BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik heb ook een zelfde soort probleem,bij mij was het voornamelijk tijdens video's,dan ging het scherm knipperen,en daarna een bsod.
sinds 2 weken heb ik mijn 2e scherm uitstaan,en sindsdien heb ik het niet meer gehad.ik zal deze week weer mijn 2e scherm aanzetten om te kijken of het weer terug komt.
ik heb trouwens
gigabyte x38-ds5
ati HD3750 (sapphire passief gekoeld)
4GB ocz geheugen

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19

WoutF

Hoofdredacteur
mrsar schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:54:
ik heb ook een zelfde soort probleem,bij mij was het voornamelijk tijdens video's,dan ging het scherm knipperen,en daarna een bsod.
sinds 2 weken heb ik mijn 2e scherm uitstaan,en sindsdien heb ik het niet meer gehad.ik zal deze week weer mijn 2e scherm aanzetten om te kijken of het weer terug komt.
ik heb trouwens
gigabyte x38-ds5
ati HD3750 (sapphire passief gekoeld)
4GB ocz geheugen
Dat zal het bijna zeker. Ik heb hetzelfde probleem als vele anderen hier; eerst 3 a 4 keer een VPU recovery, en dan een BSOD. Als ik mijn 2e scherm uit zet is alles stabiel.

Asus P5B
Vista X64
HD 4870
4x 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273970

Docho schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:17:
Ik had deze ochtend een BSOD bij het opstarten, 8.10 lijkt mijn probleem dus niet opgelost te hebben.

[...]

Ik zal er me vandaag ook eens op storten en houdt jullie op de hoogte.

[...]

Volgens mij kan je Voltage niet uitsluiten zolang je het niet geprobeerd hebt of vele anderen het nog niet geprobeert hebben.
Overgens is het aanpassen van het register géén oplossing, zelfs al mocht het werken, het enigste wat je namelijk instelt is dat Windows zich moet proberen te herstellen na een driverfout en is eerder een workaround ipv een echte oplossing. (het probleem blijft dus bestaan)
Voltage lijkt me onwaarschijnlijk als de kaarten in een 8x slot wel werken en starten zonder BSOD maar in een 16x slot niet. Ik bedoelde overigens specifiek de BSODs waar hij en ik last van hebben: bij het booten van windows. Niet over ingame BSODs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 22:56
Hier heb ik het zelfde probleem, dus onwillekeurig krijgen van BSOD`s( atikmdag.sys met STOP code 116 en soms MEMORY_MANAGEMENT met STOP code 1A)
Meestal tijden het spelen van spellen zoals Crysis Warhead en Spore. Maar de laatste tijd ook tijdens internetten.

dus tijdens: Gamen en niks doen/idle.

De specs zijn:
* Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, Boxed
* Sapphire Radeon HD4850,GDDR3, PCI Express x16, 512MB
* Antec Sonata III,Zwart(Voeding)
* Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2, PC6400, 800MHz, 2x
* GigaByte GA-EP45-DS3R,Retail
* Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 INTERNAL CARD READER ALL-IN-1 USB 2.0 BLACK
* Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB
* Logitech MX518 GAMING-GRADE OPTICALMOUSE

-Heb Windows Vista 64 bit geïnstalleerd.
-3D Mark vantage geeft een 3DMark score van 6600 en CPU score van 5451 en loopt niet vast
- Onder regedit -> HKLM\System\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers staat alleen: REG_DWORD 0X00001053(4179)
- .NET Framework 3.5 geïnstalleerd.
- Net nieuwste drivers geïnstalleerd: Driver: 8.541 en CCC 8.10
Heb op als 2e scherm een LCD tv met een HDMI kabel verbonden.

Edit 20-10-08:
Memtest hele nacht(20-10-08) aan gehad: geen errors.

Kreeg ik dit weer vanmiddag tijdens opstarten:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/jefkie/SPyiEriMoMI/AAAAAAAAABU/cfndZ8R2Dfk/MEMORY_MANAGEMENT_klein.jpg

Ga vanavond proberen de video kaart in het andere slot te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door stegeman op 20-10-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jefkie: gezien het feit dat je een EP45DS3R hebt, zou je de kaart eens in het zalmkleurige slot willen stoppen (de 8x ipv 16x) en vervolgens de drivers eens opnieuw willen installeren? Vista wilt dat dan geloof ik wel erg graag.

Bij zowel mij als abaart zijn de problemen daarmee verholpen. Het is natuurlijk geen oplossing maar wel een goed werkbare workaround voor in de meeste gevallen. Ben benieuwd of dit het probleem structureel oplost op deze borden. En ook op andere natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:12
Edit 11:33
Helaas, het heeft bij mij niet mogen helpen. Nog altijd voor > 1 min een zwart scherm. Nu moet ik tegenwoordig ook handmatig rebooten, terwijl voorheen het systeem automatisch herstartte. Dit was al voor de registerwijziging ook het geval.
Vreemd, bij mij heeft het veranderen van de registry wel invloed:

Mijn instellingen sinds gisteren:
DxgKrnlVersion REG_DWORD 4179
TdrDiDelay REG_DWORD 20
TdrDeBugMode REG_DWORD 2
TdrDelay REG_DWORD 10
TdrLevel REG_DWORD 3
Ik had deze ochtend "prijs", maar nu duurde het aanzienlijk korter voor mijn PC eer hij "besloot"om te rebooten, ik neem aan dat dit komt door de kleinere waarde van de TdrDelay. Naar mijn weten heeft Windows echter niet geprobeerd om de driver te herstellen of te herstarten, of het nu zo is dat de TdrDeBugMode & TdrLevel niet werken of ik ze niet juist heb ingesteld weet ik niet. Ik zal zoiezo nog wat "spelen" met de instellingen en de resultaten hier posten.
Voltage lijkt me onwaarschijnlijk als de kaarten in een 8x slot wel werken en starten zonder BSOD maar in een 16x slot niet.
Ik ben géén kenner op dat gebied, maar zo onmogelijk lijkt het me toch echt niet eigenlijk? Het kan toch dat de 16x slot een hoger voltage nodig heeft om degelijk te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Ik heb momenteel weinig problemen meer. Zo nu en dan krijg ik even een blackscreen. Maar mijn "trucje" met het niet bewegen van de muis en ook van het toestenbord afblijven lijkt te helpen. Na 1x een blackscreen krijg ik de melding dat de boel hersteld is en blijft mijn PC weer rustig.

Dit alles gebeurt overigens nog steeds gewoon in windows terwijl ik bijvoorbeeld zit te surfen ofzo.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@docho: het kan best hoor, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. De pci-e (8x en 16x) standaard heeft zowel 3.3v als 12v pin-outs binnen 1 slot. Dat voltage is standaard en verandert niet. Hoeveel stroom er doorheen gaat is een ander verhaal. Vandaar ook dat de ene kaart een andere voeding nodig heeft dan de andere, maar dat staat los van het voltage en heeft te maken met de hoeveelheid stroom die gebruikt wordt door de onderdelen zoals de GPU. De stroom die benodigd is fluctueert al naar gelang hoeveel nummers er gecrunched moeten worden door de GPU. Bij booten met aero in 3d mode zal een GPU allicht wat meer stroom nodig hebben dan wanneer er een 2D omgeving geladen wordt maar dat zal slechts marginaal zijn ihgv een desktop en nog steeds losstaan van het voltage. Omdat zowel binnen de 8x als de 16x gebruik wordt gemaakt van de 3.3 en 12v lijnen kan je het m.i. zo goed als uitsluiten. Maar ook ik ben geen HW ontwikkelaar.

http://www.interfacebus.c...I_Express_16x_PinOut.html
http://www.interfacebus.c...CI_Express_8x_PinOut.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
Kreeg tijdens het spelen van brothers in Arms het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/jefkie/SPy2-xY4mjI/AAAAAAAAACQ/bs9q7yDB1-Q/BIA_HH10%25.jpg
Dit terwijl ik gisteren dit spel vloeiend speelde.
En in crysis en spore is niks aan de hand.
Modbreak:Is dat een BSOD :?

Nee he...

Hou het graag on-topic, als jij last hebt van een ander probleem, zoek een topic op dat daar wel over gaat, of open een eigen topic.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 21-10-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@jefkie/reinman: on-topic blijven, we zijn hier geen artifacts in spelletjes aan het bespreken, maar BSODs tijdens booten / tijdens gebruik.

Workaround werkt hier ook (op MSI P45 Neo2)
Ik heb de videokaart naar het andere PCI-express x16-slot verplaatst en het systeem boot nu als een tierelier. Nog geen BSODs mogen ervaren, heerlijk :). Let wel, mijn andere slot is dus een x16-slot, en geen x8-slot. Het probleem lijkt zich dus niet te zitten in x16 vs x8. Zou het probleem zich dan alleen voordoen in het eerste x16-slot? Vervelend voor de mensen die dan geen tweede x16/8 slot op hun moederbord hebben.

Ik ben voor het moment even blij, maar dat ik m'n Audigy2 niet meer kan gebruiken vind ik natuurlijk bijzonder vervelend (videokaart blokkeert nu het pci-slot).

En nu verder?
Bij wie zit het probleem nu? Het lijkt me dat het probleem in onze moederborden zit, dus moet ik dan eens bij MSI aankloppen? (Mocht dat helpen...) Mijn moederbord is voorzien van het chipset Intel P45, net als dat Gigabyte moederbord (EP45DS3R). Of zit het probleem in de chipset en hebben we 'gewoon' pech?

[ Voor 16% gewijzigd door b19a op 21-10-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23530

Als ik even mag opmerken, de workaround bij jou is dus niet alleen de move naar het 2e slot maar ook de verwijdering van de Audigy geluidskaart; misschien is er een verband. Ook interessant om naar te kijken zijn de IRQ toewijzingen per slot, zoals aangegeven in het moederbordmanual. Misschien hebben deze er ook mee te maken? (oud probleem van vroeger)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 23530 op 21-10-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Anoniem: 23530 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:29:
Als ik even mag opmerken, de workaround bij jou is dus niet alleen de move naar het 2e slot maar ook de verwijdering van de Audigy geluidskaart; misschien is er een verband. Ook interessant om naar te kijken zijn de IRQ toewijzingen per slot, zoals aangegeven in het moederbordmanual. Misschien hebben deze er ook mee te maken? (oud probleem van vroeger)
Akkoord, je redenering klopt helemaal. De problemen treden echter ook op als ik geen enkel insteekapparaat / randapparatuur aangesloten heb, daarmee heb ik eventuele IRQ-problemen wel uitgesloten lijkt mij? Ook booten gaat goed met de Audigy2-kaart, die heb ik nu alleen verwisselt voor m'n Linksys WiFi-kaart.

Overigens heb ik nu vrij veel freezes in Windows (voorheen alleen heel enkel bij login). Vanmiddag ga ik de drivers nog eens opnieuw installeren, eens proberen of dat helpt.

Edit 12:10
Heb zojuist de drivers overnieuw geinstalleerd en tot zo ver nog geen freezes. Ik heb via MSI Online Customer Services een ticket aangemaakt. Hopelijk levert dat wat op.

Edit 12:28
Net een freeze tijdens het laden van Assassin's Creed. Blijkbaar werkt het tweede x16-slot ook niet naar behoren? Grmbl...

Edit 13:00: Helaas, te vroeg gejuicht
Met de videokaart in het onderste slot gaat het starten van Vista probleemloos, echter spelletjes krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat (BSODs). Vermoedelijk heb ik dan dezelfde problemen als anderen in dit topic met het spelen van spellen (crashes). De kaart heb ik nu maar weer in de bovenste gleuf geplaatst, dan maar wat langer opstarten...

[ Voor 28% gewijzigd door b19a op 21-10-2008 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Even voor de duidelijkheid, heeft iedereen met het 4xVPU recovery/BSOD probleem 2 schermen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 23530 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:29:
mmm, IRQ was ook het eerste waar ik aan zat te denken, maar ik heb naast mijn videokaart geen enkele andere kaart in mijn moederbord zitten. Lijkt me sterk dat asus zelf voor hun embeded items (zoals geluid en USB) IRQs gebruiken die conflicteren met die van het video slot.
WoutF schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:38:
Even voor de duidelijkheid, heeft iedereen met het 4xVPU recovery/BSOD probleem 2 schermen aangesloten?
Jep, ik heb 2 schermen (via D-SUB (waarvan 1 met een verloop DVI - DSUB)) met verschillende resoluties: 1x 22" en 1x 17".

Een andere PC die ik voor iemand heb gemaakt zit net als bij mij een ASUS mobo in en een HD2600XT, maar daar zit slechts 1 scherm op, die PC heeft compleet geen BSOD / VPU recovery problemen (en die staat meerdere uren per dag aan).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 10:49
jep incl. 2 verschillende resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
Ik heb vermoedelijk ook last van dit probleem...

Een maand of 2 terug 4GB geheugen, nieuw moederbord, voeding en een sapphire x4870 gekocht en ging ruim een maand goed geen 1 BSOD of driver herstel gehad. Hierna 1 maal een driver herstel gehad tijdens UT2004(net geïnstalleerd) sinds dien heb ik wisselend freezes in UT2004 en world of warcraft. Op dagen gebeurt het meerdere malen en heb ook wel is dat ik het een dag of 3 niet gebeurd.

Deze freezes zien er als volgt uit, of een geheel wit scherm, verticale dikke bruine strepen met dunne zwarte strepen er tussen. of het oude beeld met hier en daar wat verplaatste blokjes uit een ander punt van dat laatste beeld. Ik heb tot nu toe nog niet echt het geduld gehad om te wachten tot er een bsod verscheen omdat ik vaak met mensen samen speelde die me weer nodig hadden ;) In andere spellen zoals Crysis/Oblivion geen freezes meegemaakt maar heb deze ook niet zo veel gespeelt.

Maar is dit een probleem wat mensen in dit topic herkennen en kan ik me eigen in het rijtje toevoegen of moet ik misschien kijken of mijn videokaart zelf mogelijk kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ok, duidelijk, same here. Ik heb nu twee support tickets lopen - één bij AMD, één bij het Catalyst team - en zal hier wel posten als daar iets uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ja, ik heb een 24" tft @ 1920x1200 (DVI) en een 19" CRT @ 1280x1024 (D-sub).

Afgelopen weekend en het weekend daarvoor was ik naar een LAN-party en nam daarom mijn CRT monitor niet mee. Beide weekenden heb ik geen enkele keer een driver crash gehad. Het laatste weekend heeft mijn computer zeker 48 uur aangestaan aan een stuk zonder problemen. Diezelfde avond toen ik mijn CRT weer aansloot doken de problemen weer op.

Dus wat mij betreft is een dual screen zeer zeker 1 van de oorzaken. Ik kan helaas niet testen hoe het is met 2 schermen met dezelfde resolutie.

@Verxx

Dat lijkt niet geheel op de problemen die wij hebben.
Bij mij knippert het beeld een aantal keer uit en weer aan. Er komt dan na elke flits rechtsonder in het beeld een ballonnetje van vista dat de driver gecrashed was en succesvol is gerecovered. Na een aantal flitsen is het dan toch nog een BSOD.
Ik voorkom op zo'n moment de BSOD meestal door heel snel het systeem op standby te zetten. Dat scheelt me wat tijd met het herstarten van alles waar ik mee bezig was.

Verder komen de driver crashes eigenlijk nooit voor tijdens spelletjes. Alleen als ik wat surf op het internet of een film kijk bijvoorbeeld (of gewoon geheel idle).

[ Voor 29% gewijzigd door Aapenootjes op 21-10-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57
Verxx schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:36:
Ik heb vermoedelijk ook last van dit probleem...

Een maand of 2 terug 4GB geheugen, nieuw moederbord, voeding en een sapphire x4870 gekocht en ging ruim een maand goed geen 1 BSOD of driver herstel gehad. Hierna 1 maal een driver herstel gehad tijdens UT2004(net geïnstalleerd) sinds dien heb ik wisselend freezes in UT2004 en world of warcraft. Op dagen gebeurt het meerdere malen en heb ook wel is dat ik het een dag of 3 niet gebeurd.

Deze freezes zien er als volgt uit, of een geheel wit scherm, verticale dikke bruine strepen met dunne zwarte strepen er tussen. of het oude beeld met hier en daar wat verplaatste blokjes uit een ander punt van dat laatste beeld. Ik heb tot nu toe nog niet echt het geduld gehad om te wachten tot er een bsod verscheen omdat ik vaak met mensen samen speelde die me weer nodig hadden ;) In andere spellen zoals Crysis/Oblivion geen freezes meegemaakt maar heb deze ook niet zo veel gespeelt.

Maar is dit een probleem wat mensen in dit topic herkennen en kan ik me eigen in het rijtje toevoegen of moet ik misschien kijken of mijn videokaart zelf mogelijk kapot is?
Ik had dus hetzelfde (pes6 liep vast met blokjes in het beeld, met een 4870, deze heeft uiteindelijk er zelfs voor gezorgd dat ik geen dvd's of video meer kon spelen... :( Nu heb ik een nvidia, maar ben nu huiverig geworden om te gamen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb momenteel mijn 2e scherm weer enabled, maar draai nu met Aero uit. Eens kijken of dat verschil maakt. So far so good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb overigens sinds het updaten van mijn chipset drivers (intel X48) en catalyst drivers (naar 8.10) wel dat sommige driver crashes niet direct resulteren in een BSOD.

!@#%!&^*@^!#$%

Weer een BSOD, deze keer was het helaas onmogelijk om op tijd in standby te komen en is 3 uur aan huiswerk weggegooid :(

[ Voor 29% gewijzigd door Aapenootjes op 21-10-2008 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
Van het weekend dan toch maar is 32 bit Windows draaien, dan verlies ik maar 512 MB ram. Vertrouw dat 64 bit niet helemaal. Heb namelijk ook met 4870 op 32 bit gedraaid en geen probleem opgemerkt(op uitvallen van me pc na omdat me voeding het niet trok maar dat was zo gefixt :P)
gelukkie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:09:
[...]

Ik had dus hetzelfde (pes6 liep vast met blokjes in het beeld, met een 4870, deze heeft uiteindelijk er zelfs voor gezorgd dat ik geen dvd's of video meer kon spelen... :( Nu heb ik een nvidia, maar ben nu huiverig geworden om te gamen :9
Welk OS draai jij? XP of Vista en 32 of 64 bit?

Laat het sowieso volgende week nog wel even weten of een ander OS(32bit) wel lekker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
BoukeHaarsma schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:40:
Ik heb via MSI Online Customer Services een ticket aangemaakt. Hopelijk levert dat wat op.
Wow... goed nieuws!
quote: MSI Online Customer Services
Dear xx,

Thank you for contacting MSI technical support team.

We got the issue not long ago and our BIOS engineer is working on it.Please wait for a while and we will feed you back in time.Thanks for your patience.

Best regards,
MSI technical support team

Posted: Oct 22, 2008 by MSI
Lijkt erop dat we nog even moeten volhouden met onze instabiele systemen. Voor mensen met een ander moederbord, informeer ook eens bij je fabrikant. Allicht zijn die ook bezig met een nieuw BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57
Verxx schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:20:
Van het weekend dan toch maar is 32 bit Windows draaien, dan verlies ik maar 512 MB ram. Vertrouw dat 64 bit niet helemaal. Heb namelijk ook met 4870 op 32 bit gedraaid en geen probleem opgemerkt(op uitvallen van me pc na omdat me voeding het niet trok maar dat was zo gefixt :P)

[...]

Welk OS draai jij? XP of Vista en 32 of 64 bit?

Laat het sowieso volgende week nog wel even weten of een ander OS(32bit) wel lekker draait.
Ik draai ook 32bit, geen bsod's maar draaide ook zonder aero. Echter wel dus die fatale vastloper. Voor deze vastloper wel paar x nog wat gehad, zoals: een keer zwart beeld bij opstarten crysis, vastlopen van pes bij minimaliseren en nog wat kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
WoutF schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:24:
Ik heb momenteel mijn 2e scherm weer enabled, maar draai nu met Aero uit. Eens kijken of dat verschil maakt. So far so good
En hij heeft de hele nacht doorgedraaid. Misschien een tip voor anderen die het VPU/BSOD probleem hebben met twee schermen. Gebruik ipv Aero de normale niet-gpu-accelerated Vista interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

BoukeHaarsma schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:04:
[...]

Wow... goed nieuws!

[...]

Lijkt erop dat we nog even moeten volhouden met onze instabiele systemen. Voor mensen met een ander moederbord, informeer ook eens bij je fabrikant. Allicht zijn die ook bezig met een nieuw BIOS?
Lekker is dat... Zouden dan alle BIOSen van verschillende leveranciers dezelfde bug hebben.. :S Ben alleen bang data ASUS voor mijn mobo geen BIOS update gaat geven. Er zijn slechts 3 updates geweest ofzo (en die waren allemaal halverwege 2007)... Dat is dan weer het nadeel als je niet heel veel geld voor je mobo uitgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
.Gertjan. schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:30:
Lekker is dat... Zouden dan alle BIOSen van verschillende leveranciers dezelfde bug hebben.. :S Ben alleen bang data ASUS voor mijn mobo geen BIOS update gaat geven. Er zijn slechts 3 updates geweest ofzo (en die waren allemaal halverwege 2007)... Dat is dan weer het nadeel als je niet heel veel geld voor je mobo uitgeeft...
Het is inderdaad hoogst vreemd te noemen dat verschillende leveranciers eenzelfde bug bevatten. Misschien dat ze via het BIOS een workaround schrijven voor een mogelijk incorrect werkende chipset?

Hoop in ieder geval niet dat de customer service maar wat zit te kletsen, maar toch wel degelijk weet waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Hoewel ik een paar posts geleden aangaf dat bij mij de problemen beperkt zijn tot een enkele keer een zwart scherm en dat ik dan verder kan (als ik niet bewoog met de muis herstelde hij goed) ging het daarnet volledig mis op mijn PC.. Ik zet hem aan en log in... Begint dat ding ineens als een gek zwarte schermen te geven. Normaal is het een keer of 4, maar dit was een keer of 8. Hij gaf geen BSOD maar bleef steeds weer op zwart gaan en kwam terug met de melding dat het beelschermstuurprogramma hersteld was (wat natuurlijk niet zo was, omdat hij 2 sec later weer op zwart ging).

Toen maar even met de hand een reset gegeven en nu werkt het weer "perfect"... Geeft maar weer aan hoe lastig dit probleem is te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg nog steeds, al vanaf dag 1, dat het in IRQ/ACPI zit... dat is wat mijn gevoel me aangeeft. Of het dan in windows, drivers, chipset, bios of wat dan ook zit is aan de fabrikanten om uit te zoeken. Dat het wisselen van slot soelaas biedt (in elk geval op de GA-EP45DS3(R)) geeft wel iets aan... niet het slot an sich, maar het feit dat je op dat moment een geheel vrije irq te pakken hebt en naar ik aanneem gebeurt dat niet in het geval van het 2e x16 slot. Games draaien in dat geval overigens ook zonder problemen alleen met theoretisch de halve snelheid.

In windows de irq's nakijken daar kan je niet blindelings op vertrouwen door onze fijne ACPI HAL omdat windows ook met virtuele irq's werkt. Wat het bios aangeeft is wel de waarheid. Als vista zonder ACPI HAL geinstalleerd kan worden kan er het een en ander uitgeprobeerd worden maar ik weet niet of dat kan. Plus dat je dan nog van windows en de irq afhandeling afhankelijk bent terwijl het bios het ding hardwarematig toch echt op dat ene gedeelde irq ziet en niet op het door windows ingestelde irq.

Who knows.... bij XP kan het getest worden. Vista.... I'm not sure....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 273970 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 19:49:
Ik zeg nog steeds, al vanaf dag 1, dat het in IRQ/ACPI zit... dat is wat mijn gevoel me aangeeft. Of het dan in windows, drivers, chipset, bios of wat dan ook zit is aan de fabrikanten om uit te zoeken. Dat het wisselen van slot soelaas biedt (in elk geval op de GA-EP45DS3(R)) geeft wel iets aan... niet het slot an sich, maar het feit dat je op dat moment een geheel vrije irq te pakken hebt en naar ik aanneem gebeurt dat niet in het geval van het 2e x16 slot. Games draaien in dat geval overigens ook zonder problemen alleen met theoretisch de halve snelheid.

In windows de irq's nakijken daar kan je niet blindelings op vertrouwen door onze fijne ACPI HAL omdat windows ook met virtuele irq's werkt. Wat het bios aangeeft is wel de waarheid. Als vista zonder ACPI HAL geinstalleerd kan worden kan er het een en ander uitgeprobeerd worden maar ik weet niet of dat kan. Plus dat je dan nog van windows en de irq afhandeling afhankelijk bent terwijl het bios het ding hardwarematig toch echt op dat ene gedeelde irq ziet en niet op het door windows ingestelde irq.

Who knows.... bij XP kan het getest worden. Vista.... I'm not sure....
Ik heb ooit geprobeerd om ACPI uit te zetten in de BIOS (je probeert van alles om de boel werkend te krijgen). Maar dat vond Vista dus echt NIET tof... Zover ik me kan herinneren weigerde hij door te starten... Hoe hij zou reageren zonder ACPI tijdens een install weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 17:10
Misschien moeten we eens een tabel maken met configuraties en proberen daar een trend in te vinden. Ik heb zelf namelijk toch het idee dat het probleem zich voor doet bij een bepaalde combi van hardware. Iemand van Sapphire liet gisteren weten dat veel mensen met dit probleem een ASUS of Gigabyte mobo hebben.

Heeft iedereen meerdere monitoren aangesloten? Las elders dat dit ook wel eens de boosdoener kan zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209440

hoi,

ikzelf heb een asus moederbord p5k epu,met aan asus 3870 x2 videokaart!!
Nog steeds hetzelfde probleem hier ,twee a drie dagen kan ik hem aan de praat houden,
en dat moet ik weer reinstal doen van drivers,wat ook moeilijker en moeilijker word.
Vroeger lukte dat van de eerste of tweede keer en nu gisteren moest ik zes keer alles herhalen eer ie terug goed was!!

ben het onderhand wel beu,want ben avondschool aan het doen ivm webdesign en filmbewerking,
en zo krijg je natuurlijk niets gedaan he!!

Snap niet dat niemand van betreffende firmas hier een oplossing voor heeft..

Ik hoop het alsnog hier ooit te lezen!!

groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oh ja, ik gebruik maar één monitor,een panasonic plasma scherm..

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Gertjan. schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 08:31:
[...]

Ik heb ooit geprobeerd om ACPI uit te zetten in de BIOS (je probeert van alles om de boel werkend te krijgen). Maar dat vond Vista dus echt NIET tof... Zover ik me kan herinneren weigerde hij door te starten... Hoe hij zou reageren zonder ACPI tijdens een install weet ik niet...
Vraagje: had je eerst vista geinstalleerd en toen acpi uit gezet in het bios? Of had je acpi uit gezet in het bios en toen vista geinstalleerd? Ben benieuwd of dat nog verschil uitmaakt.

Sowieso zou het in XP geen probleem mogen zijn omdat je daar de HAL kunt selecteren. Als je dan ook nog ACPI uit kunt zetten in het bios is het helemaal mooi.

Van vista vrees ik dat die sowieso doet "waar het zin in heeft"...

Om ff op te vallen voor degenen die door het topic scrollen ipv lezen maar wel iets willen/kunnen proberen:

'k Denk dat het belangrijk is om te kijken of de kaart op een echt vrij irq zit. Ik heb geprobeerd op de Gigabyte een vrij irq te creeeren maar dat lukte met geen mogelijkheid. Andere apparaten zitten fysiek gewoon op dezelfde lijn aangesloten (kzou de moeite even moeten nemen om een block diagram van het bord op te zoeken eigenlijk) lijkt het wel. De irq's verhuisden gewoon mee.

In het x8 slot kreeg de kaart echter wel spontaan een vrij irq vanuit het bios toegewezen. Sindsdien geen problemen meer, niet bij booten, niet bij idlen, niet bij gamen/benchmarks. En dat is toch echt al een dikke maand terug.

Vista/XP/BIOS/drivers/VGA-BIOS zouden het onderling zelf af moeten vangen maar wellicht gaat hier iets in fout. Dit is namelijk typisch een probleem zoals dat zich vroeger ook nogal eens voordeed met geluidskaarten, uit de tijd dat plug 'n pray nog niet bestond.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 23-10-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 11:08
In dat x8 slot kan je niet de volledig capaciteit van je videokaart benutten. Maar beter dan niets zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:12
Anoniem: 273970 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:58:
[...]

Vraagje: had je eerst vista geinstalleerd en toen acpi uit gezet in het bios? Of had je acpi uit gezet in het bios en toen vista geinstalleerd? Ben benieuwd of dat nog verschil uitmaakt.

Sowieso zou het in XP geen probleem mogen zijn omdat je daar de HAL kunt selecteren. Als je dan ook nog ACPI uit kunt zetten in het bios is het helemaal mooi.

Van vista vrees ik dat die sowieso doet "waar het zin in heeft"...

Om ff op te vallen voor degenen die door het topic scrollen ipv lezen maar wel iets willen/kunnen proberen:

'k Denk dat het belangrijk is om te kijken of de kaart op een echt vrij irq zit. Ik heb geprobeerd op de Gigabyte een vrij irq te creeeren maar dat lukte met geen mogelijkheid. Andere apparaten zitten fysiek gewoon op dezelfde lijn aangesloten (kzou de moeite even moeten nemen om een block diagram van het bord op te zoeken eigenlijk) lijkt het wel. De irq's verhuisden gewoon mee.

In het x8 slot kreeg de kaart echter wel spontaan een vrij irq vanuit het bios toegewezen. Sindsdien geen problemen meer, niet bij booten, niet bij idlen, niet bij gamen/benchmarks. En dat is toch echt al een dikke maand terug.

Vista/XP/BIOS/drivers/VGA-BIOS zouden het onderling zelf af moeten vangen maar wellicht gaat hier iets in fout. Dit is namelijk typisch een probleem zoals dat zich vroeger ook nogal eens voordeed met geluidskaarten, uit de tijd dat plug 'n pray nog niet bestond.
ACPI kan je volgens mij in XP gewoon uitzetten in apparaatbeheer, in Vista spijtig genoeg niet. (apparaatbeheer->computer-ACPI computer naar standaard computer zetten, hoewel ik hier op dit moment géén XP-PC heb om dit te checken).

Mocht het iets met IRQ's te maken hebben:
Het zou misschien kunnen verklaren waarom mijn toetsenbord (standaard toetsenbord met PS/2 aansluiting) niet reageert wanneer het bij het booten misloopt (zwart scherm, daarna BSOD), ik kan dat namelijk zien aan het feit dat de lichtjes die aanduiden ofdat shift-lock en num-lock aanstaan niet reageren als ik op de shift-lock en num-lock duw. Het toetsenbord is dus denk ik niet ingeschakeld op dat moment. (terwijl ik ze nochtans altijd eerste gewoon zie oplichten het eerste gedeelte van het booten, maar als die windows moet laden en het loopt mis, vandaf dat moment reageert die niet meer). Mijn Logitech G5 muis (USB) reageert echter wel.

Ondertussen heb ik al wat geëxperimenteerd met de TDR-instellingen met Regedit, maar helaas géén oplossingen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 273970 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:58:
[...]

Het is alweer een tijdje geleden hoor. Maar ik geloof dat ik het in mijn BIOS uit kon zetten (kan ook zijn dat ik alleen bepaalde powermanagement dingen kon uitschakelen). Ik heb dit toen getest omdat ik in eerste instantie dacht dat Vista niet wilde installeren. Het opstarten van de setup duurde best lang. Toen met veel settings zitten spelen om te kijken of hij dan wel doorging (later bleek dat ik gewoon geduld moest hebben ;)). Maar ik meen me te herinneren dat toen ik met de powersettings in de bois ging spelen Vista niet eens meer de setup wilde starten.. Zal van het weekend eens opzoeken welke setting het in de BIOS was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 22:55
c0sje schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:43:
Ik heb een Sapphire Dual Slot 4850 kaart en ik heb veel last van systemfreezes. Ik heb geprobeerd met de mee geleverde Cat 8.7 en de meest recente Cat 8.9 inclusief CCC.

Met CCC had ik veel last van BSOD eenmaal eraf niet meer. Nu heb ik alleen nog maar last van system freezes tijdens het gamen en het afspelen van films. Het gebeurt op willekeurige momenten. Temperatuur tijdens gamen is 62C gechecked met RivaTuner. Dus daar kan het niet aanliggen.

Ik download op dit moment de Cat 8.10 RC2 om te testen of dit beter werkt.

Mijn specs zijn al volgt:

System:

AMD X2 4200+
A8N-SLI SE s939
2048GB DDR
Sapphire ATI 4850 512MB
520Watt OCZ Modstream Voeding.

Ik ben verder radeloos. Wat moet ik doen? Kaar terug brengen?
Nou, ik heb toch maar de kaart RMA gedaan en wat bleek. Er zat inderdaad een productie fout op de kaart waardoor ik elke keer de crashes had. Gister de nieuwe kaart beginnen gekregen en die werkt als een trein (8.10 cat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Helaas kan ik helemaal niets van IRQ's handmatig instellen of bekijken in de bios bij mij (asus rampage formula).

Wat ik wel kan:

Plug And Play O/S Laat de bios of het OS de Plug and Play apparaten configureren.

ACPI 2.0 support aan zetten (heb ik al aangezet meen ik)
ACPI APIC support aan zetten
Suspend mode (ik quote: allows you to select the Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) state to be used for system suspend. Options: [S1 (POS) Only] [S3 Only] [Auto]

Van die laatste optie snap ik vrij weinig, maar ik betwijfel of die andere ook maar iets helpen.

Edit: In windows kan ik uiteraard wel de IRQ etc van bekijken via de device manager. Wat mij het meest opvalt is dat beide videokaarten een extreem hoog IRQ hebben (0xFFFFFFFD & 0xFFFFFFFE) Terwijl alle andere apparaten zowat onder de 0x00000016 zitten.

Verder heb ik bij 1 apparaat (PCI bus) een conflict gevonden: "Memory Range 00000000C0000000 - 00000000FFFFFFFF not available."

Waarschijnlijk boeit het allemaal niet zoveel, maar ik post het toch even.

[ Voor 27% gewijzigd door Aapenootjes op 24-10-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoi,

dezemorgend weer hetzelfde probleem.Omdat ik het onderhand beu was,ben ik via bittorrent xp ipv vista aan het downloaden.Had weer horizontale lijnen over mijn scherm en met de drivers te reinstallen was het weer niet van de eerste keer opgelost.Zodus, ik schakelde mijn videokaart uit in configuratiescherm,ben ik effie van strepen vanaf, en ondertussen zit ik wel op een beeldscherminstelling van 600 * 800 te kloten maar sho what.
Download klaar,dacht, ga toch nog eerst eens effie mijn videokaart terug inschakelen, en wat gebeurt ernu.....
raar maar waar ,strepen weg,en kaart is perfect werkende,en als ik dat vroeger deed, kaart uit en inschakelen bleven de strepen constant....
Enigste wat ik hieruit kan concluderen is als je de kaart uit en direct terug inschakeld ,geen oplossing.
Schakel je de kaart vooor pak een half uurtje uit en dan weer in,probleem lijkt op gelost..

heb ook geen irq conflicten ofzo ze,nooit gehad..

wel is het zo ,om de paar dagen dat dit voorkomt ga ik altijd naar mijn videokaart eigenschappen kijken en daar krijg ik dan altijd dezelfde foutmelding,windows heeft een gekoppeld stuurprogramma niet kunnen laden..
meestal doe ik dan drivers af en reinstal,laatste tijd lukt het alleen zo niet goed ,pas bij drie of meer keer proberen..

effie bezien, volgende keer bij horizontale strepen en bsod weer proberen..
en anders vliegt die vista bij mij er voorlopig toch af hoor,tot ik een oplossing ergens tegenkom

groeten

ps, vista heb ik officieel gekocht, xp ga ik eerst downloaden om te zien of het probleem effectief van de baan is voor ik weer een nutteloze investering doe,indien xp geen solaas bied, zal ik me toch een ander kaartje moeten kopen dan denk ik,maar dan overstappen naar ander merk.;

ciau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69300

Ik heb ook een probleem met mijn Ati Radeon HD4850 icm 4GB Ram.

En dan ook echt vooral de combinatie met de 4GB (2x2GB)

Als ik een reepje 2GB uit het systeem haal, dan werkt de het allemaal vrijwel perfect. (al heb ik af en toe nog foutmeldingen als ik WOW afsluit).

Als ik beide reepjes in het systeem zet, dan krijg ik tijdens de boot van Vista al een bluescreen. Memory Management bla bla.

In windows xp zijn de problemen iets anders van de 4gb, tenminste, xp boot gewoon, echter hier komen de fouten wat meer random. Soms een aantal dagen. Soms een aantal uur. OOk hier met 1 reepje veel minder problemen.

Mijn configuratie:

MSI P43 NEO-F, P43, Socket-775, DDR2 (laaste bios, 1.60)
Intel Core(tm) 2 Duo E7200 2,53GHz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 (Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's)
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 (driver 8.10)

Ik heb ook een Gigabyte GA-P31-S3L, P31, Socket-775 geprobeerd, echter heb ik deze al RMA gedaan omdat ik dacht dat het een probleem met het moederboard was.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor dit vage probleem kan vinden.

EDIT: toevoeging. Ik heb van beide OS alleen 32-bit geprobeerd. Ook wou ik er even aan toevoegen dat ik met 2x2gb zelfs bij de installatie van vista al meteen een BOSD krijg. Wat volgens mij er op wijst dat het geen driver probleem is, en ook geen .net ofzo wat eerder getipt is. Maar echt een hardware matige fout, of een fout in de firmware/bios.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 69300 op 27-10-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 69300 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 11:01:
Ik heb ook een probleem met mijn Ati Radeon HD4850 icm 4GB Ram.

En dan ook echt vooral de combinatie met de 4GB (2x2GB)

Als ik een reepje 2GB uit het systeem haal, dan werkt de het allemaal vrijwel perfect. (al heb ik af en toe nog foutmeldingen als ik WOW afsluit).

Als ik beide reepjes in het systeem zet, dan krijg ik tijdens de boot van Vista al een bluescreen. Memory Management bla bla.

In windows xp zijn de problemen iets anders van de 4gb, tenminste, xp boot gewoon, echter hier komen de fouten wat meer random. Soms een aantal dagen. Soms een aantal uur. OOk hier met 1 reepje veel minder problemen.

Mijn configuratie:

MSI P43 NEO-F, P43, Socket-775, DDR2 (laaste bios, 1.60)
Intel Core(tm) 2 Duo E7200 2,53GHz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 (Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's)
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 (driver 8.10)

Ik heb ook een Gigabyte GA-P31-S3L, P31, Socket-775 geprobeerd, echter heb ik deze al RMA gedaan omdat ik dacht dat het een probleem met het moederboard was.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor dit vage probleem kan vinden.

EDIT: toevoeging. Ik heb van beide OS alleen 32-bit geprobeerd.
We hebben er meer aan als je de "exacte" error van je bluescreen zou posten. Zoals jij het verteld heb jij andere problemen. Meeste hier krijgen tijdens gewoon gebruik van windows de bluescreens. Jouw machine wil niet eens opstarten.

Ik heb er Zondag 2x last van gehad. Telkens nadat ik al een tijdje aan het werk was. Zeer vervelend, terwijl ik dacht dat de problemen weg waren krijg ik het op 1 dag 2x... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69300

Ik zal vanavond de foutmelding posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
Na de update van drivers en CCC naar 8.10 op zondag 19-10 heb ik geen BSOD`s meer gehad met de videokaart in de x16 slot.

Ben hier zeer blij mee! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor-gijs
  • Laatst online: 01-12-2024

cor-gijs

Dig further for bigger hole

jefkie schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:40:
Na de update van drivers en CCC naar 8.10 op zondag 19-10 heb ik geen BSOD`s meer gehad met de videokaart in de x16 slot.

Ben hier zeer blij mee! :>
zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Ik heb zelf geprobeerd om de standaard windows vista driver te gebruiken, maar dit leverde ook gewoon BSOD op.
Mijn configuratie:

Asus M2A-VM
AMD X2 BE2400
ATI HD2600 PCI-e
4GB ram (2x2GB)
Dual monitor (1x 19" en 1x 15", beide op D-SUB)

Wanneer ik 1 monitor gebruik, heb ik geen probleem, maarja, dan heb ik maar 1 monitor, en dat wil ik niet.

Heeft iemand trouwens de Omega-drivers geprobeerd en zo ja: wat was het resultaat?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Hier ook problemen. Soms een aantal keer die melding dat het stuurprogramma is hersteld, maar vaak ook gewoon vastlopen, of bsod's.

vista ultimate x64 sp1
versie verpakking stuurprogramma: 8.53-080820a-068906C-ATI
catalyst versie: 08.9
versie 2d stuurprogramma: 7.01.01.821
direct3d versie: 7.14.10.0612
opengl versie: 6.14.10.7976
versie catalyst control center: 2008.0923.2139.36956

mobo: asuw p5e64 ws evo
2 x 4 GB ddr3
club 3d HD4870
monitor 1: 1920 x 1200 (dvi)
monitor 2: 1280 x 1024 (vga)

Ik snap er werkelijk niets van. De pc heeft in het begin (een maandje) prima gedraaid maar de laatste tijd durf ik bijna niets op de pc te doen uit angst dat hij vast loopt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
8.10 verhelpt het probleem hier ook niet in ieder geval. Ik heb Areo maar gewoon uit gezet, ik moet zeggen dat het snel genoeg wendt en dat ik tot nu toe nog geen BSOD gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:31
BoukeHaarsma schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:04:
[...]

Wow... goed nieuws!

[...]

Wat had je dan precies gemaild, als ik vragen mag?
Bij mijn probleem (BSOD's tijdens zwaardere belasting v/d videokaart dat wil zeggen: games, benchmarks etc.) vraag ik me sterk af of het wel zo zeer aan het moederbord ligt.
Waarom werkt een systeem onder XP dan wel perfect? Dit lijkt mij eerder een Vista / ATi/nVidia Drivers probleem.

Ik ben dan ook géén gebruiker van 2 schermen en heb geen Aero (Windows Vista 64bit Basic Edition).

Ook heb ik maar 1 slot voor mijn videokaart (MSI P45 Neo), dus ik kan mijn videokaart niet verplaatsen (wat bij sommigen helpt).

Het enige dat mijn probleem verhelpt is mijn een oude videokaart (Radeon2600PRO) erin stoppen, dan zijn alle problemen weg. En waarschijnlijk ook als ik XP installeer, waar ik toch hard over zit te denken aangezien ik soms wel 8 BSOD's op een dag krijg over ~5-6 uur.
Wat dan ook echt HEEL irritant is.

Overigens, na het herinstalleren of updaten van Video Drivers werkt de pc 2-3 dagen gewoon goed, zoals hier al eerder is vermeld.
Had namelijk al hoop dat de 8.10 ATi drivers het probleem op zouden lossen..

Ik weet nog steeds niet bij wie ik nu een "klacht" in moet dienen, Vista of ATi?

Hier nog een link naar één van topics over het nVidia probleem, op het nVidia forum. Met mensen die allemaal hetzelfde probleem hebben, maar dan in de vorm van een BSOD met verwijzing naar "nvlddmkm.sys".
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=31913

Ik word er echt een beetje moe van, dit probleem is nu al gaande voor minstens een jaar (sinds de HD versie uitkwam + nieuwere kaarten van nVidia) en er is nog steeds GEEN fix voor.
En het ergste is nog, wij kunnen er zelf niet veel tot niets aan doen.

Overigens kan ik het probleem dus WEL reproduceren, namelijk door mijn videokaart heel zwaar te belasten dmv benchmarks of erg zware games. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het niet altijd werkt, heb namelijk gisteren 2 uur aan één stuk Unreal Tournament 3 met alles op highest AAx8 gespeeld. Niks aan het handje, terwijl ik de dag ervoor een BSOD elke 5 minuten kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Dat klinkt eerder een brakke videokaart oid dan. Maar het kan ook met timings van geheugen of chipset e.d. te maken hebben. Ik lees zo snel niet welke videokaart je nu hebt, maar het lijkt me dat die wat belastender is dan je HD2600Pro.

In ieder geval klinkt het niet als het zelfde probleem als de meeste personen in dit topic hebben. Bij mij had ik exact dezelfde problemen met mijn HD2900XT als met mijn 4850CF setup. Bovendien doen bij mij de BSOD's nooit voor tijdens load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Toch is het belangerijk om te kijken naar de foutmelding die je krijgt. Ik had alleen meldingen van vpu recover, zwarte en blauwe schermen wanneer ik de refreshrate op desktop zette ipv disabled. ati2mtag.dll en ati2dvag.dll.
Het kan ook een combo van moederbord drivers met gfx drivers zijn. zorg dat je de juiste hebt.
Je kunt ook nog een bsod krijgen van iets anders erop. Kijk mem settings in bios goed na niet alleen timings ed maar ook andere settings zoals ungaged mode bij amd, maar ook starting row etc, kna wel eens anders zijn bij een load optimised defaults.

Je kunt vanalles uitproberenl, las ook toen de HD48xx kaarten net uit waren, iemand dit verhielp door de kaart niet meer te laten throttlen tussen 2d en 3d dus door de zelfde snelheden in te stellen.

Vista zal vast wel buggier zijn met 4x 1GB, maar bedenk wel dat dan veel systemen buiten de boord zullen vallen, dus eigenlijk moet dat gewoon werken. Het is immers een zeer common setup. het zal vast een combinatie kunnen zijn. Maar alleen 4 x 1GBzou nik niet de schuld geven, kijk naar de rest waar het wel bij werkt.

AMD X4, hd4850, 2 x1GB DDR2, 790GX chipset, 8.10 kat

Installeer ff de nieuwste drivers mss helpt het..Kan de frustratie wel begrijpen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Gisteren klapte de boel weer eruit met een blauw scherm... Tijdje geleden had ik wel eens dat de boel even op zwart ging, maar dan kon hij herstellen. Maar de laatste dagen herstelt hij niet meer en klapt hij er vrolijk uit met een BSOD. Zelfs een keer gehad dat hij zo vaak probeerde te herstellen dat ik zelf de reset maar heb ingedrukt.

Begint mij een gevoel te bekruipen dat het tegen het einde van de maand erger wordt... (maar dat kan natuulijk toeval zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
toevallig of niet, dat had ik vorige week vrijdag dus ook.

Normaal werkt het niet met de muis bewegen maar die vrijdag ging ik achter mijn pc zitten, schakel mijn monitor in, beweeg met de muis. 5x knipperen en toedeledokie...bsod. Paar dagen later kwam ik thuis was mijn pc herstelt van ernstige fout...en je raadt het al, bekende ati dllsys file. Leuk als je 3 dagen van huis bent en denkt dat je downloads inmiddels wel binnen zijn...

Raar is het, zo heb je weer een maand niks, dan af en toe een herstel en nu in 3 dagen tijd weer 2 bsod's.

Hoezo frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Frank!in schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:20:
Wat had je dan precies gemaild, als ik vragen mag?
Ik schreef op 21 oktober 2008:
When trying to boot my computer with the vga card in the upper x16-slot, I get a lot of BSODs. When I switch the vga-card to the lower card, the problems are gone. The BSODs tell me that "atikmdag.sys" has stopped working (STOP: 0x00000116).

When searching on the internet, I found similar problem reports (http://www.google.com/search?q=p45+atikmdag+bsod). Some people update their BIOS and that would solve their problem (gigabyte).

I allready tried numerous different things like: removing all add-on cards, removing all plug-and-play-devices, using different memory, using a single bank of memory, using another vga-card, installing .net 3.5, reinstalling vista, but nothing worked... the problem remained.

If required I can supply you with more information about my PC.
Ik schreef op 21 oktober 2008:
==In addition to my other issue (#------)==

After moving the vga-card to the lower x16-slot I experience stability problems. I can't get a game to run properly, when I start the game I get the same STOP: 0x116 BSOD (atikmdag.sys has stopped).

Moving the vga-card to the lower slot DOES 'solve' the boot problems, but it introduces stability problems.
MSI schreef op 22 oktober 2008:
Dear ---,

Thank you for contacting MSI technical support team.

We got the issue not long ago and our BIOS engineer is working on it.Please wait for a while and we will feed you back in time.Thanks for your patience.

Best regards,
MSI technical support team
Helaas is het tot nu toe daar bij gebleven. Het BIOS waar over geschreven wordt is nog niet beschikbaar. Over een tijdje maar eens informeren hoe lang het nog gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209440 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:52:

heb ook geen irq conflicten ofzo ze,nooit gehad..
Hoi!

Ik realiseer me dat het ietwat kort door de bocht is, maar per definitie heeft eigenlijk elke pc standaard minimaal één IRQ conflict op hardware niveau. Ik denk zelfs dat vele borden tegenwoordig standaard zo ontworpen worden omdat ACPI zo'n belangrijk deel van de systemen van tegenwoordig uitmaakt en er maar 16 IRQ's voor alle functies op je systeem beschikbaar zijn. Hierop moet het geheugen werken, de verschillende bussen, alle PCI(E) kaarten, USB, geluid, controllerchips met elk meerdere kanalen, de processor, south en north bridge, extra chips, etc etc. Het is dus nodig om borden op een bepaalde manier te ontwerpen: er zijn simpelweg niet genoeg IRQ's beschikbaar om alle apparaten een vrije baan te geven. ACPI regelt onder andere het IRQ verkeer. Echter ACPI wordt gedreven door kaarten, borden en software, OS en drivers die via de ACPI standaard (proberen te) samenwerken. Mijn gevoel geeft me in dat het hier ergens fout gaat. Puur en alleen om de reden dat geen enkele oplossing lijkt te werken behalve de kaart in een ander slot stoppen. Daarna zijn de problemen weg (hier minimaal 1 persoon waarbij het goed werkt, en bij mij al twee systemen waarbij het prima gelukt is). Niet omdat de kaart in een ander slot zit, maar omdat er een andere IRQ (een vrij IRQ) wordt gebruikt. Dit is dus ook belangrijk om na te kijken voordat het OS gestart wordt. Zitten er namelijk nog steeds andere apparaten op hetzelfde IRQ dan crasht de boel waarschijnlijk alsnog. Vaak zie je dat wanneer je in het bios het IRQ (bijvoorbeeld 7) wijzigt naar 5, alle apparaten die daarvoor ook op 7 zaten gewoon mee verhuizen naar 5. Dat komt omdat de hardware dan fysiek aan een bepaalde "route" gekoppeld is. Daarom werkt het anders instellen van het bios waarschijnlijk niet, of meestal niet, en zal je de kaart fysiek moeten verplaatsen. Hierbij is het dus belangrijk dat het nieuwe slot een eigen irq heeft. Vroeger was dit geen probleem: AGP kaarten zaten vaak in hun uppie op een bus met een eigen IRQ. PCI kaarten daarentegen weer niet. De IRQ's werden verdeelt over de PCI sloten. 5 sloten hadden meestal 2 of hooguit 3 verschillende IRQ's in gebruik.

Als je je systeem aanzet krijg je op negen van de tien borden eerst wat systeeminfo te zien, RAM hoeveelheid, schijven worden gedetecteerd en vervolgens schiet er een venster voorbij: zwart scherm, witte omranding bestaande uit dubbele lijnen oid en allemaal systeeminfo erin. Daaronder een samenvatting van wat er op welke IRQ zit. Druk op dat moment eens op pauze en kijk of je kaart op een zelfde IRQ zit als een ander apparaat. Daar staat aangegeven welk apparaat hardwarematig op welk IRQ zit namelijk en in de handleiding van het moederbord vind je nog weleens een tekening terug over hoe de bussen geschakeld zijn. Dit venster is maar een fractie van een seconde zichtbaar en je moet nog op pauze drukken voordat je normaal gesproken op F8 drukt om in veilige modus op te kunnen starten. De IRQ weergave in XP/Vista met ACPI HAL regelt één en ander softwarematig helemaal op eigen houtje en geeft vaak dus geen accuraat beeld weer. IRQ 24 bestaat helemaal niet namelijk en windows beweert bij hoog en laag vaak van wel (bijvoorbeeld)...

Tien tegen één dat dat zo is en dat dat ook niet anders in te stellen is, anders dan het kaartje in een ander slot te stoppen. Instelmogelijkheden zijn sterk afhankelijk van het gebruikte bord/bios.

Een grote "ontwerpfout" (is gewoon zo gegroeid) die er nog steeds in alle systemen zit op HW-gebied is het gebrek aan hardwarematige IRQ's welke beperkt is tot 16 (0 t/m 15) en er een agentje aan te pas moet komen om het verkeer te regelen (ACPI). Dit gaat vaak goed, eigenlijk altijd tegenwoordig, maar soms gaat het mis. Dit zou niet mogen gebeuren natuurlijk als de ontwikkelaars zich braaf aan de standaard houden, tenzij er een foutje in de standaard zit natuurlijk. Lijkt me onwaarschijnlijk. Maar of dat nu bij de makers van de biossen ligt, het OS, de chipbakkers, driverprogrammeurs etc... Je ne sais pas. Maar hier lijkt de oorzaak in te zitten als ik op de tot nu toe werkende workarounds af moet gaan waarbij het systeem dus echt stabiel geworden is. Bij servers zie je ook dat je je NIC's, SCSI controllers etc. etc. het beste op dezelfde IRQ's kunt hebben zitten en dat die bus/irq niet gedeelt wordt met andere soorten apparaten die veel "hogesnelheidsverkeer" moeten doorlaten. Dit kan allerlei rare conflicten en performance issues veroorzaken. Vaak niet, soms wel. Waar het hem in zit.... ik weet het niet. Ik heb me er ooit eens in verdiept en 2 exact dezelfde machines naast elkaar gehad. Zelfde firmwares, driverversies etc. (zoals je in clusteromgevingen ook ziet bijvoorbeeld). 1 systeem had wel een probleem. Het andere niet....

It's a mad mad world... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BoukeHaarsma schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:40:
[...]

Akkoord, je redenering klopt helemaal. De problemen treden echter ook op als ik geen enkel insteekapparaat / randapparatuur aangesloten heb, daarmee heb ik eventuele IRQ-problemen wel uitgesloten lijkt mij? Ook booten gaat goed met de Audigy2-kaart, die heb ik nu alleen verwisselt voor m'n Linksys WiFi-kaart.

Overigens heb ik nu vrij veel freezes in Windows (voorheen alleen heel enkel bij login). Vanmiddag ga ik de drivers nog eens opnieuw installeren, eens proberen of dat helpt.

Edit 12:10
Heb zojuist de drivers overnieuw geinstalleerd en tot zo ver nog geen freezes. Ik heb via MSI Online Customer Services een ticket aangemaakt. Hopelijk levert dat wat op.

Edit 12:28
Net een freeze tijdens het laden van Assassin's Creed. Blijkbaar werkt het tweede x16-slot ook niet naar behoren? Grmbl...

Edit 13:00: Helaas, te vroeg gejuicht
Met de videokaart in het onderste slot gaat het starten van Vista probleemloos, echter spelletjes krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat (BSODs). Vermoedelijk heb ik dan dezelfde problemen als anderen in dit topic met het spelen van spellen (crashes). De kaart heb ik nu maar weer in de bovenste gleuf geplaatst, dan maar wat langer opstarten...
Probeer met de kaart in het onderste slot eens een verse installatie als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.Gertjan. schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:30:
[...]

Er zijn maar een paar ontwikkelaars die biossen schrijven. EFI wordt in C en verwante talen geschreven. Een rasecht oud bios nog helemaal in Assembler wat veel moeilijker is. Dus als die "blauwdruk" gebruikt wordt voor meerdere biossen dan loop je daar wel tegenaan. En... veel geld uitgeven aan een mobo? Geloof toch niet dat de Gigabyte EP45-DS3R één van de goedkoopste borden is. Sterker nog, goede onderdelen en komt nog steeds vaak als beste uit de test. :)

Mirvaut bios? Biossen of Bïi? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Anoniem: 273970 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:41:
[...]
[heel verhaal]

It's a mad mad world... ;-)
Mijn IRQ-toewijzingen zijn als volgt (kaart in bovenste slot):
IRQ3:  PCI-e Onboard Multimedia Controller
IRQ5:  PCI-e Onboard PCI Bridge, PCI-e Bridge Multimedia Device, 
       PCI-e Slot- 37 Ethernet
IRQ7:  PCI Onboard USB Controller, PCI Onboard USB Controller
IRQ10: PCI-e Onboard PCI Bridge, PCI-e Onboard PCI Bridge,
       PCI-e Brdige VGA, PCI Onboard USB Controller, 
       PCI Slot-1 Network Controller, PCI-e Bridge IDE
IRQ11: PCI Onboard USB Controller, PCI Onboard IDE, 
       PCI Onboard IDE, PCI-e Slot- 35 Multimedia Device, 
       PCI-e Onboard PCI Bridge, PCI Onboard USB Controller
IRQ14: PCI Onboard USB Controller, PCI Onboard USB Controller, 
       PCI Onboard SerialBus Cntrl
IRQ15: PCI Onboard USB Controller
-----: PCI Onboard PCI Bridge

Kun je hier wat mee? Ik zou niet durven zeggen op welke IRQ de videokaart nu zit, maar zeer waarschijnlijk de overvolle IRQ10? Windows zegt IRQ: 0xFFFFFFFA, zal dan wel zo'n virtuele zijn?

Momenteel heb ik er geen tijd voor, maar ik ga nog proberen de kaart in het onderste slot te steken in combinatie met een complete format.
Anoniem: 273970 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:48:
En... veel geld uitgeven aan een mobo? Geloof toch niet dat de Gigabyte EP45-DS3R één van de goedkoopste borden is. Sterker nog, goede onderdelen en komt nog steeds vaak als beste uit de test. :)
Nu wil ik ook niet zeggen dat mijne goedkoop is inderdaad :|. "Ze" zouden dit kunnen verhelpen (mocht het een IRQ-probleem zijn) door de ACPI-tabel aan te passen?

[ Voor 15% gewijzigd door b19a op 02-11-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar heb je deze gegevens vandaan? Via windows apparaatbeheer?
Als je het block diagram van je systemboard hebt en daarop kijkt welke lijn een bepaalde bus volgt en welke apparaten deze, en de betrokken irq's, in beslag nemen kan je de meest vrije baan bepalen. Probleem is dan dus weer dat je op de huidige moederborden verschillende slots hebt en de kaarten niet zomaar om te prikken zijn ihgv de videoadapters. Ja... met een figuurzaag kom je wel een heel eind natuurlijk! ;-)

Als dit daadwerkelijk de hardwarematige indeling is dan zou je theoretisch door "alle" apparaten uit te schakelen behalve de vga bridge inderdaad kans kunnen maken op het oplossen van "het" probleem.

Ik heb me niet in de PCI-E bridge verdiept, ik neem aan dat windows hier een stukje HW bedoelt wat vanuit de S en/of N chips de "brug slaat" naar een fysieke PCI(E) aansluiting. Dus ik neem aan dat je die eigenlijk uit het lijstje weg kunt strepen.
Lekker is dat... Zouden dan alle BIOSen van verschillende leveranciers dezelfde bug hebben..
Inventarisatielijstje maken?

- Merk en type moederbord
- Fabrikant en versie BIOS (award, phoenix, etc.)
- Op welke bus zit de primaire 16x lijn? En welke apparaten nog meer?
Als je de kaart niet kan verplaatsen omdat het bord dat niet toestaat (even vergeten over 8x en 16x maar puur omdat het fysiek niet past) ----> welke apparaten op datzelfde pad zijn uit te schakelen in het BIOS?
- Type en hoeveelheid sloten van elk, welk slot deelt welke bus? En welk IRQ wordt erdoor in beslag genomen?

Een heeeeeeeeeeeeeele kleine "misschien" -kans als het idd aan het IRQ verkeer blijkt te liggen voor degenen die de kaart niet kunnen verplaatsen EN de hardware die op dezelfde bus/irq zit niet in het bios geheel uit kunnen schakelen: schakel de betreffende hardware ook eens uit in het apparaatbeheer van windows en reboot dan eens. In alle gevallen zou ik echt willen zeggen: verwijder de drivers van je systeem, verplaats kaart (of zet zoveel mogelijk uit in BIOS en als het niet anders kan in apparaatbeheer), reboot, herinstalleer de videodrivers, reboot. Try again.

Ik vrees dat het in die gevallen weinig zin zal hebben maar het valt te proberen.

@Bouke: je kan ook proberen de kaart gewoon om te prikken, catalyst opnieuw te installeren en te fietsen als een quick 'n dirty try-out. Wel erop letten dat er dan geen HW meeverhuist op die bus naar een zelfde IRQ want dan blijven de resultaten discutabel. Zodra het een vrije bus met vrij IRQ betreft kan je pas echt gaan zeggen dat het wel of niet werkt. En dan geldt het natuurlijk ook alleen voor het genoemde probleem, en niet de rest van de tig mogelijke BSODS die men met de kaart/drivers/spel/windows etc. tegen het lijf kunt lopen.

Degenen die de minidumps hebben geanalyseerd en het topic hebben bijgehouden weten waarover het hier gaat. Denk dat we de dingen één voor één moeten tackelen om te voorkomen dat er dingen door elkaar gaan lopen. M.i. wordt dat dus: eerst zorgen dat XP/Vista structureel goed opstarten met Aero en Transparantie. Daarna zou het 2D gebruik getest moeten worden en dan via de welbekende 3D testprogramma's de 3D werking zodat issues met games etc. buiten beschouwing blijven. Ook het testen van 2D video met player X en codec pack X moet niets kunnen beinvloeden. Antiviruspakketten etc ook niet. Defect geheugen en harddisks ook niet. Heb je wat ouder spul? Eerst ff testen dus. Hoewel... degenen die zover als hier zijn meegekomen in het topic zullen dat denk ik al wel gedaan hebben. :-)

Handigste is wellicht voor de meeste mensen een oude harddisk aansluiten op je pc en dan gewoon gaan proberen. Op die manier kan je je "gewone" schijf zo weer aansluiten en op de manier zoals je nu werkt de dingen doen die je moet doen als dat nodig is, en verder gaan met testen wanneer je daar zin/tijd voor hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 02-11-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Anoniem: 273970 schreef op zondag 02 november 2008 @ 14:59:
Waar heb je deze gegevens vandaan? Via windows apparaatbeheer? [...]
De gegevens komen uit het boot-scherm, dus uit ACPI zelf. Ik heb ze letterlijk overgenomen, niet data van Windows dus. Helaas heb ik geen block-diagram bij mijn moederbord, dus zou het experimenteel moeten testen, maar...

Nieuw bios!
Ik kreeg vanochtend een update op m'n eerder ingezonden support-ticket. MSI heeft op een FTP-server een nieuw bios voor me klaargezet. Als ik vanmiddag thuis kom ga ik deze flashen en resultaten hier posten!

Update, bios-ervaringen
Na een flink aantal keren opgestart te hebben lijkt alles nu goed te werken!. Nu kan het toevallig net een paar keer goed gaan, dus onder voorbehoud datzelfde voorbehoud werkt het super. Heerlijk :).

Het leek even niet goed te gaan, X-fi-geluidskaart werd niet herkend en bluetooth-module deed ook niks meer. Bluetooth-module een keer opnieuw in het USB-slot gestoken en de X-fi-drivers opnieuw geinstalleerd en m'n systeem draait als een zonnetje!

Nieuw bios - irq's?
Ik heb de IRQ-toewijzingen (in ACPI, dat bios-scherm) vergeleken, maar ze zijn precies hetzelfde als de vorige versie. Mogelijk zat het probleem toch ergens anders..?

[ Voor 36% gewijzigd door b19a op 06-11-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

BoukeHaarsma schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:59:
[...]

De gegevens komen uit het boot-scherm, dus uit ACPI zelf. Ik heb ze letterlijk overgenomen, niet data van Windows dus. Helaas heb ik geen block-diagram bij mijn moederbord, dus zou het experimenteel moeten testen, maar...

Update, nieuw bios
Ik kreeg vanochtend een update op m'n eerder ingezonden support-ticket. MSI heeft op een FTP-server een nieuw bios voor me klaargezet. Als ik vanmiddag thuis kom ga ik deze flashen en resultaten hier posten!
Mmm ben wel benieuwd of dat de problemen oplost. Mijn PC heeft de laatste dagen ook niet echt meer problemen gehad. Ik geloof een keer dat het mis ging (en herstelde) en slechts 1x een BSOD, maar verder is hij volgens mij relatief "stabiel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Edwin]
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 23:46
Nou heb ook hetzelfde probleem. Krijg vastlopers met Fallout 3:
Toepassing met fout Fallout3.exe, versie 1.0.0.12, tijdstempel 0x48d194b3, module met fout Fallout3.exe, versie 1.0.0.12, tijdstempel 0x48d194b3, uitzonderingscode 0xc0000005, foutmarge 0x0021dcd0, proces-id 0xe98, starttijd van toepassing 0x01c9403cf123a044. Gebeurtenis 1000.
Is een keer tijdens het spel vastgelopen en gaf daarna een blauw scherm en reboot, toen een zwart scherm. Daarna weer probleemloos 2 uur gespeeld. Hoop dat er snel een oplossing voor gevonden wordt.

Heb een Gigabyte GA-EP45-DS3, 4Gb Kingston geheugen een Club 3D ATI Radeon HD 4830 512MB (met Catalyst 8.10) en Vista x64 :|

edit: probleem is inderdaad opgelost met een Patch voor Fallout 3

[ Voor 4% gewijzigd door [Edwin] op 15-11-2008 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

bokzelluf schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:05:
Nou heb ook hetzelfde probleem. Krijg vastlopers met Fallout 3:
Toepassing met fout Fallout3.exe, versie 1.0.0.12, tijdstempel 0x48d194b3, module met fout Fallout3.exe, versie 1.0.0.12, tijdstempel 0x48d194b3, uitzonderingscode 0xc0000005, foutmarge 0x0021dcd0, proces-id 0xe98, starttijd van toepassing 0x01c9403cf123a044. Gebeurtenis 1000.
Is een keer tijdens het spel vastgelopen en gaf daarna een blauw scherm en reboot, toen een zwart scherm. Daarna weer probleemloos 2 uur gespeeld. Hoop dat er snel een oplossing voor gevonden wordt.

Heb een Gigabyte GA-EP45-DS3, 4Gb Kingston geheugen een Club 3D ATI Radeon HD 4830 512MB (met Catalyst 8.10) en Vista x64 :|
Denk toch dat dat probleem in FallOut3 zit. Het probleem dat jij aangeeft is totaal anders dan het probleem waar de rest het over heeft. De toepassingsfout die je bescrhijft kan gebeuren in iedere applicatie en lijkt me meer iets wat de maker van het spel moet fixen.

De problemen die hier beschreven worden gaan over zwarte schermen in windows (dus niet aan het gamen) die vervolgens in veel gevallen resulteren in een Blue Screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:13

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ff ook bijdragen in het geheel, ik heb het deels doorgelezen.

Mijn config:
Gigabyte P31 GA-P31-S3L
2 x 2 Gb Consair DDR2-800
E6750 Core2Duo
ATI Radeon 4870 1024 Mb (Club3D overclocked versie)
ATI Catalyst™ 8.11 Display Driver for Windows XP (Suite)
Windows XP Prof SP3

Ik heb tot 2 weken geleden een XFX 8800 GT (NVIDIA) erin gehad en nooit ergens last van gehad. Altijd probleemloos gamen, geen gekke zaken, vastlopers of BSOD's.

Nu zit de ATI erin en nu krijg ik tijdens gamen om de zoveel tijd een haperend stoppend beeld, dat zwart wordt en na enige seconden (10 tot 15) weer na een melding van Windows (de jullie bekende melding) hersteld wordt en dan kan ik weer door gaan. Geen BSOD's of zo.

Jullie hebben het voornamelijk over Vista praten, maar ik heb het onder XP dus ook.
Interessant hierin is natuurlijk dat ik het nooit met de 8800GT had, en nu met de ATI Radeon 4870 wel.....

Zo, dat was mijn info. Ik was sinds de X800XT overgestapt op NVIDIA (7800GT, daarna 8800GT), dacht nu weer een goede ATI videokaart te hebben maar heb er alweer spijt van.......... ;(
Hopen dat het opgelost wordt. Ik ga eens aan de slag ermee.

Maar het lijkt mij dus niet zozeer een softwareprobleem (Windows Vista, Windows XP) maar een hardwareprobleem (direct gerelateerd: drivers) van ATI met een bepaalde combinatie van componenten.

[ Voor 7% gewijzigd door PeepPeepPeep op 16-11-2008 16:45 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixCore
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-12-2020
Ik lees constant dat er problemen zijn met 4Gb. Heeft iemand (een Vista-gebruiker) al eens geprobeerd om er wat bij te plaatsen, dus kijken wat er gebeurt met 6 Gb of 8 Gb?
Misschien interessant gezien de huidige prijzen?

[ Voor 7% gewijzigd door SixCore op 18-11-2008 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

SixCore schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:08:
[...]

Ik lees constant dat er problemen zijn met 4Gb. Heeft iemand (een Vista-gebruiker) al eens geprobeerd om er wat bij te plaatsen, dus kijken wat er gebeurt met 6 Gb of 8 Gb?
Misschien interessant gezien de huidige prijzen?
Dan heb je denk ik niet goed gelezen ;) Ik draai zelf met maar 2GB (2x 1GB) en heb dezelfde problemen. Dus dat het aan 4GB ligt is vrijwel uitgesloten. Ook dat het zou liggen aan het volproppen van alle 4 de sloten kan ik uitsluiten omdat mijn ASUS plankje maar 2 geheugen sloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixCore
.Gertjan. schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 08:45:
[...]

Dan heb je denk ik niet goed gelezen ;) Ik draai zelf met maar 2GB (2x 1GB) en heb dezelfde problemen. Dus dat het aan 4GB ligt is vrijwel uitgesloten. Ook dat het zou liggen aan het volproppen van alle 4 de sloten kan ik uitsluiten omdat mijn ASUS plankje maar 2 geheugen sloten heeft.
Dat maakt alles wel mysterieuzer. Zo heb ik in juli 2007 een upgrade uitgevoerd. Na wat gedonder met de eerste drivers kwam gelukkig Cat 7.7. Situatie juli 2007:
Voeding Enermax Infiniti Retail, EIN650AWT/650Watt
Gigabyte P35-DS3R
2 x 1 Gb Kingston DDR2-667
E6600 Core2Duo
Koeler processor: Zalman CNPS9500AT
Asus EAH2900XT/HTVDI/512MV
ATI Catalyst 8.7 Display Driver
Windows XP Prof SP2

Alles draaide prima en stabiel, alleen de ATI 2900 produceerde aardig wat lawaai. Sinds Cat 7.7 en hoger ging de helicopter zelfs aan als ik gewoon zat te surfen. En dit ging aardig vervelen.
In mei 2008 het kingston geheugen vervangen door 2x2 Gb en een Thermalright HR-03 R600 met een 92mm koeler op de 2900 gezet. Huidige config:
Voeding Enermax Infiniti Retail, EIN650AWT/650Watt
Gigabyte P35-DS3R
2 x 2 Gb OCZ DDR2-800
E6600 Core2Duo
Koeler processor: Zalman CNPS9500AT
Asus EAH2900XT/HTVDI/512MV met Thermalright HR-03 R600 en fan 92mm
ATI Catalyst 8.11 Display Driver
Windows XP Prof SP3

Na een maandje werd de PC instabieler en gaat deze soms spontaan rebooten. Met name tijdens het spelen van een spel. Bijvoorbeeld Diablo 2 (met een kennis die een eenvoudige PC heeft en het gamen begint te ontdekken) of GuildWars. Met name het spelen van Diablo2 veroorzaakt meestal een reboot. In andere situaties (surfen of een willekeurig ander spel) was het niet te voorspellen. Een enkele keer ook al een reboot gehad als de PC 5 minuten aan stond. De GPU wordt tijdens een spel circa 85 graden.

Nu zat ik te denken aan een upgrade naar Vista en keek eens rond voor een 4850 die weinig geluid produceert. Maar zo te zien los ik hier mijn probleem niet mee op. Wordt misschien alleen maar erger?

[ Voor 62% gewijzigd door SixCore op 18-11-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Sinds ik 8.11 draai kan ik gewoon weer Aero aanzetten zonder last te hebben van VPU recovery's en BSOD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

WoutF schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:13:
Sinds ik 8.11 draai kan ik gewoon weer Aero aanzetten zonder last te hebben van VPU recovery's en BSOD's
Ik ook. Nog helemaal geen last van gehad. In zowel windows niet, als in games niet.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

M3rcury schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:15:
[...]

Ik ook. Nog helemaal geen last van gehad. In zowel windows niet, als in games niet.
Wanneer is die versie vrijgegeven? Heb al een tijdje niet meer naar de releases van de drivers gekeken. Zal de nieuwe eens installeren en hopelijk helpt het iets (maar dat is iets wat ik eigenlijk bij alle releases hoop, maar tot nu zijn de problemen gebleven).

Hoe lang draaien jullie al zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

.Gertjan. schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:12:
[...]

Wanneer is die versie vrijgegeven? Heb al een tijdje niet meer naar de releases van de drivers gekeken. Zal de nieuwe eens installeren en hopelijk helpt het iets (maar dat is iets wat ik eigenlijk bij alle releases hoop, maar tot nu zijn de problemen gebleven).

Hoe lang draaien jullie al zonder problemen?
Sinds die update 3 of 4 dagen geleden. Maar normaal had ik elke dag op een random moment (in windowns of game) een 10tal freezes kort achter elkaar. Met daarna de welbekende melding. Nu nog niet gehad. Geen melding geen freezes, en geen BSOD. Ik hoop dat het dus opgelost is. Maar ook dat dacht ik met de vorige driver ook (maar toen kreeg ik het na 2 dagen weer)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixCore
SixCore schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:04:
[...]
Asus EAH2900XT/HTVDI/512MV met Thermalright HR-03 R600 en fan 92mm
ATI Catalyst 8.11 Display Driver
Windows XP Prof SP3
Sinds ik 8.11 heb geinstalleerd lijkt het inderdaad wat beter. Afkloppen en afwachten maar.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

SixCore schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:52:
[...]

Sinds ik 8.11 heb geinstalleerd lijkt het inderdaad wat beter. Afkloppen en afwachten maar.
Ik had er net weer 1tje met de 8.11 driver, de nieuwe drivers verhelpen het dus niet bij mij iig.

No signature required.

• SixCore
M3rcury schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:55:
[...]

Ik had er net weer 1tje met de 8.11 driver, de nieuwe drivers verhelpen het dus niet bij mij iig.
Da's balen. Ik heb tot op heden nog geen reboot gehad, en hoop dat het goed blijft gaan. Zijn toch wel supervage problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

SixCore schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:52:
[...]
Sinds ik 8.11 heb geinstalleerd lijkt het inderdaad wat beter.
Hier in het begin niet, maar na de drivers eerst volledig te hebben verwijderd en weer geïnstalleerd, werkte alles goed. Draai sinds 13 november zo.

Het ambetante hierbij is dat ik tegelijk die Creative X-Fi een PCI-slot lager heb geplaatst; geluid viel namelijk om de haverklap weg. Ik weet dus niet wat het probleem precies was.

Wat me wel opvalt dat het scrollen in sommige internetpagina's tergend langzaam gaat.
Voorbeeld: http://firingsquad.com/hardware/

PC: http://specs.tweak.to/16071

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 21:22
Volgens mij gaat het echt om een kapotte kaart hoor.
Ik had een 3450 die precies dezelfde kuren vertoonde.. na een vervangende 3650 was het probleem totaal verdwenen, verder niks aan de config veranderd. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar dat lijkt me niet (deed hij met alle driver versies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Fiber- schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 17:00:
Volgens mij gaat het echt om een kapotte kaart hoor.
Ik had een 3450 die precies dezelfde kuren vertoonde.. na een vervangende 3650 was het probleem totaal verdwenen, verder niks aan de config veranderd. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar dat lijkt me niet (deed hij met alle driver versies).
Is dan wel een erg groot toeval dat heel veel mensen een slechte kaart hebben... Als mijn kaart slecht zou zijn zou ik juist extra crashes verwachten tijdens het gamen, maar daar gaat het om onverklaarbare reden juist nooit fout.

En bij jou kan het ook zijn dat je je nieuwe kaart om de een of andere reden beter werkt met de rest van je systeem, je hebt hem namelijk niet vervangen door een zelfde kaart, maar juist door een nieuwere.

Hoe lang draai je al met je nieuwe kaart? Ik zie hier geregeld mensen roepen dat het perfect werkt (met bijvoorbeeld een nieuwe driver), maar is slechts enkele dagen. Na een paar dagen gaat het alsnog mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 14:28

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb hier ook last van, maar dan met een HD4870X2.
Zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1321766

Zouden jullie kunnen melden wat voor Event Log fouten jullie krijgen na een freeze bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat we zo ondertussen medewerkers van de verschillende hardwarefabrikanten moeten gaan gijzelen en de kop eraf snijden a la godsdienstfreak ;-)

Bekienen baj die boodem! Vaak net karton...

Oh nee! Bij de top natuurlijk! Wedden dat het in 2 dagen is opgelost? Stelletje *&^$^$#*&_)*lijers... echt!

Wat een f*cking tuig zeg, dat die zooi nog steeds niet opgelost is. En in de media ook nergens aandacht ervoor. Want natuurlijk "valt het wel mee, want ik heb er toch geen last van"?

Je zal pc-boer zijn en om de haverklap boze klanten terugkrijgen met een pc met dit probleem waar geen oplossing voor is. Kan lekker getouwtrek worden dan... en de winstmarges zijn letterlijk maar een paar euro op zo'n kaartje heb ik me laten vertellen dus ja........... lekker zo...

Moet je eens in auto-land proberen....... kijken hoe lang je auto's nog verkocht worden. Maar ja, we hebben alleen nvidia en amd heh...

Zie hier het gevaar van de monopolist.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277804

Ik had met mijn originele bios altijd gezeik met het switchen van 2D naar 3D modus. Vaak die "driver has stopped working but has recovered" melding. Heb toen een poging gedaan tot bios update, ging alleen niet helemaal lekker. M'n broer heeft me uit de brand geholpen, en hem teruggeflasht, maar naar een ander bios dan ik voorheen had :9 Deze geeft echter echt 0 gezeik. Nooit meer ergens last van.

For the record: heb je een crashend Sapphire HD4850 gekocht een maand of 6 geleden, flash het bios dan naar VER011.004.000.000.000000
http://www.techpowerup.co...re.HD4850.512.080618.html

Dit heeft mijn kaartje in ieder geval rete stabiel geregeld. Kan 'm nu ook 100% safe laten lopen op 700/1135 (I know, OCen is voor elke chip anders, maar toch)...

Misschien heeft iemand hier iets aan... Heb niet alle 16 pagina's doorgelezen namelijk..

Specs (ivm comptibaliteit)
E8400 @ 8x 475
2x 1Gb Corsair PC8500 @ 950 4-4-4-12
GA-EP45-DS3
Chieftec 450W
Sapphire HD 4850 (de oude, zonder die 2 slots koeler dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 21:22
.Gertjan. schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 04:07:
[...]

Is dan wel een erg groot toeval dat heel veel mensen een slechte kaart hebben... Als mijn kaart slecht zou zijn zou ik juist extra crashes verwachten tijdens het gamen, maar daar gaat het om onverklaarbare reden juist nooit fout.

En bij jou kan het ook zijn dat je je nieuwe kaart om de een of andere reden beter werkt met de rest van je systeem, je hebt hem namelijk niet vervangen door een zelfde kaart, maar juist door een nieuwere.

Hoe lang draai je al met je nieuwe kaart? Ik zie hier geregeld mensen roepen dat het perfect werkt (met bijvoorbeeld een nieuwe driver), maar is slechts enkele dagen. Na een paar dagen gaat het alsnog mis.
Deze draai ik nu alweer 5 maanden zonder ook maar 1 keer VPU recover of BSOD te hebben gehad.
Precies dezelfde driver overigens.
Het zou kunnen dat het inderdaad beter met de rest van mijn hardware werkt, maar dan nog vind ik het vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Anoniem: 277804 schreef op zondag 23 november 2008 @ 15:40:
Ik had met mijn originele bios altijd gezeik met het switchen van 2D naar 3D modus. Vaak die "driver has stopped working but has recovered" melding. Heb toen een poging gedaan tot bios update, ging alleen niet helemaal lekker. M'n broer heeft me uit de brand geholpen, en hem teruggeflasht, maar naar een ander bios dan ik voorheen had :9 Deze geeft echter echt 0 gezeik. Nooit meer ergens last van.

For the record: heb je een crashend Sapphire HD4850 gekocht een maand of 6 geleden, flash het bios dan naar VER011.004.000.000.000000
http://www.techpowerup.co...re.HD4850.512.080618.html

Dit heeft mijn kaartje in ieder geval rete stabiel geregeld. Kan 'm nu ook 100% safe laten lopen op 700/1135 (I know, OCen is voor elke chip anders, maar toch)...

Misschien heeft iemand hier iets aan... Heb niet alle 16 pagina's doorgelezen namelijk..

Specs (ivm comptibaliteit)
E8400 @ 8x 475
2x 1Gb Corsair PC8500 @ 950 4-4-4-12
GA-EP45-DS3
Chieftec 450W
Sapphire HD 4850 (de oude, zonder die 2 slots koeler dus)
Flashen doe ik niet ivm de garantie. stel dat het wel kapotte kaarten zijn. Dan zit je natuurlijk met het gezeur.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 22:47
had een systeem voor een maat van me samengesteld met en HD 4850... Vista 64 bit erop, BSOD. vista 32 bit erop BSOD.. Dit alles na het installeren van de drivers en inderdaad BSOD van dat bekende .dll van ati.

Nu is mijn vraag, als ik windows xp prof (sp2 of 3) erop zet, zijn dan die BSOD's etc weg? want voor hem maakt het toch niet zoveel uit welke windows hij erop heeft staan.

mobo: msi neo f
4 gb ram
e8400 2x 3 ghz
hd 4850 club 3d

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb Vista 64bits en had ook BSOD's eerst. Zo erg en vaak dat het niet bruikbaar was helaas. Sinds ik catalyst heb verwijdert en de nieuwste displaydriver geinstalleerd werkt het als een zonnetje. Misschien dat iemand hier iets aan heeft! (ik heb HD3850)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Laatst online: 07:11
Ik meld me hier ook maar even.

Voor wat het waard is, eerst even mijn specs:

Gigabyte P35C DS3R
Intel C2D 8400@stock
Ati Sapphire 4870HD 512
4GB RAM
Windows Vista Ultimate

Dit heb ik nu bijna 4 maanden staan en i.t.t. vele anderen hier heb ik nog nooit een BSOD gehad. Echter heb ik af en toe wel last van ''driver stopped responding and has recovered''... Met af en toe bedoel ik ongeveer 6 a 7 keer in 4 maanden tijd.

Ik doe veel aan simracen, en dat is dan ook het enige wat ik doe qua gaming op mijn pc. Vanavond had ik een online league race in teamverband en 5 minuten voor het eind.. jahoor daar ging ie, voor het eerst sinds ik 8.11 heb geinstalleerd werd het beeld een aantal seconden zwart en bij terugkomst in Windows de bekende melding.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er nog steeds geen bevrijdende oplossing is.. snap er helemaal niks van. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Yup, het probleem speelt nog steeds. Het frapante is ook dat het meeste bevriest/BSOD'ed in Vista.
Want als ik Event Log bekijk, dan zie ik dat CCC.exe (Catalyst Control Center) de boosdoener is voordat mijn PC bevriest. Ik gebruik voor de rest een Phenom 9950 stock en een HD4870X2 stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Heel typisch, ik heb der de laatste tijd gewoon geen last meer van. Het gebeurde voor het laast een week geleden. Draai nog steeds 8.10 maar er zijn tussendoor wel wat vista updates geweest. Meer mensen die dit ook ondervinden? Begin toch ergens weer een beetje hoop te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Laatst online: 07:11
Hm, ik had er vrijdag voor het eerst in een week of 3 weer last van.

Het gebeurt echt totaal willekeurig, heel vaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipjo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 08:29
Misschien het koude weer?

Geen grap-, misschien toch iets met de temperatuur. Ik heb mijn 4870 ONDERklokt en heb iets minder last geloof ik....

[ Voor 24% gewijzigd door jipjo op 01-12-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Temperatuur zou kunnen, tis nu toch wel wat kouder om mijn kamer. Maar toch geloof ik daar ook niet in, omdat ik zelf een tijd geleden de fan op 65% had draaien om warmte uit te sluiten, en geen resultaat. Dan lijkt het me toch uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

all killer schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:57:
Temperatuur zou kunnen, tis nu toch wel wat kouder om mijn kamer. Maar toch geloof ik daar ook niet in, omdat ik zelf een tijd geleden de fan op 65% had draaien om warmte uit te sluiten, en geen resultaat. Dan lijkt het me toch uit te sluiten?
Temperatuur lijkt mij uitgesloten. Mijn machine wordt niet zo heel warm. De Radeon 2400Pro die erin zit wordt op zijn warmst 40 of 50 graden (pasief gekoeld) en dat is als hij flink moet werken (tijdens het gamen).

Vreemd genoeg heb ik nog nooit een crash/BSOD gehad tijdens het gamen (zoals HL2/TF2 op een kwaliteit dat de kaart slechts 20~25 fps trekt), alleen tijdens het "werken" in Windows (dus briefje typen of internetten). Lijkt me sterk dat de kaart daarvan (veel) warmer wordt dan van gamen :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Wat .Gertjan. zegt komt bij mij ongeveer zo voor, bij games draait ie altijd stabiel, noot problemen (wel eens een bugje gehad dat de core clock niet van 500 ofzo naar 750 wou, maar opgelost met Rivatuner). Maar echter tijdens een vista start up en hij is zowat klaar, dan bevriest ie op de meeste gevallen. Op één dag 5 keer aan een stuk door, maar kan ook een week niets gebeuren. Dit gebeurt ECHTER alleen op Vista. op XP heb ik er totaal geen last van. [HD4870X2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Dijkertje schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 08:45:
Wat .Gertjan. zegt komt bij mij ongeveer zo voor, bij games draait ie altijd stabiel, noot problemen (wel eens een bugje gehad dat de core clock niet van 500 ofzo naar 750 wou, maar opgelost met Rivatuner). Maar echter tijdens een vista start up en hij is zowat klaar, dan bevriest ie op de meeste gevallen. Op één dag 5 keer aan een stuk door, maar kan ook een week niets gebeuren. Dit gebeurt ECHTER alleen op Vista. op XP heb ik er totaal geen last van. [HD4870X2]
Temperatuur lijkt me ook niet. Had 2 dagen geleden weer een recovery maar door niet bewegen geen BSOD. In games 0,0 last.

Ik blijf erbij dat het iets met multimonitor is op 2 verschillende resoluties. Meestal gebeurd het bij mij tijdens het opstarten van een video, dit kan divx zijn of een dvd dat maakt niet zoveel uit, meestal windows media player. Ik heb altijd mijn tv (1024x768) gekoppeld maar ik heb het niet zo ingesteld dat hij automatisch theater mode doet. Dus vaak veranderd er niet eens wat op het externe scherm als hij eruit klapt. En toch denk ik dat daar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

wiene schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:08:
[...]

Temperatuur lijkt me ook niet. Had 2 dagen geleden weer een recovery maar door niet bewegen geen BSOD. In games 0,0 last.

Ik blijf erbij dat het iets met multimonitor is op 2 verschillende resoluties. Meestal gebeurd het bij mij tijdens het opstarten van een video, dit kan divx zijn of een dvd dat maakt niet zoveel uit, meestal windows media player. Ik heb altijd mijn tv (1024x768) gekoppeld maar ik heb het niet zo ingesteld dat hij automatisch theater mode doet. Dus vaak veranderd er niet eens wat op het externe scherm als hij eruit klapt. En toch denk ik dat daar het probleem ligt.
Dual monitor verdenk ik ook al vanaf het begin. Voordat SP1 kwam was mijn machine niet stabiel te krijgen met 2 beeldschermen (een 1680x1050 en een 1280x1024). Tot SP1 uitkwam heb ik dus ook helaas met 1 scherm moeten draaien. Toen eigenlijk geen fouten meer gehad. Af en toe geprobeerd om met 2 schermen te werken, maar dat gaf vrijwel direct problemen.

Het is me ooit gelukt om tijdens de meldingen dat het stuurprogramma is hersteld het 2de scherm software matig te disablen en toen stopte ook de meldingen en bleef het systeem draaien.

SP1 bracht wel een hoop verbetering en toen kon ik wel met 2 schermen draaien, kreeg nog wel geregeld fouten, maar wel minder. Vreemd genoeg staat tijdens het gamen wel mijn 2de scherm gewoon aan, maar dat geeft geen problemen (misschien omdat ik bij het gamen de resolutie van mijn primaire scherm lager heb dan mijn secundaire scherm, de HD2400Pro gaat echt geen HL2 draaien in 1680x1050 of 1280x1024 op High Quality :S).

Misschien dat dat het probleem is. Dat het primaire scherm een hogere resolutie heeft dan het secundaire... Heb op mijn 2de scherm ook geregeld last van "strepen" (een tijdje terug al beschreven).

Nadeel blijft dat het niet te reproduceren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik sluit me aan bij de club :-(

Heb een
- AMD phenom 9850
- m3a78-t Moederbord (onboard grafische kaart... verder heb ik er geen kaart in)
- Vista 64
- 3 GB aan geheugen
- Samsung Syncmaster 2032
- Samsung LCD TV

Krijg op willekeurige momenten de melding dat het beeldschermstuurprogramma hersteld is ... dat doet ie een paar keer. Dan een kunstzinnig Mozaïek van Gele en Blauwe strepen en vervolgens het BLAUWE SCHERM...

Dan start vista opnieuw op. Soms en dag geen last van en dan weer 5 keer op een dag.... :-(

Soms na 5 minuten al last en soms pas na een paar uur werken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
turbopinda schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:57:
Ik sluit me aan bij de club :-(

Heb een
- AMD phenom 9850
- m3a78-t Moederbord (onboard grafische kaart... verder heb ik er geen kaart in)
- Vista 64
- 3 GB aan geheugen
- Samsung Syncmaster 2032
- Samsung LCD TV

Krijg op willekeurige momenten de melding dat het beeldschermstuurprogramma hersteld is ... dat doet ie een paar keer. Dan een kunstzinnig Mozaïek van Gele en Blauwe strepen en vervolgens het BLAUWE SCHERM...

Dan start vista opnieuw op. Soms en dag geen last van en dan weer 5 keer op een dag.... :-(

Soms na 5 minuten al last en soms pas na een paar uur werken 8)7
Trouwens nog 1 vraag ! Weet iemand of deze problemen ook terugkomen met XP 32 Bit? Anders moet ik maar weer terug naar XP 32 BIT want dit is ook geen doen als je elke keer maar moet afwachten of je systeem stabiel blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:04

Investig8or

What goes up, could come down

turbopinda schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:12:
[...]

Trouwens nog 1 vraag ! Weet iemand of deze problemen ook terugkomen met XP 32 Bit? Anders moet ik maar weer terug naar XP 32 BIT want dit is ook geen doen als je elke keer maar moet afwachten of je systeem stabiel blijft!
Ik ben door de problemen teruggegaan naar XP 32 bits, weg vage recovery.

Ik vind het heel frappant dat er nog geen oplossing voor is gekomen, gezien het aantal mensen met problemen. Ik ga binnenkort een dualboot maken met xp 32 en vista ultimate 32 en dan maar weer kijken of het goed gaat.
Bij mij hielp het toen wel om 1 scherm op de onboard videokaart te doen ipv beiden op de ati 3850. Niet opgelost, wel verminderd, dus dat schiet ook niet op. |:(

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Dus amdere configuratie werkt wel? Geen 4x1GB geheugen. Namelijk 1x of 2x IGB, os 1x of 2x 2GB, enz. Andere timings, voltages (standaard controleren), andere config in bios, default laden of niet laden, starting row etc. Have FuN.

Ik ben iig wel blij met die recovery, scheelt me weer een reboot, kan ik ten minste gewoon verder testen met settings en OC settings. Enige nadeel van CCC en ATT vind ik namelijk dat de V sync standaard op ALWAYS OFF staat, die moet naar mijn idee toch eerder op default off, unlees staan. Voor de rest prima vooral ATT is een mooie tool, natuurlijk niet perfect.

Vergeet vooral niet je drivers eens echt schoon te installeren, of zelfs een nieuwe windows intstall te overwegen. Ga daarna stap voor stap settings uitproberen, zodat je weet wanneer het optreed. Zo kan het best zijn dat je idd toch een slechte kaart hebt, mss alleen bios, mss hele kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 22:47
heb nu ipv vista (32 en 64 bit geprobeerd) win xp 32 bit geinstalleerd en alles werkt helemaal goed...

het zal dus wel door vista icm de drivers zijn ofzo...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

NeoMe joint the club, sinds vandaag vier meldingen van Atikdmg, Beeldschermstuurprogramma atikmdag reageert niet meer en is hersteld.. Nooit last van gehad, en nu ineens vier keer...heb net Wanted 720p gekeken en onder de film ging het al twee keer mis.

Laptop hangt aan een lcd (DVI>HDMI), maakt dat wat uit ?
Laptop heeft orgineel 2 GB, ik heb nu 3GB maar al langer al twee maanden zonder problemen.

Ik ga in ieder geval de drivers even opnieuw installeren. ( HD2600, specs in sig ) Had al de laatste ATI Driver, maar doe het wel even opnieuw. Geen zin in nog een RMA.

Edit: Zie dat atikdmg.sys in de driver zit, was het bestand aan het uitpakken.

[ Voor 19% gewijzigd door NeoMe op 05-12-2008 09:59 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik had er dus flink last van, regelmatig herhaalde recover achterelkaar welke eindigde in een blauw scherm. Resultaat een zeer onbetrouwbare pc. Na wat wijzigingen lijk ik er toch minder last van hebben. Af en toe hangt het scherm en duurt dit langer maar na een driver recovery draait de pc netjes door, geen meerdere recoveries achter elkaar met de daarbij behorende blauwe schermen. In ieder geval een stap vooruit.
Wat heb ik intussen gewijzig. CPU vervangen, maar dit zal er los van staan. Bios van mainboard geupgrade naar laatste versie Gygabyte P35-DS3R Bios F11 en mijn 2de scherm 17 inch is vervangen door een scherm met dezelfde resolutie als mijn 1ste scherm.
Lijkt nu dus wat beter te draaien. 1 maal een display recovery is altijd nog beter dan een BSOD. Ik draai Catalyst versie 8.10

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste