kaasaanfiets schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:38:
Dus omdat er ooit misschien wel eens iets in de toekomst kan gebeuren moet een EV dezelfde range hebben als een brandstof auto?
Hmmm als je zo denkt, moet je er maar niet aan gaan denken wat er gebeurt als heel Nederland per direct zou overstappen op een EV.
Als je wacht tot de benzineprijs op 10 euro de liter staat ben je natuurlijk te laat. Je moet juist nu investeren in de opvolger van de auto met ontploffingsmotor.
De range van een EV is niet slecht. Wat is een goede range dan? 400km(wat ik met mijn auto haal) 800km?
De range van een EV op zich zou acceptabel zijn ALS je je accu's snel weer vol kan tanken. En omdat dát niet kan is de range zo'n groot issue.
Om de 150km 8 uur wachten (of een half uur als je een snellaadpunt hebt... wat nergens is en waarmee je je accu's vroegtijdig tot overlijden brengt) is gewoon geen fatsoenlijke optie en zéker geen alternatief voor een auto met verbrandingsmotor.
150km is ook nog alleen als je met een fluwelen voet rijdt, in de praktijk zal het eerder 100km zijn en dan is je afstand met 50km enkele reis wel een heel beperkende factor hoor. Zeker als je daarna lang moet wachten tot je weer 100km kan rijden.
Omdat het opladen nu al lang duurt en er domweg een beperking is qua hoeveel stroom je in een bepaalde tijd je auto in kan jagen zal de range een probleem blijven tot het hele concept auto op de schop gaat.
even voor het idee, een electrische fiets zou met het accupakket van een nissan leaf 2400km kunnen rijden en een electrische velomobiel zou bijna 4.000km ver komen op datzelfde accupakket. Zou je dezelfde range pakken als de nissan leaf (150km) maar met de efficiency van bv een velomobiel dan zou je hooguit een halve KWh kwijt zijn. Niet in 8 uur op te laden maar in 10 minuten.
Naar mijn mening is een goede of slechte range niet in het maximum aantal KM uit te drukken maar in het aantal KM wat je (gemiddeld) nodig hebt. Ik rijd 15KM naar mijn werk en 15KM terug. dus ik heb aan een "range" van 50km genoeg.
Die 15km is natuurlijk ook prima te fietsen maar dat terzijde

Voor je woon-werk verkeer zou het inderdaad voldoende zijn, meer dan voldoende zelfs maar gebruik je nooit je auto voor wat anders dan? Ik pak de auto namelijk bijna uitsluitend als ik echt ver weg moet.
Als ik verder weg moet dan neem ik een ander vervoersmiddel.
Trein? Of denk je dat ieder persoon straks 2 auto's voor de deur gaat zetten, daar is toch nooit genoeg parkeerplaats voor?
Je argumenten zijn niet echt overtuigend.
Iedereen verklaart mij voor gek als ik zeg:
"Een brandstof auto is ontoereikend want ik wil 5000 kilometer op 1 tank rijden. En ik kan er niet rechtstreeks mee naar America rijden. En hij vliegt ook nog eens niet dus ik kan er niet eens mee naar Ijsland rijden."
Een auto kan nou eenmaal niet vliegen. Een auto met verbrandingsmotor kan echter wel met gemak 2000km per dag rijden door domweg te tanken als je tank leeg is. Een EV kan dat gewoon niet.
De overstap naar een EV zal inderdaad gepaard gaan met een verandering van denken en handelen. Get used to it, dat kon je ook bij de overstap van een fiets naar de auto.
Je hebt helemaal gelijk. Door de komst van de EV zullen we óf genoegen moeten nemen met de range van een gemiddelde fiets óf het hele denken en handelen van het concept 'automobiel' moet op de schop
Dat konden we ook bij de overstap van koets naar auto.
En weer zie ik stroomvretende schermen in die wagen zitten. Wat is er toch mis met draaiknopjes die geen stroom verbruiken

lekker handig in een EV.
[
Voor 8% gewijzigd door
Metro2002 op 07-06-2012 11:36
]