Demiesehv schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:44:
[...]
Belgie is geen nederland.
Ze kunnen de opdracht 100% annuleren lees je kleine lettertjes maar naar in je wagen contract.
En alles wat ik typte klopt nog steeds, er is 3 weken geen productie geweest, en een wagen besteld in oktober 2022 dream on die gaat dit jaar nooit meer geleverd worden.
en levertijd 12-13 maanden ze zaten naar de start al heel snel op 18 maanden voor een vol opties fr.
Er zijn geen alternatieve fabrieken, maar goed als jij denkt dit jaar nog je auto te hebben wens ik je succes.
Zou niet raar opkijken als je binnenkort een telefoontje gaat krijgen en een andere auto mag gaan proberen te regelen.
En het verhaal is niks negatiefs aan dit is gewoon de huidige situatie en die gaat voorlopig niet veranderen.
Alleen maar verslechteren nog voorlopig, en als fabrieken al 24/7 draaien word inhalen al een groot probleem met alle tekorten.
Maar goed ik praat niet voor belgie maar voor nederland.
Zoek maar even op hoeveel tarraco's Fr hybride er dit jaar geleverd zijn dat zegt genoeg.
Of vraag eens hoeveel jou dealer er dit jaar al uitgeleverd heeft

Nergens in de verkoopvoorwaarde staat ook maar iets vermeld over annulatie van de verkoper. De verkoop kan kosteloos geannuleerd worden als de eerste en tweede leverdatum niet gerespecteerd worden en er geen overmacht is ingeroepen. In andere gevallen, behalve bij overmacht, is een schadevergoeding van 15% van toepassing. De belgische wet zegt dat de verkoper schadevergoeding schuldig is indien er geen overmacht ingeroepen wordt en levering niet plaatsvindt.
Om overmacht in te roepen moeten ze bij de eerste wijziging van de leverdatum een aangetekende zending versturen. Indien er geen leverdatum wordt afgesproken, wordt de levering geacht binnen de 30 dagen plaats te vinden.
Kort samengevat: geen leverdatum op de bon en geen aangetekende zending ontvangen na 60 dagen = schadevergoeding van de dealer bij het annuleren van de bestelling door de fabrikant. Is er wel een leverdatum afgesproken, en een tweede leverdatum afgesproken, is het tegen die tweede leverdatum dat de aangetekende zending moet verzonden zijn. Een annulatie in België is dus quasi nihil gezien ze de aangetekende zendingen dan te laat hebben uitgezonden.
Voor bedrijven ligt het anders. Daar kan de verkoper wel annuleren indien er leverproblemen zijn zonder schadevergoeding. Volgens mijn zus, die veel samenwerkt met leasingmaatschappijen voor de herstellingen van hun voertuigen, hebben er al een aantal leasingmaatschappijen prijs gehad.
Het komt er dus op neer dat in België de kans quasi nihil is dat een wagen aangekocht door een particulier geannuleerd zal worden, maar dat bedrijven wel prijs kunnen hebben.
In Nederland zijn er 63 Tarraco PHEV's op naam gezet sinds 1 januari 2022, waarvan 12 in april. In Januari waren het er 30, in Februari 12 en in maart 8.