Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 101 ... 130 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 12:26
Roetzen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:24:

Het was ook en beetje gechargeerd. :)
Maar het brengt wel een probleem mee voor de voorgestelde opvolger van Xs4All. Die 40.000 klanten zijn "verwend" met Full Dual Stack. Nu heeft Xs4All genoeg IPv4, maar KPN gaat die IPv4 adressen vast niet als afscheidkadotje aan de beoogde opvolger van Xs4All meegeven. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, Zullen de klanten van die nieuwe ISP genoegen nemen met DS-Lite, of IP6+464XLAT?
We gaan het horen op 11-11 wellicht:
https://xs4allmoetblijven...provider-gaat-11-11-live/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Van de huidige XS4ALL maandprijs moet toch wel een IPv4 adresje af kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:43

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:45:
Het is maar de vaag of de huidige maandprijs van Xs4All ook realistisch is voor de opvolger. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het sowieso al duurder wordt. En als daar dan nog iets extras bijkomt voor een publiek IP adres...

Bijkomend probleem lijkt me ook nog, dat als het al lukt om voldoende IPv4 bij elkaa te sprokkelen, het geen aaneengesloten blok zal zijn, maar een samenraapsel van kleine brokjes. Niet fijn... :(

Terzijde: ik ken iemand in Australië die native IPv6 heeft en die een /29 IPv4 betrekt van een derde partij via een 4in6 tunnel. Tegen betaling, dat wel..

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dreamvoid schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:45:
Dat weet ik nog niet zo. IPv4 is op. Er is wel een markt voor IPv4 adressen, maar als ik zo even rond kijk liggen ze toch niet voor het oprapen en worden er vooral kleine blokjes adressen verkocht. Nu heb ik een stiekeme hoop dat een of andere oude XS4All'er nog een /8 in z'n achterzak heeft from way back when, maar heel realistisch is dat niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Ip-adressen gaan voor 20-25 USD / stuk (per /24 subnet). Stel dat je begint met ruimte voor 2000 klanten (en ipv4-adressen), heb je dus een investering van zo'n 50K nodig. Da's op zich wel te overzien, maar 1 vps die je nat64 regelt (voor als 't écht low-budget moet) kost bijna per definitie minder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat lijkt dan wel te overzien, een euro per maand voor een IPv4 adres en je hebt die investering binnen twee jaar terug. Maar de rest van je IPv4 infra in de lucht moeten houden, dat kost ook wat natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 01-11-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Laatste keer dat ik keek, iets meer dan een jaar geleden was het nog EUR 10 voor een IPv4 adres. Dus de prijs gaat omhoog en ik verwacht dat dat nog wel even doorgaat. 2000 adressen lijkt mij een beetje weinig voor een beginnende Toko die bedoeld is voor ex-Xs4All klanten die een eigen IPv4 adres verwachten. Xs4All heeft nu minstens één /15. Ze hebben nu 40.000 klanten Stel de helft gaat mee. Maar die willen wel allemaal een eigen IPv4 adres. Dan hebben ze misschien aan een /17 genoeg. Maar ook dan heb je het al over bijna €800K. En zie maar eens een /17 aan één stuk te krijgen. Want om met honderden of zelfs duizenden kleine blokjes te werken is ook een administratieve nachtmerrie.

Enfin, we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is ook een flinke prikkel voor allerlei grote ISP’s om snel naar DS-Lite over te gaan, dan kunnen ze mooi incashen met hun blokken. Da’s een IPv6 transitie die geld oplevert ipv kost :)

Kijk je naar een provider als Orange in Frankrijk met 10 miljoen DSL/glas huishoudens in hun klantenbestand, nu nog met allemaal een eigen IPv4. Duw iedereen achter de CG-NAT, en je kan een leuke 250 miljoen euro cashen.

Ik vraag me ook af hoe lang XS4ALL klanten nog een IPv4 verwachten, dat zijn toch doorgaans de techies die allang IPv6 ready zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Dreamvoid op 02-11-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 12:26
Dreamvoid schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:16:
Dat is ook een flinke prikkel voor allerlei grote ISP’s om snel naar DS-Lite over te gaan, dan kunnen ze mooi incashen met hun blokken. Da’s een IPv6 transitie die geld oplevert ipv kost :)

Kijk je naar een provider als Orange in Frankrijk met 10 miljoen DSL/glas huishoudens in hun klantenbestand, nu nog met allemaal een eigen IPv4. Duw iedereen achter de CG-NAT, en je kan een leuke 250 miljoen euro cashen.

Ik vraag me ook af hoe lang XS4ALL klanten nog een IPv4 verwachten, dat zijn toch doorgaans de techies die allang IPv6 ready zijn.
Ja, de techies hier zijn wel IPv6 ready, maar zolang een groot deel van het web nog IPv4 only doet, is een eigen IPv4 toch wel prettig. Als ik met mijn mobiele device (IPv4) mijn eigen vpn wil bereiken, is een CGNAT achtige constructie nog niet mijn ideaal. Dit wordt een probleempje voor de nieuwe provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da’s waar, dat is nu nog het grote pijnpunt, clients op IPv4-only mobiele netwerken (of enterprise LANs) naar IPv6 servers. Andersom gaat wel makkelijk, van een IPv6 client naar een IPv4 (web) server. De migratie van de mobiele netwerken kan ook niet snel genoeg komen wat mij betreft.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 02-11-2019 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:16:
De kunst is dan de juiste timing. De prijs van IPv4 zal vast nog stijgen. Dus nog even wachten met verkopen loont. Maar ook weer niet te lang, want op de langere termijn gaat de prijs weer naar nagenoeg nul. Als echt iedereen IPv6 heeft, heb je IPv4 immers niet meer nodig...
Dreamvoid schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:21:
Da’s waar, dat is nu nog het grote pijnpunt, clients op IPv4-only mobiele netwerken (of enterprise LANs) naar IPv6 servers
Als het om een paar servers op het eigen LAN gaat is feste-ip.net een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
Roetzen schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:18:
[...]
Als het om een paar servers op het eigen LAN gaat is feste-ip.net een oplossing.
Of met het socat programma op een geschikte Debian GNU/Linux VPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:48
Roetzen schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:18:
[...]
Als echt iedereen IPv6 heeft, heb je IPv4 immers niet meer nodig...

[...]
Ik ben echt benieuwd wanneer we dit punt bereiken op het internet.

En laat staan op interne netwerken, dat zie ik voorlopig nog echt niet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

St00mwals schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:27:
[...]

Ik ben echt benieuwd wanneer we dit punt bereiken op het internet.
Als het omslagpunt eenmaal bereikt is - en ik denk dat we daar niet zo heel ver meer vanaf zitten - kan het vrij snel gaan denk ik. Niet dat IP4 dan meteen helemaal weg is, maar wel dat de prijs van een IPv4 adres in elkaar stort.
laat staan op interne netwerken, dat zie ik voorlopig nog echt niet gebeuren...
Dat is al lang aan de gang. op diverse niveaus. Google, facebook, netflix en co hebben hun serverparken intern op IPv6 only draaien. Aan de randen wordt naar behoefte van en naar IPv4 vertaald.

Ook de mobile netwerken die IPv6 doen zijn IPv6 only. IPv4 gaat via NAT64 en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Belangrijk is dat mobile omgaat naar IPv6 en een CGNAT/NAT64 voor IPv4, zo hebben mensen onderweg gewoon verbinding met hun spulletjes thuis, daarna dient dit naar de home verbindingen gezet te worden en daarna de klein zakelijke verbindingen.

Daarna zal de grotere MKB+ Enterprise kant ook wel verplicht mee moeten gaan hobbelen (ipv we zien het wel...), ook vanuit praktische overwegingen, gezien er ineens heel veel IPv4 adressen gedeeld gaan worden en beveiligingsmaatregelen niet afdoende zijn (je sluit gelijk heel veel potentiële klanten uit bij een block) en dan werken ineens bedrijfskritische processen niet meer. (Zoals Webservers / SFTP servers etc..)

Ze blijven nu allemaal "stil" staan en kijken er naar, maar zolang alles blijft werken hou je deze status quo ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vorkie schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:59:
Belangrijk is dat mobile omgaat naar IPv6 en een CGNAT/NAT64 voor IPv4, zo hebben mensen onderweg gewoon verbinding met hun spulletjes thuis...
Hoezo? Een vpn werkt ook over ipv6

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 4 november 2019 @ 00:23:
[...]

Hoezo? Een vpn werkt ook over ipv6
Als je telefoon of laptop-met-simkaart alleen IPv4 doet, zoals nu, kan je niet naar IPv6 servers toe, dus wil je op je thuisserver graag nog een van buiten bereikbaar IPv4 adres (ofwel ouderwets v4-only, ofwel dual stack). Zodra de mobiele netwerken op IPv6 zitten, valt die noodzaak weg.
St00mwals schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:27:
En laat staan op interne netwerken, dat zie ik voorlopig nog echt niet gebeuren...
Interne netwerken is niet zo’n probleem, ik denk dat de meeste consumenten op hun LAN zonder veel problemen single stack IPv6 zouden kunnen draaien. Maar met DS-Lite of 464XLAT heb je zonder veel gedoe gewoon IPv4 als bonus erbij, waarom zou je dat als ISP ooit weglaten?

[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2019 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 4 november 2019 @ 01:18:

Interne netwerken is niet zo’n probleem, ik denk dat de meeste consumenten op hun LAN zonder veel problemen single stack IPv6 zouden kunnen draaien. Maar met DS-Lite of 464XLAT heb je zonder veel gedoe gewoon IPv4 als bonus erbij, waarom zou je dat als ISP ooit weglaten?
Men zal op de lange termijn IPv4 helemaal weg willen laten omdat de meerwaarde er van naar nul gaat en de relatieve inspanning om het aan de praat te houden alleen maar groter wordt als het aantal mensen dat nog kennis van de transitiemechanismen heeft minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, dat is ook de aantrekkingskracht van 464XLAT, dan ligt de inspanning voor het aan de praat te houden van IPv4 enkel nog bij de klant op zijn LAN, de provider hoeft niks meer te doen.

Het is overigens wel raar dat Windows 10 wel een CLAT aan boord heeft, maar die niet te gebruiken is op Ethernet/WiFi, enkel op 4G verbindingen. Dat zou ideaal zijn om legacy Windows games op een IPv6-only LAN toch te laten werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:33:
Idd, dat is ook de aantrekkingskracht van 464XLAT, dan ligt de inspanning voor het aan de praat te houden van IPv4 enkel nog bij de klant op zijn LAN, de provider hoeft niks meer te doen.
Als de provider modem/routers in bruikleen verstrekt - zoals velen doen - zullen ze dat moeten onderhouden en er support op geven.

En bovendien ben je er met alleen een CLAT aan de klantzijde niet. Er moet nog ergens een gateway van het IPv6 internet naar het IPv4 internet van de IPv4 only server zitten. Iemand moet dat in de lucht houden en als het niet werkt komt de klant toch weer bij de helpdesk van zijn provider terecht.
Het is overigens wel raar dat Windows 10 wel een CLAT aan boord heeft, maar die niet te gebruiken is op Ethernet/WiFi, enkel op 4G verbindingen. Dat zou ideaal zijn om legacy Windows games op een IPv6-only LAN toch te laten werken.
Hie weet je dat het alleen op 4G te gebruiken is? Heb je een omgeving waar je dat kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:44:
En bovendien ben je er met alleen een CLAT aan de klantzijde niet. Er moet nog ergens een gateway van het IPv6 internet naar het IPv4 internet van de IPv4 only server zitten. Iemand moet dat in de lucht houden en als het niet werkt komt de klant toch weer bij de helpdesk van zijn provider terecht.
Een NAT64/DNS64 zal je sowieso moeten houden, ook al zitten het provider netwerk plus alle klanten tot aan de endpoints allemaal op single-stack IPv6.
Hie weet je dat het alleen op 4G te gebruiken is? Heb je een omgeving waar je dat kunt testen?
Zijn wat forumposts over, oa deze: http://lists.cluenet.de/p...ops/2017-July/011306.html en Wikipedia:
Windows 10 (Creators update) has a native 464XLAT implementation for desktop and mobile. It is enabled for WWAN interfaces when the Mobile Operator has enabled 464xlat on the network
Oftewel Windows 10 heeft een CLAT, om met laptops met een 4G sim (WWAN) te kunnen werken op IPv6-only mobiele netwerken. Maar die werkt alleen op die WWAN interfaces, het is zo te zien nog niemand gelukt om die CLAT aan te zetten bij ethernet of wifi op een LAN. Jammer eigenlijk, want dat zou direct al die oude Windows games enzo compatible maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:16:
[...]

Een NAT64/DNS64 zal je sowieso moeten houden, ook al zitten het provider netwerk plus alle klanten tot aan de endpoints allemaal op single-stack IPv6.
Als "iedereen" IPv6 heeft, is dat ook niet meer nodig... })

Nou ja, dat gaat nog wel even duren natuurlijk. Maar het zal er ooit wel een keer uit gaan. Ik weet niet of ik het nog meemaak. Maar het verdwijnen van inbellijnen voor internet toegang heb ik wel meegemaakt. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Roetzen op 04-11-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik snap overigens wel waarom Microsoft de CLAT nog niet aanzet voor iedereen op Win10, ik vermoed dat er heel erg weinig IPv6-only LANs in bedrijf zijn. Al zal dat langzaamaan minder zeldzaam worden als meer en meer mensen een IPv6-only iPhone als hotspot gaan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik zou me kunnen voorstellen dat het wel werkt bij aansluiten op een echt IPv6 only LAN. Maar dat het uitschakelt zodra er een LAN gedetecteerd wordt waar reeds IPv4 internet toegang aanwezig is. Hetzij IPv4 only, hetzij DS-Lite of full Dual Stack.

[ Voor 3% gewijzigd door Roetzen op 04-11-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

darkrain schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Full Dual Stack (zit in fZiggo).

Compal Connectbox.
Inmiddels is na een maand Full Dual Stack mijn verbinding vannacht omgezet naar DS-lite. Voor mij persoonlijk geen probleem, alleen de PD werkte niet direct meer. Hiervoor een reset van het modem nodig gehad...

Nu alles weer in orde en IPv6 werkt weer als een zonnetje.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

darkrain schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:45:
[...]

Inmiddels is na een maand Full Dual Stack mijn verbinding vannacht omgezet naar DS-lite. Voor mij persoonlijk geen probleem,
Opmerkelijk. "voor jou persoonlijk geen probleem" zeg je. Dus ik neem aan dat jij geen (IPv4) servers draait thuis. Zouden ze monitoren wie er servers draait en wie dat niet doet op DS-Lite zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Roetzen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:59:
[...]

Opmerkelijk. "voor jou persoonlijk geen probleem" zeg je. Dus ik neem aan dat jij geen (IPv4) servers draait thuis. Zouden ze monitoren wie er servers draait en wie dat niet doet op DS-Lite zetten?
Nee ze hebben mijn verzoek nu pas doorgevoerd zeggen ze, waarom ik dan al een maand Dual Stack had ontgaat mij. Ook gaven ze deze ochtend aan dat omzetten van IPv4 only naar IPv6 eigenlijk helemaal niet kan/mag (ik hoop dat dat een foutje was want zoiets zou betekenen dat je nooit meer IPv6 kan krijgen...).

Ik draai wel servers maar die benader is via een VPS (welke Dual Stack heeft) met een reverse proxy via een tinc VPN. Deze software zet de VPN op van binnenuit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26
darkrain schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:45:
[...]

Inmiddels is na een maand Full Dual Stack mijn verbinding vannacht omgezet naar DS-lite. Voor mij persoonlijk geen probleem, alleen de PD werkte niet direct meer. Hiervoor een reset van het modem nodig gehad...

Nu alles weer in orde en IPv6 werkt weer als een zonnetje.
Dat zie je vaker met PD. Als er iets gebeurd is de route aan de kant van de ISP weg. Of je hebt een nieuw subnet, maar de lifetime op het oude subnet was erg lang en daardoor geeft jouw router die intern nog steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:45:
Ik zou me kunnen voorstellen dat het wel werkt bij aansluiten op een echt IPv6 only LAN. Maar dat het uitschakelt zodra er een LAN gedetecteerd wordt waar reeds IPv4 internet toegang aanwezig is. Hetzij IPv4 only, hetzij DS-Lite of full Dual Stack.
Dat zou logisch zijn, maar van wat ik zag op de forums hebben wat mensen dat getest, en ook op een IPv6-only LAN zet Win10 de CLAT niet aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Bij Google Cloud heb je standaard een VPC met 10.128.0.0/9. Je kan weliswaar ook zelf je subnets indelen, maar dat doet de standaard 'point and click' user natuurlijk nooit. Het is ook geen probleem, totdat je VPC's aan elkaar wil koppelen. Om overlap in de toekomst te voorkomen dacht ik er goed aan te doen om voor intern verkeer gewoon IPv6 te gebruiken.

Wat schetst mijn verbazing, Google support helemaal geen IPv6 voor VPC's:
VPC networks only support IPv4 unicast traffic. They do not support broadcast, multicast, or IPv6 traffic within the network: VMs in the VPC network can only send to IPv4 destinations and only receive traffic from IPv4 sources. It is possible to create an IPv6 address for a global load balancer, however.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op woensdag 6 november 2019 @ 01:09:
[...]

Dat zou logisch zijn, maar van wat ik zag op de forums hebben wat mensen dat getest, en ook op een IPv6-only LAN zet Win10 de CLAT niet aan helaas.
Ook niet als er wel een PLAT aanwezig is op dat netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Inderdaad. Android doet dat wel op een IPv6-only WiFi. Maar misschien is het met wat registry settings wel te activeren, als ik dit weekend tijd heb kan ik eens gaan graven. Moet ik wel bekijken hoe ik IPv4 uit zet op mijn LAN trouwens, ik geloof niet dat mijn provider box die optie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Ik heb thuis een IPv6-only VLAN/WiFi SSD en test daar met mijn iPhone en iPad op. Al een hele tijd werkt iOS prima in IPv6-only omgevingen.

YouTube, Google, Facebook en WhatsApp werken dan gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Klopt, alle iOS apps sinds iOS9 moeten werken op een IPv6-only netwerk anders kom je de App Store niet in. Wil niet zeggen dat apps niet naar ipv4 adressen verbinden van Google/MS/etc, maar enkel dat ze dit ‘netjes’ doen via NAT64.

Helaas geldt dit nog niet voor macOS.

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 07-11-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Dreamvoid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:19:
Klopt, alle iOS apps sinds iOS9 moeten werken op een IPv6-only netwerk anders kom je de App Store niet in. Wil niet zeggen dat apps niet naar ipv4 adressen verbinden van Google/MS/etc, maar enkel dat ze dit ‘netjes’ doen via NAT64.

Helaas geldt dit nog niet voor macOS.
Klopt. Het is zonde dat vooral Microsoft hun IPv6 nog zo slecht op orde heeft.

code:
1
2
3
4
5
6
microsoft.com has address 13.77.161.179
microsoft.com has address 40.76.4.15
microsoft.com has address 40.112.72.205
microsoft.com has address 40.113.200.201
microsoft.com has address 104.215.148.63
microsoft.com mail is handled by 10 microsoft-com.mail.protection.outlook.com.

code:
1
2
3
4
5
6
www.microsoft.com is an alias for www.microsoft.com-c-3.edgekey.net.
www.microsoft.com-c-3.edgekey.net is an alias for www.microsoft.com-c-3.edgekey.net.globalredir.akadns.net.
www.microsoft.com-c-3.edgekey.net.globalredir.akadns.net is an alias for e13678.dspb.akamaiedge.net.
e13678.dspb.akamaiedge.net has address 2.21.41.70
e13678.dspb.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:f4:287::356e
e13678.dspb.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:f4:2a3::356e

Zelfde voor outlook.com. Daar ontbreken de AAAA-records ook voor de APEX.

Leuke is wel dat mijn vrouw nog wel eens de iPad pakt en dan per ongeluk op het IPv6-only SSID verbonden is. Ze heeft het vaak niet eens door. Want alles wat ze doet is gewoon via v6 bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:14:
[...]

code:
1
microsoft.com has address 13.77.161.179
Huh, dat is Xerox.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:14:
Klopt. Het is zonde dat vooral Microsoft hun IPv6 nog zo slecht op orde heeft.
Het probleem is niet zozeer de upstream webservers, daar kom je ook vanaf IPv6 toch wel bij ook al doen ze alleen IPv4. Het is vooral de endpoints, die moeten zsm naar IPv6, zodat we eindelijk van (CG-)NAT af komen en iedereen elkaar weer kan bereiken, zonder tunnels, VPN's en hacks als UDP hole punching.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 07-11-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Dreamvoid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:53:
[...]

Het probleem is niet zozeer de upstream webservers, daar kom je ook vanaf IPv6 toch wel bij ook al doen ze alleen IPv4. Het is vooral de endpoints, die moeten zsm naar IPv6, zodat we eindelijk van (CG-)NAT af komen en iedereen elkaar weer kan bereiken.
Heh? Ik snap je even niet. Aan de buitenkant spreken ze op heel veel kanten geen IPv6 of hebben ze in ieder geval geen AAAA-records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat hoeft ook niet. Als IPv6-only client kan je altijd bij een IPv4-only server komen, daar zorgt de NAT64/DNS64 van je provider voor, die mapt de A naar een AAAA, gaat helemaal transparant voor de clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Dreamvoid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:56:
Dat hoeft ook niet. Als IPv6-only client kan je altijd bij een IPv4-only server komen, daar zorgt de NAT64/DNS64 van je provider voor, die mapt de A naar een AAAA, gaat helemaal transparant voor de clients.
Aha, zo! Nee, dan snap ik je.

Maar native IPv6 is gewoon wat je wil zien vanuit Microsoft. Niet halfbakken NAT64 dingen toepassen.

Want bijv DNSSEC gaat kapot met NAT64. Werkt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Natuurlijk, idealiter zijn alle resources op het web bereikbaar over A en AAAA, maar dat komt allemaal wel. Dat staat verder de uitrol van IPv6 bij end users niet in de weg, het hele DNS64/NAT64 circus gebeurt ver weg en onzichtbaar voor de gebruiker op de rand van het providernetwerk bij de grote dataknooppunten.

Microsoft.com heeft inderdaad op sommige subdomeinen geen AAAA record, maar het overgrote deel van de website werkt gewoon op IPv6. MS, Apple en Google doen het op misschien op de kleine details slordig, maar echt slecht doen de grote Nederlandse sites, even een greep uit de ranglijst:

Nu.nl: geen AAAA
Bol.com: geen AAAA
Marktplaats.nl: geen AAAA
Anwb.nl: geen AAAA
Kpn.com: geen AAAA
Ziggo.nl: geen AAAA
Funda.nl: geen AAAA
Mediamarkt.nl: geen AAAA
Wehkamp.nl: geen AAAA

Oftewel, al die KPN Mobile abonnees die de komende maanden migreren naar IPv6-only, die gaan allemaal via DNS64/NAT64 naar die sites toe.

maar:
Rtlnieuws.nl: jawel *O*
Nos.nl: hoera *O*
Leuke is wel dat mijn vrouw nog wel eens de iPad pakt en dan per ongeluk op het IPv6-only SSID verbonden is. Ze heeft het vaak niet eens door. Want alles wat ze doet is gewoon via v6 bereikbaar.
Dat moet ook, bij iOS en Android: op Android worden de laatste achterblijvende IPv4-applicaties opgevangen door de CLAT, op iOS wordt geeist dat alle applicaties die naar een IPv4 server willen verbinden, dat doen via NAT64 als er geen IPv4 aanwezig is. Helaas is het op Windows/Linux/macOS nog niet gelukt om dit af te dwingen bij applicatie developers.
Want bijv DNSSEC gaat kapot met NAT64. Werkt gewoon niet.
Klopt, al heeft DNSSEC een nog moeizamere uitrol dan IPv6, weinig sites gebruiken het (ik zag laatst iets van 1-2% van de websites), en als men het al uitrolt, dan is dat vaak in combinatie met IPv6, waardoor je dus geen NAT64 meer nodig hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 07-11-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dreamvoid schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:12:
Klopt, al heeft DNSSEC een nog moeizamere uitrol dan IPv6, weinig sites gebruiken het (ik zag laatst iets van 1-2% van de websites), en als men het al uitrolt, dan is dat vaak in combinatie met IPv6, waardoor je dus geen NAT64 meer nodig hebt.
Dat is nogal regiogebonden, in Nederland is het meer dan 50% (het wordt flink opgedreven door een paar grote hosters die het voor al hun klanten aan hebben gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:06:
[...]
Dat is nogal regiogebonden, in Nederland is het meer dan 50% (het wordt flink opgedreven door een paar grote hosters die het voor al hun klanten aan hebben gezet).
Daar zit een redelijke korting vanuit SIDN op toch?

Bestaat er ook een korting bij SIDN voor IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is ook een beetje een kip en ei probleem - er zijn in NL nog helemaal geen IPv6-only eindgebruikers die NAT64 doen: de DSL/glas/kabel boeren rollen allemaal dual stack uit (full of lite), KPN is nu de eerste die met IPv6-only op hun mobiele netwerk begint. Dus niemand merkt nog iets.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 07-11-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdavids
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 17:14
Bestaat er ook een korting bij SIDN voor IPv6?
Ja.

En ook voor DKIM, DMARC, SPF en STARTTLS + DANE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdavids
In Nederland is het meer dan 50%
Klopt. Bekijk het zelf op https://stats.sidnlabs.nl/ :

Domeinnamen met een AAAA record:

https://stats.sidnlabs.nl...20bereikbaar%20via%20ipv6

Domeinnamen die gesigneerd zijn met DNSSEC:

https://stats.sidnlabs.nl...gesigneerde%20domeinnamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het interessante is dan de overlap - ongeveer de helft heeft IPv6, ongeveer de helft heeft DNSSEC, maar hoeveel hebben geen IPv6 maar wel DNSSEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdavids
maar:
Rtlnieuws.nl: jawel *O*
Nos.nl: hoera *O*
Deze lijst is behoorlijk wat langer gelukkig (al moeten er inderdaad ook nog heel wat partijen aan de bak, nos.nl bijvoorbeeld lijkt op IPv6 te zitten, maar de onderliggende video's worden nog geserveerd vanaf IPv4...)

Kijk bijvoorbeeld eens op https://ip6.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mdavids schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:05:
Deze lijst is behoorlijk wat langer gelukkig (al moeten er inderdaad ook nog heel wat partijen aan de bak, nos.nl bijvoorbeeld lijkt op IPv6 te zitten, maar de onderliggende video's worden nog geserveerd vanaf IPv4...)

Kijk bijvoorbeeld eens op https://ip6.nl/
Yep, maar ik ben voor die reactie gewoon een ranglijstje afgegaan van grootste Nederlandse websites (dus niet de Google.nl's en Microsoft.nl, maar de 'echt' Nederlandse), en dat valt toch zwaar tegen. Tweakers.net is in elk geval netjes ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dreamvoid schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:03:
Het interessante is dan de overlap - ongeveer de helft heeft IPv6, ongeveer de helft heeft DNSSEC, maar hoeveel hebben geen IPv6 maar wel DNSSEC?
Ik heb geen cijfers maar van wat ik er van gezien heb is die overlap erg groot. Een aantal grote jongens spaart een flink bedrag uit door dit soort features aan te zetten voor al hun hosted klanten. Omdat ze enorm veel klanten hebben waarvan de meeste niks bijzonders doen en alles door de hoster laten regelen kunnen ze met een relatief kleine investering veel bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[b]CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:46:Een aantal grote jongens spaart een flink bedrag uit door dit soort features aan te zetten voor al hun hosted klanten. Omdat ze enorm veel klanten hebben waarvan de meeste niks bijzonders doen en alles door de hoster laten regelen kunnen ze met een relatief kleine investering veel bereiken.
Ja dat verklaart een hoop - al die kleintjes zijn leuk maar als je de grote populaire Nederlandse sites bekijkt (die echt zoden aan de dijk zetten qua traffic) valt het nog behoorlijk tegen.

Anyway, zodra die sites merken dat ze ineens een bak traffic vanaf de NAT64 servers van KPN/etc krijgen en daardoor hun bezoekers stats rare dingen doen, dan gaat het kwartje ook wel vallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ziggo heeft vanmorgen een firmware update naar mijn Arris Connectbox gestuurd. Versie 9.1.1902.203.
Na een power down reset deed IPv6 het ook weer. Wel een nieuwe IPv6 prefix.

Maar inkomend IPv6 deed het niet meer. Ze hebben kennelijk iets aan de IPv6 firewall veranderd. Eerst kon ik bij "IP en Poort filtering" aangeven welke IPv6 poorten doorgelaten moeten worden. Maar dat lijkt niet meer te werken. Als ik de IPv6 Firewall helemaal uitschakel is er wel inkomend IPv6. :(

Iemand dit ook? Is er een remedie?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/KPN.png

Weinig spannends te melden...

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een grafiekje met de IPv6 adoptie in Nederland waarin opvalt dat IPv6 de afgelopen twee maanden veel sneller groeit dan de maanden daarvoor. Op 23 september 15.6% en 16 november 22.3%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uADLPl3UJcoxRd2Jtu38pAIG/full.png

Bron: https://www.akamai.com/us...sualization.jsp#countries

• ANdrode
  • Niet online
easyriider schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:57:
Een grafiekje met de IPv6 adoptie in Nederland waarin opvalt dat IPv6 de afgelopen twee maanden veel sneller groeit dan de maanden daarvoor. Op 23 september 15.6% en 16 november 22.3%.

[Afbeelding]

Bron: https://www.akamai.com/us...sualization.jsp#countries
Mogeljk komt men in beweging omdat IPv4 echt bijna op is? Als de marketingafdeling er iets over wil zeggen gaan ISP's misschien wel in beweging komen :+

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ANdrode schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:00:
[...]

Mogeljk komt men in beweging omdat IPv4 echt bijna op is? Als de marketingafdeling er iets over wil zeggen gaan ISP's misschien wel in beweging komen :+
Opmerkelijk is het zeker. Maar wie komt er dan in beweging? Is er een nieuwe ISP bij gekomen die door de IPv4 schaarste gedwongen DS-Lite uitrolt? Is Ziggo hard bezig en zien we dat niet terug in de cijfers van Liberty Global?

Overigens doen we het met een 31e plaats op de wereldlijst nog steeds vrij belabberd. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Roetzen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:08:
Is Ziggo hard bezig en zien we dat niet terug in de cijfers van Liberty Global?
Mijn verkeer gaat via AS33915 en die staat niet bij de ASN's van Liberty Global op World IPv6 Launch.

APNIC geeft voor AS33915 op dit moment 40.92% IPv6 capable, en die laat ook een heel sterke groei zien de afgelopen maanden. :)
https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS33915

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36p08eez2FGXTINEb6wU4hDH/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door easyriider op 21-11-2019 19:56 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Roetzen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:08:
[...]

Opmerkelijk is het zeker. Maar wie komt er dan in beweging? Is er een nieuwe ISP bij gekomen die door de IPv4 schaarste gedwongen DS-Lite uitrolt? Is Ziggo hard bezig en zien we dat niet terug in de cijfers van Liberty Global?
Geen enkele ISP komt in beweging vanwege een tekort aan IP-adressen. Ze zijn nog steeds vele malen goedkoper dan de andere fixed costs die je hebt om een klant te winnen.

Bovendien is "schaarste" geen onderwerp. Op zou dat wel kunnen worden als dat het volgend jaar (?) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ANdrode schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:21:
[...]

Geen enkele ISP komt in beweging vanwege een tekort aan IP-adressen. Ze zijn nog steeds vele malen goedkoper dan de andere fixed costs die je hebt om een klant te winnen.

Bovendien is "schaarste" geen onderwerp. Op zou dat wel kunnen worden als dat het volgend jaar (?) wordt.
De ISP’s zijn niet gek, als je $25 per IPv4 kan vangen dan verpats je die blokken (of reserveert ze voor enterprise klanten) en hang je je consumenten zo rap mogelijk achter CG-NAT. En omdat NAT44 servers ook niet goedkoop zijn, rol je dan ook direct maar IPv6 uit als je toch bezig bent, hoe meer verkeer over IPv6 hoe minder NAT je hoeft te doen. Als die Experiaboxen/Horizonboxen nu al CLAT konden doen, dan zouden ze zelfs het liefste naar IPv6-only gaan, zoals de mobiele telco’s.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2019 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ANdrode schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:21:
[...]

Net even gecontroleerd voor mijn mobiele provider BEN.
Ik krijg gewoon een 10.x.x.x adres en al het verkeer gaat over IPv4. Ik denk dat dat nog heel lang zo zal blijven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 00:39:
[...]

De ISP’s zijn niet gek, als je $25 per IPv4 kan vangen dan verpats je die blokken [...]. En omdat NAT44 servers ook niet goedkoop zijn, rol je dan ook direct maar IPv6 uit als je toch bezig bent
En hoe meer consumenten op IPv6 overstappen, des te minder die IPv4-blokken waard worden. Er zal vast een analist daar werken die kijkt of je dan beter kan investeren in NAT, of in IPv6. Mijn gevoel zegt dat met de macht van de grote getallen de NAT-oplossingen veel goedkoper zijn dan het implementeren van IPv6 (en het daarmee samenhangende verlies in waarde van die IPv4 blokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom? 100% van je verkeer permanent over NAT44 laten lopen is logischerwijs duurder dan ~20% (en krimpend) over NAT64.

Al die mobiele providers gaan overal in Europa nu een voor een over naar IPv6-only, en geven als reden aan dat ze zo eindelijk van dat dure en vertragende NAT44 af zijn. Dat wordt niet gedaan vanwege IPv4 tekort (alle mobiele gebruikers zitten toch al achter CG-NAT) of omdat klanten er zo massaal om vragen (dat doen ze niet) maar voor kostenbesparing.

Dat het zolang geduurd heeft komt voornamelijk doordat eerst de populatie oude Android (pre-4.3) en iOS (pre-iOS12) telefoons grotendeels weg moet vallen die problematisch zijn op IPv6-only.

Het verpatsen van IPv4 blokken (dat is voornamelijk een voordeel voor de vaste lijn providers, die nu nog publieke IPv4 adressen uitdelen) kan je ook beter nu doen dan over vijf jaar, dat zet ook haast erachter.

[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Één van de redenen waarom NAT44 duur en gecompliceerd is, is dat providers wettelijk verplicht zijn bij te houden wie er op welk moment van welk IP adres gebruik maakt, zodat bij illegale activiteiten de boef achterhaald kan worden via het IP adres. En dat moet ook nog een half jaar bewaard worden. Dat kost heel veel opslagruimte.

Ik denk dat de prijs van een IPv4 adres nog wel een paar jaartjes zal blijven stijgen. De nieuwe ISP Freedom Internet is IP4 aan het inkopen voor de klanten die zich al aangemeld hebben. De doelgroep van Freedom Internet zijn de klanten die weggaan bij KPN als KPN Xs4All assimileert. En die zijn "verwend" met Dual Stack met een vast publiek IPv4 adres. Dus krijgen ze dat ook weer bij Freedom Internet. Of dat een verstandige zet is in plaats van ze van IPv4 af te weken, daar laat ik me maar niet over uit. Maar voorlopig is er nog vraag naar IIPv4 adressen en dus zal de prijs nog omhoog gaan. Voor hoelang nog? Wie dat weet kan rijk worden. Uiteindelijk zal de prijs naar nagenoeg nul gaan. Dus wie er te lang op blijft zitten gaat verlies lijden...

Er is vooralsnog vraag naar Dual Stack verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Inderdaad, bij IPv6 geef je elke klant zijn IPv6 prefix, en klaar ben je met loggen. Met IPv4 achter CG-NAT moet je duizenden sessies per gebruiker loggen: welke klant hing er op 14 Augustus 2019 12:34 aan NAT server 12.34.56.78 met poort 12345?

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:00:
[...]

En hoe meer consumenten op IPv6 overstappen, des te minder die IPv4-blokken waard worden. Er zal vast een analist daar werken die kijkt of je dan beter kan investeren in NAT, of in IPv6. Mijn gevoel zegt dat met de macht van de grote getallen de NAT-oplossingen veel goedkoper zijn dan het implementeren van IPv6 (en het daarmee samenhangende verlies in waarde van die IPv4 blokken).
NAT is op de middellange termijn veel duurder dan IPv6.

Bij NAT zul je steeds moeten blijven investeren omdat verkeer alleen maar toeneemt. Bij IPv6 gaat de verhouding IPv6 verkeer alleen maar omhoog terwijl IPv4 alleen maar omlaag gaat.

Daarom is DS-Lite zo’n mooie oplossing. Je moet één keer investeren maar door het toenemende aandeel van IPv6 verkeer wordt die apparatuur vanzelf steeds minder gebruikt. Tot je het een keer kunt uitzetten.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
DS Lite is op zich handig dat de klant alvast went aan het achter CG-NAT zitten, vervolgens rol je geleidelijk firmware uit naar je providerbox die 464XLAT doet, en zodra dat voltooid is, kan de laatste NAT44 server uit, zonder dat de klant iets heeft gemerkt, die heeft gewoon nog steeds IPv4 op zijn LAN.

Op het moment dat het allerlaatste client device met IPv4 literals verdwenen is, dan kan de CLAT uit op de thuisrouter, op het moment dat de laatste IPv4 server verdwijnt van het internet, dan kan de laatste DNS64/NAT64 server uit. Dat maak ik niet meer mee waarschijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:04:
[...]

NAT is op de middellange termijn veel duurder dan IPv6.

Bij NAT zul je steeds moeten blijven investeren omdat verkeer alleen maar toeneemt. Bij IPv6 gaat de verhouding IPv6 verkeer alleen maar omhoog terwijl IPv4 alleen maar omlaag gaat.
Daar staat tegenover dat het geheugen en opslag etc wat nodig is voor een NAT-implementatie weer steeds goedkoper wordt. Zolang die prijzen sneller dalen dan traffic levels stijgen gaat het 'goed'. Ik weet niet of dat in verhouding is, maar kan me wel nog steeds voorstellen dat er bij de ISP iemand een sommetje gemaakt heeft en de conclusie is dat IPv6 meer kost dan NAT. Daarnaast kijkt men vaak niet zozeer naar de lange termijn, maar heb ik het idee dat menig ISP vooral bezig met de korte termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daarom juist is het verpatsen van je IPv4 blokken zo verleidelijk, dat levert direct cash op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Iemand ervaring met Solcon en IPv6? Een kennis van mij is onlangs overgestapt van Telfort naar Solcon. Solcon levert IPv6. (Dual Stack). Mijn kennis krijgt wel een IPv6 prefix en zijn Fritzbox deelt IPv6 adressen uit in het LAN. Maar hij slaagt er niet in daadwerkelijk IPv6 verbindingen op te bouwen. Hij haalt maar 3/20 op ipv6-test.com. Na van alles geprobeerd te hebben neigen we naar de conclusie dat er iets niet in orde is bij Solcon. Solcon reageert niet op vragen. Heeft iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:28:
Na van alles geprobeerd te hebben neigen we naar de conclusie dat er iets niet in orde is bij Solcon.
De IPv6 grafiek van stats.labs.apnic.net voor Solcon NL laat wel heel sterk wisselende waarden zien met veel toppen en dalen. De grafieken van Ziggo en KPN hebben een veel rustiger verloop, dus is er duidelijk wat mis bij Solcon.

https://stats.labs.apnic....&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1&p=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat is eigenlijk de AS van KPN Mobile? Interessant om te bekijken hoe snel de IPv6 uitrol nou werkelijk gaat op hun mobiele net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
easyriider schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:10:
[...]

De IPv6 grafiek van stats.labs.apnic.net voor Solcon NL laat wel heel sterk wisselende waarden zien met veel toppen en dalen. De grafieken van Ziggo en KPN hebben een veel rustiger verloop, dus is er duidelijk wat mis bij Solcon.

https://stats.labs.apnic....&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1&p=0
Kan het zijn dat Solcon gewoon te weinig traffic doet richting de probes van Apnic om dit goed te meten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
https://www.ripe.net/publ...run-out-of-ipv4-addresses
The RIPE NCC has run out of IPv4 Addresses
Today, at 15:35 (UTC+1) on 25 November 2019, we made our final /22 IPv4 allocation from the last remaining addresses in our available pool. We have now run out of IPv4 addresses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar weken geleden was er van SIDN een IPv6 training, helaas kon ikzelf niet maar mijn collega's wel en het is ze goed bevallen. @Snow_King

Vandaag zelf een vps'je gemaakt voor een nieuw projectje en gelukkig met wat kleine moeite was IPv6 er ook snel op beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:21:
Een paar weken geleden was er van SIDN een IPv6 training, helaas kon ikzelf niet maar mijn collega's wel en het is ze goed bevallen. @Snow_King

Vandaag zelf een vps'je gemaakt voor een nieuw projectje en gelukkig met wat kleine moeite was IPv6 er ook snel op beschikbaar.
Leuk om te horen!

Het is van belang dat we kennis over IPv6 zo veel mogelijk blijven verspreiden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The RIPE NCC Community Projects Fund Selection Committee has reviewed the applications and is happy to announce that the following seven projects have been selected as the 2019 recipients of the RIPE NCC Community Projects Fund.

<snip>
- Improving the Tor network’s IPv6 support, The Tor Project

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 08:59
2 weken geleden is er eindelijk een nieuwe firmware uitgebracht voor KPN's Experia Box V10A (https://forum.kpn.com/int...-v5-00-31-build420-485099), waarmee IPv6 aangezet kan worden. Er is verder niks te configureren (het is of aan, of uit), maar het in ieder geval iets. Genoeg om even mee te spelen in ieder geval. Verscheidene IPv6 test sites geven in ieder geval positieve resultaten. Tijd om in het diepe te duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

kw4h schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:24:
2 weken geleden is er eindelijk een nieuwe firmware uitgebracht voor KPN's Experia Box V10A (https://forum.kpn.com/int...-v5-00-31-build420-485099), waarmee IPv6 aangezet kan worden.
"aangezet kan worden"?. Dus het gaat niet vanzelf, de gebruiker moet het zelf aanzetten? Hmmm...
Er is verder niks te configureren (het is of aan, of uit), maar het in ieder geval iets. Genoeg om even mee te spelen in ieder geval. Verscheidene IPv6 test sites geven in ieder geval positieve resultaten. Tijd om in het diepe te duiken ;)
Ik ben benieuwd of we het gaan zien in de statistieken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij is het juist dat het voor deze update altijd aan stond en dat je nu met de update de mogelijkheid krijgt op IPv6 helemaal uit te zetten...

Dit omdat de IPv6 implementatie op de Experiabox problemen geeft op sommige mobiele apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:54:
[...]

"aangezet kan worden"?. Dus het gaat niet vanzelf, de gebruiker moet het zelf aanzetten? Hmmm...
Dat vind ik niet zo vreemd hoor. Je hebt het over een vrij groot aantal apparaten dat ver weg bij mensen thuis staat. Als je er dan na een firmware update iets mis gaat heb je als ISP een fors probleem.

Dan is het verstandiger het eerst opt-in te maken en enthousiastelingen de eerste praktijkervaring te laten genereren. Als dat goed werkt kun je besluiten om het standaard aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
ik222 schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:05:
Volgens mij is het juist dat het voor deze update altijd aan stond en dat je nu met de update de mogelijkheid krijgt op IPv6 helemaal uit te zetten...
Er waren inderdaad problemen met mobiele apparaten, maar er was gekozen om het uit te zetten en de admin pagina te verwijderen. Zie: https://forum.kpn.com/int...teuning-458107#post662277

Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat na de update die de admin pagina verwijderde IPv6 aan bleef staan, en voor sommige gebruikers dus nog steeds problemen gaf. Deze mensen werd aangeraden een reset van de router te doen, waardoor IPv6 alsnog werd uitgeschakeld.
Maurits van Baerle schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:08:
Dan is het verstandiger het eerst opt-in te maken en enthousiastelingen de eerste praktijkervaring te laten genereren. Als dat goed werkt kun je besluiten om het standaard aan te zetten.
Er wordt wellicht meegekeken :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Maurits van Baerle schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:08:
[...]

Klinkt heel verstandig, maar het is niet zo dat IPv6 gisteren pas uitgevonden is. KPN dochter Xs4All heeft dat proces 10 jaar geleden al doorlopen. Gaat KPN nu het wiel weer opnieuw uitvinden? Die kinderziektes hadden er tien jaar geleden al uit moeten zijn. :(

Zou jij een auto kopen waarbij de fabrikant de ABS standaard uit zet met die argumentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Begrijp ik dat die KPN box geen SLAAC doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
Roetzen schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:22:
[...]

Klinkt heel verstandig, maar het is niet zo dat IPv6 gisteren pas uitgevonden is. KPN dochter Xs4All heeft dat proces 10 jaar geleden al doorlopen. Gaat KPN nu het wiel weer opnieuw uitvinden? Die kinderziektes hadden er tien jaar geleden al uit moeten zijn. :(

Zou jij een auto kopen waarbij de fabrikant de ABS standaard uit zet met die argumentatie?
Ik snap het ook niet. Er is echt genoeg IPv6 kennis te vinden die je haarfijn kunnen uitleggen wat wel en niet werkt.

Huur die mensen een paar dagen in voor een workshop en je hebt 99% van de zaken afgetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:22:
[...]

Snow_King schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:38:
[...]

Ik snap het ook niet. Er is echt genoeg IPv6 kennis te vinden die je haarfijn kunnen uitleggen wat wel en niet werkt.

Huur die mensen een paar dagen in voor een workshop en je hebt 99% van de zaken afgetikt.
Het lijkt me dat dit niets met IPv6 zelf, en dus de leeftijd van het protocol, te maken heeft. Dit gaat over firmware.

Er worden nog genoeg fouten in software gemaakt met IPv4 ondersteuning terwijl dat nog veel ouder is. Waar software wordt geschreven worden nou eenmaal fouten gemaakt. De IPv6 code voor de ExperiaBox v10 zal betrekkelijk nieuw zijn, dan is het niet vreemd als daar in het begin nog bugs in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:32:

Waar software wordt geschreven worden nou eenmaal fouten gemaakt. De IPv6 code voor de ExperiaBox v10 zal betrekkelijk nieuw zijn, dan is het niet vreemd als daar in het begin nog bugs in zitten.
Zeker, bugvrije software is een utopie. In het begin zullen er nog bugs in zitten. Maar mijn kritiek betreft nu juist dat "begin". Als KPN niet zo lang getreuzeld had met de invoering van IPv6 en vijf jaar geleden was begonnen in plaats van verleden maand, dan was die IPv6 firmware ook niet zo "betrekkelijk nieuw" meer en hadden we dat "begin" al lang achter de rug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In Frankrijk is recentelijk bij de 5G frequentie veiling als voorwaarde toegevoegd dat alle (biedende) telco's per december 2020 op IPv6 moeten zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 17-12-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@Dreamvoid
Dan moet er wel een sanctie op het niet halen van de deadline staan, anders gaat men toch weer smoesjes verzinnen om het te vertragen... Of start het bieden pas na december 2020?

[ Voor 12% gewijzigd door Roetzen op 17-12-2019 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Drie van de vier mobiele telco's in Frankrijk doen al IPv6, dus zo lastig is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 22:42
Weet iemand wanneer KPN IPv6 aan gaat zetten op iDevices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nieuwe metingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png

Afbeeldingslocatie: https://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/KPN.png

Wederom weinig spannends te melden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Zolang AS33915 (fZiggo) daar niet deel van uit maakt, maar wel een groot deel van Liberty Global buiten Nederland, is die grafiek voor de uitrol van IPv6 in Nederland niet echt representatief.

Hieronder wat gegevens van stats.labs.apnic.net/ipv6/NL
ASN     AS Name IPv6 Capable	IPv6 Preferred	Samples

AS1136	KPN     26.88%	        26.78%      	8,424
AS33915	TNF-AS	46.84%	        46.37%	        5,450
AS6830	LGI-UPC	32.65%      	32.41%      	3,669

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat is de ASN van KPN Mobile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

easyriider schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:38:
Zolang AS33915 (fZiggo) daar niet deel van uit maakt, maar wel een groot deel van Liberty Global buiten Nederland, is die grafiek voor de uitrol van IPv6 in Nederland niet echt representatief.
Inderdaad. Maar helaas publiceren ze geen grafiek van Ziggo AS33915...
Hieronder wat gegevens van stats.labs.apnic.net/ipv6/NL
ASN     AS Name IPv6 Capable	IPv6 Preferred	Samples

AS1136	KPN     26.88%	        26.78%      	8,424
AS33915	TNF-AS	46.84%	        46.37%	        5,450
AS6830	LGI-UPC	32.65%      	32.41%      	3,669
Dat ziet er wat Ziggo betreft best goed uit. Bijna 50%, dat is meer dan ik gedacht had. :)B

• kw4h
Dreamvoid schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:18:
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, maar DHCPv6 is wel actief. In de IPv6 interface geeft de router aan dat het een DUID heeft die start met '00:03'.

Er is verder niets aan te passen. Dat betekent ook dat al mijn apparaten voor IPv6 KPN als DNS server krijgen toegewezen. Voor IPv6 kan ik dus mijn pi-hole nog niet gebruiken.

• Snow_King
Dreamvoid schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:18:
Maar er moet wel een Router Advertisement worden uitgestuurd. Lijkt mij dat daar de prefix ook gewoon in zit.

Met enkel DHCPv6 ga je er niet komen met IPv6.

De RA heb je sowieso nodig.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik had begrepen dat die KPN boxes een prefix krijgen via DHCPv6-PD richting KPN, maar dat vervolgens op het LAN alle endpoints hun adres via SLAAC krijgen (en uiteraard hun DNS via DHCPv6) - maar klopt dat niet en krijgen de clients hun adres via DHCPv6?
Voor IPv6 kan ik dus mijn pi-hole nog niet gebruiken.
Ook voor IPv4 is DNS-based filtering steeds minder zinnig door DoH en IPv4 literals, je zal uiteindelijk toch vroeg of laat op IP adressen/prefixes moeten filteren.

[ Voor 43% gewijzigd door Dreamvoid op 19-12-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 18:06
Hoewel ik geen expert ben op dit gebied, denk ik dat ik wel kan bijdragen aan deze discussie.
Ik heb al enige tijd ipv6 aangezet op een Draytek 2925 bij een sportvereniging, waar ik het netwerk van beheer. Deze router heeft 2 WAN verbindingen, 1 van KPN (via de V10) en 1 van XS4all (FB 7581). Na enige vergeefse pogingen (er zijn tig keuzes) bleek bij 'connection type' DHCPv6 Client de juiste keuze, ik kreeg meteen 4 verschillende /64 subnetten van de v10 op de 4 LANs.
Voor de volledigheid: het global /48 adres voor de V10 heeft subnetindex 0, de router (als client) 1 en de LANs 101, 102, 103 en 104. Alles dus via RA en PD.
Dat heb ik ook geprobeerd met WAN2 maar daar kreeg ik van de FB hetzelfde probleem als hierboven geschets, wel ipv6 adressen op de clients maar er was geen verbinding mogelijk. Geen PD. Later kwam ik er achter dat dat specifiek moet worden enabled in de FB. Maar dat kon ik niet vanuit mijn VPN verbinding kiezen, daarvoor moet je fysieke toegang hebben tot de FritzBox. Omdat het perfect werkte op de hoofdverbinding heb ik het maar zo gelaten. De FB is backup en kan worden gebruikt voor loadbalancing wanneer het aantal clients boven de 100 komt.

Nou kwam ik dit probleem weer tegen toen ik dit probeerde met een V10A op mijn eigen router, een 2926. Die V10A had net een update gekregen en ik kon ipv6 aanzetten in de web interface.
Met precies de zelfde instelling (als bij de 2925 met de V10) gebeurde er niets aan de LAN kant, geen PD. Alle devices rechtstreeks op de V10A werken perfect met ipv6 en ipv4. De router krijgt ook zijn ipv6 GUA en ik kan vanuit de router pingen en tracerouten naar global ipv6 adressen. Maar dus geen connectie naar de clients op de 2926.
Wellicht is dat nog "under construction" bij de V10A.

De videopionier (ik begeef mij soms op voor mij onbekend terrein, maar ik ben niet voor niks een pionier.)

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zit er geen firewall op die inkomende verbindingen dropt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 18:06
Dreamvoid, bedankt voor je reactie.
Ik denk dat je de firewall op de Draytek bedoelt? Ik heb dat zojuist even gecheckt. Die staat op de default waarde. Ik sta geen inkomende verbindingen toe op zowel de 2925 als 2926. De instelling "Block routing connections initiated from WAN" in de Draytek heeft geen invloed op de Router Advertisements van de bovenliggende router, maar staat standaard wel aan gevinkt. De KPN modems hebben ook de standaard instellingen.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Pagina: 1 ... 101 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.