Dat percentage vruchtbaar land kan wel omhoog hoor. Dat is hoe de situatie
nu is.
Door cultivatie van grond kan je dat oppervlak makkelijk verdubbelen (kom ik weer met m'n sahara of de uitgebreide gebieden in rusland)
Die 'arable land' is het oppervlak vruchtbaar (bebouwd!) land van het totaal wat nu door landbouw benut wordt(!). (dus braakliggend land niet meegenomen). Die verhouding zal op plaatsen waar veel kennis is van intensieve landbouw (het westen dus) ook veel hoger liggen dan in gebieden waar men minder bedreven is. Hier ligt ik geloof hooguit 30% braak (voor wat ik van landbouw weet).
Er staat ook duidelijk in je wiki link: "Data for arable land are not meant to indicate the amount of land that is potentially cultivable.[2]
Er is dus heel veel meer land wat tot onze beschikking staat. Dat vertel je er niet bij
Ook kom ik op hele andere getallen.
Stel we nemen oliepalmen. Daarvan krijg je een opbrengst van 6000kg/ha als je een beetje je best doet:
http://www.vettefeiten.nl...-IOI-Loders_Croklaan.html
Dat houdt dus in 2,2428x10^11 Joule/ha (palmolie bevat 3738kj/100gr), dus 2,2428x10^13 J/km²
Aangezien de energiebehoefte 474x10^18J per jaar bedraagt (die 474exajoule), is de benodigde landbouwgrond (474x10^18)/(2,2428x10^13)=21.134.296km²
Nu hebben we 13,805,153 arable, wat dus grofweg verdubbeld moeten worden.
Als we kijken dat nu al 48,836,976 km² als landbouwgrond wordt gebruikt, dan zou bij continue bebouwing van de helft daarvan met oliepalmen voldoende moeten zijn om de totale wereldbevolking van energie te voorzien. (dat moet met moderne intensivering makkelijk te halen zijn; 50% braakliggend).
Oh plus het oppervlak van frankrijk+duitsland, en de hele wereld eet z'n buikje rond van de gebakken piepers
Goed, niet alle apparatuur draait op palmolie (of bioethanol of whatever), dus we doen er verstandig aan dat apparaten die alleen op elektriciteit draaien (computers, verlichting etc etc) ook gevoed worden door bronnen die alleen elektriciteit opleveren (dus windmolens, waterkracht, zonnecellen etc, je bespaart de inefficientie van de omzetting die nu wel bij die 474exajoule in zit). Dat gaat weer van die 50% van de huidige voorraad landbouwgrond die benodigd zou zijn af, dus wordt het nog aanzienlijk minder.
Maar je ziet, dus geenzins op het getal waar jij op uitkomt, en ook absoluut niet leidend tot dezelfde conclusie, mede aangezien er veel meer potentiele grond voor handen is dan dat jij met 'arable' voorspiegelde.
Dus land is er ruimschoots genoeg. Zelfs genoeg als we
alleen biobrandstoffen zouden willen gebruiken (dus om onze
totale energiebehoefte daaruit te halen, terwijl deze discussie gaat over het gebruik van biobrandstof voor onze
vervoersbehoefte mbv auto's, wat natuurlijk maar een deel daarvan is).
Probleem is gewoon hoe we het managen en onszelf organiseren (en corruptie de wereld uit gaan helpen). Dat is de grote opgave.
Wat ik al de hele tijd zei dus.
[
Voor 16% gewijzigd door
mr_petit op 21-06-2012 05:12
]