Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:15:
Opmerkingen over gokken, meer risico lopen e.d. zijn naar mijn mening zéér onterecht en niet van toepassing. Het rentepercentage was niet extreem hoog, blijkt ook uit het feit dat er meerdere banken zijn die ook 5,25% geven (Icesave was wel de eerste) en er meer dan genoeg banken zijn die inmiddels gelijk of meer dan 5% geven. Niemand had hier van te voren voor getekend dus laten we deze opmerkingen liever achterwege laten.
De nationalisatie van Glitnir en koersdaling is funest voor deze bank geworden. Dat heeft voor de bankrun gezorgd. Indien deze omstandigheden anders waren dan ben ik ervan overtuigd dat het niet zover was gekomen...
Bij de oprichting van de ICESAVE was al duidelijk dat je gokt op het niet voorvallen van een risico. Het stond duidelijk in de voorwaarden, dat de eerste 20k onder het ijslandse stelsel valt.. 2 min googlen levert je op dat het ijslandse stelsel geen klap voorstelt en dat ijsland (al >6 maanden) nooit aan zn verplichtingen kan voldoen als men zn geld wil.
Exact dit heb ik op die manier gevonden toen ICESAVE begon. En daarom besloten om mijn -spaargeld- en dus geld wat belangrijk is, daar niet te zetten.
Er mag naar mijn mening verwacht worden dat iedere spaarder bedenkt of zijn geld wel veilig is of niet bij een bank, of in ieder geval de voorwaarden doorleest. Het stond er echt. Ik roep dan ook al vanaf dag 1, dat mensen daar niet zomaar hun geld moeten zetten, omdat het -niet- door NL gedekt wordt.
Mensen denken tegenwoordig dat alles maar vlug vlug kan, en dat bedrijfjes als deze bank er voor hun zijn. Dat is natuurlijk nooit zo, die is er voor zichzelf, om cash te verdienen. Niet om jouw veel rente te geven. Dus, voordat je je -geld- , je bezit dus, wegzet naar een website genaamd ICESAVE (want dat is wat men zag) is het misschien slim om hier het een en ander over op te zoeken..
Als je een huis laat bouwen, je eigen huis verbouwen, of je gebit controleren, zorg je toch ook dat je weet wie je in dienst neemt? Voortaan doen mensen dit bij banken ook, en dat is een goede ontwikkeling. Helaas dat velen daar eerst geld voor moeten verliezen, maar daar is in bijna alle gevallen toch echt veel eigen schuld aanwezig. Het was gewoon een gok, op een kans die niet groot leek. Helaas echter, is die kans wel gebeurd.