Het grote Seat topic

Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste
Acties:

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
giovanni2903 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:17:
[...]

vaak genoeg rollenbank video's van ABT getunede auto's gezien waar een behoorlijk deel mist en daar moet je nog een vermogen voor neerleggen ook. dat ze hoog aangeschreven staan is natuurlijk ook omdat je fabrieksgarantie blijft behouden als je bij hun chipt. doe vooral waar je je goed bij voelt
Die fabrieksgarantie geldt volgens mij niet in NL vanwege PON, maar not sure. Goed navragen. Persoonlijk vind ik ABT maar overpriced qua tuning, komt door hun naam. Zou veel eerder een op maat tuner in NL die auto op rollenbank zet nemen.

ABT is wel weer heel gaaf met hun bumperpakketten en speciale uitvoeringen, dat zeker. Maar echt dikke tunes doen ze nooit. Dan kun je beter een HGR DE bijv aanschrijven.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
nooberke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:03:
[...]

Autoweek heeft een gechipte GTE op de rollenbank gehad, in de basis nog steeds dezelfde aandrijflijn volgens mij:
https://www.autoweek.nl/a...olf-gte-op-de-rollenbank/

Arme voorbandjes... :9
Deze golf komt dan ook van de 204PK af,
De Tarraco heeft standaard 245PK.

In de basis is het volgens mij dezelfde motor, dus de eerste 40 is in principe gewoon een "fabrieks update"

Vandaar dat ik de genoemde getallen van ABT redelijk optimistisch vindt, maar ben uiteraard benieuwd wat er daadwerkelijk uit komt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 09:59
Ik heb een Tarraco ('20) en heb een vervelend probleem met de knopjes op het stuur.
Het vervelende is dat het niet reproduceer baar is, en je zal het nooit raden, toen ik ermee naar de garage ging werkte alles perfect.

Iemand dit al voor gehad?

Ik heb aan de rechterzijde en linkerzijde knopjes, links voor cruise control, volume etc. Deze kant werkt al altijd zonder problemen.

Rechts heb ik knopjes voor scrollen in menu's, switchen tussen menu's en een knopje voor stuurverwarming.

Af en toe heb ik het probleem dat knopjes rechts niet meer werken, maar soms gewoon wel terug werken na een tijdje. Ik heb al alles geprobeerd, hard drukken, motor uit etc. Maar als het probleem zich voordoet, dan krijg ik het niet opgelost.

Ik weet dus niet of dit een hardwarematig probleem is, of puur software... Maar feit is dat het heel vervelend is, want soms werkt het bv. en als ik dan toevallig op stuurverwarming knopje heb gedrukt, dan krijg ik deze niet meer uit tijdens het rijden :(

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Cuball schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:31:
Ik heb een Tarraco ('20) en heb een vervelend probleem met de knopjes op het stuur.
Het vervelende is dat het niet reproduceer baar is, en je zal het nooit raden, toen ik ermee naar de garage ging werkte alles perfect.

Iemand dit al voor gehad?

Ik heb aan de rechterzijde en linkerzijde knopjes, links voor cruise control, volume etc. Deze kant werkt al altijd zonder problemen.

Rechts heb ik knopjes voor scrollen in menu's, switchen tussen menu's en een knopje voor stuurverwarming.

Af en toe heb ik het probleem dat knopjes rechts niet meer werken, maar soms gewoon wel terug werken na een tijdje. Ik heb al alles geprobeerd, hard drukken, motor uit etc. Maar als het probleem zich voordoet, dan krijg ik het niet opgelost.

Ik weet dus niet of dit een hardwarematig probleem is, of puur software... Maar feit is dat het heel vervelend is, want soms werkt het bv. en als ik dan toevallig op stuurverwarming knopje heb gedrukt, dan krijg ik deze niet meer uit tijdens het rijden :(
Dit klinkt alsof er ergens een stekkertje niet lekker zit, of een kabeltje wat aan het slijten is.
Doordat het stuur een draaiend deel is wordt er vermoedelijk een sleepcontact gebruikt, kan ook zijn dat hier 1 spoortje niet helemaal fris van is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somuchdutch
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:43
Hi! Dit is de eerste keer dat ik iets post dus correct me if im doing something wrong.

Ik heb een Seat Ibiza 2021 en ervaar problemen bij het afspelen van muziek via spotify (door carplay).
Radio geluid doet het wel goed maar als ik vervolgens de carplay spotify aanzet begint dit na 3/4 minuten vrij erg te kraken.

Ik heb het volgende al geprobeerd

1. Software reset.
2. Nieuw draadje geprobeerd (USB C)
3. Software update
4. Speakers achter alleen aangezet om te testen of er iets in de speaker niet goed gaat (ondanks radio wel goed gaat)
5. Ander toestel aangesloten (oudere iphone)

Alleen niks helpt. Ik zie op internet geen handleidingen of mensen met hezelfde probleem, Heeft iemand een antwoord? :P

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik wil android auto laten inbouwen voor mijn seat toledo uit 2014. maar ik zie het bos niet meer door de bomen met die dingen. Wat raden jullie aan op dit gebied? mijn budget is €400.

ik wil mijn telefoon draadloos kunnen verbinden met het apparaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Farabi op 16-09-2023 17:16 ]

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Op ali carplay kastje bestellen voor 80 euro en klaar.
Carplay is niet van apple

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
Farabi schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:02:
ik wil android auto laten inbouwen voor mijn seat toledo uit 2014. maar ik zie het bos niet meer door de bomen met die dingen. Wat raden jullie aan op dit gebied? mijn budget is €400.

ik wil mijn telefoon draadloos kunnen verbinden met het apparaat.
Ik weet niet uit je post wat voor radio er in zit. Seat bied wel de Seat full link aan. https://shop.seat.nl/auto.../5F0054830-seat-full-link

Specs zoals beschreven zijn een beetje basic ik haal er niet uit dat deze draadloos Android auto aan bied. Dat zou je bij Seat kunnen navragen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:50:
[...]

Ik weet niet uit je post wat voor radio er in zit. Seat bied wel de Seat full link aan. https://shop.seat.nl/auto.../5F0054830-seat-full-link

Specs zoals beschreven zijn een beetje basic ik haal er niet uit dat deze draadloos Android auto aan bied. Dat zou je bij Seat kunnen navragen.
ik had deze inderdaad al bekeken. maar het gekke is dat android niet altijd draadloos kan bij dit soort schermen. apple vrijwel altijd. gebruikt iemand hier zo'n seat full link? kan iemand bevestigen of ik hiermee ook draadloos kan verbinden met een android telefoon?

een minpunt vind ik dat deze geen usb uitgangen heeft. ander merken hebben dit wel. is wel fijn met opladen e.d.

anders ga ik eens maandag nabellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 17-09-2023 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
Android Auto/Apple CarPlay moet via een USB aansluiting als het via de kabel is.
Mocht je radio geen draadloze Android Auto hebben dan kun je met een kastje van Motorola deze draadloos maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Farabi schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:41:
[...]

ik had deze inderdaad al bekeken. maar het gekke is dat android niet altijd draadloos kan bij dit soort schermen. apple vrijwel altijd. gebruikt iemand hier zo'n seat full link? kan iemand bevestigen of ik hiermee ook draadloos kan verbinden met een android telefoon?

een minpunt vind ik dat deze geen usb uitgangen heeft. ander merken hebben dit wel. is wel fijn met opladen e.d.

anders ga ik eens maandag nabellen.
Deze maakt gebruik van de usb aansluitingen die al in de auto zitten.

Deze radio’s werden als optie aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 22:07

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

RoadXY schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:15:
Android Auto/Apple CarPlay moet via een USB aansluiting als het via de kabel is.
Mocht je radio geen draadloze Android Auto hebben dan kun je met een kastje van Motorola deze draadloos maken
dit inderdaad. Of AAWireless kastje. (Die kan tegenwoordig ook draadloos CarPlay, in bèta).

Werkt goed, Android Auto in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
RoadXY schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:15:
Sorry, kan het niet precies volgen. Ben een noob op dit gebied. Ik wil een autoradio met android auto, die ik draadloos kan verbinden via bluetooth met mijn telefoon.

Zit ik met seat full link goed? Of kan ik beter naar andere merken kijken?

Hoe oud is de seat full link? Ik wil eigenlijk voor een zo nieuw mogelijk model gaan. Het merk maakt niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 17-09-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Farabi schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:08:
[...]

Sorry, kan het niet precies volgen. Ben een noob op dit gebied. Ik wil een autoradio met android auto, die ik draadloos kan verbinden via bluetooth met mijn telefoon.

Zit ik met seat full link goed? Of kan ik beter naar andere merken kijken?

Hoe oud is de seat full link? Ik wil eigenlijk voor een zo nieuw mogelijk model gaan. Het merk maakt niet uit.
Voordeel van Seat oplossing is dat deze naadloos in de auto past, geen aanpassingen hoeft te doen oude er uit nieuwe er in.

Auto specifieke instellingen kunnen zonder problemen doorgevoerd worden.

Bij andere merken, moet je zorgen dat scherm naadloos past als of het affabriek in hoort. Mogelijk moet de auto aangepast worden zoals bekabeling e.d.

Ik weet niet of je parkeer sensoren hebt of camera achter. Daar moet je ook rekening mee houden.

Persoonlijk zou ik alleen draadloos verbinding willen hebben als er draadloos laden aanwezig is. Android auto en Apple CarPlay vragen nogal wat van je accu, zeker voor de langere stukken.

Dit systeem wordt nog in de Ibiza ingebouwd als standaard volgens mij. Tot 2021 was dit het high end model, nu wordt er een ander model voor gebruikt als high end.

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 17-09-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
zit hier bluetooth op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyP0qJPqK4vqbs8UYosON6bPPbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGiRf3fDKxUwFkKGjWQeDzd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik wil niet zeggen dat deze BT heeft maar alle auto’s die na 2010ish geleverd zijn. Hebben een ingebouwde Carkit.

Grote kans dat deze auto ook een carkit heeft dus bellen via het entertainment system. Waaruit je zou kunnen concluderen dat voor audio en spraak opnemen en ophangen. BT gebruikt.

Bediening zit vaak aan het stuur.

Op Seat kan je de handleidingen van veel auto’s downloaden als het boekje er niet meer bijzit.

[ Voor 18% gewijzigd door To_Tall op 17-09-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:04

Gorefest

serial killer.

@Farabi Geen idee maar hier kun je geen Android auto op gebruiken, dat ding heeft niet eens een display!
Google gewoon even op "autoradio 2 din seat" dan vind je diverse mooie kant en klare oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Gorefest schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:37:
@Farabi Geen idee maar hier kun je geen Android auto op gebruiken, dat ding heeft niet eens een display!
Google gewoon even op "autoradio 2 din seat" dan vind je diverse mooie kant en klare oplossingen.
met dit scherm ben ik van al mijn problemen verlost dan:

https://autoradioplaza.co...3GeQ0eEAQYASABEgKC4vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Laatst online: 16-09 13:04

Gorefest

serial killer.

@Farabi Zou moeten passen ja.
Het beste kun je even langs je lokale autoradio verkoper. Zoets als https://www.automat.nl/i/onzewinkels.html
Of montage service van autovolt.nl
Zij bouwen hem dan ook voor je in dat lijkt mij voor jou het handigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gare pc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
Vandaag gebeld door Ames dat mijn auto geleverd is.

27 maanden na bestelling.

Ik werk inmiddels ergens anders en haal de auto dus niet meer op. Doet toch een beetje pijn wel... :/
gare pc schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:59:
Vandaag gebeld door de Seat dealer ( Ames). Mijn Tarraco PHEV wordt op zijn vroegst in 2023 gebouwd. Bestelling heeft in juni '21 plaatsgevonden.

Ik mag aanpassen naar een benzine versie, levering wordt dan eind '22 verwacht. Voor reguliere orders is dit inmiddels ook 2023.

Annuleren mag ook kosteloos. Ik weet het nog effe niet 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tifo007
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-08 21:32
Ik heb een vraag voor de Ibiza rijders, hebben jullie sinds kort ook de optie "Background Lighting" niet meer tussen jullie wagen opties staan? Bij mij (Ibiza 2021) is de optie namelijk plots verdwenen..

Mijn systeem draait op de volgende versie :
Software : 0809
Hardware : H57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheavy3
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 18:50
Heb nog een video gemaakt van de coderingen met OBDII.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demiesehv
Mijn systeem in de taracco start 1 a 2x per dag spontaan via een reset opnieuw op.
Iemand een tip?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgK_akE0YWwWnHJs9U6kpsJ_nrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3z0B9KbWB2P2uxGeAVjVHunC.jpg?f=fotoalbum_large

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:31
Hoi,

Heeft iemand ervaring met backorders bij Seat? Mijn panoramadakglas is kapot gegaan en ik krijg alleen te horen dat het nieuwe glas op backorder staat? Zijn al 2 maanden verder... iemand een handige hulplijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wat is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U23tWbjNFJcIlZVomzFvEnk5AFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsSfgoGtIIx8MiwEiAitQYhT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
niet toevallig een sleutelkastje of werklampje?
En anders misschien een GPS tracker?

[ Voor 28% gewijzigd door grasmanek94 op 22-09-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demiesehv
Nee dat is een vloerlampje met logo of naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wie heeft er hier ooit een reservesleutel laten maken voor zijn seat? wat heeft dit gekost? ik wil een transponder sleutel of een sleutel met afstandbediening. Maar ik ben benieuwd of ik eventueel ook naar een ander adres kan afwijken ipv de seat garage ivm kosten.
Demiesehv schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:43:
Nee dat is een vloerlampje met logo of naam
ik ben benieuwd. ik zal het even checken.

[ Voor 28% gewijzigd door Farabi op 22-09-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Farabi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:46:
wie heeft er hier ooit een reservesleutel laten maken voor zijn seat? wat heeft dit gekost? ik wil een transponder sleutel of een sleutel met afstandbediening. Maar ik ben benieuwd of ik eventueel ook naar een ander adres kan afwijken ipv de seat garage ivm kosten.

[...]

ik ben benieuwd. ik zal het even checken.
mtautomotive_ (instagram) is erg handig met coderen, sleutels maken, cruise control inbouwen, instrumentarium herstellen etc etc. je kunt hem even vragen

[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 23-09-2023 00:54 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• To_Tall
Mijn ateca is eindelijk “gemaakt” na de hagel schade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vc5Xlh07wArfwREFJ1SJZ7fyxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7boySiOECqNEucoTfBUSgGsb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKnVeuhZSZZgkMJGAqeGTxUF7xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFLGg4CsQh6fX9U4T6KNLgXk.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds half augustus heeft de auto bij de schadehersteller gestaan. Pas begin september zijn beginnen met herstel werkzaam heden.

Er zit een nieuwe motorkap op, nieuwe achter bumper, rechter voor en achter licht.

Verder veel deuken verwijderd, delen zijn opnieuw gespoten.

Rechter achter raampje vervangen en opnieuw folie geplaatst.

Grootste deel ziet er netjes uit, afgelopen maandag oplevering.

Eerste wat me opviel nog voor de oplevering, belegering op de achterklep geplaatst??? Hoe dan waarom dan??? De auto is ingeleverd zonder type aanduiding en nu zit deze er wel op?? Afijn die kunnen er afgehaald worden.

Motorkap zat er scheef op, achterklep zat er scheef in, folie niet netjes geplakt, nog deuken in het dak.

Bestuurders portier beschadigd nog overal krasjes van de boom bladeren en takjes.

Maar ergste was nog de lijn in de auto was weg rechts achter. Dat is een soort afgeronde lijn geworden niet mooi scherp.

Reparatie niet geaccepteerd, gezien de lijn niet gerepareerd is. Ze zullen de punten bekijken en herstellen.

Vrijdag opnieuw gebeld door de schade hersteller. Ja nu hebben we het goed.

Idd schade en krasjes weg, motorkap ligt er beter in. Achterklep ligt er goed in. Deukjes in het dak zijn er uit. Maar de lijn is niet terug gebracht.

Maar ik moest de auto meenemen. Wel mag ik nog een expert er naar laten kijken. Tijdens de oplevering heb ik wel een tiental keer gehoord, ik wil het best oplossen zolang ik maar er voor gecompenseerd wordt.

Ik heb rechtsbijstand, die ga ik inschakelen. Tussen persoon verzekering vind dat ook verstandig.

Wordt er zeg maar wel verdrietig van.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 23-09-2023 09:37 ]

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 20:59
Hoi mijn Leon phev is maandje geleden voor een terugroepactie naar de Seat dealer geweest. Dit had te maken met mogelijk brandgevaar nav de hoogvoltage zekering. Nu zou er ook een software update bij zitten maar dat is niet uitgevoerd. Ik heb nog steeds versie 1780.
Het systeem is wat traag en Apple CarPlay mist de mooie resolutie.
Hoe kan ik het systeem updaten naar de meest recente versie?
Voor de rest werkt alles prima, t is de sporttourer van december 2020, import uit Duitsland.

Bedankt alvast voor de reacties

Gr Remon

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• Farabi
  • Niet online
Kan je de seat full link updaten naar de laatste versie? Hoe?

Ik krijg de melding 'navigatiedatabank niet beschikbaar' als ik op het NAV en TRAFFIC knopje druk. Moet ik zelf de navigatie software downloaden en installeren?

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 12:29

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

To_Tall schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds half augustus heeft de auto bij de schadehersteller gestaan. Pas begin september zijn beginnen met herstel werkzaam heden.

Er zit een nieuwe motorkap op, nieuwe achter bumper, rechter voor en achter licht.

Eerste wat me opviel nog voor de oplevering, belegering op de achterklep geplaatst??? Hoe dan waarom dan??? De auto is ingeleverd zonder type aanduiding en nu zit deze er wel op?? Afijn die kunnen er afgehaald worden.

Motorkap zat er scheef op, achterklep zat er scheef in, folie niet netjes geplakt, nog deuken in het dak.

Bestuurders portier beschadigd nog overal krasjes van de boom bladeren en takjes.

Maar ergste was nog de lijn in de auto was weg rechts achter. Dat is een soort afgeronde lijn geworden niet mooi scherp.

Reparatie niet geaccepteerd, gezien de lijn niet gerepareerd is. Ze zullen de punten bekijken en herstellen.

Idd schade en krasjes weg, motorkap ligt er beter in. Achterklep ligt er goed in. Deukjes in het dak zijn er uit. Maar de lijn is niet terug gebracht.

Maar ik moest de auto meenemen. Wel mag ik nog een expert er naar laten kijken. Tijdens de oplevering heb ik wel een tiental keer gehoord, ik wil het best oplossen zolang ik maar er voor gecompenseerd wordt.

Ik heb rechtsbijstand, die ga ik inschakelen. Tussen persoon verzekering vind dat ook verstandig.

Zuur, hadden ze hem toch beter total kunnen verklaren :-(. Hopen dat de rechtsbijstand iets voor elkaar krijgt voor je!

• Farabi
  • Niet online
ik ben nu aan het kijken om mijn seat full link te updaten via deze website:

https://mibsolution.one (guest/guest)

ik ben al aardig op weg maar ik weet niet welke de nieuwste softwareupdate is op dit moment voor de full link?
mijn huidige versie is: MST2_EU_SE_ZR_PO241T

nu is de vraag, welke moet ik nemen? op datum selecteren helpt ook niet echt. ik heb op een forum gelezen dat het hoogste getal niet perse de nieuwste betekend. iemand hier ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2bQOqC0ZxsRdzo4RoJHTSql3p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F5NrFvxXeJEzVqkbATqfmFG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 23-09-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

DWinters1979 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:33:
Hoi mijn Leon phev is maandje geleden voor een terugroepactie naar de Seat dealer geweest. Dit had te maken met mogelijk brandgevaar nav de hoogvoltage zekering. Nu zou er ook een software update bij zitten maar dat is niet uitgevoerd. Ik heb nog steeds versie 1780.
Het systeem is wat traag en Apple CarPlay mist de mooie resolutie.
Hoe kan ik het systeem updaten naar de meest recente versie?
Voor de rest werkt alles prima, t is de sporttourer van december 2020, import uit Duitsland.

Bedankt alvast voor de reacties

Gr Remon
Hier kan je lezen hoe je dat precies doet. Heb dit zelf ook op deze manier uitgevoerd komende van een verouderde versie.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• DWinters1979
Bedankt RomeoJ, van welke versie kwam jij en krijg ik geen storing als ik van zo’n oude versie update naar de 1940?
En zijn deze gewoon te downloaden via die site die genoemd stond?

Thanks.

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Ik kom ook van 1780, volgens die site moest je eerst een update doen naar 1899 en daarna pas naar 1940 bij een verouderde software-versie. Beiden kan je inderdaad op die site downloaden, duurt overigens wel een poosje omdat je gethrottled wordt bij beperkte bandbreedte.

Advies is ook om te zorgen voor een usb-c usb-stick of een verloop van usb-c naar usb-a. Eenmaal die updates gedownload was het een eenvoudig en straight forward proces. Succes 👍

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
Thanks, alle downloads zijn binnen. Volgende week aan de slag. Wat voor voordeel heb jij gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
is de seat full link scherm trouwens inbraak gevoelig? deze passen toch niet op een volkswagen auto? hier worden de schermen van de polo's of golf's vaak gejat uit auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Nu online
zul je met seat minder snel last van hebben. vw is wel populairder inderdaad. ligt er ook wel een beetje aan waar je woont

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

DWinters1979 schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:42:
Thanks, alle downloads zijn binnen. Volgende week aan de slag. Wat voor voordeel heb jij gemerkt?
Met name een betere resolutie van CarPlay. Ik heb bijna direct na de aanschaf van de (tweedehands) Leon, deze updates uitgevoerd, dus kan niet zeggen dat ik maanden of jarenlange ervaring had met de oude software-versie.

Naar het schijnt, zijn er ook bugs/hiccups opgelost of zeker verminderd in de infotainment, voorheen hadden ze namelijk ook wel last van spontane reboots of vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
kan je ook een betere resolutie krijgen op een seat full link? heb recent een toledo aangeschaft uit 2016. maar dat ding is nooit geupdate denk ik.

ik zag dat de seat app niet op deze auto's van toepassing is.

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 25-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
Zo van 1780 met tussenstappen geüpdatet naar versie 1940.
Werkt prima en de resolutie is inderdaad aangepast met CarPlay.
Zeer tevreden mee, alleen jammer dat de zero emission optie weggehaald is.
Maar auto is nu weer helemaal bij en ik ben blij.

Thanks voor de tips and tricks.

Gr Remon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 21:07
Farabi schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:31:
ik ben nu aan het kijken om mijn seat full link te updaten via deze website:

https://mibsolution.one (guest/guest)

ik ben al aardig op weg maar ik weet niet welke de nieuwste softwareupdate is op dit moment voor de full link?
mijn huidige versie is: MST2_EU_SE_ZR_PO241T

nu is de vraag, welke moet ik nemen? op datum selecteren helpt ook niet echt. ik heb op een forum gelezen dat het hoogste getal niet perse de nieuwste betekend. iemand hier ervaringen mee?

[Afbeelding]
Van wat ik gelezen heb, ik kan alleen de link zelf niet meer vinden, dien je het eerste nummer na de P0 aan te houden.
Voor jou is dat P0253 van wat ik uit de lijst haal.

Zelf heb ik P04XX en heb ik uiteindelijk de update gedaan na P0480 terwijl er nog een P05XX beschikbaar is, maar dit is dan weer voor een ander systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Trently schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:17:
[...]

Van wat ik gelezen heb, ik kan alleen de link zelf niet meer vinden, dien je het eerste nummer na de P0 aan te houden.
Voor jou is dat P0253 van wat ik uit de lijst haal.

Zelf heb ik P04XX en heb ik uiteindelijk de update gedaan na P0480 terwijl er nog een P05XX beschikbaar is, maar dit is dan weer voor een ander systeem
thnx, dat is een duidelijke uitleg. maar ben nog een beetje huiverig om de update uit te voeren. ik heb ook een achteruitrijcamera, ik wil het systeem niet om zeep helpen. ik heb de auto nog maar een paar dagen geleden gekocht. even denken :9

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 26-09-2023 09:13 ]

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
Ik heb mijn tarraco nu ongeveer een half jaar in bezit. De auto rijdt prima, maar over de software ben ik wat minder tevreden. Ik ervaar het als langzaam. Als ik in de auto stap en wegrij dan is de console na ca 100 m pas opgestart. De adaptieve cruise control (ACC) vindt ik gewoon slecht, er passen bijna 2 vrachtwagens tussen mij en mijn voorganger. Als iemand dan vervolgens voor mij invoegt dan neemt de auto meteen snelheid terug, met als gevolg dat als ik zelf niet ingrijp op een drukke weg ik snel terug gedrukt wordt naar ca 85 km/u waar ik 100 heb ingesteld. Of als een motorrijder op de snelweg passeert dan beginnen de afstandhouders ineens te piepen. Hiervoor had ik een ford focus uit 2012 met ACC die naar mijn mening stukken beter werkte.
ook houdt de software niet van rijden op een spitsstrook, zodra er markering van een uitvoeger opstaat maak je een kleine slinger door de correctie van de auto.

• grasmanek94
Tijgerhaai schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:25:
Ik heb mijn tarraco nu ongeveer een half jaar in bezit. De auto rijdt prima, maar over de software ben ik wat minder tevreden. Ik ervaar het als langzaam. Als ik in de auto stap en wegrij dan is de console na ca 100 m pas opgestart. De adaptieve cruise control (ACC) vindt ik gewoon slecht, er passen bijna 2 vrachtwagens tussen mij en mijn voorganger. Als iemand dan vervolgens voor mij invoegt dan neemt de auto meteen snelheid terug, met als gevolg dat als ik zelf niet ingrijp op een drukke weg ik snel terug gedrukt wordt naar ca 85 km/u waar ik 100 heb ingesteld. Of als een motorrijder op de snelweg passeert dan beginnen de afstandhouders ineens te piepen. Hiervoor had ik een ford focus uit 2012 met ACC die naar mijn mening stukken beter werkte.
ook houdt de software niet van rijden op een spitsstrook, zodra er markering van een uitvoeger opstaat maak je een kleine slinger door de correctie van de auto.
Heb je dat probleem ook als je de kortste volgafstand mogelijk instelt? Mijn Leon gaat dan aso bumperkleven..

• Tijgerhaai
grasmanek94 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:53:
[...]

Heb je dat probleem ook als je de kortste volgafstand mogelijk instelt? Mijn Leon gaat dan aso bumperkleven..
Ja, ik heb hem op de kortst mogelijke afstand ingesteld. Als ik zelf rijdt met gepaste afstand heb ik nog regelmatig het bumperkleef icoon in mijn dashboard en dan past er met gemak een auto tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Tijgerhaai schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:35:
[...]

Ja, ik heb hem op de kortst mogelijke afstand ingesteld. Als ik zelf rijdt met gepaste afstand heb ik nog regelmatig het bumperkleef icoon in mijn dashboard en dan past er met gemak een auto tussen.
Als je daadwerkelijk 2 seconden (middenstand van de ACC) afstand houdt (past 1 auto tussen), dus dan bedoel je dat je ongeveer 30 km/u rijd?. 30 km/u is lastig om ACC te beoordelen, ik zou bij 50, 80 en 100 proberen.

Twee seconde wettelijk verplichte (staat niet zo direct in de wet maar 2s wordt als veilig geacht) afstand bij 80 km/u is 45m, daar horen 8 auto's tussen te passen (bumper op bumper, nul afstand), of 4 auto's als ze elkaar willen bumperkleven.

Klopt die afstand niet dan moet je waarschijnlijk terug naar de dealer om alles te kalibreren, dan zal de kalibratie fout zijn van de radar.

Mocht de afstand/tijd die ik opnoem kloppen en je bent iemand die 2s afstand als teveel ziet dan moet je denk ik geen auto rijden waarbij de ACC zich aan de wet houdt :+

Ik zou het wel tot mijn hart nemen dat de auto waarschijnlijk correct aangeeft dat de afstand te kort is en voor een grotere afstand zorgen, veiliger voor jezelf, je voorligger en ook je achterligger.

Zelfs de "front brake assist" helpt je niet als iemand in de ankers voor je gaat en het bumperkleeficoontje 'te korte afstand'-icoontje zichtbaar is op het dashboard.

@To_Tall zijn vrouw hield voor zover ik weet gepaste afstand en daar kon de front assist wel helpen, alleen de achterligger die hield te weinig afstand.. check zijn video maar (ofja misschien is die video weg of ergens eerder in het topic, ik kan m zo 1-2-3 niet meer vinden).

Bij 120km/u moet je eigenlijk drie vrachtwagens afstand houden voor een veilige stop / veilige situatie.
Bij 80km/u twee vrachtwagens aan afstand.
Bij 60km/u een vrachtwagen en twee auto's afstand.
Bij 50km/u een vrachtwagen afstand / of ~4 auto's afstand.
Bij 30km/u ~3 auto's afstand ertussen laten.

En let op.. dit is bij droog wegdek, bij nat wegdek alles nog eens maal twee (4 seconden).
Als het goed is kan de auto de grip op het wegdek 'meten' en er correct op reageren door de afstand aan te passen, maar die zal niet zo extreem veel ruimte pakken, omdat mensen dan juist gaan klagen.

[ Voor 44% gewijzigd door grasmanek94 op 28-09-2023 11:09 ]

• C0okiejar

C0okiejar

grasmanek94 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:53:
[...]

Waar configureer je dat in de leon? Als ik m'n acc gebruik op de kortste stand passen er ruim 3 auto's tussen namelijk, irriteer me er kapot aan :P

• grasmanek94
C0okiejar schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:05:
[...]

Waar configureer je dat in de leon? Als ik m'n acc gebruik op de kortste stand passen er ruim 3 auto's tussen namelijk, irriteer me er kapot aan :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn5WEFT6Znr5Nm9EpA7NLNscaGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6NnJ5BHfw5Ul7G1r8NKJLgV.png?f=user_large
Druk je 1. in (continu) om afstand te wijzigen, of 1. en dan 2- of 2+.
2- / 2+ werken ook direct na ACC activatie van grijs naar groen dacht ik.
Misschien begreep ik de vraag verkeerd, ik wil niet expres bijdehand doen ofzo.

Verder als configuratie om ODB11 gaat als ik het verkeerd begreep:
YouTube: ACC calibration - Audi VW radar alignment DIY (C1103)

Misschien kan je'm express scheef zetten zodat ie denkt dat je verder/dichterbij bent, maar dat is geheel op eigen risico en raad ik zeker wel af. Het effect van het scheef zetten kan ik niet voorspellen.
Misalignment zal eerder foutcodes veroorzaken dus weet niet of het zoden aan de dijk kan zetten. Er zitten vast wel veel checks / beveiligingen op.

Misschien dat je met ODB11 ergens nog wat opties kan omvinken om op minder afstand te rijden, zal mij niet verbazen als dat kan.. maar de enige waar ik van af weet is direct na ACC activeren +/- gebruiken = afstand instellen.

Maar ik blijf er bij, willen jullie niet liever gewoon een veilige afstand houden? Je bent niet merkbaar later op je bestemming en je hoeft hooguit alleen een beetje bij te sturen en acc de gas/rem laten doen.

[ Voor 100% gewijzigd door grasmanek94 op 28-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C0okiejar

C0okiejar

grasmanek94 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:46:
[...]

[Afbeelding]
Druk je 1. in (continu) om afstand te wijzigen, of 1. en dan 2- of 2+.
2- / 2+ werken ook direct na ACC activatie van grijs naar groen dacht ik.
Misschien begreep ik de vraag verkeerd, ik wil niet expres bijdehand doen ofzo.

Verder als configuratie om ODB11 gaat als ik het verkeerd begreep:
YouTube: ACC calibration - Audi VW radar alignment DIY (C1103)

Misschien kan je'm express scheef zetten zodat ie denkt dat je verder/dichterbij bent, maar dat is geheel op eigen risico en raad ik zeker wel af. Het effect van het scheef zetten kan ik niet voorspellen.
Misalignment zal eerder foutcodes veroorzaken dus weet niet of het zoden aan de dijk kan zetten. Er zitten vast wel veel checks / beveiligingen op.

Misschien dat je met ODB11 ergens nog wat opties kan omvinken om op minder afstand te rijden, zal mij niet verbazen als dat kan.. maar de enige waar ik van af weet is direct na ACC activeren +/- gebruiken = afstand instellen.

Maar ik blijf er bij, willen jullie niet liever gewoon een veilige afstand houden? Je bent niet merkbaar later op je bestemming en je hoeft hooguit alleen een beetje bij te sturen en acc de gas/rem laten doen.
Ja oké ik dacht dat er nog elders iets zat.

Ik ben ook helemaal geen voorstander van zaken aanpassen maar had het idee dat die echt absurd veel afstand houdt en ook heel snel snelheid inhoud. Ik had liever gezien dat die er iets dichter op zou rijden zodat inhalen soepeler gaat. Nu is het soms dat ik voor m'n gevoel onnodig lang links rijd omdat ik inderdaad al meerdere vrachtwagen lengtes ervoor naar links moet wil ACC niet ingrijpen.

• Tarrac
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Demiesehv schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:44:
Mijn systeem in de taracco start 1 a 2x per dag spontaan via een reset opnieuw op.
Iemand een tip?
[Afbeelding]
Dit probleem heb ik helaas ook, software is de laatste.

• Tijgerhaai
grasmanek94 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:33:
[...]

Als je daadwerkelijk 2 seconden (middenstand van de ACC) afstand houdt (past 1 auto tussen), dus dan bedoel je dat je ongeveer 30 km/u rijd?. 30 km/u is lastig om ACC te beoordelen, ik zou bij 50, 80 en 100 proberen.

Twee seconde wettelijk verplichte (staat niet zo direct in de wet maar 2s wordt als veilig geacht) afstand bij 80 km/u is 45m, daar horen 8 auto's tussen te passen (bumper op bumper, nul afstand), of 4 auto's als ze elkaar willen bumperkleven.

Klopt die afstand niet dan moet je waarschijnlijk terug naar de dealer om alles te kalibreren, dan zal de kalibratie fout zijn van de radar.

Mocht de afstand/tijd die ik opnoem kloppen en je bent iemand die 2s afstand als teveel ziet dan moet je denk ik geen auto rijden waarbij de ACC zich aan de wet houdt :+

Ik zou het wel tot mijn hart nemen dat de auto waarschijnlijk correct aangeeft dat de afstand te kort is en voor een grotere afstand zorgen, veiliger voor jezelf, je voorligger en ook je achterligger.

Zelfs de "front brake assist" helpt je niet als iemand in de ankers voor je gaat en het bumperkleeficoontje 'te korte afstand'-icoontje zichtbaar is op het dashboard.

@To_Tall zijn vrouw hield voor zover ik weet gepaste afstand en daar kon de front assist wel helpen, alleen de achterligger die hield te weinig afstand.. check zijn video maar (ofja misschien is die video weg of ergens eerder in het topic, ik kan m zo 1-2-3 niet meer vinden).

Bij 120km/u moet je eigenlijk drie vrachtwagens afstand houden voor een veilige stop / veilige situatie.
Bij 80km/u twee vrachtwagens aan afstand.
Bij 60km/u een vrachtwagen en twee auto's afstand.
Bij 50km/u een vrachtwagen afstand / of ~4 auto's afstand.
Bij 30km/u ~3 auto's afstand ertussen laten.

En let op.. dit is bij droog wegdek, bij nat wegdek alles nog eens maal twee (4 seconden).
Als het goed is kan de auto de grip op het wegdek 'meten' en er correct op reageren door de afstand aan te passen, maar die zal niet zo extreem veel ruimte pakken, omdat mensen dan juist gaan klagen.
Ik vergelijk de ACC gewoon met mijn vorige auto, die stamde uit 2012 en daarvan vond ik dat de ACC veel beter werkte (lees kortere afstanden). bij 100 km/u hou ik een afstand aan van ca 50 m (in te schatten via hectometerpaaltjes).
Als iedereen zich aan de 2s regel houdt heb je eigenlijk een soort fictieve voertuiglengte (lengte voertuig + veilige afstand) dus. daar past dan veilig geen enkel voertuig tussen.
En inderdaad altijd anticiperen op omstandigheden, met mist/ slecht zicht rijdt je toch iets langzamer.
Maar met anticiperen kijk ik ook vaak door auto's heen en kan daarmee tijdelijk een kortere afstand aan houden maar moet wel heel alert zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
giovanni2903 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 03:32:
[...]

Contacteer mt automotive even op facebook, Morris is heel handig met tellers overzetten, sleutels inleren en dat soort zaken. Hij zal vast goedkoper zijn dan de dealer :)

https://www.facebook.com/morrismtautomotive/
raar bedrijf, reageert telkens kortaf met 1 woord. heb 2x gevraagd voor een afspraak, wordt totaal niet op gereageerd. heb nu al een rare nasmaak van. ik betaal wel €100 meer aan de officiele dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Nu online
Farabi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:05:
[...]

raar bedrijf, reageert telkens met 1 woord. heb 2x gevraagd om een afspraak, wordt totaal niet op gereageerd. heb nu al een rare nasmaak van. ik betaal wel €100 meer aan de officiele dealer.
hmm, ik ben er 4 jaar geleden een keer geweest met mn seat ibiza toentertijd. hij is alleen en is altijd wel druk. ik had toen wel erg snel een afspraak met m.

verder weet ik nog obdchotkan in Tiel. weet niet of @Rainesh dit soort dingen doet en waar hij in omgeving zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
giovanni2903 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:07:
[...]

hmm, ik ben er 4 jaar geleden een keer geweest met mn seat ibiza toentertijd. hij is alleen en is altijd wel druk. ik had toen wel erg snel een afspraak met m.

verder weet ik nog obdchotkan in Tiel. weet niet of @Rainesh dit soort dingen doet en waar hij in omgeving zit.
Hij heeft anders wel tijd om continue facebook fototjes te plaatsen ipv reageren op afspraakverzoeken. het prijsverschil is niet schrikbarend als ik het met de officiele dealer vergelijk. de dealer is bij mij om de hoek en anders moet ik 60km op en neer rijden daarheen. gaat om een verschil van €100.

dan heb ik tenminste een echte originele seat sleutel.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 29-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Nu online
als het niet in de buurt is kun je beter naar de dealer rijden. als ik wist dat hij nu zo vaag zou zijn had ik m niet aanbevolen. ik had toen een goede ervaring met hem en weet dat ie veel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:27
Marc3l schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:27:
[...]

Gisteren even langs geweest en gepraat. Hij wilt wel zijn goede naam behouden en wil ook dat de klant happy is dus ze gaan kosteloos de camera alsnog plaatsen. Voor sensoren schijnt wel een lastiger iets te zijn maar ben tevreden over deze oplossing.
Camera zit er inmiddels in maar toen ik hem kwam ophalen kon ik de helft van de kosten betalen.
Pissed weggelopen naar de receptie om mijn verlies maar te nemen. Toen ik er stond belde hij nog even naar de receptie en toen ging er nog 170 euro af wtf 8)7

Maarja ik wilde ook mijn subwoofer uit mijn vorige auto erin hebben. Dat kon opeens ook niet meer, zou dan allemaal storingen geven. Moest dan o.a. een nieuwe radio erin laten zetten en dan kwamen de kosten op een schatting van 3000 euro.

Net naar een auto audio speciaalzaak geweest en daar is het geen probleem. Iets met een high low converter aansluiten op de achterspeakers.

Iemand hier ervaring mee? Geeft het echt storingen? Het gaat om een Seat Ibiza uit 2020 en heeft het standaard audiosysteem erin. Ik vertrouw die auto audio speciaalzaak een stuk meer iig door de fratsen van de auto garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Als er een high low filter tussen zit. Gaan alleen de lage tonen door naar je woofer.

Vraag alleen is of de radio genoeg vermogen heeft om de woofer ook aan te sturen. Of is het een actieve woofer met aparte 12v?

En dan krijg je idd geen gekke dingen. 3k is een beetje erg gortig om alleen een woofer te plaatsen.

Daarnaast afspraken netjes op papier laten zetten altijd. Dan kunnen ze niet terug vallen op ja uhh gaat je toch xxx kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door To_Tall op 29-09-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:27
To_Tall schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:07:
Als er een high low filter tussen zit. Gaan alleen de lage tonen door naar je woofer.

Vraag alleen is of de radio genoeg vermogen heeft om de woofer ook aan te sturen. Of is het een actieve woofer met aparte 12v?

En dan krijg je idd geen gekke dingen. 3k is een beetje erg gortig om alleen een woofer te plaatsen.

Daarnaast afspraken netjes op papier laten zetten altijd. Dan kunnen ze niet terug vallen op ja uhh gaat je toch xxx kosten.
Thanks!

Is inderdaad een actieve subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
Hoi, zijn er meer mensen met problemen met de Seat Connect app? Afgelopen dagen vaak offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:22
DWinters1979 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:21:
Hoi, zijn er meer mensen met problemen met de Seat Connect app? Afgelopen dagen vaak offline
Ik moest verlenen na 1 jr maar ben er maar niet toe overgegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
Ja ik had in juni een abonnement genomen op 2 jaar. Inmiddels werkt het weer maar viel mij op de afgelopen paar dagen dat het er geregeld uit lag
sysiwan schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Ik moest verlenen na 1 jr maar ben er maar niet toe overgegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Vrijdag een nieuw bericht gehad van de schade hersteller.

Lekkage aan het dak had te maken met een defecte afwatering van het dakraam.
Oorzaak is dat bij het demonteren de afwatering buis stuk is gegaan.

Auto zou 6 oktober klaar zijn. Maar uitgesteld voorlopig naar dinsdag 10 oktober.
Afijn we gaan week 6 in van de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
zit er een riem of ketting in de SEAT TOLEDO 1.2 TSI 90PK uit 2016. weet iemand dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:20
To_Tall schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk enorm lastig om die lijn weer zo strak te krijgen als het origineel, maar dit kan toch niet? :'(

Wat voor schade zat er op die hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:09
Hi allemaal! Over 2 weken komt mijn (bijna) droom Seat! Nu zijn er 2 dingen die niet helemaal perfect zijn.. De kleur (lichtgrijs) is echt heel saai.. Dus ik zit er heel sterk aan te denken om hem te laten wrappen, hoewel mijn vrouw daar nog steeds anders over denkt..

Maar een ander ding is de multimedia unit.. Hoe het kan weet ik niet, maar het lijkt wel alsof ik een bijzonder model heb met een oud Seat multimedia systeem. Namelijk _alle_ andere Seat Leon's die ik zie hebben een mooier systeem, zonder de draaiknoppen/groter scherm.

Is het mogelijk om dit systeem wat in deze auto zit, te vervangen door het andere systeem?

Systeem in mijn auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3NVrrkUIp0lGClmk2I45h0AwBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHJzvYmdrPFxoNZvJoyJmP6r.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem wat ik eigenlijk wil...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_iiFmrLykLPbAreAhwSXuiLPOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5KWMjlVeagsdrFbYVtOALjQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.keller
  • Laatst online: 16-09 07:55
weet iemand toevallig de juiste olie interval van de seat leon 1.4 PHEV (2021)?
De dealer heeft hem ingesteld op 15 Dkm terwijl de connect app zegt 30 Dkm
wij rijden het meest van de tijd vol electrisch dus de motor zal slecht 5 Dkm van de 15 Dkm gelopen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C0okiejar

C0okiejar

Heaget schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:08:
Hi allemaal! Over 2 weken komt mijn (bijna) droom Seat! Nu zijn er 2 dingen die niet helemaal perfect zijn.. De kleur (lichtgrijs) is echt heel saai.. Dus ik zit er heel sterk aan te denken om hem te laten wrappen, hoewel mijn vrouw daar nog steeds anders over denkt..

Maar een ander ding is de multimedia unit.. Hoe het kan weet ik niet, maar het lijkt wel alsof ik een bijzonder model heb met een oud Seat multimedia systeem. Namelijk _alle_ andere Seat Leon's die ik zie hebben een mooier systeem, zonder de draaiknoppen/groter scherm.

Is het mogelijk om dit systeem wat in deze auto zit, te vervangen door het andere systeem?

Systeem in mijn auto
[Afbeelding]

Het systeem wat ik eigenlijk wil...
[Afbeelding]
Heb je toevallig de style editie? Die komt met een iets kleiner scherm (volgens mij degene die je op de foto laat zien). Of je de 10" kan retrofitten... Geen idee helaas.

In ieder geval veel plezier met de nieuwe auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Die systemen zitten zo nauw in elkaar dat ik verwacht (maar ben het niet zeker) dat het sowieso gecodeerd moet worden.

Wie en of diegene dat kan weet ik niet, maar die module kan er wel uit en een andere kan er in.. gewoon een modulair systeem.

Het hangt idd erg af van welke editie je hebt gekozen, en of je misschien wat upgrades hebt gekozen zoals technology pack.

Maar die foto is raar, je hebt daar een FR stuur en FR sticksels op de stoelen maar de screen is geen touch screen?

Je zult de prijslijst/brochure van de leon van de datum van je aanschaf erbij moeten pakken, en dubbel checken of je 10" *touch*screen hebt en niet 8" screen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrKf2G1jrZG4Kx1tVHt-lLSVA0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyKsBMRaZze1C3yg8h3rkrzZ.png?f=fotoalbum_large

Edit: Aah FR is ook op de Style mogelijk.. apart maar oke.
10" touch screen is alleen voor de Business Intense upgrade (of voor de "eerste rijders" onder ons, de Launch Edition van de LEON).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBSrBoLU_Ah042no05k31u7sWpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7rzzw1Fa7sIDMbyz8OXuYbsq.png?f=user_large

Zit er dus niet standaard in.

Ik zou wel verwachten dat je met een OBD11 adaptive cruise control kan krijgen, als het goed is zit er standaard radar op.

[ Voor 67% gewijzigd door grasmanek94 op 09-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Mooi zoekwerk! Ik zal wel eens met Seat zelf contact op gaan nemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik baal er eigenlijk al van sinds het tekenen, maar het voelt als zo'n enorm eerste wereld probleem dat ik er ook eigenlijk tegen niemand over wil "klagen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
_Chris_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Waarschijnlijk enorm lastig om die lijn weer zo strak te krijgen als het origineel, maar dit kan toch niet? :'(

Wat voor schade zat er op die hoek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nHnx0pLgP1MrUDbnDLSuuU1YFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWk8PVlt8GZHlBzDFCL9k3QA.jpg?f=fotoalbum_large

De hoek kan er weer 100% hersteld worden. Zijn verschillende technieken die gebruikt kan worden. Deel van het paneel kan er zelfs uitgeslepen worden en er opnieuw ingelast worden. Zonder dat dit zichtbaar is.

Alleen wordt er vaak naar de goedkoopste en snelste manier gezocht. Het is niet voor niets dat de auto nu voor de 3e keer bij de schade hersteller staat. Anders had ik hem wel mee gekregen met sorry we doen verder niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Heaget schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:35:
Mooi zoekwerk! Ik zal wel eens met Seat zelf contact op gaan nemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik baal er eigenlijk al van sinds het tekenen, maar het voelt als zo'n enorm eerste wereld probleem dat ik er ook eigenlijk tegen niemand over wil "klagen".
Ik wil het niet klagen noemen, wel had je misschien iets beter naar de opties moeten kijken.
De unit kan vervangen worden. Scherm is wel groter, maar niet groter dan de huidige inbouw unit.

Zie ook https://shop.seat.nl/auto...ll-link-mib3-8ar?cid=2558

Volgens de webshop is de prijs van nog geen 300 euro inc montage..

Ik zou zeggen als het kan doen!!
Misschien door het verhaal uit te leggen dat ze willen en kunnen middelen in de prijs.

Scherm moet ook wel vervangbaar zijn als je deze beschadigd of op andere wijzen defect raakt natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 09-10-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
To_Tall schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Ik wil het niet klagen noemen, wel had je misschien iets beter naar de opties moeten kijken.
De unit kan vervangen worden. Scherm is wel groter, maar niet groter dan de huidige inbouw unit.
Het is een beetje gek gelopen. Dit is een auto die ik via mijn werk krijg. Het is een import uit Duitsland, dus ik heb niet zozeer gekozen voor alle opties. Deze auto vinkte eigenlijk op 2 dingen na alles aan wat ik wilde. Later keek ik nog naar een ander model, maar deze werd kwa aanschaf en maandelijkse kosten te duur. Deze had wel echt alles wat ik wilde, maarja je moet het ook kunnen betalen natuurlijk.

Nu kreeg ik een beetje buyers remorse, en ging ik op zoek naar oplossingen, die jij dus nu presenteert. Heel eerlijk is 300 euro echt een no-brainer en laat ik dit er direct in zetten. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
To_Tall schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Zie ook https://shop.seat.nl/auto...ll-link-mib3-8ar?cid=2558

Volgens de webshop is de prijs van nog geen 300 euro inc montage..

Ik zou zeggen als het kan doen!!
Misschien door het verhaal uit te leggen dat ze willen en kunnen middelen in de prijs.

Scherm moet ook wel vervangbaar zijn als je deze beschadigd of op andere wijzen defect raakt natuurlijk
Het artikel in de link is niet de hardware zelf maar puur het unlocken van de Full Link software. Dit omvat Android Auto en Apple Carplay.

Ik ben bang dat het vervangen van het hele entertainment systeem ( scherm + aansturing) stukken meer kost dan 300 euro. @Heaget Het beste kan je even bij een dealer informeren, maar dealers kennende zal het geen goedkope oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Nu online
via de dealer zo een heel systeem laten vervangen ga je zo richting de 2k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik denk niet dat de dealer dit überhaupt zal doen, die mogen niet eens features activeren die niet op de auto 'horen', ook niet tegen bijbetaling.. of mijn dealer liegt/is lui.
Iig heb geen dealer kunnen vinden voor heel wat simpele(re) zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Ah ja, het was ook te mooi om waar te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:20
To_Tall schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

[Afbeelding]

De hoek kan er weer 100% hersteld worden. Zijn verschillende technieken die gebruikt kan worden. Deel van het paneel kan er zelfs uitgeslepen worden en er opnieuw ingelast worden. Zonder dat dit zichtbaar is.

Alleen wordt er vaak naar de goedkoopste en snelste manier gezocht. Het is niet voor niets dat de auto nu voor de 3e keer bij de schade hersteller staat. Anders had ik hem wel mee gekregen met sorry we doen verder niets aan.
Da's wel een hele nare schade, precies op de rand. Om dit weer zo strak te krijg ontkom je er niet aan om een nieuw stuk in te zetten. Succes met de afhandeling. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
_Chris_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Da's wel een hele nare schade, precies op de rand. Om dit weer zo strak te krijg ontkom je er niet aan om een nieuw stuk in te zetten. Succes met de afhandeling. :O
YouTube: $41,000 dent repair on this Rivian? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0okiejar

C0okiejar

Heaget schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:32:
Ah ja, het was ook te mooi om waar te zijn..
Je kan, als het geen lease is, ook prima op de aftermarket kijken met originele onderdelen, zijn vast mensen die dit al eens eerder hebben gehad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
Ik zit ook met die zelfde vraag. Ik denk zelf ook 15dkm.
Echter hij telt wel af terwijl je elektrisch rijdt.
f.keller schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:22:
wij rijden het meest van de tijd vol electrisch dus de motor zal slecht 5 Dkm van de 15 Dkm gelopen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Alle 1.4PHEV modellen van de vag groep zitten op de 15k 1J 0w20 of 5W40 olie vanwege het vele start stop/ elektrisch rijden word de olie niet warm genoeg om brandstof verdunning tegen te gaan. Stonden er in de werkplaats ook raar van de kijken tot we de service code op de identificatie sticker checkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 17-09 11:54

TiMMieJ

PSN: Orixez

Voor de Leon heb ik de volgende link gevonden om je media systeem te updaten: https://www.danielecortel...rbZ9EDdaV4VS2EonZIS61xuJc

Ik heb het zelf niet getest maar zo kan je eventueel zelf naar de laatste 1940 update.

Edit: URL geupdate.

[ Voor 23% gewijzigd door TiMMieJ op 11-10-2023 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
_Chris_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Da's wel een hele nare schade, precies op de rand. Om dit weer zo strak te krijg ontkom je er niet aan om een nieuw stuk in te zetten. Succes met de afhandeling. :X
Auto is gisteren middag terug gekomen.

en ik moet zeggen het ziet er netjes uit.
Zo was het eerst hersteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKnVeuhZSZZgkMJGAqeGTxUF7xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFLGg4CsQh6fX9U4T6KNLgXk.jpg?f=fotoalbum_large
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsY3m7i5j8STfzpMBvhagAbB3mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qnKIzsqlFfffaAaTKUHnevQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWOr9wNvPrQpLXG7sfUClWn_6bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK950AOMHj77PK40aRGTapgw.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe logo's geplaatst.

in het dak zit nog wel een plekje. Ik ben alleen bang dat dit er niet meer uitgaat. je ziet het alleen als je goed kijkt bij het juiste licht en weet waar je moet kijken.

Lekkage is opgelost volgens de schade hersteller.
Volgende is opnieuw gedaan.

- motorkap motorruimte zijde opnieuw gespoten
- motorkap randen juist in de lak gezet zodat deze glad en geen primer meer zichtbaar is.
- motorkap opnieuw gesteld
- achterklep schade hersteld
- logo's geplaatst, zou anders bij de dealer nog zo'n 100 euro kosten.
- rijassist opnieuw gecalibreerd. krijgen foutmeldingen toen ze de auto op de brug zette
- voor bumper zaten nog wat krassen, die is opnieuw gespoten
- in het dak zaten nog een aantal ligte krassen die zijn er uit gehaald.
- in de deur zaten nog wat lichte deukjes die zijn er nu ook uit
- achter scherm juist hersteld. en opnieuw gespoten.
- folie achter ruit opnieuw aangebracht passend.

Auto moet nu nog 2 a 3 weken uitharden. dan pas mag hij naar het poets bedrijf. daar kan dan de auto opnieuw gepolijst worden en de gals coating opnieuw aangebracht worden op kosten van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Motion2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

Het artikel in de link is niet de hardware zelf maar puur het unlocken van de Full Link software. Dit omvat Android Auto en Apple Carplay.

Ik ben bang dat het vervangen van het hele entertainment systeem ( scherm + aansturing) stukken meer kost dan 300 euro. @Heaget Het beste kan je even bij een dealer informeren, maar dealers kennende zal het geen goedkope oplossing zijn.
Ah ik dacht dat dit het scherm inc unit was :(
was ook te mooi om waar te zijn.
grasmanek94 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 01:04:
Ik denk niet dat de dealer dit überhaupt zal doen, die mogen niet eens features activeren die niet op de auto 'horen', ook niet tegen bijbetaling.. of mijn dealer liegt/is lui.
Iig heb geen dealer kunnen vinden voor heel wat simpele(re) zaken.
Die ervaring heb ik ook ik ben naar een tuner gestuurd. in de eerste ateca gingen de deuren niet op slot bij weg rijden. Dealer mag dit niet doen van PON. dus voor 30 euro bij een tuner in de buurt laten doen op aan raden van de dealer. zij hadden goede ervaringen met aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.keller
  • Laatst online: 16-09 07:55
Uberdude schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:21:
[...]

Alle 1.4PHEV modellen van de vag groep zitten op de 15k 1J 0w20 of 5W40 olie vanwege het vele start stop/ elektrisch rijden word de olie niet warm genoeg om brandstof verdunning tegen te gaan. Stonden er in de werkplaats ook raar van de kijken tot we de service code op de identificatie sticker checkte.
Dank je voor de reactie, Mijn auto gaat maandag toch terug voor eeen hele grote update (zit nu nog ergens in de 1690 geloof ik) dan kunnen ze gelijk de olie doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24
To_Tall schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Auto is gisteren middag terug gekomen.

en ik moet zeggen het ziet er netjes uit.
Zo was het eerst hersteld.
[Afbeelding]
Naar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nieuwe logo's geplaatst.

in het dak zit nog wel een plekje. Ik ben alleen bang dat dit er niet meer uitgaat. je ziet het alleen als je goed kijkt bij het juiste licht en weet waar je moet kijken.

Lekkage is opgelost volgens de schade hersteller.
Volgende is opnieuw gedaan.

- motorkap motorruimte zijde opnieuw gespoten
- motorkap randen juist in de lak gezet zodat deze glad en geen primer meer zichtbaar is.
- motorkap opnieuw gesteld
- achterklep schade hersteld
- logo's geplaatst, zou anders bij de dealer nog zo'n 100 euro kosten.
- rijassist opnieuw gecalibreerd. krijgen foutmeldingen toen ze de auto op de brug zette
- voor bumper zaten nog wat krassen, die is opnieuw gespoten
- in het dak zaten nog een aantal ligte krassen die zijn er uit gehaald.
- in de deur zaten nog wat lichte deukjes die zijn er nu ook uit
- achter scherm juist hersteld. en opnieuw gespoten.
- folie achter ruit opnieuw aangebracht passend.

Auto moet nu nog 2 a 3 weken uitharden. dan pas mag hij naar het poets bedrijf. daar kan dan de auto opnieuw gepolijst worden en de gals coating opnieuw aangebracht worden op kosten van de verzekering.
Met deze foto's zie ik pas echt wat er nu verkeerd was aan die vouw :+ Toch grappig dat ze dachten dat dit 'nieuwe' design voorheen gewoon een goede oplossing was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
la_fusion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Met deze foto's zie ik pas echt wat er nu verkeerd was aan die vouw :+ Toch grappig dat ze dachten dat dit 'nieuwe' design voorheen gewoon een goede oplossing was..
tja ik weet niet hoe je het noemen.. gemak? klant ziet het toch niet?

Jammer is het wel,

De lijn is nog niet 100% recht. zitten 2 hele kleine afwijkingen in.
Maar die zijn zo minimaal dat je er echt op moet zitten om het te zien.

We gaan mee maken hoever ik me er aan gaat storen.

Ik hoorde helaas dat mogelijk volgend jaar of in 2025 de ateca er helemaal uitgaat. Tarraco weten ze nog niet. Ik hoop nog 2 jaar met de auto te mogen doen. Mocht binnen 2 jaar de Tarraco er uit gaan denk ik dat ik iets sneller de auto inruil voor de tarraco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 07:09
Voor diegene met een Leon 5F, hebben jullie ook storing op de radiozenders als de achterruitverwarming aan wordt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
https://apk-handboek.rdw....hte-of-toegestane-lichten

Hmmm.. Als ik dit correct interpreteer, is dit hartstikke verboden in NL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzYJZfA-ZineMAprF6W_WIbPz9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkEHkP0wve0NYnhNE8gu2SBs.png?f=fotoalbum_large

Was met iets helemaal anders bezig maar dit schoot mij binnen.
Dan ben ik blij dat die Leon KL hier iets beter aan voldoet.. haha.

Apart dat dit geen afkeur is bij RDW, waarschijnlijk omdat het dan niet aan gaat / staat.
Maar zou een politieagent om irritant te zijn een WOK erop kunnen gooien?

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 12-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:55
grasmanek94 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:47:
https://apk-handboek.rdw....hte-of-toegestane-lichten

Hmmm.. Als ik dit correct interpreteer, is dit hartstikke verboden in NL:

[Afbeelding]

Was met iets helemaal anders bezig maar dit schoot mij binnen.
Dan ben ik blij dat die Leon KL hier iets beter aan voldoet.. haha.

Apart dat dit geen afkeur is bij RDW, waarschijnlijk omdat het dan niet aan gaat / staat.
Maar zou een politieagent om irritant te zijn een WOK erop kunnen gooien?
Waar doel je op met "dit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
TMobile schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Waar doel je op met "dit"?
Het lampje dat licht afgeeft in de spiegel, die andere weggebruikers kunnen waarnemen (dit mag niet, is verboden).
Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:

meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan;
Was denk ik wel duidelijk dat het om het licht / lampje gaat :P
Was 1e beste foto op google images maar er zijn auto's die echt wel felle blind spot indicatoren hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door grasmanek94 op 13-10-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMobile
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:55
grasmanek94 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Het lampje dat licht afgeeft in de spiegel, die andere weggebruikers kunnen waarnemen (dit mag niet, is verboden).

[...]

Was denk ik wel duidelijk dat het om het licht / lampje gaat :P
Was 1e beste foto op google images maar er zijn auto's die echt wel felle blind spot indicatoren hebben.
Het is inderdaad een lampje, maar ik denk dat het niet onder verlichting valt, het heeft immers niet de functie (en tevens capaciteit) om als signalering voor andere weggebruikers te dienen.

Behalve dan dat op je plaatje in koeienletter BMW staat en in de spiegel een BMW met verlichting te zien is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
TMobile schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Het is inderdaad een lampje, maar ik denk dat het niet onder verlichting valt, het heeft immers niet de functie (en tevens capaciteit) om als signalering voor andere weggebruikers te dienen.
Mijn ervaring is dat bij sommige auto's ik extra moet controleren of de richtingaanwijzer niet aan gaat, en dat kost dus extra moeite / actieve inspanning - wat uiteindelijk voor meer vermoeidheid zorgt en de verkeersveiligheid niet ten goede komt (op een macroschaal van miljoenen kilometers en duizenden bestuurders dan, voor mij als jong, scherp en alert individu zal het waarschijnlijk een worst wezen).

Heb wel eens het gevoel gehad dat bij felle lampjes in de nacht ik het als richtingaanwijzer mijn kan op interpreteerde, en gezien het overgrote deel in Nederland - als die al überhaupt knipperen - een keer (of als je een luxe ervaring krijgt twee keer) knipperen (!), is het echt makkelijk om dit fenomeen met een eenmalige 'knipper' door elkaar te halen (zeker wanneer het uit de ooghoek wordt waargenomen, en dus niet bekend is waar de *oranje* knipper exact heeft plaatsgevonden).

Het zou mij dus niet verbazen als het gewoon als verlichting gezien wordt en officieel niet mag.
Als mensen correct hun knipperlichten gebruikten* dan was dit een complete non-issue, maar helaas.

Ik (en iedereen) moet defensief rijden en op alle mogelijkheden anticiperen om elkaars fouten op te vangen en ook om zelf geen fouten of gevaarlijke situaties te veroorzaken. Dit houd in dat ik uit ga van een gek die niet kan rijden, en bij 1 knipper de auto als een lomp mens naar mijn rijstrook gaat gooien (en ik ben een magneet voor die mensen, kom ze regelmatig tegen op de weg). Ik zou het standpunt van de RDW dus wel begrijpen als ze auto's hierop daadwerkelijk zouden afkeuren, want dit kan reël, onnodig hinderende (of zelfs gevaarlijke) situaties op de weg veroorzaken.

* - Hiermee bedoel ik dus zoals tijdens rijlessen geleerd, eerst knipperlicht aan, daarna pas mag je de stuurbeweging maken, en pas wanneer je klaar bent met de speciale maneuver mag het knipperlicht uit, niet eerder. Ofwel bij een rijstrookwissel moet het knipperlicht ruim van te voren aan voordat er een stuurbeweging naar de andere rijstrook wordt gemaakt, en mag pas uit wanneer de auto helemaal op de andere rijstrook rijdt (dus niet over twee rijstroken). Doe je dit zoals het hoort dan komt een veilige bestuurde niet weg met minder dan 5x knipperen.

[ Voor 36% gewijzigd door grasmanek94 op 13-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oezie
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 08:26
grasmanek94 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring is dat bij sommige auto's ik extra moet controleren of de richtingaanwijzer niet aan gaat, en dat kost dus extra moeite / actieve inspanning - wat uiteindelijk voor meer vermoeidheid zorgt en de verkeersveiligheid niet ten goede komt (op een macroschaal van miljoenen kilometers en duizenden bestuurders dan, voor mij als jong, scherp en alert individu zal het waarschijnlijk een worst wezen).

Heb wel eens het gevoel gehad dat bij felle lampjes in de nacht ik het als richtingaanwijzer mijn kan op interpreteerde, en gezien het overgrote deel in Nederland - als die al überhaupt knipperen - een keer (of als je een luxe ervaring krijgt twee keer) knipperen (!), is het echt makkelijk om dit fenomeen met een eenmalige 'knipper' door elkaar te halen (zeker wanneer het uit de ooghoek wordt waargenomen, en dus niet bekend is waar de *oranje* knipper exact heeft plaatsgevonden).

Het zou mij dus niet verbazen als het gewoon als verlichting gezien wordt en officieel niet mag.
Als mensen correct hun knipperlichten gebruikten* dan was dit een complete non-issue, maar helaas.

Ik (en iedereen) moet defensief rijden en op alle mogelijkheden anticiperen om elkaars fouten op te vangen en ook om zelf geen fouten of gevaarlijke situaties te veroorzaken. Dit houd in dat ik uit ga van een gek die niet kan rijden, en bij 1 knipper de auto als een lomp mens naar mijn rijstrook gaat gooien (en ik ben een magneet voor die mensen, kom ze regelmatig tegen op de weg). Ik zou het standpunt van de RDW dus wel begrijpen als ze auto's hierop daadwerkelijk zouden afkeuren, want dit kan reël, onnodig hinderende (of zelfs gevaarlijke) situaties op de weg veroorzaken.

* - Hiermee bedoel ik dus zoals tijdens rijlessen geleerd, eerst knipperlicht aan, daarna pas mag je de stuurbeweging maken, en pas wanneer je klaar bent met de speciale maneuver mag het knipperlicht uit, niet eerder. Ofwel bij een rijstrookwissel moet het knipperlicht ruim van te voren aan voordat er een stuurbeweging naar de andere rijstrook wordt gemaakt, en mag pas uit wanneer de auto helemaal op de andere rijstrook rijdt (dus niet over twee rijstroken). Doe je dit zoals het hoort dan komt een veilige bestuurde niet weg met minder dan 5x knipperen.
Ik weet niet of ik jouw geschetste situatie helemaal snap. Is dit vanuit het perspectief van de bestuurder met het lampje van de dodehoeksensor of vanuit een ander voertuig die het lampje ziet bij een andere weggebruiker?

Over het algemeen knippert het lampje van de dode hoek herkenning niet en staat deze 'continue' aan zolang er een voertuig zich in de dode hoek bevindt. Het lampje gaat vaak pas knipperen op het moment dat je je richtingaanwijzer aanzet naar de kant waar het lampje brand. Het lijkt mij sterk dat andere weggebruikers daarvan schrikken aangezien op dat moment het knipperlicht al aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
oezie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:36:
[...]
Ik weet niet of ik jouw geschetste situatie helemaal snap. Is dit vanuit het perspectief van de bestuurder met het lampje van de dodehoeksensor of vanuit een ander voertuig die het lampje ziet bij een andere weggebruiker?
Ik schets de situatie vanaf een buitenstaander die in een andere auto zit, en de auto die dergelijke functie heeft benaderd (soms met een significant snelheidsverschil door verschillende omstandigheden, o.a. file rijden).
Over het algemeen knippert het lampje van de dode hoek herkenning niet
Wat je zegt klopt, maar;

- Bij een significant snelheidsverschil gebeuren er 2 dingen:
1) Het icoontje op de spiegelkap gaat aan (soms in de nacht met redelijk forse helderheid) en gaat spoedig weer uit, komt over als een enkele knipper
2) Als naderende bestuurder moet ik alert zijn en erg snel reageren om onveilige situaties te voorkomen, een oranje lampje dat begint met branden = eerste dat in mij op hoort te komen; "iemand doet knipperlicht aan en wil naar mijn rijstrook" (dat is de meest veilige gedachtegang)

Ook bij kleinere snelheidsverschillen speelt dit in mindere mate, maar de alertheid hoort er nog steeds te zijn.
Ik heb al vaak zat in mijn 200.000km+ ervaring andermans fouten op mogen vangen (en tot nu toe hebben andere bestuurders ook al mijn fouten prima opgevangen, ben ik blij om!); maar door ervaringen op de weg, ben ik aangeleerd door andere niet-zo-handige bestuurders... om ervanuit te gaan dat er bij een 1x knip hun wagen voor mij gegooid wordt, of het veilig is of niet boeit ze niet. Dan heb ik al liever dat iemand zonder knipperlicht rustig aan van rijstrook wisselt, daar kan ik beter op anticiperen / voorspellen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat het nog steeds ontzettend moeilijk is, en veel energie kost voor mij, om van mijn kant uit verschillend rijgedrag / reactie te forceren bij "iemand knippert 1x en gooit zijn wagen naar mijn rijstrook" tegenover "iemand zijn blinde hoek sensor gaat af". Dit blijft in sommige situaties moeilijk. Al heb ik na 0.1s-0.5s vaak wel door of het blindehoekdetectie is of een knipperlicht.
Maar sommige lui zijn zo enthousiast in rijstroken wisselen na 1x knipperen dat zelfs 0.5s observatietijd (+daarna nog tijd om een reactie maneuver uit te voeren) soms gewoon te traag is. Nog nooit een ongeluk gehad dus hopelijk houden zo, maar ik ben benieuwd hoe dat over 10-20 jaar gaat voor mij. Ik verwacht dat ik dan een langere reactietijd heb, en dus fouten slechter opvang. De beste reactie is niet altijd remmen, omdat bumperkleven erg geliefd en genormaliseerd is onder een groot deel van de bestuurders in Nederland.

Dat de Leon KL naar binnen schijnt ipv naar buiten is gewoon perfect (vind ik dan) en goed doordacht, bezorgt mijn auto andere bestuurders niet zoiets wanneer ze mij inhalen. En zolang andere bestuurders dat licht niet kunnen zien voldoet het ook nog aan de RVV en zal er dus geen WOK op mogen komen. Maar ik ben dus benieuwd hoe dat met die andere auto's zit, zoals ik als zei, een geïrriteerd politieagent die een slechte dag heeft mag denk ik, technisch gezien, een WOK melding maken voor alle auto's die zo'n feature hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door grasmanek94 op 13-10-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Wat is juist. Er zit tegenwoordig erg weinig olie in die blokken, dus ondanks dat long life olie wordt toegepast die 30.000 km mee zou gaan op papier is het voor een privé bereden auto die je tot enkele tonnen door wilt rijden toch wel aan te bevelen iedere 20.000 km de olie te wisselen.

Long-life olie is met name bedoeld om de onderhouds kosten in de eerste jaren voor lease bedrijven laag te houden. Dat dat meer slijtage in de motoren geeft is die eerste jaren nog niet zo merkbaar. VW is overigens gewijzigd van specs van de olie. Officiële dealers gebruiken dunnere 0W olie. Prima als het koud is, maar minder in een hete zomer of bij hoge belastingen. Dat was altijd 5W olie.

Dus maak een verstandige keuze. NB. niet long-life olie is sowieso met 15.000 km wel klaar.
Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste