bsmpower schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:44:
Mijn mening over de X1 vs Omnia.
Scherm
Omnia heeft een lagere resolutie. Echter gaat de accu hierdoor ook veel langer mee. Verder zijn veel programmas (o.a. navigatie) gemaakt voor lage resolutieschermen. En verder vraag ik me af of het echt een groot voordeel is? Net zoiets als HD-Ready of FullHD op een 32" tv. Je moet een groot scherm hebben om echt goed verschil te zien..
Toetsenbord
Ik vraag me af of je sneller typt met een klein qwert toetsenbord? Tegenwoordig is de software al zover dat, als je een paar letters heb getypt, deze zelf gaat bedenken welk woord je zou bedoelen. Hierdoor kan je erg snel typen. En de toetsen op het touchscreen zijn volgens mij groot genoeg om goed te kunnen typen. Voordeel van een vast qwerty toetsenbord is dat je meer ruimte over hebt om je sms/mail te zien..
Bouwkwaliteit:
Volgens mij is de X1 niet beter qua bouwkwaliteit dan de Omnia. Ik zag laatst nog een review die als + punt had dat de bouwkwaliteit zo goed was van de Omnia.
Conclusie:
Het lijkt alsof ik naar de Omnia neig maar ik twijfel tussen beide toestellen. Ik wordt alleen wat "bang" voor de performance van de X1 omdat de HTC Diamond ook traag is (door het hoge resolutiescherm). Verder ga ik misschien toch voor de Omnia omdat de levertijd van de X1 niet duidelijk is. Mocht de X1 echter in september uit komen dan kan het maar zo zijn dat ik voor de X1 ga..
Volgens de specificaties is de standby/gesprekstijd van de XperiaX1 nog altijd beter dan die van de Omnia, ondanks het verschil in schermresolutie. Veel maakt het niet uit, want beide toestellen hebben een zeer goede batterylife in vergelijking met andere toestellen.
Het verschil in scherm ga je zeker wel zien. Het gaat er niet om dat het scherm van de Omnia slecht zou zijn, alleen is die van de XperiaX1 gewoon ontzettend goed

Daarnaast, de belangrijkste software (voor mij imo) is gewoon beschikbaar voor de hoogste resolutie en 'r zullen wel velen volgen. Hier maak ik me niet zo'n zorgen over.
Over de bouwkwaliteit. Sowieso vind ik het design van beide toestellen erg mooi. Toch is het brushed metal van de Xperia X1 toch een stuk sexier dan het plastic van de Samsung. Ook de oplossing van de stylusberging van Samsung is erg goedkoop.
Van wat ik gezien heb op de filmpjes zijn beide toestellen vrij rap. De XperiaX1 kan alleen nog maar sneller worden omdat de filmpjes uit pre-retail versies komen en het gaat rond dat in de retailversie de hoeveelheid ram verdubbeld wordt.
Net zoals jou wacht ik even op een releasedatum van de XperiaX1. Komt dat apparaat in September, dan haal ik deze, langer ga ik niet wachten. Dan wordt het de Omnia.