Want? Wil je een oplossing of wil je effe lekker kankeren?
Ik kan je in ieder geval uitleggen waarom ik zo sceptisch ben over 'landelijke netwerkproblemen'. Zoals je weet is er een DSL-provider wiens naam veel op tweakers.net lijkt. Ik heb tussen 2001 en 2006 in drie verschillende functies veel te maken gehad met het netwerk van die provider. Ik ben de architect van het netwerk waar het de eerste paar jaar op gedraait heeft. Dat heb ik de eerste jaren ook als enige beheerd. Vervolgens ben ik meegegaan met het bedrijf wat het overgenomen heeft van True, en een paar jaar later ben ik bij BBNed terecht gekomen als network-engineer met ondermeer die provider in mijn groep van klanten. Ik heb dus 5 jaar lang alle technische en operationele aspecten van een groot netwerk van zeer nabij mee mogen maken. Geen GSM, maar ADSL, ATM, IP en spraaktelefonie.
Sinds voordat de eerste lijnen opgeleverd werden loopt er een topic op GoT over die ISP. En iedere keer weer is, op het moment dat drie mensen hetzelfde probleem hebben is de gezamelijke conclusie dat iedereen problemen moet hebben. Terwijl je met tienduizenden klanten gewoon meemaakt dat twee, drie, tien of honderd mensen om verschillende redenen hetzelfde probleem hebben. Of er gewoon sprake is van toeval. Of weet ik veel wat. Ik ben vaak zat uit m'n bed gebeld door een tweaker die er
heilig van overtuigd was dat alles plat lag, en ook zijn verbinding, terwijl ik op dat moment tienduizenden mensen met een normaal werkende verbinding zag. Maak daar even procenten van. Stel: 40.000 klanten, en 40 klanten met geen verbinding. Dat is 0.1%. Op een willekeurig moment heeft 0.1-0.2% van je klanten een of ander probleem. Niets bijzonders dus, uit het oogpunt van grote getallen gezien. Er is zelfs een aparte naam voor het
verschijnsel. Lullig voor die klant, en maandagochtend om 09.00 is 'ie de eerste, maar het is niet anders, z'n dsl is stuk en ik ga niemand anders z'n bed uitbellen.
Als T-Mobile 5 miljoen klanten heeft, en 5000 klanten met een probleem op een willekeurig moment, en 50 daarvan vinden elkaar op tweakers.net, is er dan een landelijke storing, of heeft 'de normale' 0.1% last van uitval? Zeg eens eerlijk: zijn er 50 klagers in dit topic of minder?
En als ik dan zie dat een behoorlijk deel van de klagers apparatuur heeft van dezelfde fabrikant ben ik, met mijn 15 jaar ervaring met datanetwerken, snel geneigd te denken dat het een probleem is tussen twee devices. Met je HTC is niets mis, met het spul van T-Mobile is niets mis, ze praten alleen niet goed of helemaal niet met elkaar. Is vaak op te lossen met updates, maar aanpassingen in een netwerk met 5 miljoen devices is niet iets wat je zomaar even doet. Ik heb updates gedaan op een netwerk met 200.000 devices, en dat kost 80 mensen een nacht slaap. Want je wilt overal op minder dan een uur rijden een engineer hebben, plus voldoende personeel op je NOC om ook rampen aan te kunnen. En bij een telco ligt het net iets anders. Die hebben niet een paar honderd plekken waar een engineer naar toe zou moeten, maar 18.000.
Als je landelijk iets aan wilt passen aan het netwerk van een telco als T-Mobile moet je rekenen op een plannings-termijn van een jaar. Da's de tijd tussen het besluit 'we gaan X updaten' tot het succesvol updaten van de laatste node. Simpelweg omdat je maar 100 man hebt met de competenties om je van dienst te kunnen zijn, en je dus beperkt bent tot 100 nodes per nacht, en je dus 180 nachten achter elkaar bezig bent met uitvoeren, en je ook nog tijd nodig hebt voor plannen, testen, testen, testen, en nog meer testen, en niet te vergeten: testen. Wil je nog horen wat de ARBO zegt over nachtdiensten, of geloof je zo wel dat ARBO-regels over het aantal nachten wat je achter elkaar mag werken een behoorlijke hindernis vormt in het uitrollen van updates?
T-Mobile heeft gewoon een probleem met hun netwerk!
Nee, dat hebben ze niet. Pak je favoriete nieuwssite maar. Als daar niets staat over een landelijke storing kun je er van uitgaan dat 99.9% van de T-Mobile-bellers geen problemen heeft.
Jij hebt wel een probleem, en klaag daar vooral over. Maar wees aardig voor jezelf, en beperk je tot het probleem wat
jij hebt. Ga de telefonist(e) vooral niet uitleggen dat heel Nederland op z'n gat ligt, want 1: het is niet waar en 2: je loopt het risico dat hij/zij je klacht negeert. Beperk je gewoon tot de feiten die je zelf ondervindt.
Als er actief gesleutelt wordt aan het netwerk heeft iedere telefonist(e) een emailtje ontvangen dat een bepaalde categorie klachten naar een change-manager geforward moet worden. Die meneer of mevrouw doet niets anders dan klachten ontvangen, laten analyseren door een engineer, en de totalen doorgeven aan de project-manager. Die zal als het goed is doorhebben dat over de mast in Kutkrabbeveen-Zuid opvallend veel klachten binnenkomen en iemand er naar toesturen om eens te kijken of 'ie meer dan 'puur toeval' kan vinden. En ja, dat duurt twee weken. Want er moeten eerst genoeg klachten binnenkomen, vervolgens moet iemand dat opvallen, en daarna moet de engineer die er naar toe moet twee maal vierentwintig uur slaap gehad hebben voordat 'ie overdag op pad mag (
Hallo Jacco!) om te kijken wat er nu aan de hand is.
Wow. Aardig verhaal geworden. Ik lul teveel. Samengevat:
1: Geen landelijke storing, want 99.9% van de mensen kan gewoon bellen en internetten. 4995000 mensen zeggen dat jullie schromelijk overdrijven.
2: Meld je klachten. En onthou jezelf van speculatie, overdrijving of gescheld. De telefonist(e) is jullie dankbaar.
3: Geduld,
alles sal rechkom, maar nooit zo snel als je wilt. Het leven zuigt.
4: Als je denkt dat je echt onrechtvaardig behandeld bent: klaag bij de klachtenafdeling. Die is ervoor. De meneer of mevrouw achter 1200 kan er niets mee. T-Mobile is in mijn ervaring niet te beroerd om serieus met je klachten om te gaan. Ik heb 14 dagen terug geklaagd over een fout opgesteld contract en het verbruik van m'n eerste week is gewoon geschrapt. Da's toch 120 belminuten kado.
5: Niets van het voorgaande is bedoeld als persoonlijke aanval. Als nu de stoom uit je oren komt is het tijd om vooral even te wachten met reageren.
I don't like facts. They have a liberal bias.