[Vista x64 Ultimate] - Bevriest willekeurig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een vrij groot probleem met Vista. Het scherm bevriest als het ware op onverklaarbare momenten. Daarmee bedoel ik dat ik de muis dus NIET kan bewegen, en het toetsenbord wil ook geen caps lock/num lock/scroll lock aan/uit doen. Het zit dus beduidend vast.
Het gekke is, dat het op onverklaarbare momenten gebeurd. Bijvoorbeeld als Vista net is opgestart, of als het al een tijdje draait en je doet eventjes niks (1 à 3 minuten) dan kan je 5 seconden met je muis bewegen maar dan bevriest ie. Ik kan bijvoorbeeld gewoon 4 uur achter elkaar Crysis spelen of als bijvoorbeeld de 538 gadget in de Vista sidebar radio staat af te spelen en ik doe verder niks gaat het blijkbaar ook gewoon goed.
Dit gebeurt ook alleen maar met Windows Vista, want op Windows XP Professional (x86) heb ik nergens last van. Ik gebruik Vista x64 Ultimate in combinatie met SP1.
Ik heb de volgende systeem configuratie:
- AMD Phenom 9950 @ 2,6Ghz Stock
- Corsair 2x2GB PC8500 (DDR2 1066mhz) (1:2,66 FSB:RAM ratio)
- 2x640GB Samsung Spinpoint F1 (16mb cache)
- ATI HD4870x2 @ 750/900 Stock
- MSI KA790GX moederbord 140W CPU support
Ik heb overigens Prime95 (25,6 beta) 8 uur laten draaien op Vista en dat liep vlekkeloos. Ook heb ik Memtest86 volledig uitgevoerd vanaf een boot CD en gaf 0 fouten aan.
Ik zou eventueel een Sempron3400+ erin kunnen doen, maar de CPU blijkt goed te werken.
Voor de rest heb ik geen ander moederbord die een Phenom 9950 met 140W TDP ondersteunt.
Als ik iets gemist heb, meld het!

Mvg,

Rick van Dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Reageert de Computer nog wel op bijv het (niet te lang) indrukken van de aan/uit knop? Als hij dan namelijk wel afsluit kan het iets met de input-drivers zijn. (alhoewel dat redelijk onwaarschijnlijk is)

Staan er fouten in het windows-logboek bij Windows logs->System? (Start->control panel->system and maintenance->administrative tools->event viewer)
edit:

De interresante dingen zijn natuurlijk fouten die niet voorkomen als je bijv. 2x normaal opstart, maar wel nadat hij een keer is vastgelopen

[ Voor 18% gewijzigd door dtech op 11-11-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
dtech schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 17:59:

Staan er fouten in het windows-logboek bij Windows logs->System? (Start->control panel->system and maintenance->administrative tools->event viewer)
edit:

De interresante dingen zijn natuurlijk fouten die niet voorkomen als je bijv. 2x normaal opstart, maar wel nadat hij een keer is vastgelopen
Zeker nakijken maar ik vrees ervoor. Probeer ook eens andere drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik zit te denken aan energiebesparende opties in het bios. Het kan zijn dat Vista er niet lekker mee om kan gaan als de processor bijvoorbeeld zichzelf terugklokt. Dus dat soort opties zou ik alvast eens uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
dtech schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 17:59:
Reageert de Computer nog wel op bijv het (niet te lang) indrukken van de aan/uit knop? Als hij dan namelijk wel afsluit kan het iets met de input-drivers zijn. (alhoewel dat redelijk onwaarschijnlijk is)

edit:

De computer moet echt gereset worden of de aan/uit knop lang indrukken voordat hij uit gaat. En met lang indrukken gaat ie daarna direct uit.

De Windows Search-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord. (Provider van gebeurtenislogboek voor Servicebeheer)

Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van deze service: Windows Search. (Provider van gebeurtenislogboek voor Servicebeheer)

Gebeurtenisfilter met query SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99 kan niet opnieuw worden geactiveerd in naamruimte //./root/CIMV2 vanwege fout 0x80041003. Mogelijk worden er geen gebeurtenissen via dit filter doorgegeven totdat het probleem is verholpen. (WMI)

Die drie komen vaak voor en vooral de WMI zie ik vaak voorkomen voordat het systeem bevriest.
Zo even in het BIOS kijken voor Cool'n'Quiet, ik dacht dat het uitstond, maar ik ga even kijken! :X

EDIT: gecheckt of C'n'C uitstond, maar stond aan in het BIOS, is dus nu uitgezet en nu maar hopen dat het nu beter gaat. >:)

Bedankt voor alle reacties,
Mvg,

Rick van Dijk

[ Voor 3% gewijzigd door Dijkertje op 11-11-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Na een opnieuw bevroren situatie te hebben ondervonden, kom ik melden dat het dus niet opgelost is. Ik wilde op mijn laptop XP installeren en had al mijn PC opgestart, dus de PC stond eventjes niks te doen. Tijd stond stil, muis deed niks meer, num lock etc. werkte ook niet meer.
Ik heb ik wel eens sinds het gemeld is, dat ie toch vastloopt MET muziek aan, en dan hoor je dat de muziek blijft hangen, een soort bekraste-cd effect.
Hard reboot is dan nodig, Cool'n'Quiet is uitgeschakeld.
Zou iemand mij verder kunnen helpen?

Mvg,

Rick van Dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Ik heb het ook gehad, bij mij was het een probleem met de ati drivers. (4850)
Bij mij was het opgelost door de videokaart in de 2e pci-e slot te zetten.
Heb je ook last van het probleem als je de ati drivers niet installeert?
In dit topic kun je meer informatie vinden over problemen met ati kaarten:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
abaart schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:52:
Ik heb het ook gehad, bij mij was het een probleem met de ati drivers. (4850)
Bij mij was het opgelost door de videokaart in de 2e pci-e slot te zetten.
Heb je ook last van het probleem als je de ati drivers niet installeert?
In dit topic kun je meer informatie vinden over problemen met ati kaarten:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM
Ik had dit probleem nog niet met de eerste bouw van mijn systeem, waar ik de HD4870X2 eruit liet, en de onboard HD3300 gebruikte. Ik kreeg geen BSODs of iets dergelijks, en het gekke is, op XP werkt alles perfect zonder ook maar één "freeze" te bespeuren.
Ik ga even die topic nakijken en dan edit ik mijn post als ik er iets uit kan halen.
Bedankt voor je snelle reactie alvast.

EDIT: Vergeten te melden, ik heb geen 2e PCIe x16 slot. 4GB RAM DDR2 Corsair 1066mhz (2x2gb) geheugen. Ik heb een MSI KA790GX moederbord en om het moederbord BIOS te flashen heb ik een floppydrive nodig, beetje gaar en ouderwets nog. Ik heb wel een floppydrive, maar de floppy kabel is veel te kort, en dat is behoorlijk k.u.t.

[ Voor 15% gewijzigd door Dijkertje op 16-11-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 10:01

X-DJiNn

Knooier !

Gewoon ff een vraagje

Crysis spelen op vista Ultimate 64 bit ?

Bij mij wil dat namelijk niet/wel met veel artifacts. Of ligt dat aan mijn kaart.

Ik heb hetzelfde probleem trouwens ook met dat freezen. Alleen heel zelden. Kan er ook nergens iets van weer vinden.

Ja in het begin of ik normaal wil opstarten ? JA GRAAG

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Ik speel ook Crysis op mijn PC (x64 Ultimate). En dan werkt het gewoon perfect.
Nu heb ik weer last dat ie iedere start, en als ie dan klaar is na 5 seconden ofzo en je wil wat doen, dat ie dan weer bevriest.

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Bij sommige dagen gaat het gewoon perfect, en het spelen van Crysis en GRID kan ik gewoon non stop doen, als ik dan die spellen afsluit dan kan het weer op een random moment voorkomen.

Zou iemand er naar willen kijken?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
UPDATE: Ik ben er dus wel degelijk achter gekomen dat CCC.exe (Catalyst Control Center) mijn vista setup doet bevriezen op willekeurige momenten.
0000000025: 2008-11-22 11:18:23:550 Could not find Type [ATI.ACE.CLI.AIB.TutorialInfoCentre.Tutorial.Dashboard.DB_TutorialInfoCentre] from [CLI.AIB.TutorialInfoCentre.Tutorial.Dashboard] in assembly [CLI.AIB.TutorialInfoCentre.Tutorial.Dashboard]
Error Called by: ATI.ACE.LOG.Foundation.Services::LoadAssembly processID:04084 threadID:(CCCThreadNew:Dashboard) domainName:(CCC.exe ) assemblyName:(LOG.Foundation, Version=2.0.3184.27483, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e)
0000000024: 2008-11-22 11:18:23:550 Exception <Load>: Kan bestand of assembly CLI.AIB.TutorialInfoCentre.Tutorial.Dashboard of een van de afhankelijkheden hiervan niet laden. Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
Exception Called by: ATI.ACE.LOG.Foundation.Services::LoadAssembly processID:04084 threadID:(CCCThreadNew:Dashboard) domainName:(CCC.exe ) assemblyName:(LOG.Foundation, Version=2.0.3184.27483, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e)
0000000023: 2008-11-22 11:18:22:473 Exception <atixcode.dll>: Het ophalen van de COM-classfactory voor het onderdeel met CLSID {981145A7-E08E-48F3-A1C4-52C28BCAAAF9} is mislukt vanwege de volgende fout: 80040154.
Exception Called by: ATI.ACE.CLI.Aspect.TransCode.Graphics.Wizard.WZ_TransCode::Check processID:04084 threadID:(CCCThreadNew:Wizard) domainName:(CCC.exe ) assemblyName:(CLI.Aspect.TransCode.Graphics.Wizard, Version=2.0.3223.36961, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e)
En in veelvoud (ong. 6x):
0000000022: 2008-11-22 11:18:20:148 Validation: Caste [0] is null
Error Called by: ATI.ACE.CCC.Implementation.CCC_Main::CCCNewThreadBegin processID:04084 threadID:(CCCThreadNew:Runtime) domainName:(CCC.exe ) assemblyName:(CCC.Implementation, Version=2.0.3223.36953, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e)
Alle vier de meldingen afkomstig van Logboeken (Start > Systeembeheer > ...).

Wat ik nu dus ga doen is alle ATI zooi inclusief drivers er af gooien en opnieuw te installeren.

Met vriendelijke groet,

Rick van Dijk

EDIT 1: Vergeten te melden waar de foutmeldingen vandaan kwamen
EDIT 2: De errors van logboek ook naar AMD's forum en e-mail doorgespeeld, in de hoop dat er iets mee gedaan wordt. En ik zie trouwens niet erg veel nut meer in het herinstalleren van de CCC zooi.

[ Voor 7% gewijzigd door Dijkertje op 22-11-2008 11:41 . Reden: Vergeten te melden waar ik de foutmeldingen vandaan heb gehaald + op AMD forum gemeld, hopelijk kunnen ze er wat mee en wordt er wat aan gedaan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de drivers zonder CCC proberen misschien?

• Lulhannes
  • Laatst online: 31-08 20:57
Is het probleem al opgelost hier door?

heb namelijk zelfde probleem...

echter zie ik niks dat te maken heeft met ccc. maar wel het WMI 0x80041003 error ding..
wordt er niet goed van ....nu loopt hij weer een half uurtje..maar vanmorge 5x opnieuw op moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Nog niet opgelost. Het gare is dat het ook enkel alleen in Vist gebeurd en niet in XP.
Ik krijg geen BSOD's, maar het hele systeem hangt dan als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

De CLI en ACE meldingen van CCC zijn bijna standaard, dus heeft niets met de freezes te maken. Ook de WMI melding niet: zie hier de fix -> http://windowsforums.org/index.php?showtopic=392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Edgarz schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 23:54:
De CLI en ACE meldingen van CCC zijn bijna standaard, dus heeft niets met de freezes te maken. Ook de WMI melding niet: zie hier de fix -> http://windowsforums.org/index.php?showtopic=392
Bedankt, dat is dan in ieder geval nu verdwenen. Zou het aan een van mijn harde schijven kunnen liggen? Ik heb twee dezelfde types (Samsung F1 640GB) en één van de twee maakt een tikkend geluid en met GRID kan ik merkbaar waarnemen dat het spel eventjes freezed en dan hoor ik een tik maar dan gaat ie weer verder.

[ Voor 27% gewijzigd door Dijkertje op 13-12-2008 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:12
Ik heb een MSI KA790GX moederbord en om het moederbord BIOS te flashen heb ik een floppydrive nodig, beetje gaar en ouderwets nog. Ik heb wel een floppydrive, maar de floppy kabel is veel te kort, en dat is behoorlijk k.u.t.
Hoezo heb je een floppydrive nodig? Ik heb mijn MSI moederborden altijd probleemloos via MSI Live Update geflasht (dan wel in Windows XP Pro). Volgens de website van MSI is dat ook met dit moederbord mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 04-01-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeranMuden
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 08:34
Je draait dual boot met XP neem ik aan?
Het kan zijn dat je Vista installatie aanwezig is op een gedeelte van je harde schijf waar problemen op zijn.

Wat je kan doen:
- Vista opnieuw installeren
- Harde schijf controleren.

Ik vermoedt zelf dat je problemen hebt met je harde schijf, ook omdat je al aangeeft "tikjes" te horen.
Je zou dit kunnen controleren via scandisk en dan ook de "bad sector check" uit te voeren.
Nog beter zou zijn om je harde schijf (of raid configuratie) opnieuw in te stellen en te formateren.
(Vergeet niet het veilig stellen van je data).

Mochten er fouten zijn op je harde schijf, dan vindt je deze vanzelf.
Een herinstallatie is hierna in ieder geval benodigd en vaak is dit al een oplossing voor veel problemen.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:50
Een tikkend geluid betekent inderdaad dat je HD aan het overlijden is, snel backups maken, gooi dan die schijf uit je systeem en kijk dan of'ie nog steeds crasht.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Is de ene die tikt je tweede hardeschijf waar je het spel GRID vanaf speeld? Dat had ik ook wel is met een p4 systeem. Dit kan je verhelpen door te kijken bij je energie instellingen dat als er 10min ( of iets dergelijks) niks heen en weer wordt geschreven dat de hardeschijf dan in een soort standby gaat.

En als je het tikken vaker hoort dan kan het ook zijn dat je hardeschijf aan het overlijden is zoals "NHJ BV" zegt.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Tikken van de HDD('s) gebeurt alleen als ik hem wil benaderen. Nu ik alle energie besparende functies in zowel Vista en XP heb uitgezet, tikken ze niet meer, omdat ze nu altijd aan staan.
Ik heb trouwens nu Vista x64 draaien met Office Enterprise 2007 en alle CCC zooi van versie 9.1 + ATT 1.6.9.1374 OC-tool, had een re-install gedaan, en tot zover geen freezes. Ik ga vanavond proberen om McAfee weer te installeren en langzamerhand bekijken wat het probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Het schijnt dus aan McAfee te liggen. Sinds ik hem weer gedeïnstalleerd heb heb ik nergens meer last van.
Het betreft hier McAfee Internet Security 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds vandaag ineens hetzelfde probleem. Ik draai mijn pc al 2 jaar praktisch zonder enig probleem... Maar sinds vanmorgen blijft hij elke keer hangen. Ik heb niets nieuws geinstalleerd, gedownload of andersinds aan mijn pc geintroduceert, en des al niet te min is hij al 5 keer blijven hangen de afgelopen 2 uur. De enige optie is een harde reboot, hij reageert niet meer op muis of keybord. Ik post dit berichtje als een noodkreet dus maar via mijn laptop... HELP!

Edit; ik draai Vista Business x64; ik heb GEEN ati kaart maar een nVidia en ik heb GEEN McAffee maar AVAST! home edition...

Edit2: het probleem lijkt te zijn veroorzaakt door staropen.sys; een ander forum raadde me aan alle registerentries daarvan te verwijderen (geen aanwezig) en het bestand te verwijderen. Sinds dat moment heb ik geen problemen meer ondervonden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook al enige tijd last van ook schermbevriezing op de raarste momenten. Ik heb mijn systeem al een keer compleet opnieuw geinstalleerd en ook de drivers van de videokaart opnieuw gedownload en geinstalleerd maar het probleem blijft.

Als het verwijderen van staropen.sys werkt hoe kan ik precies die registerentries verwijderen en het bestand verwijderen (waar te vinden).

Dit is mijn PC configuratie verder werk ik met NOD32 virus scanner (legale versie)
Processor: Intel Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Werkgeheugen: 4096 MB DDR3-1333
Moederbord: ASUS P6T Deluxe v2
Graf.kaart: NVIDIA GeForce 9800GT
HD: 2x Samsung Spinpoint F1 1TB
LG Bluray / HDDVD lezen+branden
Voeding: Tagan 900W
Pagina: 1