Chaoss schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:22:
@
Dufornee bedankt voor je reactie.
Ik heb nu een Passat 1.6tdi en die bevalt eigenlijk niet. Ja de auto opzich is perfect maar 105pk op 1440kg is gewoon te weinig, helemaal als ik mijn vouwwagen er ook nog achter hang.
Het verbruik van de 1.6tdi is ook niet echt fantastisch, ja wanneer ik als bejaarde rijd is 1:20 op de snelweg haalbaar, bij 130-140kmh zit je daar al onder. Stadsverkeer is ook vaak 1:13-14. Met de vouwwagen op vakantie (dus snelweg 100-120kmh) ook 1:14-15.
Doordat de 1.6tdi hard moet werken gaat hij zuipen. Ik denk dat ik met de 2.0tdi gemiddeld zuiniger zou rijden.
Heb je de auto uit Duitsland gehaald? Ik zie hier nagenoeg geen 184pk versies voorbij komen.
@
Chaoss interessant punt wat je daar maakt. Ik geloof zeker dat het verbruik hoger zal zijn omdat 'ie harder moet werken bij het optrekken en een hogere kruissnelheid aanhouden. Mijn ouders hebben een tijd een drieliter V6 diesel van Mercedes gereden en die reed bij 140-150 zuiniger dan wat de Seat doet, ondanks zijn liter meer inhoud. Puur gemak van het overdaad aan reserve wat hij nog heeft, denk ik dus. Ik mag bij 120 tegen een boordcomputer aankijken die een actueel verbruik van 4.7-5.5 geeft, 130 zit meer op 5.2-6.2. Alleszins erg nette waardes, al zal een vouwwagen natuurlijk altijd roet in het eten gooien.
105 pk op 1440 kilogram is inderdaad relatief weinig. De luxe van de 2.0 TDI 184pk en 380 Nm zit hem voornamelijk op de snelweg. Even invoegen, even vaart maken, het gaat allemaal erg makkelijk. De snelheid waarmee je van 140 naar pakweg 170 doortrekt is echt zowel comfortabel als luxueus en doordat je zoveel koppel hebt rij je ook nog eens bijna altijd laag in de toeren tijdens het optrekken. Totale rust aan boord en je voelt dat er bijna altijd nog veel meer uit de motor te halen valt. Je kunt daarnaast doorhalen tot 231, mocht je echt haast hebben.
Ja ik heb hem laten importeren, 184 pk versies zie je hier weinig en ook over de grens niet enorm veel. FYI, er stond 43000 km op, er zit bijna alles op en aan wat ik zoek (DSG, ACC, Lane Assist, Front assist, LED, Leer/alcantara, Panorama, Parkeersensoren voor/achter, Seat Sound), hij is van 2015 en ik betaalde er 21.500 voor inclusief alles. Veel geld, maar stel je hem nu gelijkwaardig samen zit je nieuw op 44.500 euro in Nederland.
Ik reed voorheen een Renault Clio 4 RS, maar die werd gestolen. Deze Seat is voor mij absoluut een heerlijke kruising tussen alledaagse bruikbaarheid en verbruik en nog enigszins sportieve ambities in een verpakking waarin mijn racefiets in één geheel achterin kan liggen. Plus, in FR ziet 'ie er gewoon goed uit. Maar dat is een mening. Zoals eigenlijk alles in dit verhaal