BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Falcon2107 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:08:
DIt zou te maken moeten hebben met de 4 GB in VISTA 32

Ik heb het zelfde. Er is een update hiervoor te halen bij Microsoft. Voordat ik hier bij kan, klapt ie er telkens uit, dus nu alles weer aan installeren met enkel 2GB in het MB geprikt en later 2 GB er weer bij plaatsen als alles geinstalleert is (Dit is de officiële MS workaround)

Ben nog bezig, dus het resultaat blijft nog even uit.
VISTA met 2 GB geinstaleert en de andere 2 GB na de installatie toegevoegd. Het lijkt te werken. Ik heb deze BSOD voorlopig niet meer gehad. Wel een andere :( (0x0000008e). Dus kunnen we daar weer een oplossing voor vinden. :(

Komt het ook wel eens voor dat Vista zonder enige moeite stabiel draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Als die vraag niet sarcastisch bedoelt was, jup hier heb ik het wel soms een dagje of twee zonder bsod's :9

Over 0x0000008e nu, ik dacht dat dit een probleem met je geheugen is? Run eens een memtest als je kunt, misschien heeft die MS workaround dan toch effect gehad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Anoniem: 233180 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:03:
Als die vraag niet sarcastisch bedoelt was, jup hier heb ik het wel soms een dagje of twee zonder bsod's :9

Over 0x0000008e nu, ik dacht dat dit een probleem met je geheugen is? Run eens een memtest als je kunt, misschien heeft die MS workaround dan toch effect gehad :).
Ik moet de Logs eens vinden, om te kijken of er misschien meer info in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Control Panel - System and Maintenance - Problem Reports and Solutions - View Problem History

Bij mij staan er altijd de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/3927/errorsir9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Een paar oplossingen van een ander forum
Well tonight I fixed the problem on my rig. First my specs in case anyone has something similar: AMD Q9850BE, Sapphire HD4850 OC'd to 625 and 993 with a 75% fan over ride profile, 4gb dual channel Gskill RAM, on Vista Ultimate x64. I ran driver cleaner pro and cleaned everything off and rebooted. I then used TuneUp utilites to clean the registry ( I believe any registry cleaner would work) I then proceeded to install the Catalyst 8.7 suite. After installing I noticed it wasn't working right so I disabled my antivirus (Symantec Antivirus Coorporate Edition) and also ran the installer again but making sure to right click and install as admin. After that a good reboot and I did a test with Crysis. 2 1/2 hours of playing straight and not a single hitch where as before It would lock the computer up after 5 minutes of playing. I hope this helps. Good Luck!
I had te same issues until I TURN OFF Catalyst A.I.

Now I dont have any issues.
http://forums.amd.com/gam...IEWTMP=Linear&#lastunread

nog meer
I have had a running ticket with ATi for 2 weeks now and found the solution myself as they are useless. This is what I sent to them today from within my ticket! This works for me! (Also make sure you have enabled ACPI 2.0 support in BIOS not sure if it helps but best to be safe)

"I have the solution for my problem. I strongly suggest you post this to anyone else having this problem! (PS I am using 7.5 catalyst)

I found that if you go into the system configuration utility (Start menu then type "system configuration" in the search bar) and the choose the boot tab and then to advanced options. There you will see at the top two boxes that you can check one is processor and the other is memory. If you check both of these and choose one processor and then the max amount of memory that is on your system. Hit apply and ok. Restart your system and it should run quickly in 2d and 3d works! Yay!"

Cheers,

Psiboy
amd solution
http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=27116

[ Voor 33% gewijzigd door Bullus op 20-08-2008 09:27 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kheb nu ook de Catalyst A.I. afgezet. Nu even een paar dagjes wachten en zien of het nog (al dan niet frequent) voorkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Anoniem: 233180 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:03:

MEMTEST geeft 28 fouten en loopt na een minuut vast. Ik mag toch wel aannemen, dat geheugen helemaal foutenvrij mag zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Falcon2107 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 18:46:
[...]
MEMTEST geeft 28 fouten en loopt na een minuut vast. Ik mag toch wel aannemen, dat geheugen helemaal foutenvrij mag zijn?!
Normaal gezien is geen enkele fout acceptabel. Misschien kun je de kast eens stofvrij maken en de latjes eens afzonderlijk testen? Anders zul je der nieuwe moeten gaan instoppen :)

edit:
Anoniem: 233180 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 09:17:
Kheb nu ook de Catalyst A.I. afgezet. Nu even een paar dagjes wachten en zien of het nog (al dan niet frequent) voorkomt
Heeft jammer genoeg niet gewerkt, ik blijf de BSOD's en crashes krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 233180 op 20-08-2008 22:57 ]

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 233180 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:28:
[...]

edit:

[...]

Heeft jammer genoeg niet gewerkt, ik blijf de BSOD's en crashes krijgen.
Dat was te verwachten, het niet installeren van het catalyst control center heeft er ook niet voor gezorgd dat de crashes verdwenen. Die AI lijkt me een onderdeel van het CCC.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Ik heb ook geen zin om m'n kaart RMA te sturen en en dan een aantal weken zonder te zitten..
Laat staan dat ik hem terug krijg en het zelfde probleem zich blijft voordoen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 19:33
Dat het Control Panel van ATI het niet is dat was al eerder uitgesloten en getest.

Ik heb mijn Gigabyte mobo vorige week geflashed naar de laatste BIOSversie.
Voor de EP45-DS4 naar versie F8c
Probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Zelfs niet een klein beetje :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook afsluiten van Vista gaat nu goed. Voorheen bleef deze nog regelmatig hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindje geleden de 8.8 catalyst erop gezet, maar helaas werkte dit ook niet voor mij.

Vandaag eens proberen m'n MSI P965 Platinum te flashen, alhoewel er niets van VGA fixes in de logs staat. We kunnen maar proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Ik ben ook iemand die last heeft van dit probleem, hoewel het bij mij wel iets anders is.
Het scherm wordt wit, waarna er een BSOD komt, óf de pc freezed, en ik moet hard resetten.
Ik vind het heel irritant, en een Bios update heeft bij mij niet geholpen, het niet installeren van CCC ook niet.

specs:
intel e8200
4gb ocz 800 mhz ddr2 geheugen
club3d 4850
gigabyte ga-ep45-ds3
750 gb spinpoint f1
cooler master real power 620 watt
antec 900 case
vista x64 ultimate

ik denk dat ik windows xp maar weer eens ga proberen, hoewel het wel zonde is van de 4gb geheugen. als dit niet snel opgelost wordt, ga ik denk ik maar stoppen met het pc gamen. het is duur om de hardware te kopen, het werkt niet lekker vanwege dit soort dingen en er komen steeds minder games voor de pc.

het zou toch normaal moeten zijn dat als je een nieuw systeem koopt dat het gewoon werkt? ik vraag me af hoelang het gaat duren tot dit opgelost is, MS zal wel ontkennen dat het probleem bij hun ligt, dus dan kan het nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op maandag 01 september 2008 @ 21:18:
Ik ben ook iemand die last heeft van dit probleem, hoewel het bij mij wel iets anders is.
Het scherm wordt wit, waarna er een BSOD komt, óf de pc freezed, en ik moet hard resetten.
Ik vind het heel irritant, en een Bios update heeft bij mij niet geholpen, het niet installeren van CCC ook niet.

specs:
[..]

ik denk dat ik windows xp maar weer eens ga proberen, hoewel het wel zonde is van de 4gb geheugen. als dit niet snel opgelost wordt, ga ik denk ik maar stoppen met het pc gamen. het is duur om de hardware te kopen, het werkt niet lekker vanwege dit soort dingen en er komen steeds minder games voor de pc.

het zou toch normaal moeten zijn dat als je een nieuw systeem koopt dat het gewoon werkt? ik vraag me af hoelang het gaat duren tot dit opgelost is, MS zal wel ontkennen dat het probleem bij hun ligt, dus dan kan het nog wel even duren.
Je mag zeker verwachten dat je als hardware in je machine zet dat dit werkt zoals het zou moeten werken. Ongeacht of het dure of goedkope hardware is. Ik vind dat het niet moet uitmaken of ik een ati kaart van 35 of 350 euro koop. Vaak roepen fabrikanten dat andere hardware brak is. Zo roepen nvidia en ati beide dat je processor of geheugen wel kapot zal zijn, of dat er conflicten zijn (geheugen reepjes van verschillende merken).

Maar deze ellende komt ook voor bij systemen die zo in de winkel gekocht zijn zoals laptops of complete desktops. Mijn vader en broertje hebben beide een acer laptop, die klapt af en toe vrolijk met een vergelijkbare melding op een blauw scherm (maar dan een Nvidia variant van de melding).

Als je iets in de winkel koopt wat als vooraf is samen gesteld (en je hebt er weinig verstand van) dan mag je toch verwachten dat het werkt? :(

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

.Gertjan. schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:05:
[...]

Je mag zeker verwachten dat je als hardware in je machine zet dat dit werkt zoals het zou moeten werken. Ongeacht of het dure of goedkope hardware is. Ik vind dat het niet moet uitmaken of ik een ati kaart van 35 of 350 euro koop. Vaak roepen fabrikanten dat andere hardware brak is. Zo roepen nvidia en ati beide dat je processor of geheugen wel kapot zal zijn, of dat er conflicten zijn (geheugen reepjes van verschillende merken).

Maar deze ellende komt ook voor bij systemen die zo in de winkel gekocht zijn zoals laptops of complete desktops. Mijn vader en broertje hebben beide een acer laptop, die klapt af en toe vrolijk met een vergelijkbare melding op een blauw scherm (maar dan een Nvidia variant van de melding).

Als je iets in de winkel koopt wat als vooraf is samen gesteld (en je hebt er weinig verstand van) dan mag je toch verwachten dat het werkt? :(
Zeker, vooral als je een laptop koopt, daar zit toch ook niet zulke hele rare hardware in. Ik vind het heel slecht van MS en ATI om zo'n slecht product te maken. Wat heb je aan die kaarten, als je ze niet eens normaal kan gebruiken? Dan heb je er niks meer aan, en is zo'n systeem niks meer waard, omdat je het bijna niet kunt gebruiken.

Ik heb nu zelf windows xp op mijn systeem gegooid, omdat ik de BSOD's zat was en ik heb tot nu toe nog geen enkele gehad onder xp :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:38:
[...]

Zeker, vooral als je een laptop koopt, daar zit toch ook niet zulke hele rare hardware in. Ik vind het heel slecht van MS en ATI om zo'n slecht product te maken. Wat heb je aan die kaarten, als je ze niet eens normaal kan gebruiken? Dan heb je er niks meer aan, en is zo'n systeem niks meer waard, omdat je het bijna niet kunt gebruiken.

Ik heb nu zelf windows xp op mijn systeem gegooid, omdat ik de BSOD's zat was en ik heb tot nu toe nog geen enkele gehad onder xp :o
Heb ergens gelezen dat XP ook wel eens een melding wil geven dat de beeldschermadapter (leuk woord voor videokaart) niet meer reageerde maar is hersteld. Maar blue screens kwamen er minder/niet in voor.

Hoewel XP een optie zou zijn is dat geen optie voor mij. Ik heb een 64bits processor en ik wil dus een 64bits os(XP 64 schijnt niet echt bruikbaar te zijn met veel hardware enzo). En daarbij komt dat ik een leuke bedrag voor Vista heb neer moeten leggen en ik het verdom om de illigaliteit in te duiken voor XP (enige legale XP's die ik heb zijn Home editions, maar die zijn gekoppeld aan andere systemen).

Ik kocht Vista om zeker te weten dat ik geen WGA bagger krijg met mijn nieuwe pc (en vond als ik toch geld aan het uitgeven was ik meteen net zo goed het OS erbij kan doen zodat ik zeker weet dat ik mijn machine fatsoenlijk kan gebruiken)... Maar moet eerlijk zeggen dat ik spijt heb dat bedrag aan Microsoft gedoneerd te hebben, want in plaats van een kreupel systeem door WGA is dit al kreupel out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

.Gertjan. schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:25:
[...]

Heb ergens gelezen dat XP ook wel eens een melding wil geven dat de beeldschermadapter (leuk woord voor videokaart) niet meer reageerde maar is hersteld. Maar blue screens kwamen er minder/niet in voor.

Hoewel XP een optie zou zijn is dat geen optie voor mij. Ik heb een 64bits processor en ik wil dus een 64bits os(XP 64 schijnt niet echt bruikbaar te zijn met veel hardware enzo). En daarbij komt dat ik een leuke bedrag voor Vista heb neer moeten leggen en ik het verdom om de illigaliteit in te duiken voor XP (enige legale XP's die ik heb zijn Home editions, maar die zijn gekoppeld aan andere systemen).

Ik kocht Vista om zeker te weten dat ik geen WGA bagger krijg met mijn nieuwe pc (en vond als ik toch geld aan het uitgeven was ik meteen net zo goed het OS erbij kan doen zodat ik zeker weet dat ik mijn machine fatsoenlijk kan gebruiken)... Maar moet eerlijk zeggen dat ik spijt heb dat bedrag aan Microsoft gedoneerd te hebben, want in plaats van een kreupel systeem door WGA is dit al kreupel out of the box.
Ik juichte te vroeg helaas, ik kwam vanmiddag thuis van school, en meteen een freeze en bij de volgende boot(s) BSOD(s). Maar in xp zit er meer info in de BSOD, en dus ben ik even gaan googlen. Er stond dat ati2dvag in een infinte loop geraakt was, en na wat googlen kwam ik op een forum waar stond dat iemand een paar mensen het hadden opgelost door de 4850 beter aan te drukken. Daar ging bij mij een belletje rinkelen, want mij het bouwen van mijn pc zat het 'klemmetje' van de pci slot niet vast op de kaart, maar ik dacht toen dat het aan de kaart lag ofzo, dat het niet helemaal goed paste. Daarom heb ik hem maar zo laten zitten, omdat ik het anders misschien ging forceren (en dat wil je niet met een nieuwe kaart natuurlijk :P ). Ik heb nu het schroefje losgedraaid van mijn antec 900, en hem aangedrukt totdat het klemmetje wel goed zat. nu past het schroefje wel niet meer goed in de kast, maar dat boeit me niet zo erg. Ik zal wel zien wat er gebeurt, aangezien ik het eerder dacht opgelost te hebben, maar het later toch weer terug kwam. Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Op windows XP heb ik inderdaad maar 3 GB van mijn 4, maar dat maakt voor mij niet zo veel uit. Het is inderdaad te gek voor woorden dat je moet gaan downloaden als je voor veel geld een vista licentie hebt gekocht, (gelukkig) heb ik mijn versies iets minder legaal, ik was/ben bijna zover om ubuntu op mijn pc te gooien. :(
Maar kun je je laptop niet terugsturen met garantie?

Hier is nog een ander forum waar een andere fix voor het probleem staat. Ik heb het niet getest, en ik weet niet of het ook onder vista werkt, maar het is het proberen waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Nee hoor, helaas. Ik kreeg zonet een zwart scherm en daarna de bekende BSOD over de infinite loop, en de volgende boot ook lekker een freeze. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:52:
[...]

Ik juichte te vroeg helaas, ik kwam vanmiddag thuis van school, en meteen een freeze en bij de volgende boot(s) BSOD(s). Maar in xp zit er meer info in de BSOD, en dus ben ik even gaan googlen. Er stond dat ati2dvag in een infinte loop geraakt was, en na wat googlen kwam ik op een forum waar stond dat iemand een paar mensen het hadden opgelost door de 4850 beter aan te drukken.
Klinkt als een probleempje dat ik vroeger ook wel eens had. In mijn oude laptop zat een ATI Radeon 9000 Mobility. Deze is in al deze tijd een kleine 5 keer ofzo vast gelopen met een melding dat hij in een infinite loop is blijven hangen (heb de laptop een kleine 6 of 7 jaar inmiddels). In eerste instantie had ik een klein vermoeden dat dit probleem vergelijkbaar was, zeker omdat je een aantal keer een zwart scherm krijgt in windows en vervolgens een melding dat het stuurprogramma niet meer reageerde, maar inmiddels is hersteld. Maar het komt nu VEEL vaker voor dan die 5 keer die ik vroeger heb meegemaakt... :S

Uit mijn huidige pc heb ik al een paar keer mijn kaart moeten halen (omwisselen met een andere ATI kaart die niet gepakt werd door een ander systeem om te testen of het aan de kaart zou liggen). En daarna al meerdere keren aangedrukt, dus denk niet dat het daar aan ligt.

Het is op mijn PC trouwens al een tijdje rustig met crashes...

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 17:21
Dit.

Dit verlaagt bij mij de crashes op een 3870x2, e8400, 4gb,vista x64, ook drastisch, en ik ben helemaal van de "recovering from driver error" crash af.

Ergens had ik een speculatie gelezen dat er wellicht wat dx10 conflicten zijn tussen aero en de ati drivers, om het probleem maar lekker vaag en ongefundeerd te houden. ;)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Echnon schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:59:
[...]

Dit.

Dit verlaagt bij mij de crashes op een 3870x2, e8400, 4gb,vista x64, ook drastisch, en ik ben helemaal van de "recovering from driver error" crash af.

Ergens had ik een speculatie gelezen dat er wellicht wat dx10 conflicten zijn tussen aero en de ati drivers, om het probleem maar lekker vaag en ongefundeerd te houden. ;)
Leuk dat je een van de meegeleverde functionaliteiten moet uitschakelen om je systeem draaiend te houden. Ze vragen om een goede video kaart voor de GUI, maar als je dat dan hebt werkt het niet naar behoren... Velen kopen Vista juist voor het grafische schilletje (op een hypermodern systeem is transparantie mooier dan gewoon een blauwe startbalk) en de betere ondersteuning van DirectX, dan is het in mijn ogen belachelijk dat je dat moet uitzetten.

Wat is de volgende aanbeveling op internet? Je PC gewoon maar uitlaten...

Anoniem: 220612

Mijn ervaringen met mijn HD4870 worden de laatste tijd steeds slechter.
Over het algemeen presteerde de kaart goed in grid en COD4. Echter de laatste tijd heeft hij vaak last van een tijdelijk zwart scherm, waarna het beeldschermstuurprogramma zichzelf vaak weer hersteld. Maar soms wordt de computer ook afgesloten en 1 keer kreeg ik een BSOD.
Daarnaast komt de computer bij opstarten zo nu en dan (echt onduidelijk wanneer) in een soort reboot-loop terecht, waarbij de computer wordt opgestart, de kaart hard begint te blazen en de computer vervolgens afsluit en na 2 sec. weer opstart. Deze loop kan ik enkel stoppen door de voeding een paar seconden uit te houden.

Net werd het echter helemaal dol toen ik COD4 opstartte, werd het beeld zwart-wit en blokkerig (artifacts?) weergeven. ik sloot COD4 af, maar ook windows vista 64bit werd zwart-wit weergeven. vervolgens kreeg ik een foutmelding in atikmdag. Bij herstart alles weer normaal

Kan iemand misschien bevestigen of dit aan mijn kaart ligt of aan de huidig ati drivers voor vista 64bit/me bios? Ik las hierboven iets over bios flashen namelijk.
ik gebruik momenteel catalyst 8.8

specs:

Hardware:
q9450
sapphire 4870 512mb
gigabyte x48-ds5
2x2gb ocz vista gold geheugen

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Anoniem: 220612 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:29:
Mijn ervaringen met mijn HD4870 worden de laatste tijd steeds slechter.
Over het algemeen presteerde de kaart goed in grid en COD4. Echter de laatste tijd heeft hij vaak last van een tijdelijk zwart scherm, waarna het beeldschermstuurprogramma zichzelf vaak weer hersteld. Maar soms wordt de computer ook afgesloten en 1 keer kreeg ik een BSOD.
Daarnaast komt de computer bij opstarten zo nu en dan (echt onduidelijk wanneer) in een soort reboot-loop terecht, waarbij de computer wordt opgestart, de kaart hard begint te blazen en de computer vervolgens afsluit en na 2 sec. weer opstart. Deze loop kan ik enkel stoppen door de voeding een paar seconden uit te houden.

Net werd het echter helemaal dol toen ik COD4 opstartte, werd het beeld zwart-wit en blokkerig (artifacts?) weergeven. ik sloot COD4 af, maar ook windows vista 64bit werd zwart-wit weergeven. vervolgens kreeg ik een foutmelding in atikmdag. Bij herstart alles weer normaal

Kan iemand misschien bevestigen of dit aan mijn kaart ligt of aan de huidig ati drivers voor vista 64bit/me bios? Ik las hierboven iets over bios flashen namelijk.
ik gebruik momenteel catalyst 8.8

specs:

Hardware:
q9450
sapphire 4870 512mb
gigabyte x48-ds5
2x2gb ocz vista gold geheugen
Hoe warm worden de components? Dus je 4870, CPU, etc? Het afsluiten en de andere symptomen die jij noemt, zijn aanwijzingen dat een van je onderdelen te warm wordt tijdens het gamen...

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Weer even een 'update' van mijn kant:

Ik heb mijn club3d 4850 even getest in de pc van mijn vader (zelfde specs, alleen ander moederbord), en daar werkte hij prima zonder problemen. Ook heb ik memtest86 gedraaid, 9 passes 0 errors. Dus aan het geheugen kan het ook niet liggen. Iemand anders nog ideeen? Ik denk dat het aan gigabyte ligt, aangezien veel mensen met dit probleem een gigabyte mobo hebben.

Na wat googlen kwam ik op deze 2 forums:
http://forums.whirlpool.n...-archive.cfm/1006590.html
http://www.rage3d.com/boa...ferrerid=64675&t=33929621

Dit zijn allemaal problemen met gigabyte mobo's icm de 4850.

[ Voor 23% gewijzigd door abaart op 07-09-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het hier met een MSI p965 Platinum. Ik was er echter wel een week of twee van af en hoopte dat het ook zo zou blijven, maar ik kreeg deze morgen weer drie BSOD's.. Ik denk niet dat er snel een echte fix zal komen hiervoor. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:30:
Weer even een 'update' van mijn kant:

Ik heb mijn club3d 4850 even getest in de pc van mijn vader (zelfde specs, alleen ander moederbord), en daar werkte hij prima zonder problemen. Ook heb ik memtest86 gedraaid, 9 passes 0 errors. Dus aan het geheugen kan het ook niet liggen. Iemand anders nog ideeen? Ik denk dat het aan gigabyte ligt, aangezien veel mensen met dit probleem een gigabyte mobo hebben.

Na wat googlen kwam ik op deze 2 forums:
http://forums.whirlpool.n...-archive.cfm/1006590.html
http://www.rage3d.com/boa...ferrerid=64675&t=33929621

Dit zijn allemaal problemen met gigabyte mobo's icm de 4850.
Nope... Asus moederbordje hiero...

Tijdje geen last van gehad zat ik vanochtend te denken. En 5 minuten later klapt de boel er vrolijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Ik zou ook maar even mijn bijdragen doen aan dit verhaal.

Systemspecs:

E8400 stock
4GB ram
HD4850
MSI neo3

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, pc loopt vast, krijg een blauw scherm, met een hoop tekst die niet te lezen is omdat het te snel weer weg gaat.

Het crashen lijkt random maar wel in bepaalde maten dat het of binnen de eerste 5 min gebeurt, of het gebeurt pas na 30+ minuten. Wat me wel opviel is dat het "error scherm" meestal blauw is, maar soms ook rood (kan geen concrete voorbeelden noemen maar twas vandaag bij Stalker Clear Sky het geval).

Ik las ook op dit forum dat Aero er iets mooi had te maken, dus dat heb ik zelf geprobeerd, en het crashen werd er minder van, maar het verdween dus niet.

Verder zet ik zelfs de fanspeed op 70% om er zeker van te zijn dat overheating geen issue kan zijn.

Het begint onderhand wel echt vervelend te worden, heb je een gloednieuwe pc en dan crashed hij steeds, ik overweeg zelfs bijna om mijn kaart te verkopen en een Nvidea kaartje te kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

all killer schreef op maandag 08 september 2008 @ 18:10:
Ik zou ook maar even mijn bijdragen doen aan dit verhaal.

Systemspecs:

E8400 stock
4GB ram
HD4850
MSI neo3

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, pc loopt vast, krijg een blauw scherm, met een hoop tekst die niet te lezen is omdat het te snel weer weg gaat.

Het crashen lijkt random maar wel in bepaalde maten dat het of binnen de eerste 5 min gebeurt, of het gebeurt pas na 30+ minuten. Wat me wel opviel is dat het "error scherm" meestal blauw is, maar soms ook rood (kan geen concrete voorbeelden noemen maar twas vandaag bij Stalker Clear Sky het geval).

Ik las ook op dit forum dat Aero er iets mooi had te maken, dus dat heb ik zelf geprobeerd, en het crashen werd er minder van, maar het verdween dus niet.

Verder zet ik zelfs de fanspeed op 70% om er zeker van te zijn dat overheating geen issue kan zijn.

Het begint onderhand wel echt vervelend te worden, heb je een gloednieuwe pc en dan crashed hij steeds, ik overweeg zelfs bijna om mijn kaart te verkopen en een Nvidea kaartje te kopen....
Oververhitting is volgens mij uit te sluiten. Veel mensen hebben de temperatuur gemeten van de kaart en nooit iets vreemds gezien, als de kaart te hard wordt lijkt het me ook niet dat windows een melding geeft dat het stuurprogramma is hersteld. Mijn kaart blijft perfect draaien als ik aan het gamen ben, hij klapt er bij mij juist uit als ik gewoon in op de desktop iets aan het doen ben (word / internet ofzo). Fanspeed is bij mij ook geen optie, heb namelijk een passive kaart (HD 2400Pro).

Een NVidia kaart zal je probleem misschien niet verhelpen, omdat NVidia met dezelfde problemen heeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
.Gertjan. schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:41:
[...]
knip...

Een NVidia kaart zal je probleem misschien niet verhelpen, omdat NVidia met dezelfde problemen heeft te maken.
Hmm oke, dat laatste wist ik niet... Waar gaat dit heen met deze wereld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 11:08
Als ik het goed begrijp hebben al de hier voorkomende problemen te maken wanneer je de 4 geheugensloten gebruikt met geheugen dat je overklokt. Of niet?
Als je dus je geheugen niet overklokt heb je dus deze problemen niet neem ik aan. Is dit dan niet eerder een oplossing om van die BSOD's en reboot loops af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hem m'n geheugen op de standaards clock's draaien en ervaar ook problemen.. Geen enkel component van m'n systeem is oc'd. En net (na het opstarten van m'n pc nu) heb ik vijf BSOD's na elkaar mogen ontvangen.

* Anoniem: 233180 blijft zicht mateloos ergeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Ik heb last van het zelfde probleem. bij mij recovered de driver vaak 1x succesvol, maar enkele uren later crashed het systeem alsnog.
Problemen zijn eigenlijk begonnen toen ik een ATI 3870 heb ingebouwd. Ik heb momenteel niet de mogelijkheid gehad om een Nvidia kaart te testen, maar ik denk zeker dat ik zo snel mogelijk weer een 8800GT ga halen (deze had ik eerder omgeruilt voor een 3870 omdat ik andere problemen had die niet aan de vga bleken te liggen)

Specs:
Q9300
Asus P5E Deluxe
4x 2gb
Asus HD3870

Uiteraard alles op Stock speeds

Heb alles wat in het topic staat al geprobeert.
.net 3.5;
CCC verwijderen, nieuwste vesie clean installeren
Draaien zonder CCC
Aero uitschakelen
2x 2gb draaien
(elders gelezen) Flash 10 geinstalleerd

Uiteraard zijn ook alle hotfixes van MS al geinstalleerd (de handmatige gedownloade fixes die je vaak in andere fora tegen komt waren allemaal niet voor mijn systeem volgens MS, dus waarschijnlijk al geinstalleerd)

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Zijn jullie zeker dat dit probleem enkel van ATI is? Ik dacht dat dit een Microsoft probleem was
en dat het ook voorkwam met Nvidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23
Wat is nu precies het probleem? Want iedereen formuleert weer iets anders. Ikzelf heb in elk geval 4GB met een 7900GT, geen idee of deze kaart ook mogelijk problemen kan geven of dat het alleen nieuwere versies behelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

buffy1966 schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:13:
Als ik het goed begrijp hebben al de hier voorkomende problemen te maken wanneer je de 4 geheugensloten gebruikt met geheugen dat je overklokt. Of niet?
Als je dus je geheugen niet overklokt heb je dus deze problemen niet neem ik aan. Is dit dan niet eerder een oplossing om van die BSOD's en reboot loops af te zijn.
Nope... Mijn mobo heeft maar 2 sloten (is een uATX bordje van asus) die gevuld zijn met 2x 1GB geheugen, Niets opgevoerd of overgeklokt. Denk dat je er wel van uit mag gaan dat de meeste tweakers bij een crash sowieso alles weer op de originele instellingen zetten om te kijken of het daar aan ligt.
Mightybunny schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:22:
Zijn jullie zeker dat dit probleem enkel van ATI is? Ik dacht dat dit een Microsoft probleem was
Het lijkt inderdaad op een MS probleem, zoals al meerdere keren aangegeven het schijnt dat NVidia dit probleem ook heeft. Maar het lijkt er op dat NVidia / Ati de zaak bij MS neerlegt en dat MS het vervolgens weer terug schuift naar de de kaartmakers. En die gaan dan ook weer roepen dat de rest van je materiaal niet compatible is of gewoon stuk is. Beetje een kastje <-> muur verhaal... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Eerlijk gezegt het ik het probleem met nvidia kaarten nooit gehad. En bij mijn huidige ATI kaart is het aanwezig vanaf het eerste moment.

-7600GT A8N SLI met 4400x2 met 4x 1gb en vista 64, geen probleem (2 beeldschermen op verschillende resoluties)
-8800GT A8N SLI met 4400x2 met 4x 1gb en vista 64, geen probleem (2 beeldschermen op verschillende resoluties)
-8800GT M3A32 met Phenom X4 9600BE met 4x 2gb en vista 64 geen ATI driver probleem (wel cpu probleem wat aan het mobo bleek te liggen)
-3780 M3A32 met Phenom X4 9600BE met 4x 2gb en vista 64 WEL ATI driver probleem (en cpu probleem wat aan het mobo bleek te liggen)
-3780 P5E Deluxe met Q9300 met 4x 2gb en vista 64, WEL ati probleem, verder geen cpu of mobo kuren.

Zoals je kunt raden neig ik erg om naar ATI te wijzen, maar dit is slechts gebaseert op ervaring met eigenlijk maar 2 kaarten op 1 config. (beide kaarten getest op de M3A32)

Alle DDR1 (4x1gb) zijn altijd fisiek dezelfde dimmetjes geweest. Zelfde geld voor DDR2 dimmetjes. Na het bouwen van het systeem zijn ze allemaal 12 uur op memtest en 24 uur op PCCHECK getest voordat het OS werd geinstalleerd, uiteraard zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kid1988 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:03:
Eerlijk gezegt het ik het probleem met nvidia kaarten nooit gehad. En bij mijn huidige ATI kaart is het aanwezig vanaf het eerste moment.

-7600GT A8N SLI met 4400x2 met 4x 1gb en vista 64, geen probleem (2 beeldschermen op verschillende resoluties)
-8800GT A8N SLI met 4400x2 met 4x 1gb en vista 64, geen probleem (2 beeldschermen op verschillende resoluties)
-8800GT M3A32 met Phenom X4 9600BE met 4x 2gb en vista 64 geen ATI driver probleem (wel cpu probleem wat aan het mobo bleek te liggen)
-3780 M3A32 met Phenom X4 9600BE met 4x 2gb en vista 64 WEL ATI driver probleem (en cpu probleem wat aan het mobo bleek te liggen)
-3780 P5E Deluxe met Q9300 met 4x 2gb en vista 64, WEL ati probleem, verder geen cpu of mobo kuren.

Zoals je kunt raden neig ik erg om naar ATI te wijzen, maar dit is slechts gebaseert op ervaring met eigenlijk maar 2 kaarten op 1 config. (beide kaarten getest op de M3A32)

Alle DDR1 (4x1gb) zijn altijd fisiek dezelfde dimmetjes geweest. Zelfde geld voor DDR2 dimmetjes. Na het bouwen van het systeem zijn ze allemaal 12 uur op memtest en 24 uur op PCCHECK getest voordat het OS werd geinstalleerd, uiteraard zonder problemen.
Dat jij tot nu toe geen problemen met NVidia hebt ondervonden betekend niet dat ze er niet zijn ;). Er loopt ook ergens nog een topic hier dat het over de NVidia versie van het probleem heeft. En er zijn mensen die in die situatie om een Ati roepen.

Er zijn schijnbaar OOK mensen die een ATI kaart gebruiken in een opstelling vergelijkbaar aan een van de opstellingen hier beschreven die GEEN problemen hebben. Dat maakt het dus gigantisch moeilijk om het probleem te achterhalen. Er is tot nu toe nog niemand geweest die heeft kunnen aanwijzen waar het aan ligt (tot nu toe allemaal speculaties die niet waar blijken te zijn zoals Ram >= 4GB, Chipsets (Intel en VIA hebben bijvoorbeeld beide problemen)). Op compleet verschillende configs komt dit probleem voor onder compleet verschillende omstandigheden.

Zelf dacht ik eerst dat het aan bepaalde programma's zoals Winamp lag, dus een ander programma gebruiken/tijdelijk geen muziek. Vervolgens dacht ik OpenOffice, dus hup OO eraf en ander programma gebruiken. Maar de problemen blijven voorkomen, ik heb tot nu toe nog geen programma of situatie kunnen gebruiken/aanwijzen om het probleem te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
.Gertjan. schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:43:
[...]

Dat jij tot nu toe geen problemen met NVidia hebt ondervonden betekend niet dat ze er niet zijn ;). Er loopt ook ergens nog een topic hier dat het over de NVidia versie van het probleem heeft. En er zijn mensen die in die situatie om een Ati roepen.

Er zijn schijnbaar OOK mensen die een ATI kaart gebruiken in een opstelling vergelijkbaar aan een van de opstellingen hier beschreven die GEEN problemen hebben. Dat maakt het dus gigantisch moeilijk om het probleem te achterhalen. Er is tot nu toe nog niemand geweest die heeft kunnen aanwijzen waar het aan ligt (tot nu toe allemaal speculaties die niet waar blijken te zijn zoals Ram >= 4GB, Chipsets (Intel en VIA hebben bijvoorbeeld beide problemen)). Op compleet verschillende configs komt dit probleem voor onder compleet verschillende omstandigheden.

Zelf dacht ik eerst dat het aan bepaalde programma's zoals Winamp lag, dus een ander programma gebruiken/tijdelijk geen muziek. Vervolgens dacht ik OpenOffice, dus hup OO eraf en ander programma gebruiken. Maar de problemen blijven voorkomen, ik heb tot nu toe nog geen programma of situatie kunnen gebruiken/aanwijzen om het probleem te reproduceren.
Zoals je al zei, en zoals ik ook al vermelde, en zoals ik ook elders heb gelezen, is het naief om naar ATI te wijzen. Toch ga ik kijken of een nvidia kaart mijn probleem oplost. Ik hou jullie op de hoogte met mijn bevindingen.

[edit]
Ik heb ook even een ticket aangemaakt bij ATI/AMD met de vraag of het probleem bij hun bekend is. Ik denk haast van wel. Lijkt me sterk dat ze een dergelijk probleem ontkennen terwijl er genoeg fora met dezelfde klacht opduiken. Ik hou jullie ook op de hoogte van de ticket.

[ Voor 8% gewijzigd door kid1988 op 09-09-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 10:37
buffy1966 schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:13:
wil ik nog ff op reageren,

draai nu een 2x2gb opstelling , stock , met een E8400 en een MSI neo3 mobo, ook hetzefde probleem icm een HIS Radeon 4850...

Wat mij opvalt is dat ik nooi de melding krijg dat de driver een fout hebben ondervonden maar zijn herstart (ofzo), en dat ik alleen bij spellen de BSOD's krijg, dus niet Windows, inet, mail, office oid....

Verder komen ze int eerste uur of helemaal niet :S

Hand ergens anders gelezen dan opstarten in veilige mode en dan atikmdag.sys hernoemen naar atikmdag.doc helpt, iemand al geprobeerd????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Vandaag weer een paar nieuwe updates, zat wel een interessante tussen...
kb955302
A reliability and performance update is available for computers that are running Windows Vista SP1 and Windows Server 2008
Een van de aandachtspunten:
• Improvements to the stability of systems on which Nvidia graphics cards are installed.
Kan natuurlijk niets bijzonders zijn, maar aangezien microsoft nooit heel erg duidelijk is in wat ze nou precies hebben opgelost (e.g. fixed crash when blabla happend after user blabla when application x was blabla) is het misschien wel interessant omdat het om een fix op graphics card gebied gaat.

Ook was deze erbij
The August 2008 Windows Vista and Windows Server 2008 Application Compatibility Update is available
Iets met application issues, minder interessant maar het is een update op het stabiliteits vlak

[edit]
nou ik de data in de KB artikelen lees, zou het best kunnen zijn dat mijn windows update een beetje achter loopt, maar is het vandaag niet patch-tuesday?

Had net wel een hang, maar geen bsod of reboot. lijkt op een ander probleem, we wachten af.
Stressen met ATI tool, kaart 70 graden, geen hang. Laat hem vannacht even aan staan, kijken watie doet.

@your_rival, heb je misschien een bron? Ik wil het best even proberen zodra ik er tijd voor heb. maar ik zou niet weten waarom je een driver zou renamen, aangezien Windows overal een backup van heeft die word terug gezet zodra de CRC niet meer overeen komt met wat windows vind dat het moet zijn.

[Edit2]
460 minuten lang stressen is geen enkel probleem (7,5 uur) max temp van de kaart is 71C. Ook de spanningen van de voeding zijn stabiel (varieren tussen 11.98V en 12.03V, 4.97v en 5.00v). Dus ik denk dat een slechte voeding of temperatuur probleem uit te sluiten is. Nog geen reacties gehad van ATI/AMD.

[ Voor 42% gewijzigd door kid1988 op 10-09-2008 07:16 ]

• your_rival
ik had het idee dat hier miss het een en ander stond, maar kan geen deens, iemand hier wel die het even wil doorlezen en erover nadenken (:D) :
http://www.eksperten.dk/spm/841945

bvd....

laat maar al vertaald met google translator...... ze hebben het daar over BIOS flashen, dat ga ik nog niet doen (zit nog in garantie periode)......

[ Voor 29% gewijzigd door your_rival op 10-09-2008 17:19 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

your_rival schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:06:
ik had het idee dat hier miss het een en ander stond, maar kan geen deens, iemand hier wel die het even wil doorlezen en erover nadenken (:D) :
http://www.eksperten.dk/spm/841945

bvd....

laat maar al vertaald met google translator...... ze hebben het daar over BIOS flashen, dat ga ik nog niet doen (zit nog in garantie periode)......
Ik weet niet welk moederbord je hebt, maar ik heb mijn Asus moederbord direct na aanschaf al van een nieuwe BIOS moeten voorzien (hij herkende mijn E2180 niet). Maar toch heb ik al zolang ik deze PC heb geregeld ellende.

Gisteren klapte de boel er ook weer uit (terwijl iTunes mijn library aan het updaten was)... Altijd leuk als een programma ergens mee bezig is en je PC klapt eruit.. Dan maar hopen dat het betreffende programma het nog doet na de reboot...

offtopic:
Zo heb ik een stroom"dal" gehad tijdens de Vista SP1 install waardoor de pc stopte... Was hij bij de volgende reboot in chkdsk bijna een uur bezig om de "zwevende" bestanden te fixen...

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Ik zat zonet hardware woensdag te kijken (gamekings), en daar had steven een systeem gebouwd met een p45 chipset en ddr3 geheugen, en daar kreeg hij freezes en BSODs doordat het geheugen niet compatible bleek te zijn met het moederbord.

Ik heb even op de site van gigabyte gekeken, maar bij de geheugenlijst staat maar 1 van ocz, en dat is niet wat ik heb. Wat nu? zou het aan het geheugen kunnen liggen? Ik heb hier geen ander geheugen liggen om te proberen.

• your_rival
.Gertjan. schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:46:
[...]

Ik weet niet welk moederbord je hebt, maar ik heb mijn Asus moederbord direct na aanschaf al van een nieuwe BIOS moeten voorzien (hij herkende mijn E2180 niet). Maar toch heb ik al zolang ik deze PC heb geregeld ellende.
Hij is bij Azerty in elkaar gezet en daarvan heb ik nog garantie (de assemblage dus), dus ik mag aannemen dat het dan naar behoren werkt...., naja ik hoor het wel....

Trouwens wat het merendeel van de posters hier verkondigd is dat hij er "gewoon" uitklapt terwijl ik het alleen onder games heb, miss andere oorzaak? met gewoon bdoel ik: Window, office, itunes e.d.

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

your_rival schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:20:
[...]

Hij is bij Azerty in elkaar gezet en daarvan heb ik nog garantie (de assemblage dus), dus ik mag aannemen dat het dan naar behoren werkt...., naja ik hoor het wel....

Trouwens wat het merendeel van de posters hier verkondigd is dat hij er "gewoon" uitklapt terwijl ik het alleen onder games heb, miss andere oorzaak? met gewoon bdoel ik: Window, office, itunes e.d.
Hij klapt er bij mij meestal uit binnen 20 minuten na de boot, als ie dan blijft draaien is ie ook wel stabiel, maar bij de volgende reboot heb je dan 90% kans op een freeze of BSOD.

Maar ik bedenk me net wel, dat ik het geheugen 13 uur gememtest heb, zonder problemen, dus dat kan het eigelijk niet zijn.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

abaart schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:23:
[...]

Hij klapt er bij mij meestal uit binnen 20 minuten na de boot, als ie dan blijft draaien is ie ook wel stabiel, maar bij de volgende reboot heb je dan 90% kans op een freeze of BSOD.

Maar ik bedenk me net wel, dat ik het geheugen 13 uur gememtest heb, zonder problemen, dus dat kan het eigelijk niet zijn.
Bij mij is het inderdaad ook meestal vrij kort na de boot, maar soms gebeurt het nadat mijn pc de hele dag al aan staat en eigenlijk niets aan het doen is. Als ik dan vervolgens er op ga werken gebeurt het ook wel eens dat hij eruit klapt. Soms klapt hij er ook meerdere keren na elkaar uit. Dan is hij net gereboot na 1 BSOD, dan komt de volgende al weer.

Of het aan het geheugen ligt weet ik niet, volgens mij is mijn geheugen goed gekeurd door ASUS. En stel dat het aan geheugen zou liggen (zeker bij kapot geheugen) zouden de BSOD's willekeurige moeten zijn en zou je ook andere fouten moeten krijgen (meldingen in windows dat geheugen op bepaalde locaties niet gelezen kan worden). Nu is het steeds de 0x000116 betreft atikdmdag (zo uit mijn hoofd).

• Fonz11
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-11-2023
jonges, weet niet of het al vermeld is, maar er staat een fix op ati.com... Hoor verhalen dat die fix bij sommige mensen ook niet werkt, maar bij mij iig wel. En naar nvidia switchen heeft niet veel nut daar ook problemen...

e6850
gigabyte p35
2x2 gb corsair dominator
his 4870

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Mightybunny schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:22:
Ik ben sinds 2 weken overgegaan van een Nividia 8800GTS naar een ATI 4850. Waar ik met de nvidia kaart absoluut geen problemen had, krijg ik nu regelmatig op de vreemdste momenten een driver restart. De laatste drivers waren een volledige ramp waarbij ik zoveel driver restarts achter elkaar kreeg dat dit uiteindelijk eindigde in een BSOD, daarna ben terug gegaan naar Catalist 8.7 (driver 8.512) en hiermee zijn de driver restarts in ieder geval minder, maar even onvoorspelbaar.
Misschien is het deels een Microsoft probleem, maar in dat geval doet NVidia schijnbaar iets beter dan ATI. Wat ik ook veel lees, is dat het erop lijkt dat het meer voorkomt bij mensen met een dual monitor setup. Maar het blijft flink gokken op alle forums.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Sander H
  • Laatst online: 20:53
Ik heb van dit alles maar af en toe last, maar alleen tijdens gamen, dan krijg ik 5 seconden zwart beeld, en gaat het daarna weer verder. Als ik dan afsluit en terug in Windows kom krijg ik het 'driver failed and restarted succesfully' of iets in die trend. Laatste 2 weken is dit 3 keer gebeurd (toeval of niet, dit was allemaal op dezelfde dag).

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 01:49
Ik kon me vaag iets herinneren dat ik dit probleem als eens was tegen gekomen op Anandtech, en ik heb het ook teruggevonden:http://forums.anandtech.c...catid=32&threadid=2060689. Het is al wel een jaar geleden, maar misschien werkt het nu ook? :?
"I have the solution for my problem. I strongly suggest you post this to anyone else having this problem! (PS I am using 7.5 catalyst)

I found that if you go into the system configuration utility (Start menu then type "system configuration" in the search bar) and then choose the boot tab and then to advanced options. There you will see at the top two boxes that you can check one is processor and the other is memory. If you check both of these and choose one processor and then the max amount of memory that is on your system. Hit apply and ok. Restart your system and it should run quickly in 2d and 3d works! Yay!"
(In het Nederlands en iets minder omslachtig:start->uitvoeren->msconfig->boot.ini->geavanceerde opties->/MAXMEM & /NUMPROC bepalen)

Ik hoop dat het jullie helpt...

Ik stel dus het bovenstaande in en reboot, direct na de reboot de 116 mogen zien 8)7.
Hopelijk was het "eentje om af te sluiten" ofzo, als het nog gebeurt verander ik het wel terug op standaardwaarden.

• kid1988
Fonz11 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:34:
jonges, weet niet of het al vermeld is, maar er staat een fix op ati.com... Hoor verhalen dat die fix bij sommige mensen ook niet werkt, maar bij mij iig wel. En naar nvidia switchen heeft niet veel nut daar ook problemen...

e6850
gigabyte p35
2x2 gb corsair dominator
his 4870
zou je zo vriendelijk willen zijn om ons ook een direct link of naam van de fix te geven?

EDIT

Dit vond ik op de ATI fora. Ik ga het vanavond meteen proberen;
Hi,

First of: I dont know why this works and I dont know if this works for you too...

Short story: Enabling Vista's "Driver Verifier" on atikmdag.sys fixed all my bluescreens & "gpu recovers" which happend at least 2 times a day.

How to enable it: go to start -> run and type verifier in the box...

then advanced settings -> (no changes here), continue -> "choose drivers from a list" -> select atikmdag.sys -> restart your computer

How to disable it: go to start -> run and type verifier in the box...

select "delete exising settings", continue -> restart your computer

----

It works fine on my System, didnt have a single crash or "gpu recover" in 14 days now!

Of course your System will be a bit slower than before but on my q6600 it isnt really noticable.

However I suggest you dont try this on a single core cpu, a friend tried this and got huge lags in his game.

I dont know if it works like this on other Systems as well, my System is a q6600 @ 3150 MHz, Sapphire 4850 (standard clocks), Vista Business 64bit (German version)

Hope this helps,

- Xul
http://forums.amd.com/gam...eadid=98139&enterthread=y

EDIT 2
Voor sommige mensen schijnt het ook uit te maken hoe Catalyst AI is ingesteld. Probeer een van de opties (enabled, disabled of advances) en kijk of het systeem er stabieler van word. Welke optie geselecteerd dient te worden is onbekend.

[ Voor 62% gewijzigd door kid1988 op 11-09-2008 10:43 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Fonz11 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:34:

e6850
gigabyte p35
2x2 gb corsair dominator
his 4870
Linkje? Ik heb al eerder wat fixes van Ati geprobeerd, de meeste eindigen in een nieuwe release van Catalyst, dus als het een oude fix is ga ik ervan uit dat hij inmiddels in catalyst zit.
kid1988 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:25:
[...]
EDIT 2
Voor sommige mensen schijnt het ook uit te maken hoe Catalyst AI is ingesteld. Probeer een van de opties (enabled, disabled of advances) en kijk of het systeem er stabieler van word. Welke optie geselecteerd dient te worden is onbekend.
Ik heb al heel lang geen Catalyst Control Center meer op mijn machine (dat zou volgens vele het probleem in eerste instantie kunnen oplossen.. Dus ik denk niet dat ik Catalyst AI aan heb staan, dus of het heer aan ligt :S

[ Voor 33% gewijzigd door .Gertjan. op 11-09-2008 11:16 ]

Anoniem: 273970

Oke... hier kom ik dus vandaag voor het eerst mee in aanraking en ik heb hier zo vreselijk de schurft over in! Waarom wordt dit (kaarten die bergen geld kosten) niet in de media gebracht? Damn... dit mag toch helemaal niet man!

Is er door de mensen hier al met windbg (uitvoeren als admin) al massaal minidumps geanalyseert?

Zo nee, mooi punt om een verzameltopic te maken en het aan de grote klok te hangen bij de betreffende bedrijven (MS, Nvidia en Ati/AMD en Intel) en GOED onderzoek te doen met z'n allen. Wat zeggen die partijen van de problemen? Weet iemand dat al? Met de standaard vga driver van vista doen de problemen zich niet voor maar dan kan je ook niets. Dat weet ik maar het brengt wel wat licht in de duisternis. Mogelijk geen WHQL certified drivers?

Ik ga op onderstaande minidump verder zoeken, misschien dat er mensen zijn die hun dump ook willen plaatsen. Dan kan, als de admins het hier een goed idee vinden, daar een apart verzameliets voor geopend worden waar alleen per post komt te staan:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mijn minidump:

* *
* Bugcheck Analysis *
* *

VIDEO_TDR_FAILURE (116)
Attempt to reset the display driver and recover from timeout failed.
Arguments:
Arg1: 86784008, Optional pointer to internal TDR recovery context (TDR_RECOVERY_CONTEXT).
Arg2: 8d82bb54, The pointer into responsible device driver module (e.g. owner tag).
Arg3: 00000000, Optional error code (NTSTATUS) of the last failed operation.
Arg4: 00000002, Optional internal context dependent data.

Debugging Details:
------------------

FAULTING_IP:
atikmdag+22b54
8d82bb54 8bff mov edi,edi

DEFAULT_BUCKET_ID: GRAPHICS_DRIVER_TDR_FAULT

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 3

BUGCHECK_STR: 0x116

PROCESS_NAME: System

CURRENT_IRQL: 0

STACK_TEXT:
8b13ebc0 8a593d4f 00000116 86784008 8d82bb54 nt!KeBugCheckEx+0x1e
8b13ebe4 8a594a41 8d82bb54 00000000 00000002 dxgkrnl!TdrBugcheckOnTimeout+0x8d
8b13ec04 8a531ed1 00000000 00000102 863f58b8 dxgkrnl!TdrIsRecoveryRequired+0xa1
8b13ec6c 8a542ef1 863f58b8 00000455 00000000 dxgkrnl!VidSchiReportHwHang+0x2f5
8b13ec98 8a542c51 863f58b8 00000000 00000000 dxgkrnl!VidSchiCheckHwProgress+0x69
8b13ecc4 8a51fa4c 00000002 81a5c619 863f58b8 dxgkrnl!VidSchiWaitForSchedulerEvents+0x13f
8b13ed54 8a542f98 863f58b8 81a5c619 863f58b8 dxgkrnl!VidSchiScheduleCommandToRun+0xac
8b13ed68 8a580041 863f58b8 00000000 85a07588 dxgkrnl!VidSchiRun_PriorityTable+0xf
8b13ed7c 81be0a1c 863f58b8 107fd4fc 00000000 dxgkrnl!VidSchiWorkerThread+0x62
8b13edc0 81a39a3e 8a57ffdf 863f58b8 00000000 nt!PspSystemThreadStartup+0x9d
00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 nt!KiThreadStartup+0x16

STACK_COMMAND: .bugcheck ; kb

FOLLOWUP_IP:
atikmdag+22b54
8d82bb54 8bff mov edi,edi

SYMBOL_NAME: atikmdag+22b54

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: atikmdag

IMAGE_NAME: atikmdag.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 486d9e32

FAILURE_BUCKET_ID: 0x116_IMAGE_atikmdag.sys

BUCKET_ID: 0x116_IMAGE_atikmdag.sys

Followup: MachineOwner
---------------------------------------------------------------------------------------

En dan kan verder in dit topic of een tweede nieuwe gediscussierd worden. Als we het een beetje met elkaar doen en gericht info plaatsen, analyzeren en goed zoeken (er zit genoeg competentie hier op tweakers) dan moeten we op de een of andere manier op korte termijn iets kunnen bewerkstelligen qua oplossing of workaround. Ik ben met name geinteresseerd in een log van een crash op een systeem met Nvidia kaart (hier is een verkorte versie en stamt al uit 2007!!!!!) dit is echt te gek voor woorden... http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t39970.html

Ik hoop op de medewerking v.d. mods hiervoor. Het zou veel mensen kunnen helpen. _/-\o_

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Alle drivers die vanaf de site van Ati te downloaden zijn, zijn naar mijn weten WHQL certified. Volgens mij moet dat ook voor de x64 versie.

Dat klopt, inderdaad.

Nog even voor alle duidelijkheid: dit systeem heeft nog nooit 1x geboot met de ati drivers en de 4850. Ik draai zelf 32 bits met 2x2gb geheugen op een GB ep45ds3r met een e8500. Geheugen staat in dual channel, is 1066 en heb het even op 800 staan.

Ik heb al sinds jaar en dag de P over ACPI in omdat windows virtuele irq's creeert en er hardwarematig toch echt maar 16 zijn. Mijn videokaart en usb-controller en netwerkchip zitten allemaal op irq11 volgens het bios, die niet eens de mogelijkheid meer heeft om acpi uit te schakelen, en het hele irq beheer dus uit handen geeft aan windows. Ik heb voor de grap de verschillende irq's toch vrijgemaakt door het uitschakelen v.d. integrated apparaten. Ben op dit moment een aantal boots aan het proberen en tot nu toe ben ik 2 v.d. 2x booten gewoon netjes met de bestaande drivers in windows gekomen.

edit: dit had ik niet moeten zeggen... na de 3e keer gebeurde het rebooten weer. Kom weer niet in OS met de drivers geinstalleerd.

Ik heb hier een ander 32bits -vista systeem draaien op een GB 780g-s2h u-atx bord met 2gb en een x3 EN een 3450 en dat levert geen problemen op.

edit2: http://movb.blogspot.com/...vers-drivers-drivers.html
Deze opmerking lijkt in de juiste hoek te zitten. Het lijkt me echt een MS probleem gezien het feit er door deze man een quadro gebruikt wordt en het dus op alle kaarten van alle merken voorkomt. Blijft de vraag: waarom wel op systeem A en niet op systeem B?

edit3: de fix die op deze pagina genoemd wordt en die hier http://forums.amd.com/gam...eadid=98139&enterthread=y terug te vinden is, daar vraag ik me na het lezen van dit document http://download.microsoft...ac8184a/VistaVerifier.doc van af hoe het kan dat dit werkt, want voor zover ik op kan maken uit de tekst is het puur een soort van debugger en is het ook nog eens zo dat wanneer je reboot de verifier niet meer meedraait. Maar ik kan het ook verkeerd gelezen hebben, dus verbeter me svp indien nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 11-09-2008 14:17 ]

Ik doe deze reply even expres als nieuwe reply omdat het wel van belang is in dit geval en een nieuwe reply eerder in het oog springt bij de mensen als een "edit4".

Op http://forums.anandtech.c...catid=32&threadid=2060689 is te lezen dat er gezegd wordt: neem geen contact op met support want die hebben er toch geen verstand van.

Oke, kan ik niet beoordelen maar wat ik wel weet uit ervaring van werken bij een dergelijk groot bedrijf is dat wanneer er in de database een bepaald probleem vaak gelogt wordt, dit vanzelf uit de queries blijkt die gedraait worden door de escalatie-teams/compentency centers en dan wordt er dus wel naar een oplossing gezocht door de ontwikkelaars. Maar voordat het op de radar komt moet er wel wat gebeuren. Dus PLEASE: als je actief bent op anderstalige forums, pools, engels, whatever... ALSJEBLIEFT! roep de mensen op om tickets aan te vragen. Hoe meer hoe beter. Echt! En heb je zin en tijd? doe het bij ATI en NVIDIA en Gigabyte en MS en en en.... als er wereldwijd enkele tienduizenden het melden in vrij korte termijn dan komt het echt wel aan. Dus roep svp op tot het melden van het probleem!

Oke, wat hier lijkt te werken (ep45ds3r bord, vista hp met thema vista en vensterinstelling Aero (dus transparante vensterbalken etc.) en voor de mensen die het willen proberen, want ik hoop echt dat meer mensen hiermee geholpen zijn:

ik heb de ati4850 met de standalone driver van de ati site (recentste versie die nu te downloaden is) gepakt en heb de kaart van het lichtblauwe x16 naar het zalmkleurige x8 slot verplaatst. Heb een reboot.bat bestand aangemaakt met daarin de tekst: shutdown -r
en dat bestand in de map "opstarten" geplaatst.

Waar het systeem eerst helemaal niet wilde booten (zodra de grafische mode geactiveerd zou worden kwam er een BSOD) staat het ding nu al vanaf ongeveer 15.30 te rebooten zonder blauw scherm. Net even de minidump map gechecked en geen nieuwe dumps.

Misschien interessant om te vermelden dat de kaart nu dus op een vrije lane zit en óók een vrij irq op die lane heeft gekregen, te weten irq 10 versus irq 11 waar ie in het x16 slot op zat. Dat irq wordt door het bios hardwarematig dus gedeeld met usb en lan controllers in mijn geval. In het x8 slot niet. Nu is mijn vraag dus: probeer svp. En hopelijk kunnen onze gezamenlijke conclusies er dan toe leiden dat we kunnen bepalen of het IRQ of slot/lane gerelateerd is. Of misschien zit het x8 slot wel op hele andere timings als het x16 slot?

Rond een uurtje of acht wil ik het één en ander aan belasting op het ding loslaten op grafisch gebied wat het lor gewoon een uur of twee lang grafisch volledig belast zonder dat ik er achter hoef te zitten. Wat is een demo die dat doet of een ander tooltje?

En kan ik daarbij de kast beter dicht of open laten ivm de airflow? Nu kan die kaart z'n warmte wel gewoon kwijt natuurlijk, maar wordt ie door de normale airflow bij een dichte kast niet automatisch iets beter gekoeld?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 11-09-2008 19:03 ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Net dit topic gezien vanuit een andere. Heb hier hetzelfde probleem. Specs:
2*HD3870
Core 2 Duo E8400
2*1GB GEIL GX22GB6400UDC,2048MB, 800MHz, DDR2, PC6400
Windows Vista X64 Home Premium
GigaByte GA-EP45-DS3

Geen idee of dit in combinatie met Vista is? (Topic nog niet door kunnen lezen in ieder geval). Zit er aan te denken Azerty te mailen of ik een ander OS kan krijgen. Krijg ook telkens (kreeg, tenminste met de vorige - instabiele - voeding) BSOD's van Windows drivers en heb diverse wifikaarten tevergeefs aan de praat proberen te krijgen. Ga vanavond in ieder geval eens XP Pro proberen, kijken of dat beter werkt.

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Mei schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 07:41:
Net dit topic gezien vanuit een andere. Heb hier hetzelfde probleem. Specs:
2*HD3870
Core 2 Duo E8400
2*1GB GEIL GX22GB6400UDC,2048MB, 800MHz, DDR2, PC6400
Windows Vista X64 Home Premium
GigaByte GA-EP45-DS3

Geen idee of dit in combinatie met Vista is? (Topic nog niet door kunnen lezen in ieder geval). Zit er aan te denken Azerty te mailen of ik een ander OS kan krijgen. Krijg ook telkens (kreeg, tenminste met de vorige - instabiele - voeding) BSOD's van Windows drivers en heb diverse wifikaarten tevergeefs aan de praat proberen te krijgen. Ga vanavond in ieder geval eens XP Pro proberen, kijken of dat beter werkt.
maakte bij mij niks uit, ook BSODs

zonet weer 6 keer moeten rebooten voordat ik een stabiele boot kreeg (4 freezes, eerst alle programmas, daarna de muis en 1 BSOD)

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Investig8or

What goes up, could come down

Ik heb helaas geen oplossing maar wil even melden met welke config ik dit probleem heb:

Gigabyte GA-MA-69GM-S2h
AMD X2 5000+
4x 1GB (2x GEIL + 2x iets uit een HP machine)
Sapphire HD3850 256MB
Vista Ultimate 32 bits

Knipperende schermen en vervolgens het welbekende BSOD. Er zaten 2 monitoren aangesloten op de Sapphire dus ik heb er eentje op de onboard aangesloten en toen ging het beter.
Ik ben weer terug gegaan naar XP nadat de PC na een lange tijd goed gewerkt te hebben weer freezede, net op het moment dat ik nogal wat werk had verzet :X

Geen problemen met XP tot nu toe, maar ik ga ooit wel weer terug naar Vista.

Idiocracy: it is real!

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik zie maar 1 oplossing :p upgrade naar 8Gb .

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hallo,

ik kwam dit topic per toeval tegen en op mijn pc heb ik onder vista 64-bit hier ook last van en heel vaak ook. Vandaar dat ik weer op XP zit nu (het triple boot van Vista,XP en Ubuntu).

Mijn configuratie is:
Intel C2D E6750
2x2GB Geil Black Dragon DDRII-800mHz
ASUS P5KPL (G31 chipset)
ATi Radeon HD3850 256 MB (van sapphire)
Ook ik gebruik 2 monitoren. Een 20" (samsung 206BW) en een 17" (benq fp767).
Vista Ultimate 64-Bits met SP1

Beetje hetzelfde probleem als Investig8or. Hij gaat een tijdje zwart knipperen en je ziet dan telkens zon schermpje van fout herstelt met grafische kaart (precies weet ik het niet), maar hij blijft knipperen en dan een BSOD.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Kun je zomaar die kaart op een ander slot prikken? Als dat de oplossing zou zijn zou dat voor mijn systeem niet erg gaaf zijn (afgezien van het feit dat je een pci-e 16x kaart koopt die dus ook op een dergelijk slot moet kunnen draaien). Mijn mobo heeft enkel een 16x en 1x slot erop zitten.

• buffy1966
yannickmerckx schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:36:
Ik zie maar 1 oplossing :p upgrade naar 8Gb .
Snap m niet. :?
Waarom is dat de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, je kan die kaart zomaar op een ander slot prikken mits het fysiek ook past. Deze sloten zijn bedoeld voor SLI/Crossfire of andere kaarten die van hoge dataoverdracht gebruik maken. Sowieso zou het geen oplossing zijn, maar een workaround aangezien je de theoretische doorvoersnelheid halveert door een x8 slot te gebruiken. Ik zou dan ook willen vragen aan de mensen om het te proberen en de mensen waar het niet bij kan omdat het niet past op het moederbord wil ik vragen, want het lijkt althans hier, te werken om ACPI uit te schakelen in het bios en de grafische kaart danwel het slot waar deze in zit een vrij IRQ toe te wijzen. Dikke kans dat vista of xp het een ander virtueel irq geeft, maar het idee is juist dat er op bios niveau iets over een vrij kanaal gebeurt waardoor het "verkeer" geen hinder van ander "verkeer" ondervindt en zo de ellende tot een minimum beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben heel benieuwd wie het boetekleed aan gaat trekken... en of daar achter de schermen al wat mee gedaan wordt... dit zijn geen incidenten meer natuurlijk. Op vele fora vele topics met vele posts. Met vele merken kaarten. Wereldwijd. Dus ik mag hopen dat er aan gewerkt wordt.

De niet technische mens heeft hier geen begrip voor namelijk maar betaald er wel grof geld voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 273970 op 14-09-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Anoniem: 273970 schreef op zondag 14 september 2008 @ 10:34:
Ik ben heel benieuwd wie het boetekleed aan gaat trekken... en of daar achter de schermen al wat mee gedaan wordt... dit zijn geen incidenten meer natuurlijk. Op vele fora vele topics met vele posts. Met vele merken kaarten. Wereldwijd. Dus ik mag hopen dat er aan gewerkt wordt.

De niet technische mens heeft hier geen begrip voor namelijk maar betaald er wel grof geld voor.
Nou, als wat meer technisch persoon heb ik ook niet veel begrip begrip voor deze ellende. Ik heb dan wellicht geen 200 euro voor mijn kaart neergelegd (is een budget kaart van 50 euro, maar voor een "zo af en toe" gamer als ik is dat geen probleem), maar door deze ellende draait mijn hele PC (die me toch enkele honderde euro's heeft gekost) zwaar waardeloos en ben je bij iedere hapering bang dat bijvoorbeeld je online betaling ergens is blijven steken omdat je PC besluit te BSOD-en.

Al die reboots en BSOD's lijken me niet echt bevorderlijk voor je data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Laatst online: 10:49
Let op dat er wel 3 problemen besproken worden in dit topic over de BSOD.

Probleem 1:
Ik als TS heb het probleem dat hij willekeurig in Vista het scherm zwart gaat knipperen. Soms 1x en blijft de pc lopen maar soms 3x achter elkaar met de bekende BSOD. Met opstarten en gamen heb ik het nog niet meegemaakt. Het lijkt niet gerelateerd te zijn aan Vista 64 bit noch aan mijn 4x1GB Ram. Met SP1 is het wel minder geworden. Verder gebeurd het geheel Random, soms zelfs gewoon s'nachts als mijn pc niks doet. Ik heb er wel vaker last van als ik iets met video doe en als mijn pc weer beeld geeft als mijn beeldscherm uit is geschakeld na lang niks doen. Slaapstand heb ik uitgezet. Ik heb 1 monitor en 1 Tv altijd gekoppeld. 2 Schermen lijkt ook bij veel mensen aanleiding te geven. Doordat het probleem niet op commando reproduceerbaar is is het lastig te achterhalen.

Probleem 2: BSOD tijdens opstarten.

Probleem 3: BSOD tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

wiene schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:20:
Let op dat er wel 3 problemen besproken worden in dit topic over de BSOD.

Probleem 1:
Ik als TS heb het probleem dat hij willekeurig in Vista het scherm zwart gaat knipperen. Soms 1x en blijft de pc lopen maar soms 3x achter elkaar met de bekende BSOD. Met opstarten en gamen heb ik het nog niet meegemaakt. Het lijkt niet gerelateerd te zijn aan Vista 64 bit noch aan mijn 4x1GB Ram. Met SP1 is het wel minder geworden. Verder gebeurd het geheel Random, soms zelfs gewoon s'nachts als mijn pc niks doet. Ik heb er wel vaker last van als ik iets met video doe en als mijn pc weer beeld geeft als mijn beeldscherm uit is geschakeld na lang niks doen. Slaapstand heb ik uitgezet. Ik heb 1 monitor en 1 Tv altijd gekoppeld. 2 Schermen lijkt ook bij veel mensen aanleiding te geven. Doordat het probleem niet op commando reproduceerbaar is is het lastig te achterhalen.

Probleem 2: BSOD tijdens opstarten.

Probleem 3: BSOD tijdens gamen.
Ik heb ook last van het eerste probleem. Willekeurige BSOD's zonder dat ik het systeem aan het stressen ben. Het is me ooit gelukt om tijdens het knipperen mijn 2de monitor via CCC uit te zetten. Toen stopte het knipperen. Voordat SP1 kwam heb ik de hele tijd met maar 1 monitor gewerkt en toen geen last gehad van BSOD's. Na SP1 waren de BSOD's met 2 monitoren wel minder, maar helaas nog steeds niet opgelost.

Heb wel gemerkt dat als ik tijdens het zwarte scherm niet met de muis beweeg en ook geen toetsen indruk hij er 9 van de 10 keer zonder BSOD uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Ik heb ook last van het eerste probleem. en nuo valt mij het volgende op
Beide scherm bij mij zijn via DVI aangesloten, en draaien beide een andere resolutie. Dit was ook al het geval toen ik een Nvidia kaart gebruikte.
Normaal gesproken kom ik zo'n willekeurige bsod binnen 8 uur draaien tegen
Echter ben ik vrijdagochtend naar huis gegaan (woon op kamers) en heb mijn PC aan laten staan. en nu heb ik 80 uur uptime. Inloggen via Logmein(die een alternatieve driver installeerd) werkt gewoon, en ik kan ook gewoon mijn 2e scherm bekijken. Mijn monitoren zijn beide uitgeschakeld.

Het probleem zit dus niet in de VGA kaart (want volgens mij is die sinds vrijdag nog gewoon de desktop aan het uitspugen). Dit doet hij normaal ook, maar dan staan de monitoren aan. Ik heb op afstand wel benchmarks opgestart (lightmark 2008) en die draaiden perfect.
Het enige wat de PC niet heeft gedaan (wat hij normaal wel eens doet) is de monitoren uit geschakeld (powersaver). Er draait namelijk sinds vrijdag muziek om de PC uit standby/screensaver te houden.

Ik ben vanavond weer op mijn kamer, en zal eens gewoon met mijn PC werken. Maar 80 uur zonder BSOD heb ik met deze VGA kaart nog nooit gehaald.....

Kom thuis, start een gedownload videobestand (H.264) en de PC loopt vast...

[ Voor 3% gewijzigd door kid1988 op 15-09-2008 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
Ik heb, zoals gezegd alleen en uitsluitend last van het derde probleem, hoewel het al een paar dagen goed gaat (niet te vroeg juichen, ik weet het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Heb nu een 8800GT ingebouwd. Voor de rest zijn de specs exact hetzelfde. Ik laat jullie deze week weten of ik nog BSOD of andere problemen heb gehad.
Het eerste wat ik merk is dat de 8800gt veel sneller is met het "renderen" van windows (vooral de sidebar, en de admin prompt windows(die waarbij de rest van het scherm word "gedimt"))

EDIT
3 uurtjes mediacenteren en h264 kijk zonder probleempjes nu...
Kijken hoe het blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door kid1988 op 15-09-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
buffy1966 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:45:
[...]

Snap m niet. :?
Waarom is dat de oplossing?
Omdat met 4 Gb ram het een BSOD geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
yannickmerckx schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:53:
[...]

Omdat met 4 Gb ram het een BSOD geeft ;)
Dat zal het met 8 Gb dan ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
ja met 8gb doet hij het ook. En ook met een Nvidia gfx.
ik denk ook niet dat het een driver probleem is maar gewoon weer een Microsoft probleem.
Dit is niet de eerste fout die ik tegen kom dat een driver niet om kan gaan met 8gb. Of het nou door microsoft komt of niet weet ik niet. Maar het lijkt er de laatste tijd op: hoe duurder/sneller je rig is, hoe onstabieler het OS word. (winxp64 is ook geen pretje wat dat betreft.)
Het nare is dat ik al 3 jaar vista draai met 4gb ram zonder problemen (amd x2 met ddr1). Ook de beta's en RC liepen zonder problemen. Allemaal 64 bits.
En nu net na een upgrade naar nieuwe hardware word het systeem ongelooflijk onstabiel...

Verder is het probleem onafhankelijk van:
Belasting (crashes komen eigenlijk alleen voor op desktop, tijdens renderen of benchmarks heb ik geen problemen gehad, en gamen doe ik niet echt op deze PC)
Temperatuur (crashes komen voor bij 75 graden, 64 graden en 58 graden om maar een paar waardes te noemen die ik bij de hand had op moment van crash)
Merk (zoals ik zei: zowel nvidia als ATI heeft de problemen, nu bevestigd)
Driver versie (catalyst 8.6 8.7 8.8 geprobeert, forceware 175.19 en 177.92)
Voeding ( 550 watt antec exemplaar geprobeert, 1000 watt coolermaster exemplaar zelfde problemen)
Geheugen (al getest met 2gb (1 dimm) 4gb (2 dimms) en 8 gb (4 dimms) draai nu met 8 gb

Wat op valt:
-Nvidia kaarten zijn de dialoogvensteres en sidebar merkbaar sneller.
-het systeem testen of stressen (Memtest 86+, PCCheck) buiten windows levert geen enkel probleem op.
-Op geen enkel forum word een oplossing genoemt die bij meerdere mensen werkt
-Het probleem is NERGENS te vinden in KB's of known issues lijsten.

Wat ik vermoed
-dat het niet om incidents of defecte hardware gaat, aangezien er te veel bekende gevallen zijn
-Mogelijk word veroorzaakt door een (nog onbekende?) combinatie van hardware
-Mogelijk word veroorzaakt door een software conflict
-Mogelijk word veroorzaakt door een bug in het vista OS of een implementatie fout is van de drivers

Wat ik mij af vraag
-Is het probleem al verschenen ICM andere kaarten zoals Intel chips, Matrox kaarten, of misschien FIREGL of QUADRO kaarten
-Dit probleem het zelfde lot begaat als de Hauppauge PVR kaarten ( fabrikant wijst naar MS, MS wijst terug, nietmand lost iets op, hardware werkt niet correct, op een gegeven moment is de hardware te oud en laat de fabrikant de issue liggen)
-of het probleem werkelijk aan de drivers, vga kaart, of OS ligt, of misschien in een andere hoek gezocht moet worden.

EDIT 2
Nou word het helemaal mooi.
gisteravond een Nvidia kaart ingebouwd. Vannacht om 2.04 krijg ik een bsod.
Dus vanmorgen report sturen naar MS. (video hardware error) krijg ik een melding dat er een oplossing is! juich.
"This problem was caused by ATI Graphics Driver, which was created by ATI Technologies, Inc.. There is no solution for this problem at this time."
dat lijkt heel geloofwaardig, alleen het deel van de ATI driver met de Nvidia kaart gaat er niet helemaal in. Ik heb de ATI driver verwijdert met Drivercleaner. Ik denk dat het tijd word voor een clean install...
* kid1988 wou dat er eens een stabiel X64 os uit de lucht kwam vallen waarbij hij out of box ook gewoon al mn software kan gebruiken.

[ Voor 71% gewijzigd door kid1988 op 16-09-2008 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

buffy1966 schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:59:
[...]

Dat zal het met 8 Gb dan ook wel doen.
Met 2GB gebeurt het in ieder geval wel... Dus betwijfel of het in de hoeveelheid geheugen zit... 2GB is wat dat betreft niet eens erg spannend...
kid1988 schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:47:
* kid1988 wou dat er eens een stabiel X64 os uit de lucht kwam vallen waarbij hij out of box ook gewoon al mn software kan gebruiken.
Vista 32bits versie vertoond geloof ik ook die problemen... Maar je hebt gelijk, ik zou ook graag een alternatief zien... Ubuntu is wel geinig, maar daar draait niet alle software op helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• your_rival
Even een update:

Had net een crash, wel de "streepjes" maar geen BSOD of iets, alleen een harde reset hielp.....
Weet nog niet of dit een vooruitgang is :|
daarvoor een freeze :D, nog steeds alleen onder games :S .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
met de Nvidia kaart heb ik nog geen BSOD's gehad, maar wel enkele hangs, en mijn PC heeft moeite om uit S3 te komen. dus de ATI kaart gaat er zo weer in omdat die toch stabieler is.
Ik hou jullie wederom op de hoogte.

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

Mijn oplossing is als volgt: pc 24/7 laten draaien. Nu een uptime van ongeveer 3 dagen, en nog niks gehad. En dat is met veel TF2, en op de momenten dat ik er niet achter zit 100% cpu dmv boinc.

Ik heb de oplossing met de kaart in de andere pci slot nog niet geprobeerd. Het was wel eerder in me opgekomen om te proberen, maar ik heb het nooit gedaan omdat ik dacht dat het niks uit zou maken. Hoewel het dat natuurlijk wel kan zijn, aangezien de kaart op een andere pc perfect draait met alleen een ander moederboard (zelfde os, cpu en ram).

Ook ubuntu geprobeerd, en na 6 uur kutten met de ati drivers ook dat werkend gekregen met compiz (aanrader!!). Alleen draaien hier dus bijna geen programmas op, en steam icm wine en een 4xxx gpu loopt ook niet. En ook hier kreeg ik freezes op, maar dat komt volgens mij door een vage flash plugin. (er is geen officiele flash voor 64 bits linux)

Mijn beslissing is gemaakt. Mijn volgende computer wordt een mac.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Heb nou inmiddels een jaar geleden denk ik ook veel problemen gehad met een Crashende ATIKMDAG.sys. Systeem was een Q6600, 4x1GB PC6400 cas4 en een ATI2900XT met Windows Vista Ultimate 64bit. Vanaf Cat 7.6 tot volgens mij Cat 7.9 het probleem gehad. Het gebeurde altijd in Windows nooit in fullscreen apps. Toen een keer een nieuwe windows install gedaan (nieuwe hdd's) en heb het probleem eigenlijk niet meer gehad. Dus ik denk dat of de driver of een update van MS het probleem heeft opgelost (dan wel niet bewust).

Ooit ergens een forum gevonden waarin stond dat het probleem het meest voor kwam bij mensen met 4GB+ ram verdeeld over 4 sloten, 64bit OS en meer dan 2 schermen aangesloten. Nou mijn systeem bevat alle genoemde punten.

Het systeem is nu nog altijd hetzelfde op de videokaart na (4870) en wat meer hdd's en heb het probleem niet meer gezien. *klop klop*

Geluidswolk

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zit hier met 8GB, 4x2gb en 2 verschillende merken, nog geen BSOD gehad daardoor... Tevens ook met 4GB (wat ik langer erin heb gehad) ook stabiel.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Krizzie schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:44:
Heb nou inmiddels een jaar geleden denk ik ook veel problemen gehad met een Crashende ATIKMDAG.sys. Systeem was een Q6600, 4x1GB PC6400 cas4 en een ATI2900XT met Windows Vista Ultimate 64bit. Vanaf Cat 7.6 tot volgens mij Cat 7.9 het probleem gehad. Het gebeurde altijd in Windows nooit in fullscreen apps. Toen een keer een nieuwe windows install gedaan (nieuwe hdd's) en heb het probleem eigenlijk niet meer gehad. Dus ik denk dat of de driver of een update van MS het probleem heeft opgelost (dan wel niet bewust).

Ooit ergens een forum gevonden waarin stond dat het probleem het meest voor kwam bij mensen met 4GB+ ram verdeeld over 4 sloten, 64bit OS en meer dan 2 schermen aangesloten. Nou mijn systeem bevat alle genoemde punten.

Het systeem is nu nog altijd hetzelfde op de videokaart na (4870) en wat meer hdd's en heb het probleem niet meer gezien. *klop klop*
Een update van drivers of windows lijkt me sterk... Want die zouden de rest van de mensen in dit topic inmiddels toch ook moeten hebben.

4GB ram over 4 sloten is geen probleem. Ik heb 2GB over 2 sloten. 2 Schermen lijkt de problemen wel te verergeren, maar op 1 scherm configuraties komt het ook voor.

Ik voel er eigenlijk weinig voor om mijn machine opnieuw te installeren. Hij is nu eindelijk naar mijn zin. Het zou natuurlijk kunnen dat een van de oude driver versies iets corrupt heeft gemaakt...

• your_rival
Heb Azerty over mij specifieke probleem (no. 3) gemaild en hen leek het het beste hem RMa te sturen....

• kid1988
Ik heb het volgende gedaan:
ATI drivers verwijdert met drivercleaner
Nvidia 8800gt kaart ingebouwd en geinstalleerd. Vastlopers (geen driver errors maar gewoon hang)
Nvidia drivers verwijdert met drivercleaner
ATI kaart ingebouwd en geinstalleerd, sinds maandag geen bsod of driver hang gehad (klop)

vermoed dat het een probleem is met de manier waarop de drivers geinstalleerd worden.

Hier CCC geinstalleerd, crashte na eerste boot. Toen CCC verwijdert maar driver laten staan (8.8) daarna geen crashes meer gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door kid1988 op 18-09-2008 21:09 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ik heb ook hetzelfde probleem zoals iedereen in dit topic sinds ik vista64 gebruik. Daarvoor had ik nooit problemen. Toen ik mijn HD2900XT nog had kreeg ik af en toe zo'n VPU recovery melding en heel af en toe een BSOD. Nu heb ik 2 HD4850's in Crossfire, het probleem is alleen erger geworden.

Zoals bij velen hier krijg ik de BSOD's ook alleen als mijn systeem zo goed als idle is, in spellen heb ik echt nog nooit zo'n BSOD gehad. Als je het mij vraagt valt daarmee de hardware als boosdoener al af. Wellicht heeft het inderdaad iets te maken met IRQ's of de manier waarop vista64 met geheugen omgaat. Het is ook bekend data Vista64 icm 4GB geheugen niet samen werkt met veel tv kaarten (waaronder mijn Vistaview Saber 2020 helaas).

Mijn specs:
VoedingChieftec CFT-650-14C
MoederbordAsus Rampage Formula (X48)
Processor(s)Intel Q6600 @ 3,2Ghz
GeheugenOCZ 4 x 1GB 1200mhz DDR2 PC9600 FlexXLC
Hard Disk(s)4 x 1TB Samsung Spinpoint F1 + 570GB aan oude zooi
Videokaart(en)2 x ATI HD4850 512MB
Monitor(en)Samsung 244T + Iiyama vision master pro 452
Brander(s)NEC 3220
Geluidskaart(en)Asus Xonar D2
TVkaart(en)Vista View Saber 2020

Zoals je kunt zien, zit er gewoon redelijk veel in mijn systeem. Ik gebruik ook een dual monitor setup met 2 verschillende resoluties. De komende dagen zal ik het een en ander gaan testen met betrekking tot de fouten als ik bsod's blijf krijgen:
  • Monitor aan andere HD4850 hangen, ze zitten nu allebei aan 1 kaart.
  • Vista view kaart er uit halen (werkt toch niet met 4GB geheugen)
  • Met VistaBootPro het beschikbare geheugen voor vista limiteren (dan werkt mijn tv-kaart ten minste ook gewoon :p).
  • IRQ's handmatig instellen in de bios.
  • TdrDelay & TdrDdiDelay verhogen (pak em beet, 20 seconden) en TdrLevel eventueel op 0 zetten in HKLM\System\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers
Die laatste is eigenlijk enkel een workaround tegen de bsod's, je pakt er de oorzaak in ieder geval niet mee aan.

Het meest vervelende voor mij was dat ik tot nu toe na een BSOD om een of andere reden de volledige installatie procedure voor mijn crossfire site overnieuw kon doen. Dat betekend dat ik onder andere 1 van de 2 kaarten fysiek uit mijn computer moet halen. Oftewel, ik ben per BSOD een half uur bezig om weer fatsoenlijk verder te werken. Nu heb ik dit ondertussen hopelijk wel opgelost, maar dat is weer een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Aapenootjes op 18-09-2008 22:15 ]

• kid1988
Catalyst 8.9 is uit. kijken of dit ons kan helpen...
http://game.amd.com/us-en...?p=vista64/common-vista64

Hier ook geen oplossing

edit

Wat mij wel opvalt, Zolang ik logmein gebruik (ookal staan mn monitoren gewoon aan) krijg ik geen BSOD. Wanneer ik direct achter de PC zit dan krijg ik wel driver crashes (terwijl de driver wel gewoon draait als ik logmein gebruik, ik heb gewoon beeld op beide monitoren, en ook nog gewoon de ATI performance.)

[ Voor 60% gewijzigd door kid1988 op 19-09-2008 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Bij mij niet in ieder geval, had die al geïnstalleerd voor de vorige post.

w00t, 1000e post _/-\o_

Edit:
Met VistaBootPro het beschikbare geheugen voor vista limiteren (dan werkt mijn tv-kaart ten minste ook gewoon :p).
Lijkt tot nu toe te werken. Ik had dit blijkbaar per ongeluk ingesteld. Toch ga ik die limiet er weer afhalen want ik wil eigenlijk gewoon van mijn 4GB geheugen gebruik maken.

[ Voor 78% gewijzigd door Aapenootjes op 19-09-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
Kleine update weer van mijn kant.

Heb Catalyst 8.8 geïnstalleerd 2 dagen geleden en heb eens gekeken hoe dat werkte. Het eerste wat me opviel is dat hij toch minder vaak crashde lijkt het. Het tweede wat me ook opviel is als ik mijn fan op 30% had staan dmv een custom profile dat hij soms ineens harder ging blazen wat zowel goed als fout is. Goede is dat hij daadwerkelijk nu de fan vanzelf aanpast, jammere is, is dat hij tegen de 60 procent begint te draaien, en nog wel eens heel wispelturig. Wat ik nog wel even wil proberen als ik al zelf op een hoger percentage draai of hij dan nog steeds zoveel "bij stuurt".

And last but not least, ik heb vandaag gewoon 3/4 uur lang stalker clear sky kunnen spelen (ja, je moet wat als je ziek bent :P) zonder enige crash, wat heel opvallend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 19:33
Harold_S schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:05:
Dat het Control Panel van ATI het niet is dat was al eerder uitgesloten en getest.

Ik heb mijn Gigabyte mobo vorige week geflashed naar de laatste BIOSversie.
Voor de EP45-DS4 naar versie F8c
Probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Zelfs niet een klein beetje :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook afsluiten van Vista gaat nu goed. Voorheen bleef deze nog regelmatig hangen.
Nog steeds een prima werkend systeem na het updaten van mijn BIOS.
Mijn pc is geen enkele keer meer vastgelopen. 4GB intern - Vista X64.
Daarvoor ook diverse malen vastlopers zoals in de topic beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
alweer een heel weekend geen crash gehad via logmein... Alleen wanneer ik fysiek achter de PC zit.
Voor de mensen die logmein niet kennen: het is een remote desktop programma, waarmee je uiteraard de PC kunt overnemen, echter blijven al je scherminstellingen ongewijzigd, en doen je schermen het ook nog gewoon.
De enige verschillen tussen logmein en fysiek:
Er word een mirror driver gebruikt (note de PC en schermen zelf hangen gewoon aan de ATI kaart met drvers, en ook ATI prestaties)
Aero word uitgeschakeld (dus geen dx9 rendering in windows)... echter werken advanced renderers als Lightmark wel gewoon (en ook gewoon met ATI prestaties). Dus ik begin te twijfelen aan windows vista's AERO.
ik zal het eens uit zetten deze week kijken wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Laatst online: 10:49
Harold_S schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:01:
[...]

Nog steeds een prima werkend systeem na het updaten van mijn BIOS.
Mijn pc is geen enkele keer meer vastgelopen. 4GB intern - Vista X64.
Daarvoor ook diverse malen vastlopers zoals in de topic beschreven.
Helaas durf ik mijn BIOS niet meer te flashen na een mislukte flash (niet mijn fout). Gisteren weer een melding gehad maar net geen bsod. Had net een video op de tv aangezet, dus extern sherm. Video stond op pauze, heb even tanden gepoetst en toen ik bovenkwam was het bekende herstelsdialoog je rechtsonder weer in beeld. Op dat moment dus zelf niks gedaan pc idle met wmp op pauze. Gelukkig geen BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Had net een driver crash (heb sinds catalyst 8.9 geen BSOD's meer gehad) met AERO ingeschakeld. Heb het nu uitgeschakeld, kijken wattie doet.

wat me opvalt dat veel van mn crashes gebeuren wanneer ik een codec gebruik (het zij xvid of H264)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Heb niet de hele draad gelezen maar mijn bevinden staan hier [ASUS A8n SLI SE] 4GB geheugen geeft BSOD vista x64

Maar dat is meer gerelateerd aan 4GB (4x 1GB) gebruiken binnen Vista en het uberhaupt geinstalleerd krijgen. Wellicht hangt jullie error hier mee samen. Ik heb zelf namelijk een nVidia kaart dus kan niet meepraten vanuit het Ati standpunt van het probleem. Wellicht helpt de patch uit bovenstaande draad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
KB929777 is hier al elke malen voorbij gekomen. Het installeren leverde bij mij geen problemen. En ook na SP1 (en dus KB929777) blijven de problemen. Werkt dus helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Misschien een oplossing
Hi Everybody,

ATIKMDAG stopped responding... has recovered... error in Vista when Enabling Aero & 3d in games...

I have had a running ticket with ATi for 2 weeks now and found the solution myself as they are useless. This is what I sent to them today from within my ticket! This works for me! (Also make sure you have enabled ACPI 2.0 sipport in BIOS not sure if it helps but best to be safe)

I found that if you go into the system configuration utility (Start menu then type "system configuration" in the search bar) and then choose the boot tab and then to advanced options. There you will see at the top two boxes that you can check one is processor and the other is memory. If you check both of these and choose one processor and then the max amount of memory that is on your system. Hit apply and ok. Restart your system and it should run quickly in 2d and 3d works! Yay!"

http://forums.anandtech.c...catid=32&threadid=2060689

Sinds ik de 4870x2 heb (1mnd?), heb ik tot nu maar 1 bsod (ATIKMDAG) gehad.
Dit was toen na het afsluiten van crysis warhead.

Daarvoor eigenlijk ook niet veel bsod's gehad.(knock knock)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ri_ck
  • Laatst online: 22-09-2010
Heb ook veel problemen met HD4870x2 draai Vista x64 en krijg vaak al een melding met opstarten: Catalyst Control Centre werkt niet meer en gaat dan opzoek naar een oplossing die hij niet kan vinden.

Als ik dan een spel opstart bv. Racedriver Grid. Slaat hij meteen vast. Lichtjes op toetsenbord en muis gaan uit (Logitech G11 + G9) en alleen een reset is mogelijk dan. Gaat ook vaak mis tijdens Crysis. Helaas geen enkele fout te vinden in het logboek. Wel duurt opstarten soms langer dan 2 minuten. Vind het zelf vrij lang voor de volgende specifcaties:

Q9450 @ 3.2
Asus P5Q3 Deluxe
OCZ 2x2GB DDR3 1333Mhz
2x HD4870 @ standaard
850w Antec
2x 750GB samsung @ RAID0

Heb .Net Frameworks 3.5 SP1 geinstalleerd en Catalyst 8.9

Blauwe (rode) schermen heb ik ook gehad. met fouten als ATIMDAG.sys Denk echt eraan om over te stappen op XP x64 om te kijken of dit beter werkt. Maar helaas dan geen DX10 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
En mijn probleem is verschoven van de BSOD naar het " Ik zie geen beeld meer" probleem. Eergister mijn pc geformateerd, nieuwste catalyst er op (8.9) en in eerste instantie draaide die prima, geen crashes. Ik dacht: Eindelijk, zou het nu toch echt weg zijn. En daar leek het wel op, tot dat na een tijdje mijn scherm zwart werdt en het geluid wel doorging en alles. Alles werkte nog behalve me beeld.

Of dit nu komt door de nieuwe drivers of reinstall, ik zie het wel als een stap voorwaards. Geen beeld is beter dan een keiharde crash... Nu maar eens zien of dit te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Bullus schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:01:
Misschien een oplossing

[...]

http://forums.anandtech.c...catid=32&threadid=2060689

Sinds ik de 4870x2 heb (1mnd?), heb ik tot nu maar 1 bsod (ATIKMDAG) gehad.
Dit was toen na het afsluiten van crysis warhead.

Daarvoor eigenlijk ook niet veel bsod's gehad.(knock knock)
Volgens mij is deze oplossing al een keer voorbij gekomen.
Ik heb hem echter al geprobeert. Wanneer ik 1 CPU selecteer ziet task manager nog maar 1 core (van de 4) en dat is toch redelijk onacceptabel.

Ri_ck, misschien is het verstandig om eerst de CPU even stock te draaien. Wellicht is hij wel stabiel, maar dan is het altijd mogelijk dat sommige software/drivers het niet helemaal snappen. Om dat uit tesluiten is het beter om te gaan debuggen/testen zonder OC. Wanneer alles stabiel lijkt zonder OC kun je de OC weer toepassen en kijken of het stabiel blijft.

wat ik bedoel is dat het misschien wel superpi stabiel is, maar misschien niet voor lange tijd. Nog maar niet te spreken over CnQ of dergelijken, of plotselinge voltage drops wanneer een DVD drive opspint. Dit heeft allemaal een veel groter (negatief) effect wanneer een CPU echt op het randje draait

[ Voor 36% gewijzigd door kid1988 op 23-09-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:23
Kid wat bedoel je met software die het niet snapt? Wat valt er te snappen voor een pc? Het is stabiel of niet stabiel, niet iets er tussenin dat het stabiel is met drivers die het niet snappen ofzo :P
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste