Dat is exact hoe het werkt, je computer zou ook een pool moeten krijgen. Een /64 is alleen niet een enkel adres, dat is een compleet netwerk segment, waar je 2^64 adressen in kan hebben, dus dat is wel genoegaawe mwan schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:24:
Wat ik bijvoorbeeld verwacht had, was dat mijn computer gewoon standaard een "pooltje" aan IPv6 adressen zou krijgen van de router, die hij naar eigen inzicht zou kunnen verdelen over zijn virtuele machines, containers en ook de computers waarmee het internet gedeeld wordt. In plaats daarvan vraagt/krijgt (?) Ubuntu 20.04 maar 1 of 2 /64 IPv6 adressen van mijn router. Dat is toch veel te weinig?
Bij IPv6 beschrijft de eerste 64 bit het netwerk, de laatste 64 bit het device = een 128 bit adres. Je Ubuntu PC vraagt en krijgt de /64 prefix van de router, vertelt die aan de Pi zodra die zich meldt, en de Pi neemt die 64 bits, plakt daar zelf een zelfverzonnen 64-bit suffix aan vast, voila: een 128 bit IPv6 adres, plus een route naar het internet.
Probleem is hier dat je geen /64 van je router krijgt. Ubuntu vraagt er wel om, maar krijgt m niet. Veel standaard provider boxes doen geen prefix delegation aan de LAN kant, en veel (iets oudere) routers ook niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2020 21:47 ]