CJ schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:08:
[...]
Heb je ook gezien welke titels? Hoeveel Triple A titles zitten er tussen? Mirror's Edge is misschien wel de meest interessante (en grafisch meest indrukwekkend).... maar de killer app die een API als PhysX nodig heeft om door te breken is het volgens mij niet.
Nu Microsoft zich officieel achter Havok heeft geschaard zullen dus zo'n beetje alle MS titels geoptimaliseerd worden voor Havok. De Xbox360 heeft er profijt van en ook alle PC titels. Deze zullen dan waarschijnlijk geoptimaliseerd zijn voor multi-core CPUs. En dat zijn nogal wat grote Triple A titels...
- Alan Wake
-
Diablo 3
- Starcraft 2
- Fable 2
- Halo Wars
- Too Human
- Fallout 3
- This Is Vegas
AMD zal dan zelf per titel bekijken welke Havok calls beter af zijn om berekend te worden op de GPU en dit zal dan in de drivers komen te zitten (waarschijnlijk via een profielsysteem). Daar waar het logisch is om berekeningen op de GPU te doen, zal AMD dit naar de GPU offloaden, waarschijnlijk via de Data Parallel Processing Architecture Abstraction layer die ze al ontwikkeld hadden. MS zal waarschijnlijk zelf ook onderzoeken in hoeverre physics op de Xenos/R500 kan worden uitgevoerd... en daar zal AMD dan automatisch ook profijt van hebben.
Dat Microsoft zich nu officieel achter Havok schaart is in ieder geval een enorme push in de rug van Havok en Intel. Het kan zelfs zo ver gaan dat straks Havok misschien zelfs wel de standaard physics API wordt in een komende DX versie... Dan kan NV nu wel een "flink aantal games" in de pipeline hebben zitten (volgens mij ongeveer 10?), maar in the long run heb je er dan niks aan. Ik denk dat de zgn voorsprong verwaarloosbaar is.
NV kan in principe ook hetzelfde gaan doen als AMD gaat doen met het onderscheppen van Havok calls... maar ze willen natuurlijk hun eigen API promoten, dus de kans dat dat gebeurt is zeer klein. Vandaar ook dat ze het helemaal niet erg vinden dat PhysX misschien wel aan de gang te krijgen is op Radeons.
Ik verwacht ook wel dat NV uiteindelijk eieren voor z'n geld kiest. Het gaat ze uiteindelijk om het zo veel mogelijk verkopen van videokaarten... en als blijkt dat je dan beter Havok kan ondersteunen, dan komt het er heus wel. Dat ze het kunnen is al gebleken uit het feit dat ze zich eerst achter HavokFX hadden geschaard samen met ATI. Of omgekeerd, dat AMD uiteindelijk toch PhysX gaat ondersteunen als NV er zo veel geld in heeft gepompt dat er enorm veel developers inclusief Triple A developers werken aan PhysX titels...
Maar zoals het er nu voor staat, is MS + Intel + AMD wel een enorme grootmacht om tegen op te boksen.
toon volledige bericht
Ik heb nog steeds het idee dat physics via de CPU gewoon (nog?) te beperkt is om echt het verschil te maken. Anders hadden we daar nu inmiddels toch ook wel meer van gezien?
nV heeft nu bewezen een geslaagde transitie van physics naar de GPU, met een aanzienlijke perfverbetering, te hebben gemaakt. Zodat het eindelijk eens echt bruikbaar wordt met een grotere impact.
Dat heb ik tot nu toe Havok via de CPU nog niet zien doen en ik heb geen flauw idee hoe het werkelijk staat met de ontwikkeling van GPU-accellerated physics via Havok,
Cuda is inmiddels een ver gevorderd platform dat in totaal al 150 games onsteund, natuurlijk niet allemaal met fancy GPU physics, met breeduit in hapklare brokken wordt aangeboden via de developersite.
BTW, geen goede titels? Even een paar eyecatchers:
NVIDIA PhysX definitely appears to be picking up steam and gaining quite a bit of support on the development front. Here is a list of upcoming games that will feature GPU PhysX support.
Cryostasis (Dev: Action Forms/Publisher: 1C Games)
Nurien (developed and published by Nurien Software)
MKZ (Object Software/publisher TBD)
Backbreaker (Natural Motion/publisher TBD)
Bionic Commando (GRIN/Capcom)
Empire: Total War (Creative Assembly/Sega)
Aliens: Colonial Marines (Gearbox/Sega)
Borderlands (Gearbox/2K Games)
Verder worden totaal al ca. 150 games ondersteund, uiteraard de meeste niet met fancy GPU physics.
Ik heb PhysX zien werken op m'n toemalige kreupele 9800GX2 met beta drivers en was onder de indruk van de accelleratie.
BTW, ook de engine van Oblivion krijgt misschien PhysX-support (Fallout3 ook?)
Ik heb het idee dat nV veel verder is met GPU fysics en dat dit een sterke troef is van ze.
Uiteaard zal dit in bepaalde mate te maken hebben met het feit dat ze ageia hebben overgenomen en bepaalde games speciaal voor de toenmalige PPU met dus HW physics waren geschreven. We wachten af.
[
Voor 6% gewijzigd door
edward2 op 07-08-2008 21:16
]
Niet op voorraad.