Ik vond het anders best een goede uitzending, ik wil ook wel even reageren op jouw puntjes:
Ze laten de auto’s stilvallen langs de weg, en hebben voor dat doel zelfs een paar autoambulances meegebracht. Het is heel simpel: als bestuurder van een elektrische auto laat je je dat niet gebeuren. Je weet de actieradius van je auto
Het ging in die test er juist om dat ze van te voren hadden berekend dat ze een bepaalde bestemming gingen halen maar dat dus in de praktijk niet haalbaar bleek. Tenzij je constant met een fluwelen voet rijdt. De actieradius van een brandstofauto wordt ook wel minder als je erg enthousiast rijdt maar sowieso is de actieradius van een brandstofauto véél groter en is het effect van een keer fors je gas intrappen minder erg.
. Staan deze heren ook vaak stil met een lege tank?
De actieradius van een brandstofauto is véél groter, het netwerk van benzinestations is ook enorm en ja ik heb zelf ook wel eens bijna zonder benzine gestaan in Noord Frankrijk
Daarnaast is het minder een probleem om even met een jerrycan wat benzine te gaan halen en in je auto te kieperen als je niet in de buurt bent van een benzinestation. Even een oplaadpaal halen wordt wat lastiger.
Zelfs als om wat voor reden ook tijdens een rit blijkt dat je je bestemming niet gaat halen kom je echt niet stil te staan. In Nederland wordt momenteel een snel groeiend netwerk van snellaadpunten uit de grond gestampt. Ik kan niet goed vinden hoeveel er momenteel zijn, maar
ik schat zo rond de vijftig.
Tegenover 4207 benzinestations

Daarnaast gaat het nooit werken als je oplaadtijd zo lang blijft. Er zullen maar 3 of 4 mensen voor je staan die allemaal een half uur moeten 'tanken' .
Er zijn vergevorderde plannen om dit aantal nog in 2012 op te trekken naar meerdere honderden. Bij een dergelijk snellaadpunt kunnen de meeste typen elektrische auto’s voor zo ongeveer tachtig procent opgeladen worden in een half uur. Dat klinkt flink langer dan een paar minuten tanken, maar vergeet niet dat als je nog maar twintig of dertig kilometer hoeft een paar minuten laden veelal voldoende zal zijn.
Mocht een snellaadpunt niet beschikbaar zijn dan biedt zelfs elk normaal stopkontakt uitkomst; als je nog maar een kleine afstand hoeft kan een half uurtje laden al voldoende zijn. Dat is lang, jazeker, maar zoals gezegd laat je je dit niet gebeuren, dus dit is voor noodgevallen.
Dat zou wel eens kunnen inderdaad, maar dat er meer oplaadpunten moeten komen is duidelijk.
De uitzending klaagt over het feit dat het aantal gereden kilometers minder is dan wat de fabrikant opgeeft. Wat men verzuimt te vermelden is dat de opgegeven actieradius bij vrijwel alle elektrische auto’s bij een relatief lage snelheid is gemeten (stads- en B-wegomgeving), en daar maken de fabrikanten geen geheim van. Bij snelwegsnelheden neemt die actieradius af, dat is niet zo gek.
Dat vind ik wel gek want op snelwegen is waar je het meeste zal rijden met een auto. Daarnaast worden de verbruiken van huidige brandstofauto's ook via een reeks vastgestelde testen (ook snelwegsnelheid dus) bepaald. Ik verwacht als consument een exact zelfde test voor de verbruiksopgave van een electrische auto, dat is toch niet zo raar? Je gaat toch ook niet zeggen: deze auto verbruikt slechts 1 op 100*
* bij 15km/u in zijn 5
Wat me overigens opvalt is dat Nissan ten tijde van mijn proefrit de actieradius van de Leaf nog opgaf als 160 km, terwijl dat op moment van schrijven 175 km is.
Een elektrische auto rijdt anders dan een fossiele auto. Als je een elektrische auto rijdt als een fossiele auto verbruik je (veel) meer energie en kom je (veel) minder ver. Met de fossiele achtergrond van de beide autojournalisten in het achterhoofd verwacht ik niet dat ze de testauto erg “elektrisch” gereden hebben. Een voorbeeld van goed en efficiënt elektrisch rijden is het nauwelijks (of zelfs niet) gebruiken van de rem. Een elektrische auto kan bewegingsenergie omzetten in elektriciteit, waarmee de accu enigszins kan worden opgeladen als de auto ‘op de motor remt’. Hiervoor is een anticiperende rijstijl nodig zodat het rempedaal maar zelden beroerd hoeft te worden.
Dat is allemaal we waar maar laten we wel wezen: de meeste automobilisten zijn lompe botte harken die het gaspedaal digitaal bedienen en denken helemaal niet na over zuinig rijden en anticiperen al helemaal niet. Of zie jij in het dagelijkse verkeer veel mensen hun auto bv laten uitrollen voor een verkeerslicht. De meeste rijden gewoon door en hengsten op het laatste moment vol op de rem. En rustig optrekken bij het verkeerslicht? Zelfs de gemiddelde aygo scheurt bij het verkeerslicht weg alsof zijn leven ervan af hangt. Het is juist goed dat 'normaal' (ik rij zelf niet zo ) gebruik ook gemeten wordt.
Alle vier de auto’s worden meegenomen naar een slipbaan om aan te tonen dat je met elektrische auto’s “ook leuke dingen” kunt doen. Ik begrijp niet goed waarom in een consumentenprogramma auto’s op deze manier gedemonstreerd moeten worden. Je mag hopen dat auto’s op deze manier niet gebruikt worden en áls ze al op deze manier gebruikt worden is het niet gek dat je de opgegeven actieradius niet haalt.
Ze doen gewoon een uitwijktest en uitbreektest, dat is vrij standaard als je een auto wilt testen. Kijk maar eens naar de filmpjes van de ANWB op youtube. Daar doen ze dat bij alle auto's die ze testen ook. En zeker als er voor 300kg aan accu's in je auto ligt wil je wel weten welke invloed dat heeft op het weggedrag.
Kortom: ik vind dat dit programma eigenlijk juist de vinger op de zere plek legt. in 'real life' worden de opgegeven ranges niet gehaald, net zoals de meeste mensen het verbruik van hun auto nooit halen. Verder waren ze er best positief over qua rij eigenschappen. Het deed me ook een beetje denken aan een top gear aflevering waar ze de peugeot i-on en de leaf hadden meegenomen op een trip naar ergens boven in Engeland. Voor top gear begrippen was dat zelfs een zeer aardige uitzending en ook daar lieten ze de range problemen (op de top gear manier natuurlijk

) zien en ook dat die wel op te lossen waren met wat creatitiviteit
edit: Wat me opvalt als ik de reviews van je gereden electrische auto's lees en ontwerpen van electrische auto's in het algemeen bekijk: Ze zijn allemaal zo aerodynamisch als een betonblok. Waarom een hatchback met een enorm platte kont? Waarom een hoekig ontwerp, waarom open wielkasten achter etc. Met een paar simpele ingrepen kun je een auto zóveel aerodynamischer maken en de krappe actieradius een heel stuk vergroten.
Die City EL is wel echt een cool ding maar ik hou wel van 1 persoonsvoertuigen, daarom rij ik ook in een velomobiel
[
Voor 3% gewijzigd door
Metro2002 op 10-04-2012 14:05
]