Seat Leon FR uit 2021 hier (de mild hybrid variant): ik herken wat je zegt, die eco modus op 2 cylinders lijkt soms wel wat snel uit te springen. Dat heeft volgens mij (en mijn dealer) met name te maken met de hoeveelheid vermogen die hij nodig heeft. Voordat ik mijn auto had getuned had ik dit ook, daarna niet meer.Loekkiee schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:12:
Oh en nog iets wat me opvalt - maar ik weet niet of dit een 'fout' is of dat dit hoort - is dat ik met 100 of 110 op de snelweg, (adaptive) cruise control aan heb staan, vrij baan en geen verkeer op de weg, de eco-modus aangaat en hij van 4 naar 2 cilinders gaat op brandstof te besparen.
Dit is precies wat ik wil, alleen blijft hij nooit lang in die eco-modus. Meestal na een seconde of 10 springt die weer naar 4 cilinders. Er verandert niks aan snelheid, geen auto's om me heen, de weg is zo plat als een pannenkoek en ik maak constant 2000 toeren.
Hoort die niet dan gewoon in eco-modus te blijven zolang deze voorwaarden hetzelfde zijn tijdens het rijden?
Probeer anders eens op 90 km/u en kijk of je dan hetzelfde hebt. Zo ja, dan is er iets mis met het systeem (te gevoelig). Zo niet, dan heb je waarschijnlijk net te weinig vermogen op 2 cylinders om de snelheid aan te houden. Dan kun je overwegen om de inlaten te laten reinigen of om te tunen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/isIjztk5bpsb3p3fJbIkh1Ze.jpg?f=user_large)