Jazzper schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:09:
ik gok (deels met redenen) dat danwel DNB danwel de NL overheid uiteindelijk de verliezen opvangt. Dat ze dat nu nog niet roepen is puur om IJsland niet te stimuleren op voorhand al de handdoek in de ring te gooien. Wedden?
edit: Oh ja en ik hoorde ook dat zaterdag de interland Nederland-IJsland niet doorgaat... ze hebben geen reserves op de bank!

Zelf denk ik dit ook. Ze proberen IJsland te bewegen om te betalen, maar ze hebben daar nog maar weinig. Uiteindelijk gok ik dat de DNB de tegoeden alsnog vergoed om de rust op de markt te garanderen.
Aan de ene kant is dit goed, meer rust betekent meer vertrouwen en dat betekent minder schade aan het financiele systeem op korte termijn. However, het was bekend dat het niet helemaal lekker ging met de Landski bank en het was ook bekend dat IJsland verantwoordelijk was voor de tegoeden. Dat een land met 300K inwoners geen miljarden kan opbrengen terwijl er al een tekort is aan liquiditeit lijkt me vrij logisch.
Daar zit voor mij de andere kant van het gevoel. Er is uitgebreid gewaarschuwd, hier en in de media. Een aantal mensen hebben toch het risico genomen om een beetje hoger rendement te krijgen. Nu dondert de boel om en is Leiden in last. Het lijkt in die zin een beetje op wat de banken hebben gedaan: er valt weinig rendement te halen door de lage rente, dus stapten ook zij in de risicovolle producten op zoek naar rendement.
Begrijp me niet verkeerd, ik zit hier niet met de gedachte sliep uit sliep uit, nananana.

Het is verdomde zuur en klote voor de spaarders. Ik snap het gevoel, maar aan de andere kant, men neemt een risico van potentieel van 20K, dan hoort het er wel bij. Daarom vind ik dat er eigenlijk paal en perk gesteld moet worden aan dit soort mini reddingsorganisaties en dat er op de lange termijn gepland moet worden.
Als Fortis om zou vallen, dan is er echt een groot probleem. Het is een consumentenbank die een groot deel van het Nederlandse betalingsverkeer faciliteert. Maar een kleine spaarbank waar relatief weinig geld mee is gemoeid in het geval van Nederland? Laat maar eens duidelijk zijn dat bij het nemen van risico's ook blaren horen.
Ik leef met jullie mee, maar ik kijk er als buitenstaander toch net even anders tegenaan
Overigens tekenend dat het Landskibank kantoor bij Nova binnen een dag al leeg was. Ze hebben het ruimschoots aan zien komen, het leegruimen van een kantoor is niet binnen een uurtje gepiept 
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:54:
Zoals al eerder gezegd, de normale man kijkt naar die rente, die is mooie, daarna toch nog even verder kijken naar de voorwaarden en checken bij de DNB. Daar stond vorige week ook nog steeds dat het allemaal goed zit. Icesave zelf had op haar site nog punten waarom zei nou juist niet geraakt zouden worden.
Wij van WC-eend

Banken draaien op vertrouwen, vertrouwen weg, bank weg. Als je dit soort dingen op je site gaat zetten als bank, dan kun je je kantoor inderdaad leeghalen
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 08-10-2008 23:34
]