Fijn dat er weer een nieuwe build is om mee te spelen.
Wel knullig dat Flash content nog steeds niet naar behoren werkt, ook al is het een alpha.
Wat werkt er bij jou niet dan?Ken. schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:03:
Wel knullig dat Flash content nog steeds niet naar behoren werkt, ook al is het een alpha.
Ik gebruik al erg lang opera, en ben er altijd erg blij mee, maar ik heb de laatste tijd toch een beetje een vaag probleem: ik gebruik heel veel de "g zoekterm" functie, maar zo af en toe knalt opera er gewoon uit als ik weer is wat wil googlen. Iemand enig idee hoe dit mogelijk zou kunnen gebeuren?
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Streaming Flash video. Ga maar eens naar www.gamekings.tv en probeer een willekeurige video te bekijken. Wat je ook doet, het 100% laden van een video is niet mogelijk. Hij begint te laden en ver voordat 'ie klaar is springt de meter naar 100% terwijl dit niet het geval is. Met als resultaat dat de video al na enkele seconden/minuten ophoudt met spelen.
EDIT: Met versie 10 Alpha voor de duidelijkheid. 9.63 doet het prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Ken. op 14-01-2009 23:09 ]
Misschien heeft het iets te maken met de manier van zoeken die door Opera gekozen wordt versus je eigen zoekterm? Dit wordt soms nogal ruw doorgeduwd: na verwijdering komt de oorspronkelijke manier van zoeken met 'g' soms terug. In de zoekterm voor standaard Opera staat bij sourceid=opera, bijvoorbeeld http://www.google.com/search?q=%s&sourceid=opera&num=%i&ie=utf-8&oe=utf-8, met sourceid=opera als opvallende eigenschap. Ik wil regelmatig in Belgische sites zoeken, dus verkies ik deze: http://www.google.be/search?rls=ig&hl=nl&q=%s&btnG=Google+zoeken&meta=aegis3d schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:08:
Ik gebruik al erg lang opera, en ben er altijd erg blij mee, maar ik heb de laatste tijd toch een beetje een vaag probleem: ik gebruik heel veel de "g zoekterm" functie, maar zo af en toe knalt opera er gewoon uit als ik weer is wat wil googlen. Iemand enig idee hoe dit mogelijk zou kunnen gebeuren?
Heb net even de video op de voorpagina geprobeerd, ik heb niet iedere seconde bekeken maar ik kan zonder problemen naar ieder punt in de video spoelen (de video is ongeveer een kwartier lang).Ken. schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:07:
[...]
Streaming Flash video. Ga maar eens naar www.gamekings.tv en probeer een willekeurige video te bekijken. Wat je ook doet, het 100% laden van een video is niet mogelijk. Hij begint te laden en ver voordat 'ie klaar is springt de meter naar 100% terwijl dit niet het geval is. Met als resultaat dat de video al na enkele seconden/minuten ophoudt met spelen.
EDIT: Met versie 10 Alpha voor de duidelijkheid. 9.63 doet het prima.
Ik heb hier Opera 1229, Win XP SP3 en Flash 10.
Dat is apart..
Ik heb het nog een keer geprobeerd, en nu kom ik gewoon niet verder dan de eerste 5 seconden van een item
Cookies gedelete -> no dice.
Mask as Internet Explorer (je weet maar nooit ?) -> nope
Flash plugin doet het prima in 9.63. Gaat 10 er anders mee om ofzo ?
Ik heb het nog een keer geprobeerd, en nu kom ik gewoon niet verder dan de eerste 5 seconden van een item
Cookies gedelete -> no dice.
Mask as Internet Explorer (je weet maar nooit ?) -> nope
Flash plugin doet het prima in 9.63. Gaat 10 er anders mee om ofzo ?
Ik heb net een video geprobeerd op Gamekings en die liep gewoon hier op Windows 7 beta. Ik heb niet het volle kwartier gekeken maar na twee minuten in een paar stappen met de slider naar het eind gegaan.
Probeer eens cache en cookies te wissen van onder Tools/Extra en herstart Opera dan eens. Schakel ook tijdelijk userjs en usercss scripts uit als je die gebruikt.
Probeer eens cache en cookies te wissen van onder Tools/Extra en herstart Opera dan eens. Schakel ook tijdelijk userjs en usercss scripts uit als je die gebruikt.
Hier thuis kon ik zonder problemen de Nederlandstalige versie van Opera 10 installeren (build 1219) maar vandaag probeerde ik dit op mijn werk te doen, zowel met de classic als de niet-classic versie (ik hou ze niet goed uit elkaar: de grootste is denk ik de meertalige), en dit lukte niet. Ik kreeg ook geen taalkeuze in het begin van de installatie. Hoe activeer ik het Nederlandstalig taalpakket?
@brommer: ik had hetzelfde probleem met de laatste snapshot (1229), ook alleen engels. Ik denk dat dit een foutje is bij het samenstellen van de installer (?). Je kunt het Nederlandse language pack voor 9.6 hier downloaden. Die van 10 is er nog niet geloof ik (dwz de Nederlandse vertaling).
Sinds een paar weken ben ik ook overgestapt naar opera. Het werkt allemaal een stuk sneller dan IE7 maar heb toch twee vragen.
- Is het mogelijk om de adresbalk en de tabs van plaats te verwisselen?
- Waarom werken de shortcuts van GoT niet? Alleen daarom kan ik niet wennen aan opera.
- Is het mogelijk om de adresbalk en de tabs van plaats te verwisselen?
- Waarom werken de shortcuts van GoT niet? Alleen daarom kan ik niet wennen aan opera.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Als antwoord op de eerste vraag bekijk deze tutorial eens speciaal hierover: http://nontroppo.org/-/media/mainbar.htm .
Het antwoord op de tweede vraag weet ik niet. Ik wist niet eens dat GoT haar eigen shortcuts had....
Het antwoord op de tweede vraag weet ik niet. Ik wist niet eens dat GoT haar eigen shortcuts had....

Iig bedankt.EricJH schreef op zondag 25 januari 2009 @ 03:42:
Als antwoord op de eerste vraag bekijk deze tutorial eens speciaal hierover: http://nontroppo.org/-/media/mainbar.htm .
De shortcuts die ik regelmatig gebruik zijn alt+s (om te verzenden), alt+a (actieve topics) en alt+b (bookmarks)
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Je kunt in Opera zelf shortcuts bewerken. Dat is dan niet voor één site specifiek. Kijk onder Tools/Extra --> Advanced/Geavanceerd --> Shortcuts/Snelkoppelingen.
De truc is nu eerst het toetsenbord profiel te kopieren (back up maken) en daarna aan de slag te gaan. Het is niet een kunst die ik machtig ben.
Na enig zoeken op de uitgebreide FAQ van Tamil, de customisation tovenaar van de Opera forums, vond ik deze tutorial: http://my.opera.com/Tamil/blog/add-modify-keyboard-shortcut . Ook een mere a boire over Opera is de Operawiki: http://operawiki.info/Opera .
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
De truc is nu eerst het toetsenbord profiel te kopieren (back up maken) en daarna aan de slag te gaan. Het is niet een kunst die ik machtig ben.
Na enig zoeken op de uitgebreide FAQ van Tamil, de customisation tovenaar van de Opera forums, vond ik deze tutorial: http://my.opera.com/Tamil/blog/add-modify-keyboard-shortcut . Ook een mere a boire over Opera is de Operawiki: http://operawiki.info/Opera .
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
In de Opera shortcuts heet dat access key mode, de standaard shortcut om daar in te komen is SHIFT+ESC, je krijgt dan een lijst van mogelijkheden. alt+s gaat helaas niet werken.The Dolf schreef op zondag 25 januari 2009 @ 04:09:
[...]
Iig bedankt.
De shortcuts die ik regelmatig gebruik zijn alt+s (om te verzenden), alt+a (actieve topics) en alt+b (bookmarks)
Zelf heb ik het aan de insert toets gebonden, die gebruik ik verder toch niet.
Ik zit met een irritant probleem: Ik heb net een clean install gedaan van Windows en heb Opera 9.63 en Java (JRE 6 Update 11) natuurlijk ook geïnstalleerd. Nu zegt Opera zelf dat Java niet geïnstalleerd is? Ik kan dus geen applets gebruiken op websites..
Ik heb Opera al herstart maar dat mag niet baten
.
Ik heb Opera al herstart maar dat mag niet baten

Herinstalleer Java eens of doe een repair installatie. Helpt dat?
Ik gebruik JavaRa om de installatie te beheren. Het repareren is echter niet mogelijk bij Java. Een herstart van het systeem helpt niet. De reden waarom ik dit probleem in het Opera topic zet is omdat applets in IE7 wel werken. Opera ziet Java dus gewoon niet staan.EricJH schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 19:23:
Herinstalleer Java eens of doe een repair installatie. Helpt dat?
Edit: Ok, Opera zit Java wel staat TOT op het moment dat je een pagina opent met een applet. Bij een bepaald applet kwam er dan een fout op dat de beruchte MSVCR71.DLL niet gevonden werd. Ik heb deze nu in de windows/system map gezet en nu werkt de applet wel
Toch maar een rare situatie, ik gebruik Opera al jaren en nog nooit problemen gehad met Java applets.
[ Voor 29% gewijzigd door Kenw00t op 29-01-2009 20:09 ]
Ik heb het vreselijk irritante punt van theming in Linux. Opera is met Qt gemaakt, dus mijn GTK thema wordt niet overgenomen. Nu heb ik met QtConfig de kleuren wat aangepast, zodat het zo veel mogelijk om mijn Xfce4 Dusk lijkt. Bij 9.63 gaat het nog prima, maar bij 10 alpha (maakt niet uit welke) wordt er als achtergrondkleur, bij bijvoorbeeld email lezen of bepaalde sites waar geen background colour is ingesteld in het CSS, de Qt Base kleur gepakt, ipv gewoon wit. Dus als Base zwart is, is het veld zwart. De tekst die er dan in hoort, is, je raad het al, ook zwart. Onleesbaar dus. Nu heb ik maar Base op wit gezet, maar het ziet er eigenlijk niet uit bij de andere Qt apps.
Iemand een idee hoe dit wel goed te krijgen is? Ik dacht eerst dat het aan de skin lag, maar dat is het ook weer net niet, want ik heb al met de skin.ini zitten rommelen (gebruik MeGuiddo skin, ook lekker donker).
Ik ga het wel melden bij de volgende build als commentaar. Hopelijk ben ik snel genoeg en staat het ergens vooraan
.
Iemand een idee hoe dit wel goed te krijgen is? Ik dacht eerst dat het aan de skin lag, maar dat is het ook weer net niet, want ik heb al met de skin.ini zitten rommelen (gebruik MeGuiddo skin, ook lekker donker).
Ik ga het wel melden bij de volgende build als commentaar. Hopelijk ben ik snel genoeg en staat het ergens vooraan
[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 29-01-2009 20:05 ]
Commandline FTW | Tweakt met mate
Volgens Haavard, Opera QA, op de Opera forums:Kenw00t schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 20:02:
[...]
Ik gebruik JavaRa om de installatie te beheren. Het repareren is echter niet mogelijk bij Java. Een herstart van het systeem helpt niet. De reden waarom ik dit probleem in het Opera topic zet is omdat applets in IE7 wel werken. Opera ziet Java dus gewoon niet staan.
Edit: Ok, Opera zit Java wel staat TOT op het moment dat je een pagina opent met een applet. Bij een bepaald applet kwam er dan een fout op dat de beruchte MSVCR71.DLL niet gevonden werd. Ik heb deze nu in de windows/system map gezet en nu werkt de applet wel.
Toch maar een rare situatie, ik gebruik Opera al jaren en nog nooit problemen gehad met Java applets.
This is a known problem with the Java installer, and also affects Opera 9.
Opera krijgt een nieuwe javascript-engine (post-Opera 10): Carakan
Verder nog een handige post van Tamil: Full screen mode with toolbars in Opera
*Over the past few months, a small team of developers and testers have been working on implementing a new ECMAScript/JavaScript engine for Opera. When Opera's current ECMAScript engine, called Futhark, was first released in a public version, it was the fastest engine on the market. That engine was developed to minimize code footprint and memory usage, rather than to achieve maximum execution speed. This has traditionally been a correct trade-off on many of the platforms Opera runs on. The Web is a changing environment however, and tomorrow's advanced web applications will require faster ECMAScript execution, so we have now taken on the challenge to once again develop the fastest ECMAScript engine on the market.
The name Carakan, like the names of Opera's previous ECMAScript engines, Futhark, Linear A and Linear B, is the name of a writing system, or "script".
[Volgt technisch verhaal...]
So how fast is Carakan? Using a regular cross-platform switch dispatch mechanism (without any generated native code) Carakan is currently about two and a half times faster at the SunSpider benchmark than the ECMAScript engine in Presto 2.2 (Opera 10 Alpha). Since Opera is ported to many different hardware architectures, this cross-platform improvement is on its own very important.
The native code generation in Carakan is not yet ready for full-scale testing, but the few individual benchmark tests that it is already compatible with runs between 5 and 50 times faster, so it is looking promising so far.
Verder nog een handige post van Tamil: Full screen mode with toolbars in Opera
Bron: Opera Core ConcernsVega - Opera's vector graphics library
By timjoh. Wednesday, 4. February 2009, 10:39:41
svg, 3d, core, opera, canvas
In my previous post here at Core concerns I wrote a bit about hardware acceleration of Opera's vector graphics library. In this post I will go into some more details about our vector graphics library.
The history of Vega
Vega was created shortly after we started working on SVG support. When we added SVG support in Opera we needed a vector graphics library. We looked into what what available to use and met our requirements (fast, low memory usage and works on platforms ranging from phones to TVs and desktop computers). We did not find and good match for our needs, so we decided to write our own.
Shortly after we created Vega we added <canvas> support, which also uses Vega.
The most recent addition to Vega is the ability to use a hardware accelerated back-end. The back-ends we are using at the moment are OpenGL and Direct3D.
HTML rendering
In the core version we are currently developing, Presto 2.3, we have made it possible to use Vega for all rendering in Opera. This means that we can replace the platform specific code for rendering with Vega. In the future it might be mandatory to use Vega for rendering, but in Presto 2.3 it is still possible to use the old rendering back-ends.
There are three reasons for doing this. The first reason is that the new CSS3 background and borders standard is much easier to implement using a vector graphics library. Presto 2.3 adds partial support for CSS3 backgrounds and borders, but only when using Vega for rendering.
The second reason is to support hardware acceleration of our vector graphics. In order to be able to render SVG and <canvas> in hardware we must also be able to directly draw the rendered vector graphics to the screen since reading back the rendered image from the graphics card is usually slower than rendering in software.
The final reason is that it enables us to easily add advanced graphical effects to our UI and to web pages.
Hardware requirements
The hardware back-end of Vega will unfortunately not work on all graphics cards. The good news is that we detect at runtime if your graphics card is supported or not and fallback to the software back-end of Vega if the graphics card is not supported. This means that everything will work regardless of your graphics cards capabilities.
The first requirement of you graphics card is that it has fast stencil buffers. If you are on a desktop computer that will not be a problem, but on some mobile phones that will be a problem. The reason for this requirement is that we use the stencil buffer for rendering some complex shapes instead of tessellating them and render triangles.
Since some web standards (for example opacity, SVG and <canvas>) require us to render to an off-screen buffer which is composited onto the screen we also require some kind of render to texture to be able to use Vega hardware back-end. This means a DirectX 9 compatible graphics card, or support for the framebuffer object (FBO) extension in OpenGL. It would be possible to do the same thing with pbuffers in OpenGL, but we need to do many render target switches and with pbuffers that is too slow.
The final requirement is pixel shaders 2.0, or fragment shaders 2.0 as it is called in OpenGL. We also require GLSL support on OpenGL. The shaders are required for filters. Filters is a part of SVG which performs an operation such as blur or color transforms on an image. Filters are also used in <canvas> and to support text shadows and box shadows in HTML.
For a PC user these requirements are met by any DirectX 9 compatible graphics card. So with the correct drivers you should be able to use the hardware back-end of Vega if you have a DirectX 9 compatible graphics card.
Update 2009-02-05:
I was not very clear about the multiple back-ends of Vega. If the graphics card is not capable of running the hardware back-end of Vega the software back-end will be used as a fallback and all features will still work. No features depends on hardware acceleration. All of them, including CSS3 backgrounds and borders, will work in the software back-end of Vega which does not depend on hardware accelerated graphics.
Dit artikel gaat nader in op Opera's eigen Vector Library die ontwikkeld is na het starten met de ondersteuning van SVG alsmede de mogelijkheden van het gebruik van hardware versnelling in de library.
Hoi ik gebruik sinds kort opera, ik gebruikt vroeger altijd firefox. Ik ben opzoek naar een soort van mediaplayerconnectivity plugin for opera.
Dit is een addon voor firefox die ik veel gebruik maar ik in opera niet kan gebruiken omdat ik nog niet zoiets soortgelijk heb kunnen vinden.
Ik heb windows xp pro sp3 en gebruik opera 10 alpha build.
Dit is een addon voor firefox die ik veel gebruik maar ik in opera niet kan gebruiken omdat ik nog niet zoiets soortgelijk heb kunnen vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door dumbledore op 06-02-2009 22:10 ]
Nieuwe Opera 10 alpha build (Windows 1285 / Macintosh 6231 / UNIX 4166)
Alpha, dus nog geen grote veranderingen wat betreft features...
Alpha, dus nog geen grote veranderingen wat betreft features...
In addition to a load of fixes, there are some important changes:
Easily Subscribe to Online Feed Readers
It's now possible to subscribe to online feed readers directly from the feed preview page. The list of online feed readers will be expanded soon.
Web Mail Providers Changes
The previous snapshot included a new feature where clicking a mailto link could open a user's preferred Web mail provider, including Gmail, Yahoo! Mail, and Windows Live Mail. Unfortunately, the Open The Web Team constantly struggles to resolve new issues that pop up with those providers because they don't officially support Opera. Thus, we have decided not to include any Web mail provider by default that doesn't officially support Opera. The Opera Team greatly desires to provide the best support for the services Opera's users use most, but when those services do not reciprocate, tough decisions have to be made. The Open The Web Team is working hard to get Opera officially supported by Gmail, Yahoo! Mail, and Windows Live Hotmail.
In this snapshot, the following Web mail providers have been added: Opera Web Mail, Fastmail, and Yandex.
Integrated Crash Logging (Windows-only)
The IIXII Inspector tool has been integrated directly into Windows builds. Now, if Opera crashes, a log file will be written to the system temp. directory. This is just the first step in improved crash logging.
WARNING: This is a development snapshot: it contains the latest changes, but may also have severe known issues, including crashes and data loss situations. In fact, it may not work at all.
Changelog
- Fixed crash when showing authentication dialogs for feeds
- Fixed problem that could make Opera send blank e-mails
- No more progress bar for XMLHttpRequest (i.e. no more constant progress bar at Gmail)
- Improved spelling checker underline
- Several contentEditable/designMode fixes
- Deactivated scrollmarker by default
- Stability improvements
- Auto-update improvements
Nieuw speelgoed voor de liefhebbers......
Ik hoopte op een release op vrijdag ipv donderdag en had weinig tijd eerder vandaag om uitgebreid online te gaan. Nu had dit topic de eer me van het heugelijk nieuws op de hoogte te brengen....
Ik hoopte op een release op vrijdag ipv donderdag en had weinig tijd eerder vandaag om uitgebreid online te gaan. Nu had dit topic de eer me van het heugelijk nieuws op de hoogte te brengen....

Verwijderd
Ik gebruik al jaren opera. Zelfs nog toen je ervoor moest betalen, versie 3 dacht ik. Ik ben er ooit mee begonnen omdat het de enige browser was met tabs en de muisgebaren. Daarnaast was het een stuk lichter dan Netscape en IE op mijn vorige trage computer. Als gewoonte gebruik ik eigenlijk niets anders. Af en toe IE, omdat sommige sites niet goed werken.
Als ik nu af en toe op firefox zit op de laptop van mijn zus vallen me een paar dingen op.
Een hoop dingen werken gewoon niet in opera. Zoals suggesties van zoekmachines die verschijnen terwijl je typt. Op amazon en zo. Daarnaast werkt Hyves een heel stuk optimaler in die browser. Een hoop dingen van die website werken gewoon niet of half in Opera. Daarnaast kan ik geen plug-ins als Silverlight installeren. Ook is Firefox door de jaren heen een stuk beter geworden.
Ik hoop dat ze hier snel iets aan gaan doen. Of eindelijk iets aan gaan doen moet ik zeggen, want het is al jaren zo. En kom alsjeblieft niet met "Opera is de enige browser die alle standaarden perfect ondersteunt, het ligt aan de website". Kan wel zo wezen, maar het eind van het verhaal is dat een hoop sites goed werken in IE en Firefox, en niet in Opera.
Als ik nu af en toe op firefox zit op de laptop van mijn zus vallen me een paar dingen op.
Een hoop dingen werken gewoon niet in opera. Zoals suggesties van zoekmachines die verschijnen terwijl je typt. Op amazon en zo. Daarnaast werkt Hyves een heel stuk optimaler in die browser. Een hoop dingen van die website werken gewoon niet of half in Opera. Daarnaast kan ik geen plug-ins als Silverlight installeren. Ook is Firefox door de jaren heen een stuk beter geworden.
Ik hoop dat ze hier snel iets aan gaan doen. Of eindelijk iets aan gaan doen moet ik zeggen, want het is al jaren zo. En kom alsjeblieft niet met "Opera is de enige browser die alle standaarden perfect ondersteunt, het ligt aan de website". Kan wel zo wezen, maar het eind van het verhaal is dat een hoop sites goed werken in IE en Firefox, en niet in Opera.
silverlight werkt hier volgens mij wel. Het ligt ook aan de moeite die je neemt. Mask or Identify as Firefox/IE werkt ook heel vaak.
En ja, opera kan wel om alle standaarden heen gaan bouwen. Maar dan wordt het weer groter. En mis je nou echt zoveel? Hyves werkt hier prima, en eigenlijk is de extra functionaliteit zo fijn, dat ik verder niks mis.
En ja, opera kan wel om alle standaarden heen gaan bouwen. Maar dan wordt het weer groter. En mis je nou echt zoveel? Hyves werkt hier prima, en eigenlijk is de extra functionaliteit zo fijn, dat ik verder niks mis.
Silverlight op linux werkt (voorlopig) alleen onder firefox. Maar dit is gewoon een development issue. Het doel is een plugin voor elke browser te krijgen maar prioriteit is het goed werkbaar krijgen van silverlight 1 en 2.0 in firefox-based browsers, vervolgens de rest.
Vaak worden hacks gebruikt om nog niet standaard functies te gebruiken. Ik ga niet klagen als webdevelopers de basis functionaliteiten voor elke browser laten werken, maar voor extra functies niet kijken of er ook een hack voor opera beschikbaar is. Ik mis alleen het firefox plugin-systeem in opera erg
edit: amazon's suggesties werkt hier (laatste alpha, linux) pas bij identify as FF.
Vaak worden hacks gebruikt om nog niet standaard functies te gebruiken. Ik ga niet klagen als webdevelopers de basis functionaliteiten voor elke browser laten werken, maar voor extra functies niet kijken of er ook een hack voor opera beschikbaar is. Ik mis alleen het firefox plugin-systeem in opera erg
edit: amazon's suggesties werkt hier (laatste alpha, linux) pas bij identify as FF.
[ Voor 6% gewijzigd door disheaver op 14-02-2009 17:29 ]
Op Amazon werkt het hier wel gewoon*. Ook op wikipedia bv. Misschien zijn er uitzonderingen, maar die zie ik dan niet. Kun je ze aanwijzen?Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 02:00:
Een hoop dingen werken gewoon niet in opera. Zoals suggesties van zoekmachines die verschijnen terwijl je typt. Op amazon en zo.
* inderdaad disheaver, heb ooit id=ff ingesteld zie ik.
[ Voor 8% gewijzigd door GeekK op 24-02-2009 18:49 ]
Opera 9.64 (Security/stability update)
Changes and improvements since Opera 9.63 [Windows] [Mac] [Linux]
SecurityMiscellaneous
- Fixed an issue where specially crafted JPEG images ccould be used to execute arbitrary code, as reported by Tavis Ormandy of the Google Security Team; see our advisory
- Fixed an issue where plug-ins could be used to allow cross domain scripting, as reported by Adam Barth; details will be disclosed at a later date.
- Fixed a moderately severe issue; details will be disclosed at a later date.
- Added support for the following platform-specific features:
- DEP (Data Execution Prevention) in Microsoft WindowsXP® with Service Pack 2 and higher and Microsoft Windows Server 2003® with Service Pack 1
- ASLR (Address Space Layout Randomization) in Microsoft Windows Vista®
- Added Untrusted Rootstore Capability:
- Opera downloads only the detailed information about untrusted (blacklisted) certificates when they are encountered
- If download fails for certificate information in the list, Opera considers any certificate matching the ID as untrusted
- Added version conditional fetching of certificate dependencies from an online repository
- Fixed a problem downloading the CRL (Certificate Revocation List)
- Fixed a problem that could cause SSL to deadlock in one state, hanging the connection
- Fixed a problem that could cause the incorrect calculation of Certificate IDs
- Implemented Extended Validation (EV) for cross-signed EV Root Certificates not shipped by default
- Implemented preshipping of the Entrust 2048 CA (Certificate Authority)
- Implemented Root Certificate fetching from an online repository when an intermediate matches a certificate in the repository
- Improved support for weak encryption when importing .p12 private certificates
- Prevented security information documents from being written to disk
- Fixed a problem which created separate feed notifications; Opera now groups them together
- Fixed a problem with inline find when no content was entered and the Enter key was pressed
- Implemented opacity on text styled with hexidecimal color codes
- Installing an external source viewer no longer requires an Opera restart
- Installing Opera sets it as the default browser; this may be reset during the install process
Ik ga morgen eens bij mijn werkgever klagen.
Sinds ze overgestapt zijn op de nieuwe layout van de site krijg ik op de welkomstpagina van HP Nederland geen één link meer geopend in Opera 9.xx.
HP USA is al net zo'n drama. De pagina's achter de openingspagina werken (nog
) wel.
FF en IE werken gelukkig wel.
Edit: In Opera 10 Alpha werken de sites wel.
Reden te meer om daar naar uit te kijken.
Sinds ze overgestapt zijn op de nieuwe layout van de site krijg ik op de welkomstpagina van HP Nederland geen één link meer geopend in Opera 9.xx.
HP USA is al net zo'n drama. De pagina's achter de openingspagina werken (nog
FF en IE werken gelukkig wel.
Edit: In Opera 10 Alpha werken de sites wel.

Reden te meer om daar naar uit te kijken.
[ Voor 13% gewijzigd door tazmaniankoala op 05-03-2009 22:09 . Reden: Opera 10 opmerking toegevoegd ]
Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn
Op welke momenten crasht hij?Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:21:
Ben weer terug naar opera 9.64. Opera 10 crasht net iets te vaak
Dat is wel het beste moment iig
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Wat voor soort tabs heb je op dat momet open staan? In mijn ervaring is het vooral de combinatie Opera en Flash die voor problemen zorgt. Daarbuiten draait Opera 10 hier zo stabiel als maar kan.
Nieuwe Opera 10 Alpha Snapshot (Windows 1345, Macintosh 6284, Unix 4205)
What's new?
This time around there are lots of fixes all over. Some things are work in progress, such as the spell checking feature (see the changelog).
Mail database corruption check
In this build, Opera will also check the mail database for corruption on startup. If one of the files is found to be not consistent, Opera will try to recover that file. You can find information about how the process went in the recovery.log file in the mail folder. At the moment, this consistency check happens on every startup, and will delay the startup a bit. This is going to be improved in future builds, and the consistency check will likely happen for every update or on a monthly schedule.
Known issuesGeneral changelog
- Sending private messages at Facebook doesn't work
- Spell checking isn't working (moving to the Hunspell API)
- Mail corruption recovery: The lexicon file will not be deleted and reindexed
- The names in the online feed dropdown are not showing correctly in the feed preview page
- Core fixes (including fixes for getElementsByClassName, which should now work with multiple classes in className)
- Regex \b is now correctly not matching the point between a letter and underscore
- Several autoupdate fixes (disabling it should work now)
- Several stability fixes
- Fixed Facebook chat
- Spell checking is being moved over to the Hunspell API
- Some UI cleanup and polishing (moved "Remove From Toolbar" and other toolbar customization options into a submenu, added the ability to reset toolbar customization, and the mail spinner should look better)
- Fixed search field crash
- Added more online feed readers to the feed preview page
Windows
- Mails can now have horizontal scrollbars
- Fixes to mail compose - and adding links to HTML mails should now work fine
- Added a recovery mechanism for corrupt mail databases
- Fixed feed progress stuck on non-existent resources
- Attachments in multipart/mixed part of multipart/alternative mail are now correctly displayed
Unix
- Fixes for font fallback problems, particularly for those using Russian as their default language in Windows
Mac
- Fixed painting of windowless plugins
- Java now works again!
- Fixed position of plugin windows
- Fixed crash on startup in Mac OS X 10.4
- New Dock menu items
Hier staat ook iets over op het Opera forum.tazmaniankoala schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:50:
HP USA is al net zo'n drama.
Misschien dat een linkje erbij wat handiger is ?
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
[quote][b][message=31619757,noline]Noork
Is dit, of dit niet wat voor je? Userjavascript kan best mooie dingen doen.dumbledore schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 22:09:
Hoi ik gebruik sinds kort opera, ik gebruikt vroeger altijd firefox. Ik ben opzoek naar een soort van mediaplayerconnectivity plugin for opera.
Overstappen op Opera 10, daar werkt de site wel. Ik weet dat het maar een alpha is maar hier draait hij behoorlijk stabiel, je kunt het altijd proberen.
Tamil, één van de leden van het Opera forum, heeft trouwens wat interessants gevonden in het taalbestand van de nieuwste alpha.
code:
1
| -323904300="Enable Opera Turbo to speed up browsing on slow connections." |
mwah, tweakers was eerder, een bericht dat de proxy-achtige functie in opera mini ook naar de webbrowser komt. *zoektOok al Bezet schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:43:
Tamil, één van de leden van het Opera forum, heeft trouwens wat interessants gevonden in het taalbestand van de nieuwste alpha.
code:
1 -323904300="Enable Opera Turbo to speed up browsing on slow connections."
Overigens krijg ik de laatste opera build niet gestart op gentoo. (ebuild install).
edit: found: nieuws: Opera: Microsoft heeft interface mobiele browser gekopieerd
[ Voor 9% gewijzigd door disheaver op 11-03-2009 14:18 ]
Opera was eerder.disheaver schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:17:
mwah, tweakers was eerder, een bericht dat de proxy-achtige functie in opera mini ook naar de webbrowser komt. *zoekt
edit: found: nieuws: Opera: Microsoft heeft interface mobiele browser gekopieerd
Ze hadden de presentatie van Turbo al voor het Mobile World Congress 2009 begon in een persbericht aangekondigd.
[ Voor 15% gewijzigd door GeekK op 11-03-2009 17:14 ]
Voor wie geinteresseerd is, Opera heeft een testverie van Opera Turbo uitgebracht.
http://my.opera.com/choos...lease-welcome-opera-turbo
Build 1345 -> 1355. Bevat ook enkele kleine bug fixes, niet bekend welke (NRC digitale editie werkt weer tav vorige build).Ook al Bezet schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 10:25:
Voor wie geinteresseerd is, Opera heeft een testverie van Opera Turbo uitgebracht.
Desktop Team: Integrated chrashlogging tool (Opera 10a)
I'm Helge, and I have been working at Opera Software for over three years. In the last year I have been handling many of the incoming crash bugs from our users.
I'm happy to inform you that we are finally getting an integrated crashlogger in Opera. This has already been implemented in the latest Windows builds of Opera 10, and it will soon be available for Mac and Linux. We put a lot of effort into stability, and this is an important step in the right direction to make Opera even more stable than it is. A crash is one of the worst things you can experience while browsing, and we are working very hard to fix crashes as we know that a stable browser is vital for our users.
For the moment on Windows, all crashlogs are saved in the Temp directory. This is just a temporary solution, while we get the automatic crashlog uploading to work. Before we can release the crashlog uploader we need to make sure that our backend for handling these crashlogs is working properly, and for that we need your help to test.
If you get a crash, please upload the crashlog to our new crashlog submitter.
Please enter as much information about what you were doing at the time of the crash in the Comments field. If for example Opera crashed while loading a page write something like:
Crash URL: http://www.example.com/
Comments: Opera crashed while loading the page.
Similar useful comments could be that: Opera crashed on exit, while closing a tab, while reading an e-mail etc.
If you get a crash that you can reproduce, please report the bug as a normal bug report here.
With this new automatic crashlogging tool we will hopefully get many more crashlogs than we did earlier, from all of our users, not just the users running inspectr. This requires a stable backend which can handle the load of the incoming crashlogs.
Note that if you experience freezes with Opera, please see our knowledge base article.
Do not upload freeze logs via the new crashlog submission form, but report a normal bug report here and send the freezelog to the bug's e-mail address.
Zo, maar even 20 speeddail linkjes gemaakt, wat een verademing.. (who needs bookmarks?
)
't is hier vast wel is eerder gezegt, je kan 't instellen in een .ini op de volgende plek:
C:\Users\ *username* \AppData\Roaming\Opera\Opera\profile\speeddial.ini
en voeg dit toe:
[Size]
Rows=4
Columns=4
't is hier vast wel is eerder gezegt, je kan 't instellen in een .ini op de volgende plek:
en voeg dit toe:
[Size]
Rows=4
Columns=4
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
4x4=20?aegis3d schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 21:40:
Zo, maar even 20 speeddail linkjes gemaakt, wat een verademing.. (who needs bookmarks?)
en voeg dit toe:
[Size]
Rows=4
Columns=4
Prefs > Advanced > Network, Max connections to server en Max total connections. Zet die eens hoger.
Inmiddels werk ik een tijdje met Opera 10 (Alpha natuurlijk, build 1345) en mijn ervaringen zijn zo-zo.
De browser is goed stabiel en sinds de nieuwe alpha ook een stuk prettiger om sites mee te bekijken (scrollen was vervelend in de vorige versie). Maar het geheugen en cpu gebruik vind ik opmerkelijk.
Momenteel heb ik drie tabs en een download aanstaan (download van 50kb/s): 351,992K geheugen gebruik, cpu gebruik minimaal 4%, maar als ik een beetje snel scrol dan vliegt dat naar 35-45%. Toch wel opmerkelijk. Helaas merk je dat ook wel, het programma is niet op en top responsief.
De browser is goed stabiel en sinds de nieuwe alpha ook een stuk prettiger om sites mee te bekijken (scrollen was vervelend in de vorige versie). Maar het geheugen en cpu gebruik vind ik opmerkelijk.
Momenteel heb ik drie tabs en een download aanstaan (download van 50kb/s): 351,992K geheugen gebruik, cpu gebruik minimaal 4%, maar als ik een beetje snel scrol dan vliegt dat naar 35-45%. Toch wel opmerkelijk. Helaas merk je dat ook wel, het programma is niet op en top responsief.
Wat als je smooth scrolling uit zet?Dadona schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:56:
Inmiddels werk ik een tijdje met Opera 10 (Alpha natuurlijk, build 1345) en mijn ervaringen zijn zo-zo.
Ik moet trouwens wel zeggen dat dat geheugengebruik wel erg hoog is. Hoeveel RAM heb je totaal?
IK zit nu met vier open tabs en een volle prullebak op zo'n 130 MB van 2 GB.
Het geheugengebruik is wat merkwaardig, het geheugen gebruik groeit voortdurend, ook als je de tabs hebt afgesloten blijft het geheugen in gebruik. Mogelijk dat Opera de hele pagina in het geheugen blijft houden, in plaats van alleen de link (misschien iets in about:config). Maar als je de browser een tijdje laat staan zakt het geheugengebruik langzaam aan. Maar goed, ik heb voldoende intern geheugen, dus het geheugengebruik is meer een constatering.
Het cpu gebruik vind ik vervelender en helaas werkt smooth scrolling ook niet afdoende. Het maakt het geheel wat logger. Ter vergelijking heb ik k-meleon erbij gepakt (een van de simpelste browsers) en ben ik een partij gaan scrollen op de frontpage. Zelfde spelletje in Opera. Gevolg: k-meleon max 31% load, opera 50% (dualcore). Rare test misschien, maar het is wel waar ik irl tegenaanloop. (Denk aan je laptop waarbij je het cpu gebruik zo laag mogelijk wil houden, of op singlecore computers)
Het cpu gebruik vind ik vervelender en helaas werkt smooth scrolling ook niet afdoende. Het maakt het geheel wat logger. Ter vergelijking heb ik k-meleon erbij gepakt (een van de simpelste browsers) en ben ik een partij gaan scrollen op de frontpage. Zelfde spelletje in Opera. Gevolg: k-meleon max 31% load, opera 50% (dualcore). Rare test misschien, maar het is wel waar ik irl tegenaanloop. (Denk aan je laptop waarbij je het cpu gebruik zo laag mogelijk wil houden, of op singlecore computers)
[ Voor 35% gewijzigd door Dadona op 27-03-2009 01:22 ]
Nieuwe snapshot
Win 1355 > 1413. Let op nieuwe file layout, bij mij gingen de setup/layout en wat andere dingen 'verloren'.
Win 1355 > 1413. Let op nieuwe file layout, bij mij gingen de setup/layout en wat andere dingen 'verloren'.
New file layout in installation and profile directories
Traditionally the files installed by the Opera installer are named and layout differently per platform. For instance on Mac, preferences are stored in "Opera 9 Preferences" while on Unix and Windows this file is called "opera6.ini". In Opera 10 these differences will disappear. If you upgrade to this snapshot, the files will be renamed and moved to the new location.
WARNING: Please only test upgrading if you have backed up your Opera profile!
Known bugs when upgrading:
- favicons are missing after upgrade
- speeddials are empty after upgrade
Changelog
If you have a laptop, use slow wifi or mobile networks it's time to start using Opera 10 snapshots: Opera Turbo is now included! Since the labs release, a number of improvements have been implemented
- We introduced a new (experimental ) Turbo setting: Automatic. If you enable this feature Opera will turn on Turbo when the network is slow. You can enable automatic mode in the Web Pages tab in the preference dialog. Opera will also show you a special notification when you are on a slow network and Turbo is not yet on.
- Fixes to downloading of images
- Impossible to click links on some sites
- Gmail problems solved
- Improved performance
Wat bedoel je daar juist mee? Is je user-css kapot gegaan of uitgeschakeld?
De blocked contect lijst is leeg. Ik heb een nieuw urlfilter.ini ergens opgehaald maar dat maakte niet veel uit.
Kijk even bij Help > Over Opera waar je Opera-map zit. Daar moet je hem neerzetten. De directories zijn veranderd zoals vermeld.
Zelf heb ik in de opera programma map in operaprefs_default.ini multiuser op 0 gezet, zo gebruikt hij weer de profile in de programmamap. Ik weet niet of dit de bedoeling is, want de settings horen als ik het goed begrijp voortaan onder %appdata%\opera te zitten.
Zelf heb ik in de opera programma map in operaprefs_default.ini multiuser op 0 gezet, zo gebruikt hij weer de profile in de programmamap. Ik weet niet of dit de bedoeling is, want de settings horen als ik het goed begrijp voortaan onder %appdata%\opera te zitten.
Wat zijn die jpg's allemaal lelijk zeg, zal wel door de turbo mode zijn.
Snel uitzetten
Waar moet je je NL spellcheck bestanden nu neerzetten, kan het 123 niet vinden
Snel uitzetten
[ Voor 32% gewijzigd door hjs op 07-04-2009 10:32 ]
Sinds kort een nieuwe pc. Daarop Vista 64 bits gezet. Maar Opera (9.6 of 10) blijft crashen. Duurt lang voordat hij opgestart is, en wat laat zien. Als Opera eenmal opgestart is, werkt het opzich wel, maar crasht regelmatig, dat ik er eigenlijk niet mee kan werken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Opera op Vista 64 bit?
Zijn er mensen die ervaring hebben met Opera op Vista 64 bit?
...opera/locale/nl Gewoon het zipbestand van de openoffice site in deze map plaatsen was genoeg voor mij.[b][message=31762834,noline]
Ik vind het volgende echt mateloos irritant. Ik heb ooit wat RSS-feeds toegevogd in Opera. Sindsdien verschijnt Opera iedere keer als ik het opstart in de tray. Een browser die in de tray verschijnt slaat nergens op, dus die wil ik wel. Alleen kan ik nergens vinden hoe. Een andere bijverschijnsel van het toevoegen van rss-feeds was dat ik in mijn menubalk (dus waar 'bestand', 'menu', 'beeld', etc. staat) er een menu bij is gekomen, genaamd 'Nieuwsstromen'. En die wil ik ook weg hebben.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al een herinstallatie van Opera geprobeerd wat geen soelaas bood.
Ik draai Vista Ultimate.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al een herinstallatie van Opera geprobeerd wat geen soelaas bood.
Ik draai Vista Ultimate.
B.S.U.R.
Voor oplossing voor het tray icon zie hier
Het nieuwsstromen menu wegkrijgen moet denk ik wel kunnen door wat in het menu.ini bestand te wroeten. (wel eerst een backup maken natuurlijk)
Het nieuwsstromen menu wegkrijgen moet denk ik wel kunnen door wat in het menu.ini bestand te wroeten. (wel eerst een backup maken natuurlijk)
Thanx. Met het verwijderen van dat vinkje is niet alleen het icoontje weg uit de tray, maar het menu 'nieuwsgroepen' ook.Ook al Bezet schreef op woensdag 15 april 2009 @ 02:50:
Voor oplossing voor het tray icon zie hier

B.S.U.R.
Dames en heren, er is weer een nieuw snapshot. DIt keer met een wat uitgebreider changelog, op veler verzoek van forumleden.
http://my.opera.com/deskt...d-more-detailed-changelog
Helaas nog niet beschikbaar voor Linux.
eindelijk automatische crashlogOok al Bezet schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:19:
Dames en heren, er is weer een nieuw snapshot. DIt keer met een wat uitgebreider changelog, op veler verzoek van forumleden.
Mooi dat de changelog nu wat gedetailleerder is.
De afgelopen week is er op het Opera forum een lijst vragen voor Jon von Tetzchner (de grote baas van Opera) samengesteld. De antwoorden komen op dit moment binnen.
Vragen en antwoorden zijn hier te vinden.
Vragen en antwoorden zijn hier te vinden.
hebben jullie de laatste tijd ook last van dat tweakers niet echt lekker laad in opera?
ik gebruik opera 9.64 op windows xp/vista 32bits (2 computers) en hij weigerd sommige onderdelen gewoon volledig te laden. zoals de 'Fuel' review van vandaag. op pagina 3 daarvan blijft hij hier op 2 pc's hangen op 129/129 (daardoor kan je o.a. die plaatjes moeilijk bekijken).
ik heb het ook gehad met wat andere nieuwsberichten op tweakers.net
toegeven: het is de ene keer wel, de andere keer niet
ik gebruik opera 9.64 op windows xp/vista 32bits (2 computers) en hij weigerd sommige onderdelen gewoon volledig te laden. zoals de 'Fuel' review van vandaag. op pagina 3 daarvan blijft hij hier op 2 pc's hangen op 129/129 (daardoor kan je o.a. die plaatjes moeilijk bekijken).
Verwijderd
Ik heb het zelfde probleem Dan blijft ie hangen tijdens het laden, scrollwieltje werkt niet, en links werken niet. Pas als je het laden afbreekt kun je links openen, maar sommige afbeeldingen zijn dan niet geladen. (Ik had het ook bij de Fuel-review en enkele andere nieuwsartikelen.)Rub3s schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:04:
hebben jullie de laatste tijd ook last van dat tweakers niet echt lekker laad in opera?
gelukkig, ik ben niet de enigste
met ie heb ik het ook ff 1 keer getest, en daar werkte wel alles naar behoren.
vreemd probleem.....
met ie heb ik het ook ff 1 keer getest, en daar werkte wel alles naar behoren.
vreemd probleem.....
Ik heb ooit eens gelezen tijdens het surfen op het Opera forum dat dat een gekende bug is.
Het op het laatste element blijven hangen, ja die heb ik wel een paar keer langs zien komen. Maar dan kun je muiswiel, etc., nog gewoon gebruiken. Ik heb volgens mij echter nog nooit gezien dat hij een plaatje niet wilde laden.DevilsProphet schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:24:
Ik heb ooit eens gelezen tijdens het surfen op het Opera forum dat dat een gekende bug is.
Overigens, voor de geïnteresseerden, er is vandaag een nieuwe snapshot uitgekomen.
http://my.opera.com/desktopteam/blog/
naast vele andere verbeteringen loopt hij ook niet meer vast op www.hp.com
EDIT: Opmerking voor de KDE4 gebruikers, deze versie crasht als je een menu opent en Oxygen als QT stijl hebt. Met cleanlooks werkt hij tot nog toe wel goed.
[ Voor 17% gewijzigd door Ook al Bezet op 08-05-2009 20:06 ]
Ik draai nu de Opera 10 alpha (OS X). Moet zeggen dat het lekker snel is. Zal ook grotendeels wel zijn doordat hij geen cache / history files meer heeft. Maar voelt wel goed aan.
Nu nog wachten wat ze van de interface tweaks gaan maken
edit:
By the looks of it hebben ze eindelijk die vertraging bij het sluiten van het prefs scherm gefixt
Nu nog wachten wat ze van de interface tweaks gaan maken
edit:
By the looks of it hebben ze eindelijk die vertraging bij het sluiten van het prefs scherm gefixt
[ Voor 18% gewijzigd door Vanitas op 08-05-2009 21:35 ]
Sneller want geen cache?Vanitas schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 21:26:
Ik draai nu de Opera 10 alpha (OS X). Moet zeggen dat het lekker snel is. Zal ook grotendeels wel zijn doordat hij geen cache / history files meer heeft. Maar voelt wel goed aan.
...
Cache/history. Al die dingen die hij opslaat van wat je hebt gedaan. Als je daar beetje veel van hebt is het typen in de url balk in 9.6 nog vaak traag.
Mooi, er is weer eens een Linux build met Qt4. Jammer voor de 64 bit gebruikers, nog steeds vast aan Qt3, maar ik heb geen 64 bit laptop. Eindelijk voelt m'n verse installatie van Jaunty 'af'. Ik mis nog wel het een en ander, maar nu ik Opera weer heb, is het zeker een stuk beter. Ik vind Opera zo lekker werken, FF kan er gewoon niet aan tippen.
Verwijderd
Ik heb het deze week in ieder geval pas voor het eerst gehad, en deze Opera-versie draai ik al wat langer.DevilsProphet schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:24:
Ik had het op het feit dat opera de site precies blijft laden nadat het eigenlijk al lang klaar is. Dat je ondertussen niks kan doen heb ik hier ook voor het eerst meegemaakt.
Ik heb dat sinds kort ook op de frontpage. Ik weet eigenlijk niet precies sinds wanneer en ook niet op welke pagina's het precies gebeurd, maar ik kan dan bijvoorbeeld ook niet meer scrollen enzo, terwijl animaties van reclame en dergelijke wel door blijven lopen. Het begon ook zomaar spontaan, ik wijzig tegenwoordig eigenlijk weinig meer aan mijn Opera config, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Ik heb trouwens ook nog even de default config geprobeerd, daar lijkt het minder voor te komen...Rub3s schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:04:
Verder vind ik het ook jammer dat websites als LinkedIn ook heel slecht werken in Opera, ik neig daardoor tegenwoordig sneller naar Chrome/Iron, maar daar mis ik dan weer alle handigheidjes van Opera

Idee: Opera met Webkit HTML renderer en V8 javascript engine? Of juist Chrome/Iron met de opties van Opera?

[ Voor 4% gewijzigd door jbvo op 09-05-2009 01:16 ]
Hebben jullie wel AdBlock geinstalleerd? (en de 'Element Hider'), want ik heb nog nooit de problemen gehad/meegemaakt die hierboven allemaal worden uitgelegd.SneakyViper schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 01:14:
[...]
{..} terwijl animaties van reclame en dergelijke wel door blijven lopen. {..}
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
Wat mij al tijden ergert aan Opera is dat de finale redraw pas plaatst vindt nadat het allerlaatste element (lees plaatje) is geladen.
Dat pakt vervelend uit als je op een forum de eerste ongelezen reactie wilt lezen. Je weet niet waar je heen moet scrollen en zit te wachten totdat Opera eindelijk naar de betreffende reactie springt. Met de uitgebreide statusbalk kun je zien dat alle documenten allang zijn geladen en Opera gewoon naar de nieuwe reactie kan springen; i.p.v. daarvan zit je seconden lang niks te doen en is je workflow verstoord.
[rantmode]Gruwelijk ergerlijk hoe het de snelheid uit je verbinding haalt. Heb een wide open ADSL 2+ (15,6Mb/s) en zit soms tien seconden te wachten vanwege de trage response van een plaatjes server. Weg is de snelheid van Opera. Welke mongool heeft dit ooit verzonnen?
[/rant mode]
Dat pakt vervelend uit als je op een forum de eerste ongelezen reactie wilt lezen. Je weet niet waar je heen moet scrollen en zit te wachten totdat Opera eindelijk naar de betreffende reactie springt. Met de uitgebreide statusbalk kun je zien dat alle documenten allang zijn geladen en Opera gewoon naar de nieuwe reactie kan springen; i.p.v. daarvan zit je seconden lang niks te doen en is je workflow verstoord.
[rantmode]Gruwelijk ergerlijk hoe het de snelheid uit je verbinding haalt. Heb een wide open ADSL 2+ (15,6Mb/s) en zit soms tien seconden te wachten vanwege de trage response van een plaatjes server. Weg is de snelheid van Opera. Welke mongool heeft dit ooit verzonnen?

Volgens mij is dat gewoon een instelling
Preferences -> Advanced -> Browsing -> Loading. Zet 'm op instantly of 1 second ofzo
Bij mij staat de redraw op instantly, en toch heb ik hetzelfde probleem als wat hij heeft.DataGhost schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:31:
Volgens mij is dat gewoon een instellingPreferences -> Advanced -> Browsing -> Loading. Zet 'm op instantly of 1 second ofzo
Reproduceerbaar probleem:
1) stel de redraw in op Instantly door te gaan naar Preferences - Advanced - Browsing - Loading, Redraw Instantly te kiezen en op OK te klikken
2) open deze link in een nieuwe tab: reviews: Een kast van een behuizing: de Zalman GS1000
3) zie de pagina tevoorschijn komen, wachtend op alle pics, en zie hem pas nadat àlles volledig is geladen springen naar het a-tag anker (het gedeelte na de # in de URL)
(dit is veel beter merkbaar bij het gebruik van een minder snelle verbinding - wat ik nu heb bv)
Ik heb 'm ook een tijdje op instantly gehad, maar 1 second werkt toch net iets beter.
Eh, volgens mij las ik verkeerd. Ik dacht dat het om de weergave van de hele pagina ging
Dat probleem met 'het laatste plaatje' heb ik ook wel eens ja, gewoon het laden stoppen en enteren in de adresbalk werkt dan best goed.
Dat maakt toch niks uit voor het feit dat Opera pas naar het anker springt nadat alles geladen is?Ken. schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:29:
Ik heb 'm ook een tijdje op instantly gehad, maar 1 second werkt toch net iets beter.
Terzijde: redraw instantly lijkt vooral bij snellere verbindingen een snellere ervaring te geven, wat leuk kan zijn. Ik heb een lange tijd op Redraw after 1 second gebruikt, maar ben dan overgeschakeld op redraw instantly. Het is wel zo dat een pagina er bij de eerste redraw nog niet perfect uit ziet (css dat nog niet is toegepast, pics die nog moeten laden, etc), maar je kan normaal gezien al wel vroeger lezen dan bij een redraw van 1 seconde.
[ Voor 30% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-05-2009 11:21 ]
Inderdaad. Redraw instantly of na 1s staat daar los van.DevilsProphet schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:19:
[...]
[...]
Ik draaide tot voor kort op instant redraw en nu op 1s. Dat laatste lijkt net wat rustiger aan de ogen.
Dat maakt toch niks uit voor het feit dat Opera pas naar het anker springt nadat alles geladen is?
Een prachtig voorbeeld is de sprong naar de eerste post van CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..." topic. De topic start is ellenlang en kijk maar eens hoelang het duurt voor Opera daarnaar toe springt.
Zelfs IE6 gaat onmiddelijk naar die reactie toe.

Klopt, maar los daarvan -> read previous postDevilsProphet schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:19:
[...]
Dat maakt toch niks uit voor het feit dat Opera pas naar het anker springt nadat alles geladen is?
Wel apart inderdaad, maar het gaat vaak zo snel dat ik me er niet aan stoor. Ben al jaren niet anders gewend iig.
[ Voor 5% gewijzigd door Ken. op 12-05-2009 13:49 ]
Ik vind dat juist fijn aangezien ik vaak genoeg heb gehad dat er grote plaatjes oid zijn, die vervolgens verkleind worden door de forumsoftware, met als gevolg dat jij weer naar de verkeerde reactie zit te turen als ie al versprongen is vóór de resize en zoiets hebt van 'huh, waar de **** heeft die het nu weer over?'.
Nog een andere optie is bij elke refresh of verandering van het beeld telkens weer naar dat anker gaan, of zou dat teveel werk zijn? Mij lijkt het niet, maar wat weet ik er nu van?EDIT schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:43:
Ik vind dat juist fijn aangezien ik vaak genoeg heb gehad dat er grote plaatjes oid zijn, die vervolgens verkleind worden door de forumsoftware, met als gevolg dat jij weer naar de verkeerde reactie zit te turen als ie al versprongen is vóór de resize en zoiets hebt van 'huh, waar de **** heeft die het nu weer over?'.