Het grote Seat topic

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb een 1.2 tsi motor uit 2016. de auto heeft 115K gelopen. klopt het dat het bij de 1e keer de distributieriem bij 240K moet vervangen worden? en daarna telkens op 120K?

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:27
Sibrand schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:10:
Vervelender was op dag 2 (koude ochtend) een storing met de keuzestand schakelaar(?) ik neem aan dat het de versnellingspook is, tenminste als ik online zoek op deze storing.
Doorrijden mogelijk, zoek werkplaats op zag ik in het scherm.

(...)

Na de vakantie maar even bij de garage langs denk ik. Iemand ervaring met deze storing en enig idee wat het kan zijn/kan kosten?
Wanneer ik thuis ben kijk ik voor je wat op de factuur stond, maar probleem met een of andere poke/sensor in/voor de transmissie had de mijne ook. Moest de brug op en alles eronder eruit om die sensor te vervangen. Was garantiewerk, dat wel.
Ik dacht rond de 700 eu voor een onderdeeltje vaan paar eur, maar ik zal het dubbel checken.

• grasmanek94
Farabi schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:59:
ik heb een 1.2 tsi motor uit 2016. de auto heeft 115K gelopen. klopt het dat het bij de 1e keer de distributieriem bij 240K moet vervangen worden? en daarna telkens op 120K?
Distributieriemen bij VAG, voor zover mij is verteld, elke 120k km controle en als deze aan vervanging toe is (dus geen vast interval om te vervangen), vervangen. Mogelijk dat de 1e controle plaats vindt na 240k.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 11-09-2025 11:03 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Het verschilt wel echt per type. Check even je instructieboekje of onderhoudsboekje. Of zoek online even op je motorcode + interval distributieriem

Hoi!

• grasmanek94
EWK schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:03:
[...]

Het verschilt wel echt per type. Check even je instructieboekje of onderhoudsboekje. Of zoek online even op je motorcode + interval distributieriem
Of https://seat.erwin-store.com/erwin/showHome.do , account maken, 8 eur aftikken en dan heb je 1 uur de tijd om alles te downloaden wat kan, legaal. 4 of 5 downloads tegelijk. Kan je de maintenance guide voor ibiza 2016+ downloaden , wel in settings ikoontje rechts boven de boekentaal naar nederlands of engels aanpassen, staat standaard op duits. Kan je ook trainingen en andere onderhoud documenten downloaden. Gewoon van SEAT zelf. Dit is hun officiele online pagina o.a. Voor ODIS dingen en ander spul.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 11-09-2025 16:32 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

grasmanek94 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:30:
[...]

Of https://seat.erwin-store.com/erwin/showHome.do , account maken, 8 eur aftikken en dan heb je 1 uur de tijd om alles te downloaden wat kan, legaal. 4 of 5 downloads tegelijk. Kan je de maintenance guide voor ibiza 2016+ downloaden , wel in settings ikoontje rechts boven de boekentaal naar nederlands of engels aanpassen, staat standaard op duits. Kan je ook trainingen en andere onderhoud documenten downloaden. Gewoon van SEAT zelf. Dit is hun officiele online pagina o.a. Voor ODIS dingen en ander spul.
Ging het om een ibiza ? Even gemist denk ik

Hoi!

• grasmanek94
Oh sorry haha, is bij 1.2 motor mijn aanname. Zou natuurlijk ook een Leon kunnen zijn, maar iig kan men daar het juiste model opzoeken.

• grasmanek94
Sibrand schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:10:
enig idee wat het kan zijn/kan kosten?
Uitgevoerde werkzaamheden
Uitlaatsysteem ombouwen0.1010.21
Warmte-bescherming uit- en inbouwen0.6061.27
Voorste uitlaatdemper uit- en inbouwen0.7071.48
Huis van versnellingshendel uit- en inbouwen1.50153.17
Accu geladen0.1010.21
Interactieve functie .0.1515.32
Gebruikte materialen
Schakelstangen (BO) - VSWA713033CC1.00207.43
529.09 ex. / 640.20 inc. BTW 18/03/2024.

Dit was naar aanleiding van idd een schakelpoke sensor issue met melding op het scherm (soms) maar rijden en schakelen werkte gewoon prima..

Ik heb tevens een DSG 7 versnellingen automaat.

En oke de "paar euro" was wel wat meer, ~200 heh.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 12-09-2025 09:15 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Sibrand Is het toevallig deze of soortgelijk (check de links naar gelijksoortige filmpjes op YT)
Dikek kans dat de microswitch niet lekker is. Dat kan temperatuurgerelateerd zijn idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:33:
@Sibrand Is het toevallig deze of soortgelijk (check de links naar gelijksoortige filmpjes op YT)
Dikek kans dat de microswitch niet lekker is. Dat kan temperatuurgerelateerd zijn idd.
Mist er een linkje in je post of snap ik de verwijzing niet helemaal?

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:24
Volgens het VAG handboek is alleen een 'visuele inspectie' benodigd (rondom je kleine/grote beurt). Maximale aantal KM was inderdaad 240/250dKM. Ben wel benieuwd, want ik heb precies dezelfde aantal km's op mijn 1.2...

• iemeel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 16:18
Hou allemaal,
Ik heb ik op eigen kosten een trekhaak (origineel) laten monteren op mijn Tarraco (wegklapbaar). Het is een leaseauto, en deze moet ik inleveren. Nu heb ik de Seat garage opdracht gegeven om deze te demonteren en men komt met deze reactie:

Ik heb net Nog even contact gehad met de werkplaats, hun geven aan dat de trekhaak zelf wel verwijdert kan worden maar de software en bekabeling hiervan niet omdat dit nu onderdeel is van de auto.

De trekhaak zelf kunnen wij verwijderen maar staat ook geconnecteerd met de auto waar deze nu aan vast zit en kan dus ook NIET gemonteerd en werkende gemaakt worden aan een andere auto.

Het zou dus eigenlijk zonde van de tijd en geld zijn om deze te demonteren

Als leek zijnde vind ik dit moelijk om te geloven. Klopt bovenstaande? Er was namelijk trekhaakvoorbereiding aanwezig en als ik alles goed lees is het monteren van de bekabeling een plug and play actie, los van het fysiek monteren van de trekhaak.

[ Voor 9% gewijzigd door iemeel op 19-09-2025 15:35 ]

• Arunia
  • Laatst online: 13:13
@iemeel Wat zegt de leasemaatschappij? Ik bedoel, als het het geld en de moeite niet waard is en de Lease maatschappij vind het prima wanneer deze er op blijft zitten, dan zou ik het vooral laten.

• iemeel
Trekhaak is op eigen kosten gemonteerd a 1200,- en is dus niet door leasemaatschappij betaald. Het demonteren is 225,- en de trekhaak kan ik los verkopen. Het gaat mij om de informatie dat 1:"de bekabeling onderdeel is geworden van de auto??" Terwijl het plug and play is. En 2: dat de trekhaak niet meer onder een ander auto gemonteerd kan worden?

• Arunia
iemeel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:39:
Trekhaak is op eigen kosten gemonteerd a 1200,- en is dus niet door leasemaatschappij betaald. Het demonteren is 225,- en de trekhaak kan ik los verkopen. Het gaat mij om de informatie dat 1:"de bekabeling onderdeel is geworden van de auto??" Terwijl het plug and play is. En 2: dat de trekhaak niet meer onder een ander auto gemonteerd kan worden?
Ah ok. Tja. Ik vraag het me ook af, maar of het echt zo is. Ik begreep uiteraard wel dat de trekhaak niet van de leasemaatschappij is. Maar als het veel te veel moeite is en de LM vind het niet erg, dan zou ik het wel weten.

Zou dan een second opinion vragen. Ik weet ook niet wat voor elektronica er in de trekhaak onderdelen zit wat gekoppeld zou moeten zijn aan de auto zelf. Lijkt me eerlijk gezegd sterk. Enige is aanpassingen aan de software welke niet meer uitgezet kunnen worden, maar dat lijkt me ook sterk om eerlijk te zijn. Voor veel auto's zijn er wel mogelijkheden om dingen aan en uit te zetten via computers e.d.

• iemeel
Ik had mij er eerst in verdiept om het zelf te doen. Aangezien de voorbereiding er al was, betrof de aftermarketset de trekhaak + bekabeling om te monteren in de voorbereiding bij de linker achterwielkast. Hierna moest dan de sw aangepast worden, wat ik niet kan. De garage kwam uiteindelijk met een goede prijs voor de originele set + montage. Prijsverschil was daardoor minimaal. Ik dacht check het hier, ik zie nl dat Rainesh een heleboel weet ;)

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12 22:34
iemeel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:00:
Ik had mij er eerst in verdiept om het zelf te doen. Aangezien de voorbereiding er al was, betrof de aftermarketset de trekhaak + bekabeling om te monteren in de voorbereiding bij de linker achterwielkast. Hierna moest dan de sw aangepast worden, wat ik niet kan. De garage kwam uiteindelijk met een goede prijs voor de originele set + montage. Prijsverschil was daardoor minimaal. Ik dacht check het hier, ik zie nl dat Rainesh een heleboel weet ;)
Volgende keer even taggen :)

In principe kan de trekhaak gewoon verwijderd worden als je al trekhaakvoorbereiding hebt. Bij sommige modellen is alles al gecodeerd ongeacht of er een echte haak onder zit of niet., het is namelijk de module waar het om gaat. En ookal is het niet gecodeerd dan is het nog simpel achteraf uit te coderen, genoeg mensen die dat kunnen doen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:59
Ik vraag me af @iemeel alle extra investeringen in de auto. Bv het kopen van een kinderzitje tot trekhaken aan toe. Kan je door de bonnetjes op te geven bij de BD via je werkgever je bijtelling minderen. Je krijgt niet 100% terug maar zeker wel de helft.

Daarnaast denk ik dat voorafgaand je een “eigen” trekhaak gaat laten monteren op je lease auto. Je wel onderzoek doet hoe en wat bij inleveren van de auto.

Laatste denk ik zelf dat je de trekhaak verwijderd hebt wie zou dan je trekhaak willen kopen. Stuk ijzer is geen 1200 euro waard. Als ik kijk dan levert het je zo ~400 euro op als je bij een handelaar koopt. Particulier zal niet zo snel verkocht worden.

Die 225 euro voor verwijderen moet je dus nog bij tellen op die 1200 euro aanschaf. En dan je verkoop waarde a 300/350 euro. Tja. Denk dat je het beter kan laten zitten dan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• grasmanek94
Soms gaat het om het principe :+

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:52
Hoi Allemaal,

Al een maand of wat rij ik als een blij ei rond in mijn Ateca met alle toeters en bellen, inclusief draadloos laden van mijn telefoon.
Maar van dat draadloos laden wordt ik iets minder blij. Mijn telefoon wordt tijdens het laden heel erg warm en laadt niet op, maar loopt regelmatig helemaal leeg. Een oplossing zou natuurlijk zijn om het draadloos opladen uit te zetten, maar ik kan nergens vinden of, en zo ja, hoe, ik dat kan doen.

Dus mijn vraag, heeft iemand een idee hoe ik het draadloos opladen uitschakel? Het heeft mijn voorkeur om dit te doen zonder dat ik een zekering eruit moet trekken, of de accu uit de auto moet halen. Vooral dat laatste zal effectief zijn, maar ik heb wel eens gehoord dat dit niet zo handig is....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:34
Bernard0343 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:17:
Hoi Allemaal,

Al een maand of wat rij ik als een blij ei rond in mijn Ateca met alle toeters en bellen, inclusief draadloos laden van mijn telefoon.
Maar van dat draadloos laden wordt ik iets minder blij. Mijn telefoon wordt tijdens het laden heel erg warm en laadt niet op, maar loopt regelmatig helemaal leeg. Een oplossing zou natuurlijk zijn om het draadloos opladen uit te zetten, maar ik kan nergens vinden of, en zo ja, hoe, ik dat kan doen.

Dus mijn vraag, heeft iemand een idee hoe ik het draadloos opladen uitschakel? Het heeft mijn voorkeur om dit te doen zonder dat ik een zekering eruit moet trekken, of de accu uit de auto moet halen. Vooral dat laatste zal effectief zijn, maar ik heb wel eens gehoord dat dit niet zo handig is....
Uitschakelen op je telefoon?

• Arunia
Hoi Allemaal,

Telefoon ondersteboven neerleggen? Zou het ook moeten tegengaan.

Iemand geeft aan een aluminium strip over het laadgedeelte in de auto te leggen, maar weet niet of dat heel handig is.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:52
nooberke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:53:
[...]
Uitschakelen op je telefoon?
Helaas, dat kan niet op mijn Nothing telefoon...
Arunia schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:12:
[...]

Telefoon ondersteboven neerleggen? Zou het ook moeten tegengaan.

Iemand geeft aan een aluminium strip over het laadgedeelte in de auto te leggen, maar weet niet of dat heel handig is.
Zal ik proberen! Dank!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• The Eagle

The Eagle

Hoi Allemaal,

Gewoon de telefoon aan de usb hangen, dan laadt ie via usb.
En vermoedelijk loopt ie leeg door Android auto wireless. Dat kun je ook op alleen de kabel forceren, even developer options van AA aanzetten en via daar wireless AA uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-12 20:58

LJZ

Hi Tweakers!

Wij hebben een Seat Ibiza FR uit 2020 met ongeveer 40.000 km op de teller. Enkele weken geleden verscheen het motorstoringslampje op het dashboard.

Bij uitlezen in de garage kwam eruit dat de storing te maken had met de luchtpomp (EVAP-systeem) rondom of in de benzinetank. Volgens hen zitten daar verschillende luchtkleppen en één daarvan gaf de storing. Deze is inmiddels vervangen en het lampje was daarna ook verdwenen. Toch viel ons toen al op dat het lampje altijd na het tanken verscheen, ook na een reset van het lampje.

Inmiddels is dat opnieuw het geval: na het tanken gaat het storingslampje weer branden, meestal pas nadat we een klein stukje gereden hebben. Wat ons extra opvalt: zodra de tank ongeveer half leeg is (de meter staat dan rond de helft), gaat het lampje vanzelf weer uit.

De garage heeft het systeem opnieuw gecontroleerd, maar komt er niet goed uit. We krijgen vooral veel “we denken dat...” terug, zonder concrete oorzaak of oplossing. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, of weet iemand waar we het moeten zoeken?

Kan dit bijvoorbeeld te maken hebben met de EVAP-kleppen, ontluchting, of een sensor bij de brandstoftank?
Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

• grasmanek94
LJZ schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:15:
Hi Tweakers!

Wij hebben een Seat Ibiza FR uit 2020 met ongeveer 40.000 km op de teller. Enkele weken geleden verscheen het motorstoringslampje op het dashboard.

Bij uitlezen in de garage kwam eruit dat de storing te maken had met de luchtpomp (EVAP-systeem) rondom of in de benzinetank. Volgens hen zitten daar verschillende luchtkleppen en één daarvan gaf de storing. Deze is inmiddels vervangen en het lampje was daarna ook verdwenen. Toch viel ons toen al op dat het lampje altijd na het tanken verscheen, ook na een reset van het lampje.

Inmiddels is dat opnieuw het geval: na het tanken gaat het storingslampje weer branden, meestal pas nadat we een klein stukje gereden hebben. Wat ons extra opvalt: zodra de tank ongeveer half leeg is (de meter staat dan rond de helft), gaat het lampje vanzelf weer uit.

De garage heeft het systeem opnieuw gecontroleerd, maar komt er niet goed uit. We krijgen vooral veel “we denken dat...” terug, zonder concrete oorzaak of oplossing. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, of weet iemand waar we het moeten zoeken?

Kan dit bijvoorbeeld te maken hebben met de EVAP-kleppen, ontluchting, of een sensor bij de brandstoftank?
Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!
Als de auto te vol is afgetankt (dus door blijven toppen na afslaan van de slang), dan is heel het evap systeem kapot en moet wss niet alleen een deurtje vervangen worden, maar heel dat koolstof filter, en/of pomp, of nog meer, er hoort in dat systeem nooit vloeistof aanwezig te zijn, alleen dampen. Dus ja, wordt n duur grapje, of een draadje is ergens beschadigd waardoor die melding op de auto komt.

Aftoppen is risicovol, en zou ik eigenlijk nooit doen, en als wel dan alleen wanneer je meteen een hele lange rit voor de boeg hebt (150km+). Aftoppen en dan parkeren is funest voor het evap systeem, dan is t allemaal kapot na een dag.

* met (geforceerd) aftoppen bedoel ik dus tanken tot de slang afslaat, wachten, en weer bijtanken tot het afslaat, en weer herhalen. Nog erger wanneer iemand expres de slang hoger houdt in plaats van helemal ingedruk in de tank klep, dan stroomt er 100% benzine naar het evap systeem.

Dus altijd zo diep mogelijk erin doen die slang, nooit omhoog tillen wanneer het tanken bezig is, en nooit extra tanken nadat de slang 1x afslaat.

40,000 is wel erg snel voor problemen, dan heeft de auto pas twee beurten gehad, een bij 10k en een bij of 30k of 40k, in 5 jaar tijd.. Maar dan moeten er al eigenlijk 3 tot 5 beurten zijn geweest (om de jaar). Raar als ze dat nooit eerder is opgevallen.

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 05-10-2025 23:00 ]

• patricks8
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hallo,

Ik heb 2 vragen en misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb Seat Leon ST uit 2021. Vorig jaar juni gekocht. De auto is geïmporteerd vanuit Denemarken.

In het menu vind ik de opties Adaptive Cruise control en snelheidsbeperking. Als ik ACC wil aanzetten geeft de auto aan dat dit geactiveerd moet worden bij de dealer. Dealer (Century uit Groningen) geeft alleen dat dit niet kan. Kan dit echt niet geactiveerd worden? Zou wel fijn zijn als dat kan. Ivm redelijk lange afstanden die ik vanaf januari maandelijks ga rijden ivm werk.

Daarnaast geeft de auto aan dat de batterij van de sleutel weer vervangen moet worden. Dit is al de vierde keer sinds dat ik de auto heb en ik vind dat behoorlijk vaak. Is dat bij jullie ook zo vaak nodig? Bij mijn vorige auto (5 jaar gehad) heb ik dat nooit hoeven doen.

PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:38
in mijn golf 7 moet ik de batterij 2x per jaar vervangen, maar ik rij dan ook niet dagelijks en alleen maar af en toe in het weekend (auto staat veel stil). als je m dagelijks gebruikt verwacht ik wel dat het vaker moet

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:04
giovanni2903 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:56:
in mijn golf 7 moet ik de batterij 2x per jaar vervangen, maar ik rij dan ook niet dagelijks en alleen maar af en toe in het weekend (auto staat veel stil). als je m dagelijks gebruikt verwacht ik wel dat het vaker moet
Geen idee hoe het zit met nieuwere afstandsbedieningen maar ik heb in de tientallen jaren dat ik met de auto rijd nog maar eenmaal een batterij vervangen en dat was na 4 jaar sinds dat ik de auto gekocht had.
Het moet zijn dat die dingen constant wakker zijn terwijl ze eigenlijk enkel maar iets moeten uitzenden als er op een knop gedrukt wordt.

• giovanni2903
dat zijn ze ook, daarom kunnen ze door criminelen opgepikt worden. dat is het nadeel van keyless, in ieder geval bij vag en daarom dus ook sneller de batterij leeg

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• grasmanek94
patricks8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:49:
Hallo,

Ik heb 2 vragen en misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb Seat Leon ST uit 2021. Vorig jaar juni gekocht. De auto is geïmporteerd vanuit Denemarken.

In het menu vind ik de opties Adaptive Cruise control en snelheidsbeperking. Als ik ACC wil aanzetten geeft de auto aan dat dit geactiveerd moet worden bij de dealer. Dealer (Century uit Groningen) geeft alleen dat dit niet kan. Kan dit echt niet geactiveerd worden? Zou wel fijn zijn als dat kan. Ivm redelijk lange afstanden die ik vanaf januari maandelijks ga rijden ivm werk.

Daarnaast geeft de auto aan dat de batterij van de sleutel weer vervangen moet worden. Dit is al de vierde keer sinds dat ik de auto heb en ik vind dat behoorlijk vaak. Is dat bij jullie ook zo vaak nodig? Bij mijn vorige auto (5 jaar gehad) heb ik dat nooit hoeven doen.
Met OBD11 kan je dat zelf of een paar tientjes aan iemand anders geven om dat aan te zetten. @Rainesh hier doet dat denk ik ook voor mensen?

Voor zover ik sprak met de dealer kunnen ze heel erg weinig, hun opties zijn erg gelimiteerd met wat Volkswagen ze toestaat te doen op ODIN apparaten, maar iemand met OBD11/VCDS kan veel meer. Soms hebben ze bij dealers wel een monteur die dat ook naast zijn/haar normaal werk doet, vraag ernaar zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 26-11-2025 09:18 ]

• djraydan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-12 10:49
Toevallig vandaag nog de batterijen vervangen voor de 2e keer in een jaar.
De dealer geeft aan dat dit normaal is en dat ze het bij Seat melden als het binnen de 1.5 maand is.
Alles daarbuiten wordt als normaal beschouwd.

• The Eagle

The Eagle

ACC optie aanzetten kan niet met OBD11, daar is echt VCDS voor nodig. Vraag het even in het VCDS topic, er zijn idd tweakers die het wel kunnen.

Re: batterij sleutel: vroeger was die batterij alleen nodig om een signaalt te verzorgen bij lock / unlock, hooguit starten en that's it. Tegenwordig moet ie constant een signaal uitzenden ivm keyless zaken. Dus mindere levensduur. Maar slechts 4 maanden met een batterij lijkt me wel heel weinig.
Ik merk zelf dat een batterij langer mee lijkt te gaan als je de sleutel dagelijks gebruikt dan wanneer dat ding gewon in een la ligt (reservesleutel).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
De sleutel zou stand-by moeten gaan als deze stilligt (en buiten bereik van de auto (of in een metalenbakje). Mijn Skoda Octavia 4 moest elk jaar wel een nieuwe batterij. Vaak was de reserve batterij idd nog eerder leeg en na wat wisselen en vervangen van batterijen was dat een jaar weer rustig.

• YoGi_Berra
YoGi_Berra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:46:
Volgens het VAG handboek is alleen een 'visuele inspectie' benodigd (rondom je kleine/grote beurt). Maximale aantal KM was inderdaad 240/250dKM. Ben wel benieuwd, want ik heb precies dezelfde aantal km's op mijn 1.2...
Toch voor gekozen om de distributieriem te laten vervangen. Zal vragen of ze foto'tje maken als ze hem eraf halen. Benieuwd hoe dat ding er nog uit ziet na zo'n lange tijd.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12 22:34
Hallo,

dat is wel vreemd. Heb je voor mij een chassisnummer in een PB? Dan kan ik even kijken wat er aan de hand is.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• grasmanek94
Wat batterij in de sleutel betreft, hit or miss, soms hoef ik twee jaar niet te vervangen en soms moet het echt om de paar maanden.
Edit: Grappig, nu ik erover post moet ik de batterij vervangen. De auto kijkt hier mee denk ik ;)

[ Voor 27% gewijzigd door grasmanek94 op 04-12-2025 07:30 ]

• patricks8
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Zal ik vanavond of morgen even doen :)

PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:31

zeroday

There is no alternative!

snap nog weinig van de Seat App ..

net een nieuwe seat leon sporttourer en de app werkt geregeld heel vaag. Zo kan ik sinds gister niet meer de klimatisering aanzetten. Wel de stoelverwaring, maar de auto naar 20 of 21 graden zetten .. no go ..
snap er weinig van ..

En ja de klimatisering op afstand staat 'geactiveerd' .. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 04-12-2025 16:49 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:35
zeroday schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:48:
snap nog weinig van de Seat App ..

net een nieuwe seat leon sporttourer en de app werkt geregeld heel vaag. Zo kan ik sinds gister niet meer de klimatisering aanzetten. Wel de stoelverwaring, maar de auto naar 20 of 21 graden zetten .. no go ..
snap er weinig van ..

En ja de klimatisering op afstand staat 'geactiveerd' .. ;)
Same here. Kan sinds een paar dagen de klimatisering niet meer starten. App is altijd wel een beetje maf geweest. Soms gedwongen stoppen voordat het weer wil werken.

Enfin. Je bent dus niet alleen.
Voor geval dat. '25 Leon ST E-Hybrid.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[Mad Max] schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:30:
[...]

Same here. Kan sinds een paar dagen de klimatisering niet meer starten. App is altijd wel een beetje maf geweest. Soms gedwongen stoppen voordat het weer wil werken.

Enfin. Je bent dus niet alleen.
Voor geval dat. '25 Leon ST E-Hybrid.
Zelfde auto ;)

• [Mad Max]
Even een andere "opmerking".
Laatst even bij de dealer geweest voor wat garantiepuntjes. Ook de vraag gesteld of het mogelijk is om de kilometerstanden uit te lezen welke volledig EV zijn geweest en waarbij de ICE actief is geweest.
Ik probeer met de E-Hybrid zoveel mogelijk EV te rijden (wat met DC laden zeker makkelijker is) en ben daarom benieuwd wat mijn verhouding is.

Helaas, dit was niet mogelijk.

Thuis had ik zoiets van, wacht eens. Ik heb nog een OBDII dongle liggen die ik altijd gebruikte in de Prius 2 (Hybrid Assistand app). Wat als ik die nu eens opzoek en de originele app van de dongle gebruik.

Nog geen 10 minuten later, een keurig overzicht van data.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Total Distance Traveled (Lifetime)
Total Fuel Consumed (Lifetime)
Total distance traveled in charge depleting operation with engine off (Lifetime)
Total distance traveled in charge depleting operation with engine running (Lifetime)
Total distance traveled in driver-selectable charge increasing operation (Lifetime)
Total fuel consumed in charge depleting operation (Lifetime)
Total fuel consumed in driver-selectable charge increasing operation (Lifetime)
Total grid energy consumed in charge depleting operation with engine off (Lifetime)
Total grid energy consumed in charge depleting operation with engine running (Lifetime)
Total grid energy into the battery (Lifetime)

Bovenstaande lijst is voor mij de meest logische lijst van data. Er zijn ook recent velden, maar daar kan je niets mee.
Al met al, mijn data hart is weer voorzien van iets om in Excel te gaan bouwen.

En voor de nieuwsgierige Seat rijdende Tweaker, ik zit momenteel op 70% EV kilometers. En ik heb er nog maar 20.000 km opstaan (odo stand).

Oh, de OBDLink LX is de dongle die ik gebruik (is al jaren oud ondertussen).
De mooiste methode is met de laptop. Dan kan de software een html export maken die via PowerQuery weer in Excel te halen is.

• grasmanek94
Also, nog een ding, een maand geleden ofzo was er een grote update in de auto die echt lang duurde, sindsdien is bluetooth aanzienlijk slechter/haperig, op zowel iPhones als verschillende merken Android telefoons. Moet soms even muziek pauzeren, minuutje wachten, dan werkt afspelen vaak nog wel soepel. Ook mijn "in versnelling" was eerst "rustig, ppppppwwwwwww" (servomotor die langzaam draait), nu is het echt "hard, PEEEEW" (servomotor die een hamer erin slaat). Vind dat laatste vooral grappig elke keer als ik uit P of N in D/S/R ga.

Betreft een 2021 Seat Leon eTSI FR 1.5 DSG-7 (DQ200) Launch Edition ( = Business Intense).

Ik kan ermee leven maar als ik de optie had, had ik wel liever de vorige software.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 06-12-2025 00:30 ]

• [Mad Max]
Update. De voorverwarmoptie in de app werkt weer bij mij. Zonder acties van mij. @zeroday

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[Mad Max] schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:13:
Update. De voorverwarmoptie in de app werkt weer bij mij. Zonder acties van mij. @zeroday
Yep .. mijn vrouw kreeg deze ook aan de praat vanochtend ;)

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:15
Goedemorgen, ik ben op zoek naar een Carplay oplossing voor een Seat Ibiza uit 2010 (6J), ik zie dat er vanuit China allerlei inbouw mogelijkheden zijn in de vorm van een Junsun inbouw scherm, maar ook allerlei varianten daarop die in verschillende vormen en met relabeling worden aangeboden in Nederland.

Heeft iemand ervaring met dit soort inbouw, en werkt dat allemaal naar behoren? Zijn er dan nog zaken waar je op moet letten, of uitvoeringen die je dan juist NIET moet hebben?

Ook een houder en oplader voor een Iphone zouden wel welkom zijn in deze auto. USB is volgens mij niet aanwezig, maar gaat via de aansteker.

• grasmanek94
JustTrying schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:47:
(...) voor een Seat Ibiza uit 2010 (6J),

(...)

Heeft iemand ervaring met dit soort inbouw, en werkt dat allemaal naar behoren? Zijn er dan nog zaken waar je op moet letten,

(...)
Ja, het zijn allemaal ruk android systemen die erg outdated zijn en geen security updates krijgen.
Dan is het gedoe om de juiste OBD dongle te regelen om alle stuurfuncties/knoppen te laten werken, ik heb ze nooit allemaal werkend kunnen krijgen.

Ik zou zeggen besteed het uit aan een bedrijf en zorg dat je goede afspraken maakt dat alles, maar dan ook echt alles goed moet werken en zo niet kosteloos alles terugzetten zoals het was.

• The Eagle

The Eagle

Goedemorgen, ik ben op zoek naar een Carplay oplossing voor een Seat Ibiza uit 2010 (6J), ik zie dat er vanuit China allerlei inbouw mogelijkheden zijn in de vorm van een Junsun inbouw scherm, maar ook allerlei varianten daarop die in verschillende vormen en met relabeling worden aangeboden in Nederland.

Heeft iemand ervaring met dit soort inbouw, en werkt dat allemaal naar behoren? Zijn er dan nog zaken waar je op moet letten, of uitvoeringen die je dan juist NIET moet hebben?

Ook een houder en oplader voor een Iphone zouden wel welkom zijn in deze auto. USB is volgens mij niet aanwezig, maar gaat via de aansteker.
Ik weet niet welke radio er nu in zit, maar je zou er natuurlijk prima een Pioneer in kunnen lepelen die exact doet wat je wilt.
OEM kan ook (wij hebben een 6j uit 2015 met de juiste unit), alleen weet ik niet welke unit je dan precies zou moeten hebben.

• JustTrying
The Eagle schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:48:
[...]

Ik weet niet welke radio er nu in zit, maar je zou er natuurlijk prima een Pioneer in kunnen lepelen die exact doet wat je wilt.
OEM kan ook (wij hebben een 6j uit 2015 met de juiste unit), alleen weet ik niet welke unit je dan precies zou moeten hebben.
Er zit nu gewoon de standaard radio in, ik kan cdtjes afspelen en radio luisteren. Wanneer er een iets minder 'aliexpress' optie is dan is dat denk ik alleen maar beter, zeker omdat het erop lijkt dat ik het apparaat wat ik in china kan bestellen voor 50 euro hier aangeboden zie voor 100 tot zelfs wel 300 euro. Dan denk je dat iets goeds koopt maar dan betaal je vooral winstmarge..

• Asterion
JustTrying schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:07:
[...]

Er zit nu gewoon de standaard radio in, ik kan cdtjes afspelen en radio luisteren. Wanneer er een iets minder 'aliexpress' optie is dan is dat denk ik alleen maar beter, zeker omdat het erop lijkt dat ik het apparaat wat ik in china kan bestellen voor 50 euro hier aangeboden zie voor 100 tot zelfs wel 300 euro. Dan denk je dat iets goeds koopt maar dan betaal je vooral winstmarge..
Ik zou zeggen, doe vooral goed onderzoek en zoek eventueel eentje die vanuit Europa verzend.
Ik heb enkele jaren geleden ook een ali android radio gehad maar ben daar toch paar maanden achter aan het zoeken geweest.

Zoek er eentje met een zo recent mogelijke Android versie en met de recentste hardware.
Wil je OEM look? Dan betaal je wel iets meer natuurlijk.
Heb je bvb. een subwoofer, dan moet je soms ook goed opletten dat de adapter die erbij komt ervoor geschikt is.
Ga ook niet voor de goedkoopste, meestal ben je dan slechter af.
Let ook eventueel op de knoppen, resellers kunnen verschillende functies toewijzen aan de knoppen. Zo had ik er eentje die bij mij navigatie, media, bluetooth, radio als knoppen had. Anderen hadden dan weer andere functies aan de knoppen gegeven.

Verwacht ook geen snelheidswonders, ze kunnen soms best traag reageren. Althans, in mijn tijd.

• YoGi_Berra

Of je koopt alleen zo'n Carplay Display. Ben je voor 3 tientjes klaar en geen inbouw benodigd. Esthetisch misschien minder mooi, maar werkt wel :9

• JustTrying
YoGi_Berra schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:18:
[...]

Of je koopt alleen zo'n Carplay Display. Ben je voor 3 tientjes klaar en geen inbouw benodigd. Esthetisch misschien minder mooi, maar werkt wel :9
Inderdaad, dat kan natuurlijk ook, maar daar zie ik ook alweer 100 varianten van :) iemand ervaring met een optie die naar tevredenheid werkt?

• Tom Hoenderop
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12 21:56
Ter info, gisteren kwam bij mijn Seat Tarraco een nieuwe softwareversie binnen, verise 889. Ik heb geen foto van het changelog gemaakt maar er stond onder andere verbeteringen voor zwarte schermen en Apple Carplay/Android Auto in het lijstje. Hopelijk voor degenen die dit nodig hebben rolt het vlot uit naar alle voertuigen.

Goed weekend allemaal!

• giovanni2903
de planning is om deze maand een SEAT Ibiza FR Business Connect te bestellen in de private lease. heeft iemand een idee wat de levertijd is van deze auto? (config. code: SSR2RWV8 (https://www.seat.nl/configurator/w/model?wf=seat-nl-nl). proefrit heb ik aangevraagd, zal ik maandag wel over gebeld worden. kan het dan natuurlijk vragen, maar verkopers weten dit soort dingen vaak niet volgens mij. praktijkervaring van jullie heb ik meer aan

[ Voor 30% gewijzigd door giovanni2903 op 20-12-2025 19:58 ]

• YoGi_Berra
YoGi_Berra schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:26:
[...]

Toch voor gekozen om de distributieriem te laten vervangen. Zal vragen of ze foto'tje maken als ze hem eraf halen. Benieuwd hoe dat ding er nog uit ziet na zo'n lange tijd.
Riem vervangen. De oude kan praktisch terug de doos in. Geen haarscheurtjes of afbrokkeling. Dat na 12 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JcwyTTsuFy9Lh5XPPQEETxc52g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p10dqLyS2cwrTF7bEmSIr6gp.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57
Hee, een topic met lotgenoten! Sinds zaterdag ben ik de eigenaar van een nieuwe Leon ST 1.5tsi PHEV Style, met een comfortpakket, in saphire blue. Ikke blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ISdg-0oQcmAoS4Wpoq-gJGpS70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7g2huPcj1uwEZln9vDhGtxGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbrB4snTQohNTziFIjfyhLj3mdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYx4aMyBnybdaw3GLG2Iivlv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel meteen wat vraagjes, misschien kunnen jullie me helpen:

- waar zit de dagteller? Is dat dezelfde als de teller "sinds start"? Mijn vrouw rijdt ermee voor haar werk in de zorg en wil aan het eind van de dag weten hoeveel km zij heeft gereden. Dan moet dat geen teller zijn die zich elke keer reset als de motor opnieuw wordt gestart. Ik kan het sowieso in de app vinden, zag ik al, maar dat is vooral handig als mijn vrouw het vergeet te noteren
- volgens mij had het infotainment systeem zichzelf vanochtend teruggebracht naar de standaard instellingen. Zo klonken alle bliepjes weer bij het aanraken van het scherm, en waren mijn voorkeursschermen op het hoofdscherm ineens weer terug naar zaken die ik juist had uitgezet. Een glitch, of zie ik iets over het hoofd?
- wij rijden graag altijd met dimlicht. Is er een mogelijkheid om de auto dat te laden onthouden? Het lijkt erop dat hij nu altijd start in standje "auto", waarbij de dagrijverlichting wel werkt natuurlijk, maar dimlicht niet.
- de dealer heeft me laten zien dat het mogelijk is om een soort snelkoppelingen naar meest gebruikte menu-items in te stellen, maar ik ben vergeten hoe. Je zou ze bovenin het scherm moeten kunnen plaatsen. Iemand...? En als er andere handigheidjes zijn die ik moet weten, barst maar los.

Verder... wauw, wat een kar joh. Superfijn rijden! En met de 230V-lader in een nachtje weer vol.

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 22-12-2025 11:13 ]

• Gramser
Niemand meer voor die dagteller? Rest heb ik allemaal gevonden… heb de dagteller zelfs al aan de dealer gevraagd, die gaat ook even kijken.

• Asterion
Volgens mij is de teller ‘sinds start’ eentje die zichzelf reset na een aantal uur.
En niet na een dag.

• Gramser
Ja, daar ben ik inmiddels ook achter… de zoektocht naar de échte dagteller (of tripteller) gaat voort!

• Patroclos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-12 16:21
Ik heb de logica van 'sinds start' nog niet achterhaald. De wegen van Seat zijn ondoorgrondelijk.

Voor statistieken per dag denk ik dat de app het makkelijkst is.

Ik denk dat 'lange tijd' wel manueel te resetten valt, indien nodig? Er is volgens mij ook een te resetten teller als je naar beneden scrollt (als er een afbeelding van de Leon verschijnt in het midden van het instrumentenpaneel), die vermoed ik ook manueel te resetten is (al heb ik dat op drie jaar nog nooit gedaan).

• Gramser
Ik krijg geen afbeelding van de leon in het instrumentenpaneel.

De app werkt gelukkig erg makkelijk. Sowieso komen de linker klok en het middengedeelte op veel vlakken overeen. Bijna overbodige info. In het instructieboekje lees ik ook dat het met de “view” knop mogelijk zou moeten zijn om wijzers op de toerenteller en snelheidsmeter te tonen. Nou, niet bij de mijne 😋

• Gramser
Ik heb trouwens nóg een vraag. Als ik wegrij in de elektrische stand, rijdt hij daarop door tot de accu gewoon leeg is voor hij overschakelt op hybride. Is het mogelijk om een minimum percentage lading te behouden, zeg 20% ofzo, zodat hij eerder op hybride overschakelt?

Als ik start in hybride kan ik er wel voor zorgen dat een minimumlading wordt behouden. Maar in de elektrische modus dus niet.

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12 16:30
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:46:
In het instructieboekje lees ik ook dat het met de “view” knop mogelijk zou moeten zijn om wijzers op de toerenteller en snelheidsmeter te tonen. Nou, niet bij de mijne 😋
Dat lukt mij wel, heb je de virtual cockpit "standaard" ipv "uitgebreid"

• Gramser
En hoe schakel je daartussen..? Is dat dan lang indrukken? Want ik heb vanmiddag een ander online instructieboekje gelezen en daar lees ik dat dat de bedoeling is. Ik moet het nog proberen…

[ Voor 72% gewijzigd door Gramser op 23-12-2025 14:59 ]

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12 16:30
die optie is beschikbaar vanaf de Business Intense of FR

• Gramser
Ah kijk, dan heb ik dat niet. Ook prima - maar een dag- of tripteller ergens op je scherm zou toch mogelijk moeten zijn 😋

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:41:
Ah kijk, dan heb ik dat niet. Ook prima - maar een dag- of tripteller ergens op je scherm zou toch mogelijk moeten zijn 😋
't Is even geleden dat ik een Seat heb gezeten, met mijn Leon KL was het zo dat ik in het bestuurdersscherm drie dingen kon zien, sinds start, sinds tanken en lange tijd. Lange tijd kan je resetten wanneer je wilt (volgens mij door OK op het stuur ingedrukt te houden) en gaat tot ergens in de tientallen duizend km.

• Gramser
Die drie standen ken ik. Maar er moet een dagteller/tripteller zijn - ik kan ‘m tenslotte resetten in het infotainmentsysteem. De vraag is alleen: waar is-ie? Ik heb nog één optie die ik kan proberen als mijn vrouw terug is met de auto. Als dat niet werkt: dan gebruiken we de app.

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:19:
Die drie standen ken ik. Maar er moet een dagteller/tripteller zijn - ik kan ‘m tenslotte resetten in het infotainmentsysteem. De vraag is alleen: waar is-ie? Ik heb nog één optie die ik kan proberen als mijn vrouw terug is met de auto. Als dat niet werkt: dan gebruiken we de app.
In mijn optiek is dat de lange tijd

• Gramser
Daar zeg je wat. Zo had ik ‘m nog niet bekeken. Maar in mijn vorige auto, een skoda scala, had ik zowel een “lange tijd” als een dagteller (“trip”). Die laatste kon ik daar met een fysiek knopje weer op nul zetten.

Ik ga eens kijken hoe makkelijk “lange tijd” te resetten is. Dan zou dat ook wel eens kunnen werken.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:43
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 04:35:
Niemand meer voor die dagteller? Rest heb ik allemaal gevonden… heb de dagteller zelfs al aan de dealer gevraagd, die gaat ook even kijken.
Misschien dat je hier iets aan hebt: YouTube: Reset the trip odometer Seat Leon 2021 2022 (includes Cupra, Ibiza)

• Asterion
Bij mijn Ateca heb ik wel links onder een km stand die valt te resetten maar ik heb me er verder nog niet in verdiept aan wat deze gekoppeld is.
Volgens mij is dat ook een soort dagteller die je wel kan resetten.

• a.boogerd
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:51:
Ik heb trouwens nóg een vraag. Als ik wegrij in de elektrische stand, rijdt hij daarop door tot de accu gewoon leeg is voor hij overschakelt op hybride. Is het mogelijk om een minimum percentage lading te behouden, zeg 20% ofzo, zodat hij eerder op hybride overschakelt?

Als ik start in hybride kan ik er wel voor zorgen dat een minimumlading wordt behouden. Maar in de elektrische modus dus niet.
Ja dat kan. In je infotainment naar je auto instellingen. Daar heb je iets van batterij instellingen, batterij manager moet je dan hebben waar je zowel hybride kan inschakelen en een persoonlijke hybride instelling waar je de minimale rest waarde kan ingeven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9fKJj618m2OIOH_fEYgCfg0DoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq8ZPBBxmt5AVOdMXHrJMjJp.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Die had ik gevonden. Maar, dat is als je hybride stárt. Als ik elektrisch start, maakt-ie ‘m gewoon leeg en gaat dan over op hybride. Toch?

• Gramser
In de basis hetzelfde. Maar waar daarin er echt sprake is van een “tripteller”, kom ik die nergens tegen. Het resetten had ik gevonden.

• a.boogerd
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:50:
Die had ik gevonden. Maar, dat is als je hybride stárt. Als ik elektrisch start, maakt-ie ‘m gewoon leeg en gaat dan over op hybride. Toch?
Klopt, je moet deze instelling elke keer handmatig selecteren. Er is geen instelling om standaard een minimaal percentage in te stellen.

Ook moet je opletten of de instelling nog actief is, als je even ergens gestopt bent.

• Gramser
Ah helder! Dank voor de bevestiging! Ik zie het vooral als handige feature voor langere afstanden met de caravan. Dan heb ik aan het einde van de rit nog lekker wat power voor heuvels als ik van de snelweg af rij.

• a.boogerd
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:13:
Ah helder! Dank voor de bevestiging! Ik zie het vooral als handige feature voor langere afstanden met de caravan. Dan heb ik aan het einde van de rit nog lekker wat power voor heuvels als ik van de snelweg af rij.
Tip 8) : Je kan in je hoofdscherm een snelkoppeling plaatsen naar je batterij/hybride modus. Paar seconden je vinger op het scherm houden om de indeling/volgorde aan te passen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xPwMnVvZQaU7-u7t_IiG-5cflo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sguk2TDglM9laCdrELTTy3R6.jpg?f=user_large

• Gramser
Jouw systeem ziet er alsnogbiets anders uit dan het mijne, maar klopt!

Ik heb een aanpasbaar hoofdscherm waar ik twee items/apps zie, en dan natuurlijk het overzicht van alle app, én bovenaan ook nog een snelkoppeling naar zelfgekozen functies. Dus in totaal drie manieren :+

• Gramser
TMobile schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:21:
[...]

In mijn optiek is dat de lange tijd
Dit lijkt inderdaad te werken. En die is ook makkelijk met het rechter scrollwieltje op het stuur makkelijk te resetten (lang indrukken). Als ik morgen weer gereden heb, ga ik kojken of “lange tijd” ook wordt gereset met de dagtellerresetfunctie in het infotainmentmenu. Als dat lukt, weet ik dat “lange tijd” de dagteller is. Zo niet, jammer dan, want ik denk dat dit prima gaat voldoen.

• [Mad Max]
Gramser schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:32:
Hee, een topic met lotgenoten! Sinds zaterdag ben ik de eigenaar van een nieuwe Leon ST 1.5tsi PHEV Style, met een comfortpakket, in saphire blue. Ikke blij!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb wel meteen wat vraagjes, misschien kunnen jullie me helpen:

- waar zit de dagteller? Is dat dezelfde als de teller "sinds start"? Mijn vrouw rijdt ermee voor haar werk in de zorg en wil aan het eind van de dag weten hoeveel km zij heeft gereden. Dan moet dat geen teller zijn die zich elke keer reset als de motor opnieuw wordt gestart. Ik kan het sowieso in de app vinden, zag ik al, maar dat is vooral handig als mijn vrouw het vergeet te noteren
- volgens mij had het infotainment systeem zichzelf vanochtend teruggebracht naar de standaard instellingen. Zo klonken alle bliepjes weer bij het aanraken van het scherm, en waren mijn voorkeursschermen op het hoofdscherm ineens weer terug naar zaken die ik juist had uitgezet. Een glitch, of zie ik iets over het hoofd?
- wij rijden graag altijd met dimlicht. Is er een mogelijkheid om de auto dat te laden onthouden? Het lijkt erop dat hij nu altijd start in standje "auto", waarbij de dagrijverlichting wel werkt natuurlijk, maar dimlicht niet.
- de dealer heeft me laten zien dat het mogelijk is om een soort snelkoppelingen naar meest gebruikte menu-items in te stellen, maar ik ben vergeten hoe. Je zou ze bovenin het scherm moeten kunnen plaatsen. Iemand...? En als er andere handigheidjes zijn die ik moet weten, barst maar los.

Verder... wauw, wat een kar joh. Superfijn rijden! En met de 230V-lader in een nachtje weer vol.
Gave auto. Zelf ook een saphire blue. FR Business.
Als je specifieke vragen hebt. Laat het maar weten. Heb er inmiddels een 22k opzitten. (5-2025, splinternieuw gekocht) dus wie weet kan ik je nog ergens mee helpen.

Dagteller, er zit wel iets in een van de menu's. Maar een echte dagteller niet. Voor de rest de VW groep logica. Twee uur na contact uit, en de sinds start staat weer op nul.

Rijden met de vouwwagen 750kg en "lege accu" maakt helemaal niets uit. Je 5 boostbolletjes spelen daar soort van een rol in. De accu is nooit leeg. Bult op, haarspelden en de auto voor mij reed te langzaam. Trekkracht was fenomenaal (komende van een 1.8 Toyota Corolla TS Hybrid)

• Gramser
Cool! Dan begin ik het wel zo’n beetje te snappen allemaal. Wat ik alleen nog niet door heb, is waar in de laadschema’s de minimum accucapacitwit voor dient. Stel, ik stel die in op 20% en in datzelfde schema heb ik een maximum van 80 % ingesteld… wat dóet dat dan?

Dat van die trekkracht klinkt top 😎. Daar heb ik hem ook voor: goed mn caravan kunnen trekken. Die weegt max 1200 kg dus ik denk dat dat wel goed zit.

Edit: ik snap het al. Als je hem leeg inplugt en je hebt een schema met die minimum 20% (of wat dan ook) actief, laadt hij hem onafhankelijk van de ingestelde voorkeurstijden op tot die 20%. En dan gaat hij weer verder als de voorkeurstijden zijn aangebroken. Dat werkt - net kunnen testen vanuit de app. Geinig, app is handig.

[ Voor 49% gewijzigd door Gramser op 23-12-2025 21:09 ]

• [Mad Max]
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:49:
Cool! Dan begin ik het wel zo’n beetje te snappen allemaal. Wat ik alleen nog niet door heb, is waar in de laadschema’s de minimum accucapacitwit voor dient. Stel, ik stel die in op 20% en in datzelfde schema heb ik een maximum van 80 % ingesteld… wat dóet dat dan?

Dat van die trekkracht klinkt top 😎. Daar heb ik hem ook voor: goed mn caravan kunnen trekken. Die weegt max 1200 kg dus ik denk dat dat wel goed zit.

Edit: ik snap het al. Als je hem leeg inplugt en je hebt een schema met die minimum 20% (of wat dan ook) actief, laadt hij hem onafhankelijk van de ingestelde voorkeurstijden op tot die 20%. En dan gaat hij weer verder als de voorkeurstijden zijn aangebroken. Dat werkt - net kunnen testen vanuit de app. Geinig, app is handig.
Het advies van Seat is de accu bij normaal weer minimaal 20% opgeladen te houden. Bij kouder weer volgens mij zelfs 40%. Dit is dan naar mijn idee ook de reden van de 20% ondergrens in de laadschema's. De schema's zijn met name handig als je vaste plekke. Hebt voor laden, maar met bloktijden zit. Dag/nacht tarief of iets zoals Vattenfall TrendPrijs (uit het hoofd).

De app is inmiddels sterk verbeterd (mening) en geeft je de mogelijkheid het schema iets nauwkeuriger te bewerken als je deze eenmaal in de auto aangemaakt hebt.

• Gramser
Ik las dat ook, van die minimum lading. Toch raar dat je dan in elektrische modus dat niet kunt instellen, maar in de hybride modus wel die ondergrens kunt instellen. Of zie ik dat verkeerd, en bedoelen ze meer dat je hem niet voor langere tijd leeg moet wegzetten en dat het niet zoveel uitmaakt dat je hem leegrijdt als je bij aankomst maar direct weer gaat laden (wat wij doen)?

• [Mad Max]
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:18:
Ik las dat ook, van die minimum lading. Toch raar dat je dan in elektrische modus dat niet kunt instellen, maar in de hybride modus wel die ondergrens kunt instellen. Of zie ik dat verkeerd, en bedoelen ze meer dat je hem niet voor langere tijd leeg moet wegzetten en dat het niet zoveel uitmaakt dat je hem leegrijdt als je bij aankomst maar direct weer gaat laden (wat wij doen)?
EV modus: Auto start hier standaard in en zal deze helemaal leeg rijden. Uitzondering is de kickdown en als de navigatie ingesteld is op (eigen ervaring) 10km meer als de EV afstand. Dan gelijk naar hybride.
Hybride: als de accu leeg is, sportstand is gekozen en na kickdown. Uiteraard bij gebruikerkeuze.

In hybride kan je de ondergrens instellen. Dit kan handig zijn voor als je weet dat je het laatste stuk emissievrij wil rijden. Je kan deze niet hoger instellen dan je huidige SoC. Lager dan 20% gaat volgens mij niet.

Bij lege accu (geen EV mode meer) is de accu niet leeg. De eerder genoemde boost komt hier deels uit. Ook kan de auto niet zonder accu functioneren, dus veiligheid. Indien je de accu leeggereden hebt en nog wat extra hebt weten te gebruiken, zal de computer besluiten tijdens het rijden de accu deels te laden.

Maar in de basis: starten en rijden. De software regelt veel.

• Gramser
Dank! Zoiets vermoedde ik al. Zolang het maar niet slecht voor de accu is dat we ‘m in EV modus helemaal leegrijden. Die emissiezone is nog wel een goeie inderdaad.

Je moet die minimumlading alleen wel elke rit/start opnieuw instellen geloof ik. Het zij zo.

Dank voor je duidelijke uitleg!

• [Mad Max]
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:33:
Dank! Zoiets vermoedde ik al. Zolang het maar niet slecht voor de accu is dat we ‘m in EV modus helemaal leegrijden. Die emissiezone is nog wel een goeie inderdaad.

Je moet die minimumlading alleen wel elke rit/start opnieuw instellen geloof ik. Het zij zo.

Dank voor je duidelijke uitleg!
Correct. Alles gaat iedere keer terug naar default. EV en 100% leeg rijden. Accu is nooit leeg. Wij als gebruiker zien 0%, maar er zit dus nog in.
Accupakket is 25kWh maar heb er nooit 25kWh in gekregen. Je mag 19,7kWh als berijder benutten. En geloof mij, die van ons is al meerdere keren 0% geweest. In de Alpen. Met onze Lazy Jack erachter. Geen probleem. Maar, niet dan laten staan. Ben zelf daar erg precies in. Auto moet weer naar 20% als ik de kans heb.

• Gramser
Precies, dus laden bij aankomst, en/of telkens die minimum lading in de hybride modus instellen. Helder! Goed om dat als caravanner in de gaten te houden.

Gebruik jij de sportstand bij gebruik van een aanhanger? Schijnt dan wat feller te reageren bij inhaalacties, en bergop enzo. Recuperatie heb ik trouwens ook maximaal staan.

• [Mad Max]
Gramser schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:41:
Precies, dus laden bij aankomst, en/of telkens die minimum lading in de hybride modus instellen. Helder! Goed om dat als caravanner in de gaten te houden.

Gebruik jij de sportstand bij gebruik van een aanhanger? Schijnt dan wat feller te reageren bij inhaalacties, en bergop enzo. Recuperatie heb ik trouwens ook maximaal staan.
In de bergen rij ik in hybride met de vouwwagen erwachter.. En afhankelijk van de situatie in S ipv D. Schakelen kan ik dan beter zelf bepalen. Iets met zuinig rijden en aanhanger wat niet samengaat. Recuperatie staat op automatisch. Ik heb ook Travel Assist erin. Dat regelt het naar mijn smaak prima. Afhankelijk van de mogelijkheden kan je een drive profile kiezen. En individual aanpassen. Daar heb ik de ACC in sport staan bijvoorbeeld. De auto is dan feller bij inhalen op ACC.

• Gramser
Ik heb de basisversie, dus geen drive profiles of ACC, ook geen navigatie. Dus ik mis enkele van de voordelen van een FR/Business. Maar die S-stand ga ik zeker gebruiken, dan zijn die flippers denk ik ook wel handig.

Zal de recuperatie eens op automatisch zetten. Kijken hoe dat rijdt.

• Gramser
Oh laatste vraag: kan het kwaad als ik het laden plots onderbreek als ik toch opeens wegmoet? Als in: stekker uit de WCD trekken? Het is natuurlijk beter het laden netjes te stoppen via de app of in de auto, maar zoiets zou ook een keer per ongeluk kunnen. Wat gaat er dan kapot?

• Asterion
Vanaf het moment dat je de wagen ontgrendeld zou het laden moeten stoppen zodat je de stekker uit je wagen kan halen.

Enfin, zo zou het moeten werken.

• Gramser
Die snap ik, maar wat als iemand tijdens een laadsessie de schuko van de granny eruit trekt?

• [Mad Max]
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 05:32:
Die snap ik, maar wat als iemand tijdens een laadsessie de schuko van de granny eruit trekt?
Samenvattend. Als je de stekker uit het stopcontact trekt (per ongeluk of met opzet) is dat niet wat de auto verwacht. Als het een keer gebeurd (stroomstoring, groep overbelast) zal het niet een groot probleem zijn. Denk dat de ontwikkelaars wel rekening gehouden hebben hiermee.

Bijkomend, je laad met maximaal 2,3kW (originele Seat granny charger) dus heel veel bijzonders is er nu ook weer niet aan de hand.

En inderdaad. Bij ontgrendelen auto gaat het laadproces al gelijk in stop. Ook met een AC type 2 stekker aan een wallbox. DC laden gaat wel gewoon door. Die moet je echt bewust stoppen (auto, app of laadpaal(app)).

Afhankelijk van je situatie. Als je kan upgraden naar een meer vaste oplossing zou ik dat wel doen.
Zelf maken wij gebruik van een wallbox met 10 meter kabel. Dus de granny charger was voor ons toch al te kort. Maar heb nu wel 3,7kW vermogen. En als ik onze huisaansluiting upgrade (Als Liander ook wil dan) kan ik naar 11kW. En ik heb wat data hoeveel ik laad. Granny moet je daarvoor extra zaken regelen als je dat zou willen.

• Gramser
Check. Voor nu doen we het met de granny (ik heb er zelf een aparte WCD op (nagenoeg) een eigen groep voor aangelegd), dat werkt goed, gaat inderdaad met 2kW en sneller is eigenlijk niet nodig. Maar, dat kan zomaar gaan veranderen in de praktijk. En als we overgaan naar een ander energiecontract (pas in maart 2027) gaan we naar dynamisch, en dan wordt een andere manier van laden wellicht ook interessant. Maar als we genoeg krijgen van de duur van het laden via de granny, komt er gewoon een wallbox.

Er zijn mensen die er een HomeWizard-plug tussen steken, maar om daar nou 10 uur lang 2kW door te laten gaan... nee. Zou me wel inzicht geven. Jammer dat de mySEAT-app niet bijhoudt hoeveel kWh je geladen hebt, dat zou nog wel een leuke toevoeging zijn.

Moest ook alweer even naar buiten rennen vanmorgen. Vrouwlief had alles netjes ontkoppeld en wilde wegrijden... met de laadklep nog open. Zucht.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:11:
Check. Voor nu doen we het met de granny (ik heb er zelf een aparte WCD op (nagenoeg) een eigen groep voor aangelegd), dat werkt goed, gaat inderdaad met 2kW en sneller is eigenlijk niet nodig. Maar, dat kan zomaar gaan veranderen in de praktijk. En als we overgaan naar een ander energiecontract (pas in maart 2027) gaan we naar dynamisch, en dan wordt een andere manier van laden wellicht ook interessant. Maar als we genoeg krijgen van de duur van het laden via de granny, komt er gewoon een wallbox.

Er zijn mensen die er een HomeWizard-plug tussen steken, maar om daar nou 10 uur lang 2kW door te laten gaan... nee. Zou me wel inzicht geven. Jammer dat de mySEAT-app niet bijhoudt hoeveel kWh je geladen hebt, dat zou nog wel een leuke toevoeging zijn.

Moest ook alweer even naar buiten rennen vanmorgen. Vrouwlief had alles netjes ontkoppeld en wilde wegrijden... met de laadklep nog open. Zucht.
Zelf heb ik voor een vergelijkbare situatie een kWh meter van HomeWizard op de groep zitten, deze groep wordt geschakeld met een magneetschakelaar die weer via home assistant in/uit te schakelen is. In mijn geval(BMW) niet direct nodig maar doet wel precies wat je wil zonder dat je gevaarlijke situaties creeert en je kunt in de toekomst met een dynamisch contract ook bepalen wanneer je gaat laden.

• Gramser
Ook een manier natuurlijk, zelf heb ik zo'n kWh-meter voor de warmtepomp. Ik heb de WCD twee weken geleden aangelegd, omdat ik sowieso nog geen buitenstopcontact had. Voor nu voldoet het. Als er ge-upgrade wordt, dan naar een wallbox. Punt is dat mijn meterkast precies aan de andere kant van het huis zit en ik geen kruipruimte heb, dus dat wordt dan meteen een meter of 15-20 graven. Aanleg gaat dan meteen serieus wat tijd en geld kosten. Na de aanschaf van de auto vond ik het wel even genoeg zo, WCD heeft me slechts 8 meter graven gekost en een paar tientjes aan (goed) materiaal :+

• Asterion
Als je nog wat wilt weten over de dagteller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSlmGI1Gwqd2pn88KnltYgsVTfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rXxTbSgwWBdwQx1du2ESOjC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze teller blijft optellen zolang je deze zelf niet reset.
Kan je resetten door OK in te houden als je in dat overzicht zit.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:47:
Ook een manier natuurlijk, zelf heb ik zo'n kWh-meter voor de warmtepomp. Ik heb de WCD twee weken geleden aangelegd, omdat ik sowieso nog geen buitenstopcontact had. Voor nu voldoet het. Als er ge-upgrade wordt, dan naar een wallbox. Punt is dat mijn meterkast precies aan de andere kant van het huis zit en ik geen kruipruimte heb, dus dat wordt dan meteen een meter of 15-20 graven. Aanleg gaat dan meteen serieus wat tijd en geld kosten. Na de aanschaf van de auto vond ik het wel even genoeg zo, WCD heeft me slechts 8 meter graven gekost en een paar tientjes aan (goed) materiaal :+
Ah ja in mijn geval was de WCD(verborgen in de grond) juist wel aanwezig en enkel een aanpassing in de meterkast noodzakelijk :+

• Gramser
Asterion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:33:
Als je nog wat wilt weten over de dagteller:

[Afbeelding]

Deze teller blijft optellen zolang je deze zelf niet reset.
Kan je resetten door OK in te houden als je in dat overzicht zit.
Is echt een ander dashbord dan ik heb. Weergave laat bij mij nergens “trip” zien. Maar is ook niet erg - ik ben er wel uit. Dank in elk geval!
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste