Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de auto (Leon 1.5 eTSI DSG7 FR).
Binnenafwerking Seat Leon FR: Over het algemeen prima, helaas gekraak soms, en/of trillingen door muziek / veel bass. Moet je oplossen met extra rubbertjes op strategische plekken plaatsen. Ander iemand heeft het bij de dealer laten oplossen (led strip mounts in deuren kraken blijkbaar).
Materialen voelen zacht aan of dat heel luxe plastic! heerlijk. armen liggen ook overal goed. Dashboard is ook een lekker soort materiaal, iets zachtig maar toch hard. Rest van deuren (buiten leuningen) is hard-plastic maar oogt echt goed. De opbergvakjes in de deuren zijn zeer ruim.
Rijgedrag is top, plakt op de weg (vziw ligt de ST _nog beter_!), pakt drempels prima met wat extra snelheid (zwager: Dat hoef ik met mijn Mercedes niet te doen!), sturen is super strak en licht, schakelt heerlijk vlot. Ook kennissen die ermee rijden zijn erg jaloers over hoe heerlijk het rijden is.
na 9000 km moest ik 0.7L olie bijvullen.
ACC is shit in sneeuwend weer, helaas geen normale CC. Door in het oog. Wanneer het wel ingeschakeld kan worden, is ACC super heerlijk.
Traction Control / ESP werken echt wel goed, grenzen opzoeken heb ik al gedaan (ook met vorige autos).
Irritant dat bovenste gedeelte van stoel niet apart verstelbaar is.
Erg veel ruimte achterin, stoere prachtige auto. 1.5 eTSI DSG7 is pittig en vlot.
Start stop systeem was ik altijd tegenstander van, maar deze auto heeft laten zien dat het wel fatsoenlijk kan.
In DE op teller 229, GPS 217.
Achterklep is soms moeilijk dicht te maken, zeker als je 'm langere tijd open laat staan dan moet je echt kracht zetten.
Fietsen passen er achterin net niet helemaal in, maar is prima te doen als je een doek hebt (voor bescherming lak) en wat kabels (om achterklep vast te zetten).
EuroNCAP van Seat Leon 2020 gezien en was ik erg blij mee.
Wil je meer veiligheid moet je altijd in Sport mode rijden (versnelling hoeft niet denk ik in Sport), zoek maar eens op "moose test seat leon 2020".
Wow-factor 9000+ bij iedereen. Mensen gaan ook soms erg snel aan de kant, terwijl ik niet eens van plan was in te halen en een veilige afstand houd.
ACC heeft soms kuren dat hij net versneld wanneer ik dat minder acht, of juist te veel remt.. maar gewoon overriden door zelf op te letten, zeker in de stad. Ik rij ook altijd in de stad op ACC, heerlijk.
Zicht voor lange mensen is minder, maar daarvoor koop je bij de autozaak voor 3 euro een stoplichtkijker, en dan ben je blij.
Automatische grootlicht werkt vaker wel goed dan niet goed, maar ik merk dat ik toch naar manueel neig want soms verblind die eventjes iemand.
Ik raak nooit per ongeluk knoppen bij het stuur aan, en ook nooit per ongeluk pokes die nabij het stuur zijn, dus dat zit allemaal erg prima op zijn plaats.
Ik denk dat, helaas, het opbergvakje niet is gekoeld. Was wel gekoeld in mijn 2012 ibiza...
Geluid systeem is prima, maar kwaliteit fabrieks-af moet je bij renault zijn, ook heeft renault gigantische opbergvakken vergeleken met seat.
Stoelen zitten erg lekker en ik beweeg bijna niet in bochten.
Ik rij vlot en gem. verbruik voor de 1.5 eTSI DSG ligt rond de 8L/100km. Als je rustig aan doet is 6.5L/100km haalbaar. Misschien zelfs 5.5L/100km maar dat betwijfel ik.
De goed gerichte verlichting in de seat is een verademing bij het instappen, zowel achter- als voorin.
Over verlichting gesproken, de weg is echt altijd goed verlicht, ben ik zeer blij mee. Helaas kan je niet zelf de hoogte instellen, dat doet de auto denk ik automatisch (althans, hoop ik, ik rij soms met een redelijk beladen trailer).
Geen fysieke knoppen voor airco, passagier heeft geen fysieke knop voor volume. Stoort altijd, echt altijd. Irritante doorn in het oog. Ook in de nacht lastig te vinden, want de knoppen zijn als enige niet verlicht....
Ik heb automatisch parkeren nog nooit getest.. zelf parkeren vind ik altijd snel en makkelijk dusja.
Als je op de snelweg erg hard moet remmen, is de auto zo lief om de waarschuwingslampjes vanzelf aan te zetten.
Achteruitrij verlichting is "meh", gelukkig heeft deze wel twee witte achteruitrij lichten. Ik snap niet dat sommige andere auto's maar 1 licht hiervoor hebben.
Achteruitrij camera is wennen maar eigenlijk wel prima, alhoewel als ik via de camera parkeer dan parkeer ik soms een beetje scheef, daarom parkeer ik liever op spiegels.
Rechter spiegel kan apart voor achteruit rijden worden ingesteld, erg prettig! Moet je spiegel knop wel op R staan.
Ruitenwissers maken bij veel en lange regen toch soms "Dat" geluid, waardoor ik even wat schoonmaak middel moet sprayen om ze weer stilletjes te laten zijn.
Helaas geen meter voor schoonmaak vloeistof, en is ook niet zichtbaar onder de motorkap. Je moet het er maar mee doen wanneer het op is, pas dan weet je dat je moet bijvullen.
Middenarmsteun is "ok", had wel wat meer naar voren gemogen, en een stand tussen de "2e" en "3e" klik hebben...

(en dat terwijl ik lang ben, en dus eigenlijk al best ver naar achteren zit! maar ik denk dat ik wel het stuur nog wat meer naar mij toe zou kunnen trekken)
Cupholders zijn raar, de 1e is super diep (te diep voor veel normale dranken zoals starbucks, tenzij je de grote neemt), waardoor cups soms open springen (bv normal size van de mac, hell, groot past er ook net in). Ik doe daarom een kleine "ophoging" onderin.
Passagiers achterin zijn erg blij met de cup holders en arm steun die uit de midden-rugleuning komt.
Ik weet niet wat het aan SEAT is maar je wilt wel zorgen dat je na 5000km een geurtje in je auto hebt, want wanneer de nieuwe geur weg is, en dan in hete dagen zit te "baden", ruikt het gewoon.. niet slecht ofzo, maar gewoon minder. Met andere auto's had ik niet, die ruikten altijd neutraal.
USB-C only poorten overal is even wat nieuwe kabels regelen (USB-C naar USB-C), die kreeg ik geen een bij de auto, en zelf had ik er ook geen een.
Indien je het fijn vind om je telefoon op dezelfde hoogte te hebben als het infotainment systeem, is het een ellende om het daar te krijgen. Ik heb mijn telefoon via een zelf gebeunde mobiel houder naast de infotainment gemount. Gebruik liever eigen navigatie dan die van seat, duurt mij te lang om dingen te typen. Ook mijn zwager kon de 1e keer niet uitvogelen hoe die überhaupt de navigatie start, is niet intuitief denk ik.
Standaard lane-assist houdt de auto helaas niet netjes in het midden. Ik heb het (nog) niet omgeprogrammeerd, maar dat moet mogelijk zijn.. alhoewel ik van anderen lees dat je dan wel veel meldingen krijgt met "blijf in het midden rijden".
De auto is soms wel wat zeikerig, zeker op wegen zonder middenlijn, maar wel lijnen aan de zijkant, en hij stuurt wel hard tegen als je net even aan de kant wil voor een vrachtwagen... dus vergeet niet je knipperlicht te gebruiken om het lane assist systeem tijdelijk uit te schakelen.
De deksel achter "tikt" soms tijdens het rijden, vind ik erg irritant. Even re-seaten en dan is het vaak verholpen.. misschien wat rubbertjes toevoegen op de scharnieren/koppelpunten.
Vrijheid van beweging van het stuur is meer dan voldoende, voor/achter, omhoog/omlaag, echt veel speling. Ook passagiersstoel kan omhoog/omlaag, dat is fijn.
Door de car wash heen, zul je onder de spoiler zelf nog altijd goed bij moeten wassen, anders zit je met een vieze bovenkant van je achterruit. Het wassen van binnen- en buitenkant is over het algemeen makkelijk, maar de onderkant van de voorruit, en de randen van alle ramen zijn echt een bitch.. en ik merk vaak dat er bij ramen openen/sluiten soms toch weer ergens een streep vandaan komt, alsof er nog viezigheid goed in die rubbers zit oid. had ik niet bij andere auto's.
Voor binnen in het interieur, heeft seat onderaan overal rubbertjes die je los kan halen en schoon kan maken, geweldig! minder gedoe met interieur vakjes schoon maken
Helaas kan je niet continu zien wat je totale km-stand is (handig als je lease rijder bent). Je zult de auto uit moeten zetten en dan even wachte, of je moet de ACC uit "uit" (dubbel) zetten, dan kijken wat de km stand is, en ACC weer aanzetten.
Ik ben een pietje perfect en merk wel dat de voorruit soms rare golven heeft, erger er mij niet aan, maar dit heb ik niet bij andere auto's gehad, daar was de vorm van de voorruiten meestal perfect.
Bij het wassen van je auto met water (slang, karcher), is het raadzaam om de sleutel ver weg te leggen... anders gaat hij continue open/dicht/open/dicht... erg irritant. Kan vast wel tijdelijk uit, maar ben ik te lui voor.
Door de carwash heen, wanneer je erin zit, hoef je je geen zorgen te maken. Niet vergeten automatische ruitenwissers even uit te zetten.
De matten zijn ook prima schoon te maken, maar het FR logo op de matten is een drama. Houdt viezigheid vast als Bison twee-delige lijm.
Touchscreen bediening tijdens rijden [in de stad] (bv airco, of "my feet are cold" aanzetten) is gewoon ruk, ik moet altijd met mijn hand de bovenkant van het scherm "vast" pakken, en dan met 1 vrije vinge de opties proberen aan te tikken.
De ventilatieroosters zien er standaard uit maar dat zijn ze ook weer niet helemaal, waardoor geurtjes erop zetten soms enige moeite kan kosten. Ik heb de geurtjes maar achterin geplaatst, was te veel geklooi voorin.
Stem assistent heb ik meteen uitgezet en nooit gebruikt, dus kan ik geen oordeel over geven.
Wat wil je nog meer weten?
[
Voor 34% gewijzigd door
grasmanek94 op 28-06-2021 09:54
]