Het grote Seat topic

Pagina: 1 ... 81 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VandKe
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-09 09:58
De koffer van mijn Seat Leon 2020 gaat sinds een paar dagen niet meer open. Ik hoor wel iets bewegen (vermoedelijk het slot), maar vervolgens gaat hij niet open. Ik kan hem ook niet handmatig opentrekken. Het probleem komt soms voor, maar vaker wel dan niet.

Heeft iemand hier ook last van? Ik zoek vooral een tijdelijke oplossing, want over twee weken gaat de auto in onderhoud, maar eerst ga ik nog een weekend weg. Het zou vervelend zijn als ik de koffer niet kan openen. In de koffer kruipen om handmatig te openen is geen optie als de koffer vol ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Tom Hoenderop schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:51:
Kreeg een melding in de Seat Connect app dat er overgestapt moet worden op de My Seat app. Inmiddels geïnstalleerd maar als ik naar het klimatiseringsmenu ga toont hij de temperatuur in Fahrenheit.. enig idee hoe ik dit op Celsius krijg in de app?

Mocht het nodig zijn, ik gebruik een Samsung Galaxy S23.

Thanks!
In de instellingen in de nieuwe My Seat app kun je dit instellen. Profile tab -> Account -> Units.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

DvE schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:26:
Mis wel weer inzicht of m'n ramen gesloten zijn, je lichten uit zijn en een duidelijke indicatie of je auto nu op slot zit (dat is nu blijkbaar een stukje tekst boven de knoppen wat als je auto gesloten is niet zichtbaar is, heel intuïtief).
De oude Connect app was veel beter.
Al een discussie gehad met twitter Seat_NL en ook gewezen op de slechte reviews van de nieuwe app.
Is geen verbetering op dit moment in ieder geval.
Ik ben vooral heel blij met het veel sneller starten van deze nieuwe app.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:44
Hi,

Na een tijdje geleden het infotainment systeem ge-update te hebben naar 1969 (thanks Rainesh!), lijkt de navigatie minder te werken.
Ik heb al gekeken in de instellingen, maar zie hier weinig opties tot verbetering.
Kortgezegd loop ik tegen 3 dingen aan:

- Op de snelweg 'denkt ' ie regelmatig dat je ernaast zit/de afrit hebt genomen. Hij rekent dan de route snel om er weer terug op te komen. Al ben je maar een paar meter na de afrit, gaat het weer goed (2e foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgHQPOGQuTZAo41yzq92Vs8FAQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rDeR5h05CIJamPyvA1hyGyO1.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcCudo-XOrxukVLONuwep-A5xzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKyj34cwzaCezA8mbfeYnLdK.jpg?f=user_large

- Voorheen gebruikte ik altijd voice control met neutrale stem ;) 'adres ingeven' waarna de aardige dame vroeg om het adres.
Nu krijg ik het bijna niet meer voor elkaar met bovenstaande, of 'navigeer naar straat, woonplaats' of 'navigeer naar woonplaats, straat.' oid.
Bij iedere voice command krijg ik een reactie als 'geen contacten gevonden' of 'adres niet gevonden'.
Doe ik iets verkeerd? 8)7 Of mag ze me gewoon niet. Overigens reageerde ze voorheen ook al slecht op de voice commands van mijn vrouw >:)
Wat zijn uberhaubt de bekende voice commands? Is daar een lijstje van?

- Er lijkt geen file-informatie verwerkt te worden. Niet op de kaart en ook niet in omrij-suggesties.
Instellingen staan op 'navragen' bij herberekenen route nav file/opstopping.
In mijn herinnering werken files altijd netjes weergegeven op route in het rood.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 13:15

DvE

ORA-00000

woest85 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:24:
[...]

Ik ben vooral heel blij met het veel sneller starten van deze nieuwe app.
Ok. Merk zelf geen verschil (7 sec tot alles er is in beide apps op een iPhone 14 Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:50
Paar weken geleden een Leon ST uit 2019 aangeschaft. Automaat, 1.0l motor, rijdt prima. Zijn blij met de extra ruimte t.o.v. de hatchback (Mégane) die we hiervoor hadden. Alleen de stoelen zijn even wennen, ze zijn vrij hard. Gaat om de standaard grijze (Style?) stoelen. Iemand nog tips om deze qua afstelling of extra hoes oid wat comfortabeler te maken?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:55
Weet iemand wat dit icoon is? Bovenaan in virtual cockpit tussen de tijd en temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z8wHuXx.png

kan het niet vinden in boekje of ik kijk er zwaar overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Aschtra schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:51:
Weet iemand wat dit icoon is? Bovenaan in virtual cockpit tussen de tijd en temperatuur

[Afbeelding]

kan het niet vinden in boekje of ik kijk er zwaar overheen
Dat is het lampje voor de rijstrookbehoudassistent.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
mydogisgone schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Dat is het lampje voor de rijstrookbehoudassistent.
Zit die niet in de snelheidsmeter? Die licht ook groen en oranje op wanneer die actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Aschtra schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Zit die niet in de snelheidsmeter? Die licht ook groen en oranje op wanneer die actief is.
Hmm dan heb ik geen idee. Als je die al hebt dan zal deze wss een andere functie hebben.
Kan mij bijna niet voorstellen, want als ik zoek op lane assist icon. Dan krijg ik meerdere fotos te zien van een dashboard en dat dit dus voor lane assist is. :P

[ Voor 21% gewijzigd door mydogisgone op 31-05-2024 21:10 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
mydogisgone schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Hmm dan heb ik geen idee. Als je die al hebt dan zal deze wss een andere functie hebben.
Kan mij bijna niet voorstellen, want als ik zoek op lane assist icon. Dan krijg ik meerdere fotos te zien van een dashboard en dat dit dus voor lane assist is. :P
Heb het gevonden. Het is het normale rijprofiel icoontje. Voor sport profiel komt er een S te staan
Lijkt wel op Lane Assist inderdaad daar dacht ik eerst ook aan. Maar ging niet weg toen ik Lane Assist helemaal had uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 31-05-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
VandKe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:14:
De koffer van mijn Seat Leon 2020 gaat sinds een paar dagen niet meer open. Ik hoor wel iets bewegen (vermoedelijk het slot), maar vervolgens gaat hij niet open. Ik kan hem ook niet handmatig opentrekken. Het probleem komt soms voor, maar vaker wel dan niet.

Heeft iemand hier ook last van? Ik zoek vooral een tijdelijke oplossing, want over twee weken gaat de auto in onderhoud, maar eerst ga ik nog een weekend weg. Het zou vervelend zijn als ik de koffer niet kan openen. In de koffer kruipen om handmatig te openen is geen optie als de koffer vol ligt.
Ik zou proberen de kofferklep stevig dicht te duwen, terwijl je op ontgrendelen drukt. Er is kans dat hij dan open wil. Kijk voor je hem sluit of er niets tussen zit of dat het kunstof verbogen is bijvoorbeeld

Heel veel meer is er volgens mij niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Is het trouwens normaal dat die draadloze oplader zo ontiechelijk warm wordt en daarbij mijn telefoon ook, dat die stopt met laden? Vrij nutteloze feature atm.

Iphone 14 pro

[ Voor 5% gewijzigd door Aschtra op 01-06-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Aschtra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:02:
Is het trouwens normaal dat die draadloze oplader zo ontiechelijk warm wordt en daarbij mijn telefoon ook, dat die stopt met laden? Vrij nutteloze feature atm.

Iphone 14 pro
Toevallig met gebruik van flitsmeister?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Uberdude schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Toevallig met gebruik van flitsmeister?
Nee, alleen wireless Apple Carplay en youtube music.
Maar dat is het niet. Als ik hem niet op de oplader leg word die niet heet als dat draait.
Echt de plaat waar die op ligt wordt enorm heet, niet alleen de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
M’n iPhone 12 werdt niet heet de iPhone 15 wordt wel heet. Volgens mij was Apple bezig met een fix. Weet niet of deze al uit was.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Bijzonder. Laad mijn iphone dagelijks draadloos op zonder problemen.
Alleen in de Seat issues.

Skoda heeft er ventilatie onder zeggen ze. Seat niet :(
Geen enorm probleem maar is wel jammer van de functie.

[ Voor 37% gewijzigd door Aschtra op 02-06-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Aschtra schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:52:
Dat is dan ook misschien pas net op de nieuwe modellen want mijn 3 jaar oude oOctavia heef geen ventilatie. Ik heb het idee dat Apple hier sneller last van heeft dan Android. Al laad ik gewoon weer op met een kort kabeltje, volgens mij ook beter voor de batterij dan dat deze elke keer zo heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
jongetje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 06:57:
[...]

Dat is dan ook misschien pas net op de nieuwe modellen want mijn 3 jaar oude oOctavia heef geen ventilatie. Ik heb het idee dat Apple hier sneller last van heeft dan Android. Al laad ik gewoon weer op met een kort kabeltje, volgens mij ook beter voor de batterij dan dat deze elke keer zo heet wordt.
Ze zeiden dat het al op vorige model (niet huidige facelift) zit :p.

Maargoed weinig aan te doen dan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hier ook last van een ontzettend warme iPhone bij de SEAT Leon. Ik gebruik dat wireless charging ook toch maar zelden gezien het erg moeilijk is om de juiste plek te vinden waar de smartphone oplaadt, als je een bocht neemt, verschuift die plek waardoor er niet meer wordt geladen.

Traditioneel snoer heb ik er in gelegd voor langere ritten waar laden een must is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aschtra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:02:

Iphone 14 pro
Dat ligt niet aan de lader, dat ligt aan het verbruik van het draadloze verhaal ivm GPS. Bekend fenomeen met een wireless connectie.
Daarbij: meestal vreet het meer power dan de wireless charger op standje max kan leveren. Dus wordt die charger ook warm, maar loopt je accu alsnog leeg bij wireless gebruik.

Oplossing: gewoon een draadje. Scheelt je ok weer een paar warme ballen als je hem onverhoopts toch in je broekzak laat ziten :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Aschtra schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:52:
Bijzonder. Laad mijn iphone dagelijks draadloos op zonder problemen.
Alleen in de Seat issues.

Geen enorm probleem maar is wel jammer van de functie.
Dat is sinds de facelift die nu net uit is idd.

Ik kan me hier ook melden trouwens met mijn Seat Leon st kl phev *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSSQTZt82dIpOjoNA8Ug156N6hs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xIo2pPmFo9jn3hRoOGdR5Nm4.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 36% gewijzigd door EWK op 03-06-2024 12:18 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
The Eagle schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Dat ligt niet aan de lader, dat ligt aan het verbruik van het draadloze verhaal ivm GPS. Bekend fenomeen met een wireless connectie.
Daarbij: meestal vreet het meer power dan de wireless charger op standje max kan leveren. Dus wordt die charger ook warm, maar loopt je accu alsnog leeg bij wireless gebruik.

Oplossing: gewoon een draadje. Scheelt je ok weer een paar warme ballen als je hem onverhoopts toch in je broekzak laat ziten :+
Mijne laad wel gewoon bij. Was juist de bedoeling dat ik van die draadjes af was met deze auto. Had er zo hekel aan. Iedere keer dat draad in de knoop, botst overal tegenaan

Achja mee leren leven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Aschtra schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Iedere keer dat draad in de knoop, botst overal tegenaan
Ik heb een kabeltje van 15cm, die raakt onmogelijk in de knoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Als ik met mijn vinger wil vooruitspoelen krijg ik de melding 'functie niet beschikbaar' op mijn full link (media-gedeelte). Is er een manier om te rewinden met je vinger? via android auto YT music app kan je dit wel namelijk.

De telefoon is met bluetooth aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIMkI9jiyO5REYtVXWsrOtfISVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX1ccuz7nAMhw7WgRCOronfJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 04-06-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:20
Farabi schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:30:
Als ik met mijn vinger wil vooruitspoelen krijg ik de melding 'functie niet beschikbaar' op mijn full link (media-gedeelte). Is er een manier om te rewinden met je vinger? via android auto YT music app kan je dit wel namelijk.

De telefoon is met bluetooth aangesloten.

[Afbeelding]
Nee, buiten Android Auto/Apple Carplay (dus direct in het mediasysteem van Seat) is rewinden e.d. alleen mogelijk bij USB of SD-card als bron.

Het gebruikte bluetooth protocol ondersteunt deze functies niet bij de Seat.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:55
Ik ben sinds gisteren de pineut, merkte op bij het achteruit inparkeren dat mijn camera niet meer zo fris was en stond even later met een losse lens in m'n handen. De locale dealer stuurde me door naar Seat Nederland want de garantie is verlopen en die beweren weer dat ik toch bij de dealer aan moet kloppen :D.

Kan iemand het modelnummer van de camera bevestigen? Ik kom zelf uit op 5WA980556B en overweeg om het ook zelf op te lossen, als het niet de wereld gaat kosten. Ziet er redelijk plug-and-play uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Vreemd dat de full link met bluetooth verbinding bij het media-gedeelte harder geluid heeft dan met het android auto gedeelte. Iemand ook opgevallen?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 10-06-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:25
Farabi schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:03:
Vreemd dat de full link met bluetooth verbinding bij het media-gedeelte harder geluid heeft dan met android auto gedeelte. Iemand ook opgevallen?
Dit verschil was mij ook opgevallen, het heeft te maken met een protocol in Android auto.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Megapaul schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:27:
[...]

Dit verschil was mij ook opgevallen, het heeft te maken met een protocol in Android auto.
het scheelt best wel veel ook in geluidskwaliteit merk ik. het lijkt wel of android auto de kracht van de boxen niet benut.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 11-06-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik zit in dubio,,,

in mijn Leon cupra (1p facelift) zitten 2 hoorns (hoge en lage tonen ) (slakkenhuizen) achter de mistlampen en voor de wielkasten. Deze stoppen met toeteren als ik door hevige regen rijd, dit is een VAG kwaal... en ik hecht veel waarde aan originaliteit

De beste oplossing zou zijn om een set Hella Supertones te kopen en die hoger achter de grille te plaatsen. dan kunnen ze nooit meer "verzuipen"

maar de bumper er af halen en 2 nieuwe hella slakkenhuizen plaatsen lost het issue voor de komende 10 jaar. alleen is dat ook precies het issue... het is geen definitieve fix. uiteindelijk zullen ze weer "verzuipen"

hoe hebben anderen dit opgelost en of wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

fvdberg schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:15:
Ik zit in dubio,,,

in mijn Leon cupra (1p facelift) zitten 2 hoorns (hoge en lage tonen ) (slakkenhuizen) achter de mistlampen en voor de wielkasten. Deze stoppen met toeteren als ik door hevige regen rijd, dit is een VAG kwaal... en ik hecht veel waarde aan originaliteit

De beste oplossing zou zijn om een set Hella Supertones te kopen en die hoger achter de grille te plaatsen. dan kunnen ze nooit meer "verzuipen"

maar de bumper er af halen en 2 nieuwe hella slakkenhuizen plaatsen lost het issue voor de komende 10 jaar. alleen is dat ook precies het issue... het is geen definitieve fix. uiteindelijk zullen ze weer "verzuipen"

hoe hebben anderen dit opgelost en of wat zouden jullie doen?
Mezelf niet druk maken. Zolang ie geluid maakt is het geen APK afkeur, en hoe vaak gebruik je dat ding nou helemaal? Bedoel: wij hadden in onze 207 ooit een klaxon die het maar half deed. Maakte wel geluid. 10 jaar mee rondgereden, nooit gefixt.
Bovendien: de 1P facelift is een al wat oudere auto. Hoe lang verwacht je er nog mee te rijden, en is het dat waard?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvdberg
The Eagle schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Mezelf niet druk maken. Zolang ie geluid maakt is het geen APK afkeur, en hoe vaak gebruik je dat ding nou helemaal? Bedoel: wij hadden in onze 207 ooit een klaxon die het maar half deed. Maakte wel geluid. 10 jaar mee rondgereden, nooit gefixt.
Bovendien: de 1P facelift is een al wat oudere auto. Hoe lang verwacht je er nog mee te rijden, en is het dat waard?
Sorry maar ik denk dat je geen idee hebt om wat voor auto dit gaat. Dit betreft een zeer byzondere kiwi groene leon Cupra die net 13 is.

Een echte liefhebbers auto in zowel optisch als technisch perfecte staat die ook nog eens volledig aangepakt is.

O..a. custom tune, hybride turbo, ttrs injectoren, r8 coilpacks hpfp upgrade, gfb divertervalve, cold air intake, zf race koppeling met enkelmassa vliegwiel, r8 remmerij upgrade.

Deze auto zit alleen motorisch al meer geld in als wat die 207 van jou gekost heeft. Praten we niet eens over wat de extra body upgrades en de custom audio installatie in de auto gekost hebben.

Dat jij over je 207 zo praat (vast geen GTI of andere byzondere /aangepaste versie) maakt het echt niet anders.

Ik los dingen liever op een goede volledige en duurzame manier op want deze auto blijft in de collectie.

We rijden niet allemaal lease bakken... Bovendien is 13 jaar voor een auto niet oud, mits deze een beetje. tlc gehad heeft en goed onderhoud gehad heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 17-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:51
Waarom zo op je pik getrapt als iemand (terecht) zoiets vraagt over een 13 jaar oude auto? Hij kraakt je auto niet af, zegt alleen dat het een wat ouder model is (feit). Op deze manier reageren slaat nergens op

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sorry inkoppertje. Zo origineel is ie niet meer als je van originele onderdelen houdt, is ie wel redelijk verbouwd. :p

Anyway, iedereen heeft een bepaald gevoel bij zijn eigen beeld en gevoel wat betreft auto. Als ik zeker bij zwarte auto’s rond zie rijden met allemaal kleine was krasjes. Doet dat pijn. Of het nu een auto van 700 is of van 700000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
giovanni2903 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:08:
Waarom zo op je pik getrapt als iemand (terecht) zoiets vraagt over een 13 jaar oude auto? Hij kraakt je auto niet af, zegt alleen dat het een wat ouder model is (feit). Op deze manier reageren slaat nergens op
Heel simpel. Het gaat over het vervangen van de claxons binnen het kader origineel gaat zeker weten weer defect, maar after market niet. In hoeverre is de aftermarket oplossing toelaatbaar daar deze in het zicht komen te zitten achter de grille van de auto

Het heeft niets met een 207 met exact hetzelfde probleem (want zelfde constructie claxon) of APK.l te maken. Het behoort namelijk gewoon te functioneren met 2 tonen want dit is een 2 tonig systeem.

Het heeft verder ook helemaal niets met de leeftijd van de auto te maken. Er zijn er waarbij dit in de eerste jaren al kapot gaat.

snip

[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:35
fvdberg schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Heel simpel. Het gaat over het vervangen van de claxons binnen het kader origineel gaat zeker weten weer defect, maar after market niet. In hoeverre is de aftermarket oplossing toelaatbaar daar deze in het zicht komen te zitten achter de grille van de auto

Het heeft niets met een 207 met exact hetzelfde probleem (want zelfde constructie claxon) of APK.l te maken. Het behoort namelijk gewoon te functioneren met 2 tonen want dit is een 2 tonig systeem.

Het heeft verder ook helemaal niets met de leeftijd van de auto te maken. Er zijn er waarbij dit in de eerste jaren al kapot gaat.

snip
Die "choochem" geeft je antwoord op je vraag en daarboven op een vergelijking met iets uit zijn ervaring. Dat het antwoord je niet bevalt kan en mag natuurlijk. Maar je reactie slaat nergens op.

snip

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
snip

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
To_Tall schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:46:
Sorry inkoppertje. Zo origineel is ie niet meer als je van originele onderdelen houdt, is ie wel redelijk verbouwd. :p
Haha valt best wel mee in de praktijk. Als je het niet zou weten valt alleen de uitlaat en de cold air intake op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
@fvdberg Als je halve auto al verbouwd is dan zou ik persoonlijk niet voor de oem oplossing gaan maar voor de aftermarket die wel goed zal blijven.

Weinig dubio aan imo :-)

Het heeft ook weinig zin om hier te gaan bashen. We willen je ook alleen maar helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Laten we het gezellig houden. Je kunt inhoudelijk reageren: niet reageren als een reactie niet bevalt is ook altijd een optie :). Maar op de man reageren is niet de bedoeling

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranjahero
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 11:28
Hi,

Iemand hier enig idee wat dit kan zijn?

Afgelopen weekend grote beurt gedaan bij lokale autobedrijf voor seat ibiza 95pk(kj) 2017.
Olie 5w30/luchtfilter/interieur filter/ bougies

Sindsdien maakt de auto een tikkend geluid als ik de rem in druk(dit voel je ook in het pedaal) dit is zowel in de vrij als in een versnelling. Ook tijdens het schakelen voel je een tik.

Teruggeweest maar word aangegeven dat het normaal is voor 3 cilinder. Terwijl het voor de beurt niet zo was. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

fvdberg schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Sorry maar ik denk dat je geen idee hebt om wat voor auto dit gaat. Dit betreft een zeer byzondere kiwi groene leon Cupra die net 13 is.

Een echte liefhebbers auto in zowel optisch als technisch perfecte staat die ook nog eens volledig aangepakt is.

O..a. custom tune, hybride turbo, ttrs injectoren, r8 coilpacks hpfp upgrade, gfb divertervalve, cold air intake, zf race koppeling met enkelmassa vliegwiel, r8 remmerij upgrade.

Deze auto zit alleen motorisch al meer geld in als wat die 207 van jou gekost heeft. Praten we niet eens over wat de extra body upgrades en de custom audio installatie in de auto gekost hebben.

Dat jij over je 207 zo praat (vast geen GTI of andere byzondere /aangepaste versie) maakt het echt niet anders.

Ik los dingen liever op een goede volledige en duurzame manier op want deze auto blijft in de collectie.

We rijden niet allemaal lease bakken... Bovendien is 13 jaar voor een auto niet oud, mits deze een beetje. tlc gehad heeft en goed onderhoud gehad heeft.
Kwist niet dat je boos werd :>

Kennelijk beschouw je je auto als jonge klassieker en ga je helemaal voor vertroetelen en goed houden. Helemaal goed, zouden soms meer mensen moeten doen d:)b

Maar dat kan ik niet ruiken. Dus geef dat dan aan ipv "ik hecht heel veel waarde aan originaliteit". Want die zin icm een auto van 13 jaar triggert wel de reactie die je krijgt (en niet die die je verwacht had).

En eigenlijk geef je daar je eigen antwoord al. Al zal je portemonnee daar niet zo blij mee zijn vermoed ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Ranjahero schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:18:
Hi,

Iemand hier enig idee wat dit kan zijn?

Afgelopen weekend grote beurt gedaan bij lokale autobedrijf voor seat ibiza 95pk(kj) 2017.
Olie 5w30/luchtfilter/interieur filter/ bougies

Sindsdien maakt de auto een tikkend geluid als ik de rem in druk(dit voel je ook in het pedaal) dit is zowel in de vrij als in een versnelling. Ook tijdens het schakelen voel je een tik.

Teruggeweest maar word aangegeven dat het normaal is voor 3 cilinder. Terwijl het voor de beurt niet zo was. Iemand enig idee?
Flexibele interval vraagt om 0w20 maar dat terzijde, zelf al even gecheckt of alle slangen al goed op zn plek zitten? ben zelf na de 'grote' beurt wel eens de slang van de rembekrachtiger terug te zetten en dan vertoont die ook rare kuren. wel achter gekomen voor die met de klant mee ging gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranjahero
Uberdude schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Flexibele interval vraagt om 0w20 maar dat terzijde, zelf al even gecheckt of alle slangen al goed op zn plek zitten? ben zelf na de 'grote' beurt wel eens de slang van de rembekrachtiger terug te zetten en dan vertoont die ook rare kuren. wel achter gekomen voor die met de klant mee ging gelukkig
Ik heb zelf niet veel verstand van auto's en ga er vanuit dat de garage weet wat ie doet. Weet je waar ik die slang kan vinden en begint deze te tikken als die niet goed zit? Ik voel dus echt dat het rem pedaal tegendrukt en loslaat en dat heel snel.

Kan andere olie ook voor tikkend geluid/druk zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Ranjahero schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb zelf niet veel verstand van auto's en ga er vanuit dat de garage weet wat ie doet. Weet je waar ik die slang kan vinden en begint deze te tikken als die niet goed zit? Ik voel dus echt dat het rem pedaal tegendrukt en loslaat en dat heel snel.

Kan andere olie ook voor tikkend geluid/druk zorgen?
Olie kan geen kwaad, 5w30 staat ook aangeschreven voor de vaste interval. slangetje zit op een andere positie dan bij de 1.4tsi waar ik hem mee verwar woon je toevallig in de buurt van eindhoven? anders zou ik een blik kunnen werpen. ik zou toch nog een keer terug gaan naar de desbetreffende garage aangezien hij niet in orde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranjahero
Uberdude schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:20:
[...]

Olie kan geen kwaad, 5w30 staat ook aangeschreven voor de vaste interval. slangetje zit op een andere positie dan bij de 1.4tsi waar ik hem mee verwar woon je toevallig in de buurt van eindhoven? anders zou ik een blik kunnen werpen. ik zou toch nog een keer terug gaan naar de desbetreffende garage aangezien hij niet in orde is
Woon boven in friesland, ga morgen wel langs een seat dealer in de hoop dat die het probleem herkennen want de betreffende garage schuift het naar mij toe dat ik het nooit heb opgemerkt... terwijl ik echt wel weet hoe de auto voelt voor en na de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
fvdberg schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:03:
[...]

Haha valt best wel mee in de praktijk. Als je het niet zou weten valt alleen de uitlaat en de cold air intake op
Dat zijn de mooiste aanpassingen. Maar het blijft opleuken. Wat ik meer bedoelde, met mijn post. Als al bezig bent met tunen en mooier maken van de auto dan kan je ook zoeken naar een betere versie van je slakkenhuis.

Ik rij al ruim 20 jaar auto. De keren dat ik echt mijn claxon heb moeten gebruiken dat is echt minimaal.

Zelf heb ik ook mijn auto’s aangepast. Nu heb ik zwarte logo’s ipv van zilvere op de auto. Dat maakt de auto net wat stoerder. Mijn eerste auto heb ik zelfs overgespoten van rood naar een diep blauwe metallic kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
To_Tall schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:57:
[...]

Dat zijn de mooiste aanpassingen. Maar het blijft opleuken. Wat ik meer bedoelde, met mijn post. Als al bezig bent met tunen en mooier maken van de auto dan kan je ook zoeken naar een betere versie van je slakkenhuis.

Ik rij al ruim 20 jaar auto. De keren dat ik echt mijn claxon heb moeten gebruiken dat is echt minimaal.

Zelf heb ik ook mijn auto’s aangepast. Nu heb ik zwarte logo’s ipv van zilvere op de auto. Dat maakt de auto net wat stoerder. Mijn eerste auto heb ik zelfs overgespoten van rood naar een diep blauwe metallic kleur
Enige keer dat mijn claxon werkt is als ik toevallig een collega of bekende zie en jaarlijk bij de keuring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle vrijwel dagelijks wel
Maar goed, met ca 30k km per jaar kom je ook een hoop mafketels tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
gewoon rechts inhalen, kleven en seinen. toeteren bereik je niks mee :p

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ah je doet liever een artikel 5 -je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Vandaag met veel moeite de tankklep van onze Seat Tarraco open gekregen.
Na wat WD40 en veel met de afstandsbediening de auto te sluiten/openen,
en zachtjes op de tankklep te duwen, ging deze open.
Mensen die mij tips kunnen geven om dit te verhelpen/oplossen.
Of is een bezoek aan de lokale garage wenselijk.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
Kozzmozz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:17:
vergrendel motortje lam, bij mijn leon is hij stuk gegaan in de open positie dus hij gaat niet meer op slot met de sleutel. Geen idee of die van jullie nog in de garantie zit anders even een afspraak maken bij de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
The Eagle schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:56:
* The Eagle vrijwel dagelijks wel
Maar goed, met ca 30k km per jaar kom je ook een hoop mafketels tegen :+
Zeker, dan bij gevaar roteren niet om achteraf ff je vinger te laten zien. De 30k heb ik sinds corona niet meer aangetikt. Zit na 2,5 jaar nog net niet op 40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Kozzmozz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:17:
Vuil in het mechaniek? Als hij echt vast blijft zitten dan kan deze vanaf de binnen kant nog wel geopend worden.

In m’n oude lease auto een megane. Was de motor stuk gegaan. Vervanging was duur. Maar binnen 15 min hadden ze de motor vervangen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Laatst online: 16:02
Inderdaad, een telefoontje en bezoekje aan de lokale SEAT-dealer/garage later, is het vergrendelmotortje in de tankklep vervangen. Ben een kleine 160 € armer, maar kan de wagen weer voltanken :-)

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Kozzmozz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:04:
Inderdaad, een telefoontje en bezoekje aan de lokale SEAT-dealer/garage later, is het vergrendelmotortje in de tankklep vervangen. Ben een kleine 160 € armer, maar kan de wagen weer voltanken :-)
Zou bijna zeggen dat ik er vaker mee te maken heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:32
Ik heb al vrij veel problemen gehad met mijn Seat Leon.. echter is nu heb volgende probleem aan de beurt..
Er ligt al enige tijd een klein plasje op de oprit en ik dacht eerst dat het condens was..
Bij nadere inspectie blijkt dit toch olie te zijn en ben ik eens onder de auto gaan kijken.

De auto is 2 maanden geleden nog voor onderhoud geweest bij de dealer.
En als klap op de vuurpijl gaan we over 2.5 week met de auto naar Italië..

Edit: ik heb met een zaklamp onder de kap gekeken, er zit zoveel techniek onder dat je weinig ziet, daar waar ik wel langs kan kijken zie ik het en der wel olie op de bodemplaat zitten..
Uiteraard ga ik maandag contact opnemen met de garage

Wat is de beste aanpak hierin?

Zie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBqBSv8Msyvi0WU-P-3hcjX-tC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiK8ocJDhnIEbw3MfHriWh2c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJoUNO_Y_MmnB9V4bReDqWNBoEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VD3XNnWgr3eCUAsnGmSYGdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dncdZ2wZtSSdItmyRg0ctT46KOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAIj3z60sPKVvr21MsHsXIXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oWZ3nvmRzVxiit0Yv8vJ1b18Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3euJGCiRcRAwro6SLMFAXDk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Khaelos op 30-06-2024 12:45 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
Mijn gedacht zou direct uitgaan richting oliefilter waarvan de dop niet goed zit vastgedraaid.
Olie aflaatbout (onderaan de carterpan) dat niet goed afdicht.
Peilstok of olie vuldop ook controleren!

Dat zijn toch wel de eerste dingen die ik zou controleren omdat hij toch recent op onderhoud heeft gekregen..

Olie loopt altijd naar beneden door de zwaartekracht.
Als je de beschermplaat van je motor er even afhaalt. Dat is niet zo moeilijk. Dan kan je langs boven al even kijken of je nergens natte plekken ziet.
Ook langs onderen als dat mogelijk is.

Daarna even met draaiende motor kijken of je ergens olie ziet druppen.

En morgen even contact opnemen met de garage is inderdaad een goed idee!

Edit: De dop van de oliefilter heeft een o-ring, die kan ook beschadigd zijn of zelfs helemaal ontbreken!

[ Voor 7% gewijzigd door Asterion op 30-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik denk het zelfde. Soms willen ze de oude bout terug plaatsen als de keerkring beschadigd is. Zal hij hier gaan lekke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:32
Contact gehad met de garage, de auto gaat morgen langs en ze gaan hen meteen nakijken.

Edit: zit nu te wachten en ze zijn er mee aan de slag, ik heb wel gezegd dat ik zelf de onderkant wil zien zonder dat de bodemplaat er op zit terwijl hij op de brug staat

Edit 2: Het was precies wat jullie al dachten.. de Carter plug zat niet goed/was niet goed gesealed.

Auto gereinigd van onder en de bodemplaat en een nieuwe plug er in, daarna proef gereden en lekt niet meer.

We kunnen bijna een Bingo kaart beginnen met problemen😆

[ Voor 85% gewijzigd door Khaelos op 03-07-2024 11:27 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterion
Goed dat het opgelost is!

Ikzelf mag mij trouwens eigenaar noemen van een Seat Ateca (FR) uit 2020.
Heerlijke wagen om mee te rijden.

Wagen komt oorspronkelijk uit Duitsland.
Wat is dat toch met Nederland en importeren? Heel veel wagens die ik zocht zijn geïmporteerd uit het buitenland.
Zo is mijn andere wagen na 12 jaar geïmporteerd uit Finland. :9

Heeft er iemand een idee of de achteruitrij camera valt te upgraden? Vind dat die toch wel lage kwaliteit van resolutie heeft. Het kan ook aan het scherm liggen natuurlijk.
En zijn de lijnen ook aan te passen zodat ze meedraaien met het stuur?

Zijn er bepaalde zaken die te updaten/upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
heel simpel. nederlanders zijn gierig als het om opties gaat, als het van a naar b komt is t wel prima. duitsers gelukkig denken gelukkig niet zo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

giovanni2903 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:44:
heel simpel. nederlanders zijn gierig als het om opties gaat, als het van a naar b komt is t wel prima. duitsers gelukkig denken gelukkig niet zo :p
Nederlanders zijn niet gierig, alleen zijn de auto's hier abnormaal duur door de bpm.
Keuzes maken is dan het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb nu een paar maanden een Seat Ibiza uit 2021 (pre-facelift) met Beats audio. Ik ben erg te spreken over de geluidskwaliteit i.c.m. Spotify via Apple Carplay. Alleen viel het mij vanmiddag op dat als ik alleen de speakers achter kies, het echt voor geen meter klinkt (Sound Focus gericht naar achter). Klinkt allemaal erg dof. Is dit normaal, of gaat er iets mis? Zit nog eventueel in de garantie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwJOh9OKFqi232hxgEmlYn9k_0E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4lX8c9dhCeTaVDAaVpl5mx1.jpg?f=fotoalbum_medium

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Mick1990 Ben je dan ook achterin gaan zitten (in het midden waar je de focus legt)?

(En misschien ben ik simpel, maar dan gebruik je toch de achterin modus niet? Ik zit echt nooit aan die instelling, had hem met mijn Canton in mijn Octavia ook weleens op bestuurder, maar dan klinkt het op de andere plekken in de auto ook minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Niet echt specifiek seat vraag maar weet iemand wat voor plekjes dit zijn? Kan het niet wegpoetsen en met nagel voorzichtig voel ik niets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcF6bM6pgwSWYYk8fXx4zSwAH0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ0PzkjaRpPXyetBYwbdlsMk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie de plekjes vooral vooraan op motorkap enzo

[ Voor 4% gewijzigd door Aschtra op 08-07-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Mick1990 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:07:
Heb nu een paar maanden een Seat Ibiza uit 2021 (pre-facelift) met Beats audio. Ik ben erg te spreken over de geluidskwaliteit i.c.m. Spotify via Apple Carplay. Alleen viel het mij vanmiddag op dat als ik alleen de speakers achter kies, het echt voor geen meter klinkt (Sound Focus gericht naar achter). Klinkt allemaal erg dof. Is dit normaal, of gaat er iets mis? Zit nog eventueel in de garantie

[Afbeelding]
wat is je systeem softwareversie? Ik weet dat er wat updates voor zijn waaronder ook Beats

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Aschtra schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:11:
Niet echt specifiek seat vraag maar weet iemand wat voor plekjes dit zijn? Kan het niet wegpoetsen en met nagel voorzichtig voel ik niets

[Afbeelding]

Ik zie de plekjes vooral vooraan op motorkap enzo
Als je er water op doet en je ziet het niet meer dan is de toplaag bekrast, even wegpolijsten en zal gloednieuw uitzien.

Anders zijn t gewoon insecten, veel laten inweken alvorens wegpoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
grasmanek94 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Als je er water op doet en je ziet het niet meer dan is de toplaag bekrast, even wegpolijsten en zal gloednieuw uitzien.

Anders zijn t gewoon insecten, veel laten inweken alvorens wegpoetsen.
Komt dat gewoon door steentjes oid? Als in kan ik zelf wat doen om te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
dit is gewoon insecten, als ze er niet afgaan met poetsen dan zitten ze inderdaad ingebrand in de toplaag van je lak. is er dan nog uit te polijsten. steenslag is heel anders, dat kun je voelen en zie je ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
Asterion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:14:
Goed dat het opgelost is!

Ikzelf mag mij trouwens eigenaar noemen van een Seat Ateca (FR) uit 2020.
Heerlijke wagen om mee te rijden.

Wagen komt oorspronkelijk uit Duitsland.
Wat is dat toch met Nederland en importeren? Heel veel wagens die ik zocht zijn geïmporteerd uit het buitenland.
Zo is mijn andere wagen na 12 jaar geïmporteerd uit Finland. :9

Heeft er iemand een idee of de achteruitrij camera valt te upgraden? Vind dat die toch wel lage kwaliteit van resolutie heeft. Het kan ook aan het scherm liggen natuurlijk.
En zijn de lijnen ook aan te passen zodat ze meedraaien met het stuur?

Zijn er bepaalde zaken die te updaten/upgraden?
Mogelijk is een highline camera een optie, hogere resolutie en mee draaiende strepen met inparkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Aschtra schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Komt dat gewoon door steentjes oid? Als in kan ik zelf wat doen om te voorkomen.
Wat @giovanni2903 zei, plus mensen laten de insect resten gewoon het lak "inwerken" omdat ze niet (Vaak genoeg) de auto wassen. Hoeft niet eens perse in te "branden", zelfde geldt voor vogelpoep als men die niet snel genoeg weg wast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:18:
[...]

wat is je systeem softwareversie? Ik weet dat er wat updates voor zijn waaronder ook Beats
Goeie! Ik heb een MIB3 met versie 0782, volgens mij is dat nog super oud. Zal mij eens van de week eens gaan verdiepen of en hoe ik zelf kan updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Mick1990 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:01:
[...]

Goeie! Ik heb een MIB3 met versie 0782, volgens mij is dat nog super oud. Zal mij eens van de week eens gaan verdiepen of en hoe ik zelf kan updaten
stuur maar een PB met je chassisnummer, dan kijk ik wel op de Seat fileserver voor je. Je loopt heel erg achter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denow
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:36
Denow schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:55:
Hier laatste tijd last dat het SOS-noodsysteem in mijn SEAT Leon 2020 zich reset tijdens het rijden: Eerst komt er een irritant plop-geluid uit de speakers, en even later komt de melding in beeld dat SOS-systeem (weer) geactiveerd is.

Vooral die plop uit de speakers is het meest irritant. Deze week in Duitsland op de snelweg dit wel 3x gehad in een rit van ~5 uur.

Iemand dezelfde ervaring?
Ondertussen 3 jaar verder, en de SOS module heeft het in zijn geheel begeven.

Dealer geeft aan dat zonder werkende SOS module de auto de weg niet op mag. Tegelijkertijd is het onderdeel zo goed als niet leverbaar. Ze geven aan dat met een spoedorder van de fabriek ze pas over 5 werkdagen een indicatie van een levertijd kunnen geven...

Heeft iemand recent dit ook gehad? Hoe lang hebben jullie moeten wachten op een vervangend onderdeel?

Gelukkig lease, dus vervangend vervoer morgen op te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Denow schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Ondertussen 3 jaar verder, en de SOS module heeft het in zijn geheel begeven.

Dealer geeft aan dat zonder werkende SOS module de auto de weg niet op mag. Tegelijkertijd is het onderdeel zo goed als niet leverbaar. Ze geven aan dat met een spoedorder van de fabriek ze pas over 5 werkdagen een indicatie van een levertijd kunnen geven...

Heeft iemand recent dit ook gehad? Hoe lang hebben jullie moeten wachten op een vervangend onderdeel?

Gelukkig lease, dus vervangend vervoer morgen op te halen :)
sos fout is helaas een afkeurpunt voor de apk tegenwoordig, vroeger was het een reparatie advies melding op het keurings bewijs dus in zekere zin mag de auto niet meer de weg op. Wij hebben de laatste tijd ook moeite met levering van specefieke onderdelen waar een elle lange levertijd op zit. hebben een jaar gewacht op een koppelings pedaal unit voor een caddy tot het punt dat we uberhoupt vergeten waren dat we er een besteld hadden en hij op een dag geleverd werd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Die sos module is een zorgenkindje bij VAG. In mijn octavia (van eind 2020) is deze ook al vervangen. En ik ben zeker met de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badmuts20
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 09:17
Goedendag allen,

Van de week een over the air update gehad, maar het lijkt of de resolutie van apple CarPlay niet meer juist is.
Ik heb versie 1940 erop staan momenteel. Is er misschien nog weer een recentere versie?
Van de week een 120K beurt gekregen, maar heb de dealer er niet over gehoord. Maar die doen sowieso al niks als je niet aangeeft als er iets mis is.

Betreft een seat Leon uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 13:44
Demiesehv schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:27:
Woehoeeeee naar 26 maanden is die er dan.
Morgen gaat hij weg voor alle audio in te bouwen en vokgende maand naar de tuner.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kick uit interesse.. is hij intussen al bij de tuner geweest?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Met behulp van @Rainesh de Ibiza met MIB3 een update gegeven van 782 naar 809 en tot slot naar de meeste recente 870 uit 2024. Hele systeem is wat vloeiender en het Beats-systeem klinkt nu wat voller met veel meer bas. Ook kan ik nu meteen hoofdgebruiker worden, wat eerst niet mogelijk was.

Een officiële VAG-dealer wilde hier niet aan beginnen, omdat de auto geïmporteerd is uit Duitsland en ze geen garantie kunnen bieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REvmZIWN7MeZ6qksSc8hOK_X6Y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWwXhmDStcVIeujVTGws68D6.jpg?f=user_large

Uiteindelijk duurde het updaten bij elkaar hooguit een uurtje, inclusief voorbereiden. Rainesh, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Badmuts20 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:01:
Goedendag allen,

Van de week een over the air update gehad, maar het lijkt of de resolutie van apple CarPlay niet meer juist is.
Ik heb versie 1940 erop staan momenteel. Is er misschien nog weer een recentere versie?
Van de week een 120K beurt gekregen, maar heb de dealer er niet over gehoord. Maar die doen sowieso al niks als je niet aangeeft als er iets mis is.

1969 is nieuwer
Betreft een seat Leon uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Iemand hier bekend met een tolbadge? Wij gaan naar Italië. En Frankrijk vorig jaar wat ellende gehad 😬 maar gaan terug. We hadden toen al een tol badge. Maar niet aan de praat te krijgen dit jaar een nieuwe poging.

Ik heb een arena met voorruitverwarming. We hebben naast de spiegel stippen patroon er wordt geadviseerd om daar de tolbadge op te hangen. Iemand daar ervaring mee??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
To_Tall schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:17:
Ik heb een arena met voorruitverwarming. We hebben naast de spiegel stippen patroon er wordt geadviseerd om daar de tolbadge op te hangen. Iemand daar ervaring mee??
Ik heb een Seat Leon KL zonder voorruitverwarming, en de tolbadge zit op het zwarte stuk naast de binnenspiegel aan de passagierszijde. Werkte vorig jaar prima in Frankrijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

To_Tall schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:17:
Iemand hier bekend met een tolbadge? Wij gaan naar Italië. En Frankrijk vorig jaar wat ellende gehad 😬 maar gaan terug. We hadden toen al een tol badge. Maar niet aan de praat te krijgen dit jaar een nieuwe poging.

Ik had een audi met dubbelglas en daar werkte het ook niet. Ook niet bij de stipjes. Dus pano dakje open met met de badge in de hand uit het dak hangen en dan werkt het wel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Tylen schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Ik had een audi met dubbelglas en daar werkte het ook niet. Ook niet bij de stipjes. Dus pano dakje open met met de badge in de hand uit het dak hangen en dan werkt het wel.
Wordt lastig ivm de dakkoffer 😂😂
M’n buurman heeft een vw passaat ook uit 2022 en voorruit verwarming die heeft hem rechts naast de spiegel hangen volgens hem werkt het daar prima. Ben benieuwd. Anders wordt je doorgeleid naar als nog een betaal portje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zelf geen ervaring mee, maar aangezien ik verwacht dat het gros van de gebruikers tegenwoordig wel met de tolbadge zal betalen doe ik dat bewust niet, ga wel in de rij. If any.
We gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Laatst online: 17:12
Als tijdelijk Seat rijder heb ik een vraag. We zijn met een nieuwe Seat Ateca (als trekhaak auto vervangt hij mijn Kia e Niro zonder haakje) op Corsica en daar maak ik geen vrienden bij rijden in het donker. De koplampen staan veel te hoog afgesteld bij het rijden, iets dat volgens het boekje automatisch zou moeten gaan. Afgelopen week al bij een Seat dealer geweest maar die constateerde dat ze perfect stonden afgesteld. Met wantrouwen verlieten wij het pand.
En dat bleek terecht want bij de eerst volgende avondrit waren onze tegenliggers weer niet blij. Bij stilstand viel mij op dat het licht inderdaad best goed stond afgesteld (iets dat de dealer ook zag) maar bij het rijden dus niet. We kwamen er achter dat de lichtbundels omhoog gaan bij het in beweging komen van de auto en weer naar beneden gaan bij het tot stilstand komen. Bijgesloten filmpje geeft dit duidelijk weer.

Lichtbundels bewegen bij stilstand

De vragen is nu dus:
  1. Is dit normaal?
  2. Kan ik dit zelf oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
tyson69 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:13:
Als tijdelijk Seat rijder heb ik een vraag. We zijn met een nieuwe Seat Ateca (als trekhaak auto vervangt hij mijn Kia e Niro zonder haakje) op Corsica en daar maak ik geen vrienden bij rijden in het donker. De koplampen staan veel te hoog afgesteld bij het rijden, iets dat volgens het boekje automatisch zou moeten gaan. Afgelopen week al bij een Seat dealer geweest maar die constateerde dat ze perfect stonden afgesteld. Met wantrouwen verlieten wij het pand.
En dat bleek terecht want bij de eerst volgende avondrit waren onze tegenliggers weer niet blij. Bij stilstand viel mij op dat het licht inderdaad best goed stond afgesteld (iets dat de dealer ook zag) maar bij het rijden dus niet. We kwamen er achter dat de lichtbundels omhoog gaan bij het in beweging komen van de auto en weer naar beneden gaan bij het tot stilstand komen. Bijgesloten filmpje geeft dit duidelijk weer.

De vragen is nu dus:
  1. Is dit normaal?
Mijn leon gooit ze een keer omhoog en daarna omlaag iedere keer dat ik de auto start, heeft de garage ook naar het lichtbeeld gecheckt met last op de trekhaak? zou bijna zeggen dat er of een fout zit in de automatische hoogte regeling of dat de auto niet ziet dat er een aanhanger/caravan aan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
tyson69 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:13:

De vragen is nu dus:
  1. Is dit normaal?
Probleem met je hoogtesensor denk ik.

Heb je dit alleen met iets aan de trekhaak erop of ook zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Laatst online: 17:12
Rainesh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Probleem met je hoogtesensor denk ik.

Heb je dit alleen met iets aan de trekhaak erop of ook zonder?
Met en zonder. Dacht in de St Bernhard dat het de bagage & kar was (al was de kogeldruk maar beperkt), hier op het eiland zonder bagage en kar zelfde verhaal.

Bij het starten is er wel de calibreer beweging en zet hij de bundels goed. Maar als je gaat rijden zie je de bundels omhoog gaan (zoals in de laatste seconden op de video)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:29
tyson69 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Met en zonder. Dacht in de St Bernhard dat het de bagage & kar was (al was de kogeldruk maar beperkt), hier op het eiland zonder bagage en kar zelfde verhaal.

Bij het starten is er wel de calibreer beweging en zet hij de bundels goed. Maar als je gaat rijden zie je de bundels omhoog gaan (zoals in de laatste seconden op de video)
Ik heb nog nooit meegemaakt, met en zonder lading, dat er tijdens de rit gecorrigeerd werd. Als het heel subtiel gebeurd valt het waarschijnlijk ook niet op.
Als het jouw opvalt is het dus niet subtiel en iets om naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Hoi allen,

Ik zit te kijken om de Seat Leon 1.5 eTSI die ik lease, over te nemen.
Graag maak ik voor mijzelf een inschatting van welke kosten er te verwachten zijn.
Aangezien het best lastig is om aan de onderhoudsmanual te komen van deze auto vraag ik het toch maar hier.
Het is vooral onmogelijk om aan de kilometrage voor alle onderdelen te komen dus ik heb het zelf maar bij elkaar moeten sprokkelen van de beetje informatie die de dealer wel wilde geven, ANWB, en wat andere (vooral Engelse) fora.
Hier heb ik afschrijving bewust niet mee genomen (zal wel 50 eurietjes per maand zijn).

Nu ben ik benieuwd hoe anderen tegen mijn redeneringen aan kijken, en ben ik nog onderdelen of iets vergeten?
Kloppen mijn indicaties voor alle onderdelen (hoeveel km ze mee gaan)? Voor banden kan ik zelf moeilijk bepalen hoe lang ze bij mij mee gaan want heb al 4x pech gehad dat er wel eens een (op de as) set vervangen moest worden door spijkers oid op plekken die niet te repareren waren.

Ik denk ook dat de aangedreven as zeker minder kilometers mee gaat dan de niet aangedreven as, maar ben benieuwd hoeveel dat zou schelen?

En dingen die onder onverwachte kosten vallen zoals: stofhoezen om de assen, headunit die kapot kan gaan, ECU die kapot kan gaan, koplampen die kapot kunnen gaan.. neem ik even ook niet mee, maar misschien wel handig om bijvoorbeeld dat wel mee te nemen en daar 10% (of bijvoorbeeld 100% delen door aantal spullen dat onverwachts kapot kan gaan, maal een bepaalde kans dat ze überhaupt kapot kunnen gaan?) als maandelijkse reservering mee te pakken in mijn overzicht.

Ook bijvoorbeeld het vinden van de MIB3 headunit prijs is lastig, ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar.

Tot nu toe heb ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGhNStSSzZgH22djFxgKhsaHRk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhztSpDPrnXdHukI1tK6lVJS.png?f=fotoalbum_large

Banden kosten wisselen af want winterbanden kosten meer (en heb voor gemak even de helft van de kilometers voor elk seizoen gepakt).

Natuurlijk zal brandstof stijgen, en ik heb er wel een beetje inflatie in verwerkt (in de prijzen), maar neem aan dat de impact in verhouding tot mijn salaris wel te overzien zal zijn -- daarom focus ik daar niet heel erg op.

Het hoeft ook niet helemaal tot in de cent nauwkeurig te zijn, niemand kan voorspellen welke inflatie er komt of welke autokosten mijn auto gaat hebben.

Maar in ieder geval dat ik er wat grip op heb en niet allemaal extra aflossingen van duizenden euro's op de hypotheek ga doen als ik het geld daarna blijkbaar toch voor de auto nodig heb :)

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 22-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Bij onderhoudsbeurten heb je een 'klein' en 'groot' onderhoud.
Bij een klein vervangen ze de olie en oliefilter, luchtfilter.
Bij een groot onderhoud komt daar nog eens brandstoffilter, interieurfilter, (bougies?) bij.
Bij moderne auto's zal daar wellicht nog wat bijkomen, vermoed ik?

Scheelt wel dubbele van de kosten.
Als ik mij goed herinner was dat bij een Audi A4 voor een 1.9TDI van bouwjaar 2006 net geen €400 voor een klein onderhoud en liep gemakkelijk op naar €600 voor een groot onderhoud.
Dit zijn dealerprijzen. Daar betaalde ik €20 per liter olie!

Bij een lokale garage mocht ik die kosten delen door 2.
Scheelt een hoop in de portefeuille. :-)

Qua banden en remblokken is het een moeilijke. Daar zal je een gemiddelde moeten zoeken.
Harde/zachte banden, sportieve rijstijl, veel/weinig remmen?
Alhoewel ik vermoed dat remblokken wel langer meegaan dan 40k km?

Banden die aangedreven worden slijten inderdaad sneller dan de 'meelopers'.

De onvoorziene kosten zoals stofhoezen, MIB3 unit, ecu, etc... zou ik niet meerekenen.
Dat zijn kosten die je niet kan voorzien. Zo'n unit gaat ook niet zomaar kapot en zeker een ecu niet..
Kan je daar eventueel een potje voor opzij houden zonder dat mee te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Asterion schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:21:
Bij onderhoudsbeurten heb je een 'klein' en 'groot' onderhoud.
Bij een klein vervangen ze de olie en oliefilter, luchtfilter.
Bij een groot onderhoud komt daar nog eens brandstoffilter, interieurfilter, (bougies?) bij.
Bij moderne auto's zal daar wellicht nog wat bijkomen, vermoed ik?

Scheelt wel dubbele van de kosten.
Als ik mij goed herinner was dat bij een Audi A4 voor een 1.9TDI van bouwjaar 2006 net geen €400 voor een klein onderhoud en liep gemakkelijk op naar €600 voor een groot onderhoud.
Dit zijn dealerprijzen. Daar betaalde ik €20 per liter olie!

Bij een lokale garage mocht ik die kosten delen door 2.
Scheelt een hoop in de portefeuille. :-)
Dat klopt inderdaad, ben benieuwd hoe de verhouding is tussen de "wel" of "niet" dealer onderhouden bij verkoop.

Waarschijnlijk nihil?
Dus dan is dat wss de logische keuze, alleen lastig met lokale garages om een vertrouwde te vinden.
Verder merk ik dat ze bij de dealer wel altijd zo'n beetje alles snel voor elkaar hebben.
In het verleden toen ik zelf auto's bezat, en bij verschillende garages, kan ik wel beamen dat de auto vaak onnodig in de garage stond, want wachten op onderdelen, of ze komen er niet uit met een diagnose oid.. natuurlijk, ik reed oude auto's, en dit is een nieuwe auto, dus ik vergelijk wel appels met peren, maar ondanks dat, die zorg is er wel.
Qua banden en remblokken is het een moeilijke. Daar zal je een gemiddelde moeten zoeken.
Harde/zachte banden, sportieve rijstijl, veel/weinig remmen?
Harde/zachte lette ik nooit op, wel op ANWB (en andere) tests zodat deze zowel goed in regen en droog op zijn best presteren. Misschien is dat impliciet zacht. Verder normale rijstijl, wel wat vlugger weg bij een stoplicht dan 80% van de mensen, verder rest rustig en normaal, en altijd adaptive cruise control (ook in de stad). Deze doet dan vooral het remmen (soms ruim van te voren). En filerijden.. bij een automaat is het dan nodig om rempedaal ingedrukt te houden bij sommige file snelheden (en dat zal de adaptive cruise vast ook wel doen, tenzij deze wel een halve versnelling kan inschakelen).
Alhoewel ik vermoed dat remblokken wel langer meegaan dan 40k km?
Ik vermoed (hoop) van wel -- ondanks dat erg lastig omdat ik niet de reparatiemanual / onderhoudsmanual van VW/SEAT kan raadplegen.
Daarin zal vast wel staan hoe lang alles mee hoort te gaan bij normaal rijden.
De onvoorziene kosten zoals stofhoezen, MIB3 unit, ecu, etc... zou ik niet meerekenen.
Dat zijn kosten die je niet kan voorzien. Zo'n unit gaat ook niet zomaar kapot en zeker een ecu niet..
Kan je daar eventueel een potje voor opzij houden zonder dat mee te rekenen?
Een potje kan inderdaad maar de vraag is hoeveel, 2k, 4k, 10k?
Min punt is gewoon jammer van geld op de rekening = meer rente die ik betaal aan hypotheek.
Ik probeer dus alvast te denken wat een handig balans zou zijn, tussen risico autokosten, onnodig rente betalen, en geld hebben liggen waar niks mee gedaan wordt.
Geld terug opnemen uit een hypotheek kost extra maar is niet onmogelijk voor zover ik weet, dus bij eventuele crisis geen probleem, maar liever onnodige kosten vermijden ;)

Wil iig van de lease af voor nu, en moet wel iets rijden, dus maakt niet uit wat ik kies, zal voor elke auto wel zo'n inschatting moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
grasmanek94 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:41:
[...]

Dat klopt inderdaad, ben benieuwd hoe de verhouding is tussen de "wel" of "niet" dealer onderhouden bij verkoop.

Waarschijnlijk nihil?
Dus dan is dat wss de logische keuze, alleen lastig met lokale garages om een vertrouwde te vinden.
Verder merk ik dat ze bij de dealer wel altijd zo'n beetje alles snel voor elkaar hebben.
In het verleden toen ik zelf auto's bezat, en bij verschillende garages, kan ik wel beamen dat de auto vaak onnodig in de garage stond, want wachten op onderdelen, of ze komen er niet uit met een diagnose oid.. natuurlijk, ik reed oude auto's, en dit is een nieuwe auto, dus ik vergelijk wel appels met peren, maar ondanks dat, die zorg is er wel.

[...]

Harde/zachte lette ik nooit op, wel op ANWB (en andere) tests zodat deze zowel goed in regen en droog op zijn best presteren. Misschien is dat impliciet zacht. Verder normale rijstijl, wel wat vlugger weg bij een stoplicht dan 80% van de mensen, verder rest rustig en normaal, en altijd adaptive cruise control (ook in de stad). Deze doet dan vooral het remmen (soms ruim van te voren). En filerijden.. bij een automaat is het dan nodig om rempedaal ingedrukt te houden bij sommige file snelheden (en dat zal de adaptive cruise vast ook wel doen, tenzij deze wel een halve versnelling kan inschakelen).

[...]

Ik vermoed (hoop) van wel -- ondanks dat erg lastig omdat ik niet de reparatiemanual / onderhoudsmanual van VW/SEAT kan raadplegen.
Daarin zal vast wel staan hoe lang alles mee hoort te gaan bij normaal rijden.

[...]

Een potje kan inderdaad maar de vraag is hoeveel, 2k, 4k, 10k?
Min punt is gewoon jammer van geld op de rekening = meer rente die ik betaal aan hypotheek.
Ik probeer dus alvast te denken wat een handig balans zou zijn, tussen risico autokosten, onnodig rente betalen, en geld hebben liggen waar niks mee gedaan wordt.
Geld terug opnemen uit een hypotheek kost extra maar is niet onmogelijk voor zover ik weet, dus bij eventuele crisis geen probleem, maar liever onnodige kosten vermijden ;)

Wil iig van de lease af voor nu, en moet wel iets rijden, dus maakt niet uit wat ik kies, zal voor elke auto wel zo'n inschatting moeten maken.
Maak je het niet erg ingewikkeld? Hoeveel kilometer per jaar verwacht je gemiddeld te rijden? Ik zou met een globaal bedrag op jaarbasis rekenen, geluk of pech kan je nou eenmaal altijd hebben. Persoonlijk reken ik zo'n 1000 euro per jaar, maar hangt erg af van de auto, gebruik en je geluk.

Drie andere dingen die mij opvallen:
- De pechhulp is prijzig, heb je dat echt nodig? Ik heb de keuze gemaakt om bij mijn reisverzekering voor een paar euro pechhulp te hebben mits een geboekte overnachting...Mocht er buiten dat iets gebeuren dan heb je tegenwoordig ook pech hulp on demand. Bij onderhoud bij de merkdealer is pechhulp soms ook inclusief
- Je verzekering vind ik duur, maar misschien heb je weinig/geen schade vrije jaren
- Je focus op het aflossen van je hypotheek, wat is je rente percentage daar? Bij Santander krijg je 3,35% rente op je spaargeld....Aangezien je waarschijnlijk ook hypotheekrente aftrekt geniet moet je een vrij stevig rentepercentage hebben op je hypotheek om aflossen gunstig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
[quote]nooberke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Maak je het niet erg ingewikkeld?
[quote]

Daar ben ik helaas goed in :)
Hoeveel kilometer per jaar verwacht je gemiddeld te rijden?
Ongeveer 30k km per jaar, plus of min 2k km.
Drie andere dingen die mij opvallen:
Ik denk niet dat het nodig is inderdaad, zag ook bij een online vergelijker dat het ook voor 11 pmnd kan.
Qua verzekering met 4-6 schadevrije jaren (leasemaatschappij verklaring), 30k km, all risk, zie ik dat 122 het minimale is. WA+casco is 70 maar.. mijn buurt is niet zo snuff, om het netjes te zeggen. Waarschijnlijk ook vandaar die hogere prijs. Alhoewel direct bij een verzekeraar het al kan voor 101 euro (geen vergelijker ertussen).
Helaas kan ik niet mijn andere 6 kortingstrede mee nemen die ik heb opgebouwd voordat ik ging leasen (zijn al vast wel vervallen), dan zat ik wel op schadevrije jaren 8 tot 12 (afhankelijk van hoe welke verzekeraar hier tegenaan kijkt).
Bij Santander krijg je 3,35% rente op je spaargeld.
Ah kijk dat is wel een mooie optie, ik was zo stom om niet alle spaarrentes te checken. Dit maakt de vraag van hoeveel apart houden nu eigenlijk irrelevant :p

Dan is het vooral even kijken wat het bereik van de normale maandelijkse kosten is, maar ik denk dat ik er zo niet ver naast zit. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
grasmanek94 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:51:

[...]

Daar ben ik helaas goed in :)
Ik ook hoor :P :)

Zijn je bandenwissels ook noodzakelijk? Ga je op wintersport en/of verplicht de deur uit als je beter thuis kan blijven omdat heel Nederland vast staat?

Persoonlijk denk ik dat je met 200 euro per maand echt al een heel eind moet kunnen komen.

Uit de dikke duim zuig ik ongeveer het volgende:
500 euro regulier per jaar
350 euro banden per jaar
350 euro remmen per jaar

Dan heb je nog 1200 euro per jaar over voor andere zaken/niet regulier.

Ik vermoed dat het een vergelijking is tussen leaseauto vs leasebudget uit laten betalen?

[ Voor 6% gewijzigd door nooberke op 22-07-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
nooberke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:19:
[...]
Ik vermoed dat het een vergelijking is tussen leaseauto vs leasebudget uit laten betalen?
Ja en neen, eerder
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
:)
Maar het komt er wel op neer ja, ik zou er mogelijk een honderdje op vooruit kunnen, ook fijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 22-07-2024 16:51 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 87 Laatste