Voor de derde keer, dat betwist ik dus. Je kunt het wel steeds als feit opperen, maar dat is dus maar zeer de vraag. Niet alleen de mate van daling, maar ook de vraag of de overheid hier verantwoordelijk voor te houden is. Succes in ieder geval met procederen.
Een krappe 100k minder, dat heeft echt wel invloed op je pensioen. De overheid beslist dus dat jij 85k minder krijgt terwijl je daar jaren voor geld hebt ingelegd .
De overheid beslist niets, die schaft een subsidie af (en compenseert ook). Wat je ingelegd hebt krijg je ook.
..Die 85K kan bijna niet worden gecompenseerd met de loonbelasting omdat de belasting schijven na je 65ste al enorm laag zijn ... dan moet het tarief van de eerste schijven bijna naar 0 en dat gebeurt nooit...
Die hoeft ook niet gecompenseerd te worden, enkel de HRA

..Dit is een belangrijke reden voor de HRA geweest, verhogen van het aantal koopwoningen zodat deze opgegeten kunnen worden na de 65ste en de overheid dan minder kosten zou hebben voor AOW. Die communicerende vaten waar jij het over hebt zitten dus o.a. in de HRA voor de 65ste maar minder druk op de overheid na de 65ste leeftijd...
Is dat de reden? Ik dacht altijd dat het was onstaan om starters op de woningmarkt te helpen. Als jouw idee klopt wat betreft de daling van de huizenprijzen, zou een afschaffing van de HRA juist een zegen zijn voor starters. Hoe ironisch

...HRA afschaffen is voor mijn geen doel op zich, waarom willen we de HRA afschaffen? Omdat er een bevolkingsgroep (2,5x modaal en hoger) substantieel meer van profiteert. De aanpassing kan in mijn ogen veel efficiënter zonder grote marktverschuivingen door voor HRA de loonbelastingschijven omgekeerd toe te passen. Hoe hoger in loonbelasting, hoe lager het % HRA.
Het afschaffen van geldverslindende regelingen die alleen maar geld rondpompen lijkt mij toch wel een aardig doel om te hebben. Op zich is het omdraaien van de schalen een aardig idee, maar je houdt het systeem nog steeds in stand en maakt het zelfs ingewikkelder.
Nu we toch aan het brainstormen zijn, mijn insteek zou het volgende zijn:
• Gemiddeld huis kost 250.000
• Rente hypotheek is 6%
• 6% van 250.000 is 15.000 euro.
• Mensen mogen 15.000 aftrekken in het eerste jaar
• Ieder jaar daalt dit bedrag met 500 euro
• Na 30 jaar ben je helemaal van de HRA af.
Het gaat om het idee, de getallen even makkelijk gekozen. Het lijkt me dat een dergelijk zachte landing geen grote gevolgen zal hebben voor de huizenprijzen.