Elektrisch rijden, is het er klaar voor?

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"Ja maar die schade heb ik niet gereden!"

Ben benieuwd hoe levensvatbaar dat is op grote schaal.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Maasluip schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:57:
"Ja maar die schade heb ik niet gereden!"

Ben benieuwd hoe levensvatbaar dat is op grote schaal.
Dan verplicht je gewoon een verzekering. Dan maakt het niet meer uit wie de schade heeft gereden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
We moeten gewoon het gehele Europese snelwegennet van bovenleiding voorzien. Probleem opgelost. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
mcDavid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:51:
We moeten gewoon het gehele Europese snelwegennet van bovenleiding voorzien. Probleem opgelost. :+
En als we dan het asfalt vervangen door stalen balken, geleiders, kom... noem eens een woord... rails! En als we de voertuigen op stalen wielen zetten voor minder weerstand, de voertuigen groot maken en aan elkaar koppelen.

Dat lijkt me een briljant systeem. Gat in de markt! :+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:22

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:59:
[...]

En als we dan het asfalt vervangen door stalen balken, geleiders, kom... noem eens een woord... rails! En als we de voertuigen op stalen wielen zetten voor minder weerstand, de voertuigen groot maken en aan elkaar koppelen.

Het komt me ergens bekend voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Maar waar rijden de bussen dan over als er weer eens een wisselstoring is? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:13:
Maar waar rijden de bussen dan over als er weer eens een wisselstoring is? :P
Grappig dat we ons dat van rails afvragen maar niet van wegvervoer. Als er dan een storing is gaan we gewoon met zijn allen staan wachten met - nu nog - draaiende motor ;)

Serieuzer: met een voldoende vertakt spoornetwerk kun je makkelijker omreizen. Nu zijn er nog te veel single point of failures. Meppel ligt eruit? Zeg maar dag tegen noord-Nederland per spoor.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:02:
[...]

Dan verplicht je gewoon een verzekering. Dan maakt het niet meer uit wie de schade heeft gereden.
Dat is niet wat ik bedoel. Als er geen toezicht is op het in goede staat terugbrengen van een auto zijn er altijd elementen die het dus niet uitmaakt hoeveel schade ze rijden.
En of de verhuurder daar nu een verzekering voor heeft of niet, het resultaat zal altijd zijn dat het duurder wordt.
Hoe wordt dat met die huidige greenwheels dingen gedaan? Als ik zo'n ding helemaal total-loss rij, op de parkeerplaats zet en daarna zeg "toen ik hem neerzette was hij tip-top", wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:19:
[...]

Grappig dat we ons dat van rails afvragen maar niet van wegvervoer. Als er dan een storing is gaan we gewoon met zijn allen staan wachten met - nu nog - draaiende motor ;)

Serieuzer: met een voldoende vertakt spoornetwerk kun je makkelijker omreizen. Nu zijn er nog te veel single point of failures. Meppel ligt eruit? Zeg maar dag tegen noord-Nederland per spoor.
De trein is ook het meest duurzame vervoermiddel dat er op het moment is
Op 1 voorwaarde: Hij moet wel vol zitten.

Maar voor de rest:
Klein oppervlakte voor luchtweerstand per passagier
Elektrisch aangedreven zonder accu
Weinig remmen, en als er geremd wordt kan een groot deel van de energie teruggewonnen worden
Maasluip schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:25:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. Als er geen toezicht is op het in goede staat terugbrengen van een auto zijn er altijd elementen die het dus niet uitmaakt hoeveel schade ze rijden.
En of de verhuurder daar nu een verzekering voor heeft of niet, het resultaat zal altijd zijn dat het duurder wordt.
Hoe wordt dat met die huidige greenwheels dingen gedaan? Als ik zo'n ding helemaal total-loss rij, op de parkeerplaats zet en daarna zeg "toen ik hem neerzette was hij tip-top", wat dan?
Voor je wegrijd moet je de auto controleren op schade. En die schade geef je dan voor je wegrijd door aan greenwheels. De vorige huurder betaalt dan het eigen risicobedrag van de verzekering.
Als de volgende huurder meld dat de auto smerig is, er in gerookt is of niet afgetankt is, zijn de kosten daarvan ook voor de laatste huurder.
https://www.greenwheels.c...e-werkt-het/De-spelregels

Natuurlijk is daar wel misbruik van te maken. Maar dat is gewoon fraude.
Dan kun je net zo goed de auto in je garage zetten, en claimen dat je hem optijd terug hebt gezet bij greenwheels.

[ Voor 42% gewijzigd door RocketKoen op 07-06-2012 13:35 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:26:
De trein is ook het meest duurzame vervoermiddel dat er op het moment is
Op 1 voorwaarde: Hij moet wel vol zitten.
Auto zit ook niet vol gemiddeld. Wat is de gemiddelde bezettingsgraad ook alweer? 1,3 of zoiets? Trein wint het puur op primaire energie makkelijk.
Maar voor de rest:
Klein oppervlakte voor luchtweerstand per passagier
Elektrisch aangedreven zonder accu
Weinig remmen, en als er geremd wordt kan een groot deel van de energie teruggewonnen worden
Geen gevaar voor fietsers/voetgangers. OK, als je niet goed uitkijkt bij een overweg, maar de trein mengt veel minder met het kwetsbare verkeer dan de auto. Ook duurzaam: je betaalt alle kosten per rit. Hierdoor lijkt de trein duurder (wat niet zo is) maar het is een veel eerlijker manier van betalen. Bijna niemand weet wat zijn of haar auto per km echt kost. En dan hebben we het nog niet over externe kosten, lawaai e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:26:
[...]

Voor je wegrijd moet je de auto controleren op schade. En die schade geef je dan voor je wegrijd door aan greenwheels. De vorige huurder betaalt dan het eigen risicobedrag van de verzekering.
Als de volgende huurder meld dat de auto smerig is, er in gerookt is of niet afgetankt is, zijn de kosten daarvan ook voor de laatste huurder.
https://www.greenwheels.c...e-werkt-het/De-spelregels
De auto staat op een openbare weg. Daar kan iedereen tegenaan pissen. Ik heb het niet gedaan.
Natuurlijk is daar wel misbruik van te maken. Maar dat is gewoon fraude.
Dan kun je net zo goed de auto in je garage zetten, en claimen dat je hem optijd terug hebt gezet bij greenwheels.
Maar dat zeg ik dus: hoe wordt daar mee omgegaan. Als iemand zegt dat hij de auto zonder schade heeft teruggezet en de volgende persoon ziet schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Daar zeuren ze nu juist over met EV. Dat je die dingen niet aan hoort komen en ze dus een gevaar zijn voor voetgangers.

Heb je zo'n mooie telsa, moet je er iemand voor laten lopen die met een rode flag zwaait. Net als met de 1e auto's (die overigens ook elektrisch waren)
Maasluip schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:55:
[...]

Maar dat zeg ik dus: hoe wordt daar mee omgegaan. Als iemand zegt dat hij de auto zonder schade heeft teruggezet en de volgende persoon ziet schade.
Dan krijgt de vorige een acceptgiro in de bus.
Sowieso kan een herstelbedrijf vaak het verschil wel zien tussen vandalisme, en schade die je tijdens het rijden hebt veroorzaakt.

[ Voor 45% gewijzigd door RocketKoen op 07-06-2012 13:58 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:55:
Daar zeuren ze nu juist over met EV. Dat je die dingen niet aan hoort komen en ze dus een gevaar zijn voor voetgangers.
Ik ben het met die stelling (nog) niet eens. Het woord "gevaarlijk" betekent "een te hoog risio". Ik heb dat nog helemaal niet aangetoond gezien. Is er extra risico? Misschien wel, ik denk zelfs dat dat waarschijnlijk is. Maar is het risico "te hoog", zoals het woord "gevaarlijk" aangeeft? Ik denk het niet. Toon het maar aan. De stilheid van elektrische voertuigen "gevaarlijk" noemen is sensatiezucht.

Ik heb toch al vele honderden kilometers in en op elektrische voertuigen gemaakt (tweewielers en vierwielers), en jazeker, je bent je er als bestuurder van bewust dat je voertuig niet veel geluid maakt. Maar moet je je als bestuurder niet altijd bewust zijn van de eigenschappen van je voertuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:16:
[...]

Ik ben het met die stelling (nog) niet eens. Het woord "gevaarlijk" betekent "een te hoog risio". Ik heb dat nog helemaal niet aangetoond gezien. Is er extra risico? Misschien wel, ik denk zelfs dat dat waarschijnlijk is. Maar is het risico "te hoog", zoals het woord "gevaarlijk" aangeeft? Ik denk het niet. Toon het maar aan. De stilheid van elektrische voertuigen "gevaarlijk" noemen is sensatiezucht.

Ik heb toch al vele honderden kilometers in en op elektrische voertuigen gemaakt (tweewielers en vierwielers), en jazeker, je bent je er als bestuurder van bewust dat je voertuig niet veel geluid maakt. Maar moet je je als bestuurder niet altijd bewust zijn van de eigenschappen van je voertuig?
Vroegah, toen ik in de brugklas zat, kwam er nog een agent op school vertellen hoe gevaarlijk het was om naar je discman te luisteren op de fiets. Daar zouden ze boetes voor gaan uitdelen.

Maar aangezien de helft van de fietsers tegenwoordig met muziek op rijdt, gok ik dat hier niks van terecht is gekomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Alleen dat laatste moet je dan juist weer niet doen, het moet wel deur-tot-deur vervoer blijven.

Maar als je de snelwegen op een of andere manier van stroomafgevers voorziet (kan ook inductief - of voor mijn part zelfs mbv lineaire coil-aandrijving en de automotor gewoon helemaal uitschakelen) heb je het range probleem in één klap opgelost. De accu is dan alleen nog nodig voor het stukje van de deur tot de snelwegoprit, wat nooit meer dan enkele tientallen kilometers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:31:
Alleen dat laatste moet je dan juist weer niet doen, het moet wel deur-tot-deur vervoer blijven.
Da's al opgelost: je loopt, of pakt de fiets voor dat laatste stukje. Of, zoals in veel steden, een kleiner en lichter systeem van het systeem wat ik bedacht. Omdat het kleiner en lichter is dacht ik aan een naam als 'lightrail' maar ik zie dat die domainnaam al geclaimd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gaat niet werken, mensen hebben nou eenmaal een hekel aan overstappen. Bovendien willen veel mensen ook spullen (gereedschap, documenten, enz.) meenemen of simpelweg het comfort van een dak, airco en geluidsinstallatie niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mcDavid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:31:
[...]

Maar als je de snelwegen op een of andere manier van stroomafgevers voorziet (kan ook inductief - of voor mijn part zelfs mbv lineaire coil-aandrijving en de automotor gewoon helemaal uitschakelen) heb je het range probleem in één klap opgelost. De accu is dan alleen nog nodig voor het stukje van de deur tot de snelwegoprit, wat nooit meer dan enkele tientallen kilometers is.
Inductieve voeding in het wegdek zijn ze al wel mee bezig.
Technisch is het haalbaar. Economisch niet.

Je zou een groot deel van het wegennet compleet nieuw moeten aanleggen, om zo'n installatie in te bouwen. En dan nog de kosten van de installatie erbij.

Als je kijkt hoelang het kost om 15km A4 tussen delft en rotterdam aan te leggen, denk ik niet dat wij dat nog gaan meemaken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"een hekel hebben aan"

Ik heb ook wel eens een hekel aan iets. Ik heb er een hekel aan dat ik gistermorgen (onderweg naar het station) weer eens bijna werd platgereden door een automobilist die het kennelijk mooi geweest vond met dat wachten op die stomme fietsers. Een paar weken geleden kon ik mijn vrouw nog net weggrissen van de weg, toen een andere automobilist besloot zonder over de schouder te kijken met hoge snelheid rechtsaf te slaan.

Mijn punt: auto's horen niet in de stad, althans niet gemengd met kwetsbare - maar duurzame - verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. En dat is onafhankelijk van wat er in de tank gaat.
RocketKoen schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:38:
Inductieve voeding in het wegdek zijn ze al wel mee bezig.
Technisch is het haalbaar. Economisch niet.
En dat is een ander heel goed punt. Hoe denk je dat die economie eruit ziet bij een aardolieprijs van 100-200-300 dollar per vat? Als we dat mooie speelgoed hadden willen hebben hadden we het al aan moeten leggen. Voor grootschalige uitrol zijn we denk ik al te laat als we er niets anders voor op willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kan zo'n inductie netwerk pas uitrollen als de technologie helemaal af is.
Nogal lullig als je net 30 jaar werk en een miljoen miljard heb gestopt in zo'n landelijk netwerk. En dan blijkt het niet te werken.

Maar voordat zoiets uberhaubt ter tafel komt moeten er eerst miljoenen auto's rondrijden die inductief geladen kunnen worden.
Kan dan mooi gekoppeld worden met geleide elektronica voor de automatische chauffeur.

Als je kijkt naar de successen van googles autonome auto's, rijden we tegen die tijd al lang niet meer zelf.
Dat heeft overigens ook een leuke besparing op. Als auto's veilig op 2cm van elkaars bumper kunnen rijden.
(tot de robots de macht grijpen en Will Smith de wereld moet redden)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nee een korte termijn oplossing is het zeker niet en het leunt ook op één voorwaarde: er moet iets uitgevonden waardoor we onbeperkt goedkope elektrische energie kunnen opwekken. Zo niet zal zo'n netwerk nooit rendabel worden en gaat de toekomst er transporttechnisch gezien zéér sober uitzien.

Afbeeldingslocatie: http://www.autointhenews.com/wp-content/uploads/2010/10/minority_report_automated_cars_image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:18:
Nee een korte termijn oplossing is het zeker niet en het leunt ook op één voorwaarde: er moet iets uitgevonden waardoor we onbeperkt goedkope elektrische energie kunnen opwekken.
Nou veel geluk daarmee dan... dat zie ik de komende paar decennia niet gebeuren. En, om opmerkingen daarover vóór te zijn, al helemaal niet met kernfusie.
Zo niet zal zo'n netwerk nooit rendabel worden en gaat de toekomst er transporttechnisch gezien zéér sober uitzien.
Zestig jaar terug in de tijd dan maar?

(Daar gaan je bossen, hoewel er ook in Nederland een klein aantal mensen mee experimenteert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Rijden er hier trouwens al mensen elektrisch?
Wat zijn hun ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mcDavid schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:18:
Nee een korte termijn oplossing is het zeker niet en het leunt ook op één voorwaarde: er moet iets uitgevonden waardoor we onbeperkt goedkope elektrische energie kunnen opwekken. Zo niet zal zo'n netwerk nooit rendabel worden en gaat de toekomst er transporttechnisch gezien zéér sober uitzien.

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://energycatalyzer3.com/files/2011/08/Mr-Fusion.jpg
Uit back to the future.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kaasaanfiets schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:46:
Wat zijn hun ervaringen.
Ja, ik. Ik rijd elke dag elektrisch naar mijn werk heen en weer naar Utrecht. Bevalt goed. Onderweg lekker een boek lezen of anders een beetje loos surfen. Ongeveer net zoveel vertraging als mijn collega die dezelfde route fossiel aflegt. Ik kan het je aanraden! Geen problemen met de actieradius bij deze methode.

Aldus. :P

-edit-

Serieus: Ik heb vorig jaar een week met een Leaf rondgereden. Geen problemen gehad en van die actieradiusangst ben je na twee dagen ook af. Dubbel gevoel bij het weer inleveren: het is een mooie auto en hij rijdt fijn, maar ik was toch weer blij dat ik gewoon weer met de trein kon. File (één van de problemen die 'iets anders in de tank' niet oplost) is echt niet fijn elke dag.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:49:
[...]

Ja, ik. Ik rijd elke dag elektrisch naar mijn werk heen en weer naar Utrecht. Bevalt goed. Onderweg lekker een boek lezen of anders een beetje loos surfen. Ongeveer net zoveel vertraging als mijn collega die dezelfde route fossiel aflegt. Ik kan het je aanraden! Geen problemen met de actieradius bij deze methode.

Aldus. :P
Ik ga ook elektrisch naar mn werk. Ik kan alleen geen krantje lezen, want ik moet sturen en meetrappen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:49:
File (één van de problemen die 'iets anders in de tank' niet oplost)
File los je ook op met iets anders achter het stuur B)

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yoozer schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:55:
File los je ook op met iets anders achter het stuur B)
Als je daarmee autonoom rijdende auto's bedoelt; ik moet nog zien dat dat de komende tien jaar een grote deuk in de files gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:18:
[...]

Als je daarmee autonoom rijdende auto's bedoelt; ik moet nog zien dat dat de komende tien jaar een grote deuk in de files gaat maken.
Je mag al blij zijn als zoiets binnen 10 jaar überhaupt op de markt komt.

Milieutechnisch zou het fileprobleem opgelost zijn als iedereen een elektrische of hybride auto heeft. Geen stationair draaiende motor meer als je stil staat, en bijna geen remverliezen door terugwinnende remmen.
Langzaam rijden is zelfs goed voor je verbruik, vanwege de lagere luchtweerstand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenH schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:46:
[...]

Nou veel geluk daarmee dan... dat zie ik de komende paar decennia niet gebeuren. En, om opmerkingen daarover vóór te zijn, al helemaal niet met kernfusie.

[...]

Zestig jaar terug in de tijd dan maar?

[video]

(Daar gaan je bossen, hoewel er ook in Nederland een klein aantal mensen mee experimenteert.)
ik zie het inderdaad nog wel gebeuren dat we 60 jaar terug in de tijd gaan, toen waren auto's ook alleen weggelegd voor de rijken.
Houtvergassers gaan we het iig niet mee redden, uit biomassa valt nooit genoeg energie op te wekken om in onze behoefte te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:27:
En weer zie ik stroomvretende schermen in die wagen zitten. Wat is er toch mis met draaiknopjes die geen stroom verbruiken 8)7 lekker handig in een EV.
Alsof een scherm veel uit haalt op het totale energie verbruik van een EV.

99% gaat richting de aandrijving :)
kaasaanfiets schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:46:
Wat zijn hun ervaringen.
Al meer dan een jaar heeft mijn collega een Tesla Roadster waar ik ook met grote regelmaat langere afstanden mee rijd.

Vorige zomer nog 330km op één lading gereden, Middelburg -> Assen, geen probleem!

Ik vind het juist érg leuk om elektrisch te rijden en kan niet wachten tot mijn Model S er is, nooit meer benzine tanken, ideaal!

Dat hele geneuzel over bereik, wees eens realistisch! Een Model S haalt zo'n 400km op een accu, ik probeer te verzinnen hoe vaak ik dat rijd op één dag en dat is bijna nihil.

Mijn familie woont allemaal nog in Amersfoort, dat is 180km van mijn huis vandaan, een bezoekje bij de familie is 360km, dan heb ik nog 40km over. Niet te vergeten dat bij hen om de hoek al een laadpaal staat en dat ook elk stopcontact een laadpunt is.

Vanaf mijn huis (Middelburg) kan ik zelfs naar Parijs toe rijden! Londen? Geen probleem, de boot van Calais -> Dover bied tegenwoordig ook al opladen van je EV aan (even bellen van te voren voor nu).

Ik heb nu nog een Toyota Auris Hybride en heb dus straks twee auto's, maar ik twijfel er heel erg aan of ik die Auris wel aan ga houden en niet gewoon volledig elektrisch ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wij kunnen ook allemaal een auto van een ton kopen ja. 8)7
En 400 km is veeeel in elektrisch land. Het maakt hem natuurlijk direkt een stuk praktischer, maar de gemiddelde betaalbare elektrische auto komt geen 200 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:40:
Wij kunnen ook allemaal een auto van een ton kopen ja. 8)7
En 400 km is veeeel in elektrisch land. Het maakt hem natuurlijk direkt een stuk praktischer, maar de gemiddelde betaalbare elektrische auto komt geen 200 km.
Dat klopt ook, maar EV's zijn nog geen mainstream: Wikipedia: Technology adoption lifecycle

We zitten nu in de "Early Adopters" fase, de Innovators fase zijn we net voor bij denk ik zo, of we zitten aan het einde.

Ja, een Model S is een dure auto, maar ik heb het er voor over en te samen met alle aftrekposten die het levert binnen een bedrijf in Nederland (ben eigen ondernemer) vind ik het een goede keuze.

Het heeft tijd nodig voor EV's om goedkoper te worden. Zoals ik al eerder aangaf, we rijden niet morgen allemaal in een EV, dat gaat nog jaren duren en dan nog steeds zal de ICE een grote rol blijven spelen in vervoer. Of dat nu is als Hybride of als range-extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Snow_King schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:31:
[...]
Alsof een scherm veel uit haalt op het totale energie verbruik van een EV.

99% gaat richting de aandrijving :)
Het gaat om het idee :P waarom zou je iets in een electrische auto inbouwen dat stroom verbruikt terwijl het mákkelijk anders kan :)
Al meer dan een jaar heeft mijn collega een Tesla Roadster waar ik ook met grote regelmaat langere afstanden mee rijd.

Vorige zomer nog 330km op één lading gereden, Middelburg -> Assen, geen probleem!

Ik vind het juist érg leuk om elektrisch te rijden en kan niet wachten tot mijn Model S er is, nooit meer benzine tanken, ideaal!

Dat hele geneuzel over bereik, wees eens realistisch! Een Model S haalt zo'n 400km op een accu, ik probeer te verzinnen hoe vaak ik dat rijd op één dag en dat is bijna nihil.

Mijn familie woont allemaal nog in Amersfoort, dat is 180km van mijn huis vandaan, een bezoekje bij de familie is 360km, dan heb ik nog 40km over. Niet te vergeten dat bij hen om de hoek al een laadpaal staat en dat ook elk stopcontact een laadpunt is.

Vanaf mijn huis (Middelburg) kan ik zelfs naar Parijs toe rijden! Londen? Geen probleem, de boot van Calais -> Dover bied tegenwoordig ook al opladen van je EV aan (even bellen van te voren voor nu).

Ik heb nu nog een Toyota Auris Hybride en heb dus straks twee auto's, maar ik twijfel er heel erg aan of ik die Auris wel aan ga houden en niet gewoon volledig elektrisch ga.
Dat zijn nette ranges, fluwelen voet of gewoon een goed accupakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:31:
[...]

Ja, een Model S is een dure auto, maar ik heb het er voor over en te samen met alle aftrekposten die het levert binnen een bedrijf in Nederland (ben eigen ondernemer) vind ik het een goede keuze.
Ik heb er ook helemaal geen probleem mee / gun het je best dat je die auto koopt, maar je kunt een auto van een ton niet als lakmoesproef gebruiken en claimen dat "elektrische auto's" (in zijn algemeenheid gebruikt) wel een grote range hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:31:
[...]
Dat zijn nette ranges, fluwelen voet of gewoon een goed accupakket?
Tesla zegt zelf 480km, maar dat vind ik niet realistisch.

Na de Roadster al een tijd te hebben gereden denk ik aan 400km, maar dat zou ook prima 350km kunnen zijn.
Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:55:
[...]

Ik heb er ook helemaal geen probleem mee / gun het je best dat je die auto koopt, maar je kunt een auto van een ton niet als lakmoesproef gebruiken en claimen dat "elektrische auto's" (in zijn algemeenheid gebruikt) wel een grote range hebben.
Dat is ook het probleem, de EV's die al beter voldoen aan de wensen/eisen van de huidige auto gebruiker liggen in een stuk hogere prijsklasse.

Dit proces heeft tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:13:
[...]
Tesla zegt zelf 480km, maar dat vind ik niet realistisch.

Na de Roadster al een tijd te hebben gereden denk ik aan 400km, maar dat zou ook prima 350km kunnen zijn.

[...]
Dat is ook het probleem, de EV's die al beter voldoen aan de wensen/eisen van de huidige auto gebruiker liggen in een stuk hogere prijsklasse.

Dit proces heeft tijd nodig.
De techniek voor een goede EV is er al. Alleen de prijs is nog veel te hoog.
De meeste fabrikanten kiezen er voor om auto's met veel slechtere (goedkopere) techniek uit te rusten, om ze zo betaalbaar te maken voor het grote publiek.

Tesla doet het andersom. Die brengen een auto uit met de beste techniek die je kan vinden. Nadeel is dat hun auto's een fortuin kosten. Maar als je ziet dat Nissan nog geen 400 Leafs heeft verkocht en Tesla al een enorme wachtlijst had voordat de 1e auto van de band af rolde, lijkt het me duidelijk welke strategie het beste werkt.

Van zo'n Leaf worden mensen nu niet bepaald enthousiast om in een EV te rijden.
Gelukkig zal de techniek die nu in de dure tesla's zit, over 5-10 jaar net zo duur zijn als een Leaf nu is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat doe je eigenlijk met een elektrische auto als je hem "leeg" rijdt? Even met een jerrycan heen-en-weer lopen zit er niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bouwgenerator erin zetten en rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:39:
Wat doe je eigenlijk met een elektrische auto als je hem "leeg" rijdt? Even met een jerrycan heen-en-weer lopen zit er niet in...
Dat laat je je niet gebeuren. Je actieradius-indicator geeft je vrij nauwkeurig (en conservatief) aan hoe ver je nog kunt. Je staat toch niet met een lege tank? Ik niet althans... Het gezin wat met een Nissan Leaf op vakantie ging naar Italië is ook geen één keer stil komen te staan. De actieradius is echt niet zo'n groot probleem als veel mensen denken.

(En als het je toch gebeurt, en je moet nog 15 km naar huis, dan bel je ergens aan, je legt uit wat er aan de hand is en hangt hem een half uurtje aan een stopkontakt terwijl je de bewoners van het huis alles vertelt over je elektrische auto. Als je weer weggaat bied je ze twee of vijf euro aan, waarop ze meestal nee zullen zeggen, je bedankt ze hartelijk en rijdt naar huis. That's all.)
Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:40:
Bouwgenerator erin zetten en rijden :+
Afbeeldingslocatie: http://www.thehulltruth.com/attachments/dockside-chat/188419d1313861503-damn-prius-owners-m_44250.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 08-06-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan me herinneren van Top Gear dat één van die auto's ook een soort noodloop had, waarbij de snelheid ernstig beperkt was, maar je nog enkele kilometers kon rijden om een stopcontact op te zoeken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RocketKoen schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:33:
Tesla doet het andersom. Die brengen een auto uit met de beste techniek die je kan vinden. Nadeel is dat hun auto's een fortuin kosten. Maar als je ziet dat Nissan nog geen 400 Leafs heeft verkocht en Tesla al een enorme wachtlijst had voordat de 1e auto van de band af rolde, lijkt het me duidelijk welke strategie het beste werkt.
De Tesla wordt ook neergezet als een 'exclusieve' auto, mooie promotie als 'rijke' om dan te laten zien dat je ook aan het milieu denkt (kijk maar hoeveel prius' er verkocht zijn rond Hollywood). Tesla mag mischien een betere stategie hebben, maar 'voor de planeet' zal Nissan het toch beter voorhebben. Elke koper van een Tesla zal er ook ongetwijfeld nog een 4.0 of meer auto naast hebben (zeker de US bakken), het is een extra auto en waar Leaf juist de vervangende auto is.

Leuk detail van een 'bricked Tesla'.
When a Tesla battery does reach total discharge, it cannot be recovered and must be entirely replaced. Unlike a normal car battery, the best-case replacement cost of the Tesla battery is currently at least $32,000, not including labor and taxes that can add thousands more to the cost.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 08-06-2012 12:57 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:52:
Leuk detail van een 'bricked Tesla'.

[...]
Komt dát verhaal weer naar boven.

Ja, een Li-IOn accu gaat kapot wanneer je deze _volledig_ ontlaad en hem ook een lange tijd zo laat staan.

Een Roadster laat je niet onder de 5% SoC (State of Charge) komen en kan dan nog weken lang blijven staan.

In die tijd zal de auto meerdere malen geluid maken en blijven 'zeuren' tot deze aan welk stopcontact dan ook wordt gehangen.

De eigenaar in dit geval heeft de auto helemaal leeg gereden, in een garage gezet en er maanden niet naar gekeken, daarmee heeft hij de auto toen inderdaad kapot gemaakt.

Zoiets heet gewoon degelijk met je auto om gaan, dit staat overigens allemaal met grote letters in de starters manual van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het detail waar ik op doel zijn de kosten van de accu's an sich, dus niet ter vervanging. Zolang de prijs van die accu's niet omlaag kan, zal de prijs van soortgelijke EV's gewoon niet goedkoper worden. Voor de prijs van de accu's alleen koop je nu al een aardig leuke auto, veel motivatie om dus over te stappen naar zulke auto's zal er niet zijn voor de gemiddelde auto-rijder. Zelfs die R1E van Subaru gaat niet onder de 10.000, die qua ruimte en snelheid niet eens in de buurt komt van auto's in diezelfde prijsklasse.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:42:
[...]

Dat laat je je niet gebeuren. Je actieradius-indicator geeft je vrij nauwkeurig (en conservatief) aan hoe ver je nog kunt. Je staat toch niet met een lege tank? Ik niet althans... Het gezin wat met een Nissan Leaf op vakantie ging naar Italië is ook geen één keer stil komen te staan. De actieradius is echt niet zo'n groot probleem als veel mensen denken.
Tja, je kunt er zelf van vinden wat je wil, maar in 5 dagen naar Noord-Italië wat je normaal in één dag doet is wel een hele grote omschakeling. En als ik naar de wintersport ga dan kies ik daar toch niet voor.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Andere oplossing tegen diepontladen: Lithium-ijzer-fosfaat accu's.
Vergelijkbare prestaties als li-ion (nu alleen nog duurder), maar geen zelfontlading.

Wat een Li-ion accu kapot maakt is niet het leegrijden, maar het lang laten staan zonder lader.

Overigens, als je een benzine auto lang genoeg niet gebruikt, is de accu ook kapot.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

JeroenH schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:42:
[...]

(En als het je toch gebeurt, en je moet nog 15 km naar huis, dan bel je ergens aan, je legt uit wat er aan de hand is en hangt hem een half uurtje aan een stopkontakt terwijl je de bewoners van het huis alles vertelt over je elektrische auto. Als je weer weggaat bied je ze twee of vijf euro aan, waarop ze meestal nee zullen zeggen, je bedankt ze hartelijk en rijdt naar huis. That's all.)

[...]

[afbeelding]
Op zich is dit natuurlijk wel een aardig idee, maar dan anders uitgevoerd:
Maak een accu expansion aansluitpunt in je kofferbak. In geval van per ongeluk stranden bel je de ANWB, deze sluiten een tijdelijke accupack aan waarmee je x km naar een laadpunt/thuis kunt rijden en problem solved.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:55:
[...]

Op zich is dit natuurlijk wel een aardig idee, maar dan anders uitgevoerd:
Maak een accu expansion aansluitpunt in je kofferbak. In geval van per ongeluk stranden bel je de ANWB, deze sluiten een tijdelijke accupack aan waarmee je x km naar een laadpunt/thuis kunt rijden en problem solved.
In de VS en Japan rijden ze al met trucks waar snelladers in zijn ingebouwd. Met het motor vermogen van de (dikke) diesel in die truck kunnen ze een EV even een boost geven om weer verder te komen naar een veilig laadpunt (dus weg van de vluchtstrook bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die trucks hebben een aardgasmotor waarmee een generator aangedreven wordt. Ze geven je een kwartiertje een snellading en dan kun je weer verder onderweg. Ik dacht dat er in Nederland ook al een proef mee werd gedaan, volgens mij door Nissan, maar ik kan er geen informatie meer over vinden. Misschien heb ik dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:34

Speedmaster

Make my day...

Om even terug te komen op het niet aan horen komen van een electrische auto, de RDW laat het nu toe om geluid te produceren:

http://www.rdw.nl/nl/part...voertuigentoegestaan.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Terecht, maar ik hoop niet dat we dan over enkele jaren een complete kermis op de weg hebben. Het stiller zijn van elektrische auto's is juist een van de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Speedmaster schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:15:
Om even terug te komen op het niet aan horen komen van een electrische auto, de RDW laat het nu toe om geluid te produceren:

http://www.rdw.nl/nl/part...voertuigentoegestaan.aspx
Ik hoop dus niet dat ze dit ooit verplichten.
Zo'n kermisatractie komt er bij mij niet in iig.

Als ik geluid wil maken toeter ik wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elektrisch rijden - maar dan anders, voor elektrisch vrachtvervoer. Ik vind het interessant, geen accu's nodig, geen actieradiusprobleem en diesel als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leuk idee. Het zou nog leuker geweest zijn als je in de binnenstad de bovenleiding van de tram had kunnen gebruiken, maar dat gaat niet omdat die maar éénpolig is.
Ze zouden dit moeten evolueren dat het met een trolleybussysteem kan werken. Nu kost het opzetten van de stroomafnemer van een trolleybus nogal wat tijd, maar als je het met een stroomafnemer kunt oplossen zoals in dat filmpje dan heb je denk ik best een goed concept.

Voor de lange afstand zie ik het niet zo. Zoals gezegd: dure infra, vrachtwagens rijden op autosnelwegen toch al met een constante snelheid en het zal extra gewicht zijn, wat voor vrachtwagens op de lange afstand echt niet op prijs gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:55:
Elektrisch rijden - maar dan anders, voor elektrisch vrachtvervoer. Ik vind het interessant, geen accu's nodig, geen actieradiusprobleem en diesel als backup.

[video]
Kun je er net zo goed rails neer leggen.
Het concept is al oud, zie trolleybus. Of eigenlijk, zie het gebrek aan trolleybussen.

Misschien iets voor de verdere toekomst. Als de olie echt op is en elektrisch vervoer de enige optie is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

mr_petit

opperprutser

Waarom zou elektrisch vervoer de enige optie zijn als de olie op is?

Bij die elektrische vrachtwagens zie ik overigens wel de nodige problemen. àlle viaducten in nederland moeten aangepast/verhoogd worden.....

Dus dat wordt 'm niet.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2012 01:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

mr_petit schreef op maandag 11 juni 2012 @ 01:21:
Waarom zou elektrisch vervoer de enige optie zijn als de olie op is?
Omdat je elektriciteit uit een veel grotere variant van bronnen kunt halen - zon, wind, hydro, nucleair, kolen - dan olie. Verder heb je je olie ("op" raakt 'ie niet, alleen de goedkope olie die makkelijk te scoren is raakt op) ook nodig voor plastics en kunstmest, en zonder dat kun je de beschaving die je nu gewend bent al helemaal dag zeggen.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:55:

[video]
Wat ik me nou ALTIJD afvraag als ik een vrachtwagen zie.... waarom hebben die dingen altijd de stroomlijn van een baksteen?

Waarom zien vrachtwagens er in plaats van zo:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Vrachtwagen_KN.jpg

Niet zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/aerovrachtwaggel.jpg

Vooral de trailer kan door de wielen af te dekken met een simpele plaat (die omhoog te klappen is voor bv een lekker band) bv al heel wat schelen. Zeker als je je bedenkt dat zo'n simpele deflector die bovenop de cabine zit bij deze vrachtwagen al tot 3% brandstof bespaart.

Maar dat staat natuurlijk even los van het electrisch verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat zal wel met de maximaal toegestane lengte te maken hebben denk ik. Bij jouw alternatief zou dat veel laadruimte kosten. Wat betreft de zijkant: met je eens, er rijden al wel vrachtwagens rond waarbij de zijkant dicht zit, ziet er ook veel mooier uit. Het zal dan ook wel praktische nadelen hebben dat dit nog niet algemeen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er wordt ook geëxperimenteerd met dingen als boat tails, maar het lijkt erop dat de wereld van het vrachtvervoer zo mogelijk nog conservatiever is dan de wereld van personenauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Dat van die max. lengte heeft er volgens mij inderdaad mee te maken. Die regels mogen wat mij betreft wel wat versoepeld worden en dat gebeurt ook (zie LZV-wetgeving). Laat die torpedocabines maar terugkomen, veel mooier en stoerder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een vrachtwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter. Een trekker met oplegger zelfs maar 16,5 meter. Elke centimeter die je niet aan nuttige laadvloer kunt inzetten is verlies, dus een torpedoneus van 2 meter betekent 2 meter minder laadvloer.
Hetzelfde met het gewicht: elke gram nutteloss gewicht vermindert je laadvermogen. Dus een stroomafnemer en een generatorset op de vrachtwagen zal geen enkele transporteur op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Yoozer schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:01:
[...]
Omdat je elektriciteit uit een veel grotere variant van bronnen kunt halen - zon, wind, hydro, nucleair, kolen - dan olie.
Vooralsnog is het aandeel van vervoer wat op de weg rijdt en gebruik maakt van bijv. biobrandstoffen (even onuitputbaar en even co2 neutraal als elektriciteit wat opgewekt is met zon of wind) echt veel groter dan het aandeel van vervoer op de weg wat gebruik maakt van elektriciteit. Dus ook al kan je elektriciteit uit meer bronnen halen; het is niet groener, en ook niet praktischer (blijkt).
Veel mensen denken dat er alleen een keuze is tussen òf aardolie, òf elektriciteit, maar dat is natuurlijk kolder...

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:56:
Een vrachtwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter. Een trekker met oplegger zelfs maar 16,5 meter. Elke centimeter die je niet aan nuttige laadvloer kunt inzetten is verlies, dus een torpedoneus van 2 meter betekent 2 meter minder laadvloer.
Ik geloof ook dat dat TNT-experiment met die boat tails een tijdelijke ontheffing heeft van die maximum lengte, en de chauffeurs hebben extra training gehad.
Hetzelfde met het gewicht: elke gram nutteloss gewicht vermindert je laadvermogen. Dus een stroomafnemer en een generatorset op de vrachtwagen zal geen enkele transporteur op prijs stellen.
Dat is op zich waar, maar als de brandstofkosten maar stijgen en stijgen wordt op een gegeven moment een kantelpunt bereikt. En als er een wijd dekkend bovenleidingnetwerk zou zijn dan zou je de dieselmotor steeds kleiner kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:10:
[...]

Ik geloof ook dat dat TNT-experiment met die boat tails een tijdelijke ontheffing heeft van die maximum lengte, en de chauffeurs hebben extra training gehad.

[...]

Dat is op zich waar, maar als de brandstofkosten maar stijgen en stijgen wordt op een gegeven moment een kantelpunt bereikt. En als er een wijd dekkend bovenleidingnetwerk zou zijn dan zou je de dieselmotor steeds kleiner kunnen maken.
volgens wikipedia ben je wel 500.000 kwijt per kilometer bovenleiding.
Misschien als diesel op €20 per liter staat dus.
mr_petit schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:07:
[...]

Vooralsnog is het aandeel van vervoer wat op de weg rijdt en gebruik maakt van bijv. biobrandstoffen (even onuitputbaar en even co2 neutraal als elektriciteit wat opgewekt is met zon of wind) echt veel groter dan het aandeel van vervoer op de weg wat gebruik maakt van elektriciteit. Dus ook al kan je elektriciteit uit meer bronnen halen; het is niet groener, en ook niet praktischer (blijkt).
Veel mensen denken dat er alleen een keuze is tussen òf aardolie, òf elektriciteit, maar dat is natuurlijk kolder...
Biodiesel kan inderdaad ook. Het is alleen de minst effectieve manier van zonne energie die er bestaat.
Je rendament per vierkante meter is erg laag. Als ik het me goed herinner geeft de beste plant 7%, maar die groeit alleen in tropische omstandigheden.
Het is enorm arbeids intensief. Een zonnepaneel plaats je, en dat levert 30 jaar energie met vrijwel geen onderhoud (keertje inverter vervangen ofzo). Plantjes moet je zaaien, bemesten, sproeien, oogsten, verwerken, rafineren tot brandstof. En dat elke keer weer.

Je ziet het effect van Bio-diesel nu al wereldwijd. Omdat veel (3e wereld) boeren overstappen op bio-brandstof gewassen omdat die meer geld opleveren, is de voedselproductie fors gedaald. En de hoge voedselprijzen waren de aan vonk die de arabische lente begon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:37:
volgens wikipedia ben je wel 500.000 kwijt per kilometer bovenleiding.
Misschien als diesel op €20 per liter staat dus.
Op de totaalprijs van een kilometer snelweg valt dat nog wel mee. € 44 miljoen euro/km?!?!?! :/
Biodiesel kan inderdaad ook. Het is alleen de minst effectieve manier van zonne energie die er bestaat.
Je rendament per vierkante meter is erg laag. Als ik het me goed herinner geeft de beste plant 7%, maar die groeit alleen in tropische omstandigheden.
Het is enorm arbeids intensief. Een zonnepaneel plaats je, en dat levert 30 jaar energie met vrijwel geen onderhoud (keertje inverter vervangen ofzo). Plantjes moet je zaaien, bemesten, sproeien, oogsten, verwerken, rafineren tot brandstof. En dat elke keer weer.

Je ziet het effect van Bio-diesel nu al wereldwijd. Omdat veel (3e wereld) boeren overstappen op bio-brandstof gewassen omdat die meer geld opleveren, is de voedselproductie fors gedaald. En de hoge voedselprijzen waren de aan vonk die de arabische lente begon.
Helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

RocketKoen schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:37:
[...]
Toch is een zonnepaneel of een windmolen veel arbeidsintensiever.
Dat blijkt ook wel uit de prijs (belastingvrij is plantaardige olie of ethanol per kJ goedkoper dan groene stroom). Een zonnepaneel (of windmolen for that matter) moet je niet alleen plaatsen, maar je moet 'm ook nog bouwen (dus incl. fabriek en al). Dat wij denken dat het niet arbeidsintensief is, is omdat wij niet die duizenden chinezen in al die fabrieken zien. Maar de prijs zou toch wel een hint moeten zijn dat er wel enig werk aan te pas komt ;)
Het is geen probleem om meer dan genoeg voedsel voor de hele wereld te produceren. Als voedselprijzen lokaal te hoog worden is dat een gevolg van lokale schaarste, en dat is een distributieprobleem (dus een bestuurlijk probleem), geen productieprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hier merken we er gewoon veel minder van als de graanproductie omlaag gaat. Op een brood van 1 euro zal misschien voor 10 cent graan zitten. De rest is verwerking, transport er tussenhandel.
Dus als een brood hier van 1 euro naar 1,20 gaat, is dat geen big deal, zelfs als je in de bijstand zit is dat maar een klein deel van je budget.
Maar als je van €5 in de week moet rondkomen in afrika en je brood gaat van 20 cent naar 40 cent, dan heb je een probleem.

maar om weer ontopic te gaan: €44mil per km snelweg? Ok, voor dat geld mag er ook wel een bovenleiding op ja. Alleen ligt er alleen aan snelweg al 2500km in NL. Dan moeten we het leger, de zorg en het onderwijs afschaffen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
mr_petit schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:42:
[...]

Toch is een zonnepaneel of een windmolen veel arbeidsintensiever.
Dat blijkt ook wel uit de prijs (belastingvrij is plantaardige olie of ethanol per kJ goedkoper dan groene stroom). Een zonnepaneel (of windmolen for that matter) moet je niet alleen plaatsen, maar je moet 'm ook nog bouwen (dus incl. fabriek en al). Dat wij denken dat het niet arbeidsintensief is, is omdat wij niet die duizenden chinezen in al die fabrieken zien. Maar de prijs zou toch wel een hint moeten zijn dat er wel enig werk aan te pas komt ;)
Je haalt nu alleen de productie erbij, voor bio-brandstof is de initiële investering (in geld en energie) inderdaad lager, maar je blijft altijd met tractortjes over het veld heen rijden om het te planten, oogsten, spuiten, enz. en vervolgens moet het nog met vrachtwagens getransporteerd worden naar een verwerkingsinstallatie die ook weer een rendement heeft...
Een paar jaar geleden toen amerika begon met het subsidiëren van bio-brandstof, was dit ook zéér controversieel aangezien verschillende onderzoeken uitwezen dat de productie meer energie kostte dan er aan bio-brandstof geproduceerd werd. (volgens mij is het break-even-point inmiddels wel gepasseerd maar 't geeft wel aan hoe kritisch dat ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

volgens mij is dat laatste een hoax hoor.
Hoe dan ook zie ik helemaal geen cijfermatige onderbouwing in je verhaal (voor welk punt je dan ook maar probeert te maken)
Bij het ene moet je idd met een tractor over het land rijden en het graan transporteren en verwerken; bij het andere moet je de fabriek bouwen die de onderdelen voor de installatie bouwt, de installatie zelf bouwen en het leidingnetwerk graven. Dat kan iedereen verzinnen. Hoeveel geld en energie beide kosten is een ander verhaal.
Ik leid het af aan de kostprijs. Als het ene goedkoper is dan het ander, dan zal het ene wel makkelijker te leveren zijn. Of er moet een schakel tussen zitten die gigantische verliezen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mr_petit schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:23:
volgens mij is dat laatste een hoax hoor.
Hoe dan ook zie ik helemaal geen cijfermatige onderbouwing in je verhaal (voor welk punt je dan ook maar probeert te maken)
Bij het ene moet je idd met een tractor over het land rijden en het graan transporteren en verwerken; bij het andere moet je de fabriek bouwen die de onderdelen voor de installatie bouwt, de installatie zelf bouwen en het leidingnetwerk graven. Dat kan iedereen verzinnen. Hoeveel geld en energie beide kosten is een ander verhaal.
Ik leid het af aan de kostprijs. Als het ene goedkoper is dan het ander, dan zal het ene wel makkelijker te leveren zijn. Of er moet een schakel tussen zitten die gigantische verliezen maakt.
Die verliesgevende schakel is de overheid :P
"groene" energie krijgt subsidies en minder belastingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dat geldt dan toch voor zowel groene stroom als biobrandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

RocketKoen schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:33:
[...]
De techniek voor een goede EV is er al. Alleen de prijs is nog veel te hoog.
De meeste fabrikanten kiezen er voor om auto's met veel slechtere (goedkopere) techniek uit te rusten, om ze zo betaalbaar te maken voor het grote publiek.

Van zo'n Leaf worden mensen nu niet bepaald enthousiast om in een EV te rijden.
Gelukkig zal de techniek die nu in de dure tesla's zit, over 5-10 jaar net zo duur zijn als een Leaf nu is.
Ik vraag mij of hoeveel invloed programma's als b.v. Topgear hebben op het enthousiasme van de mensen.
Ik merk in mijn vriendenkring voornamelijk negativiteit over EV's en dat is voornamelijk omdat men naar dat programma kijk en dezelfde mening overneemt.
Natuurlijk kan je dan zeggen dat dit dom van ze is. Maar niet iedereen kijkt verder dan hun neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kaasaanfiets schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 02:30:
[...]

Ik vraag mij of hoeveel invloed programma's als b.v. Topgear hebben op het enthousiasme van de mensen.
Ik merk in mijn vriendenkring voornamelijk negativiteit over EV's en dat is voornamelijk omdat men naar dat programma kijk en dezelfde mening overneemt.
Natuurlijk kan je dan zeggen dat dit dom van ze is. Maar niet iedereen kijkt verder dan hun neus lang is.
Het is ook maar net waarom je elektrisch wil rijden.
Die opa's van topgear willen flitsende, snelle racemonsters. 95% van de EV's op de markt zijn saaie slome stadsauto's. (tesla uitgezonderd)
En voor het geld dat je uitgeeft aan een volta ofzo, heb je eenzelfde formaat auto met een 2x zo sterke benzinemotor.

De mensen die nu een EV hebben of willen doen dat om andere redenen.
Schoon (geen uitlaatgassen of lawaai), Nieuw (je hebt een echt wat te vertellen over je auto), Geen benzine kosten (nu nog twijfelachtig of je goedkoper uit gaat zijn als je de accu moet vervangen, maar ik heb goede hoop).

Andere mensen snappen het gewoon niet. Laatst een vriendin die wilde ook wel een EV. Ze kon er alleen geen vinden met stick-shift. uhm.... :F

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
kaasaanfiets schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 02:30:
[...]

Over de Leaf waren ze anders best te spreken. Ruim, stil, comfortabel, eigenlijk geen verkeerde auto. Alleen de actieradius en de laadtijd waren gewoon onvoldoende.

Verder, er zijn auto's, auto's en auto's. Smaken verschillen. Voor liefhebbers van snelle auto's is er nog nauwelijks ecologisch verantwoord aanbod. Fisker, Tesla, okee er komt wel iets aan maar het is nog nauwelijks beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 03:20:
[...]

Het is ook maar net waarom je elektrisch wil rijden.
Die opa's van topgear willen flitsende, snelle racemonsters. 95% van de EV's op de markt zijn saaie slome stadsauto's. (tesla uitgezonderd)
En voor het geld dat je uitgeeft aan een volta ofzo, heb je eenzelfde formaat auto met een 2x zo sterke benzinemotor.

De mensen die nu een EV hebben of willen doen dat om andere redenen.
Schoon (geen uitlaatgassen of lawaai), Nieuw (je hebt een echt wat te vertellen over je auto), Geen benzine kosten (nu nog twijfelachtig of je goedkoper uit gaat zijn als je de accu moet vervangen, maar ik heb goede hoop).

Andere mensen snappen het gewoon niet. Laatst een vriendin die wilde ook wel een EV. Ze kon er alleen geen vinden met stick-shift. uhm.... :F
En waarom zou je geen handgeschakelde EV bouwen dan? Ik neem aan dat ook een electromotor meer stroom verbruikt bij meer toeren? of weegt dat niet op tegen het extra gewicht en complexiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Een schakelbak op een electromotor is echt onzinnig; je hebt gewoon geen versnellingsbak nodig. Je kunt zelfs een electromotor in het wiel inbouwen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:53:
[...]

En waarom zou je geen handgeschakelde EV bouwen dan? Ik neem aan dat ook een electromotor meer stroom verbruikt bij meer toeren? of weegt dat niet op tegen het extra gewicht en complexiteit?
Een EV heeft vaak een fixed ratio tandwielkast.
Dit is omdat het terugwinnen van remenergie (de elektromotor in generatorbedrijf zetten) niet werkt met lage toeren.

Bij een verbrandingsmotor heb je een versnellingsbak omdat je motor veel efficienter werk op een bepaald toerental, en veel meer koppel geeft op een bepaald toerental.
Dus in de 5e versnelling op de snelweg, maar als je dat probeert bij het wegrijden van een verkeerslicht werkt het voor geen meter.
Een elektromotor heeft daar geen last van.
EXX schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:59:
Een schakelbak op een electromotor is echt onzinnig; je hebt gewoon geen versnellingsbak nodig. Je kunt zelfs een electromotor in het wiel inbouwen.
Dat is ook gedaan. Bleek geen goed idee....
Tenzij je alleen rechtdoor wilt tenminste.
De bestuurbaarheid van je auto hangt namelijk erg samen met het gewicht van je wielen. Vandaar ook lichtmetalen velgen enzo.
Dus een motor in je wiel = niet handig.

[ Voor 23% gewijzigd door RocketKoen op 13-06-2012 16:02 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:01:

Dat is ook gedaan. Bleek geen goed idee....
Tenzij je alleen rechtdoor wilt tenminste.
De bestuurbaarheid van je auto hangt namelijk erg samen met het gewicht van je wielen. Vandaar ook lichtmetalen velgen enzo.
Dus een motor in je wiel = niet handig.
Waren die 'lichtmetalen' wielen maar zo licht :X Die zijn juist knetterzwaar in verhouding tot stalen velgen :+

Waarom zijn gespaakte velgen eigenlijk ooit verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:17:
Waarom zijn gespaakte velgen eigenlijk ooit verdwenen?
Kunnen misschien niet geautomatiseerd gemaakt worden (en zijn dus duur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Plus, spaakvelgen hebben niet de stijfheid van een stalen wiel, laat staan een lichtmetalen wiel.

Het hele voordeel van een lichtmetalen wiel is dat, voor hetzelfde gewicht, er meer materiaal gebruikt kan worden, voor een hogere stijfheid, en het geleid de warmte van de remmen beter. (en vaak worden ze zo ontworpen dat de lucht er ook beter door kan)

Alleen de meeste lichtmetalen wielen die je ziet zijn meer voor het optische ontworpen, en inderdaad loodzwaar.. ze koelen wel beter dan staal though..

[edit:] er zijn dus ook voorbeelden van LM wielen die dr uitzien als stalen velgen, eigenlijk gewoon het beste, ze koelen goed, zijn stijver *en* lichter.. alleen nja, t ziet dr natuurlijk minder sporty uit, behalve voor de mensen die het verschil doorhebben..

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 13-06-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

AlexanderB schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:26:
Plus, spaakvelgen hebben niet de stijfheid van een stalen wiel, laat staan een lichtmetalen wiel.
Toch vraag ik me dat af hoor. Een spaakwiel maakt gebruik van de treksterkte om vervorming tegen te gaan terwijl een normaal wiel de buigslapheid van een plaat moet pareren door dikte van het materiaal en richels. Het is ook maar net hoe je het vergelijkt, maar als je een spaakwiel maakt van -pak 'm beet 4kg- en een normaal wiel, dan denk ik dat het spaakwiel wel eens een stuk sterker kan zijn. (en dat een gewoon wiel van 10kg sterker is dan een spaakwiel wat doorgaans 4kg weegt (fictieve cijfers)
[edit:] er zijn dus ook voorbeelden van LM wielen die dr uitzien als stalen velgen, eigenlijk gewoon het beste, ze koelen goed, zijn stijver *en* lichter.. alleen nja, t ziet dr natuurlijk minder sporty uit, behalve voor de mensen die het verschil doorhebben..
Mijn citroen c5 had dat vroeger idd. Erg licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zelfbouwproject op basis van een Volvo 240:

http://electricvolvo.com/

Bijna 500 kg aan accu's :/ maar verder wel een heel mooi uitgevoerd project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:34:
Zelfbouwproject op basis van een Volvo 240:

http://electricvolvo.com/

Bijna 500 kg aan accu's :/ maar verder wel een heel mooi uitgevoerd project!
En het zijn nog LiFePo accu's ook :o en dan nog maar 120 km ver komen ;(
Vraag me wel af (heb niet de hele site doorgelezen) wat nou het totaalgewicht voor en na was. Ik neem aan dat alle benzine gerelateerde onderdelen ook aardig wat wegen.
Misschien valt het op het totaalplaatje nog best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het gewicht voor weet ik niet maar het geplande gewicht (in één van zijn eerste posts) was 1800 kg, Ampera-waarde zeg maar. Dan snap ik wel dat je op 41 kWh maar zover komt...

-edit-

Nog even afgezien van de... laten we zeggen: niet erg geavanceerde :P... aerodynamica.

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:03:
Het gewicht voor weet ik niet maar het geplande gewicht (in één van zijn eerste posts) was 1800 kg, Ampera-waarde zeg maar. Dan snap ik wel dat je op 41 kWh maar zover komt...

-edit-

Nog even afgezien van de... laten we zeggen: niet erg geavanceerde :P... aerodynamica.
Baksteen inderdaad. Wel weer lekker veel ruimte voor de accu's maar ik had denk ik toch een andere basis gepakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het kan nog erger, een Volvo 240 op houtgas :P:

Afbeeldingslocatie: http://193.16.154.44/~solarweb/wp-content/uploads/2009/05/20081021houtgasmobiel1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wel handig tijdens een energiecrisis :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:05:
Wel handig tijdens een energiecrisis :P
Ik heb dus met het ding gereden, en het is echt briljant. Die man heeft het zó mooi afgewerkt, niet gewoon. En praktischer in gebruik dan ik dacht.

Hier zie je hem rijden: http://www.solarwebsite.n...pje-schoner-vervoer-toer/ (Vanaf 0m55)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:54
Als je die volvo al een blokkendoos vindt, dan moet je z'n laatste creatie eens zien:
Afbeeldingslocatie: http://ecologieforum.eu/download/file.php?id=3698&t=1

Meer hierover te lezen op het ecologieforum (inclusief de vraag of het wel een ecologisch voertuig is)

(in deze heb ik ook een keer mogen rijden, helaas nog op LPG, inmiddels werkt de vergasser)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goeie genade wat een ding... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:54
Ik moet wel lachen over de advertentie onderaan de pagina:
"CO2 Wagens met Koolzuur
CO2 Wagens voor grote oppervlakte! CO2 Wagens en Schuimwagen leverbaar"
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ 8)7

Het is trouwens maar goed dan Dutch John zo'n aardige kerel is... Hij rijdt immers in een tank rond..

[ Voor 21% gewijzigd door kockie op 19-06-2012 17:05 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Als er een energiecrisis zou zijn dan pak ik toch liever de fiets. Anders ben jij de enige met een rijdende auto en dat is een mooi doelwit voor criminelen natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:11:
Als er een energiecrisis zou zijn dan pak ik toch liever de fiets. Anders ben jij de enige met een rijdende auto en dat is een mooi doelwit voor criminelen natuurlijk >:)
Nou... je zegt het met een smiley, maar ik denk daar wel eens over na. Ik denk zelf dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar stel nou dat het mis gaat... de vlam slaat goed in de pan in het Midden-Oosten, bv. Israel bombardeert Bagdat met een atoombom. Noord-Korea ziet zijn kans schoon en valt Zuid-Korea binnen en India en Pakistan willen van de verwarring gebruik maken om hun conflict uit te vechten, etc. Kan binnen week vanuit het niets realiteit zijn.

Olieprijs -> 200, 300 dollar of meer. Voor langere tijd. Ik denk dat we er in dat geval achter zullen komen dat onze goed geoliede* maatschappij op een paar punten niet meer zo goed zal functioneren. Supermarkten hebben maar een dag of twee voorraad, en dingen die van echt ver moeten komen (sperziebonen uit Afrika bijvoorbeeld) kun je helemaal vergeten.

Hoe dik zal ons laagje beschaving blijken te zijn als er écht honger is? Als het eten écht op is en je met je buurman moet vechten om het laatste etiketloze blik in de verder lege supermarkt? Wat heb je dan nog aan een elektrische auto voor de deur? Zonnestroompanelen op het dak? Een moestuintje?

Ik las ooit ergens "When people have no food, they steal bread. When people have no hope, they burn the bakeries to the ground."

Laten we hopen dat we het nooit mee hoeven te maken...

* Pun intended ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Lijkt me erg a-relaxed leven als je al die doombeelden regelmatig in je hoofd hebt.
Voor hetzelfde geld wordt je morgen door een EV doodgereden omdat je 'm in dat ene moment toch niet had zien en horen aankomen.
Kan ook gebeuren..... Zeker in de 'stel dat' dimensie.

Zelf ben ik wat minder bang; als er een atoombom had moeten vallen in dat gebied, dan was ie al wel gevallen.
Maar mochten we over een week geconfronteerd worden met mad-max achtige taferelen mag je gerust zeggen 'I told you so'.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 20-06-2012 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mr_petit schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:14:
Lijkt me erg a-relaxed leven als je al die doombeelden regelmatig in je hoofd hebt.
Voor hetzelfde geld wordt je morgen door een EV doodgereden omdat je 'm in dat ene moment toch niet had zien en horen aankomen.
Kan ook gebeuren..... Zeker in de 'stel dat' dimensie.

Zelf ben ik wat minder bang; als er een atoombom had moeten vallen in dat gebied, dan was ie al wel gevallen.
Maar mochten we over een week geconfronteerd worden met mad-max achtige taferelen mag je gerust zeggen 'I told you so'.
Dan is waterworld een beter voorbeeld voor NL dan max-max :P
Maar om nou een solar boot te bouwen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat zou wel een echt doomscenario zijn.... overal die kevin kotsner...... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed lezen he...
JeroenH schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:27:
Ik denk zelf dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen,
En er is nog wel meer denkbaar wat de prijs van fossiele brandstoffen naar onbetaalbare hoogte stuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tegen die tijd loop ik wel naar de aldi en gooi er gewoon wat zonnebloemolie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mr_petit schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:54:
Tegen die tijd loop ik wel naar de aldi en gooi er gewoon wat zonnebloemolie in.
Want dat stijgt dan gelukkig niet in prijs :P Voor elke Joule aan verbrandingswaarde van plantaardige brandstoffen is ongeveer een kwart tot een halve Joule aan fossiele brandstof verstookt.

En dat is dan nog zonder de prijsstijging doordat iedereen naar de Aldi rent.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste