thierry-sterren schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:15:
Ik heb mijn Leon een half jaar geleden gekregen. Helaas zitten daar veel storingen en mankementen in die worden verweten aan de software. Voor mijn 5FA035862 zijn er geen updates en deze moet dus blijven draaien op versie 1664. Hieronder een lijst met dingen die ik tijdens het rijden ben tegengekomen. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die zich hierin herkennen en met welke softwareversie zij rijden. Daarnaast ben ik ook benieuwd of berijders met versie 1778/1780/1790 nog problemen ervaren.
- Storing parkeerhulp
- Storing Front-Assist (en Front-Assist beperkt beschikbaar)
- Haperende keyless entry/vergrendelingsfunctie
- Parkeerassistent niet beschikbaar
- Storing elektronische parkeerrem
De problemen met de telefoon heb ik niet in andere modellen (Vorige Leon, nieuwe Ateca etc.) dus dat het aan de telefoon ligt kunnen we uitsluiten.
Deze problemen heb ik ook. Niet continue, maar het is wel afwachten wat er nu weer een storing gaat geven. Heel vaak zijn die storingen na een paar seconden ook weer weg, maar kunnen op elk moment tijdens de rit optreden.
Ik heb een hoop ellende gehad met mijn Leon, die ook een half jaar oud is nu ongeveer (eind augustus gekregen). Auto is in totaal 11x terug geweest. Mijn probleem begon met het feit dat ik geen hoofdbestuurder kon worden. Zodra hij bij die stap kwam was het 'even wachten aub', en dat was het.
Nou, heel gedoe mee gehad, hele welwillende dealer maar Seat 'service' zelf was een dra-ma. Om te kotsen was. Nou, na heel veel gedoe is de auto terug gehaald naar de importeur. Daar is hij in totaal ook 2 keer geweest, en bij de 2e keer is er, na alle 'standaard' oplossingen en dingen te hebben gedaan uiteindelijk het 'regelapparaat' vervangen. Welke weet ik niet, want ik heb me laten vertellen dat er nogal wat in zitten.
Ik kon toen dat eenmaal was vervangen ook hoofdbestuurder worden én ik kreeg direct de melding dat er een software update was. Let wel, dit op de helft van januari, en dit was dus gaande sinds eind augustus. Die software update heb ik gedaan, en vanaf toen waren de problemen een heel stuk minder.
Met uitzondering van hulpsystemen die om de zoveel tijd (het is random welke) 'beperkt of niet beschikbaar' zijn.
Daarnaast had ik ook na 2 weken(!) het probleem met keyless entry aan de bestuurderskant, en die bleek dus ook gewoon defect te zijn.
Al met al geen goede ervaring met de auto. Het is een mooie auto en hij rijdt ook prettig, maar de software is een groot drama en zou naar mijn mening zo niet verkocht mogen worden aan klanten. Daar bovenop komt dan nog de ervaring met de 'klantenservice' van Seat, en dat bij elkaar opgeteld maakt dat dit mijn 1e en direct ook laatste seat is geweest.
Klapstuk was nog wel dat er aan de telefoon door de 1e lijns servicemedewerkers wel heel beleefd werd gereageerd, maar die uiteindelijk 0,0 kunnen, want ze moeten alles verder geven. Die begonnen dus ineens over iets van schadevergoeding of wat dan ook, maar toen ik daar naar informeerde kon dat pas 'als het probleem is opgelost'.
Prima, dus de minuut na dat het was opgelost wederom gebeld, en aangegeven dat ik van het jaar SEAT Connect dat erbij zat nu al 5 maanden voorbij waren, en ik dus effectief nog maar 7 maanden gebruik kon maken daar van, en dat ik vond dat dat jaar wel opnieuw in mocht gaan dus vanaf de dag dat het wél werkte.
Nou, daar werd ik dan over terug gebeld

Vervolgens wérd ik wel terug gebeld, begin deze maand, en toen moest ik het verhaal over waarom ik dat wilde etc heel gedetailleerd gaan mailen, met het hoe en het waarom etc terwijl ze gewoon de hele historie van de auto en al die ellende letterlijk terug kunnen zien in hun systeem. en dat zou dan worden doorgestuurd.
Nou, moest ik nog eens een keer een paar weken wachten en toen werd ik gebeld met de mededeling dat de Grote SEAT God dan met zijn hart over zijn hart had gestreken en het jaar dan opnieuw in zou gaan.
Nee, voor mij nooit meer een SEAT. Ja, de auto ziet er mooi uit, van binnen en buiten, hij rijdt op zich lekker etc etc, maar dan komt er een auto met een probleem van de band (en ik was écht niet de enige bleek bij een rondje bellen, ook VW en Skoda heeft dit probleem met de nieuwe generatie werd mij verteld) en dan wordt daar op déze manier mee omgegaan. En dat op een splinternieuwe auto...nee, dan ben ik er wel klaar mee.
Sure, het kan bij elk merk gebeuren, dat geloof ik zonder meer, maar mijn ervaring is dus met dít merk, dus voor mij nooit meer. Het is dat ik hem zakelijk lease rij en er dus verder geen kosten aan heb verder, maar de servicegerichtheid is ver, heel ver te zoeken.
Edit: voor de duidelijkheid, ik wilde in het lijstje de dingen die ik ook ervaar dik drukken, maar blijkbaar accepteert ie dat niet, dus heb ik alles verwijderd behalve de dingen die ik ook ervaar.
[
Voor 13% gewijzigd door
Just_A_User op 27-02-2021 18:38
]
Och ja, je moet toch wat he.