Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 108 ... 130 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:51

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Dat is altijd al zo geweest vanaf dag 1 sinds de introductie van gprs. Het mobile netwerk heeft nooit anders gewerkt omdat het gsm netwerk van oudsher geen interne ip adressen kent en gebruikt voor de communicatie met je handset
Dat is pertinent onjuist. In aanvang kreeg je van KPN op de mobiele apparaten wel degelijk een globaal routeerbaar IPv4 adres. Ik in elk geval wel een jaar of tien geleden met mijn AH mobiel pakket.
xbeam schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:37:
[...]
En ja de bedrijven zetten het niet uit bij hun zelf maar bij de medewerkers thuis :+ grapjas met ze hebben het nooit aangehad ;-)
1) Daarvan zie ik niets terug in de cijfers.
2) Waarom zouden bedrijven dat willen doen? Bedrijven die zelf geen IPv6 hebben, hebben er immers geen last van? De medewerkers verbinden immers via IPv4 met het bedrijf.
3) Hoe weten die bedrijven überhaupt dat de medewerkers thuis IPv6 hebben als ze niet via IPv6 met het bedrijf verbinding kunnen maken?
4) En als hobbels 1 t/m 3 genomen zijn en die bedrijven zouden IPv6 bij hun medewerkers thuis uit willen zetten, hou zouden ze dat dan kunnen doen?

Je theorie houdt geen stand.
ik ben niet tegen ipv6 maar probeer alleen de discussie aan te wakkeren of trage acceptatie niet gewoon komt omdat er tot op heden weinig technische noodzaak is en dat de ipv4 schaarste tot op heden eigenlijk alleen een papieren en administrative schaarste is.
Toen ik nog jong en onbezonnen was vond ik het wel leuk om in discussie te gaan met mensen die de overtuiging hadden dat de aarde plat is, ze een perpetuem mobile konden maken of dat Einstein er naast zat met zijn relativiteitstheorie. Nu een half eeuwtje later dringt het besef dat tijd mijn meest kostbare commoditeit is zich steeds pregnanter op. Mijn tijd is eindig en onvervangbaar. De goesting om in discussie te gaan met platteaarders en perpetuem mobile bouwers is mij vergaan. Ik voeg daar nu IPv4 schaarste ontkenners aan toe.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Roetzen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:21:
[...]

Dat is pertinent onjuist. In aanvang kreeg je van KPN op de mobiele apparaten wel degelijk een globaal routeerbaar IPv4 adres. Ik in elk geval wel een jaar of tien geleden met mijn AH mobiel pakket.

[...]
Bijzonder! Ik heb netwerk beheer gedaan bij een MVNE met meerdere MVNO’s en wat jij nu zegt is gewoon niet hoe het mobiele netwerk werkt ook 15 jaar terug niet.
1) Daarvan zie ik niets terug in de cijfers.
2) Waarom zouden bedrijven dat willen doen? Bedrijven die zelf geen IPv6 hebben, hebben er immers geen last van? De medewerkers verbinden immers via IPv4 met het bedrijf.
3) Hoe weten die bedrijven überhaupt dat de medewerkers thuis IPv6 hebben als ze niet via IPv6 met het bedrijf verbinding kunnen maken?
4) En als hobbels 1 t/m 3 genomen zijn en die bedrijven zouden IPv6 bij hun medewerkers thuis uit willen zetten, hou zouden ze dat dan kunnen doen?

Je theorie houdt geen stand.

[...]
Grappig hoe je eigen ongelijk bevestigd,
2: precies, waarom zouden bedrijven ipv6 gaan gebruiken als ze geen probleem hebben met ipv4 only?
3:Omdat het onnodig veel attack opervlakte creëert bij de thuis werker en die moet je dan gaan extra gaan beschermen. Om te voorkomen de gbruiker thuis als proxy wordt gebruikt om je netwerk binnen te komen. Aangezienen ipv6 geen voordeel heeft en het uitzetten niets kapot maakt is de goedkoopste en makkelijkste winst te behalen door ipv6 gewoon uitzet bij je thuis werkers.
4: waarom zou een bedrijf momenteel die hobbels willen nemen ( wat levert het op ?) behalve extra kosten en gezeik?
Toen ik nog jong en onbezonnen was vond ik het wel leuk om in discussie te gaan met mensen die de overtuiging hadden dat de aarde plat is, ze een perpetuem mobile konden maken of dat Einstein er naast zat met zijn relativiteitstheorie. Nu een half eeuwtje later dringt het besef dat tijd mijn meest kostbare commoditeit is zich steeds pregnanter op. Mijn tijd is eindig en onvervangbaar. De goesting om in discussie te gaan met platteaarders en perpetuem mobile bouwers is mij vergaan. Ik voeg daar nu IPv4 schaarste ontkenners aan toe.
Mooie dooddoeners. Alleen jammer dat het daardoor lijk als of je door je valide argumenten heen bent om je standpunt te verdedigen.

Waneer we Ipv4 vervangen voor drinkwater. Zal je zien jou geschetst ipv6 probleem puur een papieren/ theoretisch probleem. Die onder economische druk gereduceerd wordt tot kosten baten probleem waardoor we het huidige systeem kunnen handhaven.

‘In Wereldwijd hebben we ook drinkwater te kort maar door slim gebruik te maken van technische oplossing die steeds beter worden kunnen we nog wel even zonder probleem vooruit. Het alternatief regenwater gebruiken niet voedsel gebruik van drinkwater gebeurd niet snel omdat het ombouwen van je douche meer geld dan dat het onder de streep oplevert en er nu geen problemen zij. Dus waarom zou extra problemen creëren door overstappen op een regen water douch? “

Nogmaals ik ontken het langer termijn ipv4 tekort niet maar ga niet doen als het een acuut probleem is en dat ipv6 dat oplost?

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 29-01-2021 11:33 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Grappige Voor jouw info ik heb netwerk beheer gedaan bij een MVNE met meerdere MVNO’s zoals AH mobile en Hollandse nieuwe en wat jij nu zegt is gewoon niet hoe het mobiele netwerk werkt ook 15 jaar terug niet.

[...]
Los van wie waar gewerkt heeft, en ook - niet per se relevant voor het topic - welke mobiele provider nou wel/geen publieke ip's assignde; ik had een jaar of 10 geleden een kpn abbo. Daarbij kreeg je by default een intern ip, maar als je het APN aanpaste kon je toch een (weliswaar gefirewalled) publiek ip krijgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Los van wie waar gewerkt heeft, en ook - niet per se relevant voor het topic - welke mobiele provider nou wel/geen publieke ip's assignde; ik had een jaar of 10 geleden een kpn abbo. Daarbij kreeg je by default een intern ip, maar als je het APN aanpaste kon je toch een (weliswaar gefirewalled) publiek ip krijgen.
Precies, no way dat iedere mobile telefoon voeger een eigen publiekelijk ip adres kreeg.
Nogmaals ik ontken en zeg niet dat de voegen van ipv4 niet aan alle kanten kraken. Ik zeg dat er voor eindgebruiker ( dus ook bedrijven ) momenteel te weinig voordelen en ik denk momenteel zelfs meer nadelen zijn om ipv6 te gaan gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Precies, no way dat iedere mobile telefoon voeger een eigen publiekelijk ip adres kreeg.
Nogmaals ik ontken en zeg niet dat de voegen van ipv4 niet aan alle kanten kraken. Ik zeg niet voor eind gebruiker ( dus ook bedrijven ) momenteel te weinig voordelen en ik denk momenteel zelfs meer nadelen zijn om ipv6 te gaan gebruiken.
En zelfs onmogelijkheden.

VPN clients op corporate laptops over IPv6? Vaak issues met drops in de software of appliance.
AWS? Geen (volledige) IPv6 ondersteuning in de site-to-site VPN verbinding.
Java? Welkom in de 90's, default ipv4.

Je zult dubbel moeten boekhouden op dit moment. En zelfs dan zal veel verkeer tussen applicaties (java, AWS...) over IPv4 gaan in een echte omgeving.

In mijn ogen moet je die twee daarom ook niet selecteren omdat het beide legacy producten zijn. Maar het is wel wat "de markt doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
IPv6 only heeft inderdaad niet zoveel zin op dit moment, maar dat doet ook niemand. Alle implementaties (DS-Lite, Dual Stack, NAT64) hebben backwards compatibility.

Voor de gewone gebruiker is IPv6+IPv4 logischerwijs beter dan enkel IPv4 - alleen al vanwege het feit dat je dan ook IPv6 servers kan bereiken, wat met enkel IPv4 niet kan.

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 28-01-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:23:
IPv6 only heeft inderdaad niet zoveel zin op dit moment, maar dat doet ook niemand. Alle implementaties (DS-Lite, Dual Stack, NAT64) hebben backwards compatibility.

Voor de gewone gebruiker is IPv6+IPv4 logischerwijs beter dan enkel IPv4 - alleen al vanwege het feit dat je dan ook IPv6 servers kan bereiken, wat met enkel IPv4 niet kan.
Alleen wanneer je diensten via IPv6 aanbied ontdek je helaas nog steeds issues bij andere partijen. Ik kan uit ervaring vertellen dat je bij > vijf VPN drops per dag omdat de corporate/A-merk VPN een issue heeft met IPv6 in de client, je wisselt naar de hostname zonder AAAA record.

Bij een niet-technische organisatie verwacht ik dat het AAAA record gewoon verwijderd wordt. Dit soort issues verwacht je niet meer in 2021 – maar je loopt er ook nog steeds tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Goed, maar zo werkt het overal in de ICT. Er zijn ook software pakketten die alleen op Windows 7 werken, en daarvoor moet je dan idd nog een oude PC of VM voor draaiend houden. De rest van de wereld gaat verder.

Servers met een publiek IPv4 adres, die alleen over IPv4 bereikbaar zijn, die zijn uiteindelijk niet het probleem. Elke client met IPv6 kan naar een IPv4 server verbinden, daar merken ze niks van. De noodzaak voor IPv6 zit bij al die mensen die achter (CG-)NAT zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 28-01-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
hi guys,

ik blijf maar zoeken thuis naar "hoe krijg ik mn toegewezen /56" je toegepast in mijn netwerk...
ik krijg dus van mn provider /56 om door te gebruiken , en de kabelmodem zelf is de router van dat subnet.. (hopelijk zeg ik dat goed)
rechtstreeks op de modem krijg ik ook gewoon een ipv6'je toegewezen/word er een ipv6 gevormd.. :)

omdat ik de router van mn provider eigenlijk niet gebruik (behalve voor iptv) , heb ik mijn cisco RV340 ..
die staat in SLAAC configuratie , helaas krijgt ie niet door wat het subnet moet zijn

ik mis volgens mij de router solicitants vanaf de kabelmodem naar mn intern netwerk
er zijn offc wel "neighbourhood discoveries" en "router advertisements" ..

als ik mn RA flags naar statefull verzet , en ik zelf DHCP'je ga spelen krijg ik wel onmiddelijk een ip adres toegewezen, maar blijf ik zonder gateway zitten

er is geen routeringregel gemaakt , en volgens de firewallregels is alle ipv6 verkeer tussen wan en de vlan's toegelaten (ik wil uiteindelijk wel statefull gaan werken , zodat ik zelf dingen kan beginnen afblokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:43
ijske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:02:
hi guys,

ik blijf maar zoeken thuis naar "hoe krijg ik mn toegewezen /56" je toegepast in mijn netwerk...
ik krijg dus van mn provider /56 om door te gebruiken , en de kabelmodem zelf is de router van dat subnet.. (hopelijk zeg ik dat goed)
rechtstreeks op de modem krijg ik ook gewoon een ipv6'je toegewezen/word er een ipv6 gevormd.. :)

omdat ik de router van mn provider eigenlijk niet gebruik (behalve voor iptv) , heb ik mijn cisco RV340 ..
die staat in SLAAC configuratie , helaas krijgt ie niet door wat het subnet moet zijn

ik mis volgens mij de router solicitants vanaf de kabelmodem naar mn intern netwerk
er zijn offc wel "neighbourhood discoveries" en "router advertisements" ..

als ik mn RA flags naar statefull verzet , en ik zelf DHCP'je ga spelen krijg ik wel onmiddelijk een ip adres toegewezen, maar blijf ik zonder gateway zitten

er is geen routeringregel gemaakt , en volgens de firewallregels is alle ipv6 verkeer tussen wan en de vlan's toegelaten (ik wil uiteindelijk wel statefull gaan werken , zodat ik zelf dingen kan beginnen afblokken)
Welke ISP heb je? Niet in Nederland begreep ik toch?

Wat er moet gebeuren:

- Router/Modem vraagt via DHCPv6 om Prefix Delegation
- Router krijgt een /56
- Router configureerd daar een /64 uit op interne netwerk
- Router gaat Router Advertisements uitsturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik vraag mij af wat voor vreemds ABN AMRO heeft gedaan, ze hebben een storing alleen op wifi van hun app. Nu zul je zeggen wat heeft dat met IPv6 te maken? Ik heb tijdelijk 2 providers en beide hadden het probleem op WiFi. Als test IPv6 uit gezet op mijn router en ja hoor de app werkt weer.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MetalfanBlackness schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:27:
Ik vraag mij af wat voor vreemds ABN AMRO heeft gedaan, ze hebben een storing alleen op wifi van hun app. Nu zul je zeggen wat heeft dat met IPv6 te maken? Ik heb tijdelijk 2 providers en beide hadden het probleem op WiFi. Als test IPv6 uit gezet op mijn router en ja hoor de app werkt weer.
Sorry, maar zowel ip4 als ipv6 hebben geen weet van het medium waarover het transport plaatsvindt.
Aannemelijker is dat er bij jouw thuis iets aan de wifi mankeert, waardoor ipv6 niet goed doorkomt

OK, FF door allestoringen.nl heen gebaggerd; de abnamro app doet het wel via 4G/5G maar niet via je thuisnetwerk (wat meestal via WiFi zal zijn omdat er maar zeer weinig telefoons een bedrade aansluiting hebben). Als jij dat door het uitzetten van van ipv6 kunt oplossen, lijkt het er op dat abnamro een FU met ipv6 heeft gemaakt, omdat de meeste telefoons via ip4 of via CGN connecten

[ Voor 24% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-01-2021 13:28 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
KPN is goed bezig, vandaag voor het eerst een IPv6 adres op mijn Simyo eSIM gezien, met NAT64 (dus IPv4 adres is 192.0.0.1 en laat geen default gateway zien). ipv6-test.com geeft wel aan dat ICMPv6 geblokkeerd wordt dus ik verwacht niet dat m’n apparaat nu ongefilterd aan het internet hangt (mooi zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:59
Bigs schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:36:
KPN is goed bezig, vandaag voor het eerst een IPv6 adres op mijn Simyo eSIM gezien, met NAT46 (dus IPv4 adres is 192.0.0.1 en laat geen default gateway zien). ipv6-test.com geeft wel aan dat ICMPv6 geblokkeerd wordt dus ik verwacht niet dat m’n apparaat nu ongefilterd aan het internet hangt (mooi zo).
En dan problemen krijgen, omdat sommige icmpv6 packets best belangrijk zijn om IPv6 goed te laten werken...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Keiichi schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:50:
[...]

En dan problemen krijgen, omdat sommige icmpv6 packets best belangrijk zijn om IPv6 goed te laten werken...
Klopt, maar die test van IPv6-test.com klopt niet helemaal volgens mij. Bij mijn thuis aansluiting geeft die ook geen resultaat, maar ik heb nog nooit last van MTU problemen gehad in alle jaren dat ik deze opstelling gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45
Bigs schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Klopt, maar die test van IPv6-test.com klopt niet helemaal volgens mij. Bij mijn thuis aansluiting geeft die ook geen resultaat, maar ik heb nog nooit last van MTU problemen gehad in alle jaren dat ik deze opstelling gebruik.
Dat heb ik ook en ook hier 0 problemen met internet en zie in mijn browsers regelmatig een groen 6 staan.

ICMPv6 omvat natuurlijk meer dan alleen de packetsize-check. En waar IPv6-test.com exact op test is mij niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27
Tsja.... over IPv6 issues gesproken.....

Ik zit nu sinds eind 2020 bij Freedom, met Dual Stack IPv6 en IPv4. Werkt over het algemeen erg lekker icm mijn zelfbouw-OPNSense router .

Echter, sinds ergens vorige week is het onmogelijk om met de Android app van ABN AMRO in te loggen, danwel inloggen met QR-code of betalingen met IDEAL uit te voeren. In alle gevallen wordt gezegd dat 'de server niet bereikbaar is'.

Probeer ik het via T-mobile 4G of 5G, dan is er niets aan de hand. Paar dagen mopperen en dan maar gewoon via mobiel werken, maar op een gegeven moment wordt het toch irritant. In mijn eigen thuis setup kon ik niets geks vinden, dus toch maar op Twitter gaan kijken. En daar zag ik dus dat ik niet de enige ben en dat ABN AMRO een probleem lijkt te hebben in hun IPv6 setup (netwerk danwel applicatie) waardoor eigenlijk alle klanten met ook IPv6 connectiviteit thuis problemen hebben.

Maar ze komen zelf blijkbaar niet op het idee om dan voorlopig gewoon de AAAA records uit hun DNS te slopen. Met lokale overrides in de DNS resolver thuis doet de app het in ieder geval ineens weer prima! 8)7

Wat dat betreft ben ik dan toch ook wel weer een béétje blij dat T-mobile nog níet zo voortvarend geweest is om mobiel ook IPv6 te bieden :P.

edit: Ik zie nu dat er een paar posts boven mij ook al is gesignaleerd dat ABN AMRO IPv6 problemen heeft 8)7
MetalfanBlackness in "Het grote IPv6 topic"

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 01-02-2021 11:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
Ik heb met ABN Amro over IPv6 zowel bedraad als mobiel geen enkel probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@Snow_King afgelopen weekend en laatste dagen in de week ook niet ?

Dat is dan wel vreemd. Dan vraag ik me serieus af hoe het kan dat de 1 met IPv6 wel problemen heeft en de ander niet.

Hier thuis is het in ieder geval 100% reproduceerbaar: Staat IPv6 aan (of resolved ABN AMRO ook met AAAA records), dan heeft de app problemen, op alle android-devices waar hij op geïnstalleerd staat. Met IPv6 uit of alleen A records in DNS (of op 4g) werkt de app prima.

Edit: Overigens heb ik het dus over inloggen met de Android app he. Website, zowel mobiel als op een PC, werkt gewoon uitstekend (alleen moet ik voor inloggen met 2FA via de app dus de app wel op 4g of anderszins zonder IPv6 hebben).

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 01-02-2021 11:12 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:28
Hier ook geen probleem met die combinatie (Freedom, IPv6, ABN app). Ik gebruik een APU2 met openbsd als router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Snow_King schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:03:
Ik heb met ABN Amro over IPv6 zowel bedraad als mobiel geen enkel probleem
Out.of.Control schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:20:
Hier ook geen probleem met die combinatie (Freedom, IPv6, ABN app). Ik gebruik een APU2 met openbsd als router.
Ook de android app? Misschien android only?

[ Voor 67% gewijzigd door MetalfanBlackness op 01-02-2021 12:26 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:28
@MetalfanBlackness Yep, met de Android app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
MetalfanBlackness schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:43:
[...]

[...]

Ook de android app? Misschien android only?
Ik heb een iPhone 8 met Unifi AC Pro access points op een Ziggo verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Vreemde zaak dan.... Blijkbaar heeft het dan dus niet alleen maar te maken met wel of geen IPV6 (of de app kiest bij jullie alsnog gewoon voor een IPv4 adres ipv IPv6? )

Heb het net nog een keer geprobeerd. Maar met IPV6 aan / AAAA records voor "abnamro.nl" werkt het echt niet.

OPNSense (vorige week nog op 20.7, inmiddels op 21.1), Freedom Internet, Unifi UAP netwerk, Android 10 (Sony Xperia 5-II)

Overigens hebben ze bij ABN AMRO inmiddels dus wel een infoknop "kunt u niet inloggen?" gemaakt, met daaronder de tip om WIFI uit te zetten en het dan nog een keer te proberen.... :{

Blijft toch bizar dat een groot bedrijf als ABN AMRO nu al meerdere dagen met zoiets aan het prutsen is.....

offtopic:
Onlangs ook al wekenlang een storing in het 2FA-inloggen met qr-code ...

edit: Ook eens even in OPNSense packet traces gemaakt, zowel met IPV4 only als met IPV6. Ook in het geval van IPv6 zie ik wel dat mijn telefoon druk met de server bij ABN AMRO heen en weer babbelt (uiteraard is de inhoud niet te zien vanwege TLS). En ik zie ook dat de verbinding pas na een seconde of 10 uiteindelijk faalt. Dus misschien is het ook nog nieteens iets op netwerkniveau, maar meer op applicatieniveau.

Nou ja, maar afwachten tot ze het hebben opgelost.

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 01-02-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

eymey schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:57:
edit: Ook eens even in OPNSense packet traces gemaakt, zowel met IPV4 only als met IPV6. Ook in het geval van IPv6 zie ik wel dat mijn telefoon druk met de server bij ABN AMRO heen en weer babbelt (uiteraard is de inhoud niet te zien vanwege TLS). En ik zie ook dat de verbinding pas na een seconde of 10 uiteindelijk faalt.
Lukt het opbouwen van de TCP sessie wel?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
webfreakz.nl schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Lukt het opbouwen van de TCP sessie wel?
Voor zo ver ik kan zien wel ja. Er wordt netjes een TCP sessie opgebouwd en er vindt ook communicatie heen en weer plaats (in beide richtingen). Ik heb alleen niet heel veel verstand van TLS conversaties.

Ik zie wel een Client Hello, vervolgens een Server Hello met "Change Cipher Spec" en direct daarna application data. Vervolgens nog 3x application data in 1 pakketje en daarna opnieuw een Client Hello en dan opnieuw een Server Hello met change cipher specs. Daarna heel wat application data. Vervolgens tussenin probeert de app ineens de TCP sessie te resetten, waarop er vervolgens gewoon application data blijft binnen komen. Dat blijft een poosje door gaan (met wat acks van de app tussendoor) en daarna wordt het stil.

Nou weet ik dat veel tcp clients tegenwoordig een reset gebruiken als een soort vorm van "tcp sessie sluiten" (zonder een hele FIN handshake te doen), maar bij de IPv6 versie zie ik dus een stuk of 5 reset berichten achter elkaar (terwijl wireshark maar 2 tcp conversations ziet). Bij een trace met een geslaagde inlog via IPv4 zijn er 4 tcp sessies en komen de RST's ook op een logisch moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-08 22:02
Hallo,

Heeft iemand toevallig al een ipv6 configuratie waarbij PFsense achter bijv. een ExperiaBox staat tot stand kunnen brengen? Want ik loop er nu al een paar dagen hier tegenaan te hikken, dat het op de 1 of andere manier niet wil werken met de IPv6 configuratie op PFsense achter mijn ER-X. Ik heb een eigen router i.p.v. de experiabox van KPN.

Heeft iemand eventueel tips of zou iemand een configuratie willen delen van PFsense en dan met name het IPv6 stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriempie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-08 22:40
appollonius333 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:27:
Hallo,

Heeft iemand toevallig al een ipv6 configuratie waarbij PFsense achter bijv. een ExperiaBox staat tot stand kunnen brengen? Want ik loop er nu al een paar dagen hier tegenaan te hikken, dat het op de 1 of andere manier niet wil werken met de IPv6 configuratie op PFsense achter mijn ER-X. Ik heb een eigen router i.p.v. de experiabox van KPN.

Heeft iemand eventueel tips of zou iemand een configuratie willen delen van PFsense en dan met name het IPv6 stukje?
Ik loop ook te stoeien met IPv6 icm KPN glas, mijn PfSense hangt doormiddel van een LAN kabel rechtstreeks aan de NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-08 22:02
Joriempie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik loop ook te stoeien met IPv6 icm KPN glas, mijn PfSense hangt doormiddel van een LAN kabel rechtstreeks aan de NTU.
Toevallig ben ik samen met 2 anderen op het KPN forum om allemaal dingen aan het testen, wellicht interessant om te volgen want we hebben vandaag ook weer wat leuke bevindingen gedaan.

Woops vergat de link, hierbij de link: https://forum.kpn.com/thu...ostid=1238515#post1238515

[ Voor 16% gewijzigd door appollonius333 op 09-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Joriempie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb met deze handleiding IPv6 werkend gekregen op mijn OPNsense bakkie (hangt direct aan de NTU):
https://blog.firewallonli...ll-pfsense-opnsense-ipv6/

ik heb tot op heden de MTU niet op 1500 gekregen, blijkbaar krijg ik RFC4638 niet werkend...
(na +/- een half uur klapt de verbinding eruit)

[ Voor 14% gewijzigd door geenwindows op 10-02-2021 12:03 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanleuven
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:18
Bigs schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:36:
KPN is goed bezig, vandaag voor het eerst een IPv6 adres op mijn Simyo eSIM gezien, met NAT64 (dus IPv4 adres is 192.0.0.1 en laat geen default gateway zien). ipv6-test.com geeft wel aan dat ICMPv6 geblokkeerd wordt dus ik verwacht niet dat m’n apparaat nu ongefilterd aan het internet hangt (mooi zo).
Om IPv6 werkend te krijgen bij simyo moet ik wel de apn veranderen (APN was eerst geen internet):
Name; KPN Mobiel internet
APN: internet
Username: KPN
Password: gprs
MCC; 204
MNC: 08
APN protocol: IPv4/IPv6
APN roaming protocol: IPv4/IPv6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/KPN.png
Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png

KPN gaat lekker. Liberty global wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Roetzen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:18:
Nieuwe metingen
KPN gaat lekker. Liberty global wat minder...
Hebben we daar ook een verklaring voor? Zijn ze zo druk bezig modems te vervangen? Of zo hard bezig glas uit te rollen waar IPv6 standaard bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik vermoed dat het te doen heeft met de uitrol van IPv6 op het mobiele netwerk van KPN, maar meer dan een vermoeden is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Roetzen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:09:
Ik vermoed dat het te doen heeft met de uitrol van IPv6 op het mobiele netwerk van KPN, maar meer dan een vermoeden is het niet.
Vreemder is eigenlijk dat LG bijna 5% gezakt is; op de 2 miljoen ziggo aansluitingen zouden dat 100.000 aansluitingen zijn die ineens geen ipv6 meer hebben?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Vreemder is eigenlijk dat LG bijna 5% gezakt is; op de 2 miljoen ziggo aansluitingen zouden dat 100.000 aansluitingen zijn die ineens geen ipv6 meer hebben?
Ziggo is maar een klein deel van LG, voor een realistischer beeld kun je beter naar AS33915 kijken, dat geeft een percentage van bijna 60%.

https://stats.labs.apnic.net/ipv6/NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Roetzen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:09:
Dat denk ik ook, tis niet alsof ze ineens een gigantische batch nieuwe routers hebben bezorgd bij de mensen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met IPv6 op (Samsung) telefoons die Android 11 draaien?

Ik zie namelijk sinds de upgrade naar Android 11 op mijn S10+ dat deze na 10 minuten tot een half uur zijn IPv6 adres verliest, voor de upgrade naar Android 11 had ik daar geen last van. Op een S20 met Android 11 zie ik exact hetzelfde gedrag. Op andere Android apparaten heb ik geen issues en ook Windows, Apple en Linux apparaten werken prima met IPv6.

Het lijkt dus specifiek Android 11 en wellicht zelfs Samsung specifiek maar dat kan ik niet testen omdat ik geen ander Android 11 apparaat heb.

Ik heb als router overigens pfSense die SLAAC draait i.c.m. met DHCPv6 (RA in assisted mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-08 23:59
Sinds kort heb ik op mijn verbinding (KPN) ook IPv6. Ik dacht dat ze dit alleen bij nieuwe klanten deden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
Zijn er eigenlijk (klein)(zakelijke) ISP's die de mogelijkheid bieden om eigen IPv6 space te routeren naar je verbinding?

Je kan bij RIPE redelijk makkelijk een /48 IPv6 PI (Provider Independent) address space aanvragen voor een organisatie.

Bij IPv4 kan je doordat er gebruik wordt gemaakt van NAT redelijk makkelijk wisselen van ISP. LAN en WAN zijn niet met elkaar verbonden wat dat betreft.

IPv6 maakt dit wat lastiger en dan kan het wenselijk zijn om bij de overstap van ISP je adresspace te kunnen behouden.

Thuis is dit leuk, kleinzakelijk wenselijk en grootzakelijk een must (lijkt mij).

Nu zal dit bij de hele dure verbindingen vast mogelijk zijn, maar de grote vraag is ook of er voldoende IPv6 kennis binnen organisaties is om hier ook om te vragen.

Ik zou graag klant van bijv Freedom worden (zodra er hier glas is) en hen mijn IPv6 subnet laten routeren naar mijn thuis verbinding. Dan kan ik het inrichten voor de verre toekomst.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Snow_King je zou het natuurlijk eens aan freedom kunnen vragen. Wellicht zijn zij nog zo klein dat ze wel open staan voor wat maatwerk. Ook van een partij als Telia verwacht ik dat die zoiets voor een paar honderd euro per maand wel kan bieden.

Ik ga binnenkort zelf ook aan de slag met mijn internetverbindingen (t-mo glas + ziggo docsis), daarbij zit ik te kijken naar extraip.net, hun duurste pakket biedt redundantie, en daarbij kan je ook je eigen IP's gebruiken.

Als je voor die weg gaat is het weliswaar wel getunneld, maar dat zou je ISP anders ook voor je doen onder water.

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 03-03-2021 09:25 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Freeaqingme schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:25:
@Snow_King je zou het natuurlijk eens aan freedom kunnen vragen. Wellicht zijn zij nog zo klein dat ze wel open staan voor wat maatwerk. Ook van een partij als Telia verwacht ik dat die zoiets voor een paar honderd euro per maand wel kan bieden.
Tot op heden maximaal 8Mbit DSL hier.... Dus ik zit aan Ziggo.

Maar de vraag was eerder algemeen: IPv6 bied de mogelijkheid, maar ISP's lijken het niet echt te doen. Of ik kijk er volledig overheen.
Freeaqingme schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:25:
Ik ga binnenkort zelf ook aan de slag met mijn internetverbindingen (t-mo glas + ziggo docsis), daarbij zit ik te kijken naar extraip.net, hun duurste pakket biedt redundantie, en daarbij kan je ook je eigen IP's gebruiken.

Als je voor die weg gaat is het weliswaar wel getunneld, maar dat zou je ISP anders ook voor je doen onder water.
Het nadeel aan tunnels blijft de MTU die naar beneden gaat en de extra latency. Ik blijf er liever vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Aankondigen van eigen adresruimte is echt meer iets voor groot zakelijke maatwerk verbindingen. De ISP kan het aankondigen of je kondigt het aan vanaf je eigen router (met een private AS of -voor grotere partijen- je eigen AS). Kleinere ISPs die uitsluitend standaardpakketjes verkopen gaan daar niet aan beginnen.

Ik zie ook niet helemaal het nut van het gebruiken van je eigen adresruimte als consument of kleinzakelijke. Het wordt pas interessant voor bedrijven met meerdere locaties en verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Bigs Ik denk dat @Snow_King wel weet waar 'ie 't over heeft :)

Je hebt natuurlijk niet per se een eigen AS nodig die geannounced wordt, je kan ook gewoon - technisch gezien - eigen ip space hebben welke je dan door je ISP laat announcen en naar jou laat routeren. Het grote voordeel is dan dat je je apparatuur statische ip's kan geven en niet hoeft om te nummeren als je van ISP switcht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
Bigs schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:00:
Aankondigen van eigen adresruimte is echt meer iets voor groot zakelijke maatwerk verbindingen. De ISP kan het aankondigen of je kondigt het aan vanaf je eigen router (met een private AS of -voor grotere partijen- je eigen AS). Kleinere ISPs die uitsluitend standaardpakketjes verkopen gaan daar niet aan beginnen.

Ik zie ook niet helemaal het nut van het gebruiken van je eigen adresruimte als consument of kleinzakelijke. Het wordt pas interessant voor bedrijven met meerdere locaties en verbindingen.
Ook niet voor een meerprijs van EUR 20~40 per maand? Geen idee.
Freeaqingme schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:16:
@Bigs Ik denk dat @Snow_King wel weet waar 'ie 't over heeft :)

Je hebt natuurlijk niet per se een eigen AS nodig die geannounced wordt, je kan ook gewoon - technisch gezien - eigen ip space hebben welke je dan door je ISP laat announcen en naar jou laat routeren. Het grote voordeel is dan dat je je apparatuur statische ip's kan geven en niet hoeft om te nummeren als je van ISP switcht.
Klopt. Het AS van de ISP kan het voor mij announcen. Hoe dit bij de router van mijn verbinding komt is daarna de vraag. BGP (met intern private AS), OSPFv3, statisch, etc, etc. Diverse mogelijkheden.

Het gaat mij er vooral om dat je zo makkelijker van ISP kan wisselen met IPv6 en je 'interne' nummerplan kunt behouden.

Nu kan je met SLAAC en DHCPv6 met PD ook al een heel stuk dynamisch maken, maar die DNS entry verwijzend naar je printer, NAS, etc moet je wel aanpassen bij het wisselen van ISP omdat je IPv6 adressen veranderen.

Nu kan je ook met 1:1 NAT gaan werken met IPv6, maar dat wil je ook weer niet.

Dit is iets wat ik mij al een tijdje af vraag namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:21:
[...]

[...]
Voor een handjevol klanten dat 20 to 40 euro per maand betaalt ga je niet je hele leverstraat en service afdeling aanpassen. En dat moet wel, want als zo'n opstelling bij een klant draait moet je ze toch kunnen helpen als ze je bellen omdat hun verbinding niet werkt.

De enige provider die op reguliere consumentennetwerken levert waar je het eventueel zou kunnen proberen is https://www.heldenvan.nu/. Wij hadden daar ooit glas met een DSL backup verbinding waarbij het IPv4 adres behouden bleef bij failover, dus technisch gezien zitten zij al dicht bij de benodigde infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:56
De voorbeelden die je geeft kunnen prima met multicast dns werken, op groot zakelijk zijn statische op adressen intern maar zelden nodig: 10 jaar geleden bouwde ik al uitwijk op basis van dynamisch dns voor machines en dhcp voor 95% van het landschap. Op het gebied van service discovery is ook nog eens een hoop veranderd de laatste jaren. Een netwerk adresserings construct (aka IP adres) gebruiken voor iets anders dan routering is misbruik, en zal je niet moeten stimuleren :)

Wat niet weg neemt is dat ik het voor de hobby graag zou hebben :)
[...]

[...]

Klopt. Het AS van de ISP kan het voor mij announcen. Hoe dit bij de router van mijn verbinding komt is daarna de vraag. BGP (met intern private AS), OSPFv3, statisch, etc, etc. Diverse mogelijkheden.

Het gaat mij er vooral om dat je zo makkelijker van ISP kan wisselen met IPv6 en je 'interne' nummerplan kunt behouden.

Nu kan je met SLAAC en DHCPv6 met PD ook al een heel stuk dynamisch maken, maar die DNS entry verwijzend naar je printer, NAS, etc moet je wel aanpassen bij het wisselen van ISP omdat je IPv6 adressen veranderen.

Nu kan je ook met 1:1 NAT gaan werken met IPv6, maar dat wil je ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]
Hmmz, je blijft een beetje onduidelijk over in wat voor situaties je het zou willen.

Je noemt zelf 20 - 40 €uro per maand; @Freeaqingme heeft het, m.i. wat realistischer over een paar honderd €uro per maand. De vraag wordt dan: wat voor netwerk heb je waarbij het omkatten van je prefixes meer kost dan 350 €uro? Of meer kost dan 3000 €uro in het realistische geval? (uitgaande van een jaarcontract)

Ik denk dat IPv6 juist is opgezet met het idee dat ip-adressen niet meer human-readable hoeven te zijn en voldoende mechanismes ingebouwd hebben om een verandering van je prefix pijnloos te laten verlopen.
Althans, mijn ervaring is dat machines (windows, mac, linux, bsd) probleemloos tijdelijk meerdere prefixes hanteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Hmmz, je blijft een beetje onduidelijk over in wat voor situaties je het zou willen.

Je noemt zelf 20 - 40 €uro per maand; @Freeaqingme heeft het, m.i. wat realistischer over een paar honderd €uro per maand. De vraag wordt dan: wat voor netwerk heb je waarbij het omkatten van je prefixes meer kost dan 350 €uro? Of meer kost dan 3000 €uro in het realistische geval? (uitgaande van een jaarcontract)

Ik denk dat IPv6 juist is opgezet met het idee dat ip-adressen niet meer human-readable hoeven te zijn en voldoende mechanismes ingebouwd hebben om een verandering van je prefix pijnloos te laten verlopen.
Althans, mijn ervaring is dat machines (windows, mac, linux, bsd) probleemloos tijdelijk meerdere prefixes hanteren
Ik snap je redenatie ook wel, de andere kant op, DynDNS met IPv6 werkt niet altijd helemaal zoals je wil.

Ik vroeg het mij ook eigenlijk vooral af of er ISP's zijn die die aanbieden en of mensen hier al eens van gehoord hadden.

Bij Ziggo kan je IPv6 subnet elk moment veranderen en dat is ook weer niet wat je wil, maar daar is PI-space niet voor nodig, enkel Ziggo die zorgt dat ik mijn zelfde subnet behoud.

Het is eerder als je servers wil draaien achter die verbinding. Dan kan het wenselijk zijn eigen space te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Snow_King ik zou gewoon eens de zakelijke kant van Ziggo bellen wat er zoal mogelijk is. Ik ben daar wel eens positief verrast over de flexibiliteit die ze konden bieden. (zakelijke fiber waarvoor nog een paar honderd meter gegraven moest worden, kostte 300 euro / maand waarin de graafkosten verwerkt waren).

Wellicht dat ze hier in ook flexibel mee kunnen denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Snow_King schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:18:
[...]
DynDNS met IPv6 werkt niet altijd helemaal zoals je wil...
Ja, daar noem je ook wat: dynDNS is gewoon een ip4 service met een opgerekte address space.
Met ipv6 moet je het ip4-mantra dat een server één ip-adres heeft, opgeven.
Je server heeft een intern adres van fe80::dead:beef:dead:beef; de mail service krijgt <prefix>::25 toegewezen, de webserver krijgt <prefix>::80 en <prefix>::443 toegewezen, de sshserver krijgt <prefix>::22, etc, etc.
Maakt het leven zoveel makkelijker

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 21:39
Snow_King schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:18:
[...]
Ik vroeg het mij ook eigenlijk vooral af of er ISP's zijn die die aanbieden en of mensen hier al eens van gehoord hadden.
Ik heb het geprobeerd voor elkaar te krijgen bij de lokale glasboer hier (Plinq, Glasvezel Assendorp), omdat men zelf geen IPv6 aan wil bieden maar aangaf wel heel flexibel te zijn. Maar helaas, onmogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door linkforsoad op 04-03-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 14:20
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:04:
Ja, daar noem je ook wat: dynDNS is gewoon een ip4 service met een opgerekte address space
DynDNS (en hun concurrenten) is IMHO niet in het leven geroepen omdat men achter NAT zit, DynDNS is in het leven geroepen omdat providers je regelmatig(*) een ander adres geven. Ik heb zelf helaas nog altijd geen IPv6 helaas(**), maar ik kan me indenken dat ISPs zich ook bij IPv6 indekken dat ze je zomaar een andere prefix mogen geven.

Ik denk dat het loslaten van dat mantra dus zeker ook voor de DynDNS'en van deze wereld moet gelden. Om te voorkomen dat één gebruiker straks tientallen adressen moet updaten, laat ze één prefix updaten.

*: Sterk afhankelijk van de provider; heb bij Ziggo al een jaar of langer hetzelfde adres
**: KPN NetwerkNL is al aan het graven; één van mijn eisen bij overstap naar glas is IPv6

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
hi guys ,

ik heb het eindelijk voor elkaar, mijn ipv6 doet ongeveer wat ie moet ...
ik krijg een subnet van mn provider (/60) en mijn router maakt er netjes kleinere subnetten voor elk vlan van (/64's)

nu zit ik in belgie en is IPV wel een beetje raar in de zin van dat de decoders hun internet rechtstreeks van de modem moeten krijgen

hiervoor heb ik aldus een vlan20 , deze komt untagged fysiek binnen op LAN 4 van mijn Cisco RV340...
de Cisco is wel deel van vlan20, maar is niet de host ervan (dus ik ben geen dhcp'tje van vlan20, mijn connectbox is)
verder zit vlan20 wel in alle uplinks enzo , dat gaat allemaal prima

kan ik op deze manier IPv6 van mn provider wel blocken in vlan1-10-30-40-50 etc ? ik heb een firewall regel dat er totaal geen ipv6 verkeer mag zijn tussen vlan20 en "any" , maar krijg toch het idee dat alle ipv6 in het netwerk van de connectbox komen ipv van mn eigen router

mn switches zijn helaas layer2 dus daar kan ik weinig mee instellen..

doel ? ik wil zelf full ipv6 control offcourse ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 09-03-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]

Ja, daar noem je ook wat: dynDNS is gewoon een ip4 service met een opgerekte address space.
Je server heeft een intern adres van fe80::dead:beef:dead:beef; de mail service krijgt <prefix>::25 toegewezen, de webserver krijgt <prefix>::80 en <prefix>::443 toegewezen, de sshserver krijgt <prefix>::22, etc, etc.
Zo maak je jezelf wel makkelijker te vinden voor drive-by's, wat is er mis met gewoon je stable SLAAC adres gebruiken in je DNS records? Als je prefix verandert moet je sowieso je DNS records aanpassen, of je nou een randomized suffix hebt of ::443.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 09-03-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dreamvoid schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Zo maak je jezelf wel makkelijker te vinden voor drive-by's, wat is er mis met gewoon je stable SLAAC adres gebruiken in je DNS records? Als je prefix verandert moet je sowieso je DNS records aanpassen, of je nou een randomized suffix hebt of ::443.
Wat er mis is met het SLAAC adres is: het is niet zo stable als jij denkt. Als je vergeet privacy extensions uit te zetten is het over een maand veranderd. Verder wil je een bepaalde service wel eens migreren van de ene server naar de andere; dan is het enorm lastig om het SLAAC adres mee te migreren terwijl <suffix>::443 heel eenvoudig is over te zetten. Vergelijkbare versimpeling bij het configureren van je firewall

Die <suffix>::443 is overigens bij wijze van spreken. Als jij je veiliger voelt bij <suffix>:9959:6cdc:b41c:c882 moet je dat vooral doen. Maar drive-by is een beetje vergezocht; je registreert 't in een publieke DNS dus de hele wereld kan het uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-03-2021 23:22 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je vergeet privacy extensions uit te zetten is het over een maand veranderd.
Nee zo werkt SLAAC niet. Privacy extensions zijn een extra adres naast de stable, niet in plaats van de stable, en veranderen elke 24h. De normale stable SLAAC adressen zijn constant zolang de prefix niet verandert (en het OS geen reinstall krijgt).
Verder wil je een bepaalde service wel eens migreren van de ene server naar de andere
OK, maar in de hele proces van een migratie is een DNS record wijzigen toch een vrij triviaal dingetje?
je registreert 't in een publieke DNS dus de hele wereld kan het uitlezen.
dan moeten ze wel het exacte subdomein weten, want je kan niet zomaar "haal alle DNS records van dit domein op" doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 10-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13
Een vraagje: Weet iemand of een KPN experiabox (VDSL) prefix delegation ondersteunt? En zoja, wat is dan de prefix lengte? /56? Ik kan er maar verdraaid weinig actuele info over vinden bij KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04
Als je voorheen Telfort klant was, kun je via mijnkpn je abonnement omzetten naar Hussel. Dan krijg je na de omzetting een /48 IPv6 subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Weet iemand of er producten zijn die intern gebruik maken van de mooie functionaliteit die IPv6 Link Local bied?

Je kan met Link-Local en Multicast heel mooi en simpel een Ad-Hoc IP(v6) netwerk bouwen waarna je UDP en TCP verkeer kan uitwisselen.

Zo was ik zelf aan het nadenken (puur filosofisch) over laadpalen voor EV's die je koppelbaar maakt, maar ook mijn Unifi Access Points die allemaal nog IPv4 DHCP doen om te praten met hun controller.

Al dit soort devices kunnen eigenlijk probleemloos via IPv6 Link-Local met elkaar communiceren en dat is ook nog eens heel simpel en betrouwbaar.

Iemand zoiets al eens in het wild gezien?
valkenier schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:59:
Een vraagje: Weet iemand of een KPN experiabox (VDSL) prefix delegation ondersteunt? En zoja, wat is dan de prefix lengte? /56? Ik kan er maar verdraaid weinig actuele info over vinden bij KPN zelf.
Heb je deze box al? Zo ja, dan kan je het toch testen?

Wat ik heb gezien is dat bijna alle modems wel PD doen. Omdat het best wel essentieel is met v6 achter een router.

[ Voor 40% gewijzigd door Snow_King op 17-03-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Snow_King schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:00:

[...]

Heb je deze box al? Zo ja, dan kan je het toch testen?

Wat ik heb gezien is dat bijna alle modems wel PD doen. Omdat het best wel essentieel is met v6 achter een router.
Nee ik heb die box dus niet zelf. Vriend van me wel, en die kreeg het niet lekker werkend met een synology router. Wanneer ingesteld op DHCPv6-PD, leek er een /64 te worden verkregen en dat kon ik zo 1-2-3 niet veranderen. Vroeg me dus af of er met een handmatige setting om een kortere prefix kan worden gevraagd bij de experiabox. Maar ik kan het zelf niet testen. Als iemand het werkend heeft met een synology router, deel eens je setup.Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

valkenier schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:26:
[...]
... Wanneer ingesteld op DHCPv6-PD, leek er een /64 te worden verkregen en dat kon ik zo 1-2-3 niet veranderen. Vroeg me dus af of er met een handmatige setting om een kortere prefix kan worden gevraagd bij de experiabox...
Waarom zou je een kortere prefix willen hebben? Heb je meerdere subnets achter die synology hangen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Waarom zou je een kortere prefix willen hebben? Heb je meerdere subnets achter die synology hangen?
ja, dat was de opzet. Om enkele subnets te creeëren. Ik dacht dat je normaliter wel een /56 uit een modem kon trekken. Bij Ziggo /59 voor zover ik weet. Maar voor KPN kan ik hier nergens fatsoenlijke documentatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:33
valkenier schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:33:
[...]

ja, dat was de opzet. Om enkele subnets te creeëren. Ik dacht dat je normaliter wel een /56 uit een modem kon trekken. Bij Ziggo /59 voor zover ik weet. Maar voor KPN kan ik hier nergens fatsoenlijke documentatie over vinden.
Bij ziggo is het tegenwoordig een /60, en je kunt er maximaal eentje krijgen. Dus als je meerdere routers wil aansluiten of niet genoeg hebt aan een /60 heb je pech. Zonde van de 14 ongebruikte /60s

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het voordeel ontgaat me echt volledig. Het werkt alleen zolang je maar 1 webserver, 1 mailserver, 1 sshserver, etc hebt. En als jouw organisatie zo klein is dan hoef je de dingen niet "makkelijker" te maken door de webserver een bepaald adres toe te wijzen. In een grote organisatie heb je misschien 10 (of 100, of 1000) verschillende webservers en dan levert dit ook niets op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Het voordeel ontgaat me echt volledig. Het werkt alleen zolang je maar 1 webserver, 1 mailserver, 1 sshserver, etc hebt.
Nee hoor. Je geeft de eerste webserver <pefix>::1:80, de tweede <pefix>::2:80 en de duizendste <prefix>::1000:80.
Elke server zijn eigen adres...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
Roetzen schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Nee hoor. Je geeft de eerste webserver <pefix>::1:80, de tweede <pefix>::2:80 en de duizendste <prefix>::1000:80.
Dat kan, maar op een gegeven moment een hel.

Wij draaien als hoster ruim 6.000 Virtual Machines met een IPv6 adres. Gewoon SLAAC. MAC + Subnet = IPv6 adres.

Als we een nieuwe VM opzetten passen we de DNS aan en klaar. Bij IPv6 heb ik het helemaal los gelaten om iets logisch van het adres te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roetzen schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Ik beheer heel wat webservers maar kan daar echt geen voordeel in zien. Je strandt al als je een keertje twee applicaties op dezelfde server naar dezelfde port wilt laten luisteren want dan moet je alsnog een workaround bedenken. Bijvoorbeeld voor de tweede server ::2:80 en ::3:80 gebruiken waardoor de derde server alsnog ::4:80 moet gebruiken en server vier ::5:80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Ik beheer heel wat webservers maar kan daar echt geen voordeel in zien. Je strandt al als je een keertje twee applicaties op dezelfde server naar dezelfde port wilt laten luisteren want dan moet je alsnog een workaround bedenken. Bijvoorbeeld voor de tweede server ::2:80 en ::3:80 gebruiken waardoor de derde server alsnog ::4:80 moet gebruiken en server vier ::5:80.
Het gaat niet om de specifieke implementatie van het nummerschema. Het gaat er om dat je elke service z'n eigen ipv6-adres geeft. Dan kun je desnoods 4 miljard services op dezelfde server draaien, mocht je daar de noodzaak voor zien. Met ip4 wordt je al snel beperkt doordat je ip4 adressen op zijn; met ipv6 speelt die beperking niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Snow_King schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Of het handig is moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Ik weerlegde alleen de bewering dat het niet zou kunnen met meer dan één webserver.
Bij IPv6 heb ik het helemaal los gelaten om iets logisch van het adres te maken.
Het is maar net welke keuze je maakt.
downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Hetzelfde probleem als wanneer er ergens nog een huis tussen gezet wordt in het rijtje. Geef die server die er tussen moet <prefix>::a:1:80. Of zo iets. Ik zeg niet dat het handig is. Maar het punt is dat het kan. Je hebt met IPv6 erg veel vrijheid om te nummeren omdat je in de praktijk oneindig veel adressen tot je beschikking hebt. Vaak wordt er nog door een IPv4 bril tegenaan gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Het gaat niet om de specifieke implementatie van het nummerschema. Het gaat er om dat je elke service z'n eigen ipv6-adres geeft. Dan kun je desnoods 4 miljard services op dezelfde server draaien, mocht je daar de noodzaak voor zien. Met ip4 wordt je al snel beperkt doordat je ip4 adressen op zijn; met ipv6 speelt die beperking niet
Ik zie daar pas voordeel in als er een vorm van autoconfiguratie is die elke applicatie op een server een uniek IP geeft (en die in DNS registreert). Zodat je bijvoorbeeld in een firewall toegang kunt geven voor een applicatie zonder dat het nog uitmaakt op welke server die draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Snow_King schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Wij draaien als hoster ruim 6.000 Virtual Machines met een IPv6 adres. Gewoon SLAAC. MAC + Subnet = IPv6 adres.

Als we een nieuwe VM opzetten passen we de DNS aan en klaar. Bij IPv6 heb ik het helemaal los gelaten om iets logisch van het adres te maken.
Zijn die VM's IPv6 only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

downtime schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Ik zie daar pas voordeel in als er een vorm van autoconfiguratie is die elke applicatie op een server een uniek IP geeft (en die in DNS registreert). Zodat je bijvoorbeeld in een firewall toegang kunt geven voor een applicatie zonder dat het nog uitmaakt op welke server die draait.
Als die service (niet server) eenmaal gereigistreerd is in DNS hoef je 'm toch niet meer te wijzigen?
Het ipv6 adres verhuist met de server mee

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
Was het maar zo!

Nee, we zitten in de hosting business en het meeste is customer-facing. Alle servers zijn Dual-Stack en er zijn wel VM's die geen publiek v4 hebben maar achter NAT, zoals:

- MariaDB servers
- Redis servers
- ElasticSearch

De hypervisors er onder (250 stuks) en alle storage machines en switches en routers beheren we wel enkel via IPv6. Evenals de IPMI/iDRAC van die systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png
Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/KPN.png

Liberty iets omhoog.
KPN boven de 50%! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:45
Roetzen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:29:
Nieuwe metingen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Liberty iets omhoog.
KPN boven de 50%! :)
KPN is lekker bezig de laatste tijd!
Ben wel benieuwd wat voor die stijging gezorgd heeft.
- Veel oud Telfort klanten die toch naar KPN zijn gegaan??
- Extra types van de Experia Boxen nu ook voorzien van IPv6??

Update:
De Box12 heeft een update gehad en krijgt nu ook IPv6!
Alpha89 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 11% gewijzigd door St00mwals op 21-03-2021 15:50 . Reden: Info over de Box12 toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

De KPN is inderdaad mensen aan het overzetten - mijn ssh ging vanochtend ineens via IPV6 connecten 🥳

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 23-03-2021 09:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
BCC schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:12:
De KPN is inderdaad mensen aan het overzetten - mijn ssh ging vanochtend ineens via IPV6 connecten 🥳
Ja, precies. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit hebben ingeregeld met een eigen router achter de experiabox. Welke prefix hebben/krijgen jullie op je eigen router? Een /64 of korter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik heb niets gedaan en heb een Box12 staan. Ik kan nu niet inloggen, want ze zullen hem wel weer terug geflashed hebben naar het originele admin wachtwoord :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
@BCC Heb je ook een eigen router achter de box?

[ Voor 5% gewijzigd door valkenier op 23-03-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

valkenier schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:21:
@BCC Heb je ook een eigen router achter de box?
Nee, een Ubiquity switch. Ik kreeg de Ubiquity router niet aan de praat destijds. M'n telefoon en mijn desktop hebben een ander extern IP, dus het is zeker een range :)

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 23-03-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Nat gaat me om de prefix delegaties die een router zou kunnen krijgen. In jouw geval is de experiabox ook de router, dat is een andere setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
Ik heb vorige week mijn oude Telfort + TV abo omgezet naar Hussel Internet only, de volgende dag was de omzetting al gedaan inclusief IPv6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:09
valkenier schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:54:
Nat gaat me om de prefix delegaties die een router zou kunnen krijgen. In jouw geval is de experiabox ook de router, dat is een andere setup.
fyi: ik heb alleen een eigen router, experiabox ligt in de doos stof te vangen. Ik krijg een /56 prefix gedelegeerd, breder dan 64 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
borft schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:30:
[...]

fyi: ik heb alleen een eigen router, experiabox ligt in de doos stof te vangen. Ik krijg een /56 prefix gedelegeerd, breder dan 64 dus.
Ja, maar hier (DSL lijn) is die experia wel nodig. Bij glasvezel is het me wel duidelijk, maar wat ik tot nu toe vind is dat de experiabox slechts een /64 geeft aan een eigen router. Dat is dan een gevalletje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als die eigen router een /64 vraagt dan krijgt hij een /64, als hij een /60 vraagt zal hij toch wel een /60 krijgen van de Experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Dreamvoid schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:54:
Als die eigen router een /64 vraagt dan krijgt hij een /64, als hij een /60 vraagt zal hij toch wel een /60 krijgen van de Experiabox?
Dat dacht ik ook, maar de synology in kwestie was wat bokkig daarin, en mijn zoektocht naar enige documentatie van KPN hierover levert verassend weinig info op. Zelfs hier is er nog niemand geweest, die zegt: oh ja hoor bij mij werkt het met een PD van /60. Iedereen (ik ook) speculeert maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:54:
Een router vraagt toch geen prefix van een bepaalde maat bij prefix delegation — maar gewoon om een prefix?

Ik heb daardoor prefixes variërend van /60, /56, /50 teruggekregen via PD bij verschillende implementaties. Testen is het simpelste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

ANdrode schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:25:
[...]

Een router vraagt toch geen prefix van een bepaalde maat bij prefix delegation — maar gewoon om een prefix?

Ik heb daardoor prefixes variërend van /60, /56, /50 teruggekregen via PD bij verschillende implementaties. Testen is het simpelste.
Volgens RFC3633 kan de requesting router in het dhcp-pd verzoek de prefix lengte opgeven. De delegating router hoeft dat niet te honoreren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:13:
[...]

Volgens RFC3633 kan de requesting router in het dhcp-pd verzoek de prefix lengte opgeven. De delegating router hoeft dat niet te honoreren
Dat dacht ik ook In dit geval ging het om een synology router achter experia Als je de synology instelt op DHCP.PD krijgt hij default een /64 van de experiabox. Prefix length was greyed out op de synology. Zou liever een /56 of /59 krijgen.maar misschien kan dat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quistler
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:07
Beste IPV6-experts,

Misschien een gekke vraag, maar wat missen we nu echt anno 2021 zonder IPV6 support?

Achtergrond
Mijn connectbox is ronduit een drama qua stabiliteit (momenteel IPV6 als IPV4 support). In het verleden heb ik al vaker de modem/routers in modem-only (bridge) modus geplaatst in oud-UPC gebied in combinatie met een Edgerouter. Als ik hier weer voor kies zal dit echter resulteren in een IPV4-only verbinding bij Ziggo. Dit voelt als een stap terug in de tijd, maar als dit een meer stabiele verbinding oplevert wil ik er toch voor gaan. (Usecase: Thuiswerken | Streamen | Gamen ) er worden geen spullen gehost vanuit thuis.)

Toevoeging: Betreft ook instabiliteit via bekabelde verbindingen. Alle Wifi-meuk staat uit op de connectbox, dit gaat volledig via Unifi-spul.

[ Voor 10% gewijzigd door quistler op 14-04-2021 15:22 ]

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.8ghz | BioStar TA890FXE | GeIL Black Dragon Quad Channel 8GB @ 1333 | HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) | Be quiet! 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

quistler schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:55:
Beste IPV6-experts,

Misschien een gekke vraag, maar wat missen we nu echt anno 2021 zonder IPV6 support?
Wat je gaat missen is een optimale verbinding. Alle grote infrastructuren (Netfix, Steam, Office365, whatsapp/facebook, etc.) zijn ondertussen ipv6 en de legacy ip4 verbindingen gaan via een omweg.
Maar als eindgebruiker merk je daar niet veel van
Achtergrond
Mijn connectbox is ronduit een drama qua stabiliteit (momenteel IPV6 als IPV4 support). In het verleden heb ik al vaker de modem/routers in modem-only (bridge) modus geplaatst in oud-UPC gebied in combinatie met een Edgerouter. Als ik hier weer voor kies zal dit echter resulteren in een IPV4-only verbinding bij Ziggo. Dit voelt als een stap terug in de tijd, maar als dit een meer stabiele verbinding oplevert wil ik er toch voor gaan. (Usecase: Thuiswerken | Streamen | Gamen ) er worden geen spullen gehost vanuit thuis.)
Er zijn vele alternatieven om via een onwillig ziggo modem toch een stabiele verbinding te realiseren. Bridge mode is er één van. Het verplaatsen van het modem is een andere. Eén of meerdere AP's toevoegen kan ook een optie zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Beste IPV6-experts,

Achtergrond

Toevoeging: Betreft ook instabiliteit via bekabelde verbindingen. Alle Wifi-meuk staat uit op de connectbox, dit gaat volledig via Unifi-spul.
Niets 70% procent adressen is ipv4. En veel hosting bedrijven gebruiken intern ipv6 om kosten te besparen. Omdat ieder ip4 adress verkoopbaar is en maandelijks voor deze partijen geld oplevert. Het is dus niet zo dat er iets met een omweg of langzamer gaat omdat je ipv4 gebruikt, Ipv6 heeft op dit moment en zeker voor thuis geen enkele meerwaarde behalve dat voor iter’s leuk is en ik zal als jou was er voorlopig geen euro extra aan uitgeven en eerst kijken wat de oorzaak van onstabiele internet is. tenzij je het als een leer projectje ziet.

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 14-04-2021 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Beste IPV6-experts,

Achtergrond
Mijn connectbox is ronduit een drama qua stabiliteit (momenteel IPV6 als IPV4 support).
Voordat je de stap neemt om naar IPv4 only in bridge te gaan zou ik eerst even kijken hoe het komt dat die Connectbox zo instabiel is. Ik heb het van horen zeggen, maar de weg terug van IPv4 only naar Dual Stack schijnt nogal lastig te zijn.

Mijn ervaring is dat die Connectbox weliswaar niet geweldig is, maar voor huis- tuin- en keukengebruik best voldoet. Als ie instabiel is, is er meestal wat anders aan de hand. Rotte kabel ergens misschien? Heb je veel bit errors? Dat is een reden om verder te kijken. En ook een Connectbox heeft niet het eeuwige leven.
Problemen met WiFi los je niet op door het modem in bridge te zetten. Daarvoor is het voldoende de interne WiFi uit te zetten en van externe APs gebruik te maken. Dan behoud je IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-08 14:21
Vraag; waarom zijn (iig. een paar) grote Nederlandse namen nog niet over op IPV6 en missen ze hierdoor bezoekers die bv. op IPV6 only zitten (als dat bestaat)?

https://internet.nl/site/coolblue.nl/1211525/
https://internet.nl/site/mediamarkt.nl/1211526/
https://internet.nl/site/marktplaats.nl/1211527/

Die het wel goed doen:
https://internet.nl/site/rivm.nl/1211528/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ronald75 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:51:
Vraag; waarom zijn (iig. een paar) grote Nederlandse namen nog niet over op IPV6 en missen ze hierdoor bezoekers die bv. op IPV6 only zitten (als dat bestaat)?
Was het maar waar dat ze bezoekers missen, dan zouden ze wel meer moeite doen. Nog niemand in Nederland (en vermoedelijk ook nog bijna niemand in de wereld) is echt IPv6 only. Iedereen, ook al heeft men geen publiek IPv4 adres kan nog steeds uitgaande IPv4 verbindingen maken. En aangezien al die sites opereren op basis van client/server model waarbij de bezoeker de client is, missen ze dus geen klanten als ze achterover leunen en alleen via IPv4 bereikbaar zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59
Ik ben al een dagje aan het puzzelen om prefix delegation aan de praat te krijgen op mijn c897VAB via KPN. Werkte voorheen prima op de Fritzbox maar krijg nu niks terug:

code:
1
2
3
4
5
6
Dialer1 is in client mode
  Prefix State is SOLICIT (9)
  Retransmission timer expires in 00:02:03
  Address State is IDLE
  Prefix Rapid-Commit: enabled
  Address Rapid-Commit: disabled

Config zoals jij 'm ook hebt. Mis ik iets?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
interface Dialer1
 ip address negotiated
 no ip redirects
 no ip unreachables
 no ip proxy-arp
 ip nat outside
 ip virtual-reassembly in
 encapsulation ppp
 dialer pool 1
 dialer idle-timeout 0
 dialer-group 1
 ipv6 address autoconfig default
 ipv6 enable
 ipv6 nd ra interval 30
 ipv6 dhcp client pd ISP_PREFIX rapid-commit
 ipv6 mld query-interval 60
 ipv6 virtual-reassembly in
 ppp authentication pap callin
 ppp pap sent-username kpn password 7 07043142
 ppp ipcp dns request
 no cdp enable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-08 14:21
Roetzen schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:26:
[...]

Was het maar waar dat ze bezoekers missen, dan zouden ze wel meer moeite doen. Nog niemand in Nederland (en vermoedelijk ook nog bijna niemand in de wereld) is echt IPv6 only. Iedereen, ook al heeft men geen publiek IPv4 adres kan nog steeds uitgaande IPv4 verbindingen maken. En aangezien al die sites opereren op basis van client/server model waarbij de bezoeker de client is, missen ze dus geen klanten als ze achterover leunen en alleen via IPv4 bereikbaar zijn. :(
Dus er is altijd een "IP4 fallback" (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

ronald75 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:22:
[...]

Dus er is altijd een "IP4 fallback" (?)
Ja. Je krijgt in NL of dual stack of CGNAT

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1 ... 108 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.