opdracht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 216.66.84.46
.
Dan wordt verder testen wel heel erg lastig. ;)

Advies voor uitschakelen firewall dat even op de laptop met XP gedaan. Ping6 lukt ook dan niet.

Ga nu even sporten en vanavond nog even verder kijken.
Heb je de tunnelinterface misschien al een keer eerder aangemaakt (dat commando eerder uitgevoerd op die PC)? Je zal 'm dan eerst moeten verwijderen voordat je 'm opnieuw aanmaakt:

code:
1
netsh interface ipv6 delete interface IP6Tunnel

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:28
Ik vind 't maar een vaag verhaal. Zeker het gedeelte over routeringstabellen. Het mag zo zijn dat ipv6 een paar bitjes groter is dan ipv4, maar het is tegelijkertijd juist op zo'n manier ontwikkeld dat 't makkelijk te routen is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:38:
[...]

Ik vind 't maar een vaag verhaal. Zeker het gedeelte over routeringstabellen. Het mag zo zijn dat ipv6 een paar bitjes groter is dan ipv4, maar het is tegelijkertijd juist op zo'n manier ontwikkeld dat 't makkelijk te routen is.
Het snijdt wel degelijk hout, maar vooral in combinatie met IPv4 eigenlijk. De huidige IPv4 BGP-tabel bevat rustig 300k routes. Voordat IPv4 'uit' kan moet iedereen IPv6 hebben. Dat is dus een flinke toevoeging op een op zichzelf al enorme routing tabel. Iets dat niet beter wordt gemaakt doordat IPv6-adressen rustig 4x zo lang zijn als IPv4-adressen.

IPv4 eenmaal weg valt 't wel weer even mee, dan is die tabel als 't goed is een stuk kleiner dan nu (in entries toch-- in geheugen durf ik dat niet direct te stellen) en duurt 't even voor dezelfde grootte bereikt is. En tegen die tijd is de hardware weer beter enzo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ik hoop dat providers echt genoeg ip adressen krijgen om een hele tijd geen nieuwe prefix nodig hebben en als dat wel nodig is ze hun huidige reeks gewoon een stukje kunnen oprekken. Op dit moment zijn er maximaal ongeveer 65000 BGP AS nummers. Als we nu gewoon elke provider met een BGP AS nummer de prefix 16bitsprefix:16 bits BGP+ as nummber:/32 geven dan hoeven we voorlopig nooit meer dan 65000 routes in de routeringstabellen te hebben lijkt me.
die 16 bits prefix kunnen we dan 2011/8 maken als we dan XS4All pakken met AS 3265 zouden alle XS4All subnets gesummarized kunnen worden tot
2011:CC1::/32 Maar ze zullen wel weer niet naar me luisteren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat kan alvast niet, want er zijn tegenwoordig ook al een tijdje 32-bits AS nummers dus dat past dan niet meer :P Maar inderdaad, zorgen dat een ISP die een /32 toegewezen krijgt, ook alvast de volgende 4 /32's 'gereserveerd' krijgt lijkt me een goed idee. Dan kan bij toewijzing daarvan gewoon de announce naar een /31 en daarna naar een /30 omgezet worden. Meer adressen zonder meer BGP entries.

Oh, en dan heb je ook nog gewoon organisaties die zelf geen AS-nummer hebben maar wel een eigen netblock, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 14-02-2011 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Worden die 32 bits AS nummers al uitgedeeld dan? Zit niet zo in die ISP wereld moet ik zeggen. Tja provider independant reeksen. Geen idee hoeveel dat er zijn op het moment eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Yep, die worden uitgedeeld. D'r wordt nu geen onderscheid meer gemaakt tussen 16- en 32-bit AS-nummers. Je krijgt gewoon iets en daar heb je 't maar mee te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Maestro schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:27:
Heb je de tunnelinterface misschien al een keer eerder aangemaakt (dat commando eerder uitgevoerd op die PC)? Je zal 'm dan eerst moeten verwijderen voordat je 'm opnieuw aanmaakt:
Dat klopte ja.
code:
1
Dat is wat ik zocht, bedankt.
code:
1
2
 216.66.84.46
Geeft nu geen fout meer. Kan op verder onderzoek uitgaan.

Voorlopig nog geen ping via IPv6 mogelijk. Vista pc geeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\Windows\system32>ping -6 ipv6.google.com

Pingen naar ipv6.l.google.com [2a00:1450:8005::63] van 2001:470:1f14:1632::2 met
 32 bytes aan gegevens:
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.

Ping-statistieken voor 2a00:1450:8005::63:
    Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
    (100% verlies).

C:\Windows\system32>
Mijn laptop met XP zoals eerder geschreven geeft 4x 'time-out bij opdracht.'.
Ondanks dat daar 66.220.2.74 als veilig netwerk in de AVG firewall is gezet.

Ga nu rustig verder zoeken.
Hopelijk komt die update voor de Fritzbox 7270 gauw dan wordt het misschien wat makkelijker.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:37:

Voorlopig nog geen ping via IPv6 mogelijk. Vista pc geeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Pingen naar ipv6.l.google.com [2a00:1450:8005::63] van 2001:470:1f14:1632::2 met
 32 bytes aan gegevens:
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.

(100% verlies).

Het is me niet helemaal duidelijk of je met deze machine(s) achter een NAT zit. Heeft de Vista machine een publiek of intern IP adres?

Ik kan natuurlijk ook even iets beter het topic doorlopen ;) Bij het toevoegen van de tunnel moet je wel je interne IP adres gebruiken, anders gaat het niet werken.

Voer onderstaande instructies even uit. Hiermee verwijder je je huidige tunnelinterface en bijbehorende config. Just to be sure. [IPv6 .....] even vervangen met het relevante IPv6 adres

code:
1
2
3
netsh interface ipv6 delete route ::/0 IP6Tunnel [IPv6 ...::1]
netsh interface ipv6 delete address IP6Tunnel [IPv6 ....::2]

Vervolgens maak je, met de instructies van tunnelbroker.net/he.net de tunnel opnieuw aan, maar vul je als eerste IPv4 adress achter 'netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnell' je lokale 192.168 IP adres in.

Ik ga er zomaar even vanuit dat je 7270 zich wat betreft proto41 zich net zo gedraagt als mijn antieke 7050: Die laat proto41 gewoon netjes door.

Edits: Van-de-wal-in-de-sloot tips gecorrigeerd

[ Voor 41% gewijzigd door Maestro op 14-02-2011 21:04 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Door al de antwoorden ben ik niet meer zeker van wat nu onder het lokale IP adres wordt verstaan.
Hou het nu maar op 80.56.198.101. Dus niet. Wordt het PC IP-adres

Hier KroontjesPen in "Het grote IPv6 topic" gaf ik al aan wat ik in eerste instantie had gedaan. Precies wat op de HE site stond.
Dat ik ben gaan veranderen door een andere melding op de HE site. Dat heb ik ook ergens verteld.
Wist toen niet hoe je iets moest deleten vandaar dat fout bericht over het net werk.

Alles nu volgens opgave gedeletet.
Ga nu het weer invullen zoals HE het nu aangeeft en wat ook in mij eerste post staat.

[ Voor 3% gewijzigd door KroontjesPen op 14-02-2011 21:13 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:10:
Door al de antwoorden ben ik niet meer zeker van wat nu onder het lokale IP adres wordt verstaan.
Hou het nu maar op 80.56.198.101

Hier KroontjesPen in "Het grote IPv6 topic" gaf ik al aan wat ik in eerste instantie had gedaan. Precies wat op de HE site stond.
Dat ik ben gaan veranderen door een andere melding op de HE site. Dat heb ik ook ergens verteld.
Wist toen niet hoe je iets moest deleten vandaar dat fout bericht over het net werk.

Alles nu volgens opgave gedeletet.
Ga nu het weer invullen zoals HE het nu aangeeft en wat ook in mij eerste post staat.
Sorry, was wat slordig in m'n vorige bericht. Bedoeling is dat je je LAN ip adres gebruikt, dus de 192.168.178.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Had dat IP adres nog net meegekregen. ;)

Dan is dit het resultaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
C:\Windows\system32>netsh interface teredo set state disabled
OK.

C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 192.168.178.20
 216.66.84.46

C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add address IP6Tunnel 2001:470:1f14:163
2::2

C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add route ::/0 IP6Tunnel 2001:470:1f14:
1632::1
OK.

32 bytes aan gegevens:
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.

(100% verlies).

De fout melding is nu gelijk aan het XP OS op laptop.

Voor het moment laat ik het nu maar even rusten. Allemaal bedankt voor jullie hulp.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:26:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
C:\Windows\system32>netsh interface teredo set state disabled
OK.

216.66.84.46

C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add address IP6Tunnel 2001:470:1f14:163
2::2

C:\Windows\system32>netsh interface ipv6 add route ::/0 IP6Tunnel 2001:470:1f14:
1632::1
OK.

32 bytes aan gegevens:
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.
Algemene fout.

(100% verlies).

De fout melding is nu gelijk aan het XP OS op laptop.

Voor het moment laat ik het nu maar even rusten. Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Wat je nog even zou kunnen proberen, is je netwerkkaart een statisch ingesteld IPv6 adres geven, bijv. 2001:470:1f14:1632::3. Als gateway geef je dan 2001:470:1f14:1632::2 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

KroontjesPen schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:26:

...

Probeer het volgende:

code:
1
2
3
4
5
netsh interface ipv6 reset
netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 192.168.178.20  216.66.84.46
netsh interface ipv6 add route 2001:470:1f14:1632::/64 IP6Tunnel 
netsh interface ipv6 add route 0::/0 IP6Tunnel publish=yes

Als dit niet werkt zet je computer in de router in de DMZ en probeer nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Minderheid zakelijke providers biedt IPv6

35 procent van de Europese internetproviders die in 2010 gereageerd hebben op de IPv6 Deployment Monitoring Survey biedt hun zakelijke klanten IPv6. Van de resterende respondenten heeft slechts 7 procent geen concrete plannen om het zijn klanten aan te bieden. Dat blijkt uit een onderzoek onder 769 Europese providers.

Read more: http://www.computable.nl/...t-ipv6.html#ixzz1E1A6A6z5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Maestro & MORCIK, ik ga jullie tips later verder uitproberen. Na de 'netsh interface ipv6 reset' zou 'n reboot nodig zijn en daar heb ik even geen tijd voor. Ook de combinaties van tips maken het lastig om het te blijven volgen wat nu wel of niet werkt zoals die netwerkkaart tip. Er moet dan echt een checklist komen. Als ik weer wat langer de tijd ervoor kan vrijmaken ga ik dat proberen.

Nogmaals bedankt voor de hulp. d:)b

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Die reset doe ik voor de zekerheid zodat je met een schone lei begint qua instellingen. Het is raadzaam om een batch file aan te maken waar je alle instellingen inzet en één keer kunt aftrappen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Het viel me opeens op dat mijn iPOD ook gewoon ipv6 doet. Is dat iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:00:
Het viel me opeens op dat mijn iPOD ook gewoon ipv6 doet. Is dat iets nieuws?
Nope, dat is al een tijdje zo. Helpt ook wel dat de basis van iPods (en iPhones, en iPads) gewoon OSX is ;)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

IPv4-tekort maakt secure routing urgent

Nu de IPv4-adressen aan het opraken zijn, neemt de kans toe dat providers claimen ip-adressen te bezitten die nooit aan hen zijn uitgedeeld. 'Geen haan die daar naar kraait, maar het kan er wel toe leiden dat hele netwerken onbereikbaar worden', zegt product manager Alex Band van RIPE NCC. Om die reden is het volgens hem belangrijk dat providers gebruik gaan maken van de Resource Public Key Infrastructure (RPKI). Dat maakt het mogelijk om te kiezen tussen conflicterende ip-routes op basis van echtheidscertificaten.

Read more: http://www.computable.nl/...urgent.html#ixzz1EEPKixaF

• Keiichi
Roetzen schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:45:
IPv4-tekort maakt secure routing urgent

Nu de IPv4-adressen aan het opraken zijn, neemt de kans toe dat providers claimen ip-adressen te bezitten die nooit aan hen zijn uitgedeeld. 'Geen haan die daar naar kraait, maar het kan er wel toe leiden dat hele netwerken onbereikbaar worden', zegt product manager Alex Band van RIPE NCC. Om die reden is het volgens hem belangrijk dat providers gebruik gaan maken van de Resource Public Key Infrastructure (RPKI). Dat maakt het mogelijk om te kiezen tussen conflicterende ip-routes op basis van echtheidscertificaten.

Read more: http://www.computable.nl/...urgent.html#ixzz1EEPKixaF
Als dat gebeurd, kunnen provider toch ook alle announces van een overtredende AS naar /dev/null sturen?

Ik ben niet geheel thuis op BGP, maar dit lijkt me wel het logischt.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het nu af en toe ook niet per ongeluk fout gaat en dat er geen enkele manier is om dat tegen te gaan.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
moto-moi schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 17:38:
ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het nu af en toe ook niet per ongeluk fout gaat en dat er geen enkele manier is om dat tegen te gaan.
Het gebeurd wel, maar dat wordt dan snel hersteld.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Keiichi schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 17:26:
[...]

Als dat gebeurd, kunnen provider toch ook alle announces van een overtredende AS naar /dev/null sturen?

Ik ben niet geheel thuis op BGP, maar dit lijkt me wel het logischt.
Ook ik vraag me af of het wel een reëel risico is, dat zo iets gebeurt. Als de rechtmatige eigenaar de blokken al in gebruik heeft, of in gebruik gaat nemen, komt het vrijwel zeker uit, en dan kom je op een zwarte lijst en dan ben je als provider nog verder van huis. Lijkt me...

• Keiichi
Als het gebeurd, zullen de punten die halverwege tussen de 2 conflicterend subnets het meest er last van hebben.

Momenteel gebeurd het overigens dat 1 subnet geographisch gerouterd word (expres) Ik weet niet zo snel een partij meer die dat doet (Google doet het adhv DNS, google.nl resolvt bij mij naar 66.102.13.104 en google.nl bij he.net bijvoorbeeld naar 74.125.224.49)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
de DNS servers van google geven jouw gewoon een entry terug op basis van een geoip database zodat je altijd de dichtsbijzijnde google.nl vindt.

Verder is het in BGP inderdaad prima mogelijk om te filteren op netwerken die je neighbours advertisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Ik heb weer een lekker IPv6 technische vraag *O*

Ik heb op mijn werkstation 3 verschillende VLAN's geconfigureerd. Allen hebben wel een functie, dus missen kan ik ze niet. Op 2 ben ik actief bezig met IPv6

Ze worden alle voorzien met ipv6 met routing advertising, 3 verschillende subnets, 3 verschillende routers (Fysiek 1 router, die heeft ook de subnets)

Maar langs 1 routeradres valt daadwerkelijk te routeren. Hoe kan ik aangeven welke default route er gepakt moet worden? Nu gaat het in volgorde hoe het staat, maar het is te omslachtig om dat aan te pakken en voordat je het weet ligt de default-default route weer via de verkeerde router.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar even in IPv6 gedoken...

Resultaat:

http://ipv6.he.net/certification/ IPv6 Certification "Sage" niveau, alleen die vragen ben ik voorlopig maar even mee opgehouden vanaf het niveau Guru, dat was wel érg moeilijk.
De opdrachten waren wel allemaal erg leuk.

En met dank aan de spullen van http://sixxs.net/ :
Een 100% score op http://test-ipv6.com/ _/-\o_

offtopic:
En alle testjes met een toch wel nette latency!

Test with IPv4 DNS record ok (0.197s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record ok (0.198s) using ipv6
Test with IPv4 DNS record ok (0.188s) using ipv6
Test with Dual Stack DNS record ok (0.202s) using ipv6
Test IPv4 without DNS ok (0.212s) using ipv4
Test IPv6 without DNS ok (0.187s) using ipv6
Test IPv6 large packet ok (0.618s) using ipv6

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de tunnel al langer op een Debian-bakje had draaien. Dit met een ayiya-tunnel geconfigureerd met aiccu. De keuze is gevallen op ayiya omdat mijn NAT-doosje niet echt mee wilde werken, en er voor zorgde dat de tunnel steeds niet werkte na een tijdje.

Het subnet gaat nu via hetzelfde Debian-bakje. Met radvd erop geknald. Dit bleek extreem simpel te zijn. Het enige waar ik op vastgelopen ben is het feit dat ik ook nog "ip -6 route add $prefix/48 dev eth0" ergens moest vermelden :X

Al met al ben ik dus wel klaar voorbereid kan ik toch zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Keiichi schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 16:43:
Ik heb weer een lekker IPv6 technische vraag *O*

Ik heb op mijn werkstation 3 verschillende VLAN's geconfigureerd. Allen hebben wel een functie, dus missen kan ik ze niet. Op 2 ben ik actief bezig met IPv6

Ze worden alle voorzien met ipv6 met routing advertising, 3 verschillende subnets, 3 verschillende routers (Fysiek 1 router, die heeft ook de subnets)

Maar langs 1 routeradres valt daadwerkelijk te routeren. Hoe kan ik aangeven welke default route er gepakt moet worden? Nu gaat het in volgorde hoe het staat, maar het is te omslachtig om dat aan te pakken en voordat je het weet ligt de default-default route weer via de verkeerde router.

Heeft iemand hier een antwoord op?
Je moet op je workstation dan maar op één VLAN ook daadwerkelijk de default router accepteren, dit gaat in: /proc/sys/net/ipv6/conf/eth0.XXX/accept_ra_defrtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hm, zelfs m'n Android stock browser en ROM krijgen tweemaal een 10/10 (via WiFi).

Nice :9

Hoeveel scoort bovengenoemde iPod en/of andere mobile shizzle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Symbian telefoon krijgt ook netjes een IPv6 en een 10/10 score zonder ook maar iets in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 21:57:
Hm, zelfs m'n Android stock browser en ROM krijgen tweemaal een 10/10 (via WiFi).

100%, gegeven een netwerk dat die score kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Osiris schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 21:57:

Ik had dat niet eens geprobeerd op m'n Desire Z met 2.2.1, maar inderdaad, je hebt gelijk.

Dat betekent ook dat deze lijst niet meer klopt voor Android en Symbian. En ik ben benieuwd hoe Android zijn DNS servers oppikt: DHCPv6 en/of ND RDNSS.
CyBeR schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 23:18:
[...]

100%, gegeven een netwerk dat die score kan ondersteunen.
Wel apart dat iOS eerder IPv6- ready is dan Mac OS X. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-02-2011 02:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 01:59:
Wel apart dat iOS eerder IPv6- ready is dan Mac OS X. :)
Eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[...]

En ik ben benieuwd hoe Android zijn DNS servers oppikt: DHCPv6 en/of ND RDNSS.
Ik heb zojuist géén DNS-verkeer waargenomen over m'n tunnel-interface zodra ik wat begon te surfen via m'n Desire en aangezien ik twee IPv6-DNS-servers instel via RDNSS kunnen we wellicht concluderen dat óf de Desire doet niet aan RDNSS óf hij geeft de IPv4-DHCP-DNS-servers voorrang..
[...]

Dat betekent ook dat deze lijst niet meer klopt voor Android en Symbian.
Voor Android klopt ie iig gewoon voor zover ik kan zien. Heb alleen geen DHCPv6 hier in m'n netwerk, dus kan dat niet checken.

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 19-02-2011 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
OS X heeft geen mogelijkheid om IPv6 DNS servers te verkrijgen, niet via RDNSS of via DHCPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Ik heb me vandaag ook even boos gemaakt op DD-WRT en mijn Hurricane Electric tunnel :)

i.c.m de DNS van Google heb ik nu eindelijk ipv6 connectiviteit en een 9/10 ipv6 score :)

Voor de geïnteresseerden die 'm ook in willen stellen:
http://www.dd-wrt.com/wik...ne_Electric_Tunnel_Broker

Vertaling script naar tunnelbroker.net taal:

SERVER_IP4_ADDR= Server IPv4 address
CLIENT_IPV6_ADDR= Client IPv6 address
ROUTED_64_ADDR= Routed /64:

USERID= Vind je op de main pagina.
TUNNELID= Vind je in de specificaties van je tunnel.

code:
1
2
3
4
5
Pinging ipv6.l.google.com [2a00:1450:8003::67] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:8003::67: time=17ms
Reply from 2a00:1450:8003::67: time=15ms
Reply from 2a00:1450:8003::67: time=17ms
Reply from 2a00:1450:8003::67: time=18ms

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Welk itempje faalt er zodat je geen 10/10 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PC en iPhone 4 scoren netjes 10/10 op ipv6-test.com. Lang leven je eigen caching DNS server draaien als onderdeel van de linux router waar ook de sixxs tunnel op binnenkomt. Dat ding kan prima overweg met een v6 only DNS server :)

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 19-02-2011 21:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Orion84 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 21:04:
PC en iPhone 4 scoren netjes 10/10 op ipv6-test.com. Lang leven je eigen caching DNS server draaien als onderdeel van de linux router waar ook de sixxs tunnel op binnenkomt. Dat ding kan prima overweg met een v6 only DNS server :)
Dat was ook de fout die ik maakte, het hoeft niet per sé óf DHCPv6 óf ND RDNSS te zijn. Dnsmasq geeft gewoon het AAAA- record over IPv4 terug als hij een IPv6- DNS- server in zijn lijst heeft staan. test-ipv6.com biedt de domeinnaam ds.v6ns.test-ipv6.com alleen aan op IPv6 om te testen of de DNS server IPv6 snapt, maar Dnsmasq biedt dat gewoon weer aan over IPv4, dus een client hoeft dan geen DHCPv6 of ND RDNSS te snappen om 10/10 te kunnen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Snow_King schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 21:43:
[...]

Je moet op je workstation dan maar op één VLAN ook daadwerkelijk de default router accepteren, dit gaat in: /proc/sys/net/ipv6/conf/eth0.XXX/accept_ra_defrtr
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Osiris schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 20:48:
Welk itempje faalt er zodat je geen 10/10 hebt?
Zoals hierboven ook deels besproken:

Your DNS server (possibly run by your ISP) appears to have no access to the IPv6 internet, or is not configured to use it. This may in the future restrict your ability to reach IPv6-only sites. [more info]

Ik gebruik de Google DNS.

Edit:

Wtf...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Test with IPv4 DNS record       
ok (0.972s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record       
ok (1.012s) using ipv6 he.net. or tunnelbroker.net
Test with IPv4 DNS record       
bad (0.472s)
Test with Dual Stack DNS record         
ok (0.798s) using ipv6 he.net. or tunnelbroker.net
Test IPv4 without DNS       
ok (0.375s) using ipv4
Test IPv6 without DNS       
ok (0.780s) using ipv6 he.net. or tunnelbroker.net
Test IPv6 large packet      
ok (0.953s) using ipv6 he.net. or tunnelbroker.net

[ Voor 38% gewijzigd door Appel op 19-02-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boonie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 09:25
Je zou de DNS kunnen gebruiken van Hurricane Electric (tunnelbroker.net) om de 10/10 te bereiken.

2001:470:20::2
of
74.82.42.42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Ik heb vandaag een SixXs tunnel aangevraagd. Vervolgens Aiccu geinstalleerd en geconfigureerd.

De tunnel is nu in de lucht, ik kan IPv6 sites pingen maar kan niet via IE IPv6 sites benaderen. Wanneer ik naar ipv6.google.com ga krijg ik: "Internet Explorer cannot display the webpage"

Iemand enig idee waar het mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Zou gewoon moeten werken, in IE kun je, voor zover ik kan zien, IPv6 niet uitschakelen, wat bijvoorbeeld in Firefox wel kan. Misschien een paar tips:

1) Op diezelfde machine een ping doen naar ipv6.google.com werkt?
2) Geen firewall die verkeer tegenhoudt? Bij mij lag een oude versie van NOD32 dwars omdat 'ie IPv6 niet kent.
3) Proxyserver ingesteld?
4) Werkt een andere browser (of telnetten naar ipv6.google.com op poort 80) wel?

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-02-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Jaap-Jan schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:47:
1) Op diezelfde machine een ping doen naar ipv6.google.com werkt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\Arno>ping ipv6.google.com -6

Pinging ipv6.l.google.com [2a00:1450:8003::93] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:8003::93: time=19ms

Ping statistics for 2a00:1450:8003::93:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 19ms, Maximum = 19ms, Average = 19ms
2) Geen firewall die verkeer tegenhoudt? Bij mij lag een oude versie van NOD32 dwars omdat 'ie IPv6 niet kent.
Windows firewall disabled :)
3) Proxyserver ingesteld?
Nope ;)
4) Werkt een andere browser (of telnetten naar ipv6.google.com op poort 80) wel?
Werkt ook niet met Firefox :'(

Telnet doet het ook niet:
code:
1
2
3
C:\Users\Arno>telnet ipv6.google.com 80
Connecting To ipv6.google.com...Could not open connection to the host, on port 8
0: Connect failed

Resultaat van http://test-ipv6.com/:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Test with IPv4 DNS record - ok (0.511s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record - bad (0.064s)
Test with IPv4 DNS record - ok (0.389s) using ipv4
Test with Dual Stack DNS record - ok (0.418s) using ipv4
Test IPv4 without DNS - ok (0.397s) using ipv4
Test IPv6 without DNS - ok (0.392s) using ipv6 nlede01.sixxs.net bit
Test IPv6 large packet - bad (0.025s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Hmm, test-ipv6.com lijkt een probleem aan te geven met DNS, maar aangezien pingen naar ipv6.google.com werkt, kan dat het niet zijn.

Toch even verder testen. Wat geeft dit commando:
nslookup -type=AAAA ipv6.test-ipv6.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Jaap-Jan schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:40:
Hmm, test-ipv6.com lijkt een probleem aan te geven met DNS, maar aangezien pingen naar ipv6.google.com werkt, kan dat het niet zijn.

Toch even verder testen. Wat geeft dit commando:
nslookup -type=AAAA ipv6.test-ipv6.com
Ja, ik dacht in eerste instantie ook aan DNS, maar dan zou de ping ook niet werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
C:\Windows\system32>nslookup -type=AAAA ipv6.test-ipv6.com
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
Server:  UnKnown
Address:  2001:7b8:2ff:3c8::1

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

Edit:
Had op mijn Aiccu netwerkadapter handmatig voor de test een DNS server ingevuld, nadat ik het weer default had ingesteld krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Windows\system32>nslookup -type=AAAA ipv6.test-ipv6.com
Server:  UnKnown
Address:  192.168.2.1

Non-authoritative answer:
Name:    aaaa.test-ipv6.com
Address:  2001:470:1:18::2
Aliases:  ipv6.test-ipv6.com

[ Voor 18% gewijzigd door _Arno_ op 20-02-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Dan zou het nu moeten werken. :)

[ Voor 75% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-02-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Nope... omdat het niet werkte heb ik met die DNS instellingen zitten klooien.

Dus met de default instellingen werkt het niet en met een handmatig ingestelde DNS server werkt het ook niet....

In beide gevallen kan ik wel ping -6 naar ipv6.google.com doen, maar browsen doet het dus niet.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
En geeft test-ipv6.com andere resultaten met de default DNS servers? En anders moet er toch 'iets' zijn wat verkeer tegenhoudt, misschien een virusscanner ofzo, als zelfs telnet niet werkt en IPv6- connectivity wel in orde is.

En een andere website? Geeft sixxs.net bijvoorbeeld aan dat je IPv6 gebruikt?

[ Voor 24% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-02-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
Jaap-Jan schreef op zondag 20 februari 2011 @ 18:59:
En geeft test-ipv6.com andere resultaten met de default DNS servers? En anders moet er toch 'iets' zijn wat verkeer tegenhoudt, misschien een virusscanner ofzo, als zelfs telnet niet werkt en IPv6- connectivity wel in orde is.

En een andere website? Geeft sixxs.net bijvoorbeeld aan dat je IPv6 gebruikt?
nee, zelfde resultaat.... ik ga nadenken wat er nog meer tussen zou kunnen zitten.... het kan overigens niet met mijn router te maken hebben toch?

heb verschillende websites geprobeerd (sixxs.net, ripe.net, ipv6.google.com), allen geven ipv4 connetiviteit aan

EDIT:
It 's working :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Test with IPv4 DNS record - ok (0.393s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record - ok (0.379s) using ipv6 nlede01.sixxs.net bit
Test with IPv4 DNS record - ok (0.195s) using ipv4
Test with Dual Stack DNS record - ok (0.362s) using ipv4
Test IPv4 without DNS - ok (0.378s) using ipv4
Test IPv6 without DNS - ok (0.348s) using ipv6 nlede01.sixxs.net bit
Test IPv6 large packet - ok (0.367s) using ipv6 nlede01.sixxs.net bit

Ik kwam dit tegen:
Vista-specific twist: As with Teredo, Vista refuses to resolve ipv6 addresses, because your physical interface only has a link-local address. There’s a discussion of this in part 1 – I’ll just give you the quick-and-dirty instructions here: Open up the Properties of your LAN or WiFi interface, and change it to have a static IPv6 address. Use the 192.168.1.2 equivalent of 2002:81a8:102:: with a netmask of 48. Do not configure a default gateway for this address.
Ik heb overigens geen Vista, maar Win7, hier geldt blijkbaar hetzelfde voor :)

[ Voor 46% gewijzigd door _Arno_ op 20-02-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschot
  • Laatst online: 09-07 09:46
[...] Use the 192.168.1.2 equivalent of 2002:81a8:102:: with a netmask of 48. [...]
Hier (het oorspronkelijke artikel) zit een typfout in: De 6to4 mapping van 192.168.1.2 is 2002:c0a8:102::/48. Bovenstaand adres mapt naar 129.168.1.2. Ik denk niet dat de NASA heel blij wordt als je een van hun adressen 'kaapt'.

Het lijkt me beter om een adres onder 2002:7f00::/24 (6to4 van IPv4 loopback) te gebruiken. En nog veel beter om iets onder fd00::/8 (ULA) te nemen, al weet ik niet of Windows Vista/7 daar in trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
jschot schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:29:
[...]

Hier (het oorspronkelijke artikel) zit een typfout in: De 6to4 mapping van 192.168.1.2 is 2002:c0a8:102::/48. Bovenstaand adres mapt naar 129.168.1.2. Ik denk niet dat de NASA heel blij wordt als je een van hun adressen 'kaapt'.

Het lijkt me beter om een adres onder 2002:7f00::/24 (6to4 van IPv4 loopback) te gebruiken. En nog veel beter om iets onder fd00::/8 (ULA) te nemen, al weet ik niet of Windows Vista/7 daar in trapt.
Ja, inderdaad ik zie het, zal het aanpassen.... hoewel het volgens dit artikel niet zou uitmaken welk adres je daar invult:
o Thus, we need to hoodwink Vista. If the criteria is “has only link-local or Teredo addresses”, why, then we need to supply another address. Luckly, IPv6 maps the entire ipv4 address space, so we can use that. In reality, it doesn’t matter which address we configure, since it won’t ever be used anyway. Open up the Properties of your LAN or WiFi interface, and change it to have a static IPv6 address. Use either the converted IPv4 address you figured out using the link I gave, or use the 192.168.1.2 equivalent of 2002:c0a8:102:: with a netmask of 48. Do not configure a default gateway for this address.
Er wordt immers geen default gateway ingesteld...
Pagina: 1 ... 18 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.