BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
kid1988 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:31:
[...]

Volgens mij is deze oplossing al een keer voorbij gekomen.
Ik heb hem echter al geprobeert. Wanneer ik 1 CPU selecteer ziet task manager nog maar 1 core (van de 4) en dat is toch redelijk onacceptabel.
Dan moet je in jou geval 4 kiezen. Detect Hal staat na herstarten dan ook aan. Kreeg net ook zo'n atikmdag driver has stopped working error en TF2 hing.

E8400/8GB OCZ XTC/4850/Vista U 64-bits

Eerste keer eigenlijk, werkte prima voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Giant87 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:43:
[...]

Dan moet je in jou geval 4 kiezen. Detect Hal staat na herstarten dan ook aan. Kreeg net ook zo'n atikmdag driver has stopped working error en TF2 hing.

E8400/8GB OCZ XTC/4850/Vista U 64-bits

Eerste keer eigenlijk, werkte prima voorheen.
Dan snap ik het effect niet helemaal aangezien dat ook de default waardes zijn.. Als ik een reboot moet dan zal ik het eens proberen.

Heb nog geen problemen gehad sinds ik transparancy heb uitgeschakeld (aero staat nog aan)

[ Voor 13% gewijzigd door kid1988 op 23-09-2008 19:56 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16
Even een terugvind-post.
Ik werk al een tijdje dual-boot. Onder Windows XP heb ik nooit ergens last van. Onder Vista Ultimate 32 heb ik ongeveer 10x per maand een BSOD van ATIMKDAG.
Mijn config is:
Q6600 (niet OC)
GigaByte GA-P35-S3
2*2GB (667 MHz)
ATi 2400 pro

en (verergerde de problemen) twee monitoren (1280*1024 en 1152*864)

Zit tijdens editen wanhopig op CTRL-S te drukken en te hopen op een oplossing).

(En inderdaad, tijdens logmein nog nooit een probleem gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_ck
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09-2010
kid1988 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:31:
[...]

Volgens mij is deze oplossing al een keer voorbij gekomen.
Ik heb hem echter al geprobeert. Wanneer ik 1 CPU selecteer ziet task manager nog maar 1 core (van de 4) en dat is toch redelijk onacceptabel.

Ri_ck, misschien is het verstandig om eerst de CPU even stock te draaien. Wellicht is hij wel stabiel, maar dan is het altijd mogelijk dat sommige software/drivers het niet helemaal snappen. Om dat uit tesluiten is het beter om te gaan debuggen/testen zonder OC. Wanneer alles stabiel lijkt zonder OC kun je de OC weer toepassen en kijken of het stabiel blijft.

wat ik bedoel is dat het misschien wel superpi stabiel is, maar misschien niet voor lange tijd. Nog maar niet te spreken over CnQ of dergelijken, of plotselinge voltage drops wanneer een DVD drive opspint. Dit heeft allemaal een veel groter (negatief) effect wanneer een CPU echt op het randje draait
Wat je precies bedoeld met "niet helemaal snappen" volg ik ook niet helemaal maar heb hem weer op stock staan en net even Racedriver Grid geprobeerd en kon ik gisteren niet spelen omdat hij voor het eerste scherm al vast liep kon ik nu gewoon in één keer weer spelen! En ook geen foutmelding van CCC met opstarten. Even voor de duidelijkheid voordat ik 'm over heb geclockt gaf het ook al problemen met BSOD ed. maar wel met oude catalyst drivers. Wat betreft koeling zit wel goed. Heb gisteren al verschillende fora doorgespit en ook handmatig het profiel aangepast zodat de fans constant blijven draaien.

Eerst toen ik windows opstarte zat ie al bijna aan 80 graden! terwijl de airflow in de kast optimaal is.
Het is een Antec Performance One P182 met extra fan aan de voorzijde, een aan de achterkant en 1 aan de bovenkant (hdd ook extra maar nvt) Na het handmatig instellen op 30% (vrij veel lawaai) is temp nu 52 graden.

heb wel gelezen dat ie max 120 graden mag worden maar dit lijkt me beetje hoog. Wat is jullie ervaring hiermee? en jullie ideale instelling betreft lawaai/koeling/airflow?

Ga 'm ff iets meer aan de tand voelen en Crysis spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
bedoel je nou dat hij het op stock speeds nu wel doet maar gister met OC niet? dat scheelt. Maar ik beweerde ook niet dat een OC de oorzaak kon zijn.. maar daar gaat het wel eens mis
Wat de temps van de kaart bij boot zijn weet ik zo even niet. Hij is nu 40C (heb net stalker afgesloten) en daar zit hij meestal rond. Note wel dat ik niet de reference cooler heb maar het ASUS bouwsel wat altijd op 100% draait.

EDIT:
Na wat stressen (artifact scan met ATItool) zie ik dat hij max 69 graden word. wat me heel rieeel lijkt

Heb met 8.9 en transparancy uit nogsteeds geen driver crash gehad. Ook niet tijden spelen van HD video of van stalker (uurtje)
Korte samenvatting van vandaag: Overdag login via logmein, geen issues. Vanavond thuis wat TV gekeken via media center, uurtje stalker gespeeld en een HD filmpje bekeken van 45 minuten. Allemaal geen enkel probleem meer (geen crash) met transparancy uit.
Morgen ga ik transparancy weer aan zetten. Komen de crashes dan weer terug, zet ik het weer uit. en dan wachten of ik zonder transparancy crashes krijg..

[ Voor 32% gewijzigd door kid1988 op 23-09-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_ck
kid1988 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:32:
bedoel je nou dat hij het op stock speeds nu wel doet maar gister met OC niet? dat scheelt. Maar ik beweerde ook niet dat een OC de oorzaak kon zijn.. maar daar gaat het wel eens mis
Wat de temps van de kaart bij boot zijn weet ik zo even niet. Hij is nu 40C (heb net stalker afgesloten) en daar zit hij meestal rond. Note wel dat ik niet de reference cooler heb maar het ASUS bouwsel wat altijd op 100% draait.

Heb met 8.9 en transparancy uit nogsteeds geen driver crash gehad. Ook niet tijden spelen van HD video of van stalker (uurtje)
Ja idd wat je zegt. Heb anderhalf uur Crysis gespeeld. Geen enkel melding! OC was echt het laatste waar ik aan dacht aanzien de temperatuur van de CPU rond de 40 zat en hij daarvoor ook problemen gaf. Misschien lag het toen wel aan de drivers. Qua temp zat hij na afsluiten van Crysis op 67 graden. met 35% (geen 30% foutje) koeling. Ga het langzaam proberen af te bouwen totdat het geluid acceptabel is.

Heb ook net reactie terug van ATI support en deze melden mij dat als ik problemen blijf houden ik niet de drivers van ati.com moet halen maar van me fabrikant Sapphire. Nouja even kijken hoe het zo gaat!

PS. wel lekker tempratuurtje hoor 40 graden :9~ max temp. volgens ATI/AMD is 104 graden!! :/

• kid1988
net weer een BSOD met transparancy ingeschakeld, had daarvoor meer dan 127 uur uptime (wel met driver crashes maar geen BSOD) nu transparancy weer uitgeschakeld kijken of het helpt.

• prutser001
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik weet niet of dit probleem aan Vista X64 ligt of aan de 4gb? Ik zit er namelijk over te denken om Vista X64 Ultimate te kopen (gebruik nu nog 32bit) omdat ik nu 8GB in mijn systeem heb zitten.

Als deze problemen dan alleen voorkomen met X64 zing ik het nog wel even uit tot het probleem opgelost is. Ik wilde namelijk een 4870 kopen icm Vista X64 Ultimate OEM.

Ik heb 8 sloten waarvan 4 bezet
Ik heb 2 monitoren met verschillende resoluties (1920x1200 en 1280x1024 - eerder 3 met een x2600xt)
Ik gebruik Vista 32 Ultimate.

Ik heb nog niet eerder een Bsod gehad (eigenlijk helemaal nog niet).
Heel afentoe dat ik met Flatout een CTD krijg heb dit probleem met geen ander spel.

[ Voor 30% gewijzigd door prutser001 op 25-09-2008 00:22 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• kid1988
Zoals je hebt kunnen lezen komen de problemen ook voor met 32 bits machines.
Veelal komen de klachten voor in de volgende gevallen:
-4 bevolkte dimm sloten
-2 monitoren met verschillende resoluties
-Windows Vista (32 of 64)

Echter zijn er ook mensen die het probleem hebben en niet aan deze 3 kenmerken voldoen, en uiteraard zijn er ook mensen die wel aan de kenmerken voldoen maar geen problemen hebben.

• Ri_ck
kid1988 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:08:
net weer een BSOD met transparancy ingeschakeld, had daarvoor meer dan 127 uur uptime (wel met driver crashes maar geen BSOD) nu transparancy weer uitgeschakeld kijken of het helpt.
Gaat hier iets beter. Eerst kon ik er de klok op gelijk zetten als de PC opstarten met de meldingen CCC werkt niet meer en dan bv. Racedriver Grid opstarte zat ie vast! Dat doet hij nu niet meer. Foutmelding CCC wel, vastlopen niet. Niet heel uitvoerig geprobeerd maar het is een begin.

Dit nadat ATI-support mij adviseerde de drivers van de Sapphire website te halen ipv ati.com (zag geen verschil magoed) Foutmelding blijft 7 v/d 10 keer maar spellen zijn (tot op heden) nog geen enkele keer vastgelopen. Misschien een idee? Heb wel direct weer wat terug gepost naar ati en weer even een dagje wachten op antwoord.

kid1988 wat voor foutmelding krijg jij eigenlijk met die drivercrash? BSOD zal we die atikmag.sys zijn oid neem ik aan? En is die bij jou ook echt blauw? Toen ik die had was het scherm namelijk knalrood met zelfde tekst als in de BSOD.

• kid1988
bij mij is de bsod werkelijk blauw met inderdaad de atikmag.sys
De foutmelding bij drivercrash is iets in de richting van: Video driver recovered succesfully blabla. Soms is het 1x knipperen en dan is het over, soms knippert hij 6 keer ofzo en krijg ik vervolgens een BSOD (de driver blijft crashen)
Heb zelf ook nog geen bsods of crashes gehad in games of met transparancy uitgeschakeld. Maar heb niet zo lang games gespeeld of lange tijd zonder transparancy gedraait (hooguit 2 dagen) dus ik ben nu weer aan het kijken hoe lang ik het vol houd zonder transparancy...

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
Bij mij ook gewoon blauw.

• shakespeare
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 10:39
Ik kan bij Crysis medium draaien... maar als ik mijn instellingen op gamer of hoger zet crashed hij.

Ik krijg een Red Screen Of Death met ATIMDAG melding!

Specs :

E8500
4870OC
4 GB
Vista 32-bit

• Ri_ck
shakespeare schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:46:
Ik kan bij Crysis medium draaien... maar als ik mijn instellingen op gamer of hoger zet crashed hij.

Ik krijg een Red Screen Of Death met ATIMDAG melding!

Specs :

E8500
4870OC
4 GB
Vista 32-bit
Neem aan dat je catalyst 8.9 hebt? misschien word deze met die hoge instellingen te warm. probeer handmatig de fanspeed aan te passen op 35% en dan spelen kijken of dit helpt.

Hier een link waar ik die info vandaan heb.

Moet zeggen dat ik ook niet op very high kan spelen met 4870 in crossfire wat me enig sinds toch tegen viel! High is daarentegen geen probleem.

Verwijderd

Hoe hinderlijk - kan alleen maar m'n naampje toevoegen aan de lieden die mij voor zijn gegaan.

Mijn omgeving:

Software
  • Vista x64 Ultimate
  • Ati Catalyst 8.9
Hardware
  • Q9550 @ 3.4 GHz
  • 2x2GB GEiL 800Mhz DDR2
  • MSI P45 Neo 3
  • Club3D HD4870 OC
Schermen
  • 23" Apple Cinema Display @ 1920x1200@60Hz
  • 19" Acer AL1716 @ 1280x1024@75Hz
Heeft in mijn ervaring niets met belasting te maken - meeste keren was de pc gewoon idle en kwam ik terug en vond ik m'n computer herstart terug...

Enfin. Als ik een oplossing vind, zijn jullie de eersten die het horen.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik sluit me ook aan bij de "club". Mijn systeem:

Software
  • Vista x64 Ultimate
  • Catalyst 8.9
Hardware
  • Q9450 @ Stock
  • 2x 2GB GEiL @ 1066 MHz (5:8)
  • MSI P45 Neo2
  • Sapphire HD4870 @ Stock
  • Dell 24" (2407WFP)
Probleem:
Met geen mogelijkheid wil het systeem eenvoudig opstarten. Tijdens het laden van de videodrivers bijna altijd een BSOD (atikmdag o.i.d.). Na x malen herstarten krijg ik Windows ervoor en werkt het systeem stabiel.

• kid1988
Heb nu weer een dagje zonder transparancy gewerkt nog geen films gekeken maar wel 6 uur met solidworks gewerkt... Geen Bsod of drivercrash. Het is nog te vroeg om conclussies te trekken, maar het lijkt er op dat het zo stabieler is...

EDIT
net weer driver crash zonder transparancy, maakt geen reet uit dus. Nu aero maar eens uit.

[ Voor 17% gewijzigd door kid1988 op 25-09-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

kid1988 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:39:
Heb nu weer een dagje zonder transparancy gewerkt nog geen films gekeken maar wel 6 uur met solidworks gewerkt... Geen Bsod of drivercrash. Het is nog te vroeg om conclussies te trekken, maar het lijkt er op dat het zo stabieler is...

EDIT
net weer driver crash zonder transparancy, maakt geen reet uit dus. Nu aero maar eens uit.
Ik vraag het me af of het puur in Aero zit... Zover ik weet blijf aero draaien als je gaat gamen (hij zet alleen de transparantie uit) en daar crasht het (bij mij) nooit. Zelf draai ik momenteel (even afkloppen) enkele dagen zonder noemens waardige problemen. Paar dagen geleden ook maar de nieuwe drivers erop gegooid (voor de update ging het ook al een tijdje goed) en nog steeds geen problemen. En mijn pc staat in de avond best wat uurtjes aan...

Al met al een zeer vreemd probleem... Blijft vervelend dat je geen scenario hebt waarmee je de boel kan forceren. In dat geval kan je tenminste testen. Nu zet je een setting anders en lijkt het beter te draaien, maar een paar dagen later gaat het alsnog de bocht uit...

Valt me wel op dat dit topic inmiddels al meerdere problemen bevat (oa ook te OC kaarten die tijdens gamen eruit klappen.. Ook stoor ik me aan het "en 4GB RAM" in de topic title, ik heb de zelfde problemen met 2 GB, dus dit is denk ik uit te sluiten...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• b19a
  • Niet online
In navolging op mijn eerdere post: BoukeHaarsma in "BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM"

Ik ben nu zo'n beetje door alle genoemde "oplossingen" heen. Gisteravond heb ik:
  • Getest met andere videokaart (ook HD4870)
  • Geheugen in de andere sloten
  • Een enkel reepje geheugen
  • Alle PCI-kaarten eruit
  • Onboard apparaten uitgeschakeld
  • .NET 3.5 (+SP1) geïnstalleerd
  • Aantal processoren in boot.ini op 1 en 4 gezet (via msconfig), geheugen op 4 GB
  • Verse installatie van Vista, eerst alle updates (+SP1) geïnstalleerd en als laatste de videodriver
Helaas, allemaal verloren moeite!

Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/nieuwe_intel/ati_driver_crashes-small.png Aardige verzameling al ondertussen!

[ Voor 7% gewijzigd door b19a op 27-09-2008 11:07 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

BoukeHaarsma schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:05:
In navolging op mijn eerdere post: BoukeHaarsma in "BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM"

Ik ben nu zo'n beetje door alle genoemde "oplossingen" heen. Gisteravond heb ik:
  • Alle PCI-kaarten eruit
  • Aantal processoren in boot.ini op 1 en 4 gezet (via msconfig), geheugen op 4 GB
  • Verse installatie van Vista, eerst alle updates (+SP1) geïnstalleerd en als laatste de videodriver

[afbeelding] Aardige verzameling al ondertussen!
Lijkt erop dat jij toch een iets ander probleem hebt (wat ik zo uit jouw oude post lees). De meesten kunnen zover ik weet (ik in ieder geval wel) gewoon in windows komen (jij zegt daar moeite mee te hebben), de problemen waar het hier over gaat treden vaak tijdens een normale windows sessie (geen heftige belasting) en treden zover ik kan zeggen volledig willekeurig op.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

Idd die AI uitzetten lostte bij mij het probleem op! >:) ;) :*)

Ik had trouwens het probleem dat mijn systeem vastliep / rebootte met een [ATI Radeon PEAK 4850 kaart, 4gig intern, Window Vista 64 bit Ultimate, Quad 6600 (non oc)] als ik bijv. Crysis speelde ....vaak met een "infinite loop" melding BSOD!
Als ik geen game speel had ik trouwens nergens last van.

Vinkje aanzetten bij A.I. in C.C.C van Ati lost dus het probleem op...althans...ik heb nu al 1,5 zonder probs Crysis kunnen spelen op Very High! ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 17:09 . Reden: vermeld wanneer ik BSOD kreeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:03:
[...]

Idd die AI uitzetten lostte bij mij het probleem op! >:) ;) :*)

Ik had trouwens het probleem dat mijn systeem vastliep / rebootte met een [ATI Radeon PEAK 4850 kaart, 4gig intern, Window Vista 64 bit Ultimate, Quad 6600 (non oc)] als ik bijv. Crysis speelde ....vaak met een "infinite loop" melding BSOD!
Als ik geen game speel had ik trouwens nergens last van.

Vinkje aanzetten bij A.I. in C.C.C van Ati lost dus het probleem op...althans...ik heb nu al 1,5 zonder probs Crysis kunnen spelen op Very High! ;)
heel mooi dat dat een oplossing bied voor jou... helaas niet voor ons alles, en het probleem wat je beschrijft komt ook niet overeen met de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
.Gertjan. schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:50:
[...]
Lijkt erop dat jij toch een iets ander probleem hebt (wat ik zo uit jouw oude post lees). De meesten kunnen zover ik weet (ik in ieder geval wel) gewoon in windows komen (jij zegt daar moeite mee te hebben), de problemen waar het hier over gaat treden vaak tijdens een normale windows sessie (geen heftige belasting) en treden zover ik kan zeggen volledig willekeurig op.
Akkoord, maar de BSOD die de mensen in dit topic krijgen is dezelfde waar ik hinder van ondervindt. Je hebt gelijk, mijn probleem is niet exact hetzelfde. Ook mijn probleem lijkt nog niet opgelost te zijn, bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
BoukeHaarsma schreef op zondag 28 september 2008 @ 14:43:
[...]

Akkoord, maar de BSOD die de mensen in dit topic krijgen is dezelfde waar ik hinder van ondervindt. Je hebt gelijk, mijn probleem is niet exact hetzelfde. Ook mijn probleem lijkt nog niet opgelost te zijn, bummer.
toch hoort het niet in dit topic, aangezien je een compleet ander probleem hebt dan de TS, kan het zo zijn dat de oplossingen die hier aangedragen zijn geen oplossing bieden voor je probleem. Ik zeg niet dat je hier niet mag posten, maar compleet verschillende onderwerpen in een topic (topic = onderwerp) is niet echt bevorderlijk voor de leesbaarheid of duidelijkheid van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
Wat voor solution geeft windows? Aangezien er staat dat er een oplossing voorhanden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:31
Giant87 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:04:
[...]

Wat voor solution geeft windows? Aangezien er staat dat er een oplossing voorhanden is..
Waarschijnlijk dat hij een nieuwe Ati driver moet hebben, terwijl hij de nieuwste reeds heeft ;). Die is al een keer voorbij gekomen geloof ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
The__Virus schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:40:
[...]

Waarschijnlijk dat hij een nieuwe Ati driver moet hebben, terwijl hij de nieuwste reeds heeft ;). Die is al een keer voorbij gekomen geloof ik :).
inderdaad, MS wijst naar de ATI driver. Het is zeker een software probleem. Hetzij OS of Driver.

Even een vraag/peiling:
Hoeveel mensen hebben dit probleem opgelost door windows opnieuw te installeren, en zijn er ook mensen waarbij een re-install niets oploste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kid1988 schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:50:
[...]

inderdaad, MS wijst naar de ATI driver. Het is zeker een software probleem. Hetzij OS of Driver.

Even een vraag/peiling:
Hoeveel mensen hebben dit probleem opgelost door windows opnieuw te installeren, en zijn er ook mensen waarbij een re-install niets oploste?
Probeert MS niet zijn eigen ATI driver te pushen? Geloof dat er standaard eentje in Vista zat. Heb ergens gehoord dat die minder problemen gaf.

Over een re-install, een paar reacties terug stond toch iemand die dat heeft geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_ck
[...]

Ik heb sinds een herinstallatie geen BSOD meer gehad. Wel CCC werkt niet meer en vastlopers tijdens het starten of spelen van de game. Maar geen BSOD (of rode) meer gezien! Maar de vorige installatie was ook behoorlijk vers, maandje ofzo. Reden voor herinstallatie was nog niet eens de videokaart problemen maar een veelste langzame raid0 aansluiting die Asus Drivexpert noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
[...]
Al wil kid1988 me wegpesten geloof ik (;)), toch nog een antwoord op je vraag. Vista zegt doodeenvoudig dat het probleem bij ATi ligt:
quote: Vista Problem Reports and Solutions
Check for ATI Graphics Driver updates

This problem was caused by ATI Graphics Driver, which was created by ATI Technologies, Inc.. There is no solution for this problem at this time.
Maar inderdaad, mijn probleem verschilt inderdaad, ik zal er zelf een topic over maken als het me weer overkomt. De laatste 2 dagen heb ik echter geen problemen meer gehad.
.Gertjan. schreef op maandag 29 september 2008 @ 08:54:
Probeert MS niet zijn eigen ATI driver te pushen? Geloof dat er standaard eentje in Vista zat. Heb ergens gehoord dat die minder problemen gaf.
(verwijst naar bovenstaande 'disclaimer') Het heeft mij niks geholpen, de drivers zijn gewoon brak.

[ Voor 18% gewijzigd door b19a op 29-09-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
BoukeHaarsma schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:43:
[...]

Al wil kid1988 me wegpesten geloof ik (;)), toch nog een antwoord op je vraag. Vista zegt doodeenvoudig dat het probleem bij ATi ligt:

[...]

Maar inderdaad, mijn probleem verschilt inderdaad, ik zal er zelf een topic over maken als het me weer overkomt. De laatste 2 dagen heb ik echter geen problemen meer gehad.

[...]

(verwijst naar bovenstaande 'disclaimer') Het heeft mij niks geholpen, de drivers zijn gewoon brak.
ggg, ik probeer je niet weg te pesten hoor :-). alle input is hier gewilt.. vooral omdat er een hele reeks problemen is waar geen oplossing voor schijnt te zijn...

Ik denk dat we zolangzamerhand de drivers wel kunnen uitsluiten. Ik heb hier catalyst 7.8 en 8.5 t/m 8.9 geprobeert, met en zonder CCC. allemaal blijft het probleem. Het kan zijn dat catalyst in conflict ligt met een van mn codecs, dus die heb ik ook maar verwijdert, maar dat loste wederom niets op.

Misschien moeten we iets breder gaan kijken?
Heeft men misschien een combinatie van apps of drivers wat voor problemen zorgt?

Naast
- 2 schermen op andere resoluties
- ATI catalyst 8.9
- windows vista 64 ultimate
- 8gb (4x2gb) ram

Heb ik ook:
-Zune software met driver
-Auzentech X-fi prelude met RC6 driver
-Windows mobile device center (had het probleem ook voor ik mijn telefoon aansloot)
-Klite codec pack 4.17
-CoreAVC 1.7.0.0
-Solidworks 2008 SP 3.1
-Microsoft office 2007
-Google chrome 0.2.149.30
-Windows Live Messenger 8.5
-Nod32 64bits 3.0.642.0

zijn er andere mensen die het probleem ook hebben en een van deze software hebben geinstalleerd?

Verder alle windows updates die tot dit moment zijn uitgekomen (geen ultimate extra's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 10:03
Om even aan te sluiten over de reinstall. Het heeft deels geholpen, ipv een totale crash heb ik soms opeens geen beeld, maar nog wel geluid. Dit is alleen in een game. Dus het is in bepaalde maten "beter" geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door -unknown op 29-09-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kid1988 schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:59:
[...]

Heb ik ook:
-Zune software met driver
-Auzentech X-fi prelude met RC6 driver
-Windows mobile device center (had het probleem ook voor ik mijn telefoon aansloot)
-Klite codec pack 4.17
-CoreAVC 1.7.0.0
-Solidworks 2008 SP 3.1
-Microsoft office 2007
-Google chrome 0.2.149.30
-Windows Live Messenger 8.5
-Nod32 64bits 3.0.642.0

zijn er andere mensen die het probleem ook hebben en een van deze software hebben geinstalleerd?

Verder alle windows updates die tot dit moment zijn uitgekomen (geen ultimate extra's)
Ik heb van jouw lijstje alleen Office 2007, Chrome en MSN op mijn PC staan. Office kan het niet aan liggen. Heb een tijdje 2003 gedraaid en een tijdje alleen Open Office. Toen had ik ook diverse keren last van crashes.

Chrome is het zeker weten niet, de problemen traden al op ver voordat chrome op de markt kwam. MSN messenger zou kunnen, maar ik krijg ook crashes als deze uit staat of gewoon niet is ingelogged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik heb daarvan
- K-lite codec pack
- Office 2007
- Nod32 maar wel een oude versie 2 of zo geen 64 bit.
- Windows messenger maar die gebruik vrijwel nooit.

Toch denk ik niet dat het aan andere software ligt.

2 schermen met verschillende resoluties ligt voor mij nog het meest voor de hand, maar aangezien ik die te vaak gebruik ga ik die niet een tijd uitzetten.

Testen is lastig omdat het bij mij soms wel een maand wegblijft. Pc staat 24 uur/dag aan zonder standby alleen screensaver en monitor uitschakelen. Dan opeens heb ik het bijvoorbeeld 2x op een dag.

De tip om je muis niet te bewegen tijdens het knipperen zorgde er de laatste keer voor dat ik geen BSOD kreeg. Wel stuurprogramma hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

wiene schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:24:
Ik heb daarvan
- K-lite codec pack
- Office 2007
- Nod32 maar wel een oude versie 2 of zo geen 64 bit.
- Windows messenger maar die gebruik vrijwel nooit.

Toch denk ik niet dat het aan andere software ligt.

2 schermen met verschillende resoluties ligt voor mij nog het meest voor de hand, maar aangezien ik die te vaak gebruik ga ik die niet een tijd uitzetten.

Testen is lastig omdat het bij mij soms wel een maand wegblijft. Pc staat 24 uur/dag aan zonder standby alleen screensaver en monitor uitschakelen. Dan opeens heb ik het bijvoorbeeld 2x op een dag.

De tip om je muis niet te bewegen tijdens het knipperen zorgde er de laatste keer voor dat ik geen BSOD kreeg. Wel stuurprogramma hersteld.
Het vermoeden dat het met 2 schermen in verschillende resolutie te maken heeft heb ik ook (heb een 1680*1050 en een 1280*1024). Heb voordat SP1 uitkwam veel vaker crashes gehad. Die verdwenen toen ik mijn 2de monitor eraf had gehaald. Na SP1 dacht ik dat ik veilig de boel weer kon aansluiten, maar toen kwamen de crashes terug (niet zo veel als voor SP1, maar toch wel wat crashes).

Het onmogelijk reproduceren maakt het wel lastig en soms denk je een oplossing te hebben omdat het weer een tijdje goed werkt. Ik heb sinds de vorige crash niets veranderd, maar tot nu toe nog geen crashes gehad, dat bewijst maar weer dat het niet echt met enige regelmaat optreedt.

Dat van die muis bewegen was mij ook al opgevallen (paar posts terug schreef ik dat al), maar ben iig blij te horen dat iemand anders het zelfde ervaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
2 schermen lijkt inderdaad een voor de hand liggende oorzaak, echter zijn er genoeg mensen die geen problemen hebben met 2 schermen. Heb zoals ik schreef met mijn 8800gt nooit problemen gehad met 2 schermen. Het niet bewegen met de muis helpt inderdaad tegen bsod's

nog even iets over dat muis bewegen;
ik heb een notebook met een ATI mobility express 200M. Wanneer ik de muis beweeg als de screensaver tevoorschijn komt (scherm uitschakelen) knippert het scherm 3 keer voordat het weer werkt. Misschien staat dit in relatie met elkaar..?

en nog een kleine update:
het lijkt er op dat het probleem zich steeds minder vaak voordoet. Was het vorige week nog bijna iedere dag, draai ik nu 140 uur stabiel (ZONDER AERO). geen enkele driver crash...

Volgens mij heb ik geen drivers of programma's geupdate.. enige wijzigingen waren in AERO.
oh toch wel, messenger naar versie 2009 wave 3

AERO vanavond weer aangezet. driver crash bij afsluiten van STALKER...
Nu staat AERO weer uit. Kijken wanneer en of de driver nu crashed. Het kan tussen mijn oren zitten, maar ik denk dat AERO er wel degelijk iets mee te maken heeft. Zijn er ook mensen die crashes hebben gehad met AERO uitgeschakeld?

[ Voor 72% gewijzigd door kid1988 op 30-09-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dealer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 23:11
Hier ook hetzelfde probleem...

Software:
  • Vista Home Premium 32
  • ATI Catalyst 8.9
Hardware:
  • E8400 @ 3.6 GHz
  • 4 GB Corsair ram
  • ASUS P5Q mobo
  • Sapphire HD4870 + Club3D 4870 OC edition
Schermen:
  • Samsung 19" 920N @ 1280 * 1024 (is met DVI -> VGA adapter)
  • Fujitsu 22" Widescreen L22W-6SA @ 1680 * 1050 (ook DVI -> VGA adapter)
Probleem:
Random black screens met melding dat atikmdag is hersteld... BSOD's... Soms als ik even weg ben en ik kom terug met een gereboote pc (wss BSOD).
Ik heb gemerkt dat je het kan uitlokken door de schermconnectors uit te trekken en terug in te steken, de boel gaat wild 8)7 . Dit is met beide grafische kaarten het geval...
Ook komt het nooit voor als ik aan het gamen ben, enkel als ik in windows desktop zit te werken komt het sporadisch voor.
Gisteren startte mijn pc niet eens op, gaf 1 lange beep en 3 korte, na 5 minuten ging het weer.
En verlies van het signaal heb ik ook voor.
Ik hoop dat er ooit eens een oplossing op komt.

My 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Ik kan het hier niet triggeren dmv het unpluggen van een monitor. Heb nu aero uit staan. Wellicht wil het met aero ingeschakeld. Ik kijk vanmiddag weer, wanneer ik wat meer tijd heb.

Heb trouwens dezelfde resoluties als jou, maar beide monitoren zijn aangesloten via DVI.

[ Voor 20% gewijzigd door kid1988 op 01-10-2008 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54
@kid: Ik ga Aero nu ook uitschakelen, hopelijk krijgen we zo nog meer bevestiging.

EDIT: Das wennen, na anderhalf jaar Aero gedraait te hebben :|

[ Voor 29% gewijzigd door omgwtfbbq op 01-10-2008 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Wat mij trouwens opviel in mijn 2 monitor setup is dat mijn secondary monitor af en toe een soort strepen vertoond (of knippert), de zeflde strepen die je bijvoorbeeld krijgt als je aan de kabel zou zitten vervelen.

Dit heeft die monitor nog nooit vertoond, meer mensen hier last van? Deze strepen treden niet met regelmaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
.Gertjan. schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:17:
Wat mij trouwens opviel in mijn 2 monitor setup is dat mijn secondary monitor af en toe een soort strepen vertoond (of knippert), de zeflde strepen die je bijvoorbeeld krijgt als je aan de kabel zou zitten vervelen.

Dit heeft die monitor nog nooit vertoond, meer mensen hier last van? Deze strepen treden niet met regelmaat op.
Van dergelijke dingen heb ik volgens mij geen probleem. Kun je misschien een duidelijker voorbeeld geven? Gebruik je DVI of dsub aansluitingen? bij een DVI signaal is geen kans op storing in het signaal, dus dan zou of je scherm of je GFX defect zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kid1988 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:41:
[...]

Van dergelijke dingen heb ik volgens mij geen probleem. Kun je misschien een duidelijker voorbeeld geven? Gebruik je DVI of dsub aansluitingen? bij een DVI signaal is geen kans op storing in het signaal, dus dan zou of je scherm of je GFX defect zijn
Volgens mij zit die monitor via een verloppje met zn dsub aan de dvi poort gekoppeld. Het probleem dat ik heb is moeilijk uit te leggen. Het is een soort lijn die dan verschijnt. Het lijkt op het zelfde effect dat je wel eens hebt als je van resolutie veranderd (dan gaat je scherm soms ook knipperen), maar nu dan slechts op een klein deel van het scherm. De lijn gaat over de hele breedte van het scherm. Mijn primaire monitor heeft nergens last van. Lijkt wel of de videokaart niet snel genoeg dat scherm ververst ofzo...

Dacht, zet het hier ff neer, misschien dat meer mensen er last van hebben. Zal thuis eens kijken of ik het kan filmen/fotograferen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
.Gertjan. schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:45:
[...]

Volgens mij zit die monitor via een verloppje met zn dsub aan de dvi poort gekoppeld. Het probleem dat ik heb is moeilijk uit te leggen. Het is een soort lijn die dan verschijnt. Het lijkt op het zelfde effect dat je wel eens hebt als je van resolutie veranderd (dan gaat je scherm soms ook knipperen), maar nu dan slechts op een klein deel van het scherm. De lijn gaat over de hele breedte van het scherm. Mijn primaire monitor heeft nergens last van. Lijkt wel of de videokaart niet snel genoeg dat scherm ververst ofzo...

Dacht, zet het hier ff neer, misschien dat meer mensen er last van hebben. Zal thuis eens kijken of ik het kan filmen/fotograferen ofzo.
Bedoel je een soort tearing effect? of echt een zwarte streep waar geen beeld meer is/werkelijke vervorming?

Ik ben maar *weer* eens gewisseld van GFX, draai nu weer met een 8800gt, even driver sweeper eroverheen gehaald (drivercleaner hing) en toen een fresh install met de laatste WHQL. AERO en alles staat weer aan, en nu maar wachten op een BSOD.

net weer drivercrash in Solidworks, daardoor crashde solidworks ook.... er moet hier echt een oplossing voor komen. het probleem is EXACT hetzelfde als bij de ATI kaart, behalve dan dat de driver anders heet.... dus ik denk dat het probleem voor 100% bij MS ligt...

[ Voor 21% gewijzigd door kid1988 op 01-10-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Gisteren onder het film kijken weer last van een driver crash, raakte wederom mijn computer op dat moment niet aan, was al zeker een half uur aan het kijken. Het rare was dat mijn kleuren niet klopten op de tv, dacht dat het aan de divx lag. Was allemaal heel donker en erg rood maar na de driver restart was het weer normaal. Had dit overigens nog nooit gehad.

Ik zit te denken aan een reinstall van Vista, heb ook nog wat problemen met wat harddisks die tikken terwijl ze vrij nieuw zijn. Gelukkig gebruik ik mijn vista bak vrijwel alleen voor downloaden en films afspelen. Heb nog alle programma's op mij oude P4 staan dus die gebruik ik daarvoor nog altijd.

Vanwege een mislukte bios flash durfde ik dat niet maar ga het denk ik toch maar weer eens proberen, misschien dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is vast paranoia aan het worden, maar begint een patroon te herkennen in het open hebben van Firefox en de crashes.

Komt vast omdat ik vaker Firefox open heb dan andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Icec_old, maak je niet druk, heb met geen finger firefox aangeraakt, en nogsteeds crashes, ook voordat ik Chrome installeerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:46
Ik heb een Sapphire Dual Slot 4850 kaart en ik heb veel last van systemfreezes. Ik heb geprobeerd met de mee geleverde Cat 8.7 en de meest recente Cat 8.9 inclusief CCC.

Met CCC had ik veel last van BSOD eenmaal eraf niet meer. Nu heb ik alleen nog maar last van system freezes tijdens het gamen en het afspelen van films. Het gebeurt op willekeurige momenten. Temperatuur tijdens gamen is 62C gechecked met RivaTuner. Dus daar kan het niet aanliggen.

Ik download op dit moment de Cat 8.10 RC2 om te testen of dit beter werkt.

Mijn specs zijn al volgt:

System:

AMD X2 4200+
A8N-SLI SE s939
2048GB DDR
Sapphire ATI 4850 512MB
520Watt OCZ Modstream Voeding.

Ik ben verder radeloos. Wat moet ik doen? Kaar terug brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
  • Laatst online: 14-02 10:37
Beste heer Groenewoudt,

Wij hebben uw systeem getest en gerepareerd.
De drivers van de videokaart zorgen ervoor dat het programma framework 3.5 niet goed meer werkt, na het herinstalleren van dit programma werkte het systeem weer nabehoren.
Aangezien het systeem weer nabehoren werkt kunt u het systeem komen afhalen.
Wij zullen geen kosten in rekening brengen.
Met vriendelijke groet,

Rma afdeling

Azerty Hardware

Mijn 4850 is weer binnen en dit mailtje kreeg ik van Azerty....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Hier even een voorbeeldje van hoe het ook kan gaan voor de geintereseerden.
Enkele weken geleden de volgende onderdelen besteld bij alternate:
Core2duo 8400
MSI Neo3-F
2x2gb DDR2 800mhz Buffalo Firestix.
Saphire Radeon 3870 512mb
Seagate 500gb HDD (type weet ik zo even niet)
Coolermaster Extremepower 400w

vista x64 geinstaleerd, de nieuwste catalyst 8.9, en alle beschikbar updates.
Aero aangezet, en na enkele uren de eerste BSOD. scherm knippert uit, en de gebruikelijke melding over een fout met de ati driver .sys file. 3dmark vantage maar eens gaan testen, want ik vermoede toch wel dat er iets mis zou zijn. op 1280x1024 (res van de lcd) met alle opties op max bleef hij met 4-5fps altijd doorlopen met af en toe een spontane BSOD of zelfs een RSOD. Voor de rest tijdens games ook vaak. Temperatuur van de GPU bleef prima binnen de perken, dus ben verder gaan zoeken. 3dmark op 800x600 met alle opties op standaard zorge voor vastlopers rond hetzelfde punt in de applicatie keer op keer, terwijl hij op hogere res met lagere FPS gewoon door bleef lopen. Het begon me toen wel te dagen dat toch echt de kaart niet genoeg stroom zou kunnen krijgen. De specs van Coolermaster geven 16 en 18 amp. op de 12v+ lijnen. 1 daarvan gaat naar de CPU, en de 2e word gedeeld door de 6pins PCI-E connector van de videokaart en het moederbord. 16 amps x 12v = 192W. maar let er wel op dat dit piekvermogen is, het coninu leverbare blijkt dan toch een stuk lager te liggen. Hier bij de computerland eens een 460W voeding gehaald met de gedachte dat dat voldoende zou moeten zijn. Maar hetzelfde probleem bleef zich voordoen. BSOD's, onverklaarbare reboots, en zwart knipperend beeld met recovery en klagen over de display drivers die zichzelf herstellen. Na verdere inspectie op de verpakking van de voeding kwam ik er achter dat deze dus maar 2!!! amp. meer levert op de 12v lijn dan de 400w uitvoering en het meeste extra vermogen uitkomt op de 5v lijnen die je bijvoorbeeld gebruikt voor harde schijven. Dit was dus een voeding met op het eerste oog meer vermogen, maar in de praktijk nagenoeg identiek. Na verdere tests leek het mij toch de enige mogelijkheid dat het een voedingsprobleem moest zijn. let wel. sommige games en benchmarks draaiden wel perfect. fur stress test, call of duty 4, zonder problemen. maar pcsx2 en dolphin (emulators voor ps2 en gamecube) die mijn cpu en grafische kaart vrijwel 100% continu belasten gaven de gebruikelijke voorspelbare problemen, soms binnen 5 minuten, soms pas na een uur. Hierna dus een nieuwe voeding gezocht met genoeg vermogen. De Antec earthwats 650 is het geworden, mede omdat deze in de aanbieding was op dat moment. en 26-28 amp. kan leveren op een eigen 12v lijn, dus niet met moederbord of CPU gedeeld. Resultaat: de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. 3d mark doorloopt alles prima op alle resoluties. geen bsod's meer, vastlopers, reboots, en RSOD's (in totaal ook maar 3-4x tegen gekomen in totaal). moraal van het verhaal: de 12v lijnen van voedingen worden behoorlijk zwaar belast door zowel de nieuwste processors, moederbord chipsets, en Videokaarten. Veel voedingen zijn hier gewoon niet tegen opgewassen. Vaak ligt de balans qua verdeling geheel richting de 5v lijnen bijvoorbeeld. Advies: loop naar de plaatselijke computerboer, regel even een 600+watt voeding met voldoende amps op in ieder geval 1 12v lijn met pci-e connector (radeon 3870 heeft blijkbaar minimaal rond de 22-25 amps nodig 4870 en 4850 waarschijnlijk ook, zo niet meer) en ga het eens testen. Grote kans dat het probleem veroorzaakt word door ontoerijkende voeding. Mocht het niet werken, de voeding weer inpakken en terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Niet online
gravitone schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:58:
PRECIES mijn problemen, ik heb ook al van alles geprobeerd en ik heb ook het vermoeden dat het de voeding is. Ik twijfelde wat ik moest doen, maar dit trekt me over de streep. Ik ga zsm een nieuwe (goede) voeding regelen.

Ik heb nu een antec earthwatts 550, is niet de minste maar kan natuurlijk kapot zijn gegaan.

Als het werkt ben je mijn held _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
Prima, laat me/ons even weten of het eventueel de problemen oplost. Ga iig voor een voeding met 23+ amps op een aparte 12v rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

your_rival schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:57:
Beste heer Groenewoudt,

Wij hebben uw systeem getest en gerepareerd.
De drivers van de videokaart zorgen ervoor dat het programma framework 3.5 niet goed meer werkt, na het herinstalleren van dit programma werkte het systeem weer nabehoren.
Aangezien het systeem weer nabehoren werkt kunt u het systeem komen afhalen.
Wij zullen geen kosten in rekening brengen.
Met vriendelijke groet,

Rma afdeling

Azerty Hardware

Mijn 4850 is weer binnen en dit mailtje kreeg ik van Azerty....
Sorry. Hier moet ik een klein beetje om lachen. Wat heeft .NET framework 3.5 nou in hemelsnaam te maken met de ATI driver? Ik weet dat het control center draait op Framework 2.0 (3.5 zou ook nog eens backwards compat. moeten zijn). Problemen treden bij mij (en bij vele anderen) op ZONDER dat ik het control center gebruik. Het lijkt me ook HEEL sterk dat de driver zelf in .NET zou zijn geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
  • Laatst online: 14-02 10:37
nou ja, maakt me niet uit hoe het werkt zoalng het maar werkt :D

en dat is dus nu het geval (het werkt) :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Los daarvan had ik al geprobeert om .net framework opnieuw te installeren. dit loste bij mij niets op.. misschien kan iemand anders het proberen?
Ik heb namelijk vanmiddag een clean install gedaan, en heb met de 8800gt (sorry jongens, ik laat de 3870 vliegen) nog geen driver crash gehad. (voor de reinstall had ik wel crashes met 8800gt)

Dus het lijkt er op dat het opgelost is... Maar een reinstall is redelijk radicaal... Mocht het opgelost zijn weten we iig 100% zeker dat het softwarematig is. ik blijf nog wel even aanwezig hier mocht je nog vragen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

your_rival schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:27:
nou ja, maakt me niet uit hoe het werkt zoalng het maar werkt :D

en dat is dus nu het geval (het werkt) :D :D
Hoe lang is het "opgelost"? Mijn PC draait zonder enig ingrijpen al weer een hele tijd stabiel... Dus het kan ook toeval zijn ;)
kid1988 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:43:
Los daarvan had ik al geprobeert om .net framework opnieuw te installeren. dit loste bij mij niets op.. misschien kan iemand anders het proberen?
Ik heb namelijk vanmiddag een clean install gedaan, en heb met de 8800gt (sorry jongens, ik laat de 3870 vliegen) nog geen driver crash gehad. (voor de reinstall had ik wel crashes met 8800gt)

Dus het lijkt er op dat het opgelost is... Maar een reinstall is redelijk radicaal... Mocht het opgelost zijn weten we iig 100% zeker dat het softwarematig is. ik blijf nog wel even aanwezig hier mocht je nog vragen hebben.
Heb al van diverse gelezen dat reinstall niet helpt voor de ATI. Wel goed te horen dat je problemen met je NVidia zijn opgelost, maar daar kunnen wij helaas niets mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik denk niet dat een nieuwe voeding mij gaat helpen. Ik heb een Zalman HP600 met genoeg stroom op de 12 volt lijn. Een ATI HD3870, E6600 non oc en 4GB geheugen, dat lijkt me meer als voldoende.

Ik heb ook geen problemen met 3d Mark 06 of net wat en in game al helemaal niet. Juist als de PC amper iets hoeft te doen knalt hij er vaak uit. Het is ook geen directe BSOD maar eerst gepaart met het flikkeren van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
.Gertjan. schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 08:39:
[...]

Hoe lang is het "opgelost"? Mijn PC draait zonder enig ingrijpen al weer een hele tijd stabiel... Dus het kan ook toeval zijn ;)

[...]

Heb al van diverse gelezen dat reinstall niet helpt voor de ATI. Wel goed te horen dat je problemen met je NVidia zijn opgelost, maar daar kunnen wij helaas niets mee ;)
ik vermoed het, maar om er zeker van te zijn moet ik toch minstens een weekje geen crash of bsod hebben. Het is wel een heel specifiek probleem...
Ik moet eerlijk zeggen, ik werk bij een computer winkel, en ik zie PC's voorbij komen (zowel verkoop als reparatie) met een recente ATI kaart, windows vista, en 4gb (vista 64 komt minder voor). Echter heb ik nog nooit van een klant over dit probleem gehoord. Wellicht dat het te maken heeft met monitoren/meerdere monitoren. Want dat is iets wat bij mijn klanten zelden voor komt. En verder denk ik ook nogsteeds aan een software-config fout...

Wellicht kan een andere fanatiekeling eens een reinstall proberen met een ATI kaart, en ons op de hoogte houden met wat er gebeurt.. Ik kan helaas geen reinstall proberen met de ATI kaart. Dat zou kwa tijd zeer ongunstig zijn..

wat wiene ook zegt;
ik heb ook eigenlijk alleen maar crashes gehad tijdens lage belastingen. 24h 3dmark vantage, lightmark, ATItool artifact hunt, games, allemaal vlekkeloos.

[ Voor 6% gewijzigd door kid1988 op 03-10-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
kid1988 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:23:
[...]
Wellicht kan een andere fanatiekeling eens een reinstall proberen met een ATI kaart, en ons op de hoogte houden met wat er gebeurt.. Ik kan helaas geen reinstall proberen met de ATI kaart. Dat zou kwa tijd zeer ongunstig zijn..
Ik ben een reinstall aan het overwegen, omdat mijn systeem door de slechte barracuda 3.AAK serie niet precies is zoals ik wil, wou eigenlijk RAID gaan draaien maar de snelheid was om te huilen. Ik heb nu 3 schijven waarvan 2 de 3.AAK. Nu heb ik een artikel gevonden waarin staat hoe je kunt flashen, daarna werkt het wel goed en wil ik naar RAID 10 echter heb ik dan nog een schijfje nodig. Dit kost bijna niks maar de 1TB externe disk die ik wil kopen wel voor de backup en alle films. (heb nu 3x320GB vrijwel vol staan).

Ik hoop er deze maand nog aan te kunnen beginnen. Een schone vista 64bit installatie met de nieuwste drivers. Het kost alleen zoveel tijd...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
wiene schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:42:
[...]

Ik ben een reinstall aan het overwegen, omdat mijn systeem door de slechte barracuda 3.AAK serie niet precies is zoals ik wil, wou eigenlijk RAID gaan draaien maar de snelheid was om te huilen. Ik heb nu 3 schijven waarvan 2 de 3.AAK. Nu heb ik een artikel gevonden waarin staat hoe je kunt flashen, daarna werkt het wel goed en wil ik naar RAID 10 echter heb ik dan nog een schijfje nodig. Dit kost bijna niks maar de 1TB externe disk die ik wil kopen wel voor de backup en alle films. (heb nu 3x320GB vrijwel vol staan).

Ik hoop er deze maand nog aan te kunnen beginnen. Een schone vista 64bit installatie met de nieuwste drivers. Het kost alleen zoveel tijd...:(
ik heb het gisteren binnen 4 uur gedaan, met alle apps, drivers etc (solidworks, office, mediacenter, etc). ik heb al mn documeten en desktop map etc verplaatst. dus ik hoef in princiepe nooit een backup uit te voeren (deze keer hoefde ik alleen de stalker savegames uit de shareddocs map te halen). scheelt een hoop tijd, plus dat je na de reinstall met een paar muisklikken alles voor mekaar hebt.

Kleine tip, download voor de reinstall SP1 in OEM versie. deze meteen erop knallen, dat scheel erg veel tijd. via windows update moet je namelijk alle updates downloaden voordat SP1 word aangeboden...
Maar 4 uur.... personal best _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door kid1988 op 03-10-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n systeem loopt hier ook al een aardig tijdje stabiel. Nadat ik hem op m'n kot heb gezet (waar ik studeer) heeft hij ondertussen al zeker twee weken compleet gefunctioneerd zónder crashes :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Niet online
gravitone schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:24:
Prima, laat me/ons even weten of het eventueel de problemen oplost. Ga iig voor een voeding met 23+ amps op een aparte 12v rail.
RMA is in gang gezet.
offtopic:
Ik zal dit topic niet verder vervuilen, als het ECHT opgelost is zeg ik het wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 00:16
Ik vrees dat mezelf bij de "ongelukkigen" mag rekenen :'(

Nieuw systeempje

MSI P43 neo
Intel E8400
MSI HD4850 512 (T2D512), een versie met dual slot koeler
4GB Kingston ValueRAM 800
WD640 AAKS
PSU Antec Earthwatts 500 (EA-500D) in de Antec Sonata 3 kast.
Windows Vista Premium 64bit SP1 en helemaal geupdate
Oude Medion CRT-monitor

Problemen doen zich bij mij nooit voor als ik in Windows zit (of Crysis speel) (nuja ik heb het systeem nog maar 2 dagen), maar het loopt vaak mis tijdens het booten (vaker mis dan goed). Na het laadbalkje blijft het scherm gewoon zwart (hoewel ik meen soms een paar wittepixels in een zeer korte flits te zien, maar dat kan ook verbeelding zijn ;) ) en soms na een minuut komt er een BSOD en soms gebeurt er helemaal niets. (nuja toch zolang ik kan wachten). Als er een BSOD is dan kan ik die een seconde zien dan reboot de PC. Soms kan ik na de eerste reboot gewoon normaal verder, soms moet ik een paar keer proberen... Als ik dan in windows komt is er een probleemrapport over de "ATI Graphics Driver", maar die leerst me niet veel bij

Het probleem lijkt niet voor te komen als ik de standaard Windows-driver gebruik. Ik heb al enkele verschillende drivers van ATI geprobeert (ook diegene die op de driver-CD was meegeleverd), maar helaas géén oplossing.

Andere voeding kan ik echter niet testen hier. Het is misschien wel interessant voor mensen met een multimeter hier op het forum om hun voltages te checken als ze vaak BSOD's hebben? (ik heb er spijtig genoeg géén :o )

Weet trouwens iemand of er misschien "costum drivers" zijn die ik kan proberen, het enigste wat ik terugvind zijn de omega-drivers, maar die zijn verouderd en als ik dan zoagezegde costum-drivers terugvindt, dan zijn dit gewoon ATI-drivers waar wat aan de instellingen geprutst is...

[ Voor 8% gewijzigd door Docho op 03-10-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
mijn radeon 3870 had niet genoeg aan de 16-18 amps die de coolermaster voeding leverde icbm een core2duo 8400 en msi moederbord met p45 chipset. Die antec earthwats 500 heeft nagenoeg dezelfde specs als de voeding die hier absoluut niet toereikend was. die 17 amps is piekvermogen. reken maar op 11-12 amps effectief per 12v lijn. aangezien er maar 1 travo in de voeding zit worden beide 12v lijnen hierdoor gevoed met vaak een maximum vermogen wat lager ligt dan het totaal wat de 2 12v lijnen los van elkaar kunnen leveren. Ik zou de antec earthwatts 650 eens proberen (gewoon kopen, je kan hem gewoon terugbrengen en of terugsturen zonder problemen en je geld terug krijgen bij de meeste winkels.). Bij die 500W voeding word de 12V2 lijn waarschijnlijk gedeeld door je moederbord en de pci-E connector, en dit zorgt voor systeem instabiliteit. Ik heb ook eerst de fout gemaakt door te denken dat een 450 wat voeding met 2 12v lijnen met hetzelfde amperage ruim voldoende zou moeten zijn voor mijn systeem. Helaas had ik het toch grondig mis bleek achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Laatst online: 07-09 10:03
kid1988 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:23:
[...]

Al geprobeerd, en is helaas niet de oplossing tot het probleem. Het wordt der wel minder van, wat ik typisch vind. Ook viel me op dat mijn fan van me HD4850 wel vanzelf aanstuurt dus harder en zachter gaat draaien, wat ook erg typisch is want dat deed hij eerst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Mijn Zalman HP600 heeft volgens mij meerdere 12V rails. Ik zal eens kijken of ik de 3870 op een andere rail aan kan sluiten. Als het gedeelde rails zijn moet het niet zo veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• les_paulde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik volg dit topic nu ook al een tijdje, en wilde even wat gedachtes hierover kwijt die ik ben tegengekomen tijdens m'n laatste overclocksessie met m'n Q6600 en 4Gb G.Skill geheugen (volledige specs zie sig.) . Ik had op dit systeem namelijk aanvankelijk helemaal geen last van de ATIKMDIAG.sys foutmelding, totdat ik de FSB flink ging opvoeren (op m'n vorige AMD systeem met 2x HD3870 had ik er wel last van onder Vista met 2 monitoren).

Rond de 450mhz kreeg ik een paar minuten na het opstarten de foutmelding; als ik een tool zoals Furmark draaide, dan kwam de foutmelding vrijwel meteen. Dat dit niet met het geheugen of processor te maken had heb ik kunnen uitsluiten door hen op stock te laten draaien, het geheugen zelfs underclocked op 450mhz, wat allemaal >10hr prime blend + memtest stabiel was. Het enige instabiele aan deze settings was dus eigenlijk m'n grafische kaart, waardoor ik me begin af te vragen of het niet toch hardware-gerelateerd is. Op de xtremesystems forums hebben mensen hier ook last van gehad en die zeiden het met een hogere NB voltage opgelost te hebben. Dit heb ik helaas niet kunnen verifiëren omdat het bij mij instabiel bleef, maar wellicht is dit bij meer mensen het geval, dat er icm. de 4Gb aan geheugen (ongeacht of 4x1 of 2x2) meer NB voltage nodig is dan bij 2Gb.
Nu draai ik 420mhz fsb en is alles sinds een week alweer stabiel, ongeacht of ik 2 of 1 monitor aan heb staan. Wellicht is het dus een optie om te proberen het NB voltage wat op te krikken om van de problemen af te zijn. Just my 2 cents...

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

Heb hier zelf ook al maanden last mee,systeem is nu vijf a zes maanden oud.Direct na een weekendje gamen begon de ellende,regelmatig bsod,heb de pc dan onmiddellijk terug bij winkel binnengedaan,waar ze mij na twee dagen vertelden dat het een productiefout van de videokaart was,en kreeg natuurlijk een andere nieuwe versie.Systeem heeft een maand zonder problemen gedraaid tot een tijdje terug de ellende weer begon.Wat ik ervaar is wanneer je de drivers arafgooit,en daarna terug opnieuw instaleerd,werkt het weer 2 a 3 dagen zonder probs.Eigenlijk triestig ,je hebt er altijd toch wel een half uurtje voor nodig,en het begint seriues op mijn zenuwen te werken tegenwoordig.
Heb zelf ook nog altijd geen enklele oplossing,behalve deze tijdelijke,...ook onlangs volledige herinstalatie van windows vista gedaan,en 2 a 3 dagen weer goed en dan opnieuw last van..

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:13
Hetzelfde hier jongens, ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en niet de bevoegdheden gehad om te posten.

Ik heb dit probleem inmiddels al op ongeveer 4 forums aangekaart, maar niemand, echt niemand weet of vind hier een oplossing voor.

Ben erg blij dat ik niet de enige ben.
Heb sinds ongeveer een maand nu deze pc en heb eigenlijk al vanaf het begin deze BSOD:
STOP: 0x00000116 met verwijzing naar "atikmdag.sys". (Zoals iedereen hier)
Deze doet zich (voornamelijk) voor tijdens het gamen, meestal in de eerste 10 minuten, zoals dat ook is bij verschillende van jullie. Overigens is dat dan meestal ook de enige BSOD die ik krijg die dag.
Heel zelden krijg ik die BSOD's met dezelfde error achter elkaar.

Heb inmiddels al een aantal handelingen verricht om te kijken waar nu precies het probleem zit, namelijk:
- Drivers herinstalleert (CCC 8.9), andere drivers geïnstalleerd.
- Memtest86 gerund (geen fouten)
(- Plaatsen andere videokaart)

En natuurlijk, geen enkel spoor van wat nu precies het probleem is.
Dit is mijn systeem:
MSI P45 Neo
Club3D ATi Radeon HD4850
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3ghz
4GB Kingston 800Mhz memory
Corsair 550VX
Samsung Spinpoint F1 640GB

Gebruiker van originele Windows Vista Basic 64bit SP1 en ATi Software Suite 8.9.

Temperaturen van mijn hardware zijn normaal.

Nu heb ik 3 dagen geleden een oude videokaart, namelijk de Ati 2600PRO, erin gezet (Met ATi Software Suite 8.9). En het probleem blijkt verholpen te zijn. Heb tot nu toe geen BSOD's meer gehad, terwijl ik die normaal gesproken elke keer kreeg wanneer ik een spel probeer te spelen.
Wel moet ik zeggen dat ik af en toe (eens in de 2 uur) gamefreezes krijg van 5 seconden. Altijd beter dan een BSOD natuurlijk, maar niet lekker.

Spelen met deze oude 2600PRO lijkt natuurlijk beter, maar dan heb ik niks aan de 160 euro die ik heb uitgegeven aan mijn grafische kaart, tevens ook het duurste onderdeel van mijn setup.

Ik denk (net als meerdere van jullie) dat het inderdaad echt aan Vista ligt, aangezien de nVidia kaarten het probleem ook ervaren.

Ik hoop dat hier zo snel mogelijk een oplossing en/of fix voor wordt gevonden, want dit vind ik eigenlijk gewoon belachelijk.
Het vreemde is natuurlijk dat niet iedereen die deze kaart gebruikt, hetzelfde probleem ervaart.

Ik ben radeloos..

Hier misschien nog informatie die van nut kan zijn, heb het zelf nog niet getest:
The ATIKMDAG error is non-exsistant as long as I use ATI Tool (or any other program) to set the fan to 100%.

Without it, the error is like clockwork and pops up as soon as the gpu temp starts to increase. (that's when the driver tries to access the fan control and BAM! driver error or lockup)

For me, (may not be the same for everyone else) it's definitely a thermal/power control problem with the drivers, I can even duplicate the error using ATI's own Automatic clock config in the overdrive section. If i run it without ATI tool running, as soon as the GPU starts to heat up, I get black screens, followed by the wonderful message saying the ATIKMDAG.SYS stopped responding and has recovered crap...
Source: http://www.driverheaven.n...d-responding-error-3.html
Het schijnt, naar zijn zeggen, dat als je de fan op 100% zet er geen problemen zijn. Ik ga het straks misschien nog wel even uitproberen.

Hier nog een interessant stukje:
I purchased two 'identical' Packard Bell iMedia 2579 PCs. They both have this ATI Radeon X1650 graphics card in them. One has the problem and the other doesn't.

1. I have tried every Catalyst driver version going (from the Vista RTM one to 7.2 and up to the recent 7.6) without fixing the problem
2. I have swapped the cards over between the machines, and the other machine then gets the problem.
3. If I downgrade the 'faulty' card to an ATI Radeon X600 everything works fine again.

I suspect that there may be some 'dodgy' cards out there in which the problem is manifesting itself as a driver error, when in fact the drivers are fine, as long as the card is a good one.

So the next question is, will ATI recognise this as a genuine error and replace all the 'dodgy' cards for us?
Is het dan toch een fout van de grafische kaart en geen software related fout? Gelukkig heb ik nog garantie.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
les_paulde schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:41:
...
Op de xtremesystems forums hebben mensen hier ook last van gehad en die zeiden het met een hogere NB voltage opgelost te hebben. Dit heb ik helaas niet kunnen verifiëren omdat het bij mij instabiel bleef, maar wellicht is dit bij meer mensen het geval, dat er icm. de 4Gb aan geheugen (ongeacht of 4x1 of 2x2) meer NB voltage nodig is dan bij 2Gb.
Nu draai ik 420mhz fsb en is alles sinds een week alweer stabiel, ongeacht of ik 2 of 1 monitor aan heb staan. Wellicht is het dus een optie om te proberen het NB voltage wat op te krikken om van de problemen af te zijn. Just my 2 cents...
Daar heb je inderdaad gelijk in. De northbridge heeft inderdaad wat meer sap nodig bij een 4Gb load als bij een 2Gb load. Is opzich niet veel, 0.04v is genoeg :) Opzich logisch, want de Northbridge moet dubbel zo veel data lijnen aansturen.
Anandtech had dit ook al naar voren gebracht in een van hun chipset-artikelen, weet helaas niet meer welk artikel dat was.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om toch even nog wat informatie te geven:

Hier een AMD Phenom 9500 (niet overclocked)
op een Gigabyte plank met een 780G
4GB Adata geheugen
HD2600XT 256MB

Vista Ultimate x64 SP1 en Drivers 8.7

0,0 problemen

1 scherm ('n oude acer 5:4 scherm op VGA aangesloten 1280x1024)
1 TV (42" Full HD ook op VGA 1920x1080)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Bij deze meld ik me ook met dezelfde problemen. Geregeld een melding dat ATIKMDAG.SYS problemen geeft en soms een BSOD :( De problemen doen zich op willekeurige momenten voor, maar meestal als de PC weinig actieve dingen aan het doen is.

Specs:

Antec NeoHE Power 550 Watt
Asus P5Q SE
Intel Core 2 Duo E8400
GeIL DDR2 Value Series Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz
Sapphire Radeon HD 4850
Vista Home Premium met SP1

Volgens mij heeft iedereen met het probleem de combi P35/P45 chipset, de ATi 48xx en Vista? Edit: Na het lezen van het volledige topic is er geen touw aan vast te knopen pff. Ik heb wel uitgezocht dat de melding een enorme hoeveelheid aan oorzaken kan hebben, waaronder brak geheugen, incompatible geheugen, voedingsproblemen etc. Momenteel heb ik tijdelijk OCZ geheugen draaien, omdat het Geil geheugen ook voor allerlei andere BSOD's zorgde en sindsdien geen vastlopers e.d. meer gehad... dus even afwachten.

[ Voor 40% gewijzigd door FaLc0n op 13-10-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• les_paulde
En toch zou ik het interessant vinden als iemand met de problemen 'ns kan proberen om ±0.04v bovenop de standaard NBcore te doen om te zien of de problemen blijven; ook met 'AUTO' instellingen wil het moederbord nogal 'ns rare voltages instellen... >:)

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
les_paulde schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:23:
En toch zou ik het interessant vinden als iemand met de problemen 'ns kan proberen om ±0.04v bovenop de standaard NBcore te doen om te zien of de problemen blijven; ook met 'AUTO' instellingen wil het moederbord nogal 'ns rare voltages instellen... >:)
Is inderdaad een aandachtpunt.

Wat mensen namelijk ook wel eens vergeten is dat de tRFC waarde een stuk hoger moet worden ingesteld bij een 4GB load dan bij een 2GB. Er zijn nogal wat moederborden die dit niet automatisch doen, en soms staat het geen eens geprogrammeerd in de SPD waarde van de repen zelf!
Vervolgens staat tRFC dan veel te strak en krijg je instabiliteit
Ik zou met een 4GB load toch altijd even kijken of tRFC op 60 of hoger staat in plaats van 42 of zelfs lager.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
Het is dus nu wel duidelijk dat als ik mijn oude 2600PRO gebruik, GEEN BSOD's krijg en bij gebruik van mijn HD4850 WEL. (Zie mijn vorige post voor meer duidelijkheid, heb mijn 2600PRO er nu 5 dagen in laten zitten, BSOD-loos)

Heb gisteren mijn HD4850 er weer ingezet en het fabeltje getest, dat als je fan op 100% zou draaien je geen BSOD zou krijgen, onzin dus: (vandaag meteen met het opstarten van WoW dezelfde error)
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.2
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8004FF84E0
BCP2: FFFFFA6002220730
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\Mini101308-01.dmp
C:\Users\Roel\AppData\Local\Temp\WER-41480-0.sysdata.xml
C:\Users\Roel\AppData\Local\Temp\WERCBD6.tmp.version.txt

Lees onze privacyverklaring:
http://go.microsoft.com/f...linkid=50163&clcid=0x0413
Les_paulde: Als jij mij duidelijk wilt uitleggen hoe dit moet, doe ik het met alle plezier.
Mijn systeem nogmaals:

MSI P45 Neo
Club3D ATi Radeon HD4850
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3ghz
4GB Kingston 800Mhz memory
Corsair 550VX
Samsung Spinpoint F1 640GB

Gebruiker van legale Windows Vista 64 bit Basic Edition.

Maar zoals ik al vermeldde in mijn vorige post met de laatste quote, is het niet tóch een productiefout?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Demon_Eyez schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:40:
[...]

Wat mensen namelijk ook wel eens vergeten is dat de tRFC waarde een stuk hoger moet worden ingesteld bij een 4GB load dan bij een 2GB. Er zijn nogal wat moederborden die dit niet automatisch doen, en soms staat het geen eens geprogrammeerd in de SPD waarde van de repen zelf!
Ik zou met een 4GB load toch altijd even kijken of tRFC op 60 of hoger staat in plaats van 42 of zelfs lager.
Dit speelt volgens mij toch voornamelijk een rol bij OC'en? Bovendien spelen de problemen ook bij PC's die maar 2GB geheugen aan boord hebben :/ Als mijn 'nieuwe' geheugen binnen is zal ik e.e.a. testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Nee, dat hoeft zeer zeker niet wat overklokken. Als er in het bios geen (goed) rekening wordt gehouden dat er een 4GB load wordt gebruikt dan kan het zijn dat de Auto instelling te strak staat afgesteld en dat in het ergst geval het systeem niet eens wil booten, dus ook op stock snelheid.

Maar goed , ik zeg helemaal niet het een oplossing is voor de BSOD die mensen hier om de oren vliegen , maar ik zou het zeker even nagaan.

[ Voor 62% gewijzigd door Demon_Eyez op 13-10-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
Nogmaals een keer ter verduidelijking, er zijn 3 type BSOD's:
- Tijdens/na opstarten
- Tijdens gamen
- Tijdens het niks doen/idle zijn van de pc

Allemaal dezelfde stop code en verwijzing naar "atikmdag.sys".
Het kan liggen aan:
- Vista, aangezien het ook bij nVidia kaarten voorkomt
- Aan de videokaart zelf productiefout (?)
- Voltage op geheugenmodules (?)

Hierbij nog even een vraagje, zojuist tijdens het spelen van Bioshock, 2 RSOD's gehad met precies dezelfde error. Er is verschil tussen een Blue of een Red screen?

[ Voor 10% gewijzigd door Frank!in op 13-10-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Frank!in schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 20:28:
Nogmaals een keer ter verduidelijking, er zijn 3 type BSOD's:
- Tijdens/na opstarten
- Tijdens gamen
- Tijdens het niks doen/idle zijn van de pc

Allemaal dezelfde stop code en verwijzing naar "atikmdag.sys".
Het kan liggen aan:
- Vista, aangezien het ook bij nVidia kaarten voorkomt
- Aan de videokaart zelf productiefout (?)
- Voltage op geheugenmodules (?)

Hierbij nog even een vraagje, zojuist tijdens het spelen van Bioshock, 2 RSOD's gehad met precies dezelfde error. Er is verschil tussen een Blue of een Red screen?
Voltage is het niet, ik heb gewoon alles op standaard en mijn moederbord kan volgens het boekje mijn Kingston geheugen ondersteunen geloof ik.

Het zou een productie fout kunnen zijn bij een aantal kaarten, maar het zou ook een fout in de hele serie kunnen zijn. Gezien ik een paar reacties terug lees dat iemand een NIET HD kaart van ATI inplugt en er geen problemen mee heeft zou het kunnen zijn dat er een fout in de HD serie zit.

Trouwens ik val onder de groep: Tijdens het niks doen/idle zijn van de pc (hoewel hij ook raar doet als ik bijvoorbeeld zit te internetten, maar dat is eigenlijk bijna idle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

ik geloof niet dat de kaarten defect zijn,omdat ze met tijden wel goed werken.
Bij mij is het zo ,als ik bsod heb,begint het altijd met een opstart van de pc,krijg ik ineens horizontale
strepen over mijn scherm,en effentjes later bsod. Dan zit er niks anders op dan in veilige modus de drivers te
verwijderen en alls opnieuw te instaleren,soms lukt dit in een keer ,soms moet ik twee of drie keer dezelfde procedure doorlopen.Maar feit is wel,vaanaf dat ie brak begint te doen,en vanaf dat de drivers eraf zijn doet ie weer normaal.En dan met reinstal drivers doet ie het ook weer goed paar dagen.

Mij lijkt het meer op een probleem van vista ,omdat ie af en toe wel degelijk werkt ,de kaart...
het lijkt wel of vista ,de drivers op een of andere manier corrupt maakt..

Nu ben ik aan het denken om xp terug te instaleren,maar ben niet zeker dat mijn probleem dan definitief van de baan is,zou iemand mij hier uitsluitsel over kunnen geven.omdat ik geen zin heb in weer een investering als het toch niks uithaalt!

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:21:
hoi,

Bij mij is het zo ,als ik bsod heb,begint het altijd met een opstart van de pc,krijg ik ineens horizontale
strepen over mijn scherm,en effentjes later bsod. Dan zit er niks anders op dan in veilige modus de drivers te
verwijderen en alls opnieuw te instaleren,soms lukt dit in een keer ,soms moet ik twee of drie keer dezelfde procedure doorlopen.Maar feit is wel,vaanaf dat ie brak begint te doen,en vanaf dat de drivers eraf zijn doet ie weer normaal.En dan met reinstal drivers doet ie het ook weer goed paar dagen.

Mij lijkt het meer op een probleem van vista ,omdat ie af en toe wel degelijk werkt ,de kaart...

Nu ben ik aan het denken om xp terug te instaleren,maar ben niet zeker dat mijn probleem dan definitief van de baan is,zou iemand mij hier uitsluitsel over kunnen geven.omdat ik geen zin heb in weer een investering als het toch niks uithaalt!

groeten
Dat van die strepen op het scherm klinkt me bekend. Heb dat een tijdje geleden ook al gemeld. Hoe zou jij die strepen omschrijven. Ik vond het meer op een soort storing lijken. En dat valt me op dat het vooral op mijn 2de scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

.Gertjan. schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:55:
[...]

Voltage is het niet, ik heb gewoon alles op standaard en mijn moederbord kan volgens het boekje mijn Kingston geheugen ondersteunen geloof ik.

Het zou een productie fout kunnen zijn bij een aantal kaarten, maar het zou ook een fout in de hele serie kunnen zijn. Gezien ik een paar reacties terug lees dat iemand een NIET HD kaart van ATI inplugt en er geen problemen mee heeft zou het kunnen zijn dat er een fout in de HD serie zit.

Trouwens ik val onder de groep: Tijdens het niks doen/idle zijn van de pc (hoewel hij ook raar doet als ik bijvoorbeeld zit te internetten, maar dat is eigenlijk bijna idle).
Ik heb het ook, met 2x een hd3870. En val in de groep dat hij crashed tijdens het gamen en het daarna weer oppakt. 1x een BSOD gezien, en die heb ik kunnen oplossen door DWM uit te schakelen. Lijkt me trouwens sterk dat het aan de hardware van de kaart ligt, ik heb deze pc nu sinds februari, en heb een hele tijd op xp gedraait, en nooit last van crashen gehad, toen naar vista overgegaan. en pas bij service pak 1 heb ik er last van gekregen.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die strepen zijn horizontaal ,meestal met drie a vier in een bundel ,gebroken,en met tussenpauzes.
zodusbv,de bovenste 5 cm heel helder beeld zonder problemen,dan de eerste strepen over heel het scherm horizontaal,tekst onleesbaar op scherm,dan weer 4 a 5 cm helder zonder lijnen,en zo met tussenpauzes ,heel het scherm;Feit is dan dat je amper nog iets kunt uitmaken van je scherm,je moet al naar beneden en boven scrollen om eventuele tekst leesbaar te maken in de goede stukken!

ik heb zelf een plasmascherm aangesloten,als ik de drivers dan eraf gooi ,niks strepen meer,reinstal,ook strepen weg!

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
.Gertjan. schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:55:
[...]
Dat klopt en dat was ik, namelijk een 2600PRO. Alles werkte perfect.
Een productiefout in de HD serie zou kunnen, maar dan moet deze productiefout ook voorkomen in de nieuwe nVidia kaarten.
Dat wijst er dan wel weer op dat het een software matige fout is van Vista en géén productiefout van de HD serie.

Maar daar komt nog bij, er zijn ook mensen die hier GEEN last van hebben, terwijl ze wel:
- Vista draaien
- Een HD serie kaart gebruiken
- Een nVidia kaart gebruiken

Erg mysterieus allemaal..
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:21:

groeten
Als de kaarten goed werken betekent het nog niet dat er geen foute sector op zit.

Probleem met Vista, juist dat denk ik ook.

XP terug installeren is een goed plan, de mensen die dit hebben gedaan hier, hebben geen last meer van de BSOD's. Maar je hebt dan geen voordeel meer van de 4GB (die je misschien in je pc hebt zitten) en DirectX 10.
Keuzes zijn er om gemaakt te moeten worden.

Maar dan blijf ik toch met deze quote zitten:
I purchased two 'identical' Packard Bell iMedia 2579 PCs. They both have this ATI Radeon X1650 graphics card in them. One has the problem and the other doesn't.

1. I have tried every Catalyst driver version going (from the Vista RTM one to 7.2 and up to the recent 7.6) without fixing the problem
2. I have swapped the cards over between the machines, and the other machine then gets the problem.
3. If I downgrade the 'faulty' card to an ATI Radeon X600 everything works fine again.

I suspect that there may be some 'dodgy' cards out there in which the problem is manifesting itself as a driver error, when in fact the drivers are fine, as long as the card is a good one.

So the next question is, will ATI recognise this as a genuine error and replace all the 'dodgy' cards for us?
Iemand die 2 identieke computers heeft gekocht waarvan er één dit probleem heeft.
Als hij de videokaarten switch heeft de andere pc het probleem.
Kan natuurlijk toevallig zijn dat hij wél een defecte kaart heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Laatst online: 05-09 15:09
Frank!in schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:23:
...XP terug installeren is een goed plan, de mensen die dit hebben gedaan hier, hebben geen last meer van de BSOD's. Maar je hebt dan geen voordeel meer van de 4GB (die je misschien in je pc hebt zitten)...
XP 64 installeren. Dan kan je geheugen >4GB nog wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Ik heb voor mezelf een oplossing gevonden, de videokaart in de 2e Pci-e slot zetten. Ik heb nu al iets van 5 keer geboot zonder problemen! Het is dus blijkbaar toch iets met de chipset. Ik zal het binnenkort even tegen de gasten van gigabyte zeggen, kijken of ze er iets mee kunnen. Nadeel is nu wel dat ik geen crossfire kan gaan gebruiken.

Voor de duidelijkheid, aangezien dit topic een opsomtopic aan het worden is voor alle problemen met ATI, dit lost het probleem van het freezen/BSOD na de boot op. Als je een boot had die niet freezde, kun je zo een uptime van een maand halen, en gamen zonder problemen. Bij de volgende boot ging het dan weer mis.

FYI: xp installeren had bij mij geen zin, precies dezelfde problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door abaart op 15-10-2008 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gravitone schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:58:
Enkele weken geleden de volgende onderdelen besteld bij alternate:
Core2duo 8400
MSI Neo3-F
2x2gb DDR2 800mhz Buffalo Firestix.
Saphire Radeon 3870 512mb
Seagate 500gb HDD (type weet ik zo even niet)
Coolermaster Extremepower 400w

vista x64 geinstaleerd, de nieuwste catalyst 8.9, en alle beschikbar updates.
Aero aangezet, en na enkele uren de eerste BSOD. scherm knippert uit, en de gebruikelijke melding over een fout met de ati driver .sys file. 3dmark vantage maar eens gaan testen, want ik vermoede toch wel dat er iets mis zou zijn. op 1280x1024 (res van de lcd) met alle opties op max bleef hij met 4-5fps altijd doorlopen met af en toe een spontane BSOD of zelfs een RSOD. Voor de rest tijdens games ook vaak. Temperatuur van de GPU bleef prima binnen de perken, dus ben verder gaan zoeken. 3dmark op 800x600 met alle opties op standaard zorge voor vastlopers rond hetzelfde punt in de applicatie keer op keer, terwijl hij op hogere res met lagere FPS gewoon door bleef lopen. Het begon me toen wel te dagen dat toch echt de kaart niet genoeg stroom zou kunnen krijgen. De specs van Coolermaster geven 16 en 18 amp. op de 12v+ lijnen. 1 daarvan gaat naar de CPU, en de 2e word gedeeld door de 6pins PCI-E connector van de videokaart en het moederbord. 16 amps x 12v = 192W. maar let er wel op dat dit piekvermogen is, het coninu leverbare blijkt dan toch een stuk lager te liggen. Hier bij de computerland eens een 460W voeding gehaald met de gedachte dat dat voldoende zou moeten zijn. Maar hetzelfde probleem bleef zich voordoen. BSOD's, onverklaarbare reboots, en zwart knipperend beeld met recovery en klagen over de display drivers die zichzelf herstellen. Na verdere inspectie op de verpakking van de voeding kwam ik er achter dat deze dus maar 2!!! amp. meer levert op de 12v lijn dan de 400w uitvoering en het meeste extra vermogen uitkomt op de 5v lijnen die je bijvoorbeeld gebruikt voor harde schijven. Dit was dus een voeding met op het eerste oog meer vermogen, maar in de praktijk nagenoeg identiek. Na verdere tests leek het mij toch de enige mogelijkheid dat het een voedingsprobleem moest zijn. let wel. sommige games en benchmarks draaiden wel perfect. fur stress test, call of duty 4, zonder problemen. maar pcsx2 en dolphin (emulators voor ps2 en gamecube) die mijn cpu en grafische kaart vrijwel 100% continu belasten gaven de gebruikelijke voorspelbare problemen, soms binnen 5 minuten, soms pas na een uur. Hierna dus een nieuwe voeding gezocht met genoeg vermogen. De Antec earthwats 650 is het geworden, mede omdat deze in de aanbieding was op dat moment. en 26-28 amp. kan leveren op een eigen 12v lijn, dus niet met moederbord of CPU gedeeld. Resultaat: de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. 3d mark doorloopt alles prima op alle resoluties. geen bsod's meer, vastlopers, reboots, en RSOD's (in totaal ook maar 3-4x tegen gekomen in totaal). moraal van het verhaal: de 12v lijnen van voedingen worden behoorlijk zwaar belast door zowel de nieuwste processors, moederbord chipsets, en Videokaarten. Veel voedingen zijn hier gewoon niet tegen opgewassen. Vaak ligt de balans qua verdeling geheel richting de 5v lijnen bijvoorbeeld. Advies: loop naar de plaatselijke computerboer, regel even een 600+watt voeding met voldoende amps op in ieder geval 1 12v lijn met pci-e connector (radeon 3870 heeft blijkbaar minimaal rond de 22-25 amps nodig 4870 en 4850 waarschijnlijk ook, zo niet meer) en ga het eens testen. Grote kans dat het probleem veroorzaakt word door ontoerijkende voeding. Mocht het niet werken, de voeding weer inpakken en terug brengen.
ik heb dus een Zalman HP850 en daar zit 18A - 20A op de +12V lijn, volgens jouw te weinig.....????
Een Coolermaster Real Power M850 met 18A - 28A op de +12V lijn moet dus wel kunnen voldoen ...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:53:
Ik heb voor mezelf een oplossing gevonden, de videokaart in de 2e Pci-e slot zetten. Ik heb nu al iets van 5 keer geboot zonder problemen! Het is dus blijkbaar toch iets met de chipset. Ik zal het binnenkort even tegen de gasten van gigabyte zeggen, kijken of ze er iets mee kunnen. Nadeel is nu wel dat ik geen crossfire kan gaan gebruiken.

Voor de duidelijkheid, aangezien dit topic een opsomtopic aan het worden is voor alle problemen met ATI, dit lost het probleem van het freezen/BSOD na de boot op. Als je een boot had die niet freezde, kun je zo een uptime van een maand halen, en gamen zonder problemen. Bij de volgende boot ging het dan weer mis.

FYI: xp installeren had bij mij geen zin, precies dezelfde problemen.
Fijn als je maar 1 PCI-e slot hebt :')... Wat voor chipset heb jij? Ik heb in iedergeval een ander merk moederbord dan jij (een ASUS).

Trouwens zijn er hier ook mensen met een AMD processor die problemen ondervinden? Of heeft iedereen hier een Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Lijkt er een oplossing zich aan de horizon voor te doen?

Sinds vandaag vermeld Vista dat het probleem "is being researched", zie:
Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/nieuwe_intel/wordt-onderzocht-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/nieuwe_intel/wordt-onderzocht-1.jpg
Het is nog niet veel, maar blijkbaar gaan ze eindelijk onderzoek naar het probleem doen. Mijn opstartproblemen doen zich nog altijd voor. Het is helaas niet mogelijk om de kaart (blijvend) in het andere PCI-e x16 slot te steken, dan kan ik m'n WiFi-kaart niet meer in het PCI-slot er direct onder plaatsen. Ik ga het binnenkort in ieder geval wel een keertje proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:49:
[...]

ik heb dus een Zalman HP850 en daar zit 18A - 20A op de +12V lijn, volgens jouw te weinig.....????
Een Coolermaster Real Power M850 met 18A - 28A op de +12V lijn moet dus wel kunnen voldoen ...???
Ik heb hier een HP 500 van zalman, met 2x hd3870, en in xp deed hij het niet. Lijkt me niet dat het dan aan jou voeding ligt :N

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Ik had een paar dagen géén enkele BSOD meer bij het booten, maar ik moest vandaag wel 6 keer proberen eer hij "juist" wilde opstarten :( . (is dit overgens slecht voor de HDD, als de PC niet juist afgesloten wordt? Ik herrinner me dat dit vroeger zo was, zijn HDD's daar nu tegen beveiligd?) Het doet in ieder geval wel een enorme afbreuk aan het vertrouwen in je systeem...

@BoukeHaarsma: Ik zit met exact hetzelfde probleem als jou, ook BSOD's bij het booten zelf: net als het Windows-Vista logootje zou moeten verschijnen loopt het mis en blijft het scherm een tijdje zwart en dan een BSOD, met atikmdag.sys als schuldige volgens de minidumps. (en we hebben allebei een MSI moederbord zie ik, m'n specs staan ergens hier in dit topic gepost)

Is er iemand die dit als uitgeprobeerd heeft en er succes mee lijkt te hebben? (Ik ben op dit moment namelijk nogal "afkerig" om mijn NB z'n voltage te verhogen, aangezien ik volgende week enkele werken moet afleveren en wil géén enkele risico lopen dat mijn moederbord "pof" doet)

De nieuwe drivers van ATI zijn er trouwens :) Ik laat wel iets weten de komende dagen of ze het probleem lijken op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

BoukeHaarsma schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:21:
Lijkt er een oplossing zich aan de horizon voor te doen?

Sinds vandaag vermeld Vista dat het probleem "is being researched", zie:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is nog niet veel, maar blijkbaar gaan ze eindelijk onderzoek naar het probleem doen. Mijn opstartproblemen doen zich nog altijd voor. Het is helaas niet mogelijk om de kaart (blijvend) in het andere PCI-e x16 slot te steken, dan kan ik m'n WiFi-kaart niet meer in het PCI-slot er direct onder plaatsen. Ik ga het binnenkort in ieder geval wel een keertje proberen!
Die melding heb ik al vaker gehad. Denk dat dat een beetje een standaard reply is als je dingen submit. Iedere keer dat de gelegenheid zich voordoet submit ik de boel, maar tot nu toe niet het idee dat MS of ATI een oplossing hebben gevonden.

Hoewel ik soms wel denk als het een tijdje rustig is dat er via een windows update misschien een fix is binnen gekomen, maar een paar dagen later gaat het dan alsnog mis.

Gisterenavond kreeg ik weer een zwart scherm met de melding dat het beeldscherm stuurprogramma is hersteld (geen BSOD). De vorige keer dat ik het kreeg is zeker als een paar weken geleden en heb sindsdien niets bijzonders meer gedaan aan mijn PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

.Gertjan. schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:07:
[...]

Fijn als je maar 1 PCI-e slot hebt :')... Wat voor chipset heb jij? Ik heb in iedergeval een ander merk moederbord dan jij (een ASUS).

Trouwens zijn er hier ook mensen met een AMD processor die problemen ondervinden? Of heeft iedereen hier een Intel?
Ik heb een GA-EP45-DS3, p45 chipset. wel is het zo dat ik ocz geheugen heb waarvan ik zonet heb gelezen dat het vaak voor problemen zorgt met gigabyte mobos. maar memtest geeft geen fouten, dus dat zit wel goed denk ik.

Wat ik nog vergeten was, is dat toen de kaart nog in de oude slot zat, ik ook crashes in ubuntu kreeg, maar alleen als ik de ati drivers geinstalleerd had. precies hetzelfde als in windows dus.
Er zijn dus 3 mogelijke oorzaken: mobo/chipset, drivers, geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• les_paulde
Wat ik nog even wilde vragen is, krijgen mensen hier ook de BSODs als ze tools zoals rthdribl of furmark draaien? Bij mij komt standaard binnen 5-10minuten een BSOD als ik 1 van deze tools in 'windowed' modus draai- zwaar irritant! Ik kan dagenlang primen en memtesten, maar zodra ik 1 van deze tools aanzet gaat het fout. 3dmark vantage werkt wel gewoon prima, dus vraag ik me heel erg af waar dit nou van afhangt.

oh en vanwege het NB voltage: als je 0.04v boven het standaard voltage doet is de kans zo goed als nihil dat er iets mis kan gaan, bij mij draait m'n NB standaard op 1.34v maar kan er 'makkelijk' 1.65v doorheen jagen zonder dat er ook maar iets kapot gaat (x48 chipset). Het zal ietsje warmer worden maar verder geen gevaar.
En idd, de tREF waarde moet ook wat hoger staan met 4Gb, bij mij is het standaard 52 maar draai het zelf met 55 wat volledig memtest stabiel is.

En als laatste is het misschien nog handig om je geheugen even op 400Mhz (800 real) te laten draaien als je het normaal op 533Mhz draait, omdat op die snelheid bij mij ook alle problemen weg zijn. Mijn verdenking is namelijk toch dat het een hardware probleem is, vooral omdat veel moederborden met de auto settings draaien en die niet altijd de meest ideale zijn. Daarom kun je met dit soort aanpassingen wat dingen uitsluiten...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! ;)

[ Voor 48% gewijzigd door les_paulde op 16-10-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Ik ben ondertussen op wat gestoten:
This is worth a try, I've set it to 5 secs and I've got a recovery instead of BSOD.

Atikmdag crash. Is there a fix? - Page 4 - Guru3D.com Forums

Microsoft has a tweak for the Vista driver recovery. I set the delay back to 5 seconds, from the default 2seconds. Which means Vista won't reload the driver until 5 seconds of the video card not responding. After I did this, I no longer get BSOD's. However, the driver will be reloaded.

I am now trying 20 seconds, to see if maybe Vista just isn't patient enough (well, if there is a bug in ATI's drivers).

http://www.microsoft.com/whdc/device...m_timeout.mspx

I have the reg key here so you can easily import it. This is for Vista:
http://ordorica.org/misc/tdrdelay.reg
Bron:http://www.driverheaven.n...-responding-error-41.html

En als we hier dan even kijk wat Microsoft zegt:
http://www.microsoft.com/...display/wddm_timeout.mspx

Dus voor Vista:

regedit -> HKLM\System\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers

TdrLevel: REG_DWORD = verantwoordelijk voor het feit of er een recovery kan plaatsvinden of niet?
TdrDelay: REG_DWORD = de tijd die het systeem "wacht" om te reageren op een drivercrash?
TdrDdiDelay: REG_DWORD = hierbij zie ik het verschil niet echt met TdrDelay, hoewel hier wel gesproken wordt over BSOD's.
TdrTestMode: REG_DWORD = Test iets onbekend? :P
TdrDebugMode: REG_DWORD = eveneens verantwoordelijk voor recovery?

Ik denk dat als ik het goed begrijp:

Mensen die zowel last hebben van recoveries als BSOD's moeten hun Tdrdelay op een hogere waarde instellen (default zou hij op 2 seconden moeten staan, dit moet dan hoger. Ik moet echter opmerken dat hij in mijn geval niet default op 2 stond) zodat Windows een langere tijd de kans krijgt om een recovery te doen en men bijgevolg alle BSOD's kan ontwijken en deze vervangen worden tot recoveries.

Mensen die alleen maar BSOD's hebben en nooit recoveries voorhebben, in hun registry staat ofwel de TDRdelay op 0 (of een andere heel lage waarde) of staat ze niet ingesteld waardoor er nooit géén tijd is voor Windows om aan een recovery te doen. Of TdrLevel en/of TestMode staan op een verkeerde waarde of zijn zelfs helemaal niet ingesteld waardoor de recovery zelf letterlijk uit staat.(dat is bij mij het geval)

In mij geval:
Er staat bij echter alleen maar TdrDelay ingesteld op 60 (default waarde zou eigenlijk 2 seconden moeten zijn, hoe het komt dat deze op 60 staat weet ik niet) en de rest staat er bij mij gewoonweg niet, dit kan misschien verklaren waarom mijn scherm er bij het booten soms "zwart uitziet" en pas na een zekere tijd een BSOD geeft. De registry key TdrDelay staat namelijk op 60 seconden ingesteld dus als mijn driver crasht wacht ie simpelweg 60 seconden en aangezien de andere registry keys niet ingesteld zijn treedt er géén enkele poging tot recovery op. Het enigste wat mijn syteem dus doet is de BSOD uitstellen |:( in plaats van in die tijd een recovery poging.)

Als iemand meer weet van de precieze betekenis van de Registry keys, leg het alsjeblieft uit... Ik zie zelf namelijk niet echt goed het verschil tussen TdrDebugmode en TdrLevel, hun functies lijken me namelijk grotendeels overlapped en vraag me af welke van de 2 nu veranderlijk is voor het als dan recoveren van de driver?

@BoukeHaarsma : hoe staan jouw Registry Keys ingesteld, aangezien we hetzelfde probleem lijken te hebben? Ontbreken de TdrLevel en TdrDebugmode ook bij jou?
oh en vanwege het NB voltage: als je 0.04v boven het standaard voltage doet is de kans zo goed als nihil dat er iets mis kan gaan, bij mij draait m'n NB standaard op 1.34v maar kan er 'makkelijk' 1.65v doorheen jagen zonder dat er ook maar iets kapot gaat (x48 chipset). Het zal ietsje warmer worden maar verder geen gevaar.
Toch wacht ik nog even voor alle veiligheid :) . Overgens heb ik nu ook 8.10 geïnstalleerd en heb hierna géén problemen meer gehad(hoewel dat nog helemaal niets wilt zeggen) en ik wil de mogelijke oplossingen gescheiden houden zodat ik kan zien wat het probleem nu eigenlijk oplost, als ik er verschillende tegelijkertijd probeer gaat dat niet. Op Guru3D staat dit over 8.10:
Just got this reply from AMD to my old support ticket:

Regarding your issue:

We have just released newer drivers that may solve the issue that you are getting. Make sure to remove older drivers first and disable background applications before installing (instructions below).

To restart your computer by using a clean boot procedure, follow these steps when you are using Windows XP.

Note You may experience a temporary loss of some services functionality when you follow these steps. Restoring the settings restores the functionality, but may result in the return of the original error message or behavior.
1. Click Start, click Run, type msconfig in the Open box, and then click OK.
2. On the General tab, click Selective Startup.
3. Under Selective Startup, click to clear the following check boxes:
Process SYSTEM.INI File
Process WIN.INI File
Load Startup Items
4. On the Services tab, click to select the Hide All Microsoft Services check box, and then click Disable All.
5. Click OK, and then click Restart.

So much for the problem being outdated motherboard drivers. Now to see if the new drivers do, in fact, fix this issue...
(link: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=266520&page=4)

Misschien werkt het... misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Niet online
Docho schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:40:
@BoukeHaarsma : hoe staan jouw Registry Keys ingesteld, aangezien we hetzelfde probleem lijken te hebben? Ontbreken de TdrLevel en TdrDebugmode ook bij jou?
Afbeeldingslocatie: http://bouke.haarsma.eu/files/nieuwe_intel/register-bsod-errors.jpg
Nou dit klinkt zeker interessant! Bij mij staat dus ook alleen die TdrDelay ingesteld op 60 seconden. Ik deel je vermoeden dat dit dus de BSOD alleen maar uitsteld met 60 sec. Hier kan ik in het weekend wel wat mee gaan stoeien. Die niet waagt, die niet wint... toch?

Edit 16:58
Op mijn laptop mist de waarde TdrDelay, dus die heb ik op mijn systeem ook maar verwijderd. Theorie: allicht gaat tdr weer in default mode werken, wat niet mogelijk was met de afwijkende 60 sec. Ik post binnenkort of het geholpen heeft.

Edit 11:33
Helaas, het heeft bij mij niet mogen helpen. Nog altijd voor > 1 min een zwart scherm. Nu moet ik tegenwoordig ook handmatig rebooten, terwijl voorheen het systeem automatisch herstartte. Dit was al voor de registerwijziging ook het geval.

[ Voor 29% gewijzigd door b19a op 18-10-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb helemaal geen keys daar behalve de DxgKmlVersion key dan.

Trouwens, ik heb ook geen problemen meer gehad sinds ik catalyst 8.10 heb geïnstalleerd. Ik heb echter wel ook gelijk mijn intel chipset drivers moeten updaten aangezien de catalyst drivers anders niet wouden installeren (ivm crossfire).

Normaal houd ik drivers wel redelijk bij, echter was ik zo stom om dit aan de hand van de site van Asus te doen in plaats van direct bij Intel. Mocht ik nog eens BSOD's hebben, dan laat ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoukeHaarsma schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:05:

• Alle PCI-kaarten eruit

[afbeelding] Aardige verzameling al ondertussen!
Ik heb nog niet alle reacties doorgelezen tot nu toe, ben er mee bezig. Ken je board niet maar als je de videokaart in een ander pci slot kan stoppen, probeer dat dan eens? Dus ipv het x16 slot in het 8x slot indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abaart schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:20:
[...]

Ik heb een GA-EP45-DS3, p45 chipset. wel is het zo dat ik ocz geheugen heb waarvan ik zonet heb gelezen dat het vaak voor problemen zorgt met gigabyte mobos. maar memtest geeft geen fouten, dus dat zit wel goed denk ik.
Zie mijn relaas wat verder terug (pagina 7). Zelfde verhaal, in het zalmkleurige slot geplaatst: opgelost. Naja, workaround... Houdt er wel rekening mee dat wij een boot probleem hebben en niet een "tijdens een game" verhaal oid. Als het systeem toevallig eens goed bootte kwam de blue screen vroeg of laat trouwens ook voor...

Wat nog niets zegt over de oorzaak. Voltage lijkt me in dat geval niet waarschijnlijk. Geheugen ook niet. Dus toch driver verhaal, maar het registergebeuren wat nu gaande is zit ik ook met smart te bekijken. Heb het systeem helaas niet meer hier tot mijn beschikking staan maar ik ben benieuwd.

Belachelijk dat hier na al die tijd nog niets mee gedaan is door de officiële kanalen. Begin 2007 is de eerste post al hierover terug te vinden...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Ik had deze ochtend een BSOD bij het opstarten, 8.10 lijkt mijn probleem dus niet opgelost te hebben.
Edit 11:33
Helaas, het heeft bij mij niet mogen helpen. Nog altijd voor > 1 min een zwart scherm. Nu moet ik tegenwoordig ook handmatig rebooten, terwijl voorheen het systeem automatisch herstartte. Dit was al voor de registerwijziging ook het geval.
Ik zal er me vandaag ook eens op storten en houdt jullie op de hoogte.
Wat nog niets zegt over de oorzaak. Voltage lijkt me in dat geval niet waarschijnlijk. Geheugen ook niet. Dus toch driver verhaal, maar het registergebeuren wat nu gaande is zit ik ook met smart te bekijken. Heb het systeem helaas niet meer hier tot mijn beschikking staan maar ik ben benieuwd.
Volgens mij kan je Voltage niet uitsluiten zolang je het niet geprobeerd hebt of vele anderen het nog niet geprobeert hebben.
Overgens is het aanpassen van het register géén oplossing, zelfs al mocht het werken, het enigste wat je namelijk instelt is dat Windows zich moet proberen te herstellen na een driverfout en is eerder een workaround ipv een echte oplossing. (het probleem blijft dus bestaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:15
Ik heb de HD4870 icm een P45 Diamond mobo, 4GB geheugen ( 2x 2gb ) en een 650 Watt voeding en draai Vista Ultimate 64 bit.

Zodra ik de drivers voor mijn HD4870 installeer gaat mijn hele pc schokken, verwijder ik echter de drivers dan draait het perfect.

Het schokken is vooral merkbaar bij het bewegen van de muis, dan slaat hij af en toe een klein stukje over en het lijkt dus gewoon alsof mijn pc stottert. Het ligt echt niet aan de capaciteiten van mijn systeem want met bovengenoemde hardware en een Q9450 lijkt het me niet dat mijn PC vista niet aan kan.

Onder windows XP heb ik dit probleem niet dus lijkt het me geen hardware matig probleem. Ik irriteer me echter wel mateloos aan, en heb nog niet eens geprobeerd om te gamen aangezien dat hoogstwaarschijnlijk ook zal schokken als het OS zelf al schokt. Het is namelijk ook merkbaar bij het openen van vensters.

Het maakt ook niet uit of Aero aan of uit staat, ook maakt het geen verschil als ik puur de drivers heb zonder CCC. Heb ook al oudere drivers geprobeerd maar zonder resultaat.

Iemand een idee? Ik ben namelijk echt ten einde raad.

[ Voor 50% gewijzigd door Deviruchi op 19-10-2008 20:51 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste