Ik ben in mijn reactie kort geweest.
Een kleine toelichting. Afgeschreven leegstaande bedrijfs zijn om te bouwen tot complexen met kamers. Dan gaan ze daar wonen. Het moet vooral niet aangenaam zijn. In Amsterdam zijn zgn. aso-woningen gebouwd. Een rijtje kleine eengezinswoningen. Aangezien een eengezinswoning vrijwel niet te huur is in Amsterdam, en die woningen in het groen staan, lijkt mij zo'n aso-woning aantrekker dan de gemiddelde portiekwoning in Amsterdam. Dat is dus een verkeerd signaal.
Over 3 jaar kijken we of ze een nieuwe kans ergens kunnen krijgen. Of de "kip" kaal is kun je je afvragen: Ook mensen met een goed inkomen veroorzaken soms overlast. Het zal hier inderdaad voornamelijk gaan om mensen met de allerlaagste inkomens. Aangezien de huur in zo'n kamercomplex niet zo heel hoog is, kunnen ze per maand wel 100 euro missen.
Waarom die aanpak? 3 jaar geleden ben ik op het onderwerp huisuitzettingen afgestudeerd. Het meerendeel van deze gevallen heeft te maken met schulden en een klein deel met overlast. Ik heb mij daarbij verdiept in de rechtspraak, en het blijkt dat er zo'n groot dossier moet liggen voordat de huidige wetgeving eindelijk mogelijkheden biedt, dat je als buren al vluchteling in eigen land bent geworden. Er worden nauwelijks mensen uitgezet wegens overlast. Er wordt alleen snel gehandeld als er sprake is van een wietplantage. In de praktijk is het ook zo dat vrijwel altijd de buren eerder elders een woning hebben gevonden dan dat er echt wat gebeurt. Ik vind dat onaanvaardbaar.
Ik heb zelf een paar keer geluidsoverlast meegemaakt van aso's en weet daarom dat ze met netjes vragen niet stoppen.
Het is heel simpel:
Stel je hebt fatsoen. Dan weet je dat je buiten de radio niet een hoog volume moet zetten, want de buurt "geniet" er van mee. Doe je het perongeluk toch, dan is een opmerking van een buurman genoeg. Ik heb nu keurige buren. Speelden met hun hondje door een hard balletje tegen de muur te gooien. Bij mij in huis klonk dat alsof ze met een hamer aan het slaan waren door het hele huis. Ik heb ze dat gezegd, en dit wisten ze niet. Vervolgens nooit meer last van gehad, want het zijn keurige mensen.
Stel je hebt geen fatsoen. Dan zet je rustig de radio op een hoog volume. Een buur zegt er wat van, maar dat negeer je. Want stel dat je wel rekening hield met de buren, dan begon je al niet met het lawaai. Ik woon in een keurig rijtje vrij nieuwe huurwoningen. Om mij heen werkende mensen, net als ik. Allemaal prima. Paar huizen verder iemand die regelmatig een radio zo hard aan zet dat het in mijn huis hoorbaar is (en hij woont in een ander rijtje!). Ik heb er al wat van gezegd, maar verder valt er niets aan te doen. Kennelijk accepteren wij dit als maatschappij.
Tot slot een Vogalaar-voorbeeld: In Leeuwarden willen ze de Mondriaanbuurt slopen, een wijkje van zo'n 100 huizen. Er zitten 3 gezinnen die ernstige overlast veroorzaken. Dat is een bekend verhaal. Als je door dat buurtje rijdt en hoor je keiharde muziek, maar je kunt niet direct vaststellen waar het vandaan komt. Je hoort het namelijk in de hele buurt. Als je wat zoekt, ontdek je uiteindelijk om welk huis het gaat. Het is zo hard dat je bij dat huis je niet meer verstaanbaar kunt maken. De wijk gaat plat en deze mensen hebben recht - zoals alle andere huurders - op een andere woning. Zullen ze hun gedrag veranderen in een andere wijk? Denk ik niet. En een willekeurig huishouden elders in de stad i
De huizen zijn bouwkundig prima. In al die jaren is dat gezin nooit aangepakt. En zo zijn daar nog 2 gezinnen.
Dit heeft niet met Wilders te maken, de door mij genoemde voorbeelden gaan over autochtone Nederlanders. Er is nog nooit een politicus gehoord die zich ook maar iets aantrok van al die mensen waarvan het woongenot verknald wordt dag in dag uit. Het enige dat je kunt doen is vriendelijk vragen of ze het rustiger aan willen doen, en dat helpt bij die mensen niet. Het gaat om duizenden gevallen. Wanneer kiezen we dan eens partij voor de mensen die voor hun woongenot op willen komen?