Het grote Seat topic

Pagina: 1 ... 79 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
Goedemorgen,

Iemand een idee, mijn 2021 Leon PHEV daar gaat de charge door niet van open sinds vanmorgen, wellict bevroren? Had ik de laatste vorst periode geen last van met ik zeggen.
Voor zover ik weet zit er geen beveiliging verder op die hem tegen kan houden toch?

Update bij terug naar huis gaan ging hij wel open, dus hoogstwaarschijnlijk toch dichtgevroren geweest. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Louwke op 08-01-2024 18:18 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheavy3
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:45
Louwke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:35:
Goedemorgen,

Iemand een idee, mijn 2021 Leon PHEV daar gaat de charge door niet van open sinds vanmorgen, wellict bevroren? Had ik de laatste vorst periode geen last van met ik zeggen.
Voor zover ik weet zit er geen beveiliging verder op die hem tegen kan houden toch?

Update bij terug naar huis gaan ging hij wel open, dus hoogstwaarschijnlijk toch dichtgevroren geweest. 8)7
Er zit wel een beveiliging op . Als de auto al een tijdje open is dan gaat hij op slot.
Probeer de auto opslot te zetten en dan weer open , waarschijnlijk zal hij dan wel open gaan. Doet hij het dan niet dan zal er iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
fheavy3 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Er zit wel een beveiliging op . Als de auto al een tijdje open is dan gaat hij op slot.
Probeer de auto opslot te zetten en dan weer open , waarschijnlijk zal hij dan wel open gaan. Doet hij het dan niet dan zal er iets anders zijn.
Op het deurtje niet toch, die kon ik altijd open drukken, soort van softclose idee wat je ook op je keuken deurtjes hebt. In de avond deed hij het weer, maar vanmorgen weer niet.

Helaas gaat de linker achterdeur nu ook even niet op slot op wat voor reden dan ook. Je hoort de auto het proberen en alles is op slot behalve linksachter dus...

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:55
Heeft echt met de kou te maken, mn caddy achterdeur krijg ik soms ook bijna niet open deze week. Je hoort t slot ook bijna niet. Grote kans dat van t weekend wanneer het 7gr is alles weer normaal werkt 😅

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Ik maak alle rubbers schoon en droog, en spray / smeer ze daarna in met siliconen olie, nooit last van dichtgevroren deuren/kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetJunkPhone
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:54
Louwke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:35:
Goedemorgen,

Die van mij zat vandaag en gister ook vastgevroren. Nadat m'n auto in de zon had gestaan kreeg ik de laadpoort weer open. Ik laat hem nu gewoon openstaan met dit weer (wel dicht maar niet dichtgeklikt). Blijkbaar komt er toch op een of andere manier vocht op de cilinder die naar binnen schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Hier toevallig vanochtend bijna hetzelfde met het klepje van de laadplug. Kreeg deze niet meer dicht. Bleek dat palletje ook vastgevroren te zijn. In de middag werkte alles weer

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:59
Ik had gelezen dat je van 1790 kon upgraden naar 1803 (of 1804). Heb op het moment de 1790 waarbij carplay aan de linker kant een onzinnige zwarte balk toont.

Maar is die uberhaupt wel beschikbaar voor
MEN3_EU_SE326 P2385L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1bal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Hoi,

Ik heb de nieuwe Leon Sporttourer en net als bij de vorige die ik had is die rubberen/kunstof lip aan de onderkant van de voorbumper gescheurd.
Weet iemand welk onderdeel dat is en of dat los te verkrijgen is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EToT5_ch3EahnB2JKkHnbuLjf_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esgK7zLNorMy291B1l19wx4I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
Dat heet een lip. En zijn te bestellen bij o.a. de dealer. Maar ook bij tuning zaken.

Doel is volgens mij als je ergens overheen rijd. Je te waarschuwen dat de weg te hoog is. En te stoppen. Rij je door kan je de bodem beschadigen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1bal
  • Laatst online: 04-07-2024
Ja alleen hebben ze sommige kruispunten/drempels vrij stijl gemaakt en raakt ie af en toe de grond. Bij tuning winkels zijn het vaak front splitters / kits en dat is het niet. Zal weleens navragen bij een dealer binnenkort.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Het is een lip, als je over een drempel heen rijd, parkeren bij een Biggenrug. Dan hoor je een schrapend geluid en weet je dat je eigenlijk niet moet verderijden omdat je dan schade kan krijgen.

Auto is vanmorgen opgehaald door de dealer vanaf huis dit is nu de 6e keer dat de auto terug moet, om kleine dingen op te lossen. Dit keer door foutieve montage van de achterklep , de gasveren schuren tegen de carrosserie. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feyespector
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik mag volgende week m'n nieuwe Tarraco FR PHEV ophalen en ik zie wat software versies voorbij komen. Als ik goed gelezen heb meldt @Antera (hi Mark :w ) 1969 als laatste versie? Dit geldt neem ik aan voor alle modellen? Dan kan ik nog even voor afleveren checken met de dealer of deze geïnstalleerd is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:39
Ik ben er weer (of eigenlijk; nog steeds) met Leon nummer 3 :+
De 1.0 e-TSI 81kW Style Business Intense DSG.
Besteldatum: 20-10-2023
Leverdatum: 20-01-2024

Kon minder _/-\o_

Software versie moet ik nog ff naar kijken, maar tijdens de eerste paar uur rijden geen gekke dingen gemerkt.
Vooralsnog gewoon weer een prima auto.
Alleen jammer dat ie best wat duurder is dan de vorige Style Business Intense DSG en ook deels kariger is qua opties. Maar goed, niets om echt wakker van te liggen. En in verhouding was dit nog één van de goedkopere opties.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Feyespector schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:53:
Ik mag volgende week m'n nieuwe Tarraco FR PHEV ophalen en ik zie wat software versies voorbij komen. Als ik goed gelezen heb meldt @Antera (hi Mark :w ) 1969 als laatste versie? Dit geldt neem ik aan voor alle modellen? Dan kan ik nog even voor afleveren checken met de dealer of deze geïnstalleerd is...
Afhankelijk welk systeem erin zit 😀. Als je software versie begint 17xx 18xx 19xx dan is daar 1969 voor maar de dealer hebben die nog niet voor het grijpen dus kans dat ze er niks mee kunne

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feyespector
Antera schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Afhankelijk welk systeem erin zit 😀. Als je software versie begint 17xx 18xx 19xx dan is daar 1969 voor maar de dealer hebben die nog niet voor het grijpen dus kans dat ze er niks mee kunne
Toch nog even wachten dus, of bij de dealer checken.

Ik neem nog wel even contact met je op om te checken wat qua aanpassingen mogelijk is. Een lijstje bij gerritspeek ontbreekt en bij jou op de site is kort ;) In het verleden heb je bij 2x een Octavia RS diverse dingen kunnen aanpassen, dus ging er vanuit dat dit bij de Tarraco ook mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Feyespector schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Ik neem nog wel even contact met je op om te checken wat qua aanpassingen mogelijk is. Een lijstje bij gerritspeek ontbreekt en bij jou op de site is kort ;) In het verleden heb je bij 2x een Octavia RS diverse dingen kunnen aanpassen, dus ging er vanuit dat dit bij de Tarraco ook mogelijk is.
als je de app van obdeleven download kun je zien wat er beschikbaar is :)
even gekeken, best wel een lijstje

[ Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 23-01-2024 20:45 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera

Antera

Feyespector schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Je bent welkom maken we een mooie lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
2 noob vragen:

1.de 1e knop links kan ik niet op dat ontdooi-icoontje zetten. alleen helemaal zo rechts naar beneden toe gedraaid of alleen op de standen L-0-R. hoe komt dit?

2. het verlichtingsknopje rechts kan ik niet helemaal naar links draaien. waarom heb je dan daar 2 icoontjes op zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02U0PNob5fhj-dMx1uuikltP5S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfs3os2Mo9l4VZclNltSDXca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:58
Als ik het me goed herinner moet je de verlichtingsknop naar je toe trekken voor mistlicht. 1 klik voor de voorkant, en 2 klikjes voor de voorkant en de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24
Wat staat er in de handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Farabi schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:51:
2 noob vragen:

1.de 1e knop links kan ik niet op dat ontdooi-icoontje zetten. alleen helemaal zo rechts naar beneden toe gedraaid of alleen op de standen L-0-R. hoe komt dit?
Kan twee oorzaken hebben:
1. randje niet origineel meer / je hebt geen spiegelverwarming. Niet heel aannemelijk
2. Je durft niet door te draaien. In principe moet je hem vanaf zowel links als rechts door kunnen draaien. Kan zijn dat je er iets harder aan moet draaien dan normaal. Laat dat aan je eigen inschatting.
2. het verlichtingsknopje rechts kan ik niet helemaal naar links draaien. waarom heb je dan daar 2 icoontjes op zitten?

[Afbeelding]
Knop op diemlicht zetten en dan kun je hem uittrekken voor resp mistlampen voor en mistlampen voor plus achter. 1 klik uitgetrokken is alleen voor, iets verder uitgetrokken is voor+achter.
Zo werkt het al jaren standaard bij heel VAG. En ja, dat staat ook in je handleiding. Bent u bekend met de opmerking RTFM? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05

RvL

Ik rijd sinds kort een Leon Sportstourer uit 2023. Het meeste qua bediening en instellingen heb ik al kunnen vinden door simpelweg uit te proberen of in het instructieboekje.

Een ding kan ik echter niet vinden en dat is hoe het instrumentenpaneel gedimd kan worden. De auto heeft het digitale instrumentenpaneel. De Night view heb ik al wel gevonden maar ook deze vind ik nog erg fel in het donker.

Waarschijnlijk is het vrij eenvoudig in te stellen als je weet hoe, maar dat weet ik dus niet ;)

Kan iemand me uitleggen waar ik dat kan vinden?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Kan twee oorzaken hebben:
1. randje niet origineel meer / je hebt geen spiegelverwarming. Niet heel aannemelijk
2. Je durft niet door te draaien. In principe moet je hem vanaf zowel links als rechts door kunnen draaien. Kan zijn dat je er iets harder aan moet draaien dan normaal. Laat dat aan je eigen inschatting.

[...]
hij stopt inderdaad niet bij het icoontje van de spielverwarming. hij draait naar beneden door. misschien zijn de zijspiegels een keer vervangen ofzo waardoor de functie is vervallen zoals je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
RvL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:10:
Een ding kan ik echter niet vinden en dat is hoe het instrumentenpaneel gedimd kan worden. De auto heeft het digitale instrumentenpaneel. De Night view heb ik al wel gevonden maar ook deze vind ik nog erg fel in het donker.

Waarschijnlijk is het vrij eenvoudig in te stellen als je weet hoe, maar dat weet ik dus niet ;)

Kan iemand me uitleggen waar ik dat kan vinden?
Autootje rechts onder je scherm, daarna links onder "Wagen" > "Interieur" > "Infotainment", beetje naar onder scrollen en je hebt de helderheidsinstelling. Deze dimt het instrumentenpaneel, knopjes op je stuur, lichtjes in de hemel, ... :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Busman
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:44
Sinds november ook trotse eigenaar van een PHEV Seat Leon ST van nèt 2020 (half december gebouwd, 31 dec tenaamgesteld..zal wel een belastingdingetje zijn geweest).
Echt een heerlijke auto en lekker ruim! Hiervoor hadden we ook een VAG (Skoda Rapid Spaceback), dus de meeste functionaliteiten/ knoppen komen bekend voor.
Overigens heeft deze een fabriek-af wegklapbare trekhaak (max 1500kg trekgewicht), daar willen we deze zomer een caravan mee naar Frankrijk leuren. Of het lekker rijdt gaan we meemaken. Die accu zal aan het eind van de straat al leeg zijn, dus het zal voornamelijk de 1.4 zijn die trekt.

Gisteren toch maar eens flink gewassen en in de was gezet, want zo’n zwarte auto is best vlekgevoelig 😄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geIuL5GzgikEm_WEA45Kknd9tRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM9psrW0GmyvVPSoG11OY1tT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo6uMxZBTCcy2x3QhIarjDlKe9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hr8sIXygfEjrRT5pQ3dyAtwU.jpg?f=fotoalbum_large

Software is wat verouderd, maar dat moet wel goedkomen als ik dit topic zo doorlees _/-\o_

Toch al twee vraagjes:

-Is er een voordeel om een account aan te maken naast het gastaccount? Heb je nog aanvullende opties op een persoonlijke account?
-De ramen achter zijn echt donker getint (donkerder dan op onze vorige VAG die ook privacy glass had). Al ziet het er chique uit, als je in het donker achteruit rijdt, moet je echt 100% op de camera en zijspiegels vertrouwen.
Is dit standaard bij de FR of zou ie nog eens extra getint zijn?

Groeten,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Busman schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:56:
Sinds november ook trotse eigenaar van een PHEV Seat Leon ST van nèt 2020 (half december gebouwd, 31 dec tenaamgesteld..zal wel een belastingdingetje zijn geweest).
Echt een heerlijke auto en lekker ruim! Hiervoor hadden we ook een VAG (Skoda Rapid Spaceback), dus de meeste functionaliteiten/ knoppen komen bekend voor.
Overigens heeft deze een fabriek-af wegklapbare trekhaak (max 1500kg trekgewicht), daar willen we deze zomer een caravan mee naar Frankrijk leuren. Of het lekker rijdt gaan we meemaken. Die accu zal aan het eind van de straat al leeg zijn, dus het zal voornamelijk de 1.4 zijn die trekt.

Gisteren toch maar eens flink gewassen en in de was gezet, want zo’n zwarte auto is best vlekgevoelig 😄
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Software is wat verouderd, maar dat moet wel goedkomen als ik dit topic zo doorlees _/-\o_

Toch al twee vraagjes:

-Is er een voordeel om een account aan te maken naast het gastaccount? Heb je nog aanvullende opties op een persoonlijke account?
-De ramen achter zijn echt donker getint (donkerder dan op onze vorige VAG die ook privacy glass had). Al ziet het er chique uit, als je in het donker achteruit rijdt, moet je echt 100% op de camera en zijspiegels vertrouwen.
Is dit standaard bij de FR of zou ie nog eens extra getint zijn?

Groeten,

Peter
Als je een account maakt en de app installeert kun je je standkachel op afstand aanzetten en/of programmeren. Zeker aanrader dus.

Lastig om te zien op foto’s maar normaal gesproken kun je prima door een affabriek tint heen kijken. Klinkt dan als achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Busman als ik op de foto's inzoom zie ik een randje lopen. Zo donker zijn ze af fabriek niet, dus ik denk dat die tint er zo af kan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
nvm

[ Voor 118% gewijzigd door giovanni2903 op 28-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hoe kijken jullie ernaar dat het merk seat gaat stoppen in 2030?

https://www.tijd.be/onder...omerk%20geschrapt%20wordt.

https://www.autovisie.nl/...ls-traditioneel-automerk/

zit hier enig nadeel aan met het aanschaffen van een seat in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Het nadeel is dat je dan altijd cupra-tax (luxe merk) moet betalen. Niet fijn voor de mensen die gewoon een basis Ibiza of Leon willen.

Voor het bedrijf natuurlijk winstmaximalisatie. Moet wel zeggen dat ik CUPRA überhaupt een raar merk vind, het is namelijk niet zo'n verschil als Alpine (Renault) of AMG (Mercedes).. (dacht ik). Je kan het meer vergelijken met Toyota <=> Lexus zou ik zeggen, maar ook daar is het geen 1:1 vergelijking, valt eigenlijk overal ergens tussenin en nergens naar mijn mening.
Verder kan je dan wel weer een golf 4WD krijgen maar niet een cupra (leon/ibiza) 4WD, die kit moet je er zelf op modden.. dus het blijft ook een soort van achterstandskindje van VAG. En wil je absurde PK's dan ge je binnen VAG voor een Audi RS 2.5L.. (of je bent koppig genoeg om een 2.5 motor in een Leon te frotten, moet prima passen gezien een Leon gewoon een Audi A / S / RS 3 / Golf / Octavia is)

Eigenlijk jammer dus dat SEAT weg gaat, mooie auto's voor wat betaalbaardere prijzen vond ik het zelf. En als ik mijn Leon uit 2021 vergelijk met de aanschafprijs nu, met zelfde opties, dan is de (netto ex btw ex bpm) prijs met "maar" 13% omhoog gegaan (inflatie is 17%), dus de verhogingen zijn ook niet echt absurd te noemen. BPM daarintegen...

Misschien zien ze bij VAG zelf door de bomen (hoeveel merken op hetzelfde onderstel wil je nou echt hebben?) het bos niet meer, en doen ze een versimpeling die ze hopelijk alleen maar geld oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door grasmanek94 op 29-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Farabi schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:16:
hoe kijken jullie ernaar dat het merk seat gaat stoppen in 2030?

https://www.tijd.be/onder...omerk%20geschrapt%20wordt.

https://www.autovisie.nl/...ls-traditioneel-automerk/

zit hier enig nadeel aan met het aanschaffen van een seat in de toekomst?
Geen vreemde zet. VAG zet ook in op elektrificatie, en dat hadden ze natuurlijk al met Cupra. Dan is het logisch om die trend door te zetten en met het andere merk verder te gaan.
Seat was altijd "het sportieve broertje". Dat is Cupra nu al. Dus qua positionering is het niet handig om er twee te hebben. Dan kun je in die fabrieken beter iets anders bouwen :)
Overigens: SEAT kwam vanaf 1986 in handen van VAG. Pre-1986 bouwde het FIAT's in licentie met een ander naamplaatje, waarvan alleen de Marbella (FIAT Panda) tot 1998. Pas in 1991 kwam de Seat Toledo, wat de eerste VAG mobiel was met een iets ander koetswerk. Onderhuids gewoon een VW. Dus heel orginineel zijn ze nooit geweest, altijd lentjebuur gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17
Hi,

Ik ben nu bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Seat Leon FR 1.4 uit 2013 en eigenlijk nauwelijks problemen met de auto. Alleen ik denk dat ik ergens de afgelopen dagen iets heb geraakt met mijn onderkant bij beide voorwielen.

Hier is namelijk aan beide kanten een deel van de ''wiel spoiler'' afgescheurd. Deze ''spoiler'' hangt net een paar cm onder de bodemplaat voor beide wielen en heeft ook een gat erin zitten voor lucht vanuit de voorkant richting (ik denk?) de remmen. Geen idee waar dat overigens voor nodig is, maar dat terzijde.

Nu ben ik via deze website het oem nummer gaan opzoeken, maar hier staan heel veel verschillende versies, waardoor ik het eigenlijk niet meer weet. Verder leveren zoekacties zoals ''wielspoiler seat leon'' of "wielkast seat leon" ook weinig op. Bij het laatste krijg je natuurlijk de wielkast zelf.

Het lijkt me namelijk een vrij eenvoudig onderdeel om zelf te vervangen, omdat het halverwege de voorkant vast zit aan de wielkast zelf.

Het gekke is overigens wel dat de voorspoiler onder de bumper zelf er nog helemaal tip top uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
SurfBoy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:30:
Hi,

Ik ben nu bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Seat Leon FR 1.4 uit 2013 en eigenlijk nauwelijks problemen met de auto. Alleen ik denk dat ik ergens de afgelopen dagen iets heb geraakt met mijn onderkant bij beide voorwielen.

Hier is namelijk aan beide kanten een deel van de ''wiel spoiler'' afgescheurd. Deze ''spoiler'' hangt net een paar cm onder de bodemplaat voor beide wielen en heeft ook een gat erin zitten voor lucht vanuit de voorkant richting (ik denk?) de remmen. Geen idee waar dat overigens voor nodig is, maar dat terzijde.

Nu ben ik via deze website het oem nummer gaan opzoeken, maar hier staan heel veel verschillende versies, waardoor ik het eigenlijk niet meer weet. Verder leveren zoekacties zoals ''wielspoiler seat leon'' of "wielkast seat leon" ook weinig op. Bij het laatste krijg je natuurlijk de wielkast zelf.

Het lijkt me namelijk een vrij eenvoudig onderdeel om zelf te vervangen, omdat het halverwege de voorkant vast zit aan de wielkast zelf.

Het gekke is overigens wel dat de voorspoiler onder de bumper zelf er nog helemaal tip top uit ziet.
Ik heb hele goede ervaringen met gewoon de dealer vragen, kleurcodes, onderdeelnummers, etc.. Al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17
grasmanek94 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Ik heb hele goede ervaringen met gewoon de dealer vragen, kleurcodes, onderdeelnummers, etc.. Al geprobeerd?
Nog niet geprobeerd. Ga ik vanmiddag gelijk even proberen. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
Scrtz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Als je een account maakt en de app installeert kun je je standkachel op afstand aanzetten en/of programmeren. Zeker aanrader dus.

Lastig om te zien op foto’s maar normaal gesproken kun je prima door een affabriek tint heen kijken. Klinkt dan als achteraf.
Maar dat gaat alleen maar icm het Seat Connect abbonement toch, geen gratis feature?
The Eagle schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:14:
@Busman als ik op de foto's inzoom zie ik een randje lopen. Zo donker zijn ze af fabriek niet, dus ik denk dat die tint er zo af kan ;)
Het lijkt inderdaad een folie te zijn. Volgens youtube relatief makkelijk te verwijderen.
Volgens de Seat website heeft FR standaard getinte ramen gelukkig, een beetje privacy is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Busman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Maar dat gaat alleen maar icm het Seat Connect abbonement toch, geen gratis feature?

[...]

Het lijkt inderdaad een folie te zijn. Volgens youtube relatief makkelijk te verwijderen.
Volgens de Seat website heeft FR standaard getinte ramen gelukkig, een beetje privacy is wel wenselijk.
Klopt. Of je moet enkel programmeren vanuit je auto. Maar persoonlijk vind ik vanuit de telefoon het makkelijkste. (s'ochtends tijdens het tandenpoetsen voordat je de douche in stapt bijv :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antera

Antera

@Busman contact me maar even als je nieuwe software wenst dan kijken we even wat erin zit en wat er mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
Antera schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:53:
@Busman contact me maar even als je nieuwe software wenst dan kijken we even wat erin zit en wat er mogelijk is
Super! Hou ik even in het achterhoofd :) Toevallig kreeg ik vandaag deze melding, dus die wacht ik even af. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCsx-zA6d8izNFEJwh8ApNOhqIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YRdcjID8sN0y0eKYvEe4Q4x.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is trouwens de ervaring met de Seat stoelen hier? Ik vind ze redelijk smal aanvoelen, terwijl ik echt geen dikke reet heb :D
(Moet hem ook uitzuigen zie ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLvFpUNZ1Jd1utceozrdplvpSEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeKBr8hUONdlvLm6mc3OtWSn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Busman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Super! Hou ik even in het achterhoofd :) Toevallig kreeg ik vandaag deze melding, dus die wacht ik even af. [Afbeelding]

Wat is trouwens de ervaring met de Seat stoelen hier? Ik vind ze redelijk smal aanvoelen, terwijl ik echt geen dikke reet heb :D
[Afbeelding]
Ik ben eraan gewend en vind ze wel lekker zitten. Prima te doen om bv van NL naar (uiteinde) Polen te rijden in ~15u tijd met zijn 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antera

Antera

[...]

Super! Hou ik even in het achterhoofd :) Toevallig kreeg ik vandaag deze melding, dus die wacht ik even af. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn die minor updates. als het niet vermeld de nieuwe firmware is dit een minor one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/f=auto,height=1024/54833879/0-444900cf48d024f06a8bc0e8d6be4733.jpg

Ik zelf heb de Xperience Business uitvoering i.p.v FR, maar ik vind de stoelen ook minder.
Zitten niet heel verkeerd, maar nu na 10k Km nog steeds niet het gevoel dat het écht lekker zit. en op lange ritten begin ik dan toch een beetje te draaien in de stoel omdat ik nét niet lekker zit.
Hiervoor had ik een Leon ST FR, daar zat ik veel fijner in, misschien komt dit ook door de zitpositie t.o.v. de pedalen omdat je hier natuurlijk wat hoger in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kNMo-Y1oC9WQfPSWwAy7Um89yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DJOtlCzKjJqYfYFFOZ7RH3D.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er trouwens meer (Tarraco) PHEV rijders die deze melding wel eens krijgen?
De auto is dan ook niet in E-Mode te zetten.
Ik dacht eerst dat dit was om de lage spanning accu op peil te brengen.
Het gekke is dat dit gepaard gaat met de motor ventilator die op vol vermogen begint te draaien.
Ook als ik op dat moment de auto aan de laadkabel leg gaat deze als een gek tekeer.

Nu ben ik er met OBDeleven achter gekomen dat dit gepaard gaat met de foutcodes:
-"Engine coolant bypass valve "A" Stuck (Groen)
-"Engine coolant temperature Sensor 1"(Rood)

Als ik vervolgens deze codes wis stopt de ventilator ook direct met blazen op vol vermogen, en is de E-Mode ook weer beschikbaar.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Met de foutcodes en het gedrag wat je meld denk ik dat je wel langs de dealer moet.

Het kunnen een aantal dingen zijn.
De sensoren zijn defect, geeft een valse waardes.
Kans is kleins dat beide sensoren defect zijn.

De klep blijft echt hangen, en er stroomt te weinig koelvloeistof. Dus vloeistof langs de motor wordt warmer, en de fan slaat daardoor aan.

Al met al zou nuttig zijn om iig dit te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feyespector
Na bijna een week de Tarraco in bezit te hebben begin ik er al aardig aan te wennen. Komende van een Octavia RS behoeft het toch een kleine aanpassing in de rijstijl :-) maar ik word erg vrolijk elke keer als ik weer een stukje mag rijden.

Een vraagje is er voor Seat ook een soort van Kopacek (Skoda) waar je merk en model specifieke onderdelen / after market producten kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
Ptoeneigh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:49:
[...]

Dat klinkt hoopvol in ieder geval.
Het gaat dus om een Seat Arona die begin dit jaar geleverd is. Ik vermoed een vrij standaard uitvoering om de private lease prijs interessant te houden.

Device part number: 5FJ035869B
Hardware: 110
Software: 1790
Media codec: V3.31.19.05.2020
Bluetooth:
SW: BGv2.1114446 + MF0300, HW: 1PD
Full Link:
Station logos: 1.30.22

Installed Versions: SW TRAIN MEN3_EU_SE326_P2385L
MU SW 1790

Thx!
Het is binnen :) versie 1800

je hebt pb

@Falcon93 er zijn updates voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 05-02-2024 23:47 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:59
Rainesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:43:
[...]

Het is binnen :) versie 1800

je hebt pb

@Falcon93 er zijn updates voor.
Aah klinkt goed. Heb je die PB toevallig ook voor mij? :P

Huidige: MEN3_EU_SE326 P2385L (1790)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb deze middag geprobeerd de update te installeren met grote dank aan @Rainesh maar helaas wil het nog niet lukken. Mogelijk omdat ik met een Mac werk. Voor het archief en de google search breng ik even verslag uit hier:

Ik heb 2 USB sticks met bestandsformaat ExFat en Fat32 geprobeerd (met een USB-C adapter, deze werkt prima om vanuit m'n Mac bestanden naar de USB stick te schrijven).

Wisselend van welke folders ik in de root van de USB stick plaats zijn er de volgende issues zodra ik "update via USB selecteer"

- "15 Indicates that a mandatory tag was not found"

- of ik krijg een leeg scherm met als titel "select release"
(maar daaronder zijn dan geen software releases te selecteren).

Natuurlijk heb ik de USB sticks al geformatteerd en verborgen bestanden gewist, veilig verwijderd, het entertainment systeem een power reset gegeven en gevloekt :-) maar tot nu toe nog geen succes.

Morgen ga ik de USB stick vanuit een Windows computer formatteren en beschrijven in de hoop dat dat het oplost. Maar dan heb ik in ieder geval even de issue gedeeld, wie weet komt er iemand voorbij die dit ook al heeft gehad.

UPDATE: Via Windows je usb stick formatteren naar ExFat of FAT32 en de map in de root plaatsen lost de issue op. Vermijd dus het gebruik van een Mac als je issues tegenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VdiYCb1DE8lzzoZS8--TO-9FiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyNhjTAQByu5MxjNx1rrRfum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BsLYwmsqm52NoeS0KVptH43BuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRsnOeh4m2cD4uLUSqtK1PrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EvpkT0nZzGv5Cio7ribNHyD6jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FE1lwaAp53VQQkrezA6HogAN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ptoeneigh op 07-02-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
Ptoeneigh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:57:
Ik heb deze middag geprobeerd de update te installeren met grote dank aan @Rainesh maar helaas wil het nog niet lukken. Mogelijk omdat ik met een Mac werk. Voor het archief en de google search breng ik even verslag uit hier:

Ik heb 2 USB sticks met bestandsformaat ExFat en Fat32 geprobeerd (met een USB-C adapter, deze werkt prima om vanuit m'n Mac bestanden naar de USB stick te schrijven).

Wisselend van welke folders ik in de root van de USB stick plaats zijn er de volgende issues zodra ik "update via USB selecteer"

- "15 Indicates that a mandatory tag was not found"

- of ik krijg een leeg scherm met als titel "select release"
(maar daaronder zijn dan geen software releases te selecteren).

Natuurlijk heb ik de USB sticks al geformatteerd en verborgen bestanden gewist, veilig verwijderd, het entertainment systeem een power reset gegeven en gevloekt :-) maar tot nu toe nog geen succes.

Morgen ga ik de USB stick vanuit een Windows computer formatteren en beschrijven in de hoop dat dat het oplost. Maar dan heb ik in ieder geval even de issue gedeeld, wie weet komt er iemand voorbij die dit ook al heeft gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe heet de map die je op de sd-kaart zet?

bij mij was dit het probleem en herkende mn auto daarom de update niet. maar rainesh kan je vast verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
giovanni2903 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:47:
[...]

hoe heet de map die je op de sd-kaart zet?

bij mij was dit het probleem en herkende mn auto daarom de update niet. maar rainesh kan je vast verder helpen
De map die ik in de root zet heet “MEN3_EU_SE326_P3385L MU1800”
Maar dan krijg ik de error “mandatory tag was not found”

Als ik de inhoud van die map in de root zet kom ik tot een scherm “select release” maar er is dan niets te kiezen.

Het was inderdaad even peilen hier naar toevallige ervaringen zonder @Rainesh te blijven stalken ;-) Hij heeft mij al ontzettend goed geholpen.

Anderen lukt het wel dus ik moet even uitvinden wat er misgaat aan mijn kant. Alvast bedankt voor het meedenken.

Zoals gezegd ga ik morgen proberen vanuit een Windows laptop just in case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Ptoeneigh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:14:
[...]

De map die ik in de root zet heet “MEN3_EU_SE326_P3385L MU1800”
Maar dan krijg ik de error “mandatory tag was not found”

Als ik de inhoud van die map in de root zet kom ik tot een scherm “select release” maar er is dan niets te kiezen.

Het was inderdaad even peilen hier naar toevallige ervaringen zonder @Rainesh te blijven stalken ;-) Hij heeft mij al ontzettend goed geholpen.

Anderen lukt het wel dus ik moet even uitvinden wat er misgaat aan mijn kant. Alvast bedankt voor het meedenken.

Zoals gezegd ga ik morgen proberen vanuit een Windows laptop just in case.
je moet de map in jouw geval precies zo noemen:
MEN3_EU_SE326_P3385L

dat MU1800 moet dus weg

in die map plaats je de 2 mapjes:
Meta
Data

ik doe dit altijd op een FAT32 usb

[ Voor 73% gewijzigd door giovanni2903 op 06-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
giovanni2903 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:40:
[...]

je moet de map in jouw geval precies zo noemen:
MEN3_EU_SE326_P3385L

dat MU1800 moet dus weg

in die map plaats je de 2 mapjes:
Meta
Data

ik doe dit altijd op een FAT32 usb
Thx ik heb dit nog eens geprobeerd met de exacte map naam op FAT32 (verborgen bestanden verwijderd uit de root) maar helaas ik blijf de melding krijgen van “mandatory tag was not found”.

Morgen nog eens proberen via een Windows PC en anders maar alvast een afspraak maken bij de dealer.
Daar zal ik dan over een maand ofzo wel weer terecht kunnen voor de 3e keer ;-) dan heb ik de auto een jaar, kun je nagaan.

- o en btw: collega is aan het kijken voor een nieuwe auto. Als hij bij de ‘Volkswagen’ garage komt geven ze als verkoop argument dat Seat verouderde software heeft, dat Volkswagen veel beter is voor maar €4.000 meer. En natuurlijk als je echt kwaliteit wilt neem je een Audi.
Maar hebben Seat en Volkswagen niet dezelfde software issues of zou daar veel verschil in zitten?
Alleszins ‘grappig’ om te horen hoe ze hun eigen producten afkraken bij upselling.

[ Voor 44% gewijzigd door Ptoeneigh op 06-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Ptoeneigh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:31:
[...]
- o en btw: collega is aan het kijken voor een nieuwe auto. Als hij bij de ‘Volkswagen’ garage komt geven ze als verkoop argument dat Seat verouderde software heeft, dat Volkswagen veel beter is voor maar €4.000 meer. En natuurlijk als je echt kwaliteit wilt neem je een Audi.
Maar hebben Seat en Volkswagen niet dezelfde software issues of zou daar veel verschil in zitten?
Alleszins ‘grappig’ om te horen hoe ze hun eigen producten afkraken bij upselling.
Nu weet ik niet over welke software het gaat, van mijn 2016 leon st is de update van de media/navi unit
hetzelfde voor skoda/vw en seat.
Verschillen tussen VW en Seat moet je eerder zoeken in dat er wat extra geluidsisolatie in een vw zit, en bv de beschermplaten onderzijde van de vw wat meer afdekken. Deels zijn die van een Golf ook op een Leon te schroeven.
In ieder geval heb ik naast normaal onderhoud nog niks gehad aan de Leon ST FR. Staat nu op 130K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
De firmware update is probleemloos gelukt door de USB stick vanuit een Windows PC te formatteren en te beschrijven.

Je gaat een Mac user dit niet vaak horen zeggen maar bespaar jezelf de ellende en zorg dat je een Windows computer achter de hand hebt. Man man man wat een onnodige ellende.

Dank aan @Rainesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
de hype om apple producten heb ik sowieso nooit begrepen, veel te duur en geeft alleen maar hoofdpijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patroclos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09 00:31
Ptoeneigh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:31:
[...]

Naar ik begrepen heb zijn bij die reeks de software-verschillen tussen VW/Skoda/Seat grotendeels cosmetisch (al zal je bij Seat er iets langer op moeten wachten, maar ook geen maanden). Voor Audi weet ik het niet, tijdens de testrit met de A3 vond ik die wel zeer anders qua logica, dus daar wil ik wel geloven dat de software beter is.
Gisteren is mijn Seat Leon op onderhoud geweest voor 30k (hebben ze meteen de 1969-update uitgevoerd - jeuj). De dame aan de balie bleek met haar Golf veel gelijkaardige software-issues te hebben (ook rond rijhulpsystemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Patroclos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Naar ik begrepen heb zijn bij die reeks de software-verschillen tussen VW/Skoda/Seat grotendeels cosmetisch (al zal je bij Seat er iets langer op moeten wachten, maar ook geen maanden). Voor Audi weet ik het niet, tijdens de testrit met de A3 vond ik die wel zeer anders qua logica, dus daar wil ik wel geloven dat de software beter is.
Gisteren is mijn Seat Leon op onderhoud geweest voor 30k (hebben ze meteen de 1969-update uitgevoerd - jeuj). De dame aan de balie bleek met haar Golf veel gelijkaardige software-issues te hebben (ook rond rijhulpsystemen).
De A3 heeft wel andere software aan boord zover ik weet. Skoda/Seat/VW vrijwel identiek. Zijn idd wel wat problemen mee geweest, vooral de Leon/Golf, Octavia oid heb ik minder over gehoord. Bij de laatste nieuwe generatie zie je dat ze veel meer op 1 lijn liggen moet ik zeggen, zelfde scherm, vrijwel zelfde bediening ook. Bij de vorige generatie Octavia bijvoorbeeld zag je nog een grote 'ouderwetse' DSG pook en fysieke knoppen/bediening die uit vorige generaties van de Golf stamden. Is nu allemaal veel minder heb ik het idee. Verder rijdt zo'n Octavia precies als een Golf. Seat Leon nooit echt in gereden maar zal ook niet heel veel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
Dankzij @Rainesh ook de software update kunnen installeren in mijn Seat Ibiza. Helaas is de bekende wireless CarPlay bug nog niet verholpen en crashed hij nog steeds op de standaard plekken. Het opnieuw verbinden gaat wel een stuk sneller met deze update dus het is een verbetering ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
glenn456 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:17:
Dankzij @Rainesh ook de software update kunnen installeren in mijn Seat Ibiza. Helaas is de bekende wireless CarPlay bug nog niet verholpen en crashed hij nog steeds op de standaard plekken. Het opnieuw verbinden gaat wel een stuk sneller met deze update dus het is een verbetering ;p
Standaard plekken as in locatie specifiek? Kan zijn dat je last hebt van interferentie op bepaalde plekken dat Carplay niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
glenn456 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:17:
Ik heb ook op vrij exacte plekken op de snelweg het probleem van crashende CarPlay / media systeem in m’n Seat.

iPhone al een factory reset gegeven, iPhone van de dochter al geprobeerd als cross check maar inderdaad nog altijd issues die dus ook aan de telefoon/ iOS software zouden kunnen liggen maar dus wel erg vervelend.

Feit blijft dat ik met dezelfde iPhone in andere wagens met CarPlay geen issues ervaar dus ergens zit er een mismatch.

Sinds de laatste update ervaar ik inderdaad ook dat alles wat sneller lijkt te reageren. Nice!

Update: na de Mac issues begin ik m’n iPhone nu ook te wantrouwen want dit probleem lijkt zich met een Android telefoon niet voor te doen zover ik heb gevolgd hier? (Kan het zelf niet testen).

[ Voor 9% gewijzigd door Ptoeneigh op 08-02-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patroclos
Als het auto's van andere merken geen issues geeft, lijkt het mij toch eerder een Seat-ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
Sinds een maand of 10 rijd ik naar volle tevredenheid in een Seat Leon sportstourer FR uit 2021.

Echter word ik op polderwegen of wegen met aan weerszijde een fietspad zo nu en dan toch een beetje gestoord van de piep van het lane assist systeem.

Verder lijkt het me ook wel leuk om eens te kijken wat er nou allemaal nog meer aan te passen valt, zo lijkt het mij bijvoorbeeld toch dat de led verlichting in de deuren ook aangepast moet kunnen worden (op dit moment geen kleuren).

Nu heb ik ooit een keer een Carly OBD reader gekocht maar hier kom ik helaas niet ver mee in deze auto.

Na wat research in dit forum lijkt mij de OBDeleven het beste te werken om zulk soort zaken te tweaken.

Weet iemand toevallig variant van OBDeleven hier voor nodig is? en heb ik dan ook een 12 maanden "PRO VAG plan" nodig of enkel het apparaatje een de app?

Voor €59,95 euro wil ik het wel eens proberen, maar wanneer hier ook allemaal abonnement en extra kosten bij kijken dan kan ik het wellicht beter van iemand lenen (al dan niet tegen een vergoeding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Sanderb1990 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:30:

Verder lijkt het me ook wel leuk om eens te kijken wat er nou allemaal nog meer aan te passen valt, zo lijkt het mij bijvoorbeeld toch dat de led verlichting in de deuren ook aangepast moet kunnen worden (op dit moment geen kleuren).
Ik weet niet welke versie je rijdt maar ik kan in het bedieningsscherm gewoon alle kleuren aanpassen overal?
FR Launch Edition (FR Business Intense eigenlijk) hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
grasmanek94 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet welke versie je rijdt maar ik kan in het bedieningsscherm gewoon alle kleuren aanpassen overal?
FR Launch Edition (FR Business Intense eigenlijk) hier.
Het is een FR business Intense (geloof ik) echter wel geïmporteerd uit Duitsland, wellicht zit hier een verschil in.

ik kan de verlichting enkel aan en uit zetten en dimmen, zie onderstaande afbeeldingen.

De verlichting in de deur is wel rood, vandaar dat ik denk dat er meer mogelijk moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylE1FasWf4KH3otXbAvxMgIKQ3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS6T6RVa0L2C4IVT3GwUc3ZT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kkk9d3AZy8j9wKqzM9K9_X-06MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1JbTTAWVVKvi3f7EWMa2ZRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
Ptoeneigh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb ook op vrij exacte plekken op de snelweg het probleem van crashende CarPlay / media systeem in m’n Seat.

iPhone al een factory reset gegeven, iPhone van de dochter al geprobeerd als cross check maar inderdaad nog altijd issues die dus ook aan de telefoon/ iOS software zouden kunnen liggen maar dus wel erg vervelend.

Feit blijft dat ik met dezelfde iPhone in andere wagens met CarPlay geen issues ervaar dus ergens zit er een mismatch.

Sinds de laatste update ervaar ik inderdaad ook dat alles wat sneller lijkt te reageren. Nice!

Update: na de Mac issues begin ik m’n iPhone nu ook te wantrouwen want dit probleem lijkt zich met een Android telefoon niet voor te doen zover ik heb gevolgd hier? (Kan het zelf niet testen).
Het gebeurd inderdaad altijd op exact dezelfde plekken. Het is ook niet alleen de wireless optie die crasht het valt mij ook op dat de hele unit een restart doet. Met Android auto gebeurd hetzelfde hoor zo heb ik het ook kunnen uitsluiten. Ik heb best een aantal devices geprobeerd en die doen allemaal hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
@Sanderb1990
Zo ziet het er bij mij uit (oude foto's, nu ietjes anders):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iafbTJHDs44E2cC0Uq2SxIlEXMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6X8es3GrFZa3OQ8lTcROlDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwlzZogMR0OHblz3-p4AQ9ToZro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCCbaYPb1vYCoh4lSgyfdK5O.jpg?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk kan je dit dan idd met obd11 laten aan zetten. Indien nog niet bekend is onder welke optiemenu dan zal het een spelletje worden met "zoek de verschillen" tussen de mijne en de jouwe in de firmware instellingen / configuratie.

Helaas kan ik nergens de juiste codering hiervoor vinden (online), dus ik betwijfel het of iemand dit al heeft uitgevogeld.

Misschien dat we onze opties kunnen vergelijken:

control unit 09, Interior Light Functions 1_to_70

Misschien vergelijken met deze post: https://forum.obdeleven.com/post/65311/thread

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 09-02-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
grasmanek94 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:43:
@Sanderb1990
Zo ziet het er bij mij uit (oude foto's, nu ietjes anders):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan je dit dan idd met obd11 laten aan zetten. Indien nog niet bekend is onder welke optiemenu dan zal het een spelletje worden met "zoek de verschillen" tussen de mijne en de jouwe in de firmware instellingen / configuratie.

Helaas kan ik nergens de juiste codering hiervoor vinden (online), dus ik betwijfel het of iemand dit al heeft uitgevogeld.

Misschien dat we onze opties kunnen vergelijken:

control unit 09, Interior Light Functions 1_to_70

Misschien vergelijken met deze post: https://forum.obdeleven.com/post/65311/thread
kijk eens aan, daar kan ik eens onderzoek naar doen!

overigens is die verlichting bijzaak, het gaat me in eerste instantie om die irritante piep (en misschien ook de correctie) van lane - assist..

Resteert alleen nog wel mijn oorspronkelijke vraag, wat heb ik precies nodig van OBDeleven (zie mijn eerdere post)

[ Voor 5% gewijzigd door Sanderb1990 op 09-02-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Sanderb1990 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:47:
[...]

kijk eens aan, daar kan ik eens onderzoek naar doen!

overigens is die verlichting bijzaak, het gaat me in eerste instantie om die irritante piep (en misschien ook de correctie) van lane - assist..

Resteert alleen nog wel mijn oorspronkelijke vraag, wat heb ik precies nodig van OBDeleven (zie mijn eerdere post)
Het OBD11 kastje zelf, en het goedkoopste jaarabonnement, plus een telefoon waar de app op kan draaien. Dit komt doordat op de KL er een SFD lock op zit, het kost geld om dat te 'unlocken'. Ofja je zou het gratis kunnen doen, maar dat is een heel groot proces om met VW om tafel te gaan. Ik denk niet dat je dit jaar nog aan de beurt zou komen als je het gratis wil unlocken, om opties te editen :+

Op het OBD11 support forum zijn ze overigens erg behulpzaam, maar veel is er ook al te vinden.
Voor de rest is het ook slim zoeken, wat op de Leon KL kan, kan meestal ook op de Golf 8, Octavia, Audi A3.. het zijn allemaal (bijna) dezelfde auto's / computers, met een andere configuratie.

[ Voor 35% gewijzigd door grasmanek94 op 09-02-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinmone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo!

Vraagje, volgens Apple
Zou Seat Leon beschikken over een digitale sleutel voor de wallet app.
Zodat je deze met je iPhone zou kunnen vergrendel en ontgrendelen en je voor het starten geen sleutel meer nodig hebt.

Is iemand hier bekent mee hoe dit te activeren?

Ik beschik zelf over de Seat Leon xcellend phev 2021.

[ Voor 7% gewijzigd door Justinmone op 13-02-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Justinmone schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:46:
Hallo!

Vraagje, volgens Apple
Zou Seat Leon beschikken over een digitale sleutel voor de wallet app.
Zodat je deze met je iPhone zou kunnen vergrendel en ontgrendelen en je voor het starten geen sleutel meer nodig hebt.

Is iemand hier bekent mee hoe dit te activeren?

Ik beschik zelf over de Seat Leon xcellend phev 2021.
Het enige wat bestaat is de Seat Connect app waar het mogelijk is om 'unlock' 'lock' knoppen te gebruiken, tenzij Seat nog geheime opties heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
Na bijna een jaar de Seat Arona te hebben kreeg ik een mail om Seat Connect te vernieuwen.

Voor wie het hier volgt, die weet dat ik al een jaar geplaagd ben door issues van het crashende entertainment systeem, ik vind eigenlijk dat ze me dit gratis zouden moeten aanbieden maar goed.

Eens op de link geklikt en ze vragen maar €25 per jaar of €45 voor 2 jaar. Prijs valt mee maar de opties zijn dan ook zeer beperkt natuurlijk dus meer dan €25 is het me ook echt niet waard, ik maak er amper gebruik van. ‘t is meer zoiets van ooit kan het van pas komen.

Maar natuurlijk het zou Seat / VAG niet zijn als ook dit weer problemen zou opleven want als ik m’n gegevens ingeef op hun website accepteren ze m’n adres niet. Op deze manier gaan ze natuurlijk niet veel verlengingen verkopen en maken ze ook hier weer een slechte indruk als het aankomt op digitale diensten.

Van de auto zelf ben ik gelukkig wel tevreden, nog geen problemen gehad. En als die ooit komen dan is dat een zorg voor de Lease maatschappij.

Toch denk ik dat ik na deze ervaringen in de toekomst bewust buiten VAG ga kijken, kwestie van dat ik weinig vertrouwen heb in het geheel.

Ik vraag me af of het bij andere merken juist erger of minder erg gesteld is, best vooraf dan maar eens wat topics als deze doorlezen tegen die tijd ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patroclos
Ptoeneigh schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:54:
Ik vraag me af of het bij andere merken juist erger of minder erg gesteld is, best vooraf dan maar eens wat topics als deze doorlezen tegen die tijd ;-)
De software voor auto's is complexer geworden, maar naar ik lees heeft de Volkswagengroep hier een groter probleem mee dan anderen. Ik word op zich niet zoveel meer geconfronteerd met crashend infotainment (al begrijp ik nog altijd niet waarom via Carplay nu eens wel muziek afgespeeld wordt en dan weer constant pauzeert), maar ik heb dan wat meer issues met de rijhulpsystemen (die wel eens verkeerd inschatten waar de rijstroken zijn en tegensturen, of een noodrem uitvoeren voor een geparkeerde auto waar ik ga langsrijden). Mijn vorige wagens (Volvo V40 van 2012 en een BMW 2GT van 2018) hadden ook dergelijke systemen en die hallucineerden nooit - dit zijn nu ook niet zo'n innovatieve technologieën meer.

(Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n fan van de Seat/VW/Skoda-garages waar ik in mijn leven al mee geconfronteerd ben geweest - but your mileage may vary.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ptoeneigh schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:54:
Na bijna een jaar de Seat Arona te hebben kreeg ik een mail om Seat Connect te vernieuwen.

Voor wie het hier volgt, die weet dat ik al een jaar geplaagd ben door issues van het crashende entertainment systeem, ik vind eigenlijk dat ze me dit gratis zouden moeten aanbieden maar goed.

Eens op de link geklikt en ze vragen maar €25 per jaar of €45 voor 2 jaar. Prijs valt mee maar de opties zijn dan ook zeer beperkt natuurlijk dus meer dan €25 is het me ook echt niet waard, ik maak er amper gebruik van. ‘t is meer zoiets van ooit kan het van pas komen.

Maar natuurlijk het zou Seat / VAG niet zijn als ook dit weer problemen zou opleven want als ik m’n gegevens ingeef op hun website accepteren ze m’n adres niet. Op deze manier gaan ze natuurlijk niet veel verlengingen verkopen en maken ze ook hier weer een slechte indruk als het aankomt op digitale diensten.

Van de auto zelf ben ik gelukkig wel tevreden, nog geen problemen gehad. En als die ooit komen dan is dat een zorg voor de Lease maatschappij.

Toch denk ik dat ik na deze ervaringen in de toekomst bewust buiten VAG ga kijken, kwestie van dat ik weinig vertrouwen heb in het geheel.

Ik verleng wel, vorig jaar de auto achter moeten laten in Italië. Best fijn om te weten hoevaak in mijn afwezigheid de auto open en dicht heeft gedaan en gestart heeft. Ook locatie terug vinden is fijn. Bij inbraak krijg je een push melding.

Naast de Connect dingetjes, zit hier ook pechulp via de knop in het boven console en informatie aanvragen ook inbegrepen. Die heb ik alleen nooit gebruikt.

Ook wordt de auto navigatie geupdate via deze regeling.

Zeker een must de in auto navigatie in bv Duitsland waar wel eens geen of heel slecht mobiel internet bereik is. Ook traffic information via Seat zelf komt hierop binnen.

Dus ja ik zie wel de voordelen ervan in. Rij je alleen van huis naar de appie en af en toe naar opa en oma die 40km verderop wonen. Dan snap ik dat je de meerwaarde er van niet in ziet.

Zelf heb ik geen problemen met het entertainment systeem. Maar ik herken je problemen wel. Deze problemen zijn niet beperkt tot VAG. Heb twee Renaults van de baas gehad. Een megane 2012 die had ook regelmatig uitval. Kadjar 2016. Ook daar viel het systeem regelmatig weg. M’n vader en broertje hebben een ford transit custom volledig aangekleed en ook hier wil het systeem wegvallen of zelfs gewoon vastlopen. Pas na een reset. Motor aan uit. Werkt het weer.

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 14-02-2024 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ter info: De issue met de Seat webshop voor wie dit ooit ook aan de hand heeft (melding dat je facturatie adres niet herkend is) : je moet het zelfde ID kaart nummer ingeven als destijds bij de activatie. Die van mij was vervangen maar gelukkig had ik nog een oude foto met dat nummer.

Blijkbaar moet dit volgens de Spaanse wetgeving op de factuur staan..

Zou wel handig zijn als ze dat veld van de ID kaart dan als foutief markeren zodat je weet waar het probleem zit en de bestelling kunt afronden.

Ik vind het algemeen typerend bij Seat: het werkt allemaal wel als je hebt uitgevonden hoe het werkt maar het verloopt wat moeizaam. Ik kan me inbeelden dat 75% van de issues die mensen ervaren voorkomen zouden kunnen worden als alles wat beter zou werken / doordacht of doorontwikkeld zou zijn op het gebied van software en diensten. Dit moet Seat of de Volkswagengroep dat zo hard op de kosten let, toch bakken met geld kosten als mensen regelmatig naar de dealer moeten voor een software update of hulp van de klantenservice nodig hebben om een dienst te activeren..

So far so good wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patroclos
Ptoeneigh schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:23:

Ik kan me inbeelden dat 75% van de issues die mensen ervaren voorkomen zouden kunnen worden als alles wat beter zou werken / doordacht of doorontwikkeld zou zijn op het gebied van software en diensten. Dit moet Seat of de Volkswagengroep dat zo hard op de kosten let, toch bakken met geld kosten als mensen regelmatig naar de dealer moeten voor een software update of hulp van de klantenservice nodig hebben om een dienst te activeren..
Ik weet niet of het een kwestie is van geld besparen. De software-divisie van VAG telt enkele duizenden werknemers, blijkbaar. Iemand had mij ergens eens verteld dat het meer past in een algeheel Duits probleem met software-ontwikkeling - de ingenieursmentaliteit is er niet helemaal compatibel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Enkele duizend?? Zal enkele honderd zijn en mogelijk zelfs nog uitbesteed aan lage lonen landen of wel code kloppers.

Die ook nog eens een deel systeem moeten maken. Zijn ze klaar met code kloppen. Dan gaan ze verder met een andere klant. Tot VAG getest heeft en bevindingen terug gegeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patroclos
https://www.autonieuws.be...tot-ontslag-volledige-top
De oorzaak ligt bij VW’s in 2019 opgerichte softwaredochteronderneming Cariad, die met 5.000 personeelsleden moet instaan voor de ontwikkeling van de besturingsprogramma’s voor alle nieuwe modellen van de groep op basis van een voor alle merken gemeenschappelijk softwareplatform. Het bedrijf overschreed de voorbije jaren echter systematisch alle toegekende budgetten en kreeg het tegelijk niet voor mekaar om de opgelegde deadlines te halen en te doen wat verwacht wordt.
(Al werden er intussen wel een kleine 2000 ontslagen aangekondigd.)

[ Voor 5% gewijzigd door Patroclos op 19-02-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
To_Tall schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:06:
Enkele duizend?? Zal enkele honderd zijn en mogelijk zelfs nog uitbesteed aan lage lonen landen of wel code kloppers.

Die ook nog eens een deel systeem moeten maken. Zijn ze klaar met code kloppen. Dan gaan ze verder met een andere klant. Tot VAG getest heeft en bevindingen terug gegeven hebben.
Die code kloppers zitten (ook) in Nederland :+
Wel allemaal ingevlogen uit Indie though. Kon er prima mee overweg, maar werkte er niet samen mee, dus kan er niet inhoudelijk op in.

Was leuk om alle entertainment modules kaal werkend te zien (als in gewoon scherm en pcb op een bench direct ergens aangesloten), weet niet of ze nog meer maakten.

[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 19-02-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:01

The Executer

Lekker belangrijk!

Het gaat in dit topic voornamelijk over het nieuwe spul (grote wens hoor, daar niet van, en bezitten ook nog een Ibiza ST 2011) maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Naast de Ibiza hebben wij ook nog een Seat Arosa (bj. 2001). Al sinds wij deze hebben, werkt helaas de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling niet. Geen probleem, de sleutel zelf werkt prima voor het openen van de deuren en starten van de auto. Daarnaast hebben we nog een tweede sleutel, de simpele versie zonder knoppen etc.

In een poging de afstandsbediening aan de praat te krijgen heb ik in het verleden al eens geprobeerd om de batterij te vervangen. Helaas lijkt er iets mis te zijn op het printplaatje. Sowieso zijn enkele onderdelen wit uitgeslagen. Maar, na verwisselen van batterij lijkt hij te reageren. Hoopvol! Echter na enkele malen doet hij opnieuw niets.

Goed, fast forward naar een maand terug. Opnieuw eens 'prutsen' met de afstandsbediening. Weer eens een verse batterij er in. Zelfde beeld, in het begin lijkt hij te werken (lampje knippert bij indrukken knop) maar bij de auto gebeurt niets. Na enkele maken reageert de AB niet meer op indrukken van de knoppen. Daarom mijn vermoeden dat er wat mis is met de printplaat.

Echter, wat wel een probleem is: sinds deze laatste poging krijgen we de auto niet meer gestart. De startmotor slaat aan, de auto slaat aan om na een seconde uit te vallen. Startonderbreker grijpt dus in... balen! Echter het verwisselen van de batterij staat (bij deze simpele) sleutels volgens mij niet in verband met de transponder.

Iemand nog een gouden tip behalve naar de geldwolven dealer te gaan om opnieuw in te leren? Ondanks dat de auto net weer gekeurd is, is het een oudje die max €750 waard is. Om er dan €150 a €200 tegenaan te gooien... dat is ie niet meer waard. Echter voel ik wel het risico van maar 1 werkende sleutel :/

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
@The Executer maar waarom zet je dje 150 a 200eur af tegen de waarde van de auto, en niet maandelijks/jaarlijks autobudget? Dit hoort gewoon bij onderhoud, en of je nou een auto van 30.000 of van 1.000 rijdt, als je 30k km doet dan zijn je maandelijkse kosten in beide gevallen al snel
750+ eur totaal. Mijn tip: Zie je auto als mobiliteit, niet als iets waar je elke uitgave tegen dagwaarde moet afzetten.

Verder de aanslag had je moeten verwijderen, waarschijnlijk ergens kortsluiting die de batterij leeg vrat, en nu is er directe kortsluiting die niet alleen sneller ontlaad, maar meteen alles uit zet.

Misschien reinigen met een ultrasone cleaner of met quickclean flux eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
The Executer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:17:
Het gaat in dit topic voornamelijk over het nieuwe spul (grote wens hoor, daar niet van, en bezitten ook nog een Ibiza ST 2011) maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Naast de Ibiza hebben wij ook nog een Seat Arosa (bj. 2001). Al sinds wij deze hebben, werkt helaas de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling niet. Geen probleem, de sleutel zelf werkt prima voor het openen van de deuren en starten van de auto. Daarnaast hebben we nog een tweede sleutel, de simpele versie zonder knoppen etc.

In een poging de afstandsbediening aan de praat te krijgen heb ik in het verleden al eens geprobeerd om de batterij te vervangen. Helaas lijkt er iets mis te zijn op het printplaatje. Sowieso zijn enkele onderdelen wit uitgeslagen. Maar, na verwisselen van batterij lijkt hij te reageren. Hoopvol! Echter na enkele malen doet hij opnieuw niets.

Goed, fast forward naar een maand terug. Opnieuw eens 'prutsen' met de afstandsbediening. Weer eens een verse batterij er in. Zelfde beeld, in het begin lijkt hij te werken (lampje knippert bij indrukken knop) maar bij de auto gebeurt niets. Na enkele maken reageert de AB niet meer op indrukken van de knoppen. Daarom mijn vermoeden dat er wat mis is met de printplaat.

Echter, wat wel een probleem is: sinds deze laatste poging krijgen we de auto niet meer gestart. De startmotor slaat aan, de auto slaat aan om na een seconde uit te vallen. Startonderbreker grijpt dus in... balen! Echter het verwisselen van de batterij staat (bij deze simpele) sleutels volgens mij niet in verband met de transponder.

Iemand nog een gouden tip behalve naar de geldwolven dealer te gaan om opnieuw in te leren? Ondanks dat de auto net weer gekeurd is, is het een oudje die max €750 waard is. Om er dan €150 a €200 tegenaan te gooien... dat is ie niet meer waard. Echter voel ik wel het risico van maar 1 werkende sleutel :/
Lijkt erop dat de transponder stuk is. Je kunt je binnenwerk van je sleutel met wat contactspray schoonmaken. Probeer dat eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Rainesh schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Lijkt erop dat de transponder stuk is. Je kunt je binnenwerk van je sleutel met wat contactspray schoonmaken. Probeer dat eens
Dit kan heel tijdelijk helpen vermoed ik, maar mocht "iets" voor "langere" tijd helpen, dan verwacht ik dat de roest / aanslag verwijderd moet worden. Het blijft gissen wat er exact aangevreten is / welk stukje metaal onderbroken is. Grote kans dat dat eerst gerepareerd moet worden.
Als ie dan werkt, misschien ook geen gek idee om er conformal coating overheen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptoeneigh
  • Niet online
Misschien heeft iemand hier (helaas) ervaring mee?

De meeste wagens hebben een automatische rem, ik denk Europees verplicht de laatste jaren..
Reageert deze ook op overstekende dieren zo klein als een kat zodat dit voorkomen kan worden?

Gisteren toevallig meegemaakt dat er een net aangereden kat in een woonwijk lag waar mensen ‘maar’ tussen de 30-60 km/u rijden vanwege de vele obstakels (auto’s die op de weg parkeren). Triest om te zien natuurlijk. Dat iemand dat niet merkt en even stopt..

Ik vraag me nu af, reageren moderne auto’s op overstekende dieren? (Wat op zich ook gevaarlijk kan zijn natuurlijk vooral bij hogere snelheid).

De lage snelheid speelt dat nog een rol? Aan het groene licht heb ik wel al gehad dat het verkeer ineens weer stilvalt en dat m’n Seat Arona daar wel op ingrijpt, dus het kan. Zeker als je dan denkt aan kinderen in een woonerf, het kan toch wel nuttig zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Nee, doen ze niet.
Dieren <> mensen. Als een auto voor ieder dier zou remmen werd het een puinhoop. Denk idd aan katten, maar ook aan. aan opstijgende duiven of eenden. Jammer voor die vogel of kat, maar verkeer en mensenlevens in gevaar brengen weegt gelukkig zwaarder :)
Sowieso, als bestuurder heb je ook een eigen verantwoordelijkheid. Autorijden is kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Ptoeneigh schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:16:
Misschien heeft iemand hier (helaas) ervaring mee?

De meeste wagens hebben een automatische rem, ik denk Europees verplicht de laatste jaren..
Reageert deze ook op overstekende dieren zo klein als een kat zodat dit voorkomen kan worden?

Gisteren toevallig meegemaakt dat er een net aangereden kat in een woonwijk lag waar mensen ‘maar’ tussen de 30-60 km/u rijden vanwege de vele obstakels (auto’s die op de weg parkeren). Triest om te zien natuurlijk. Dat iemand dat niet merkt en even stopt..

Ik vraag me nu af, reageren moderne auto’s op overstekende dieren? (Wat op zich ook gevaarlijk kan zijn natuurlijk vooral bij hogere snelheid).

De lage snelheid speelt dat nog een rol? Aan het groene licht heb ik wel al gehad dat het verkeer ineens weer stilvalt en dat m’n Seat Arona daar wel op ingrijpt, dus het kan. Zeker als je dan denkt aan kinderen in een woonerf, het kan toch wel nuttig zijn dan.
Auto’s van enkele jaren oud reageren vaak enkel op andere auto’s. Nieuwere generaties nu beginnen ook met voetganger/fietser herkenning. Wellicht dat meer luxere auto’s het wel al hebben/hadden maar in het golf/passat segment krijgen ze dat nu pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Scrtz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Auto’s van enkele jaren oud reageren vaak enkel op andere auto’s. Nieuwere generaties nu beginnen ook met voetganger/fietser herkenning. Wellicht dat meer luxere auto’s het wel al hebben/hadden maar in het golf/passat segment krijgen ze dat nu pas.
Ik kan je melden dat mijn 2023 Passat geen enkele moeite met een duif heeft. Remt ie echt niet voor, gisteren nog aan de hand gehad.
(Nee, geen bloed :) de duif was snel genoeg weg, maar wel vlak voor de auto dus als de front Assist iets had gedaan had ik dat geweten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
The Eagle schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Ik kan je melden dat mijn 2023 Passat geen enkele moeite met een duif heeft. Remt ie echt niet voor, gisteren nog aan de hand gehad.
(Nee, geen bloed :) de duif was snel genoeg weg, maar wel vlak voor de auto dus als de front Assist iets had gedaan had ik dat geweten).
Ja ik doelde meer op het nieuwe type Passat/Tiguan van 2024 :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
[...]

Mijn Polo'tje reageert ook op overstekende snorfietsers die proberen voorrang te claimen waar ze dat niet hebben kan ik uit ervaring vertellen :9

Mijn agressiviteit tegenover deze groep snorfietsers werd brut afgestraft door de noodrem assistant, terwijl ze al stil gingen staan...

Naar mijn weten kan de huidige/vorige generatie prima mensen/fietsers herkennen. Sterker nog, volgens mij was dat ook 't belangrijkste doel van het systeem...onverwachts overstekende kinderen bij bijvoorbeeld lage snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
[...]

Voetganger / fietser detectie zit al een tijd in veel auto's, EURO NCAP test hier al een tijd uitgebreid op:
https://www.euroncap.com/...rotection/aeb-pedestrian/

Zie bijvoorbeeld de Seat Ibiza uit 2017:
https://www.euroncap.com/en/results/seat/ibiza/27356

Samenvatting:

"The autonomous emergency braking system can detect pedestrians as well as other vehicles. In tests, the system showed good performance, with collisions avoided or mitigated in most test scenarios and speeds."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Alle auto’s met een rader herkennen kinderen fietsers en voetgangers en uit ervaring bosjes :+. Maar ook obstakels op de weg.

Dit is afhankelijk van de snelheid volgens mij. Bij 0-50 worden fietser en voetgangers/kinderen herkend en obstakels zoals paaltjes in de weg. Daarboven alleen auto’s. Heb wel een vals positieve gehad bij bosjes waar ik nog 2 meter van verwijderd was.

Maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
The Executer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:17:

Start de auto ook niet meer met de andere simpele sleutel?

Aangezien je zegt dat de auto wel 1 seconde aanslaat verwacht ik eerder een probleem in je brandstof circuit zoals een slecht pomp of verstopte filter.
De startonderbreker zou ervoor moeten zorgen dat de auto helemaal niet start (Of meestal zelfs de startmotor niet rondgooit)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MaD_co schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Aangezien je zegt dat de auto wel 1 seconde aanslaat verwacht ik eerder een probleem in je brandstof circuit zoals een slecht pomp of verstopte filter.
De startonderbreker zou ervoor moeten zorgen dat de auto helemaal niet start (Of meestal zelfs de startmotor niet rondgooit)
Uit eigen ervaring is dat pas zo bij de nieuwere auto's. Bij mijn VW uit 1999 destijds ook andere sleutels ingeleerd, voor deze ingeleerd waren liep de motor rond de een seconde.

@The Executer Is de transponder wellicht uit de sleutel gevallen? Meestal een langwerpig (glazen) buisje of een gekleurd kunstoffen blokje. Zit vaak voorin de sleutel naast de baard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:01

The Executer

Lekker belangrijk!

MaD_co schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Voorheen startte hij met beide sleutels, sinds het 'prutsen met de batterij' doet alleen de simpele sleutel het nog.

Het voor 1 seconde aanslaan is voor deze generatie auto's typerend voor de startonderbreker zeg maar :).
Kaalus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Uit eigen ervaring is dat pas zo bij de nieuwere auto's. Bij mijn VW uit 1999 destijds ook andere sleutels ingeleerd, voor deze ingeleerd waren liep de motor rond de een seconde.

@The Executer Is de transponder wellicht uit de sleutel gevallen? Meestal een langwerpig (glazen) buisje of een gekleurd kunstoffen blokje. Zit vaak voorin de sleutel naast de baard.
Voor zover ik weet is er niets uitgevallen. Had foto's gezien waar het inderdaad een glazen buisje is, maar ik herinner mij hier helemaal niets van. Daarnaast heb ik de sleutel al wel vaker uit elkaar gehad, en dit is mij nooit opgevallen.

Ik heb onlangs ook wat detailfotos gemaakt van de AB en de houder waar de sleutel in zit. Ik vermoed zelf dat de transponder in het sleutelgedeelte zit, in het plastic onder het metalen gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5vLBik7OTWknPGHeE76QGSewoY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S88QDVrTUEl4y73HpZEvxdes.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyt-Q5aGERmNb0LMcrVJf9vXOZg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqKebS1S6T6LjMjR2Ox7ITn6.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cczHf83-lzseZ4ZysYq1PwRLQ_E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx4JREyERS45X6DqowPxj8aL.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c528r6qNjrbgCTYg5ccWCeVQto=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWa7wRq9H94xvWQkAWLv0Svr.jpg?f=fotoalbum_small

Op de eerste foto is in ieder geval rechtsboven een spoor te zien die niet meer lekker is. De rest van de onderdelen lijkt voornamelijk de witte aanslag te hebben, verder niet. De tweede foto is een (slechte :X ) detailfoto van dit spoortje. Foto 3, afgezien van het zwarte puntje rechts boven verder in prima staat.

@MaD_co Zoals je kan zien, zit er op deze onderdelen niet echt plek voor een transponder. En dit zou ook redelijk ver van de ring om het contactslot weg zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
The Executer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Voorheen startte hij met beide sleutels, sinds het 'prutsen met de batterij' doet alleen de simpele sleutel het nog.

Het voor 1 seconde aanslaan is voor deze generatie auto's typerend voor de startonderbreker zeg maar :).

[...]

Voor zover ik weet is er niets uitgevallen. Had foto's gezien waar het inderdaad een glazen buisje is, maar ik herinner mij hier helemaal niets van. Daarnaast heb ik de sleutel al wel vaker uit elkaar gehad, en dit is mij nooit opgevallen.

Ik heb onlangs ook wat detailfotos gemaakt van de AB en de houder waar de sleutel in zit. Ik vermoed zelf dat de transponder in het sleutelgedeelte zit, in het plastic onder het metalen gedeelte.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]

Op de eerste foto is in ieder geval rechtsboven een spoor te zien die niet meer lekker is. De rest van de onderdelen lijkt voornamelijk de witte aanslag te hebben, verder niet. De tweede foto is een (slechte :X ) detailfoto van dit spoortje. Foto 3, afgezien van het zwarte puntje rechts boven verder in prima staat.

@MaD_co Zoals je kan zien, zit er op deze onderdelen niet echt plek voor een transponder. En dit zou ook redelijk ver van de ring om het contactslot weg zijn.
Die 2e foto kan wel eens je culprit zijn. Ook zie ik op je foto een conformal coating dus ik vermoed dat je geen roest/oxidatie problemen hebt.

Ik zou daar een soldeerverbinding maken (Rechtsboven) om het spoor te herstellen, en dan opnieuw conformal coating over dat stuk.

• To_Tall
Je printplaat heeft oxidatie schade. Je kan proberen om hem schoon te maken en eventueel reparaties te doen.

Maar dit is gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@The Executer Vroeger konden we een Athlon XP unlocken met een potlood. Al is dat wellicht geen definitieve oplossing: grafiet geleidt nog steeds, dus je zou kunnen proberen of je daar voor testdoeleinden de printbaan mee kunt herstellen en zo de oorzaak achterhalen :)

Edit: en hier hebben ze gewoon een service om hem te fixen: https://www.auto-sleutel.nl/autosleutel-reparatie-service

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 01-03-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vraagje aan de kenners :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wfzj5pF1EkCyl7QNV1IfSnleodA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSD7jNUuWp4N96ECtGWv23QH.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is onze Ibiza 1.0 TSI FR. Ding klinkt erg sportief. Zit weliswaar een originele FR uitlaat onder, maar ik heb het idee dat er ook met het luchtfilter iets is gedaan.
Wat zie ik hier exact, en is dat origineel? Heb namelijk het idee van niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Nope, ze klinken vaak gewoon sportief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
The Eagle schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:54:
Vraagje aan de kenners :)

[Afbeelding]
Dit is onze Ibiza 1.0 TSI FR. Ding klinkt erg sportief. Zit weliswaar een originele FR uitlaat onder, maar ik heb het idee dat er ook met het luchtfilter iets is gedaan.
Wat zie ik hier exact, en is dat origineel? Heb namelijk het idee van niet :)
Ziet er gewoon hetzelfde uit als hiero; https://www.autoblog.nl/n...ct-rijtest-en-video-80573

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Rainesh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:18:
Nope, ze klinken vaak gewoon sportief. :)
Weet ik, maar hoorde laatst een andere FR met zelfde uitlaat voorbij komen, en die konk zeker niet zo donker als de onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Vraagje. Ik ben op zoek naar een nieuwe lease wagen vanuit het werk. Een seat leon sportstourer fr edition heeft mijn oog gevat. Ik kan alleen niet vinden of deze standaard wireless apple carplay heeft? Bedraad sowieso maar kan niets vinden over wireless. Wel dat het achteraf aangezet kan worden door dealer / iemand met een kastje.

Iemand die dit weet?
Pagina: 1 ... 79 ... 87 Laatste