Sunspider is, net zoals Dromeo, ontwikkeld in samenspraak met Apple, Opera & Mozilla.
Hetzelfde geldt voor Chrome (V8). Het leunt erg op optimalisatie van recursive tracing, maar dat maakt het niet minder represenatief. Op dat vlak presteert de V8 engine gewoon erg goed. Op de rest ook overigens, het blijft een van de snelste javascript engines momenteel verkrijgbaar.
Zucht... recursive tracing is slechts een zeer specifiek onderdeel en
niet van invloed op het alledaagse surfen. Bovendien, Squirrelfish Extreme (Webkit's laatste update van Squirrelfish) is 3x sneller op zowat elk vlak als V8 en Tracemonkey.
Feit is dat javascript in de nabije toekomst door het gebruik van JIT compilers een stuk sneller gaat worden (V8, Tracemonkey, Squirrelfish, etc). De focus en performance zal op verschillende vlakken echter blijven verschillen en benchmarks blijven derhalve beperkt representatief.
Das natuurlijk een open deur, elke benchmark heeft zijn voor- en nadelen. Al vind ik de Google's V8 benchmark erg slecht en bovendien nietszeggend. Wat dat betreft zijn Sunspider en Dromeo stukken beter.
[...]
Een nogal onnodige en ook onjuiste sneer. In de eerste plaats hebben ze niet 'javascript vernieuwd', maar simpelweg een JIT compiler gebouwd. Daarnaast is deze qua performance een enorme verbetering ten opzichte van de gevestigde orde. En hij kan ook prima meekomen met de andere (ook nog in beta/ontwikkeling zijnde) engines van Firefox (TraceMonkey) en Safari (Squirrelfish).
Laat mij het volgende gedeelte van een nieuwsbericht posten:
In Chrome zit de V8 Javascript engine. Deze verwerkt de JavaScript blokken op een andere manier dan de (meeste) andere browsers. (FireFox 3.1 krijg ook een versnelde JavaScript verwerking.) Hierdoor draait JavaScript vele malen sneller dan in IE, FF etc. Hierdoor werken dingen als Hyves, FOK!, iGoogle, Pageflakes en Gmail een stuk sneller omdat deze redelijk tot zeer zwaar op JavaScript steunen.
bron: http://frontpage.fok.nl/review/8183
Zie hier foutieve berichtgeving: onze mooie V8 benchmark. Deze test is bewust gebruikt om Chrome af te zetten tegen haar concurrenten (Google's goed recht natuurlijk), echter nietszeggend.
Google heeft Javascript natuurlijk niet opnieuw uitgevonden, ze hebben er alleen me lopen patsen dat ze nou gebruik gingen maken van JIT. Safari en Firefox waren hier al mee bezig voordat er ook maar iets bekend was van Chrome. Dus... jammer dat de pers massaal in dat fabeltje getrapt is.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen Chrome. Ik vind het een mooie browser met veel goede ideeën, maar zo lyrisch als de pers er over (met name V8) was, heb ik niet begrepen.