Ik lease sinds 2023 een Seat Ibiza FR (ook uit het jaar 2023, 'officieel' gebouwd in 2022). Vanaf het moment dat ik met de auto uit de poort bij de dealer reed kreeg ik al de opmerking "CarPlay kun je beter aansluiten met een kabel, dat geeft veel problemen". Fijn dat dat vermeldt wordt nadat ik de auto al gekocht heb met als criterium dat er draadloos Apple CarPlay op zit. Maargoed, ik had gedacht dat er na 3 jaar wel een update zou zijn die dit probleem zou verhelpen.
CarPlay lijkt gek genoeg te crashen op vaste locaties op de weg. Ik heb er op de route van/naar werk niet zo veel last van gelukkig, maar nu ik meer rijd begint het op te vallen dat vooral op snelwegen wel heel vaak CarPlay crasht. Behoorlijk irritant, zeker als je aan het bellen bent. Is met meerdere telefoons, ook telkens op dezelfde plek dus het ligt niet aan mijn toestel. Inmiddels heb ik overigens een nieuwe iPhone, zelfde probleem, zelfde locaties op de weg.
Zojuist even in de systeeminformatie gedoken en daar stond de volgende info:
Hardware: 110
Software: 1761
Full link: (niets..., wel vreemd)
Via
dit artikel bij
deze informatie terechtgekomen, waarbij ik al minstens 2 OTA updates had moeten ontvangen. Tot nu toe nog 0 gehad.
Daarom de dealer gebeld, die zegt 'dat er geen updates open staan', maar ze willen natuurlijk wel de auto 'onderzoeken'. Right, natuurlijk niet gratis. Vind ik opzich vreemd, want ik heb in een jongere auto gereden als leenauto voor reparatie van de hagelschade, en daar was opeens full screen CarPlay, geen crashes, en werkte alles naar behoren. Zelfde model, enkel iets jonger... Kostentechnisch zal het onderzoek waarschijnlijk voor de rekening van de leasemaatschappij zijn, maar het feit dat ik weer minstens de auto een dag kwijt ben (en hoogstwaarschijnlijk met schade terugkrijg, want dat is nu alle keren gebeurd als ik m bij de dealer achterliet) is behoorlijk irritant.
Voordat ik bij de dealer van het kastje naar de muur word gestuurd: is er iemand die me iets meer kan vertellen over of ik überhaupt updates kan verwachten? Zijn er gerichte dingen waar ik naar vragen kan?
[
Voor 8% gewijzigd door
Giltix op 09-01-2026 14:10
]