GerardHenninger schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:36:
[...]
Maar je kan het ook anders bekijken, misschien stel jij de opdrachtgever wel teleur; als een andere fotograaf een opdracht beter doet (misschien voor meer of minder) en de opdrachtgever is meer tevreden dan zouden ze dom zijn om terug te grijpen naar een "oude bekende" alleen omdat die langer voor ze gewerkt heeft.
Maar wat als jij een opdracht geeft aan een bekende in vertrouwen? Vindt jij het dan gepast dat hij die nieuwe opdrachtgever omarmt?
Anyway, die enkele keren dat het me is overkomen heb ik me vergist in de persoon. Kan gebeuren. Jammer van die opdrachtgever en die "bekende". Simpelweg achterhalen wat de reden was en dit een volgende keer voorkomen. Lig er verder ook niet wakker van, werk liever met betrouwbare mensen op me heen.
Maar geef (of krijg) je dan nooit opdrachten in vertrouwen aan (van) collega's?
Een opdrachtgever is geen vriendin die je uitleent en die uiteindelijk weer bij je terug MOET komen. Het is gewoon marktwerking, niet meer dan dat en dan moet je vooral naar jezelf kijken en niet naar de andere fotograaf of de opdrachtgever.
Op het moment dat jij de link legt tussen opdrachtgever en wederzijds bevriend collega, dan vind ik het niet meer dan normaal dat hij/zij niet met die opdrachtgever aan de haal gaat. Doet diegene dat wel dan is dat voor mij dan weet ik hoe die vriendschap gewaardeerd word. Jammer van de vrienschap, jammer van die opdrachtgever, er komt vast wel weer iets nieuws dat leuker is.
Josh schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:11:
[...]
Snap jij uberhaupt het principe van marktwerking wel? Ik neem aan dat deze persoon geen goede vriend van je was (want dan flik je zoiets niet bij elkaar) en dan is het in mijn ogen gewoon jouw fout.
Marktwerking snap ik, en ja, ik had de persoon anders ingeschat.
Wel ben ik het overigens met je eens dat het absurd is dat sommige mensen voor hele lage bedragen werk leveren. Wat dat betreft wordt de markt (en vooral de partyfotografie) behoorlijk verpest door mensen die zo goedkoop werken. Dan nog zie ik niet in waarom je je daarover druk moet maken. Als jij een succesvol fotograaf bent (of wilt worden) dan moet je gewoon altijd een stapje vooruit zijn op alle amateurs want in deze markt is het een kwestie van tijd dat de amateurs ook de hoek om komen kijken. Wanneer jij een goed gevoel voor zaken hebt (ook onderdeel van je werk als fotograaf) dan merk je vanzelf wanneer een markt niet meer lekker loopt en kies je voor iets anders.
Wat ik al aangaf, ik ga niet voor een habbekrats zitten werken. Soms groei je gewoon uit opdrachtgevers, je groeit, krijgt een grotere klantenkring, word populairder, vaker geboekt, groeit in kwaliteiten. Daar hoort ook een hogere vergoeding bij. Als je je vergoeding verhoogt dan is het afwachten of een opdrachtgever daar mee akkoord gaat. Gaat deze er niet mee akkoord dan is hij vrij om over te stappen naar een andere fotograaf. Dat is het risico, dat is ondernemen. Ik ben ook niet op zoek naar opdrachtgevers die mij wekelijks willen hebben en daarbij een lage prijs verwachten. Ik heb respect voor dat soort fotografen, maar mijn ding is het niet. Het bekende rondje om de kerk iedere week hetzelfde concept. Dan maar wat minder vastigheid kwa opdrachten en inkomsten.
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:47:
[...]
Had laatst ook bijna ruzie met een of andere achterlijke Tillate fotograaf

Ik stond gewoon tussen het publiek overzichtjes te schieten, hoor ik de hele tijd "Chef! Chef!". Nou, zo heet ik niet dus ik ga gewoon door met foto's maken (was een show op het podium), krijg ik ineens een duw in m'n rug van die gast "Ja jij moet 2 treden naar beneden, nu!" (stond bij een verhoogd stukje van de zaal). Dus ik voor z'n neus gaan staan, héél verbaasd gekeken naar 'm en verder gegaan met foto's maken, toen ging 'ie zelf weg

En een uurtje later stond ik bij Sunnery James en Ryan Marciano in de dj booth (heb ze al vaker gesproken dus ze vonden het niet erg), komt die gast daarna naar me toe "Ja er mogen geen andere fotografen bij de DJ's want ik ben van Tillate en wij zijn klant van de organisatie". Nou ken ik wel 'n paar mensen van die organisatie en ik kan me níet voorstellen dat zij er problemen mee hebben dat ik gewoon leuke foto's maak van de DJ's

Als iemand (lees onbekende) me chef/vriend/ouwe noemt, dan staan mijn rugharen al overeind. Als je met meerdere collega's om een danseresje heen staat vind ik het bijv ook niet gepast om een fisheye onder d'r neus te duwen, waardoor bijv jouw arm & camera in beeld komen bij collega's. Als je ze een loer wilt draaien okay. Maar vind zoiets ronduit asociaal als je dat gedurende de gehele act blijft doen en het anderen onmogelijk maakt om een leuk shot te maken. Je bent er met meerderen die ook hun shots moeten maken. Voor iemands lens lopen vind ik ook in hetzelfde rijtje passen.
Maar als jij als eerste vooraan staat en daardoor een mooie plek bemachtigt hebt en er naast je ook nog plek is om te staan, dan trekt ie toch wel aan't kortste eind. Wel probeer ik nooit lang in het zicht te blijven staan. Heb ik mijn shots, dan ben ik weer pleite. Die shows zijn er niet alleen voor fotografen, maar voornamelijk voor de bezoekers

.
En ja, als jij door een DJ uitgenodigd word in de DJ booth terwijl andere fotografen daar niet mogen komen... Da's dan jouw geluk. Pas wel op voor de (huis)regels/wensen van de club/organisatie. Als jij ze tegen het zere been schopt hiermee heb je wellicht kans dat je een volgende keer niet meer welkom bent in hun club of op hun feest.