CJ schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 02:33:
[...]
Als dat waar is.... very big OUCH for NV. EVGA en XFX.... dan blijft eigenlijk alleen BFG over als exclusieve van de drie-eenheid EVGA - XFX - BFG. En ze gaan niet naar AMD dus... ben benieuwd naar wie wel... S3? Vast niet... Intel dan maar?
Denk dat dit BS is. Ben net terug van mijn vakantie, dus 3 weken weinig gehoord, zal als ik terug ben op kantoor wel eens rondbellen.
Er is totaal nog niets bekend over de performance van Larrabee. HW zal wel ok zijn, maar nog niet perfect, groot vraagteken zullen de drivers (software) zijn als je het mij vraagt, tot op heden heeft Intel hier geen goed trackrecord op en een VGA driver bouwen is niet makkelijk. Ik verwacht niet al te veel van de eerste generatie, de toekomst zal wel positief zijn.
EVGA en XFX zijn dedicated NV partners. NV heeft ruim 70% markt aandeel. Intel Larrabee is een groot vraagteken.Waarom zouden EVGA en XFX in godsnaam hun relatie met NV te grabbel gooien om nu al een deal met Intel te tekenen? Dit zou ze slechtere prijzen geven, geen allocatie, geen prijsprotectie, etc, etc. Waarom denk je dat merken als EVGA en XFX bestaande klanten die reeds een GTX280 hebben gekocht ook geld terug kunnen geven? Dit gaat enkel met de support van NV. Larrabee komt pas eind 2009 (als alles goed gaat) op de markt, dus nog ERG ver weg.
Hardnekkig gerucht is ook dat de cash positie van XFX erg slecht is en ze door NV in leven gehouden worden. Als NV zegt dat XFX hun rekeningen moet betalen dan is het gedaan. Ik betwijfel of Intel deze rekeningen gaat betalen. Daarbij is XFX erg veel marktaandeel aan het verliezen, ze liggen in steeds minder shops, zijn hierdoor slechter verkrijgbaar waardoor het nog meer naar beneden gaat. In heel europa wordt XFX uit de distributie gestampt en de voorraaden zijn erg laag. Nu zou het wel gek zijn als XFX dan ineens breekt met NV om naar Intel te gaan waar pas over 2jaar of zelfs pas over 3 jaar marge gemaakt kan worden.
Ik vermoed dat enkel de grote jongens of de erg kleine jongens met Intel kunnen tekenen. De meest logische zullen Asus, Gigabyte en MSI zijn. MSI is de grootste NV VGA product, Asus nr2. Asus was de eerste grote jongen die naast NV ook ATI ging doen, MSI volgde een paar jaar later. Beiden doen ook erg veel OEM business en channel business met je merk erop is leuk, maar OEM business heeft iedereen nodig voor het marktaandeel. Daarbij doen deze merken ook reeds zaken met Intel en hebben ze een lange termijn relatie. Waarom verwacht ik ook snel de kleine jongens (als Intel geen limit partner beleid hanteert)... deze hebben niets te verliezen, dit is een een kans om markt aandeel te krijgen en naam te maken. Deze kleine hebben toch geen support van NV of ATI, staan altijd achter in de rij. Ik vermoed dat het moeilijk voor XFX, Sapphire, EVGA, BFG, Palit, etc zal zijn. Zij zijn erg afhankelijk van hun exclusive vendor relationship en/of hebben geen directe banden met Intel.
Just my thoughts... zal er wel eens induiken, alhoewel niemand het zal willen bevestigen haha.