Het grote Seat topic

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:55
Oh laatste vraag: kan het kwaad als ik het laden plots onderbreek als ik toch opeens wegmoet? Als in: stekker uit de WCD trekken? Het is natuurlijk beter het laden netjes te stoppen via de app of in de auto, maar zoiets zou ook een keer per ongeluk kunnen. Wat gaat er dan kapot?

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:37
Vanaf het moment dat je de wagen ontgrendeld zou het laden moeten stoppen zodat je de stekker uit je wagen kan halen.

Enfin, zo zou het moeten werken.

• Gramser
Die snap ik, maar wat als iemand tijdens een laadsessie de schuko van de granny eruit trekt?

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:18
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 05:32:
Die snap ik, maar wat als iemand tijdens een laadsessie de schuko van de granny eruit trekt?
Samenvattend. Als je de stekker uit het stopcontact trekt (per ongeluk of met opzet) is dat niet wat de auto verwacht. Als het een keer gebeurd (stroomstoring, groep overbelast) zal het niet een groot probleem zijn. Denk dat de ontwikkelaars wel rekening gehouden hebben hiermee.

Bijkomend, je laad met maximaal 2,3kW (originele Seat granny charger) dus heel veel bijzonders is er nu ook weer niet aan de hand.

En inderdaad. Bij ontgrendelen auto gaat het laadproces al gelijk in stop. Ook met een AC type 2 stekker aan een wallbox. DC laden gaat wel gewoon door. Die moet je echt bewust stoppen (auto, app of laadpaal(app)).

Afhankelijk van je situatie. Als je kan upgraden naar een meer vaste oplossing zou ik dat wel doen.
Zelf maken wij gebruik van een wallbox met 10 meter kabel. Dus de granny charger was voor ons toch al te kort. Maar heb nu wel 3,7kW vermogen. En als ik onze huisaansluiting upgrade (Als Liander ook wil dan) kan ik naar 11kW. En ik heb wat data hoeveel ik laad. Granny moet je daarvoor extra zaken regelen als je dat zou willen.

• Gramser
Check. Voor nu doen we het met de granny (ik heb er zelf een aparte WCD op (nagenoeg) een eigen groep voor aangelegd), dat werkt goed, gaat inderdaad met 2kW en sneller is eigenlijk niet nodig. Maar, dat kan zomaar gaan veranderen in de praktijk. En als we overgaan naar een ander energiecontract (pas in maart 2027) gaan we naar dynamisch, en dan wordt een andere manier van laden wellicht ook interessant. Maar als we genoeg krijgen van de duur van het laden via de granny, komt er gewoon een wallbox.

Er zijn mensen die er een HomeWizard-plug tussen steken, maar om daar nou 10 uur lang 2kW door te laten gaan... nee. Zou me wel inzicht geven. Jammer dat de mySEAT-app niet bijhoudt hoeveel kWh je geladen hebt, dat zou nog wel een leuke toevoeging zijn.

Moest ook alweer even naar buiten rennen vanmorgen. Vrouwlief had alles netjes ontkoppeld en wilde wegrijden... met de laadklep nog open. Zucht.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:11:
Check. Voor nu doen we het met de granny (ik heb er zelf een aparte WCD op (nagenoeg) een eigen groep voor aangelegd), dat werkt goed, gaat inderdaad met 2kW en sneller is eigenlijk niet nodig. Maar, dat kan zomaar gaan veranderen in de praktijk. En als we overgaan naar een ander energiecontract (pas in maart 2027) gaan we naar dynamisch, en dan wordt een andere manier van laden wellicht ook interessant. Maar als we genoeg krijgen van de duur van het laden via de granny, komt er gewoon een wallbox.

Er zijn mensen die er een HomeWizard-plug tussen steken, maar om daar nou 10 uur lang 2kW door te laten gaan... nee. Zou me wel inzicht geven. Jammer dat de mySEAT-app niet bijhoudt hoeveel kWh je geladen hebt, dat zou nog wel een leuke toevoeging zijn.

Moest ook alweer even naar buiten rennen vanmorgen. Vrouwlief had alles netjes ontkoppeld en wilde wegrijden... met de laadklep nog open. Zucht.
Zelf heb ik voor een vergelijkbare situatie een kWh meter van HomeWizard op de groep zitten, deze groep wordt geschakeld met een magneetschakelaar die weer via home assistant in/uit te schakelen is. In mijn geval(BMW) niet direct nodig maar doet wel precies wat je wil zonder dat je gevaarlijke situaties creeert en je kunt in de toekomst met een dynamisch contract ook bepalen wanneer je gaat laden.

• Gramser
Ook een manier natuurlijk, zelf heb ik zo'n kWh-meter voor de warmtepomp. Ik heb de WCD twee weken geleden aangelegd, omdat ik sowieso nog geen buitenstopcontact had. Voor nu voldoet het. Als er ge-upgrade wordt, dan naar een wallbox. Punt is dat mijn meterkast precies aan de andere kant van het huis zit en ik geen kruipruimte heb, dus dat wordt dan meteen een meter of 15-20 graven. Aanleg gaat dan meteen serieus wat tijd en geld kosten. Na de aanschaf van de auto vond ik het wel even genoeg zo, WCD heeft me slechts 8 meter graven gekost en een paar tientjes aan (goed) materiaal :+

• Asterion
Als je nog wat wilt weten over de dagteller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSlmGI1Gwqd2pn88KnltYgsVTfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rXxTbSgwWBdwQx1du2ESOjC.jpg?f=fotoalbum_large

Deze teller blijft optellen zolang je deze zelf niet reset.
Kan je resetten door OK in te houden als je in dat overzicht zit.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36
Gramser schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:47:
Ook een manier natuurlijk, zelf heb ik zo'n kWh-meter voor de warmtepomp. Ik heb de WCD twee weken geleden aangelegd, omdat ik sowieso nog geen buitenstopcontact had. Voor nu voldoet het. Als er ge-upgrade wordt, dan naar een wallbox. Punt is dat mijn meterkast precies aan de andere kant van het huis zit en ik geen kruipruimte heb, dus dat wordt dan meteen een meter of 15-20 graven. Aanleg gaat dan meteen serieus wat tijd en geld kosten. Na de aanschaf van de auto vond ik het wel even genoeg zo, WCD heeft me slechts 8 meter graven gekost en een paar tientjes aan (goed) materiaal :+
Ah ja in mijn geval was de WCD(verborgen in de grond) juist wel aanwezig en enkel een aanpassing in de meterkast noodzakelijk :+

• Gramser
Asterion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:33:
Als je nog wat wilt weten over de dagteller:

[Afbeelding]

Deze teller blijft optellen zolang je deze zelf niet reset.
Kan je resetten door OK in te houden als je in dat overzicht zit.
Is echt een ander dashbord dan ik heb. Weergave laat bij mij nergens “trip” zien. Maar is ook niet erg - ik ben er wel uit. Dank in elk geval!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01 22:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTvoE4lER9tKOnclPI3sZqwUpHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3tlhvneUIrMe7gWLop9vXbt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCHrCgv4JlbRWH4EtPParhwr2fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVTpt3w9Nax9kSPSWOa21oV0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgneP69MOsHyb-lBOdGFv6Kn4es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVANiM2TKDpZJdA0edVio205.jpg?f=fotoalbum_large

net wezen kijken naar de nieuwe ibiza fr in graphene grey, erg mooie wagen in deze kleur. bleek ook een nieuwe kleur te zijn. offerte is aangemaakt en we wachten nu op goedkeuring, leverdatum is dan ergens eind maart 2026 :)

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Asterion
Mooie kleur idd!
Hoe bevalt de afwerkingsgraad van deze kleinere modellen?
Meestal besparen ze toch wel hier en daar om de prijs wat te kunnen drukken.

En hoe zit het met het verdere verloop van Seat? Het merk ging toch verdwijnen?

• giovanni2903
Asterion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:57:
Mooie kleur idd!
Hoe bevalt de afwerkingsgraad van deze kleinere modellen?
Meestal besparen ze toch wel hier en daar om de prijs wat te kunnen drukken.

En hoe zit het met het verdere verloop van Seat? Het merk ging toch verdwijnen?
ze hadden m zelf pas sinds maandag staan, dus we hadden geluk dat we de nieuwe ibiza in het echt konden zien.
de deurpanelen aan de binnenkant is wel nog deels hard plastic, verder vond ik het niet verkeerd. ik kom van een golf 7 gti af, dus het is hoe dan ook een downgrade, maar het viel me wel mee als je het vergelijkt met de oude seat wagens. mijn eerste auto 8jr geleden was een ibiza uit 2005, die was van binnen echt plastic fantastic :p

ik heb zoiets toentertijd ook gehoord, maar ik verdiep me niet zoveel meer in seat sinds ik VW ben gaan rijden. blijkbaar is het plan dat het in 2030 stopt met auto's bouwen voor de consument: https://www.autovisie.nl/...ls-traditioneel-automerk/. dit leasecontract is voor 5 jaar, dus tot maart 2031. daarna zal het dus een volkswagen worden (polo/golf (als die er dan nog met benzinemotor zijn ipv alleen elektrisch..)

[ Voor 12% gewijzigd door giovanni2903 op 27-12-2025 21:35 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:00
Ik lease sinds 2023 een Seat Ibiza FR (ook uit het jaar 2023, 'officieel' gebouwd in 2022). Vanaf het moment dat ik met de auto uit de poort bij de dealer reed kreeg ik al de opmerking "CarPlay kun je beter aansluiten met een kabel, dat geeft veel problemen". Fijn dat dat vermeldt wordt nadat ik de auto al gekocht heb met als criterium dat er draadloos Apple CarPlay op zit. Maargoed, ik had gedacht dat er na 3 jaar wel een update zou zijn die dit probleem zou verhelpen.

CarPlay lijkt gek genoeg te crashen op vaste locaties op de weg. Ik heb er op de route van/naar werk niet zo veel last van gelukkig, maar nu ik meer rijd begint het op te vallen dat vooral op snelwegen wel heel vaak CarPlay crasht. Behoorlijk irritant, zeker als je aan het bellen bent. Is met meerdere telefoons, ook telkens op dezelfde plek dus het ligt niet aan mijn toestel. Inmiddels heb ik overigens een nieuwe iPhone, zelfde probleem, zelfde locaties op de weg.

Zojuist even in de systeeminformatie gedoken en daar stond de volgende info:
Hardware: 110
Software: 1761
Full link: (niets..., wel vreemd)

Via dit artikel bij deze informatie terechtgekomen, waarbij ik al minstens 2 OTA updates had moeten ontvangen. Tot nu toe nog 0 gehad.

Daarom de dealer gebeld, die zegt 'dat er geen updates open staan', maar ze willen natuurlijk wel de auto 'onderzoeken'. Right, natuurlijk niet gratis. Vind ik opzich vreemd, want ik heb in een jongere auto gereden als leenauto voor reparatie van de hagelschade, en daar was opeens full screen CarPlay, geen crashes, en werkte alles naar behoren. Zelfde model, enkel iets jonger... Kostentechnisch zal het onderzoek waarschijnlijk voor de rekening van de leasemaatschappij zijn, maar het feit dat ik weer minstens de auto een dag kwijt ben (en hoogstwaarschijnlijk met schade terugkrijg, want dat is nu alle keren gebeurd als ik m bij de dealer achterliet) is behoorlijk irritant.

Voordat ik bij de dealer van het kastje naar de muur word gestuurd: is er iemand die me iets meer kan vertellen over of ik überhaupt updates kan verwachten? Zijn er gerichte dingen waar ik naar vragen kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Giltix op 09-01-2026 14:10 ]

• giovanni2903
Giltix schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:53:
Ik lease sinds 2023 een Seat Ibiza FR (ook uit het jaar 2023, 'officieel' gebouwd in 2022). Vanaf het moment dat ik met de auto uit de poort bij de dealer reed kreeg ik al de opmerking "CarPlay kun je beter aansluiten met een kabel, dat geeft veel problemen". Fijn dat dat vermeldt wordt nadat ik de auto al gekocht heb met als criterium dat er draadloos Apple CarPlay op zit. Maargoed, ik had gedacht dat er na 3 jaar wel een update zou zijn die dit probleem zou verhelpen.

CarPlay lijkt gek genoeg te crashen op vaste locaties op de weg. Ik heb er op de route van/naar werk niet zo veel last van gelukkig, maar nu ik meer rijd begint het op te vallen dat vooral op snelwegen wel heel vaak CarPlay crasht. Behoorlijk irritant, zeker als je aan het bellen bent. Is met meerdere telefoons, ook telkens op dezelfde plek dus het ligt niet aan mijn toestel. Inmiddels heb ik overigens een nieuwe iPhone, zelfde probleem, zelfde locaties op de weg.

Via dit artikel bij deze informatie terechtgekomen, waarbij ik al minstens 2 OTA updates had moeten ontvangen. Tot nu toe nog 0 gehad.

Daarom de dealer gebeld, die zegt 'dat er geen updates open staan', maar ze willen natuurlijk wel de auto 'onderzoeken'. Right, natuurlijk niet gratis. Vind ik opzich vreemd, want ik heb in een jongere auto gereden als leenauto voor reparatie van de hagelschade, en daar was opeens full screen CarPlay, geen crashes, en werkte alles naar behoren. Zelfde model, enkel iets jonger... Kostentechnisch zal het onderzoek waarschijnlijk voor de rekening van de leasemaatschappij zijn, maar het feit dat ik weer minstens de auto een dag kwijt ben (en hoogstwaarschijnlijk met schade terugkrijg, want dat is nu alle keren gebeurd als ik m bij de dealer achterliet) is behoorlijk irritant.

Voordat ik bij de dealer van het kastje naar de muur word gestuurd: is er iemand die me iets meer kan vertellen over of ik überhaupt updates kan verwachten? Zijn er gerichte dingen waar ik naar vragen kan?
heb al verschillende keren in het het seat/vw topic gezien dat ota pas beschikbaar is vanaf een bepaalde versie. Rainesh & antera hebben de updates eventueel voor je, is prima zelf te doen (maakt niet uit dat het lease is, heb mn lease caddy ook 2x zelf geupdate). die crashes die jij omschijft kwamen daar ook voorbij en waren (gedeeltelijk) opgelost na diverse updates

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 16:00
@giovanni2903 Dank voor de tip!
@Rainesh zou je me kunnen helpen? :)

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 12:14
Giltix schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:40:
@giovanni2903 Dank voor de tip!
@Rainesh zou je me kunnen helpen? :)
Stuur me een pb met je chassisnummer . Jouw systeem doet overigens geen OTA omdat het het basis systeem is (kleinere scherm).

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Gramser
Interessant - weten jullie hoe dat zit met een Leon ST 1.5Tsi PHEV Style? Dat is ook een basisversie met een kleiner scherm dan de luxere uitvoeringen - heeft die wel OTA updates..?

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:32

Helaas zitten we in hetzelfde bootje, met de dealer kom je geen steek verder. De auto heeft al meerdere keren bij de dealer gestaan met telkens dezelfde conclusie dat het systeem in orde is. Ik heb het maar opgegeven uiteindelijk. Software updates lossen het probleem niet op

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-01 11:17

Heb met een Tarraco ook lang problemen gehad met bedraad aansluiten. Bleek uiteindelijk in het niet volledig Apple compatibel kabeltje te zitten van de Action, na vervanging door een originele was dit opgelost. Vooral de kabels met Lightning connector schijnen hiervoor gevoelig te zijn.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:33
Hoi Allemaal,
Een kleine irritatie in mijn Ateca 1.5 FR uit mei 2025.

Ondanks dat ik alle POI's uit heb gezet, geeft de navigatie tóch allerlei (zinloze) POI's op de kaart aan. Denk hierbij aan de locatie van oplaadpunten (ik rij in een benzineauto) of, tijdens mijn vakantie in Italië, de locatie van Italiaanse restaurants (in Italië! waar ieder restaurant per definitie Italiaans is! 😉).

Ondanks dat ik meermalen heb gecheckt of alle POI's echt uitstaan, en dat staan ze, lukt het mij niet om deze overbodige informatie van de kaart te verwijderen. Heeft iemand hier een briljante ingeving?

Voor de visueel ingestelden onder u, hierbij een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djvQrClbWACL2lCicTJzc64XstM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0cprWTIgFCH9kE0tQlfksas.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Bernard0343 op 11-01-2026 18:34 . Reden: Foto toegevoegd ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
@Bernard0343 Achja, dat is een VAG dingetje, had ik 5 jaar geleden in mijn octavia 4 (benzine mild hybride, kun je dus ook niet stekkeren) ook al.

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:08
Bernard0343 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:22:
Hoi Allemaal,
Een kleine irritatie in mijn Ateca 1.5 FR uit mei 2025.

Ondanks dat ik alle POI's uit heb gezet, geeft de navigatie tóch allerlei (zinloze) POI's op de kaart aan. Denk hierbij aan de locatie van oplaadpunten (ik rij in een benzineauto) of, tijdens mijn vakantie in Italië, de locatie van Italiaanse restaurants (in Italië! waar ieder restaurant per definitie Italiaans is! 😉).

Ondanks dat ik meermalen heb gecheckt of alle POI's echt uitstaan, en dat staan ze, lukt het mij niet om deze overbodige informatie van de kaart te verwijderen. Heeft iemand hier een briljante ingeving?

Voor de visueel ingestelden onder u, hierbij een foto:
[Afbeelding]
De flitspalen ontbreken bij mij. Bij jou ook?
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste