quote:
Maar het is hier een beetje vechten tegen de bierkaai. Gelukkig heb ik de referentie van de praktijk aan mijn zijde.
Prima; gaan we even op in: Dit slaat op de stelling of EV's aansluiten bij de behoeften van de autokoper.
Ik stel hier in EV's nu amper verkocht worden, en dat dat dus een teken is dat die behoefte niet goed aansluit
Of worden EV's dan zo en masse verkocht? Volgens mij is het gros van de auto's die verkocht worden geen EV hoor. Ik snap werkelijk niet waarom je nu die quote aanhaalt. Ik ga ook niet mijn gelijk halen door hier autoverkopen neer te zetten die aantonen dat normale brandstofauto's vele malen meer worden verkocht dan EV's. En dat is niet op de man spelen. Vechten tegen de bierkaai is een gevoel wat ik kreeg, en de referentie van de praktijk is on topic en hierboven wederom uitgelegd
quote:
Zo ingewikkeld is dat toch niet? (of ben ik de enige met een beetje bedrijfskundige achtergrond hier?)
Daar ben ik al op ingegaan. Dat principe van waarom mensen iets kopen is toch niet zo ingewikkeld?
quote:
Maar ik kan me voorstellen dat dat voor een idealist/fantast (ik heb kennelijk een beetje weinig fantasie) wat lastiger is. Je hebt zelf niet door dat je eigen visie ook nogal vertroebeld is.
Ja, je stelt zelf 2 posts daarvoor dat ik te weinig fantasie heb. Dan heb jij dus wellicht teveel, en dat noemen we een fantast (ik stop er nog het woordje idealist bij, omdat dat wat vriendelijker is). Dat is net zo vertroebelend. Typisch pot verwijdt de ketel geval imho, waarbij ik niet degene was die die toonaard zette, en dat mag ook wel eens vermeld worden.
quote:
Ik begin een beetje je punt te verliezen in hoe je mening ons in het dagelijks leven verder kan helpen.
Ja, leuke selectieve quote, maar post ook even de aansluitende zin:
Die EV hoeft dus niet verder verbeterd te worden.... wij moeten gewoon ons leven veranderen? Is dat je stelling? Want dat laatste mis ik in concrete zin een beetje.
Ik las een hoop meningen maar geen heldere stelling die die mening moesten onderbouwen. en daar vroeg ik dus om. en dat staat er ook letterlijk. Dat is niet op de man spelen.
Herhaling:
quote:
Een diesel is namelijk veel zuiniger dan een benzinemotor vanwege de hoge compressie.
Een hele verhandeling over de rendementswinst van de Atkinsonmotor wordt vervolgens genegeerd, want je komt doodleuk terug met:
quote:
Maar goed, een diesel heeft een nog veel hogere compressie, en een veel hoger rendement.
Je stelt toch ook niet vast dat je prius-atkinsonmotor een hoger rendement heeft dan de doorsnee diesel? We moeten jou ook maar op je blauwe ogen geloven.
En daarnaast is een atkinsonmotor niet gebonden aan brandstof. Je kan het atkinsonproces ook op diesel toepassen.
Het heeft allemaal niets te maken met verworvenheid of 'slechte' gewoontes; dat zijn ongerelateerde superlatieven om een bepaalde toon in een discussie te zetten.
Dat is helemaal geen van gaal achtige uitspraak. Alleen al omdat iemand 'slechte' (en dan ook nog tussen die aanhaaltekens) gebruikt in deze context, dàt is pas een van gaal uitspraak, aangezien het suggestief is. Net als het woord verworvenheid. En dat is juist wat ik aankaart als een van gaal uitspraak; dat zet een toon in een discussie. en dat wil ik tegengaan. Is een comfortabele auto auto een verworvenheid of slechte gewoonte?
Een stelling als "Waarom hebben we nou 1300 kilo nodig om amper 100 kilo te verplaatsen?" slaat daarom als een tang op een varken.
dat is ook geen van gaal uitspraak (het is gewoon een spreekwoord). Die "Waarom hebben we nou 1300 kilo nodig om amper 100 kilo te verplaatsen?" werkt suggestief; alsof het een bewuste keus is om die auto 1300kg te maken. Het slaat daarom als een tang op een varken. Alsof er een blok lood achterin zit die daar bewust geplaatst is.
Wederom; ik ben hier m.i. niet degene die hier de van gaal toon zet.
temeer ik het gewoon toelicht:
quote:
Als je doelgericht wil filosoferen, vraag je dan af waarom een veilige, comfortabele en toch snelle auto 1300kilo moet wegen. Sorry dat ik het zeg, maar dit alles is toch niet zo moeilijk zelf te verzinnen?
Het gaat er om dat de eisen die we aan een auto stellen maakt dat dat ding zwaarder wordt. Niet dat we dat gewicht willen of nodig hebben, terwijl je wel bijna suggestief die stelling zo lanceert. "waarom hebben we een auto van 1300 kg nodig als we 100kg willen vervoeren...."
En dat zeg ik dan ook:
quote:
Je doet nu net alsof mensen bewust een zwaardere auto willen, en daar verwonder je je over. Als je werkelijk denkt dat het zo in elkaar steekt is dat wel verwonderlijk ja.
Al je bovenstaande stellingen en ergenissen heb ik prima kunnen verklaren, grotendeels door alleen de voorgaande of volgende zin toe te lichten danwel de quote waarop het gericht is te plaatsen. Het komt mij over alsof je stukken text zin voor zin beschouwd en analyseert zonder daarin het verband te beschouwen. Dat trekt zinnen uit z'n verband, en dat vat jij op als dat ik dan op de man speel of wat dan ook.
Een andere verklaring dan dat kan ik er niet voor geven, maar betreffende de dingen die je aanhaalt ben ik me echt geen kwaad bewust.
Neemt niet weg dat ik in dit topic geen selectieve quotes van jou achter elkaar plaats als reactie op een andere stelling en daarmee woorden op een ronduit misselijke manier verdraai. Het siert je ook niet dat je daar niet op ingaat als ik mijn ergernis daarover uitspreek. Bijvoorbeeld met een excuus of verklaring of wat dan ook.
Die manier van communicatie is namelijk inderdaad niet compatiebel met de mijne. Maar wellicht was het een 'flick of the pen' doordat het topic een beetje hoog oploopt.
Wat dat laatste betreft laat ik het hierbij betreffende ingaan op persoonlijke verwijten,eventueel op de man spelen toelichten etc. Ik ga niet meer in op dat soort zaken, omdat dit nu al genoeg tijd heeft gekost. Ik ga alleen dingen posten die te maken hebben met ev's hybrides brandstofmotoren etc, en als je je dan stoort aan mijn taalgebruik dan is dat maar vervelend voor je.
Verder kijk ik halsreikend uit naar het verbruik van de toekomstige volwaardige diesel hybrides zoals die golf nogwat. En als de uitkomst zo uitvalt, dan zal ik me er ook niet voor schromen om dan tzt een duidelijke 'I told you so' reactie te plaatsen.
Wat ik begrepen heb van een technische lezing van Toyota over de techniek van de Prius, is dat ze de NOx uitstoot juist drastisch hebben weten te verlagen, enerzijds door ook onder deellast altijd een goed uitgebalanceerd maar wel (dankzij het atkinsonprincipe) minder mengsel toe te voegen in plaats van het mengsel te verarmen, anderzijds door de motor stil te zetten als deze niks verbrandt, zodat er geen bulk vers zuurstof door de katalysator gepompt wordt. Bij normale auto's gebeurt dat wel op het moment dat je met afgesloten brandstoftoevoer op de motor remt.
Goed, qua stilzetten en niet gebruiken van een motor geeft dat natuurlijk altijd een besparing. Echter denk ik dat verse zuurstof door een kat pompen geen ontstaan van nox tot gevolg heeft aangezien de temperaturen in een kat. daarvoor m.i. veel te laag zijn. Qua atkinsoncyclus spelen er veel meer dingen en wil ik het irl nog wel eens zien. Zo heeft de atkinsoncyclus tot gevolg dat je uitlaatgastemperatuur lager is, waardoor je katalysator minder goed werkt. En je (3 weg)katalysator is wel een apparaat wat nox vorming voor een heel groot gedeelte tegengaat.
En je hebt minder vermogen tot je beschikking. Zo kan je per slag wel minder nox creeren, maar als je voor die slag zowel minder vermogen krijgt, alsmede dat je katalysator met een minder hoog rendement werkt, is het m.i. niet zo duidelijk dat dat zal resulteren in minder nox uitstoot (ik denk dus het tegenovergestelde. maar ik heb er niet aan gemeten, dus weet ik het niet zeker. Aan de andere kant heb ik ook niets van gerenommeerde en betrouwbare bronnen iets gehoord (dus niet toyota zelf, maar een goed rapport van tno oid).
Vooralsnog zie ik de atkinsonimplementatie zoals toyota die gebruikt deels ook een beetje als een soort grote erg klep (er is immers geen werkelijk verschil tussen inlaatslag en uitlaatslag van de zuiger), dus is de verandering op dat punt niet zo groot m.i.
Bij een atkinson diesel kan dat wellicht anders liggen, doordat die in beginsel al geen katalysator heeft (de huidige dieselkatalysatoren werken eigenlijk alleen tegen CO), dus kan daar de besparing (of meer uitstoot, wat maar het geval is) in vergelijk met de conventionele diesel kleiner zijn.
Maar dan nog zal die diesel meer nox uitstoot hebben dan benzine; daar kom je eigenlijk niet van af als je 2 dezelfde motoren vergelijkt. Diesels hebben op dat punt echt een volwaardige kat. nodig.
Neemt niet weg dat een goed ontwikkelde hybride minder nox zal uitstoten dan een normale auto; maar dat is dus m.i. niet heel direct te wijden aan de atkinsoncyclus. De start/stop, regeneratief remmen, het hybride systeem an sich, de vermogensassistentie bij de koude start (dat is wellicht de klapper) zijn denk ik de zaken die de uitstoot in de praktijk veel meer terugdringen.
[
Voor 21% gewijzigd door
mr_petit op 13-04-2011 04:25
]