Als je daadwerkelijk 2 seconden (middenstand van de ACC) afstand houdt (past 1 auto tussen), dus dan bedoel je dat je ongeveer 30 km/u rijd?. 30 km/u is lastig om ACC te beoordelen, ik zou bij 50, 80 en 100 proberen.
Twee seconde wettelijk verplichte (staat niet zo direct in de wet maar 2s wordt als veilig geacht) afstand bij 80 km/u is 45m, daar horen 8 auto's tussen te passen (bumper op bumper, nul afstand), of 4 auto's als ze elkaar willen bumperkleven.
Klopt die afstand niet dan moet je waarschijnlijk terug naar de dealer om alles te kalibreren, dan zal de kalibratie fout zijn van de radar.
Mocht de afstand/tijd die ik opnoem kloppen en je bent iemand die 2s afstand als teveel ziet dan moet je denk ik geen auto rijden waarbij de ACC zich aan de wet houdt
Ik zou het wel tot mijn hart nemen dat de auto waarschijnlijk correct aangeeft dat de afstand te kort is en voor een grotere afstand zorgen, veiliger voor jezelf, je voorligger en ook je achterligger.
Zelfs de "front brake assist" helpt je niet als iemand in de ankers voor je gaat en het
bumperkleeficoontje 'te korte afstand'-icoontje zichtbaar is op het dashboard.
@
To_Tall zijn vrouw hield voor zover ik weet gepaste afstand en daar kon de front assist wel helpen, alleen de achterligger die hield te weinig afstand..
check zijn video maar (ofja misschien is die video weg of ergens eerder in het topic, ik kan m zo 1-2-3 niet meer vinden).
Bij 120km/u moet je eigenlijk drie vrachtwagens afstand houden voor een veilige stop / veilige situatie.
Bij 80km/u twee vrachtwagens aan afstand.
Bij 60km/u een vrachtwagen en twee auto's afstand.
Bij 50km/u een vrachtwagen afstand / of ~4 auto's afstand.
Bij 30km/u ~3 auto's afstand ertussen laten.
En let op.. dit is bij droog wegdek, bij nat wegdek alles nog eens maal twee (4 seconden).
Als het goed is kan de auto de grip op het wegdek 'meten' en er correct op reageren door de afstand aan te passen, maar die zal niet zo extreem veel ruimte pakken, omdat mensen dan juist gaan klagen.
[
Voor 44% gewijzigd door
grasmanek94 op 28-09-2023 11:09
]