Asterion schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:21:
Bij onderhoudsbeurten heb je een 'klein' en 'groot' onderhoud.
Bij een klein vervangen ze de olie en oliefilter, luchtfilter.
Bij een groot onderhoud komt daar nog eens brandstoffilter, interieurfilter, (bougies?) bij.
Bij moderne auto's zal daar wellicht nog wat bijkomen, vermoed ik?
Scheelt wel dubbele van de kosten.
Als ik mij goed herinner was dat bij een Audi A4 voor een 1.9TDI van bouwjaar 2006 net geen €400 voor een klein onderhoud en liep gemakkelijk op naar €600 voor een groot onderhoud.
Dit zijn dealerprijzen. Daar betaalde ik €20 per liter olie!
Bij een lokale garage mocht ik die kosten delen door 2.
Scheelt een hoop in de portefeuille. :-)
Dat klopt inderdaad, ben benieuwd hoe de verhouding is tussen de "wel" of "niet" dealer onderhouden bij verkoop.
Waarschijnlijk nihil?
Dus dan is dat wss de logische keuze, alleen lastig met lokale garages om een vertrouwde te vinden.
Verder merk ik dat ze bij de dealer wel altijd zo'n beetje alles snel voor elkaar hebben.
In het verleden toen ik zelf auto's bezat, en bij verschillende garages, kan ik wel beamen dat de auto vaak onnodig in de garage stond, want wachten op onderdelen, of ze komen er niet uit met een diagnose oid.. natuurlijk, ik reed oude auto's, en dit is een nieuwe auto, dus ik vergelijk wel appels met peren, maar ondanks dat, die zorg is er wel.
Qua banden en remblokken is het een moeilijke. Daar zal je een gemiddelde moeten zoeken.
Harde/zachte banden, sportieve rijstijl, veel/weinig remmen?
Harde/zachte lette ik nooit op, wel op ANWB (en andere) tests zodat deze zowel goed in regen en droog op zijn best presteren. Misschien is dat impliciet zacht. Verder normale rijstijl, wel wat vlugger weg bij een stoplicht dan 80% van de mensen, verder rest rustig en normaal, en altijd adaptive cruise control (ook in de stad). Deze doet dan vooral het remmen (soms ruim van te voren). En filerijden.. bij een automaat is het dan nodig om rempedaal ingedrukt te houden bij sommige file snelheden (en dat zal de adaptive cruise vast ook wel doen, tenzij deze wel een halve versnelling kan inschakelen).
Alhoewel ik vermoed dat remblokken wel langer meegaan dan 40k km?
Ik vermoed (hoop) van wel -- ondanks dat erg lastig omdat ik niet de reparatiemanual / onderhoudsmanual van VW/SEAT kan raadplegen.
Daarin zal vast wel staan hoe lang alles mee hoort te gaan bij normaal rijden.
De onvoorziene kosten zoals stofhoezen, MIB3 unit, ecu, etc... zou ik niet meerekenen.
Dat zijn kosten die je niet kan voorzien. Zo'n unit gaat ook niet zomaar kapot en zeker een ecu niet..
Kan je daar eventueel een potje voor opzij houden zonder dat mee te rekenen?
Een potje kan inderdaad maar de vraag is hoeveel, 2k, 4k, 10k?
Min punt is gewoon jammer van geld op de rekening = meer rente die ik betaal aan hypotheek.
Ik probeer dus alvast te denken wat een handig balans zou zijn, tussen risico autokosten, onnodig rente betalen, en geld hebben liggen waar niks mee gedaan wordt.
Geld terug opnemen uit een hypotheek kost extra maar is niet onmogelijk voor zover ik weet, dus bij eventuele crisis geen probleem, maar liever onnodige kosten vermijden
Wil iig van de lease af voor nu, en moet wel iets rijden, dus maakt niet uit wat ik kies, zal voor elke auto wel zo'n inschatting moeten maken.